NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:49:
En wat heb je hier aan als je nu gewoon ergens wilt wonen? Uiteraard wil iedereen dat - alleen de perceptie bij wat gezond is ligt nogal uiteen, iemand met een hypotheek van 200k wil graag dat z'n huis dat ook waard is, iemand die start koopt dat huis liever voor (veel) minder. Wat voor de één dus gezond is, is dat voor de ander niet. Je kunt het opblazen van prijzen e.d. aanhalen, maar dat verandert de situatie van nu niet.
Er is meer dan genoeg bediscussieerd over wat een normaal prijspeil is. Ik hou het zelf bij het onderzoek van Dr. Schiller, nobelprijs winnaar met een onderzoek wat bewijst dat huizenprijzen over de lange termijn de inflatie volgen. De huizenprijzen zijn veel harder gestegen dan inflatie, en moesten dus corrigeren. Daarnaast is het ook gewoon logisch, als huizenprijzen sneller stijgen dan de inflatie dan ben je dus relatief een steeds groter deel van je vermogen/inkomen kwijt aan wonen. Dat gaat niet oneindig goed.
Als starter is het niet meer dan normaal dat je geen zin in hebt om die extra stijging te financieren, wetende dat een daling onvermijdelijk is. Nog even los van dat het voor de starter uberhaupt moeilijk is om dat te doen, want die zijn minder gaan verdienen en meer belasting gaan betalen.
Dat is dan toch precies wat er nu gebeurt? Daarom dat je HRA niet plotsklapt kunt afschaffen (althans, zonder een nieuw belastingstelsel) en alles over de jaren heen zult moeten bewegen. Ook wil je nog hardere klappen niet laten vallen tijdens een crisis.
Economen verschillen hierover van mening. In de regel zorgt een harde klap ook weer voor snel herstel.
Je hebt het steeds over verkeerde keuzes, maar dat kun je makkelijk zeggen met de kennis van nu. In 2003 toen ik mijn eerste woning kocht was er nog 5 jaar ongebreidelde groei voor ons in het vooruitzicht - er was geen vuiltje aan de lucht, sterker nog, hoe eerder je kocht, hoe beter, want alles steeg nog steeds. Ons huis van 207k euro heeft nog een taxatie waarde van 240k gekend! Dus, verkeerde beslissing
my ass.
Inderdaad, met de kennis van nu is het een verkeerde beslissing, al valt het voor jou nog reuze mee als ik het zo lees. Het is echter wel een beslissing die jij genomen hebt en de gevolgen moet je niet op een ander afschuiven.
In principe is het volstrekt normaal om elk jaar een paar procent af te lossen, een paar procent daling zou dus ook geen probleem moeten zijn. De slachtoffer rol past dan ook niet bij veel onderwater huishoudens.
Jij voelde je gedwongen, dan moet je dus als geen ander snappen dat starters van nu zich niet gedwongen willen voelen. Uiteindelijk neemt niemand het jou (mij? zitten we wel in een andere generatie?) kwalijk, alleen moet je zelf leven met de gevolgen van je beslissingen.
Als er al een generatie iets kwalijk is te nemen dan is het de generatie voor ons. De prijsstijgingen tussen 1995 en 2005 zijn een gevolg geweest van een gericht beleid en er is nooit iets tegen gedaan. De starters van nu waren toen kinderen.
Knappe 'spin'? Wat dacht je van het gegeven dat de financiele crisis is
veroorzaakt door al die prachtige fiscaal voordelige tophypotheekconstructies? Ben met je eens dat het een bitter pil is dat je nu veel minder kunt lenen en ook nog eens verplicht moet aflossen, maar uiteindelijk is dat wel een groot voordeel en loop je veel minder risico.
Het gaat er niet om dat die regelingen aangepakt moesten worden, klopt, dat moest. Er werd echter gedaan of dat voordelig is. De verhoging van de AOW leeftijd is ook niet voordelig voor al die mensen die nu langer mogen werken, maar wel noodzakelijk.
Wat wel lullig is dat deze maatregel een hele kleine specifieke groep raakt. Hij had minder heftig en rechtvaardiger geweest als het niet alleen de starters had geraakt.
Je loopt absoluut niet minder risico. Banksparen heeft exact hetzelfde risico, maar wel een dubbel fiscaal voordeel. Je moet niet klagen over een zekerheid die men nu zou hebben, die was altijd al beschikbaar.
Om die reden zullen de huizenprijzen voorlopig nog niet stijgen lijkt me - vraag zal eerst weer in balans met het aanbod moeten komen. Heb zelf nog een stukje aflossingvrij wat we zelf gaan aflossen.
Fiscaal voordeel weegt niet op tegen geen rente betalen.
Aflossingsvrij kost uiteindelijk geld, maar als er een mooi ander product aan gekoppeld is kan aflossen meer geld kosten dan het niet doen.
Dat gaan ze niet doen, maar dat is wel wat positivo's denken en hopen. Dat zouden starters doen door op magische wijze weer meer te gaan betalen. Ik zie dat inderdaad ook niet gebeuren, daar zijn we het over eens.
Er is geen sprake van marktwerking. Er is A. een structureel tekort en B. is het een eerste levensbehoefte. Stel dat je voor zuurstof moet betalen, dan ga je ook niet roepen dat je een keuze hebt om geen zuurstof te kopen als je het te duur vindt.
Overigens geef jezelf uit eigen ervaring ook aan dat je je wel een beetje gedwongen voelde en dus niet alleen verantwoordelijk bent voor een keuze die achteraf verkeerd uitpakte.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:49:Dat dit concept me duidelijk is getuigt wel uit het feit dat ik ons huis in 2011 verkocht in 8 dagen tijd, terwijl de huizen in onze straat die toen al 2 jaar te loop stonden nog steeds te koop staan - al 5 jaar. Kwestie van je prijs aanpassen (zaten overigens maar 10k euro onder de prijs van de andere woningen, dus klein verschil kan groot verschil maken).
Uiteindelijk zal iedereen een keuze moeten maken en daar naar leven. Dat wij nu onderwaarde op ons huis hebben is geen probleem zolang we beide lekker aan het werk blijven en ons plan om het huis af te lossen de komende pakweg 20 jaar kunnen uitvoeren. Ben ik over 20 jaar hypotheekvrij,
iets wat ik elke starter zou willen toewensen.
Dit is meer iets voor het ervaring met huizen kopen of verkopen topic.
Volgens mij realiseer je je niet dat het ook in de oude situatie mogelijk was om na afloop van je hypotheek schuldenvrij te zijn. Echter, dat was fiscaal veel aantrekkelijker plus dat het optioneel was. Er is niemand op vooruitgegaan met het verplicht aflossen. Het was een noodzakelijke maatregel, maar het kost je wel geld. Geld wat alleen uit de lengte of uit de breedte kan komen, oftewel doordat je minder kan betalen voor je huis ofwel omdat je minder geld elders in de economie kan stoppen (lagere levensstandaard). Uiteraard wil een starter dat laatste niet, en het is behoorlijk egoistisch om dat wel van een starter te verwachten.
Senor Sjon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:16:
Je hoeft als starter natuurlijk niet te verwachten dat die villa nu opeens wel beschikbaar is.
En mensen die een forse stap terug gaan doen met een hoge restschuld komen ook in de startersvijver terecht qua woning. Die kunnen LTI bv. 350k lenen, maar nemen 200k en de rest testschuld. De prijsdruk op goedkope woningen wordt dan enorm met veel meer vraag dan aanbod.
Dat is inderdaad wat je nu ziet gebeuren, wederom een nadeel voor de starters en iets wat alleen maar kan worden opgelost door meer aanbod. Dus meer nieuwbouw ipv sturen op schaarste. En gunstig voor die doorstromers die wel hun eigen restschuld hebben opgelost/voorkomen.
[
Voor 4% gewijzigd door
ph4ge op 18-02-2014 11:39
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"