Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 86 Laatste
Acties:
  • 352.764 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 17:23:
Het goede nieuws is wel dat juist die aflossingsvrije hypotheek zal ophouden te bestaan en de HRA, hoewel in kleine stapjes, in ieder geval verminderd wordt.
...
De huidige regeling is ook met een druppel op de gloeiende plaat. Als je 10 jaar in een huis woont dan heb je niet bijster veel afgelost. De annuïteiten wordt dan ook gerechtvaardigd met allerlei argumenten oa prijsstijging.
En de beperking mbt hypotheek is meer ter bescherming van de banken dan de burger. Iets met equal playing field ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:17

Fiber

Beaches are for storming.

Anakha schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:36:
De perfecte woon-samenleving bestaat niet. Elke vorm om een wijk in te richten brengt problemen met zich mee. Proberen te komen tot de perfecte manier om te wonen heeft dus ook geen zin. Het beste dat je kunt bereiken is een vorm waarin zoveel mogelijk mensen zich thuis voelen. Dat is dan weer deels afhankelijk van cultuur en gewenning...
Helemaal mee eens.

En dan zit er ook nog verschil tussen een stad en een dorp, en tussen de binnenstad en een buitenwijk en tussen een economisch sterke regio en een krimp regio...

Het mooie van Nederland is juist dat alle uitersten bijna wel te vinden zijn, van een dure etage aan de Herengracht tot een lap grond met een krot er op in Noord Oost Groningen. Van een keurige Vinex hut in Vathorst tot een armzalig flatje op Kanaleneiland. En alle varianten daar tussenin en in bijna elke prijsklasse tussen de 75k en de 7M.

Je zult alleen meestal wel keuzes moeten maken in wat je belangrijk vind. Rust of drukte, ruimte of cultuur, bos of zee, werk of goedkoop wonen, etc. etc. Je kan nou eenmaal niet alles hebben en perfectie is voor een gewone Jan Doedel zoals ik helaas niet weggelegd.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:56:
Als lenen op twee inkomens leidt tot hogere prijzen, hogere schulden, en hogere kosten voor huishoudens, is het dan niet eens hoog tijd om dat af te schaffen?
Ja, tweeverdieners kunnen nu meer huis kopen dan eenverdieners, maar nu is iedereen slechter af.
Daar hebben we de Al Qaida onder de sceptici :+ Ergens diep van binnen zeg ik, ja, op termijn zouden we dit misschien wel kunnen beperken. Het is zonde dat de vruchten van die extra arbeid vooral verdwijnen in de zakken van makelaars en bankiers en niet in die van de hardwerkende Nederlander. Echter het is politiek volstrekt onhaalbaar en zal een klap geven die het afschaffen van de HRA doet verbleken. Ik denk niet dat het een discussie is die we nu moeten voeren.

In principe verschaffen 2 inkomens meer zekerheid dan 1, want verdwijnt 1 inkomen blijft er nog 1 over. Dat geldt voor de hypotheeknemer en hypotheekgever. Ik zie liever dat we de LTV en LTI beperken zodat het huis geen zwaard van Damocles meer is in het geval dat iemand werkloos wordt, dat de andere partner het nog makkelijk kan dragen als het zo ver komt. Samen met op termijn afschaffen van de HRA en het verplicht aflossen van je hypotheek om de onderwaterproblematiek te verhelpen en te voorkomen en om doorstroming te bevorderen is dat ook wat mij betreft wel weer even genoeg, maar zolang de VVD en/of CDA in de regering zit zal het zover al niet komen. Uit die hoek klinken nu alweer geluiden om weer te gaan dereguleren.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:17
ph4ge schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:44:
[...]
Ontwikkeling huizenprijzen Nederland, data komt van hier. De datum gekozen omdat rond die periode de meeste versoepeling plaatsvonden met op die datum de grootste: lenen op beide inkomens. Er werd steeds meer versoepeld tot en met begin van het decennium.

[afbeelding]

Het risico lopend dat ik weer van wordt beschuldigd conclusie te trekken uit een correlatie zeg ik verder maar niks, maar een kip-ei vraagstuk blijkt er niet uit. Ik zal ook niet zeggen dat hieruit duidelijk blijkt dat de prijzen vrij hoog zijn. En ja, het is gebaseerd op NVM cijfers en dus verdacht ;)

Overigens wonen er nu 16,8 miljoen mensen in Nederland, in 1994 15,3 miljoen mensen. Daar zou je een correlatie mee kunnen zien met de huizenprijzen, al verklaart een groei van 10% in de bevolkingsomvang natuurlijk geen prijsstijging van 300% (+ de bouw heeft natuurlijk ook niet stil gestaan + de bevolking is alleen maar toegenomen gegroeid sinds 2008 en de prijzen niet).
grappig om te zien is dat voor de crisis in de jaren 80 de prijzen net zo hard stegen voor de crash, alleen hadden we toen nog geen tweeverdieners..... Dus die conclusie lijkt al meteen te kort door de bocht.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Maverick schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:38:
grappig om te zien is dat voor de crisis in de jaren 80 de prijzen net zo hard stegen voor de crash, alleen hadden we toen nog geen tweeverdieners..... Dus die conclusie lijkt al meteen te kort door de bocht.
Had je toen niet hele hoge inflatie als oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Maverick schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:38:
Over kort door de bocht gesproken... Dus omdat de huizenmarkt vroeg ook bewoog is elke verklaring voor een beweging bij voorbaat kort door de bocht? Waar hebben we dit topic dan voor? 8)7

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
ph4ge schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:44:
[...]
Ontwikkeling huizenprijzen Nederland, data komt van hier. De datum gekozen omdat rond die periode de meeste versoepeling plaatsvonden met op die datum de grootste: lenen op beide inkomens. Er werd steeds meer versoepeld tot en met begin van het decennium.

[afbeelding]

Het risico lopend dat ik weer van wordt beschuldigd conclusie te trekken uit een correlatie zeg ik verder maar niks, maar een kip-ei vraagstuk blijkt er niet uit. Ik zal ook niet zeggen dat hieruit duidelijk blijkt dat de prijzen vrij hoog zijn. En ja, het is gebaseerd op NVM cijfers en dus verdacht.
Maar in de periode die je aanmerkt is er natuurlijk meer veranderd dan alleen de financieerbaarheid. Toevallig (of niet) valt de periode samen met de opleving van de stad. Trok men in de jaren 60 juist de stad uit om ruim te kunnen wonen in het buitengebied. Vanaf de jaren 80 draaide dat om. Onderstaande grafiek toont de bevolkingsontwikkeling van Amsterdam.
Urbanisatie Amsterdam
Mocht je je afvragen wat er met de huizen is gebeurd van de 200.000 die Amsterdam verlieten tussen '60 en '85: stadsvernieuwing. Goedkope huizen slopen en er ruime autowegen voor terug aanleggen :*)
Overigens wonen er nu 16,8 miljoen mensen in Nederland, in 1994 15,3 miljoen mensen. Daar zou je een correlatie mee kunnen zien met de huizenprijzen, al verklaart een groei van 10% in de bevolkingsomvang natuurlijk geen prijsstijging van 300% (+ de bouw heeft natuurlijk ook niet stil gestaan + de bevolking is alleen maar toegenomen gegroeid sinds 2008 en de prijzen niet).
Het gaat niet zozeer om het totaal aantal mensen, maar om de urbanisatiegraad. De bevolkingsgroei in de randstad is veel hoger geweest dan in de rest van Nederland. Dat proces zet zich volgens prognoses van het CBS voorlopig door. Als je er in meegaat dat het normaal is dat in een stad de huizen duurder zijn dan in het buitengebied - lijkt me wel toch, dat is gewoon waar te nemen - dan zorgt dit voor gemiddeld hogere prijzen.

Niet dat ik wil beweren dat dit het enige is, of dat financierbaarheid er niets mee te maken heeft. Het zou zelfs kunnen dat de financierbaarheid trek naar de stad mogelijk heeft gemaakt. Maar goed, mijn punt is dat het niet zo zinvol is om het eendimensionaal te beschouwen. En dat is precies (nu ja letterlijk is het natuurlijk 2-dimensionaal) wat er gebeurt als je een grafiekje neerzet waarin je huizenprijs tegen een enkele andere parameter uitzet.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Toch is het aantal woningen redelijk meegegroeid
CBS tot 2012

CBS vanaf 2012
15,3m/6.12m=2,50 personen/woning
16,8m/7,45m=2,26 personen/woning

Er zijn wel wat gekke dingen aan de hand met de cijfers, zal wel een gewijzigde telmethode zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Senor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:06:
CBS tot 2012

CBS vanaf 2012

Er zijn wel wat gekke dingen aan de hand met de cijfers, zal wel een gewijzigde telmethode zijn.
Precies. En als dat aantal woningen vooral gegroeid is in de randstad dan is het logisch dat de gemiddelde prijs toeneemt. Er komen dan immers relatief dure woningen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Senor Sjon schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:06:
CBS tot 2012

CBS vanaf 2012

En als je dan bedenkt dat de gemiddelde gezinsgrootte 2,2 is zie je ook dat het aantal woningen nog steeds achter loopt met hoeveel er zouden moeten zijn. Niet te vergeten dat de verdeling van de grootte van woningen niet overeenkomt met wat de markt wil. Door beide punten krijg je meer vraag dan aanbod en dus dat de prijs bepaald wordt door wat de koper er voor kan geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels stijgt het aantal woningen op funda gewoon weer. Is ook niet zo gek, velen hebben verkoop van hun woning uitgesteld en zien nu hun kans schoon. Je krijgt straks een stuwmeer aan te koop staande woningen dankzij al die positivo-berichten. Ondertussen staan er nog zat woningen op funda die al >5 jaar te koop staan, vooral in het duurdere segment.

Tegelijkertijd stijgt de werkloosheid ook lekker door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ph4ge heeft niet zo lang geleden nog uitgelegd dat dat wijst op het aantrekken van de markt (als ik mij niet vergis) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 08:37:
Inmiddels stijgt het aantal woningen op funda gewoon weer. Is ook niet zo gek, velen hebben verkoop van hun woning uitgesteld en zien nu hun kans schoon.
Aanname. Geldt vast voor 'iemand', maar niet voor iedereen.
Je krijgt straks een stuwmeer aan te koop staande woningen dankzij al die positivo-berichten. Ondertussen staan er nog zat woningen op funda die al >5 jaar te koop staan, vooral in het duurdere segment.
Aanname 2. Je kan hooguit proberen te refereren aan een situatie van voor 2008 en dat bestempelen als normaal, maar zoals ik je al eerder heb getracht uit te leggen leven nu letterlijk in een andere wereld met andere spelregels. Vergelijken tegen een niet bestaand 'normaal' kader is dus zinloos. Btw, onderbouw eens wat je beweert - ik zie vooral 'mijn gevoel zegt.. '.
Tegelijkertijd stijgt de werkloosheid ook lekker door...
Kijk, dat kunnen we in ieder geval wel allemaal zien en geeft aan dat we er dus nog niet zijn. Je kunt een theorie ophangen dat werkgelegenheid iets later komt dan investeringen vanuit bedrijfsleven (want, nu lagere loonkosten, hogere omzet is meer te besteden centjes), maar dat is allemaal wel erg 'prematuur' op basis van een paar maandjes.

Zou beter zijn als je de onderbuikkriebels ook als zodanig formuleert, dan heb ik als lezer wat minder het idee dat je een soort huizenmarkt-jomanda probeert uit te hangen ;) Tenzij je bij het NVM werkt, dan is het blijkbaar oke :o

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 09:57:
Kijk, dat kunnen we in ieder geval wel allemaal zien en geeft aan dat we er dus nog niet zijn.
Je noemt alles aannames behalve wat in je eigen straatje past. Wat je aannames noemt zie je nu gebeuren (het aantal te koop staande huizen stijgt nl.). Of het doorzet weten we niet en dat kun je inderdaad een aanname noemen, maar hetzelfde geldt dan ook voor de werkloosheid. Die zie je nu stijgen, maar het is een aanname dat die door gaat stijgen. Als die cijfers volgende maand plotseling procenten omlaag gaan zijn we er wel al (kans is klein, maar zeggen dat we er nog niet zijn is ook een aanname)
[b]Zou beter zijn als je de onderbuikkriebels ook als zodanig formuleert, dan heb ik als lezer wat minder het idee dat je een soort huizenmarkt-jomanda probeert uit te hangen ;) Tenzij je bij het NVM werkt, dan is het blijkbaar oke :o
Doe het zelf dan ook niet :) Sowieso is de meeste discussie hier in het topic over aannames omdat je alleen zeker weet wat de huidige stand is. Daarover discussieren is best wel saai, bediscussieren wat het betekend is des te leuker. Zonder aannames zou dit hele topic er niet zijn dus laten we lekker aannames doen mits ze natuurlijk wel onderbouwd zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 09:52:
Ph4ge heeft niet zo lang geleden nog uitgelegd dat dat wijst op het aantrekken van de markt (als ik mij niet vergis) ;)
Wat heb ik uitgelegd? Ik heb gezegd dat Funda een commerciële dienst is en geen enkele poging doet om een soort barometer of indicator te zijn, dus dat we het ook vooral niet als dusdanig moeten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

redwing schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:29:
[...]

Je noemt alles aannames behalve wat in je eigen straatje past. Wat je aannames noemt zie je nu gebeuren (het aantal te koop staande huizen stijgt nl.). Of het doorzet weten we niet en dat kun je inderdaad een aanname noemen, maar hetzelfde geldt dan ook voor de werkloosheid.
Hoe kom je er bij dat het aantal te koop staande woningen stijgt? In de laatste 2 weken stijgt het aantal inderdaad, maar het is absurd om daar naar te kijken! Ten eerste zijn zulke korte periodes weinig significant, maar bovendien is er een enorme jaarlijkse cyclus, waarin het aantal woningen altijd stijgt in het voorjaar.
Jaar-op-jaar daalt het aantal, sinds vorig jaar. Behoorlijk extreem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Pooh schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:48:
Je bedoelt met "behoorlijk extreem" dat de makelaars zo'n 11K woningen van Funda hebben afgehaald, omdat die toch al onverkoopbaar waren? Het aantal verkopen is nml lager geweest afgelopen jaar (volgens Kadaster).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ph4ge schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:34:
[...]

Wat heb ik uitgelegd? Ik heb gezegd dat Funda een commerciële dienst is en geen enkele poging doet om een soort barometer of indicator te zijn, dus dat we het ook vooral niet als dusdanig moeten gaan gebruiken.
Dit:
Het Funda cijfer is geen cijfer, dat pretendeert ook helemaal niet om een indicator te zijn. Of een hoog cijfer of een laag cijfer beter of slechter is? Je zou verwachten dat het aanbod stijgt op het moment dat meer mensen het gevoel hebben dat het betere tijden zijn om een huis te verkopen, er zijn immers een hoop verkopers afgehaakt. Ook zou je verwachten dat doorstromers die nu hun kans willen pakken hun huis te koop gaan zetten.
Eigenlijk beetje zelfde dus als hpeopjes zegt.

Ik gaf het dus niet zuiver weer. Excusez.

@hpeopjes: de stijging van de werkeloosheid was een stuk lager dan verwacht en bijna teruggebracht tot nul. In NL loopt de werkeloosheid achter op de economische ontwikkelingen. Die trend wijst dus op herstel. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-02-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Volgens mij moet je gewoon simpel denken, stijgend aantal te koop staande huizen betekent gewoon meer aanbod dan vraag. En aangezien het probleem ook aan die kant zit (onvoldoende aanbod dat aansluit op de wens van de koper od kopers onvoldoende aansluiten bij wens van de verkoper), lijkt mij een stijgend woningaanbod niet echt duiden op herstel.

Overigens vind ik een hoop andere indicatoren wel die kant op wijzen. Maar wil het over iets langere termijn zien gebeuren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik vind een daling dan ook positief. Maar wat Pooh zegt: het stijgt nu twee weken. Het is absurd om daar naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:40:
Ik vind een daling dan ook positief. Maar wat Pooh zegt: het stijgt nu twee weken. Het is absurd om daar naar te kijken.
De enige reden dat een daling positief is, is omdat dan minder huizen voor 'onrealistische' prijzen worden aangeboden.

Een stijging kan goed zijn, als het aanbod redelijk marktconform is (wat dat dan ook moge wezen), maar als het weer een poging is om overgewaardeerde huizen kwijt te raken die daarna weer niet verkocht worden. Dan schiet niemand daar iets mee op.

Het enige wat het aangeeft is dat er weer wat mensen hoop krijgen, of dat ijdele hoop is of niet hangt ervan af of de gemiddelde tijd dat een woning te koop staat weer wat gaat zakken. Want in mijn optiek is dat nog een aardige graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
JvS schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:34:
Volgens mij moet je gewoon simpel denken, stijgend aantal te koop staande huizen betekent gewoon meer aanbod dan vraag.
Niet helemaal... Afhankelijk van het nieuwsbericht dat je wil geloven zijn er tot miljoenen mensen die willen verhuizen. De vraag is er dus zeker, het aanbod sluit er alleen niet bij aan (omdat de prijs te hoog is voor wat de markt wil betalen).

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Vraag_en_aanbod.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:27:
[...]

Niet helemaal... Afhankelijk van het nieuwsbericht dat je wil geloven zijn er tot miljoenen mensen die willen verhuizen. De vraag is er dus zeker, het aanbod sluit er alleen niet bij aan (omdat de prijs te hoog is voor wat de markt wil betalen).

[afbeelding]
Dat is een andere manier van hetzelfde zeggen. Maar inderdaad :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

RemcoDelft schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:27:
[...]

[afbeelding]
Of omdat de markt niet de prijs wil betalen waarvoor mensen willen verkopen. ;)

Je zegt ook niet dat Ferrari's te duur zijn omdat er potentieel miljoenen mensen zijn die willen kopen, maar het niet kunnen betalen. Net als Ferrari de prijs niet hoeft te verlagen, hoeven verkopers dat ook niet.

Het enige wat je kunt zeggen, is dat vraag en aanbod niet op elkaar zijn afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En Ferrari houdt het aanbod ook bewust laag... :z :+ :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:19:
[...]Je zegt ook niet dat Ferrari's te duur zijn omdat er potentieel miljoenen mensen zijn die willen kopen, maar het niet kunnen betalen. Net als Ferrari de prijs niet hoeft te verlagen, hoeven verkopers dat ook niet.
Deze vergelijking gaat behoorlijk mank, en dat weet je zelf ook wel. Een Ferrari is een niche-produkt, dat bovendien een bepaalde nogal hoge productie prijs heeft (die volgens met toch een heel stuk hoger ligt dan een Golfje). Omdat het echter een luxe produkt is, dat sowieso alleen door mensen met diepe zakken gekocht wordt, is hoe duurder eigenlijk hoe beter, want exclusiever.

Dat alles kan je van de Nederlandse doorsnee woning niet zeggen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:19:
Je zegt ook niet dat Ferrari's te duur zijn omdat er potentieel miljoenen mensen zijn die willen kopen, maar het niet kunnen betalen. Net als Ferrari de prijs niet hoeft te verlagen, hoeven verkopers dat ook niet.
Je vergelijking gaat pas op als de overheid een maximum zet op het aantal nieuwe auto's in Nederland. Zeg 50.000 auto's per jaar. Dan is een 15 jaar oud barrel opeens 30.000 euro waard i.p.v. de huidige schrootwaarde.
Vergis je niet: een 60 jaar oud flatje zou vrijwel niets waard zijn, als er een overschot aan woningen was! Nu gaat datzelfde flatje rond de ton weg, in een niet al te populair gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
automarkt (luxeprodukt) vergelijken met de woningmarkt (primaire levensbehoefte). Hoepel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
stok schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 18:21:
automarkt (luxeprodukt) vergelijken met de woningmarkt (primaire levensbehoefte). Hoepel op!
Des te meer reden om geen beperking op het aantal woningen te zetten! Maar het tegenovergestelde gebeurt... Luxeproducten zijn onbeperkt beschikbaar, de primaire levensbehoefte wordt krapgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
RemcoDelft schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 19:31:
[...]

Des te meer reden om geen beperking op het aantal woningen te zetten! Maar het tegenovergestelde gebeurd... Luxeproducten zijn onbeperkt beschikbaar, de primaire levensbehoefte wordt krapgehouden.
Goed punt. d:)b

Ik vind het namelijk sowieso bizar dat een woning over de jaren heen steeds meer waard wordt. Op een gegeven moment is een woning rijp voor de sloop, maar blijkbaar willen mensen er nog tonnen voor uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

GioStyle schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:33:
[...]

Ik vind het namelijk sowieso bizar dat een woning over de jaren heen steeds meer waard wordt. Op een gegeven moment is een woning rijp voor de sloop, maar blijkbaar willen mensen er nog tonnen voor uitgeven...
Niemand die ze dwingt gelukkig, we leven in een vrij land. En steen slijt niet zo hard hoor. Als een woning goed onderhouden wordt en zo nu en dan wordt aangepast aan de eisen van de tijd dan zie ik niet in waarom hij gesloopt zou moeten worden. Juist de oudste panden zijn soms het meeste waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Fiber schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 23:55:
[...]

Niemand die ze dwingt gelukkig, we leven in een vrij land. En steen slijt niet zo hard hoor. Als een woning goed onderhouden wordt en zo nu en dan wordt aangepast aan de eisen van de tijd dan zie ik niet in waarom hij gesloopt zou moeten worden. Juist de oudste panden zijn soms het meeste waard.
Dat is dus een beetje het probleem. Met name flats in de sociale woningbouw worden gewoon verloederd. En als de sociale woningbouw geen zin meer heeft in renovatie en onderhoud, dan gooien ze gewoon de appartementen in de verkoop. Ik zie het hier in Overvecht (Utrecht) gebeuren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Klopt.

Wat verstaat een bewoner onder zo nu en dan onderhoud. Een aantal zaken zijn in een woning op een bepaald moment op. Bijvoorbeeld isolatie. Dat kost een lieve duit. Schilderen doe je ook een keer in 4/5 jaar. Keuken/sanitair/verwarming een keer in de 10 jaar.
En dan heb je het over zaken als dak en metselnaden aan de buitenkant bijwerken, zal een keer in de 30 jaar zijn, maar het moet wel gebeuren.

Als het niet goed is bijgehouden kost het op een gegeven moment meer om te herstellen, bij te werken dan afbreken en opnieuw bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:29:
[...]

Je noemt alles aannames behalve wat in je eigen straatje past. Wat je aannames noemt zie je nu gebeuren (het aantal te koop staande huizen stijgt nl.). Of het doorzet weten we niet en dat kun je inderdaad een aanname noemen, maar hetzelfde geldt dan ook voor de werkloosheid. Die zie je nu stijgen, maar het is een aanname dat die door gaat stijgen. Als die cijfers volgende maand plotseling procenten omlaag gaan zijn we er wel al (kans is klein, maar zeggen dat we er nog niet zijn is ook een aanname)
Straatje?

Wikipedia: Misbruik van statistische gegevens
Doe het zelf dan ook niet :) Sowieso is de meeste discussie hier in het topic over aannames omdat je alleen zeker weet wat de huidige stand is. Daarover discussieren is best wel saai, bediscussieren wat het betekend is des te leuker. Zonder aannames zou dit hele topic er niet zijn dus laten we lekker aannames doen mits ze natuurlijk wel onderbouwd zijn.
Enige wat ik aanneem is dat aannames zoals gedaan worden niet kunnen worden onderbouwd :)
Ik weet het, als de trendlijn gebroken wordt, cijfers zijn anders dan dat je technisch gezien zou kunnen extrapoleren of waarden vallen in ene totaal buiten bereik van de tot dan toe gebruikelijke gemiddeldes kunnen allemaal aanleiding zijn voor verandering - enige wat ik ook zie is dat er veel meer factoren zijn dan 'oh het is weer voorjaar zeker' of 'nou, dat zal wel komen omdat de NL'ers veel medailles winnen'. Grap is wellicht dat het juist allemaal een rol speelt - dus exclusief zeggen dat het door 1 factor komt vind ik daarom.. grappig. Maargoed, voor de betere forumdiscussie is het beter als we inderdaad filosoferen - zeg dat er dan alleen bij. Ik denk namelijk dat het voorlopig nog helemaal niet 'goed' komt omdat het beeld van 'goed' nog niet bij iedereen is bijgesteld met het hier en nu :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Iblies schreef op zondag 16 februari 2014 @ 12:07:
Wat verstaat een bewoner onder zo nu en dan onderhoud. Een aantal zaken zijn in een woning op een bepaald moment op. Bijvoorbeeld isolatie. Dat kost een lieve duit. Schilderen doe je ook een keer in 4/5 jaar. Keuken/sanitair/verwarming een keer in de 10 jaar.
En dan heb je het over zaken als dak en metselnaden aan de buitenkant bijwerken, zal een keer in de 30 jaar zijn, maar het moet wel gebeuren.
Isolatie is wellicht niet meer bij de tijd, maar voor zover ik weet "slijt" het niet noemenswaardig. Schilderen is wel iets wat je moet bijhouden ("je moet het lakken als het mooi is"), zeker als je waaibomenhout hebt uit de jaren '90 (zoals hier: holle kozijnen van vurenhout o.i.d., dat rot weg als je er naar kijkt).
Keuken en sanitair hoef je echt niet elke 10 jaar te vervangen. Na 30 jaar is hooguit het mechaniek in de stortbak versleten. Dat is meer een keuze van smaak, tenzij je een hele slechte kwaliteit keuken had. Wat wel kan helpen: jaarlijks even de deurtjes op hoogte stellen, zodat het niet onnodig gaat slijten. Maar dat zijn kleine dingen, en daar zullen weinig mensen een vakman voor bellen. De verwarming kost ook niet zo veel: eens in de 15-20 jaar een nieuwe HR-ketel voor 1500 euro, en jaarlijks of om het jaar 50 euro onderhoud.
Als het niet goed is bijgehouden kost het op een gegeven moment meer om te herstellen, bij te werken dan afbreken en opnieuw bouwen.
Qua arbeid is dat al heel snel het geval. Bij een verbouwing ben je zo jaren bezig, terwijl een paar man in een jaar heel wat huizen neerzet.

Open huis
Wij zijn gisteren naar een open huis gegaan. Het is een wijk van een paar jaar oud, maar ze hadden wat huizen "overgeslagen" vanwege de crisis. De fundering lag er al, nu staan de huizen er ook op. Deze verhuren ze net onder de 1000 euro per maand. Ze adverteren met "luxe afwerking", en inderdaad, op het eerste gezicht is het luxe, maar de afwerking in de details zijn ze vergeten. Het viel meteen op dat de deurknop van de voordeur los zit! En dat is dan de modelwoning om klanten te lokken |:(
Wel een ligbad en aparte douche, terwijl er eigenlijk geen plaats voor is. Dus de favoriet van elke fysiotherapeut: het WC-papier hang je dan maar achter de WC! Ik verbaas me er over dat er zoveel normen zijn om achterlijk grote deuren ("voor een reus in een rolstoel") te maken, maar mensen decennialang hun rug laten verdraaien voor een stukje WC-papier mag blijkbaar wel.
Een grote zolder, met dusdanig hoog smal raam dat je 2 meter moet zijn om hem van het slot te kunnen halen. Het raam was zo smal dat de "raamopenhouder" eigenlijk niet paste, dus het raam kan maar 60 graden open. Even je hoofd er doorheen steken om naar buiten te kijken zit er dus niet in.
De "schuine" kant afgedekt met triplex als opbergruimte, maar een haakje/slotje/scharniertje kon er niet af. Dus 4 schroeven om bij je kerstspullen te komen.
De inbouwkoelkast tegen de inbouwoven aan is ook zo'n mooie. Bij ons heeft de oven dit weekend al zo'n 5-6 uur aangestaan. Dat wil je niet tegen je koelkast aan hebben!
En natuurlijk de kleine kamers: een (incl. trap) ruim 2 meter brede gang van muur-tot-muur, waardoor er weer net te weinig overblijft voor kamers. Twee slaapkamers van iets van 8 vierkante meter, net te klein als fatsoenlijke studeerkamer met 2 bureaus, en met een bed er in blijft er ook niet zo veel over.

Maar: i.t.t. m'n vorige open huis: er was zowaar ruimte in de keuken voor kopjes en borden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
WC-rolhouder is wel grappig, wordt namelijk vaak vergeten in bestekken.
Plaats je hem wel: klagende bewoner, want model niet goed, plek verkeerd etc.
Plaats je hem niet: klagende bewoner, want huis niet compleet, hoe kan je het vergeten, etc.

:+

Qua hoogte en deuren zijn we overgereguleerd. Er is echt geen reden waarom we van 210 naar 230 moesten gaan voor doorgangen, idem voor plafonds van 240 naar 260. Natuurlijk zijn hoge plafonds vaak mooier, maar in kleine huizen misstaat het wel. In oude panden was vaak het plafond op de begane grond hoog, maar in de slaapkamers echt niet.

Schuine kant zijn de knieschotten, die bergruimte moet je niet willen gebruiken. En vaak is dit dragend, vooral als het triplex is, anders is spaanplaat of MDF goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Omdat de gemiddelde Nederlander steeds langer wordt? Over x jaar lopen er hier Hollanders rond die 2,5 meter zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
We zijn/waren al de langste, door immigratie worden we alleen maar korter. Vergis je niet in hoe klein bijvoorbeeld Amerikanen zijn. :+

Maar dat is in ieder geval een onnodige kostenpost, net als de luie trappen. Het lijkt wel alsof je nooit boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Mijn deuren zijn maar 2 meter... Op zich zou ik 2.10 meter wel prettig vinden, maar 2.30 meter is inderdaad wel wat overdreven. Gelukkig zijn er nog huizen zat met een deurhoogte van 2.10 meter, dus keus genoeg voor iedereen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Pooh schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 11:48:
[...]
Hoe kom je er bij dat het aantal te koop staande woningen stijgt? In de laatste 2 weken stijgt het aantal inderdaad, maar het is absurd om daar naar te kijken! Ten eerste zijn zulke korte periodes weinig significant, maar bovendien is er een enorme jaarlijkse cyclus, waarin het aantal woningen altijd stijgt in het voorjaar.
Als je naar de onderliggende cijfers kijkt zie je dat er veel onrealistisch geprijsde huizen door Funda van de site zijn gehaald. Het aantal nieuwe huizen is echter gestegen dus als je even wat beter naar de cijfers kijkt zie je dat het niet om de laatste 2 weken gaat, maar eerder de laatste 2 a 3 maanden. En dat is al een wat realistischer termijn om naar te kijken (zegt nog steeds niet zoveel, maar gecombineerd met wat andere cijfers ziet het er minder slecht uit als een paar maanden eerder)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

redwing schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:50:
[...]

Als je naar de onderliggende cijfers kijkt zie je dat er veel onrealistisch geprijsde huizen door Funda van de site zijn gehaald...
Door Funda...?

Kan Funda je van hun site gooien...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De makelaars... die gaan ook weleens failliet en zijn ze ook van Funda af. Ook zou een ontdubbelaar geen kwaad kunnen.

Maar het voorjaar komt eraan, dan stijgen altijd de verkopen. Dat is in de regel een goede tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Zou er dan echt herstel komen: Eerste omzetgroei in bouw in twee jaar. Cijfers van het CBS, met de kanttekening dat over heel 2013 nog een krimp was. Maar ook met de kanttekening dat het vooral tegenzit in de grond-, water- en wegenbouw. Dat is logisch als overheden aan alle kanten bezuinigen, maar het betekent ook dat de omzetgroei komt uit het (ver-)bouwen van vastgoed.

[ Voor 12% gewijzigd door T-MOB op 17-02-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Fiber schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:53:
[...]
Door Funda...?

Kan Funda je van hun site gooien...? O-)
Natuurlijk, mits de makelaars daar opdracht toe geven :+ Maar het lijkt me duidelijk wat ik bedoel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:37:
Zou er dan echt herstel komen: Eerste omzetgroei in bouw in twee jaar. Cijfers van het CBS, met de kanttekening dat over heel 2013 nog een krimp was. Maar ook met de kanttekening dat het vooral tegenzit in de grond-, water- en wegenbouw. Dat is logisch als overheden aan alle kanten bezuinigen, maar het betekent ook dat de omzetgroei komt uit het (ver-)bouwen van vastgoed.
Het andere nieuws van vandaag is dat verzekeraars groter worden in hypotheken. Daarbij wordt opgemerkt dat Nederlandse hypotheken in trek zijn bij verzekeraars omdat de risico’s zijn afgenomen:
‘De huizenmarkt heeft zijn bodem bereikt. Daar komt bij dat de normen voor verstrekking zijn aangescherpt.’ Bovendien krijgen starters alleen nog een annuïteitenhypotheek — hypotheken waarbij vanaf het begin wordt afgelost.
Bron: http://fd.nl/ondernemen/5...aars-groter-in-hypotheken

Dus je ziet aan meerdere kanten dat er steeds meer vertrouwen komt in het herstel dat eigenlijk afgelopen zomer begon.

Het blijft natuurlijk allemaal broos, maar het is mooi dat er in ieder geval al een half jaar lang eigenlijk geen negatieve berichten meer zijn gekomen over de huizenmarkt.

Komt ook nog eens bij dat het economisch herstel wat harder gaat dan eerst gedacht door het CBS en de groei van de werkeloosheid ook nog eens een stuk minder hard gaat dan was voorspeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:56:
[...]
Komt ook nog eens bij dat het economisch herstel wat harder gaat dan eerst gedacht door het CBS en de groei van de werkeloosheid ook nog eens een stuk minder hard gaat dan was voorspeld. :)
Vooral dit. Groei van de werkeloosheid is minder hard :-)

Natuurlijk, na regenschijn komt zonneschijn. De crisis gestart in '08 lijkt langzamerhand ten einde te komen. En dan gaan bedrijfsresultaten niet meer naar langer naar beneden, zelfs langzaam weer omhoog.

Maar de arbeidsmarkt hobbelt daar altijd een tijdje achteraan. En daar hobbelt de huizenmarkt weer een tijdje achteraan. Ik heb (hier?) wel eens gelezen dat daar al met al zo'n beetje 2 jaar tussenzit. Dus dat zou dan zo'n 2016 zijn.

Echter, het lastige is hier dat het niet alleen een economische crisis was, maar tegelijkertijd de financiering flink is teruggeschroefd. De vraag is dus welke invloed dit gaat hebben.
Gaan de transacties weer oplopen (betere economie) bij de gedaalde prijzen (lagere financiering)?
Of kunnen de transacties voorlopig nog niet sterk toenemen omdat te veel mensen nog onder water staan en dit niet zo snel opgelost krijgen (lang sparen).

Aan de onderkant van de markt zal dat wat makkelijker zijn omdat het om absoluut gezien kleinere bedragen gaat. De echte top van de markt, nou ja, er zijn altijd mensen met heul veul geld.

Maar wat daar tussen zit, zeg zo'n 250K-750K, zal het volgens mij nog heeeel lang duren voor je daar weer flink meer transacties ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Economisch herstel... ja vooral de export.
'Ik vind het volkomen ongepast dat allerlei journalisten, economen maar vooral politici net doen of ze victorie mogen kraaien. Want dit is eigenlijk niet positief, dit illustreert alleen maar de diepliggende onevenwichtigheid van de Nederlandse economie. Het enige wat deze cijfers zeggen is dat de wereldeconomie aantrekt en dat de Nederlandse exportsector daar goed bij vaart. Maar met de binnenlandse economie gaat het nog steeds heel slecht.

'We hebben ons met zijn allen totaal blind gestaard op staatsschulden, maar het grootste probleem blijven de private hypotheekschulden. De overheid heeft haar eigen begrotingstekortreductie laten prevaleren boven het helpen van Nederlandse huishoudens om hun schuld terug te brengen, waardoor die schuld alleen maar toeneemt, binnenlandse bestedingen achterblijven en de lasten voor Nederlandse huishoudens alleen maar zijn gestegen.
http://www.volkskrant.nl/...ci-victorie-kraaien.dhtml

En met toenemende werkeloosheid zie ik geen enkele basis voor structureel economisch herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Over dat economische herstel. In de NRC van vrijdag stond daar wel de nuance bij dat de fiscale behandeling van auto's daar voor wat verstoring zorgt. Worden "normaal" in december en januari respectievelijk 10 en 70.000 auto's verkocht. Deze jaarwisseling was dit 40 - 40 (uit mijn hoofd). Dan heb je dus maar zo een miljard ruis op de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Het andere nieuws van vandaag is dat verzekeraars groter worden in hypotheken. Daarbij wordt opgemerkt dat Nederlandse hypotheken in trek zijn bij verzekeraars omdat de risico’s zijn afgenomen:
Dat is natuurlijk een opmerking met nul waarde. Als het goed gaat om de markt dan neemt de totale markt toe. Er is geen enkele reden waarom dat invloed zou hebben op de marktaandelen 8)7 Elk bedrijf wil zitten in een markt waar het goed gaat. Dit is de omvang van de hypotheek markt, en die daalt dus nog.

Overigens staat de kanttekening er al bij: Door de scheiding van een aantal banken en verzekeraars is er meer animo voor verzekeraars om zelf in hypotheken te gaan ipv via het moederbedrijf (de bank) terwijl banken zo hun redenen hebben om het wat af te bouwen. Dat zegt welgeteld nul over de markt als geheel.
Het blijft natuurlijk allemaal broos, maar het is mooi dat er in ieder geval al een half jaar lang eigenlijk geen negatieve berichten meer zijn gekomen over de huizenmarkt.
Het simpele feit dat de negatieve berichten de media niet halen wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Nogmaals, het aantal positieve versus negatieve berichten is geen indicator. 1 positief bericht kan duizend keer meer zeggen dan 1000 negatieve berichten. Het gaat om de inhoud. Juist in de huizenmarkt, omdat de grens tussen reclame en nieuws nergens zo vaag is.
Ongeveer de helft van de economische groei is te verklaren door de eenmalige toename van de autoverkopen, verkopen die we dus de komende kwartalen weer niet zullen hebben. Het is wederom een knap staaltje incidenteel cijfer opblazen tot iets structureels.
T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:37:
De groei is uitsluitend bij kleine bedrijven en kleine bedrijven bouwen weinig huizen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bgq3oewCcAIx_dw.png
(bron: ABN AMRO)

Overigens ook logisch, want het aantal vergunningen zal toch echt moeten toenemen voordat de huizenproductie toeneemt, en dat cijfer daalt nog steeds. Overigens is de uitzonderlijk milde winter natuurlijk ook een bepalende factor, gemiddeld kan men 9 dagen niet werken in december en januari. Dat is dus 9 extra dagen omzet (15% extra in 2 maanden!)

[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 17-02-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:12:
[...]
Ongeveer de helft van de economische groei is te verklaren door de eenmalige toename van de autoverkopen, verkopen die we dus de komende kwartalen weer niet zullen hebben. Het is wederom een knap staaltje incidenteel cijfer opblazen tot iets structureels.
Nou ja. CBS kan moeilijk bij elk incident de meetmethode aanpassen. De nuance is verder gewoon in de media te vinden. Dus om dat nou opblazen tot iets structureels te noemen. Dat het een meevaller genoemd wordt is vooral omdat het meer groei is dan de raming. Dat betekent direct een meevaller voor de overheidsfinancieen die op de raming zijn gebaseerd.
De groei is uitsluitend bij kleine bedrijven en kleine bedrijven bouwen weinig huizen.
[afbeelding]
(bron: ABN AMRO)
Overigens ook logisch, want het aantal vergunningen zal toch echt moeten toenemen voordat de huizenproductie toeneemt, en dat cijfer daalt nog steeds.
In de weg- en waterbouw is de bedrijfsgrootte natuurlijk nog hoger. Maar de vraag is: wat bouwen de kleine bedrijven dan wel? Zouden het de huizen zijn die van funda zijn gehaald. Dat de eigenaren besluiten om het maar te verbouwen omdat verkopen (en dan doorstromen) niet lukt. Of wordt er gewoon meer wit gebouwd omdat het met de 6%-regeling weinig loont om dingen zwart te doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:27:
In de weg- en waterbouw is de bedrijfsgrootte natuurlijk nog hoger. Maar de vraag is: wat bouwen de kleine bedrijven dan wel? Zouden het de huizen zijn die van funda zijn gehaald. Dat de eigenaren besluiten om het maar te verbouwen omdat verkopen (en dan doorstromen) niet lukt. Of wordt er gewoon meer wit gebouwd omdat het met de 6%-regeling weinig loont om dingen zwart te doen >:)
Onderhoud...
T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:27:
De uitzonderlijk milde winter zorgt gewoon voor 15% meer werkdagen dan gemiddeld, natuurlijk zorgt dat voor een plusje. Wederom wordt een incidentele meevaller opgeblazen in de media.

[ Voor 39% gewijzigd door ph4ge op 17-02-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@RemcoDelft, wat j beschrijft is precies de reden dat wij voor een oud huis zijn gegaan. Vaak een stuk ruimer dan 'nieuwbouw' en grotere percelen (dus meer tuin). Natuurlijk staat daar wel tegenover dat is isolatie flink minder is, maar binnenklimaat in nieuwe huizen is niet altijd fijn. (wtw, of er kan geen raam open, danwel kleine ramen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
eperon schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:51:
Members only:
Dit is het verkeerde topic, je kan beter hier zijn: Ervaring met huis kopen deel 6

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:28:
[...]
Onderhoud...
[...]
De uitzonderlijk milde winter zorgt gewoon voor 15% meer werkdagen dan gemiddeld, natuurlijk zorgt dat voor een plusje. Wederom wordt een incidentele meevaller opgeblazen in de media.
Maar een milde winter zorgt toch niet voor meer werk. Het is niet dat de orderportefeulles van bouwbedrijven uitpuilen ofzo. Ik vind het ook wel knap dat je nu al weet dat het een incidentele meevaller is. Hoe het zich verder ontwikkeld moeten we nog maar zien.
En ook dat opgeblazen valt allemaal wel mee Nu.nl presenteert gewoon droog de cijfers, daar zit geen hintje duiding of conclusie bij. Terwijl ze zomaar een "het herstel is begonnen"-bericht hadden kunnen plaatsen. Het CBS spreekt namelijk wel van "licht herstel", zij baseren zich daarbij niet alleen op de huidige cijfers, maar pakken ook een cijfer mee dat iets zegt over de toekomst. Namelijk het aantal ontwerpopdrachten voor architecten. Dat kun je voorbarig noemen, maar het is in elk geval consequent. Vorig jaar toen het allemaal op een dieptepunt zat benoemde het CBS de architecten ook. Ik citeer:
De vooruitzichten voor nieuwe projecten in de bouw zijn niet goed. De waarde van de verleende bouwvergunningen voor nieuwbouw van woningen en bedrijfsgebouwen was in de eerste elf maanden van 2012 bijna 29 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Ook architecten kregen minder nieuwe opdrachten. In de eerste drie kwartalen van 2012 daalde de waarde van deze opdrachten met 10 procent. De omzet van de hele architectenbranche daalde in 2012 met 14 procent. De omzet van de architecten komt hiermee bijna 50 procent onder het niveau van voor de crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:12:
Maar een milde winter zorgt toch niet voor meer werk. Het is niet dat de orderportefeulles van bouwbedrijven uitpuilen ofzo.
Het zorgt er simpelweg voor dat ze meer werk kunnen verzetten en minder kosten hoeven te maken. Iemand die werkt maakt omzet, iemand die thuis zit niet. De meeste bedrijven hebben nog wel een horizon van tenminste een paar weken. Tenzij deze winter de nieuwe norm is is het een incident. Het gaat overigens niet alleen om verlet, ook als er net geen verlet ondervindt men natuurlijk hinder.
Ik vind het ook wel knap dat je nu al weet dat het een incidentele meevaller is. Hoe het zich verder ontwikkeld moeten we nog maar zien.
Het is vrij makkelijk, vorig jaar was er in dezelfde periode wel verlet, en nu niet. Het weer heeft invloed op de economie, en nu is dat incidenteel een meevaller voor de bouw. Bijv. de gasbaten zullen weer tegenvallen, en ook bedrijven die voorzien in bijv. tijdelijke verwarmingen of winterkleding presteren nu weer iets minder.
En ook dat opgeblazen valt allemaal wel mee Nu.nl presenteert gewoon droog de cijfers, daar zit geen hintje duiding of conclusie bij. Terwijl ze zomaar een "het herstel is begonnen"-bericht hadden kunnen plaatsen. Het CBS spreekt namelijk wel van "licht herstel", zij baseren zich daarbij niet alleen op de huidige cijfers, maar pakken ook een cijfer mee dat iets zegt over de toekomst. Namelijk het aantal ontwerpopdrachten voor architecten. Dat kun je voorbarig noemen, maar het is in elk geval consequent. Vorig jaar toen het allemaal op een dieptepunt zat benoemde het CBS de architecten ook. Ik citeer:
Ik reageer op iemand die er wel de conclusie aan verbond dat er sprake is van herstel, en ook media reageren op die manier. De NOS, de belangrijkste nieuwsbron, vangt aan met "Het herstel van de economie is nu ook in de bouw zichtbaar." Het CBS zelf zegt: ",,De bouw zat vorig jaar nog steeds in recessie, maar het herstel is zichtbaar' Dat is onjuiste duiding. Het is de uitzonderlijk milde winter die een positiefeffect heeft, je hoeft geen econoom te zijn om te zien dat meer werkdagen dan normaal een grote invloed heeft. Vorig jaar dacht men rond de jaarwisseling nadrukkelijk aan een Elfstedentocht.

Op zichzelf is het natuurlijk goed nieuws dat het mooi weer is en dat bedrijven mensen kunnen laten werken ipv met verlet te sturen. Het heeft alleen weinig met de staat van de economie te maken.

Overigens noem je het CBS consequent, maar de bouwvergunningen worden nu ineens niet vernoemd. Wat toevallig echt de eerste indicator van herstel van de woningbouw zou moeten zijn en tot nu toe nog steeds naar beneden beweegt.

[ Voor 16% gewijzigd door ph4ge op 17-02-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:23:
[...]
Het is vrij makkelijk, vorig jaar was er in dezelfde periode wel verlet, en nu niet. Het weer heeft invloed op de economie, en nu is dat incidenteel een meevaller.
Dat het weer zijn invloed heeft is logisch. Voor de wegenbouw is het uitblijven van vorst(schade) juist weer een strop. Maar goed, ik betwijfel de invloed van het verlet vanwege de dramatische orderposities in de bouw. Er was gewoon niet zoveel werk om doorgeschoven te worden. Je ziet ook geen piek in het tweede kwartaal 2013 vanwege doorgeschoven werk.
Ik reageer op iemand die er wel de conclusie aan verbond dat er sprake is van herstel, en ook media reageren op die manier. De NOS, de belangrijkste nieuwsbron, vangt aan met "Het herstel van de economie is nu ook in de bouw zichtbaar." Het CBS zelf zegt: ",,De bouw zat vorig jaar nog steeds in recessie, maar het herstel is zichtbaar' Dat is onjuiste duiding. Het is de uitzonderlijk milde winter die een positiefeffect heeft, je hoeft geen econoom te zijn om te zien dat 15% meer werkdagen dan normaal een grote invloed heeft. Vorig jaar dacht men rond de jaarwisseling nadrukkelijk aan een Elfstedentocht.
CBS onderbouwt de verwachting toch met architectenorders. Heb je ook een onderbouwing voor die 15%? Volgens mij lag het zwaartepunt van vorige winter namelijk in Q1 2013. KNMI lijkt die lezing te ondersteunen.
Overigens noem je het CBS consequent, maar de bouwvergunningen worden nu ineens niet vernoemd.
Ja dat viel me ook al op, maar het leek me kinderachtig om dat uit de quote te knippen. Ik weet niet waarom ze dat nu niet hebben meegenomen. Misschien krijgen ze die cijfers lastiger omdat het uit 'tig gemeenten moet komen, terwijl omzetcijfers in principe op 31 januari centraal bekend zijn door de BTW-aangifte
edit:
Ah, je had zelf gezocht en de cijfers van Q4 zijn er nog zo te zien nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 17 februari 2014 @ 14:23:
[...]
Overigens noem je het CBS consequent, maar de bouwvergunningen worden nu ineens niet vernoemd. Wat toevallig echt de eerste indicator van herstel van de woningbouw zou moeten zijn en tot nu toe nog steeds naar beneden beweegt.
Je kunt toch pas een bouwvergunning aanvragen als je een ontwerp hebt?
Hoezo moeten de vergunningen dan al omhoog? Of is het VOOR JOU de eerste indicator?

Ik vind dat het CBS het hier ontzettend netjes neerzet. Een voorzichtig herstel op basis van een hoop 'eerste indicatoren', dat kun je moeilijk overmatig positivisme noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
TheGhostInc schreef op maandag 17 februari 2014 @ 15:16:
Je kunt toch pas een bouwvergunning aanvragen als je een ontwerp hebt?
Hoezo moeten de vergunningen dan al omhoog? Of is het VOOR JOU de eerste indicator?

Ik vind dat het CBS het hier ontzettend netjes neerzet. Een voorzichtig herstel op basis van een hoop 'eerste indicatoren', dat kun je moeilijk overmatig positivisme noemen.
Niet noodzakelijk, een architect doet vele werkzaamheden die lang niet allemaal behoren tot de eerste stap in de woningbouwketen of überhaupt ooit worden uitgevoerd, ook zijn er projecten waar een architect niet hoeft. Daarnaast doen ze bijv. ook projecten in het buitenland en is er geen enkele garantie dat werk van een architect daadwerkelijk leidt tot bouwactiviteit. Maar het is bijv. ook denkbaar dat er meer kleine projecten zijn, waardoor er relatief veel werk is voor architecten voor weinig huizen. (ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat er veel kanttekeningen bij zijn te plaatsen en daarom de architecten in de regel niet als goede voorspellende indicator worden gezien). Tenslotte zijn architecten ook in andere takken van de bouw actief, niet alleen in de nieuwbouwwoningen (zonder cijfers durf ik wel te voorspellen dat dat zelfs maar een relatief klein onderdeel is). In de regel gebruikt men deze indicator daarom niet als woningmarktindicator, er zijn betere indicatoren zoals de vergunningen (en dan kan je naar aanvragen kijken voor een vroege indicator en uitgifte voor een concretere indicator).

Een vergunning is veel specifieker en concreter. A. Het is duidelijk dat een vergunning voor een huis is en niets anders. B. Vergunningen worden ook nu nog maar zelden niet uitgevoerd (het is een stabiel percentage). C. Er zit een vrij voorspelbare tijd tussen de vergunning uitgifte en de oplevering (gemiddeld 2 jaar ook nu). D. Een vergunning is altijd nodig als je een huis wil bouwen, een architect niet. E. Een vergunning wordt alleen uitgegeven bij concrete uitgedachte plannen. F. De cijfers zijn keihard, het wordt 1 op 1 bijgehouden door het CBS terwijl de architectenportefeuille een inschatting is.

Als jouw uitgangspunt is dat eerst nog de architectuurbranche moet herstellen, dan pas de vergunningen en dan pas de huizenmarkt dan is het herstel nog wel heel ver weg. De architectuurbranche is echter veel te breed om het 1 op 1 naar de huizenmarkt door te trekken. In de regel gebruikt men de vergunningaanvragen als voorspellende indicator in onderzoeken naar de huizenmarkt, niet de architecten portefeuille.

Voor de duidelijkheid, voor de bouw als geheel is de architectuurcijfer wel een vrij goede indicator, juist omdat voor de bouw als geheel vergunningen een kleinere rol spelen. Een vergunning voor 1 fabriek op de Shell in Pernis kan rustig een miljard euro aan bouwactiviteit betekenen, terwijl een huis zelden duurder is dan een half miljoen. Alleen voor de woningbouw zijn vergunningen een veel betere indicator. Gezien de vergunningen zo'n 2 jaar vooruit lopen heeft het wat mij betreft ook weinig zin om een nog vroegere indicator te hebben, want voorspellingen over meer dan 2 jaar is vrijwel onmogelijk en zinloos.

Het CBS had op zn minst de milde winter moeten melden als verklaring en het niet eenzijdig als herstel moeten bestempelen. Daarmee is het geen objectief verhaal. Het is een incidentele meevaller die wordt uitvergroot tot iets structureels. Het feit dat de vergunningen deze keer niet genoemd worden zou weleens kunnen aantonen dat dat cijfer het positivo-feestje zou kunnen verstoren, maar dat is even afwachten.

Tenslotte wil ik nog even toevoegen dat men de laatste oplevering van de architectuur in 2011 wel verklaarde. Toen zat het hem in een toename van herstel en renovatie activiteiten en toen betekende het ook niet dat de woningbouw ging aantrekken, in tegendeel. Nu verklaart men de stijging niet, maar ik sluit niet uit dat het wederom voor een deel uit die hoek komt...

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 17-02-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:02:
[...]
Het CBS had op zn minst de milde winter moeten melden als verklaring en het niet eenzijdig als herstel moeten bestempelen. Daarmee is het geen objectief verhaal. Het is een incidentele meevaller die wordt uitvergroot tot iets structureels. Het feit dat de vergunningen deze keer niet genoemd worden zou weleens kunnen aantonen dat dat cijfer het positivo-feestje zou kunnen verstoren, maar dat is even afwachten.
Nogmaals: er was geen vorstverlet in december 2012. Dat seizoenseffect krijgen we dus in Q1 2014 pas te zien - als er als sprake van is.

Edit: Zo hoef je niet te klikken. Er was zegmaar 1 koude nacht, op zaterdag 8 december. Er is verder nauwelijks verschil met afgelopen december.
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/txgn/txgn260_201312.png?1392653845329
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/txgn/txgn260_201212.png?1392653904194

[ Voor 18% gewijzigd door T-MOB op 17-02-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:02:
[...]
Tenslotte zijn architecten ook in andere takken van de bouw actief, niet alleen in de nieuwbouwwoningen (zonder cijfers durf ik wel te voorspellen dat dat zelfs maar een relatief klein onderdeel is). In de regel gebruikt men deze indicator daarom niet als woningmarktindicator, er zijn betere indicatoren zoals de vergunningen (en dan kan je naar aanvragen kijken voor een vroege indicator en uitgifte voor een concretere indicator).
Ho ho, het CBS zegt niks over de woningmarkt... ze hebben het over de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:59:
[...]

Nogmaals: er was geen vorstverlet in december 2012. Dat seizoenseffect krijgen we dus in Q1 2014 pas te zien - als er als sprake van is.

Edit: Zo hoef je niet te klikken. Er was zegmaar 1 koude nacht, op zaterdag 8 december. Er is verder nauwelijks verschil met afgelopen december.
[afbeelding]
[afbeelding]
Het gaat om de gevoelstemperatuur (van -6 graden Celsius), daarnaast verschilt het lokaal natuurlijk (zo is de gevoelstemperatuur op een dak veel kouder dan als op hetzelfde moment je in een put werkt). Maar bijv. ook als de werkplek niet toegankelijk is vanwege de sneeuw is er verlet. Het gaat ook om neerslag, december 2012 is er een paar dagen flinke overlast geweest door sneeuw. Op 7 december 2012 lag het werk bij ons stil haal ik uit mn agenda (niet op mij van toepassing, wel relevant voor mijn werk). Mn agenda is niet compleet, maar soms noteer ik die dingen. December 2012 was een zeer natte maand. Overigens was het inderdaad in januari 2013 het ergst, met 7 dagen niet gewerkt. Deze winter hebben we nog geen dag gemist. Kan geen exacte cijfers vinden, maar n=1 zullen we maar zeggen. Er waren ook meerdere weeralarmen in december 2012 (dit jaar 1 tijdens een werkweek, maar dat was voor wind en viel uiteindelijk mee). Tenslotte kan er ook hinder zijn zonder dat iedereen met verlet wordt gestuurd.

Er zal echt geen aannemer zijn die ontkent dat we deze winter veel gunstiger weer hebben dan afgelopen jaren, en dan normaal is.
TheGhostInc schreef op maandag 17 februari 2014 @ 17:28:
Ho ho, het CBS zegt niks over de woningmarkt... ze hebben het over de bouw.
We zitten hier in het woningmarkttopic, het wordt hier geponeerd als teken van herstel.

[ Voor 26% gewijzigd door ph4ge op 17-02-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik vind de reacties in dit topic echt zeer opmerkelijk.
Iedereen beweert vanalles over huizenprijzen en aanverwante zaken, veelal zonder onderbouwing of een onderbouwing waarbij allerlei vage verbanden worden opgemaakt uit grafieken zonder oorzaak en gevolg aan te tonen.

Er is uiteindelijk maar een mechanisme wat de huizenprijs bepaalt, dat is vraag en aanbod.

De voornaamste reden dat de prijzen dalen is omdat de financieringsmogelijkheden voor starters zijn aangescherpt waardoor ze voor dezelfde maandlasten gewoon minder kunnen lenen. Echter huizenbezitters willen ook niet verkopen in een markt waarbij de prijzen zijn ingezakt en verkopen dan ook niet tenzij noodzakelijk.
Doordat kopers en verkopers niet samen komen qua prijs zijn er ook weinig transacties.
Dit zal pas verbeteren als of de starters meer kunnen lenen of meer mensen gedwongen zijn te verkopen tegen een lagere prijs.

Daarbij is de huizenmarkt afhankelijk van zoveel factoren dat 1 op 1 vergelijken met andere landen ook niet veel zin heeft.

Ik vind persoonllijk dan ook de maatregelen van dit kabinet absoluut waardeloos.

Doordat starters veel beperkter zijn, zit de hele huizenmarkt al jaren vrijwel op slot. Doorstromen is daarbij ook lastig. Starters kopen nauwelijks, daardoor kan de middenklasse niet doorstromen en zijn tophuizen ook niet meer in trek, met grote waardedaling tot gevolg.

Het allerergste is echter nog dat de maatregelen de eerste 10 jaar echt nauwelijks effect hebben. Nieuwe regelingen gelden alleen voor starters, de rest van de bevolking teert met de HRA waarschijnlijk lekker door tot minimaal 2031. Pas in 2031 zullen de besparingen echt behaald worden.
Starters verdienen niet veel en wonen ook niet in dure huizen, hun HRA stelt relatief ook niet zo veel voor, zeker aangezien de nieuwe starters ook maar een zeer kleine groep van het totaal is.

In plaats daarvan had de regering gewoon ballen moeten tonen en maatregelen moeten nemen om echte stappen te maken met de HRA. Bij de 52% groep die in 300k+ huizen wonen en torenhoge hypotheken hebben (veelal tegen hoge rentes uit hun eigen BV). Dit had ook de duurste huizen getroffen, maar dan was iig niet de rest van de markt ook verziekt en had het ook nog daadwerkelijk wat bespaart.

Ipv daarvan, zitten nu een hoop mensen in een huis vast, kunnen niet verhuizen met alle gevolgen voor de economie. Ik vermoed dan ook dat als dit lang aanhoudt, het zeer slecht zal uitpakken voor de concurentiepositie van NL, wat weer leidt tot minder economische voorspoed, waardoor we maar lijven doorsukkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Dus als ik het goed begrijp heb je op basis van een vage herinnering (elfstendentocht in december) en een half gevulde agenda een percentage (15% minder werkdagen) verzonnen. En daarmee probeer je dan te onderbouwen dat het CBS onbetrouwbaar is. Ik ben overtuigd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:42:

Er is uiteindelijk maar een mechanisme wat de huizenprijs bepaalt, dat is vraag en aanbod.

De voornaamste reden dat de prijzen dalen is omdat de financieringsmogelijkheden voor starters zijn aangescherpt waardoor ze voor dezelfde maandlasten gewoon minder kunnen lenen. Echter huizenbezitters willen ook niet verkopen in een markt waarbij de prijzen zijn ingezakt en verkopen dan ook niet tenzij noodzakelijk.
Doordat kopers en verkopers niet samen komen qua prijs zijn er ook weinig transacties.
Dit zal pas verbeteren als of de starters meer kunnen lenen of meer mensen gedwongen zijn te verkopen tegen een lagere prijs.
Wel grappig dat de grote (relatief gezien) dalingen in huizenprijzen voornamelijk in het duurdere segment zitten. Hoe verklaar jij dat? Een starter kan echt geen huis van >300k betalen.
.
Ohja en:
Iedereen beweert vanalles over huizenprijzen en aanverwante zaken, veelal zonder onderbouwing of een onderbouwing waarbij allerlei vage verbanden worden opgemaakt uit grafieken zonder oorzaak en gevolg aan te tonen.
Hear, hear! :+

[ Voor 18% gewijzigd door GioStyle op 17-02-2014 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...] Doordat starters veel beperkter zijn, zit de hele huizenmarkt al jaren vrijwel op slot. Doorstromen is daarbij ook lastig. Starters kopen nauwelijks...
Hier haakte ik af.

Check je feiten en ontdek dat de starters nauwelijks hebben afgehaakt. Het probleem zit vooral bij de doorstromers, die niet meer kunnen doorstromen, meestal omdat ze onder water staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:59:
[...]

Hier haakte ik af.

Check je feiten en ontdek dat de starters nauwelijks hebben afgehaakt. Het probleem zit vooral bij de doorstromers, die niet meer kunnen doorstromen, meestal omdat ze onder water staan.
Exact!
Vergeet ook de stijgende huizenprijzen niet. In het verleden was een paar jaar wonen ook meteen een paar jaar 'renderen'. Kocht je een huis voor 200K, dan kon je na soms zo weinig als 5 jaar al 40K in je kontzak stoppen bij verkoop. Stop dat geld bij de hogere aflossingsvrije hypotheek en 'upgraden' was ineens interessant.
Nu ben je na 5 jaar hetzelfde bedrag kwijt (dus -40K) en kun je ook nog minder lenen. Dus je moet bijbetalen om te mogen 'downgraden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Dit topic zou veel interessanter zijn als elke poster bij een bewering een relevante bron zou vermelden. Starters kopen geen woning? Doe mij een link naar het cbs waar dat uit blijk. Om maar een voorbeeld te geven. Laten we dan ook meteen de regel instellen dat links naar sites die duidelijk een bepaald standpunt promoten, niet tellen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op maandag 17 februari 2014 @ 22:43:
Dit topic zou veel interessanter zijn als elke poster bij een bewering een relevante bron zou vermelden. Starters kopen geen woning? Doe mij een link naar het cbs waar dat uit blijk. Om maar een voorbeeld te geven. Laten we dan ook meteen de regel instellen dat links naar sites die duidelijk een bepaald standpunt promoten, niet tellen.
Wat de één een betrouwbare bron vindt, vindt de ander een spreekbuis voor belangenclubje zusenzo. Dan krijg je daar ook weer discussie over.

Het CBS? Ook niks meer dan een linksdraaiende roeptoeter van de overheid! En zo valt er op elke bron wel wat aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
Nou zeg. Krijgen we eindelijk positieve geluiden uit de bouw, zingen we de "Ja maar ... het zijn de kleine bedrijven blues".

Ik teken dit op als dubbel positief. Bij de grote bouwprojecten zie je voornamelijk de bekende Poolse busjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
GioStyle schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:51:
[...]

Wel grappig dat de grote (relatief gezien) dalingen in huizenprijzen voornamelijk in het duurdere segment zitten. Hoe verklaar jij dat? Een starter kan echt geen huis van >300k betalen.
Precies en de doorstromer kan het ook niet meer betalen. "Niemand" kan die huizen nog betalen, behalve die paar mensen die flink erven of goed ondernemen of een 4x modaalinkomen hebben. Dat is vrijwel niemand en daarom zakken die prijzen ook veel meer.

Wonen is een primaire levensbehoefte, maar dat geldt slechts voor de goedkopere woningen. Een villa is wel degelijk luxe. Met minder doorstromers, "de crisis" (en vooral de emotie die hiermee gepaard gaat) zijn er gewoon zeer weinig mensen die het aandurven om echt een duur huis te kopen.

Starters willen nog steeds wel kopen (wonen moet je immers toch en het is nu relatief gunstig voor starters) daarom is de daling voor goedkopere woningen ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Fiber schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:59:
[...]

Hier haakte ik af.

Net voor de crisis ging 35% kopen van de starters, nu is dat geloof ik net geen 30%. Dat is een relatieve daling van 15%, ik vind dat behoorlijk veel terwijl de tendens toch echt kopen is.

De situatie bij doorstromers is inderdaad veel erger, maar zij hebben al woonruimte dus groter wonen is vooral een luxe. Een starter moet ergens gaan wonen en heeft de keus uit huren of kopen en kiest dus minder vaak voor kopen.

Verder merk ik dat in mijn regio ook nauwelijks goedkope starterswoningen beschikbaar komen. Hier zie je nog "starterswoningen" van 200k-250k. Dat vind ik al aan de erg hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Wobblier schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:09:
Nou zeg. Krijgen we eindelijk positieve geluiden uit de bouw, zingen we de "Ja maar ... het zijn de kleine bedrijven blues".

Ik teken dit op als dubbel positief. Bij de grote bouwprojecten zie je voornamelijk de bekende Poolse busjes.
Zo positief vind ik ze nou ook weer niet. Het is imo vooral minder negatief en het schommelt vaak rond het 0-punt. Dat is dan misschien wel een verbetering, maar nog geen substantiele groei.

Ik vind het persoonlijk voor onze economie ook beter als er minder arbeidsmigranten komen, maar dit is helaas niet de werkelijkheid. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:42:

Verder merk ik dat in mijn regio ook nauwelijks goedkope starterswoningen beschikbaar komen. Hier zie je nog "starterswoningen" van 200k-250k. Dat vind ik al aan de erg hoge kant.
Hier zie ik voldoende starterswoningen van <150k. Met name oude kantoorpanden worden omgetoverd tot 1/2/3 kamerappartementen. Alleen vind ik 150k voor omgebouwde kantoorpand met 2/3 kamers nog steeds te duur. Leg daar een kleine 50k bij en je hebt een rijtjeshuis en 3 keer zoveel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Waar ik woon zijn appartementen die nieuw op de markt komen vooral prestige en luxe zaken, vaak nauwelijks goedkoper en vaak zelfs nog duurder dan een eengezinswoning (de appartementen liggen wel weer dichter bij het centrum). Daarbij komen dan vaak ook nog dure servicekosten bij.

Een uitzondering zijn de 40-50 m2 appartementen, amar dan heb je ook vrijwel niets.

Voor mij de reden dat ik ook een eengezinswoning heb gekocht, ook al ben ik maar in mijn eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:36:
Precies en de doorstromer kan het ook niet meer betalen. "Niemand" kan die huizen nog betalen, behalve die paar mensen die flink erven of goed ondernemen of een 4x modaalinkomen hebben. Dat is vrijwel niemand en daarom zakken die prijzen ook veel meer.
Leuk dat je dit topic komt bezoeken, maar "not sure if kidding"...
Huizenprijzen zakken niet omdat niemand het kan betalen? :'( Denk even logisch na, misschien zie je zelf waar je de mist in gaat...
GioStyle schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:48:
Hier zie ik voldoende starterswoningen van <150k. Met name oude kantoorpanden worden omgetoverd tot 1/2/3 kamerappartementen. Alleen vind ik 150k voor omgebouwde kantoorpand met 2/3 kamers nog steeds te duur. Leg daar een kleine 50k bij en je hebt een rijtjeshuis en 3 keer zoveel ruimte.
Vooral als je na een paar jaar weer wilt doorverhuizen is zo'n appartementje 50k onder water een blok aan je been...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
T-MOB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 21:46:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je op basis van een vage herinnering (elfstendentocht in december) en een half gevulde agenda een percentage (15% minder werkdagen) verzonnen. En daarmee probeer je dan te onderbouwen dat het CBS onbetrouwbaar is. Ik ben overtuigd :o
Ik heb de bron voor het percentage gepost en helemaal niet gezegd dat het CBS onbetrouwbaar is. Het CBS doet 2 dingen, het houdt cijfers bij en het duidt cijfers. Dat eerste is volkomen betrouwbaar, dat laatste is subjectief. Ik twijfel er niet aan dat de bouw gegroeid is, alleen de conclusies die daaraan verbonden worden worden niet onderbouwd, daarnaast ging het om de media die het opkloppen niet om het CBS specifiek. In het verleden betrok het CBS een zachte winter wel bij de bouwcijfers:
Deze branche is traditioneel sterk afhankelijk van het weer.
Harde cijfers van het aantal verletdagen zijn niet te vinden, dus ik ga inderdaad af op de weerberichten uit die periode en mijn eigen ervaringen alszijnde werkzaam in de betreffende branche.

Je moet werkelijk nooit buiten komen om te ontkennen dat we een bijzonder milde winter hebben. Het is een zwak argument dat omdat er geen harde cijfers van de gemiste productie is, er dus geen productie is gemist. Dat rond 7 december 2012 door neerslag niet gewerkt kon worden is bovendien makkelijk te bevestigen door Google. Zelfs als het die ene dag is hebben we het in december, hebben we het al over meer dan 1 procent extra in het kwartaal.

Overigens deelt de ABN AMRO mijn conclusie dat het herstel voornamelijk komt door het zachte weer. De media van onze Zuiderburen is er overigens ook over uitgesproken, meerdere media pakten het bericht van de Confederatie Bouw op. Hoewel je ongetwijfeld zal zeggen dat het Belgische klimaat niet het Nederlandse is geef ik het je toch mee:
2013 was een jaar waarin de klimatologische omstandigheden de bouw het hardst
troffen van de afgelopen tien jaar. Daarom alleen al zal de zachte winter van 2014 leiden tot een
stijgende productie.

[ Voor 29% gewijzigd door ph4ge op 18-02-2014 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Eerst dit posten.... en dan met dit komen:
Blazer Coke schreef op maandag 17 februari 2014 @ 23:42:
[...]

Net voor de crisis ging 35% kopen van de starters, nu is dat geloof ik net geen 30%. Dat is een relatieve daling van 15%, ik vind dat behoorlijk veel terwijl de tendens toch echt kopen is.

De situatie bij doorstromers is inderdaad veel erger, maar zij hebben al woonruimte dus groter wonen is vooral een luxe. Een starter moet ergens gaan wonen en heeft de keus uit huren of kopen en kiest dus minder vaak voor kopen.

Daarbij is de huizenmarkt afhankelijk van zoveel factoren dat 1 op 1 vergelijken met andere landen ook niet veel zin heeft.

Ik vind persoonllijk dan ook de maatregelen van dit kabinet absoluut waardeloos.

Doordat starters veel beperkter zijn, zit de hele huizenmarkt al jaren vrijwel op slot. Doorstromen is daarbij ook lastig. Starters kopen nauwelijks, daardoor kan de middenklasse niet doorstromen en zijn tophuizen ook niet meer in trek, met grote waardedaling tot gevolg.
De doorstromer zit vast in de niet op korte termijn betaalbare restschuld. Dat is een veel grotere rem. Met starters is niet zoveel gebeurd eigenlijk.
Het allerergste is echter nog dat de maatregelen de eerste 10 jaar echt nauwelijks effect hebben. Nieuwe regelingen gelden alleen voor starters, de rest van de bevolking teert met de HRA waarschijnlijk lekker door tot minimaal 2031. Pas in 2031 zullen de besparingen echt behaald worden.
Starters verdienen niet veel en wonen ook niet in dure huizen, hun HRA stelt relatief ook niet zo veel voor, zeker aangezien de nieuwe starters ook maar een zeer kleine groep van het totaal is.

In plaats daarvan had de regering gewoon ballen moeten tonen en maatregelen moeten nemen om echte stappen te maken met de HRA. Bij de 52% groep die in 300k+ huizen wonen en torenhoge hypotheken hebben (veelal tegen hoge rentes uit hun eigen BV). Dit had ook de duurste huizen getroffen, maar dan was iig niet de rest van de markt ook verziekt en had het ook nog daadwerkelijk wat bespaart.

Ipv daarvan, zitten nu een hoop mensen in een huis vast, kunnen niet verhuizen met alle gevolgen voor de economie. Ik vermoed dan ook dat als dit lang aanhoudt, het zeer slecht zal uitpakken voor de concurentiepositie van NL, wat weer leidt tot minder economische voorspoed, waardoor we maar lijven doorsukkelen.
Ik neem aan dat je niet 52% verdient en ook geen 300k+ huis kan betalen en een gefrustreerde(?) starter bent, want de afgunst druipt er wel een beetje vanaf. Lees je een beetje in, want 300k is op 2 modale inkomens te krijgen (300/4,5/2=33,3k). En weet je wat, hele volksstammen wonen in 300k+ woningen.

@ph4ge, gefeliciteerd. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Senor Sjon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:07:

Ik neem aan dat je niet 52% verdient en ook geen 300k+ huis kan betalen en een gefrustreerde(?) starter bent, want de afgunst druipt er wel een beetje vanaf. Lees je een beetje in, want 300k is op 2 modale inkomens te krijgen (300/4,5/2=33,3k). En weet je wat, hele volksstammen wonen in 300k+ woningen.
Precies, zijn gewoon gezinnen met twee inkomens die je met zo'n opmerking even de afgrond in wenst. Dat nu alleen starters 'gepakt' worden valt te bezien - andersom is het ook een bescherming tegen zichzelf, aangezien de starters van 10 jaar terug nu de mensen zijn met onderwaarde op de hypotheek, hoge lasten en kleine kans om ooit het huis in vol eigen bezit te krijgen ivm aflossingvrije constructies.
Er zijn meer starters in dit topic die deze miljoenen mensen de eindeloze schuldsanering toewensen opdat hun droomhuis dan voor een prikkie van de veiling te halen is, maar ik ben daar wat genuanceerder over (al is het alleen al omdat ik inmiddels zo'n 'oude' starter met onder-water-hypotheek ben, kan er ook weinig aan doen, moest toch ergens wonen ;) ).

Starters nu zijn de toekomstige rijke groep - deze hebben namelijk over 30 jaar hun huis afbetaald en houden dan heel veel geld over. Elke maand. Nu natuurlijk niet leuk dat je geen over-the-top hypotheek met DSB voorwaarden kunt krijgen, maar als je 10 jaar verder bent zul je de lol er van in gaan zien kan ik je alvast beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Kritische starters wensen helemaal niet anderen de verdoemenis in, ze willen dat alleen voor hunzelf voorkomen. Het enige wat ze willen is een functionerende en gezonde huizenmarkt. Dat ze niet gedwongen worden om de overwaardes van ouderen te subsidiëren. Het is simpel, de grote winsten die men tot 2008 maakte worden tot op de dag van vandaag nog afbetaald door de starters, iets wat die generatie niet of nauwelijks voor de generatie voor hen hoefde te doen.

Het is niet meer dan redelijk dat op het moment dat men de regels aantrekt de huizenprijzen mee bewegen, net als dat ze omhoog schoten toen men de teugels liet vieren, dat is de enige manier waarop ze niet eenzijdig de rekening gepresenteerd krijgen maar dat het een beetje verdeeld wordt over de generaties. Dat een ander verkeerde keuzes heeft gemaakt is niet de verantwoordelijkheid van de starter. De winst die gemaakt is valt ook niet ten goede van de starter.

Bovendien houdt niets andere generaties tegen om ook af te lossen, sterker nog dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Niks houdt iemand anders tegen om ook na 30 jaar zn huis af te betalen. De starter is juist zwaar benadeeld door het verplicht aflossen, waardoor ze veel minder keuze hebben en grote fiscale voordelen zijn vervallen. Het is een knappe spin om dat nu als voordeel te brengen. Alsof annuitair en liniair aflossen nieuw is en het nu ineens een voordeel is dat je gedwongen wordt om die keuze te maken. 8)7 Het zijn juist de oudste en een na oudste hypotheekvorm, maar vorige generaties kozen daar zelden voor omdat de regelingen waar de starter nu geen gebruik meer van kan maken veel gunstiger zijn.

Lekker wijzen naar starters die annuitair als voordeel hebben, maar hebben de doorstromers zelf massaal hun hypotheek overgesloten naar annuitair of liniair? Waarmee het probleem van de restschuld, die ze nu de starters willen laten oplossen, vanzelf verdwijnt?

offtopic:
En nee, ik ben geen starter, ik ben al een keer doorgestroomd.

PS Thanks Sjon :)

[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 18-02-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ph4ge schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:03:
Kritische starters wensen helemaal niet anderen de verdoemenis in, ze willen dat alleen voor hunzelf voorkomen. Het enige wat ze willen is een functionerende en gezonde huizenmarkt. Dat ze niet gedwongen worden om de overwaardes van ouderen te subsidiëren. Het is simpel, de grote winsten die men tot 2008 maakte worden tot op de dag van vandaag nog afbetaald door de starters, iets wat die generatie niet of nauwelijks voor de generatie voor hen hoefde te doen.
En wat heb je hier aan als je nu gewoon ergens wilt wonen? Uiteraard wil iedereen dat - alleen de perceptie bij wat gezond is ligt nogal uiteen, iemand met een hypotheek van 200k wil graag dat z'n huis dat ook waard is, iemand die start koopt dat huis liever voor (veel) minder. Wat voor de één dus gezond is, is dat voor de ander niet. Je kunt het opblazen van prijzen e.d. aanhalen, maar dat verandert de situatie van nu niet.
Het is niet meer dan redelijk dat op het moment dat men de regels aantrekt de huizenprijzen mee bewegen, net als dat ze omhoog schoten toen men de teugels liet vieren, dat is de enige manier waarop ze niet eenzijdig de rekening gepresenteerd krijgen maar dat het een beetje verdeeld wordt over de generaties. Dat een ander verkeerde keuzes heeft gemaakt is niet de verantwoordelijkheid van de starter. De winst die gemaakt is valt ook niet ten goede van de starter.
Dat is dan toch precies wat er nu gebeurt? Daarom dat je HRA niet plotsklapt kunt afschaffen (althans, zonder een nieuw belastingstelsel) en alles over de jaren heen zult moeten bewegen. Ook wil je nog hardere klappen niet laten vallen tijdens een crisis. Je hebt het steeds over verkeerde keuzes, maar dat kun je makkelijk zeggen met de kennis van nu. In 2003 toen ik mijn eerste woning kocht was er nog 5 jaar ongebreidelde groei voor ons in het vooruitzicht - er was geen vuiltje aan de lucht, sterker nog, hoe eerder je kocht, hoe beter, want alles steeg nog steeds. Ons huis van 207k euro heeft nog een taxatie waarde van 240k gekend! Dus, verkeerde beslissing my ass.
Nu andere beslissingen nemen - prima, maar je kunt een generatie voor je niet per se kwalijk nemen wat hun ook maar overkwam.
Bovendien houdt niets andere generaties tegen om ook af te lossen, sterker nog dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Niks houdt iemand anders tegen om ook na 30 jaar zn huis af te betalen. De starter is juist zwaar benadeeld door het verplicht aflossen, waardoor ze veel minder keuze hebben en grote fiscale voordelen zijn vervallen. Het is een knappe spin om dat nu als voordeel te brengen. Alsof annuitair en liniair aflossen nieuw is en het nu ineens een voordeel is dat je gedwongen wordt om die keuze te maken. 8)7 Het zijn juist de oudste en een na oudste hypotheekvorm, maar vorige generaties kozen daar zelden voor omdat de regelingen waar de starter nu geen gebruik meer van kan maken veel gunstiger zijn.
Knappe 'spin'? Wat dacht je van het gegeven dat de financiele crisis is veroorzaakt door al die prachtige fiscaal voordelige tophypotheekconstructies? Ben met je eens dat het een bitter pil is dat je nu veel minder kunt lenen en ook nog eens verplicht moet aflossen, maar uiteindelijk is dat wel een groot voordeel en loop je veel minder risico. Om die reden zullen de huizenprijzen voorlopig nog niet stijgen lijkt me - vraag zal eerst weer in balans met het aanbod moeten komen. Heb zelf nog een stukje aflossingvrij wat we zelf gaan aflossen. Fiscaal voordeel weegt niet op tegen geen rente betalen.
Lekker wijzen naar starters die annuitair als voordeel hebben, maar hebben de doorstromers zelf massaal hun hypotheek overgesloten naar annuitair of liniair? Waarmee het probleem van de restschuld, die ze nu de starters willen laten oplossen, vanzelf verdwijnt?

offtopic:
En nee, ik ben geen starter, ik ben al een keer doorgestroomd.

PS Thanks Sjon :)
Op welke wijze gaan starters restschuld van anderen oplossen? Omdat huizen jouw insziens niet voldoende in prijs zijn gedaald? Dan is er blijkbaar iets mis in jouw perceptie van marktwerking - je bent namelijk niet verplicht meer te betalen. Dat dit concept me duidelijk is getuigt wel uit het feit dat ik ons huis in 2011 verkocht in 8 dagen tijd, terwijl de huizen in onze straat die toen al 2 jaar te loop stonden nog steeds te koop staan - al 5 jaar. Kwestie van je prijs aanpassen (zaten overigens maar 10k euro onder de prijs van de andere woningen, dus klein verschil kan groot verschil maken).

Uiteindelijk zal iedereen een keuze moeten maken en daar naar leven. Dat wij nu onderwaarde op ons huis hebben is geen probleem zolang we beide lekker aan het werk blijven en ons plan om het huis af te lossen de komende pakweg 20 jaar kunnen uitvoeren. Ben ik over 20 jaar hypotheekvrij, iets wat ik elke starter zou willen toewensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 09:25:
[...]
Starters nu zijn de toekomstige rijke groep - deze hebben namelijk over 30 jaar hun huis afbetaald en houden dan heel veel geld over. Elke maand. Nu natuurlijk niet leuk dat je geen over-the-top hypotheek met DSB voorwaarden kunt krijgen, maar als je 10 jaar verder bent zul je de lol er van in gaan zien kan ik je alvast beloven.
Wacht even: hahahahahahaha :')

Dit kan je toch niet menen? Ja, de starters van 5 jaar geleden zijn het meest de sjaak, maar dat wil niet zeggen dat de starters van nu het zo goed gaan doen met de nog steeds fiks overgewaardeerde huizenprijzen die veel te veel van het inkomen snoepen, en huren die helemaal belachelijk zijn. Daarnaast houd je geen pensioen meer over als je op pensioenleeftijd bent (dus dat betaal je ook voor niets), mogen we met z'n alleen een hogere staatsschuld betalen, en hebben we een HRA die de spuigaten uitloopt en vooralsnog niet kleiner in omvang wordt. Nee, het gros van de mensen (95%+) zal armer worden, zoals we nu al in de VS zien gebeuren.

De winnaars zijn de mensen die al tientallen jaren een huis hebben, en die nog steeds 4x zoveel waard is als toen ze hem gekocht hadden. Zijn net met pensioen en laten de jongeren lekker hun te weinig betaalde pensioen aanvullen. Dat zijn de mensen die in SUV's rond rijden en vele tripjes doen. Zal ook niet snel veranderen, want praktisch iedereen in Den Haag is oud en bijna op of over pensioenleeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hoeft als starter natuurlijk niet te verwachten dat die villa nu opeens wel beschikbaar is. ;)

En mensen die een forse stap terug gaan doen met een hoge restschuld komen ook in de startersvijver terecht qua woning. Die kunnen LTI bv. 350k lenen, maar nemen 200k en de rest testschuld. De prijsdruk op goedkope woningen wordt dan enorm met veel meer vraag dan aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bartjuh schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:02:
[...]

Wacht even: hahahahahahaha :')
Dank voor je bijdrage :+ slechte dag, of gewoon je hele leven al zo?
Dit kan je toch niet menen? Ja, de starters van 5 jaar geleden zijn het meest de sjaak, maar dat wil niet zeggen dat de starters van nu het zo goed gaan doen met de nog steeds fiks overgewaardeerde huizenprijzen die veel te veel van het inkomen snoepen, en huren die helemaal belachelijk zijn. Daarnaast houd je geen pensioen meer over als je op pensioenleeftijd bent (dus dat betaal je ook voor niets), mogen we met z'n alleen een hogere staatsschuld betalen, en hebben we een HRA die de spuigaten uitloopt en vooralsnog niet kleiner in omvang wordt. Nee, het gros van de mensen (95%+) zal armer worden, zoals we nu al in de VS zien gebeuren.
Dat valt te bezien - we saneren nu namelijk zo hard, dat wanneer de grijze golf dood is je enerzijds grotere groep jongere generaties hebt (groep rond 1980 geboren is relatief het kleinst) zodat je wellicht weer meer overschot op je begroting hebt, als land en als pensioenfonds. Je kunt het niet voorspellen - net alsof een moeilijkere start nu garantie is op totale mislukking van de hele generatie. Ik leg me er niet bij neer.
De winnaars zijn de mensen die al tientallen jaren een huis hebben, en die nog steeds 4x zoveel waard is als toen ze hem gekocht hadden. Zijn net met pensioen en laten de jongeren lekker hun te weinig betaalde pensioen aanvullen. Dat zijn de mensen die in SUV's rond rijden en vele tripjes doen. Zal ook niet snel veranderen, want praktisch iedereen in Den Haag is oud en bijna op of over pensioenleeftijd.
Nogmaals; het hebben van een huis maakt je niet rijk - hooguit verkopen met behoud van overwaarde. Je moet dan alleen wel een nieuw huis kopen voor de huidige prijzen. Oke, beter uitgangspositie dan jongeren van nu, maar er wordt gedaan alsof deze groep volledig en geheel loaded is.
En dan nog, als die generatie hun 'vermogen' even opmaken de komende 20 jaar dan weet je in ieder geval dat de economie weer als een raket zal groeien.

Offtopic:
Btw: Stel je wordt oud en ziek, dan kun je tot 22xx,- van je netto inkomen inleveren voor het verzorgingshuis. Dat is 25k euro netto per jaar, per persoon, voor eens in de week douchen. Top geregeld! Gaat je 200k overwaarde ook pakweg een half jaar mee dus. Pensioen, AOW, vermogen, alles telt mee voor eigen bijdrage CAK voor chronische zorg toestanden uit de awbz. Van die dingen.
Oma van m'n vriendin krijgt AOW en nabestaande pensioen van haar man twv een paar honderd euro en betaalt evengoed 1100,- aan het verzoringshuis. Ze houdt een paar honderd euro over, die ze meestal weg geeft - want wij hebben het zo zwaar 8)7 en dat voor eens per week douchen en elke dag een lauwe maaltijd :F

Zo heeft elke generatie dus wat te klagen. Mijn dochter kreeg felicitaties - hoera, je bent de eerste generatie die gemiddeld 100 zal worden. 100 fucking jaren. Wat zal haar leven er anders uit gaan zien! Pensioen is een onzin begrip als je 100 wordt, alsof je dan op je 70'e al toe bent aan stoppen? Als een pensioen uitgaat van gemiddeld 12 jaar uitkeren kun je zelf wel nagaan wat haar pensioenleeftijd wordt ;)
Senor Sjon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:16:
Je hoeft als starter natuurlijk niet te verwachten dat die villa nu opeens wel beschikbaar is. ;)

En mensen die een forse stap terug gaan doen met een hoge restschuld komen ook in de startersvijver terecht qua woning. Die kunnen LTI bv. 350k lenen, maar nemen 200k en de rest testschuld. De prijsdruk op goedkope woningen wordt dan enorm met veel meer vraag dan aanbod.
En ik merk dat jongere generatie niet gewend is aan het niet direct krijgen wat ze willen waar ze het willen. Heb collega's in Den Helder tot Maastricht wonen vanwege huizenprijzen - maar daar zie je de starters weinig naar kijken. Randstad is duur ja. Heb al eerder Funda zoekresultaten gedeeld, je kunt die villa als starter wel krijgen, alleen waarschijnlijk op een andere plek dan je zoekt.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-02-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

In plaats van lijdzaam toe te kijken hoe ons pensioen wordt afgepakt en we onder water staan zouden we ook kunnen gaan sparen om wel een huis te kunnen kopen, fatsoenlijk financieel beleid te voeren (neem bijvoorbeeld een annuteitenhypotheek op een woning waarin je lang kunt wonen) en zelf voor ons pensioen gaan sparen. Ik snap echt niet waarom mensen hier klagen waarom starters het zo slecht hebben: ze zijn de eerste groep die op de langere termijn een financieel fundament hebben wat hen een groot voordeel gaat brengen.

En ja, je zult meer moeten sparen. Maar dat moet eigenlijk iedereen, want de pensioenen gaan (ook voor 45 jaar en ouder) veel minder opleveren. Wees blij dat de jongeren nog 30-40 jaar de kans hebben om het op te lossen in plaats van te klagen dat de jongeren voor 40K benadeeld zijn. Dat is namelijk vrijwel iedereen door de dalende huizenprijs.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:49:
Heb zelf nog een stukje aflossingvrij wat we zelf gaan aflossen. Fiscaal voordeel weegt niet op tegen geen rente betalen.
Zolang het mag laat ik dat stuk aflossingsvrij juist bestaan. Je ziet meer en meer dat zodra je wat ouder wordt en je hulp nodig hebt je eerst van je eigen vermogen mag gaan betalen. Zorgen dat je dus een schuld hebt voorkomt dat. De goedkoopste manier van momenteel een schuld hebben is je hypotheek. Ik zorg er dan ook voor dat ik zoveel aflos dat mijn maandlasten straks laag zijn, maar wel een schuld over houd zodat ik niet straks eerst mijn gespaarde geld op mag gaan teren (daar doe ik liever nu leuke dingen van ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Wel je maandlasten laag (aflossen = overwaarde) en nog wel een schuld overhoud zodat "ze" je niet eerst je eigen vermogen laten opeten?

Tja, een schuld kost je nog steeds wel geld en de grens voor eigen vermogen is zo in een paar maanden aangepast hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
En wat heb je hier aan als je nu gewoon ergens wilt wonen? Uiteraard wil iedereen dat - alleen de perceptie bij wat gezond is ligt nogal uiteen, iemand met een hypotheek van 200k wil graag dat z'n huis dat ook waard is, iemand die start koopt dat huis liever voor (veel) minder. Wat voor de één dus gezond is, is dat voor de ander niet. Je kunt het opblazen van prijzen e.d. aanhalen, maar dat verandert de situatie van nu niet.
Er is meer dan genoeg bediscussieerd over wat een normaal prijspeil is. Ik hou het zelf bij het onderzoek van Dr. Schiller, nobelprijs winnaar met een onderzoek wat bewijst dat huizenprijzen over de lange termijn de inflatie volgen. De huizenprijzen zijn veel harder gestegen dan inflatie, en moesten dus corrigeren. Daarnaast is het ook gewoon logisch, als huizenprijzen sneller stijgen dan de inflatie dan ben je dus relatief een steeds groter deel van je vermogen/inkomen kwijt aan wonen. Dat gaat niet oneindig goed.

Als starter is het niet meer dan normaal dat je geen zin in hebt om die extra stijging te financieren, wetende dat een daling onvermijdelijk is. Nog even los van dat het voor de starter uberhaupt moeilijk is om dat te doen, want die zijn minder gaan verdienen en meer belasting gaan betalen.
Dat is dan toch precies wat er nu gebeurt? Daarom dat je HRA niet plotsklapt kunt afschaffen (althans, zonder een nieuw belastingstelsel) en alles over de jaren heen zult moeten bewegen. Ook wil je nog hardere klappen niet laten vallen tijdens een crisis.
Economen verschillen hierover van mening. In de regel zorgt een harde klap ook weer voor snel herstel.
Je hebt het steeds over verkeerde keuzes, maar dat kun je makkelijk zeggen met de kennis van nu. In 2003 toen ik mijn eerste woning kocht was er nog 5 jaar ongebreidelde groei voor ons in het vooruitzicht - er was geen vuiltje aan de lucht, sterker nog, hoe eerder je kocht, hoe beter, want alles steeg nog steeds. Ons huis van 207k euro heeft nog een taxatie waarde van 240k gekend! Dus, verkeerde beslissing my ass.
Inderdaad, met de kennis van nu is het een verkeerde beslissing, al valt het voor jou nog reuze mee als ik het zo lees. Het is echter wel een beslissing die jij genomen hebt en de gevolgen moet je niet op een ander afschuiven.

In principe is het volstrekt normaal om elk jaar een paar procent af te lossen, een paar procent daling zou dus ook geen probleem moeten zijn. De slachtoffer rol past dan ook niet bij veel onderwater huishoudens.
Nu andere beslissingen nemen - prima, maar je kunt een generatie voor je niet per se kwalijk nemen wat hun ook maar overkwam.
Jij voelde je gedwongen, dan moet je dus als geen ander snappen dat starters van nu zich niet gedwongen willen voelen. Uiteindelijk neemt niemand het jou (mij? zitten we wel in een andere generatie?) kwalijk, alleen moet je zelf leven met de gevolgen van je beslissingen.

Als er al een generatie iets kwalijk is te nemen dan is het de generatie voor ons. De prijsstijgingen tussen 1995 en 2005 zijn een gevolg geweest van een gericht beleid en er is nooit iets tegen gedaan. De starters van nu waren toen kinderen.
Knappe 'spin'? Wat dacht je van het gegeven dat de financiele crisis is veroorzaakt door al die prachtige fiscaal voordelige tophypotheekconstructies? Ben met je eens dat het een bitter pil is dat je nu veel minder kunt lenen en ook nog eens verplicht moet aflossen, maar uiteindelijk is dat wel een groot voordeel en loop je veel minder risico.
Het gaat er niet om dat die regelingen aangepakt moesten worden, klopt, dat moest. Er werd echter gedaan of dat voordelig is. De verhoging van de AOW leeftijd is ook niet voordelig voor al die mensen die nu langer mogen werken, maar wel noodzakelijk.

Wat wel lullig is dat deze maatregel een hele kleine specifieke groep raakt. Hij had minder heftig en rechtvaardiger geweest als het niet alleen de starters had geraakt.

Je loopt absoluut niet minder risico. Banksparen heeft exact hetzelfde risico, maar wel een dubbel fiscaal voordeel. Je moet niet klagen over een zekerheid die men nu zou hebben, die was altijd al beschikbaar.
Om die reden zullen de huizenprijzen voorlopig nog niet stijgen lijkt me - vraag zal eerst weer in balans met het aanbod moeten komen. Heb zelf nog een stukje aflossingvrij wat we zelf gaan aflossen. Fiscaal voordeel weegt niet op tegen geen rente betalen.
Aflossingsvrij kost uiteindelijk geld, maar als er een mooi ander product aan gekoppeld is kan aflossen meer geld kosten dan het niet doen.
Op welke wijze gaan starters restschuld van anderen oplossen?
Dat gaan ze niet doen, maar dat is wel wat positivo's denken en hopen. Dat zouden starters doen door op magische wijze weer meer te gaan betalen. Ik zie dat inderdaad ook niet gebeuren, daar zijn we het over eens.
Omdat huizen jouw insziens niet voldoende in prijs zijn gedaald? Dan is er blijkbaar iets mis in jouw perceptie van marktwerking - je bent namelijk niet verplicht meer te betalen.
Er is geen sprake van marktwerking. Er is A. een structureel tekort en B. is het een eerste levensbehoefte. Stel dat je voor zuurstof moet betalen, dan ga je ook niet roepen dat je een keuze hebt om geen zuurstof te kopen als je het te duur vindt. ;)

Overigens geef jezelf uit eigen ervaring ook aan dat je je wel een beetje gedwongen voelde en dus niet alleen verantwoordelijk bent voor een keuze die achteraf verkeerd uitpakte.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 10:49:Dat dit concept me duidelijk is getuigt wel uit het feit dat ik ons huis in 2011 verkocht in 8 dagen tijd, terwijl de huizen in onze straat die toen al 2 jaar te loop stonden nog steeds te koop staan - al 5 jaar. Kwestie van je prijs aanpassen (zaten overigens maar 10k euro onder de prijs van de andere woningen, dus klein verschil kan groot verschil maken).

Uiteindelijk zal iedereen een keuze moeten maken en daar naar leven. Dat wij nu onderwaarde op ons huis hebben is geen probleem zolang we beide lekker aan het werk blijven en ons plan om het huis af te lossen de komende pakweg 20 jaar kunnen uitvoeren. Ben ik over 20 jaar hypotheekvrij, iets wat ik elke starter zou willen toewensen.
Dit is meer iets voor het ervaring met huizen kopen of verkopen topic.

Volgens mij realiseer je je niet dat het ook in de oude situatie mogelijk was om na afloop van je hypotheek schuldenvrij te zijn. Echter, dat was fiscaal veel aantrekkelijker plus dat het optioneel was. Er is niemand op vooruitgegaan met het verplicht aflossen. Het was een noodzakelijke maatregel, maar het kost je wel geld. Geld wat alleen uit de lengte of uit de breedte kan komen, oftewel doordat je minder kan betalen voor je huis ofwel omdat je minder geld elders in de economie kan stoppen (lagere levensstandaard). Uiteraard wil een starter dat laatste niet, en het is behoorlijk egoistisch om dat wel van een starter te verwachten.
Senor Sjon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:16:

Dat is inderdaad wat je nu ziet gebeuren, wederom een nadeel voor de starters en iets wat alleen maar kan worden opgelost door meer aanbod. Dus meer nieuwbouw ipv sturen op schaarste. En gunstig voor die doorstromers die wel hun eigen restschuld hebben opgelost/voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 18-02-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lol, dan zijn we snel klaar aangezien beiden rechtstreeks invloed hebben op de huizenmarkt. :+

Wut? Waar is de reactie van Rukapul heen?! :o

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 18-02-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Krisp schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:22:
In plaats van lijdzaam toe te kijken hoe ons pensioen wordt afgepakt en we onder water staan zouden we ook kunnen gaan sparen om wel een huis te kunnen kopen, fatsoenlijk financieel beleid te voeren (neem bijvoorbeeld een annuteitenhypotheek op een woning waarin je lang kunt wonen) en zelf voor ons pensioen gaan sparen. Ik snap echt niet waarom mensen hier klagen waarom starters het zo slecht hebben: ze zijn de eerste groep die op de langere termijn een financieel fundament hebben wat hen een groot voordeel gaat brengen.
^^ precies mijn punt.
En ja, je zult meer moeten sparen. Maar dat moet eigenlijk iedereen, want de pensioenen gaan (ook voor 45 jaar en ouder) veel minder opleveren. Wees blij dat de jongeren nog 30-40 jaar de kans hebben om het op te lossen in plaats van te klagen dat de jongeren voor 40K benadeeld zijn. Dat is namelijk vrijwel iedereen door de dalende huizenprijs.
Ah ja, wij hebben inmiddels incl woekerpolis zo'n 47k euro verlies gepakt, maar was geen probleem. Nu weer verder met oplossen van problemen in de toekomst. Ook wij hebben nog 30-40 jaar, ondanks dat we dertigers zijn. Enige wat we nodig hebben om onze plannen uit te voeren is een beetje rust op de arbeids- en huizenmarkt.
Senor Sjon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:38:
Lol, dan zijn we snel klaar aangezien beiden rechtstreeks invloed hebben op de huizenmarkt. :+

Wut? Waar is de reactie van Rukapul heen?! :o
Zag 'm ook hoor - in ene weer weg, maargoed, point taken, zal ophouden over naar urine ruikende oma's :+

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-02-2014 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:31:
[...]
Er is geen sprake van marktwerking. Er is A. een structureel tekort en B. is het een eerste levensbehoefte. Stel dat je voor zuurstof moet betalen, dan ga je ook niet roepen dat je een keuze hebt om geen zuurstof te kopen als je het te duur vindt. ;)
Zuurstof is zuurstof. Maar een huis op de Herengracht is wat anders dan een flatje in Meppel. Niemand dwingt je om op de Herengracht te gaan wonen, of in Amsterdam, of in de Randstad. Als je huizen daar te duur vind ga je lekker elders wonen. Keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NVM en VEH gaan een meldpunt opstarten voor marktverstoringen:
http://nvm.m15.mailplus.n...698&encId=TkyHQMv3kIAc6F5

Tegen de verkoop van corporatiewoningen.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/43747883.jpg

:D :F 7(8)7 :')
http://www.ftm.nl/column/...meldpunt-marktverstoring/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Logisch toch:
Vereniging Eigen Huis behartigt de belangen van woningbezitters.
Want stel je voor dat huizenbezitters minder voor hun huis krijgen, dat kan natuurlijk helemaal niet. Die vereniging heeft echt een mentaliteit van "Ikke ikke ikke, en de rest kan stikken". Goed dat je voor de belangen opkomt van de huizenbezitters, dat is ook de bedoeling, maar als je geen rekening houdt met (andere) maatschappelijke belangen... Daar wil ik dan geen lid van zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tof, kan je hun eigen meldpunt melden bij hun meldpunt :+
Tegen de verkoop van corporatiewoningen.
"Door de lage (gesubsidieerde) stichtingskosten van corporatiewoningen kunnen kortingen worden gegeven die particuliere woningeigenaren nooit kunnen geven."
Het feit dat de huizen 50 jaar oud zijn, de prijs alsnog meerdere keren over de kop gaat, en de stichtingskosten dus totaal irrelevant zijn, vergeten ze voor het gemak? Want hun doelgroep vergeet dat ook?
Ook leuke ideeen, kan je de starterslening melden bij het meldpunt, als marktverstoring. En de NHG, de HRA, het bestemmingsplan en de commissie-van-oude-wijzen ("welstandscommissie"), enz. enz.

Ik proef enige wanhoop bij de NVM. Zou het "herstel" dan toch tegenvallen?
En wat heb je hier aan als je nu gewoon ergens wilt wonen?
Tsja, klaag dan over de belachelijk hoge grondprijzen en het feit dat je vrijwel nergens iets mag bouwen zonder dat de grondprijs 100-200 keer over de kop gaat.
Maar hey, dan krijg je "Belgisch toestanden" volgens de mensen die nu al in het "bezit" zijn van een klein duur kaveltje. En alles wordt "onbereikbaar" als het niet compact ("hutje mutje") is...
Ik heb helemaal geen behoefte om andermans hypotheek af te lossen. Gewoon een betaalbaar nieuw kaveltje, om daarna de bouw een impuls te geven. Da's alles wat ik vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Even een disclaimer vooraf. Dat meldpunt vind ik ook idioot. Maar de vergelijking uit de column gaat behoorlijk mank.
Zoals je ziet zijn prijzen op steenworp van onze grensgemeenten vaak de helft lager dan in Nederland. Moet bijvoorbeeld een bouwkavel in Bergeijk zo’n 427 euro/m2 kosten; in de gemeenten net over de grens ben je voor tussen de 100 en 140 euro klaar. Betaal je in Stein (Limburg) 256 euro, de Belgische buurgemeente Maasmechelen vraagt 95 euro per vierkante meter. Dit beeld zie je langs vrijwel de volledige grens.
Blijkbaar is Nederland (inclusief zijn subsidieregelement) dat verschil waard. Anders zou iedereen wel de grens over trekken. Dat gebeurt natuurlijk ook wel, en steeds meer de andere kant op. Dat is nou marktwerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@GioStyle

Dat ze opkomen voor de 'belangen' van huizenbezitters (al is het maar de vraag of dat goed is voor de lange-termijn belangen, maar goed) is idd logisch. Het gaat erom dat ze een meldpunt voor marktverstoringen opzetten.... we hebben het hier over de NVM en VEH hé: de pleitbezorgers van de HRA subsidie en allerlei startersleningen e.d. De ironie is zo sterk dat het bijna een scheur in het ruimte-tijd continuüm trekt.
T-MOB schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:54:
[...]
Blijkbaar is Nederland (inclusief zijn subsidieregelement) dat verschil waard. Anders zou iedereen wel de grens over trekken. Dat gebeurt natuurlijk ook wel, en steeds meer de andere kant op. Dat is nou marktwerking :)
Zeeland is onderin blauw, aangrezend deel van België is lichtrood. Daarnaast grondprijs != huizenprijs.

[ Voor 39% gewijzigd door Bartjuh op 18-02-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:50:
[...]

Tof, kan je hun eigen meldpunt melden bij hun meldpunt :+

[...]

"Door de lage (gesubsidieerde) stichtingskosten van corporatiewoningen kunnen kortingen worden gegeven die particuliere woningeigenaren nooit kunnen geven."
Het feit dat de huizen 50 jaar oud zijn, de prijs alsnog meerdere keren over de kop gaat, en de stichtingskosten dus totaal irrelevant zijn, vergeten ze voor het gemak? Want hun doelgroep vergeet dat ook?
Ik weet dat het raar klinkt, maar corporaties hebben ook nieuwe huizen gebouwd, met bijna gratis grond en korting op de leges. Rara wie dat betaald heeft.
[...]

Ook leuke ideeen, kan je de starterslening melden bij het meldpunt, als marktverstoring. En de NHG, de HRA, het bestemmingsplan en de commissie-van-oude-wijzen ("welstandscommissie"), enz. enz.

Ik proef enige wanhoop bij de NVM. Zou het "herstel" dan toch tegenvallen?
Als je nou gewoon de overheid aanmeldt, ben je in 1x klaar. :+

Maar HRA is voor iedere woningbezitter beschikbaar, de starterslening niet.
[...]

Tsja, klaag dan over de belachelijk hoge grondprijzen en het feit dat je vrijwel nergens iets mag bouwen zonder dat de grondprijs 100-200 keer over de kop gaat.
Maar hey, dan krijg je "Belgisch toestanden" volgens de mensen die nu al in het "bezit" zijn van een klein duur kaveltje. En alles wordt "onbereikbaar" als het niet compact ("hutje mutje") is...
Ik heb helemaal geen behoefte om andermans hypotheek af te lossen. Gewoon een betaalbaar nieuw kaveltje, om daarna de bouw een impuls te geven. Da's alles wat ik vraag ;)
http://ladderverstedelijking.minienm.nl./#inleiding

Succes... de overheid werkt dit actief tegen en wil liever de hele bebouwde kom volgebouwd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Senor Sjon schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:57:
Ik weet dat het raar klinkt, maar corporaties hebben ook nieuwe huizen gebouwd, met bijna gratis grond en korting op de leges. Rara wie dat betaald heeft.
Dat zijn toch niet de huizen die ze nu "goedkoop" op de markt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:50:
Als dat alles is: alstublieft. Liever ergens anders: keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bartjuh schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:56:
@GioStyle

Dat ze opkomen voor de 'belangen' van huizenbezitters (al is het maar de vraag of dat goed is voor de lange-termijn belangen, maar goed) is idd logisch. Het gaat erom dat ze een meldpunt voor marktverstoringen opzetten.... we hebben het hier over de NVM en VEH hé: de pleitbezorgers van de HRA subsidie en allerlei startersleningen e.d. De ironie is zo sterk dat het bijna een scheur in het tijd-ruimte continuum trekt.
Dat had al ik wel begrepen hoor. ;)

Daarom zei ik ook dat ik daar geen lid van wil zijn als ze niet eens maatschappelijke belangen kunnen laten meewegen. ;)
Pagina: 1 ... 75 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]