Is begrijpend lezen nog onderdeel van een curriculum tegenwoordig? Ben er al weer een paar jaar uit, maar volgens mij is meer dan de helft wat als tegenargument ingezet wordt nog niet eerder ter sprake geweest.
1. Ik beweer niet dat huizenprijzen hoger zouden moeten. Ik zeg alleen dat huizenprijzen nu lager zijn dan 4-5 jaar terug en dat dit al een gunst is. Je kunt natuurlijk je leven in het teken stellen van wat je niet hebt en daarop wachten, maar je kunt ook gewoon doorgaan met leven. Jouw keuze.
2. Zoals mijn ouders zijn er duizenden. Zoals diezelfde jeugd die het hardst gepakt worden door dalende huizenprijzen ook. Babyboomers die wat overwaarde kwijt raken zijn er ook veel - hoewel die het hardst klagen zouden die geen onderwerp van discussie moeten zijn. Lekker belangrijk, terwijl mensen die 1-2-3 tot 10 jaar terug een huis kochten gewoon keihard onder water staan.
3. Je kent mijn situatie niet; ik heb ook een te duur huis, sta ook onder water en mijn leven staat ook in het teken van huis (af)betalen. Ik klaag er alleen niet zo over - slachtoffertje spelen is een keuze.
4. Babyboomers die in de jaren 80 de rentecrisis hebben meegemaakt zullen het niet met je eens zijn. Rente > 10% in een paar jaar tijd, woningprijzen die bijna halveerden in dezelfde tijd, niet leuk. Mensen die toen een huis kochten en dat nu nog hebben, die hebben maximaal kunnen profiteren ja. Hoe groot is die groep nu werkelijk.
5. Haal ook niet waardestijging in stenen (waar je dus geen 2 dikke auto's van koopt, maar alleen op papier hebt) en ouderwets sparen niet door elkaar. Hoeveel van de babyboomers hebben nu gewoon hun lage hypotheek nog en daarom zoveel geld over voor andere dingen? Die waardestijging is voor hun niet belangrijk, maar die lage hypotheek. Leermomentje voor jezelf - oh wacht, als je nu koopt, ga je hetzelfde krijgen dankzij verplicht aflossen.
6. Niet functionerende huizenmarkt is niet iets van nu, maar iets wat een 100tal jaren is opgebouwd. Laat de ambitie zijn om het in 30 jaar te herstellen, dat zou iedereen de kans geven ermee om te gaan. Als je nu HRA eventjes snel afbouwt dan is er geen huizenmarkt meer.
7. Dat we nu niet kunnen rondkomen van 1 salaris is overigens niet per se de 'schuld' van babyboomers of dure huizen, maar ook van globalisering en het niet afbetalen van schulden. Als lonen konden meestijgen met ons niveau van leven was er niets aan de hand, maar die blijven achter en zullen nog flink dalen. In India studeren honderdduizenden IT-ers af. Elk jaar. In Nederland maar een paar honderd. Kwestie van tijd of ze kunnen werkelijk hetzelfde als wat wij kunnen en zijn we niet meer nodig.
Hoewel ik een flinke antipathie heb tegen babyboomers raak je met je visie dat de huizenmarkt verder moet zinken deze groep niet. Je raakt de mensen van je eigen leeftijd die wel een huis kochten. Jonge gezinnen met kinderen, mensen die net wat proberen op te bouwen. Hoe denk je dat op te lossen met een hoop geblere? Of heb je zoiets, dat is collatoral damage, zolang ik maar voor 30k euro op de keizersgracht kan wonen kan de rest lekker in de schuldsanering hangen?
[
Voor 8% gewijzigd door
NiGeLaToR op 12-02-2014 16:15
]