Daarom: het geld (vele tientallen miljarden per jaar) wat nu gebruikt wordt voor de HRA, startersleningen, alle bijstandsuitkeringen voor alle bouwvakkers die nu thuis zitten én de daardoor gemiste loonbelastinginkomsten, en de rente die de gemeentes betalen voor ongebruikte grond kan mooi gebruikt worden om dit soort schulden toch mogelijk te maken voor bestaande gevallen. Wellicht zelfs via een soort staatsbank/private bank constructie. 2,5k via bestaande bank, en de overige 2k restschuld via een staatsbank.Terpen Tijn schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:30:
[...]Het maakt jou niet uit? En als je morgen nou moest verhuizen vanwege een andere baan o.i.d.?
4.5 ton waarde, minus 2 ton daling (ik doe conservatief) = 2.5 ton in je zak die je aflost op je 4.5 ton hypotheek, en 2 ton restschuld. Trek daarvan af hoeveel je hebt afgelost. En dan graag niet aankomen met een enorm bedrag zonder dat je erbij vertelt hoeveel jaar je dat heeft gekost, of wat voor speciale omstandigheden (loterij, erfenis, 4x modaal) dat mogelijk hebben gemaakt.
Dan mag je met die restschuld een fijn goedkoop huis kopen. Stel dat dat huis ook ooit 4.5 ton was, en nu 2.5 ton, net als de jouwe. Dan mag je dus alsnog herfinancieren voor ~4.5 ton (2.5 + 2 ton restschuld minus die aflossing van je). Ik voorzie problemen bij het afsluiten van zo'n lening bij zo'n onderpand, zacht uitgedrukt.
En in die situatie bevinden zich meer en meer mensen. Zie ik dat nu niet goed, of jij?
Andere insteek: i.p.v. een systeem van schulden stimuleren zoals nu (geen echte oplossing) gaan naar een systeem met betaalbare prijzen voor de komende generaties en een gezonde economie waar mensen geld over hebben voor andere zaken dan woonlasten, en waar de schrijnende gevallen uit het verleden worden ondersteund (= een tijdelijke zaak). Dat is volgens mij, zeker op de lange termijn, een stuk goedkoper en beter voor de economie. Kunnen de bouwvakkers weer hun tv uitzetten, hun spieren strekken, hun bijstandsuitkering opzeggen, aan het werk gaan, en belasting betalen.