Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Waarom niet? Je koopt een keurige nieuwbouwrijtjeswoning, woont (even verwijzend naar de voornoemde persoon met een inkomen van een ton (guldens)) daardoor goedkoop en je houdt daardoor bákken met geld over om verder uiterst riant van te leven. Als die man nou geen behoefte heeft om groter/ruimer te gaan wonen maar wèl de behoefte heeft zeer uitgebreid op vakantie te gaan, een dure auto te rijden of de een of andere exorbitante hobby wenst te bekostigen?Fiber schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 00:13:
[...]
Dan ga je toch niet in een rijtjeshuis wonen...?
Ik woon zelf ook in een rijtjeshuis, maar ga echt niet verhuizen mocht mijn inkomen nog eens verdubbelen (ik weet 't, keep on dreaming...). Daar zou ik dan gewoon ruimer van gaan leven.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Er kunnen veel redenen zijn om ondanks je inkomen toch nog (vergeleken met je inkomen) goedkoop te (willen) wonen. Er zijn genoeg personen die redeneren vanuit de ruimte die benodigd is in plaats van de ruimte die kan worden betaald. Toen ik 25 was kocht ik een herenhuis van 300 m2, een beetje gehaast en niet goed overwogen omdat ik het voor 150k onder de marktwaarde kon kopen en gewoon omdat ik het kon. Voor hetzelfde geld had ik overigens ook vrijstaand kunnen wonen met een enorme tuin, maar hier was de centrale ligging, het bouwjaar en vooral de enorme woonruimte doorslaggevend. Was net getrouwd, kind van zes maanden, ik wist niet beter. Inmiddels 7 jaar later heb ik er intussen een kind bij maar zit ik nog steeds in een veel te groot huis. Ben nooit thuis, het huis is te groot om goed schoon te kunnen maken als je allebei een baan hebt, dus is er een dame die elke week komt voor het grote werk, daarnaast gebruik ik nog steeds maar twee verdiepingen en de garage (dat is totaal ongeveer de helft van het huis die we in gebruik hebben) en kom ik niet eens toe aan het bijhouden van de tuin.Fiber schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 00:13:
[...]
Dan ga je toch niet in een rijtjeshuis wonen...?
Als ik nu voor de keus zou staan had ik het toch echt anders gedaan (ongeacht de crisis). Achteraf gezien had ik liever een appartement gehad met een grote woonkamer, drie slaapkamers en een groot terras, waarschijnlijk voor de helft van het bedrag dat ik nu betaald heb en had ik zeven jaar lang lagere lasten gehad, meer kunnen sparen (lagere schuld, lagere rente, geen cleaning lady). Ik woon er wel prettig hoor, ik zal er de komende 15 jaar niet verhuizen, maar toch, het blijft ergens weggegooid geld omdat je betaalt voor iets wat je grotendeels niet gebruikt.
PSN: Kjujay
Dan zit er volgens de auteur (Hans de Geus) maar één ding op: schulden afboeken.Wat kan er dan wél gedaan worden om die 70 en die 120 bij elkaar in de buurt te brengen om zo het gat van 50 te overbruggen? Heel simpel: óf de huidige koopcapaciteit van 70 wordt opgepompt tot 120. Óf de schuld van 120 gaat terug naar 70. Meer smaken zijn er niet. In beide gevallen is het doel dat Jack zijn vrijheid om te bewegen (en te slapen en te ondernemen en te consumeren) weer terugkrijgt door schuldenvrij van zijn huis af te kunnen komen.
De ‘groeimanier’ vergt een fors stijgend inkomen van alle Joycen van Nederland. Dat vereist weer een sterke groei van de economie, al dan niet geholpen door wat meer inflatie. De kans daarop is erg klein. Zeker gezien de suïcidale strategie van het kabinet-Rutte om Nederland ‘uit de problemen te krimpen’. Maar ook structureel zijn er groeiproblemen, als we mensen als Rabo-econoom Hans Stegeman moeten geloven. Vergrijzing, magere verwachte productiviteitsgroei, gebrek aan grondstoffen en de schulden-overhang zetten de komende tijd een rem op de economische groei. Ook een flinke inflatie is niet te verwachten: fabrieken draaien vooralsnog onder hun capaciteit, van looninflatie is door de hoge werkloosheid weinig sprake, en de ecb waagt zich niet aan monetaire experimenten als in de Verenigde Staten en Japan.
Er zit dus maar één ding op om Jack zijn vrijheid terug te geven: zijn schuldenlast moet omlaag. Of het nou in de vorm is van afboeken op de hypotheek of van het kwijtschelden van rente, de banken zullen hun verlies moeten nemen. De schuldenberg moet mee naar beneden bewegen in een economie die krimpt, waar de koopkracht al jaren onder druk staat, met een snel oplopende werkloosheid en dalend vertrouwen. Met andere woorden: onze inkomens kunnen de weelde van een enorme schuldenberg niet langer dragen.
Ik weet dat hier veel mensen zijn die hier mordicus tegen zijn, omdat je daarmee een grens overgaat: 'wat maakt het uit dat je leent, als het niet gaat wordt het toch wel kwijtgescholden.' Toch ben ik het daar maar deels mee eens. Door afboeken al dan niet te forceren (en laten we wel zijn: de banken schrijven al af op hypotheken), zorg je er wel voor dat er lucht komt op de markt. Daarnaast maakt het ook duidelijk dat leningen een risico inhouden voor de verstrekker ervan.Vooralsnog is de heersende opinie in Nederland dat schuld hoe dan ook moet worden terugbetaald. Dat is te betwisten, op morele en op economische gronden. Krediet draagt per definitie het risico dat het niet terug komt, getuige een opslag op de rente en de zekerheden die banken trachten in te bouwen. Een bank die een klant acht keer zijn salaris meegeeft als hypotheek had moeten weten dat dit geld in mindere tijden wel eens niet terug kan komen. En economisch: als de doodstraf stond op het niet terugbetalen van schuld zouden er weinig ondernemers meer overblijven. Wanbetaling is net zo goed onderdeel van een schuldsysteem als terugbetalen.
Resultaat is wel dat banken een totaal andere markt: 80% LTV, een hogere rente, etc. Het risico wordt direct geminimaliseerd, maar nu op een goede wijze. Nu liggen consumenten krom omdat ze het niet meer kunnen betalen. In die nieuwe situatie zorgen de banken er wel voor dat consumenten het kunnen betalen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Inderdaad, waarom niet?Fiber schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 00:13:
[...]
Tja, dat slaat natuurlijk nergens op. Ik bedoel hardwerkende mensen, net boven het minimumloon, die met een klein beetje spaargeld en veel overwerken en/of bijbeunen door die regeling toen net wel een keurig nieuwbouwhuis konden kopen. Volgens mij zijn er begin jaren tachtig hele wijken op dit principe gebouwd. Maar als je een ton per jaar verdient kun je volgens mij ook wel gewoon een vrijstaand huis in de plaatselijke villawijk kopen. Dan ga je toch niet in een rijtjeshuis wonen...?
Ik ben ze namelijk tegen gekomen tijdens een poolexcursie naar Spitsbergen (vriendin gewonnen, anders voor mij ook niet te betalen
Quote van het artikel:Krisp schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:25:
Ik las een boeiend artikel in de groene: http://www.groene.nl/2013/16/gij-zult-aflossen In het kort: er zit een gat tussen wat mensen konden en kunnen lenen (120 vs. 70), en dat gat moet overbrugd worden.
Hierbij wordt er net gedaan alsof het verplicht is om Jack zijn vrijheid terug te geven... Jack heeft hier zelf voor gekozen, en zal dus voorlopig niet kunnen verhuizen en gewoon z'n hypotheek moeten blijven betalen. Ondertussen aflossen, waarbij Jack er achter komt dat 120 - 70 toch opeens heel veel geld is, voor zijn gevoel veel meer dan de 120 waar hij mee begon en nooit van plan was terug te betalen.Er zit dus maar één ding op om Jack zijn vrijheid terug te geven: zijn schuldenlast moet omlaag. Of het nou in de vorm is van afboeken op de hypotheek of van het kwijtschelden van rente, de banken zullen hun verlies moeten nemen. De schuldenberg moet mee naar beneden bewegen in een economie die krimpt, waar de koopkracht al jaren onder druk staat, met een snel oplopende werkloosheid en dalend vertrouwen. Met andere woorden: onze inkomens kunnen de weelde van een enorme schuldenberg niet langer dragen.
Schulden kwijtschelden gooit het hek van de dam: Jack gaat gewoon elders nieuwe schulden aan. En wie moet dat betalen? Banken? De belastingbetaler? En wat als huizenprijzen nog verder dalen, dan heeft de hypotheekschuld alleen prima de potentie om de staatsschuld te verdubbelen! De overheid heeft nu al grote tekorten, en banken hangen al voor driekwart aan het infuus van de overheid...
Daarbij is het principieel fout dat banken (toegestaan door de overheid) NIETS geleerd hebben van de vorige crisis decennia geleden: ook toen vielen hypotheekbanken om. Een hypotheek zou een VEILIGE lening moeten zijn. Zelfs nu nog mag er meer geleend worden dan het huis waard is. M.a.w. zelfs nu nog worden er ongedekte en dus onveilige hypotheken verstrekt! Dat zou direct moeten worden gestopt: max. 80% lenen.
En ja, dat zal het aantal verkopen niet ten goede komen. Maar het voorkomt wel dat we op de oude voet doorgaan met meer schulden maken.
Dit blijft wel een leuke quote:
Wat mij betreft gaan we terug naar die 7%. Zeker voor woningen die ouder zijn lijkt me dat heel gezond. Dan kan je alsnog 30% uitgeven als je iets nieuws laat bouwen.In 1950 gaven Nederlanders zeven procent van hun inkomen uit aan woongenot. Rond 2008 was de ‘woonquote’ voor koopwoningen opgelopen tot liefst dertig procent.
Dit geeft ook aan dat prijzen niet nogmaals kunnen doen wat ze sinds 1950 hebben gedaan: ruim verviervoudigen t.o.v. het inkomen gaat simpelweg niet nogmaals lukken, omdat dan meer dan het hele inkomen aan wonen opgaat.
[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 11-05-2013 12:35 ]
15 jaar te laat? Daar red je het niet mee hoor. Ik ben 19 jaar ouder dan jij en ik loop ook al die regelingen mis hoor. Eentje zelfs met één dag.Ray schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 23:48:
[...]
Ik ben helaas 15 jaar te laat geboren denk ik wel eens.... (iets met VUT, eindloon regelingen, premie woning en ga zo maar verder) Er was tot recent zelfs een stichting die bij ww je pensioen doorbetaalde
Geen VUT, Geen eindloon, geen premie woning want die kreeg echt niet iedereen in de jaren '80 en ook geen 'gemeente garantie' dat was de toenmalige vorm van NHG.
Die pensioen opbouwregeling in de WW ben ik met 6 maanden mis gelopen. Ze betaalden niet echt je pensioen, maar ze betaalden de premie voor een pensioen dat 70% van de WW uitkering was. En dat was weer 70% (of minder) van je salaris. Niet echt veel geld dus, maar wel echt geld.
En dan werd ook nog binnen een jaar mijn pensioenleeftijd eerst niet, toen met 3 en ten slotte 20 maanden opgetrokken. Met geen enkele kans om daar een voorziening voor te treffen.
Gelukkig is mijn huis afbetaald
[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 11-05-2013 12:00 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
In het artikel staat eveneens een stuk over de schuld die in Indiase kasten van generatie op generatie overgaat. Het laat zien dat hard vasthouden aan het aflossen uiteindelijk geen optie is: je creëert er slavernij mee. Nu kun je dat voorkomen door de erfenis niet te aanvaarden, maar daarmee ruïneer je een mensenleven. Dat lijkt me niet de bedoeling.RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:43:
[...]
Quote van het artikel:
[...]
Hierbij wordt er net gedaan alsof het verplicht is om Jack zijn vrijheid terug te geven... Jack heeft hier zelf voor gekozen, en zal dus voorlopig niet kunnen verhuizen en gewoon z'n hypotheek moeten blijven betalen. Ondertussen aflossen, waarbij Jack er achter komt dat 120 - 70 toch opeens heel veel geld is, voor zijn gevoel veel meer dan de 120 waar hij mee begon en nooit van plan was terug te betalen.
Vraag is of de overheid dat moet betalen, of de banken. Ik zou voor het laatste gaan: zij zijn de partij die de andere handtekening heeft gezet. Daar ligt dus een verantwoordelijkheid. Door zonder uitzondering aflossing te eisen, ontken je die verantwoordelijkheid, en wordt het voor banken risicoloos om geld uit te lenen. Vandaar dat de rente ook zo laag is: het wordt toch wel terugbetaald.Schulden kwijtschelden gooit het hek van de dam: Jack gaat gewoon elders nieuwe schulden aan. En wie moet dat betalen? Banken? De belastingbetaler? En wat als huizenprijzen nog verder dalen, dan heeft de hypotheekschuld alleen prima de potentie om de staatsschuld te verdubbelen! De overheid heeft nu al grote tekorten, en banken hangen al voor driekwart aan het infuus van de overheid...
Door banken te confronteren met het risico tot het niet afbetalen, gaan de eisen van banken vanzelf omhoog. Dan kan Jack geen nieuwe lening afsluiten, al zou hij het heel graag willen.
Een veilige lening voor beide partijen ja. Nu is het geen veilige lening voor particulieren, alleen voor banken. Dat is op zijn minst eenzijdig.Daarbij is het principieel fout dat banken (toegestaan door de overheid) NIETS geleerd hebben van de vorige crisis decennia geleden: ook toen vielen hypotheekbanken om. Een hypotheek zou een VEILIGE lening moeten zijn. Zelfs nu nog mag er meer geleend worden dan het huis waard is. M.a.w. zelfs nu nog worden er ongedekte en dus onveilige hypotheken verstrekt! Dat zou direct moeten worden gestopt: max. 80% lenen.
En ja, dat zal het aantal verkopen niet ten goede komen. Maar het voorkomt wel dat we op de oude voet doorgaan met meer schulden maken.
En daar vinden wij elkaar.Dit blijft wel een leuke quote:
[...]
Wat mij betreft gaan we terug naar die 7%. Zeker voor woningen die ouder zijn lijkt me dat heel gezond. Dan kan je alsnog 30% uitgeven als je iets nieuws laat bouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 11-05-2013 12:06 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Woongenot is niet per definitie gelijk aan leefgenot. Voor sommige mensen is een huis relatief onbelangrijk. Voor mij ook, ik zou best duurder hebben kunnen wonen maar dan had ik mijn financiële positie veel wankeler gemaakt. Ik wilde rust en geen gezeur (Die beslissing van toen blijkt nu een gouden greep te zijn geweest) En met het geld dat ik over hou reis ik de wereld rond. Wel met een rugzak, maar ik vertik het om economy class te vliegen. En ik eet met veel genoegen in luxe restaurants en hou ik mijn wijnvoorraad op peil. Ook hoef ik geen geld te lenen als ik eens in de 10 jaar een nieuwe (kleinere) auto wil. Ik bestel hem en betaal hem. Dat kan allemaal omdat ik _geen_ groot vrijstaand huis heb.Fiber schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 00:13:
Maar als je een ton per jaar verdient kun je volgens mij ook wel gewoon een vrijstaand huis in de plaatselijke villawijk kopen. Dan ga je toch niet in een rijtjeshuis wonen...?
Dat is voor mij van veel meer belang dan een wedstrijdje met de buurman van wie de grootste heeft, huis auto of wat anders.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Erg sterk artikel. Zoals altijd weet Hans de Geus (als een van de weinige economen in ons land) wel hoe de economie werkt.Krisp schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:25:
Ik las een boeiend artikel in de groene: http://www.groene.nl/2013/16/gij-zult-aflossen In het kort: er zit een gat tussen wat mensen konden en kunnen lenen (120 vs. 70), en dat gat moet overbrugd worden.
Wordt al tijden gezegd hierzo - hoe meer geld je uitgeeft aan de hypotheek, hoe minder geld je overhoud voor de 'echte' economie (en daarmee banen, bbp, groei, inflaite, etc).De maandelijkse hypotheek waar veel mensen onder zuchten is meer dan alleen een bron van zorg. Doordat we zo moeten sappelen voor ons stulpje houden we minder geld over voor aankopen waar de echte economie van moet groeien. Het is als een tumor die steeds meer levenssap aan het lichaam onttrekt en daarmee de patiënt verzwakt. Niet voor niets is het Engelse ‘mortgage’ afgeleid van het Latijn; het betekent ‘doodscontract’.
Dus hoe lager de schulden (en daarmee huizenprijzen), hoe gezonder de rest van de economie.
Dan zal de rente voor bestaande hypotheken ook enorm gaan stijgen, waardoor huizenprijzen dalen, restschulden stijgen, en mensen van hun schuld weglopen...Krisp schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:03:
Vraag is of de overheid dat moet betalen, of de banken. Ik zou voor het laatste gaan: zij zijn de partij die de andere handtekening heeft gezet. Daar ligt dus een verantwoordelijkheid. Door zonder uitzondering aflossing te eisen, ontken je die verantwoordelijkheid, en wordt het voor banken risicoloos om geld uit te lenen. Vandaar dat de rente ook zo laag is: het wordt toch wel terugbetaald.
Dus nogmaals: waarom zou Jack z'n onderwaarde kwijtgescholden moeten krijgen? Jack kan het betalen, Jack kan blijven wonen, Jack heeft dus helemaal geen probleem!
En mocht Jack wel problemen krijgen, dan is daar altijd nog het vangnet schuldsanering. Dat moet je niet willen uitbreiden naar 1 miljoen mensen... En als je dat wel doet: waarom dan niet alle schulden kwijtschelden? Voor creditcards, wasmachines, huurachterstanden, etc.?
Met "veilige lening" bedoel ik dat het onderpand meer waard is dan de schuld. Dus: 80k lenen voor een huis van 100k is veiliger dan 10k lenen voor een auto van 10k.Een veilige lening voor beide partijen ja. Nu is het geen veilige lening voor particulieren, alleen voor banken.
En wat Jack betreft: als z'n bank gezegd had dat-ie maar 80k kon lenen voor het huis van 100k, i.p.v. de 120k die hij voor datzelfde huis wou lenen, dan zou Jack wel naar een andere bank gegaan zijn. Of wellicht zat Jack al bij DSB.
^^ Maar dat zou een reden zijn om huizen goedkoper te laten worden. De overheid probeert nog steeds het tegenovergestelde...Xanaroth schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:20:
Wordt al tijden gezegd hierzo - hoe meer geld je uitgeeft aan de hypotheek, hoe minder geld je overhoud voor de 'echte' economie (en daarmee banen, bbp, groei, inflaite, etc).
Dus hoe lager de schulden (en daarmee huizenprijzen), hoe gezonder de rest van de economie.
En op korte termijn doet schulden aflossen uiteraard pijn, op lange termijn is het zeker beter als land.
Feit blijft: wonen kost geld. En als je iemand hebt die in principe 20 jaar gratis heeft gewoond (aanschafprijs + betaalde rente + onderhoud < huidige waarde), zal dat ooit door iemand (anders?) betaald moeten worden. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat 20 jaar gratis wonen gecompenseerd moet worden door 20 jaar dubbele kosten.

Kennelijk begint er al een omslag plaats te vinden, als in onduidelijk of dit is door banken of doordat wij zel verstandiger worden. In ieder geval, de LTV voor nieuwe hypotheken ligt op dit moment rond de 90%.
[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2013 12:31 ]
Dit is een gemiddelde, daaruit kan je toch geen omslag afleiden? Alleen al omdat overwaarde benut moet worden voor het nieuwe huis zal niet iedereen maximaal lenen.Xanaroth schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:30:
Kennelijk begint er al een omslag plaats te vinden, als in onduidelijk of dit is door banken of doordat wij zel verstandiger worden. In ieder geval, de LTV voor nieuwe hypotheken ligt op dit moment rond de 90%.
Google brengt me hier:

Als de LTV nu op 90% zit is dat lager dan we deze eeuw gezien hebben! Ik kan zo snel geen volledig plaatje vinden...
[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 11-05-2013 12:39 ]
Gemiddelde van nieuwe hypotheken, niet alle hypotheken. Dus denk dat dat best kan.RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:38:
[...]
Dit is een gemiddelde, daaruit kan je toch geen omslag afleiden? Alleen al omdat overwaarde benut moet worden voor het nieuwe huis zal niet iedereen maximaal lenen.
Google brengt me hier:
[afbeelding]
Als de LTV nu op 90% zit is dat lager dan we deze eeuw gezien hebben! Ik kan zo snel geen volledig plaatje vinden...
Verder, die hele eeuw die je laat zijn was in de eeuwig stijgende huizenprijzen. Die instelling kun je niet echt vergelijken met een moment van al 5+ jaar dalende huizenprijzen?
Je gaat er alleen aan voorbij dat Jack de markt niet gecreeerd had, maar de overheid met de HRA en grondpolitiek en daarnaast dat het de economie als geheel niet helpt als we met zijn allen Jack een lesje willen leren. De hele huizenmarkt zit op slot doordat er een hele sloot huizenbezitters is die gekocht heeft tussen 2002 en 2008 en nu nergens heen kan door de restschuld. De maandlasten kunnen die Jacks meestal makkelijk betalen dus wat dat betreftt hebben die Jacks weinig onverantwoords gedaan, alleen stroomt de boel nu niet meer door en daar heeft niemand wat aan.RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:43:
Hierbij wordt er net gedaan alsof het verplicht is om Jack zijn vrijheid terug te geven... Jack heeft hier zelf voor gekozen, en zal dus voorlopig niet kunnen verhuizen en gewoon z'n hypotheek moeten blijven betalen. Ondertussen aflossen, waarbij Jack er achter komt dat 120 - 70 toch opeens heel veel geld is, voor zijn gevoel veel meer dan de 120 waar hij mee begon en nooit van plan was terug te betalen.
Wat cijfers:Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:05:
Je gaat er alleen aan voorbij dat Jack de markt niet gecreeerd had, maar de overheid met de HRA en grondpolitiek en daarnaast dat het de economie als geheel niet helpt als we met zijn allen Jack een lesje willen leren. De hele huizenmarkt zit op slot doordat er een hele sloot huizenbezitters is die gekocht heeft tussen 2002 en 2008 en nu nergens heen kan door de restschuld. De maandlasten kunnen die Jacks meestal makkelijk betalen dus wat dat betreftt hebben die Jacks weinig onverantwoords gedaan, alleen stroomt de boel nu niet meer door en daar heeft niemand wat aan.
-1 miljoen huizen onder water
-100k verkopen per jaar
-25% van de huizen staat onder water
Gemiddeld zouden er dus jaarlijks 25k huizen "onder water" verkocht worden, een deel daarvan zal op andere wijze z'n schulden oplossen. Voor de paar duizend mensen die met een restschuld overblijven, is er 10 jaar renteaftrek in het leven geroepen.
Als je voor het helpen van enkele duizenden mensen per jaar serieus 1 miljoen mensen schulden van wellicht 50k gemiddeld wilt kwijtschelden, heb je het over 50 miljard. Dat is 50 miljard die op een of andere manier ergens anders vandaan moet komen, en dus ergens anders uit de economie getrokken wordt.
Jack wordt er wellicht beter van, alle nettobetalers gaan er op achteruit!
Kom ik weer terug op m'n eerdere paradepaardje: een renteloze restschuldlening door de overheid, aflossen in 10 jaar. Dit kost zelfs minder dan een commerciele restschuldlening 10 jaar aftrekbaar maken, dus als land worden we er beter van. Alleen banken krijgen wat minder geld.
En als je dan toch met 50 miljard wilt gaan strooien: geef het dan aan andere mensen, dan komt het ook in de economie terecht! Je kan er bijvoorbeeld 350.000 nieuwe woningen voor bouwen.
[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 11-05-2013 14:17 ]
Helemaal mee eens hoor, en ik vind ook dat iedereen net zo duur of goedkoop mag wonen als hij of zij wil, of dat nou koop is of huur. Het enige wat ik er mee wil zeggen is dat die subsidies niet echt bedoeld waren om dure vakanties van mensen die toch al genoeg verdienen mee te sponsoren. Dan schiet de subsidie zijn doel voorbij vind ik. Die subsidies waren bedoeld om mensen met een laag inkomen die eigenlijk net niet een nieuwbouwhuis konden kopen een zetje te geven zodat ze net wel dat nieuwbouwhuis konden kopen. Fijn voor die mensen, fijn voor de bouw-sector, fijn voor heel Nederland.Ortep schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:08:
[...]
Woongenot is niet per definitie gelijk aan leefgenot...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar: banken 'scheppen' geld om hypotheken mee uit te geven. Dat kunnen we natuurlijk ook omdraaien: er 'verdwijnt' dan geld door hypotheken van verkochte huizen in 2013 af te waarderen tot de verkoopwaarde. De balansen van banken worden dan kleiner, en we stellen dan het geen verlies is. Mensen hebben geen restschuld meer, maar worden qua banksaldo op 0 gezet. Problem solved.RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:09:
[...]
Als je voor het helpen van enkele duizenden mensen per jaar serieus 1 miljoen mensen schulden van wellicht 50k gemiddeld wilt kwijtschelden, heb je het over 50 miljard. Dat is 50 miljard die op een of andere manier ergens anders vandaan moet komen, en dus ergens anders uit de economie getrokken wordt.
En nee, mensen zonder hypotheek krijgen niets. Ja, dat is cru.
Wat een onzin, je moet niet alles geloven wat je ziet op Youtube. Geld komt niet uit de lucht vallen, en als banken moeten afschrijven op hypotheken dan maakt er iemand verlies. Dat zijn dan de banken zelf, of de partijen aan we ze de hypotheken hebben doorverkocht (denk bijvoorbeeld aan pensioenfondsen). En ook de bank is uiteindelijk het bezit van iemand zoals bijv. individuele beleggers of pensioenfondsen. Het kwijtschelden van schulden van mensen die onder water staan is niks meer dan ordinaire diefstal van beleggers en gepensioneerden. Je zou ook kunnen zeggen we halveren bij iedereen de spaarrekening (of wat voor percentage ook precies nodig is) en zetten dat tegenover de schulden. Of vind je dat toch geen goed idee?Krisp schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:24:
[...]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar: banken 'scheppen' geld om hypotheken mee uit te geven. Dat kunnen we natuurlijk ook omdraaien: er 'verdwijnt' dan geld door hypotheken van verkochte huizen in 2013 af te waarderen tot de verkoopwaarde. De balansen van banken worden dan kleiner, en we stellen dan het geen verlies is. Mensen hebben geen restschuld meer, maar worden qua banksaldo op 0 gezet. Problem solved.
En nee, mensen zonder hypotheek krijgen niets. Ja, dat is cru.
Ik zeg niet dat de overheid alles moet overnemen, Jack moet alleen wel perpectief krijgen.RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:09:
[...]
Wat cijfers:
-100k verkopen per jaar
Gemiddeld zouden er dus jaarlijks 25k huizen "onder water" verkocht worden, een deel daarvan zal op andere wijze z'n schulden oplossen. Voor de paar duizend mensen die met een restschuld overblijven, is er 10 jaar renteaftrek in het leven geroepen.
Dat zou zeker mooie oplossing zijnKom ik weer terug op m'n eerdere paradepaardje: een renteloze restschuldlening door de overheid, aflossen in 10 jaar. Dit kost zelfs minder dan een commerciele restschuldlening 10 jaar aftrekbaar maken, dus als land worden we er beter van. Alleen banken krijgen wat minder geld.
Zal alleen wel niet mogen van Brussel...
Startersleningen mogen toch ook?Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 15:15:
Zal alleen wel niet mogen van Brussel...
[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 11-05-2013 19:27 ]
Woning gekocht voor rond de 130k en iets van 95k totaal aan subsidie gehad (terwijl hij dus een groot deel van die periode goed geld verdiende)
dat was overigens ook de reden waarom hij NIET verhuisde, dan zou hij zijn subsidie mislopen. Zo goed werkte het systeem dus

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 11-05-2013 18:40 ]
Vergeet je niet dat deze restschuld tegen een commerciële rente gaat? Dus de bijvoorbeeld de 8% van een DK bijvoorbeeld. Ook is de lening dan uit je woning gehaald en consumptief geworden waardoor je nog minder kan bewegen. Dan kan je beter nu al een deel van je hypotheek inlossen. Goedkoper en je hebt geen losse lening naast je hypotheek lopen.RemcoDelft schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:09:
[...]
Wat cijfers:
-100k verkopen per jaar
Het was geen probleem toen banken overgenomen moesten worden... toen is er zelfs meer dan 50 miljard ingepompt. De huidige stimulering en opkopen van schuldpapieren kost veel meer, maar dat geld komt niet voorbij de tussenstop, de banken. De ECB rente staat op een half procent, maar dat zien we hier niet terug in de kredieten. Banken draaien bijkans liever een bedrijf de nek om dan dat ze een lening verstrekken.Als je voor het helpen van enkele duizenden mensen per jaar serieus 1 miljoen mensen schulden van wellicht 50k gemiddeld wilt kwijtschelden, heb je het over 50 miljard. Dat is 50 miljard die op een of andere manier ergens anders vandaan moet komen, en dus ergens anders uit de economie getrokken wordt.
Ik denk dat je die 50 miljard in no-time terugverdient door de gigantische daling van de schuldpositie. 50 miljard olie voor een veelvoud daarvan aan omzet. In ieder geval meer dan de banken zouden doen. En, banken hebben al op leningen afgeschreven, er zullen tig hypotheken zijn die volgens het risicoprofiel al afgeschreven zijn, maar waarbij nog steeds braaf betaald wordt. Elk termijn is dan eigenlijk winst.
Waarom kan ik geen hypotheek sluiten bij de overheid voor 1%? Overheidsbanken zat. Want 350k woningen bouwen lost de bouwwerkloosheid op, maar maakt de bestaande woningen ook weer onverkoopbaar, besides. Op welke dure grond moet je die bouwen?Kom ik weer terug op m'n eerdere paradepaardje: een renteloze restschuldlening door de overheid, aflossen in 10 jaar. Dit kost zelfs minder dan een commerciele restschuldlening 10 jaar aftrekbaar maken, dus als land worden we er beter van. Alleen banken krijgen wat minder geld.
En als je dan toch met 50 miljard wilt gaan strooien: geef het dan aan andere mensen, dan komt het ook in de economie terecht! Je kan er bijvoorbeeld 350.000 nieuwe woningen voor bouwen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Die 50 miljard is slechts een paar procent van de totale schuld in Nederland. Daarbij verschuif je het hooguit, je lost het niet op. Tenzij je het wegstrepet tegen 50G spaargeld/pensioenvermogen, maar ook dan tast je de economie aan.Senor Sjon schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:55:
Ik denk dat je die 50 miljard in no-time terugverdient door de gigantische daling van de schuldpositie.
Feit is: voor die 50G moet arbeid geleverd worden door de mensen die die schuld zijn aangegaan. En die arbeid is waar de echte economie iets aan heeft.
Wees blij! Als de rente een een factor 4 daalt stijgen de huizenprijzen en dus schulden ook een factor vier!Waarom kan ik geen hypotheek sluiten bij de overheid voor 1%?
Zomaar een willekeurig stukje lege vlakte in het drukstbevolkte stukje Nederland. Voor 350k woningen heb je aan 0,5% van Nederland genoeg. En dan heb je aanzienlijk grotere kavels dan gemiddeld.Want 350k woningen bouwen lost de bouwwerkloosheid op, maar maakt de bestaande woningen ook weer onverkoopbaar, besides. Op welke dure grond moet je die bouwen?
Die 50 miljard is inderdaad iets van 5%, maar die houdt wel meer dan dat tegen (als je de doorloopeffecten meetelt). De groep mid-30ers bijvoorbeeld komt geen stap vooruit, zij hebben meestal in 2002-2010 gekocht.
Op de totale hypotheekschuld van 670 miljard euro scheelt dat 7,5%. Als je de restschuld (somehow) 'kwijt' scheldt van huizen die verkocht worden in 2013 (en evt. 2014), dan krijg je één ding voor elkaar: dat de markt weer gaat lopen. Als je dan ook de verplichting eraan koppelt dat het eerstvolgende huis met een annuïteitenhypotheek afgesloten moet worden, is de hypotheekmarkt ook sneller on track.RemcoDelft schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:43:
[...]
Die 50 miljard is slechts een paar procent van de totale schuld in Nederland. Daarbij verschuif je het hooguit, je lost het niet op. Tenzij je het wegstrepet tegen 50G spaargeld/pensioenvermogen, maar ook dan tast je de economie aan.
Bovendien verbetert dat het tier 1-ratio van banken (immers: veel vreemd geld kan worden afgelost, hypotheken die onder water staan worden afgelost). En aangezien 3 van de 4 grote banken in NL van de staat zijn, kan dat best een prettig hulpmiddel zijn.
Ik besef me dat ik hier een ingrijpende maatregel schets die wellicht juridisch/wetmatig hiaten bevat. Maar laten we er in ieder geval over nadenken, en wel hierom:
Aan arbeid heeft de economie niets, anders was de sportschool stinkend rijk geweest. Aan goederen/diensten met waarde (waar iemand voor wil betalen) heeft de economie wat. En aangezien op dit moment er maar weinig mensen zijn die waarde hechten aan luxegoederen als tijdschriften, auto's, etc, draait de economie erg slecht. Dat komt omdat er leningen afgelost moeten worden. Maar als je als autoverkoper wordt ontslagen omdat er geen auto's verkocht zijn, kun je ook je hypotheek niet aflossen. Die autoverkoper koopt dan ook geen tijdschriften/kranten meer, waardoor journalisten eveneens ontslagen worden. Die kopen geen boeken meer, zodat de detailhandel ook op z'n gat ligt. En ga zo maar door. Je belandt dus in een vicieuze cirkel, waardoor je nooit van de lening afkomt, alleen door een persoonlijk faillissement (3 jaar lang) aan te gaan. Als dat geen uitzondering meer is, maar regel, krijgen we (en met name de staat) een dik probleem. Andere oplossingen moeten dus op z'n minst overwogen worden, wanneer dit scenario werkelijkheid wordt.Feit is: voor die 50G moet arbeid geleverd worden door de mensen die die schuld zijn aangegaan. En die arbeid is waar de echte economie iets aan heeft.
Leuke plek die je aanwijst: 20km naar het zuidoosten hebben ze dat in de praktijk gebracht. Resultaat: een wijk waar veel mensen liever niet wonen (maar het soms wel doen omdat het goedkoop is, OK), waar een deel van verpauperd en waar cultuur ver te zoeken is. Conclusie van deskundigen hiervan is dat we het niet meer zo groot moesten doen. Lijkt mij dus niet verstandig.Zomaar een willekeurig stukje lege vlakte in het drukstbevolkte stukje Nederland. Voor 350k woningen heb je aan 0,5% van Nederland genoeg. En dan heb je aanzienlijk grotere kavels dan gemiddeld.
Waar doel je precies op? Leidse Rijn? Of Nieuwegein?Krisp schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:19:
[...]
Leuke plek die je aanwijst: 20km naar het zuidoosten hebben ze dat in de praktijk gebracht. Resultaat: een wijk waar veel mensen liever niet wonen (maar het soms wel doen omdat het goedkoop is, OK), waar een deel van verpauperd en waar cultuur ver te zoeken is. Conclusie van deskundigen hiervan is dat we het niet meer zo groot moesten doen. Lijkt mij dus niet verstandig.
Hoe verbetert de tier-1 ratio van banken als leningen worden kwijtgescholden (=afgewaardeerd) dan? Wil je de afwaardering door de rekeninghouders laten betalen? Dus "mijn" spaargeld gebruiken om andermans overmaatse lening terug te betalen?Krisp schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:19:
[...]
Bovendien verbetert dat het tier 1-ratio van banken (immers: veel vreemd geld kan worden afgelost, hypotheken die onder water staan worden afgelost). En aangezien 3 van de 4 grote banken in NL van de staat zijn, kan dat best een prettig hulpmiddel zijn.
De economie is arbeid. (in ieder geval voor wat betreft de aanbodkant). Iedere aangeboden product of dienst komt tot stand middels arbeid. Dat is denk ik het punt dat gemaakt probeerde te worden. (wel met je eens dat er op dit moment niet zo'n uitgebreide vraag naar veel van die arbeid is).Aan arbeid heeft de economie niets, anders was de sportschool stinkend rijk geweest. Aan goederen/diensten met waarde (waar iemand voor wil betalen) heeft de economie wat. En aangezien op dit moment er maar weinig mensen zijn die waarde hechten aan luxegoederen als tijdschriften, auto's, etc, draait de economie erg slecht.
[ Voor 34% gewijzigd door Seraphin op 13-05-2013 01:32 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Leidsche Rijn. Nieuwegein is beter gelukt, zeker in de eerste jaren was het een succes. Nu verschilt het niet wezenlijk ten opzichte van andere jaren '70 wijken als ik het goed begrepen heb.Fiber schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:36:
[...]
Waar doel je precies op? Leidse Rijn? Of Nieuwegein?
Impliciet ging ik er vanuit dat de staat dit zou betalen.Seraphin schreef op maandag 13 mei 2013 @ 01:29:
[...]
Hoe verbetert de tier-1 ratio van banken als leningen worden kwijtgescholden (=afgewaardeerd) dan? Wil je de afwaardering door de rekeninghouders laten betalen? Dus "mijn" spaargeld gebruiken om andermans overmaatse lening terug te betalen?
Dat ben ik met je eens, alleen ik zie een principieel verschil tussen middel en resultaat.[...]
De economie is arbeid. (in ieder geval voor wat betreft de aanbodkant). Iedere aangeboden product of dienst komt tot stand middels arbeid. Dat is denk ik het punt dat gemaakt probeerde te worden. (wel met je eens dat er op dit moment niet zo'n uitgebreide vraag naar veel van die arbeid is).
In mijn werk probeer ik dat verschil uit te leggen aan (project)managers, vandaar dat ik er wellicht wat gevoelig voor ben.
Fair enough; arbeid moet wel waarde toevoegen iddKrisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 02:36:
[...]
[...]
Dat ben ik met je eens, alleen ik zie een principieel verschil tussen middel en resultaat.De economie wordt gevormd door de waarde van het resultaat, niet door het middel.
In mijn werk probeer ik dat verschil uit te leggen aan (project)managers, vandaar dat ik er wellicht wat gevoelig voor ben.
Laat me raden; je hebt te maken met projectmedewerkers die uitvoerig bespreken wat ze allemaal hebben gedaan, maar niet wat ze hebben bereikt
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
De directeur van het bedrijf waar ik werk, woont ook gewoon in een rijtjeshuis.Fiber schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 00:13:
[...]
Maar als je een ton per jaar verdient kun je volgens mij ook wel gewoon een vrijstaand huis in de plaatselijke villawijk kopen. Dan ga je toch niet in een rijtjeshuis wonen...?
Hij doet dit vooral voor zijn kinderen, zodat ze normaal opgroeien en alles is lekker in de buurt. Als hij een vrijstaand huis wil kopen, dan moet hij meestal verder buiten de stad gaan wonen en kunnen de kinderen niet meer makkelijk naar school, hebben ze minder contact met hun vriendjes, etc, etc.
Hij heeft het huis wel uitgebreid waar het kon (kelder laten plaatsen in de tuin, uitbouw, etc), maar verhuizen doet hij voorlopig niet. Hij heeft het er weleens over, maar de kinderen zijn dan toch bijna altijd de reden dat hij gewoon blijft zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 13-05-2013 09:29 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik ben ooit rondgeleid in Leidsche Rijn door een oud wethouder. Hij was er trots op dat ze zoveel mensen zo dicht op elkaar gepropt hadden gekregen! En dat is ook de grootste fout: geef mensen wat leefruimte, dan heb je direct minder overlast. Makkelijker parkeren, minder geluid/stank van de buren, etc. Maar lege weilanden moeten maximaal geld opleveren.Krisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 02:36:
Leidsche Rijn. Nieuwegein is beter gelukt, zeker in de eerste jaren was het een succes. Nu verschilt het niet wezenlijk ten opzichte van andere jaren '70 wijken als ik het goed begrepen heb.
Okee. Ik neem aan dat dit zo is. Nu wil ik een huis kopen.Impliciet ging ik er vanuit dat de staat dit zou betalen.
De verkoper wil er 2 ton voor hebben, ik wil er 2 ton voor betalen. En de verkoper heeft 2 ton schuld.
Nu vist deze verkoper dus achter het net! En dat wil hij niet, want gratis geld is nou eenmaal erg aantrekkelijk. Dus ik gooi het op een akkoordje met de verkoper: ik koop het huis voor 140k, en geef de verkoper 20k zwart in ongemerkte gebruikte kleine coupures. Vervolgens klopt de verkoper voor 60k bij de staat aan! Verkoper krijgt 220k, en ik heb het huis voor 160k. De grote verliezer is de belastingbetaler.
En wat te denken van mensen die hebben afgelost? Die zullen spijt hebben als haren op hun hoofd! Sterker nog: niemand zal ooit nog vrijwillig iets aflossen. Schuldmaximalisatie wordt (opnieuw!) beloond, alleen op een andere manier.
En wat te denken van de mensen die 50k onder water staan, maar ook 50k bezitten? Of een auto van 50k hebben? Die kunnen prima zelf hun restschuld oplossen, waarom zou de staat daaraan bij moeten dragen?
De schuldsanering houdt met al deze dingen rekening, en terecht. Dat moet je niet zomaar aan de kant schuiven om de mensen die gegokt-en-verloren hebben een bail-out te geven ten koste van mensen die gegokt-en-gewonnen of totaal niet gegokt hebben.
Dus even samenvatten:
JA: een restschuldlening van de Staat (van mijn part renteloos), wellicht met voorwaarden (bijvoorbeeld lagere maandlasten na de verhuizing en daadwerkelijk aflossen, het kan niet zo zijn dat je met 60k restschuld alsnog in een duurder huis gaat wonen)
NEE: schulden kwijtschelden.
Ook te kort door de bocht: wat nou als er een dienst is waar niet de gebruiker maar de overheid voor wil betalen? Is dat dan daadwerkelijk iets waar de economie iets aan heeft? Of is dat een drain of resources?Aan goederen/diensten met waarde (waar iemand voor wil betalen) heeft de economie wat.
Leuke voorbeeldjes daarvan: defensie, politie...RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:22:
Ook te kort door de bocht: wat nou als er een dienst is waar niet de gebruiker maar de overheid voor wil betalen? Is dat dan daadwerkelijk iets waar de economie iets aan heeft? Of is dat een drain of resources?
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik zeg niet voor niets dat mensen hun spaargeld moeten inleveren en op nul moeten eindigen. Inmiddels zijn de controles dusdanig versterkt dat je qua spaargeld weinig kunt frauderen. Bovendien is er geen voordeel voor de koper en kost het hem veel moeite. Waar haalt hij bijvoorbeeld het geld vandaan? De meeste mensen hebben geen 20K op de plank liggen, en moeten dat dus financieren. De kans dat het gebeurt is aanwezig, maar ik acht hem klein.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:22:
[...]
Okee. Ik neem aan dat dit zo is. Nu wil ik een huis kopen.
De verkoper wil er 2 ton voor hebben, ik wil er 2 ton voor betalen. En de verkoper heeft 2 ton schuld.
Nu vist deze verkoper dus achter het net! En dat wil hij niet, want gratis geld is nou eenmaal erg aantrekkelijk. Dus ik gooi het op een akkoordje met de verkoper: ik koop het huis voor 140k, en geef de verkoper 20k zwart in ongemerkte gebruikte kleine coupures. Vervolgens klopt de verkoper voor 60k bij de staat aan! Verkoper krijgt 220k, en ik heb het huis voor 160k. De grote verliezer is de belastingbetaler.
Onzin. Er zitten consequenties aan deze regeling vast (in mijn voorstel moet iedereen verplicht aflossen). Tevens is sparen niet nuttig: het spaargeld wordt afgeroomd. Daarnaast is het ook een behoorlijke vernedering om zo'n traject door te moeten maken, zeker nadat jouw onderstaande suggesties zijn verwerkt.En wat te denken van mensen die hebben afgelost? Die zullen spijt hebben als haren op hun hoofd! Sterker nog: niemand zal ooit nog vrijwillig iets aflossen. Schuldmaximalisatie wordt (opnieuw!) beloond, alleen op een andere manier.
Inderdaad, ander bezit kan mogelijkerwijs tot problemen lijden. Dit is een potentiële valkuil. Wellicht kunnen we daar leentjebuur spelen bij de bijstandswetgeving? Daar mag je ook niet meer dan 5-12K vermogen hebben, waarbij er ook wordt gekeken naar bezittingen.En wat te denken van de mensen die 50k onder water staan, maar ook 50k bezitten? Of een auto van 50k hebben? Die kunnen prima zelf hun restschuld oplossen, waarom zou de staat daaraan bij moeten dragen?
Je kan 'mijn' voorstel ook anders interpreteren: een verzwakte vorm van schuldsanering, waarbij je de verkoper 'reset'. Dit wordt bekostigd door de staat, maar wellicht ook in een 50/50 vorm door de banken (al dan niet gedwongen).De schuldsanering houdt met al deze dingen rekening, en terecht. Dat moet je niet zomaar aan de kant schuiven om de mensen die gegokt-en-verloren hebben een bail-out te geven ten koste van mensen die gegokt-en-gewonnen of totaal niet gegokt hebben.
Een renteloze lening is gratis geld, en heeft -alhoewel in mindere mate- dezelfde problemen die jij hierboven schetst. Je strijkt dan alleen 10 jaar lang ~4% rente op, ongeveer de helft van het vermogen.Dus even samenvatten:
JA: een restschuldlening van de Staat (van mijn part renteloos), wellicht met voorwaarden (bijvoorbeeld lagere maandlasten na de verhuizing en daadwerkelijk aflossen, het kan niet zo zijn dat je met 60k restschuld alsnog in een duurder huis gaat wonen)
NEE: schulden kwijtschelden.
Dan heeft het waarde, dus economische waarde. De afnemer is niet relevant. Een politieagent heeft dus ook economische waarde: de staat betaalt voor zijn werk.[...]
Ook te kort door de bocht: wat nou als er een dienst is waar niet de gebruiker maar de overheid voor wil betalen? Is dat dan daadwerkelijk iets waar de economie iets aan heeft? Of is dat een drain of resources?
Maar de vraag blijft dan: waarom moet een schuld van zeg 60k worden kwijtgescholden, als "Jack" deze schuld zelf prima kan aflossen in 10 jaar? En waarom dan wel 60k "restschuld", maar niet 60k "enige andere schuld"?Krisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:05:
Je kan 'mijn' voorstel ook anders interpreteren: een verzwakte vorm van schuldsanering, waarbij je de verkoper 'reset'. Dit wordt bekostigd door de staat, maar wellicht ook in een 50/50 vorm door de banken (al dan niet gedwongen).
Ik zeg renteloos, omdat het huidige alternatief is een aftrekbare commerciele lening. Dat kost de Staat grofweg hetzelfde, het kost de aflosser veel meer, en het verschil is voor de bank.Een renteloze lening is gratis geld, en heeft -alhoewel in mindere mate- dezelfde problemen die jij hierboven schetst. Je strijkt dan alleen 10 jaar lang ~4% rente op, ongeveer de helft van het vermogen.
Goede vraag, waardoor het nuanceverschil duidelijk wordt.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:16:
[...]
Maar de vraag blijft dan: waarom moet een schuld van zeg 60k worden kwijtgescholden, als "Jack" deze schuld zelf prima kan aflossen in 10 jaar? En waarom dan wel 60k "restschuld", maar niet 60k "enige andere schuld"?
Door het systeem meer tijd te geven, kan men het inderdaad zelf. Verschil is wel dat mensen dan ~10 jaar aan het aflossen zijn en dat geld niet kunnen gebruiken voor andere zaken. Daarmee blijft een significant deel van de consumentenbestedingen richting de banken gaan. Imo een onwenselijke situatie.
Daarmee is eens staatslening inderdaad beter dan een consumentenkrediet vanuit de consument gezien.[...]
Ik zeg renteloos, omdat het huidige alternatief is een aftrekbare commerciele lening. Dat kost de Staat grofweg hetzelfde, het kost de aflosser veel meer, en het verschil is voor de bank.

Die impact is overigens niet groter of kleiner dan in 'mijn' voorstel. Vraag is wel wat het snelste aflost voor de staat: een goedlopende economie, of een stel burgers die eerst hun leningen massaal aflossen.
Wat een doorzichtig vals dilemma. Natuurlijk zijn er meer opties! Je kunt ook de markt laten zakken tot 95 en de koopcapaciteit (terug) laten stijgen naar 95. En alles er tussenin.Krisp schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:25:
Dan zit er volgens de auteur (Hans de Geus) maar één ding op: schulden afboeken.
Wat kan er dan wél gedaan worden om die 70 en die 120 bij elkaar in de buurt te brengen om zo het gat van 50 te overbruggen? Heel simpel: óf de huidige koopcapaciteit van 70 wordt opgepompt tot 120. Óf de schuld van 120 gaat terug naar 70. Meer smaken zijn er niet.
Punt is niet de waarde. Gaat erom dat er een probleem moet worden opgelost (dus echt hervormen naar een houdbaar model, niet whatever de politiek nu probeert elke keer met angstvallig vasthouden aan het oude).Wilke schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:10:
[...]
Wat een doorzichtig vals dilemma. Natuurlijk zijn er meer opties! Je kunt ook de markt laten zakken tot 95 en de koopcapaciteit (terug) laten stijgen naar 95. En alles er tussenin.
Daarnaast is de vraag (en min of meer antwoord) welke kant op het meest gezonde is. Namelijk dat het veel beter is de waarde van woningen te verlagen en het restschuld probleem aan te pakken, dan om weer schulden te gaan lopen oppompen.
Dus de oplossing kan van alles zijn behalve opnieuw verhogen van de maximale hypotheek - daarvan is de afgelopen 5 jaar bewezen dat de schuld te hoog was voor mensen om te dragen want ze kunnen de restschuld niet aan (als de 'hogere' hypotheek financieel verantwoord was, zou restschuld geen probleem kunnen zijn want dan kon men dat probleem zelf oplossen).
Vervolgens zijn er inderdaad 1001 manieren waarop dat tot uiting kan. brengen. Punt is dus niet het hoe, maar het wat - namelijk oplossen van het probleem (hoe breng je vraag en aanbod weer bij elkaar) en het daarnaast houdbaar maken van schulden.
De 100% LTV en verplicht aflossen is al een stap, daardoor ben je niet langer direct onder water na aankoop en heb je een kans om tegen waardedaling te vechten (vanaf 106% toch lastiger, helemaal met aflossingsvrije componenten).
Dat zorgt er al voor dat toekomstige Jacks niet meer op 120 zitten maar op dag1 op 100 staan en bij verkoop op bijvoorbeeld 90. Dan is het nog maar 20 ipv 50 verschil. Helemaal met spaargeld welke (zie eerdere grafiek van IMF en de nieuwe bewustwording op de vele fora/reacties van kranten etc) ervoor zorgt dat de hypotheken die nu worden afgesloten gemiddeld 90% LTV zijn en geen 100+%. Spaargeld is namelijk ook al 'normaal' aan het worden. Dan is het verschil tussen Jacks schuld en Jills bod ineens nog maar 10. Ineens houdbaar niveau waar Jack ja kan gaan zeggen, helemaal met aftrekbaarheid van rente op restschuld.
Dus toekomst is redelijk in orde (kan nog altijd beter, blijven babystapjes..). Nu is de volgende stap is hoe je de huidige Jacks kunt helpen die wel tegen dat gat van 50 aankijken, die zien dat sommige wel 'ja' zeggen tegen het bod van Jill omdat die wel financieel de zaakjes op orde hebben. Die Jacks worden steeds depressiever en raken in de schuldsanering of erger.
[ Voor 60% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2013 14:40 ]
Telt die mee voor de 100% LTV? Dan kan je nergens heen.
De rente is consumptief. Aangezien dat rentes zijn van zomaar 8%, dan betaalt de overheid de helft hiervan aan HRA. Kost dus ook de overheid vrij veel. Telt dit bedrag mee voor je 30 jaren recht op HRA? Dan heb je later minder HRA.
Waarom alleen de huiseigenaar en niet de rest van de keten laten betalen? Immers zijn de banken al eens gered voor meer dan de restschuldproblematiek. Vervolgens hebben ze wel afgeschreven, maar niet afgeboekt richting degene die ze afgeschreven hebben. Dus die betaalt de volle mep, terwijl dat voor de bank pure winst is door de eerdere afboeking.
Waar haal je vandaan dat de banken de gewone hypotheken hebben afgeboekt? Dat waren alleen de pakketten met dubieuze buitenlandse hypotheken toch?Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:52:
Die restschuld blijft moeilijk.
Telt die mee voor de 100% LTV? Dan kan je nergens heen.
De rente is consumptief. Aangezien dat rentes zijn van zomaar 8%, dan betaalt de overheid de helft hiervan aan HRA. Kost dus ook de overheid vrij veel. Telt dit bedrag mee voor je 30 jaren recht op HRA? Dan heb je later minder HRA.
Waarom alleen de huiseigenaar en niet de rest van de keten laten betalen? Immers zijn de banken al eens gered voor meer dan de restschuldproblematiek. Vervolgens hebben ze wel afgeschreven, maar niet afgeboekt richting degene die ze afgeschreven hebben. Dus die betaalt de volle mep, terwijl dat voor de bank pure winst is door de eerdere afboeking.
En de rest van de keten betaalt ook gewoon? Zowel bouwbedrijven als banken hebben het moeilijk. Dus ga alsjeblieft niet doen alsof de 'huiseigenaar' voor alles opdraait.
Lijkt me niet dat ze op de gemiddelde Nederlandse hypotheek hebben afgeboekt.Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:08:
Niemand weet waar ze op afgeboekt hebben. Dat is gewoon een bedrijfsgeheim. Het kwam ze wel goed uit, want door verliezen te boeken, konden ze ook winsten van voorgaande jaren terug krijgen van de fiscus (kan tot 5 jaar terug).
Zelfs bij die met bv 25% onderwaarde gaan ze gewoon hun geld krijgen.
En wat nou als een restschuldkwijtscheldsysteem ervoor zorgt dat de mensen die nu "niet kunnen verkopen" dan opeens alsnog kunnen verkopen, waardoor prijzen versneld gaan dalen? En de eerder geschatte 50G restschuld oploopt tot 100-300G?Krisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:34:
Goede vraag, waardoor het nuanceverschil duidelijk wordt.Ik denk dat door middel van een reset we snel de resten van het oude systeem achter ons kunnen laten, en met vertrouwen aan een nieuwe toekomst gaan werken.
Dat heb je sowieso: als je die 50G nu verdeelt onder mensen-zonder-hypotheek, met als voorwaarde dat ze het dit jaar nog moeten uitgeven, dan knalt de economie ook omhoog! Tenminste: heel even... Tot het moment waarop die 50G terugbetaald moet worden.Verschil is wel dat mensen dan ~10 jaar aan het aflossen zijn en dat geld niet kunnen gebruiken voor andere zaken.
Dat is inderdaad ongewenst. Maar het is wat laat om dat aan te passen: die 50G die je wilt kwijtschelden, gaat hoe dan ook ten koste van anderen. En die kunnen daarmee 50G minder uitgeven. Het komt uit de lengte of uit de breedte...Daarmee blijft een significant deel van de consumentenbestedingen richting de banken gaan. Imo een onwenselijke situatie.
Het is volstrekt oneerlijk tegen mensen die dat verlies wel hebben genomen en mensen die geen risico's hebben genomen. Ik blijf erbij dat de mensen die nu problemen hebben daar zelf verantwoordelijk voor zijn. De banken en de overheid zijn misschien ook deels verantwoordelijk, maar men heeft zelf dit risico genomen wetende dat huizenprijzen ook naar beneden konden. Linksom of rechtsom moeten ze dat zelf betalen, de overheid kan dit faciliteren maar moet deze mensen niet gaan belonen met gratis geld. Volgens mij schep je dan ook een precedent die veel schadelijker dan wat het oplost, als mensen niet weten wat pijn is als het mis gaat bij leningen en mensen erop gaan rekenen dat de overheid toch wel helpt als ze teveel geld uitgeven is het hek van de dam. Het is een enorme straf voor mensen die uit de problemen zijn gebleven. Ik kon in 2009 ook al een huis kopen, ik heb dat niet gedaan omdat ik het heel onverstandig vond. No way dat ik ga betalen voor mensen die toen niet zo verstandig waren als ik. Niet met startersleningen en ook niet met kwijtscheldingen. Mensen al die jaren wel lekker wonen in een mooi huis ipv een kleine kamer, lekker kans gemaakt op mooie winsten, flink kunnen aftrekken en dan moet ik en andere belastingbetalers betalen als het tegen zit? We hebben al gewoon reguliere schuldsanering en dat kost ons al genoeg, ook dan los je het in een paar jaar op.
Tijd om de tering naar de nering te zetten ipv steeds weer met nieuwe ideetjes en proefballonnetjes te komen. Het moet maar eens doordringen bij verkopers, makelaars, banken, bouwers noem maar op dat dit het is, dat ze het hiermee moeten doen, en dat het hooguit slechter wordt. En ja, dat zal betekenen dat veel bedrijven en mensen op de blaren moeten zitten. Beter dat ze het nu doen dan het nog langer uit blijven stellen, vraag maar aan die mensen die al sinds 2009 de pijn uitstellen omdat ze een restschuld hadden en er betere tijden aan zouden komen. Als je toen had verkocht of was gaan aflossen had je nu al van je restschuld af geweest, maar al die mensen hebben er zelf voor gekozen om het te laten escaleren.
Als de overheid iets moet doen, dan is het blijven streven naar een gezond systeem, ook al betekent dit een aantal duidelijke maatregelen aankondigen die de markt vernauwen. Dus, van 2014 verplicht eigen geld meenemen, zoals het hoort. Misschien dat men dan gemotiveerd wordt om het verlies nu maar te nemen, want nu blijft men tegen beter weten in maar hopen dat het automatisch beter wordt of dat ze gered worden, de pijn wordt maar uitgesteld op deze manier. Er kan pas groei komen als de pijn genomen is, het probleem is niet zo zeer dat de prijzen 20% gedaald zijn, het probleem is dat dat over > 5 jaar verspreid is, met langdurige onzekerheid tot gevolg. Als ze in 2009 in een keer 20% gedaald waren zaten we nu volop in het herstel. Maar met de huidige lobbyclubjes en een VVD kabinet die daar dus gevoelig voor is zal het wel blijven door etteren. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden, het probleem is niet zo zeer dat er een bubbel was die leeg moest, het probleem is dat we er alles aan doen om dit natuurlijke proces te frustreren.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zoals al eerder gezegd: we moeten minder focussen op wat wel en niet eerlijk is en meer kijken waar de samenleving als geheel het meest bij gebaat is. Dat betekent niet dat alle huizenbezitters gratis geld moeten krijgen, maar dat betekent ook niet dat je huizenbezitters maar in de shit moet laten zitten. RemcoDelft heeft bijvoorbeeld een heel aardige oplossing voorgedragen waarbij de huizenbezitters ook een "voordeeltje" krijgen, maar waardoor ze nog steeds de meeste pijn nemen maar in ieder geval weer perspectief krijgen.
Het is VEH, zitten weer paar denkfouten in, tenzij de gemiddelde huizenprijs toen 204k Euro was (Ofwel iets van 450k guldens). Was echter eerder 175k euro ofzo als gemiddelde prijs. Dus gewoon negeren die groep totdat ze leren hoe de woningmarkt werkt.ph4ge schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:32:
Volgens de VEH zijn de huizenprijzen de afgelopen 5 jaar net zoveel gezakt als dat ze in 1999 stegen. Was er toen paniek? Ik heb heel veel moeite met het idee dat we weer de winsten gaan privatiseren en de verliezen gaan nationaliseren. De suggestie alleen werkt al averechts, weer een reden voor verkopers om af te wachten, hopend op een escape.
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2013 15:44 ]
Hoeveel huizenbezitters zitten er écht in de shit? Dat valt denk ik nog wel mee.Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:38:
En een progressief belastingstelsel is wel eerlijk? Je hoorde toch ook niemand klagen over het meeprofiteren van de huizenprijsstijgingen?
Zoals al eerder gezegd: we moeten minder focussen op wat wel en niet eerlijk is en meer kijken waar de samenleving als geheel het meest bij gebaat is. Dat betekent niet dat alle huizenbezitters gratis geld moeten krijgen, maar dat betekent ook niet dat je huizenbezitters maar in de shit moet laten zitten. RemcoDelft heeft bijvoorbeeld een heel aardige oplossing voorgedragen waarbij de huizenbezitters ook een "voordeeltje" krijgen, maar waardoor ze nog steeds de meeste pijn nemen maar in ieder geval weer perspectief krijgen.
Mensen die nu maar even niet kunnen verhuizen naar een grotere woning of een andere regio reken ik hier dus logischerwijs niet bij. Het gaat dan puur om mensen die bv moeten verkopen door scheiding, of omdat ze werkloos zijn. Hey, hebben we daar al niet iets voor?
Dat klopt wel. Huizenprijzen zijn amper gezakt... 20% in 5 jaar is 4% gemiddeld per jaar. In het "topjaar" stegen in een jaar 20%!ph4ge schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:32:
Volgens de VEH zijn de huizenprijzen de afgelopen 5 jaar net zoveel gezakt als dat ze in 1999 stegen. Was er toen paniek? Ik heb heel veel moeite met het idee dat we weer de winsten gaan privatiseren en de verliezen gaan nationaliseren.
Ter vergelijking nog een keer dit plaatje:

Het feit dat zo'n kleine prijsdaling zoveel problemen geeft, geeft hooguit aan hoe krom de huizenmarkt (en het "denkproces" erbij) is geworden. En stel je nu eens voor dat de overheid wel betaalbare kavels beschikbaar stelt voor nieuwbouw, en de hypotheekrente stijgt naar 8-14%. Want dat zijn de enige twee dingen die huizenprijzen serieus kunnen laten dalen.
Prijzen daalden na de vorige huizencrisis (in de jaren '80) ook veel sneller. En zelfs toen duurde het 15 jaar voor prijzen (na inflatie) weer op het oude niveau waren. Nu probeert de overheid veel krampachtiger prijzen hoog te houden. Desondanks dalen prijzen toch, maar inderdaad, het duurt zo veel langer.Er kan pas groei komen als de pijn genomen is, het probleem is niet zo zeer dat de prijzen 20% gedaald zijn, het probleem is dat dat over > 5 jaar verspreid is, met langdurige onzekerheid tot gevolg.
Vertel het de politiek maar! Want ik geloof niet dat email ook aankomt bij Stef Blok zelfOscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:38:
RemcoDelft heeft bijvoorbeeld een heel aardige oplossing voorgedragen waarbij de huizenbezitters ook een "voordeeltje" krijgen, maar waardoor ze nog steeds de meeste pijn nemen maar in ieder geval weer perspectief krijgen.
Ik las pas (bron: mijn geheugen) dat er vorig jaar enkele duizenden mensen met restschuld achterbleven. Helemaal niet veel dus, en zeker geen reden om 50 miljard aan restschulden (zeg maar enkele miljoenen per persoon die vorig jaar met restschuld achter bleef) te nationaliseren.Tleilaxu schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:46:
Hoeveel huizenbezitters zitten er écht in de shit? Dat valt denk ik nog wel mee.
Mensen die nu maar even niet kunnen verhuizen naar een grotere woning of een andere regio reken ik hier dus logischerwijs niet bij. Het gaat dan puur om mensen die bv moeten verkopen door scheiding, of omdat ze werkloos zijn. Hey, hebben we daar al niet iets voor?
Definieer shit. Er is een grote groep mensen die willen verhuizen, maar niet kunnen verhuizen. Ze komen niet om van de honger en hebben waarschijnlijk een bovenmodaal salaris. Ze kunnen alleen geen kant op. Dat vind ik voor die mensen best wel shit ja, maar jij vermoedelijk niet. En het is niet alleen shit voor hen, maar ook voor de mensen die graag in hun huizen zouden willen wonen en de totale lock-down van de NL-economie die het tot gevolg heeft.Tleilaxu schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:46:
Hoeveel huizenbezitters zitten er écht in de shit? Dat valt denk ik nog wel mee.
De groep die jij logischerwijs niet meerekent, reken ik dus wel degelijk mee. Het totale plaatje van de NL-economie ziet er namelijk niet erg rooskleurig uit en dat komt voor een groot deel door private schulden in de vorm van de restschuldproblematiek. Dan kun je je kop in het zand steken en zeggen "dat is niet mijn probleem", maar voor veel mensen is het dat stiekem wel.
Als ze willen verhuizen, moeten ze aflossen of sparen. Dan maar 2x op vakantie ipv 3x, en 5 jaar ipv 4 jaar rijden in de auto die ze elke keer nieuw bij de dealer halen. Er zijn op dit moment 2 verkopen aan starters (als in, hadden ervoor geen koopwoning) tegenover 1 verkoop aan iemand die al een huis had.Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:55:
[...]
Definieer shit. Er is een grote groep mensen die willen verhuizen, maar niet kunnen verhuizen. Ze komen niet om van de honger en hebben waarschijnlijk een bovenmodaal salaris. Ze kunnen alleen geen kant op. Dat vind ik voor die mensen best wel shit ja, maar jij vermoedelijk niet. En het is niet alleen shit voor hen, maar ook voor de mensen die graag in hun huizen zouden willen wonen en de totale lock-down van de NL-economie die het tot gevolg heeft.
De groep die jij logischerwijs niet meerekent, reken ik dus wel degelijk mee. Het totale plaatje van de NL-economie ziet er namelijk niet erg rooskleurig uit en dat komt voor een groot deel door private schulden in de vorm van de restschuldproblematiek. Dan kun je je kop in het zand steken en zeggen "dat is niet mijn probleem", maar voor veel mensen is het dat stiekem wel.
Collega van mij ook - wilt verhuizen, maar doet het niet vanwege de dalende prijs. Dat ze ondertussen een nieuwe Audi bestellen en voor dat geld de gehele restschuld met gemak opvangen vergeten ze voor het gemak. Zo kan ik me ook een probleem aan praten.
De problemen zitten dus verderop in de keten, er is geen totale lock-down (anders zou bijna 66% van de verkopen niet aan starters zijn).
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2013 16:02 ]
Volgens mij heb je geen reëel beeld van hoeveel je kunt sparen in een bepaalde tijd. Voor de meeste mensen duurt het nogal een tijdje voordat je meer dan 50k netto bij elkaar hebt gespaard. Dan zijn die kinderen alweer bijna het huis uit.Xanaroth schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:00:
Als ze willen verhuizen, moeten ze aflossen of sparen. Er zijn op dit moment 2 verkopen aan starters (als in, hadden ervoor geen koopwoning) tegenover 1 verkoop aan iemand die al een huis had.
En ik maar denken dat de NL-economie al tijdenlang niet vooruit te branden is, dat er gigantisch moet worden bezuinigd, maar dat is dus allemaal niet waar? Er is gewoon geen probleem. MooiDe problemen zitten dus verderop in de keten, er is geen totale lock-down (anders zou bijna 66% van de verkopen niet aan starters zijn).
Natuurlijk is dat 'shit' voor die mensen, maar dat is geen reden. Zolang ze aan hun verplichtingen kunnen voldoen is er geen probleem.Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:55:
[...]
Definieer shit. Er is een grote groep mensen die willen verhuizen, maar niet kunnen verhuizen. Ze komen niet om van de honger en hebben waarschijnlijk een bovenmodaal salaris. Ze kunnen alleen geen kant op. Dat vind ik voor die mensen best wel shit ja, maar jij vermoedelijk niet. En het is niet alleen shit voor hen, maar ook voor de mensen die graag in hun huizen zouden willen wonen en de totale lock-down van de NL-economie die het tot gevolg heeft.
Als je de economie wilt stimuleren zou je ook ergens anders met geld kunnen gaan strooien, dat hoeft volgens mij niet specifiek naar _die_ groep? Waarom dan niet naar, bv arbeidsongeschikten. Die kunnen het vast ook goed gebruiken, die gaan het ook uitgeven, dus dat is ook goed voor de economie.
Het is niet zo dat alleen de groep huizenbezitters met restschuld de economie aan de gang houden he.
Mee eens. Maar als de banken werkelijk (mede)schuldig zijn wordt het wellicht tijd dat de onder-water-staande-huizen-bezitters een zaak aanspannen tegen de banken a la LegioLease...ph4ge schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:32:
[...] Ik heb heel veel moeite met het idee dat we weer de winsten gaan privatiseren en de verliezen gaan nationaliseren. De suggestie alleen werkt al averechts, weer een reden voor verkopers om af te wachten, hopend op een escape.
Het is volstrekt oneerlijk tegen mensen die dat verlies wel hebben genomen en mensen die geen risico's hebben genomen. Ik blijf erbij dat de mensen die nu problemen hebben daar zelf verantwoordelijk voor zijn. De banken en de overheid zijn misschien ook deels verantwoordelijk, maar men heeft zelf dit risico genomen wetende dat huizenprijzen ook naar beneden konden. Linksom of rechtsom moeten ze dat zelf betalen, de overheid kan dit faciliteren maar moet deze mensen niet gaan belonen met gratis geld...

Ik denk dat je het probleem onderschat. De "huizenbezitter" (alsof het een diersoort is) is nu juist de werkende middenklasse met een bovenmodaal salaris en degene die normaalgesproken de economie draaiende houden, maar nu massaal de hand op de knip houden.Tleilaxu schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:07:
Natuurlijk is dat 'shit' voor die mensen, maar dat is geen reden. Zolang ze aan hun verplichtingen kunnen voldoen is er geen probleem.
Het hoeft helemaal geen geld strooien te zijn. Zie bijvoorbeeld de oplossing van Remco. Het gaat erom dat die mensen best wel hun schuld zouden kunnen aflossen over een periode van 10-20 jaar, maar nu blijven zitten waar ze zitten, terwijl dat nergens voor nodig is. Of je die schuld nu aflost vanuit huis A of B, maakt weinig uit. Zelfs als huis B wat groter is. Het gaat erom dat ze nu in huis A moeten blijven, omdat je zelfs met HRA voor de restschuld niks opschiet, omdat banken je die lening gewoon niet geven of het doet tegen een bizarhoge rente.Als je de economie wilt stimuleren zou je ook ergens anders met geld kunnen gaan strooien, dat hoeft volgens mij niet specifiek naar _die_ groep? Waarom dan niet naar, bv arbeidsongeschikten. Die kunnen het vast ook goed gebruiken, die gaan het ook uitgeven, dus dat is ook goed voor de economie.
Het is niet zo dat alleen de groep huizenbezitters met restschuld de economie aan de gang houden he.
Dat zou ook mijn oplossing zijn. Laat mensen hun restschuld kunnen mee financieren in een nieuwe hypotheek, tegen een normale rente, die dan wel in dertig jaar of minder moet worden afgelost.Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:15:
[...] Of je die schuld nu aflost vanuit huis A of B, maakt weinig uit. Zelfs als huis B wat groter is. Het gaat erom dat ze nu in huis A moeten blijven, omdat je zelfs met HRA voor de restschuld niks opschiet, omdat banken je die lening gewoon niet geven of het doet tegen een bizarhoge rente.
Dat vind ik dus de verkeerde insteek.Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:15:
[...]
Ik denk dat je het probleem onderschat. De "huizenbezitter" (alsof het een diersoort is) is nu juist de werkende middenklasse met een bovenmodaal salaris en degene die normaalgesproken de economie draaiende houden, maar nu massaal de hand op de knip houden.
Er zijn ook bovenmodalers zonder huis, er zijn ook bovenmodalers zonder restschuld, er zijn ook werkenden zonder huis, er zijn ook werkenden zonder restschuld!
Hell, ik denk zelfs dat er meer bovenmodale werkenden zijn zonder restschuld, dan met. Dus waarom er gedaan moet worden alsof de groep met restschuld de groep is die de economie aan de gang houdt is echt een belediging voor de rest.
Daar kan ik me overigens wel in vinden.[...]
Het hoeft helemaal geen geld strooien te zijn. Zie bijvoorbeeld de oplossing van Remco. Het gaat erom dat die mensen best wel hun schuld zouden kunnen aflossen over een periode van 10-20 jaar, maar nu blijven zitten waar ze zitten, terwijl dat nergens voor nodig is. Of je die schuld nu aflost vanuit huis A of B, maakt weinig uit. Zelfs als huis B wat groter is. Het gaat erom dat ze nu in huis A moeten blijven, omdat je zelfs met HRA voor de restschuld niks opschiet, omdat banken je die lening gewoon niet geven of het doet tegen een bizarhoge rente.
[ Voor 4% gewijzigd door Tleilaxu op 13-05-2013 16:21 ]
Ik heb in 2007 voor het eerst een flatje gekocht van 40m2 voor 112.000 dat nu nog 80.000 zal opbrengen. Dus ik woon niet al jaren in een huis maar in een kleine kamer, heb nooit winst kunnen maken omdat dit mijn eerste aankoop was (aangezien woningbouw 10 jaar wachttijd had op dat moment) maar ik heb nu wel 32.000 restschuld op papier staan. Inmiddels wonen we hier met zijn 2en en het is wel erg klein, maar we kunnen niet weg.ph4ge schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:32:
Het is volstrekt oneerlijk tegen mensen die dat verlies wel hebben genomen en mensen die geen risico's hebben genomen. Ik blijf erbij dat de mensen die nu problemen hebben daar zelf verantwoordelijk voor zijn. De banken en de overheid zijn misschien ook deels verantwoordelijk, maar men heeft zelf dit risico genomen wetende dat huizenprijzen ook naar beneden konden. Linksom of rechtsom moeten ze dat zelf betalen, de overheid kan dit faciliteren maar moet deze mensen niet gaan belonen met gratis geld. Volgens mij schep je dan ook een precedent die veel schadelijker dan wat het oplost, als mensen niet weten wat pijn is als het mis gaat bij leningen en mensen erop gaan rekenen dat de overheid toch wel helpt als ze teveel geld uitgeven is het hek van de dam. Het is een enorme straf voor mensen die uit de problemen zijn gebleven. Ik kon in 2009 ook al een huis kopen, ik heb dat niet gedaan omdat ik het heel onverstandig vond. No way dat ik ga betalen voor mensen die toen niet zo verstandig waren als ik. Niet met startersleningen en ook niet met kwijtscheldingen. Mensen al die jaren wel lekker wonen in een mooi huis ipv een kleine kamer, lekker kans gemaakt op mooie winsten, flink kunnen aftrekken en dan moet ik en andere belastingbetalers betalen als het tegen zit? We hebben al gewoon reguliere schuldsanering en dat kost ons al genoeg, ook dan los je het in een paar jaar op.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat er ook nog gevallen zijn waarbij je nu achteraf kan zeggen dat had je nooit moeten doen, stom, maar kan je het mij echt kwalijk nemen dat ik op mijn 25e nog niet heel veel verstand en inzicht had van wat er zou kunnen gebeuren? Zou kunnen, maar het feit is nu dat ik dus JARENLANG moet sparen en dus geen geld aan andere zaken kan uitgeven zoals anderen dit ook beschrijven.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet vraag om gratis geld maar om een OPLOSSING en zo'n reactie als jij nu mee komt daar schiet volgens mij helemaal niemand iets mee op. Leuk dat nu blijkt dat je gelijk hebt gehad maar wat hebben we eraan.
Fixed!Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:15:
Ik denk dat je het probleem onderschat. De "huizenbezitter" (alsof het een diersoort is) is nu juist de werkende middenklasse met een bovenmodaal salaris en degene die normaalgesproken de economie draaiende houden met geleend geld, maar nu massaal de hand op de knip houden.
Cruciaal detail: de "huizenbezitter" heeft ook gezorgd voor de prijsexplosie met als direct gevolg de problemen die samenhangen met de huidige nog steeds vrij beperkte prijsdaling...
Jarenlang hebben "de huizenbezitters" hier en elders geroepen dat prijsdalingen geen enkel probleem zijn, zolang ze maar blijven wonen... Dat is nu toch nog precies zo?Het gaat erom dat die mensen best wel hun schuld zouden kunnen aflossen over een periode van 10-20 jaar, maar nu blijven zitten waar ze zitten, terwijl dat nergens voor nodig is.
Een verhuizing kost incl. kk/vloer/kleine aanpassingen zo 10% van de prijs van B. De schuld is bij huis B dus al snel behoorlijk groter dan bij huis A. Oftewel eerst huis A betalen voordat je huis B koopt is helemaal niet zo gek.Of je die schuld nu aflost vanuit huis A of B, maakt weinig uit. Zelfs als huis B wat groter is. Het gaat erom dat ze nu in huis A moeten blijven
Het ging trouwens al veel eerder mis: de hypotheek op huis A had een veilige hypotheek moeten zijn. Door eigen geld in te leggen zou huis A ook na een prijsdaling nog schuldenvrij verkocht kunnen worden. Daar ging het mis.
Wat jij nu voorstelt, het meenemen van die restschuld, maakt dat probleem alleen maar groter: je hebt iemand die niets bezit, sterker nog, hij heeft een schuld van (zeg) 60.000 euro, en diegene wil je dan nog (zeg) 300.000 euro laten lenen, waardoor diegene op dat moment meteen 90.000 euro onder water staat! Zo vererger je het probleem enorm.
Bij "mijn" renteloze restschuldlening zou ik dan ook graag de volgende eisen zien:
-de lening wordt binnen 10 jaar volledig afgelost
-de totale maandlasten van huis B moeten lager zijn dan die van huis A, zodat de bewoner meer ruimte krijgt om schulden af te bouwen.
M.a.w. er worden 3 huizen verkocht, 2 aan starters, 1 aan een doorstromer. Waar gaan die 2 overige mensen dan wonen? Een huurhuis?Xanaroth schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:00:
Er zijn op dit moment 2 verkopen aan starters (als in, hadden ervoor geen koopwoning) tegenover 1 verkoop aan iemand die al een huis had.
En daar begin de banken niet aan, want dan krijgen ze een spanking van de AFM. Iedereen houdt elkaar in een wurggreep.Fiber schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:19:
[...]
Dat zou ook mijn oplossing zijn. Laat mensen hun restschuld kunnen mee financieren in een nieuwe hypotheek, tegen een normale rente, die dan wel in dertig jaar of minder moet worden afgelost.
Waar wonen deze mensen toch? No offence, maar bij nujij en telegraaf lees je dezelfde reacties.Xanaroth schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:00:
[...]
Als ze willen verhuizen, moeten ze aflossen of sparen. Dan maar 2x op vakantie ipv 3x, en 5 jaar ipv 4 jaar rijden in de auto die ze elke keer nieuw bij de dealer halen. Er zijn op dit moment 2 verkopen aan starters (als in, hadden ervoor geen koopwoning) tegenover 1 verkoop aan iemand die al een huis had.
Collega van mij ook - wilt verhuizen, maar doet het niet vanwege de dalende prijs. Dat ze ondertussen een nieuwe Audi bestellen en voor dat geld de gehele restschuld met gemak opvangen vergeten ze voor het gemak. Zo kan ik me ook een probleem aan praten.
De problemen zitten dus verderop in de keten, er is geen totale lock-down (anders zou bijna 66% van de verkopen niet aan starters zijn).
En die collega koopt liever een Audi en blijft op zijn plek zitten, dan dat hij aflost en verhuist naar iets wat nog harder daalt in waarde dan diezelfde Audi.
Zo kan je aan de gang blijven. Feit is dat er een miljoen mensen onder water staan. Aangezien we maar iets van 8 miljoen mensen in de groep 20-65 hebben en het de groep is met een baan (anders koop je geen huis), is die groep een stuk significanter dan je aangeeft.Tleilaxu schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:20:
[...]
Dat vind ik dus de verkeerde insteek.
Er zijn ook bovenmodalers zonder huis, er zijn ook bovenmodalers zonder restschuld, er zijn ook werkenden zonder huis, er zijn ook werkenden zonder restschuld!
Hell, ik denk zelfs dat er meer bovenmodale werkenden zijn zonder restschuld, dan met. Dus waarom er gedaan moet worden alsof de groep met restschuld de groep is die de economie aan de gang houdt is echt een belediging voor de rest.
[...]
Daar kan ik me overigens wel in vinden.
Het lijkt me dan ook verstandig om vooraf een bedrag vast te stellen. Na het bereiken van dat bedrag is het potje leeg, en de bubble ook.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:15:
[...]
En wat nou als een restschuldkwijtscheldsysteem ervoor zorgt dat de mensen die nu "niet kunnen verkopen" dan opeens alsnog kunnen verkopen, waardoor prijzen versneld gaan dalen? En de eerder geschatte 50G restschuld oploopt tot 100-300G?
Bij nader inzien kweek ik wel een negatief bij-effect: de koper kan elke prijs bieden, het verlies is toch wel gedekt door de overheid. Elk bod wordt dus geaccepteerd. Dat lijkt me niet de meest prettige situatie.
Zeker waar. Het mooiste is als de rekening gelegd kan worden bij de banken en de huidige bezitters van huizen, zonder dat andere partijen (overheid, etc) erbij inschieten.[...]
Dat is inderdaad ongewenst. Maar het is wat laat om dat aan te passen: die 50G die je wilt kwijtschelden, gaat hoe dan ook ten koste van anderen. En die kunnen daarmee 50G minder uitgeven. Het komt uit de lengte of uit de breedte...
Wellicht kun je als overheid afdwingen dat restschuld verkregen door lagere huizenprijzen verplicht onder de oude hypotheekvoorwaarden door moet lopen.
Onzin. Die mensen betalen prima hun hypiotheek, maar lossen hun huis niet af. In wezen wonen ze in een huurhuis. Dat betekent nog niet dat de economie met geleend geld draaiend wordt gehouden, alleen dat het risico op een plek lag waar het (achteraf gezien) beter niet had kunnen liggen.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:27:
[...]
Fixed!
Cruciaal detail: de "huizenbezitter" heeft ook gezorgd voor de prijsexplosie met als direct gevolg de problemen die samenhangen met de huidige nog steeds vrij beperkte prijsdaling...
Het is individueel geen probleem. Maar de economie heeft wel een probleem als het verschijnsel te groot wordt. Daar lijkt het nu op.[...]
Jarenlang hebben "de huizenbezitters" hier en elders geroepen dat prijsdalingen geen enkel probleem zijn, zolang ze maar blijven wonen... Dat is nu toch nog precies zo?
Absoluut een van de betere plannen vanuit de consument gezien, maar vanuit de staat gezien zie ik een hoop valkuilen. Heb je daar een oplossing voor? Denk aan kredietwaardigheid, mededinging, etc. Bovendien vraag ik me af hoe vaak het voorkomt dat de maandlasten lager zullen zijn. Veel mensen gaan toch eerst huren omdat ze hun buik vol hebben van kopen.[...]
Een verhuizing kost incl. kk/vloer/kleine aanpassingen zo 10% van de prijs van B. De schuld is bij huis B dus al snel behoorlijk groter dan bij huis A. Oftewel eerst huis A betalen voordat je huis B koopt is helemaal niet zo gek.
Het ging trouwens al veel eerder mis: de hypotheek op huis A had een veilige hypotheek moeten zijn. Door eigen geld in te leggen zou huis A ook na een prijsdaling nog schuldenvrij verkocht kunnen worden. Daar ging het mis.
Wat jij nu voorstelt, het meenemen van die restschuld, maakt dat probleem alleen maar groter: je hebt iemand die niets bezit, sterker nog, hij heeft een schuld van (zeg) 60.000 euro, en diegene wil je dan nog (zeg) 300.000 euro laten lenen, waardoor diegene op dat moment meteen 90.000 euro onder water staat! Zo vererger je het probleem enorm.
Bij "mijn" renteloze restschuldlening zou ik dan ook graag de volgende eisen zien:
-de totale maandlasten van huis B moeten lager zijn dan die van huis A, zodat de bewoner meer ruimte krijgt om schulden af te bouwen.
Die vraag vind ik eigenlijk steeds interessanter worden.[...]
M.a.w. er worden 3 huizen verkocht, 2 aan starters, 1 aan een doorstromer. Waar gaan die 2 overige mensen dan wonen? Een huurhuis?
De WOZ-waarde is vaak hoger dan de verkoopprijs, omdat die een jaar (of meer) achterloopt. Dat wordt dus een chaos.Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:35:
Je kan toch de WOZ-waarde als grens aanhouden? Die is ook goed genoeg om een plethora aan belastingen op te heffen.Dan voorkom je ook schimmige constructies met goedkoop doorverkopen en zo geld cashen.
Wie weet begint er eindelijk eens een fatsoenlijke huurmarkt te ontstaan...Krisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:32:
[...]
Die vraag vind ik eigenlijk steeds interessanter worden.

Verschillen zijn niet erg groot, maar dat heb je in ieder geval een losse grens. Ik kan me ook voorstellen dat de helft van de schuld (feitelijk het HRA deel) gelijk in mindering wordt gebracht.Krisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:36:
[...]
De WOZ-waarde is vaak hoger dan de verkoopprijs, omdat die een jaar (of meer) achterloopt. Dat wordt dus een chaos.
50% koper
25% bank
25% overheid.
Dan heeft ieder zijn deel betaald en is het voor een verkoper makkelijker om te bewegen. Dan moet hij in 10 jaar 40k i.p.v. 80k aflossen, zonder fiscale meuk o.i.d., gewoon consumptief.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Geld is gewoon een schuld, dat was zo en dat blijft zo. Dus wat dat betreft weinig zinvolle toevoeging.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:27:
Fixed!
Verder heeft de overheid een markt gecreeerd waar veel mensen maar 1 reëele optie hadden: kopen. Er was en is helemaal geen huurmarkt voor die 4 miljoen huizenbezitters.
Als je niet hoeft te verhuizen, heb je inderdaad geen probleem. Wil je dat wel, dan heb je wel een probleem.Jarenlang hebben "de huizenbezitters" hier en elders geroepen dat prijsdalingen geen enkel probleem zijn, zolang ze maar blijven wonen... Dat is nu toch nog precies zo?
Het aantal huizen dat verkocht wordt, ligt nu op een all-time low en dat is echt niet omdat mensen ineens geen behoefte aan verhuizen meer hebben.
Als we allemaal oneindig lang zouden leven, is dat geen probleem. Voor de meeste stervelingen die maar 80 jaar leven is 10 jaar blijven zitten waar je zit echter wel een probleem.Een verhuizing kost incl. kk/vloer/kleine aanpassingen zo 10% van de prijs van B. De schuld is bij huis B dus al snel behoorlijk groter dan bij huis A. Oftewel eerst huis A betalen voordat je huis B koopt is helemaal niet zo gek.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je immers toch zou blijven zitten heeft aflossen geen zin en blijft schuld gelijk. Tegenwoordig moet je aflossen, dus die hogere schuld zou wel verdwijnen op termijn.Het ging trouwens al veel eerder mis: de hypotheek op huis A had een veilige hypotheek moeten zijn. Door eigen geld in te leggen zou huis A ook na een prijsdaling nog schuldenvrij verkocht kunnen worden. Daar ging het mis.
Tweede vereiste vind ik niet zinnig. Enige vereiste moet zijn dat er genoeg ruimte er is om die lening in 10 jaar af te lossen. Die extra ruimte is toch nergens voor nodig dan?Bij "mijn" renteloze restschuldlening zou ik dan ook graag de volgende eisen zien:
Ik neem het je niet kwalijk hoor, je moet het helemaal zelf weten... Als je het mij in 2007 had gevraagd had ik je een ander advies gegeven.Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:25:
..., maar kan je het mij echt kwalijk nemen dat ik op mijn 25e nog niet heel veel verstand en inzicht had van wat er zou kunnen gebeuren?
Feit is: op je 25e mag je verwachten dat je toch wel volwassen bent. En als jij dan niet "heel veel verstand en inzicht" had, dan is het knap naief om toch je handtekening te zetten onder een contract van 112.000 euro voor een klein flatje. En je hebt er ongetwijfeld ook voor getekend dat je wist wat de consequenties waren.
Maar enig logisch nadenken had waarschijnlijk ook geholpen: kijk bijvoorbeeld eens hoeveel jaar je moet werken om die 40 m2 te kunnen betalen! Ik zou willen dat meer mensen daaraan gedacht hadden, dan waren prijzen veel minder hard gestegen!
Je had ook kunnen huren... Wellicht niet via een woningcorporatie, maar particulier. Maar dat was in 2007 nog "geld weggooien"... Dan was je per maand inderdaad meer kwijt geweest, maar had je geen 450 euro per maand schuld opgebouwd.maar ik heb nu wel 32.000 restschuld op papier staan
Klopt. Maar daar staat tegenover dat er ook mensen zijn die al jarenlang gespaard hebben, en daardoor nu wel wat kunnen uitgeven. Wiens schuld is dat dan?..., maar het feit is nu dat ik dus JARENLANG moet sparen en dus geen geld aan andere zaken kan uitgeven zoals anderen dit ook beschrijven.
Een "I told you so" is een logische reactie als je jarenlang voor gek verklaard bent door niet te kopen tegen bubbelprijzen.Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet vraag om gratis geld maar om een OPLOSSING en zo'n reactie als jij nu mee komt daar schiet volgens mij helemaal niemand iets mee op. Leuk dat nu blijkt dat je gelijk hebt gehad maar wat hebben we eraan.
Los daarvan zijn er ook voor jou oplossingen:
-aflossen. 32k is veel, maar ongetwijfeld te doen binnen afzienbare tijd als je met z'n tweeen woont/werkt.
-verhuren. Ga zelf fijn ergens anders wonen terwijl je dit in de verhuur doet.
-verkopen. Je restschuldrente mag je nog 10 jaar aftrekken van de belasting.
-blijven wonen. Met het risico dat je 80k restwaarde over 3 jaar nog 60k is.
Enz.
Ik zag mezelf al massaal huizen opkopen voor een euroKrisp schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:32:
Bij nader inzien kweek ik wel een negatief bij-effect: de koper kan elke prijs bieden, het verlies is toch wel gedekt door de overheid. Elk bod wordt dus geaccepteerd. Dat lijkt me niet de meest prettige situatie.
Dat kan hoor, alleen moet je dan niet verhuizenWellicht kun je als overheid afdwingen dat restschuld verkregen door lagere huizenprijzen verplicht onder de oude hypotheekvoorwaarden door moet lopen.
Het onderpand is namelijk een cruciaal onderdeel van diezelfde voorwaarden.
Zijzelf spekken de economie niet met geleend geld, dat doet de vorige bewoner, die het geld binnenharkte bij verkoop. Of de projectontwikkelaar. Of de gemeente die het kaveltje duur verkocht. Daar ging het geleende geld naartoe, wat vroeger "de motor van de economie" werd genoemd.Onzin. Die mensen betalen prima hun hypiotheek, maar lossen hun huis niet af. In wezen wonen ze in een huurhuis. Dat betekent nog niet dat de economie met geleend geld draaiend wordt gehouden, alleen dat het risico op een plek lag waar het (achteraf gezien) beter niet had kunnen liggen.
Mededinging is niet mijn afdeling... Maar als de overheid concurrentievervalsing kan doen met startersleningen, moet dit ook kunnen. Nu ik daar over nadenk: wellicht klagen banken niet over concurrentievervalsing, omdat ze weten dat hun eigen positie verbeterd wordt door startersleningen die risico overnemen en prijzen hoog houden...Absoluut een van de betere plannen vanuit de consument gezien, maar vanuit de staat gezien zie ik een hoop valkuilen. Heb je daar een oplossing voor? Denk aan kredietwaardigheid, mededinging, etc.
Allereerst door niet duurder maar goedkoper te gaan wonen. Dus niet van een huis van 2 ton naar een huis van 4 ton, maar andersom. Ik denk trouwens dat de animo voor de restschuldfinanciering dan behoorlijk afneemtBovendien vraag ik me af hoe vaak het voorkomt dat de maandlasten lager zullen zijn.
Ik geloof niet in "nog meer schulden maken" als oplossing voor een schuldencrisis. Politici (nationaal en EU) denken daar nog steeds anders over.
Ook niet: tijdelijke verhuur onder de leegstandswet zorgt voor heel weinig rechten als huurder. Met een paar maanden weer buiten kunnen staan is een zeer onstabiele situatie.Fiber schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:36:
Wie weet begint er eindelijk eens een fatsoenlijke huurmarkt te ontstaan...
En wat nou als diegene nogmaals wil verhuizen? Want je leeft maar 80 jaar, kan geen 10 jaar vooruit plannen, en wilt niet 10 jaar op dezelfde plek wonen?Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:45:
Tweede vereiste vind ik niet zinnig. Enige vereiste moet zijn dat er genoeg ruimte er is om die lening in 10 jaar af te lossen. Die extra ruimte is toch nergens voor nodig dan?
Dus even in het absurde:
2013: huis van 200k verkocht met 50k restschuld, huis van 300k gekocht, meteen 25k onder water.
2016: restschuld 10k afgelost, nog 40k restschuld over. huis van 300k stond 25k onder water, ondertussen is dat 50k meer. 75k onder water dus, geeft niet, verkopen!
Restschuld is nu 115k, gelukkig opnieuw 10 jaar renteaftrek, nieuw huis van 400k kopen, meteen 30k onder water.
2019: je ziet hem aankomen: 200k restschuld, maar toch maar verhuizen naar ondertussen een vrijstaande villa...
[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 13-05-2013 16:50 ]
De HRA was vroeger ook cruciaal voor de VVD, nu ook niet meer.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:46:
[...]
Dat kan hoor, alleen moet je dan niet verhuizen
Het onderpand is namelijk een cruciaal onderdeel van diezelfde voorwaarden.
Veel van de mensen die veel hebben verdiend aan hun huis, stoppen dat of in hun volgende huis, of sluizen dat door naar hun kinderen. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel geld er uiteindelijk echt in de economie terecht is gekomen.[...]
Zijzelf spekken de economie niet met geleend geld, dat doet de vorige bewoner, die het geld binnenharkte bij verkoop. Of de projectontwikkelaar. Of de gemeente die het kaveltje duur verkocht. Daar ging het geleende geld naartoe, wat vroeger "de motor van de economie" werd genoemd.
Je moet voor een overtreding er inderdaad niet alleen een begaan, hij moet ook nog eens geconstateerd worden. Zolang we niet het braafste jongetje van de klas zijn, is er nog van alles mogelijk: zet SNS in als 'bad bank' die dit soort leningen verstrekt, richt zelf een losse op (of schrijf een Europese aanbesteding voor dit doel uit), etc. Doe eens een voorstel en je komt een eind denk ik.[...]
Mededinging is niet mijn afdeling... Maar als de overheid concurrentievervalsing kan doen met startersleningen, moet dit ook kunnen. Nu ik daar over nadenk: wellicht klagen banken niet over concurrentievervalsing, omdat ze weten dat hun eigen positie verbeterd wordt door startersleningen die risico overnemen en prijzen hoog houden...
Dan hef je wel effectief de daling op: door kleiner te gaan wonen, wordt de spanning op starterswoningen zo groot dat die weer duurder worden. Lijkt me geen goed plan.[...]
Allereerst door niet duurder maar goedkoper te gaan wonen. Dus niet van een huis van 2 ton naar een huis van 4 ton, maar andersom. Ik denk trouwens dat de animo voor de restschuldfinanciering dan behoorlijk afneemt
Ik geloof niet in "nog meer schulden maken" als oplossing voor een schuldencrisis. Politici (nationaal en EU) denken daar nog steeds anders over.
Huren die mensen op basis van de leegstandswet? Ik vraag het me af. Tegelijkertijd weet ik geen andere verklaring te verzinnen.[...]
Ook niet: tijdelijke verhuur onder de leegstandswet zorgt voor heel weinig rechten als huurder. Met een paar maanden weer buiten kunnen staan is een zeer onstabiele situatie.
Leuk scenario, maar mensen zijn neem ik aan toch niet zo gek, en banken al helemaal niet. Die restschuld gaat van de leencapaciteit af, waardoor de villa buiten bereik blijft. Irreëel scenario dus. Natuurlijk moet je elk scenario checken op hackbaarheid, maar mensen denken ook na.[...]
En wat nou als diegene nogmaals wil verhuizen? Want je leeft maar 80 jaar, kan geen 10 jaar vooruit plannen, en wilt niet 10 jaar op dezelfde plek wonen?
Dus even in het absurde:
2013: huis van 200k verkocht met 50k restschuld, huis van 300k gekocht, meteen 25k onder water.
2016: restschuld 10k afgelost, nog 40k restschuld over. huis van 300k stond 25k onder water, ondertussen is dat 50k meer. 75k onder water dus, geeft niet, verkopen!
Restschuld is nu 115k, gelukkig opnieuw 10 jaar renteaftrek, nieuw huis van 400k kopen, meteen 30k onder water.
2019: je ziet hem aankomen: 200k restschuld, maar toch maar verhuizen naar ondertussen een vrijstaande villa...
- kleinere huizen
- meer appartementen, minder rijtjes/(half)vrijstaande huizen
- minder slaapkamers - aantal bewoners = aantal slaapkamers of zelfs een voor de ouders + aantal kinderen/2
- meer contact betalen - 20-25% aanbetalen bij aankoop
Alleen vraag ik me af of we daar naartoe willen als land, maar wanneer je mee wilt in de minder schulden mantra van Europe dan zullen we wel moeten. Alleen wonen we dan straks net zo knullig als in Frankrijk, Duitsland of Engeland.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Soms wil je gewoon verder in het leven en als alle betrokken partijen je verzekeren dat het een goede beslissing is die je neemt... De financiele producten uit 2007 waren enorm complex en totaal ondoorzichtig. Ik vind het persoonlijk een beetje flauw om nu te doen alsof ik beter had moeten weten, zeker omdat de groep waartoe ik behoor behoorlijk groot is. Zo groot dat er zelfs macro-economische effecten optreden omdat die groep het geld uit de economie houdt.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:46:
[...]
Ik neem het je niet kwalijk hoor, je moet het helemaal zelf weten... Als je het mij in 2007 had gevraagd had ik je een ander advies gegeven.
Feit is: op je 25e mag je verwachten dat je toch wel volwassen bent. En als jij dan niet "heel veel verstand en inzicht" had, dan is het knap naief om toch je handtekening te zetten onder een contract van 112.000 euro voor een klein flatje. En je hebt er ongetwijfeld ook voor getekend dat je wist wat de consequenties waren.
Was geen optie. Anders had ik het wel gedaan.Maar enig logisch nadenken had waarschijnlijk ook geholpen: kijk bijvoorbeeld eens hoeveel jaar je moet werken om die 40 m2 te kunnen betalen! Ik zou willen dat meer mensen daaraan gedacht hadden, dan waren prijzen veel minder hard gestegen!
[...]
Je had ook kunnen huren... Wellicht niet via een woningcorporatie, maar particulier. Maar dat was in 2007 nog "geld weggooien"... Dan was je per maand inderdaad meer kwijt geweest, maar had je geen 450 euro per maand schuld opgebouwd.
Een schuldvraag is voor mij niet interessant.[...]
Klopt. Maar daar staat tegenover dat er ook mensen zijn die al jarenlang gespaard hebben, en daardoor nu wel wat kunnen uitgeven. Wiens schuld is dat dan?
Dat is het punt, ik heb helemaal niemand voor gek verklaard en heb nooit iemand iets verweten. Toch wordt ik nu ook weggezet als een naieve speculant en daar ben ik het gewoon niet mee eens. Een beetje inlevingsvermogen ontbreekt hier wel.[...]
Een "I told you so" is een logische reactie als je jarenlang voor gek verklaard bent door niet te kopen tegen bubbelprijzen.
Precies, ik los af en spaar. Mijn geld komt voorlopig de economie niet in en er is ook geen starter die die flat kan kopen. En zo is het circeltje in het topic weer rond - de hele discussie wordt telkens opnieuw gevoerd.Los daarvan zijn er ook voor jou oplossingen:
-aflossen. 32k is veel, maar ongetwijfeld te doen binnen afzienbare tijd als je met z'n tweeen woont/werkt.
-verhuren. Ga zelf fijn ergens anders wonen terwijl je dit in de verhuur doet.
-verkopen. Je restschuldrente mag je nog 10 jaar aftrekken van de belasting.
-blijven wonen. Met het risico dat je 80k restwaarde over 3 jaar nog 60k is.
Enz.
Ik zou zeggen: RTFM, in dit geval het boekje "Hypotheekvrij" van Gerhard Hormann. Daar staat de oplossing voor jouw probleem in. Read and Implement. Alleen is voor velen de implementatie een stap te ver, gezien dit:Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:25:
[...]
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet vraag om gratis geld maar om een OPLOSSING en zo'n reactie als jij nu mee komt daar schiet volgens mij helemaal niemand iets mee op. Leuk dat nu blijkt dat je gelijk hebt gehad maar wat hebben we eraan.
Als ik zoiets lees is de nood nog niet zo hoog blijkbaar. Ja, ik weet het, exemplarisch bewijsXanaroth schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:00:
[...]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ook in 2007 was het knap naief om iemand die grof geld aan je verdient op z'n blauwe ogen te geloven.Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:06:
Soms wil je gewoon verder in het leven en als alle betrokken partijen je verzekeren dat het een goede beslissing is die je neemt...
Des te meer reden om NIET te tekenen als je het niet begrijpt! Of een hele simpele annuiteitenhypotheek nemen. Maar je adviseur heeft je ongetwijfeld verteld dat dat minder voordelig is, en jijzelf zag die enorme waardestijging in de nabije toekomst ongetwijfeld ook wel zitten...De financiele producten uit 2007 waren enorm complex en totaal ondoorzichtig.
Er is ook een hele grote groep die er niet ingetrapt is. Daar komt bij dat "zij doen het ook" totaal geen excuus is om zelf niet beter te weten...Ik vind het persoonlijk een beetje flauw om nu te doen alsof ik beter had moeten weten, zeker omdat de groep waartoe ik behoor behoorlijk groot is.
Ikzelf zet pas mijn handtekening als ik weet waar ik voor teken, en ook weet dat ik me er aan kan houden.
Feit is dat jijzelf die 32k schuld hebt...Een schuldvraag is voor mij niet interessant.
Particuliere huur komt ook de economie niet in... En in de trant van het eerdere verhaal hierboven zou je zelfs kunnen beargumenteren dat particuliere huurders degenen zijn die gemiddeld nog meer bijdragen dan de huizenkopers die nu onder water staan! Wellicht is het tijd dat de overheid deze mensen met subsidie gaat ondersteunen zodat ze meer geld in de economie kunnen steken!Precies, ik los af en spaar. Mijn geld komt voorlopig de economie niet in en er is ook geen starter die die flat kan kopen.
Of wellicht geeft dit nu aan hoe raar dat idee is
Hoe knullig wonen Duitsers dan...?Jiriki schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:06:
[...]
Alleen vraag ik me af of we daar naartoe willen als land, maar wanneer je mee wilt in de minder schulden mantra van Europe dan zullen we wel moeten. Alleen wonen we dan straks net zo knullig als in [...] Duitsland...
Heb je die garanties zwart op wit? Wellicht kun je ze aanklagen en schadevergoeding eisen...Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:06:
[...]
Soms wil je gewoon verder in het leven en als alle betrokken partijen je verzekeren dat het een goede beslissing is die je neemt...
Je mist de clue volledig. Gaat erom dat men er zelf een probleem van maakt. Je kan geld maar 1x uitgeven - gaat het naar de auto/vakantie/weetikwat, dan kun je daarvan je restschuld niet opvangen en heb je een probleem bij verhuizing.Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:27:
Waar wonen deze mensen toch? No offence, maar bij nujij en telegraaf lees je dezelfde reacties.
En die collega koopt liever een Audi en blijft op zijn plek zitten, dan dat hij aflost en verhuist naar iets wat nog harder daalt in waarde dan diezelfde Audi.
Je hebt pas een probleem met restschuld, als je niet op de tal van luxe die je hebt verworven bezuinigt. Een paar duizend per jaar aflossen moet 'makkelijk' kunnen - al zet je slechts je vakantiegeld/bonus/13e maand of wat dan ook in. Maar nee, degene die voornamelijk roepen rond restschuld, zijn degene die al het geld wat binnenkomt uitgeven in plaats van schulden aflossen.
Edit: even mijn eigen huishoudboekje erbij gepakt. Ik hou bij modaal salaris over ~200 per maand met maximale hypotheek. Maar dan rij ik wel elke 4-5 jaar een nieuwe c-segmenter, sportschool, dik abbo+smartphone, elk halfjaar nieuwe schoenen/elke maand kleedgeld (ja, jas of goed pak kan makkelijk paar jaar mee.. betekend nog niet dat het moet
Betekend dus dat ik, zonder levensstijl aan te passen, makkelijk 5000,- per jaar kan aflossen. Immers ~2000 vakantiegeld, de 200/maand die 'over' is (~2400 totaal) en inleggen van mn bonus. Restschuld verdwijnt dan als sneeuw voor de zon. Als ik iets langer met mn auto doe/kleiner ga rijden, wat minder luxe doe, gooi ik dat zo omhoog naar 7-8000/jaar.
Het is niet nodig (lang leven eigen geld inleggen) maar kan gemakkelijk. De keuze zit bij de mensen zelf hoe ze ermee om gaan.
[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2013 17:47 ]
Je maakt er een stereotype van. Maar er zijn zat mensen die en aflossen en aanhikken tegen de restschuld. Aflossingen breken record na record.
@Frank
Er zijn een aantal mensen hier die vinden dat je had moeten voorzien dat in 2008 de kredietcrisis uitbrak en vervolgens we in 2010 en 2012-3 nog een crisis zouden krijgen.
Whoa, dat zeg ik niet! Je moet gewoon vakantie nemen maar niet op vakantie gaan. Dat zijn 2 enorm verschillende dingen.Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:47:
Jup, je kan ook zeggen dat mensen niet op vakantie gaan er over vijf jaar met een burnout naast liggen en helemaal niets meer betalen. Dat werkt ook niet.
Ik kan prima 2 weekjes vermaken met zwembad in de stad, liggen in de tuin met tablet, gamen en dergelijke. Gaat erom dat je in de vakantie de uitgaven terugdraait, dus niet 2 weken spaanse kust in hoogseizoen a 1200p.p. inclusief vlucht en eten/drinken/.... Maar 2000 inleggen in de hypotheken en die 2 weken 'slechts' 200p.p. verstoken aan uitjes in en wat meer op het budget letten.
Gaat erom dat je niet meer in het uiterste gaat leven maar een stapje terug doet. Dan is je restschuld zo opgelost.
[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2013 17:51 ]
Besides, een weekje Turkije all-in met je gezin is goedkoper dan CenterParcs in het hoogseizoen.
Edit
Ben jij alleenstaande? Want een gezin met kinderen (jeweetwel, in 2006 gekocht, kind 1 in 2007, nummero 2 in 2010) heeft een heel ander bestedingspatroon. Daarbij zijn er een hoop wijzigingen in allerlei toeslagen en kosten geweest die zijn gerelateerd aan kinderen.
[ Voor 44% gewijzigd door Señor Sjon op 13-05-2013 17:53 ]
Precies, zo doe je dat! 1 weekje, niet 2-3. Scheelt je alweer 2-3000 euro zonder dat je echt inleverd op luxe. Dat is de eerste stap op weg naar oplossen van restschuld, ga zo doorSenor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:51:
Je kan niet jouw levensstijl opleggen aan de rest van de samenleving.
Besides, een weekje Turkije all-in met je gezin is goedkoper dan CenterParcs in het hoogseizoen.
Dat bedoel ik nou. Hou nou eens op met je onzin over waardestijging die ik wel zag zitten. Ik wou gewoon wonen en dit was de enige reële optie. Een hele groep mensen die gewoon een stap in het leven gemaakt heeft wegzetten als hebberige speculanten is net zo vervelend als de mensen die jou van alles verweten hebben. Deze discussie is zo hypocriet als het maar zijn kan.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:27:
[...]
Ook in 2007 was het knap naief om iemand die grof geld aan je verdient op z'n blauwe ogen te geloven.
[...]
Des te meer reden om NIET te tekenen als je het niet begrijpt! Of een hele simpele annuiteitenhypotheek nemen. Maar je adviseur heeft je ongetwijfeld verteld dat dat minder voordelig is, en jijzelf zag die enorme waardestijging in de nabije toekomst ongetwijfeld ook wel zitten...
20% aanbetalen bij koop liever vandaag dan morgen wat mij betreft: de prijzen zakken dan helemaal in elkaar, en dan kan ik mooi kopen.Jiriki schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:06:
Het lijkt dat Nederlanders nog steeds achter lopen op de ontwikkeling in de rest van Europa. Wanneer andere landen het hebben over aanpassen van de woonmarkt in Nederland hebben ze het over zaken als:
- kleinere huizen
- meer appartementen, minder rijtjes/(half)vrijstaande huizen
- minder slaapkamers - aantal bewoners = aantal slaapkamers of zelfs een voor de ouders + aantal kinderen/2
- meer contact betalen - 20-25% aanbetalen bij aankoop
Alleen vraag ik me af of we daar naartoe willen als land, maar wanneer je mee wilt in de minder schulden mantra van Europe dan zullen we wel moeten. Alleen wonen we dan straks net zo knullig als in Frankrijk, Duitsland of Engeland.
Enige voorwaarde is dat banken niet tot executie overgaan bij zeer snel dalende prijzen.
In Nederland heb je hele wijken waarin allemaal dezelfde huizen staan. Dat vind je dus mooi, begrijp ik uit je post?Jiriki schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:06:
Hoe lang hebben we het eigenlijk over? Hoe lang denk je nog op een houtje te moeten bijten tot je niet meer onder water staat? Drie jaar? Vijf jaar? Tien jaar?Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:53:
[...] Ik wou gewoon wonen en dit was de enige reële optie. Een hele groep mensen die gewoon een stap in het leven gemaakt heeft...
Overigens snap ik het best hoor, op een paar mensen hier na waren er mijns inziens in 2007 niet heel veel mensen die er rekening mee hielden dat prijzen van huizen ook kunnen zakken. Dat bestond toen gewoon niet.
Een jaar of vier, vijf. Dan zou ik 36 zijn voordat ik een huis kan kopen waarbij je pas kan gaan denken aan kinderen bijvoorbeeld.Fiber schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:10:
[...]
Hoe lang hebben we het eigenlijk over? Hoe lang denk je nog op een houtje te moeten bijten tot je niet meer onder water staat? Drie jaar? Vijf jaar? Tien jaar?
Overigens snap ik het best hoor, op een paar mensen hier na waren er mijns inziens in 2007 niet heel veel mensen die er rekening mee hielden dat prijzen van huizen ook gewoon kunnen zakken. Dat bestond toen gewoon niet.
Dat is als het dalen van de prijzen nu zou stoppen. Anders valt er niet tegenop te sparen.
Niet sparen maar aflossen. Sparen levert je wat op.. 1,5%? En dan eventueel nog 1,2% belasting boven de 20k spaargeld waardoor je maar 0,3% krijgt?Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:14:
[...]
Een jaar of vier, vijf. Dan zou ik 36 zijn voordat ik een huis kan kopen waarbij je pas kan gaan denken aan kinderen bijvoorbeeld.
Dat is als het dalen van de prijzen nu zou stoppen. Anders valt er niet tegenop te sparen.
Hypotheek is snel 4-5% rente.. dat is snel 2,5-3% na HRA. Als je dus direct aflost scheelt het je een paar procent in wat je moet betalen - gaat het weer wat sneller van.
Lijkt me trouwens zeer zorgwekkend als je met 2 personen 5 jaar nodig hebt om 30k af te lossen, als je maandlast rond de 400-500 euro ligt. Op het niveau van jouw maandlasten zou je met gemak 1 heel salaris erin moeten kunnen stoppen, ben je er in 2 of hooguit 3 jaar vanaf (uitgaande dat je wederhelf part-time werkt en daardoor minder dan minimumloon vangt). Gevalletje tering naar de nering zetten.
Dat is namelijk precies wat er mis is in de restschuld discussie. Het gaat nog altijd om een lening van 4-5 jaar salarissen - waarom zou het dus zolang moeten duren om af te lossen als je op 1 salaris hebt geleend (en eigen salarisstijging buiten beschouwing laat)? Komt denk ik toch weer neer op verworven luxe waarop geweigerd wordt te bezuinigen of verwachting dat iemand anders het oplost.
[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 13-05-2013 18:31 ]
Wat nou als we de NHG afschaffen en de LTV terugbrengen naar max 80%. Dit kan in één keer of geleidelijk aan. Het potje (is naar wat ik me kan herinneren een flinke pot) van de NHG kan dan middels een verdeelsleutel verdeeld worden over de personen die aanspraak kunnen maken op de NHG. Deze verdeelsleutel kan dan evt rekening houden met hoeveel bepaalde personen onder water staan.
Voordelen:
LTV gaat (snel) naar een juiste verhouding.
NHG als marktverstorend element verdwijnt (en is niet nodig vanwege gezonde LTV)
Banken hebben geen rede meer om voor de Nederlandse markt een rente-opslag te hanteren (aangezien de risico's in Nederland daarmee net zo groot zijn als in bijvoorbeeld Duitsland)
De hypotheken worden lager wat de schuldenberg kleiner maakt. (ook een voordeel voor de overheid ivm HRA)
Nadelen:
Mensen die willen kopen zullen spaarcenten (of overwaarde) mee moeten nemen
Huizenprijzen dalen verder
Het gaat ook deels naar banksparen. Ander effect van de huidige economie is dat mijn vriendin niet aan een relevante baan kan komen dus dan komt het wel grotendeels op mij aan.Xanaroth schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:28:
[...]
Niet sparen maar aflossen. Sparen levert je wat op.. 1,5%? En dan eventueel nog 1,2% belasting boven de 20k spaargeld waardoor je maar 0,3% krijgt?
Hypotheek is snel 4-5% rente.. dat is snel 2,5-3% na HRA. Als je dus direct aflost scheelt het je een paar procent in wat je moet betalen - gaat het weer wat sneller van.
Lijkt me trouwens zeer zorgwekkend als je met 2 personen 5 jaar nodig hebt om 30k af te lossen, als je maandlast rond de 400-500 euro ligt. Op het niveau van jouw maandlasten zou je met gemak 1 heel salaris erin moeten kunnen stoppen, ben je er in 2 of hooguit 3 jaar vanaf (uitgaande dat je wederhelf part-time werkt en daardoor minder dan minimumloon vangt). Gevalletje tering naar de nering zetten.
Met ^^Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:53:
[...]
Dat bedoel ik nou. Hou nou eens op met je onzin over waardestijging die ik wel zag zitten. Ik wou gewoon wonen en dit was de enige reële optie. Een hele groep mensen die gewoon een stap in het leven gemaakt heeft wegzetten als hebberige speculanten is net zo vervelend als de mensen die jou van alles verweten hebben. Deze discussie is zo hypocriet als het maar zijn kan.
Bovendien zou een grote waardestijging voor de starters uit 2003 - 2008 helemaal niet gunstig zijn geweest. De volgende stap is immers meestal een groter huis en dat zou enkel hebben betekend dat je nog meer geld had moeten bijleggen om de stap te maken. Een waardestijging die gelijk zou hebben gelopen met de inflatie zou het beste zijn geweest. Had je na 4-5 jaar met de waarde van je huis de waarde van je hypotheek gedekt.
In dat geval: dan heb je toch precies wat je wou hebben? Je hebt het huis nog steeds, en woont er ook nog steeds! Tegen dezelfde lage maandlasten als waarmee je begon, of bij variabele rente wellicht zelfs goedkoper!Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:53:
Dat bedoel ik nou. Hou nou eens op met je onzin over waardestijging die ik wel zag zitten. Ik wou gewoon wonen en dit was de enige reële optie.
Feit is dat er heel veel speculanten tussen zaten! Dat is heel simpel aan te tonen: sinds prijzen dalen, wordt er minder verkocht! M.a.w. iedereeen die tegen een hogere prijs wel zou kopen, maar voor een lagere prijs niet, doet dat uitsluitend op basis van speculatie.Een hele groep mensen die gewoon een stap in het leven gemaakt heeft wegzetten als hebberige speculanten is net zo vervelend als de mensen die jou van alles verweten hebben. Deze discussie is zo hypocriet als het maar zijn kan.
Bij elk ander product (m.u.v. aandelen) is dat precies andersom: voor 4 euro zijn er meer kopers dan voor 5 euro!
En nee, niet iedereen heeft 100% aflossingsvrij.
Het gros van de mensen heeft met de beste bedoelingen een huis gekocht, mede door het gebrek aan alternatieven toentertijd.
Er zit per deelnemer. heel weinig in de NHG-pot, de inleg was altijd een fractie van een procent. Er is dus helemaal niet veel te verdelen.Tieske88 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:32:
oké klein proefballonnetje van mijn kant:
Wat nou als we de NHG afschaffen en de LTV terugbrengen naar max 80%. Dit kan in één keer of geleidelijk aan. Het potje (is naar wat ik me kan herinneren een flinke pot) van de NHG kan dan middels een verdeelsleutel verdeeld worden over de personen die aanspraak kunnen maken op de NHG. Deze verdeelsleutel kan dan evt rekening houden met hoeveel bepaalde personen onder water staan.
Verder helemaal voor! De Staat zou niet verantwoordelijk moeten zijn voor private leningen. Wat mij betreft mag desgewenst wel een verzekeraar in dit gat springen.
Klopt. Gek genoeg werd dit door belanghebbenden wel altijd gebracht als "met de winst van het vorige huis een duurder huis kopen".Oscar Mopperkont schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:40:
Bovendien zou een grote waardestijging voor de starters uit 2003 - 2008 helemaal niet gunstig zijn geweest. De volgende stap is immers meestal een groter huis en dat zou enkel hebben betekend dat je nog meer geld had moeten bijleggen om de stap te maken.
De verkopen zijn nu zo'n 50% van wat het in 2008 was. Daaruit zou ik zeggen dat zo'n 50% "gewoon wilde wonen" en die 50% het nog steeds doet. De overige 50% haakt af nu de kans op winst is omgezet in een kans op verlies. Geheel logisch, maar wel speculatief.Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:42:
Come on... 99,9% wil gewoon wonen hoor en vond het mooi meegenomen dat de prijzen stegen zodat hun Tophypotheek weg inflateerde. Toen consumeerde men nog. Nu is dat helemaal klaar.
Voordelen:
- Betere LTV. Zal nog niet onder de 100% komen in de meeste gevallen, maar het zal iig een flinke stap in de juiste richting zijn. Het zet iig meer zoden aan de dijk dan de NHG uitkeren en dan afschaffen, aangezien dat maar een minimaal potje is.
- Minder HRA, wat goed is voor de overheidsfinancien.
- Er wordt daadwerkelijk afgelost.
Nadelen:
- Hogere (minimaal in het geval van annuitair) maandlasten voor de houders van een dergelijke hypotheek.
- Voor aflossingsvrije producten moet iets anders verzonnen worden.
[ Voor 4% gewijzigd door daboytim op 13-05-2013 19:05 ]
Het was alleen een prima start voor een jaar of vijf. Maar soms verandert je leven, inkomen en relatie en dan woon je opeens minder goed. Niet slecht momenteel maar ik zou graag anders zien.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:40:
[...]
In dat geval: dan heb je toch precies wat je wou hebben? Je hebt het huis nog steeds, en woont er ook nog steeds! Tegen dezelfde lage maandlasten als waarmee je begon, of bij variabele rente wellicht zelfs goedkoper!
Ik ben echt klaar met deze discussie over speculanten. Ja ze waren er. Ze zullen er zijn. Heel veel mensen zijn het niet. Probeer het je eens voor te stellen, als het lukt...[...]
Feit is dat er heel veel speculanten tussen zaten! Dat is heel simpel aan te tonen: sinds prijzen dalen, wordt er minder verkocht! M.a.w. iedereeen die tegen een hogere prijs wel zou kopen, maar voor een lagere prijs niet, doet dat uitsluitend op basis van speculatie.
Bij elk ander product (m.u.v. aandelen) is dat precies andersom: voor 4 euro zijn er meer kopers dan voor 5 euro!
Ook gaat het er bij mij gewoon niet in dat je al die jaren niet hebt kunnen aflossen. Als je echt voor een tophypotheek hebt gekozen en dus geen enkele ruimte hebt om af te lossen is dat je eigen schuld. Als je niet op het randje bent gaan zitten en ook nog een beetje carrière hebt gemaakt dan moet dat gewoon heel simpel kunnen. Dat je een vrouw in huis neemt en gaat onderhouden is ook een keuze, ik woon niet samen omdat het niet verstandig is om een huis te kopen, terwijl ik makkelijk een huis kan kopen en al een tijd een relatie heb met wie ik dolgraag zou samenwonen. Jij hebt dat risico wel genomen, ervan kunnen genieten dat je samen hebt kunnen wonen, en wilt de rekening nu leggen bij de mensen die dat risico niet hebben genomen. Mensen die gewoon een afweging hebben gemaakt en alle voordelen die jij hebt hebben laten schieten en daardoor nu niet met een restschuld maar met een spaarpot zitten zouden niet die rekening voor jou moeten betalen. Als het andersom was geweest, je had dikke winst gemaakt (of in ieder geval een heel stuk goedkoper uit geweest dan huurders), had jij dan ook je hand uitgestoken naar mensen die de boot gemist hebben?
Je hebt straks 8 jaar een huis, dat je in die 8 jaar niet genoeg hebt kunnen aflossen om een restschuld te voorkomen dan wel draagbaar te houden is echt helemaal je eigen probleem. En het is ook nog steeds niet te laat. Zoals in dit topic al vaker is langs gekomen: Zet de tering naar de nering ipv de rekening bij de samenleving te leggen. Reken er maar op dat die de rekening niet zal oppakken.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Als je daadwerkelijk niet speculeert, moet je er vanuit gaan dat je zeer weinig terugkrijgt voor hetgeen je gekocht hebt. Dat doe ik bij vrijwel alles wat ik koop. Het hele idee dat huizen anders zijn moeten we vanaf.Frank-NL schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:03:
Ik ben echt klaar met deze discussie over speculanten. Ja ze waren er. Ze zullen er zijn. Heel veel mensen zijn het niet. Probeer het je eens voor te stellen, als het lukt...
Momenteel heb ik best ruimte om af te lossen alleen gaat het niet snel net de huidige dalende trend dus los ik liever af in een volgende hypotheek. Dan kan er een nieuwe starter in mijn flatje.
En leuk dat het handjevol mensen dat het allemaal zag aankomen nu zo schuldenvrij is. Met nog meer inzicht hadden jullie miljonair kunnen zijn denk ik
Misschien dat het je ontgaan is de afgelopen jaren maar we verkeren in een financiële crisis met als gevolg dat heel veel mensen de hand op de knip houden omdat ze zich simpelweg onzeker voelen over hun toekomst en zich daarom ook niet graag in financiële "avonturen" storten.RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:40:
[...]
Feit is dat er heel veel speculanten tussen zaten! Dat is heel simpel aan te tonen: sinds prijzen dalen, wordt er minder verkocht! M.a.w. iedereeen die tegen een hogere prijs wel zou kopen, maar voor een lagere prijs niet, doet dat uitsluitend op basis van speculatie.
Dat mensen de hand op de knip houden om die reden is ook heel simpel aan te tonen door te kijken naar het consumenten vertrouwen wat zo'n beetje op een historisch dieptepunt zit.
Beide zijn we kennelijk van mening iets heel simpel aan te kunnen tonen alleen beweren we allebei wat anders
Voor wat betreft aflossen wat nu al een aantal keren voorbijkomt, het ligt maar net aan de situatie of dat echt het grote verschil gaat maken.
Wij hebben 2/3 spaar en 1/3 aflossingsvrij, gekocht eind 2001 en de boel staat niet onder water.
Paar jaar geleden hebben we eens gekeken of het de moeite waard was om spaargeld te gaan gebruiken voor onze hypotheek.
Als je dan gaat kijken wat je boetevrij mag doen en wat het per maand oplevert dan praat je over hooguit een paar tientjes minder betalen per maand maar die duizenden euro's spaargeld zijn weg en kun je nergens anders meer voor inzetten.
Wij hebben dus besloten dat het in ons geval de moeite niet waard is om spaargeld in het huis te steken.
En als het gaat om het zien aankomen van de crisis, mijn vader zei altijd "van achteren kijk je een koe in z'n reet"
[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 13-05-2013 20:02 ]
Hier ben ik het zeker ook mee eens. Wanneer je iedereen verplicht om annuitaire of lineaire hypotheek te nemen zet dat best veel zoden aan de dijk. Maar dan moet inderdaad iedereen wel zijn hypotheek om kunnen zetten en kunnen aflossen zonder boetes of belastingen. Per saldo is dit misschien niet wat banken willen maar dan is dit maar de pijn die ze moeten nemen voor al die rare constructies. Ook aflossingsvrije producten kun je naar mijn mening omzetten naar verplicht annuitair of lineair, al doe je dit door HRA op bestaande aflossingsvrije producten af te bouwen. In theorie zou dit gewoon mogelijk moeten zijn omdat je leencapaciteit bepaald werd door maandlasten op basis van annuitair. Je maandlasten gaan dus omhoog als je je hypotheek omzet van aflossingsvrij naar annuitair, maar het zou nog steeds op te hoesten moeten zijn.daboytim schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:03:
Ik denk dat het meer zoden aan de dijk zet als alle spaar/belegings constructies verplicht omgezet worden naar een annuitaire of liniaire hypotheek. En dan de waarde van de spaarpolis/beleggingen direct aflossen op de hypotheek, zonder boetes van de banken of belastingen.
Voordelen:
- Betere LTV. Zal nog niet onder de 100% komen in de meeste gevallen, maar het zal iig een flinke stap in de juiste richting zijn. Het zet iig meer zoden aan de dijk dan de NHG uitkeren en dan afschaffen, aangezien dat maar een minimaal potje is.
- Minder HRA, wat goed is voor de overheidsfinancien.
- Er wordt daadwerkelijk afgelost.
Nadelen:
- Hogere (minimaal in het geval van annuitair) maandlasten voor de houders van een dergelijke hypotheek.
- Voor aflossingsvrije producten moet iets anders verzonnen worden.
Dit topic is gesloten.
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]