Nee, echt 20% waarde daling met daarbij de 10% kosten koper die je eigenlijk standaard al hebt als je een huis koopt. Totaal inderdaad 30% restschuld. Het was een rekenvoorbeeld om aan te tonen dat op je limiet gaan zitten heel gevaarlijk is. Het is veel verstandiger om niet op een AAA+ locatie in een stad in de Randstad te gaan zitten. Je hebt het plotseling heel makkelijk als je in een wat minder gewilde locatie gaat zitten. Buitenveldert is al genoemd, maar er zijn veel meer plaatsten waar de huizen prima in orde zijn, maar die niet de naam hebben 'cool' te zijn.
Maar als je een huis van 200k had en je hebt nog steeds een capaciteit van 200k, dan is 60k bijkans onoverbrugbaar.
Klopt, dat was precies wat ik aangaf. Als je dus op je maximale leencapaciteit gaat zitten bij een huis, in mijn voorbeeld 350K is de 105K restschuld onoverbrugbaar. Had je met dezelfde leencapaciteit een huis gekocht van 200K dan is 60K wel vervelend, maar goed op te vangen.
Bij 5% rente betaal je per jaar over de 385K (Inclusief KK dus) 19K5 per jaar. Na de HRA ongeveer 11K5. Dan reken ik nog niet eens een aflossingsdeel. En je hebt geen cent ruimte om problemen op te vangen, laat staan meer dan een ton extra af te lossen, want je zit aan je limiet
Had je dat goedkopere huis van 200K gekocht, niet eens perse slechter, maar wat minder gunstig gelegen, dan had je een schuld van 220K. Dan is de rente maar 11K per jaar, na HRA ongeveer 6K5. En je aflossingsdeel is ook bijna de helft lager en wordt niet beïnvloed door de HRA. Dus je kan per jaar vlot 5K extra aflossen zonder dat je het financieel slechter hebt dan in het eerste geval. Daar komt nog bij dat je maandlasten gaan dalen zodra je extra aflost, Dat geeft je direct weer de mogelijkheid om wat meer af te lossen waardoor ze nog sneller dalen. Samengestelde intrest in je voordeel dus. Het komt er in de praktijk op neer dan je van je restschuld in hooguit 8 jaar verlost bent. Als je nog extra dingen doet als een jaartje langer door rijden met je auto, of een goedkopere aanschaffen als je perse een andere nodig hebt dan gaat het nog veel sneller. En dan gaan we er van uit dat er geen inflatie is. Als dat wel zo is dan zal de waarde van je huis langzaam stijgen en je salaris ook. Het zou me echt verbazen als je je probleem niet na een jaar of 5 hebt opgelost als je voor 200K gekocht had,
Bij de aanschaf van een huis van 350K zou het wel eens 20 jaar kunnen duren. Dan moet nl de inflatie het in zijn eentje opknappen. Goedkoper autorijden helpt hier wel, maar niet significant omdat het bedrag gewoon te groot is.
Als de huizenprijzen weer (snel) gaan stijgen raak je natuurlijk alle twee uit de problemen, maar dan nog in het ene geval veel sneller dan in het andere geval.
[
Voor 7% gewijzigd door
Ortep op 09-05-2013 10:17
]