Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 86 Laatste
Acties:
  • 352.777 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:30

Kju

Het ligt wel iets genuanceerder... ltv is juist omlaag gegaan: 125% van de executiewaarde of 112% van de koopsom zit er niet meer bij. De meesten moeten toch echt een klein beetje eigen geld bijleggen bij de notaris.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Kju schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:50:
Het ligt wel iets genuanceerder... ltv is juist omlaag gegaan: 125% van de executiewaarde of 112% van de koopsom zit er niet meer bij. De meesten moeten toch echt een klein beetje eigen geld bijleggen bij de notaris.
112% was altijd al zeldzaam. We zijn van 110% naar ~104% gegaan, waarbij 4% voor kosten van de daling overdrachtsbelasting komt. 2% is gemiddeld 4-5k, dat lijkt me nog geen bedrag dat significantie invloed gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
T-MOB schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:37:
Ah nu zie ik het ook, hadden die sufferds jou maar gebeld 8)7
In het artikel wordt ook nergens over leefbaarheid gesproken. Dat heeft gewoon niks met mensen op straat zetten en wachtlijsten verlengen te maken.

Zonder arrogant te zijn, denk ik inderdaad dat het goed zou zijn dat de beleidsmakers zich eens wat minder zouden stuk staren op het verhogen van de woonkosten en de belangen van makelaars e.d. Het oude beleid faalt, dat los je niet op met meer oud beleid.
Die had ik wel langs zien komen, en ook het effect van de maatregelen van vorig jaar is uitgebreid besproken. Wat ik al die tijd gemist heb is dat het maximale normbedrag voor modaal en 2x modaal in al die tijd helemaal niet lager is geweest dan "topjaar" 2008. Je Nibud-link spreekt overigens over dalingen van max 3%.
www.huizenmarkt-zeepbel.nl (klinkt onbevangen :D) pakt de ongunstigste categorie. Voor iedereen die 10 (of meer) jaar vast kiest wordt de soep helemaal niet zo heet gegegeten. De potentiele koper die tegen de limiet aanloopt zet gewoon zijn rente 10 jaar vast.
In dit eerste plaats heeft huizenmarkt-zeepbel de ontwikkelingen van de afgelopen jaren uitstekend voorspeld, beter dan Boelhouwer, ik zou ze niet zomaar wegzetten. In de tweede plaats is het inderdaad gewoon een link naar homefinance, die vervolgens weer niks anders doet dan de Nibud normen op een rij zetten.
Ik heb het plaatje even teruggezocht. In 2007 was 30K ongeveer modaal. Op de 3 extremen na was de maximale hypotheek bij de banken niet hoger dan 155.500. Kijk je wat nu met een modaal inkomen (34K) kunt lenen dan vind ik bij home finance (de bron van de zeepbel-site) tegen 2014-normen een bedrag van 155.388.
Je moet natuurlijk niet de extremen in 2007 eruit vissen en dan wel vergelijken met de extreemste nu.

De meest extreme toen was tevens een grote speler. Verder gooi je veel verschillende effecten op een hoop. Technisch heb je gelijk dat je nu - met meer dan 10% loonstijging - ongeveer hetzelfde kan lenen als toen, alleen dan moet je bijv. niet het gangbare 30 jaar vast kiezen, dat op 1 inkomen doen en niet de laagste rente kiezen, niet bepaald een logische veelvoorkomende situatie. Vroeger werd hier geen onderscheid tussen gemaakt. Neem dan deze link, dat is de meest gangbaar hypotheek nu.

Het is natuurlijk echter maar 1 van de vele effecten. Wat het vooral aantoont is dat je met een modaal inkomen nog lang geen modaal huis a +- 210.000k kan kopen, dus dat er echt wat scheef zit.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 30-01-2014 16:13 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Vooral in de grote steden zijn er aardig wat financieringen geweest zonder NHG tegen 125% executiewaarde. Dan werd er een taxateur gevonden die 92% van de marktwaarde als executiewaarde neerzette. De executiewaarde was een mickey mouse waarde, het rekenkundig model was te manipuleren en niet in verhouding met werkelijke executietransacties, vandaar dat het nu ook is afgeschaft. Je kreeg dan situaties zoals:
koopsom 85.000
executiewaarde: 92.000
vrije verkoopwaarde: 100.000
Mensen konden gewoon 115.000 lenen en hielden na kosten koper € 21.500 over om consumptief te gebruiken en/of oude consumptieve kredieten af te lossen (op gegeven moment werd het beleid gewijzigd waarbij de kredieten bij de levering moesten worden afgelost en de bank leende het geld nog steeds zelf uit in dezelfde financiering). Deze constructies hebben mede bijgedragen tot de hoge bedragen die men "onder water zit" niet beseffend dat vaak een aanzienlijk deel van de schuld consumptief was gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 30-01-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:05
ph4ge schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:04:
[...]
Je moet natuurlijk niet de extremen in 2007 eruit vissen en dan wel vergelijken met de extreemste nu.
Ik vergelijk met de norm nu.
De meest extreme toen was tevens een grote speler. Verder gooi je veel verschillende effecten op een hoop. Technisch heb je gelijk dat je nu - met meer dan 10% loonstijging - ongeveer hetzelfde kan lenen als toen, alleen dan moet je bijv. niet het gangbare 30 jaar vast kiezen, dat op 1 inkomen doen en niet de laagste rente kiezen, niet bepaald een logische veelvoorkomende situatie.
Ja, ik pak modaal. Verder gewoon op bereken geklikt bij homefinance. 10 jaar vast NHG geeft dan ~155K, maar al kom je op 150, het punt is dat er geen tientallen procenten af zijn.
Vroeger werd hier geen onderscheid tussen gemaakt. Neem dan deze link, dat is de meest gangbaar hypotheek nu.
Die link geeft ook 10 jaar / NHG ?
Het is natuurlijk echter maar 1 van de vele effecten. Wat het vooral aantoont is dat je met een modaal inkomen nog lang geen modaal huis a +- 210.000k kan kopen, dus dat er echt wat scheef zit.
Dat is toch logisch aangezien onder woningbezitters de hoge inkomens oververtegenwoordigd zijn, de laagste inkomens zullen nooit kopen. Verder zou je ook iets van het (gemiddelde) vermogen mee moeten nemen in de bepaling van een goede prijs voor een modale koopwoning.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Nee, ook nu zijn er nog banken die boven de norm zitten. Deze website berekent de norm niet, maar kijkt feitelijk wat je kan krijgen.
T-MOB schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:21:
Ja, ik pak modaal. Verder gewoon op bereken geklikt bij homefinance. 10 jaar vast NHG geeft dan ~155K, maar al kom je op 150, het punt is dat er geen tientallen procenten af zijn.

Die link geeft ook 10 jaar / NHG ?
Dat werkt blijkbaar niet. Maar 30 jaar is veruit het meest gangbaar en kijk wat er gebeurt. Dat maakte vroeger niet uit.
T-MOB schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:21:
Dat is toch logisch aangezien onder woningbezitters de hoge inkomens oververtegenwoordigd zijn, de laagste inkomens zullen nooit kopen. Verder zou je ook iets van het (gemiddelde) vermogen mee moeten nemen in de bepaling van een goede prijs voor een modale woning.
Dat is in Nederland logisch. In Nederland ben je veroordeeld tot koop op het moment dat je iets meer dan het minimumloon verdient. Waarom zou iemand met een klein inkomen geen klein huis mogen kopen? De enige reden dat dat hier niet kan is omdat we een huizenbubbel hebben, waardoor we allemaal relatief veel betalen voor relatief weinig huis waardoor inderdaad de laagste inkomens uit de markt gedrukt worden. Dat is echter niet normaal, dat is Nederlands sinds medio jaren 90 van de vorige eeuw.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ph4ge schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:26:
Dat werkt blijkbaar niet. Maar 30 jaar is veruit het meest gangbaar en kijk wat er gebeurt. Dat maakte vroeger niet uit.
Wat is dat voor onzin? 5 jaar en 10 jaar zijn de meest gebruikte rentevastperioden. Daarna komt variabel. 30 jaar vast is hoogst uitzonderlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Pooh schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:28:
[...]

Wat is dat voor onzin? 5 jaar en 10 jaar zijn de meest gebruikte rentevastperioden. Daarna komt variabel. 30 jaar vast is hoogst uitzonderlijk!
Ok. Cijfers anyone? Over meningen kunnen we verschillen, maar feiten heb ik graag helder.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ATS schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:34:
[...]

Ok. Cijfers anyone? Over meningen kunnen we verschillen, maar feiten heb ik graag helder.
5 of 10 jaar dus. Veruit het meeste is 10 jaar overigens, anders kun je geen gebruik maken van een hogere financiering vanwege de lage rente.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Krisp schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:38:
5 of 10 jaar dus. Veruit het meeste is 10 jaar overigens, anders kun je geen gebruik maken van een hogere financiering vanwege de lage rente.
Oke, I stand corrected, ik had iets anders in mijn hoofd. :) Wel weer een duidelijk signaal dat men nog steeds kiest voor maximale financiering. In principe is 10 jaar net niks, je bent niet echt goedkoper uit en je hebt niet echt zekerheid, maar dat is mijn mening. In bijv. het topic over kopen lees je ook veel vaker over 30 jaar vast, juist omdat men van mening is dat de rente nu laag is. Nog geen 1% 30 jaar vast, had ik echt niet gedacht! Ik werd vorig jaar ook heel erg naar een lange vaste periode gepraat door verschillende adviseurs, maar uiteindelijk gewoon weer variabel gekozen natuurlijk.

Kende deze site nog niet. Staat ook weer een bewijs in dat het aantal hypotheekaanvragen helemaal niet stijgt zoals Boelhouwer en de makelaars beweren. Dat nog steeds 30% van de nieuwe hypotheken aflossingsvrij is verbaast mij ook enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 30-01-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Die zekerheid hangt natuurlijk af van je situatie. Er zijn veel mensen die niet voornemens zijn om langer dan 10 jaar in een woning te blijven en niet iedereen heeft nog een maximale hypotheek nodig. Als je een relatief laag bedrag hoeft te financieren met een hypotheek, moet het wel heel raar lopen willen de kosten ondragelijk worden. Zo gek vind ik de getallen dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:05:
Die zekerheid hangt natuurlijk af van je situatie. Er zijn veel mensen die niet voornemens zijn om langer dan 10 jaar in een woning te blijven en niet iedereen heeft nog een maximale hypotheek nodig. Als je een relatief laag bedrag hoeft te financieren met een hypotheek, moet het wel heel raar lopen willen de kosten ondragelijk worden. Zo gek vind ik de getallen dus niet.
Ik zie er juist een bewijs in dat men lijkt te kiezen voor de termijn die de hoogste maximale hypotheeksom oplevert. Ik vind dat erg toevallig.

Kopen voor een kortere termijn dan 10 jaar is ook echt niet meer van deze tijd, maar goed, ik zeg niks straks komen er ineens cijfers ergens uit de hoge hoed ;) Kopen voor de korte termijn is alleen leuk in een klimaat waarin de prijzen stijgen en je dus je kosten terug kan verdienen, die les heeft men nu toch wel geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
tweakers zijn niet representatief, die zijn doorgaans risicomijdend ingesteld. Veel mensen komen niet in aanmerking voor NHG, dus dat is ook geen heilige graal. En niet elke periode is gunstig om je rente lang vast te zetten. 2005-2010 kende relatief hoge rentes. Dan is 10 jaar vast beter. En ook in 10 jaar kan een hoop veranderen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ph4ge schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:18:
Kopen voor een kortere termijn dan 10 jaar is ook echt niet meer van deze tijd, maar goed, ik zeg niks straks komen er ineens cijfers ergens uit de hoge hoed ;) Kopen voor de korte termijn is alleen leuk in een klimaat waarin de prijzen stijgen en je dus je kosten terug kan verdienen, die les heeft men nu toch wel geleerd.
Er zijn ook mensen die kopen omdat ze een dak boven hun hoofd nodig hebben. Je koopt een huis omdat je ergens moet wonen, in de buurt van het werk dat je nu hebt, dat past bij het leven dat je nu leidt. De eerste 5 jaar is nog wel te overzien. Maar hoe je leven er na 10 jaar of meer uitziet is veel lastiger te voorspellen. Partner, kinderen, andere baan, voor je 't weet wil je dan wat anders.

Kosten kun je sowieso niet 'terug verdienen', die ben je gewoon kwijt bij elke verhuizing (/elke aanschaf van een woning). Minder verhuizen is gunstig voor de kosten, maar nadelig voor je flexibiliteit. Daartussen moet je een afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ph4ge schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:57:
Dat nog steeds 30% van de nieuwe hypotheken aflossingsvrij is verbaast mij ook enorm.
Komt dat omdat mensen met een bestaande hypotheek die aflossingsvrij kunnen oversluiten en/of bij verhuizing kunnen meenemen?
Wellicht tijd om dat op te heffen: bij verhuizing/oversluiten gewoon ook aflossen voor je renteaftrek, net als starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ph4ge schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:18:
[...]

Ik zie er juist een bewijs in dat men lijkt te kiezen voor de termijn die de hoogste maximale hypotheeksom oplevert. Ik vind dat erg toevallig.

Oh ja? Ik ben op dit moment bezig om een mondelinge overeenkomst in contractvorm om te zetten en ben van plan om er 4-7 jaar te wonen. Dat kan prima uit, omdat het alternatief (een huis kopen van 70K extra) zoveel duurder uitkwam, dat ik de KK en een eventuele prijsdaling al lang heb weggeschreven. TZT kan ik bovendien een veel groter huis kopen, waar ik nog veel meer plezier van heb. Huur is 400 euro per maand duurder. De keuze was -toen ik de cijfers naast elkaar legde- eigenlijk zo gemaakt.

Om de redenatie nog veel simpeler te maken: ik wil in een dalende markt zo goedkoop mogelijk wonen. Goedkoop kopen (inc daling) is voor mij het goedkoopst, omdat de huurprijzen sky-high zijn. Ik koop dus.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Pooh schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:23:
Er zijn ook mensen die kopen omdat ze een dak boven hun hoofd nodig hebben. Je koopt een huis omdat je ergens moet wonen, in de buurt van het werk dat je nu hebt, dat past bij het leven dat je nu leidt. De eerste 5 jaar is nog wel te overzien. Maar hoe je leven er na 10 jaar of meer uitziet is veel lastiger te voorspellen. Partner, kinderen, andere baan, voor je 't weet wil je dan wat anders.

Kosten kun je sowieso niet 'terug verdienen', die ben je gewoon kwijt bij elke verhuizing (/elke aanschaf van een woning). Minder verhuizen is gunstig voor de kosten, maar nadelig voor je flexibiliteit. Daartussen moet je een afweging maken.
Het is dat Remco er nog even tussen zat, anders werd deze post gelijk gevolgd door iemand die denkt geld te verdienen/besparen met kopen. :)

Natuurlijk is verhuizen als je koopt veel duurder. Kosten koper heb je immers niet als je huurt. Daarnaast is de kans groter dat je als koper zelf meer kosten moet maken aan het huis zelf, achterstallig onderhoud e.d. zijn voor de koper en niet voor de huurder. En omdat je hogere initiele kosten hebt en lagere vaste kosten is huren op de korte termijn goedkoper. Daarnaast is de prijsontwikkeling op korte termijn natuurlijk een veel groter risico dan op de lange termijn (gezien je dan een deel afgelost hebt). Waarbij moet worden aangetekend dat huren voor veel mensen wel bijna onmogelijk wordt gemaakt door de overheid en dus geen reele optie lijkt.
Krisp schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:28:
Oh ja? Ik ben op dit moment bezig om een mondelinge overeenkomst in contractvorm om te zetten en ben van plan om er 4-7 jaar te wonen. Dat kan prima uit, omdat het alternatief (een huis kopen van 70K extra) zoveel duurder uitkwam, dat ik de KK en een eventuele prijsdaling al lang heb weggeschreven. TZT kan ik bovendien een veel groter huis kopen, waar ik nog veel meer plezier van heb. Huur is 400 euro per maand duurder. De keuze was -toen ik de cijfers naast elkaar legde- eigenlijk zo gemaakt.

Om de redenatie nog veel simpeler te maken: ik wil in een dalende markt zo goedkoop mogelijk wonen. Goedkoop kopen (inc daling) is voor mij het goedkoopst, omdat de huurprijzen sky-high zijn. Ik koop dus.
Goedkoper als wat? Ik ben wel benieuwd naar het sommetje waarmee je een koophuis al binnen 4 jaar goedkoper maakt dan huren. Of je vergeet allerlei kosten die je als koper wel hebt, of je hebt zeer specifieke wensen waar huur niet aan kan voldoen. Op de lange termijn is kopen goedkoper, voornamelijk vanwege alle overheidssubsidie, maar op de korte termijn? Je moet er maar zin in hebben.

Ik wens je er veel succes mee. Het is echter niet voor niets dat de mensen die 4 jaar geleden dit soort berichten plaatste in dit topic en zn voorgangers hier niet meer posten. Er zijn gewoon heel veel mensen waarvoor dit niet goed uitpakte, die nu zitten met een woning die ze eigenlijk niet meer kunnen betalen, of ze werken tegenwoordig ergens anders of de gezinssituatie is veranderd. Als je het niet kan voorzien is het vervelend dat je in die situatie belandt, maar als je het voorziet en je kiest er toch voor dan neem je een risico. Er zijn ondertussen meer dan 2 miljoen huishoudens die wel willen maar (haast) niet kunnen verhuizen. Ik beschouw het vooral als bewijs dat de markt verre van in balans is als zelfs mensen die flexibiliteit zoeken toch voor koop kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 31-01-2014 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ph4ge schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:55:
[...]
Natuurlijk is verhuizen als je koopt veel duurder.
Mag ik toch even nuanceren?
Kosten koper heb je immers niet als je huurt.
Maar wel bemiddelingskosten. 1 Maand huur is zo weg.
En wat dacht je van een minimaal huurcontract van een jaar! Na 6 maanden 'door moeten' kost je in het slechtste geval maar het dubbele.
Daarnaast is de kans groter dat je als koper zelf meer kosten moet maken aan het huis zelf, achterstallig onderhoud e.d. zijn voor de koper en niet voor de huurder.
Achterstallig onderhoud is nu juist het enige waar je als koper direct voor wordt gecompenseerd en wat je mag oplossen hoe je dat zelf wilt. Een huurder heeft een tijd lang een zooitje en daarna 'een passende oplossing'. Waarbij het budget van de verhuurder hard mee speelt.
En omdat je hogere initiele kosten hebt en lagere vaste kosten is huren op de korte termijn goedkoper.
Je vergeet 1 'detail'
Bij een koopwoning heb je nogal eens de mogelijkheid allerlei 'inrichting' over te nemen. Denk aan vloeren & stoffering (sommige verhuurders willen het uberhaupt niet). Aangezien je meer keuze hebt kun je een woning kiezen waarbij je veel kunt overnemen of de staat beter aansluit bij je wensen. Bij verhuur is dat veel lastiger.

Die kosten die je 'moet' maken kunnen hierdoor bij een huurwoning ineens fors hoger uitvallen. Een laminaat vloertje erin en je bent zo €1000 verder, heet het 'hout' en €5000 is meer de richting. Stoffering is ook zo een paar honderd, heel je huis kwalitatief laten doen gaat ook zo over de duizend. En dan reken ik niet de tijd mee (week-je laminaten, week-je schilderen, week-je tuin?, ...)

Ik ga niet beweren dat koop op korte termijn goedkoper is. De overdrachtsbelasting en kosten koper zijn daarvoor (nog) te fors. Maar doordat je als koper meer keuze hebt, kun je een woning kiezen die beter aansluit bij je behoefte. Zoals een woning waar je direct in kunt en alleen de 'robotdweil' een keer loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@GhostInc: dat ligt helemaal aan de huurwoning die je kiest. Wij hebben een gestoffeerde huurwoning, en zijn daar de eerste dag volledig ingetrokken.
In de tuin knip ik een paar keer per jaar tot de container vol zit, dat kost misschien een half uurtje per keer.

Huurwoningen kaal opleveren is voornamelijk in de sociale huur standaard, omdat mensen daar door de wachtlijsten lang blijven wonen. Voor korte tijd is het enorm zonde om te moeten doen. En dan de gordijnrails: allemaal de gaatjes dichtstoppen, waarna de volgende huurder opnieuw gaat boren...
En dat is ook iets wat ons beperkt een andere huurwoning te zoeken: als de verhuurder hem leeg oplevert mag-ie hem mooi houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 19:17

PauseBreak

derp!

Naja, bijna goed genuanceerd. Bemiddelingskosten mogen alleen in rekening worden gebracht wanneer er daadwerkelijk sprake is van bemiddeling. Dat is dus vrijwel nooit, want als jij een huis ziet op een website/in een etalage en daar een bezichtiging voor plant, dan is er al geen sprake meer van bemiddeling. Bovendien mogen de kosten voor bemiddeling ook niet zo hoog zijn als een maand huur, als de verhuurder administratiekosten in rekening brengt (en die mogen dan ook weer niet exorbitant hoog zijn).
Heel veel boeteclausules kun je ook wel ongedaan laten maken met een nette brief van een advocaat (al dan niet via het Juridisch Loket). Bovendien ben ik bij fatsoenlijke verhuurders nog nooit zo'n boeteclausule tegengekomen en als ik 'm tegen zou komen, zou ik 'm eruit laten halen of anders gewoon verder kijken. Het is maar een huurhuis. Bedoeld - in mijn geval - voor tijdelijke bewoning. Daar stel ik heel andere eisen aan dan aan een koophuis waar ik langere tijd wil wonen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
[...]
Goedkoper als wat? Ik ben wel benieuwd naar het sommetje waarmee je een koophuis al binnen 4 jaar goedkoper maakt dan huren. Of je vergeet allerlei kosten die je als koper wel hebt, of je hebt zeer specifieke wensen waar huur niet aan kan voldoen. Op de lange termijn is kopen goedkoper, voornamelijk vanwege alle overheidssubsidie, maar op de korte termijn? Je moet er maar zin in hebben.
Als je een goedkoop appartement (~100k) (en die indruk wekt Krisp met de wens om zo goedkoop mogelijk te kopen) koopt kan het best goedkoper zijn. Anders zit je vast aan een huur van 700+ euro. Je maandlast is dan:

Netto hypotheek (100K, 3%) +/- 325 euro per maand
Eigenaarslasten +/- 100 per maand
Kosten koper +/- 5000
Totaal over 4 jaar: 25400, afgelost +/- 9000 euro

Huren voor 725 per maand, 4 jaar lang: 34.800 (opgebouwd 0).

Als je uitgaat van gelijkblijvende huizenprijzen en gelijkblijvende huur heb je dus na 4 jaar in het geval van koop 16400 aan kosten (~341 euro per maand), dat scheelt dus inderdaad richting 400 euro. Dat is wellicht wat gunstig gerekend, maar het verschil is dermate hoog dat je wel wat tegenvallers kunt hebben. Over 7 jaar is 400 verschil gemakkelijk te halen.

Verder loop je inderdaad een risico als de prijzen nog fors dalen. Dat snapt Krisp ook wel. In bovenstaand voorbeeld zorgt een prijsdaling van 20% in 4 jaar ervoor dat kopen ongeveer even duur is als huren. Met het voordeel dat je gewoon kunt blijven wonen tegen een lage maandlast.

edit:
En voordat je gaat roepen dat het door subsidies komt, ook zonder HRA is het goedkoper. De bruto hypotheeklast is 426 per maand, dat maakt het verschil ~300 per maand

[ Voor 5% gewijzigd door T-MOB op 31-01-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
T-MOB schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:35:
Als je een goedkoop appartement (~100k) (en die indruk wekt Krisp met de wens om zo goedkoop mogelijk te kopen) koopt kan het best goedkoper zijn. Anders zit je vast aan een huur van 700+ euro. Je maandlast is dan:

Netto hypotheek (100K, 3%) +/- 325 euro per maand
Eigenaarslasten +/- 100 per maand
Kosten koper +/- 5000
Totaal over 4 jaar: 25400, afgelost +/- 9000 euro

Huren voor 725 per maand, 4 jaar lang: 34.800 (opgebouwd 0).

Als je uitgaat van gelijkblijvende huizenprijzen en gelijkblijvende huur heb je dus na 4 jaar in het geval van koop 16400 aan kosten (~341 euro per maand), dat scheelt dus inderdaad richting 400 euro. Dat is wellicht wat gunstig gerekend, maar het verschil is dermate hoog dat je wel wat tegenvallers kunt hebben. Over 7 jaar is 400 verschil gemakkelijk te halen.

Verder loop je inderdaad een risico als de prijzen nog fors dalen. Dat snapt Krisp ook wel. In bovenstaand voorbeeld zorgt een prijsdaling van 20% in 4 jaar ervoor dat kopen ongeveer even duur is als huren. Met het voordeel dat je gewoon kunt blijven wonen tegen een lage maandlast.

edit:
En voordat je gaat roepen dat het door subsidies komt, ook zonder HRA is het goedkoper. De bruto hypotheeklast is 426 per maand, dat maakt het verschil ~300 per maand
Haha, vergeet je niet wat? Waar blijven je verzekeringen, je belastingen, je onderhoud etc etc? En wel geld opbouwen maar niet aflossen? Verder is het inderdaad behoorlijk optimistisch gerekend, enorm lage rente, maximale HRA, kant en klaar huis, hoge huur. Uitgangspunt van het regeerakkoord is dat de maximale huur wordt vastgesteld op 4.5% van de WOZ waarde. Natuurlijk, als je gaat rekenen met bijna het dubbele van deze vuistregel en verder alles op de meest gunstige manier uitrekent kan je alles wel recht rekenen.

Ik zou zeggen, vraag het aan die > 2 miljoen huishoudens die ook zo dachten en waarbij het toch tegenviel. Als je een beetje graaft in de archieven van Tweakers vind je genoeg voorbeelden.

[ Voor 17% gewijzigd door ph4ge op 31-01-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ph4ge schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:44:
[...]
Haha, vergeet je niet wat? Waar blijven je verzekeringen, je belastingen, je onderhoud etc etc?
En voor 100k heb je geen appartement wat in de vrije huur 700 euro kost... de koopprijs ligt meestal een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]
Haha, vergeet je niet wat? Waar blijven je verzekeringen, je belastingen, je onderhoud etc etc? En wel geld opbouwen maar niet aflossen? Verder is het inderdaad behoorlijk optimistisch gerekend.
Appartement heeft VvE die opstal regelt. Inboedel tussen huur en koop is dan gelijk. Servicekosten heb je ook in een huurflat, dus die kosten zullen niet enorm schelen. Dat tackelt ook gelijk het onderhoud.

Belastingen zijn niet veel hoger. Je hebt het EWF (700 euro bruto) en de WOZ + waterschapslasten. Laat dat ook rond de 700 zitten, dan betaal je in die 4 jaar 4x1.000=4.000 aan lasten.

Edit, de eigenaarslasten rekent ie al mee met 100/maand.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 31-01-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
[...]
Haha, vergeet je niet wat? Waar blijven je verzekeringen, je belastingen, je onderhoud etc etc? En wel geld opbouwen maar niet aflossen? Verder is het inderdaad behoorlijk optimistisch gerekend, enorm lage rente, maximale HRA, kant en klaar huis, hoge huur.
Daar reken ik 100 euro/maand eigenaarslasten voor. De lage rente kun je nu afsluiten: 5 jaar vast 2.94% bij home finance. Aflossen gaat annuitair (9000 euro in 4 jaar, reken ik gewoon mee). HRA niet maximaal, maar 42% tarief. Je kunt het gewoon narekenen als je wil. Maar ik gaf ook al aan dat het misschien optimistisch was. Voor mijn part verdubbel je de eigenaarslasten en haal je de HRA er af. Dan nog is het 200 / maand goedkoper (mits huizenprijs gelijkblijft).
Een kant en klaar huis heb je ook niet als je huurt. Dat lijkt me niet zo relevant om mee te nemen. De huur heb ik iets boven de liberalisatiegrens genomen. Ik ga er van uit dat Krisp niet in aanmerking komt voor sociale huur.

Bartjuh heeft wel een punt dat je niet hetzelfde koopt als dat je zou huren voor 725. Maar als je niet sociaal kunt huren is kopen de enige optie om het goedkoper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Je huurt het huist voor ruim de helft, maximaal... Je hoeft maar een kapotte cv te hebben en de berekening gaat nog verder op de schop. Het is allemaal bijzonder kortzichtig, zelfs een verdubbeling van de lasten is nog niet realistisch.

[ Voor 71% gewijzigd door ph4ge op 31-01-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Waar dan?

Een CV moet je ook in een huurhuis hebben (in social woningbouw huur je die er vaak los bij, vrije sector zal dat wel anders zijn). Maar het hele punt is juist dat het verschil zo groot is dat je een tegenvaller van een paar duizend euro prima kunt opvangen zonder dat het totaalplaatje duurder wordt dan huur. Een deel van de nieuwe ketel zie je ookweer terug in de verkoopprijs (2 jaar oud verkoopt beter dan 12).

Maar goed, toon eens een berekening waaruit het tegendeel blijkt. Gooi eens wat onheil in de mix en overtuig me. Dan gooi ik nog wat onheil bij het huurscenario op: huurstijging die de inflatie volgt om eens een realistische te noemen (da's bij 2% na 4 jaar 8.2% en na 7 jaar 14.8%).

[ Voor 82% gewijzigd door T-MOB op 31-01-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ph4ge schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:16:
Je huurt het huist voor ruim de helft, maximaal... Je hoeft maar een kapotte cv te hebben en de berekening gaat nog verder op de schop. Het is allemaal bijzonder kortzichtig, zelfs een verdubbeling van de lasten is nog niet realistisch.
Doe die zwarte bril eens af. ;)

Boven de 43k inkomen kan je het helemaal vergeten op de sociale huurmarkt. 700 euro is de grens, dus vanaf daar beginnen de 2-3k appartementen van 80m².

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 31-01-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Vergeet ook niet dat kosten voor onderhoud in elk individueel geval tot € 250,- voor rekening van de huurder is. De verhuurder hoeft in de praktijk alleen het casco te onderhouden. Ketel moet de huurder zelf onderhouden, leidingen zelf ontstoppen, verzin maar.
Het is een kwestie van verstandig kopen, zeker weten dat je je research goed gedaan hebt en als je het niet zeker weet expertise inkopen. Als je bijvoorbeeld in Den Haag een appartementje voor 140k koopt, bij voorkeur eentje die kant-en-klaar is, in neutrale smaak ingericht, alles nieuw (leidingen, installaties, afwerking, inrichting) ben je altijd goedkoper uit dan de € 750 (+1% tot 4% inflatiecorrectie per jaar) huur die het zou kosten. Aangezien alles nieuw is mag je er dan ook van uitgaan dat je de eerste 10 jaar vrijwel geen kosten (binnen) hebt. En zulke appartementen kan je in "ontplofte staat" voor 80k kopen en 20k investeren en het is in dezelfde staat als het appartement van 140k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Als je de situatie maar specifiek genoeg maakt loop je inderdaad tegen een van de problemen in de Nederlandse huizenmarkt aan, namelijk dat er geen aanbod is. Dat zei ik gelijk al. Hoewel er ook in de omgeving Utrecht voor lagere prijzen te huren zijn, ook als je niet sociaal huurt. Funda is een koperssite. Maar inderdaad, als je ruim boven modaal verdient (en bijv. ook niet op het salaris van je vriendin kan gaan huren), niet het verstand had om te gaan huren voordat je die grens doorbrak en per se zo goedkoop mogelijk wil wonen dan word je door de overheid inderdaad naar koop gejaagd. Ik realiseerde me niet dat die prikkel in sommige individuele gevallen ondertussen zo sterk gemaakt is, al is er nog steeds een hoop aan te merken op die berekening.

Dat je in een individueel slachtoffer kan worden van dat falende overheidsbeleid pleit nog niet voor kopen an sich. Zoals ik al zei, het is het bewijs dat de markt verre van in balans is als zelfs mensen die flexibiliteit zoeken toch voor koop kiezen. Ruim 2 miljoen gezinnen zitten mede daardoor in de shit en ik zou toch sterk overwegen om een iets minder gekleurde berekening te maken en dan eens te gaan kijken of je het het risico nog waard vind. En vooral zorgen dat je zoveel mogelijk je kosten bespaart, als je een dure aankoopmakelaar neemt gaat de berekening er ook alweer anders uit zien.

Maar goed, het is inderdaad in specifieke gevallen wel mogelijk dat ook na 4 jaar kopen al goedkoper is als de markt zich gaat stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 19:17

PauseBreak

derp!

[...]
Haha, vergeet je niet wat? Waar blijven je verzekeringen, je belastingen, je onderhoud etc etc? En wel geld opbouwen maar niet aflossen? Verder is het inderdaad behoorlijk optimistisch gerekend, enorm lage rente, maximale HRA, kant en klaar huis, hoge huur. Uitgangspunt van het regeerakkoord is dat de maximale huur wordt vastgesteld op 4.5% van de WOZ waarde. Natuurlijk, als je gaat rekenen met bijna het dubbele van deze vuistregel en verder alles op de meest gunstige manier uitrekent kan je alles wel recht rekenen.

Ik zou zeggen, vraag het aan die > 2 miljoen huishoudens die ook zo dachten en waarbij het toch tegenviel. Als je een beetje graaft in de archieven van Tweakers vind je genoeg voorbeelden.
Die huur is niet belachelijk hoog hoor. Ga zelf eens echt op onderzoek. Voorbeeldje: Hanzeplein, Groningen. Begint vanaf €725,- per maand. Daar zitten vervolgens nog een hoop haken en ogen aan qua financiën (minimuminkomen, vast contract, administratiekosten, etc etc) en ook dan moet je nog je verzekeringen regelen, het ding schilderen, een door de verhuurder goedgekeurde vloer erin gooien (dus geen goedkoop laminaat), spullen erin etc.
Dan komen daar nog de gemeentelijke belastingen bij en de overige vaste lasten.
Bovendien wordt een huurprijs jaarlijks verhoogd met het maximum dat is toegestaan. Die €725,- betaal je dus maximaal 1 jaar lang, daarna ligt het maandbedrag hoger. Dat zul je met een hypotheek vrijwel nooit tegenkomen.

Oh en dan vergeet ik nog het leuke nieuws van het Woonakkoord: Er komt ook nog eens 2% - 4% bovenop de huurcorrectie, afhankelijk van je inkomen. Gaat je ook niet gebeuren als je een hypotheek hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 31-01-2014 13:14 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Kju schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:35:
Vergeet ook niet dat kosten voor onderhoud in elk individueel geval tot € 250,- voor rekening van de huurder is. De verhuurder hoeft in de praktijk alleen het casco te onderhouden. Ketel moet de huurder zelf onderhouden, leidingen zelf ontstoppen, verzin maar.
Meestal lees ik jouw berichten graag, omdat ze uiterst informatief zijn. In dit geval helaas niet.

Rijksoverheid.nl is er duidelijk over:
Voor rekening huurder:
Onder andere het ontluchten en bijvullen van cv-installatie, het opnieuw opstarten van de cv-installatie na uitval, het vervangen van filters en schoonhouden van roosters, voor zover de kosten gering zijn en er daarvoor geen specialistische kennis vereist is
Voor rekening verhuurder:
Reparaties, controle, vervanging
Waar haal jij die 250 euro grens vandaan?

Leidingen ontstoppen is niet zo gek, als je ze zelf verstopt. Bij normaal gebruik zal dat niet voorkomen.
De CV bijvullen is logischerwijs voor de huurder. Zodra er specialistische kennis bij komt, is dat voor de verhuurder. Uit eigen ervaring toen ik belde omdat de CV onderhoud nodig had (handig dat-ie dat op het display in de woonkamer aangeeft!): "hij zou het even navragen bij de makelaar", omdat-ie vond dat het voor mijn rekening was. Twee weken later belde-ie of ik het al gedaan had (natuurlijk niet), en zei dat ik de rekening maar moest doorsturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:43:
Als je de situatie maar specifiek genoeg maakt loop je inderdaad tegen een van de problemen in de Nederlandse huizenmarkt aan, namelijk dat er geen aanbod is.
Dit is de situatie zoals geschetst door Krisp. Je vroeg zelf om een berekening die de 400 zou kunnen verklaren. Dan moet je niet kinderachtig doen als je een berekening krijgt.
Dat zei ik gelijk al. Hoewel er ook in de omgeving Utrecht voor lagere prijzen te huren zijn, ook als je niet sociaal huurt. Funda is een koperssite.
Wijs me de weg.
Maar inderdaad, als je ruim boven modaal verdient (en bijv. ook niet op het salaris van je vriendin kan gaan huren), niet het verstand had om te gaan huren voordat je die grens doorbrak en per se zo goedkoop mogelijk wil wonen dan word je door de overheid inderdaad naar koop gejaagd. Ik realiseerde me niet dat die prikkel in sommige individuele gevallen ondertussen zo sterk gemaakt is, al is er nog steeds een hoop aan te merken op die berekening.
Als je gaat/moet verhuizen heb je die keuze niet meer. Kom maar met een betere berekening.
Dat je in een individueel slachtoffer kan worden van dat falende overheidsbeleid pleit nog niet voor kopen an sich. Zoals ik al zei, het is het bewijs dat de markt verre van in balans is als zelfs mensen die flexibiliteit zoeken toch voor koop kiezen. Ruim 2 miljoen gezinnen zitten mede daardoor in de shit en ik zou toch sterk overwegen om een iets minder gekleurde berekening te maken en dan eens te gaan kijken of je het het risico nog waard vind. En vooral zorgen dat je zoveel mogelijk je kosten bespaart, als je een dure aankoopmakelaar neemt gaat de berekening er ook alweer anders uit zien.
We hebben het nie over hoe het zou moeten zijn, maar over hoe het is. Een aankoopmakelaar kan duur zijn ja, een huurbemiddelaar ook? Lekker belangrijk, dan neem je die niet. Of wel, en dan is 5k kosten koper aan de krappe kant.
Maar goed, het is inderdaad in specifieke gevallen wel mogelijk dat ook na 4 jaar kopen al goedkoper is als de markt zich gaat stabiliseren.
Klopt. Als je naar een vegelijkbaar huis gaat kijken is de terugverdientijd langer. Ik denk dat je normaal op een jaar of 10 zit. Als je ergens korter woont is kopen vooral een goed idee als je (ook) andere dan financiele motieven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

RemcoDelft schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:37:
[...]

Meestal lees ik jouw berichten graag, omdat ze uiterst informatief zijn. In dit geval helaas niet.

Rijksoverheid.nl is er duidelijk over:
Voor rekening huurder:

[...]

Voor rekening verhuurder:

[...]

Waar haal jij die 250 euro grens vandaan?

Leidingen ontstoppen is niet zo gek, als je ze zelf verstopt. Bij normaal gebruik zal dat niet voorkomen.
De CV bijvullen is logischerwijs voor de huurder. Zodra er specialistische kennis bij komt, is dat voor de verhuurder. Uit eigen ervaring toen ik belde omdat de CV onderhoud nodig had (handig dat-ie dat op het display in de woonkamer aangeeft!): "hij zou het even navragen bij de makelaar", omdat-ie vond dat het voor mijn rekening was. Twee weken later belde-ie of ik het al gedaan had (natuurlijk niet), en zei dat ik de rekening maar moest doorsturen :)
Meestal zal je bij het aangaan van de huurovereenkomst een vorm van algemene voorwaarden moeten accepteren/tekenen/ontvangen tenzij de bepalingen direct in de huurovereenkomst zijn opgenomen. Een vrij veel gebruikte is het ROZ-model. Algemene bepalingen hier.

Check artikel 6 voor de cv en artikel 10 voor het onderhoud.

Met het oog op artikel 10 was de vuistregel 250,- . Er is inderdaad inmiddels een besluit kleine herstellingen,staat onderaan je eigen link.

Er zijn rechters die geoordeeld hebben dat de lijst in het besluit niet limitatief is.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 31-01-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:40
Maar inderdaad, als je ruim boven modaal verdient (en bijv. ook niet op het salaris van je vriendin kan gaan huren), niet het verstand had om te gaan huren voordat je die grens doorbrak en per se zo goedkoop mogelijk wil wonen dan word je door de overheid inderdaad naar koop gejaagd.
"Het verstand" --dat is een heel bijziende manier van kijken. Je kunt alleen huren in de sociale sector als je in staat bent ergens tig jaar te wonen, zodat je na jaren wachten op een lijst voor het aanbod in aanmerking komt. Er zijn vast veel mensen voor wie zulke honkvastheid geen enkel probleem is, maar in meer dynamische (internationale) banen zit zoiets er gewoon niet in. Dus dan ben je direct aangewezen op particuliere verhuur of kopen. "Verstand" heeft er niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Even een nieuwsberichtje tussendoor:
Makelaars zien positieve stemming op huizenmarkt

De huizenmarkt lijkt in januari weer wat te zijn opgekrabbeld. Dat blijkt uit een indicatie van de woningmarkt van Makelaarsland, op basis van eigen cijfers. Ten opzichte van januari 2012 verkocht de landelijk opererende makelaar ruim tweemaal zo veel huizen. Het aantal bezichtiging, 180 duizend in totaal, was in vijf jaar niet meer zo hoog geweest.

De verrassend hoge groei van kijkers wijst er volgens Makelaarsland op dat er meer mensen op zoek zijn naar een woning. De makelaar verwacht dat de huizenmarkt hier 'absoluut van profiteert'. "We merken dat woningverkopers en woningzoekers er weer zin in krijgen", zegt directeur Jeroen Stoop in een verklaring.

Makelaarsvereniging NVM onderschrijft dat het beter gaat. Wel zegt de brancheorganisatie dat vorig jaar januari een relatief slechte maand was. "Maar er is sprake van een positieve stemming", reageert een woordvoerder vrijdag.
bron: http://frontpage.fok.nl/n...mming-op-huizenmarkt.html

Januari vorig jaar was inderdaad een slechte maand, dus dat zal geen juist referentiepunt zijn, maar ben natuurlijk benieuwd wat de cijfers gaan zijn en of de stijgende trend zich inderdaad voort blijft zetten.

Edit: Zie dat RTL het nieuws beter brengt :)
De maand januari was volgens Makelaarsland, de grootste makelaarsketen van Nederland, de beste sinds de crisis.

Volgens de makelaar werden er in januari meer dan 12.000 huizen verkocht in het hele land. ‘’Dat is aanzienlijk hoger dan in de jaren 2009-2013. Ten opzichte van vorig jaar januari werden er zelfs ruim twee keer zoveel huizen verkocht. Opvallend is ook de stijging van het aantal bezichtigingen. Met 180.000 bezichtigingen werden in januari de meeste bezichtigingen van de afgelopen 5 jaar aangevraagd’’, aldus Makelaarsland.

''Een groeiend aantal bezichtigingen betekent een groeiende groep woningzoekers die zich beweegt op de huizenmarkt. De huizenmarkt zal hier de aankomende maanden absoluut van profiteren, zowel in de bestaande bouw als in de nieuwbouw’’, aldus een optimistisch Makelaarsland.

Makelaarsland zegt verrast te zijn over de 'enorme' stijging in het aantal bezichtigingen. ''We merken dat woningverkopers en woningzoekers er weer zin in krijgen. Het zijn niet meer alleen mensen die moeten verhuizen, het zijn steeds meer mensen die ook willen", aldus Jeroen Stoop, directeur van Makelaarsland.

''Het aantal verkochte woningen en de vraag naar woningen klimmen steeds meer richting het niveau van voor de crisis. Positieve berichten over een groeiend consumentenvertrouwen, een blijvend lage rente en een flexibelere opstelling van banken dragen bij aan een gunstig koopklimaat.''
bron: http://www.rtlnieuws.nl/e...p-huizenmarkt#node_665571

Dat ziet er goed uit dus :)

[ Voor 38% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 31-01-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik werk sinds 2 januari overuren. Van mijn werkzaamheden bestaat 5% uit makelaardij en ik heb tot en met vanmorgen deze maand twee aankopen gedaan, twee verkopen, reeds gepasseerd bij de notaris. Daarnaast nog 1 aankoop die volgende maand passeert en twee verkopen die volgende week passeren.
Tijdens de bijeenkomst van m'n club gistermiddag bleek het ook bij de collega-makelaars razend druk. Het lijk sowieso toe te nemen sinds de berichtgeving in de media positiever is... Het betekent overigens niet dat de prijzen toenemen, het gaat alleen om aantallen transacties die omhoog gaan.

Ook aanmerkelijk meer taxaties en bezichtigingen

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 31-01-2014 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55
niet het verstand had om te gaan huren voordat je die grens doorbrak
Ja want als je studeert weet je precies waar je je eerste baan gaat vinden en kan je je ruim op tijd inschrijven... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:05:
Even een nieuwsberichtje tussendoor:

bron: http://frontpage.fok.nl/n...mming-op-huizenmarkt.html

Januari vorig jaar was inderdaad een slechte maand, dus dat zal geen juist referentiepunt zijn, maar ben natuurlijk benieuwd wat de cijfers gaan zijn en of de stijgende trend zich inderdaad voort blijft zetten.

Edit: Zie dat RTL het nieuws beter brengt :)

[...]

bron: http://www.rtlnieuws.nl/e...p-huizenmarkt#node_665571

Dat ziet er goed uit dus :)
Waarbij moet worden opgemerkt dat Makelaarsland voor Q4 2013 spreekt over 42.500 verkochte huizen over terwijl er in werkelijkheid 36.000 verkocht waren. Een verschil van 15%. Het feit dat RTL wel de cijfers publiceert van een dergelijk gekleurde en onbetrouwbare bron en niet die van het kadaster vind ik er helemaal niet goed uit zien, eerder zeer zorgelijk.
T-MOB schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:46:
Dit is de situatie zoals geschetst door Krisp. Je vroeg zelf om een berekening die de 400 zou kunnen verklaren. Dan moet je niet kinderachtig doen als je een berekening krijgt.

Als je gaat/moet verhuizen heb je die keuze niet meer. Kom maar met een betere berekening.
Hoezo kinderachtig? Ik bevestig dat het blijkbaar kan, ondanks dat er flinke kanttekeningen bij de berekening te plaatsen zijn, omdat het bijv. geen vergelijkbare woningen zijn. Maar we zitten hier nog altijd in het huizenmarkt topic. Er zijn al zoveel berekeningen hier gepost, ik heb daar verder niets aan toe te voegen. Met een simpele Google opdracht vind je genoeg goedkopere huurwoningen.
We hebben het nie over hoe het zou moeten zijn, maar over hoe het is. Een aankoopmakelaar kan duur zijn ja, een huurbemiddelaar ook? Lekker belangrijk, dan neem je die niet. Of wel, en dan is 5k kosten koper aan de krappe kant.
We zitten hier toch echt in het ontwikkelingen op de huizenmarkt topic en niet in het ervaringen met kopen topic. Hier hebben we het wel over hoe de markt zich ontwikkelt en zou moeten ontwikkelen. Individuele gevallen blijven individuele gevallen.
Klopt. Als je naar een vegelijkbaar huis gaat kijken is de terugverdientijd langer. Ik denk dat je normaal op een jaar of 10 zit. Als je ergens korter woont is kopen vooral een goed idee als je (ook) andere dan financiele motieven hebt.
En die 10 jaar is nou precies wat ik gaf als uitgangspunt als je twijfelt tussen huren en kopen. Uiteraard verschilt dat van geval tot geval en is dat afhankelijk van allerlei ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ph4ge, wat wil je nou horen eigenlijk? Elke bron of berekening waarbij kopen het huren verslaat is evil en elk bericht over een mogelijke verbetering in de woningmarkt is gekleurd, evil of wat anders.

No offence, maar het komt allemaal wel erg zwartkijkerig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Senor Sjon schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:06:
ph4ge, wat wil je nou horen eigenlijk? Elke bron of berekening waarbij kopen het huren verslaat is evil en elk bericht over een mogelijke verbetering in de woningmarkt is gekleurd, evil of wat anders.

No offence, maar het komt allemaal wel erg zwartkijkerig over.
Onzin. Ik heb nergens gezegd dat huren per definitie beter is dan kopen. Ik woon zelf ook in een koopwoning. Ik geef alleen aan dat flexibiliteit in de regel een pluspunt is van huren. Maar er wordt hier gedaan alsof huren per definitie slecht is, aan de hand van een zeer specifiek voorbeeld en een zeer rooskleurige berekening.

Dat de berichtgeving gekleurd is kan ik niks aan doen. Ik constateer dat het CBS en het Kadaster onafhankelijke bronnen zijn en dat Makelaarsland dat niet is (onafhankelijk als in de gegevens die ze bijhouden, of hun voorspellingen ook zo onafhankelijk zijn laat ik in het midden). Vervolgens concludeer ik dat Makelaarsland afwijkt van de onafhankelijke bronnen. Waarbij ik nog af en toe toegeef als mijn feiten niet kloppen, terwijl als het goede nieuws niet blijkt te kloppen je er niks van mag zeggen want dan ben je een zwartkijker.

Dat heeft overigens niks met zwartkijken te maken. We hebben een andere definitie van herstel. Sommigen hier verdienen geld aan hoge prijzen, en zien dat als herstel. Ik zie het als herstel als we minder geld uit hoeven te geven aan wonen en meer in de reële economie kunnen stoppen. Als we meer keuze en flexibiliteit krijgen en minder overheidsingrijpen in de markt. Als de overheid die vele miljarden die nu jaarlijks in de huizenmarkt worden gepompt elders gaat gebruiken of gewoon terug geeft aan de burger.

Bovendien is dat een enorme dooddoener. Ik kijk zwart, jij steekt je kop in het zand, klaar discussie. Zo kan je elke discussie de kop in drukken.

[ Voor 43% gewijzigd door ph4ge op 31-01-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
ph4ge schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 15:09:
[...]

Onzin. Ik heb nergens gezegd dat huren per definitie beter is dan kopen. Ik woon zelf ook in een koopwoning. Ik geef alleen aan dat flexibiliteit in de regel een pluspunt is van huren. Maar er wordt hier gedaan alsof huren per definitie slecht is, aan de hand van een zeer specifiek voorbeeld en een zeer rooskleurige berekening.

Dat de berichtgeving gekleurd is kan ik niks aan doen. Ik constateer dat het CBS en het Kadaster onafhankelijke bronnen zijn en dat Makelaarsland dat niet is (onafhankelijk als in de gegevens die ze bijhouden, of hun voorspellingen ook zo onafhankelijk zijn laat ik in het midden). Vervolgens concludeer ik dat Makelaarsland afwijkt van de onafhankelijke bronnen. Waarbij ik nog af en toe toegeef als mijn feiten niet kloppen, terwijl als het goede nieuws niet blijkt te kloppen je er niks van mag zeggen want dan ben je een zwartkijker.

Dat heeft overigens niks met zwartkijken te maken. We hebben een andere definitie van herstel. Sommigen hier verdienen geld aan hoge prijzen, en zien dat als herstel. Ik zie het als herstel als we minder geld uit hoeven te geven aan wonen en meer in de reële economie kunnen stoppen. Als we meer keuze en flexibiliteit krijgen en minder overheidsingrijpen in de markt. Als de overheid die vele miljarden die nu jaarlijks in de huizenmarkt worden gepompt elders gaat gebruiken of gewoon terug geeft aan de burger.

Bovendien is dat een enorme dooddoener. Ik kijk zwart, jij steekt je kop in het zand, klaar discussie. Zo kan je elke discussie de kop in drukken.
Mooi gesproken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]
Omdat ik de aanstichter was van de hele discussie, toch even een antwoord.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Brengt het totaal op 458 euro, inclusief energie, maar exclusief aflossing. Die tel ik niet mee, omdat een huis niet zijn waarde verliest met de snelheid van de aflossing, maar met de snelheid van de markt.Zo je wilt, kun je de KK (6K) opsmeren over 4 jaar. Maakt 125 euro per maand, en een totaal van 575. Als ik een vergelijkbaar huurappartement wil huren, ben ik ongeveer 850 euro per maand kwijt, inclusief energie en belastingen. Bovendien heb ik dan een huis waarvan de keuken en het sanitair niet goed zijn, wat voor mij een absolute eis is. Vandaar mijn inschatting van 400 euro.

Dit is een specifiek (mijn) voorbeeld. Ik weet dat ik een risico loop met de rente (die is namelijk variabel), maar ik verwacht dat de rente laag blijft. Ik ben ook bereid en in staat dat risico te lopen. Maar zelfs als je de rente 5 jaar vast zet, hoeft het niet eens veel duurder te zijn. Waarom ik dat overigens niet wil, is dat ik op deze manier in staat ben om meer dan 10% van de hypotheek per jaar af te lossen. Ik heb uitgerekend dat ik daar vrij snel aan ga komen als mijn vriendin ook gaat verdienen.

Voor mij is het overigens niet enkel een financiële overweging. Ik ga nogal ver in het verlagen van mijn maandelijkse uitgaven om zo meer vrijheid te hebben om minder te werken of alles te kunnen handelen als ik (of mijn vriendin) werkloos wordt. Bovendien vind ik geld/financiële producten niet meer dan 'nummers' waar ik het liefst zo min mogelijk van heb (zowel in positieve als negatieve zin). Dit is mijn manier om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
ph4ge schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 14:42:
[...]
Hoezo kinderachtig? Ik bevestig dat het blijkbaar kan, ondanks dat er flinke kanttekeningen bij de berekening te plaatsen zijn, omdat het bijv. geen vergelijkbare woningen zijn. Maar we zitten hier nog altijd in het huizenmarkt topic. Er zijn al zoveel berekeningen hier gepost, ik heb daar verder niets aan toe te voegen. Met een simpele Google opdracht vind je genoeg goedkopere huurwoningen.
Kinderachtig omdat niet-onderbouwd begint te roepen dat de berekening niet deugt en dat de onderliggende feiten niet kloppen. Ik zal je even herinneren:
1. Een huur van ~4% van de koopprijs is heel erg laag.
2. Een kapotte CV van 2-3k is een tegenvaller, maar op een voordeel van 20K een detail.
3. Het is kortzichtig? Wat is er kortzichtig aan het berekenen en schatten van woonlasten over een periode van 4 jaar?
4. Een verdubbeling van de lasten is nog niet realistisch? Tuurlijk, als jij het zegt. Maar als de lasten al meer dan 200 euro zijn, en een verhuurder geen belastingvoordeel heeft (a 120 euro). Hoe kan het dan dat je het huis zou kunnen huren voor "ruim de helft, maximaal" (~400 euro). Verhuurders zijn filantropische instellingen?

Ik heb overigens geen mening over huren versus kopen in de zin dat het een beter zou zijn dan het andere. Ik ben er wel van overtuigd dat huren over het algemeen duurder uitpakt. Bij de huidige rentestand al heel snel.
De casus van Krisp is overigens niet heel zo'n heel uitzonderlijk geval. Er zijn in Nederland behoorlijk wat huishoudens die niet (meer) in aanmerking komen voor sociale huur. Als die willen of moeten verhuizen dan komen die voor een vergelijkbaar vraagstuk te staan: kopen, of huren voor 700+ euro. De prijs kan dan een erg overtuigend argument worden om voor kopen te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Krisp schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 16:20:
[...]

Omdat ik de aanstichter was van de hele discussie, toch even een antwoord.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 31-01-2014 16:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

assje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 16:33:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik zit de laatste tijd de berichtgeving omtrent de inflatie te volgen en die begint blijkbaar wel risicovolle waarden aan te nemen. Hoe dat moet lopen moeten we natuurlijk nog maar bekijken, maar stel dat we inderdaad dit jaar een kantelpunt tegemoet gaan m.b.t. inflatiepercentage (lees: richting deflatie). Met als ik het mag lezen een hoop negatieve gevolgen, omdat mensen weten dat de prijzen dalen en dus blijven wachten enzovoorts enzovoorts. Dan lees ik ook over lonen die naar beneden kunnen/moeten worden bijgesteld, dit lijkt mij een risico indien je nu een huis koopt en de komende jaren (in het slechtste geval) deflatie gaat plaatsvinden. De hypotheek die je moet betalen blijft hoog, maar je inkomen gaat de komende jaren misschien achteruit.

Niemand weet natuurlijk hoe dit gaat lopen met de inflatie, maar het moet volgens mij niet worden uitgesloten dat deflatie ook een mogelijkheid is. Waardoor ik nog mijn twijfels heb over het zogenaamde geweldige vertrouwen in de huizenmarkt wat overal wordt geroepen. En de inflatie is niet iets dat specifiek weer goed komt in Nederland als we maar genoeg uitgeven, dat moet Europees breed op gang komen.

Oftewel ik denk dat de huizenmarkt misschien wel aantrekt, maar dat dat alleen geldt voor bezichtigingen, en nog altijd met dalende huizenprijzen/transacties.Stijgende prijzen die af en toe worden genoemd zijn eigenlijk gekkenwerk gezien hoe de economie er voor staat.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1) Zijn de centrale banken gebaat bij deflatie? Zo ja, dan zou ik er rekening mee houden. Omdat de schulden van overheden heel groot zijn verwacht ik niet dat inflatie gewenst is en daarom bestreden zal worden.
2) Een heel simpel model is: rente=(verwachte) inflatie+risico-opslag. Dat zou betekenen dat je bij een variabele rente niet veel slechter uit zult zijn bij deflatie of inflatie. De onderliggende waarde van je woning daalt wel, maar vast niet meer zo hard als de afgelopen jaren. Waar het om draait: je woonlasten blijven behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
assje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 16:33:
[...]

Members only:
Waarom die tags? En hoeveel rendement had je huur opgeleverd? Dan zie je de koopwoning als investering en de huurwoning als kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:11:
[...]

Die huur is niet belachelijk hoog hoor. Ga zelf eens echt op onderzoek. Voorbeeldje: Hanzeplein, Groningen. Begint vanaf €725,- per maand. Daar zitten vervolgens nog een hoop haken en ogen aan qua financiën (minimuminkomen, vast contract, administratiekosten, etc etc) en ook dan moet je nog je verzekeringen regelen, het ding schilderen, een door de verhuurder goedgekeurde vloer erin gooien (dus geen goedkoop laminaat), spullen erin etc.
Dan komen daar nog de gemeentelijke belastingen bij en de overige vaste lasten.
Bovendien wordt een huurprijs jaarlijks verhoogd met het maximum dat is toegestaan. Die €725,- betaal je dus maximaal 1 jaar lang, daarna ligt het maandbedrag hoger. Dat zul je met een hypotheek vrijwel nooit tegenkomen.

Oh en dan vergeet ik nog het leuke nieuws van het Woonakkoord: Er komt ook nog eens 2% - 4% bovenop de huurcorrectie, afhankelijk van je inkomen. Gaat je ook niet gebeuren als je een hypotheek hebt.
Als je in Groningen bijv. via Lefier 'n woning in de vrije sector gaat huren, betaal je nooit administratiekosten.
Ik heb via Lefier een appartement kunnen huren en ik hoefde niet eens een aanbetaling te doen, de eerste factuur kreeg ik zelfs pas na twee weken binnen.

Er kan 2 tot 4% bovenop de huurprijs komen, dat is inderdaad geheel afhankelijk van je inkomen.
Dat zou zomaar zo'n 25 euro per maand extra kunnen zijn, dat heeft niet veel impact.

Feit blijft dat kopen vroeger een zekerheid was, maar nu niet meer.
Dat wordt zelfs in de reclame van de ING Bank gemeld, erg opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Om hier nog even op terug te komen dit bericht: ZOwonen weigert huurder na aanbieden overeenkomst.
De gemeente Geleen heeft aangeboden om voor Stoter garant te staan, maar voor ZOwonen staat het besluit vast. Een medewerkster liet Stoter telefonisch weten dat er voor haar tien andere huurders zijn.
Heb je dat ook wel eens in de supermarkt gehad? Staan er tien wachtenden voor je, sluiten ze een aantal kassa's ipv dat ze kassa's openen. Dat noemen ze dan "marktspanning herstellen". :+

Rechtstreeks ook tegen de grondwet in, kennelijk een dode letter.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 01:38:
[...]
Er kan 2 tot 4% bovenop de huurprijs komen, dat is inderdaad geheel afhankelijk van je inkomen.
Dat zou zomaar zo'n 25 euro per maand extra kunnen zijn, dat heeft niet veel impact.

Feit blijft dat kopen vroeger een zekerheid was, maar nu niet meer.
Dat wordt zelfs in de reclame van de ING Bank gemeld, erg opvallend.
25 euro per maand niet veel impact?
Even leuk rekenen met de hier boven genoemde huur van €725.

Bij een 2% gemiddelde verhoging (€14,50 in het 1ste jaar), heb je in totaal €20K in 15 jaar extra betaald.
Bij een 3% gemiddelde verhoging (€21,75 in het 1ste jaar), heb je in totaal €30K in 15 jaar extra betaald.
Bij een 4% gemiddelde verhoging (€29,00 in het 1ste jaar), heb je in totaal €40K in 15 jaar extra betaald.
Die zekerheid krijg je dus ook.

Maar volgens mij is de keuze koop / huur ook helemaal niet moeilijk op dit moment. Als je koop & huur echt naast elkaar legt, het beiden goede opties zijn en er geen duidelijke reden is voor huur. Dan is koop op dit moment veruit het interessants.
Alleen als er duidelijk redenen zijn om flexibel te blijven zijn, dan is huren nog een optie. Maar om vandaag de dag bewust te kiezen voor > 5 jaar te gaan huren, dan wil ik ook wel eens een rekenvoorbeeld zien waarbij huren duidelijk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
pedorus schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:33:
Rechtstreeks ook tegen de grondwet in, kennelijk een dode letter.
Artikel 22, punt 2: "Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid."
De overheid (of beter: degenen die daar werken) zijn al heel lang vergeten dat ze betaald worden voor en door de inwoners van het land. Net zoals woningcorporaties hun doelstelling: "zorgen voor voldoende en betaalbare woonruimte" ook zijn vergeten. Eigenbelang is opeens heel wat anders dan landsbelang.

Als de overheid aantoonbaar de grondwet overtreedt, is dat dan niet iets wat kan worden afgedwongen? 200.000 euro plus BTW vragen voor een klein kaveltje terwijl er jarenlange wachtlijsten zijn voor huurwoningen is een aardige beperking van "voldoende woongelegenheid".
TheGhostInc schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:36:
Als je koop & huur echt naast elkaar legt, het beide goede slechte opties zijn en er geen duidelijke reden is voor huur.
't Is maar net wat je uitgangspunt is...
Maar om vandaag de dag bewust te kiezen voor > 5 jaar te gaan huren, dan wil ik ook wel eens een rekenvoorbeeld zien waarbij huren duidelijk goedkoper is.
Ga maar eens rekenen aan iemand die 5 jaar geleden een huis kocht, en nu 50k onder water staat...

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 01-02-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

TheGhostInc schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:36:
[...]
Maar volgens mij is de keuze koop / huur ook helemaal niet moeilijk op dit moment. Als je koop & huur echt naast elkaar legt, het beiden goede opties zijn en er geen duidelijke reden is voor huur. Dan is koop op dit moment veruit het interessants.
Alleen als er duidelijk redenen zijn om flexibel te blijven zijn, dan is huren nog een optie. Maar om vandaag de dag bewust te kiezen voor > 5 jaar te gaan huren, dan wil ik ook wel eens een rekenvoorbeeld zien waarbij huren duidelijk goedkoper is.
Ok, even extreem ruwe schatting. Sociale huurwoning a 400 euro per maand. Vergelijkbaar appartement voor 200k in 2008.

4% rente, zeg netto 2,5%.

20% eraf voor koophuis de afgelopen 5 jaar. € 40k. Nu € 160k waard.
Rentelasten zonder aflossing: € 5k /jaar.

Sociale huurwoning: 400 euro/maand. € 4800 p/jaar.

Reken ik de extra lasten zoals de duizenden euro's kosten koper en belastingen niet mee, die doorgaans hoger zijn dan de extra lasten van een sociale huurwoning. Dus berekening is gunstig voor koopwoning.

Over periode van 5 jaar heeft de koopwoning dus € 65k gekost (waarvan niets afgelost!), de huurwoning € 24k. Ruim € 40 k verschil.

Minder kosten, flexibel, én nooit onder water staan. Ik snap wel waarom scheefhuurders in een sociale huurwoning blijven zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan hebt. 400 euro per maand heb je een 2 kamerflat (al gaan die hier ook voor 600 per maand weg trouwens) van rond de 48-52m2. Voor 2 ton heb je hier een rijtjeshuis met 4 kamers en een zolder, met zo'n 100m2. Dat is nogal een behoorlijk verschil in wat je hebt voor de prijs.

Dat noem ik niet echt vergelijkbaar hoor ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Naast het feit dat als je gewoon blijft zitten en niet gaat verhuizen het je geen 65.000 euro heeft gekost, maar 25.000 euro. ;)

Dan heb ik liever toch een huis dat "onder water" staat, dan een lullige huurwoning.

[ Voor 25% gewijzigd door GioStyle op 01-02-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
GioStyle schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:10:
Naast het feit dat als je gewoon blijft zitten en niet gaat verhuizen het je geen 65.000 euro heeft gekost, maar 25.000 euro. ;)
Volgens de leer dat geleend geld minder waard is dan geld waar je voor gewerkt hebt o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:04:
Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan hebt. 400 euro per maand heb je een 2 kamerflat (al gaan die hier ook voor 600 per maand weg trouwens) van rond de 48-52m2. Voor 2 ton heb je hier een rijtjeshuis met 4 kamers en een zolder, met zo'n 100m2. Dat is nogal een behoorlijk verschil in wat je hebt voor de prijs.

Dat noem ik niet echt vergelijkbaar hoor ;)
Nu, maar toen was de situatie wel anders. Ik ken mensen die zeer weinig betalen op gewilde plekken (centrum grote stad).

Nu is dat schier onmogelijk geworden. Desalniettemin zijn er talloze situaties te bedenken waar huren nog steeds duidelijk beter/verstandiger/goedkoper is dan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RemcoDelft schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:17:
[...]

Volgens de leer dat geleend geld minder waard is dan geld waar je voor gewerkt hebt o.i.d.?
Volgens de leer dat een hypotheek altijd afgelost dient te worden. Als jij de volledige looptijd van de hypotheek blijft zitten heb je echt geen verlies of winst. Of vind jij dat een huis net zoals 99,99% van de bevolking een investeringsobject is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
GioStyle schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:26:
[...]

Volgens de leer dat een hypotheek altijd afgelost dient te worden. Als jij de volledige looptijd van de hypotheek blijft zitten heb je echt geen verlies of winst. Of vind jij dat een huis net zoals 99,99% van de bevolking een investeringsobject is?
Op het moment dat je aflost en je dus geld in die stenen hebt zitten voelt dat natuurlijk wel als een vorm van 'investering'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

nikao schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:50:
[...]

Op het moment dat je aflost en je dus geld in die stenen hebt zitten voelt dat natuurlijk wel als een vorm van 'investering'
Het is net hoe je er tegen aan kijkt denk ik. Ik zou het niet zien als een investering in steen, maar gewoon het terugbetalen van een schuld die er is. Die schuld is dan na 30 jaar afbetaalt. Het gaat mij niet wat het waard is, omdat ik het gewoon afschrijf richting 0 (dus geen schuld meer). Daarna woon je praktisch gratis, en steek je alles wat je er voor krijgt als je verkoopt in de pocket. Of dat nu 1 ton is, 2 ton, of misschien maar 50k, dat boeit mij namelijk niet. Het is altijd meer dan als je een huurwoning verlaat.

Ik ben dan wel een starter als ik de kopermarkt op ga, al zoek ik gezien m'n leeftijd nu wel een huisje, boompje, beestje woning om daar voor de rest van m'n leven te blijven zitten. En een 2-kamer sociale huurflat is dat absoluut niet. Met m'n 7 jaar inschrijftijd kom ik er amper tussen op de wachtlijst hier. Dan nog maar de vraag wat er allemaal aangeboden wordt. Meestal maar 2 of 3 woningen per 2 weken, dus keuze heb je niet, en je zit er minimaal 10 jaar aan vast voor iets wat je eigenlijk niet wil, en sowieso te duur is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:59:
[...]

Ik zou het niet zien als een investering in steen, maar gewoon het terugbetalen van een schuld die er is
Klopt theoretisch misschien wel, maar je huis is geld waard en dat weet je. Op het moment dat je schuld afbetaald bouw je dus kapitaal op in de waarde van je woning. Is dus niet zo gek dat mensen dat als 'investering' zien. Het is gewoon iets waar je wel degelijk rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat jij vind dat het moet, wil niet zeggen dat ik dat ook moet ;)

Punt is dat ik dat niet mee neem in m'n lange termijn planning, en vergelijk met huur. Ga je weg, krijg je niks. Omdat ik de schuld volledig ga aflossen, is alles wat er uit de verkoop komt pure winst, En dan puur kijkend dat wat ik wil kopen maar de helft van de lasten is van sociale huur. 15 jaar huren heeft het zelfde plaatje in maandelijkse kosten als 30 jaar de netto hypotheek ophoesten. Kortweg gezegd, ik halveer m'n lasten voor het dubbele aan ruimte en het dubbele aan woongenot (weg uit hoofdbouw).

Ik heb 100k cash op de plank liggen, daar kan je een studio van kopen, en die tik dan gewoon af. Maar ik wil geen 30m studio'tje. Dus ik wil er nog een 80k bij in een hypotheek, en die krijg ik niet, want geen vaste aanstelling en ook geen intentie-verklaring.. Dus de bank mag vanuit de overheid dat crediet niet verstrekken.

Mijn argument: De bank loopt 0,0 risico, want een huis van 180k met een hypotheek van 80k, zal er alleen een restschuld overblijven bij een executieverkoop als de markt 60% instort, en daar zijn de banken het verders allemaal mee eens dat er geen risico is, maar ze staan simpelweg tegen de muur, en schiet de overheid met scherp, so to speak.

Ik mag qua inkomen niet eens lager huren dan de hypotheek is, hypotheek is netto 330 per maand ongeveer, en m'n inkomen zorgt er voor dat ik niet goedkoper mag huren dan 370 per maand..

Die 100k op de plank, is overigens niet mijn bezit, maar een onbelaste gift die ik krijg als ik ga kopen. Niet kopen, is niks krijgen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
GioStyle schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:26:
Irrelevant. Je had het huis uit dit voorbeeld ook 5 jaar later kunnen kopen, 40k minder hypotheek kunnen hebben, en het dus goedkoper kunnen aflossen.
nikao schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 14:34:
Klopt theoretisch misschien wel, maar je huis is geld waard en dat weet je. Op het moment dat je schuld afbetaald bouw je dus kapitaal op in de waarde van je woning. Is dus niet zo gek dat mensen dat als 'investering' zien. Het is gewoon iets waar je wel degelijk rekening mee moet houden.
Des te meer reden om voorstander van lage prijzen te zijn: als je huis 50k waard is, ben je aanzienlijk minder "dief van je eigen portemonnee" (door het niet in aandelen te beleggen o.i.d.) dan als hetzelfde huis 500k waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:30:
Dat jij vind dat het moet, wil niet zeggen dat ik dat ook moet ;)

Punt is dat ik dat niet mee neem in m'n lange termijn planning,
Wellicht niet het slimste om te doen als je straks wellicht je huis moet 'opeten' als je ouder bent om de zorg te betalen en weet ik veel wat...
Het blijft natuurlijk gewoon een asset in je balansboekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
RemcoDelft schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:42:
[...]
Ga maar eens rekenen aan iemand die 5 jaar geleden een huis kocht, en nu 50k onder water staat...
Dat is wel een interessante. Want 50K klinkt heel dramatisch. Stel je kocht begin 2008 nietsvermoedend een huis van 3 ton. Je leende 330.000 euro aflossingsvrij tegen 5% rente. Dan is het plaatje voor koop:

Rente: 6 jaar lang, 99.000 bruto, netto bij 42% aftrek: 57.420
Eigenaarslasten: 3000 per jaar maakt 18.000
Onderwaterstand: 50.000
Totaal: 125.420

Dan gaan we een vergelijkbaar huis huren tegen 6% van de waarde. We hebben een schat van een huisbaas die de huur niet verhoogt (en het rekenen makkelijker maak :+). Dat levert een kostenpost op van 18.000 euro per jaar. Totaal over 6 jaar tijd maakt 108.000.

Het verschil in het voordeel van huren is dan 17.000 euro. Dat is een aanzienlijk verschil. Er is echter een behoorlijke maar. En dat is dat de 50K onder water alleen betaald hoeft te worden als je verhuist. Zolang je blijft wonen zul je er geen last van hebben (en als dat lang genoeg is lost het zichzelf op). Maandelijks zal de koper minder kwijt zijn aan het wonen. Moet ie alleen niet gaan scheiden, werkloos worden, of worden overgeplaatst naar de andere kant van het land.
En dat is ook de reden dat die 50K vaak wel een seriieus probleem wordt. Iemand die in 2007 voor 3 ton een huis kocht kon helemaal heen huur van 1500 euro betalen. Of liever omgekeerd: als je 1500 euro kon betalen kocht je een huis van 4 of 5 ton. Bij problemen zal dus niet de 17K moeten worden opgelost, maar de 50K. Ik zou daarom niet graag in de koopsituatie terechtkomen. (Maar ik zou ook nooit op het randje van mijn financiele kunnen lenen en dan ook nog eens niet aflossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:30:

Punt is dat ik dat niet mee neem in m'n lange termijn planning, en vergelijk met huur. Ga je weg, krijg je niks. Omdat ik de schuld volledig ga aflossen, is alles wat er uit de verkoop komt pure winst,
Ik ben het overigens wel een groot dele met je eens dat je het niet klakkeloos als investering zou moeten zien. Maar je hebt het nu al over 'pure winst'.. knappe jongen die daar niet naar kijkt als je over 15 of 20 jaar toch wilt/moet verhuizen en andere plannen maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Bartjuh schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:59:
[...]

Ok, even extreem ruwe schatting. Sociale huurwoning a 400 euro per maand. Vergelijkbaar appartement voor 200k in 2008.

4% rente, zeg netto 2,5%.

20% eraf voor koophuis de afgelopen 5 jaar. € 40k. Nu € 160k waard.
Rentelasten zonder aflossing: € 5k /jaar.

Sociale huurwoning: 400 euro/maand. € 4800 p/jaar.

Reken ik de extra lasten zoals de duizenden euro's kosten koper en belastingen niet mee, die doorgaans hoger zijn dan de extra lasten van een sociale huurwoning. Dus berekening is gunstig voor koopwoning.

Over periode van 5 jaar heeft de koopwoning dus € 65k gekost (waarvan niets afgelost!), de huurwoning € 24k. Ruim € 40 k verschil.

Minder kosten, flexibel, én nooit onder water staan. Ik snap wel waarom scheefhuurders in een sociale huurwoning blijven zitten :P
Misschien miste je in mijn quote het 'vandaag' stukje?

Maar nu hebben we een scheefhuurder... Leuk, dan gaan we rekenen.
Je vergeet overigens dat de afgelopen jaar de huren gewoon netjes 2-3% omhoog zijn gegaan. Zullen we zeggen 3%? We begonnen op 400, dat is na 5 jaar opgelopen naar 450. Nog steeds peanuts.
Hij/zij woont goed scheef, de komende 5 jaar 10% verhoging per jaar?
Laatste jaar betalen zij dan 650 per maand.

Over 5 jaar is de balans al bijna €8.000 euro de andere kant op verhuisd.

De enige 2 dingen die dan nog openstaan zijn de aflossing en het onder water staan.
De eerste €8000 hebben we al binnen. Met wat aflossing en marktherstel/inflatie is de rest in de jaren daarna prima in te halen. De kopers betalen nu immers honderden euro's minder per maand.

Ik zou als scheefhuurder maar fors gaan sparen voor een verhuizing, want de lol gaat er de komende jaren hard vanaf. Zelfs in jouw extreme voorbeeld uit 2008 is de huurder op dit moment al geld aan het inleveren en de huur moet nog fors omhoog en de scheefhuurder is de graaier van 2014.

Dus als je in 2008 kon kiezen tussen sociale huur en kopen, dan kom je, na 15 jaar woonmarktellende er waarschijnlijk nog steeds als winnaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Senor Sjon schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 23:40:
[...]

Waarom die tags? En hoeveel rendement had je huur opgeleverd? Dan zie je de koopwoning als investering en de huurwoning als kosten?
Tags omdat hij ze zelf ook gebruikt en dat dus wellicht op prijs stelt.

Ik snap niet wat je bedoelt met "hoeveel rendement had je huur opgeleverd"?

Het gaat mij erom dat:
Positief vermogen (spaargeld) rendement geeft
Negatief vermogen (hypotheek) rente kost

Als je dan vervolgens rente op de hypotheek als kosten rekent moet je uiteraard ook het (misgelopen) rendement op je spaargeld meenemen, heeft helemaal niets te maken met een koopwoning als investering zien.

Je hypotheek verlagen door spaargeld geeft je dus minder rentekosten op je hypotheek maar zorgt er ook voor dat je minder rendement op je spaargeld hebt (en is dus een afweging welke meer kost/oplevert)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
TheGhostInc schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:13:
[...]
Dus als je in 2008 kon kiezen tussen sociale huur en kopen, dan kom je, na 15 jaar woonmarktellende er waarschijnlijk nog steeds als winnaar uit.
Oke, je hebt nu bewezen dat als je 15 jaar in een koophuis blijft wonen dit goedkoper is dan huren :|

Zet er nu nog eens een berekening naast van iemand die in 2008 sociaal ging huren en vervolgens in 2014/2015 alsnog hetzelfde huis koopt (hetzelfde wat Remco hierboven al aangeeft).

Ik huur voor >€700,- per maand en zou inderdaad nu wel geïnteresseerd zijn om dit huis te kopen (voor de juiste prijs). Denk echter maar niet dat ik spijt heb dat ik halverwege 2011 dit huis ben gaan huren, het huis is meer in waarde gedaald dan ik totaal aan huur betaald heb.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 01-02-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

T-MOB schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:08:
[...] Dat is wel een interessante. Want 50K klinkt heel dramatisch. Stel je kocht begin 2008 nietsvermoedend een huis van 3 ton. Je leende 330.000 euro aflossingsvrij tegen 5% rente...
En dan ga je er nog van uit dat dat huis 'maar' 20.000 Euro in waarde gedaald is...

Dat is ongeveer 7 procent waardedaling, terwijl 20 procent waardedaling over die periode realistischer is...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

nikao schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:07:
[...]

Wellicht niet het slimste om te doen als je straks wellicht je huis moet 'opeten' als je ouder bent om de zorg te betalen en weet ik veel wat...
Dat maakt mij niet uit. Waar het mij voornamelijk omgaat is dat kopen voor mij 50% goedkoper is dan huren, en dan maak ik een moment opname. Huren stijgen elk jaar, dus dat loopt elk jaar het verschil steeds verder op.

Ik ben met 15 jaar huren net zoveel geld kwijt als 30 jaar aflossen. Die besparing op woonlasten vertolkt zich in een koopkrachtstijging, en daar gaat het mij om.

Als ik zorgbehoevend wordt, heb ik tot die tijd zoveel geld bespaard met wonen, en andere dingen voor kunnen doen/kopen/whatever. En dan eet ik de rest wel op, totaal geen problemen mee.
Het blijft natuurlijk gewoon een asset in je balansboekje :)
Dat wel, maar het simpelweg niet in de planning meenemen, is eigenlijk uitgaan van het ergste, en dan valt alles mee ;)
nikao schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:09:
[...]

Ik ben het overigens wel een groot dele met je eens dat je het niet klakkeloos als investering zou moeten zien. Maar je hebt het nu al over 'pure winst'.. knappe jongen die daar niet naar kijkt als je over 15 of 20 jaar toch wilt/moet verhuizen en andere plannen maakt...
Als iemand die (begin in de) 20 is, dan kan ik daar in meekomen. Ik zit al bijna tegen de 40, en dan sta je toch al weer anders in het leven..

Ik krijg die 100k niet als ik niet koop. Dus die 100k reken ik niet mee. Het is geld wat ik niet heb, maar onder voorwaarde kan krijgen. Die neem ik dan ook niet mee in de "pure winst". Een hypotheek van 80k zijn mijn kosten. Na 15 jaar aflossen staat er nog 40k open, na 20 jaar nog 30k. Alles wat meer is dan de openstaande schuld zie ik als pure winst ja.

Immers, koop ik niet, heb ik ook niks na 15-20 jaar wonen. Dat er minder dan 180k dan betaalt wordt, i do not care. Ik schrijf af naar 0 in 30 jaar, en daar plan ik op. Ik vergelijk het dus wat je hebt na een zelfde periode huren, die een maandlast heeft van het dubbele..

Dus ja, investering in woningverbetering kan, daar is immers door de uitloop van het verschil tussen een bevroren schuld aflossen en een elk jaar stijgende huurprijs vrij snel te realiseren. Ik zou dus niet gaan verbouwen als daar geen budget voor is, ophogen van de hypotheek daarvoor, dus de overwaarde terug in het huis stoppen, is iets wat ik ook niet ga doen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:19:
[...]

Oke, je hebt nu bewezen dat als je 15 jaar in een koophuis blijft wonen dit goedkoper is dan huren :|
Sociale huur versus te duur kopen... Zelfs als we het trekken in het extreme

Zet er nu nog eens een berekening naast van iemand die in 2008 sociaal ging huren en vervolgens in 2014/2015 alsnog hetzelfde huis koopt (hetzelfde wat Remco hierboven al aangeeft).
Om te bewijzen dat je enorme winsten kunt behalen met speculeren, helemaal als je in het verleden gaat rekenen? Overigens kun je hetzelfde huis niet kopen, want die mensen kunnen het niet verkopen voor jouw prijs :+

Zullen we het gewoon over de ontwikkelingen hebben, in plaats van 'what if'. Ja, in 2008 kopen was duur, maar als je er nog steeds woont en niet weg hoeft is er nog steeds niks aan de hand.
[...] zou inderdaad nu wel geïnteresseerd zijn om dit huis te kopen (voor de juiste prijs) [...]
Exact, de huurprijzen lopen op en de koopprijzen lopen omlaag... ra ra wat wordt steeds interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

TheGhostInc schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:43:
[...] Zullen we het gewoon over de ontwikkelingen hebben, in plaats van 'what if'. Ja, in 2008 kopen was duur, maar als je er nog steeds woont en niet weg hoeft is er nog steeds niks aan de hand...
Tenzij je bank nerveus wordt van 50k of meer 'onder water' staan... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RemcoDelft schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:44:
[...]

Irrelevant. Je had het huis uit dit voorbeeld ook 5 jaar later kunnen kopen, 40k minder hypotheek kunnen hebben, en het dus goedkoper kunnen aflossen.
Nee, want je kan niet in de toekomst kijken en waar wil je in die 5 jaar gaan wonen? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 01-02-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Fiber schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:53:
[...]

Tenzij je bank nerveus wordt van 50k of meer 'onder water' staan... O-)
Zolang je de maandlasten kunt betalen lijkt me dat geen probleem voor de bank. (Financieren van die 50k is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan de maandlasten van je hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat vinden ze juist wel. Als je namelijk een woning kocht aflossingsvrij van 2ton, krijg je er geen 2 ton voor, dus die schuld blijft, in tegenstelling tot als je aflost. Los je alles af, dan zakt de schuld vanzelf, maar dat was de laatste jaren niet echt van toepassing, immers waren dat allemaal constructies die op basis van schuld maximalisatie waren, en dus zo veel mogelijk profiteren van de HRA.

Dat zou het zelfde als als ik nu zeg, weet je, ik ga ipv 40 uur in de week maar 32 uur in de week werken. Dan zakt m'n belastbaar inkomen. Dan heb ik ipv 2 dagen weekend, er 3. Omdat ik minder verdien heb ik in eens welhuurtoeslag, en stijgt ook m'n zorgtoeslag, wat inhoud dat andere mijn gat die ik zelf voor kies, mogen opvullen. En dan ga ik er zelfs netto op vooruit.

Ja de HRA is een sigaar uit eigen doos, mits je je schuld gewoon afbouwd, anders is het een sigaar uit andermans doos. Zelfde geldt voor de toeslagen. Al heeft niet iedereen de mogelijkheid om daar keuzes te maken, wat bij koop wel het geval is kijkend naar de verschillende mogelijkheden tot hypotheekvormen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 17:35:
Ja de HRA is een sigaar uit eigen doos, mits je je schuld gewoon afbouwd, anders is het een sigaar uit andermans doos. Zelfde geldt voor de toeslagen. Al heeft niet iedereen de mogelijkheid om daar keuzes te maken, wat bij koop wel het geval is kijkend naar de verschillende mogelijkheden tot hypotheekvormen.
En voor modaal+ vrije sector huurders is de HRA geen sigaar krijgen, maar er dubbel voor betalen (via belasting én hogere huren door HRA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yups...

Waar ik mee te kampen heb is dat hier 2x zo snel sociale huur verdwijnt. Aan de ene kant de verkoop van die woningen, aan de andere kant het doorschieten van de prijs zodat het buiten de sociale huur valt.

Die laatste is dan weer het resultaat van het in 2011 ingestelde "schaarstegebieden" heb ik het idee:
Schaarstegebied @ overheid & Lijst met gemeentes waar ze het heffen

En dan kan het heel hard gaan qua prijs...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:36:
Dat maakt mij niet uit. Waar het mij voornamelijk omgaat is dat kopen voor mij 50% goedkoper is dan huren, en dan maak ik een moment opname. Huren stijgen elk jaar, dus dat loopt elk jaar het verschil steeds verder op.

Ik ben met 15 jaar huren net zoveel geld kwijt als 30 jaar aflossen. Die besparing op woonlasten vertolkt zich in een koopkrachtstijging, en daar gaat het mij om.
Het is een nogal vreemde vergelijking als je zegt dat je 100k cadeau krijgt als je koopt. Stel nou dat je niet 100k krijgt bij koop, maar dat "iemand" 15 jaar je huur wil betalen... Het is hooguit een verschuiving van wat gunstig is, maar vreemd om koop vs. huur als "reden" te zien. Je krijgt 100k cadeau, dat maakt het verschil, niet het kopen of huren.
RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:31:
Die laatste is dan weer het resultaat van het in 2011 ingestelde "schaarstegebieden" heb ik het idee:
Schaarstegebied @ overheid & Lijst met gemeentes waar ze het heffen
Prijzen verhogen staat haaks op de eerder genoemde grondwet! De overheid moet schaarste oplossen. Prijzen verhogen lost niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RemcoDelft schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:38:
[...]

Het is een nogal vreemde vergelijking als je zegt dat je 100k cadeau krijgt als je koopt. Stel nou dat je niet 100k krijgt bij koop, maar dat "iemand" 15 jaar je huur wil betalen... Het is hooguit een verschuiving van wat gunstig is, maar vreemd om koop vs. huur als "reden" te zien. Je krijgt 100k cadeau, dat maakt het verschil, niet het kopen of huren.
Nee, niet helemaal. Met die gift kan ik kopen wat ik wil. Zonder die gift kan ik kopen wat ik niet wil (als ik een vaste aanstelling of een intentie-verklaring krijg). Ik kan ook blijven huren, wat duurder is. Immers verandert de hypotheek niet, alleen de aankoop prijs wordt hoger door die gift, en dan ben ik uit hoogbouw.

Punt is alleen, ik huur nu voor 660 per maand, en dat stijgt elk jaar, en dat vind ik zonde van m'n eigen geld.
[...]

Prijzen verhogen staat haaks op de eerder genoemde grondwet! De overheid moet schaarste oplossen. Prijzen verhogen lost niets op.
En toch gebeurt het blijkbaar.. Maarja, wie controleert de overheid? ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:51:
Maarja, wie controleert de overheid? ;)
Jij en ik; wij allemaal! In maart ben je weer aan de buurt, en wel voor de overheidslaag waar je op dit vlak de meeste impact hebt: de gemeenteraad.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:51:
Punt is alleen, ik huur nu voor 660 per maand, en dat stijgt elk jaar, en dat vind ik zonde van m'n eigen geld.
Maareh, rente betalen aan zo'n k*lere-bank, en al dat onderhoud, vind je dat dan niet "zonde van je eigen geld"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 00:04:
[...]

Maareh, rente betalen aan zo'n k*lere-bank, en al dat onderhoud, vind je dat dan niet "zonde van je eigen geld"?
Je moet ergens wonen, en kopen is voor mij de goedkoopste oplossing.. Daarnaast heb je vele malen meer keus, geen wachtlijsten. Qua onderhoud is het niet veel meer dan bijhouden.. Zelfde eigenlijk als wat een woningbouw doet. Dus eigenlijk niks vervangen wat niet nodig is, en 1x per 10 jaar een likje verf smeren op de kozijnen buiten..

En dat doe ik een stuk netter dan menig aannamer die een woningbouw inhuurt die rustig 1cm op het raam nog zit te smeren, want men schuurt niks, ze smeren het gewoon over de oude laag heen |:(

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op zondag 02 februari 2014 @ 00:13:
[...]

Je moet ergens wonen, en kopen is voor mij de goedkoopste oplossing.. Daarnaast heb je vele malen meer keus, geen wachtlijsten. Qua onderhoud is het niet veel meer dan bijhouden.. Zelfde eigenlijk als wat een woningbouw doet. Dus eigenlijk niks vervangen wat niet nodig is, en 1x per 10 jaar een likje verf smeren op de kozijnen buiten..
De kosten voor onderhoud vallen in de praktijk vies tegen. Als je het tenminste goed wilt doen en ook nog een beetje met je tijd mee wilt gaan. Onderhoud van het niveau "1x per 10 jaar een likje verf op de kozijnen" werkt de eerste 15 jaar misschien nog, maar daarna gaat het heel hard achteruit.
En dat doe ik een stuk netter dan menig aannamer die een woningbouw inhuurt die rustig 1cm op het raam nog zit te smeren, want men schuurt niks, ze smeren het gewoon over de oude laag heen |:(
Lekker belangrijk dat de aannemer van de woningbouw er een zooitje van maakt. Tis toch niet van jou! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hoe nieuwbouw van koopwoningen tot prijsbederf kan leiden
Als de becijferingen van Van Dalen en De Vries voor een zeer brede range geldig zouden zijn (dat staat niet vast), zou een verdubbeling van het nieuwbouwvolume van koophuizen tot een additionele daling van koopprijzen in de voorraad van 4% leiden. Dit illustreert dat de Nederlandse koopwoningmarkt nog steeds zeer broos is.

Makelaars: gefeliciteerd; door de te lage nieuwbouw wordt een verdere koopprijsdaling in de voorraad voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En in dat zelfde artikel:
De woningproductie blijft blijkens een recente ABF-becijfering ver achter bij de ontwikkeling van de woningbehoefte. De woningtekorten nemen toe. Als de feitelijke nieuwbouwproductie zou worden gebracht op het niveau van deze behoefte-ontwikkeling, is tenminste een verdubbeling van de nieuwbouw van woningen nodig.
Hou de woningnood hoog, en er komt vanzelf een gek die het van een verkoper voor veel wil overnemen. Los de woningnood op met gecorrigeerde prijzen anno nu, en de huidge verkopers raken het aan de stenen niet kwijt als nieuwbouw onder de prijs duikt.
Al zijn er nog genoeg mensen die prima kunnen zeggen: Ach, dan maar 50% van de taxatie-waarde, winst is er toch al, dan maar 50k / 100k minder winst..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kunstmatig oppompen van de prijzen gaat op de lange duur toch niet werken. Kwestie van geduld totdat de boel verder naar beneden knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En zo kan je alles als consument natuurlijk kapot maken. Het is niet dat mensen niet willen, het zijn de regels die zorgen dat mensen de hypotheek niet krijgen.

Want als we maandag met z'n alle bepalen om de hele week geen vlees te kopen, dan ligt volgende week maandag alles afgeprijsd in de winkel.. Verkopen zal toch gebeuren. De vraag is hoelang het voor de verkoper duurt voordat het nog houdbaar is. Voor vlees staat er een datum op. Voor een koopwoning ligt het er aan of de hypotheek nog betaalt kan worden...

De een z'n dood, de ander z'n brood. Always was, always been.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 09:55:
Dat kunstmatig oppompen van de prijzen gaat op de lange duur toch niet werken. Kwestie van geduld totdat de boel verder naar beneden knalt.
Probleem daarmee is dat het nog wel eens 30 jaar kan gaan duren.... 30-50 jaar lang zijn woningprijzen harder gestegen dan de inflatie, nu maakt de politiek plannen om dat de komende 30 jaar weer terug te draaien. Denk aan de verlaging van de maximum HRA van 52 naar 38%, de plannen om naar 80% LTV te gaan, etc.
30 jaar is te lang om geduld te hebben, dus je wordt min of meer gedwongen om alsnog "the greater fool" te zijn door andermans schuld over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zondag 02 februari 2014 @ 10:20:
[...]

Probleem daarmee is dat het nog wel eens 30 jaar kan gaan duren.... 30-50 jaar lang zijn woningprijzen harder gestegen dan de inflatie, nu maakt de politiek plannen om dat de komende 30 jaar weer terug te draaien. Denk aan de verlaging van de maximum HRA van 52 naar 38%, de plannen om naar 80% LTV te gaan, etc.
30 jaar is te lang om geduld te hebben, dus je wordt min of meer gedwongen om alsnog "the greater fool" te zijn door andermans schuld over te nemen.
Dat klopt wel, wat je hier schrijft.

Het is alleen maar te hopen dat jongeren wakker blijven en in durven zien wat hun nog te wachten staat. Zodat al die in de toekomst nog komende negatieve effecten nu al voor een groot deel in de verkoopprijzen worden ingeprijsd. Ik denk dat dat nu steeds meer gaat komen.

Afijn, ik ben hard aan het sparen. Áls ik een huis koop, reken ik gelijk af, zonder hypotheek. Maar als de prijzen niet ver genoeg naar mijn zin dalen, dan koop ik lekker niet en ga ik dat spaargeld in het buitenland uitgeven aan dure vakanties e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
RaZ schreef op zondag 02 februari 2014 @ 10:14:
...
Want als we maandag met z'n alle bepalen om de hele week geen vlees te kopen, dan ligt volgende week maandag alles afgeprijsd in de winkel.. Verkopen zal toch gebeuren. De vraag is hoelang het voor de verkoper duurt voordat het nog houdbaar is. Voor vlees staat er een datum op. Voor een koopwoning ligt het er aan of de hypotheek nog betaalt kan worden...

De een z'n dood, de ander z'n brood. Always was, always been.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

De huidige bouw wordt ingehaald door de techniek. Je kunt steeds goedkoper bouwen naar moderne maatstaven. De grap is dat bouwers van mening zijn dat huizen helemaal 'afgewerkt' moet worden opgeleverd en dat is ook niet vreemd omdat daar een deel van de winst in zit.
Hier een extra goot, daar een extra aansluiting, etc, etc.

Het lijkt op een auto van VAG of BMW. Er wordt altijd geadverteerd met een auto die met opties twee maal zo duur zijn. Alleen wil ik bij wijze van een Dacia.
Minimale aansluitingen conform bouwbesluit, isolatie conform bouwbesluit, en de rest geef ik zelf invulling aan. Diegene die lekker wilt koken schaft een mooie keuken aan, diegene die eet uit een koelkast, magnetron en grill, die heeft een extra werkkamer. En juist die keus zal meer verscheidenheid opleveren dan de eentoningheid die vinex tot nu toe heeft opgeleverd.

En met striktere regels heb je ook geen omkijken naar risico van financiering. Dus ipv annuiteit een linieare hypotheek. De verplichting van annuiteit werd gepresenteerd als het ei van columbus, praktijk blijft nog altijd dat 3x een periode van 10 jaar door nieuwe bewoners, je nog steeds maar een heel klein deel van de som hebt afgelost. Probleem is dat we nog steeds geen politicus hebben die eerlijk is en aangeeft dat een huis op een gegeven moment niet voldoet, en dat je een keus moet maken afbreken of renovereren waarbij je vaak een aanzienelijk bedrag kwijt bent. Issue daarbij is dat die overweging vaak door een nieuwe bewoner moet worden gemaakt, en die zal nooit een idioot bedrag neerleggen als hij de keus heeft.

En dat brengt ons weer bij een eerder punt.
Hebben we die (eerlijke) keus wel?
Mijn mening is daarbij wel duidelijk denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Iblies schreef op zondag 02 februari 2014 @ 11:30:
[...]

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.

De huidige bouw wordt ingehaald door de techniek. Je kunt steeds goedkoper bouwen naar moderne maatstaven. De grap is dat bouwers van mening zijn dat huizen helemaal 'afgewerkt' moet worden opgeleverd en dat is ook niet vreemd omdat daar een deel van de winst in zit.
Hier een extra goot, daar een extra aansluiting, etc, etc.

Het lijkt op een auto van VAG of BMW. Er wordt altijd geadverteerd met een auto die met opties twee maal zo duur zijn. Alleen wil ik bij wijze van een Dacia.
Minimale aansluitingen conform bouwbesluit, isolatie conform bouwbesluit, en de rest geef ik zelf invulling aan. Diegene die lekker wilt koken schaft een mooie keuken aan, diegene die eet uit een koelkast, magnetron en grill, die heeft een extra werkkamer. En juist die keus zal meer verscheidenheid opleveren dan de eentoningheid die vinex tot nu toe heeft opgeleverd.
Ik geloof niet dat de huizenmarkt er beter van wordt als huizen casco worden opgeleverd. Als ik zie dat projecten in Utrecht meer dan twee jaar in beslag nemen, dan duurt dat domweg te lang. Mocht je de renovatie niet willen meenemen, dat kost het afbouwen van een huis 3-6 maanden, afhankelijk van de staat en de mate van afwerking van het huis en de snelheid waarmee iemand (zelf) klust. Bovendien willen mensen op dit moment nauwelijks kluswoningen hebben. Immers: de opknappers die nu te koop staan lopen totaal niet. Dat doet mij vermoeden dat de mening van de gemiddelde tweaker hier anders is dan het gemiddelde van de markt. ;)

Btw: het onderzoek naar bouwgrond wat het FD gedaan heeft, vond ik het beste nieuws in maanden. Eindelijk zijn er feiten beschikbaar en komt er discussie over de aanpak van de hoge grondprijs. Wethouders moeten verantwoording afleggen en doen dat op het belangrijkste moment in vier jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@discussie kluswoning vs. casco huis:
Een huis grondig renoveren kost al snel meer arbeid dan een nieuw huis bouwen. Als je 2 ton neerlegt voor een huis waar je voor 1 ton aan moet verbouwen, is dat al heel snel heel erg zonde.
Zeker als je bedenkt dat je dat casco voor misschien 50k neerzet, dan bespaar je dus anderhalve ton, je hoeft geen oude zooi af te breken, zit niet met 100 jaar oude ellende, en je kan alsnog voor een ton afbouwen naar smaak.
Probleem blijft natuurlijk de grondprijs... Huizen casco opleveren omdat het een paar k goedkoper is schiet niet op zolang de grondquote 30-60% is.

@Krisp (hieronder): dat is natuurlijk volledig persoonlijk. Gelukkig wil niet iedereen een oud huis, net zoals niet iedereen een nieuw huis wil.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 02-02-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dan onderschat je het aspect 'sfeer' toch behoorlijk. Als ik de keuze krijg tussen een 100 jaar ouder huis en een nieuw huis, dan wil ik met liefde 20-50K extra betalen voor een oud huis. Niet voor niets heb ik mijn huidige aankoop vergeleken met woningen die 30-50K duurder waren, maar wel oud. Ik kan je vertellen dat dit voor mij een lastige keuze was, die ik alleen maar kon verantwoorden door de wetenschap dat ik daardoor in het volgende huis meer kan investeren door de kosten die ik met deze woning niet heb.

Nogmaals: tweakers zijn doorgaans a-typische kopers. Die kopen het liefste met eigen geld, lange rentevaste periodes en met veel vierkante meters zonder veel onderhoud en voor de rest van hun leven. Logisch: het is risicomijdend en technisch de beste keuzes. Qua emoties is het echter veruit de saaiste. Niet iedereen wil daarin meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor effect heeft de stijgende werkloosheid op de huizenmarkt?
Kan iemand dat met cijfers staven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 februari 2014 @ 22:23:
Wat voor effect heeft de stijgende werkloosheid op de huizenmarkt?
Kan iemand dat met cijfers staven?
Lijkt me duidelijk toch. Moet je dat echt voorgekauwd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het effect is duidelijk, maar of het ook een voorspeller is, is wat anders. Zou zomaar kunnen zijn dat de werkeloosheid achterloopt op de huizenmarkt. Of dat de correlatie heel erg zwak is. Even de cijfers naast elkaar leggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Krisp schreef op zondag 02 februari 2014 @ 15:14:
Dan onderschat je het aspect 'sfeer' toch behoorlijk. Als ik de keuze krijg tussen een 100 jaar ouder huis en een nieuw huis, dan wil ik met liefde 20-50K extra betalen voor een oud huis.
...
Je betaalt niet voor sfeer, je betaalt voor emotie waardoor het per definitie een illusie is. Een ouder huis met flinke tuin en zadeldak voor de middenklasse van weleer. Alleen dat beeld is lokaal gebonden en heeft verder weinig me kwaliteit van huizen te maken.

Modernisme in huizenbouw bestaat al toch weer bijna 100 jaar. Zegt je misschien weinig maar dit doet misschien een belletje rinkelen,
Afbeeldingslocatie: http://www.furniturefashion.com/image/Cool%20Japanese%20Home.jpgEn nog meer,
https://www.google.com/se...oAQ&biw=981&bih=654&dpr=2

Huizen van dit type zijn schaars in Nederland. Liefst twee verdiepingen, een dak, een tuin en het liefst in een rijtje :)
Pagina: 1 ... 69 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]