Dat maakt mij niet uit. Waar het mij voornamelijk omgaat is dat kopen voor mij 50% goedkoper is dan huren, en dan maak ik een moment opname. Huren stijgen elk jaar, dus dat loopt elk jaar het verschil steeds verder op.
Ik ben met 15 jaar huren net zoveel geld kwijt als 30 jaar aflossen. Die besparing op woonlasten vertolkt zich in een koopkrachtstijging, en daar gaat het mij om.
Als ik zorgbehoevend wordt, heb ik tot die tijd zoveel geld bespaard met wonen, en andere dingen voor kunnen doen/kopen/whatever. En dan eet ik de rest wel op, totaal geen problemen mee.
Het blijft natuurlijk gewoon een asset in je balansboekje

Dat wel, maar het simpelweg niet in de planning meenemen, is eigenlijk uitgaan van het ergste, en dan valt alles mee

nikao schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:09:
[...]
Ik ben het overigens wel een groot dele met je eens dat je het niet klakkeloos als investering zou moeten zien. Maar je hebt het nu al over 'pure winst'.. knappe jongen die daar niet naar kijkt als je over 15 of 20 jaar toch wilt/moet verhuizen en andere plannen maakt...
Als iemand die (begin in de) 20 is, dan kan ik daar in meekomen. Ik zit al bijna tegen de 40, en dan sta je toch al weer anders in het leven..
Ik krijg die 100k niet als ik niet koop. Dus die 100k reken ik niet mee. Het is geld wat ik niet heb, maar onder voorwaarde kan krijgen. Die neem ik dan ook niet mee in de "pure winst". Een hypotheek van 80k zijn mijn kosten. Na 15 jaar aflossen staat er nog 40k open, na 20 jaar nog 30k. Alles wat meer is dan de openstaande schuld zie ik als pure winst ja.
Immers, koop ik niet, heb ik ook niks na 15-20 jaar wonen. Dat er minder dan 180k dan betaalt wordt, i do not care. Ik schrijf af naar 0 in 30 jaar, en daar plan ik op. Ik vergelijk het dus wat je hebt na een zelfde periode huren, die een maandlast heeft van het dubbele..
Dus ja, investering in woningverbetering kan, daar is immers door de uitloop van het verschil tussen een bevroren schuld aflossen en een elk jaar stijgende huurprijs vrij snel te realiseren. Ik zou dus niet gaan verbouwen als daar geen budget voor is, ophogen van de hypotheek daarvoor, dus de overwaarde terug in het huis stoppen, is iets wat ik ook niet ga doen.