PauseBreak schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:55:
Niet helemaal waar. Door goedkope huizen te slopen (in het geval van Rotterdam een wijk ofzo) maak je het mogelijk om iets nieuws neer te zetten. En dat nieuws is een mix van sociale huur, koopwoningen in het middenhoge segment en vrije sector huur. Uit onderzoek (te lui om op te zoeken wie wat enzo) is bekend dat dit werkt. Het verkleint de afstanden op de sociale ladders, vergroot sociale cohesie en maakt op- en neergaan op de sociale ladder makkelijker. Bovendien zorgt het voor een toename van de belastinginkomsten en dat zorgt er weer voor dat gemeentes meer kunnen doen voor de sociaal minderbedeelden.
Dat is ook waarom Vinex-wijken tegenwoordig veel meer gemixed worden. Kijk maar naar Vinex-wijken als Stadshagen. Daar worden kasten van huizen ook rustig neergezet naast een rijtje moderne arbeiderswoningen en dat werkt.
Er is plek zat om nieuwe woningen te bouwen. Er is echter helemaal geen vraag naar dure woningen maar juist naar goedkope woningen, meerdere projecten op Zuid en de zuidelijke randgemeenten liggen op zn gat omdat er geen vraag is naar de duurdere woningen die ze daar willen bouwen. Terwijl er jarenlange wachtlijsten zijn voor de goedkopere huurwoningen.
Bovendien kondigt regio Rijnmond vandaag in het AD aan dat er tot en met 2020 bijna de helft minder gebouwd gaat worden dan gepland. Dus we gaan slopen om ruimte te creëren om meer te kunnen bouwen, en ondertussen nieuwbouwplannen schrappen. Nee, dit is niks anders dan bewust schaarste creëren door mensen uit hun huis te jagen.
Bovendien kan je nog zoveel dure woningen op Zuid bouwen, de mensen die er willen wonen die maken of bewust de keuze om goedkoop te wonen of kunnen niet meer betalen. Daarnaast kan je van al dit geld ook heel veel andere leuke dingen doen om het gebied aantrekkelijker te maken zonder daarbij huizen te slopen waar een tekort aan is.
Bovendien werkt dit beleid toch nooit. We leven nog net niet in een soort communistische staat waar de overheid wel even voor iedereen bepaalt waar hij het best kan wonen. In een stad als Rotterdam heb je een aantal gewilde plekken, en een aantal minder gewilde plekken. Dat hou je altijd en los je niet op door mensen die al aan de onder kant van de samenleving zitten weg te jagen of naar een duurdere woning te dwingen.
@Hierboven. Het belangrijkste verschil is toch nog wel dat de normen nu daadwerkelijk gevolgd worden. Zie mijn plaatje over de maximale hypotheek in 2007, toen kon je bij DSB nog bijna het dubbele als de norm krijgen. Los daarvan zet ik grote vraagtekens bij deze cijfers. De normen zijn alleen al vorige maand weer met zo'n 10% naar beneden bijgesteld.
Overigens is de voorspelling van meneer Boelhouwer altijd dat het "volgend jaar beter gaat" en "de bodem is echt bereikt". Zolang zijn voorspellingen zijn gebaseerd op stijgende hypotheekaanvragen, terwijl dat alleen maand op maand is en niet jaar op jaar, is hij niet serieus te nemen. Zijn grafiek van de leencapaciteit is ook niet erg sterk.
Daarnaast is het natuurlijk makkelijk naar de overheid wijzen. Iedereen weet dat er per 1-1-2014 weer allerlei maatregelen zijn ingegaan en dat er nog enorm veel op de plank ligt. Je kan natuurlijk doen alsof je naief bent, telkens heel positief voorspellen en dan achteraf verklaren dat de voorspelling niet uitgekomen zijn door overheidsmaatregelen. Dat is alleen niet erg sterk als verder iedereen die maatregelen al lang zag aankomen. Maar goed, ik neem het hem niet kwalijk, wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Ik neem het meer de media kwalijk die hem een platform geven.
Oordeel zelf:
[
Voor 21% gewijzigd door
ph4ge op 30-01-2014 13:27
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"