EXX schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:55:
Ook in deze grafiek zie je hetzelfde beeld: stabilisatie Q3-2009 tot Q3-2010, met zelf een kleine stijging van de index rond Q2-2010. Alle makelaars riepen: "nu kopen een goede Z!" en "De markt heeft de bodem bereikt!".
Daarna ging het weer bergafwaarts.
Het is inderdaad gewoon een herhaling van zetten. Als er een stelselwijziging aan zit te komen willen mensen dat voor zijn en de makelaars zien ook in dat dit hun kans is om te scoren. Die 2 effecten versterken elkaar, waardoor het vlak voor een stelselwijziging wat beter lijkt te gaan. Vlak daarna valt de boel weer in elkaar, iedereen die wilde kopen is de stelselwijziging voor geweest en die hem gemist hebben worden ineens geconfronteerd met de nieuwe realiteit, plus dat kopers denken dat er weer dikke winsten aankomen en de bereidheid om te zakken weer weg is. De transacties nemen weer af en de prijsdalingen nemen weer toe.
Om vervolgens als de stelselwijziging weer is verwerkt en de volgende eraan zit te komen weer van vooraf aan te beginnen. Dat is nu een keer of 5 gebeurd deze crisis en dat zal niet de laatste keer zijn. Ik snap niet dat men hier keer op keer in trapt, kijk gewoon zelf naar de cijfers en kijk dan niet teveel naar de prestaties van de laatste 3 maanden maar naar de lange termijn en naar voren. Nogmaals, het enige oranje sein tegen alle rode seinen is dat het vertrouwen langzaamaan wat minder negatief wordt (leuk om te roepen dat het boven het gemiddelde is van deze eeuw, terwijl we de halve eeuw crisis hebben gehad en daarvoor ook een periode van laagconjuctuur). Dan nog, met vertrouwen kan je niet betalen, was het maar zo makkelijk dan kon men er de restschuld mee aflossen.

Pak eens een grafiek tot en met nu, dan zie je wel een bijna 1 op 1 verband. Natuurlijk loopt het niet helemaal 1 op 1, daarvoor schommelen beide variabelen teveel. Dat men nu verplicht moet aflossen speelt natuurlijk ook mee. Dat de HRA beperkt is ook. Dat de NHG beperkt is ook (vooral voor huizen van rond de NHG waarde klapt dat erop) en zo is er nog wel mee. Daarnaast werden de normen vroeger natuurlijk veel meer opgerekt, zo was er een DSB die niets met de norm had. Nu worden de normen strikt gevolgd.
Al met al zijn het wel maatregelen die de financiering beïnvloeden die de meeste impact op de prijs hebben, waarvan de belangrijkste de leencapaciteit is.
Krisp schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:13:
Ik heb straks een K.K. van minder dan 4%, zo moeilijk is dat niet als je een beetje prijsbewust bent. En zelfs al moet het, gaat het om 2-3K. Dat is niet een bedrag waar je heel hard voor moet sparen.
En dan heb je een huis waar nog geen likje verf op hoeft en alle inrichting heb je ook al? Vroeger had je wat geld over uit je financiering die je nu niet meer hebt. Linksom of rechtsom moet dat geld ergens vandaan komen.
Wat ik wil zeggen is dat het overgrote deel wat echt wil verkopen, de mensen zijn tussen de 30-45 zijn. Die wegens veranderende gezinsomstandigheden eigenlijk een ander huis moet, maar niet lager kan omdat anders de bank niet akkoord gaat. De enige manier voor hen is dat te doen door af te lossen. De enige manier voor kopers, is door te gaan sparen. Dan komen die twee bij elkaar.
Dat blijkt niet uit de cijfers.
Het is praktisch onmogelijk om op te sparen tegen de stelselwijzigingen die er telkens zijn. Je geeft zelf eerst aan dat je niet hoeft te sparen, en nu geef je aan dat men moet gaan sparen. Dat rijmt niet met elkaar. Hoe dan ook is werkelijk besteedbaar inkomen flink afgenomen en de huren zijn toegenomen, dus is het veel moeilijker om te sparen. En het is natuurlijk ook niet nieuw dat sommige mensen wel sparen voor een huis, die waren er altijd al. Er is geen bewijs dat die groep toeneemt, de gemiddelde LTV van nieuwe hypotheken is bijna onveranderd gebleven.
Wat je dan ook nog even vergeet voor het gemak is dat men tegenwoordig ook de eigen studie mag betalen en daardoor met een studieschuld de huizenmarkt op gaat komen.
Ik redeneer vanuit de koper: als koper wil je ook succesvol zijn. Als je drie keer niet tot overeenstemming bent gekomen, ga je voorzichtiger kijken en minder afdingen of een goedkoper huis zoeken: de koper gaat er waarschijnlijk niet mee akkoord als je laag inzet. Ik zie de bron van 2 miljoen huishoudens niet, ik zie alleen 250K huizen te koop staan op funda. Die berg daalt overigens, waarom is mij onduidelijk. Ik ben het met je eens dat starters maximaal bewegen: het gevolg is echter geen lagere huizenprijzen (op de kortere termijn) maar een goedkope woning.
Als koper ga je niet meer bieden, je gaat juist minder bieden omdat de bank ineens een stuk strenger is geworden. Verder klinkt het als onlogisch en wishful thinking. Als er iets van klopt dan hadden we dat effect 5 jaar geleden ook al moeten zien en kan je koper vervangen voor verkoper.
Er zijn nauwelijks kopers die minder bieden voor een huis dan wat ze kunnen betalen. De meeste gaan eerst naar de Hypotheker om te kijken wat ze kunnen lenen en gaan dat geld uitgeven. Het gebeurt gewoon niet dat je een huis misloopt dat je daarna maar meer gaat bieden op een vergelijkbaar huis; als je dat kon had je dat wel gelijk gedaan.
Het effect dat men dan wel mindere huizen gaat kopen hebben we ook nog niet gezien in 6 jaar crisis. We zien dat de klappen in het hoge segment groter zijn dan in het lage segment, voornamelijk omdat starters toch wel blijven starten. Je moet immers ergens wonen. De redenen waarom we dit effect niet zien is in dit topic al in den treuren besproken. Het is gewoon wishful thinking. De 10 jaar jongere Krisp gaat niet een veel minder huis kopen dan de Krisp van nu die 10 jaar geleden een huis gekocht heeft. Net zo goed dat de 20 jaar jongere Krisp niet een veel mooier huis gaat kopen als over 10 jaar de economie herstelt is en hij meer te besteden heeft dan de 10 jaar jongere Krisp en Krisp

Nee, die gaat weer meer betalen voor hetzelfde huis, helaas voor hem.
Laat ik de laatste alinea kort samenvatten: Als het logisch is dat de prijzen stijgen als het goed gaat, is het ook logisch dat ze dalen als het niet goed gaat. Het bestaat gewoon niet dat een prijs die kan stijgen niet kan zakken. Het bewijs zien we al jaren, en al die jaren werd constant geroepen dat we nu toch echt op de bodem zaten en het niet verder kon zakken.
Ik ben erg benieuwd. Laten we er van uit gaan dat het vertrouwen inderdaad op groen staat, en dat dat positief is (en niet averechts werkt omdat men weer hogere prijzen gaat vragen). Welke groene seinen zie je nog meer?
Het moge duidelijk zijn dat een prijs- of transactieregistratie op zichzelf geen voorspellende indicator is. Het is een indicator die achteraf wat zegt. We hebben de NVM, banken en politici die wat voelen, maar ook dat is vertrouwen en niet meer.
Sein A: Men kan minder lenen, de NHG daalt en het wordt duurder
Sein B: De rente staat op een record diepte en kan alleen maar stijgen
Sein C: De werkeloosheid loopt op, het percentage flexibele arbeid ook
Sein D: Vergrijzing waardoor huizen leegkomen.
Sein E: Lastenverzwaringen a circa 8 miljard, die nog niet voldoende zijn om een sluitende begroting te creëren.
Sein F: Het aantal starters is onverminderd hoog, hoger dan je op basis van de bevolkingspyramide zou verwachten en kan eigenlijk alleen maar afnemen.
Sein G: Verschillende ondersteunende regelingen, zoals dubbele HRA en startersleningen zijn van tijdelijke aard.
Sein H: Toekomstige kopers hebben in toenemende mate (studie)schulden en minder mogelijkheden om te sparen.
Sein I: Steeds meer gemeentes worden gedwongen om de grondprijzen flink te verlagen. De verwachting is dat dit na de gemeenteraadsverkiezingen in bijna elke regio een rol gaat spelen.
Dan hebben we dus allemaal rode seinen. Zet ik J op Oranje
Sein J: Het vertrouwen is, hoewel nog altijd zeer negatief, behoorlijk toegenomen de laatste maanden.
Welke groene seinen mis ik?
[
Voor 31% gewijzigd door
ph4ge op 22-01-2014 15:22
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"