Hielko schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:09:
[...]
Ik denk dat je niet helemaal snapt wat 'de markt' is: juist als koper en verkoper er niet uitkomen vanwege de prijs is er een ding wat zeker is, de marktprijs is lager dan wat de verkopers willen accepteren. Het feit dat ze dat verlies niet kunnen of willen realiseren veranderd daar niks aan. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor kopers; als je nergens een bod geaccepteerd krijgt dan bied je lager dan de marktprijs. Daadwerkelijke transacties: dat bepaalt de marktprijs.
Hypothetisch: het is prima mogelijk dat prijzen met 20% zakken, ook al zou het merendeel van de verkopers niet in een positie zitten die dat verlies kunnen realiseren. Er zijn altijd mensen die het wel kunnen, of door omstandigheden geen keuze hebben. Zo'n mogelijk prijsdaling ontstaat echter niet in een vacuüm : een mogelijk scenario zou bijv. een zware recessie kunnen zijn met werkloosheid en gedwongen verkopen tot gevolg.
Je wilt toch niet gaan beweren dat er 'een markt' is als de verkopen met 75% zijn gereduceerd? Dan is er duidelijk iets wat de markt belemmert, zeker omdat de verkoper wel wil verkopen voor die prijs (die ken ik ook), maar het domweg niet kan vanwege een restschuld. Dat terwijl er ook genoeg kopers zijn. Het woord prijselasticiteit is daarvoor niet het goede woord merk ik.

Echter, ik ga er niet in mee dat er geen markt is. Er is een markt, maar er is een barrière die de verkopen tegenhoudt omdat een lagere prijs niet geaccepteerd kan worden.
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:08:
[...]
Wil je je berekening plaatsen?
Bij een huis van 2 ton is 5% daling 10k in een jaar. Dat is 833 euro huur per maand,
plus de rente (minus aftrekpost) op die 2 ton. Nog afgezien van eenmalige kosten, maar die heb je ook als je een jaar later koopt.
Ik ben voor je gaan zoeken in Utrecht naar een huis van 2 ton. Helaas is in dat segment nauwelijks iets te huur (dat zegt op zich al iets), maar ik heb een huis van
154.000 euro vraagprijs, die ook te huur staat voor
1.050 euro per maand. Ik zal voor je gaan rekenen vanuit
mijn situatie, dan snap je ook waarom ik die uitspraak doe.
Uitgangspunten:
- 50.000 euro eigen geld wat op dit moment niet (noemenswaardig) rendeert, ingezet om het huis te kopen;
- rente wordt voor 5 jaar vastgezet,
voor 3,15%;
- alle vaste lasten van de gemeente Utrecht zet ik onder een noemer, die heb ik uitgerekend op basis van de tarieven van de gemeente Utrecht.
Kopen kost mij:
- 6000 euro eenmalig
-
370 euro per maand, inclusief aflossing van 180 euro
- 66 euro per maand gemeentelijk belastingen die direct gerelateerd zijn aan het eigendom van een huis.
Maakt totaal ±435 euro per maand, inclusief HRA. Daar staat een huur van 1050 per maand tegenover, met ongeveer 35 euro per maand gemeentelijke belastingen die horen bij de huur van een huis. Waarschijnlijk kost het ook nog 1 maand huur als bemiddelingskosten, a 1050 euro.
Dat maakt een verschil van 830 euro per maand (kosten huur - kosten koop + aflossing hypotheek), grofweg 10K per jaar. De afschrijving van dit pand is ±5% per jaar omdat hij daalt in waarde, grofweg 7500 euro per jaar.
Dat maakt voor kopen:
kosten: 12 * 435 = 5220
afschrijving: 7500
aflossing: 12*-180=2160
totaal: 10560
Voor huren:
12*1085 = 13020
13020-10560=2460 euro verschil per jaar in het voordeel van kopen.
Alles meegerekend woon ik na twee jaar goedkoper als ik koop. Lijkt me best een redelijke business case.
Ik doe hier wat aannames, die deels voor mij specifiek geldig zijn:
- ik snap dat geld ook kan renderen, maar ik heb geen zin om dat risico te lopen;
- onderhoud is niet inbegrepen, maar wordt (grotendeels) opgevangen door kosten VvE;
- ik heb rentevoordeel omdat ik eigen geld inleg;
- bij een duurder huis (2 ton) kunnen de getallen iets anders uitvallen;
- deze huur kan hoog zijn (ik heb geen grondig onderzoek gedaan).
Aan de andere kant:
- een huis van ongeveer 2 ton waarde is niet snel te vinden, het aanbod is dus karig;
- het huis is van jou, geen gezeik met verhuurders.
- waarschijnlijk krijg ik extra woongenot als ik een huis koop, omdat ik een duurder huis koop. Het prijsverschil per maand (inc aflossing en afschrijving) weegt voor mij op tegen de waarde ervan.
Dit is dus de reden dat ik 5% daling geen probleem vind.

[...]
Die mensen kunnen niet verkopen, maar een groter aantal mensen heeft daar geen last van.
Dat betwijfel ik. Het aanbod is groot, maar een groot deel (ik zoek een bron voor ±50%) is domweg te hoog geprijsd. Maar ook beredeneerd kun je het wel volgen: starters willen in starterswoningen wonen, die nu bezet worden door doorstromers. Een groot deel woont daar nu 5-7 jaar, precies de tijd van het hoogste punt in de markt. Die hebben doorgaans niet of nauwelijks afgelost, met alle gevolgen van dien. Daar zit de markt vast: niet in het hogere segment, daar zit vooral verliesaversie (en die zakken meestal wel).
[...]
Maar gezien de enorm ingestorte nieuwbouwmarkt zou 50% daling wel tot 10 keer zoveel verkopen kunnen leiden, en dan levert het opeens wel 5 keer zoveel op. De eerste gemeente die dat doet haalt heel veel starters naar zich toe.
Leuk, maar die grond dient als onderpand. Je kunt -net als doorstromer- wel willen verkopen, maar dan vraagt de bank wel om dik bedrag om de lening af te lossen. Dat hebben veel gemeenten ook niet.

[...]
Een starterslening is toch ook uitsluitend in het belang van de doorstromer? Met als verschil dat de starter voor de kosten opdraait, en niet de doorstromer (die over het algemeen meer te besteden heeft).
Veel startersleningen hebben als voorwaarde dat je uit een huurhuis van de woningcoöperatie moet komen. Drie keer raden wie er bij gebaat is als die woning vrijkomt. Niet de doorstromer.

[...]
De huizenmarkt als geheel staat zo'n half biljoen euro boven water. Daar zit bij heel veel mensen ruimte genoeg. Of zou het wellicht zijn dat met name de mensen die de laatste jaren verhuisd zijn, graag opnieuw verhuizen, en de mensen die al 20-50 jaar wonen helemaal niet zo snel willen vertrekken en dus een klein deel van de totale verkopers uitmaken?
Ik snap je punt niet. Maar als je wilt zeggen dat mensen die naar vijf jaar willen verhuizen, toen een fout hebben gemaakt: dat klopt. Maar achteraf kun je een koe in de kont kijken, maar dan verander je nog niets aan de situatie. Ik zou ook willen verhuizen als ik in de schoenen van de doorstromer van nu zou staan.