ninjazx9r98 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:00:
[...]
Dat hoeft toch ook helemaal niet? Het ligt er namelijk maar net aan wat je definitie is van maximaal lenen.
Als de maximale hypotheek die je kunt krijgen 250.000 euro is en je een huis koopt van 210.000 euro kun je ook zeggen dat je niet maximaal leent of hoeft te lenen.
Ik heb het over maximaal op
onderpand. Was het maar waar dat starters niet op max inkomen hoeven te fnancieren, zou hoop betalingsproblemen voorkomen bij
einde relatie en
baan kwijt, de meest voorkomende oorzaken van betaalproblemen
Pooh schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:08:
Je hoeft helemaal niet .....
Als je dan 400 per maand overhoudt heb je in 4 jaar je 20k bij elkaar gespaard. .....
Ik ken de staatjes die jij noemt, en ik weet ook wel dat veel mensen de discipline hiervoor niet kunnen opbrengen. Maar ......
Spaargeld is gewoon ontzettend handig.
Ik denk dat iedereen dat weet maar jij bij de minderheid hoort die de verleiding van uit eten / stappen / auto / die verre vakantie / die mooie thuis bioscoop etc etc kan weerstaan.
Het duurt gewoon een paar jaar voordat de groep 20-30 zich realiseert dat ze moeten sparen voor een
huis. Dat is heel wat anders dan sparen voor al die andere dingen. Het is sparen voor iets waar de generatie daarvoor niet voor heeft gespaard, en de generatie dáárvoor niet voor hoefde te sparen omdat de max financiering alleen op inkomen van het mannetje werd verstrekt. Met ander woorden het moet een hele generatie aangeleerd worden om te sparen voor een huis, zoals de oosterburen al wel al heel lang doen. jij bent je tijd vooruit.
@ Pooh ik vrees voor je dat TheJason gelijk heeft. Eigen geld voor je huis verlaagt het bedrag dat je nodig hebt, het maakt niet dat je meer kun lenen. Zou ook een heel slecht advies zijn. Indien het echter direct beschikbaar vermogen is dat je n
iet nodig hebt voor de aanschaf. De bank mag dan een percentage van dat vermogen zien als inkomen, waardoor je meeer kunt lenen
voorbeeld
inkomen 40 K
stufi 22K
lening max 140 / zonder stufi 170K
stel zelfde cijfers maaar met vermogen van 30K dat je niet nodig hebt voor de aankoop :
Lening max net geen 144K / zonder stufi 174 K
Met andere woorden maakt geen drol uit, en dan gaat het om 30K wat je
over hebt.