Senor Sjon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:49:
Wat is er misleidend aan? De grafiek van Remco geeft zelfs ~2000 als niveau aan. Ik snap waar je heen wilt als het 2003 is. Dan zou de woningwaarde 300k zijn en de hypotheek nog maar 247,5. Die producten gingen tot 1-1-2013 vaak tot 50% van de hypotheek. Dus ook de helft opgebouwd. Dan zou het net break-even zijn. Maar om in 2003 330k te kunnen financieren, was je toen wel een jaar of 30. Nu 40. In de grafiek hebben die ook een kleiner probleem.
Helaas was er ook nog zoiets als een woekerpolis rond die tijd, dus opbouw niet gegarandeerd.
Ik kan er wel heel uitgebreid op reageren, maar het punt is dat als jij 10 jaar een huis hebt je normaal gesproken geen probleem hebt. Alleen als je echt een slachtoffer bent of echt domme dingen gedaan hebt heb je problemen. Voor de eerste groep zou ik best wel hulp willen zien, maar nogmaals dat is een detail op de hele huizenmarkt. Als jij het daar niet mee eens bent, lets agree to disagree.
Senor Sjon schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:49:
Niet waar. Van die 88% is de helft sowieso al te oud. Van de groep 25-40 die normaliter het meeste verhuizen, kan zomaar 50-60% geen kant op. Het is net als de overwaarde die nog bestaat over de GEHELE woningmarkt, net als de pensioenbuffers van HEEL NL. Toch heeft maar een beperkte groep toegang tot al die middelen.
Hoezo te oud? Mijn ouders zijn rond hun pensioen verhuist en een stuk kleiner gaan wonen. 15 jaar later zullen ze waarschijnlijk weer verhuizen als ze dan nog leven.
En dat er 50 tot 60% geen kant op kan klopt gewoon niet. Dat is het totaal wat onder water staat en kijkt totaal niet naar wat er tegenover staat. En met een klein bedrag zit je ook niet muurvast. Al zou het afschaffen van startersleningen en die vervangen voor doorstroomleningen zeker een goede maatregel zijn.
Maar we hadden het niet over muur vast, we hadden het over verlies niet
willen nemen, niet over niet
kunnen nemen.
Zie:
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 november 2013 @ 15:58:
Van de oudere generaties heb ik 2 typen:
1 - mega overwaarde, maar een bescheiden inkomen. Die blijven dus keilekker zitten.
2 - mega overwaarde, maar opgenomen om leuke dingen van te doen en een bescheiden inkomen. Die blijven dus keilekker zitten.
Tot nu toe nog niemand die zich gedwongen voelde te verhuizen - want tjah, huizenprijzen zijn nu laag, dus overwaarde ook. Wacht nog wel even tot ik meer kan cashen. Of dat moment komt weet niemand en is wellicht vrij laag, maar toch.
Wat moet je nou als oud echtpaar met een grote woning met 3 lege kamers? Zoals ik al zei, mijn ouders zijn gaan cashen toen ik uit huis ging. Ze hebben een kleiner huis buiten de Randstad gekocht voor ongeveer de helft van het geld wat ze voor hun oude huis kregen, daar zijn ze nu van op wereldreis. Dat is voor veel ouderen een goed idee en zorgt voor doorstroming op de woningmarkt.
Die ouderen moeten zich niet stuk staren op de prijs die ze mogelijk in 2008 hadden kunnen krijgen, maar moeten zich realiseren dat ze nog altijd een dikke overwaarde hebben. En daar blijkt ook uit dat de rol die de media nu op zich nemen averechts werkt. Dit soort mensen wachten terwijl dat nergens voor nodig is. Dan kunnen we nu wel roepen over de mensen die vast zitten, maar we hebben het nog steeds over tenminste
88% die dat niet zit en ook
niet wil verkopen. Men zegt dat het probleem zit bij kopers die wachten totdat de prijzen niet meer dalen, maar volgens mij zit het probleem bij verkopers die wachten tot de prijzen niet meer dalen en weer stijgen. Dat gevoel wordt versterkt door de media, terwijl de huizenmarkt en de meeste individuele verkopers beter af zijn als ze iets minder winst zouden accepteren.
Zelfs als je het puur doet om winst te maken kan je beter je verlies nemen. Zelfs het geld op een bankrekening zetten levert meer op, maar het een beetje slim investeren levert veel meer op. Ook als er een wonder op de huizenmarkt gebeurt. De ouderen voor wie dit geldt kunnen dan nog van het geld genieten, als je wat ouder bent en je wacht nog 5 jaar dan zal je wellicht een paar % meer ontvangen, als je veel geluk hebt versla je de inflatie, maar dan heb je ook 5 jaar minder om het uit te geven.
De jongere die behoort tot de 88% wil vaak ook niet verhuizen uit verliesaversie. Hij stroomt dan niet door naar een mooier huis wat nog veel harder in waarde gedaald is en weer veel harder gestegen is als je daar op wacht en het komt uit.
Om een lang verhaal kort te maken:
- Startersleningen moeten vervangen worden door doorstroomleningen om de echte probleemgroep (<12%) te helpen met doorstromen.
- Mensen die niet onder of boven water staan moeten gemotiveerd worden om te profiteren van lage prijzen. Ondanks dat ze een verlies zien maken ze winst als ze goed doorstromen
- Ouderen die hun overwaarde deels hebben zien verdampen moeten gemotiveerd worden om blij te zijn met wat er nog over is.
Dan is er niks wat verkopers tegen houdt om de markt in beweging te zetten, waardoor starters uiteindelijk ook weer een huis kunnen vinden. We doen alsof elke starter een treintje in beweging zet. Maar de starter is niet de eerste, maar de laatste. Op het moment dat de rijke ouderen besluit te gaan rentenieren met iets minder overwaarde dan gepland, kan de jongere doorstromen naar het huis van die ouderen. Wel met verlies maar relatief gezien met winst. Vervolgens kan de starter het huis van de jongeren kopen voor een lagere prijs als die jongere heeft betaalt, maar ondertussen ontvangt die starter wel veel minder HRA en heeft hij vele andere nadelen die dat compenseren. Zorg dat je het geheel smeert met doorstroomleningen en we kunnen dit topic sluiten
offtopic:
Ik ben dicht bij een akkoord voor een huis voor rond de 4 ton, wat ruim 5 jaar geleden de markt op kwam voor 6,5 ton (vraagprijs ondertussen 2 ton gezakt). Eigendom van een wat oudere vrouw wiens man overleden is en graag terug wil naar haar familie aan de andere kant van het land en dat nu al meer dan 5 jaar uitstelt. Er zit geen hypotheek op het huis. Volgens mij is iedereen blij als we er uit komen, ook de verkoper nadat haar huis ruim 25% in waarde gezakt is. Zij kan met een dikke portemonnee terug naar haar familie en ik heb een huis waar ik een gezin kan stichten voor de marktprijs. Die 25% "korting" betaal ik ruimschoots terug met alle HRA die ik misloop.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"