stok schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:36:
Ik (met vriendin) zijn zo'n stel die verplicht vrije sector huren. En inderdaad 1x vast modaal inkomen + 2e flex/0-uren (kinderopvang) is gewoon om te janken qua perspectief. Laat staan een pipe dream als huisje boompje beestje.
Gelukkig zien we plenty sociale huurders om ons heen die rijker leven dan wij en meer thuis kunnen zijn. Weten we ook weer waar we het allemaal voor doen

Eindelijk iemand uit de eerste hand die hier post over de situatie die ik veel in mijn omgeving zie (n>1) en voor een deel zelf in zit. Ik verdien alleen meer dan modaal, waardoor er iets meer mogelijk is.
Niet jaloers zijn op de sociale huurders, zij zitten wat mij betreft in een "normale" situatie, jij bent in een tijd geboren dat het allemaal veel moeilijker voor je wordt gemaakt. Stem op een partij die voor jou opkomt.
Wat mij betreft is het niet normaal als je 40-50% van je netto inkomen aan woonlasten hebt als je rondom modaal verdient.
Leuk al die huizen op 2 inkomens, maar met kinderen is dat ineens een heel ander verhaal. Ik wil in een maatschappij leven waar het voor alle mensen mogelijk is normaal te wonen en een gezin te kunnen vormen en gezond(!) te kunnen eten. Ik zie dat als een normale menselijke maat en probeer hier het geldaspect niet in mee te nemen. Vandaar dat wij ook kinderen hebben, ondanks de financiele situatie, of vinden we het gewenst dat een hele jonge generatie maar geen kinderen krijgt omdat wonen zo duur is?
Vergis je niet, ook voor de crisis kwamen de mensen vaak maar net rond, maar konden ze lagere woonlasten bedingen door aflossingsvrije constructies. De huizenprijs is gebaseerd op wat mensen per maand op kunnen hoesten. Nu betaal je annuitair en volledig af wat dus nog meer van je netto inkomen opeet. Een normaal rijtjeshuis van rond de 200K kost je netto 800 en dat loopt op over 30 jaar.. Particulier huren is NOG duurder.
Ergo, veel mensen zitten vast en worden uitgemolken op dit moment op hun woonlasten. Laat staan dat je kunt sparen voor een eigen huis.
De correctie van de markt gaat wat mij betreft nog veel te langzaam, en er wordt hier en politiek gezien te weinig gesproken over hoe we willen dat de samenleving er uit ziet. De enige visie is neo-liberaal vanuit de politiek en gaat maar weinig over mensen en veel over geld en zoek het zelf uit.
Ja er zijn plekken waar huizen goedkoop zijn, maar willen we een samenleving waar:
a) kinderen weinig/altijd thuis zijn of juist een balans werk/opvang?
b) stellen afhankelijk zijn van opvang en geldsubsidies hier toe?
c) hoger opgeleiden krom moeten liggen om te wonen in een wijk waar onze ouders niet doorheen durven te fietsen?
d) mensen op jongere leeftijd kinderen krijgen (=gezonder, minder risico) of genoodzaakt jaren moeten wachten?
e) alles uitgedrukt wordt in geld?
f) alleengaanden alles moeten betalen voor bovenstaande en met 1 inkomen alleen maar belasting kunnen betalen?
g) de middenstand eruit wordt gedrukt omdat jan modaal geen geld meer heeft om een kop koffie in de stad te kunnen drinken?
h) alleen veelverdieners zich nog gezond voedsel kunnen veroorloven? (zie situatie in Engeland op het moment, alleen ongezonde calorieen voor veel mensen betaalbaar)
Zo kan ik nog veel meer fundamentele vragen bedenken die vooraf gaan op visies over wonen, begrotingen (en tekorten) die naar mijn mening veel te weinig in de media - maar ook hier - de revu passeren. Ik lees hier ook veel wat ik dan voor het gemak maar even neo-liberaal noem opmerkingen die het maatschappelijke probleem te makkelijk passeren:
- als je het niet kunt betalen, neem dan geen kinderen (waarom kan een hardwerkende modaler geen kinderen 'betalen'?)
- als je het niet kunt betalen ga dan in een slechte wijk wonen (waardoor zijn alleen slechte wijken betaalbaar?)
- belachelijk dat er sociale huur in centrum amsterdam bestaat (jaloers? ik vind het persoonlijk heel jammer als er alleen nog yuppen in een stad wonen en de "gewone mensch" verdwijnt)
- vul nog wat in waarbij je de schuld bij het individu legt
Daarbij is er ook nog het feit dat ook jou het ongeluk kan treffen; ook in mijn situatie is helaas mijn vrouw deels arbeidsongeschikt geraakt. Ik moet dus MET gezin op 1 inkomen kopen. Gelukkig verdien ik redelijk, maar als dat niet zo was maar zeg rond modaal dan had ik niet sociaal kunnen huren .. en niet kopen, maar wel dure particuliere huur betalen. Ik snap wel waarom de voedselbanken overuren draaien.
Ik zou dus ook een wat maatschappelijkere visie willen introduceren. Mijn visie is ook dat de situatie die stok schrijft steeds meer voorkomt, en onhoudbaar is maatschappelijk gezien. Het "probleem" waar we met z'n allen in zitten wordt dan ook steeds schrijnender en is groter dan financiering van wonen en lucht in de huizenmarkt alleen.
edit:
punt h toegevoegd