We hebben het over bestaande woningenRay schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 13:49:
Tja dat was vroeger.... Klinkt wellicht afgezaagd maar kijk wat breder dan alleen huizen en dan zie je dat dit voor vrijwel alles geld (op electronica na etc) Alleen de weg terug is er simpelweg niet. Wat mensen vaak vergeten is dat als een huis goedkoper moet worden ook de lonen zullen moeten dalen van de mensen die dat huis bouwen (en daarmee alle daaraan gerelateerde zaken) en dat dan die mensen net zo goed dat goedkopere huis weer niet kunnen kopen omdat hun inkomen lager is. Wellicht een heel simpel voorbeeld zoals ik het nu stel maar trek dit maar eens economie breed door en daar zul je de bottleneck vinden waar we nu in zitten. Het enige wat kan (en wat sommige hier willen....) is alles nu direct omgooien maar daarmee breng je een enorm deel van de bevolking in de problemen (die er niets aan heeft kunnen doen dat het zover gekomen is) Ik zou zeggen leer er mee leven of ga zoals al vaker gesteld je heil in het buitenland zoeken waar alles beter is................
Als je kijkt naar nieuwbouw, dan gaat echt maar een heel klein percentage naar het inkomen van de bouwvakker. We hebben eerst de overheid die ongeveer 50% pakt dmv de grondprijs en vervolgens nog 21% dmv de BTW. Vervolgens hebben we makelaars, projectontwikkelaars dat soort mensen die verdienen ook meer dan de bouwvakker. Dan krijg je de materialen en als er dan nog iets over blijft verdient de bouwvakker ook nog wat. Zonder lullig te willen zijn kan dat zelfs nog goedkoper als we het door Roemenen laten doen. Kortom, er is geen enkele reden waarom ook een nieuwbouwwoning niet een stuk goedkoper kan. Het is een kwestie van willen. Mijn werk is gerelateerd aan de bouw (industrie gelukkig), maar ik geloof best dat bouwers niet veel goedkoper kunnen bouwen. De materiaalprijzen liggen ook grotendeels vast. Maar in de andere kosten kan flink gesneden worden, het is simpelweg een kwestie van kunnen.
Om op de vraag terug te komen, waarom zijn huizen duurder? Simpel, omdat huizen schaars zijn en de prijs dus afhankelijk is van wat er betaald kan worden. Tussen 1990 en 2008 steeg dat heel snel, nu is dat flink gedaald. Dat kwam door tweeverdieners, een goede economie maar bovenal door steeds meer financieringsmogelijkheden. En dat laatste is tegenwoordig gelukkig weer veel minder.
Overigens, in tegenstelling tot wat men denkt wordt in principe alles altijd langzaam goedkoper. De mensheid wordt simpelweg steeds slimmer, dat betekent dat ofwel de kwaliteit toe neemt of de prijs afneemt. Het enige wat dat remt zijn grondstoffen en regelgeving, en dat laatste merken we in de huizenmarkt.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"