Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 86 Laatste
Acties:
  • 352.790 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaTimMan schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:12:
[...]

Ik denk niet dat de huizenmarkt echt aan het aantrekken is. Er zal een kleine piek zijn door de aanpassingen in de hypotheek regels.
Logisch toch als de werkloosheid maar blijft stijgen. Niemand krijgt meer een vast contract. Waar moeten die zogenaamde kopers dan vandaan komen? De media speelt een hele dubieuze rol in de vastgoedmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:09
Verwijderd schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:14:
Logisch toch als de werkloosheid maar blijft stijgen. Niemand krijgt meer een vast contract. Waar moeten die zogenaamde kopers dan vandaan komen? De media speelt een hele dubieuze rol in de vastgoedmarkt.
Klopt, mijn overtuiging blijft dat het op de lange termijn beter is om een eerlijk verhaal te brengen dan om optimisme te faken. Dat gedrag zie je over het algemeen alleen in regimes waar we niet mee vergeleken willen worden en is nooit succesvol op de lange termijn. Het is de vraag of de kwaliteit van de media gewoon zo laag is dat ze het niet door hebben of dat ze gewoon er voor kiezen.

Wonen is gewoon een eerste levensbehoefte. Meten in hoeverre mensen een huis willen is dan ook per definitie een kul statistiek. Vertrouwen in de woningmarkt zal allemaal wel best, zoals jij al zei, waar moeten de kopers vandaan komen?

[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 07-10-2013 11:28 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:32
[...]

Je krijgt met intentieverklaring gewoon een hypotheek hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

[...]

Werkloosheid is een slechte indicator, aangezien die achter economische ontwikkelingen aanhobbelt. Dat zag je ook toen crisis uitbrak, ook toen volgde werkloosheid pas hele poos later. Komt doordat we hier zwaar inflexibele arbeidsmarkt hebben om zogenaamd mensen te beschermen tegen ontslag: het "eerlijke" verhaal is echter dat we daardoor mensen banen onthouden, omdat het MKB wel drie keer nadenkt voordat ze iemand in vaste dienst nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:47
Oscar Mopperkont schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:51:
[...]
Werkloosheid is een slechte indicator, aangezien die achter economische ontwikkelingen aanhobbelt.
En toch heb ik eerder gezien dat mensen aangaven dat de huizenmarkt weer circa 2 jaar achter de arbeidsmarkt aanhobbelde?
Dat zag je ook toen crisis uitbrak, ook toen volgde werkloosheid pas hele poos later. Komt doordat we hier zwaar inflexibele arbeidsmarkt hebben om zogenaamd mensen te beschermen tegen ontslag: het "eerlijke" verhaal is echter dat we daardoor mensen banen onthouden, omdat het MKB wel drie keer nadenkt voordat ze iemand in vaste dienst nemen.
Tja, dat is de afgelopen tijd al wel flink veranderd hoor. Als je nu iemand aanneemt en je wilt er volgend jaar toch af, dan kost dat niet zo heel veel hoor (en niets tot vrijwel niets als je economische redenen kunt aanvoeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:21
[...]

Werkloosheid is een slechte indicator, aangezien die achter economische ontwikkelingen aanhobbelt. Dat zag je ook toen crisis uitbrak, ook toen volgde werkloosheid pas hele poos later. Komt doordat we hier zwaar inflexibele arbeidsmarkt hebben om zogenaamd mensen te beschermen tegen ontslag: het "eerlijke" verhaal is echter dat we daardoor mensen banen onthouden, omdat het MKB wel drie keer nadenkt voordat ze iemand in vaste dienst nemen.
Pechtold? Is that you? :P

Ontslagrecht is niet zo'n drama hoor. Enige wat echt lastig is, is een zieke werknemer. Die staat nog 2 jaar op de loonlijst en zijn/haar vervanger natuurlijk ook. Als ze van iemand af willen, dan komen ze van iemand af. En ja, een contract breken moet ook geld kosten imo. Zakelijke contracten hebben ook kostenclausules, waarom moet dat voor werknemers dan afgeschaft worden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip spam*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 12-10-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Toch was bij ons op werk een forse stijging van aanvragen van werkgeversverklaringen.
Nu hebben we slechts 100 man in dienst, maar daar was het nu echt merkbaar druk met betrekking tot deze verklaringen die veelal bij het kopen van een huis noodzakelijk zijn.
ph4ge schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 11:27:
Klopt, mijn overtuiging blijft dat het op de lange termijn beter is om een eerlijk verhaal te brengen dan om optimisme te faken. Dat gedrag zie je over het algemeen alleen in regimes waar we niet mee vergeleken willen worden en is nooit succesvol op de lange termijn. Het is de vraag of de kwaliteit van de media gewoon zo laag is dat ze het niet door hebben of dat ze gewoon er voor kiezen.

Wonen is gewoon een eerste levensbehoefte. Meten in hoeverre mensen een huis willen is dan ook per definitie een kul statistiek. Vertrouwen in de woningmarkt zal allemaal wel best, zoals jij al zei, waar moeten de kopers vandaan komen?
Toch merk ik ook dat het op de weg weer drukker wordt...
Vorig jaar heb ik heel het jaar redelijk goed kunnen doorrijden, ook wat later op de ochtend.

Tegenwoordig sta ik iedere ochtend weer vast...
Maar toch boeit het me persoonlijk heel weinig dat ik volgens andere te veel leen of niet...
Of ik nu 1000 euro kwijt ben aan mijn koophuis, of aan een huurhuis boeit geen fluit. Dan ben ik het liever aan een koophuis kwijt, want daar los ik nog wat voor af ook...

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 12-10-2013 19:53 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het is ook wel heel negatief om te zeggen dat niemand meer een vast contract krijgt. Ik zie nog genoeg mensen die een vast contract krijgen. Het ligt heel erg aan welke sector je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Z___Z schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:40:
Het is ook wel heel negatief om te zeggen dat niemand meer een vast contract krijgt. Ik zie nog genoeg mensen die een vast contract krijgen. Het ligt heel erg aan welke sector je werkt.
Wij doen niet anders...
2 maanden proeftijd en dan vast contract...

Probleem is nog altijd dat de juiste mensen niet los willen komen van hun huidige baan.
De aanbrengbonus voor nieuwe medewerkers is ook verhoogd van 1000 naar 1500 euro...

In de ICT gaat het nog best prima. Regelmatig op linked-in ook de vraag of je niet op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Men wil nu niet overstappen, ik ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:46
dfrenner schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 12:13:
Toch was bij ons op werk een forse stijging van aanvragen van werkgeversverklaringen.
Nu hebben we slechts 100 man in dienst, maar daar was het nu echt merkbaar druk met betrekking tot deze verklaringen die veelal bij het kopen van een huis noodzakelijk zijn.
Werkgeversverklaring heb je ook nodig bij een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:44

ManiacsHouse

Scheisse!

dcl! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:10:
[...]

Ligt eraan. Puur aantonen van hoogte inkomen is ook goed. Bij een sociale huurwoning dan. Particuliere huur die vragen de meest achterlijke dingen. Zoals een inkomen per maand van minimaal 4 maal de huur... En als een huur dan € 900,- dan weet je al dat je als Jan Modaal op een gemiddelde zit van € 2400,- dan kom je daar al niet hoeft aan te kloppen voor een woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dcl! schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:10:
Okee, dat wist ik niet.
Toch denk ik dat het ook veel om hypotheken zal gaan :)

We gaan het allemaal meemaken de komende tijd.

Tot die tijd, lekker blijven zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:07
ManiacsHouse schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:16:
[...]

Ligt eraan. Puur aantonen van hoogte inkomen is ook goed. Bij een sociale huurwoning dan. Particuliere huur die vragen de meest achterlijke dingen. Zoals een inkomen per maand van minimaal 4 maal de huur... En als een huur dan € 900,- dan weet je al dat je als Jan Modaal op een gemiddelde zit van € 2400,- dan kom je daar al niet hoeft aan te kloppen voor een woning...
Snap ik wel. Als je in een wat netter appartement woont heb je natuurlijk geen zin in plebs als buren.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
[...]

Je weet ook dat dit soort dingen vaak gemaakt zijn om bepaalde mensen af te schrikken he ?, en dat ze helemaal tegenwoordig liever de woning verhuren dan leeg hebben staan.

Het is geen "eis vaak" meer een wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Volgens het CBS heeft de werkende Jan Modaal een inkomen van 43k, dus zo'n 3300 euro/maand. Daarmee kan je dus een huis huren van 3300/4 = 825,- Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wat ik al zei: werkeloosheid is geen goede indicator van de conjunctuur (bericht komt 19 min geleden binnen, mooi getimed dus :) ):
DNB: Nederland uit recessie

De Nederlandse economie is in het derde kwartaal waarschijnlijk uit de recessie geklommen. Dat zegt president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB)...

[...]

Een ander positief punt is dat in ieder geval in sommige regio's een einde lijkt te komen aan de daling van de huizenprijzen. "Het is niet in het hele land gelijk, en erg robuust is het allemaal nog niet, maar de eerste indicatie is dat de markt aan het uitbodemen is'', zei Knot.

[...]
http://www.rtlnieuws.nl/e...-uit-recessie#node_448041

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18
"Hoewel de harde cijfers er nog niet zijn, zegt mijn gevoel me dat we uit de recessie zijn. Er staan heel veel seinen op groen", zegt Knot. "De wereldeconomie trekt aan, wat altijd een belangrijke indicator is voor Nederland. Daarnaast lijkt er in bepaalde regio's een einde te komen aan de daling van de huizenprijs."
Neem je dit echt serieus? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Arnout schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:42:
[...]

Neem je dit echt serieus? :X
Klaas Knot is een man die ik iets serieuzer neem dat de gemiddelde makelaar. En hoewel ik vind dat de woningmarkt nog steeds overgewaardeerd is, zie ik ook wel dat er een aantal indicatoren aan het bewegen zijn, van 'negatief' naar 'neutraal'. Wat Knot vervolgens ook zegt is dat huizenkopers van nu 10% verlies incalculeren. Zolang je dat doet, zul je niet voor grote verrassingen komen te staan. Bovendien: wat is 10% verlies op een termijn van 10 jaar? 1% van de waarde van een huis. Dat is niet onrealistisch en ook niet heel veel geld.

Mijn aanname is dat we de extreme daling van 2012/2013 niet nogmaals gaan herhalen. Dat komt door de aantrekkende economie, de daling die al gepasseerd is (33% inclusief inflatiecorrectie maakt een koophuis natuurlijk aantrekkelijker) en -jawel- door de lobby van de makelaars. Het is jammer dat de consument erin lijkt te trappen, maar zo zijn wel de feiten. Wellicht dalen de huizenprijzen nog iets (2-5%/jaar) maar zeker niet excessief meer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Z___Z schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:30:
[...]

Volgens het CBS heeft de werkende Jan Modaal een inkomen van 43k, dus zo'n 3300 euro/maand. Daarmee kan je dus een huis huren van 3300/4 = 825,- Euro.
Ik denk dat je je vergist. Een modaal inkomen is 33.000 per jaar. Gedeeld door 13 maakt 2538 euro per maand, bruto dus.

http://www.rijksoverheid....bruto-modaal-inkomen.html

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Krisp schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:58:
Mijn aanname is dat we de extreme daling van 2012/2013 niet nogmaals gaan herhalen. Dat komt door de aantrekkende economie, de daling die al gepasseerd is (33% inclusief inflatiecorrectie maakt een koophuis natuurlijk aantrekkelijker) en -jawel- door de lobby van de makelaars. Het is jammer dat de consument erin lijkt te trappen, maar zo zijn wel de feiten. Wellicht dalen de huizenprijzen nog iets (2-5%/jaar) maar zeker niet excessief meer.
Hebben we al 33% gehad!?!?
Nou, dan valt die daling best mee toch? Geen idee hoe men aan 33% komt, maar dat is hier gelukkig niet aan de orde.
EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:07:

Ik denk dat je je vergist. Een modaal inkomen is 33.000 per jaar. Gedeeld door 13 maakt 2538 euro per maand, bruto dus.

Hij noemt specifiek "werkende modaal", zit hier nog verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
20% + 5 jaar inflatie correctie is ongeveer 33%.

En die 20% zie ik op veel plekken (incl. de onze) wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mektheb schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:25:
[...]

Je weet ook dat dit soort dingen vaak gemaakt zijn om bepaalde mensen af te schrikken he ?, en dat ze helemaal tegenwoordig liever de woning verhuren dan leeg hebben staan.

Het is geen "eis vaak" meer een wens.
Ik ga deze week mijn gegevens opsturen naar zo'n clubje, ben benieuwd wat ze zeggen over mijn inkomen. In mijn ogen hoog genoeg om de huur te betalen, vast contract en in de ICT sector. Echter 4x de huur als bruto inkomen... het zal eerder 3x zijn.
En dan zou ik eigenlijk ook nog de huur een jaar vooruit kunnen betalen maar dat willen ze dan weer niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 07-10-2013 14:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:07:
[...]

Gemiddeld is 45k voor een fulltime werkende, maar dat is weer geen modaal. Modaal pakt alle inkomens, dus inclusief AOWers en uitkeringsgerechtigden. Needless to say, dat is vaak geen doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
rube schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:16:

Dat zie ik echt niet terug.
Wij hebben op de top voor 260k gekocht.
Dat zou betekenen dat de huizen nu voor 208k over de toonbank gaan!

Dat gebeurt hier echt niet. De vraagprijzen liggen nog altijd rond de 260 en ik denk dat ze uiteindelijk rond de 240, max 230 van eigenaar wisselen. De buren vingen zelfs nog 250, maar ja n = 1.

208k zie ik bij oudere, kleinere huizen wel terug...

Er zijn twee momenten dat ik persoonlijk een verkoop zou overwegen:
- Voor meer dan 290k+
- Over 25 jaar als er nog een 100k hypotheek over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
dfrenner schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:30:
[...]
Is ook erg afhankelijk van type huis, vraag-aanbod, locatie etc.

Dat gebeurt hier echt niet. De vraagprijzen liggen nog altijd rond de 260 en ik denk dat ze uiteindelijk rond de 240, max 230 van eigenaar wisselen. De buren vingen zelfs nog 250, maar ja n = 1.
Jij bedoelt MIN. denk ik?

- Voor meer dan 290k+
En dan? Dan zijn andere huizen waarschijnlijk ook hetzelfde percentage gestegen, dus was is het plan dan om er iets mee op te schieten?
En wat is je plan dan? Iets anders kopen, huren? Wereld over reizen?

Wij zouden wellicht verkopen als we een ander huis kopen, maar denken ook over om het te houden en te verhuren. Zien we tegen die tijd wel wat voor ons naar verwachting het meeste oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Senor Sjon schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:26:
[...]

Gemiddeld is 45k voor een fulltime werkende, maar dat is weer geen modaal. Modaal pakt alle inkomens, dus inclusief AOWers en uitkeringsgerechtigden. Needless to say, dat is vaak geen doelgroep.
Modaal 'pakt' helemaal niks. Het is geen gemiddelde, maar een door de overheid vastgesteld, 'meest voorkomend' inkomen. Uitkeringsgerechtigden worden dus niet meegenomen omdat die veel lager zitten.

Het gemiddelde inkomen van werkenden zal allicht wat hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 22:31
rube schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:16:

Het is ook een beetje vreemd om de inflatie mee te rekenen in de waardeverlies van het huis. Is 13% niet wat veel?

Het idee is denk ik dat dat het geldbedrag wat tegenover het huis staat minder waard is geworden. Dat percentage kun je natuurlijk niet van de waarde van het huis afhalen. Dat is er al af.

Sterker nog ...

Dezelfde inflatie geld trouwens ook voor het hypotheekbedrag. Voor de verkoper is het saldo niets.

Als koper heb je er ook niet veel aan, tenzij je die 13% aan correctie op je inkomen hebt gekregen. De correctie aan de koperskant zit hem juist aan de negatieve zijde: fananciering is kostbaarder; marginale belastingdruk is flink verhoogt. In totaal misschien wel ongeveer die ~13%.

Je zou zelfs vanuit de verkoper kunnen argumenteren dat de huizenprijzen met 7% zijn gedaald, ipv 20.. gezien 13% van de waardevermindering in geld zit.

Ik zou inflatie erbuiten laten. Die wordt alleen van belang als je de betaalbaarheid in perspectief stopt door het in de tijd te vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Wobblier op 07-10-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 06:55
[...]

het "eerlijke" verhaal is echter dat we daardoor mensen banen onthouden, omdat het MKB wel drie keer nadenkt voordat ze iemand in vaste dienst nemen.
Eerlijk? Onvolledig zou ik zeggen. Een flexibeler arbeidsmarkt zorgt voor snellere groei, maar ook voor een veel snellere daling als het slecht gaat. Je krijgt dus een volatielere economie en of dat positief is kan je je afvragen.

Persoonlijk denk ik dat de roep om meer flexibiliteit een uiting is van korte-termijn-denken en dat is maatschappelijk en economisch gezien niet wenselijk. De individuele gevolgen van die hardere daling kunnen ronduit asociaal uitpakken. De VS is hiervoor wat mij betreft een afschrikwekkend voorbeeld. Mensen hebben het daar theoretisch misschien gemiddeld net zo goed als hier of zelfs wat beter, maar in de praktijk is dat voor een paar mensen heel veel beter en voor een hele grote groep heel veel slechter.

Jaar in jaar uit 1% groei is wat mij betreft te prefereren boven 10% het ene jaar en -8% het volgende.

Om het weer terug te brengen bij de huizenmarkt: grote schommelingen zorgen voor meer momenten door de tijd heen dat de markt niet lekker werkt, iets wat de laatste 20 jaar overduidelijk aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Het is terecht te rekenen met inflatie als hetgeen waartegen je vergelijkt waardevast is. Men gaat ervan uit dat een huis waardevast is, aangezien het een schaars goed is.
Daarnaast zou men kunnen spreken van een afschrijving op het huis (los van de waarde van de grond), maar dit zou gecompenseerd zijn door het onderhoud, welk jaarlijks ook 1 a 2% is van de koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Wobblier schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:45:
[...]
Het is ook een beetje vreemd om de inflatie mee te rekenen in de waardeverlies van het huis. Is 13% niet wat veel?
Stel huizenprijzen zouden niet gedaald/gestegen zijn sinds 2008.

En, als ik 300K had in 2008 en dat had "weggezet" op een spaarrekening / deposito ofzo, dan had ik de inflatie zeker bijgehouden en waarschijnlijk nog wel wat meer gehad.
Maar reken even dat het de inflatie had bijgehouden, dat was dus 339K geworden.

Dan kan dus nu voor 39K meer huis kopen. Kortom, huizenprijzen zijn voor mij dan goedkoper geworden.

Maar het is inderdaad maar net hoe je ermee rekent en je situatie is.

13% is trouwens niet zoveel hoor, het is alweer 5 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

dfrenner schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:30:
[...]

- Voor meer dan 290k+
20%/33% (mijn betoog ging niet over exacte bedragen, maar over het feit dat het goedkoper werd) verlaging is natuurlijk een gemiddelde. Sommige huizen zijn 30-40% in waarde gedaald, waar de inflatie nog overheen moet. Dat zijn doorgaans dure, bijzondere huizen waar veel aan opgeknapt moet worden. Daarmee worden ze onaantrekkelijk. Kennelijk woon jij in een relatief toegankelijk (260K is voor een huis niet heel duur), courant huis dat niet gedateerd is, op een gewilde locatie (randstad/goed bereikbaar). Die huizen zakken doorgaans wat minder. Dat zegt echter nog niets over de gemiddelde waarde. :)

Maar de exacte verlaging was niet de kern van mijn betoog. De kern van mijn betoog is dat de daling minder snel gaat en op sommige plekken (grote steden, starterssegment) er geen daling meer waar te nemen is. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 14:44:
[...]

Modaal 'pakt' helemaal niks. Het is geen gemiddelde, maar een door de overheid vastgesteld, 'meest voorkomend' inkomen. Uitkeringsgerechtigden worden dus niet meegenomen omdat die veel lager zitten.

Het gemiddelde inkomen van werkenden zal allicht wat hoger liggen.
Modaal is het middelste inkomen. Dus je pakt alle inkomens, sorteert deze van laag naar hoog en pakt dan de middelste rij en kijkt wat dat getal is.
Als je van deze set de onderste 2/5 af haalt, dat zijn de mensen zonder inkomen uit arbeid en vervolgens pak je van de overgebleven mensen de middelste persoon, kom je op een veel hoger modaal inkomen uit. Mensen die geen inkomen uit arbeid hebben en geen kapitaal hebben concurreren per definitie niet op de particuliere huurmarkt of de kopersmarkt.

Als je jouw definitie van modaal pakt en je kijkt naar huishoudens ipv naar personen, zal je zien dat een modaal huishouden met inkomsten uit arbeid een inkomen heeft van 50-75k. Met dat inkomen kan je makkelijk huren voor 900 euro/maand.
http://statline.cbs.nl/St...DR=G4,G3,G1,T&STB=G2&VW=T

[ Voor 16% gewijzigd door Z___Z op 07-10-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Modaal inkomen

Modaal inkomen is een algemeen gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek, maar met de term modaal inkomen wordt niet bedoeld het meest voorkomende inkomen. Weer een ander begrip, door het CBS gebruikt, is het mediaan inkomen.
In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de vroegere maximum premie-inkomensgrens voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Het CPB gebruikt het begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties.
Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2011 € 33.000 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat € 2.546,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag).
Het gemiddelde inkomen in Nederland was volgens het CBS in 2007 echter € 18.600,- , dus maar 62% van het modaal inkomen in dat jaar [1].
Een andere bron van het CBS [2] geeft het gestandaardiseerde mediaan inkomen aan met € 19.800,- en het gestandaardiseerde gemiddelde inkomen met € 22.800,- in 2007. Het 'gestandaardiseerd inkomen' is het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden. Op die manier worden alle inkomens herleid tot het inkomen van een eenpersoonshuishouden.
De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip. Jan Modaal wordt gebruikt om iemand met een modaal inkomen mee aan te duiden, soms echter met de bijbetekenis "middelmatig" of "de gewone man".
Wikipedia: Modaal inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ok wat een slecht begrip is dat zeg modaal inkomen. Beter kijken naar verschillende doelgroepen om te kijken of de huizenprijzen te hoog of te laag zijn.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Heel verwarrend begrip vooral, omdat veel mensen denken dat het inderdaad iets geheel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:10
Vanaf 2013 is dat wel veranderd.
Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks. Tot en met 2012 is het een bruto inkomen net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet (zvw). Voor 2012 is de maximum premie-inkomensgrens aangehouden zoals die gold bij het CEP2011 toen de premie-inkomensgrens zvw nog niet verhoogd was naar de maximum premie-inkomensgrens werknemersverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Krisp schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 13:58:
[...]

Klaas Knot is een man die ik iets serieuzer neem dat de gemiddelde makelaar. En hoewel ik vind dat de woningmarkt nog steeds overgewaardeerd is, zie ik ook wel dat er een aantal indicatoren aan het bewegen zijn, van 'negatief' naar 'neutraal'.
Inderdaad, zoals Bas Jacobs zegt (en verder gehakt maakt van wat Knot gisteren zei)
Het aantal huizenmarkttransacties lijkt wel op een dieptepunt te stabiliseren.
http://www.economie.nl/weblog/knotsgek

Trouwens, gister een prachtig geregisseerd één-tweetje tussen Knot en Rutte, keurig begeleid door de NOS in de vorm van een pushnotificatie op de mobieltjes. Knot is enthousiast, en Rutte 's middags waarschuwend "dat we niet te enthousiast moeten zijn". :X :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hyopheekschulden blijven trouwens ook maar dalen:

http://www.rtlnieuws.nl/e...chulden-weer-iets-gedaald

en dat is nog niet eens gecorrigeerd voor inflatie (voor zover dat ook maar enige relevantie zou hebben, aangezien dat m.i. weinig telt als de koopkracht daalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:12:
Hyopheekschulden blijven trouwens ook maar dalen:

http://www.rtlnieuws.nl/e...chulden-weer-iets-gedaald

en dat is nog niet eens gecorrigeerd voor inflatie (voor zover dat ook maar enige relevantie zou hebben, aangezien dat m.i. weinig telt als de koopkracht daalt).
Ja, wat een daling zeg, wel 2 miljard in een kwartaal, dat is 0,3%. En dat terwijl het aantal transacties en nieuwe hypotheken recordlaag ligt.

Afbeeldingslocatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/BD394A28-E1F1-4838-8CE2-6FA5C85A22B6/0/3914g2.gif

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2013/2013-3914-wm.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Arnout op 08-10-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Toch grappig dat je bij het bezit de inflatie wél meerekent, maar bij de schuld niet.

Ik zou overigens zeggen: reken het aan beide kanten niet mee, aangezien de relatie tot koopkracht mij veel interessanter lijkt.

Overigens verwacht ik dat er binnenkort nog een hele stortvloed aan aflossingen bij zal komen, aangezien vrijwel alle banken het nu mogelijk maken om boetevrij af te lossen totaan de WOZ-waarde.

[ Voor 31% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 08-10-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:17:
Toch grappig dat je bij het bezit de inflatie wél meerekent, maar bij de schuld niet.

Ik zou overigens zeggen: reken het aan beide kanten niet mee, aangezien de relatie tot koopkracht mij veel interessanter lijkt.
Daar heb je gelijk in, en wat ik me ook afvraag is of de spaarhypotheken en bankspaarproducten wel of niet meetellen voor de totale schuld. Dat is namelijk wel aflossing, maar pas effectief op het einde van de looptijd.

Trouwens nog een leuke passage in de CBS publicatie:
De particuliere schuldquote van Nederland van 223,7 procent in juni 2013 ligt ver boven de norm van 160 procent die de EU hanteert. Dat geldt ook voor enkele andere West-Europese landen. Eind 2012 – het meest recente jaar waarvoor een Europese vergelijking beschikbaar is - was de particuliere schuldquote in Ierland, Zweden, Portugal , België en Denemarken hoger dan die in Nederland. In tegenstelling tot Nederland hadden deze landen vooral een hoge schuldquote van niet-financiële vennootschappen. De schuldquote van de huishoudens was alleen in Denemarken hoger dan in Nederland.
Qua situatie zitten Denemarken en Nederland dus in hetzelfde schip: forse schulden bij vooral huishoudens. En ondertussen gaan de lastenverzwaringen gewoon door, dus veel verandering zal daar niet in komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout op 08-10-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:17:
Overigens verwacht ik dat er binnenkort nog een hele stortvloed aan aflossingen bij zal komen, aangezien vrijwel alle banken het nu mogelijk maken om boetevrij af te lossen totaan de WOZ-waarde.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Maximaal tot 10% per jaar aflossen was eerst de norm, en ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die opeens veel meer af willen lossen dan 10%. De mensen die dat wel kunnen zullen vaak ook wel beseffen dat het niet perse voordelig is om direct af te lossen op je huis.
Arnout schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:25:
[...]

Daar heb je gelijk in, en wat ik me ook afvraag is of de spaarhypotheken en bankspaarproducten wel of niet meetellen voor de totale schuld. Dat is namelijk wel aflossing, maar pas effectief op het einde van de looptijd.
Meestal gaat het puur om de schuld, en word de waarde van het spaardeel wat er tegenoverstaat niet meegeteld. Daarom is het ook niet goed te vergelijken als er weer berichten zijn dat Nederland zo'n hoge huizenschuld heeft, aangezien door wetgeving in Nederland veel van het vermogen buiten de hypotheek opgebouwd word. Appels met Peren vergelijken dus.

[ Voor 36% gewijzigd door Woy op 08-10-2013 11:28 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:12
Hoewel 't natuurlijk tov de schuld een vrij minime daling is, vind ik 't persoonlijk wel een positief iets dat al 4 maanden op rij de hypotheekschuld daalt. De vraag is vooral of dit door blijft zetten. Als elke maand de hypotheekschuld met een fractie af blijft nemen zal de schuldverhouding wel sterk verbeteren op de wat langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Woy schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Maximaal tot 10% per jaar aflossen was eerst de norm, en ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die opeens veel meer af willen lossen dan 10%. De mensen die dat wel kunnen zullen vaak ook wel beseffen dat het niet perse voordelig is om direct af te lossen op je huis.
Hij bedoeld natuurlijk wegens de vrijstelling schenking tot 100k. Alleen de abn doet zo mal met die woz waarde (gebaseerd op een bijna 2 jaar oud prijspeil!), bij sns en rabo mag je (tot die 100k en als het uit een schenking komt) inderdaad boetevrij aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Woy schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:25:
Daar heb je inderdaad gelijk in. Stortvloed zal niet het juiste woord zijn, maar denk wel dat er een groep mensen is die beperkt wordt door de max aflossing die ze nu per jaar kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:58:
[...]
Daar heb je inderdaad gelijk in. Stortvloed zal niet het juiste woord zijn, maar denk wel dat er een groep mensen is die beperkt wordt door de max aflossing die ze nu per jaar kunnen doen.
Inderdaad.
En het zal niet in alle gevallen voordeliger zijn, maar vaak ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:24
dcl! schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 11:57:
Hij bedoeld natuurlijk wegens de vrijstelling schenking tot 100k. Alleen de abn doet zo mal met die woz waarde (gebaseerd op een bijna 2 jaar oud prijspeil!), bij sns en rabo mag je (tot die 100k en als het uit een schenking komt) inderdaad boetevrij aflossen.
Ik vind juist de beperking dat het uit een schenking moet komen bizar, en de regeling van ABN logischer.

Wat als je dat geld gewoon zelf hebt, dan mag je het bij SNS en Rabo dus niet gebruiken voor aflossing, maar als het een schenking is wel. Dus zou je eerst dat geld aan iemand moeten geven zodat die het aan jou terug kan schenken..alleen wordt dat waarschijnlijk weer moeilijk i.v.m. belastingen. Argh....waarom!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Als je het geld zelf hebt mag je het bij SNS en Rabo ook gebruiken, alleen zal je het dan iets meer gespreid moetten betalen, dus elk jaar 10-20%. Kan op een hoge hypotheek nog een smak geld zijn hoor.
Maar als je dat al had willen doen van je spaargeld had je toch meteen ingelegd ipv hypotheek.

Dit is gewoon een reactie op de politiek (even los van de discussie of dat een terecht besluit is of niet) en in dat opzicht vind ik de reactie van abn gewoon erg krenterig tov sns en rabo. Maar altijd nog beter dan de reactie van ing natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31
Wilke schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:30:
Wat als je dat geld gewoon zelf hebt, dan mag je het bij SNS en Rabo dus niet gebruiken voor aflossing, maar als het een schenking is wel. Dus zou je eerst dat geld aan iemand moeten geven zodat die het aan jou terug kan schenken..alleen wordt dat waarschijnlijk weer moeilijk i.v.m. belastingen. Argh....waarom!?
Mensen die dat soort bedragen zelf vrij te beschikking hebben, hebben dat 9 van de 10 keer bij dezelfde bank op een nauwelijks renderende spaarrekening staan. Voor de bank dus niet aantrekkelijk om daar de regels te versoepelen. Meegaan met die 100k schenking is puur PR, ook gezien het beperkt aantal mensen dat een dergelijke schenking kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
dcl! schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:41:
Als je het geld zelf hebt mag je het bij SNS en Rabo ook gebruiken, alleen zal je het dan iets meer gespreid moetten betalen, dus elk jaar 10-20%.
Ja, dat was altijd al zo. Maar waarom dan nu een uitzondering specifiek alleen voor schenkingen? De logica ontgaat me volkomen. Mja, puur PR dus idd.
Maar als je dat al had willen doen van je spaargeld had je toch meteen ingelegd ipv hypotheek.
Dan neem je aan dat je dat geld toen ook al had (en ook toen daarvoor had willen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Inclusief inflatie zijn huizenprijzen trouwens niet met 33 maar met 25% gedaald. Ik "doe" alleen aan CBS cijfers en had het een paar weken geleden eens uitgerekend. Daling huizenprijs tov top is 18% en geen 20 en de inflatie ligt een stukje lager (< 10 %):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zfV88VaVvJ0I2wvLvBb7cN2S/full.jpg

Overigens heb ik nog wel een grappig "trauma" van "de buurman van dfrenner" in de discussies :P. Leuk dagt je weer terug bent :). De buurman was jarenlang het bewijs dat de huizenprijzen niet dalen toch? Ook leuk/tekenend dat je zegt dat de files weer aantrekken, net een week nadat er een bericht was dat de filedruk in Nederland nog nooit zo laag was als in 2013 8)7.

Filedruk nog nooit zo laag geweest
Het aantal files blijft dalen. In het derde kwartaal is het aantal gehalveerd ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen zeven jaar. De filezwaarte (lengte maal duur) is nog nooit zo laag geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 08-10-2013 18:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik weet niet hoe je rekent, maar met inflatie is het 1-(85.5/115.39)/(106.9/104.74)=27.4% daling.
Data van de PBK en CPI 2006. Met afgeleide inflatie (zonder oa de BTW-verhoging) is het 25.7%.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Is toch vrij duidelijk hoe ik reken? Inflatiecijfers staan in de tabel. Ik reken (uiteraard) met inflatie op inflatie en kom uit op een verwachte huizenprijs van 110% als die netjes met inflatie was meegestegen.

In werkelijkheid is het 82%. Dat is 82 is 75% van 110, dus zo kom ik op 25% reële daling uit.

Ik denk dat onze getallen wat afwijken. Rekenmethode niet in elk geval lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 08-10-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zowel de inflatie (10.2%) als de nominale daling (20.0%) komt gewoon niet geheel overeen met het CBS. Wellicht is er tussentijds steeds afgerond, maar het scheelt toch zo'n 4-5000 euro op een huis.

Hier een blog dat het met me eens is, en aangeeft dat het nog niet zo goed lijkt te gaan in Nederland en hoe Klaas Knot zijn eigen DNB-voorspellingen over de huizenmarkt tegenspreekt:
http://www.economie.nl/weblog/het-gevoel-van-knot (maar ook daar heeft Bas Jacobs 27.4% afgerond naar 28%)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
/offtopic
De lage filedruk lijkt me meer te maken te hebben met de grote infra verbeteringen die de laatste jaren zijn afgerond (denk aan de A2) dan met een verminderde econonomische bedrijvigheid. Wellicht iets van het laatste maar zeker niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
In hoeverre kun je de inflatie rekenen als waardevermindering van een huis, afgezien van doemdenken?

De inflatie wordt berekend door de kostprijs over de tijd vergelijken van een aantal diensten/producten. Voedsel, electronica maar ook huur en woonlasten.

Gecharcheerd: beetje vreemd om te zeggen dat je huis minder waard is geworden omdat je meer werk moet leveren (geld moet betalen) voor de standaardhuur van een standaard huis is het niet? Tevens is het dubbelop.

De inflatie heeft wel invloed op de huizenprijs. Inflatie (dat niet wordt gecorrigeerd in loon) zorgt dat een koper ten opzichte van het verleden minder te besteden heeft aan woonlasten. Wat een koper te besteden heeft beinvloed de huizenprijs negatief. (Of positief afhankelijk van hoe je het bekijkt)

[ Voor 5% gewijzigd door Wobblier op 09-10-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Wobblier schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:50:
In hoeverre kun je de inflatie rekenen als waardevermindering van een huis, afgezien van doemdenken?
Het is gewoon reëel. Inflatie betekent gewoon letterlijk "geld wordt minder waard". Als het huis evenveel geld blijft kosten, wordt dus gewoon minder waard. Daar is IMO geen doemdenken aan.

Je rekent inflatie ook mee als goede reden om een hypotheek te hebben. Die schuld van een ton wordt elk jaar een stukje minder groot, doordat het geld minder waard wordt.

Nog reëler is het denk ik om de koopkracht mee te nemen, maar voor het gemak zeggen we dat die gelijk is aan inflatie (geld over het algemeen wel, laatste jaren van koopkrachtdaling worden ruim gecompenseerd door eerdere jaren van stijging).

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 09-10-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
Je stelt dat de huizen "prijs" is gedaald wanneer:

1. deze gelijk is gebleven
2. de prijs van een set standaard producten en diensten ten opzichte van het verleden is gestegen.

Zo "gewoon" reeël vind ik dat niet. Als je het effect van inflatie wilt bekijken moet je de hele waardeketen mee nemen. (Te verzetten werk voor geld, de verschillen in woonlasten etc.) En dat in de tijd uitzetten. Erg complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wobblier schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:39:
[...]

1. deze gelijk is gebleven
2. de prijs van een set standaard producten en diensten ten opzichte van het verleden is gestegen.

Zo "gewoon" reeël vind ik dat niet. Als je het effect van inflatie wilt bekijken moet je de hele waardeketen mee nemen. (Te verzetten werk voor geld, de verschillen in woonlasten etc.) En dat in de tijd uitzetten. Erg complex.
Het is toch wel normaal, want immers geld representeert gewoon een waarde in het handelsverkeer. Als al die andere dingen duurder worden, maar jij niet meer geld hebt, ben je dus gewoon armer geworden, want je kunt minder kopen.

In het geval van een huis is het echter wat complexer, want je koopt het vaak niet met eigen geld. Dus je huis heeft wel minder waarde gekregen, maar je hoeft ook minder waarde aan de bank terug te betalen. Als je een volledig aflossingsvrije lening hebt, dan heb je dus ook geen last van inflatie ( Buiten het feit dat het invloed op je rente heeft ), want je hebt er geen eigen geld in zitten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Wobblier schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:39:
[...]

Ik zeg dan ook niet dat de "Prijs" gedaald is door het effect van inflatie, maar ik zeg dat de waarde gedaald is (zonder aanhalingstekens :P) bij een gelijke prijs door inflatie.

Om heel precies te zijn zou je met de "koopkracht per euro" moeten rekenen. Inflatie (consumentenprijsinflatie) is daar een mooi iets gesimplificeerde maar vrij accurate manier om mee te rekenen en geeft weldegelijk extra informatie.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 09-10-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:53:
Om heel precies te zijn zou je met de "koopkracht per euro" moeten rekenen. Inflatie (consumentenprijsinflatie) is daar een mooi iets gesimplificeerde maar vrij accurate manier om mee te rekenen en geeft weldegelijk extra informatie.
Wat ik eerder ook al zei. Verder is het natuurlijk gek om te zeggen dat, omdat de overheid groter wordt, meer belasting gaat heffen (21% BTW ipv 19%), mijn koopkracht daalt, mijn schulden ook kleiner zouden worden door die inflatie, terwijl mijn koopkracht is afgenomen. In mijn ogen worden schulden pas "lager" als het tempo waarin ik ze kan aflossen hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Klopt, voor schulden had ik er niet zo goed over nagedacht. Voor huizenprijzen geldt ook inflatie door 19>21% BTW. Je euro wordt simpelweg minder waard, dus als je huis evenveel euros blijft kosten, daalt de waarde door die inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:45:
[...]

Wat ik eerder ook al zei. Verder is het natuurlijk gek om te zeggen dat, omdat de overheid groter wordt, meer belasting gaat heffen (21% BTW ipv 19%), mijn koopkracht daalt, mijn schulden ook kleiner zouden worden door die inflatie, terwijl mijn koopkracht is afgenomen. In mijn ogen worden schulden pas "lager" als het tempo waarin ik ze kan aflossen hoger wordt.
Het is natuurlijk geen 1-op-1 relatie, maar de inflatie word ook weer gebruikt bij salaris onderhandelingen, dus het idee is dat het gemiddelde salaris ook ongeveer in die mate meegroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:23:
Klopt, voor schulden had ik er niet zo goed over nagedacht. Voor huizenprijzen geldt ook inflatie door 19>21% BTW. Je euro wordt simpelweg minder waard, dus als je huis evenveel euros blijft kosten, daalt de waarde door die inflatie.
Belangrijker is de overdrachtsbelasting die verlaagd is. Op een bestaande woning scheelt dat 4% die anders uit de prijs van de woning zelf had moeten komen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Woy schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:31:
[...]

Het is natuurlijk geen 1-op-1 relatie, maar de inflatie word ook weer gebruikt bij salaris onderhandelingen, dus het idee is dat het gemiddelde salaris ook ongeveer in die mate meegroeit.
Vertel dat mijn baas maar en de baas van vele anderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:14
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:33:
[...]

wou bijna zeggen welke salaris verhoging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:33:
[...]

Dan heeft je baas beter onderhandeld dan jij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is of niks of het gat van de deur hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

Wimo.

Shake and Bake!

Senor Sjon schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:44:
Het is of niks of het gat van de deur hier.
Same here. Heb het gat gekozen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:12
Tja, maar na een 4/5 jaar durende crisis waarbij het bedrijfsleven te maken heeft met stijgende lasten en moeilijkere financierbaarheid vanuit de banken is het niet zo gek dat inmiddels een hoop bedrijven een nul-lijn hanteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Woy schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:41:
[...]

Dan heeft je baas beter onderhandeld dan jij ;)
offtopic:
Hebben ze zeker, maar mag nog steeds niet klagen en ik ziet hier niet voor het geld. Als ik meer wil verdienen, dan ga ik wel elders werken.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
Ik ben het er helemaal mee eens dat inflatie de onderliggende waarde doet dalen als de prijs van het huis gelijk gelijk blijft. Maar je rekende toch echt het percentage uit van de waardedaling incl. inflatie.

Ik snap ook dat het effect heeft op de huizenprijs (financiering van) maar ik snap niet goed wat er berekend wordt met de % huizenprijs daling incl. inflatie.

Mijn inziens zegt de (netto, incl looncorrectie) inflatie wat over de betaalbaarheid van de woning ten opzichte van het verleden. Maar niets over de waarde.

Ik zie wel in dat de inflatie de prijs beinvloed. Als de betaalbaarheid daalt als gevolg van de inflatie, heeft dat een dempend effect op de prijs. Als ik zo redeneer durf ik zelfs te argumenteren dat de inflatie van het verleden al in de huidige prijs zit. (Maar niet zo goed, want ik heb maar mavo economie)

----- edit:
Oh.. ik had net ineens ingeving!! Wat je wilt laten zien is hoeveel van de prijsdaling ten gevolge van inflatie is. Maar twijfel nog steeds over hoe juist dat is.

[ Voor 9% gewijzigd door Wobblier op 09-10-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ga er nog maar even over nadenken. Ik kan het iig niet beter uitleggen dan hier gedaan is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Huizenmarkt heeft harde bodem: http://www.cobouw.nl/nieu...enmarkt-heeft-harde-bodem

Vreemd bericht. Grond is een behoorlijk component van de prijs, en die kan zeker nog naar beneden. Daarnaast wordt er geopperd een harde bodem in te stellen, wanneer de prijzen verder dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Wobblier schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:38:
Ik snap ook dat het effect heeft op de huizenprijs (financiering van) maar ik snap niet goed wat er berekend wordt met de % huizenprijs daling incl. inflatie.
----- edit:
Oh.. ik had net ineens ingeving!! Wat je wilt laten zien is hoeveel van de prijsdaling ten gevolge van inflatie is. Maar twijfel nog steeds over hoe juist dat is.
Meestal ga je er van uit dat iets dat waardevast is iig met de inflatie mee groeit omdat het anders niet waardevast zou zijn. Oftewel er wordt er van uit gegaan dat zonder de crisis de huizenprijzen met de inflatie mee zouden stijgen. Je berekent daardoor eerst de prijs die je zou 'verwachten' (huizenprijs + inflatie) en vergelijkt dat met de huizenprijzen zoals ze nu zijn.
Arnout schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:54:
Huizenmarkt heeft harde bodem: http://www.cobouw.nl/nieu...enmarkt-heeft-harde-bodem

Vreemd bericht. Grond is een behoorlijk component van de prijs, en die kan zeker nog naar beneden. Daarnaast wordt er geopperd een harde bodem in te stellen, wanneer de prijzen verder dalen?
Tja, op zich klopt de stelling dat er een harde bodem in zit. Aan de andere kant halen ze dingen door elkaar omdat de reden waarom er nu weinig gebouwd wordt is omdat er weinig vraag is. Daardoor verhuizen er minder mensen en verkopen huizen minder snel. Dit geldt dan natuurlijk ook voor nieuwbouw woningen. In dit artikel lijkt het er op dat ze die lagere verkopen aan de prijzen van de nieuwbouw proberen te koppelen terwijl dat niet de belangrijkste factor is waarom er nu zo weinig huizen van eigenaar wisselen.

[ Voor 35% gewijzigd door redwing op 09-10-2013 15:11 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Raar verhaal inderdaad. Ik zie de bouwkosten meer als de intrinsieke waarde van een huis, en voor een klein rijtjeshuis is dat ongeveer de helft van de huidige vraagprijs. Oudere huizen (in slechtere staat dus) zouden een prijs daaronder moeten hebben. Natuurlijk is er een soort bodem voor nieuwbouw, dat blijkt wel uit het feit dat er nauwelijks nieuwbouw verkocht wordt tegen de huidige prijs.
redwing schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:57:
... omdat de reden waarom er nu weinig gebouwd wordt is omdat er weinig vraag is.
Denk je werkelijk dat er minder vraag is naar woningen? Er zijn niet minder mensen gekomen, dus er is dezelfde behoefte aan woonruimte. Alleen niet meer tegen 2008-prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

RemcoDelft schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:19:
Ik zie de bouwkosten meer als de intrinsieke waarde van een huis, en voor een klein rijtjeshuis is dat ongeveer de helft van de huidige vraagprijs. Oudere huizen (in slechtere staat dus) zouden een prijs daaronder moeten hebben.
Je ziet voor het gemak even de grond over het hoofd. En dat een ouder huis (niet automatisch in slechtere staat!) op een veel betere locatie zou kunnen staan (ruime, groene wijk, voorzieningen in de omgeving, etc.)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgen we die discussie weer. Zo frappant dat dit topic en de deelonderwerpen daarbinnen iedere zoveel pagina's weer in herhaling vallen :) Dat intrinsieke waarde van een huis gelijk zou zijn aan de bouwkosten is natuurlijk ook geen wet van Meden en Perzen, dat is net zo goed een arbitraire keuze. Bovendien kun je die definitie wel hanteren, maar dat gaat natuurlijk wel behoorlijk voorbij aan de werkelijkheid. Huizenprijzen zijn nu éénmaal afhankelijk van een veelheid aan factoren, waarvan de locatie een hele belangrijke is. Ik bespeur bij dit soort discussies altijd een soort verborgen rancune tegen de hoge prijzen die oudere huizen vaak vangen. Natuurlijk, je kunt het er misschien niet mee eens zijn, maar dat mensen bereid zijn te betalen voor een goede locatie, ook al is het huis zelf oud, is een gegeven van alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024

lijkt mij dat de kostenontwikkeling van bouwgrond de afgelopen jaren parallel liep met de exploderende bestedingsruimte...Er is aardig wat gespeculeerd met belastinggeld denk ik.

Zitten er niet heel veel gemeenten opgezadeld met onverkoopbare want veel te dure (op hoogtijdagen/bubbelprijzen gebaseerde) grond? zo theoretisch en beperkt lijkt me die rek in de grondprijzen dus niet (er zal wel afgeschreven moeten worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:02:
Huizenprijzen zijn nu éénmaal afhankelijk van een veelheid aan factoren, waarvan de locatie een hele belangrijke is. Ik bespeur bij dit soort discussies altijd een soort verborgen rancune tegen de hoge prijzen die oudere huizen vaak vangen. Natuurlijk, je kunt het er misschien niet mee eens zijn, maar dat mensen bereid zijn te betalen voor een goede locatie, ook al is het huis zelf oud, is een gegeven van alle tijden.
Inderdaad. De 3 belangrijkste factoren mbt de prijs van een huis:
  1. Locatie
  2. Locatie
  3. Locatie
Een oud brik op een toplocatie in een stad is een veelvoud waard van een nieuw, mooier en groter huis in een dorp.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Dure huizen staan waar de goedbetaalde banen zijn. Dus de bouwkosten hebben bar weinig te maken met de waarde van een huis. Als jij geld hebt en je wil een huis bouwen midden in de Saharah en dat kost je 300k, betekent het niet dat je dat ooit nog kan verkopen voor iets wat in de buurt ligt van 300k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 18:06:
Dure huizen staan waar de goedbetaalde meeste beschikbare banen zijn. Dus de bouwkosten hebben bar weinig te maken met de waarde van een huis. Als jij geld hebt en je wil een huis bouwen midden in de Saharah en dat kost je 300k, betekent het niet dat je dat ooit nog kan verkopen voor iets wat in de buurt ligt van 300k.
Niet de hoogte van het salaris maar de bereikbaarheid van het aantal banen is doorslaggevend voor de populariteit van gebieden. Er is Nederland een zeer klein verschil tussen de inkomens voor vergelijkbare functies in verschillende regio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Zitten we al klaar voor de NVM kwartaalcijfers? Ik voorspel dat de markt "booming" is, dat het de perfecte tijd is om te kopen omdat je anders de boot mist en dit alles omdat men de cijfers lijnrecht tegenover Q3 2012 zet waar we natuurlijk een dip hadden vanwege veranderende regelgeving en verkiezingen. We zullen waarschijnlijk rond Q3 2011 uitkomen met transacties, wat toen een record dieptepunt was en nog op ongeveer de helft van het aantal transacties van de top ligt. Dat zal de NVM niet tegenhouden om een flink marketing offensief te houden. De media zullen die reclame weer massaal verspreiden, want we smachten immers naar lichtpuntjes, het maakt niet uit of ze waar zijn of niet.

Er zal geen plek zijn voor nuance, dat bewaren we voor als Q4 2013 weer ondermaats presteert tov Q4 2012 en 2011. En dan gaan 01/01/2014 de nieuwe regels in en zijn er weer wat nieuwe probleem hypotheken bij omdat er toch mensen gevoelig zijn voor deze reclamecampagne en zijn we allemaal weer terug op aarde.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 10-10-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Dit precies, ik snap waarom het zo moeilijk is om evenwichtige berichtgeving te vinden. Dit riekt allemaal naar marktmanipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
EXX schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 17:37:
Een oud brik op een toplocatie in een stad is een veelvoud waard van een nieuw, mooier en groter huis in een dorp.
En voor een nieuw mooier groter huis 50 meter van de stad vandaan krijg je pas een bouwvergunning als de gemeente er heel veel beter van wordt... Dat is het daadwerkelijke probleem van hoge prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Avinator88 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:19:
[...]

Dit precies, ik snap waarom het zo moeilijk is om evenwichtige berichtgeving te vinden. Dit riekt allemaal naar marktmanipulatie.
Ach, marktmanipulatie... dan dicht je de makelaar een te grote rol toe. De hele makelaardij is op zijn retour, ze zijn nu slechts het portaal naar Funda.

Ze hebben dit zelf ook door:

http://www.nrc.nl/wp-content/uploads/2013/09/NVM20121.pdf
Waar of niet waar maar het lijkt er toch veel van te hebben dat de afschaffing van de beêdiging bij
de Rechtbank de start is geweest van de nivellering van de makelaardij.
Een andere reden dat het NVM gehalte nivelleert kan zijn dat het lid zijn van de NVM een steeds
grotere economisch reden is geworden.
Als dit waar is dan komt dat omdat lid zijn van de NVM gelijk staat met het professioneel en
voordelig kunnen plaatsen van woningaanbod in de digitale etalage: Funda.

[ Voor 87% gewijzigd door Arnout op 10-10-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08

St@m

@ Your Service

Wat ik vooral vervelend/jammer vind..
2008 huis gekocht, hypotheek 215K prima, toen goed te betalen. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder, we wonen er nog zeker met plezier, en hoeven niet persé weg. Maar goed, het begint wel een beetje te kriebelen.
Salaris is in de afgelopen 5 jaar flink gestegen, en theoretisch kunnen we nu een hypotheek afsluiten van 350K.

Nu hebben we her en der eens wat advies ingewonnen, verkoopwaarde van het huis zal ongeveer gelijk zijn als wat we er in 2008 voor betaald hebben ~190K De extra hypotheek hebben we toen genomen voor wat verbouwingen. Dus effectief staan we nu ~25K onder water.

Mijns inzien totaal geen probleem.. maar je mag de hele boel niet meer herfinancieren, en we hebben wel wat spaargeld ~10K maar dat is niet genoeg.. Dus je kan geen kant op. Ik wil prima doorstromen naar een woning in een wat hoger segment, maar het is gewoon onmogelijk (of kost je een klap met geld). Dus we blijven maar zitten waar we zitten, en we gaan er vanuit dat de prijzen wel weer iets zullen stijgen. Ondertussen sparen we rustig door, en over een jaar of 5 zal het gat nog maar 15K zijn wat we moeten overbruggen (gok ik zo).

Natuurlijk zijn er 1000-en huishoudens die in dezelfde situatie zitten als wij. Maar het zou prettig zijn als er voor dit soort gevallen *iets* gedaan kan worden.

Let wel: Ik klaag verder niet over eventuele gedaalde waarde, that's part of the game, en ik heb gewoon een dak boven het hoofd. Ik heb er verder ook geen verstand van, en niet echt de behoefte om me erin te verdiepen (daar heb je mensen voor ;) )

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
St@m schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:05:
Natuurlijk zijn er 1000-en huishoudens die in dezelfde situatie zitten als wij. Maar het zou prettig zijn als er voor dit soort gevallen *iets* gedaan kan worden.
Wie zou er *iets* moeten doen voor dit soort gevallen? Als je je gestegen salaris in die 5 jaar had gebruikt om af te lossen (100 euro per week!), had je nu niet onder water gestaan. Je wilt meer lenen voor een groter huis terwijl je negatief bezit hebt. En dat is een van de redenen dat prijzen in het verleden zo enorm gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
En dat is dus precies het pijnpunt. Wat zou er gedaan moeten worden, en wie gaat dat betalen? Mensen willen op basis van keuzes uit het verleden (even los of dat goede of achteraf slechte keuzes waren) nu geholpen worden, zonder dat er feitelijk een noodzaak is op persoonlijk niveau. Dat wil er bij mij echt niet in.

We (de belastingbetaler) gaan toch ook niet betalen voor mensen die aandelen World Online hadden gekocht omdat dat toen een goed idee leek, en nu hun spaargeld zijn kwijtgeraakt?*

*Dan heb ik het niet over de standaard sociale voorzieningen, maar een extra bijdrage vanuit de overheid

edit: wat RemcoDelft zegt dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 23-09 13:47

André

Analytics dude

2008 huis gekocht, hypotheek 215K prima, toen goed te betalen. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder, we wonen er nog zeker met plezier, en hoeven niet persé weg. Maar goed, het begint wel een beetje te kriebelen.
Salaris is in de afgelopen 5 jaar flink gestegen, en theoretisch kunnen we nu een hypotheek afsluiten van 350K.

Nu hebben we her en der eens wat advies ingewonnen, verkoopwaarde van het huis zal ongeveer gelijk zijn als wat we er in 2008 voor betaald hebben ~190K De extra hypotheek hebben we toen genomen voor wat verbouwingen. Dus effectief staan we nu ~25K onder water.

Mijns inzien totaal geen probleem.. maar je mag de hele boel niet meer herfinancieren, en we hebben wel wat spaargeld ~10K maar dat is niet genoeg.. Dus je kan geen kant op. Ik wil prima doorstromen naar een woning in een wat hoger segment, maar het is gewoon onmogelijk (of kost je een klap met geld). Dus we blijven maar zitten waar we zitten, en we gaan er vanuit dat de prijzen wel weer iets zullen stijgen. Ondertussen sparen we rustig door, en over een jaar of 5 zal het gat nog maar 15K zijn wat we moeten overbruggen (gok ik zo).

Let wel: Ik klaag verder niet over eventuele gedaalde waarde, that's part of the game, en ik heb gewoon een dak boven het hoofd. Ik heb er verder ook geen verstand van, en niet echt de behoefte om me erin te verdiepen (daar heb je mensen voor ;) )
Maar je hebt toch al 5 jaar afgelost? Als je volledig aflost zou je dan al 1/6e ingelost moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Wat je in dit soort gevallen kan doen, is sparen.

Een hypotheek van 215k (700-750 euro maandlasten bij volledige aflossing?) waar je nu ~350k kunt betalen (1250-1300 maandlasten bij volledige aflossing?), zou moeten inhouden dat je nu makkelijk 8-900 euro per maand overhoudt (1300-700=600 euro ruimte, naast de normale reservering voor spaargeld in je maandlasten).
Dus met nu 10k spaargeld denk ik eerder dat dergelijke gevallen niet moeten willen verhuizen. Dat je in 5 jaar tijd maar zo weinig hebt kunnen sparen terwijl je zoveel geld 'over' zou moeten houden elke maand?

In elk geval, met het geschetste plaatje van inkomen en financiering, zou je binnen 2 jaar meer spaargeld kunnen hebben dan de huidige restschuld (wanneer je reeds afgelost geld meeneemt, eerder 1-1,5 jaar ofzo voordat je het gat kunt overbruggen).

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 10-10-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

RemcoDelft schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:10:
[...]

Wie zou er *iets* moeten doen voor dit soort gevallen? Als je je gestegen salaris in die 5 jaar had gebruikt om af te lossen (100 euro per week!), had je nu niet onder water gestaan. Je wilt meer lenen voor een groter huis terwijl je negatief bezit hebt. En dat is een van de redenen dat prijzen in het verleden zo enorm gestegen zijn.
True, maar of je in huis X zit en onder water staat, of in huis Y zit en onder water staat, dat maakt toch niet uit?

Misschien is bovenstaande uitspraak ook wel de reden dat ik niet de minister van financiën ben :+
mrwolf schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:12:
[...]

En dat is dus precies het pijnpunt. Wat zou er gedaan moeten worden, en wie gaat dat betalen? Mensen willen op basis van keuzes uit het verleden (even los of dat goede of achteraf slechte keuzes waren) nu geholpen worden, zonder dat er feitelijk een noodzaak is op persoonlijk niveau. Dat wil er bij mij echt niet in.

We (de belastingbetaler) gaan toch ook niet betalen voor mensen die aandelen World Online hadden gekocht omdat dat toen een goed idee leek, en nu hun spaargeld zijn kwijtgeraakt?*

*Dan heb ik het niet over de standaard sociale voorzieningen, maar een extra bijdrage vanuit de overheid

edit: wat RemcoDelft zegt dus ;)
Willen geholpen worden.. nou, dat valt ook wel mee hoor. Wij komen wel waar we willen komen, het duurt alleen wat langer :P

Volgens mij was het ook de bedoeling dat er meer starterswoningen vrij zouden komen, maarja, dat zit er op deze manier dus niet in. Want de starter van toen blijft lekker zitten door de keuzes die in het verleden gemaakt zijn. Een keuze in ons geval waar ik nog steeds achter blijf staan.

Achja, je zit eens wat op Funda te kijken, komt een zeer mooi huis tegen dat je theoretisch kunt betalen, gaat wat rondvragen enz. Niets menselijks is mij vreemd.
André schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:19:
[...]

Maar je hebt toch al 5 jaar afgelost? Als je volledig aflost zou je dan al 1/6e ingelost moeten hebben.
Nope, we lossen 50/50 af. Was toen de meest voor de hand liggende keuze (is allemaal doorgerekend door een financieel adviseur.)
Xanaroth schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:21:
Wat je in dit soort gevallen kan doen, is sparen.
Ja dat waren we al van plan.
Een hypotheek van 215k (700-750 euro maandlasten bij volledige aflossing?) waar je nu ~350k kunt betalen (1250-1300 maandlasten bij volledige aflossing?), zou moeten inhouden dat je nu makkelijk 8-900 euro per maand overhoudt (1300-700=600 euro ruimte, naast de normale reservering voor spaargeld in je maandlasten).
Nee, een hypotheek van 215K met 50/50 aflossing afgesloten in 2008 is netto € 850 aan maandlasten.
Lol@makkelijk 8-900 euro overhouden. Ja, als we teruggaan in "levensgenot" misschien (ik gooi de kinderen wel het huis uit). We sparen 500 per maand. Lijkt me prima. En van het geld dat je spaart geef je ook weer geld uit. We sparen (nog) niet omdat het huis onder water staat.
Dus met nu 10k spaargeld denk ik eerder dat dergelijke gevallen niet moeten willen verhuizen. Dat je in 5 jaar tijd maar zo weinig hebt kunnen sparen terwijl je zoveel geld 'over' zou moeten houden elke maand?
Kunnen sparen en daadwerkelijk sparen zijn 2 verschillende dingen. Ik wil ook leuke dingen doen, en kinderen kosten ook geld.
In elk geval, met het geschetste plaatje van inkomen en financiering, zou je binnen 2 jaar meer spaargeld kunnen hebben dan de huidige restschuld (wanneer je reeds afgelost geld meeneemt, eerder 1-1,5 jaar ofzo voordat je het gat kunt overbruggen).
Ja, dat zou kunnen. Wij hebben het ingesteld op een 5 jarenplan.

[ Voor 32% gewijzigd door St@m op 10-10-2013 10:38 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31
Mijns inzien totaal geen probleem.. maar je mag de hele boel niet meer herfinancieren, en we hebben wel wat spaargeld ~10K maar dat is niet genoeg..
Dat is in 5 jaar tijd effectief 165 euro per maand sparen en 10k is toch wel een buffertje dat je achter de hand moet hebben voor onvoorziene omstandigheden en groot onderhoud (CV, keuken, etc.). Of je kan echt niet meer sparen en dan is het misschien niet verstandig om groter te gaan wonen, of je hebt vrij luxe geleefd (wat je goed recht is), maar dan is het een beetje vreemd om te vinden dat er "iets" voor mensen in jouw situatie gedaan zou moeten worden.
André schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:19:
[...]

Lineair aflossen is niet echt gebruikelijk bij hypotheken. Zeker bij (bank)spaarhypotheken heb je er doorgaans al 20 van de 30 jaar opzitten voor je in de buurt van de 50% aflossing komt. Effect van rente over de spaarsom die met name in de laatste paar jaren het geld moet binnenhalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Sempy op 10-10-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

....
...
Dat denkt iedereen, dat zijn huis nog steeds hetzelfde waard is, daarom zijn de verkopen zo enorm ingezakt.

Als het 190k waard is in 2008, dan is het nu meer richting de 150-160k. Beetje afhankelijk van waar je woont in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Bartjuh schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:27:
[...]

Dat denkt iedereen, dat zijn huis nog steeds hetzelfde waard is, daarom zijn de verkopen zo enorm ingezakt.

Als het 190k waard is in 2008, dan is het nu meer richting de 150-160k. Beetje afhankelijk van waar je woont in NL.
:D :D Hou op joh. Huizen hier in de straat/buurt gaan als warme broodjes. Geen uitspraken doen als je niet weet over welk deel van Nederland, welke stad en überhaupt welke wijk het gaat. Ik geloof best dat er een algemene trend is in het dalen van de huizenprijzen, maar dat betekend niet dat een specifiek huis ook maar direct 30/40K in waarde hoort te dalen omdat dat de trend is. Hence ook de extra ~20K die gestoken is in het huis (verbouwing, meer ruimte). Dus ja, mijn huis is evenveel waard als in 2008, misschien wel meer. Komt bij dat het huis wel groter is geworden, en geheel gemoderniseerd, en dat er voor zo'n 30K aan verspijkerd is. Maar goed, je hebt nooit de garantie dat je je investeringen in je huis weer terug ziet komen in de verkoopwaarde. Voor 2008 niet, en nu ook niet.
Sempy schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:25:
Dat is in 5 jaar tijd effectief 165 euro per maand sparen en 10k is toch wel een buffertje dat je achter de hand moet hebben voor onvoorziene omstandigheden en groot onderhoud (CV, keuken, etc.). Of je kan echt niet meer sparen en dan is het misschien niet verstandig om groter te gaan wonen, of je hebt vrij luxe geleefd (wat je goed recht is), maar dan is het een beetje vreemd om te vinden dat er "iets" voor mensen in jouw situatie gedaan zou moeten worden.
Vrij luxe geleefd (en nog steeds levend). En zoals al eerder gezegd, er hoeft niet persé *iets* aan gedaan te worden. Ik slaap er verder niet minder om hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 10-10-2013 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
RemcoDelft schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:19:
[...]
Denk je werkelijk dat er minder vraag is naar woningen? Er zijn niet minder mensen gekomen, dus er is dezelfde behoefte aan woonruimte. Alleen niet meer tegen 2008-prijzen.
Ja, want mensen verhuizen niet omdat hun eigen huis minder oplevert dan voorheen en vanwege de economie. Daardoor blijven ze zitten en als mensen niet verhuizen wordt er minder verkocht/is er minder vraag naar huizen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

redwing schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:34:
[...]

Ja, want mensen verhuizen niet omdat hun eigen huis minder oplevert dan voorheen en vanwege de economie. Daardoor blijven ze zitten en als mensen niet verhuizen wordt er minder verkocht/is er minder vraag naar huizen.
Dat bedoel ik dus te zeggen :P en heb onszelf even als lijdend voorwerp genomen. Mensen blijven zitten, want ze kunnen niets met de restschuld die overblijft. Dus er is weinig doorstroming. En mensen die nu huren kijken eerst de kat uit de boom. Wat gebeurd er met de HRA, gaan de prijzen nog meer dalen enz.

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 10-10-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Het probleem is - en ik spreek even voor onszelf, maar ik ga er van uit dat dat voor veel meer mensen geldt - dat die (potentiële) restschuld zorgt voor veel minder mogelijkheden. Het zorgt ervoor dat je persé eerst moet verkopen om te kunnen kopen, zelfs als je de dubbele maandlasten kan afdekken. De bank zal namelijk de verkoopprijs van je huidige woning inschatten op 75% van de marktwaarde, en die marktwaarde is al lager dan de uitstaande hypotheek. Daarmee kijk je ineens aan tegen een enorme "rekenrestschuld", die vervolgens zorgt dat je die nieuwe woning helemaal niet kan financieren, zeker omdat je de restschuld ook niet kan mee-financieren in de nieuwe hypotheek en er dus gewoon met de tarieven voor consumptief krediet gerekend wordt. In ons geval scheelt dat gewoon meer dan een ton aan financieringsruimte, waarmee de categorie huizen waar we heen zouden willen ver buiten bereik komen te liggen.

Het gevolg is dat we nu moeten blijven zitten waar we zitten, totdat we onze huidige woning kunnen verkopen. Daarna moet je als een gek gaan bewegen om zelf iets anders te kunnen kopen en kan je dus niet meer rustig zoeken naar het huis waar je heen zou willen, tenzij je twee keer wil verhuizen en tijdelijk wil gaan huren.

Allemaal heel begrijpelijk overigens hoor, die beperkingen. Maar het zorgt er al met al wel voor dat de markt behoorlijk op slot komt te zitten. We kunnen ons immers best een grotere, duurdere woning veroorloven, ook als we de restschuld van onze huidige woning nog moeten meefinancieren. Maar totdat die woning daadwerkelijk verkocht is, kan je dus helemaal niets.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ph4ge, kom er maar in hoor :P
Sterke stijging woningverkoop derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2013 zijn 19,7 procent meer woningen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ook ten opzichte van het tweede kwartaal dit jaar is er sprake van een stijging, namelijk 10 procent.

[...]
bron: http://www.nu.nl/economie...rkoop-derde-kwartaal.html

en RTL heeft het nu ook overgenomen:
NVM bevestigt: huizenmarkt herstelt

Het herstel op de woningmarkt zet door. Er worden meer huizen verkocht en de daling van de huizenprijzen is minder.

Dat blijkt uit de cijfers van de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars) over het derde kwartaal. Er werden 10 procent meer huizen verkocht in vergelijking met het tweede kwartaal. Normaal gesproken daalt het aantal transacties in het derde kwartaal juist, omdat mensen dan met hun hoofd meer bij de vakantie zitten. In het tweede kwartaal was al sprake van een toename van de verkopen van bijna 20 procent tegenover het kwartaal ervoor. Voor het eerst sinds 2005 stijgt het aantal verkopen twee kwartalen op rij.

Vooral hoekwoningen en vrijstaande huizen werden meer verkocht (+23 procent).

Prijsdaling vlakt af
De huizenprijzen dalen nog altijd, huizen zijn 3,6 procent goedkoper dan een jaar geleden. De huizenprijzen dalen echter minder snel. In het tweede kwartaal lagen de prijzen van woningen nog 5,3 procent onder dat van een jaar ervoor.
In het derde kwartaal daalden de prijzen met 0,6 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. De NVM verwacht dat de prijsdaling steeds verder zal afvlakken. Dat is opmerkelijk omdat de makelaarsvereniging aanvankelijk voor 2013 een sterkere prijsdaling verwachtte door de strengere hypotheekregels. ‘’Over geheel 2013 zal de prijsdaling niet meer dan 4 procent bedragen, eerder 3,5 procent’’, aldus de NVM

De NVM spreekt van meerdere oorzaken voor het herstel op de huizenmarkt. Het zwaarst telt het teruggekeerde vertrouwen bij huizenkopers.

Randstad vs. de rest
Niet de hele woningmarkt herstelt. Er is sprake van een tweedeling tussen enerzijds de Randstad, waar het ‘een stuk beter’ gaat en anderzijds de rest van het land

[...]
Inderdaad het goede nieuws dat hierboven door ph4ge al werd voorspeld :)

Zat net trouwens ook even op die infographic te kijken van RTL, en ook daar wordt beeld bevestigd wat hier eerder in topic al naar voren kwam, dat Amsterdam het inderdaad beter doet dan gemiddeld. Daar zijn de prijzen ten opzichte van vorig jaar met 2,4% gestegen, terwijl het landelijk gemiddelde op -3,6% lag. Hetzelfde beeld zie je als wordt gekeken naar de vergelijking met vorig kwartaal, ook dan blijkt dat in Amsterdam de prijzen zijn gestegen met 2,0% terwijl het landelijk gemiddelde een -0,6% laat zien.

[ Voor 78% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 10-10-2013 11:11 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]