Mfpower schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:54:
Ik snap je verhaal en je gevoel; want ik val zgn. onder een hoger inkomen maar ik vind dat gezien alles wat ik moet betalen nog wel meevallen hoeveel dat is en we moeten behoorlijk opletten. (ik zit niet zo ver van die 1850 af..)
Loont werken dan nog genoeg?
Het punt is dat jij volgens mij de zaken omdraait. Maar dit is aardig offtopic en heeft sterk met je wereldbeeld te maken.
Ik zet het geheel even in perspectief en natuurlijk zijn het uitersten die je daarmee vergelijkt...
Maar er zit iets wel heel krom in Nederland... Maar goed één blik op de begroting wijst dat al uit.
Sociale zekerheid (bijstand en WW) kosten 76MLD in 2014
Inkomsten uit loonheffing zijn 43MLD in 2014
Dat gaat toch nooit werken!?
Dit zou je minimaal tegen elkaar moeten kunnen wegstrepen.
Zoniet? Of belasting omhoog, of we betalen veel te veel aan uitkeringen...
Ik vind dat in een beschaafd land kinderen door hun ouders opgevoed moeten kunnen worden (wat hier al heel moeilijk is door de tweeverdienersnorm). Dit moet gelden voor werkend en niet-werkend. En verder dat een ieder moet kunnen wonen en eten. Verder ben ik niet jaloers op een bijstandmoeder die 1850 euro netto krijgt door alle toeslagen. Blijkbaar heb je zoveel nodig in deze tijd om rond te kunnen komen en ik ken er geen een die kan sparen. Ik kan het weten want ik kom helaas uit een bijstandsgezin (maar heb me zelf helemaal weten op te werken en heb weten te studeren).
Maar dat gaat nu eenmaal niet zo goed bij tweeverdieners...
Je moet wel heel lekker verdienen, wil je dat kunnen redden...
Het probleem zit 'm - en dan volg ik senor sjon - er in dat iemand die 1850 euro netto verdient klaarblijkelijk 1500 euro moet uitgeven om in hetzelfde huis te kunnen wonen zonder enige vorm van toeslag, en houdt vervolgens nog minder over dan de bijstandsmoeder. Hoe helpt het mij om dit probleem op te lossen door de uitkeringen te verlagen? Ja ok, ik betaal dan minder belasting maar dat staat niet in verhouding tot het feit dat jouw 1500 euro voor een kale huur serieus veel geld is. Tenzij je in de binnenstad van Amsterdam woont oid.
Ik heb gelukkig een hypotheek en krijg dus HRA.
Daardoor komt het dichter bij elkaar en betaal je net wat meer dan 2 keer zo veel.
Voor mij een heel acceptabel maandbedrag overigens! Ik hoef echt niet voor 500 euro per maand te wonen. 1000 is prima op te brengen, dus daar klaag ik absoluut niet over, puur om de verhoudingen weer te geven.
Want mijn vrouw kan niet stoppen met werken, ook al zou ze dit willen.
Mijn betoog is dat het leven zo duur is geworden dat werken niet loont omdat er veel belasting betaald moet worden en je niet meer goedkoop kunt of mag leven (met name wonen) als je dat wilt.
Wonen is zo duur geworden dat het blijkbaar nodig is om de minima en modalen te subsidieren en alles wat daarboven zit uit te kleden door de toegang tot goedkoop wonen te ontzeggen. Onderaan de streep houdt niemand meer wat over.
Als je boven de 33K verdient dan mag je niet sociaal huren dus kom je automatisch in jouw categorie uit. Reken eens uit wat je met 34K onderaan de streep overhoudt en je begrijpt waarom de voedselbanken epische vormen beginnen aan te nemen.
Ja inderdaad...