Ja, echt absurd dat mensen niet 35%-50% van hun inkomen kwijt willen zijn aan louter huur. Wat een aso's allemaal; als je een modaal inkomen hebt moet je immers maar gewoon €850,- (bruto) huur willen betalen voor een woning. En uiteraard ook elk jaar een huurverhoging van 4% willen slikken, want in de vrije sector is er geen maximum aan huurverhoging vastgesteld.
Ik weet niet van welke planeet jij komt, maar ik vind het werkelijk waar te zot voor woorden dat het blijkbaar normaal is dat je zulke percentages van je inkomen maar kwijt
moet zijn puur aan wonen. De huurprijzen in Nederland slaan nergens meer op,
behalve in de sociale huursector, waar de huurprijzen gewoon zijn meegestegen met de inflatie.
Dat is toch normaal?
Voorbeeld:
Een huurwoning in mijn omgeving wordt voor €860,- bruto verhuurd, wat neer komt op ruim 45% van een
netto modaal inkomen. En daar komt nog een kleine €100,- aan servicekosten bij. En energiekosten. Elk jaar wordt de huur met 4% verhoogd, wat een exponentiële stijging betekent. Dat betekent dat je na 5 jaar al op €1050,- bruto huur zit. Na 8 jaar €1181,-. Na 10 jaar €1277,-. Hoe de fuck moet je dat in vredesnaam bijhouden, en hoe kan je op die manier überhaupt sparen om ooit iets te kunnen kopen om van die huurverhogingen af te zijn?
Leg jij mij maar eens uit waar mensen met een modaal inkomen terecht kunnen. Blijkbaar is een huurwoning in de sociale huursector ad. €650,- per maand (=36% van een netto modaal inkomen) volgens jou asociaal, en het alternatief is
minimaal €100,- duurder, waarbij je vaak ook nog eens genoegen moet nemen met een kleinere woning. Want schaarste en die fantastische vrije markt waar iedereen zo wild van is.
We moeten maar eens af van het principe dat iedereen maar een bepaald percentage kwijt
moet zijn aan zijn of haar woning. Als er te weinig betaalbare woningen zijn, moeten er simpelweg meer betaalbare woningen gebouwd worden. Heel gek, ik weet het. Maar de oplossing zit hem dus niet in het wegpesten van mensen uit hun huis door de huren nog meer te verhogen dan dat ze al zijn.
Mfpower schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:29:
[...]
Ik blijf het maar roepen, ik ben het pertinent met je oneens en dit is m.i. politieke doctrine. Sociaal wonen en de woningcorporaties zijn nooit geweest voor de minima. Voor de minima is er zoiets als huursubsidie icm sociale woningbouw. De corporaties en sociale huur komen voort uit het idee dat iedereen betaalbaar kan wonen; zeker in de tijd dat kopen een luxe was en niet de standaard. Gewoon een sociaal idee dus, toegankelijk voor iedereen. Wil je luxe? Koop dan of huur prive.
Doordat nu iedereen "sociaal" tot minimum bombardeert en dat ineens er zoiets is als een scheefhuurder is pure politieke praat om iedereen arm te krijgen (teveel te laten betalen), of een opgeblazen huur/koopmarkt te creeren of te behouden.
De hele term "scheefwoner" vind ik weerzinwekkend en is niets anders dan het criminaliseren van mensen met een inkomen anders dan minimumloon. Een absolute schande. Hoe zit het dan met mensen van honderden en honderden euro's per maand
krijgen aan HRA en eveneens goedkoop wonen? Waarom is dát dan geen scheefwonen en wordt de HRA nauwelijks beperkt?
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 23-09-2013 15:32
]