Ik eet omdat ik in een rijk land woon. De prijs van Amerikaans graan wordt beinvloed door deriviatenhandel (Idee van Goldman Sachs, goedgekeurd door de Amerikaanse senaat, verboden in Europa). Je kent misschien wel het principe dat een boer z'n oogst al verkocht heeft voordat hij het heeft geoogst. De oogst bevind zich op de markt en er kan in gehandeld worden.
Gevolg is dat schepen graan (eenvoudig houdbaar) langs de kust varen tot de optie op de graan afloopt. Intussen stijgt de graanprijs door stijgende vraag en dalend aanbod (de geoogste graan bevind zich niet op de markt).
Beetje rancuneus voorbeeld (heb ik van een alu-mutsen theorie over het ontstaan van de arabische lente), neem hem gerust met een schep zout. Maar niet ondenkbaar toe te passen in elke vrije markt.
Tevens gebeurt dit ook met appels bij de Albert Hein (vaak 1 a 2 oogsten oud) en met de olie (de olie wisseld meerdere malen van eigenaar tijdens het transport van de delver tot de raffinaderij). Zonder al deze marktwerking was de appel een stuk lekkerder en de diesel een stuk goedkoper.
[...]
Dat komt omdat er niet gek veel schaalvoordeel zit in woningverhuur. Laat een grotere speler de huren oplopen, talloze individuele woningbezitters die met een makelaar hun woning willen verhuren.
Je zal de markt moeten reguleren zodat er geen schaalvoordeel te behalen valt. Dat laatste snap ik trouwens niet. De talloze woningbezitters die via de makelaar hun woning willen verhuren kopen dan een nieuwe woning voor hunzelf? Tevens verhuren die hun 2e woning voor een door de grote woningcorperatie opgedreven prijs.
Commerciele huur werkt in het buitenland, omdat daar geen/minder woningschaarste is. In Nederland lijkt mij dit niet werkbaar. Doordat mensen vanwege hun financiele situatie (onregelmatig/tijdelijk werk, teveel inkomsten voor sociale huur) gedwongen worden om commercieel te huren is de markt al voor een deel verstoord.
Overigens .. ik ben geen voorstander van de huidige situatie. Nu vloeit de HRA practisch rechtstreeks naar de bank, zorgt voor vastzittende huiseigenaren die veel te hoge hypotheken aflossen ipv de economie te voeden en starters die enorm moeten sparen ipv de economie te voeden.
(Ik ben van het type geld moet rollen)
[
Voor 32% gewijzigd door
Wobblier op 03-09-2013 16:08
]