De belastingbetaler betaald niets aan schuldsanering, niet direct althans. Alleen de schuldeisers leveren in bij schuldsanering. Het is niet zo dat de overheid opeens die schulden betaald of zo. Als je het breder bedoeld als dat die kosten uiteindelijk bij ons andere consumenten wordt neergelegd middels hogere prijzen klopt het natuurlijk wel.
De oude 125% executiewaarde ging uit van een executiewaarde van 88% van de nieuwwaarde, wat vroeger (lees tot 2008) de vuistregel voor executiewaarde was.
Let wel het was dus 125% van de
executiewaarde toen, niet van de nieuwwaarde. Met die vuistregel van 88% is 125% executiewaarde exact hetzelfde als 110% nieuwwaarde. En de reden van die 125/110 was dus inderdaad dat je nieuwwaarde plus 10% kosten koper kon betalen.
Inmiddels is die vuistregel van 88% van de nieuwwaarde voor de executiewaarde onzin geworden, het varieerd veels te veel. Daarom dat LTV nu (net zoals in de rest van de wereld) op basis van nieuwwaarde wordt bereken. Waar nog van executiewaarde sprake is wordt voor de duidelijkheid trouwens gesproken van LTFV (Loan to Foreclosure Value).
Ergo: 125% LTFV is te vergelijken met 110% LTV onder de oude normen,
Overigens heb ik in 2008 een hypotheek afgesloten met LTFV 125% en LTV 110% ('gek' genoeg kwam in mijn taxatie rapport destijds executiewaarde ook exact op 88% koopprijs uit. Toch toevallig). En dat terwijl mijn LTI destijds een dubbele hypotheek mogelijk zou maken en we ook het nodige spaargeld hadden en hebben.
En, ook toen zoals ongeveer in 2008 de standaard was, 50% spaarhypotheek en 50% aflossingsvrij.
Paar redenen:
- we hadden geen rekening gehouden met overwaarde uit ons oude huis. Taxatie gaf aan dat we daar ongeveer break even op zouden draaien. Alleen bleek er een onervaren starter zo slim te zijn om als eerste bod meteen de vraagprijs op ons huis te bieden, waarmee we opeens wel overwaarde bleken te hebben. Onze hypotheek toen nog aanpassen was toen laat dag en gecompliceerd (toen verkocht je je oude woning nog nadat je een nieuwe had gekocht);
- Ik vind het toch wel een erg fijn gevoel om 6 netto maandsalarissen liquide te hebben als minimumbuffer. Dat geld stop ik liever niet vast in stenen;
- Zeker toen was profijt spaargeld/beleggingen hoger dan de kosten van hyprente minus HRA;
- 50% aflossingsvrij maximeert HRA en geeft meer flexibiliteit, je kunt altijd zelf nog aflossen zonder dat het verplicht is.
Sindsdien hebben we elk jaar nog afgelost op het aflossingsvrije deel. Maar het geeft dus de flexibiliteit dat niet te doen.
Desondanks staat ons huis wel fors onder water. Tegen de huizenprijs daling van ons segment woning in Utrecht sinds 2008 valt bijna niet af te lossen.
Maar gelukkig kunnen we de hypotheek nog makkelijk betalen (dus zeker blij met de erg gunstige LTI die wij hebben) en we willen ook niet verhuizen. Dus, calamiteiten daargelaten, vooralsnog niet echt een probleem.
[
Voor 74% gewijzigd door
xahmol op 29-08-2013 12:17
]