Pooh schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:10:
Dat is niet alleen niet logisch, het is ook gewoon niet waar. De woningen worden continu groter, het aantal inwoners per woning neemt af (dus het aantal vierkante meters per persoon neemt nog harder toe), de kwaliteit van woningen (isolatie, techniek, onderhoudskosten) neemt toe.
Neem alle huishoudens uit de tijd dat je vader een huis kocht, en sorteer ze op maandelijkse woonlasten. Dan zit je vader in percentiel X. Neem nu alle huishoudens van nu, en sorteer ze op woonlasten, kijk naar percentiel X, en je krijgt er minstens zo'n goed huis voor terug. (Uitgezonderd bewegingen van en naar steden en van/naar populair/impopulaire gebieden).
Sorry hoor, je komt nou met een hoop stellingen, maar is dat wel zo? Ik heb nog nooit een cijfer gezien waaruit blijkt dat we meer huis hebben voor hetzelfde geldt. Woningen worden groter? Percelen ook? Die uitspraak moet te onderbouwen zijn, ik ben heel benieuwd. Ik heb heel wat nieuwbouwprojecten bestudeerd en nooit gedacht: "goh, wat zijn de percelen en de huizen tegenwoordig groot". Als ik kijk in het "ervaringen met huizen kopen" topic zie ik juist dat steeds meer woningen zelfs helemaal zonder grond verkocht worden. Hoezo meer woning!?
Het tegendeel is waar, in de tussentijd moet je op twee inkomens betalen en was zijn starterswoning een groot vrijstaandhuis en is mijn starterswoning een doos. Dat is slechts de lange termijn, op korte termijn kan ik ook veel minder huis kopen dan dat ik in 2008 had gekund (ik krijg simpelweg nog maar de helft aan hypotheek als ik toen zou krijgen en moet nog verplicht aflossen ook, de daling van de prijzen compenseert dat nog lang niet en dan krijg ik een hypotheek terwijl vele die niet krijgen).
Als ik mijn vader in het percentiel gemiddelde starter met wat spaargeld zet (want hij had een vrij gewone baan), en ik kijk nu naar de gemiddelde starter (en ik ben dat niet) dan zie ik die gemiddelde starter niet hetzelfde huis, laat staan meer huis kopen dan mijn vader. Die starter zit dan met een klein rijtjeshuis op grond die niet eens van hem is.
Wat is er echter gebeurd: Mensen willen veel en veel meer uitgeven voor hun huis. De concurrentie is moordend geworden, omdat we met z'n alleen veel rijker zijn dan vroeger. Door de enorme opkomst van 2-verdieners en hoogopgeleiden, is er gewoon veel meer geld. En mensen zijn bereid om dat geld in hun huis te steken, want aan eten en vakanties zit vaak een bovengrens (ook gevoelsmatig), terwijl je woningen zo duur kunt kopen als je wilt (en dat een goede investering lijkt).
Men wil helemaal niet meer uitgeven voor minder huis, men is gedwongen. De meeste starters zijn al blij als ze uberhaupt een hypotheek kunnen krijgen en moeten maximaal gaan om nog iets te kunnen vinden. En dan koop je niet veel dan een doos zonder grond.
Daarnaast is er (veel meer dan vroeger) een grote groep die vermogen heeft, al dan niet in een huis. In de jaren '50 hadden maar weinig ouderen een koopwoning, nu zijn er heel veel, en die hebben hun hypotheek vaak grotendeels afgelost en kunnen dus gewoon blijven zitten.
Vergrijzing zou moeten betekenen dat je minder betaalt voor een huis, niet meer. En juist de mensen zonder schuld kunnen hun huis verkopen. Overigens is dat vermogen precies de reden dat men nu niet meer kan kopen. Het huis van mn ouders is meer dan 10x meer waard geworden met als gevolg dat iemand die nu in precies dezelfde situatie zit als hun toen hun huis niet meer kan betalen.
Kortom: ook al doe je het beter dan je vader vroeger, waarschijnlijk doe je het verhoudingsgewijs 'slechter' dan je concurrenten als dat hij dat deed, waarbij 'slechter' vooral wil zeggen: bereid minder uit te geven.
Mijn vader was een MTSer, helemaal niet bijzonder. Ik heb 2 masters. Daarnaast is mijn vrouw register accountant en mijn moeder was huisvrouw. Zonder arrogant over te komen doe ik het een stuk beter dan mijn vader op mijn leeftijd, ook tov mijn concurrenten. Zelfs als ik maximaal leen en maximale hulp krijg van onze ouders (1 ton, zit er natuurlijk niet in) kan ik niet zijn huis kopen, ondanks dat het inmiddels behoorlijk gedateerd is. Er is geen enkele starter die dat huis kan kopen, die starter (<30j) bestaat gewoon niet.
Je doet nogal wat uitspraken, ik ben erg benieuwd naar onderbouwing want er klopt volgens mij niks van. De kwaliteit van de woningen neemt helemaal niet toe. Het formaat neemt niet toe, zowel van de grond als van het huis. Het enige wat toeneemt zijn de kosten (ook de kosten die niet direct aan het huis gerelateerd zijn). Dat mensen meer willen betalen klopt ook niet, het is gewoon direct afhankelijk van regelgeving en die is een stuk strenger geworden. De concurrentie is ook helemaal niet moordend, er worden jaarlijks 50% minder huizen verkocht dan een paar jaar geleden. Veel huizen staan jaren te koop zonder dat er iemand een bod doet. Het aantal inwoners per woning zegt niks, vraag me af of het afneemt maar het aantal eenpersoonshuishoudens neemt wel toe dus het zou kunnen. Maar die eenpersoonshuishoudens wonen niet in grote huizen.
Hoewel je een hoop uitspraken doet die volgens mij wereldvreemd zijn heb je in de kern gelijk. Mensen betalen wat ze kunnen betalen. Als ze meer willen en kunnen betalen stijgen de prijzen. Gevolg daarvan is de opmerking waar ik op reageerde, dat men maar gewoon hun wensen moet aanpassen, dus onzin. Het kan niet zo zijn dat in een stijgende markt iedereen maar gewoon meer moet betalen en als er dan een bubbel is men maar gewoon zn wensen moet aanpassen. Nee, als men minder kan betalen moeten de prijzen dalen.
[
Voor 6% gewijzigd door
ph4ge op 21-08-2013 14:52
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"