Beste Raz,
Ik lees dit en haak hier even snel omdat je wellicht duizenden euro's gaat mislopen.
Als deze 40~50 euro beschikbaar wordt gesteld door een familielid, dan is het wijs je ook te verdiepen in de mogelijkheden van de zogenaamde familiehypotheek. Het geld kan dan nog steeds geschonken worden, maar met mogelijkheden tot extra fiscaal voordeel.
dan is schenken van dit geld het domste wat je kan doen.
In plaats van schenken is het veel slimmer om een onderhandse lening / familiehypotheek aan te gaan.
Voorbeeld:
Familielid X leent jou 50.000. De voorwaarden zijn als volgt:
annuïtaire hypotheek
20 jaar vast
6% hypotheekrente
Met een dergelijk schema liggen de jaarlijkse brutolasten op 4.298,59. De nettolasten stijgen naar het einde van de looptijd toe. Immers: je gaat steeds meer aflossen en steeds minder rente betalen.
Deze lening is echter 100% fiscaal aftrekbaar net als een normale hypotheek. Daarnaast kan zowel de aflossing ALS de rente ieder jaar worden geschonken (max bedraagt ongeveer 5,5K ofzo momenteel)
In totaal gedurende de looptijd kan er € 35.971,72 worden afgetrokken bij de belasting. Uitgaande van 42% levert dit een additionele : € 15.108 euro netto op, bovenop alle teruggeschonken aflossing en rente.
Die 50K kan dus gewoon 65K waard zijn, als je het een beetje slim speelt.
Hoop dat dit van toepassing is voor je. Het is zo een sexy constructie

( Heb zelf ook 40K lopen op deze manier)
aanvullend: Ik heb onlangs dus zelf besloten een huis te kopen. Koopsom 156K. Totale hypotheeksom 163.000, waarvan 40K familiehypotheek. (let op: ik betaal WEL aflossing, die krijg ik niet teruggeschonken) van de rente krijg ik 3% teruggeschonken.
Alles van elkaar afgetrokken zit ik op een netto rente last van circa 325 euro in de eerste maand en een gemiddelde aflossing van 450 per maand.
Vrienden van mij bewonen sinds een maand eenzelfde type woning. In aanzienlijk slechtere staat (mijn keuken, badkamer en toilet zijn top, die van hun onveranderd sinds 1977) en betalen 700 euro aan huur...
Ik besef me dat kopen nog extra kosten met zich mee brengt, maar dat zijn er geen 4500 per jaar. Om nog maar niet te beginnen over huurverhoging.
[
Voor 24% gewijzigd door
ErA op 30-07-2013 09:40
]