Krisp schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:17:
[...]
Achterstallig is in deze dat zaken die vandaag te dag redelijk elementair zijn (dubbel glas, enigszins isolatie) niet zijn doorgevoerd. Nu ben ik niet goed bekend met de huizenmarkt in Amsterdam, maar dit ziet er redelijk uit. Belangrijk nadeel is wel dat de meeste van de door jou aangehaalde appartementen eigenlijk rijp zijn voor renovatie. Ik verwacht dat je deze appartementen over 10 jaar niet meer redelijk verkocht krijgt doordat de onderhoudsstaat alleen maar verder achteruit gaat. Zeker met de veranderende woningmarkt, is zo'n appartement kopen eigenlijk een nog grotere gok dan een huis van pakweg 2,5 ton.
Blijft ook staan dat ik een vuilnisman (die in komen niet stijgt) met goed fatsoen niet 30 jaar lang in zo'n huis zie wonen. Het is een leuk startersappartement, maar na een aantal jaar wil je echt iets anders.
Ik ken de Amsterdamse markt een beetje, dus wat achtergronden;
Binnen de ring verwacht je tegenwoordig dubbelglas aan de voorgevel (woonkamer), achtergevel (slaapkamer(s)/keuken) is het minder gebruikelijk. Maar nog een groot deel van de woningen heeft het niet. In de meeste gevallen is dubbelglas in kunststof kozijnen overigens slecht voor de prijs. Van populair naar ongewenst: vernieuwd hout met dubbelglas, origineel hout met enkelglas, kunststof met dubbelglas, aluminium en andere rommel. Tegenwoordig mag kunststof in meeste wijken niet meer geplaatst, maar 't mag wel blijven zitten.
Nageisoleerde gevels zijn zeldzaam. Dak en kruipruimte zijn vaak wel gedaan, hoe later hoe beter.
Meeste van deze woningen zou je met winst kunnen opknappen. Echt renoveren is niet nodig, nieuwe keuken/badkamer, nieuw vloertje, wat schilderen, zulke dingen, en de vraagprijs schiet omhoog. Veel van dti soort pandjes kwam 3 jaar geleden niet eens op de markt, die werden meteen door ontwikkelaars ingepikt.
Voordeel als starter: als je beetje handig bent kun je (in de loop van de tijd) in een huis wonen dat meer waard is dan wat je er in totaal in investeerde. Nadeel: je zult 't zelf moeten doen, bank geeft je geen lening meer voor opknapwerk, dus een aannemer of stel polen is vaak geen optie voor deze prijsklasse.
Als je er niks aan doet hangt het een beetje van de buurt af of je 't ooit weer verkoopt. Binnen de ring maakt 't niet veel uit, daar verkoop je alles wel. Buiten de ring moet je wel echt beter zijn dan de buren, dus die zou ik afraden voor een luie of onhandige starter.
Wat betreft de vuilnisman: welkom in Amsterdam. Het is hier nog steeds vrij normaal om met 2 kinderen op 60m2 te wonen. Zeker als vuilnisman. Sommigen trekken de stad uit, maar kleine woningen zijn prima overleefbaar.
Dit alles ter illustratie. De prijzen in A'dam zijn minder gedaald dan in de rest van het land, volgens mij juist omdat er hier minder de neiging is om voor een dubbeltje op de eerste rij te willen zitten. In andere regio's kunnen mensen nog wel inkrimpen, hier wordt 't lastiger om iets nog kleiners te vinden (met 2 kinderen in een studio van 40m2 komt ook voor, maar dan ben je wat mij betreft knettergek en kun je beter naar Almere verkassen). Als je dus wilt weten waar de bodem van de markt ligt (qua ruimte, niet qua prijzen natuurlijk), kijk dan hier eens rond. Zolang er mensen met zulke woningen genoegen nemen, moeten starters elders niet klagen dat ze geen hoekwoning kunnen betalen
[
Voor 11% gewijzigd door
Pooh op 15-07-2013 18:13
]