Hoe je het ook noemt - het is gewoon geld, geld dat gewoon terugverdiend moet worden. Met noeste arbeid.
Met sprookjesachtige termen als bubbel en gecreeerd geld wek je de indruk dat er een soort monopolie economie is - maar je vergeet dat de persoon die je vuilnisemmer leegt hier z'n hele leven voor moet werken.
Wat is dan in jouw ogen de oplossing? De leencapaciteit vergroten en meer geld in de economie pompen is dat niet naar mijn idee. Dat zorgt voor nog meer uitstelgedrag en het doorgeven van grotere schulden aan de volgende generatie. We kunnen nu beter 10 jaar pijn lijden en opnieuw beginnen dan blijven aanmodderen in een verrotte economie.
Werk. Zorgen dat er werk is, mensen kunnen werken en aan het werk blijven. Jong en oud.
Dus ik ben tegen lastenverhogingen en voor belonen van arbeid. Tegen leencapaciteit verder vergroten en voor aflossen van schulden uiteraard. En, als we constateren dat er inmiddels voor > 8 miljard euro per jaar gefraudeerd wordt in ons sociale systeem moet daar komende jaar tenminste 8 miljard van teruggedraaid worden - ook al kost dat ook geld. De bereidheid om belasting te betalen daalt zienderogen.
Iedereen met verstand en mogelijkheid om te sparen doet al niet anders. Kijk maar eens hoeveel er de laatste jaren gespaard wordt. Niemand geeft nog geld uit tenzij hoogst noodzakelijk omdat we allemaal zien dat er iets moet gebeuren.
De mensen met een baan je. Nog even en 10% is werkloos. Geen spaargeld, geen baan, wel schulden.
Nogmaals wat moeten we dan doen? Niets doen of geld in de economie pompen lost het probleem niet op maar zorgt slechts voor tijdelijk uitstel.
Geen van die dingen noem ik dan ook

Ik vermijd alleen het oneigenlijk gebruik van monopolie termen als het gaat om euro's die stuk voor stuk dmv werk verdiend moeten worden.
ph4ge schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:43:
[...]
Het geld gaat verloren omdat er een appel voor 5 euro gekocht is die eigenlijk maar 1 euro waard is. Het probleem is dus dat de prijzen te hoog waren, niet dat ze zakken naar realistisch niveau. Het is juist goed dat er minder geld naar banken en stenen gaat, uiteindelijk blijft er dan veel meer over voor de echte economie.
Waar beweer ik dan anders? Uiteindelijk is dat uiteraard de oplossing - ik heb nooit begrepen waarom mensen hun hypotheek niet wilden aflossen. Mijn punt is alleen dat vanaf de zijlijn roepen dat mensen maar even moeten aflossen en dat we maar even dat verlies moeten pakken vaak geen idee hebben van de impact die dit heeft op miljoenen gezinnen.
En dat mensen vast zitten is een probleem op zichzelf wat prima op te lossen is. Gewoon extra aflossen, wellicht gestimuleerd door de overheid. We moeten niet doen alsof deze situatie zo uniek is en niet op te lossen is, kijk eens naar begin jaren 80 toen ging het nog veel harder.
Daarnaast is het gewoon onvermijdelijk dat de prijzen dalen, de economie en de regels zijn blijvend veranderd. Dat is nog niet eens een kwestie van willen, maar moeten. En dan kan het maar beter snel dan langzaam gebeuren.
De jaren 80 bleek achteraf voor een groot deel te zijn veroorzaakt door ontzettend dom overcompensatie gedrag van de overheid. Het hele huizenmarkt drama had voorkomen kunnen worden door de rente niet in ene maar 12% te maken omdat men de kengetallen niet begreep. Zoiets zouden we anno 2013 niet meer doen, toch?
Dat de prijzen dalen is logisch, alleen ik poog aan te geven dat wanneer de huizenprijzen té hard dalen, de tijd die het duurt voor we weer enigszins groei zullen kennen decennia zal zijn. Dat komt juist de generaties die nu de arbeidsmarkt willen betreden niet ten goede - immers, oudere generaties zullen nog decennia moeten zwoegen om al het geld wat al is uitgegeven terug te betalen. Geld wat de economie niet in gaat.
Ja, ik ben op zoek naar een koophuis, en ja ik wil dat de huizenprijzen zakken. Niet omdat ik mezelf rijk rekenen, maar omdat ik anders veel duurder uit ben dan de generaties voor mij. Gemiddeld heb ik een veel grotere studieschuld, gemiddeld heb ik veel minder kans op een vaste baan, gemiddeld kan ik 20% minder lenen en gemiddeld is die lening 30% duurder. Los van de zwakke economie en wat er boven de markt hangt. Slechts een greep uit de oorzaken dat ik een lagere prijs simpelweg nodig heb en dat dat dus ook onvermijdelijk is. Het is dan ook helemaal geen kwestie van hopen dat ik een huis voor een prikkie kan krijgen, voorlopig zijn we nog niet op het niveau dat ik netto hetzelfde betaal voor een huis. En ja, als het punt bereikt is dat starters weer ongeveer net zoveel kwijt zijn, dan kan er ook nog wel wat van af.
Ik betrad 9 jaar terug de arbeidsmarkt en kocht toen een huis. Ik betaalde de hoofdprijs en kreeg ook een schamel salaris. Ik heb ook een studieschuld van 28k euro. Dat speelt al veel langer dan dat studenten anno nu schijnen te denken. Die 90,- + uitwonende fooi per maand die ik toen nog kreeg woog natuurlijk niet op tegen de kosten van studeren die toen ook al erg hoog waren. Enige verschil toen was dat wij wel een huis konden kopen wat veel te duur was en waar we een veel te hoge hypotheek op konden krijgen.
(overigens is jouw hypotheek ontzettend goedkoop, er bestaan geen dure woekerproducten meer, de rente is relatief erg laag (oke, hoger dan in Duitsland, maar toch) en omdat je nu geen grote risico's meer mag nemen krijg je een laag risico-opslag - je maandlast is alleen 'hoog' omdat je MOET aflossen, maar das niet erg toch?).
De onzekerheid op de arbeidsmarkt raakt mij net zo hard, ik heb alleen naast de 28k studieschuld ook 35k moeten afboeken op de verkoop van een huis. Ik weet niet of het heel erg is dat je nu de arbeidsmarkt en de woningmarkt betreed, je hebt in ieder geval nog een schone lei
Overigens lossen wij het op door af te lossen, te sparen en te investeren in ons zelf. Nog maar wat studies doen en beide blijven werken. Ook nog maar wat sparen voor de studie van onze nieuwboren dochter, want tjah, daar zal over 18 jaar geen geld meer voor zijn

Wel enorm krom, als die ouderen schuld hebben af te lossen dan viel er dus sowieso niets te erven. Maar het probleem zit absoluut niet bij ouderen met schulden, dat kan niet verder van de waarheid zijn. Ouderen zitten nog altijd met grote overwaardes. Het is de generatie die nu rond een jaar of 30-35 is die het probleem heeft.
Amen
De groep met overwaarde slinkt uiteraard snel nu, want zodra je nu zorg nodig hebt moet je je huis verkopen en het opsouperen. De opa's en oma's uit mijn familie hebben allemaal 0 euro meer over met dank aan het bejaardehuis (2400,- euro per maand voor een 4 x 5 meter kamer met 1 keer per week douchen is solidair heb ik me laten vertellen), dus dat loopt ook zonder een instortende huizenmarkt wel leeg.
Nogmaals, we zitten nog lang niet in een jaren 80 scenario en zelfs dat was te overleven. Vechten tegen een bubbel die klapt kan toch niet, daar koop je alleen maar tijd mee. Op de lange termijn is het onvermijdelijk, noodzakelijk en ook gewoon goed. Dat betekent simpelweg dat Nederlanders een kleiner deel van hun inkomsten kwijt zijn aan hun woning en dat er minder geld verdwijnt richting banken e.d.
De oude regels waren gewoon simpelweg onhoudbaar. Er is een politieke keuze gemaakt om de klap volledig bij nieuwe gevallen te leggen. Dus ja, dan dalen de prijzen hard want die nieuwe gevallen hebben het - los van de slechte economische situatie - een stuk moeilijker gekregen. Wel de starters veel kostbaardere regelgeving geven maar ze niet de bijbehorende daling gunnen kan simpelweg niet.
Mijn punt is - nogmaals - niet dat ik ook vind dat het systeem nodig aan een reset toe is, maar ik voorzie dat een reset kan ontaarden in een 'shutdown' als we mensen niet de kans geven geld terug te verdienen.
Ik heb in mijn omgeving een dozijn gezinnen die in de problemen komen omdat ze geen baan meer hebben, geen spaargeld meer hebben en langzaam worden gedwongen hun huis te gaan verkopen tegen een veel te lage prijs dan ze het voor 10 jaar terug kochten. Je zegt we zitten nog lang niet in een jaren 80 scenario, terwijl de economen beweren dat we financieel gezien de 'great depression' al voorbij zijn. Voordeel is dat ons niveau van welvaart zo hoog is dat we wel wat kunnen hebben, maar het geeft te denken over hoe ernstig de situatie is.
Enige wat ik voorstel is om de boel gecontroleerd te laten veranderen, omdat te veel mensen een grote klap niet kunnen opvangen.