Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 86 Laatste
Acties:
  • 352.742 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Hoho, je weet dat in de geschiedenis van dit topic het buitenland er met de haren bijgesleept wordt (met name Duitsland) om aan te tonen dat we hier nog een vloot luchtballonnen over hebben. Voor niet-regulars is het een goed artikel, en tuurlijk kan gemiddeld niet. Want Oost-Duitsland zit hier ook in en die drukt het gemiddelde aardig met hun oude oostblok flats.

Het enige wat het gemiddelde doet is een indicator geven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast zijn er ook redenen waarom de prijs in NL hoger zal zijn (HRA).

Maar goed. Ik denk dat de daling nog wel minimaal 2 jaar zal aanhouden. Al is het alleen al omdat trends altijd doorschieten, naar boven en naar benenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:15:
Hoho, je weet dat in de geschiedenis van dit topic het buitenland er met de haren bijgesleept wordt (met name Duitsland) om aan te tonen dat we hier nog een vloot luchtballonnen over hebben. Voor niet-regulars is het een goed artikel, en tuurlijk kan gemiddeld niet. Want Oost-Duitsland zit hier ook in en die drukt het gemiddelde aardig met hun oude oostblok flats.
Juist voor de niet regulars moet je niet klakkeloos een dergelijke statistiek plaatsen, dat is precies wat de lobby ook doet. Deze statistiek is nooit gebruikt, en met een reden, vermeldt die dan als je uit het niets een nieuwe statistiek naar voren haalt. Het buitenland is een belangrijk vergelijk, maar de gemiddelde huizenprijzen zijn dat niet. En dat weet jij best ook al schiet je nu in de verdediging. Op basis van deze statistiek de conclusie trekken dat huizen "net zo goedkoop zijn" slaat simpelweg als een tang op een varken.

Die Oost Blok flats zijn overigens zelden koop en ook hier hebben we ook dergelijke achterbuurten. Sterker nog, gezien het feit dat de duurste huizen in Duitsland een stuk goedkoper zijn dan de duurste huizen hier ligt het voor de hand dat de goedkopere huizen juist duurder zijn dan de goedkopere huizen hier om op een ongeveer gelijk gemiddelde uit te komen ;)

Wat de prijzen in Duitsland opdrijft is dat ze daar veel minder pensioen hebben dan hier, onze pensioen pot is een stuk groter terwijl de bevolking veel kleiner is. In Duitsland is het dus veel normaler en belangrijker om een afbetaald huis te hebben als je met pensioen gaat en het geld wat niet in de pensioenfondsen gaat gaat naar de huizenmarkt. Het is ook gewoon raar om op het moment dat hier de huizenprijzen 30% gedaald zijn en in Duitsland ze 10% gestegen zijn te roepen dat mensen die altijd gezegd hebben dat de huizen in Duitsland relatief goedkoop waren ongelijk hebben, het toont juist hun gelijk aan. Zelfs als je denkt dat dit cijfer iets zegt over de huizenprijzen kan je er niet omheen dat dan nog ook de gemiddelde prijs nog een stukje lager is (bijna 10% en dat terwijl de economie van Duitsland vele malen sterker is).

De grafiek zelf laat ook zien dat er geen direct verband is met de huizenprijzen. Het gemiddelde is immers ruim 15% gedaald terwijl de huizenprijzen zo'n 30% zijn gedaald.
Maar je doet alsof het een indicator is van de huizenprijzen, dat is onzin omdat het totaal geen rekening houdt met wat voor huis je krijgt. Het geeft een indicator van wat mensen gemiddeld bereid zijn uit te geven aan een huis, niet wat voor huis ze voor dat geld krijgen. Het gemiddelde kan gelijk zijn terwijl de huizenprijzen een factor 10 verschillen, simpelweg omdat je in het ene land een studio hebt waar je in het andere land een kapitale villa voor hebt (dat is overigens ook binnen Nederland, het verschil in gemiddelde huizenprijzen binnen Nederland is ook veel kleiner dan het verschil in huizenprijzen, een Amsterdammer geeft niet 2x zoveel uit aan zn huis als een Fries, maar de Fries woont voor dat geldt wel in een grote vrijstaande boerderij). Daarom zijn er andere cijfers die huizenmarkten tussen landen met elkaar vergelijken, dat zijn de cijfers die hier geregeld aangehaald worden en die zijn helemaal niet rooskleurig voor Nederland.
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:44:
Daarnaast zijn er ook redenen waarom de prijs in NL hoger zal zijn (HRA).
Netto betaal je ongeveer net zoveel rente omdat de rentes in Duitsland een stuk lager zijn vanwege het aanzienlijk lagere risico.

[ Voor 41% gewijzigd door ph4ge op 17-06-2013 10:09 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Maar dan wordt aangegeven dat je bij gelijke prijs veel meer krijgt. Precies datgene waarvan ze nota bene expliciet zeggen in het artikel, dat ze er niet naar kijken onder de noemer 'kwaliteit van huizen'.

Dus je opmerking ligt totaal niet in lijn met de discussie hier.

Als ik voor (voorbeeld, indicatief enzo) 150k hier een appartement krijg en daar voor 150k een vrijstaande woning, nou fijn hoor, de prijzen zijn gelijk dus niks aan het handje? Echter, laatste keer dat ik keek was een vrijstaande woning met een lap grond toch iets heel anders dan een appartementje op 4 hoog ergens.

edit: ondertussen weer minder woningen verkocht met een daling van 18% jaar-op-jaar.
Ook fijn een 'echter zijn de woningen met ruim 27% gestegen tegenover voorgaande maand'. Vorig jaar was de stap april-mei ook een 25% groei. De rest van de wereld zou het dus een normale seizoensinvloed noemen, geen lichtpuntje.

ennuh.. aantal wanbetalers hypotheek gestegen. Totaal van 2% van alle hypotheken hebben nu een achterstand. Lijkt niet zoveel, maar het andere gedeelte is wel wat anders - maar liefst 25% meer wanbetalers. Daar moet toch iemand het langzamerhand benauwd gaan krijgen... banken misschien?
Misschien diezelfde banken die afgelopen week kostte wat kost probeerden men te overtuigen dat de daling nu echt voorbij is 8)7 .

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 17-06-2013 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
En mei 2012 was een historisch slechte mei maand, en dan toch nog dubbele cijfers eraf. Het is duidelijk dat zelfs de daling van transacties nog niet aan het afnemen is, en die zal eerst moeten toenemen voordat we ook maar kunnen dromen van stijgende prijzen. Maand-op-maand vermelden is inderdaad ook onzin, net als de gemiddelde woningwaarde wordt dat niet voor niets nooit vermeld, maar ook hier geldt het is "positief nieuws" dus dan vermelden we het wel. ;) Het werkelijk nieuws spreekt echter boekdelen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:02:
Ook fijn een 'echter zijn de woningen met ruim 27% gestegen tegenover voorgaande maand'. Vorig jaar was de stap april-mei ook een 25% groei. De rest van de wereld zou het dus een normale seizoensinvloed noemen, geen lichtpuntje.
Niet zozeer normaal. Deze keer komt het vanwege naar voren gehaalde transacties vorige maand, vorig jaar kwam dit vanwege een aankomende dreiging van een stijging van de overdrachtsbelasting, dat jaar daarvoor was het omgekeerd. - http://www.kadaster.nl/web/pagina/Vastgoed-Dashboard.htm

Feit blijft dat in de grafiek van het kadaster 8.333 het laagste aantal transacties voor mei is. Een teken van verdere verslechtering dus. Tis simpel: als het niet verkoopt, is het te duur.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Senor Sjon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:45:
Bij mijn ouders heb ik ook even gespiekt. Eengezinswoning in Almere nieuw gekocht in 1993, voltooid in 1994. Grondquote: 10%...
Zoals ik altijd zeg: als dat toen kon, moet dat nu toch net zo goed kunnen? Dan kan je voor de prijs van een oud rijtjeshuis een nieuwbouw vrijstaand huis produceren! Fantastisch voor de werkgelegenheid.

10% voor een stukje zand wat er al heel lang ligt klinkt aanzienlijk schappelijker dan 50+%...
Wceend schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:53:
Op het gebied van nieuwbouw moeten gemeentes gewoon heel veel afwaarderen op grond maar dat brengt ze in de problemen dus dat willen ze niet.
Wat mij betreft mag de Rijksoverheid hier ingrijpen bij lokale overheden. Die problemen bestaan namelijk allang, en die los je niet op met een hoge boekwaarde. Het is hooguit uitstel, en tot die tijd ligt de bouw op z'n gat. 20 jaar lang konden prijzen meermalen over de kop gaan, nu kan er bij hoge uitzondering incidenteel af en toe 10% vanaf.
Senor Sjon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:00:De drive-in/kwadrant woning is bijvoorbeeld nu niet meer te slijten, net als studio's en 2-kamer appartementen terwijl het als tussenvorm een niche vervulde. Mensen wisten toch dat ze er zo weer vanaf waren en die 10% k.k. ook 'terugverdiend' hadden.
Dat ligt grotendeels aan de prijs. Een "studio" heet in veel andere landen een "condo". Het is niet veel meer dan een betonnen hokje met luxe afwerking, iets wat in massaproductie vrij goedkoop te bouwen is in piepkleine afmetingen. Oftewel een flat met 1 kamer. Verkoop die nieuw voor 30-60k (afhankelijk van de afmetingen) en er zullen genoeg kopers voor zijn. Kwestie van in 5 jaar het hele ding afbetalen, dan maakt het niet meer uit wat het nog waard is als je samen wilt gaan wonen en kinderen krijgt. In het "ergste" geval verhuur je het daarna, wat alsnog gunstig is voor de particuliere huurmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ph4ge schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:02:
Dit is simpelweg trollen. Senor Sjon dat ook door zo'n onzin stuk te posten terwijl hij wel beter wist (en jij waarschijnlijk ook). Als je zo'n onzinnige en ongenuanceerde post plaatst krijg je dat ook terug.
Zeker niet. Senor Sjon maakt een terecht punt en dat zie je alleen al aan de felheid van de reacties. De Duitsland- en België-vlieger gaan inlicht van dat artikel gewoon even minder goed op. Het blijft appels met peren vergelijken, maar je kunt niet ene keer zeggen dat vergelijking wel opgaat en andere keer zeggen dat ie niet opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:52:
[...]

Zoals ik altijd zeg: als dat toen kon, moet dat nu toch net zo goed kunnen? Dan kan je voor de prijs van een oud rijtjeshuis een nieuwbouw vrijstaand huis produceren! Fantastisch voor de werkgelegenheid.

10% voor een stukje zand wat er al heel lang ligt klinkt aanzienlijk schappelijker dan 50+%...

[...]
Ik zou zeggen, kom eens in het nieuwe megalomane stadshart en je ziet direct wat ermee gebeurd is ;)
Almere financierde het onderhoud e.d. uit grondverkopen. Daartoe kocht het voor een habbekrats de gronden van Domeinen en verkocht dit weer door. Tot 1996-7 was de Rijksgebouwendienst ook verantwoordelijk voor de wijkontwerpen, daarna ging Almere zelf aan de slag. Het resultaat laat zich raden:
  • over the top duur centrum
  • schouwburg
  • bibliotheek (vorige was net geen 20 jaar oud).
  • meer verdichtte wijken om meer grondopbrengsten te krijgen
  • strategische groenstroken zijn volgebouwd. Met name Tussen de Vaarten had nooit gebouwd mogen worden.
  • etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:55:
[...]

Zeker niet. Senor Sjon maakt een terecht punt en dat zie je alleen al aan de felheid van de reacties. De Duitsland- en België-vlieger gaan inlicht van dat artikel gewoon even minder goed op. Het blijft appels met peren vergelijken, maar je kunt niet ene keer zeggen dat vergelijking wel opgaat en andere keer zeggen dat ie niet opgaat.
Nogmaals, kennelijk heb je de reacties niet gelezen. De manier waarop de vergelijking hier op het forum wordt gedaan, is inhoudelijk met argumenten en feiten. Kernpunt hierbij is - bij gelijke hoeveelheid geld, wat krijg je ervoor. Dat wordt in het artikel geheel genegeerd. Dus hij is gewoon in de propaganda gestonken, iets wat je niet verwacht op dit forum.

Wat ze namelijk in het artikel buiten beschouwing laten, zijn dingen als kwaliteit van woningen. Dus als je hier voor 150k een appartementje krijgt en daar een vrijstaande woning, zegt het artikel 'niets aan de hand, een woning kost evenveel'. Iedereen kan toch zien dat je niet op zo'n manier kunt vergelijken en dan nog een serieus gesprek voeren? Natuurlijk wordt je dan afgeschoten.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 17-06-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wie zegt dat ik in propaganda stink. :? Ik weet prima wat er wel en wat er niet gaat. Ik vertrouw al heel lang niemand meer met cijfers. :P

Het FD is overigens toch niet als een beroerde bron aan te merken. Of heeft iedereen alleen het nu.nl gedeelte gelezen?

Edit
En voor 150k een vrijstaande woning in de stedelijke kern? Dacht het niet. Dat is bijkans duurder dan hier, iets wat Bouwfonds (die daar verkoopt, dus die weet het beter dan een ieder hier). Want je gaat gelijk vergelijken met een boerendorp vrijstaand vs. een appartement in de stad. Dan moet je dat wel gelijk houden.

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:55:
Hij maakte geen punt, hij gooide gewoon een artikel neer. Waarom zou het feit dat de reactie fel is betekenen dat die reacties onjuist zijn!? Wat is er mis aan alle argumenten en welk argument heb jij?
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:05:
Wie zegt dat ik in propaganda stink. :? Ik weet prima wat er wel en wat er niet gaat. Ik vertrouw al heel lang niemand meer met cijfers. :P

Het FD is overigens toch niet als een beroerde bron aan te merken. Of heeft iedereen alleen het nu.nl gedeelte gelezen?
Het FD is gewoon de Telegraaf, maar zelfs je eigen bron zegt dat het cijfer niks zegt over de kwaliteit van het huis ergo de huizenprijs. Daarnaast is het cijfer gewoon openbaar, al tientallen jaren, niemand trekt de betrouwbaarheid van het cijfer in twijfel. Alleen de suggestie die eraan gekoppeld wordt door een krant klopt van geen kant, waarom dat is is hier herhaaldelijk duidelijk onderbouwt. Zowel jij als Oscar gaan inhoudelijk niet in discussie, het enige wat jij roept is dat de FD het schrijft dus dan zal het wel waar zijn en Oscar concludeert uit de reacties dat niemand het er mee eens is dat het dus wel waar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth

Edit
En voor 150k een vrijstaande woning in de stedelijke kern? Dacht het niet. Dat is bijkans duurder dan hier, iets wat Bouwfonds (die daar verkoopt, dus die weet het beter dan een ieder hier). Want je gaat gelijk vergelijken met een boerendorp vrijstaand vs. een appartement in de stad. Dan moet je dat wel gelijk houden.
Het FD stelt zelf dat de prijs niks zegt, omdat ze de belangrijkste factoren (zoals kwaliteit) negeren. Dat zegt toch wel genoeg over een onderzoek, als de onderzoeker zelf aangeeft dat het onbetrouwbaar is?

Op je edit: Volgens mij snap je het begrip van voorbeelden niet helemaal? Ging erom dat er geen goede vergelijking is gedaan, omdat ze het meest belangrijke punt zijn vergeten. Namelijk kwaliteit/staat van de woning. Wat krijg je en wat betaal je ervoor.
Dus jouw reactie tegen een voorbeeld is nu precies hoe wij tegenover het artikel staan - het mist alle onderbouwing of referentie of nuttige info om ook maar iets mee te kunnen. Je trekt er namelijk gelijk allemaal aannames bij (zoals stedelijke kern) voordat je er uberhaupt iets mee kan - op zich is het volledig nutteloos.

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 17-06-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pedorus schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:52:
[...]

Tis simpel: als het niet verkoopt, is het te duur.
Nee, als het huis niet verkoopt is het omdat er geen koper is.
De reden dat er geen koper is kan veel verschillende oorzaken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik laat jullie twee met jullie beschouwingen jongens, hier gaan we het nooit over eens worden. Het zegt mij genoeg dat de grootste luchtbelpropagandisten er zo op reageren, terwijl ik in nota bene mijn eerste post erna zeg:
Senor Sjon schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:44:
Tuurlijk is het vertekend, maar als argument om aan te tonen dat het buitenland o zo goedkoop is en we nog steeds een dikke bubbel hebben, komt ie wel erg vaak langs. Dus leek dit mij wel een nuttige toevoeging.
En dan de reactie:
Xanaroth schreef op maandag 17 juni 2013 @ 08:04:
Artikel slaat natuurlijk nergens op, gewoon weer kanslose propaganda. Wat ze eigenlijk zeggen, als je het artikel echt leest:

Huizen zijn gemiddeld nog ruim 10% duurder dan in omringende landen (kijkend naar zowel de lagere prijs als de lagere rente) en dan hebben we het nog niet over de verschillen in kwaliteit ervan (hoeveelheid woning/grond/etc) want dat laten we buiten beschouwing - we kijken enkel naar de gemiddelde transactiewaarde, ongeacht wat er inhoudelijk wordt gekocht. Ze melden in dat artikel zelfs dat ze dit bewust niet meegenomen hebben.
Verschil van 10-15k is 5-7,5%...
Waarschijnlijk krijg je bij een vergelijking op een manier waar je inhoudelijk wat over kunt zeggen (zoals prijs per m2) zo'n kromme verhouding dat ze zich wel tot een dergelijk oppervlakkig getal moeten wenden om iets positiefs te zeggen. En nu is dat positieve bericht nog steeds een 10% daling, kun je nagaan hoe groot de stap dus echt zal worden.

Volgens mij kun je uit het artikel dus direct en indirect een hoop conclusies uittrekken. Geen 1 van die conclusies zal zijn 'de huizen kosten evenveel'.

Wat dat betreft zijn de belgen toch wat realistischer. Die geven een 15% overwaardering aan, en huizen in belgie zijn over het algemeen toch net als in duitsland - betere kwaliteit (als in meer oppervlakte etc) dan in nederland.
Jij ziet kwaliteit als iets wat uit te drukken is in m². Voor nare man is dat authentieke details en karakter, voor iemand anders is dat weer een goede isolatie. Voor een derde is dat een veilige ligging, ver weg van water. Defacto gaat elke vergelijking dus mank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Stoffel schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 17:39:
Hoewel we zeker beter af zouden zijn geweest zonder HRA, zie ik nog steeds niet echt in hoe ze met het afschaffen ervan grote stappen kunnen maken. Exacte cijfers weet ik niet, maar ik ken zelf al heel wat mensen die zwaar in de problemen gaan komen als ze dat op dit moment zouden moeten missen.
Een minimum- en maximumbedrag zou goed mogelijk zijn. Mensen zoals Rutte die nog geen 5% van hun salaris uitgeven aan hun hypotheek hebben echt geen renteaftrek nodig. En mensen die maximaal geleend hebben waardoor ze amper nog belasting betalen doordat hun aftrek gigantisch is t.o.v. inkomen zouden ook wat anders moeten doen.
Voor huurtoeslag zijn er tenslotte ook drempelbedragen, dat zou voor renteaftrek ook prima kunnen worden ingevoerd.
qadn schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:37:
Zie bijvoorbeeld de 10% "efficientiekorting" op alles in de wetenschap.
Slaat werkelijk nergens op.
(als het efficienter kon zou men het al doen)
Als de overheid dergelijke efficientiekortingen op zichzelf zou toepassen, zou er nooit meer een tekort zijn. Gewoon elk jaar minder i.p.v. meer uitgeven! Elk jaar 5% efficienter werken: meer doen met minder mensen. De overheid verwacht dat op heel veel punten van het bedrijfsleven (bijvoorbeeld jaarlijks energiezuiniger produceren), laten ze dat nu maar eens van zichzelf gaan verwachten: minder geld gebruiken voor dezelfde diensten. Maar ja, ambtenaren zullen zichzelf nooit wegbezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

RemcoDelft schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:53:
[...]
Als de overheid dergelijke efficientiekortingen op zichzelf zou toepassen, zou er nooit meer een tekort zijn. Gewoon elk jaar minder i.p.v. meer uitgeven! Elk jaar 5% efficienter werken: meer doen met minder mensen. De overheid verwacht dat op heel veel punten van het bedrijfsleven (bijvoorbeeld jaarlijks energiezuiniger produceren), laten ze dat nu maar eens van zichzelf gaan verwachten: minder geld gebruiken voor dezelfde diensten. Maar ja, ambtenaren zullen zichzelf nooit wegbezuinigen.
Los daarvan is het doen van hetzelfde met minder middelen natuurlijk niet realistisch.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Wikipedia: Beroep op autoriteit nadat het artikel inhoudelijk door de mand is gevallen. ;)

Overigens klopt het artikel deels gewoon met wat hier wordt gezegd:
‘Zodra je de grens met Duitsland overgaat, vind je huizen van € 260.000 met twee badkamers en twee keukens, die in Twente rustig twee ton duurder zijn’, zegt Arthur Lammers van Witte Woning Makelaars in Enschede. Gemiddeld zijn de prijzen in de grensstreek volgens hem zo’n 25% lager.
In de reacties staan zelfs voorbeelden met een factor 3 (660K in NL tegenover 220K in DE met gelijkgewaardeerde woning door koper).
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:29:
[...]

Die koper is er wel, dat ben ik zelf, ik bied op vrijwel elk huis 1000 euro, slechts enkele uitzonderingen daar gelaten. Wellicht dat de koper niet de door de verkoper gewenste prijs biedt.

Dat is precies de reden waarom velen niet verkopen, waar mijn eigen familie dit in deze tijd nog steeds prima lukt. Zie ook deze grafiek: Xanaroth in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2"

Of Jeroen Pauw, de echte woningexpert, kom er maar in (op 0:55, maar eerste minuut is ook geniaal): ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

qadn schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:58:
[...]

Los daarvan is het doen van hetzelfde met minder middelen natuurlijk niet realistisch.
Waarom is het meer doen met minder middelen niet realistisch? Alleen al efficientere organisatievormen kunnen enorm helpen (weg met eindeloze vergaderingen waar iedereen bij moet zijn!).

[ Voor 35% gewijzigd door ATS op 17-06-2013 13:03 . Reden: Duidelijk maken waarop ik reageer ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:29:
Ik laat jullie twee met jullie beschouwingen jongens, hier gaan we het nooit over eens worden. Het zegt mij genoeg dat de grootste luchtbelpropagandisten er zo op reageren, terwijl ik in nota bene mijn eerste post erna zeg:
Geen propaganda, feit. Zie onder andere eerder langskomen youtube video in Arnout in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2" van de Rabobank topman Piet Moerland. Die geeft open en bloot toe dat er inderdaad een luchtbel is.
Verschil van 10-15k is 5-7,5%...
Dat is absolute waarde ja, maar ik noemde ook het renteverschil. Rente kost nog altijd meer dan de totale koopprijs, dus die moet je niet onderschatten.
Jij ziet kwaliteit als iets wat uit te drukken is in m². Voor nare man is dat authentieke details en karakter, voor iemand anders is dat weer een goede isolatie. Voor een derde is dat een veilige ligging, ver weg van water. Defacto gaat elke vergelijking dus mank.
Puur omdat m2 harde feiten zijn, kun je meten etc. Dus direct en overduidelijk een verschil zonder verdere discussie nodig te hebben. Extra punten zoals afwerking maakt het enkel nog duidelijker hoe mank het FD artikel is, om blind 2 willekeurige waardes te vergelijken en dan daar inhoudelijk conclusies uit denken te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
Ik was al afgehaakt bij de "infographic" waarin Blaricum en Munchen bovenaan staan... appels en peren. Het FD maakt ook wel eens broddelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:29:
[...]

er is geen koper, er is dus geen markt. Markt/vraag/aanbod bepaald prijs. Ergo: huis te duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus bij elke Ferrari in de showroom die maar moeilijk verkocht wordt, ligt het alleen aan de prijs...Hmmm, interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:08:
Dus bij elke Ferrari in de showroom die maar moeilijk verkocht wordt, ligt het alleen aan de prijs...Hmmm, interessant.
Nou ja, het product is dan toch te duur voor de markt? Dus ja, dan ligt het IN DIE MARKT aan de verkooprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Understanding: +1!

Exact. Bijna alles is te verkopen voor de juiste prijs. Gangbaar appartement dat normaal 150k kost wordt nu aangeboden voor 50k? Dan zal ik zeker een huurwoning verlaten om hem te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Als dat een tweedehands Ferrari betreft, die ze willen verkopen, maar die niet daadwerkelijk wordt verkocht, en voldoende publiciteit gekregen heeft, wel ja. Zo ook met tweedehands huizen op Funda.

Grofweg kent Funda een aantal categorieën:
  • Degenen die realistisch prijzen en snel verkocht worden (kleine categorie)
  • Degenen die niet met de markt mee omlaag willen (grootste categorie)
  • Degenen die niet met de markt mee omlaag kunnen, gegeven dat ze niet failliet willen gaan (middelgrote categorie; nu 1.3 miljoen huishoudens onder water)
De grootste categorie verliest vooral geld door te beslissen niet te verkopen tegen lagere prijzen, terwijl het verlies alleen maar op loopt zolang de prijzen blijven dalen. Iedereen kent ze wel, maar deze waarheid vertellen vereist ongelofelijk veel tact. (Ook de NVM haalde vooral kritiek op met dit terechte plaatje: Xanaroth in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2" )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Op Funda staan ook nieuwe huizen. ;) Misschien is elk product niet voor iedereen.

@Pedorus Ik denk dat de groep 'niet kunnen' groter is dan de groep 'niet willen'. Uiteindelijk raakt alles verkocht, maar men is wel afhankelijk van hoe groot de scheur in de broek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54
dcl! schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:59:
[...]

er is geen koper, er is dus geen markt. Markt/vraag/aanbod bepaald prijs. Ergo: huis te duur ;)
Er zijn zeker wel kopers maar die bieden niet de vraagprijs.
Verlaag alle te koop staande huizen maar eens met 50% in prijs en je zult zien dat de kopers gaan kopen.
Het is een beetje het verschil tussen bied en laat bij aandelen. Als de laat te hoog staat en de bied te laag is er geen handel maar zeker wel vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:34:
Op Funda staan ook nieuwe huizen. ;) Misschien is elk product niet voor iedereen.
Dat klopt, maar dat gaf ik ook aan met "IN DIE MARKT".

Als jij Villa's gaat proberen te verkopen voor 50 miljoen in een of andere achterstandswijk, dan zal je niets verkopen. Dan kun je klagen dat de kopers niet meer willen betalen. Je kan ook je prijs verlagen (en je verlies nemen van 49.900.000 :P als je al gebouwd had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wceend schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:36:
[...]

Er zijn zeker wel kopers maar die bieden niet de vraagprijs.
Verlaag alle te koop staande huizen maar eens met 50% in prijs en je zult zien dat de kopers gaan kopen.
Het is een beetje het verschil tussen bied en laat bij aandelen. Als de laat te hoog staat en de bied te laag is er geen handel maar zeker wel vraag en aanbod.
Wat ik probeer aan te geven is dat er geen kopers zijn niet alleen met de prijs te maken heeft. Dit heeft ook te maken met vertrouwen (in de overheid en de markt), financiele zekerheid (baanzekerheid etc) en de negatieve deflationaire spiraal.

Een mooi voorbeeld om dit aan te tonen zijn aandelen. Omdat deze markt vele malen meer liquide is dan een huizenmarkt zie je hier de effecten van deze zaken veel sterker.

Op het moment dat er paniek is worden aandelen verkocht tegen elke prijs waardoor het met procenten omlaag kan gaan in enkele minuten. Dit is dus de marktprijs. Echter het is geen reële prijs. Dit merk je op het moment dat de situatie (vertouwen) normaliseert. Dan springen aandelen opeens weer omhoog.

Met huizen is hetzelfde principe in werking. Echter de huizenmarkt is zeer illiquide waardoor alle bewegingen veel langer duren. Zeker nu het aantal transacties nog verder gedaald is. Over 5 jaar kunnen we zeggen of de prijs te hoog of te laag was. Net zoals we nu allemaal het met elkaar eens zijn dat de prijs is 2008 wat aan de hoge kant was.

Degene die roepen dat er nog 50% vanaf kan, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar we zullen het over 5 tot 10 jaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:04:
[...]
Op het moment dat er paniek is worden aandelen verkocht tegen elke prijs waardoor het met procenten omlaag kan gaan in enkele minuten. Dit is dus de marktprijs. Echter het is geen reële prijs.
Er worden toch echt transacties gerealiseerd en daarmee is het meteen een (op dat moment) reële prijs in mijn ogen. Waarom zou een marktprijs geen reële prijs zijn?
Of bedoel je meer de intrinsieke waarde?
Dit merk je op het moment dat de situatie (vertouwen) normaliseert. Dan springen aandelen opeens weer omhoog.
Maar wie bepaalt wat "normaliseert" is en of dat reacties terecht of onterecht zijn.
Soms gaan bedrijven echt failliet en dan springen aandelen helemaal naar 0.
Met huizen is hetzelfde principe in werking. Echter de huizenmarkt is zeer illiquide waardoor alle bewegingen veel langer duren. Zeker nu het aantal transacties nog verder gedaald is. Over 5 jaar kunnen we zeggen of de prijs te hoog of te laag was. Net zoals we nu allemaal het met elkaar eens zijn dat de prijs is 2008 wat aan de hoge kant was.
Ik vond van wel, de markt vond dat in 2008 niet. Daarom werd er verkocht tegen die prijzen.
Degene die roepen dat er nog 50% vanaf kan, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar we zullen het over 5 tot 10 jaar zien.
Inderdaad, als iedereen kon voorspellen waren we allemaal miljonair of meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
[...]

Wat ik probeer aan te geven is dat er geen kopers zijn niet alleen met de prijs te maken heeft. Dit heeft ook te maken met vertrouwen (in de overheid en de markt), financiele zekerheid (baanzekerheid etc) en de negatieve deflationaire spiraal.
Dan zijn er nog steeds kopers maar de prijs waartegen ze bereid zijn te kopen is lager.
Een mooi voorbeeld om dit aan te tonen zijn aandelen. Omdat deze markt vele malen meer liquide is dan een huizenmarkt zie je hier de effecten van deze zaken veel sterker.

Op het moment dat er paniek is worden aandelen verkocht tegen elke prijs waardoor het met procenten omlaag kan gaan in enkele minuten. Dit is dus de marktprijs. Echter het is geen reële prijs. Dit merk je op het moment dat de situatie (vertouwen) normaliseert. Dan springen aandelen opeens weer omhoog.
Waar denk je dat die aandelen blijven als er paniek uitbreekt? Die worden gewoon verkocht aan kopers die op dat moment nog steeds willen kopen.
Het aantal transacties dalen maar het feit dat er nog transacties plaatsvinden betekend toch dat er een markt is en dat mensen nog steeds bereid zijn te kopen tegen in hun ogen reële prijzen.
Degene die dat roepen kunnen gewoon gelijk hebben maar ook totaal niet. Er zijn huizen die zo slecht geprijst zijn dat er echt nog wel 50% af kan. Er zijn ook huizen die gewoon een reële vraagprijs hebben. Gemiddeld genomen geloof ik niet dat er nog 50% af gaat. Maar 10 of 20% zou best nog wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het niet verkopen van huizen heeft bijna niks te maken met de vraagprijs. Natuurlijk huizen waarbij de vraagprijs lager is dan de gemiddelde vraagprijs voor dezelfde woning verkoopt nog wel. Maar als iedereen z'n prijs verlaagt, verlaagt het gemiddelde en verkoopt nog steeds niemand. Zelfs als die 2-onder-1 kap in de randstad straks een vraagprijs van 150k heeft, gaan kopers nog steeds zeggen dat die te duur is en willen ze nog steeds een lagere prijs. Dit heeft niks met de prijs te maken, maar alles met vertrouwen.
Als je als koper 90% zeker weet dat je huis in de toekomst in prijs stijgt, dan is de beslissing veel makkelijker om er geld voor neer te leggen. Wat dat betreft denk ik dat de bodem bijna bereikt is. Dit is namelijk het moment dat er bijna geen transacties meer zijn. Verkopers hebben dan meer vertrouwen in de toekomst en gaan niet meer zakken, en kopers willen nog een lagere prijs, maar gaan die niet meer krijgen. Op het moment dat de kopers dit realiseren gaan ze weer kopen. Dit zorgt ervoor dat de gewilde panden snel verkocht zullen worden, waardoor het aanbod weer schaarser wordt. Dit zal weer voor een natuurlijkere markt zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Het verschil met de aandeelmarkten is dat A. iedereen ergens moet wonen en dat B. de prijs voornamelijk wordt bepaald door de financiële mogelijkheden. En aangezien die laatste veel lager zijn geworden dalen de prijzen gewoon. Er hebben structurele wijzigingen plaats gevonden die een structureel effect hebben op de prijs. Dat zijn niet alleen de veranderde hypotheekregels, maar ook dat er veel minder vaste contracten zijn, mensen veel bewuster zijn van de risico's van lenen, mensen steeds vaker een (studie)schuld hebben als ze een huis willen kopen, vergrijzing, minder pensioenen etc etc.

Mensen willen nog net zo graag ergens wonen maar kunnen simpelweg minder betalen. De vraag is niet minder geworden, er zijn alleen maar meer Nederlanders bij gekomen maar ze kunnen niet meer betalen. Dat de economie ook nog eens slecht is versterkt het hooguit, maar een belangrijke reden dat de economie slecht draait is omdat de huizenmarkt niet functioneert, niet andersom. Doordat de wijzigingen structureel zijn zullen de prijzen nooit meer stijgen naar niveau's die we vroeger normaal vonden. Gezien het feit dat de transacties en de prijzen nog steeds afnemen is ook het dieptepunt nog lang niet bereikt. De LTV and LTI zijn in Nederland nog veel hoger dan in andere landen en het langjarige gemiddelde is ook nog lang niet bereikt. Daarnaast zijn de (hypotheek)regels nog altijd veel ruimer dan historisch en internationaal normaal is en lijkt niemand meer te geloven dat ze houdbaar zijn zelfs als Europa het niet afdwingt. Kortom, alle signalen staan op rood, zelfs als je een nietszeggende statistiek als gemiddelde transactiewaarde zeer alternatief gaat interpreteren.

Vroeg op laat komen we op een nieuw normaal, een bodem, maar dan nog gaan de huizenprijzen nooit meer op het oude niveau komen omdat er structureel veel veranderd is.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 17-06-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Z___Z schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:32:
Het niet verkopen van huizen heeft bijna niks te maken met de vraagprijs. Natuurlijk huizen waarbij de vraagprijs lager is dan de gemiddelde vraagprijs voor dezelfde woning verkoopt nog wel. Maar als iedereen z'n prijs verlaagt, verlaagt het gemiddelde en verkoopt nog steeds niemand. Zelfs als die 2-onder-1 kap in de randstad straks een vraagprijs van 150k heeft, gaan kopers nog steeds zeggen dat die te duur is en willen ze nog steeds een lagere prijs. Dit heeft niks met de prijs te maken, maar alles met vertrouwen.
Als je als koper 90% zeker weet dat je huis in de toekomst in prijs stijgt, dan is de beslissing veel makkelijker om er geld voor neer te leggen. Wat dat betreft denk ik dat de bodem bijna bereikt is. Dit is namelijk het moment dat er bijna geen transacties meer zijn. Verkopers hebben dan meer vertrouwen in de toekomst en gaan niet meer zakken, en kopers willen nog een lagere prijs, maar gaan die niet meer krijgen. Op het moment dat de kopers dit realiseren gaan ze weer kopen. Dit zorgt ervoor dat de gewilde panden snel verkocht zullen worden, waardoor het aanbod weer schaarser wordt. Dit zal weer voor een natuurlijkere markt zorgen.
Eigenlijk wil ik heel hard bullshit roepen.
Als iedereen de prijs van zijn woning verlaagt tot 150k wordt er direct gekocht door veel mensen omdat ze dan wel een lening kunnen krijgen voor een huis waar dat nu vaak niet kan.

Waarom moet je van een huis in de toekomst weten dat de prijs stijgt?
Een huis verliest ook waarde net als een auto of een boot. Je kunt proberen de waarde vast te houden door goed onderhoud maar simpel gezegd heb je na 100 jaar een oud huis en heb je altijd straatlengtes achterstand op dan nieuwe huizen.
Waarom houden mensen dan vast aan een huis wat in waarde moet stijgen? Reëel gezien schrijf je een huis gewoon af in x aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Wceend schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:38:
Waarom houden mensen dan vast aan een huis wat in waarde moet stijgen? Reëel gezien schrijf je een huis gewoon af in x aantal jaar.
De grond wordt nooit waardeloos dus helemaal afschrijven is nergens voor nodig. Maar het moet inderdaad normaal worden dat mensen in hun financiële plaatjes ook (verplicht) een afschrijving meenemen.
Ook dat is een mogelijke structurele verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Huizen zullen ongetwijfeld beter verkopen als ze lager geprijsd worden. Probleem is alleen - zoals vaker in dit topic aangegeven - dat mensen vaak niet veel verder kunnen zakken met de prijs. De hypotheek blijft immers gelijk. Kun je van alles roepen dat mensen maar zus en zo hadden moeten doen, alleen dat hebben ze niet. Bovendien als je in 2008 starter was en je had 50% aflossingsvrij en de rest spaarhyoptheek, dan had je tot nu toe ongeveer genoeg geld gespaard om de overdrachtsbelasting (toen nog 6%) en aankoopkosten te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Wat dat betreft denk ik dat de bodem bijna bereikt is. Dit is namelijk het moment dat er bijna geen transacties meer zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YYVKs2D.gif?1
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:34:
@Pedorus Ik denk dat de groep 'niet kunnen' groter is dan de groep 'niet willen'. Uiteindelijk raakt alles verkocht, maar men is wel afhankelijk van hoe groot de scheur in de broek is.
Ik denk dat dit wel meevalt, dit probleem zit natuurlijk vooral bij bepaalde groepen (jongeren met maximale hypotheek e.d.). Op Tweakers is het publiek ook wat jonger dan de gemiddelde Nederlander, dan kan dit al snel zo lijken. In de kennisenkring van de mensen hier zal je wat vaker "niet kunnen" zien. Ik ken zelf maar 1 stel dat in deze categorie zit, en die hebben simpelweg veels te veel betaald voor hun huidige woning. En dan blijkt dat je beter maar niet alleen naar de maandlasten kan kijken.

Dan nog is "niet willen" al lastig genoeg; tienduizenden euro's minder vangen staat voor velen gelijk aan een aantal jaren werken. Het realistische alternatief is echter uiteindelijk nog minder vangen, en jarenlange onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

De mensen die niet met de prijs kunnen zakken zullen dus niet kunnen verkopen. Zo simpel is het. Het prijspeil op de huizenmarkt zal volledig bepaald worden door verkopers die wel voldoende kunnen zakken naar een prijs die een koper wel kan financieren..

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:41:
Huizen zullen ongetwijfeld beter verkopen als ze lager geprijsd worden. Probleem is alleen - zoals vaker in dit topic aangegeven - dat mensen vaak niet veel verder kunnen zakken met de prijs. De hypotheek blijft immers gelijk. Kun je van alles roepen dat mensen maar zus en zo hadden moeten doen, alleen dat hebben ze niet. Bovendien als je in 2008 starter was en je had 50% aflossingsvrij en de rest spaarhyoptheek, dan had je tot nu toe ongeveer genoeg geld gespaard om de overdrachtsbelasting (toen nog 6%) en aankoopkosten te financieren.
Willen, niet kunnen. Kopers kunnen niet meer betalen, verkopers willen niet minder accepteren. Die kleine groep die buiten hun schuld echt vast zit wordt er altijd bij de haren bijgesleept, maar veruit de grootste groep ziet alleen hun overwaarde krimpen of heeft er zelf voor gekozen om teveel te lenen cq te weinig af te lossen/sparen. Ze hebben zich waarschijnlijk door verkopers vermomd in adviseurskleuren laten inpakken; de aankoopmakelaar en de hypotheekadviseur. Of er gewoon zelf voor gekozen. En waar het bij de verkopers willen is, is het bij de kopers echt kunnen. Die kunnen gewoon niet de verliezen voor de verkopers financieren al zouden ze het willen. Daarnaast liggen dalingen nou eenmaal in de risicosfeer van de eigenaar.

Hoe dan ook gaan de prijzen niet magisch stijgen omdat de verkopers niet voor minder willen verkopen. Zoals je ziet valt de markt gewoon stil in dat geval.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 17-06-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:45:
De mensen die niet met de prijs kunnen zakken zullen dus niet kunnen verkopen. Zo simpel is het. Het prijspeil op de huizenmarkt zal volledig bepaald worden door verkopers die wel voldoende kunnen zakken naar een prijs die een koper wel kan financieren..
Inderdaad, en er zijn inmiddels meer dan 1 miljoen huishoudens die onder water staan. Dus wat zie je: er wordt geen reet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Wat dat betreft denk ik dat de bodem bijna bereikt is. Dit is namelijk het moment dat er bijna geen transacties meer zijn.
Nee, pas als de transacties weer toenemen (in dusdanige mate dat ze zo hoog zijn dat ze het aantal misgelopen transacties van de afgelopen jaren hebben ingehaald) is de bodem bereikt, zolang er geen transacties zijn kan je niet zeggen dat de prijs goed is. En hoewel de al transacties historisch laag zijn daalt het nog met dubbele cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

ph4ge schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:45:
[...]
Willen, niet kunnen. Kopers kunnen niet meer betalen, verkopers willen niet minder accepteren. Die kleine groep die buiten hun schuld echt vast zit wordt er altijd bij de haren bijgesleept, maar veruit de grootste groep ziet alleen hun overwaarde krimpen of heeft er zelf voor gekozen om teveel te lenen cq te weinig af te lossen/sparen.
Die groep is niet klein. Er zijn meer dan 1 miljoen huizen die "onder water staan". Dat zijn vooral de starters op de markt. Dus vooral de woningen die interessant zijn voor starters.
Hoe dan ook gaan de prijzen niet magisch stijgen omdat de verkopers niet voor minder willen verkopen. Zoals je ziet valt de markt gewoon stil in dat geval.
Exact: de markt komt gewoon tot stilstand en iedereen kijkt erbij en ondertussen gebeurt er niks. Overheid heeft geen idee en hier op GoT zijn vooral veel mensen die roepen dat die mensen die onder water staan, het allemaal anders hadden moeten doen. Die "schuldvraag" is misschien razend interessant, maar je lost er nu weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:47:
[...]

Inderdaad, en er zijn inmiddels meer dan 1 miljoen huishoudens die onder water staan. Dus wat zie je: er wordt geen reet verkocht.
Nu is wel de vraag: hoeveel van de 1 miljoen kunnen het verlies werkelijk niet dragen of op kortere termijn afbouwen. Alleen die groep kan niet zakken. De rest kan zijn verlies nemen.
Exact: de markt komt gewoon tot stilstand en iedereen kijkt erbij en ondertussen gebeurt er niks. Overheid heeft geen idee en hier op GoT zijn vooral veel mensen die roepen dat die mensen die onder water staan, het allemaal anders hadden moeten doen. Die "schuldvraag" is misschien razend interessant, maar je lost er nu weinig mee op.
Er is nu eenmaal geen "quick fix", ook niet door de overheid. We hebben gewoon te maken met een deflatie in de huizenmarkt, met alle verschijnselen die daarbij horen.

[ Voor 36% gewijzigd door EXX op 17-06-2013 15:52 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:49:
Die groep is niet klein. Er zijn meer dan 1 miljoen huizen die "onder water staan". Dat zijn vooral de starters op de markt. Dus vooral de woningen die interessant zijn voor starters.
Het grootste gedeelte van de groep die onder water staat heeft daar zelf voor gekozen. Gekozen om niet af te lossen of zelfs een hypotheek te nemen om de overwaarde te verzilveren. En die moeten het zelf betalen. Je moet dat niet verwarren met de kleine groep starters rond 2008 die er echt niets aan konden doen, er waren geen miljoen starters in 2008. Je verstoort de discussie door telkens te doen alsof iedereen die onder water staat een zielig slachtoffer is.
Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:49:
De schuldvraag is niet gesteld! Banken, overheid, adviseurs etc, maar daar gaat het niet om. Weer een discussietrucje van je. Het risico ligt echter bij de eigenaren, die hebben daar zelf voor gekozen.

[ Voor 30% gewijzigd door ph4ge op 17-06-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:50:
Nu is wel de vraag: hoeveel van de 1 miljoen kunnen het verlies werkelijk niet dragen of op kortere termijn afbouwen. Alleen die groep kan niet zakken. De rest kan zijn verlies nemen.
Ik weet niet hoeveel mensen wel en niet hun verlies "kunnen" nemen. Niet iedereen van die 1+ miljoen heeft z'n huis in de verkoop staan.
Er is nu eenmaal geen "quick fix", ook niet door de overheid. We hebben gewoon te maken met een deflatie in de huizenmarkt, met alle verschijnselen die daarbij horen.
Klopt. Er is zeker geen quick fix en elke fix gaat ergens pijn doen. Alleen zie je dat er nu geen enkele fix is of komt. Enkel wat gerommel met startersleningen en nieuwe gevallen te dwingen af te lossen. Daarmee fix je niks voor bestaande gevallen. In tegendeel.
ph4ge schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:51:
Het grootste gedeelte van de groep die onder water staat heeft daar zelf voor gekozen. Gekozen om niet af te lossen of zelfs een hypotheek te nemen om de overwaarde te verzilveren. En die moeten het zelf betalen.
Ben je weer bezig met "ze hebben schuld, dus ze zakken er maar in". Daarmee los je geen problemen op. Dat is enkel aanwijzen van schuldigen.
Je moet dat niet verwarren met de kleine groep starters rond 2008 die er echt niets aan konden doen, er waren geen miljoen starters in 2008. Je verstoort de discussie door telkens te doen alsof iedereen die onder water staat een zielig slachtoffer is.
De groep bestaat niet enkel uit mensen uit 2008, maar het beslaat een veel grotere groep dan dat. Verder is het prima om bij oplossingen te kijken naar verschillende groepen. Niks mis om bij een oplossing onderscheid te maken als dat zin heeft of gerechtvaardigd is.
De schuldvraag is niet gesteld! Banken, overheid, adviseurs etc, maar daar gaat het niet om. Weer een discussietrucje van je. Het risico ligt echter bij de eigenaren, die hebben daar zelf voor gekozen.
Het trollen zal ik verder maar negeren.

[ Voor 41% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 17-06-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Voor bedrijfspanden geldt 2% afschrijving per jaar over de boekwaarde van een pand (aankoopbedrag) + investering in onderhoud/verbetering. Dit zou voor huizen ook prima kunnen gelden.
Je kan dan ook makkelijker belasting heffen over de "overwaarde" ipv vaste overdrachtsbelasting. Bij verkoop geldt dan aankoopwaarde * 0,98^(aantal jaar dat je het pand in bezit had) + geinvesteerd bedrag in de woning. Hierbij ben je zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de onderhoud/verbeteringskosten.
Die 2% afschrijving per jaar is dan aftrekbaar van de inkomstenbelasting ipv de HRA.
Bij verkoop van de woning wordt dan de "overwaarde" (verkoopwaarde - "boekwaarde") in box 1 belast. De gemeentebelastingen kunnen dan ook bepaald worden aan de hand van de "boekwaarde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:50:
[...]

Ik vind die hele kunnen versus willen discussie hier een beetje bizar. Op dit moment staat een appartement dat ik in 2003 gekocht heb voor 113 (135 hypotheek) voor 125 te koop. Ik heb dus 'al' een schuld van 10k, die ik in 10 jaar af moet gaan lossen. En dan heb ik het over een starterswoning, er zijn genoeg mensen die veel verder 'onder water' staan en op het moment dat die tegen een groot verlies gaan verkopen gaat die schuldteller gewoon lopen en mogen ze dus dat verlies af gaan lossen. Wat nog eens als bijkomend effect heeft dat voor elke euro van een dergelijke schuld je 2 euro minder kan lenen voor een volgende hypotheek, want ja, die banken hebben het zo moeilijk en dus zijn er nu opeens strenge regeltjes.

Wat betekent dit? Als je goed onderwater staat kun je je huis wel kwijt door 'em voor HEEL weinig in de markt te zetten. En dan? Je mag in 10 jaar een enorme schuld af gaan lossen en je kan ook nog eens heel weinig teruglenen voor een nieuw huis. Tja, dan kan je beter maar gewoon blijven zitten waar je zit.

Mensen zouden eens wat meer energie moeten steken in het boos zijn op onze regering. Rutte met z'n "koop toch gewoon een auto" geeft pijnlijk duidelijk weer wat het echte probleem is: een regering die het ook allemaal niet meer weet, vindt dat de consument niet zo moet zeuren en geld uit moet geven en ondertussen met bezuinigingen dreigt waar de normale mens het angstzweet van uitbreekt.
Z___Z schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:57:
Voor bedrijfspanden geldt 2% afschrijving per jaar over de boekwaarde van een pand (aankoopbedrag) + investering in onderhoud/verbetering. Dit zou voor huizen ook prima kunnen gelden.
Je kan dan ook makkelijker belasting heffen over de "overwaarde" ipv vaste overdrachtsbelasting. Bij verkoop geldt dan aankoopwaarde * 0,98^(aantal jaar dat je het pand in bezit had) + geinvesteerd bedrag in de woning. Hierbij ben je zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van de onderhoud/verbeteringskosten.
Die 2% afschrijving per jaar is dan aftrekbaar van de inkomstenbelasting ipv de HRA.
Bij verkoop van de woning wordt dan de "overwaarde" (verkoopwaarde - "boekwaarde") in box 1 belast. De gemeentebelastingen kunnen dan ook bepaald worden aan de hand van de "boekwaarde".
Dit soort geneuzel is eigenlijk waarom ik dit topic meestal snel weer links laat liggen. Leuk allemaal in theorie, maar de HRA en dergelijke is het probleem niet, het probleem in onze regering en ons bankwezen dat van al dit gezeur niks geleerd heeft. Sterker nog, de banken profiteren op dit moment van de nieuwe hypotheekadviesregels.

Misschien een idee dit topic te scheiden in "Wat doen we aan het huizenmarktprobleem" en "Hypothetisch geneuzel over de HRA"? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 17-06-2013 16:02 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ph4ge schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:51:
[...]
Het grootste gedeelte van de groep die onder water staat heeft daar zelf voor gekozen. Gekozen om niet af te lossen of zelfs een hypotheek te nemen om de overwaarde te verzilveren. En die moeten het zelf betalen. Je moet dat niet verwarren met de kleine groep starters rond 2008 die er echt niets aan konden doen, er waren geen miljoen starters in 2008. Je verstoort de discussie door telkens te doen alsof iedereen die onder water staat een zielig slachtoffer is.

[...]

En jij alsof iedereen het via de kristallen bol had moeten weten. Ik ben ook genaaid met de OB die nog geen jaar later van 6 naar 2% ging. Scheelt toch een leuke auto/keuken/lagere hypotheek/whatever.

Ook al los je 100% af, de tijd is te kort om al de k.k. + waardedaling gecompenseerd te hebben. En daarvoor hoef je echt niet in 2008 pas wat gekocht te hebben.

@Hydra, je voorbeeld past niet binnen de kaders hier. Je hoort al 50k afgelost te hebben. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:55:
[...]

Ik weet niet hoeveel mensen wel en niet hun verlies "kunnen" nemen. Niet iedereen van die 1+ miljoen heeft z'n huis in de verkoop staan.
Voor wie zijn huis niet te koop heeft staan kan in de tussentijd proberen zo veel mogelijk af te lossen. Wordt het probleem kleiner van.
[...]

Klopt. Er is zeker geen quick fix en elke fix gaat ergens pijn doen. Alleen zie je dat er nu geen enkele fix is of komt. Enkel wat gerommel met startersleningen en nieuwe gevallen te dwingen af te lossen. Daarmee fix je niks voor bestaande gevallen. In tegendeel.
Startersleningen zijn er alleen voor de verkopers, de koper schiet er eigenlijk niets mee op. De hele startersleningen zijn een kwalijke ontwikkeling: ooit begonnen onder het mom van "steuntje in de rug" zie je dat gemeentes die startersleningen hoger en hoger maken. Ik heb ergens al 50.000 euro als bovengrens zien langskomen. Dat is toch buiten proporties.

Wat is er te fixen voor bestaande gevallen? Niets, of je moet gewoon schulden gaan wegstrepen. Wie gaat daar weer voor opdraaien? Of drastische maatregelen nemen in de trant van: "schrijf bij elke volwassen Nederlander 20.000 euro bij op zijn rekening". Schulden worden verminderd en spaarders gecompenseerd voor de eenmalige inflatiegolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

... aandelen verhaal...
Pas als het aandeel 0 bereikt en niemand wil het van je kopen kun je daadwerkelijk zeggen dat er geen kopers zijn.

Wat je bedoeld met "verkocht tegen elke prijs" is waarschijnlijk een bestens order. Maar dat is niet hetzelfde als je product voor 0 euro op de markt zetten... het is meer vergelijkbaar met een item op de veiling verkopen zonder reserve. Het is theoretisch mogelijk dat niemand wil kopen, ook niet voor 0,01 €, maar dat gebeurt natuurlijk zelden* (misschien als er mensen niet zitten op te letten).

*Uitgezonderd aandelen die daadwerkelijk op instorten staan door fraude e.d. (Enron etc). Maar wanneer zijn huizen nou nul euro waard? Misschien een huis met ernstige bodemvervuiling die je contractueel MOET opruimen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:59:
@Hydra, je voorbeeld past niet binnen de kaders hier. Je hoort al 50k afgelost te hebben. :+
Vertel dat ff aan m'n bank met z'n woekerpolishypotheek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sorry, maar dat had je ook moeten voorzien. :P

Zonder dollen, het is een beetje een tweekampenstrijd aan het worden tussen huiseigenaren en mensen die te laat een huis gaan kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:58:
[...]

Ik vind die hele kunnen versus willen discussie hier een beetje bizar. Op dit moment staat een appartement dat ik in 2003 gekocht heb voor 113 (135 hypotheek) voor 125 te koop. Ik heb dus 'al' een schuld van 10k, die ik in 10 jaar af moet gaan lossen. En dan heb ik het over een starterswoning, er zijn genoeg mensen die veel verder 'onder water' staan en op het moment dat die tegen een groot verlies gaan verkopen gaat die schuldteller gewoon lopen en mogen ze dus dat verlies af gaan lossen. Wat nog eens als bijkomend effect heeft dat voor elke euro van een dergelijke schuld je 2 euro minder kan lenen voor een volgende hypotheek, want ja, die banken hebben het zo moeilijk en dus zijn er nu opeens strenge regeltjes.

Wat betekent dit? Als je goed onderwater staat kun je je huis wel kwijt door 'em voor HEEL weinig in de markt te zetten. En dan? Je mag in 10 jaar een enorme schuld af gaan lossen en je kan ook nog eens heel weinig teruglenen voor een nieuw huis. Tja, dan kan je beter maar gewoon blijven zitten waar je zit.
Inderdaad. Als je situatie zodanig is dat je het verlies niet kunt dragen (zoals in je voorbeeld), zit je vast en kun je geen kant op. Dat is heel vervelend maar ik zie daarvoor geen oplossing. Dan kun je wel boos worden op Rutte & co, maar dat helpt niet. Er is op dit moment gewoon geen goedkoop krediet meer voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
[b]EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:02:[/b

Wat is er te fixen voor bestaande gevallen? Niets, of je moet gewoon schulden gaan wegstrepen. Wie gaat daar weer voor opdraaien? Of drastische maatregelen nemen in de trant van: "schrijf bij elke volwassen Nederlander 20.000 euro bij op zijn rekening". Schulden worden verminderd en spaarders gecompenseerd voor de eenmalige inflatiegolf.
Klinkt interessant. Als het bij Griekenland en Cyprus kan, waarom dan niet in eigen land? Vergeet niet dat we iets van 4.5 miljard opgehoest hebben voor die verdraaide grieken die nooit toegelaten hadden mogen worden, da's een hoop hypotheek :D
EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:05:

Inderdaad. Als je situatie zodanig is dat je het verlies niet kunt dragen (zoals in je voorbeeld), zit je vast en kun je geen kant op. Dat is heel vervelend maar ik zie daarvoor geen oplossing. Dan kun je wel boos worden op Rutte & co, maar dat helpt niet. Er is op dit moment gewoon geen goedkoop krediet meer voorhanden.
Ik zit dankzei de ouders van m'n vriendin in een positie waarbij ik die schuld wel kan 'lijden'. Een bod boven de 115k accepteer ik, en daarna gaan we samen een huis kopen. Doen wij tenminste nog iets om iemand ook weer door te laten stromen.

En dat "dan kun je wel boos worden", tja. Werden maar meer mensen boos. En dan echt boos, als in Griekenland. Er wordt door onze regering op dit moment enorm veel volkomen verneukt, er zijn op dit moment echt grote gezonde bedrijven aan het omvallen omdat al het vet EN het vlees van de botten gevreten is. Als we het duitse model gevolgd hadden dan hadden we er veel beter voor gestaan, maar onze overheid zijn een stelletje incompetente idioten. Onze beste hoop is dat de Duitsers ons weer binnenvallen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 17-06-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28
[...]

Mensen zouden eens wat meer energie moeten steken in het boos zijn op onze regering. Rutte met z'n "koop toch gewoon een auto" geeft pijnlijk duidelijk weer wat het echte probleem is: een regering die het ook allemaal niet meer weet, vindt dat de consument niet zo moet zeuren en geld uit moet geven en ondertussen met bezuinigingen dreigt waar de normale mens het angstzweet van uitbreekt.
Waarom zou je boos zijn om deze regering? Wees boos op vorige regeringen die niet eerder maatregelen hebben genomen of wees boos op jezelf. Vooralsnog ziet de toekomst op de huizenmarkt er (ietsje) beter uit dan voorheen.

Maar als er een bailout komt dan meld ik me bij deze aan hoor. De MinFin kan de 70k storten op het welbekende rekeningnr :)

Persoonlijk beschouw ik als grootste probleem het pappen en nathouden waardoor de sanering / daling niet snel genoeg gaat en het dus vast blijft zitten ipv na een hevige korte dip op te veren. Voorbeelden van pappen en nathouden: dubbele aftrek, toestaan verhuur onder leegstandswet, startersleningen, slappe boekhoudregels waardoor het bij banken boekhoudkundig loont geen verlies te nemen. Juist het aandraaien van de duimschroeven kan een weg naar de oplossing bieden! I.c.m. schuldsanering is dat een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:22
Tja, of de bodem bereikt is, geen idee.

Wat ik wel weet is dat ik tot die groep onder-water-staan behoor en ik dat geen enkel probleem vindt. Dat probleem lost zich vanzelf op zolang ik braaf m'n maandelijkse termijn kan blijven betalen. En als ik wil verhuizen dan ga ik hem ook niet voor minder verkopen dan m'n hypotheek hoog is. Ik woon prima en wil echt niet koste wat 't kost weg waar ik woon. En ik vermoed dat dit voor heel veel mensen het geval is.

Waarom zou je verkopen als het je veel geld kost en je er niet groter/beter/fijner op kunt wonen, behalve dan dat je gedwongen bent/wordt? En ik denk dat heel veel mensen er zo in zitten. Het merendeel van de mensen die nu verhuist doet dat omdat ze er het geld voor over hebben/ bij elkaar hebben gespaard, of moeten verkopen.

Dus ik blijf zitten waar ik zit tot de prijzen stijgen en dat geldt voor heel veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:02:
Voor wie zijn huis niet te koop heeft staan kan in de tussentijd proberen zo veel mogelijk af te lossen. Wordt het probleem kleiner van.
Dat gebeurt ook massaal. Vandaar dat de binnenlandse consumptie mede (niet enkel) daardoor ook hard daalt.
Zie bv oplossing van RemcoDelft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En door het sluizen van de aflossingen naar de banken, wordt de MKBer ook weer niet blij, want die krijgt ook niets gedaan bij een bank.

Het probleem is 20 jaar geleden begonnen en heeft nu zijn uitwerking. Ook het feit dat banken in alle sectoren heel groot werden heeft de boel verergert, want die bewegen ook nergens meer heen en er zijn maar moeizaam alternatieve geldstromen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rukapul schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:06:
[...]

Waarom zou je boos zijn om deze regering? Wees boos op vorige regeringen die niet eerder maatregelen hebben genomen of wees boos op jezelf. Vooralsnog ziet de toekomst op de huizenmarkt er (ietsje) beter uit dan voorheen.
Ik heb het niet over de huizenmarkt (waar de regering overigens geen zak aan gedaan heeft) maar de economie in het algemeen. En ik ben boos op onze huidige regering omdat ze er geen zak aan doen, net zoals ik boos ben op vorige regeringen die het zover hebben laten komen.

Laten we beginnen met "Daysselbloom" naar Brussel te schoppen en iemand aan te nemen die geen 2 petten opheeft. Die kan Dijsselbloem dan eens lief vertellen dat 'ie de pot op kan met z'n 3% en gewoon geld gaan investeren in het eigen land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oscar Mopperkont schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:08:
Dat gebeurt ook massaal. Vandaar dat de binnenlandse consumptie mede (niet enkel) daardoor ook hard daalt.
Prima toch? Dat de binnenlandse consumptie daalt is tijdelijk, tot de schuldenberg is gereduceerd. Zo gaat dat nu eenmaal. Lenen is inkomsten uit de toekomst naar voren halen, en dat houdt dus ook in dat je in die toekomst minder te besteden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Economie is niet je sterkte punt he?

Minder uitgaven betekent minder inkomsten voor bedrijven, die zetten mensen op straat. Minder werkende mensen is minder inkomsten voor de staat en meer uitgaven. Die staat gaat bezuinigen. Mensen hebben minder te spenderen en geven dus minder uit. Zie je het cirkeltje. Als je je nu nog geen zorgen maakt zou ik dat maar snel gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Het grootste probleem is dat we in een neerwaartse spiraal zitten waar heel lastig uit te komen is. Dat heeft heel veel oorzaken, o.a. de schuldenberg/huizenmarkt, maar het grootste probleem is dat er te weinig gebeurt/gedaan wordt om uit die spiraal te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:15:
[...]

Minder uitgaven betekent minder inkomsten voor bedrijven, die zetten mensen op straat. Minder werkende mensen is minder inkomsten voor de staat en meer uitgaven. Die staat gaat bezuinigen. Mensen hebben minder te spenderen en geven dus minder uit. Zie je het cirkeltje. Als je je nu nog geen zorgen maakt zou ik dat maar snel gaan doen.
Tja we hebben de afgelopen jaren kunstmatige welvaart gehad o.a. door het opblazen van de woningmarkt. We zullen die last toch een keer af moeten betalen...

Uiteindelijk gaan we terug naar een houdbaar welvaarsniveau dat lager zal liggen dan de afgelopen jaren. De komende jaren zal het niveau nog lager liggen omdat we eerst de puinzooi nog terug moeten betalen.

Hoe en wanneer je gaat bezuinigen en dat goed is daar valt echt wel over te discusseren maar terugbetalen moeten we toch...

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 17-06-2013 16:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Voor zover ik weet is er een wachtlijst voor Ferrari's, en willen ze de productie verlagen om exclusief te blijven.
Mochten ze inderdaad niet verkocht worden, dan ligt dat inderdaad aan de prijs. Ik kan me niet voorstellen dat mensen afhaken vanwege de lage kwaliteit o.i.d.
\Inderdaad, en er zijn inmiddels meer dan 1 miljoen huishoudens die onder water staan. Dus wat zie je: er wordt geen reet verkocht.
Die 1 miljoen huishoudens zijn irrelevant. Er zijn er nog 3 miljoen die wel zo kunnen verkopen. En bij verdere dalingen staat wellicht 50% onder water, dan zijn er nog steeds 2 miljoen over die zo kunnen verkopen. En een fractie daarvan wil ook echt verkopen. Dat deel maakt de markt uit, de rest niet.
Ik vind die hele kunnen versus willen discussie hier een beetje bizar. Op dit moment staat een appartement dat ik in 2003 gekocht heb voor 113 (135 hypotheek) voor 125 te koop. Ik heb dus 'al' een schuld van 10k, die ik in 10 jaar af moet gaan lossen.
En wat heb je in die 10 jaar aan maandlasten gehad? 300 euro per maand schat ik? Had je daar 400 van gemaakt, had je nu geen restschuld gehad! En dan had je alsnog heel goedkoop gewoond...

En in 10 jaar 10k aflossen is toch geen "enorme schuld"? Als je 10k al enorm vind, had je natuurlijk nooit 135k moeten lenen.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 17-06-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

rik86 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:16:
Het grootste probleem is dat we in een neerwaartse spiraal zitten waar heel lastig uit te komen is. Dat heeft heel veel oorzaken, o.a. de schuldenberg/huizenmarkt, maar het grootste probleem is dat er te weinig gebeurt/gedaan wordt om uit die spiraal te komen.
Dat gebeurt alleen als iemand zijn portemonnee gaat trekken. Voorlopig lijkt het erop dat de Italianen dat beter hebben begrepen dan wij, en dat we het weer eens moeten hebben van de import/export. Rutte en consorten weten alleen bezuinigingen af te wentelen op de bevolking door belastingen te verhogen en subsidies te verlagen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

[...]

Dat is het automatisch gevolg van teveel op krediet leven. Dus de kreet "Economie is niet je sterkte punt he?" is nogal kort door de bocht zullen we maar zeggen.

Zoals ik al aangaf is krediet een voorschot nemen op toekomstige inkomsten. Doe je dat teveel (zoals nu gebeurd is), krijg je een saneringsfase waarbij de schulden afgebouwd worden. Onomkoombaar, en hoe sneller dat gebeurt, hoe eerder de economie weer kan groeien. Dus is al het aflossen nu een goede zaak, die op langere termijn goed voor de economie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Economie is een wetenschap. Het betekend niet per se dat je voor of tegen groei hoeft te zijn.
Eeuwige groei is (naar mijn mening) niet houdbaar. Als dat je beangstigd, zou ik maar snel maatregelen nemen :P

Wel vervelend voor sommigen onder ons natuurlijk. Maar dat de binnenlandse consumptie daalt hoeft in mijn ogen nog geen ramp te zijn. Misschien moet er over gediscussieerd worden hoe de pijn te (her)verdelen, maar dat is dan wel weer een andere discussie dan per se die economie maar oneindig proberen te laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Wat de banken eigenlijk zouden moeten doen is deze mensen (die onder water staan) de mogelijkheid bieden (zonder boetes e.d.) naar goedkopere/kleinere woningen te laten verhuizen.

Stel, een stel zit in de volgende situatie: (grove oversimplificatie)
2008:
Hypotheek 200k
Huis waarde 200k

2013
Hypotheek 200k
Huis waarde 150k

Dan laten verhuizen van 150k huis naar 100k huis. Verschil is 50k, waarmee hypotheek gedeeltelijk afgelost kan worden, en dus maandlasten verlaagd.

Nieuwe situatie:
Hypotheek 150k
Huis waarde 100k

Procentueel staat het huis verder onder water, echter, ik zou zeggen dat het risico voor de bank sterk verlaagd is omdat ten eerste de maandlasten een stuk lager liggen (dus meer ademruimte, en meer capaciteit om af te lossen), en ten tweede het risico in absolute termen nu niet 200k is, maar 150k.

Voor mensen die aan al aan de onderkant van de markt zitten is dit natuurlijk geen oplossing, maar deze hebben sowieso al een kleinere hypotheek.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 17-06-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
assje schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:16:
Hoe en wanneer je gaat bezuinigen en dat goed is daar valt echt wel over te discusseren maar terugbetalen moeten we toch...
Dat is het punt ook niet. Maar het terugbetalen moet op een moment dat het goed gaat. Dat er begrotingstekorten waren op economisch goeie momenten bijvoorbeeld is te treurig voor woorden. Het zou de overheid sieren daar lering uit te trekken maar ik vermoed dat als we deze crisis te boven zijn gekomen het gewoon op de oude manier door zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:12:
[...]
Prima toch? Dat de binnenlandse consumptie daalt is tijdelijk, tot de schuldenberg is gereduceerd. Zo gaat dat nu eenmaal. Lenen is inkomsten uit de toekomst naar voren halen, en dat houdt dus ook in dat je in die toekomst minder te besteden hebt.
Klopt, alleen zou je moeten lenen (uitgeven) in slechte tijden en sparen in goede tijden. En met name de overheid moet dit doen. Centrale banken stimuleren dit gedrag ook door in goede tijden de rente te verhogen en in slechte tijden de rente te verlagen. Maar de rente is inmiddels al zo lang zo laag dat bedrijven het niet meer lenen.

Wat de ECB ook kan doen is staatschuld opkopen. Daarmee gaat het geld via de overheden de economie in. Voordeel is dat het dan direct de reeele economie instroomt. Wat de ECB bijvoorbeeld kan doen is bij alle Euro landen X% van het BNP aan staatsschulden opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:22:
[...]

Dat is het punt ook niet. Maar het terugbetalen moet op een moment dat het goed gaat. Dat er begrotingstekorten waren op economisch goeie momenten bijvoorbeeld is te treurig voor woorden. Het zou de overheid sieren daar lering uit te trekken maar ik vermoed dat als we deze crisis te boven zijn gekomen het gewoon op de oude manier door zal gaan.
Maar dat heb je zelf toch ook niet gedaan (flink aflossen)? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RemcoDelft schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:19:
En wat heb je in die 10 jaar aan maandlasten gehad? 300 euro per maand schat ik? Had je daar 400 van gemaakt, had je nu geen restschuld gehad! En dan had je alsnog heel goedkoop gewoond...

En in 10 jaar 10k aflossen is toch geen "enorme schuld"? Als je 10k al enorm vind, had je natuurlijk nooit 135k moeten lenen.
Captain hindsight to the rescue :')
Rukapul schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:23:
Maar dat heb je zelf toch ook niet gedaan (flink aflossen)? :P
Ik krijg het idee dat mensen bij een "aflossingsvrije" hypotheek denken dat je niks spaart ofzo? Tuurlijk wel. Ik sta nu op 10k ongeveer. Knap stuk lager dan de prognose die de Rabo me destijds aansmeerde. Ik heb nog geluk gehad dat ik voor een groot deel spaarde i.p.v. vol op de beleggingshypotheek te gaan. Dan had ik nu 10k in de min gestaan waarschijnlijk :)

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 17-06-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
[...]

Gaat buiten dit topic, maar inderdaad. Hoewel ik wel de laatste tijd steeds meer voedingsbodem gelegd zie worden, de onvrede neemt toe, ik weet niet hoeveel er nog precies nodig is om het Malieveld vol te krijgen. Wat dat betreft heb ik het idee dat we weer in een soort periode voor Fortuyn aan het belanden zijn: politieke kloof groeit, plus daarbij dit keer sterk oplopende werkeloosheid en een belastingdruk die in mijn (ons) geval over de 60% heen gaat. En een foute moraal: als je je netjes aan de regels houdt, dan betaal je (én hoe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:22:
[...]

Jaja, dat kennen we. Terugbetalen als het goed gaat. Dat gebeurt dus nooit. Toen de overheid flinke begrotingsoverschotten in de jaren kon realiseren, gebeurde dat ook niet. Melkert orakelde over geld dat tegen de plinten klotste en moest worden uitgegeven. Ja, dat geld had moeten worden uitgegeven aan het aflossen van de staatsschuld. Alleen denk ik dat dat niet hetgene was wat Melkert bedoelde.

Daarom werkt in de praktijk de hele theorie van Keynes niet. Niemand past dat consequent toe, maar men vervalt in was Kees de Kort treffend "Keynes á la carte" noemde: alleen Keynes toepassen als het je uitkomt: stimuleren in slechte tijden. Maar bezuinigen en afbetalen in goede tijden, ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:28:
Daarom werkt in de praktijk de hele theorie van Keynes niet. Niemand past dat consequent toe, maar men vervalt in was Kees de Kort treffend "Keynes á la carte" noemde: alleen Keynes toepassen als het je uitkomt: stimuleren in slechte tijden. Maar bezuinigen en afbetalen in goede tijden, ho maar.
En je oplossing is dus maar het precies andersom te doen: in goeie tijden de tekorten op laten lopen en in slechte tijden de economie kapot bezuinigen? Want dat is wat er nu dus gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
rik86 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:06:
Dus ik blijf zitten waar ik zit tot de prijzen stijgen en dat geldt voor heel veel mensen.
Bij de jaren '80-prijsdaling duurde dat 15 jaar. Hoe lang ga je nu wachten als je in 2008 op de piek gekocht hebt? 10 jaar? 20 jaar? 30 jaar?
Tnx :)
Voor de late meelezers in het kort: vergeet de starterslening, maak daar een (desnoods renteloze) restschuldlening/doorstromerslening van. Dit kost de overheid minder dan 10 jaar renteaftrek op een dure persoonlijke lening voor de restschuld, en het legt de pijn van de restschuld bij de verkoper i.p.v. bij de starter die opeens 50k meer kan lenen (en dus 50k meer moet terugbetalen).
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:24:
Captain hindsight to the rescue :')
Ik vind het eerder knap naief dat je dit 10 jaar geleden niet zelf kon bedenken... Het lijkt erop dat heel veel mensen alle gezond verstand verloren waren op het moment dat ze een hypotheek afsloten! Dat helpt je nu niet, maar dan nog: 10k aflossen kan toch niet zo'n probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In de Fortuyn tijd ging het nog goed met NL... Wat ik gekker vind, is dat een land als Italië gewoon onder de 3% blijft. Misschien moeten wij hun boekhouder overnemen. :P

De overheid pakt een groot deel van iemand zijn/haar inkomen. Dus verwachten wij er ook een hoop voor terug. Wat dat betreft zou een overheid op kerntaken een stuk beter zijn. Ook het volk is hier schuldig aan natuurlijk, want bij elke gebeurtenis moet er weer een regel komen.

Van die 10 jaar, was de woning van Hydra natuurlijk ook een tijdje 150k waard. Dan denk je: "mwoah, 10% overwaarde t.o.v. de hypotheek, dat zit wel goed."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:30:
[...]

En je oplossing is dus maar het precies andersom te doen: in goeie tijden de tekorten op laten lopen en in slechte tijden de economie kapot bezuinigen? Want dat is wat er nu dus gebeurt.
Tsja, dat gebeurt vanzelf als je niet in goede tijden zorgt dat je in slechte tijden middelen hebt. Geen ontkomen aan, ondanks dat het inderdaad slecht beleid is.

Overigens: tegenover dat "kapotbezuinigen" zet ik "zichzelf rijk lenen". Want dat is wat er tot de crash van 2008 is gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 17-06-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:06:
Ik zit dankzei de ouders van m'n vriendin in een positie waarbij ik die schuld wel kan 'lijden'. Een bod boven de 115k accepteer ik, en daarna gaan we samen een huis kopen. Doen wij tenminste nog iets om iemand ook weer door te laten stromen.
Groot deel niet gevolgd, maar dit is toch een reactie waardig. Nee.

Doorstroming is een mythe, zie de vele onderzoeken op onder andere follow the money Huizentreintje Ontspoort. Helaas doe je dus niet zoveel 'nuttigs'. Of ga je specifiek opletten dat je alleen een bewoonde woning koopt, die beloofd zelf daarna ook direct weer een aanschaf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RemcoDelft schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:30:
Ik vind het eerder knap naief dat je dit 10 jaar geleden niet zelf kon bedenken... Het lijkt erop dat heel veel mensen alle gezond verstand verloren waren op het moment dat ze een hypotheek afsloten! Dat helpt je nu niet, maar dan nog: 10k aflossen kan toch niet zo'n probleem zijn?
Ik zit nu op 10k, dat is de vraagprijs he. We hebben zo bedacht dat we op de -20 maximaal uit mogen komen. Dit is het verlies dat we nu gaan nemen omdat we heel graag verder willen. Dan moet je dus in 10 jaar 20k + rente af gaan lossen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb op dit moment geen 250 circa per maand over.

En sorry maar ik vind je opmerking over dat het 10 jaar geleden 'naief' was echt ronduit triest. Als jij zo'n orakel bent, waarom ben je dan niet op het binnenhof gaan staan? 10 jaar geleden kwam ik als 23 jarige bij de bank voor een hypotheek. Diezelfde bank moet nu met schaamrood op de kaken bekennen dat het product dat ze aanboden zo complex was dat ze het zelf eigenlijk nieteens begrepen. En dan moet ik als 23 jarig blue ITertje het wel allemaal doorhebben?

Volkomen kansloos. Het zou je sieren als je wat beter na zou denken over je reacties.
Xanaroth schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:34:

Groot deel niet gevolgd, maar dit is toch een reactie waardig. Nee.

Doorstroming is een mythe, zie de vele onderzoeken op onder andere follow the money Huizentreintje Ontspoort. Helaas doe je dus niet zoveel 'nuttigs'. Of ga je specifiek opletten dat je alleen een bewoonde woning koopt, die beloofd zelf daarna ook direct weer een aanschaf te doen?
Het was bij wijze van. Het interesseert me verder geen fluit van wie we de woning kopen en wat die persoon er mee gaat doen. We willen gewoon een plezierig huis waar we met 2 volwassenen en 2 kleintjes de komende tig jaar prima in kunnen vertoeven.

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 17-06-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Voor de late meelezers in het kort: vergeet de starterslening, maak daar een (desnoods renteloze) restschuldlening/doorstromerslening van. Dit kost de overheid minder dan 10 jaar renteaftrek op een dure persoonlijke lening voor de restschuld, en het legt de pijn van de restschuld bij de verkoper i.p.v. bij de starter die opeens 50k meer kan lenen (en dus 50k meer moet terugbetalen).
Dit is in ieder geval een vele maal betere optie dan startersleningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:36:
[...]

Ik zit nu op 10k, dat is de vraagprijs he. We hebben zo bedacht dat we op de -20 maximaal uit mogen komen. Dit is het verlies dat we nu gaan nemen omdat we heel graag verder willen. Dan moet je dus in 10 jaar 20k + rente af gaan lossen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb op dit moment geen 250 circa per maand over.

En sorry maar ik vind je opmerking over dat het 10 jaar geleden 'naief' was echt ronduit triest. Als jij zo'n orakel bent, waarom ben je dan niet op het binnenhof gaan staan? 10 jaar geleden kwam ik als 23 jarige bij de bank voor een hypotheek. Diezelfde bank moet nu met schaamrood op de kaken bekennen dat het product dat ze aanboden zo complex was dat ze het zelf eigenlijk nieteens begrepen. En dan moet ik als 23 jarig blue ITertje het wel allemaal doorhebben?

Volkomen kansloos. Het zou je sieren als je wat beter na zou denken over je reacties.
Ik kan de reacties alweer raden. ;)

Dat banken klanten schadeloos gaan stellen is iets wat er nog niet in zit. Ook zal geen minister zich daaraan branden, want er zijn mij iets teveel bewindspersonen hoog in de boom bij banken terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]

Als je was gaan huren in 2003 had je een huur gehad van (bijvoorbeeld) €600,- per maand. Als jij dat nu ook uit had gegeven aan je koophuis vanaf 2003 had je nu helemaal geen probleem gehad.

Je kiest er zelf voor alleen rente te betalen en dus lekker ruim te kunnen leven, dan moet je 10 jaar laten ook niet gaan zeuren dat je niets opgebouwd hebt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:37:
[...]
Dit is in ieder geval een vele maal betere optie dan startersleningen.
Dat vond ik dus ook :)

Toch mooi dat we na duizenden posts de (grofweg) twee kampen soms wat dichter bij elkaar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Senor Sjon schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:39:
Dat banken klanten schadeloos gaan stellen is iets wat er nog niet in zit. Ook zal geen minister zich daaraan branden, want er zijn mij iets teveel bewindspersonen hoog in de boom bij banken terecht gekomen.
Dat is het probleem. Het bankensysteem in ons land is zo rot als een mispel. Een privaat systeem dat geen echte risico's kent werkt per definitie niet. Privatiseren van een bank kan alleen als je een bank ook daadwerkelijk om kunt laten vallen. Kijk maar naar de teringzooi bij de NS, ProRail, in de zorg, etc. Allemaal semi-overheden die niet privaat zijn simpelweg omdat je als het goed doet een vette bonus krijgt, en als je het HEEL erg slecht doet je hoogstens een 'foei' krijgt.

Dit is een beetje offtopic maar m.i. moeten banken opgesplitst worden. Een 'risicoarm' deel, hypotheken, kredieten', etc. De zaken die de economie draaiende houden. Dit moet gewoon overheid worden. Daarnaast de risicovolle delen: de bobo's die miljaren pompen in onroerend goed en aandelen. Laat ze lekker hun gang gaan, geen enkel toezicht nodig. En als ze dan domme dingen doen; gewoon om laten knikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
assje schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:41:
[...]

Als je was gaan huren in 2003 had je een huur gehad van (bijvoorbeeld) €600,- per maand. Als jij dat nu ook uit had gegeven aan je koophuis vanaf 2003 had je nu helemaal geen probleem gehad.

Je kiest er zelf voor alleen rente te betalen en dus lekker ruim te kunnen leven, dan moet je 10 jaar laten ook niet gaan zeuren dat je niets opgebouwd hebt.
As is verbrandde turf.

In 2003 een huurwoning als 23-jarige? Succes. En met 600/maand netto had je ongeveer 180k, wel even wat meer en wat anders dan ie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
En sorry maar ik vind je opmerking over dat het 10 jaar geleden 'naief' was echt ronduit triest. Als jij zo'n orakel bent, waarom ben je dan niet op het binnenhof gaan staan?
Ik was waarschijnlijk vermoord als ik dat gedaan had...
Wat ik wel gedaan heb, is zelf geen contracten tekenen die ik niet begrijp of waar ik me niet aan kan/wil houden.
10 jaar geleden kwam ik als 23 jarige bij de bank voor een hypotheek. Diezelfde bank moet nu met schaamrood op de kaken bekennen dat het product dat ze aanboden zo complex was dat ze het zelf eigenlijk nieteens begrepen. En dan moet ik als 23 jarig blue ITertje het wel allemaal doorhebben?
Je hoeft het niet door te hebben. Maar waar ik werkelijk met m'n verstand niet bij kan, is dat je dan wel je handtekening zet!
Jij vindt het kansloos omdat je nu met de gebakken peren zit. De vraag is: als ik 10 jaar geleden naast je had gestaan bij de bank, en je er op gewezen had niets te tekenen wat je niet begrijpt (iets wat me trouwens niet meer dan logisch lijkt!), had je je daar dan iets van aangetrokken? Of had je volkomen kansloos lacherig gedaan en alsnog je handtekening gezet?

^^ Dat. Wij betalen aanzienlijk meer huur trouwens. En we weten ook dat we aanzienlijk lagere maandlasten hebben als we hetzelfde huis zouden kopen!
Dat doen we echter niet, omdat we weten dat het korte termijn voordeel niet opweegt tegen de nadelen op lange termijn.
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:44:
Dit is een beetje offtopic maar m.i. moeten banken opgesplitst worden. Een 'risicoarm' deel, hypotheken, kredieten', etc. De zaken die de economie draaiende houden. Dit moet gewoon overheid worden. Daarnaast de risicovolle delen: de bobo's die miljaren pompen in onroerend goed en aandelen. Laat ze lekker hun gang gaan, geen enkel toezicht nodig. En als ze dan domme dingen doen; gewoon om laten knikkeren.
Ik zou banken willen opsplitsen in kleinere onderdelen: lokale banken per stad/vestiging, die gewoon kunnen omvallen zonder het land mee te slepen. Dus ABN-Lutjebroek bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het Duitse systeem dus. Daar kom je in elk gehucht een bankfiliaaltje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ja, want rente is ook het enige wat je aan lasten hebt als koper. Zaken zoals onderhoud, erfpacht en gemeentebelastingen e.d. die normaal in de huur verwerkt zitten heb je als woningeigenaar niet. Als je het niet heel erg vindt negeer ik verder ff alles wat je hier te melden hebt :)
RemcoDelft schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:46:
Jij vindt het kansloos omdat je nu met de gebakken peren zit. De vraag is: als ik 10 jaar geleden naast je had gestaan bij de bank, en je er op gewezen had niets te tekenen wat je niet begrijpt (iets wat me trouwens niet meer dan logisch lijkt!), had je je daar dan iets van aangetrokken? Of had je volkomen kansloos lacherig gedaan en alsnog je handtekening gezet?
Euh, welk deel van "de bank begreep het ook niet" snap je niet? De bankmedewerkers ZELF begrepen niet dat een te laag rendement invrat op je spaardeel omdat de kosten van de levensverzekering daarop invraten. Jij wist dit wel? Tuurlijk knul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:50:
Euh, welk deel van "de bank begreep het ook niet" snap je niet? De bankmedewerkers ZELF begrepen niet dat een te laag rendement invrat op je spaardeel omdat de kosten van de levensverzekering daarop invraten.
Oei, weer een gevalletje met een constructie á la woekerpolis. Dit is toch wel 1 van de grootste gezwellen uit de koker van de financials van de afgelopen decennia. Pijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36
Even wat turf op het lopende vuurtje gooien:

Gemeenten leggen steeds meer realisme aan de dag als het gaat om de waarde van hun grondposities. Dat zeggen Deloitte-accountants Patrick Jussen en Rein Aart van Vugt. Maar het gaat niet overal goed. Volgens de eerste grove schattingen van de accountants zal er bovenop de eerder gepubliceerde €3,5 miljard nog een strop van €2 miljard aan grondverliezen door Nederlandse gemeenten moeten worden genomen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De gemeentes beginnen langzaam uit de ontkennigsfase te komen; het werd tijd zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]

Ja, want rente is ook het enige wat je aan lasten hebt als koper. Zaken zoals onderhoud, erfpacht en gemeentebelastingen e.d. die normaal in de huur verwerkt zitten heb je als woningeigenaar niet. Als je het niet heel erg vindt negeer ik verder ff alles wat je hier te melden hebt :)
Nou nou rustig maar! Gevalletje cognitieve dissonantie?

Punt is dat ik om mij heen vrienden heb die een koophuis hebben en mij hard uitlachen met mijn hoge maandlasten. Inmiddels staan sommige enkele tienduizende euro's onder water maar dat lijkt ze niet te deren. Minder geld uitgeven om extra af te lossen lijkt ook niet in ze op te komen. Veel mensen gaan er pas over na denken hoeveel schuld ze nou eigenlijk hebben op het moment dat ze willen verkopen...

Uiteraard was het een aantal jaar geleden de standaard om 100% + kosten koper + verbouwing te lenen en het liefst zo min mogelijk af te betalen maar alsnog is het gewoon risicovol gedrag dat ook jezelf aan te rekenen is.

Zo slecht heb jij het helemaal nog niet getroffen, jij kocht in 2003 in een lage prijsklasse. Ga eens praten met mensen die in 2008 kochten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
Euh, welk deel van "de bank begreep het ook niet" snap je niet? De bankmedewerkers ZELF begrepen niet dat een te laag rendement invrat op je spaardeel omdat de kosten van de levensverzekering daarop invraten. Jij wist dit wel? Tuurlijk knul.
Maar, als de bankmedewerkers het ZELF niet begrijpen en het JOU dus niet uit kunnen leggen, wist of dacht je in ieder geval zelf te weten wat je kon verwachten?

Als dat niet zo is, heeft RemcoDelft toch gewoon gelijk? Dan teken je toch niet?
Kijk, als je dacht dat je het begreep en achteraf toch anders bleek te zijn (a la woekerpolis en onduidelijke premies e.d.) is het natuurlijk weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
EXX schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:53:
[...]
Oei, weer een gevalletje met een constructie á la woekerpolis. Dit is toch wel 1 van de grootste gezwellen uit de koker van de financials van de afgelopen decennia. Pijnlijk.
Hydra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:03:

Vertel dat ff aan m'n bank met z'n woekerpolishypotheek? :)
Vandaar :)
rube schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:59:
Maar, als de bankmedewerkers het ZELF niet begrijpen en het JOU dus niet uit kunnen leggen, wist of dacht je in ieder geval zelf te weten wat je kon verwachten?
Ik snap het niet helemaal. Dat ze het zelf niet begrepen kwamen die bankmedewerkers ook pas een tijd later achter he?

Die woekerpolissen zijn in de basis gewoon simpele aflossingsvrije hypotheken. Je hebt dus een vaste hypotheek die je aan het eind van de looptijd in 1 keer helemaal aflost, zodat je (itt een annuiteitenhypotheek) de hele looptijd maximaal profijt van de HRA hebt. Je 'spaart' dus gewoon op een soort spaarrekening en na 30 jaar wordt dan hops in 1 keer de hypotheek afgelost. Dat is dus een aflossingsvrije hypotheek, ik krijg het idee dat veel mensen denken dat je met een aflossingvrije hypotheek uberhaupt niet spaart.

In het geval van woekerpolissen waren er 2 nare aspecten. Ten eerste kon je zelf instellen hoeveel van je maandelijkse inleg je spaart en hoeveel je belegt. Beleggen geeft meestal een hoger rendement maar je hebt meer risico. Ik had dus 50% sparen en 50% beleggen, en die 50% beleggen was in relatief risicoloze fondsen. Daar heb ik geluk mee gehad want daardoor was m'n rendement niet heel slecht.

Daarnaast, en dit is het deel dat de bankmedewerkers NIET wisten toen, was dat er in die maandelijkse aflossing ook kosten zitten. En die waren hoog, iets van 30E per maand in mijn geval. Omdat die medewerkers dat niet wisten (en dus ook niet vertelden) hebben we het niet gehad over de vraag "Wat nu als het rendement zo laag is dat de kosten niet gedekt zijn?" Nou, het antwoord was dan simpel; dan gingen die kosten gewoon van je spaardeel af. Sterker nog; als je alleen maar een beleggingsdeel had, en het rendement daarvan was negatief, dan spaarde je 'negatief' en gingen ook nog eens die kosten daar van af.

Als een bankmedewerker niet weet dat die kosten er zijn wordt je dat niet verteld. Dan is het voor een klant dus ook onmogelijk om er over door te vragen. Vandaar dat het nu wettelijk geregeld is dat dat soort kosten apart gespecificeerd moeten staan in alle financiele producten (pensioenen hadden hier ook veel last van) in plaats van dat ze gewoon in het bedrag dat je aan je bank 'aflost' zitten.

[ Voor 71% gewijzigd door Hydra op 17-06-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36
Je zult maar in zo'n gemeente wonen met zo'n forse grondportefeuille, daar gaat de komende jaren de OZB wel door het dak (pun intended).

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
[...]

Bij de jaren '80-prijsdaling duurde dat 15 jaar. Hoe lang ga je nu wachten als je in 2008 op de piek gekocht hebt? 10 jaar? 20 jaar? 30 jaar?
Ik kan in 't huis waar ik woon prima de rest van m'n leven blijven zitten. Ik ga dus pas verkopen als 't een vooruitgang zou zijn. Zolang m'n huis onder water staat is het dat waarschijnlijk niet. Dus ik blijf zitten waar ik zit. Stel dat er iemand opeens 300k zou bieden voor m'n huis, dan verkoop ik 't wel en zoek ik wat anders (hypotheek zit op 225k ongeveer), maar zolang ik m'n huis niet voor meer verkoop dan dat, ga ik hem niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Van de week zag ik ook weer een nieuw bord voor de nieuwbouwwijk die ze hier willen bouwen. Eerst werden daarop de vrije kavels aangeboden en nu is het tijd voor de collectief particulier opdrachtgeverschap. Wat me daarbij opvalt is de grondprijs die nu genoemd wordt: "€ 375 per m2 exclusief btw". Als ik het me goed herinner (staat wel ergens in dit topic ook) was dat voor de vrije kavels nog >500 euro/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rukapul schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:12:
Van de week zag ik ook weer een nieuw bord voor de nieuwbouwwijk die ze hier willen bouwen. Eerst werden daarop de vrije kavels aangeboden en nu is het tijd voor de collectief particulier opdrachtgeverschap. Wat me daarbij opvalt is de grondprijs die nu genoemd wordt: "€ 375 per m2 exclusief btw". Als ik het me goed herinner (staat wel ergens in dit topic ook) was dat voor de vrije kavels nog >500 euro/m2.
Wordt tijd ook. Best belachelijk dat gemeenten zo ongebreideld konden speculeren met grond die eigenlijk gewoon van ons allemaal is. Daar hebben wat mannetjes ook erg veel geld aan verdiend.

Pagina: 1 ... 18 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~[html]<b>Waar gaat het niet over</b>
Allochtonen, de eurocrisis, treinstations, jouw persoonlijke keuze voor een specifiek huis, en alles wat niet te maken heeft met generieke ontwikkelingen in de huizenmarkt. En daar wordt streng op gecontroleerd.~[/html]