Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.288 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:13
De afgelopen tijd heb ik al het e.e.a. aan goedkope hardware verzameld met het idee om er in de toekomst een server van te gaan maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 530 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI H55-G43€ 0,-€ 0,-
1Antec Sonata III 500€ 116,95€ 116,95
1Antec Kühler H2O 620€ 54,96€ 54,96
1Corsair Dominator CMD4GX3M2A1600C8€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,91

De koeler is overkill, dat weet ik. De Sonata heeft de bekende 500W EarthWatts die 80 Plus Bronze is. De server zal een pure RAID 5 file server worden i.c.m. WHS 2011.

Ik wil er een losse RAID kaart inzetten aangezien ik geen gebruik wil maken van een softwarematige RAID. Ik zit te denken aan een simpele Dell PERC H310 en die eventueel te flashen met LSI firmware.

Qua schijven wil ik 4 schijven van WD Red 3TB óf Seagate 3TB gaan gebruiken. In de toekomst kan ik dan eventueel nog een paar schijven bijplaatsen en een extra array maken.

#ProductPrijsSubtotaal
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 108,30€ 433,20
4Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 124,50€ 498,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 931,20

Hebben jullie hier nog iets aan toe te voegen cq op aan te merken?

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 10:10
Thanks voor de snelle en nuttige reacties FireDrunk en mux! Ik heb nog een i3 3225 liggen dus die downgrade van de bios moet goed komen. Alles is inmiddels besteld en zal hopelijk morgen in elkaar worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
mux schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:23:
DQ77KB wordt tegenwoordig met de nieuwste BIOS geleverd, en je kunt niet terugflashen met een 3570K erin, dus zorg ervoor dat je een compatible processor hebt liggen om het mobo terug te flashen naar 0038
Mux, maakt die DQ77KB en de Seasonic voeding van jou elektronische geluidjes? Bij mij wel, maar het moederbord lijkt verder gewoon goed te werken (server staat 24/7 aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
De Seasonic adapter maakt bij mij een lichte zoemgeluid, alleen hoorbaar als je je oor erop legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb een slechte referentie, want ik heb een aantal van de dc/dc converters op mijn bord gemod zodat ze in het gehoorgebied liggen. Bij mij zoemt hij dus - naar ik aanneem - meer dan bij een ongemod bord. De seasonic adapter hoor ik wisselende verhalen over: bij sommige mensen piept hij niet, bij anderen wel. In één van mijn computers piept hij net binnen het gehoorgebied (superhoge piep, ik kan hem net horen, iemand van 30 ws niet meer).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V0gelz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 13:03
Beste tweakers,

Ik heb mij een kleine lichte desktop computer gekocht met de volgende onderdelen,

pricewatch: Intel Core i3 3220 Boxed
pricewatch: Asus P8H77-M LE
2x pricewatch: Corsair CMV4GX3M1A1333C9
pricewatch: Corsair VS350
pricewatch: Fractal Design Core 1000
pricewatch: Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB

Nu vroeg ik me wel af hoeveel watt ik hier zou doorsleuren in idle.
Ik zou geen andere randapparatuur gebruiken en zou gebruikt worden als kleine server die enkele game servers zou draaien (old school game severs, HL, CS1.5, Quake 3 en nog wat andere). Ik zou met het asus bordje naar energie zuinig zetten en zou er verder wenig mee doen. Ik had ook nog gedacht om een SSD te kopen van 128 GB om iets minder te verbruiken maar weet niet of dit eigenlijk wel de moeite is aangezien deze toch wel 90 euro kosten en ik nog wat oude HD's heb liggen.
Maar als deze 24/7 zou draaien zou hij eigenlijk niet zo heel veel mogen gebruiken.

Iemand hier meer inzicht in?
Alvast bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door V0gelz op 07-06-2013 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
Die oude schijf is vooral jammer... Die doen vaak >5W terwijl de rest van je systeem 15-25W doet (afhankelijk van hoe goed je moederbord het doet...)

Die SSD levert je dus maximaal een besparing op van 25%.

Ik heb wel mijn twijfels bij die voeding, geen idee of die zo goed is?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V0gelz
Die oude schijf is inderdaad jammer, ik zal maar eens uitkijken naar een SSD dan :)
De voeding heb ik genomen aangezien de server toch niet veel zal verbruiken. Ik heb nog wel een 650 watt voeding liggen maar die is beetje over kill denk ik. Ookal als OS en wat gameservers aan het runnen zijn zal die niet zo heel veel afnemen gok ik (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Het gaat niet om het vermogen, meer om de kwaliteit en efficiëntie van de voeding...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartuhr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-09 21:13
_ferry_ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:43:
Okee, ik weet niet of ik mijn PC echt een server kan noemen, maar ik wel hem voor de volgende taken gebruiken (waarbij hij op zich niet altijd aan hoeft te staan):
-HTPC+muziek speler (bediening via 7" touchscreen)
-als backup locatie voor de documenten van mijn workstation
-downloads.

Maar vanwege het afspelen van HD materiaal zat ik te denken aan een wat krachtige CPU/IGP wat de volgende setup geeft:

Verlanglijst
Omschrijving Ga Prijs
ASRock B75 Pro3-M S1155 B75 4xDDR3 mATX 36 € 66,00
Corsair ValueSelect 4GB(1x4GB) DDR3 1333MHz CL9 99 € 31,00
Intel 520 Series 60GB 2.5" SATA3 (OEM) 60 € 85,00
Intel Core i3-3220, 3.30GHz, 3MB, HD2500, S1155 36 € 117,00
Seasonic G Series 360W 60 € 59,95
Totaalbedrag € 358,95

Nu kan ik nog zo'n 40€ besparen door een Intel Pentium G2120 te nemen IPV de i3. Is dat verstandig? Waarschijnlijk zijn beide CPU's snel genoeg voor mijn gebruik, maar ik zie wel dat de IGP van de pentium een stuk kariger is, wat voor zijn HTPC functie gevolgen kan hebben.
Ik wil deze week een server pc kopen en wil ongeveer het zelfde met de "server/htpc" als Ferry, met wat wijzigingen:

Ik wil full hd afspelen naar de tv (welke via hdmi aangesloten zal worden en ook als monitor voor de server zal fungeren) en streamen naar ee appletv
Ik wil het ook als file server gaan gebruiken met oa backups van oude gedigitaliseerde familie filmpjes en foto's, waarbij er automatisch een backup geplaatst wordt op een andere server op andere locatie.
Download pc

Wat voor mij dus belangrijk is is dat het in een mooie kleine dvd-speler achtige behuizing kan en ook dat hij weinig geluid maakt. Nu ben ik opzich niet zo heel handig met hardware, maar is het bovenstaande systeem geschikt voor mijn wensen? Is de i3 goed genoeg of kan ik beter voor een i5 gaan? En ook belangrijk, is dit makkelijk in elkaar te zetten zonder te rommelen met koelgels etc.

O, ps. Ht lijkt me wel leuk om nog wat mee te kunnen rommelen als de boel draait om de server zo zuinig mogelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik heb een systeem samengesteld wat moet voldoen aan mijn eisen. De vraag is: kan het goedkoper?

Ik zal het systeem voornamelijk gebruiken als HTPC/Downloadbak (coutchpotato/sabnzbd/sickbeard). Qua OS ben ik wel gecharmeerd van Openelec, omdat dat niets meer is dan een gestripte versie van Linux puur voor XBMC. Veel Linux kennis heb ik niet, maar dat heb je bij Openelec niet nodig. Anders kunnen we nog altijd copy/pasten mbv how to's ;)

En last but not least: hoe minder geluid hoe beter. Ik heb van dit deel van de topic volgens mij alles gelezen/gescant, maar er poppen steeds meer bomen op waardoor ik het bos niet meer kan zien.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 37,95€ 37,95
1ASRock B75M-ITX€ 67,40€ 67,40
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 59,90€ 59,90
1MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX)€ 51,95€ 51,95
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 24,95€ 24,95
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,45€ 48,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,60

Voor de volledigheid heb ik een adapter toegevoegd aan de lijst. Prijs is onbekend, maar ik verwacht dat dat iets van 30 euro zal gaan kosten. Nieuwe samenstelling gemaakt. Adapter niet nodig.

Vraag is nu dus of dit systeem voldoende is om XBMC vloeiend te draaien en 1080p content met HW acceleratie eveneens vloeiend te draaien waarbij geluid tot een minimum is beperkt.

Over de kast ben ik nog aan het twijfelen. Ik wil eigenlijk een zo klein mogelijke kast hebben die een simpele uitstraling heeft. De kast bepaalt ook nog eens hoe het systeem gevoed wordt en daar ben ik ook nog niet over uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Younes op 10-06-2013 15:53 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 20:54
Je kunt ook de M350 als kast gebruiken. Zie de TS onder het kopje "Zuinige complete systemen": Het grote zuinige server topic
Het eerste systeem is denk ik wat je zoekt, en denk dat dat systeem jouw taken ook wel aan kan, maar anderen hebben daar meer verstand van :P
Ik weet niet wat je budget is, maar een kleine SSD is niet verkeerd, en op de DH61AG past een mSATA SSD. Zet je daar het OS op, en kun je downloaden op de HDD. Voordeel van die setup is dat je de HDD ook in spindown kunt zetten, zodat het geheel weer zuiniger is dan met een draaiende HDD :)

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnLoarne op 10-06-2013 16:00 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die MS-TECH kast heeft al een voeding? Dat staat er toch al bij?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Younes schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:40:
Vraag is nu dus of dit systeem voldoende is om XBMC vloeiend te draaien en 1080p content met HW acceleratie eveneens vloeiend te draaien waarbij geluid tot een minimum is beperkt.
Als je HW acceleratie wilt, moet je even uitzoeken of je GPU ondersteunt wordt door VA-API. XBMC gebruikt VA-API als het kan, en je CPU utilization is dan (bij mijn quad core i.i.g) < 3 %.

Ik kan overigens op een ander systeem met een slappe CPU (i3-3217U) in mplayer (die benut VA-API volgens mij niet) ook prima zware films draaien, maar dan is de CPU wel > 50 %.
Over de kast ben ik nog aan het twijfelen. Ik wil eigenlijk een zo klein mogelijke kast hebben die een simpele uitstraling heeft. De kast bepaalt ook nog eens hoe het systeem gevoed wordt en daar ben ik ook nog niet over uit.
Ik heb in mijn wenslijst een verzameling HTPC / NAS kastjes staan: https://tweakers.net/gallery/169098/#tab:wenslijst :)

[ Voor 25% gewijzigd door onox op 10-06-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

MartijnLoarne schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:00:
Je kunt ook de M350 als kast gebruiken. Zie de TS onder het kopje "Zuinige complete systemen": Het grote zuinige server topic
Het eerste systeem is denk ik wat je zoekt, en denk dat dat systeem jouw taken ook wel aan kan, maar anderen hebben daar meer verstand van :P
Ik weet niet wat je budget is, maar een kleine SSD is niet verkeerd, en op de DH61AG past een mSATA SSD. Zet je daar het OS op, en kun je downloaden op de HDD. Voordeel van die setup is dat je de HDD ook in spindown kunt zetten, zodat het geheel weer zuiniger is dan met een draaiende HDD :)
De M350 heb ik ook naar gekeken. Hoe zit 't dan met de voeding? Daar heb je geloof ik wèl een picoPSU nodig?

Wat betref een SSD; handig, maar in de kast die ik nu heb geselecteerd of in de M350 is geen ruimte voor een HDD. Het liefst heb ik een kleine SSD voor OpenElec en een HDD voor de opslag, maar wel in 1 systeem.
FireDrunk schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:01:
Klopt, maar is dat genoeg voor de componenten zoals die nu zijn samengesteld? eventueel met een ssd?
onox schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:16:
[...]

Als je HW acceleratie wilt, moet je even uitzoeken of je GPU ondersteunt wordt door VA-API. XBMC gebruikt VA-API als het kan, en je CPU utilization is dan (bij mijn quad core i.i.g) < 3 %.

Ik kan overigens op een ander systeem met een slappe CPU (i3-3217U) in mplayer (die benut VA-API volgens mij niet) ook prima zware films draaien, maar dan is de CPU wel > 50 %.
In dit topic heeft de poster ook een Intel G1610, maar ook een dedicated videokaart en vraagt zich af welke combinatie beter is.

Hier wordt gediscussieerd over de functionaliteit van video en- de coding op een G1610. Komt erop neer dat basic video decoding wordt ondersteunt op de G1610, maar wat dit in de praktijk inhoudt en of mijn samengestelde systeem voldoende is, weet ik even niet.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Als ik https://01.org/linuxgraphics/community/vaapi bekijk, zou je GPU gewoon H.264 moeten kunnen decoderen.

Waarom heb je trouwens de DH61AG ingewisseld voor een B75M-ITX?

[ Voor 23% gewijzigd door onox op 10-06-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 20:54
Als je de DH61AG neemt heb je de Seasonic 90W adapter nodig die ook in de TS staat. Die prik je achterin het moederbord, en vanuit het moederbord lopen er kabels voor HDD's. Twee 2,5" HDD's kun je daarmee wel van stroom voorzien. Dit zou ook moeten passen in de M350, daar heb je wel twee van die brackets voor nodig die in dat lijstje staan. Ook heb je dan de Scythe Kozuti koeler nodig, de Intel stock koeler is te hoog. Jouw wensen zijn dus wel mogelijk icm de M350. De picopsu heb je niet nodig, daarvoor is die adapter. Sterker nog, een picopsu werkt niet want er zit geen 24 pins atx stekker op dat bord.
Wat betreft de CPU kun je ook kijken naar de i3 3225 als de G1610 te licht is.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:01:
Maar dat is wel een MS-TECH voeding en MS-TECH is toch zo ongeveer wel het allerslechtste wat je hier kan kopen als voeding zijnde.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uiteraard, maar hij vroeg om het goedkoopste :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
beste mensen, dit is een topic aangaande zuinige servers, dus geen htpc topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hij wil er ook een downloadbak van maken, is semi-server-ish... Maar true, tis geen server...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
Panter, zeiken doe je maar tegen een boompje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

FireDrunk schreef op maandag 10 juni 2013 @ 17:55:
Uiteraard, maar hij vroeg om het goedkoopste :+
We mogen uiteraard van elkaar aannemen dat we ook het allerzuinigst willen hebben. Dat was ook de reden dat ik er een andere voeding bij heb gedaan. Verder heb ik ook aangegeven dat ik zo stil mogelijk wil hebben. Waarom? Het apparaat zal 24/7 aan staan en wel in de woonkamer.

Dus ja, dat zou ik willen voor de beste prijs en wat ik daarvoor moet inleveren in performance. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ik kwaliteit in moet leveren.

Mag ik ook nog melden dat ik er mijn bestanden op wil backuppen en bereikbaar willen hebben vanaf het internet.

Ik hoop dat dat 'server' genoeg is :)
onox schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:50:
Als ik https://01.org/linuxgraphics/community/vaapi bekijk, zou je GPU gewoon H.264 moeten kunnen decoderen.

Waarom heb je trouwens de DH61AG ingewisseld voor een B75M-ITX?
Die heb ik vooral vanwege de prijs genomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Younes op 10-06-2013 19:45 ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
Ho ho ho.. Even een paar stapjes terug... :)
MartijnLoarne schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:00:
Ik weet niet wat je budget is, maar een kleine SSD is niet verkeerd, en op de DH61AG past een mSATA SSD.
Younes schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:38:
[...]
Wat betref een SSD; handig, maar in de kast die ik nu heb geselecteerd of in de M350 is geen ruimte voor een HDD. Het liefst heb ik een kleine SSD voor OpenElec en een HDD voor de opslag, maar wel in 1 systeem.
Dat past nl. wel een SSD en een 2,5" HDD. Het moet alleen wel een mSATA SSD zijn, dat is gewoon een kaartje met flash chips er op dat je op je moederbord prikt. Zie ook hier. Het slot tussen de DVI poort en de SO-DIMMs is een mini-PCI Express slot. Hier stop je vervolgens je mSATA SSD in.

Ik kan me overigens voorstellen dat je de M350 niet in je woonkamer wilt hebben, dat ding ziet er naar mijn mening niet uit. De kast CI-57 is naar mijn mening veel mooier, maar over smaak valt niet te twisten.

Als het echt stil moet zijn, kun je afhankelijk van je budget ook nog kijken naar een passieve kast. (Er zijn meerdere modellen, ook zonder slot voor een DVD/Bluray speler). Probleem van kleine kastjes zijn nl. de kleine fans die op hoog toerental moeten draaien om toch nog wat lucht verplaatsing te kunnen bewerkstelligen. Ik heb een zo'n klein Asrock ION pctje en op zich hoor je de fan niet, maar je hoort hem brommen omdat de kast waar hij op staat mee resoneert :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
LeechGuy schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:28:
Als het echt stil moet zijn, kun je afhankelijk van je budget ook nog kijken naar een passieve kast. (Er zijn meerdere modellen, ook zonder slot voor een DVD/Bluray speler). Probleem van kleine kastjes zijn nl. de kleine fans die op hoog toerental moeten draaien om toch nog wat lucht verplaatsing te kunnen bewerkstelligen. Ik heb een zo'n klein Asrock ION pctje en op zich hoor je de fan niet, maar je hoort hem brommen omdat de kast waar hij op staat mee resoneert :(
pricewatch: Streacom FC8 Evo Zwart is ook mooi, is wat kleiner. Nog kleiner is de pricewatch: Streacom F1C Evo Zwart maar dan heb je wel een ventilator nodig.

Ik gebruik in mijn server / NAS / HTPC pricewatch: Intel HTS1155LP in een pricewatch: Lian Li PC-Q05. Als m'n processor idle is draait ie op ongeveer 1200 RPM en op 30 - 50 cm afstand kun je de fan dan nog wel horen als je luistert, maar verderweg heb ik er geen last van. Als ik software ga bakken kan ie wel behoorlijk hard gaan (> 3600 RPM) en dan is ie op meerdere meters afstand nog goed te horen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
Nog wel even een waarschuwing wat de Streacom picoPSU betreft. Volgens deze test is het namelijk niet veel, maar misschien kan mux daar wat meer over zeggen. Ik ben niet zo thuis in die materie en moet dus maar geloven wat zij schrijven.

De ene pico is de andere dus blijkbaar niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het lijkt hem vooral heel erg te schorten aan de meegeleverde adapter. Die is van erbarmelijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier ondertussen al mensen die een systeem met een haswell cpu hebben samengesteld en hun verbruik zouden willen posten.

Ik heb gelezen dat het verbruik van de processors nagenoeg gelijk is, echter het verbruik van een totaal systeem zoals we op de pagina van mux kunnen vinden heb ik nog nergens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb een systeem samengesteld wat moet voldoen aan mijn eisen. De vraag is: kan het goedkoper?

Ik zal het systeem voornamelijk gebruiken als HTPC/Downloadbak (coutchpotato/sabnzbd/sickbeard). Qua OS ben ik wel gecharmeerd van Openelec, omdat dat niets meer is dan een gestripte versie van Linux puur voor XBMC. Veel Linux kennis heb ik niet, maar dat heb je bij Openelec niet nodig. Anders kunnen we nog altijd copy/pasten mbv how to's ;)

En last but not least: hoe minder geluid hoe beter. Ik heb van dit deel van de topic volgens mij alles gelezen/gescant, maar er poppen steeds meer bomen op waardoor ik het bos niet meer kan zien.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,60

Voor de volledigheid heb ik een adapter toegevoegd aan de lijst. Prijs is onbekend, maar ik verwacht dat dat iets van 30 euro zal gaan kosten. Nieuwe samenstelling gemaakt. Adapter niet nodig.

Hou er wel rekening mee dat de Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit geen P4 stekker heeft en je dus zelf moet knutselen! (anders werkt je moederbord/CPU namelijk niet :P)
Ik heb opgelost door een P4 stekker van een oude voeding af te knippen en in een Molex te tweaken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RAWInLtG239YWbrfgjUP4ukU/full.jpg

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
De toekomst is hier, Seagate verkoopt zojuist de eerste (voor zover ik weet) 1TB/platter 4TB schijf, wat zich direct vertaalt in veruit de beste GB/watt-score van welke schijf dan ook met ca 1W/TB. Het gaat om de Seagate NAS HDD 4TB (ST4000VN000):

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/7062/seagate_nashdd.png

(edit; blijkbaar bestond de seagate hdd.15 al in Maart, maar for the purposes of this post doen we even alsof dit de eerste 1TB/platter 4TB consumentenschijf is)

[ Voor 43% gewijzigd door mux op 12-06-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 18:15

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 290,60

Ik heb onlangs ongeveer hetzelfde systeem aangeschaft maar dan met deze behuizing en 2GB geheugen ipv 4GB. De behuizing komt met een 60W externe voeding (12V adapter). Je kan er een 120W 12V adapter aanhangen als 60W niet voldoende is.

Ik ga hem zelf niet gebruiken als HTPC, maar ik wou deze week nog wel testen of hij inderdaad 1080p vloeiend kan afspelen. Dan kan ik ook meteen testen of de 60W voeding voldoende is.

Qua verbruik zit ik op ong 21W idle (OS = ubuntu server 12.04), maar dat is gemeten met een schrale pauper meter (Brennenstuhl PM230) die gemiddeld 210% afwijkt volgens hardware.info....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

mux schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:05:
De toekomst is hier, Seagate verkoopt zojuist de eerste (voor zover ik weet) 1TB/platter 4TB schijf, wat zich direct vertaalt in veruit de beste GB/watt-score van welke schijf dan ook met ca 1W/TB. Het gaat om de Seagate NAS HDD 4TB (ST4000VN000):

[afbeelding]

(edit; blijkbaar bestond de seagate hdd.15 al in Maart, maar for the purposes of this post doen we even alsof dit de eerste 1TB/platter 4TB consumentenschijf is)
0,5 Watt standby vind ik ook heel netjes moet ik zeggen...alle disks tot nu toe bij mij scoren niet lager dan 0,8 watt

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
Zo mn systeem is klaar en staat al een weekje of wat te snorren. Dit is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed (zercom)€ 40,90€ 40,90
1Intel Desktop Board DH61AG (zercom)€ 94,90€ 94,90
1Codegen MX-31-A11 (marktplaats)€ 14,00€ 14,00
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX (prijsfoutje van Petdirect)€ 21,88€ 21,88
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB (mazzeltje)€ 0,-€ 0,-
1 pricewatch unsorted: HP 180W AC Adapter (over van oude laptop)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,68

Ben er tot nu toe erg tevreden over, eigenlijk nog geen probleem tegen gekomen. <3
Energieverbruik tijdens afspelen 1080p films rond de 18W, erg netjes. Idle verbruik nog niet gekeken, want hij springt na 3 minuten in de slaapstand en ik download tegenwoordig toch niet meer zoveel. Ik wilde er eerst wat nog een extra harddisk voor opslag inzetten, maar ik heb mijn thuisnetwerkje een beetje omgegooid, waardoor mijn PC, HTPC en NAS op een gigabit switch zitten, die via wireless bridge contact maakt met WAN. Hierdoor heb ik eindelijk acceptabele snelheden naar mijn NAS en is lokale opslag voor mn HTPC overbodig. uTorrent schrijft completed torrents gewoon naar NAS, en ik kan de zwaarste bestanden vloeiend afspelen vanaf de NAS.

Het enige aandachtspuntje is de voeding, vraag me af wat de efficientie is. Dat check ik nog weleens met de 120W voeding van mn huidige laptop, kijken of daar verschil in zit. Zijn die HP voedingen een beetje fatsoenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Byte_Me op 13-06-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:10
* meld zich in het zuinige server topic.

De volgende configuratie is naar mij onderweg:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,95€ 50,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
3Toshiba DT01ACA300 3 TB <<< 3x via V&A € 85,00€ 255,00
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 67,97€ 67,97
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 37,56€ 37,56
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 49,40€ 49,40
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,05€ 93,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 642,00

Het is de bedoeling dat hij data gaat serveren aan mijn pc, laptop van m'n vriendin en de Raspberry PI die aan de tv hangt in de woonkamer, alsmede back-ups verzorgen voor de clients. Ook zal hij gaan dienen als print servertje.

Naast WHS2011 ben ik van plan om Stablebit Drivepool te installeren, en de bekende tools zoals Sab / SickBeard / CouchPotato etc.

In m'n eigen pc hangen op dit moment nog 3 WD 2 TB Green schijven... 1tje gaat naar m'n pa toe, de overige 2 leg ik denk ik maar op de plank als reserve voor wanneer de 3x 3 TB vol is.

Verwacht morgen of uiterlijk zaterdag alles binnen te hebben. Als het systeem draaid zal ik hier nog wel even het verbruik van de configuratie plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voedingen vergeleken. Helaas geen test rond 30W, een normaal verbruik voor zuinige servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
Getriggerd door het feit dat mijn NAS is overleden ben ik rond gaan kijken naar een vervanger. Omdat mijn PS3 lang niet alle videoformaten snapt en ik niet constant mijn PC aan wil zetten als ik een film wil kijken gaat de nieuwe 'NAS' behalve downloaden en bestandjes serveren ook XBMC draaien :+

En dan valt het ineens op dat er maar weinig fabrikanten zijn die behuizingen leveren waar geen lomp groot gat achterin zit waar een full size ATX-voeding in kan... De kasten die er zijn zitten meteen aan de andere kant van het spectrum, met hangen en wurgen kan er misschien net één 2.5" schijfje in 8)7

Zijn er (onder de € 100) mini-ITX behuizingen waar 2x 3.5" en 1x 2.5" in kan frotten en waar GEEN atx-voeding in kan/moet/past? Daar wordt het geheel meteen zo lomp groot van :P

Zo niet dan ga ik voor de budget oplossing :P Of ik laat de mogelijkheid tot een 2e 3.5" disk vallen en mod de 2.5" disk op de 5.25" slimline van de pricewatch: Emko EM-142/USB

De rest wordt de geijkte
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock B75M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Seagate ST4000VN000, 4TB€ 163,80€ 163,80
1Intel X25-M, 80GB (ssdsa2m080g2gc)€ 0,00€ 0,00
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 92,-€ 92,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,95

Als ik dit topic goed gelezen heb moet dat toch wel in klasse Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/vsge8m.png uit komen :P

Ik heb nog een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 330W (naar aanleiding van een soortgelijk topic een paar jaar terug), heeft het zin om die te ditchen (lees: verkopen) voor de PicoPSU of ga ik dat niet terugverdienen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik was benieuwd waar de htpc header op mn DG61AG voor is, en na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat deze bedoeld is om je HTPC via hdmi cec te bedienen, en mn TV is waarschijnlijk compatibel. Je moet er kennelijk deze adapter voor kopen. Iemand hier ervaring mee? Ben wel nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom zou je uberhaupt CEC willen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
FireDrunk schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:01:
Waarom zou je uberhaupt CEC willen?
Dan kun je met je TV afstandsbediening XBMC bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uh, alleen play/pause en spoelen toch?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijmen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 13:16
FireDrunk schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:17:
Uh, alleen play/pause en spoelen toch?
Nee, ik kan bijv. ook de 'kleur'-knoppen koppelen aan een actie. Teven de 'omhoog, omlaag, links en rechts'-knoppen bestuur ik ook. Handig voor bijv. XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja ok, dan is het leuk... Maar 25,- leuk... meh,

Maar dat is mijn mening :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik vind het verdomde handig. Al die unlock rommel van telefoons. Eigenlijk werkt de ab gewoon het fijnst :) vind ik dan ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Volgens mij is een Crosair HX 650 watt (gold) voeding niet helemaal op z'n plek als je een zuinige server wilt bouwen. Die 0.63 is volgens mij hetgene wat roet in het eten gooit om ook maar in de buurt van de 20 watt te komen?

Server bestaat uit de volgende onderdelen:
  • ASRock B75 Pro3-M
  • Intel Celeron G1610
  • Samsung 840 series Pro 128GB
  • 1x Crosair 8 GB DDR3
  • Bios instellingen op undervolt (-100) en (deep) sleep instellingen
  • Windows op power saving
Alle roterende HDD's waren uitgeschakeld op dit moment :-(

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2966003/verbruik-serv.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Elect op 19-06-2013 11:53 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Tja maar hoe betrouwbaar is die verbruiksmeter :)

Wanneer gaat Conrad weer een stunten met hun Energy Loggers of Energy Monitor. Ik wacht maar en wacht maar maar niks hoor :9

[ Voor 56% gewijzigd door psy op 19-06-2013 11:48 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Hiervoor gaf hij iig nog 24 watt aan met een andere 500 watt voeding. Al heb je natuurlijk gelijk, het is geen voltcraft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik heb met mijn Antec NeoHE 550W ook een heel laag verbuik van 23 Watt (waar een Seasonic 330W 22 Watt scoorde) ...dus het kan soms wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
psy schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:46:
Wanneer gaat Conrad weer een stunten met hun Energy Loggers of Energy Monitor. Ik wacht maar en wacht maar maar niks hoor :9
Inderdaad al een tijd niet gezien.
Ik heb dezelfde meter en moederbord maar dan met een i5 3570K,een M4 128GB SSD en 500 GB 2'5 inch HD en zit op 18-19W.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
audiojunk schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:15:

Ik heb dezelfde meter en moederbord maar dan met een i5 3570K,een M4 128GB SSD en 500 GB 2'5 inch HD en zit op 18-19W.
Zou jij eens wat informatie willen posten over de instellingen en gebruikte voeding? Ik vraag me hard af waarom ik 10 watt hoger zit dan jou namelijk, terwijl 18 watt inderdaad te doen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik zal vanavond eens mijn bios posten dat overigens een beta bios is (1.40C) en kun je de Vcore tot -250mV instellen al is dit niet werkelijk -250mV.
De voeding is een be quiet Efficient Power F1 350W(Gold) maar die wordt volgens mij niet meer verkocht in Nederland.

Als je zoekt op pro 3m in dit topic vindt je ook nog wat instellingen:

Het grote zuinige server topic[filter_keywords]=pro%203m&data[boolean]=AND

[ Voor 25% gewijzigd door audiojunk op 19-06-2013 13:20 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Ik zie dat veel winst komt van de aangepaste BIOS welke tot -200 kan. Moet zeggen dat deze niet eenvoudig te vinden is. Iemand een idee waar deze vandaan komen?

1.50O of 1.4C?
(http://biosrepo.wordpress.com/asrock/b75/ ?)

[ Voor 11% gewijzigd door Elect op 19-06-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Beta bios kun je hier vinden:

http://www.hardwareluxx.d...1-beispiel-799083-34.html

Naar de post van Dr CUpido zoeken op 20.07.12, 15:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
audiojunk schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:28:
Beta bios kun je hier vinden:

http://www.hardwareluxx.d...1-beispiel-799083-34.html

Naar de post van Dr CUpido zoeken op 20.07.12, 15:12
Thnx. Die linkt werkte niet meer, maar ik heb via dat topic een mirror gevonden: http://www.file-upload.ne...90481/B75P3M140c.rar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V0gelz
Mijn budget home gaming server systeempje is dit geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 100,45€ 100,45
1Asus P8H77-M LE€ 68,-€ 68,-
1Fractal Design Core 1000€ 27,-€ 27,-
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 28,45€ 56,90
1Corsair VS350€ 28,95€ 28,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,30

Deze heeft uiteindelijk rond de 320 euro gekost en ben er vrij trots op. Windows server 2012 op geinstalleerd (drivers zijn geen probleem voor deze os, moederbord drivers voor windows server is niet te vinden) voor remote desktop. Zal hem gebruiken om game servers op te draaien en apache/mysql.

Ik heb nog geen metingen opgenomen van hoeveel hij uit het stopcontact trekt in idle of load. Kan iemand mij iets aanraden (goedkoope oplossing) om mijn verbruik te kunnen uitmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hele huis van de stroom, meterstand opschrijven, alleen server aan, 24h wachten, meterstand opschrijven, hele huis weer aan de stroom.

Of is dat niet goedkoop genoeg :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
Het bespaart zelfs geld! Behalve van bijvoorbeeld dat bedorven voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

V0gelz schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:03:

Ik heb nog geen metingen opgenomen van hoeveel hij uit het stopcontact trekt in idle of load. Kan iemand mij iets aanraden (goedkoope oplossing) om mijn verbruik te kunnen uitmeten?
Mooie setup ik ben benieuwd naar het verbuik! :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

PatrickH89 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:31:
Het bespaart zelfs geld! Behalve van bijvoorbeeld dat bedorven voedsel.
Ach, eerst even koelkast en vriezer leeg maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Nou het plan dat ik had om het volgende te gebruiken (dat ik nog had liggen) i.c.m. met een Dell Perc H310 raid kaart gaat niet door, want mobo wil niet booten met de kaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 530 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI H55-G43€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik had ook nog een oude PC staan, daar werkt de kaart wel, dus ik heb het volgende momenteel in gebruik om met FlexRAID te spelen draaiend onder WHS 2011. S775 is niet echt zuinig zoals we weten en zonder te tweaken/terugklokken/undervolten draait deze 160W idle!
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Opteron 175 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus A8N32-SLI Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 75,98€ 75,98
3Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
2Corsair XMS CMX1024-3200€ 0,-€ 0,-
1Dell PERC H310----
1Antec Earthwatts EA 500€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 141,68

Nu wil ik kijken of ik met een nieuw mobo en CPU toch de raid kaart kan gebruiken, ik zit te kijken naar de bekende Asrock B75 Pro3-M. Niemand hier toevallig die een x8 PCI-E IBM/LSI/Dell raid kaart hierin heeft getest?

@Rob: Ben erg benieuwd hoe jouw setup draait, want ik heb ook die HDD's besteld :)
Robsta86 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 19:40:
* meld zich in het zuinige server topic.

De volgende configuratie is naar mij onderweg:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,95€ 50,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
3Toshiba DT01ACA300 3 TB <<< 3x via V&A € 85,00€ 255,00
->KNIP-----------------------------------------------------------------------------------------------------------<---------

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan proberen de BIOS van de H310 kaart te wissen. Dan kan je er niet meer van booten, maar waarschijnlijk wel de schijven zien.

DISCLAIMER: Het KAN natuurlijk mis gaan en je kan je kaart slopen, maar doorgaans (lees: 99% van de tijd) gaat het goed

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrordrone
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 18:04
Het lijkt een beetje op het probleem dat de PERC5s hebben. Die willen icm. bepaalde chipsets ook niet booten.

Gelukkig is er een vrij simpele oplossing voor, namelijk een bepaalde pin blokkeren op de PCI express aansluiting. Dit heeft bij mijn PERC5 ook geholpen, misschien dat het bij jouw kaart ook werkt :)
http://www.overclock.net/...-card-tips-and-benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Bedankt, dat gaan we even proberen :)

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V0gelz
FireDrunk schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:22:
Hele huis van de stroom, meterstand opschrijven, alleen server aan, 24h wachten, meterstand opschrijven, hele huis weer aan de stroom.

Of is dat niet goedkoop genoeg :)
Had liever toch wel iets van apparaat :P
Geen andere (betere) methodes of producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Alle voltcraft meters behalve de Check zijn wel Ok volgens mux.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
Ik heb op m'n zuinige server Windows Server 2012 staan met een Volume Storage Pool van 4 schijven in parity. Ik lees ook op het forum van Microsoft dat veel gebruikers dit als traag ervaren. Als ik hem zelf benchmark moet ik bekennen dat de schrijfsnelheid nog wat wensen overlaat..

Meer mensen met dit 'probleem'? Weinig aan te doen ben ik bang als ik het zo lees.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2966003/met%20cache.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Het is goed dat je probleem tussen aanhalingstekens zet, want dit is gewoon de realiteit. Parity via Windows is als dikke stront door een trechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:37
Eerlijk gezegd vind ik dat best een goeie score.

Dit is een Microserver met 4x 500GB WD bluel 3,5" SATA in een Storage Pool en een Parity volume er op.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9396368/Blog/ParityStorageSpaceLokaalBenchmark.PNG

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik heb een dilemma ter waarde van 75 mW :+

Ik heb een laptop, en ik ben een zuinige server aan het samenstellen. Tot zover niks bijzonders.

Echter, ik heb ook 2 SSD's:
- Intel X25-M 80 GB
- Intel 320 40 GB

Ik kan de 80 GB goed gebruiken in de laptop maar de 40 GB die dan in de server zou gaan gebruikt dus wel 2x zoveel in idle, namelijk 150 mW vs 75 mW 8)7

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
40GB is (meestal) zat en die 75mWh kost je op jaarbasis nog geen euro. No-brainer imo :)

[ Voor 11% gewijzigd door redfoxert op 22-06-2013 14:53 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geen mWh maar mW :) Op jaarbasis dus 75 / 1000 / 1000 * 24 * 365,2421875 * 0.23 = 15 ct :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze heb ik net in bestelling gedaan :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770S Boxed€ 261,30€ 261,30
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 107,48€ 107,48
1BitFenix Prodigy Zwart€ 61,50€ 61,50
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 33,-€ 33,-
2Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11€ 49,68€ 99,36
1LG BH16NS40 Zwart€ 66,-€ 66,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,99€ 58,99
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom een 3770S in een Z77N bordje?, dat is een beetje een rare keuze mijns inziens... Z77 neem je vanwege overclocken, maar je neemt juist een CPU die een lage TDP heeft en dus minder warmte uit stoot...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zocht een Mitx bordje met een Wlan voor niet teveel geld en dan kom ik op de de Z77 uit.
Bovendien heeft dit bordje ook bluetooth en S/PDIF out, onder andere.
Wat dat betreft voldoet die precies aan mijn wensen.

Ik had eerst een i3 en toen een i5 geconfigureerd.
Uiteindelijk toch voor een i7 gegaan in de hoop dat deze versie met een lage tdp van 65 watt ook zuiniger zal zijn en minder warmte zal produceren en dus minder geluid zal produceren.

Mijn box wordt een allround server / werkstation / HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Idle zit er maar een paar watt verschil tussen de hele linie van Intel.
Van de G1610 tot aan de i7-3770 verbruiken ze allemaal maar een paar watt idle...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij zal die nu in iedergeval niet meer full-load halen met een i7

De zwaarste opdracht die mijn box zal krijgen is MPEG-4 AVC Video en DTS-HD audio
Op een paar piek momenten naar dan.

Dat zou met een i3 wel anders zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hans_lenze schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:50:
Eerlijk gezegd vind ik dat best een goeie score.

Dit is een Microserver met 4x 500GB WD bluel 3,5" SATA in een Storage Pool en een Parity volume er op.
[afbeelding]
4K scores zijn niet fantastisch, hoewel omgerekend naar iops niet zo verrassend voor vier disks (~50 iops op 4k per disk is nog maar 0.2MB/sec).

[ Voor 12% gewijzigd door analog_ op 22-06-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:06:

Uiteindelijk toch voor een i7 gegaan in de hoop dat deze versie met een lage tdp van 65 watt ook zuiniger zal zijn en minder warmte zal produceren en dus minder geluid zal produceren.
Een S processor is niet zuiniger.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 18:31:
Bij mij zal die nu in iedergeval niet meer full-load halen met een i7

De zwaarste opdracht die mijn box zal krijgen is MPEG-4 AVC Video en DTS-HD audio
Op een paar piek momenten naar dan.

Dat zou met een i3 wel anders zijn geweest
Dan neem je een i5. Er zit absoluut geen enkel verschil in warmte uitstoot tussen een S en gelijk gelokte non-S of K variant behalve dat de S na 30 seconden boven het TDP terugklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkstone

Alleen is de 3770S al overkill voor wat ik ermee wil doen.
Waarom zou ik een duurde CPU aanschaffen en die dan terug klokken?
Bovendien kan de S ook 3.9 GHz aan op piek momenten net zoals de K standaard.

http://ark.intel.com/m/compare/65524,65523

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duurder? Niemand zegt dat je een duurdere CPU aan moet schaffen. Er wordt juist beweerd dat de duurdere S variant geldverspilling is.

pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed
pricewatch: Intel Core i7 3770S Boxed

Deze is namelijk niet zuiniger zoals jij schetst. Alleen onder load is hij zuiniger als je in een situatie komt waar de S terugklokt en de non-S niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 00:09:
@Darkstone

Alleen is de 3770S al overkill voor wat ik ermee wil doen.
Waarom zou ik een duurde CPU aanschaffen en die dan terug klokken?
Bovendien kan de S ook 3.9 GHz aan op piek momenten net zoals de K standaard.

http://ark.intel.com/m/compare/65524,65523
eeuh... uit de topicstart:
Speciale energiezuinige edities zoals de T- en S aanduiding bij Intel zegt alleen iets over het maximale verbruik.Idle verbruiken ze net zoveel.De snelheid is begrenst en zal dus op volle belasting minder vragen dan een normale processor.Dat is zonde van het geld want de normale processors kan je net zo goed begrenzen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Een S processor is niet zuiniger.
Idle gezien is ie niet zuiniger.

Onder load is ie wel zuiniger, maar simpelweg omdat ie lager geklokt is. Dat betekent ook gelijk dat ie minder snel werk verricht tegenover een niet-s variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij klokt pas terug nadat het TDP voor X tijd ( bij mijn mobiele quadcore 28 seconden) wordt overschreden. (throttlestop, knopje TPL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyacom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-08 14:31
Heeft iemand hier ervaring met het RouterOS besturingsysteem (Microtik) op een pc met een Asrock B75 Pro3-M moederbord ?
Het gaat hier om een linux besturingssysteem en aangezien het mobo geen gebruik maakt van BIOS maar UEFI , heb ik mijn twijfels of het kan opstarten .
alvast bedankt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Paul schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:33:

En dan valt het ineens op dat er maar weinig fabrikanten zijn die behuizingen leveren waar geen lomp groot gat achterin zit waar een full size ATX-voeding in kan... De kasten die er zijn zitten meteen aan de andere kant van het spectrum, met hangen en wurgen kan er misschien net één 2.5" schijfje in 8)7

Zijn er (onder de € 100) mini-ITX behuizingen waar 2x 3.5" en 1x 2.5" in kan frotten en waar GEEN atx-voeding in kan/moet/past? Daar wordt het geheel meteen zo lomp groot van :P

Zo niet dan ga ik voor de budget oplossing :P Of ik laat de mogelijkheid tot een 2e 3.5" disk vallen en mod de 2.5" disk op de 5.25" slimline van de pricewatch: Emko EM-142/USB

De rest wordt de geijkte
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,45€ 36,45
1ASRock B75M-ITX€ 66,50€ 66,50
1Seagate ST4000VN000, 4TB€ 163,80€ 163,80
1Intel X25-M, 80GB (ssdsa2m080g2gc)€ 0,00€ 0,00
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 92,-€ 92,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,95

Als ik dit topic goed gelezen heb moet dat toch wel in klasse [afbeelding] uit komen :P

Ik heb nog een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 330W (naar aanleiding van een soortgelijk topic een paar jaar terug), heeft het zin om die te ditchen (lees: verkopen) voor de PicoPSU of ga ik dat niet terugverdienen?
Ik had een soortgelijk probleem (zie pagina 32 van dit topic). Ik heb uiteindelijk een cooltek cool cube mini behuizing gekocht. Het verschil tussen een SII-380 voeding en een picopsu (80w) was zo'n 5 watt idle (23 vs 18watt). Realistisch gezien verdien je dat niet terug. Wanneer je de cool cube zou nemen, Dan kun je je seasonic gebruiken, en heb je toch nog een klein kastje. Met 50,- plus verzending valt hij ook in je budget. Je kunt dan alleen niet 2 3,5" HDD gebruiken. Wanneer je een picopsu gebruikt, dan kun je op de plaats van de PSU vast wel iets maken om je 2e HDD kwijt te raken.

[ Voor 2% gewijzigd door Munchkin op 23-06-2013 17:22 . Reden: damn you, auto correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de website waar ik alle spullen heb besteld was de S versie 25 euro goedkoper en heb daarom besloten om die te pakken.
Je moet niet vergeten dat ik in eerste instantie een i3 3245 had geconfigureerd.
Dit in verband met de Intel HD Graphics 4000 gpu onboard.
Omdat ik nog flink wat budget over had ben ik op een i7 overgestapt.
Meer als 2x zoveel cache geheugen
Een verdubbeling aan cores
Een verdubbeling aan threads
Plus de maximale snelheid van de videochip ligt 10% hoger
En heb ik een maximale turbo frequentie van 3.9 GHz.

En dat terwijl de tdp maar 10 watt hoger ligt dan die van een i3

Ondertussen heb ik een stabiel systeem met garantie wat minder energie verbruikt en daardoor minder hard hoeft te koelen waardoor er minder geluid overlast zal zijn.

En dat minder geluid overlast vind ik veel belangrijker dan die 0.4 GHz extra onder full-load.
Aangezien deze box nooit full-load zal gaan halen.
Hooguit op een paar piekmomenten van een paar seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hmm, dat is zeker een heel mooi kastje... Ik zit alleen een beetje met een hoogtebeperking van 186 mm, is het doenbaar om die Mini op zijn kant te leggen (dat zou ik met een tower ook moeten)?

Ik zie dat de pootjes te schroeven zijn, die krijg ik samen met een 2.5" schijfje wel op de geperforeerde kant. Dan hangt het moederbord + koeler aan het plafond, ik weet niet hoeveel de koeler van een G1610 weegt maar het lijkt me dat dat wel kan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
GioStyle schreef op zondag 23 juni 2013 @ 00:46:
[...]

Idle gezien is ie niet zuiniger.

Onder load is ie wel zuiniger, maar simpelweg omdat ie lager geklokt is. Dat betekent ook gelijk dat ie minder snel werk verricht tegenover een niet-s variant.
De term Zuiniger mag je dus absoluut niet gebruiken, dat impliceert dat hij efficienter met energie om gaat, wat dus absoluut niet zo is. Klok-voor-klok zijn het namelijk dezelfde architecturen, en presteren ze gelijk. Zeggen dat hij dus zuiniger is is niet waar, want hij voert hetzelfde werk uit over een langere tijd.

De enige reden om een -S versie te gebruiken, is in een kleine kast waar koeling lastig te verwezenlijken is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat klopt, het maximaal verbruik ligt lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Het maximum verbruik is hetzelfde. Het sustained maximumverbruik is lager ;). De kans is zelfs groot dat dat helemaal niet het geval is, indien de i7-3770 onder de 65W blijft met videoconverten.

In deze review is te zien dat een ivy bridge quadcore @ 3.4Ghz onder prime95 55W verbruikt. Volgens mij kom je met de i7-3770S alleen aan het 'terugklokken' punt als je zowel de CPU als de GPU belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klok voor klok presteren ze hetzelfde.
Alleen heb je bij de K versie dan geen garantie meer.

Als je de K versie wil gebruiken met behoud van garantie.
En deze de gehele garantie termijn aan een stuk onder full-load laat presteren.
Dan zal die 15% meer stroom hebben verbruikt dan de S versie.
Dus in principe is de S wel zuiniger te noemen.
Maar dan moet je de uitvoeringsvoorwaarden ook hetzelfde houden.
FireDrunk schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:00:
[...]

De term Zuiniger mag je dus absoluut niet gebruiken, dat impliceert dat hij efficienter met energie om gaat, wat dus absoluut niet zo is. Klok-voor-klok zijn het namelijk dezelfde architecturen, en presteren ze gelijk. Zeggen dat hij dus zuiniger is is niet waar, want hij voert hetzelfde werk uit over een langere tijd.

De enige reden om een -S versie te gebruiken, is in een kleine kast waar koeling lastig te verwezenlijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 13:13:
Dan zal hij tot 15% meer stroom hebben verbruikt, er is geen enkele garantie dat de i7-3770k over de 65W heen gaat, laat staan dat hij de 77W haalt. Als dat echt zo is zal de K of non-S versie bovendien ongeveer 10% sneller zijn. Neem dan een i5 als die paar procent snelheid je niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bedoeling was juist om overcapaciteit in mijn box te hebben.
Zodat ik altijd voor piekmomenten genoeg capaciteit heb.

En op momenten dat ik normaal bezig ben maar hooguit 25% van de capaciteit gebruik.
Zodat de temperatuur niet te hoog wordt waardoor de ventilators harder moeten gaan draaien.

De aanschaf van de S versie was een luxe probleem :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 13:13:
Klok voor klok presteren ze hetzelfde.
Alleen heb je bij de K versie dan geen garantie meer.

Als je de K versie wil gebruiken met behoud van garantie.
En deze de gehele garantie termijn aan een stuk onder full-load laat presteren.
Dus in principe is de S wel zuiniger te noemen.
Maar dan moet je de uitvoeringsvoorwaarden ook hetzelfde houden.
't Punt is dat de K versie voor die 15% extra stroom meer werkzaamheden heeft verricht. Qua performance per watt is de ene niet efficiënter dan de andere en dus ook niet zuiniger dan de andere.
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 12:44:
Nee. Het maximum verbruik is hetzelfde. Het sustained maximumverbruik is lager ;). De kans is zelfs groot dat dat helemaal niet het geval is, indien de i7-3770 onder de 65W blijft met videoconverten.

In deze review is te zien dat een ivy bridge quadcore @ 3.4Ghz onder prime95 55W verbruikt. Volgens mij kom je met de i7-3770S alleen aan het 'terugklokken' punt als je zowel de CPU als de GPU belast.
Maar als je een i7 3770S met Prime95 belast, dan schieten alle cores toch naar 3,1GHz? Neem je een i7 3770, dan gaan de cores naar 3,4Ghz. Maar jij zegt eigenlijk dat de cores bij een 3770S hoger gaan dan 3,1 GHz op voorwaarde dat het verbruik binnen het TDP blijft? Dat is toch de turbo-functie?

[ Voor 28% gewijzigd door GioStyle op 23-06-2013 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Paul schreef op zondag 23 juni 2013 @ 11:33:
Hmm, dat is zeker een heel mooi kastje... Ik zit alleen een beetje met een hoogtebeperking van 186 mm, is het doenbaar om die Mini op zijn kant te leggen (dat zou ik met een tower ook moeten)?

Ik zie dat de pootjes te schroeven zijn, die krijg ik samen met een 2.5" schijfje wel op de geperforeerde kant. Dan hangt het moederbord + koeler aan het plafond, ik weet niet hoeveel de koeler van een G1610 weegt maar het lijkt me dat dat wel kan :)
De mini kan prima op zijn kant worden neergelegd. Maar als je hem met de geperforeerde kant onder legt, heb je wellicht wel een extra fan nodig om de warmte uit de kast the krijgen. Als het moederbord onder hebt (zonder pootjes) dan kan de warmte door de geperforeerde bovenkant weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Laatst online: 11-09 15:09
Ben momenteel bezig met het bestellen van een zuinig servertje op basis ga Intel DQ77KB mainboard en een i3. Ik ben alleen nog op zoek naar een simpele kast. Zijn er hier nog tips voor een goede betaalbare kast zonder voeding? Ik heb ruimte nodig voor een SSD en een HD.

Ik kom zelf steeds op de "cooler master elite 120 advanced". Maar daar moet ik een achterwand in maken als ik er geen voeding in stop.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
trinite_t schreef op maandag 24 juni 2013 @ 00:00:
Ben momenteel bezig met het bestellen van een zuinig servertje op basis ga Intel DQ77KB mainboard en een i3. Ik ben alleen nog op zoek naar een simpele kast. Zijn er hier nog tips voor een goede betaalbare kast zonder voeding? Ik heb ruimte nodig voor een SSD en een HD.

Ik kom zelf steeds op de "cooler master elite 120 advanced". Maar daar moet ik een achterwand in maken als ik er geen voeding in stop.
Een 3.5" of 2.5" HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

trinite_t schreef op maandag 24 juni 2013 @ 00:00:

Betaalbaar zijn bijvoorbeeld de MS-tech of Inter-tech kastjes. Daar zitten een paar vrij platte kastjes bij waar je misschien net een SSD en 3.5" HDD in kwijt kan, zeker als je een PicoPSU gaat gebruiken.
Logicsupply heeft ook een stapeltje kleine kastjes; daar moet je echt goed kijkenof er genoeg plek is voor SSD en HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Laatst online: 11-09 15:09
3.5"
gwystyl schreef op maandag 24 juni 2013 @ 08:28:
[...]

Betaalbaar zijn bijvoorbeeld de MS-tech of Inter-tech kastjes. Daar zitten een paar vrij platte kastjes bij waar je misschien net een SSD en 3.5" HDD in kwijt kan, zeker als je een PicoPSU gaat gebruiken.
Logicsupply heeft ook een stapeltje kleine kastjes; daar moet je echt goed kijkenof er genoeg plek is voor SSD en HDD
De DQ77KB heeft geen ATX voeding nodig, dus hoef ik geen voeding kwijt te raken. Wat ik me wel afvraag is of het gaat passen met een (stock) koeler voor een i3. Die dingen zijn namelijk nog best groot.
Ik zal eens even de MS-tech en inter-tech website doorspitten.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben een server/HTPC aan het samenstellen die 24/7 aan zal staan. Qua setup wordt het zeer waarschijnlijk de G2020 of i3 3225. Vanwege een maximale hoogte van het TV-meubel kan ik echt niet meer dan 95mm plaatsen als het op de hoogte van de case aan komt. Na lang zoeken kom ik op de volgende 2 uit en daar heb ik dan ook een vraag over.

pricewatch: MS-Tech MC-80BL
pricewatch: MS-Tech MC-20 60W

Nu beschikken beide cases over een 60watt externe voeding wat voor full load (HTPC gebruik) denk ik krap zal zijn. Ik zou deze sowieso liever vervangen voor een PicoPSU van een goed merk maar dit is mijn eerste kennismaking met een PicoPSU en ik kan niet vinden op de website van MS-Tech of je zonder problemen een andere voeding kunt plaatsen of dat je vast zit aan de bijgeleverd 60 watt voeding en alleen een andere externe adapter zou kunnen kopen. Kan iemand me daarin adviseren?
Pagina: 1 ... 10 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.