Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.285 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
RMClock is ongelofelijk achterhaalt, en de maximale clock ratio vastzetten kan bij veel borden gewoon in het BIOS (of UEFI). Op mijn Intel bord kan ik zelfs het aantal Watt precies limieteren...

P-State limitatie is eigenlijk het geen jij zoekt, maar het is nutteloos om dit te gebruiken, want hoe eerder je CPU klaar is met zijn taken, hoe eerder hij weer in idle loopt.. En een P-State switch kost minder dan het geforceerd geknepen lopen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FireDrunk schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:13:
RMClock is ongelofelijk achterhaalt, en de maximale clock ratio vastzetten kan bij veel borden gewoon in het BIOS (of UEFI). Op mijn Intel bord kan ik zelfs het aantal Watt precies limieteren...

P-State limitatie is eigenlijk het geen jij zoekt, maar het is nutteloos om dit te gebruiken, want hoe eerder je CPU klaar is met zijn taken, hoe eerder hij weer in idle loopt.. En een P-State switch kost minder dan het geforceerd geknepen lopen...
Dat gaan we testen :). Ik monitor mijn server met Plugwise. Eens kijken wat er gebeurd met het verbruik wanneer ik RMClock disable. Ben wel benieuwd :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is niet vergelijkbaar, omdat het idle verbruik van die CPU veel hoger is...

2 minuten 50W, en dan terug naar 1W idle is heel anders dan 5 minuten 35W en dan terug naar 5W idle.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FireDrunk schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:20:
Is niet vergelijkbaar, omdat het idle verbruik van die CPU veel hoger is...

2 minuten 50W, en dan terug naar 1W idle is heel anders dan 5 minuten 35W en dan terug naar 5W idle.
Eens maar dat maakt het vergelijken van een nieuwe server met mijn huidige praktisch onmogelijk tenzij ik het verbruik van mijn huidige server over langere tijd meet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
FireDrunk schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:25:
De BBG met de G2020 en ASRock B75 Pro3-M? Die combi doet full load iets van 45-55W.
ter info: G2010 op een ASRock B75 Pro3-M doet 43,3W DC op 100% cpu load (incl 2.5HDD). Gpu+cpu load is 54,9W DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goh, was mijn schatting echt precies goed :+
mkleinman schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:32:
[...]
Eens maar dat maakt het vergelijken van een nieuwe server met mijn huidige praktisch onmogelijk tenzij ik het verbruik van mijn huidige server over langere tijd meet.
Uh, ja logisch? Hoe wil je anders waarheidsgetrouw meten... Met nattevingerwerk kom je nergens...

Als je altijd je CPU's 100% belast, moet je niet voor een CPU gaan die een laag verbruik heeft, maar naar een CPU waar van de efficientie het hoogsts is (met andere woorden, prijs per watt per performance-eenheid).

Als je CPU 10W verbruikt, maar maar 100 taken gedaan krijgt is dat slechter dan een CPU die 20W verbruikt, maar 1000 taken gedaan krijgt...

Catch my drift?

[ Voor 89% gewijzigd door FireDrunk op 24-05-2013 14:58 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even advies vragen. Ongeveer 4(??) jaar geleden op basis van advies in het oude topic het volgende systeempje gebouwd

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 0,-€ 0,-
1Antec New Solution NSK1380€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 94,99

ondertussen wel met 8 gig geheugen + 2x 3TB HDD's. En er draait server 2012 naar volle tevredenheid op.
Het verbruik zit hierbij rond de 50watt.

Alleen heeft hij ondertussen wat moeite met opstarten. Soms krijg ik plots dat hij geen OS-disk heeft, maar even de stekker eruit en erin het het probleem is opgelost.

Omdat mijn desktop systeem (wat ik niet vaak gebruik) nog ouder is, wil ik graag dit server systeempje (exclusief behuizing) naar mijn desktop verhuizen en het mobo/server/mem geheugen upgraden. Even zoeken leerde mij al dat de celeron G1610 al 2x zo snel is als mijn huidige 4850. Dus dat moet wel goed zitten zo veel vraag ik niet ervan (wat downloaden, veel als nas gebruik, Squeezebox draaien erop. Verder vind ik het fijn om van diverse plekken erop in te loggen om het zo als mijn desktop te gebruiken (RDP dus)).

Dus zal ik hier aan te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,90€ 36,90
1ASRock B75M-ITX€ 67,60€ 67,60
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 42,16€ 42,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,66

Wat alleen niet goed werkt op mijn huidige mobo is mijn wake-on-lan. Dat zou ik nog erg graag hebben. Dat ik mijn server kan laten slapen tot ik hem nodig heb. Als ik thuis ben schop ik hem wel even aan via het knopje, maar remote is dat lastig. Daarom start hij nu altijd automatisch op om 7.30 elke morgen, maar dat vind ik eigenlijk zonde van de energie.

Mijn vragen dus.
- Is het verstandig om de behuizing (daarmee dus de voeding, want die is custom in de antec kast) ook te vervangen?
- of kan ik dan een andere (pico??) voeding nemen en de voeding uit de anteckast halen (zoals gemeld, de standaardvoedingen passen daar niet in...
- hoe goed zou WOL werken met het genoemde moederbord.
- Mis ik iets/zie ik iets over het hoofd?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Vorige week heb ik met behulp van dit topic mijn oude trouwe ubuntu servertje met Atom CPU vervangen door onderstaande:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 103,20€ 103,20
1ASRock B75M-ITX€ 67,60€ 67,60
2Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Lian Li PC-Q07A€ 45,50€ 45,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,90€ 49,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,15

Ik heb hier om te beginnen een normale windows 8 installatie op gezet. Ik vond windows toch even wat meet intuitief werken dan ubuntu. Daarnaast sluit de remote desktop in windows naadloos aan op mijn pc wat heerlijk werkt.

Ik doe geen uitgebreide dingen met de server, ik gebruik de ruimte als backup, download wat via sabnzbd, heb een vpn servertje draaien en los af en toe wat modellen op voor werk/studie.

Mijn vraag is even wat de eventuele installatie van een server os zoals windows server 2012 hieraan toe kan voegen. Iemand hier ervaring mee? Of is een gewone windows 8 installatie ruim voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Voor wol moet je even kijken naar de arp cache van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

wortelsoft schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:49:
Voor wol moet je even kijken naar de arp cache van je router.
Is dit ook van belang als je gebruik maakt van statische IP adressen (wat ik doe) voor de belangrijkste netwerk-apparaten?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ja, layer 2 vs layer3. Je kan natuurlijk wel een static entry in je ARP table zetten van je router dat verwijst naar je static IP maar ik raad het niet echt aan vanwege later-vergeten en vragen-om-vagiteiten-in-toekomst.

[ Voor 81% gewijzigd door analog_ op 26-05-2013 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iemand hier die weet of de 'oude' picoPSU bordjes (dus niet de stekkers) warm worden?
Wil er hier een paar gaan gebruiken in 1U servers, maar weet niet of ze actieve koeling nodig hebben.

Het gaat om 140W modellen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Hallo,

ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van een thuisserver die 24/7 zal aanstaan dus ik wil graag een zo zuinig mogelijk server hebben. Als iemand nog opmerkingen heeft over onderstaande build hoor ik het graag.

Ook vroeg ik mij af hoe het zit met de support met Ivy Bridge celerons op H61 moederborden. Ik kan er toch wel vanuit gaan dat als ik nu een moederbord koop deze complaint is met de Ivy Bridge celeron cpu's?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DH61DLB3€ 61,74€ 61,74
1Fractal Design Core 1000€ 28,19€ 28,19
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 25,56€ 25,56
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:12:
Iemand hier die weet of de 'oude' picoPSU bordjes (dus niet de stekkers) warm worden?
Wil er hier een paar gaan gebruiken in 1U servers, maar weet niet of ze actieve koeling nodig hebben.

Het gaat om 140W modellen.
De oudste mini-box PicoPSU was ook al een stekker. Bedoel je andere merken pico's?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er staat PicoPSU patend pending op, het is een bordje van ongeveer 4 bij 12 CM en is wide input.
Het is ook speciaal voor auto's (3 aansluitingen, en je kan jumpers instellen over wat hij moet doen als ignition uit gaat...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Billiebier schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 18:15:
Hallo,

ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van een thuisserver die 24/7 zal aanstaan dus ik wil graag een zo zuinig mogelijk server hebben. Als iemand nog opmerkingen heeft over onderstaande build hoor ik het graag.

Ook vroeg ik mij af hoe het zit met de support met Ivy Bridge celerons op H61 moederborden. Ik kan er toch wel vanuit gaan dat als ik nu een moederbord koop deze complaint is met de Ivy Bridge celeron cpu's?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DH61DLB3€ 61,74€ 61,74
1Fractal Design Core 1000€ 28,19€ 28,19
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 25,56€ 25,56
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,38
Voeding zou ik voor een Seasonic 360w g-series gaan als hij 24/7 gaat draaien. Rest van de hardware heb ik minder verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
FireDrunk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 20:33:
Er staat PicoPSU patend pending op, het is een bordje van ongeveer 4 bij 12 CM en is wide input.
Het is ook speciaal voor auto's (3 aansluitingen, en je kan jumpers instellen over wat hij moet doen als ignition uit gaat...)
Dus een M2-ATX of M3-ATX? Die dingen zijn gebouwd voor hogere temperaturen, zonder actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Idd M3 is het geloof ik, mooi, dan bouw ik ze zonder verdere koeling in :)

Is er iets bekend over de efficientie van die dingen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
FireDrunk schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 23:32:
Idd M3 is het geloof ik, mooi, dan bouw ik ze zonder verdere koeling in :)

Is er iets bekend over de efficientie van die dingen?
Je hebt een M2, heb net nog even die advertentie opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onderstaand systeem heb ik op dit moment draaien op ongeveer 30w idle met ESXi geïnstalleerd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 182,10€ 182,10
1ASRock B75M-ITX€ 68,50€ 68,50
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 80,90€ 80,90
1Lian Li PC-Q03B€ 60,90€ 60,90
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9€ 125,70€ 125,70
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 57,99€ 57,99
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,99€ 197,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,08

De voltages heb ik mee geëxperimenteerd, maar kom daarmee niet verder dan 25w (lager start het systeem niet meer). Is het nog mogelijk tweaks op ESXi uit te voeren om het verbruik naar beneden te krijgen.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je in het Zuinige ESXi server topic gekeken? In de topicstart staat een linkje, die helpt nog een klein beetje.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
FireDrunk schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:38:
Heb je in het Zuinige ESXi server topic gekeken? In de topicstart staat een linkje, die helpt nog een klein beetje.
ik heb ze net uitgebreid :)
hierrrrzo

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 31-05-2013 21:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, ik weet niet of ik mijn PC echt een server kan noemen, maar ik wel hem voor de volgende taken gebruiken (waarbij hij op zich niet altijd aan hoeft te staan):
-HTPC+muziek speler (bediening via 7" touchscreen)
-als backup locatie voor de documenten van mijn workstation
-downloads.

Maar vanwege het afspelen van HD materiaal zat ik te denken aan een wat krachtige CPU/IGP wat de volgende setup geeft:

Verlanglijst
Omschrijving Ga Prijs
ASRock B75 Pro3-M S1155 B75 4xDDR3 mATX 36 € 66,00
Corsair ValueSelect 4GB(1x4GB) DDR3 1333MHz CL9 99 € 31,00
Intel 520 Series 60GB 2.5" SATA3 (OEM) 60 € 85,00
Intel Core i3-3220, 3.30GHz, 3MB, HD2500, S1155 36 € 117,00
Seasonic G Series 360W 60 € 59,95
Totaalbedrag € 358,95

Nu kan ik nog zo'n 40€ besparen door een Intel Pentium G2120 te nemen IPV de i3. Is dat verstandig? Waarschijnlijk zijn beide CPU's snel genoeg voor mijn gebruik, maar ik zie wel dat de IGP van de pentium een stuk kariger is, wat voor zijn HTPC functie gevolgen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je verschil merkt in HD Decoding tussen die twee... Ik heb hier een G620 (Sandy Bridge) en die decodeert alles al prima...

Misschien ligt het aan drivers/codecs? Welk os/tool gebruik je voor HTPC bezigheden?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
De IGP van de i3 heb je alleen nodig als je ook gaat encoden. Voor al het (HD) decodeerwerk voldoet een G2120 prima, mits je niet meerdere client streams wilt kunnen decoden transcoden. In het laatste geval ben je beter af met een i5.

Persoonlijk zou ik in plaats van de dure Intel 520 60GB voor dat geld een 120GB Samsung 840 kiezen. Dan zet je daar toch wat makkelijk ook al je HTPC software en je temp download map op. Parren/unrarren etc gaat veel sneller op een SSD en voorkomt ook haperingen als je net een film aan het kijken bent die op je normale HDD staat.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Met mijn i3-530 (twee generaties terug) kan ik al een half dozijn HD high profile h.264 streams zonder problemen tegelijk decoderen. Ik denk dat je voor geen enkele decoding workload meer dan de traagste celeron nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
Ik heb het inmiddels al stiekem aangepast naar transcoden :p. Ik bedoel daar dus mee het transcoden van een bluray rip met DTS geluid naar een full hd stream die op een mobile client of Raspberry Pi ofzo kan worden afgespeeld.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee :) Goeie tip van die SSD ook. Al is de 80GB in mijn workstation ook wat krap dus misschien gooi ik daar dan wel een 120GB in, en de 80GB door naar de HTPC. En als die CPU's het allemaal prima trekken, kan ik net zo goed de Pentium G1610 pakken. Die is maar 40€.

Een client of Raspberry ga ik niet gebruiken. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een HD speler of raspberry + NAS, maar ik vind een HTPC gewoon handig, als iets je niet zint, dan kun je het gewoon wijzigen, vriendin kan er mee omgaan (windows), en je hebt een hoop extra functies, zoals het touchscreen waarmee ik straks de muziekspeler kan bedienen, draadloos toetsenbord, dvd/blu-ray station etc. Het kan soms wel eens een hoop tijd kosten om codecs en players goed in te stellen, zo zat ik pas te stoeien om AC3/DTS audio goed te downmixen naar stereo.

En last but not least, ik heb er al een mooie behuizing voor gebouwd. in de stijl van de audio apparatuur. Alhoewel daar wel waterkoeling in zit, iets wat ik niet nodig ga hebben. Het pompje daarvan gebruikt al 10 watt, dat is meer dan hij aan warmte moet afvoeren :+ Maar misschien werkt het ook wel met passieve stroming van het water.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 31-05-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je alleen Windows gebruikt vanwege de vriendin, ga dan alsjeblieft naar OpenELEC... Als ze dat niet snapt :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die kans zit er ook nog in ja, ik heb een heel lijstje ergens in mijn bookmarks met players en portals, en ik moet nog gaan kijken wat het beste werkt, kwestie van proberen.
Het touchscreen moet natuurlijk wel kunnen werken, zodat ik niet de TV hoef te gebruiken om een muziekje in de libary op te zoeken. Bij XBMC en VLC kan ik bijv. op het touchscreen de webinterface fullscreen openen, en dat werkt dan best okee :)

edit: okee, het moederbord is gewisselde voor een MSI-H61MA-35, 10€ goekoper en nogwat zuiniger volgens de blog van Mux, en bovenal, de Asrock was niet op voorraad. Samsung SSD, en win8 OEM erbij. Besloten om voor windows te gaan ivm support voor het touchscreen en Yatse wat daar dan op kan draaien als bedieining voor XBMC. Verder heb ik zo m'n vaste tools enzo die ik onder windows gebruik, en ik heb geen zin om dagen te stoeien met OS'en of tools waar ik geen ervaring mee heb.

[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 01-06-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
mux schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:01:
Met mijn i3-530 (twee generaties terug) kan ik al een half dozijn HD high profile h.264 streams zonder problemen tegelijk decoderen. Ik denk dat je voor geen enkele decoding workload meer dan de traagste celeron nodig hebt :)
mijn pentium g6950 is van dezelfde generatie en is niet geweldig voir n htpc. boven 25mbit houdt t op. maar zelfs een simpele 720p van 4mbit hapert al. xbmcbuntu of openelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dan doe je denk ik toch echt iets verkeerd op een ander niveau... Wireless ofzo?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Opperpanter2 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:06:
[...]

mijn pentium g6950 is van dezelfde generatie en is niet geweldig voir n htpc. boven 25mbit houdt t op. maar zelfs een simpele 720p van 4mbit hapert al. xbmcbuntu of openelec.
Dan ben je zoals hierboven wordt gezegd niet over hardware aan het decoderen. Probeer eens een andere codec of player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mux schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:01:
Aaaaah, nostalgie :+ . Mijn eerste eigen whitebuild ESXi was op basis van die CPU en dat MSI bordje van toen.

Rotzooien met drivers en injecteren enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beetjes
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
kan ik er van uitgaan dat de B85M Pro4 en de B85M-ITX voor haswell net zo zuinig zijn als hun voorgangers van het starttopic ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, de B75's van ASRock zijn zo zuinig omdat ze een BIOS hebben waarin je aan de voltages mag sluitelen. Officieel mag dat helemaal niet kunnen met een B75 chipset, maar ASRock lapt de regels van Intel aan zijn laars.

Als Intel dus in het nieuwe chipset het gewoon onmogelijk gemaakt heeft, krijg je het bord niet zo zuinig als een MSI vaak out of the box is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
mux schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:08:
[...]

Dan ben je zoals hierboven wordt gezegd niet over hardware aan het decoderen. Probeer eens een andere codec of player.
Wordt z'n GPU wel ondersteund door VA-API? Dat wordt mij via ark.intel.com niet echt duidelijk.

Als je in XBMC op de o toets (niet nul, maar o) drukt, dan krijg je informatie te zien over de audio en video. Als ik bijv. een zware h264 film bekijk, dan zie ik ff-h264-vaapi staan. De vier cores zitten dan tussen de 2 en 5 %. Die staan dus eigenlijk niks te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
mux schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:08:
[...]

met vaapi of zonder vaapi maakt allemaal niks uit. in vlc zelfde probleem. maar dit is niet echt iets voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Volgens onze concullega doen de Asus bordjes het goed qua idle power. msi juist niet. Het zal waarschijnlijk wachten worden op de eerste tweakers met hands on resultaten. http://us.hardware.info/r...-idle-avge-over-5-minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
Volgens mij staat MSI toch bovenaan? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Highend moederborden zijn een heel stuk minder makkelijk te vergelijken dan de low-end exemplaren waar wij het doorgaans over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En MSI staat gewoon bovenaan... :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
ja met bordje waar niks op zit. iig een stuk minder dan n b75 pro. maar ik zeg dus al dat we op wat meer handson ervaringen moeten wachten. en wat tweaken ipv alles default.

[ Voor 44% gewijzigd door Opperpanter2 op 02-06-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt natuurlijk, probleem is wel, dat bij budget chipsets als B75 er niet zoveel te tweaken valt... Je mag zelf niet veel veranderen aan C-/P- States, en je mag niet aan voltages zitten (by default).

Uitzetten van hardware is tegenwoordig counter-effective, drivers kunnen dat veel beter...

De trend is dus aan het veranderen van tweakbare bordjes naar zuinige bordjes by-default.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 12:55
Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag moet stellen, maar wellicht kan iemand hier me helpen.

Ik heb een server samengesteld op basis van de BBG van Mux.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G540 Boxed€ 39,95€ 39,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Sharkoon MS140€ 32,70€ 32,70
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 56,-€ 56,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,55

Met daarbij 2x 1,5TB schijven, welke in de toekomst uitgebreid gaan worden.

Wat wil ik met mijn server:

- Sabnzbd
- Couchpotato
- Sickbeard
- Headphones
- Calibre
- XBMC Library
- Plex Media Server

Eventueel:
- Timemachine voor mijn Macbook
- TVHeadend voor mijn glasvezel TV.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, welk OS ik zou moeten nemen. Windows 8 is de meest logische oplossing, ik ben niet heel erg thuis in Linux. Echter wordt dan de eventuele TimeMachine een probleem.
Ubuntu zou ook kunnen, maar ik vrees dat dit voor mij te ingewikkeld wordt. Is er hier toevallig iemand die dezelfde eisen heeft aan zijn server en die mij kan vertellen welk OS hij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Allereerst: Neem de Celeron G1610, de opvolger dan de CPU die je nu hebt, is iets zuiniger en 2,- goedkoper.

Verder kan je natuurlijk Windows 8 draaien en voor de software die niet werkt een Virtual Machine draaien onder VirtualBox of VMware Player ofzo... Dan hoef je niet zo zwaar te kiezen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Dat Asrock bord staat ook in V&A zag ik toevallig.

En je zou ook een virtualisatie OS kunnen draaien zoals ESXi, en dan een paar virtuele machines aanmaken. Dan heb je het spul mooi gescheiden van elkaar.

Dat moet je echter wel liggen, als je geen verstand hebt van virtualisatie en/of linux dan kan je beter bij Windows blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, mijn server draait ook. Het bevalt mij wel, het start echt enorm snel op, sneller dan Windows 7 volgens mij. Terwijl mijn werkstation 4x meer geheugen heeft en een 2600k.
Alleen het. Verbruik... Zit nu met scherm uit op 26watt. Tijdens idle gebruik met scherm aan en HDD uit op 28watt. Hoop dat ik het lager krijg. Heb al wat dingen uitgezet zoals de 2e sata controller en de seriële poort. Maar dat maakt niets uit. Maar er in nog wat opties om door te lopen, en het 7inch touchscreen gebruikt vast ook nog wat power.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 02-06-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Raar die setup zou makkelijk onder de 20 Watt moeten kunnen blijven?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Meet dan eens zonder dat touchscreen, dan weet je het...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jeps, ga ik nog doen. Moet ook zeggen dat ik een $random watt meter heb, dus er kan natuurlijk best een paar watt tussen zitten. Maar ik vind het wel hoog in vergelijking met andere setups. Jammer dat ik de voltages niet kan instellen, behalve van het geheugen, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat is nou je uiteindelijke setup geworden?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op dit moment gebruik ik een laptop als server/gateway. Hij doet zo'n 17W in bedrijf* en het apparaat is al 8 jaar oud.
Nu zou je denken dat er ondertussen wel vorderingen zijn gemaakt in het verbruik en dan klopt ook wel, kijk maar naar netbooks die <10W verbruiken met een Atom N2600 processor (3.5W TDP). Maar er is wel een probleem. Er zijn minstens 2 fysieke ethernet aansluitingen nodig (wifi of bluetooth zijn geen alternatief). Voorkeur voor Gb ethernet.

Ik zoek daarom een laptop/netbook/notebook/tablet met laag verbruik en de mogelijkheid een 2e netwerkkaart aan te sluiten, met latency <1ms. Geheugen uitbreidbaar tot minstens 2 GB. Een gebrek van de huidige apparaten is dat er zelden nog uitbreidingssleuf op zit, zoals een PC Card (PCMCIA) of ExpressCard. Misschien zijn er laptops die een extra intern pcie slot o.i.d. hebben? Het maakt me niet veel uit dat de kast dan niet meer dicht kan. Het is moeilijk om geschikte laptops te vinden, als iemand tips heeft zou dat mooi zijn.

Gb ethernet via USB 3 heb ik niet getest, gevoelsmatig denk ik dat het latency problemen heeft.

* gemeten met goedkope Elro M12 plug-in consumption meter
   75W gloeilamp test: 73.9W gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laptops/netbooks met 2 ingebakken netwerkkaarten bestaan volgens mij niet, heb er iig nooit een gezien en Google levert niet zo 1 2 3 iets op. En inderdaad, ExpressCard wordt steeds zeldzamer.

Gb ethernet via USB zou ik niet doen, USB belast de processor meer wat voor meer verbruik zorgt. Plus het is bij veel gebruik niet zo geweldig, kent iemand die USB->LAN dingen nog die je vroeger van @home kreeg? .....

Maar 8 jaar oud en minder dan 20 watt? Wauw :) (Als de meter het goed heeft dan he ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 02-06-2013 17:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Misschien idee om te kijken naar vlan's, heb je wel een wat geavanceerde switch nodig die dat support.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

FireDrunk schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:33:
Wat is nou je uiteindelijke setup geworden?
Seasonic G Series 360W
MSI H61MA-E35 S1155 H61 2xDDR3 mATX
Corsair ValueSelect 4GB(1x4GB) DDR3 1333MHz CL9
Microsoft Windows 8 NL, 64b. OEI, DVD
Samsung 840 Series 120GB 2.5" SATA3 Basic Kit
Intel Pentium G1610, 2.66GHz, 2MB, HD1000, S1155

En dan nog een optical drive, WD green 3TB (welke ik nu effe los heb gekoppeld) en het 7" touchscreen.
Net even gekeken zonder touchscreen, en dan zit ik op 22 watt. Dus kom al in de buurt.

Maar er zit ook iets raars in, als de monitor uitschakelt gaat het verbruik wat omlaag, vervolgens schakelt ie weer in, blijft het vermogen gelijk. Ook daarstraks, scherm uit, verbruik: 25watt. Scherm weer aan: 22 watt.
Nu zijn het maar momenten, dus kans dat het toeval is, maar het lijkt er zo een beetje op dat hij qua video niet in slaapstand gaat zeg maar zodra het scherm uit gaat.
FireDrunk schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:10:
@_ferry_ trek je DVD speler eens los, die willen ook nog wel eens wat verbruiken.

En check even of je in je BIOS C3/C6 aan hebt staan.
ongeveer 1 watt, die is nu ook los :) C3/C6 zoek ik effe op. Ben de optie niet tegen gekomen volgens mij.

edit: zag dat deze ongeveer hetzelfde verbruik had (21w minimaal) Steefmeister in "Het grote zuinige server topic"

[ Voor 44% gewijzigd door _ferry_ op 02-06-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Op dx.com heb je voor een paar euro een usb2 of usb3 naar ethernet 100 of 1000 mbit. Als ik de prijzen zie variëren die tussen de 3 en 30 dollar. Keuze genoeg.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@_ferry_ trek je DVD speler eens los, die willen ook nog wel eens wat verbruiken.

En check even of je in je BIOS C3/C6 aan hebt staan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou ik krijg 'm niet lager dan 21watt, en met touchscreen 27 watt. Ach, op zich niet verkeerd, hij hoeft niet 24/7 aan, dus de meerprijs van een picoPSU en zuiniger mobo ga ik niet snel terug verdienen. (en er moeten 2 HDD's in) Hij mag gewoon in standby als ik hem niet gebruik, en dan gebruikt ie +/-0 watt.
Het kriebelt nog wel om even te kijken of er nog wat te tweaken valt, hardware/soldeermatig. :9 Zal IIG van de week even een lijstje maken zodat ie in het overzicht met servers erbij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mux zei bij die post die je eerder aanhaalde ook dat het te verwachten was voor die config. Helaas dus. Maar sowieso een mooi resultaat :)

Je kan V&A eens doorkijken naar een PicoPSU, misschien dat je een keer geluk hebt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Lol, ik kom net tot de ontdekking dat mijn moeder haar PC hetzelfde moederbord en geheugen heeft, alleen dan met een G840 CPU, en 2 oude HDD's (80+250GB) en een oudere voeding. Idle verbruik met HDD's aan: 80 watt :X
HDD's gebruiken samen bijna 20 watt 8)7 Over een tijdje mijn WD green 1TB vervangen door 3TB, en dan schuif ik die wel in haar PC.

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 03-06-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat idle verbruik komt ook gewoon vooral door de voeding :) Die zal vast maar 65-70% efficient zijn.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

No S0ix for Desktop

You'll notice that I didn't mention any of the aggressive platform power optimizations in my sections on Haswell power management, that's because they pretty much don't apply here. The new active idle (S0ix) states are not supported by any of the desktop SKUs. It's only the forthcoming Y and U series parts that support S0ix.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Das wel een bummer :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ervaar wat problemen met de beschikbare ruimte in de behuizing. De kabels moet ik naar binnen proppen waardoor andere aangesloten kabels krom trekken.

Het systeem draait nu op 25w idle met uitschieters nar 60w. Is het haalbaar een 160w PicoPSU er in te plaatsen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9€ 126,10€ 126,10
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja hoor, waarom niet? Als je zelf zegt dat het ding piekt tot 60W kan je er toch zelfs een 90W PicoPSU in zetten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het zou ook niet echt logisch zijn voor desktop. S0ix is 'connected standby' - zeg maar tabletmodus. Bedoeld om peripherals te kunnen laten werken zoals wi-fi en eMMC, maar de processor staat nagenoeg helemaal uit om energie te besparen. Op desktops zou dit enkel werken als je de rest van je peripherals ook in zo'n soort stand zou kunnen zetten of zelfs helemaal uit zou kunnen zetten. Servers zul je nooit in S0ix kunnen zetten.

Wat dat betreft is C6/C7 een stuk interessanter voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik dacht dat dat die nieuwe lager-dan-C6 state was, waarin de CPU praktisch uit stond, maar wel wakker kon worden van interrupts?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dit gaat over een S state en geen C state. ;)
  • P-States are responsible for lowering the CPU multiplier and CPU voltage when there is no work load. These are configured in the BIOS as PPM or Speed Step. They are passed onto the OS and configured in Power Options control panel (in Windows).
  • S-States are sleep states. These are set in the BIOS and then configured in the power options control panel (timeout in minutes). There are various sleep technologies such as S1 sleep, S3 sleep, Hybrid sleep and Hibernation (which is a laptop sleep technology).
  • G-States are global operating states and are not configurable by the user. These are just used in documentation to specify certain system states such as on, off, sleeping.
  • C-States are advanced CPU current lowering technologies. These are configured in the BIOS and are automatically used by the OS.
Voor meer info zie dit topic op overclock.net

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 03-06-2013 18:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ligt het nu aan mij of zijn er echt maar weinig redenen om te upgraden naar Haswell (voor desktops)? :?

Het is amper zuiniger (of zelfs niet), de performance winst is nu ook niet spectaculair. De functies zijn ook niet gigantisch gestegen, ja ok, er zijn 6 x 6Gbit SATA poorten en er wordt tot 64GB aan RAM geheugen ondersteund... Alleen dat laatste is voor ons serverbouwertjes van belang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:00:
Ligt het nu aan mij of zijn er echt maar weinig redenen om te upgraden naar Haswell (voor desktops)? :?
Voor desktops idd niet nee. Per kloktik is de vierde generatie (Haswell) maar zo'n 15/20% sneller vergeleken met de eerste generatie (Nehalem). Vooruitgang zit hem vooral in het lagere verbruik zowel idle als load.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Laatst online: 14-08 18:11
En voor servers dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor servers is verbruik normaal gesproken veel belangrijker.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
Oke maar is de performance beter dan ivy bridge server cpu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Performance per watt gaat altijd omhoog iedere generatie, maar het hangt helemaal van je specifieke toepassing af wat er beter is. Voor thuisservers boeit eigenlijk helemaal niks, die worden doorgaans zo licht belast dat idle-verbruik veel belangrijker is dan performance of performance per watt. Voor een HPC-cluster, webserver, databasecluster of andere servers gelden weer andere metrieken, en een nieuwe generatie is dan niet altijd even nuttig om in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
Als ik het dus goed begrijp maakt het niet uit of je ivy bridge xeon neemt of haswell xeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:52:
Ik ervaar wat problemen met de beschikbare ruimte in de behuizing. De kabels moet ik naar binnen proppen waardoor andere aangesloten kabels krom trekken.

Het systeem draait nu op 25w idle met uitschieters nar 60w. Is het haalbaar een 160w PicoPSU er in te plaatsen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 84,85€ 84,85
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9€ 126,10€ 126,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,29
Ik heb bijna dezelfde setup, maar dan met een MSI FM2-A75-IA53 en AMD A10-5800k. De ruimte is inderdaad heel erg beperkt. Ik heb daarom gekozen voor een Skythe Kozuti koeler, die maar 40mm hoog is. Die maakt wel wat geluid, maar dit is erg acceptabel. Alle kabels heb ik nog redelijk makkelijk om het moederbord heen kunnen draperen, waardoor het niet echt onder spanning staat. Het was wel even voorzichtig aan doen om de voeding er in te krijgen..... heb jij ook je HDD onderin liggen en de SSD in de optical bay gedaan?

Ik heb hem nu meestal overdag aanstaan, en ik verwacht dat hij een stuk zuiniger is dan mijn oude systeem (C2D E6600 met nVidia 8800GTS). Ik weet alleen niet of hij onder load de waarden haalt die jij haalt. Ik zit dus te twijfelen om mijn voeding om te ruilen voor een SFX variant om iets meer ruimte/airflow te krijgen. Een pico-PSU is ook leuk maar gelijk een stuk duurder :(

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 03-06-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
-The_Mask- schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:22:
[...]

Voor desktops idd niet nee. Per kloktik is de vierde generatie (Haswell) maar zo'n 15/20% sneller vergeleken met de eerste generatie (Nehalem). Vooruitgang zit hem vooral in het lagere verbruik zowel idle als load.
Euh, ik merk toch niet echt een daling in verbruik? De reportage van T.net gaf al de eerste zet, maar op AnandTech was de tendens toch ook dat het niet echt zuiniger was?

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 04-06-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Mja, er is nog niemand die 'netjes' het verbruik heeft gemeten en vergeleken, dus je kunt er nog niet echt iets over de verschillen zeggen. Maar als er een verschil in het verbruik is, is het een miniem verschil.

Sandy bridge vs. ivy bridge was een heel erg duidelijk verschil, wat ik zelf sterk merkte. Mijn G620 (sandy bridge) verstookt ruwweg 2x zoveel bij 100% cpu-belasting als mijn G1610, en de G1610 is nog (een paar procent) sneller ook. Zelfde geldt voor i5 2500K vs 3750K (>25% minder verbruik bij dezelfde prestaties).

Haswell lijkt zeker geen 25% energiereductie te halen, eerder sub-10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
^ dat dus

Met andere woorden, buiten voor het functionele dat je 64GB geheugen er in kan frotten is Haswell voor server draaiende Tweakers eigenlijk geen verantwoorde upgrade... Meer zelfs, DIMM's van 16GB gaan waarschijnlijk pokke-duur zijn, de vraag is er laag naar dus geheugenfabrikanten gaan ze niet met hopen aanmaken. 8GB op een desktop is al genoeg, laat staan 16GB of 32GB. Daar gaat het dus lang stil blijven staan...

Dan ben je beter af met nu Ivy Bridge CPU's + mobo's + DDR3 in te slaan en alzo een clustertje te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:13:
[...]

Euh, ik merk toch niet echt een daling in verbruik? De reportage van T.net gaf al de eerste zet, maar op AnandTech was de tendens toch ook dat het niet echt zuiniger was?
Ik had het over de eerste en vierde generatie hè. ;) TDP is overigens ook niet voor niks omhoog gegaan van 77W naar 84W bij Haswell, alleen idle zou het omlaag moeten gaan en misschien gemiddeld ook wat omlaag omdat de performance iets beter is geworden.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagleman7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 03:01
Er zijn natuurlijk nog amper resultaten van de low-end moederborden op haswell, maar misschien dat jullie een idee hebben hoeveel dit systeem ongeveer gaat gebruiken met een stuk of 5 virtuele machines?

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een mATX of ATX moederbord nodig heb en of ik voor MSI of Asrock moederbord kies.

MSI B85M-G43 ( Dit moederbord is helaas nog nergens verkrijgbaar )
of
Asrock-B85-Pro4 ( De 2 pci sloten zijn zonde van de ruimte, ik heb liever meerde PCIe slots zoals op het bovenstaande moederbord )

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 199,45€ 199,45
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 125,90€ 125,90
1BitFenix Merc Alpha€ 31,99€ 31,99
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,80€ 23,80
1Crucial Ballistix Sport BLS4C8G3D1609ES2LX0BEU€ 222,20€ 222,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 938,78

[ Voor 8% gewijzigd door Eagleman7 op 04-06-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wilde gisteren ook even een Mux'je doen, lineaire regulator opgezocht, de seriële poort chip losgehaald, en een spanningsregelaar. Dat was alleen, wat ik al vermoedde, 3,3 volt die hij ook nodig had om te booten. Dus weer terug gesoldeerd... Nog niet booten. Bleek dat ik een piepklein weerstandje er af had gesloopt. Dus gemeten bij de andere regelaars, en een gewone weerstand er overheen gezet met veel moeite, en nu doet ie het weer. Maarja alleen een losgekoppeld rs232 drivers zet niet veel zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagleman7
.

[ Voor 100% gewijzigd door Eagleman7 op 04-06-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagleman7
Altijd leuk als je je computer onbeheerd achter laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:05:
Wilde gisteren ook even een Mux'je doen, lineaire regulator opgezocht, de seriële poort chip losgehaald, en een spanningsregelaar. Dat was alleen, wat ik al vermoedde, 3,3 volt die hij ook nodig had om te booten. Dus weer terug gesoldeerd... Nog niet booten. Bleek dat ik een piepklein weerstandje er af had gesloopt. Dus gemeten bij de andere regelaars, en een gewone weerstand er overheen gezet met veel moeite, en nu doet ie het weer. Maarja alleen een losgekoppeld rs232 drivers zet niet veel zoden aan de dijk.
Voordat je hardware gaat modden altijd een scherpe, hoge resolutie foto nemen. Ik heb 2 weken met een kapotte fluffy2 gezeten (pre-blog) omdat ik een 0201 weerstandje over het hoofd had gezien dat door de heteluchtbout ergens anders heen gewaaid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mux schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:11:
[...]
een 0201 weerstandje over het hoofd had gezien dat door de heteluchtbout ergens anders heen gewaaid was.
:P :+
Mag er eigenlijk niet mee lachen, maar als je dat vindt moet toch wel een zalige "aha erlebnis" zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mux schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:11:
[...]

Voordat je hardware gaat modden altijd een scherpe, hoge resolutie foto nemen. Ik heb 2 weken met een kapotte fluffy2 gezeten (pre-blog) omdat ik een 0201 weerstandje over het hoofd had gezien dat door de heteluchtbout ergens anders heen gewaaid was.
Heb toevallig het moederbord ook in de PC van mijn moeder zitten. Dus kon daarop ook meten, kijken, en bevestigen dat de 10ohm weerstand inderdaad ontbrak. Dat kleine gefreubel met zo'n weerstandje en gewone bout is ook niet te doen. De voeding van de serial port controller los halen ging nog best aardig, bout op het pootje, scherp mespuntje er onder, en ik kon ze zo omhoog wippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenden we deze tool al:

Intel Battery life analyzer

Supergaaf ding. Hiermee kan je onder andere zien:
hoe veel % je CPU in elke C state doorbrengt.
Welk programma verantwoordelijk is voor veel wake's (firefox, burn!)
Of je SSD wel of niet in dipm draait.
Of je pci-e device nu in L0 of in L1 power state zit.

Powertop voor windows <3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Yammie!

* FireDrunk gaat even installeren...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:56:
Kenden we deze tool al:

Intel Battery life analyzer

Supergaaf ding. Hiermee kan je onder andere zien:
hoe veel % je CPU in elke C state doorbrengt.
Welk programma verantwoordelijk is voor veel wake's (firefox, burn!)
Of je SSD wel of niet in dipm draait.
Of je pci-e device nu in L0 of in L1 power state zit.

Powertop voor windows <3
werkt niet op B75+G530?
krijg allemaal unsuported platform errors :-(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:43:
Op dit moment gebruik ik een laptop als server/gateway. Hij doet zo'n 17W in bedrijf* en het apparaat is al 8 jaar oud.

* gemeten met goedkope Elro M12 plug-in consumption meter
   75W gloeilamp test: 73.9W gemeten
Ik heb de laptop een beetje getweakt: USB uit, audio uit, secondary IDE uit. Het was bij een nieuwe meting 14W, nu is het 12.4W. Dat had ik eerder moeten doen. Gemeten bij 100% batterij met draaiende schijf.

Nu twijfel ik tussen wachten op Haswell mobile (en afgeleide 4e generatie modellen) of een ouder model Atom miniPC met standaard 2x1 Gb ethernet. De laatste verbruikt volgens de producent maximaal 14W met hopelijk nog wat ruimte om het naar beneden bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:45:
[...]

werkt niet op B75+G530?
krijg allemaal unsuported platform errors :-(
Misschien werkt het alleen op mobile platformen. Er zit zelfs haswell support in (ja, echt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:56:
[...]

Misschien werkt het alleen op mobile platformen. Er zit zelfs haswell support in (ja, echt).
donno, mn c2d lsptop is nou net weer te oud blijkbaar

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hier werkt ie wel (i5-3570k op Z77), kan niet zeggen dat ik het een super duidelijke tool vind...
En ook op mijn laptop (Sandy Bridge i5, QM67 Chipset) werkt hij.

[ Voor 71% gewijzigd door FireDrunk op 05-06-2013 08:16 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 10:10
EDIT een gewone ATX-voeding is uiteraard niet mogelijk. Daarnaast de komt de gewone Samsung SSD te vervallen en daarvoor in de plaats komt de mSata Plextor PX-128M5M 128GB. (scheelt weer een SATA poort)

EDIT2 Ik twijfel toch sterk of een 90w adapter voldoende is voor om alles inclusief 2x 3,5" HDD's aan de praat te houden. Mocht dit vermogen niet toereikend zijn kan ik voor deze gaan:
http://tweakers.net/pricewatch/273395/yanec-laptop-ac-adapter-(yna05).html Maar hoe zit het precies met de zuinigheid en levensduur van deze adapter?
Een Seasonic 120w 19v bestaat naar mijn weten niet of is niet verkrijgbaar in NL. Via Logic Supply (aanbevolen door mux) kan ik geen adapters van 19v vinden met een hoger vermogen. Ik loop hier aardig vast.

Ik heb een drietal vragen over de samenstelling van een beoogde onderstaande nieuwe zuinige server. Ik ga uiteraard voor een server die zo zuinig mogelijk draait (met name in idle). Daarnaast ga ik een beetje spelen met virtualisatie/esxi, vandaar de i5 en 16 gb geheugen.

1. Ik ben niet helemaal thuis in de PicoPSU wereld. Dit moederbord kan niet overweg met een normale ATX voeding. De Seasonic 90w (19v?) adapter wordt aangeraden, maar waar is deze precies verkrijgbaar? Ik neem aan dat ik nog een picoPSU nodig heb om de 2 hardeschijven van stroom te voorzien? De twee harde schijven zijn overigens al een tijd in gebruik (samen met de i5). In de toekomst wil ik naar 2x 4 TB 3,5" of als ik aan 2x 2 TB genoeg blijkt te hebben deze vervangen door 2x 2 TB 2,5" om zo het stroomverbruik te doen dalen.

2. De behuizing. Ik ben van plan om de server ook als HTPC in te zetten, zodoende kwam ik bij de Fractal Design Node 304 uit: mooi uiterlijk en geen overbodige externe 5,25" bullshit opties. Ook vanwege het feit dat deze behuizing 3 standaard fans heeft plus een fancontroller. Uiteraard zullen die fans voor extra verbruik zorgen, maar ik houd me HDD's en overige hardware graag koel i.v.m. de levensduur. Zeker wanneer er in de toekomst mogelijk meerdere VM's tegelijk gaan draaien (Ubuntu, windows server en eventueel een HTPC losse OS). Ziet iemand hier nog verbeter mogelijkheden of denkfouten?

3. De i5 3570k wordt standaard niet ondersteund op het DQ77KB moederbord. Gaat dit nog installatieproblemen opleveren? BIOS flash benodigd bijvoorbeeld?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,90€ 199,90
1Intel Desktop Board DQ77KB€ 121,-€ 121,-
2Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 82,50€ 165,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,51€ 67,51
2Corsair SCMSO8GX3M1A1600C11€ 50,99€ 101,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,39

mSata, waar een goede review is bijgeplaatst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Plextor PX-128M5M 128GB€ 103,60€ 103,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,60

[ Voor 31% gewijzigd door kooimens op 06-06-2013 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Ik heb van de week mijn server overgezet naar een nieuwe behuizing: http://www.cooltek.de/HTP...oolcube+Mini+-+Black.html

Ik ben er erg over te spreken. Het is weliswaar een beetje gepiel om het moederbord erin te krijgen, maar na afloop heb je een server die vergelijkbaar is qua grote met een NAS. Jammer dat deze case (serie) niet in de pricewatch staat, het zijn namelijk kwalitatief goede, en redelijke geprijsde, aluminium behuizingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@kooimens, 90W is zat voor die setup... Mux heeft hetzelfe en haalt nog geen 50W load volgens mij...
Let ook op, dat de nieuwste BIOS van de DQ77KB CPU's met een TDP van 73W niet meer slikt...
Het kan in theorie zo zijn dat je moederbord met een 'te' nieuwe BIOS geleverd word, waardoor je moet downgraden door middel van de BIOS recovery optie.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
DQ77KB wordt tegenwoordig met de nieuwste BIOS geleverd, en je kunt niet terugflashen met een 3570K erin, dus zorg ervoor dat je een compatible processor hebt liggen om het mobo terug te flashen naar 0038

Pagina: 1 ... 9 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.