Ook in ben al een hele poos aan het kijken naar een server. Aangezien Dropbox stopt met de Spacerace actie (extra opslag voor studenten, gebruikte het als back-up) per begin maart wordt het nu toch echt tijd om er mee te beginnen. Ik heb ondertussen een set-up samengesteld maar heb hier nog een aantal vragen over. Eerst even het 'eisen' pakket.
-Owncloud, als backup waarop ook een iemand van buitenaf op back-upt.
-Sabnzbd/sickbeard/couchpotato voor de nieuwsgroepen
-Openvpn AS via virtualbox, meer voor de heb
-File server voor mijn Android tv box en gewoon als opslag
-Ubuntu server via virtualbox met daarop Supersonic (virtueel ivm beveiliging, misschien later niet meer virtueel maar via Openvpn)
-Zuinig, ik zit te denken aan een idle verbruikt van rond de 25-30 watt, het liefst nog minder.
-Eventueel als printerserver
Deze software behalve owncloud draait al op mijn eigen pc (linux mint) maar dit is een i7 gamepc, en dus zeker niet geschikt voor dit werk. Verder wordt de server gebackupt naar een offsite locatie met een externe harddisk.
Mijn wenslijst:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1840 Boxed | € 33,95 | € 33,95 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 59,95 | € 59,95 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 116,95 | € 116,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 39,49 | € 39,49 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 53,95 | € 53,95 |
1 | Crucial M550 2,5" 128GB | € 59,80 | € 59,80 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 364,09 |
Ik heb hier nog een aantal vragen over. Als ik het zo bekijk moet deze set-up het gebruik wel aan kunnen (klopt dit?), de vraag is eigenlijk of het nog minder zou kunnen, voornamelijk vanwege het verbruik, maar ook vanwege de kosten. Formaat moederbord maakt in principe niet uit, heb de ruimte voor een fulltower als dit beter uit komt. Zijn er hier mensen die Linux Mint gebruiken, gewoon met GUI? Heb wel een aantal jaren ervaring met Linux, ook met de commandline, maar ik weet niet zeker of ik alles geconfigureerd krijg met alleen de commandline. Heeft het gebruik van een GUI negatieve invloed op het verbruik? Ik koppel na het configureren de monitor af.