Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.397 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Korvaag schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:18:
Waarom stuur je dat ding niet terug dan ? Het staat overigens gewoon bij de specificaties:

[...]
Waarom geen pricewatch: Cooler Master NA 90 aanraden? Geen gezeik met connectors omdat er verschillende bijzitten :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Kitser schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:34:
Inmiddels nieuwe spulletjes gekocht. Alleen de SSD en geheugen had ik al:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,-€ 33,-
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1Cooler Master Elite 110€ 31,95€ 31,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 95,53€ 95,53
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB€ 195,31€ 195,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,74

Nu heb ik alleen het probleem dat de SSD niet altijd herkent wordt.

In eerste instantie had ik er ook nog een 2TB schijf in zitten.
Die heb ik nu los gekoppeld,
Windows 8 gewoon kunnen installeren.
2TB weer aangesloten. Ik kon nu gewoon booten.
Drivers voor de VGA chip geinstalleerd

Toen begon de ellende. Ik kreeg bij het booten de melding dat er geen OS geinstalleerd stond.
Dus ik heb de 2 TB schijf maar weer los getrokken.
Weer opstarten.... Geen schijf herkent.
Uit en aan....wel eens schijf herkent, maar een bluescreen tijdens het opstarten.

Nieuwste BIOS geinstalleerd.....dezelfde problemen.
Ik kan er de vinger nog niet achter krijgen....

Heb even uitgeschakeld dat ie opnieuw opstart bij een bluescreen. En nu zie ik wat de melding is voordat ie opnieuw gaat starten:

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

En blijkbaar lukt het hem de ene keer wel en de andere keer niet.
Die schijf heb ik werkend uit een andere pc gehaald. Iemand een idee?
slechte kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Het zijn degene die bij het mobo zaten. En een 3,5" sata doet het er moeiteloos op ..

Ik ga die SSD nog even in m'n andere pc zetten en firmware updaten. Je weet nooit.

[ Voor 33% gewijzigd door Kitser op 11-01-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ik heb ongeveer het zelfde 2 weken terug gehad met de Vertex II 60GB. Computer uit zetten. Volgende dag aan zetten, kon hij ook de boot schijf niet vinden. De SSD was ineens overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Weet iemand toevallig waar je een 2 pins 19V ATX connector kabeltje kan kopen welke gebruikt worden op thin mini-ITX moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die heb ik ooit eens geprobeerd te vinden, uiteindelijk maar een kabel met P4-connector besteld, zoiets als http://www.allekabels.nl/.../1145919/molex-kabel.html Die connector past er iig op.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
The Fatal schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:47:
ik heb ongeveer het zelfde 2 weken terug gehad met de Vertex II 60GB. Computer uit zetten. Volgende dag aan zetten, kon hij ook de boot schijf niet vinden. De SSD was ineens overleden.
Zelfde voorgehad met een Crucial M4 :)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Hmmm volgens deze link gaat het hem gewoon niet meer worden :
http://www.tomshardware.c...resets-z87x-d3h-4770.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Hetzelfde gehad met een 128GB Vertex II. Die dingen met hun sandforce controller staan er om bekend.
Als je zoiets hebt en hij doet het soms nog, dan meteen proberen de data te recoveren, maar grote kans is, dat je het gewoon kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Raven schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:26:
Die heb ik ooit eens geprobeerd te vinden, uiteindelijk maar een kabel met P4-connector besteld, zoiets als http://www.allekabels.nl/.../1145919/molex-kabel.html Die connector past er iig op.
Lijkt me ook een prima oplossing, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Iemand die toevallig de i5 4590T in bezit heeft voor Hyper-V? Lijkt mij een fijne processor i.v.m. energieverbruik. Kan er helaas weinig verhalen over vinden. Anders maar naar de (4570S) S-series kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:32
Waarom een -S of -T versie? Heb je een kleine behuizing?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 09:51:
Waarom een -S of -T versie? Heb je een kleine behuizing?
Nee, wil graag een zuinige server bouwen. Met een -S of -T uitvoering heb je een stuk zuinigere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nope, je hebt een CPU met een lager maximaal verbruik.

Performance-per-watt is zelfs lager dan een normale versie, en idle verbruiken al die Intel CPU's even veel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:02:
Nope, je hebt een CPU met een lager maximaal verbruik.

Performance-per-watt is zelfs lager dan een normale versie, en idle verbruiken al die Intel CPU's even veel.
Zeker? Waarom zou je dan die CPU willen? Maar dan weet ik niet of ik er wat met Hyper-V aan heb. Als ik Hyper-V installeer, zet hij volgens mij de CPU op max performance. Hij gaat niet in een goede C-State. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
First things first:

Waarom zou je de CPU willen? Omdat hij een lager maximaal verbruik heeft. In een kleine behuizing waar koeling lastig te realiseren is, is het een makkelijkere CPU om te koelen. Vooral in Passieve of mITX kastjes is het dus slim om zo'n CPU te nemen, omdat je CPU gewoon minder heet wordt.

Hyper-V zet de CPU niet (meer) op Max Performance voor zover ik weet. Microsoft raad dit wel aan omdat er vroeger bugs geweest zijn met CPU's die er te lang over deden om uit bepaalde C- en P- states te wisselen.

Voor zover ik weet is dat tegenwoordig (met Hyper-V 2012 R2 en Windows 8 ) opgelost.

Of je er dus wat aan hebt met Hyper-V hangt niet meer af van de Max Performance die je zorgen baart, maar eerder of je het ding in een kleine kast gaat proppen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:09:
First things first:

Waarom zou je de CPU willen? Omdat hij een lager maximaal verbruik heeft. In een kleine behuizing waar koeling lastig te realiseren is, is het een makkelijkere CPU om te koelen. Vooral in Passieve of mITX kastjes is het dus slim om zo'n CPU te nemen, omdat je CPU gewoon minder heet wordt.

Hyper-V zet de CPU niet (meer) op Max Performance voor zover ik weet. Microsoft raad dit wel aan omdat er vroeger bugs geweest zijn met CPU's die er te lang over deden om uit bepaalde C- en P- states te wisselen.

Voor zover ik weet is dat tegenwoordig (met Hyper-V 2012 R2 en Windows 8 ) opgelost.

Of je er dus wat aan hebt met Hyper-V hangt niet meer af van de Max Performance die je zorgen baart, maar eerder of je het ding in een kleine kast gaat proppen.
Ik wil hem denk ik in een Elite 110 zetten. Zal even opmeten of ik die op een goede locatie thuis kan zetten. Ik zit daarbij ook aan plug-and-play waterkoeling set te denken. Passief koelen vind ik toch niet zo prettig. Zal dat voldoende zijn, of kan ik beter een iets grotere kast nemen?

Zal eens uitzoeken hoe dat met die C-States in Hyper-V zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zo'n Elite 110 is groot zat voor een fatsoenlijke koeler. Ik heb die behuizing zelf ook (4x) alleen dan met Celeron's. Het zijn ruime behuizingen met genoeg ventilatie gaten waardoor airflow geen probleem is.

Ik denk stiekem dat je prima toe kan met de boxed koeler. Tenzij je het ding 100% van de tijd 100% belast zal je het ding amper horen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:19:
Zo'n Elite 110 is groot zat voor een fatsoenlijke koeler. Ik heb die behuizing zelf ook (4x) alleen dan met Celeron's. Het zijn ruime behuizingen met genoeg ventilatie gaten waardoor airflow geen probleem is.

Ik denk stiekem dat je prima toe kan met de boxed koeler. Tenzij je het ding 100% van de tijd 100% belast zal je het ding amper horen...
Ah, goed om te weten. Ik heb vanaf het AMD X4 tijdperk slechte ervaringen met boxed koelers. :) Een Scythe Big Shuriken vond ik altijd fijn. Zal eens uitzoeken hoe de Intel stock koeler presteert. Raad je aan om de ventilatoren te vervangen of extra bij te plaatsen?

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Er zit 1 12CM fan in die CM Elite 110 en die hoor je amper (mits je hem op je moederbord aan sluit, en moederbord de snelheid netjes regeld, op 100% zul je hem wel horen uiteraard).
Ik heb 4 van die kastjes staan met G1820's er in.
Als ze alle 4 aan staan hoor je ze hier wel (staan op het bureau) maar vervelend zijn ze zeker niet.

Ter vergelijking, mijn desktop met Gigabyte AMD 7950 3GB Windforce3 in een Fractal Design Define R4 onder het bureau maakt meer lawaai. Terwijl zowel die kast als GPU als een van de stilste beoordeeld zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 13-01-2015 10:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:22:
Er zit 1 12CM fan in die CM Elite 110 en die hoor je amper (mits je hem op je moederbord aan sluit, en moederbord de snelheid netjes regeld, op 100% zul je hem wel horen uiteraard).
Ik heb 4 van die kastjes staan met G1820's er in.
Als ze alle 4 aan staan hoor je ze hier wel (staan op het bureau) maar vervelend zijn ze zeker niet.

Ter vergelijking, mijn desktop met Gigabyte AMD 7950 3GB Windforce3 in een Fractal Design Define R4 onder het bureau maakt meer lawaai. Terwijl zowel die kast als GPU als een van de stilste beoordeeld zijn :)
Oh, dat is niet gek. Weet ik voldoende, dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:07:
[...]

Zeker? Waarom zou je dan die CPU willen? Maar dan weet ik niet of ik er wat met Hyper-V aan heb. Als ik Hyper-V installeer, zet hij volgens mij de CPU op max performance. Hij gaat niet in een goede C-State. Klopt dat?
Zo'n CPU neem je als de PC niet meer dan x aantal watt mag verbruiken i.v.m. koeling of de stroomvoorziening.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:00:
[...]

Zo'n CPU neem je als de PC niet meer dan x aantal watt mag verbruiken i.v.m. koeling of de stroomvoorziening.
Precies, dat is echt de enige reden.

Een -S of -T uitvoering heeft een lagere maximum clockspeed t.o.v. de normale versie. Je zou zelfs een normale versie kunnen underclocken, waarbij je op nagenoeg exact dezelfde processor uitkomt. Het enige nadeel bij underclocken is dat je je turboboost verliest, waarmee een -S of -T uitvoering toch de beste optie is als een lager TPD gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Oké, dat is duidelijk. Dan kan ik beter de normale versie nemen. Dan lijkt mij dit een mooie set: http://nl.hardware.info/w...8362-161899-136362-215524

Iemand wat op aan te merken? Zijn er wellicht betere opties?

AantalProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 70,00€ 70,00
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
1Intel Core i5 4460€ 166,84€ 166,84
1Kingston HyperX Beast 16GB DDR3-1600 CL9 kit€ 139,50€ 139,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Seasonic G-Series 360W€ 50,00€ 50,00
7 productenImporteren als eigen wensenlijstTotaal€ 581,19

[ Voor 93% gewijzigd door JPtjeeNL op 13-01-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je linkje werkt niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Linkje zou nu moeten werken, sorry! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
offtopic:
Psst, Je kan ook het knopje: Genereer RML gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is een HWI lijstje vandaar dat die niet goed werkt op het forum van Tweakers.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:40:
Het is een HWI lijstje vandaar dat die niet goed werkt op het forum van Tweakers.
Is dat het. :) Ja moet zeggen dat ik m'n config al in HWI had staan. Ben benieuwd naar jullie tips/opmerkingen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
JPtjeeNL schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:30:
Oké, dat is duidelijk. Dan kan ik beter de normale versie nemen. Dan lijkt mij dit een mooie set: http://nl.hardware.info/w...8362-161899-136362-215524

Iemand wat op aan te merken? Zijn er wellicht betere opties?

AantalProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 70,00€ 70,00
1Crucial MX100 256GB€ 91,95€ 91,95
1Intel Core i5 4460€ 166,84€ 166,84
1Kingston HyperX Beast 16GB DDR3-1600 CL9 kit€ 139,50€ 139,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Seasonic G-Series 360W€ 50,00€ 50,00
7 productenImporteren als eigen wensenlijstTotaal€ 581,19
Je zou dit prima afkunnen met een 300W voeding welke nog iets efficiënter zou kunnen zijn bij idle verbruik.

Houd er wel rekening mee dat je een Haswell refresh CPU hebt gekozen met een 8x series chipset, dus misschien is een bios update nodig voordat die processor werkt op je moederbord. Ik dacht dat ASRock wel mogelijkheden had om bios updates uit te voeren zonder CPU op sommige moederborden, dus dan zou het niet zo'n probleem zijn.

Wat is eigenlijk je overweging om voor mini-ITX te gaan en niet voor thin mini-ITX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn niet echt veel 300W voedingen beschikbaar die efficienter zijn, de Cooler Master V450SM is wel een stuk efficienter, maar ook een stuk duurder weer.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En de kwaliteit van de Seasonic is erg hoog, misschien wel de beste in zijn range. Daar doe je sowieso geen miskoop aan :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
frennek schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:15:
[...]

Je zou dit prima afkunnen met een 300W voeding welke nog iets efficiënter zou kunnen zijn bij idle verbruik.

Houd er wel rekening mee dat je een Haswell refresh CPU hebt gekozen met een 8x series chipset, dus misschien is een bios update nodig voordat die processor werkt op je moederbord. Ik dacht dat ASRock wel mogelijkheden had om bios updates uit te voeren zonder CPU op sommige moederborden, dus dan zou het niet zo'n probleem zijn.

Wat is eigenlijk je overweging om voor mini-ITX te gaan en niet voor thin mini-ITX?
Oké, de voeding zal ik meenemen in de overweging. Wellicht behoud ik deze omdat ik dan wat upgrade mogelijkheden heb naar meer disks of een wat krachtigere CPU. Een voeding is toch zuiniger als hij grotendeels niet wordt belast? Hoeveel watt zou je besparen door naar een 300W te kijken? Als ik een 300W met Gold zoek, kom ik uit bij de Be quiet! TFX Power 2 Gold 300W, die zelfs nog wat duurder is dan de 360W die ik in de configuratie heb opgenomen.

Dat is een goede tip en neem ik zeker even mee. Het bordje ben ik nog niet helemaal uit en heb ik gekozen omdat deze veel wordt gekozen. Ik zat ook te denken aan een ASUS H81T, waar ik dan weer een SSD met mSATA kan verbinden. Is er wellicht een betere/zuiniger bordje aan te bevelen?

Ik heb Mini-ITX gekozen zodat ik wat meer uitbreidingsmogelijkheden heb. Denk aan:
- PCI-e slot voor een NIC. Wel zo handig met teaming in Hyper-V.
- Geen SODIMMs :)
-The_Mask- schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:17:
Er zijn niet echt veel 300W voedingen beschikbaar die efficienter zijn, de Cooler Master V450SM is wel een stuk efficienter, maar ook een stuk duurder weer.
Ja die lijkt mij helemaal overkill. Zal het verschil qua energieverbruik er ook niet binnen een paar maanden uit hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door JPtjeeNL op 13-01-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Dan zou ik lekker voor de Seasonic gaan, zoveel zal het inderdaad niet gaan schelen.

Als je ook nog uitbreidingsmogelijkheden wilt hebben voor een extra NIC en je geen SODIMMs wilt gebruiken is dat mini-ITX moederbord inderdaad een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
- Qua processor, zijn er wellicht betere alternatieven? Heb al de nodige tests bekeken en deze leek mij er goed uit te komen.
- Geheugen zal ik op basis van compatibility met CPU/moederbord uitzoeken.
- CPU Koeler, ik ken de Scythe Big Shuriken nog van vroeger, maar dan had ik die in gebruik met een lichte CPU. Is waterkoeling een goede optie met één van de koelers van Corsair bijvoorbeeld? Of zijn er betere Big Shuriken alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat denk je dat zo'n i5 verbruikt joh, ik draai hier een i5-3570 op een boxed koeler, en dat ding draait zelfs bij hoge CPU belasting zo langzaam dat ik hem amper hoor.

Een i5 van de 4xxx serie is zelfs nog een tandje zuiniger... Dus ik denk dat je je druk maakt om niets :)

Probeer het gewoon eens met de boxed koeler, die krijg je er toch semi-gratis bij. Bevalt het niet, kan je altijd nog een betere koeler kopen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:21:
En de kwaliteit van de Seasonic is erg hoog, misschien wel de beste in zijn range. Daar doe je sowieso geen miskoop aan :)
Qua kwaliteit is het de beste voeding voor 50/60 euro met een hoog rendement.
JPtjeeNL schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:21:
Ja die lijkt mij helemaal overkill. Zal het verschil qua energieverbruik er ook niet binnen een paar maanden uit hebben.
Nee een paar maanden is sowieso altijd vrij lastig, komt altijd neer op een paar jaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:48:
Wat denk je dat zo'n i5 verbruikt joh, ik draai hier een i5-3570 op een boxed koeler, en dat ding draait zelfs bij hoge CPU belasting zo langzaam dat ik hem amper hoor.

Een i5 van de 4xxx serie is zelfs nog een tandje zuiniger... Dus ik denk dat je je druk maakt om niets :)

Probeer het gewoon eens met de boxed koeler, die krijg je er toch semi-gratis bij. Bevalt het niet, kan je altijd nog een betere koeler kopen.
Oké, ik haal 'm van de configuratie af. Scheelt toch weer. :) Wat voor configuratie met wat voor verbruik heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
i5-3570, 4*4TB HDD, ASRock H77-Pro4-M, M1015, 1*128GB Samsung 840 Pro SSD.

Draait ESXi op, verbruik zit dacht ik rond de ~50W laatste keer dat ik het gemeten heb.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:04:

Draait ESXi op, verbruik zit dacht ik rond de ~50W laatste keer dat ik het gemeten heb.
Valt best mee. Lijkt mij idle. 4x 6W eraf voor de disks kom je op zo'n 25/26W. Daar mik ik ook een beetje op. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 13:36
FireDrunk schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:04:

Is ook ongeveer mijn verbruik met een gen4 i3 op 3GHz, 2x2TB, 1x4TB, 16GB RAM en 3 SSDs, zo tussen de 40 en 50 watt. Gemeten met een amperetang met driedubbele winding voor meer precisie.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-09 09:27
Mensen, ik zit met een probleem. Ik ben bezig zelf een downloadserver in elkaar te flansen maar ik ben een leek op dit gebied en ik kom geen stap verder. Ik heb een Intel D525MW moederbord met Atom processor (onboard) en 2GB geheugen. Het enige wat het ding moet kunnen is downloaden en extern benaderbaar zijn. Dus stel ik zit bij mn vriendin thuis, dan wil ik de bestanden kunnen benaderen en afspelen op haar MacBook of op mijn tablet (Xperia Z). En thuis moeten de bestanden natuurlijk naar mijn mediaspeler gestreamd kunnen worden. Ik heb er nu een SSDNow 120GB en een WD Green 2TB in zitten, dit gaat nog uitgebreid worden maar ik wil eerst alles weekend hebben. Dat lijkt me niet teveel gevraagd :p maar waar loop ik tegenaan :

Gister probeerde ik er eerst NAS4Free op te zetten, maar deze herkent mijn netwerkkaart (een onboard LAN, waarschijnlijk Realtek 8111 nog iets maar dat weet ik niet zeker en ik kan het ook nergens vinden) niet waardoor er dus geen verbinding met mijn thuisnetwerk gemaakt kan worden. Bij het installeren van drivers kreeg ik foutmeldingen en ik heb totaal geen kaas gegeten van die commands. Even later heb ik het geprobeerd met een tutorial van Ubuntu Server, maar ook daarmee kon er geen verbinding gemaakt worden waardoor alles spaak liep en nergens op internet kon ik vinden hoe ik dit op kon lossen.

Toen was het 2 uur 's nachts en heb ik besloten om de volgende middag het te gaan proberen met mijn Windows 8.1 Pro licentie. Van Windows heb ik wat meer verstand, maar nu lukt het mij niet om met Remote Desktop vanaf een vreemd netwerk mijn PC te benaderen. In het eigen thuisnetwerk is er geen probleem, zodra ik met 4G probeer in te loggen is er geen connectie mogelijk. Het port forwarden in de router en dan dus het externe IP adres van de router benaderen, alles is geprobeerd en niets werkt.

Nu zit ik gefrustreerd in de trein naar mijn afspraak van vanavond en ben ik weer aan het googlen, maar ik kom steeds op dezelfde tutorials uit die ik al meermalen gevolgd heb en niet werken. Zie ik misschien iets over het hoofd of is het op een andere manier mogelijk om datgene wat ik op wil zetten voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
is een VPN server draaien niet veel makkelijker en veiliger dan gewoon RDP poorten open zetten?

*ps: is wel een beetje offtopic*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:17
The Fatal schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 18:30:
is een VPN server draaien niet veel makkelijker en veiliger dan gewoon RDP poorten open zetten?

Met de virtual server functies van router kan je hem extern ook via een andere poort laten doorsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Processor:
Ik twijfel of de i5 4570 vs de i5 4460 voor 15 euro geen betere investering is?

Moederbord:
Zie sommige moederborden met 2 LAN aansluitingen. Neemt de nood om een extra NIC te nemen af en sommige hebben nog WiFi ook. Vraag is alleen hoeveel je het gaat gebruiken, maar je kunt er dan ook een Wireless Access Point van maken. Qua verbruik valt het allemaal best mee. Ben een beetje terughoudend met de Atheros chips, maar als ik de blogs lees over de fratsen die je met de Intel WG-I218V moet uithalen, ben ik benieuwd of dat onder de nieuwe Windows Server nog blijft werken. Het gaat daarom tussen deze 3 bordjes: http://nl.hardware.info/v...tjee/moederborden-hyper-v

B85M
- Goedkoop
- 3 SATA

B85I
- Zuinig
- Mini PCI-E
- Realtek ALC1150
- DisplayPort
- +1 SATA

Z97
- Alles van hierboven
- 6x USB 3 en 6x USB 2, VS 6 om 4 bij de andere 2 bordjes
- Bluetooth
- Extra WiFi module
- M.2 aansluiting
- +1 SATA
- Meest zuinige bordje (hoe het kan, geen idee :))

Wat denken jullie?

[ Voor 158% gewijzigd door JPtjeeNL op 13-01-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
The Fatal schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 18:30:

Als dat beter werkt... ga ik me daar in verdiepen. :)

En excuses voor de offtopic.

[ Voor 5% gewijzigd door Point op 13-01-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:27
JPtjeeNL schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:07:
<knip> Maar dan weet ik niet of ik er wat met Hyper-V aan heb. Als ik Hyper-V installeer, zet hij volgens mij de CPU op max performance. Hij gaat niet in een goede C-State. Klopt dat?
C states en Hyper-V werken prima samen, zie TheByteBoy in "Het grote zuinige server topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Point schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 20:04:
[...]

Als dat beter werkt... ga ik me daar in verdiepen. :)

En excuses voor de offtopic.
Openvpn AS appliance is een goeie gemakkelijke gratis oplossing voor thuisgebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
citruspers schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:52:
[...]

Openvpn AS appliance is een goeie gemakkelijke gratis oplossing voor thuisgebruik :)
Thanks! Lijkt er op dat dat precies is wat ik nodig heb. Had ik eerder moeten weten, had me een hoop gehannes gescheeld haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Graag gedaan! Ik zou alleen in dit geval niet de standaardpoorten (443 en 1149 geloof ik?), dat vind 'ie niet zo leuk. Werkt verder vrij simpel, er zijn images beschikbaar voor Hyper-V en ESXi en de gratis licentie kan 2 gelijktijdige gebruikers aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
citruspers schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 01:01:
Graag gedaan! Ik zou alleen in dit geval niet de standaardpoorten (443 en 1149 geloof ik?), dat vind 'ie niet zo leuk. Werkt verder vrij simpel, er zijn images beschikbaar voor Hyper-V en ESXi en de gratis licentie kan 2 gelijktijdige gebruikers aan :)
Oké, ik zit hier nu al de hele middag mee te klooien maar ik begrijp er ook niks van. Ik moet de file dus importeren in Hyper-V? Maar dat lukt al niet, want die optie bestaat niet zolang ik niet kan connecten met een server.

Is er ergens een stap voor stap tutorial beschikbaar?

EDIT: Oh laat maar, ik zie net dat Virtualization niet ondersteund wordt door het moederbord (Intel Desktop Board D525MW.

[ Voor 8% gewijzigd door Point op 14-01-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Je maakt in principe gewoon een VM aan met de harddisk file die je hebt gekregen. Zie ook de handleiding die online staat op hun site :) (hint: gen1 virtual machine en sta mac spoofing toe op je virtuele switch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
citruspers schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 18:57:
Je maakt in principe gewoon een VM aan met de harddisk file die je hebt gekregen. Zie ook de handleiding die online staat op hun site :) (hint: gen1 virtual machine en sta mac spoofing toe op je virtuele switch)
Yes, maar zo ver kan ik al niet komen. Als ik op 'Connect to Server' klik en kies voor 'Local Computer', dan krijg ik deze foutmelding:

"Hyper-v encountered an error trying to access an object on computer 'localhost' because the object was not found. the object might have been deleted, or you might not have permission to perform the task. Verify that the Virtual Machine Management service on the computer is running. If the service is running, try to perform the task again by using Run as Administrator."

En vervolgens kan ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
heb net de volgende bestelling gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master N200 Closed€ 31,88€ 31,88
1Kingston KVR16N11S8/4€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,78

Toelichting:
Qua CPU zal de G1840 meer dan snel genoeg zijn voor NAS taken.

Heb voor de Asrock B85m-pro4 gegaan ipv de B85m-ITX vanwege de netwerk chip die onboard zit.
De Atheros op de B85m-ITX word niet goed ondersteund in linux (WOL) voor zo ver ik heb gevonden. De B85m-Pro4 heeft een intel chip.
Dit aangezien ik toch geen windows zal draaien leek me dit een veiligere keuze. Nadeel is alleen dat het formaat groter is waardoor ook de kast weer groter word.

Heb zitten twijfelen tussen de Coolermaster N300 en de N200, vanwege het kleinere formaat toch voor de N200 gekozen. Als het ITX formaat was geweest was het zeker de cooler master elite 110 geworden.

Had nog wel wat goedkoper geheugen kunnen kiezen, maar dit reepje is low profile en staat op de support list op de asrock site. Vond ik toch net een wat veiliger idee.

Al met al was het zon €199,75 incl verzenden. Voor dat geld kan ik geen vergelijkbare 3+ bay nas vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ik heb ook een desktop staan die ik eventueel kan ombouwen naar Hyper-V bak met Windows Server 2012 R2. Daar kan ik natuurlijk ook Office opzetten en wellicht zelfs iRacing mee spelen. De PC was ooit bedoeld voor Battlefield 4 in Eyefinity. Eyefinity met 3x U2312HM heb ik nog, alleen Battlefield 4 erg weinig gespeeld. Het gaat om de volgende setup:

http://nl.hardware.info/w...130510-220847-67355-71581

Daar zit natuurlijk al in:
- i5 2500K
- 16 GB geheugen
- Goed moederbord
- Stille fans
- SSD
- Goede voeding

De 7970 kan ik er uithalen, want dat verbruik is in een server natuurlijk zonde. Wat verwachten jullie dat dit zal verbruiken? Ik lees verder in dit topic dat mensen 25W idle hiermee hebben behaald, wat mij vrij schappelijk lijkt. Wat zal het inclusief videokaart verbruiken? Vind ik lastig om te zeggen. Als ik online research doe kom ik op veel hogere waarden uit als dat sommige van jullie hebben gemeten. Wellicht dat jullie een gok kunnen doen?

P.S., let niet op die 1000W voeding. Wilde ooit eens CrossFire draaien, maar uiteindelijk voldeed deze enkele 7970 prima. 1000W was toen niet gek veel duurder dan 750W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je de Cooler Master Silent Pro Gold 1000W verkoopt voor zo'n 75 euro, kun je een mooie efficiënte voeding zoals de Cooler Master VSM serie er voor terug kopen. Dat gaat wel wat(t) schelen.

Maar 25W lijkt mij vrij laag, denk dat je meer aan 35W moet denken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:17
The Fatal schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:30:
heb net de volgende bestelling gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master N200 Closed€ 31,88€ 31,88
1Kingston KVR16N11S8/4€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 190,78

Toelichting:
Qua CPU zal de G1840 meer dan snel genoeg zijn voor NAS taken.

Heb voor de Asrock B85m-pro4 gegaan ipv de B85m-ITX vanwege de netwerk chip die onboard zit.
De Atheros op de B85m-ITX word niet goed ondersteund in linux (WOL) voor zo ver ik heb gevonden. De B85m-Pro4 heeft een intel chip.
Dit aangezien ik toch geen windows zal draaien leek me dit een veiligere keuze. Nadeel is alleen dat het formaat groter is waardoor ook de kast weer groter word.

Heb zitten twijfelen tussen de Coolermaster N300 en de N200, vanwege het kleinere formaat toch voor de N200 gekozen. Als het ITX formaat was geweest was het zeker de cooler master elite 110 geworden.

Had nog wel wat goedkoper geheugen kunnen kiezen, maar dit reepje is low profile en staat op de support list op de asrock site. Vond ik toch net een wat veiliger idee.

Al met al was het zon €199,75 incl verzenden. Voor dat geld kan ik geen vergelijkbare 3+ bay nas vinden.
Net systeem zo, kan je je verbuik eens meten als je de boel draaiende heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
daar ben ik ook erg benieuwd naar.. Heb alleen (nog) geen energy meter helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:25:
Als je de Cooler Master Silent Pro Gold 1000W verkoopt voor zo'n 75 euro, kun je een mooie efficiënte voeding zoals de Cooler Master VSM serie er voor terug kopen. Dat gaat wel wat(t) schelen.

Maar 25W lijkt mij vrij laag, denk dat je meer aan 35W moet denken.
Haha ;) 35W valt best mee.
Zie dat die kaart in idle zo'n 12W doet. Niet gek. De voeding verkopen zou idd ook goed kunnen. Zal binnenkort eens Windows Server installeren.

OT:
Kan iemand een goede energiemeter aanraden? Zag dat er een mooi topic over was, maar kon er geen chocola van maken wat nou een goede meter is. Jammer dat Conrad de Voltcraft Energy Monitor 3000 niet meer heeft. Dat zou een duidelijke koop geweest zijn. Over de Energy Check lees ik wat mindere reacties, maar die is nu 15 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door JPtjeeNL op 16-01-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Hopelijk hier een advies. Wil graag upgraden op mijn oude setup (unraid)

Nieuwe setup. ZFS (dus ECC) en liefst 8 sata devices (meer mag). Eventueel kan ik genoegen nemen met 6. Zo te lezen ondersteunen bijna alle S1150 cpu's ECC. Volgens mij zoek ik dus een supermicro bord of zijn er goede alternatieven?

In de toekomst kan ik dan nog upgraden naar vt-x cpu, maar vooralsnog verwacht ik dit niet meer nodig te zijn.

Als tussenoplossing zou ik nog mijn huidige setup een upgrade kunnen geven en onder freenas een raid 6 maken op basis van UFS. Ik heb de beschikking over een supermicro ATOM 525 board. Is Raid6 nog aan te raden?

Wie maakt me los? Budget is rond de 500 euro ex schijven. Behuizing, voeding aanwezig. Als schijven wil ik de seagate barracuda 4 tb nemen (6 of 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ipv VT-x bedoel je neem ik aan VT-d. Alle CPU's hebben tegenwoordig VT-x aan boord.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
FireDrunk schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:42:
ipv VT-x bedoel je neem ik aan VT-d. Alle CPU's hebben tegenwoordig VT-x aan boord.
Je hebt waarschijnlijk gelijk :) voorlopig is exsi etc nog iets te hoog gegrepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je 8 devices wil icm ZFS en meer mag, ga dan gelijk voor 10 icm RAIDZ2, dat is een goed aantal voor ZFS.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
FireDrunk schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:54:
Als je 8 devices wil icm ZFS en meer mag, ga dan gelijk voor 10 icm RAIDZ2, dat is een goed aantal voor ZFS.
En welk moederbord ga ik dan nemen? De asrock c2550 is een optie, echter mis ik dan de mogelijkheid tot virtualisatie in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hier iets uit?

http://tweakers.net/categ...hhZKOkrmBpSmIMjQ0ByqqrQUA

pricewatch: ASRock E3C226D2I
Is een mooi bordje, alleen moet je dan om 10 disks aan te sluiten, een HBA plaatsen in het enige vrije slot.

[ Voor 34% gewijzigd door FireDrunk op 16-01-2015 19:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Voor een kleine meerprijs heb je deze:

pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

14x sata, 4x ddr3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Wat is het voordeel van de asrock (hierboven genoemd) tov de x10sl7-f. Beide hebben een LSI en ondersteunen plenty disks.

Goedkoopste celeron erin en 16gb ecc en ik ben ZFS proof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mITX vs mATX en miniSAS vs SATA aansluitingen.

Voor de rest scheelt het niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 18:15

Eagle Creek

Breathing security

Vraagje over zo'n pico PSU.

In de BBG van mux lees ik dat hij bv. een moederbord aanraadt met ingebouwde DC-adapter, zoals pricewatch: Asus H81T.

Als ik het goed begrijp stop je hier direct je adapterstekker in en klaar is kees. Maar hoe worden je SATA-apparaten dan gevoed?

Bij een regulier ATX-moederbord zou je m.b.v. een aansluiting zoals deze e.e.a. kunnen realiseren. Een SATA stekker, een PATA-> SATA convertor en je bent klaar voor twee schijven.

Maar hoe zit dat met de Asus?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Komt een kabeltje mee waarmee je de stroom van het moederbord kunt halen.
Afbeeldingslocatie: http://extremespec.net/wp-content/uploads/2014/04/ASUS-H81T-Review-04.jpg

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Aahzo! Was hier niet bekend mee en zat inderdaad al naar een dergelijke aansluiting op dat bord te zoeken.
En dat is ook geschikt voor 2 SATA's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Als je 't niet weet mag je het ook gewoon zeggen hoor ;).
Er zit volgens de handleiding van Asus i.i.g. één kabel bij...

Edit
En ook maar één header op het moederbord.
Dat is dus wel iets om even rekening mee te houden.

Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1082519-0/sata-voedingskabel-splitter-0.15-meter.jpg

[ Voor 106% gewijzigd door Eagle Creek op 16-01-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnob
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 19:40
Ik heb dat bord ook.
met de kabel kun je inderdaad 2 devices aansluiten.
Eagle Creek schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:44:
Aahzo! Was hier niet bekend mee en zat inderdaad al naar een dergelijke aansluiting op dat bord te zoeken.
En dat is ook geschikt voor 2 SATA's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervoort
  • Laatst online: 11-08 18:54
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 228,63€ 228,63
1Kingston SDCA10/16GB€ 9,50€ 9,50
2Kingston KTH-PL316E/8G€ 86,97€ 173,94
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 248,89€ 248,89
1Gelid Solutions Thermal Compound GC-Supreme 7 Gram + Spatel€ 6,12€ 6,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,08

Het is eindelijk zover :) , de aanschaf van een server met als doel virtualisatie.
Hypervisor: WMware vSphere 5.5, geinstalleerd op de Kingston SDCA10/16GB.
Geen aanschaf van lokale harde schijven, dit vanwege het hebben van een NAS met support voor het iSCSI protocol.

Graag ben ik benieuwd naar jullie mening qua prijs, techniek en stroomverbuik.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Je zit in het zuinige server topic. Dat ding noem ik niet zuinig, maar heeft wel server hardware aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 15:36
Ik wil binnenkort graag een server gaan bouwen en heb het volgende bedacht:
Het wordt (vooral) een file server, die gaat draaien op Debian. Daarnaast wil ik een beetje gaan spelen met streaming van video en muziek met bijvoorbeeld Flexget en/of Firefly. Het budget is 400 euro.

Dit heb ik ervan gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 41,-€ 41,-
1ASRock AM1H-ITX€ 50,95€ 50,95
1Toshiba MQ Series, 2TB€ 86,87€ 86,87
1Lian Li PC-Q01€ 56,-€ 56,-
1Kingston ValueRAM KVR16LE11S8/4€ 43,83€ 43,83
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 22,85€ 22,85
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,51

Ik heb vooral twijfels wat betreft de behuizing, daarvoor zat ik ook te kijken naar:
pricewatch: Silverstone Milo ML05B
pricewatch: Raijintek Metis Zilver (niet per se deze kleur)

Over Lian Li heb ik veel goeds gelezen, dus daar gaat mijn voorkeur een beetje naar uit. Het voordeel van de Raijintek is dat er geen uitsparing achterin is voor een PSU. Daardoor blijft er geen open gat als ik de Seasonic adapter gebruik. De Silverstone heeft als voordeel dat deze makkelijk op/onder een ander apparaat zou kunnen staan.

Heeft iemand toevallig ervaring met (één van) deze behuizingen? En kan me er eentje aan- of afraden?
Daarnaast: is AMD i.c.m. Linux nog een probleem? Is Intel nog steeds de betere keus in dat geval?
Graag hoor ik of jullie suggesties of opmerkingen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hou er rekening mee dat AMD tegenwoordig een stuk mindere performance per watt heeft dan Intel, dus een besparing nu kan je in 1 of 2 jaar al meer gaan kosten in stroomkosten.

[ Voor 11% gewijzigd door citruspers op 24-01-2015 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
citruspers schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 03:22:
Hou er rekening mee dat AMD tegenwoordig een stuk mindere performance per watt heeft dan Intel, dus een besparing nu kan je in 1 of 2 jaar al meer gaan kosten in stroomkosten.
Geldt dat ook voor AM1 vs. Bay Trail? Ik denk het namelijk niet, op basis van test door Tweakers en Hardware.Info:
reviews: Het AM1-platform met Athlon-apu
http://nl.hardware.info/r...forms-stroomverbruik-idle
(links naar pagina's met idle stroomverbruik, dat zal de processor waarschijnlijk het grootste deel van de tijd zijn)
De prestaties van de Celeron 1820 zijn beter, zoals te lezen bij Tweakers, maar ze nemen ook meer energie op. Wat is dan een verstandigere keus voor een server?
Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Bovenstaande artikel kan je op verschillende manieren interpreteren natuurlijk. De AMD is idle zuiniger, maar onder belasting juist weer niet. En de AMD lijkt ook een stuk trager (vandaar mijn performance per watt opmerking, niet verbruik in het algemeen).

Het ligt er echt helemaal aan wat je met je server gaat doen. Een fileserver zal inderdaad niet veel CPU kracht nodig hebben, maar als je van Plex (video transcoding) en Nieuwsgroepen (pariteitsberekeningen) gebruik gaat maken kan je er baat bij hebben om een snellere CPU te pakken.

Maar om het geheel in perspectief te zetten: mijn server met i3, Windows Server 2012 met Hyper-V:

* DNS
* DHCP
* ActiveDirectory
* Nieuwsgroepen
* VPN VM
* Router VM
* Test linux VM

Staat het gros van de tijd te idlen, maar als hij wat paardenkracht nodig heeft ben ik wel blij dat er een i3 in zit (ben geen fan van lang wachten) :)

Ik ken niet je hele usecase, maar als je met video streamen wil gaan experimenteren acht ik de kans heel hoog dat je deze ook realtime wil gaan transcoden (om te streamen naar je mobiele devices, of onderweg). In dat geval zou ik wel die 20-30 euro meer uitgeven aan een iets snellere CPU, scheelt je later een dure upgrade.

[ Voor 15% gewijzigd door citruspers op 24-01-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Goh, ik zie dat ik mezelf met dat streamen en transcoden toch meer gedoe op de hals haal dan ik had gedacht. Is het de moeite waard om me wat meer te verdiepen in hardware acceleration? Dan klinkt bijvoorbeeld dit: http://nl.hardware.info/n...h265-toe-aan-haswell-cpus wel weer interessant, maar dan zit ik meteen aan een Haswell (Core) CPU. Dat is toch even andere koek. Bovendien weet ik niet of dat (goed) werkt met Linux.
Is dat wel wat je bedoelt met nu 20-30 euro extra investeren? Of doel je dan meer op bijvoorbeeld een Pentium G3420?
En stel dat ik wel zou gaan transcoden op een Athlon 5150, kan ik dan bijvoorbeeld geen 1920x1080 streamen? Of moet ik dan iedere keer als ik iets wil kijken eerst een minuut wachten?

Ik ken zelf trouwens ook nog niet de hele usecase. Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets probeer, dus het is allemaal een beetje experimenteel. :P

Nog een vraag: je zegt dat je blij bent met die i3 als je die pk's nodig hebt, maar wanneer heb je die dan nodig? In die Linux VM's? Kost AD veel kracht? De dingen in het lijstje klinken vrij simpel. (Hoewel ik 'nieuwsgroepen' ook nog niet helemaal begrijp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@citruspers

Dat klopt, AMD low power cpu's moet je niet kiezen als veel cpu nodig hebt. Maar de meeste applicaties buiten transcoden e.d. zijn niet zo gulzig. Zo zijn tegenwoordig de AMD E1 laptops zeer goedkoop geworden. Voor iets rond 270 euro krijg je al zo'n ding met een veel lager verbruik.

Ik heb zelf Lenovo laptops met een zeer laag verbruik. Ver onder de 10W idle. Geschikt als je weinig cpu nodig hebt maar wel altijd aan moet staan. Denk aan een mail/web/file server. Dat soort thuisservers staan vaak niets te doen, misschien is er maar 1% activiteit. Dus het niets-doen verbruik is bepalend.

Men zegt wel dat je laptops niet altijd aan moet laten staan, en dat klopt wel gedeeltelijk. De batterij gaat achteruit of raakt defect op de lange duur. Maar je kunt er ook voor kiezen zonder batterij te werken. Daar staat tegenover dat de batterij als een UPS werkt zonder extra kosten. Lenovo's en Toshiba's zijn meestal wel degelijk gebouwd en zouden het toch wel jarenlang uit moeten houden 24x7. Ik heb een Toshiba die al ruim 9 jaar aan staat.

Andere nadelen zijn geen of weinig uitbreidbaarheid. Een extra ethernet netwerkkaart zit er meestal niet in, maar dat kan wel via USB (kost wel enkele Watts en netwerkperformance).

Mijn conclusie was dat ik niet zelf een server kon samenstellen die het zo goed zou kunnen qua zuinigheid en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubyD
  • Laatst online: 21-06 21:38
Ik zou binnenkort ook eens een server willen bouwen. Zelf heb ik nog geen ervaring met een toestel from scratch in elkaar te steken (enkel stukken vervangen enzo), dus dit lijkt me een ideaal projectje.

Na wat rond te kijken op best buy guides & andere topics zoals deze ben ik op dit gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1WD Green WD40EZRX€ 137,90€ 137,90
1Cooler Master Elite 110€ 33,50€ 33,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 33,70€ 33,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,70€ 31,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,81

Belangrijkste functies zijn file-opslag, crashplan voor backups en plex. Ik zou een Linuxdistributie gebruiken, waarschijnlijk Ubuntu. Ik werk voornamelijk met Windows en OSX op het werk en thuis, maar dit lijkt mij een goede gelegenheid om Linux nog eens te proberen.

Is dit een goede setup, of zijn er toch bedenkingen bij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 18:59
HubyD schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 17:53:
Ik zou binnenkort ook eens een server willen bouwen. Zelf heb ik nog geen ervaring met een toestel from scratch in elkaar te steken (enkel stukken vervangen enzo), dus dit lijkt me een ideaal projectje.

Na wat rond te kijken op best buy guides & andere topics zoals deze ben ik op dit gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1WD Green WD40EZRX€ 137,90€ 137,90
1Cooler Master Elite 110€ 33,50€ 33,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 33,70€ 33,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,70€ 31,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,81

Belangrijkste functies zijn file-opslag, crashplan voor backups en plex. Ik zou een Linuxdistributie gebruiken, waarschijnlijk Ubuntu. Ik werk voornamelijk met Windows en OSX op het werk en thuis, maar dit lijkt mij een goede gelegenheid om Linux nog eens te proberen.

Is dit een goede setup, of zijn er toch bedenkingen bij? :)
De itx mobo heeft een atheros LAN aansluiting, laat zich volgens mij niet goed installeren onder een linuxdistributie. Ik kreeg het in elk geval niet voor mekaar met esxi.

Je kan er even op googlen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28
In mijn ervaring is een WD green drive en linux niet zo'n gelukkige combinatie.

Er zijn oplosbare issues met de intellipark feature van deze drives.

Mijn grootste probleem is echter dat ik deze drives onder linux niet automatisch in slaapstand (stand-by) krijg. De drive blijft bij mij altijd draaien tenzij ik deze zelf (via hdparm -y /dev/sdX) laat downspinnen.

Google eens op "linux" en "WD green".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, ik weet niet meer wat/of ik ooit iets heb aangepast of gescript, maar bij mij gaat een WD Green (met aangepaste intellipark) probleemloos in slaapstand.

Is de drive zeker niet in gebruik?

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2015 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
Als je de intellipark uitschakelt (WDidle3.exe) dan zou, volgens diversse internet bronnen, de WD green drive weer moeten luisteren naar linux (hdparm -S nn /dev/sdX).

Ook zou HD--tune een "oplossing" kunnen zijn.

Dit heb ik nog niet geprobeerd. Het is neer iets voor de gevorderde gebruiker.

De drive is zeker niet in gebruik. Echter gaat nooit in stand-by (getest met hdparm -C /dev/sdX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Net even gekeken. Ik heb voor zover ik niets over het hoofd zie gewoon alleen een spindown ingesteld voor hdparm, die werkt ook precies volgens specificatie, dus waarom het bij jou niet werkt zou ik zo niet weten.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
Welk hdparm commando, dan kan ik dit later vandaag ook eens proberen?

Wellicht ligt het aan de aangepaste intellipark.
Heb je dit uitgezet of op 300 seconden (5 minuten ingesteld)?

[ Voor 0% gewijzigd door MariosCube op 25-01-2015 00:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Net maar nog eens even getimed. Mijn timeout is 17,5 minuten, hdparm -S 210 via debians hdparm.conf (aldaar spindown_time = 210 dus).

Weet je echt helemaal zeker dat de schijf niet wordt benaderd (eventueel bijvoorbeeld door een fs zelf)?

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2015 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 22-09 17:18
Nonstop decay schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:50:
Ik wil binnenkort graag een server gaan bouwen en heb het volgende bedacht:
Het wordt (vooral) een file server, die gaat draaien op Debian. Daarnaast wil ik een beetje gaan spelen met streaming van video en muziek met bijvoorbeeld Flexget en/of Firefly. Het budget is 400 euro.

Dit heb ik ervan gemaakt:

Ik heb vooral twijfels wat betreft de behuizing, daarvoor zat ik ook te kijken naar:
pricewatch: Silverstone Milo ML05B
pricewatch: Raijintek Metis Zilver (niet per se deze kleur)

Over Lian Li heb ik veel goeds gelezen, dus daar gaat mijn voorkeur een beetje naar uit. Het voordeel van de Raijintek is dat er geen uitsparing achterin is voor een PSU. Daardoor blijft er geen open gat als ik de Seasonic adapter gebruik. De Silverstone heeft als voordeel dat deze makkelijk op/onder een ander apparaat zou kunnen staan.

Heeft iemand toevallig ervaring met (één van) deze behuizingen? En kan me er eentje aan- of afraden?
Daarnaast: is AMD i.c.m. Linux nog een probleem? Is Intel nog steeds de betere keus in dat geval?
Graag hoor ik of jullie suggesties of opmerkingen hebben. :)
Heb je ook al eens gekeken naar een Cooltek CoolCube? Qua afwerkingsniveau gelijk aan LianLi (dwz puur aluminium, geen scherpe randen), maar ook met afdekplaat indien je geen SFX (coolcube mini, zie hier) / ATX (de normale, zie hier) voeding wil gebruiken. Ook qua prijs goed te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Munchkin op 25-01-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
iamzero456 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:07:
[...]

De itx mobo heeft een atheros LAN aansluiting, laat zich volgens mij niet goed installeren onder een linuxdistributie. Ik kreeg het in elk geval niet voor mekaar met esxi.

Je kan er even op googlen ;)
nope, met die chipset zijn inderdaad wat problemen.
Daarom heb ik gekozen voor een Intel chip, (helaas geen itx formaat)
Maar draait nu ubuntu op zonder problemen. Ook WOL etc werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nonstop decay
Munchkin schreef op zondag 25 januari 2015 @ 10:54:
[...]

Heb je ook al eens gekeken naar een Cooltek CoolCube? Qua afwerkingsniveau gelijk aan LianLi (dwz puur aluminium, geen scherpe randen), maar ook met afdekplaat indien je geen SFX (coolcube mini, zie hier) / ATX (de normale, zie hier) voeding wil gebruiken. Ook qua prijs goed te doen.
Cool, ziet er goed uit! Bedankt voor de tip! :D
Het enige wat een beetje jammer lijkt is dat er slechts plek is voor 2 harde schijven. Dan zou ik toch met een probleem zitten mocht ik er ooit eentje bij willen plaatsen. Of is een 2x 2,5" bracket op de plek van de 3,5" schijf ook een optie? Misschien is dat wel handig...

@ anderen: over die WD Green met Linux: ik heb er eentje in m'n PC zitten en ik draai op het moment Linux Mint. Ik kan de schijf inderdaad niet zomaar laten downspinnen (wat ie onder Windows wel doet) maar buiten dat werkt -ie prima.
Is het aan of af te raden om daar iets aan te doen? Downspinnen bespaart wat energie, maar ik heb ook weer gelezen dat veel downspinnen en weer opstarten zorgt dat de schijf sneller 'slijt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 19:35
Ik heb twee maal pricewatch: WD Green WD60EZRX in m'n Linux-Debian fileserver zitten. Ik had ergens gelezen dat die wdidle3.exe niet meer nodig zou zijn voor 6TB disks - en inderdaad, out-of-the-box kon ik deze met hdparm automatisch laten idlen. Geen WD tool hoeven te gebruiken.

(wel kan ik mij irriteren aan de traagheid van opstarten vanuit idle, dat dan weer wel...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat is traag? 3,5, 10 seconden?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
@begintmeta & @Nonstop decay & @vanaalten

Wat mij opvalt is dat de servers met Debian de WD green wel laten downspinnen (tot idle) en de servers met linux Mint (waaronder de mijne: linux mint 17.1) niet.

@vanaalten

wdidle3.exe voorkomt dat de s.m.a.r.t. waarde 193 van de WD greens te snel oploopt onder Linux. Dit tooltje heeft volgens sommigen als neveneffect dat de WD grens nu wel downspinnen tot stand-by.

Ik zou als ik jou was voor de zekerheid toch even de s.m.a.r.t. waarde 193 checken. Better safe than sorry. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 22-09 17:18
Nonstop decay schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:07:
[...]

Cool, ziet er goed uit! Bedankt voor de tip! :D
Het enige wat een beetje jammer lijkt is dat er slechts plek is voor 2 harde schijven. Dan zou ik toch met een probleem zitten mocht ik er ooit eentje bij willen plaatsen. Of is een 2x 2,5" bracket op de plek van de 3,5" schijf ook een optie? Misschien is dat wel handig...
Ik heb zelf de mini, en kan je vertellen dat dat met de mini iig niet zonder meer mogelijk is. Met wat knutselen zijn er overigens wel mogelijkheden om extra schijven kwijt te raken op de plek waar anders de voeding zou zitten. Zeker met 2.5" schijven lijkt mij dat vrij makkelijk te realiseren.

Op de normale is het wellicht wel mogelijk indien je een kooi kunt vinden die gebruik maakt van de schroefgaten aan de onderzijde van een hd, want dat zijn de gaten die je bij deze behuizingen gebruikt. Ik zou niet 1,2,3 weten of zoiets bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bij de Mini zit dus een plaat of de SFX 'gat' mee af te dichten? Dat is mooi! Ik wilde al zo'n kast aanschaffen, maar vind het lelijk om zo'n gat te zien, omdat ik een externe adapter gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gaten in behuizingen zijn mbh wat plaatmateriaal, een zaag, een boor en wat schuurpapier eigenlijk altijd heel acceptabel af te dichten trouwens.
Pagina: 1 ... 52 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.