Oh, 3.14 ging bij mij ook niet briljant (Debian weliswaar). Daarmee schakelde de processor niet meer (goed) terug met als gevolg dat het verbruik grofweg 10W hoger lag dan met 3.13.
Ik heb een linux servertje samengesteld. Naast onderstaande componenten zit er ook nog een 2.5" laptopschijf in als bootdisk. Voorlopig gebruik is als OS nog even Linux Mint 16 (tot de LTS uit is).
Na de packet C6 in het EUFI/BIOS aan te hebben gezet en powertop te hebben ingesteld is het verbruik aan het stopcontact ca 20-21 Watt (gemeten met zo'n Cresta metertje
. Het absolute verbruik zal wel niet kloppen, maar het gemeten verbruik is in ieder geval lager dan van mijn oude server).
Nu mijn vraag/probleem:
Als ik de WD Green disk in Standby Mode zet via "hdparm -y /dev/sdb" dan wordt het verbruik ca 3-4 Watt lager.
Echter dit moet ik handmatig doen. Uit zichzelf spint de drive niet down (ook niet na 10 minuten).
De drive lijkt ook niet te reageren op "hdparm -S x /dev/sdb" (x is een waarde)
Zie ik iets over het hoofd, of is er een andere manier om de drive te laten "downspinnen" na een bepaalde tijd?
Oplossingen welkom!
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 31,84 | € 31,84 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 52,90 | € 52,90 |
1 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 131,95 | € 131,95 |
1 | Corsair Value Select CMV8GX3M2A1600C11 | € 63,- | € 63,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 279,69 |
Na de packet C6 in het EUFI/BIOS aan te hebben gezet en powertop te hebben ingesteld is het verbruik aan het stopcontact ca 20-21 Watt (gemeten met zo'n Cresta metertje

Nu mijn vraag/probleem:
Als ik de WD Green disk in Standby Mode zet via "hdparm -y /dev/sdb" dan wordt het verbruik ca 3-4 Watt lager.
Echter dit moet ik handmatig doen. Uit zichzelf spint de drive niet down (ook niet na 10 minuten).
De drive lijkt ook niet te reageren op "hdparm -S x /dev/sdb" (x is een waarde)
Zie ik iets over het hoofd, of is er een andere manier om de drive te laten "downspinnen" na een bepaalde tijd?
Oplossingen welkom!
Goeie, het downspinnen van een disk lukt mij ook niet, maar dan in Ubuntu. Eindeloos irritant omdat dat zo'n makkelijke en grote besparing is
En als je handmatig de spindown doet, staat die schijf dan niet binnen de waarde X weer aan? Het commando is namelijk wel goed, maar wellicht krijgt de schijf iedere keer binnen die tijd een nieuwe instructie.
Volgens mij heb ik al eerder eens de oplossing voor het spindown probleem gepost.
Ik heb ook WD Greens en die doen niet goed spindownen met -S onder Ubuntu/Linux.
Ik gebruik een spindown tooltje: https://code.google.com/p/spindown/
Voelt bloated om zo'n tooltje te gebruiken, maar het werkt ten minste!
Let op, per default gebruikt dit tooltje iets als "sg_start --stop" om de disk standby te brengen.
Dit werkt bij mij niet, ik zal vast een of ander package missen.
In de config kan je het commando instellen op "hdparm -y" en dan werkt het prima.
Ik heb ook WD Greens en die doen niet goed spindownen met -S onder Ubuntu/Linux.
Ik gebruik een spindown tooltje: https://code.google.com/p/spindown/
Voelt bloated om zo'n tooltje te gebruiken, maar het werkt ten minste!
Let op, per default gebruikt dit tooltje iets als "sg_start --stop" om de disk standby te brengen.
Dit werkt bij mij niet, ik zal vast een of ander package missen.
In de config kan je het commando instellen op "hdparm -y" en dan werkt het prima.
@Dadona
Volgens "smartctl -i -n standby /dev/sdb" staat de WD Green nog steeds "Device is in STANDBY mode"!
Edit: Nu, nog een uur later, nog steeds in STANDBY mode. (Ok, de server staat ook gewoon niets te doen en stroom te verbruiken
).
@Opperpanter2
Kan ik i.p.v. dat tooltje dan niet net zo goed een cronjob laten lopen met "hdparm -y /dev/sdb"? Maar ik kan het tenminste proberen.
Volgens "smartctl -i -n standby /dev/sdb" staat de WD Green nog steeds "Device is in STANDBY mode"!
Edit: Nu, nog een uur later, nog steeds in STANDBY mode. (Ok, de server staat ook gewoon niets te doen en stroom te verbruiken

@Opperpanter2
Kan ik i.p.v. dat tooltje dan niet net zo goed een cronjob laten lopen met "hdparm -y /dev/sdb"? Maar ik kan het tenminste proberen.
[ Voor 21% gewijzigd door MariosCube op 30-04-2014 18:29 ]
Vanuit de cron krijg je dan ook een spindown terijl je game net het volgende level aan het laden is, of als je torrent aan het downloaden is, of als je security updates aan het installeren zijn. Dat lijkt me geen goed idee.MariosCube schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:09:
@Opperpanter2
Volledig mee eens, als ik op deze drive de door jou aangegeven activiteiten zou uitvoeren. Echter daarvoor wil ik de server uitrusten met een 2.5" (energiezuiniger) disk waarop het OS (linux), de webserver, de tijdelijke data en media, etc. komt te staan. De WD drive is alleen bedoeld als opslag voor de verzameling data en media.LinuxMan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:42:
[...]
Vanuit de cron krijg je dan ook een spindown terijl je game net het volgende level aan het laden is, of als je torrent aan het downloaden is, of als je security updates aan het installeren zijn. Dat lijkt me geen goed idee.
Downspinnen zou ik dan alleen doen op tijden dat er geen beroep op deze data gedaan wordt, bijvoorbeeld 's avonds na 12-en. De datadisk blijft dan "down" tot er vraag is naar deze data of media. Soms pas weer de volgende avond.
Echter, ik vind dit een beetje een "omweg". Ik ben op zoek naar een methode die dit meer automatisch regelt en dus ook de uitzonderingen kan opvangen (midden in de nacht toch nog even ....... en dan vergeten dat de disk nog down moet

zou je met het een of ander smartctl of hdparm commando kunnen opvragen hoe lang de disk idle is? Dan kun je dat elk half uur testen: als de disk langer dan 20 minuten idle is, geef dan het spindown commando.MariosCube schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:58:
Echter, ik vind dit een beetje een "omweg". Ik ben op zoek naar een methode die dit meer automatisch regelt en dus ook de uitzonderingen kan opvangen (midden in de nacht toch nog even ....... en dan vergeten dat de disk nog down moet).
Alleen, met welk utility hoe kom je daar achter
Het tooltje dat Opperpanter2 noemde doet dat waarschijnlijk.
Maar ik ben niet zo dol op "tooltjes". Soms zijn ze ineens niet meer compatible met een nieuwere versie van het OS of met een nieuwere kernel.
Maar ik vrees dat we daartoe toch veroordeeld zullen zijn.
Maar ik ben niet zo dol op "tooltjes". Soms zijn ze ineens niet meer compatible met een nieuwere versie van het OS of met een nieuwere kernel.
Maar ik vrees dat we daartoe toch veroordeeld zullen zijn.
Die koeler past in de kast, ik heb zelf deze combinatie, maar het is inderdaad héél krap, de bovenkant van de heatpipes raken net niet aan de zijkant van de kast, veel meer dan een millimetertje speling is er niet..Mijn twijfelpunten
- veel mensen kiezen de Seasonic G-serie 360. Die is bij 22W net wat minder zuining volgens http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test , en 300W piek lijkt me genoeg voor dit systeem. Of niet?
- Ik twijfel ook over de Asrock B85M Pro4. Dan kan ik in de toekomst nog geheugen en kaarten uitbreiden. Maar ja, die Fractal Design Core 1000 kast is erg krap, en het energiegebruik is ook marginaal hoger. En de kans dat ik de komende jaren met 16G niet genoeg heb.....? Wat zouden jullie doen?
- Past de koeler in de kast? Zal krap worden, maar voor zover ik kan vinden zou het net moeten passen. Suggesties voor betere koelers? (de Big Shuriken?)
Verder denk ik is het grootste nadeel van deze kast de beperkte mogelijkheden om hdd's te monteren
Ik heb inmiddels de combo Asrock AM1H-ITX met AMD Athlon 5350 thuis. Ik kon niet meer wachten op Mux' resultaten
. Interessant bordje als HTPC/NAS combo want HDMI (en VGA en DVI en DP), 4x SATA maar ook een DC adapter-ingang en dus geen (pico)-PSU nodig.
Kort even mee getest:
* Ubuntu 14.04 gestart vanaf USB memory stick (kernel 3.13)
* Monitor (VGA)
* Toetsenbord (USB)
* Powertop; alle gesuggereeerde optimalisaties aangezet (scheelt 0.3 - 1 Watt)
* LAN Gbps aangesloten
* 4 GB Crucial Ballistix Tactical DDR1600 1.35V CL8 geheugen (1 reepje)
* Geen HDD
* Gemeten met Energy Check 3000 aan het stopcontact
Op 19V standaard HQ adapter met het systeem idle en monitor aan: ~18 Watt
Iemand suggereerde ook om een 12V adapter te proberen. Dat werkt inderdaad! Alleen blijft van je 12V lijn dan nog ~10.5V over. De verbruikswaarden zijn dan wel een stuk beter: ~12.5 Watt
Als het scherm wordt uigeschakeld door de screensaver, ik de LAN port loshaal en de fan stop kom je op ~9.6 Watt.
Overiges gebruikt de fan nog 0.6W bij BIOS instelling Silent (stil is hij inderdaad wel). Linux 'fancontrol' kan de PWM instelling van deze fan besturen dus kan je maken dat onder een bepaalde temperatuur de fan helemaal stopt. Dat scheelt dus nog iets.
Sub 10 Watt dus, maar niet helemaal relistisch met scherm uit en zonder harddisk. De gebruikte 12V voeding is oviergens een 10 Euro HQ voeding (http://webshop.nedis.nl/n...thuis/1119888/p-sup-eu27w). Ik zal later nog meer testen (DC verbruik als dat lukt).
Kort even mee getest:
* Monitor (VGA)
* Toetsenbord (USB)
* LAN Gbps aangesloten
* Geen HDD
Iemand suggereerde ook om een 12V adapter te proberen. Dat werkt inderdaad! Alleen blijft van je 12V lijn dan nog ~10.5V over. De verbruikswaarden zijn dan wel een stuk beter: ~12.5 Watt
Als het scherm wordt uigeschakeld door de screensaver, ik de LAN port loshaal en de fan stop kom je op ~9.6 Watt.
Overiges gebruikt de fan nog 0.6W bij BIOS instelling Silent (stil is hij inderdaad wel). Linux 'fancontrol' kan de PWM instelling van deze fan besturen dus kan je maken dat onder een bepaalde temperatuur de fan helemaal stopt. Dat scheelt dus nog iets.
Sub 10 Watt dus, maar niet helemaal relistisch met scherm uit en zonder harddisk. De gebruikte 12V voeding is oviergens een 10 Euro HQ voeding (http://webshop.nedis.nl/n...thuis/1119888/p-sup-eu27w). Ik zal later nog meer testen (DC verbruik als dat lukt).
[ Voor 3% gewijzigd door Contagion op 01-05-2014 10:31 ]
Erg bedankt voor deze test! Als je systeem op de 12V adapter draait, hoe stabiel is deze dan? Zeker als je een tijdje op 100% zit?Contagion schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:18:
Ik heb inmiddels de combo Asrock AM1H-ITX met AMD Athlon 5350 thuis. Ik kon niet meer wachten op Mux' resultaten. Interessant bordje als HTPC/NAS combo want HDMI (en VGA en DVI en DP), 4x SATA maar ook een DC adapter-ingang en dus geen (pico)-PSU nodig.
Kort even mee getest:
* Monitor (VGA)
* Toetsenbord (USB)
* LAN Gbps aangesloten
* Geen HDD
Dat weet ik nog niet, ik heb bij het kort afspelen van media via XBMC geen onstabiliteit gemerkt. Ik heb ook nog even gekeken of het bord op 9V zou opstarten (de gebruikte adapter is instelbaar in stappen) maar dat werkt niet.
Waar is de 12V lijn eigenlijk vandaag de dag nog voor nodig (behalve bij fancy videokaarten met hun eigen power management of 3.5" HDD spindle motors)?
Waar is de 12V lijn eigenlijk vandaag de dag nog voor nodig (behalve bij fancy videokaarten met hun eigen power management of 3.5" HDD spindle motors)?
?De CPU? Die dingen draaien toch ver onder de 3V? Waarom zou je van 12V naar 'cpu voltages' gaan als je dat ook vanaf 5V of een 3V3 lijn zou kunnen doen?
De voeding van de CPU is direct vanaf de 12v lijn (bij 'gewone' moederborden via de 12V P4 stekker), daarna komt er een hele rits voltage regulators (die vierkante blokjes naast je CPU socket), die maken er inderdaad ~1V van.
Bij Haswell zit (bijna) die hele buts van regulators in de CPU.
En de reden waarom dat vanaf 12V gaat is omdat als je dat vanaf de 5V lijn doet je een veel te hoog Amperage door de lijn moet trekken vanaf de voeding. (gok ik)
Bij Haswell zit (bijna) die hele buts van regulators in de CPU.
En de reden waarom dat vanaf 12V gaat is omdat als je dat vanaf de 5V lijn doet je een veel te hoog Amperage door de lijn moet trekken vanaf de voeding. (gok ik)
[ Voor 30% gewijzigd door FireDrunk op 01-05-2014 11:21 ]
Even niets...
Hmm, als dat zo is zou ik toch verwachten dat bijv AMD met het introduceren van het platform er voor zou hebben kunnen kiezen om de SOC alleen nog met 5V of 3V3 te voeden. 5V zou een mooie zijn i.v.m. 2.5" HDD's bijvoorbeeld.
En waarom dan 12V en niet een hele input range accepteren (zoals de meeste LDO voltage regulators maar dit zullen wel geen standaard voltage regulators zijn dan (inefficient want overspanning wordt als warmte afgebrand)).
Ik kan zo geen pinout vinden van een Athlon 5350 maar ik ben toch wel benieuwd of je somehow de hele 12V lijn kan uitbannen.
En waarom dan 12V en niet een hele input range accepteren (zoals de meeste LDO voltage regulators maar dit zullen wel geen standaard voltage regulators zijn dan (inefficient want overspanning wordt als warmte afgebrand)).
Ik kan zo geen pinout vinden van een Athlon 5350 maar ik ben toch wel benieuwd of je somehow de hele 12V lijn kan uitbannen.
[ Voor 36% gewijzigd door Contagion op 01-05-2014 12:05 ]
De stroom wordt bij 5V of zelfs 3,3V idd erg groot, dan heb je nogal wat dikke kabels nodig bij veel verbruikende CPU's. 220W AMD FX CPU trekt 18,33A door de 8 pins EPS stekker en dat is zonder overklok. Had de spanning 5V geweest dan was dit 44A of 11A door één draad, beter zou zijn om het onder de 10A per draad te houden, 5V is dus niet aan te raden en 3,3V is gewoon niet goed mogelijk. Ook is het zuiniger om voor 12V te kiezen, met name door de voeding.FireDrunk schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:20:
En alles van de 5V en 3,3V trekken en de 12V niet gebruiken betekend een hele nieuwe standaard, daardoor kun je dus ook niet meer gebruik maken van de huidige ATX voedingen en moet je een hele nieuwe standaard ontwikkelen, wat tijd en geld, veel geld kost en dat is niet iets wat AMD te veel heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 01-05-2014 12:04 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat is natuurlijk waar. Deze 25W processor zal dan dus op 5V ook 5A moeten doen en bij 12V maar ~2A. 5A transporteren is echter te doen met een <3mm breed koperspoor over 10 cm. Dat zou toch niet echt een probleem moeten zijn. Het gaat niet om een 220W processor
.
Edit mbt wijzigen ATX ontwerp. Veel voedingen doen inderdaad moeilijk als een lijn vrijwel onbelast blijft. Maar zou je niet alsnog ook een grotere range van inputs kunnen accepteren? Bij de nu ingeplugde adapter is de 12V lijn 10.5V en dat werkt nog. Ik heb geen labvoeding, maar het zou interessant zijn om te kijken hoeveel je de 12V kan verlagen tot het bord niet meer werkt.
Edit mbt wijzigen ATX ontwerp. Veel voedingen doen inderdaad moeilijk als een lijn vrijwel onbelast blijft. Maar zou je niet alsnog ook een grotere range van inputs kunnen accepteren? Bij de nu ingeplugde adapter is de 12V lijn 10.5V en dat werkt nog. Ik heb geen labvoeding, maar het zou interessant zijn om te kijken hoeveel je de 12V kan verlagen tot het bord niet meer werkt.
[ Voor 41% gewijzigd door Contagion op 01-05-2014 12:08 ]
Als je CPU 60W trekt, en gevoed zou moeten worden uit een 1V lijn, dan gaat er dus 60A over dit koperlijntje op je PCB. Zorg je voor een 12V lijn dan is dat nog maar 5A.FireDrunk schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:20:
Als je dan vervolgens je PCB Trace uitrekent (bij een koperdikte van 1oz) dan heb je voor de 5A lijn maar een breedte van 3mm nodig. Voor 60A echter ga je naar de 85mm!
En dan heb ik het nog niet over de (warmte/watt) verliezen bij 60A...
Het is ook niet voor niks dat een electriciteitscentrale niet direct 220V, maar in de kV's levert: de kabels zouden enorm dik worden met enorme verliezen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Klopt maar ergens vlak bij/in de processor gaan we toch terug van 'hoog' naar ~1V. Kennelijk is 12V niet alleen gangbaar maar ook nodig en kan je niet met wat minder af. Zelfs bij een 25W processor.
Als je echt maar 10.5 overhoudt op de 12V lijn lijkt me dat niet bevordelijk voor je systeemstabiliteit bij load.
Waar heb je die 10.5 gemeten?
Waar heb je die 10.5 gemeten?
Het BIOS geeft dat aan. De 5V en 3V3 waren wel vrij stabiel rond die waarden. Bij de 19V adapter lagen alle waarden juist wat boven de 'norm', dus iets van 5V2 en 3V4 maar dat weet ik niet meer zeker. Ik zal een en ander nog wel eens met een multimeter controleren en ook kijken wat er gebeurt als je de DC input van het bord verder verlaagt. Ik heb alleen niet zo'n hele fancy multimeter en ook geen labvoeding om dit heel gericht te proberen.
Interessante build, dank voor het postenContagion schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:18:
Ga je hem ook als HTPC gebruiken? Ik ben namelijk wel benieuwd of onder lage CPU belasting (zeg: afspelen van 1080P content) de cpu fan volledig uit kan blijven waardoor je een passief systeem hebt.
Ja precies, moar info needed. XBMC pls.
Zou je deze configuratie ook eens in combinatie met Plex willen testen? Ik vraag me af hoeveel streams deze processor tegelijk kan transcoden.Contagion schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:18:
Ik heb inmiddels de combo Asrock AM1H-ITX met AMD Athlon 5350 thuis.
Ik verwacht dat ik maximaal twee gelijktijdige streams ga gebruiken en vraag me af vanaf welke processor dit mogelijk is.
Verwijderd
Ik ben nu aan het kijken wat voor thuisserver ik wil gaan bouwen en op welke wijze ik de VM's wil inrichten. Hopelijk kan iemand mij adviseren over een handige indeling.
Mijn wensen:
- NAS functie (wellicht Freenas, maar misschien zijn er handigere alternatieven?)
- SABnzbd (wordt dit doorgaans op een windows VM geïnstalleerd of op iets anders?)
- Printserver
- OpenVPN server
- Windows 7 VM waar op afstand gebruik gemaakt kan worden als ware met een thin client
Nu lijkt mij de Windows 7 VM de zwaarste van alle VM's, echter is dit ook degene die niet altijd aan hoeft te staan. Dit ook om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Nu zou ik echter alles in 1 Windows VM kunnen installeren en die 24/7 laten draaien, maar ik weet niet of dit het meest efficiënte is. Ik zie veel mensen voor elk onderdeel een VM aanmaken, maar ik verwacht dat dit niet allemaal Windows VM's zijn, aangezien deze redelijk wat van je setup vragen?
Daarnaast twijfel ik over de CPU. Wellicht is de Intel Celeron G1820 voldoende, maar ik neig toch eerder naar de Intel i3 4130/i5 4440. Wat vinden jullie?
Mijn wensen:
- NAS functie (wellicht Freenas, maar misschien zijn er handigere alternatieven?)
- SABnzbd (wordt dit doorgaans op een windows VM geïnstalleerd of op iets anders?)
- Printserver
- OpenVPN server
- Windows 7 VM waar op afstand gebruik gemaakt kan worden als ware met een thin client
Nu lijkt mij de Windows 7 VM de zwaarste van alle VM's, echter is dit ook degene die niet altijd aan hoeft te staan. Dit ook om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Nu zou ik echter alles in 1 Windows VM kunnen installeren en die 24/7 laten draaien, maar ik weet niet of dit het meest efficiënte is. Ik zie veel mensen voor elk onderdeel een VM aanmaken, maar ik verwacht dat dit niet allemaal Windows VM's zijn, aangezien deze redelijk wat van je setup vragen?
Daarnaast twijfel ik over de CPU. Wellicht is de Intel Celeron G1820 voldoende, maar ik neig toch eerder naar de Intel i3 4130/i5 4440. Wat vinden jullie?
Transcoden van wat naar wat?nielsn schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:08:
[...]
Zou je deze configuratie ook eens in combinatie met Plex willen testen? Ik vraag me af hoeveel streams deze processor tegelijk kan transcoden.
Ik verwacht dat ik maximaal twee gelijktijdige streams ga gebruiken en vraag me af vanaf welke processor dit mogelijk is.
Van BD50, AVCHD, AVC met AC3/DTS naar een Android telefoon, iPad of LG 42LW650S.
Weet zo even niet welke formaten bovenstaande devices nodig hebben om het te kunnen afspelen.
Weet zo even niet welke formaten bovenstaande devices nodig hebben om het te kunnen afspelen.
[ Voor 41% gewijzigd door nielsn op 02-05-2014 09:07 . Reden: Deze twee gaan sowieso niet lukken ]
Verwijderd
Nou, na lang wikken en wegen heb ik de volgende configuratie besteld:
Daarbij dan een sata power -> 2 sata kabeltje zodat ik mogelijk 2 schijven kan aansluiten op 1 connector. En natuurlijk een netstroomstekker.
Ben benieuwd, zal waarschijnlijk volgende week ergens binnenkomen. Als ik het in elkaar heb zitten nog even een energiemeter halen en dan meten maar.
1 | Asus H81T | € 64,44 | € 64,44 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Cooler Master NA 90 | € 24,50 | € 24,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU | € 57,73 | € 57,73 |
1 | Crucial M500 mSata 240GB | € 89,90 | € 89,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 331,36 |
Daarbij dan een sata power -> 2 sata kabeltje zodat ik mogelijk 2 schijven kan aansluiten op 1 connector. En natuurlijk een netstroomstekker.
Ben benieuwd, zal waarschijnlijk volgende week ergens binnenkomen. Als ik het in elkaar heb zitten nog even een energiemeter halen en dan meten maar.
Hallo allemaal,
Ik wil in de nabije toekomst graag een servertje aanschaffen, waarop ik Hyper-V met verschillende virtuele machines wil gaan draaien. Hoeveel precies is nog onbekend, maar dat kunnen er best 10 worden, maar die zullen niet allemaal tegelijk aanstaan.
Ik heb dit topic goed doorgenomen en geprobeerd zelf wat samen te stellen, maar graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Hij is eigenlijk wat te duur voor mij op deze manier, maar ik denk niet dat het veel goedkoper kan als ik wil gaan virtualiseren.
Het zal voornamelijk gebruikt worden als webserver, game server, en het testen van verschillende Enterprise Back-up oplossingen.
Graag jullie mening over het volgende, en waar eventueel verbetering in kan (met name in prijs):
Ik wil in de nabije toekomst graag een servertje aanschaffen, waarop ik Hyper-V met verschillende virtuele machines wil gaan draaien. Hoeveel precies is nog onbekend, maar dat kunnen er best 10 worden, maar die zullen niet allemaal tegelijk aanstaan.
Ik heb dit topic goed doorgenomen en geprobeerd zelf wat samen te stellen, maar graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Hij is eigenlijk wat te duur voor mij op deze manier, maar ik denk niet dat het veel goedkoper kan als ik wil gaan virtualiseren.
Het zal voornamelijk gebruikt worden als webserver, game server, en het testen van verschillende Enterprise Back-up oplossingen.
Graag jullie mening over het volgende, en waar eventueel verbetering in kan (met name in prijs):
1 | Intel Core i3 3225 Boxed | € 112,99 | € 112,99 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Seagate ST4000VN000, 4TB | € 150,71 | € 150,71 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 258,05 | € 258,05 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,94 | € 29,94 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 66,- | € 66,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 733,54 |
Een 1155 socket processor op een 1150 soccket moederbord? Succes ermee. 
Daarnaast is een 3225 een 3220 maar met een betere IGP (nutteloos voor in een server).
Als je low budget zit, neem dan een 3TB schijf in plaats van een 4TB (voordeliger qua prijs/GB).
Wat voor virtual machines wil je gaan draaien? Allemaal Windows?
Daarnaast is een 3225 een 3220 maar met een betere IGP (nutteloos voor in een server).
Als je low budget zit, neem dan een 3TB schijf in plaats van een 4TB (voordeliger qua prijs/GB).
4TB is goedkoper per GB als je het verbruik meerekend.
Even niets...
Mooie config! Als ik iets nu nieuws zou moeten bestellen zou ik exact dit lijstje pakkenVerwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 23:12:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 31,84 € 31,84 1 Asus H81T € 64,44 € 64,44 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 62,95 € 62,95 1 Cooler Master NA 90 € 24,50 € 24,50 1 Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU € 57,73 € 57,73 1 Crucial M500 mSata 240GB € 89,90 € 89,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 331,36
Ben ook erg benieuwd naar je ervaringen!
Niet als je bijvoorbeeld naar een WD30EZRX en WD40EZRX kijkt.FireDrunk schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 11:27:
4TB is goedkoper per GB als je het verbruik meerekend.
WD30EZRX = read/write: 4,1 watt en idle: 3,0 watt.
WD40EZRX = read/write: 4,5 watt en idle: 3,3 watt.
Als je dit omrekent naar aantal watt per TB:
WD30EZRX = read/write: 1,37 watt en idle: 1,0 watt
WD40EZRX = read/write: 1,13 watt en idle: 0,83 watt
Bij deze schijven is het verbruik praktisch hetzelfde, waardoor het gunstiger uitkomt voor de 4TB schijf door de extra TB. Maar het verbruik verschilt niet zodanig dat het de extra aanschafkosten van 40 euro rechtvaardigt.
Hmmm, inderdaad, de 3TB's zijn ook sterk gedaald. Ik gebruikte altijd Seagate als rekenvoorbeeld, maar dat gaat nu ook al niet meer op
Even niets...
De door de fabrikant opgegeven waardes bevatten ook nog een optimalisatie: namelijk de combinatie van read en write verkeer. Als er alleen maar gelezen, of alleen maar geschreven wordt is het verbruik namelijk hoger. Tijdens een Passmark benchmark bepaling werd gemeten op DC (dus nog zonder verliezen door conversie van AC naar DC) voor een WD40EZRX:
1.) sequential read: 5,37 watt
2.) sequential write: 5,34 watt
3.) random read/write: 4,54 watt
En na de de Passmark benchmark liept het verbruik van de WD Red 4TB terug naar:
4.) idle: 4,40 watt
5.) idle met aggressive link power management (ALPM) ingeschakeld: 4,40 watt
6.) standby: 0,78 watt
1.) sequential read: 5,37 watt
2.) sequential write: 5,34 watt
3.) random read/write: 4,54 watt
En na de de Passmark benchmark liept het verbruik van de WD Red 4TB terug naar:
4.) idle: 4,40 watt
5.) idle met aggressive link power management (ALPM) ingeschakeld: 4,40 watt
6.) standby: 0,78 watt
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Oh oops, heb iets van 3 keer mijn lijstje overhoop gegooid waardoor er waarschijnlijk iets fout is gegaan met het moederbord.GioStyle schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 11:07:
Ik zal morgen eens kijken of ik mijn lijstje aan kan passen aan de hand van je advies. Thx
Thin itx moederboard in een itx case? Past dat wel? En hoe zit dat met de achterkant (usb hmdi etc met dat grijze plaatje)?Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 23:12:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 31,84 € 31,84 1 Asus H81T € 64,44 € 64,44 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 62,95 € 62,95 1 Cooler Master NA 90 € 24,50 € 24,50 1 Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU € 57,73 € 57,73 1 Crucial M500 mSata 240GB € 89,90 € 89,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 331,36
Een I/O shield heet datRyatzu schreef op zondag 04 mei 2014 @ 09:17:
[...]
Thin itx moederboard in een itx case? Past dat wel? En hoe zit dat met de achterkant (usb hmdi etc met dat grijze plaatje)?
Thin ITX moederborden hebben, zo is mijn ervaring, 2 I/O shields meegeleverd. Een voor thin ITX kasten en een shield in standaard formaat.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bij de Asus H81T krijg je inderdaad een regulier I/O shield en een thin I/O shield. Zie ook de specs (https://www.asus.com/Motherboards/H81T/specifications/)
Ja ik was helemaal verbaasdSndBastard schreef op zondag 04 mei 2014 @ 10:52:
Bij de Asus H81T krijg je inderdaad een regulier I/O shield en een thin I/O shield. Zie ook de specs (https://www.asus.com/Motherboards/H81T/specifications/)
UNOX: The worst operating system
Zit zelf aan de volgende opstelling te denken voor een file server/plex server
Max zullen er 2 plex streams gebruikt worden maar dit zal denk 1 keer per jaar voorkomen.
De opzet is gekozen omdat ik graag een zuinige en kleine server wil hebben. Ik hou er van om te pielen
Mijn vraag, is de cpu krachtig genoeg? En er komt nog 4 wd reds bij en er zit een msata bij. Is de stroom toevoer wel genoeg?
1 | Asus Q87T | € 126,51 | € 126,51 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Crucial CT102464BF1339 | € 57,50 | € 57,50 |
1 | Crucial M500 mSata 120GB | € 58,90 | € 58,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 339,24 |
Max zullen er 2 plex streams gebruikt worden maar dit zal denk 1 keer per jaar voorkomen.
De opzet is gekozen omdat ik graag een zuinige en kleine server wil hebben. Ik hou er van om te pielen
Mijn vraag, is de cpu krachtig genoeg? En er komt nog 4 wd reds bij en er zit een msata bij. Is de stroom toevoer wel genoeg?
Om je vraag nog te beantwoorden: dat gaan voornamelijk Windows machines worden ja. Hooguit 1 à 2 Linux machines.GioStyle schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 11:07:
Heb nu het volgende samengesteld:
1 | Intel Core i3 3220 Boxed | € 92,85 | € 92,85 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 46,60 | € 46,60 |
1 | Seagate ST4000VN000, 4TB | € 150,71 | € 150,71 |
1 | BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart | € 72,95 | € 72,95 |
1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 258,05 | € 258,05 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,94 | € 29,94 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 69,- | € 69,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 720,10 |
Processor, moederbord en behuizing aangepast, omdat ik vanwege de benodigde memory geen ITX bordje kon kiezen. Vandaar dat ik microATX heb gepakt.
Denk niet dat ik nog echter onder deze prijs kan komen en daarmee de intenties van mijn server intact kan laten, wel?
Waarom neem je nu nog een socket 1155 moederbord? Zo te zien ga je de 8 sata poorten niet gebruiken, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Wat is er mis met 't mobo? Bij mijn vorige config had ik een 1150, daar paste de processor niet in. Nu klopt dat gewoon hoor, dus ik snap je reactie niet echt?B2 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 12:12:
Waarom neem je nu nog een socket 1155 moederbord? Zo te zien ga je de 8 sata poorten niet gebruiken, dus daar hoef je het niet voor te doen.
1150 is nieuwer en icm een Haswell processor meestal iets zuiniger.Tommiiee schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:12:
[...]
Wat is er mis met 't mobo? Bij mijn vorige config had ik een 1150, daar paste de processor niet in. Nu klopt dat gewoon hoor, dus ik snap je reactie niet echt?
Dus een ASRock B85M Pro4 met bv een Intel Core i3 4130 lijkt mij ook een beter keus.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Kijk, dat is concreet: daar heb ik wat aanaudiojunk schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:44:
[...]
1150 is nieuwer en icm een Haswell processor meestal iets zuiniger.
Dus een ASRock B85M Pro4 met bv een Intel Core i3 4130 lijkt mij ook een beter keus.
Nog meer puntjes?
Dat had je volgens mij ook aardig zelf uit kunnen zoeken door o.a. De BBG's van mux na te lezen.Tommiiee schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:11:
[...]
Kijk, dat is concreet: daar heb ik wat aan
Nog meer puntjes?
Ah, ideaal. Wist niet dat er zoiets was, staat volgens mij ook niet in de OP..B2 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 07:14:
[...]
Dat had je volgens mij ook aardig zelf uit kunnen zoeken door o.a. De BBG's van mux na te lezen.
Gelukkig zijn jullie er nog om mij op dit soort dingen te wijzen, maar als je geen advies wil geven hoeft dat niet hoor. Je klinkt alsof het alle moeite kost.
Er wordt hier gewoon meer verwacht. Zeker als je studeert in het hoger onderwijs. Dat is voor het algehele niveau van de discussies beter.
Het lijkt erop dat het moederbord van mijn huidige servertje het heeft begeven... dus ik moet nu wel wat nieuws.
Ik denk dat ik een X10SBA ga kopen, en dan wil ik meteen ook de wlan-router gaan vervangen. Ik moet dan dus nog een mini-pcie wlan-kaartje kopen, wat is aan te raden? Ik denk dat ik maar een Intel 7260 ga kopen, ik moet natuurlijk ook nog antennepoorten aan mijn huidige serverbehuizing gaan modden en antennes kopen.Helaas zou ik niet weten welke aansluiting op de Intel kaart past, kan het niet terugvinden... zouden kabels zoals deze van delock passen: 88420 88343
Ik denk dat het nieuwe bord zuiniger zal zijn dan het oude, en ik zou ook verwachten dat het integreren van de wlan-router in de server zuiniger zal zijn.
Ik denk dat ik een X10SBA ga kopen, en dan wil ik meteen ook de wlan-router gaan vervangen. Ik moet dan dus nog een mini-pcie wlan-kaartje kopen, wat is aan te raden? Ik denk dat ik maar een Intel 7260 ga kopen, ik moet natuurlijk ook nog antennepoorten aan mijn huidige serverbehuizing gaan modden en antennes kopen.Helaas zou ik niet weten welke aansluiting op de Intel kaart past, kan het niet terugvinden... zouden kabels zoals deze van delock passen: 88420 88343
Ik denk dat het nieuwe bord zuiniger zal zijn dan het oude, en ik zou ook verwachten dat het integreren van de wlan-router in de server zuiniger zal zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 06-05-2014 10:45 ]
De aansluiting op de Intel kaart heet u.fl
Aan de antennekant (naar buiten) wil je meestal een RP-SMA connector gebruiken.
Die kabels zijn dus goed.
Aan de antennekant (naar buiten) wil je meestal een RP-SMA connector gebruiken.
Die kabels zijn dus goed.
If it ain't broken, tweak it!
Met welke software wil je een Host Access Point maken? Want dat is nogal een drama... Er zijn maar (heel) weinig chipjes die Host AP modus ondersteunen, en als ze dat al doen, werken ze vaak alleen op 2.4Ghz en alleen op -B modus (dus geen -N).
Even niets...
FatalError: Ik dacht ook dat het zou kloppen ,maar ik had wat u.fl kabels gevonden met aansluitingen die er anders uitzagen.
FureDrunk: dat is een goed punt, ik heb inderdaad niet gecheckd of de kaart in AP-modus kan draaien. In principe wilde ik hostapd gebruiken op linux. Edit: het lijkt erop dat de driver experimenteel support heeft voor AP modus, maar alleen voor bepaalde chips, of de AC7260 een van die chips is weet ik niet. Bijvoorbeeld een Compex WLE900VX lijkt beter geschikt, is alleen wat duurder en minder makkelijk te verkrijgen...
FureDrunk: dat is een goed punt, ik heb inderdaad niet gecheckd of de kaart in AP-modus kan draaien. In principe wilde ik hostapd gebruiken op linux. Edit: het lijkt erop dat de driver experimenteel support heeft voor AP modus, maar alleen voor bepaalde chips, of de AC7260 een van die chips is weet ik niet. Bijvoorbeeld een Compex WLE900VX lijkt beter geschikt, is alleen wat duurder en minder makkelijk te verkrijgen...
[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 06-05-2014 12:03 ]
Ik heb ook een E-350 en zat ook te denken over een upgrade naar een Kabini. Maar het nieuws over de opvolger hiervan - Beema - doet mij nog even wachten.Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:08:
offtopic:
Ik heb zelf een E-350, als ik upgrade wordt het een Kabini.
Type | E-350 (Bobcat) | Athlon 5350 (Kabini) | A6-6310 (Beema) |
CPU | 2x 1,6 GHz | 4x 2,05 GHz | 4x 2,4 GHz |
TDP | 18W | 25W | 15W |
GPU | HD6310 80 shaders @ 500MHz | HD8400 128 shaders @ 600 MHz | Radeon R4 128 shaders @ 800 MHz |
RAM | DDR3-1066 | DDR3-1600 | DDR3-1866 |
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 06-05-2014 16:38 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Als je niet zoveel bereik nodig hebt, kan ik je Ralink chips aanraden. Die werken doorgaans het best.begintmeta schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:27:
FatalError: Ik dacht ook dat het zou kloppen ,maar ik had wat u.fl kabels gevonden met aansluitingen die er anders uitzagen.
Even niets...
ik ben net geregistreerd en ben nu ook vollop bezig met een zuinige server te bouwen.
ik heb al een 9jaar mijn eigen server draaien thuis, begonnen met een pentium 133 en sinds een paar maand wil ik de boel zuiniger krijgen.
de laatste 'desktop' server was een compaq D5S met een 2,4GHz P4 erin (niet de zuinigste). verbruik zo een 0,4A op 230V.
dan ben ik overgegaan naar een praktisch passief gekoelde laptop. een sempron 3000+ die naar 990MHz werd gebracht. verbruikt een 0,08-0,09A op 230V.
en sinds deze week draai ik alles op een raspberry PI. de grote moeilijkheid is alles overzetten van windows based naar unix based. ik schrijf namelijk ALLE software op men server zelf (gallerycreators, statistieken, tools, decoders...
men oude server (die laptop) draait hier: http://fcapri.homelinux.com
en men raspberry staat voor het moment hier http://fcapri.homelinux.com:8080 (die meetingfotos linken nog naar men gewone server, dit is ongeveer 30-40GB die ik nog moet overzetten).
oja, ik ben ook al jaren electronicus en al in de micro-electronica gewerkt vroeger. op circuitsonline ben ik dus VEEEEEEEL te vinden :-)
is er hier trouwens ergens een raspberry sectie??
ik heb al een 9jaar mijn eigen server draaien thuis, begonnen met een pentium 133 en sinds een paar maand wil ik de boel zuiniger krijgen.
de laatste 'desktop' server was een compaq D5S met een 2,4GHz P4 erin (niet de zuinigste). verbruik zo een 0,4A op 230V.
dan ben ik overgegaan naar een praktisch passief gekoelde laptop. een sempron 3000+ die naar 990MHz werd gebracht. verbruikt een 0,08-0,09A op 230V.
en sinds deze week draai ik alles op een raspberry PI. de grote moeilijkheid is alles overzetten van windows based naar unix based. ik schrijf namelijk ALLE software op men server zelf (gallerycreators, statistieken, tools, decoders...
men oude server (die laptop) draait hier: http://fcapri.homelinux.com
en men raspberry staat voor het moment hier http://fcapri.homelinux.com:8080 (die meetingfotos linken nog naar men gewone server, dit is ongeveer 30-40GB die ik nog moet overzetten).
oja, ik ben ook al jaren electronicus en al in de micro-electronica gewerkt vroeger. op circuitsonline ben ik dus VEEEEEEEL te vinden :-)
[ Voor 8% gewijzigd door fcapri op 06-05-2014 20:21 ]
@antonboonstra
TDP zegt niet zoveel, het is het maximum van het verbruik. Er zijn Atom systeempjes die relatief veel meer gebruiken dan je zou verwachten op grond van de TDP van de cpu.
Ik heb een Kabini (E1-2500) die rond 4.2-6.3W AC zijn werk kan doen. Ondanks de recente desktop varianten is het nog steeds zo dat een goed gekozen laptop de beste keus is voor bepaalde taken met een echt zeer laag verbruik. In mijn geval is dat met een actieve HDD en een gebruik als gateway/web/mail server, inclusief USB 3.0 Gbe onder BSD. Dat is echt geen zuinig besturingssysteem, maar toch is het verbruik alleszins redelijk.
TDP zegt niet zoveel, het is het maximum van het verbruik. Er zijn Atom systeempjes die relatief veel meer gebruiken dan je zou verwachten op grond van de TDP van de cpu.
Ik heb een Kabini (E1-2500) die rond 4.2-6.3W AC zijn werk kan doen. Ondanks de recente desktop varianten is het nog steeds zo dat een goed gekozen laptop de beste keus is voor bepaalde taken met een echt zeer laag verbruik. In mijn geval is dat met een actieve HDD en een gebruik als gateway/web/mail server, inclusief USB 3.0 Gbe onder BSD. Dat is echt geen zuinig besturingssysteem, maar toch is het verbruik alleszins redelijk.
Heb je het nou al eens zelf gemeten met een betrouwbaar instrument? Die review claimt van alles maar vertelt niks.
Is er eigenlijk al een ETA bekend voor Beema? Lijkt me wel de moeite om op te wachten als het niet meer te lang duurt.antonboonstra schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 16:36:
[...]
Ik heb ook een E-350 en zat ook te denken over een upgrade naar een Kabini. Maar het nieuws over de opvolger hiervan - Beema - doet mij nog even wachten.
Type E-350 (Bobcat) Athlon 5350 (Kabini) A6-6310 (Beema) CPU 2x 1,6 GHz 4x 2,05 GHz 4x 2,4 GHz TDP 18W 25W 15W GPU HD6310
80 shaders @ 500MHzHD8400
128 shaders @ 600 MHzRadeon R4
128 shaders @ 800 MHzRAM DDR3-1066 DDR3-1600 DDR3-1866
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 06-05-2014 21:35 ]
Niet zozeer een raspberry sectie, maar er zijn genoeg topics over te vinden. Dit topic gaat in ieder geval vooral over zelfbouw servers.fcapri schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:18:
...
En welkom op tweakers!
De huidige situatie
Na een tijd lang een op i3 2100 gebaseerd servertje te hebben gebruikt, wil ik hier thuis toch het een en ander veranderen. Zelf werk ik nog op een Intel Core i7 920 systeem. Hier ben ik best tevreden over, alleen mis ik SATA-600 en USB3.0. Opzich is dat makkelijk op te lossen met een insteekkaartje, echter is dat geen geweldig goede oplossing aan de reviews te zien. Ook ondersteunt het kaartje geen RAID, waardoor ik mijn SSD's niet in een RAID-0 array kan plaatsen.
Ik heb even overwogen mijn huidige systeem als server in te zetten, waardoor ik 8 CPU-threads en 12GB aan geheugen kan verdelen over de virtuele systemen. Daarnaast kan ik dan ook gebruik gaan maken van VT-d. Nadat ik me ben gaan verdiepen in het verbruik heb ik dit plan maar gauw van tafel geschoven, die bak is zo'n grootverbruiker dat het op jaarbasis wel 250 euro kan schelen vergeleken met een zuinige server! Dat maakt het zeker waard om te investeren.
Mijn huidige server doet (uit mijn hoofd) qua verbruik rond de 40-50-60 watt idle, dat is in combinatie met 2x 10.000 RPM velociraptors en 2x Samsung F2 Ecogreens 1.5TB. Ik heb zo'n vermoeden dat het moederbord hier ook een belangrijk aandeel in heeft, echter zullen de 2 PCI-e insteekkaarten ook wel voor een klein energieverbruik zorgen. De netwerkaansluiting op het moederbord is de WAN-poort, de 2 PCI-e netwerkkaarten zijn geteamed aan mijn HP 1810G managed switch aangesloten.
Verder, mijn huidige hardware: http://tweakers.net/gallery/85926#tab:inventaris
Daarnaast heb ik nog een VPS in gebruik met 3 VCPU's, 2GB ram, 100GB HD-ruimte en 2,5TB traffic in A'dam voor 260 dollar / jaar (ik meen wel dat dit verhoogd gaat worden vanaf Juli). Hier draaien op dit moment slechts enkele relatief lichte webservices, maar moet uiteindelijk ook als mailserver gaan dienen en eventueel ook wat zaken gaan monitoren. Op dit moment heb ik hier nog geen aanvullende taken voor.
Mijn doel
Mijn doel is om een zuinige "allround" server te gaan inrichten, waarop ik een aantal gevirtualiseerde OS'jes wil gaan draaien. Ik maak gebruik van archlinux in combinatie met Xen. In principe is voor mij nu de ondersteuning van VT-x genoeg en heb ik verder geen specifieke hardware eisen. Vandaar ook de keuze om in dit topic te posten en niet specifiek in het Zuinige DIY-NAS/Zuinige ESxi-topic.
Op de server draait: ipfire (router voor 500/500 glas), daarnaast gevirtualiseerd verdeeld over een aantal distro's: een webserver, teamspeakserver, downloadserver (nzb/torrent icm couchpotato/sickbeard), development en PXE server. Mogelijk dat ik nog enkele vrienden een virtueel OS toewijs om wat mee te prutsen. Daarnaast is ook erg belangrijk: een fileserver.
In de toekomst komt daar eventueel een internetradio en voipserver bij en mogelijk 2 tot 3 gameservertjes (maar die worden hooguit door 5-6 mensen tegelijk gebruikt. Denk dan aan Unreal Tournament, Trackmania, COD2/4 of iets in die trant. Niet erg zwaar dus. Eventueel zou ik ervoor kunnen kiezen een deel van de taken te delegeren naar mijn VPS.
Bij mijn zusje draait een Intel Celeron G1610-based server op een 50/2.5Mbit verbinding. Door bij mijn ouders ook nog een server te plaatsen, wil ik op drie locaties (mijzelf/zus/ouders) instant/nightly de belangrijkste bestanden (foto's/filmpjes/muziek) backuppen. Dit als extra veiligheid op al het gebruik van (Z-)RAID/LVM (wat natuurlijk geen vorm van backuppen is). Daarnaast wil ik de mail van mijn ouders binnenhalen en door middel van IMAP (dovecot) weer beschikbaar stellen. Overigens is de internetverbinding van mijn ouders gigantisch traag (3Mbit down, 0.3Mbit up
), wat eigenlijk alleen nightly backups wenselijk maakt en verder niet teveel datauitwisseling overdag.
Ik twijfel nog aan het gaan gebruiken van Windows Server, puur omdat dat relatief eenvoudig te beheren is. Door op de andere locaties ook een domain controller toe te voegen, kan ik eenvoudigweg alle rechten makkelijk beheren en iedereen met hun eigen account waar dan ook in laten loggen. Door daarnaast alle lokale netwerkverbindingen aan elkaar te knopen dmv. openvpn/ipsec krijg je één groot netwerk. Heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar als ik ga kijken naar het werk om alles goed te configureren (en het liefst wil ik het onder linux dan ook goed geregeld hebben, dus in combinatie met LDAP), gaat dat gigantisch veel tijd kosten. Nog niet gesproken over de veiligheid. Wat is jullie visie hierop?
Mijn overwegingen
Tot nu toe is het plan om zoveel mogelijk mijn huidige hardware in te zetten. Dat zou in de praktijk neerkomen op wat schuiven met hardware onderling en daarnaast waar nodig hardware aanschaffen / verkopen. Op dit moment gebruik ik mijn workstation redelijk casual, dat betekent: internet/office/gamen. In de toekomst komt daar mogelijk wat foto/video bewerking bij. Aangezien het huidige servermoederbord over 2x SATA 600 en 2x USB 3.0 beschikt, leek het me slim om deze door te schuiven naar mijn huidige workstation. Dit zorgt meteen voor een relatief zuinig systeem, wat wel zo praktisch is aangezien deze ook flink wat uurtjes aan staat op een dag. Mocht ik CPU-power tekort komen, dan kan ik de CPU eenvoudigweg upgraden naar een sneller model.
Een tijdje terug heb ik wat hardware (AMD A4-3400 CPU, Foxconn A75 mobo, 4GB geheugen) aangeschaft om in te zetten als HTPC. Aangezien ik mijn i3-2100 CPU en moederbord doorschuif, blijft qua hardware om te gebruiken dit systeem over. Hierbij heb ik dan nog wel het plan om uit te breiden naar 16GB geheugen in totaal. Dit systeem lijkt me dan voldoende om bovenstaande taken uit te voeren. Qua CPU-power ga ik er wel op achteruit, aan de andere kant ben ik bij mijn i3 2100 nooit tegen de beperkingen van het systeem aangelopen. Wat ik maximaal draaide was hooguit ipfire, 3-4 meestal idle'ende linux distro's en Windows Server 2008 als ADC tegelijk.
Als basis kom ik dan hierop uit:
Na even kort te hebben getest (wel met slechts 1x 4GB geheugen, 16GB (2x 8GB) moet ik nog aanschaffen) in combinatie met een Crucial m4 64GB SSD waar nog Windows 7 opstond ten tijde van het gebruik als HTPC, kwam ik qua stroomverbruik uit op 30-45 watt tijdens het booten. In rust is het systeem daarna rond de 18-20 watt. Dit lijkt me vrij redelijk, mogelijk dat het nog iets omlaag kan maar dat betwijfel ik..
Ik zag echter wel dat de performance van bovenstaande configuratie lager ligt terwijl het verbruik hoger is, in vergelijking met de G1610-server van mijn zusje. Op haar server draai ik nu archlinux in combinatie met Xen, met daarnaast FreeNAS gevirtualiseerd, evenals Windows Server 2008 als test. Beide zijn niet bepaald snel, maar het werkt verder prima. De bedoeling is dit systeem nog een keer opnieuw te installeren en zelf een virtuele fileserver opzetten, ipv het gebruik van FreeNAS.
Ik ben nu in de veronderstelling dat dit AMD A4-3400 systeem een redelijke perfomance biedt met een relatief laag stroomverbruik. Als het later echt nodig is kan ik eventueel ook nog uitwijken naar een AMD A8 3820, deze zou redelijk zuinig moeten zijn volgens de site van mux. Ik denk dat ik met dit systeem redelijk goed zit.
Schijfruimte:
Daarnaast: om het geheel ook te voorzien van schijfruimte, zat ik te denken om dit aan het systeem toe te voegen:
De WD Velociraptor's gebruik ik al jaren en draaien alweer een tijd mee in mijn huidige server. Over het verbruik hiervan kan ik weinig vinden, maar ik kan me voorstellen dat deze (met hun 10.000 rpm) redelijk wat zullen verbruiken in tegenstelling tot bijvoorbeeld 2 of 3 SSD's in RAID/LVM. Zou dit het investeren waard zijn?
De overige vier schijven heb ik in de loop der jaren verzameld en hebben in mijn PC gezeten. Daarna hebben de 2x 1.5TB een tijdje in mijn huidige server gezeten voor opslag, waarna de 2x 1TB schijven zijn blijven zitten in mijn huidige PC. Het liefst zou ik wel ZFS willen draaien en dan RAIDZ of RAIDZ2. Punt is dat ik dan weer tegen de beperking aan loop om dat in een virtueel OS te draaien. Eventueel zou het gebruik van Intel VT-d/AMD IOMMU (PCI-e passthrough) een optie zijn, maar dan moet ik (meen ik) wel een dedicated SATA adapter kaartje gaan gebruiken. Wat ook weer zorgt voor een hoger verbruik en extra kosten.
Gezien ik opzich niet bijster veel wil opslaan (films/series verwijder ik tegenwoordig liefst na ze gezien te hebben, anders blijf je eeuwig verzamelen) en ik muziek vaak via spotify luister, leek me het beter om geen losse fileserver te gaan gebruiken. Dat betekent wel dat FreeNAS geen optie is, voor ZFS is het het gunstigste als het OS rechtstreekse toegang heeft tot de harde schijven en het wordt daarnaast ook sterk afgeraden om FreeNAS virtueel te draaien. Ik vermoed dat er in de loop van de tijd wel veel meer foto's (DSLR, JPG+RAW) en ook video (geschoten met GoPro) zal moeten worden opgeslagen, waarvan ik graag al het ruwe materiaal wil bewaren.
Als ik zo mijn eigen verhaal teruglees lijkt het me dat het zeker de moeite is om te gaan investeren in een aantal nieuwe schijven. De schijven die ik tot nog toe gebruik beginnen natuurlijk ook steeds ouder te worden en los van dat ze trager zijn geworden, gaat de betrouwbaarheid natuurlijk ook met de jaren achteruit. Daarnaast zal ook qua stroomverbruik het wel iets gaan schelen.
Ik denk er zelf aan om voor de gevirtualiseerde systemen en het host-OS 2 of 3 SSD's aan te schaffen. Deze draai ik dan in RAID1 of RAID5, al dan niet in een LVM. Het gebruik van een LVM vond ik erg prettig om schijven aan een systeem toe te wijzen, maar ook om achteraf schijfruimte aan te passen. Qua energieverbruik, maar ook qua snelheid zal dit relatief wat schelen lijkt me.
Wat betreft de harde schijven qua dataopslag blijf ik een beetje hangen. Ik heb geen idee wat ik hiermee zal doen. Op dit moment heb ik 2,5TB aan data, volkomen ongesorteerd en daar zit nog een hoop zut tussen. Wanneer de bezem daar doorheen is gehaald denk ik dat ik 800-1200 GB aan zinvolle data overhoudt. Ik verwacht met 4TB effectief een flinke tijd vooruit te kunnen, maar mogelijk dat 6TB wat meer toekomstgericht is. Ik twijfel enerzijds of het de investering waard is qua energieverbruik. Anderzijds is het namelijk ook heel verleidelijk om mijn huidige schijven te blijven gebruiken totdat deze bomvol zitten / crashen en daarna pas te kijken naar iets nieuws. Immers, als ik de komende tijd mogelijk slechts 2 van de 6TB ga gebruiken, waarom dan nu al daarin investeren waarom niet pas wanneer ik tegen de limiet loop?
Maar, wat gaat het worden...?
Ik het gevoel in cirkeltjes te lopen met een blinddoek. Het ziet er allemaal erg leuk uit, maar ik heb op dit moment echt de behoefte aan een frisse blik op dit geheel van buitenaf.
Zien mijn configs er zo prima uit of is het under/overkill? Benader ik alles te complex of zie ik dingen over het hoofd? Is het zinvol om de VPS aan te houden of juist wat extra te investeren om deze vervolgens op te zeggen? Misschien dat ik juist bovenstaand systeem beter bij mijn ouders neer kan zetten en de i3 2100 als server (al dan niet met andere schijven en een ander moederbord) houden om vervolgens juist mijn workstation aan te pakken.
Ik hoop dat iemand het de moeite vond om heel mijn verhaal te lezen en zijn/haar mening hierover te spuien. Als het het waard is ben ik best bereid om te investeren in volledig andere hardware. En alles wat hier ligt mag volledig om worden gegooid wat mij betreft. Dit geldt voor alle systemen, maar ik zoek uiteindelijk wel naar een goede balans qua investeren/besparing/toekomstgericht.
Alvast heel hartelijk dank!
Na een tijd lang een op i3 2100 gebaseerd servertje te hebben gebruikt, wil ik hier thuis toch het een en ander veranderen. Zelf werk ik nog op een Intel Core i7 920 systeem. Hier ben ik best tevreden over, alleen mis ik SATA-600 en USB3.0. Opzich is dat makkelijk op te lossen met een insteekkaartje, echter is dat geen geweldig goede oplossing aan de reviews te zien. Ook ondersteunt het kaartje geen RAID, waardoor ik mijn SSD's niet in een RAID-0 array kan plaatsen.
Ik heb even overwogen mijn huidige systeem als server in te zetten, waardoor ik 8 CPU-threads en 12GB aan geheugen kan verdelen over de virtuele systemen. Daarnaast kan ik dan ook gebruik gaan maken van VT-d. Nadat ik me ben gaan verdiepen in het verbruik heb ik dit plan maar gauw van tafel geschoven, die bak is zo'n grootverbruiker dat het op jaarbasis wel 250 euro kan schelen vergeleken met een zuinige server! Dat maakt het zeker waard om te investeren.
Mijn huidige server doet (uit mijn hoofd) qua verbruik rond de 40-50-60 watt idle, dat is in combinatie met 2x 10.000 RPM velociraptors en 2x Samsung F2 Ecogreens 1.5TB. Ik heb zo'n vermoeden dat het moederbord hier ook een belangrijk aandeel in heeft, echter zullen de 2 PCI-e insteekkaarten ook wel voor een klein energieverbruik zorgen. De netwerkaansluiting op het moederbord is de WAN-poort, de 2 PCI-e netwerkkaarten zijn geteamed aan mijn HP 1810G managed switch aangesloten.
Verder, mijn huidige hardware: http://tweakers.net/gallery/85926#tab:inventaris
Daarnaast heb ik nog een VPS in gebruik met 3 VCPU's, 2GB ram, 100GB HD-ruimte en 2,5TB traffic in A'dam voor 260 dollar / jaar (ik meen wel dat dit verhoogd gaat worden vanaf Juli). Hier draaien op dit moment slechts enkele relatief lichte webservices, maar moet uiteindelijk ook als mailserver gaan dienen en eventueel ook wat zaken gaan monitoren. Op dit moment heb ik hier nog geen aanvullende taken voor.
Mijn doel
Mijn doel is om een zuinige "allround" server te gaan inrichten, waarop ik een aantal gevirtualiseerde OS'jes wil gaan draaien. Ik maak gebruik van archlinux in combinatie met Xen. In principe is voor mij nu de ondersteuning van VT-x genoeg en heb ik verder geen specifieke hardware eisen. Vandaar ook de keuze om in dit topic te posten en niet specifiek in het Zuinige DIY-NAS/Zuinige ESxi-topic.
Op de server draait: ipfire (router voor 500/500 glas), daarnaast gevirtualiseerd verdeeld over een aantal distro's: een webserver, teamspeakserver, downloadserver (nzb/torrent icm couchpotato/sickbeard), development en PXE server. Mogelijk dat ik nog enkele vrienden een virtueel OS toewijs om wat mee te prutsen. Daarnaast is ook erg belangrijk: een fileserver.
In de toekomst komt daar eventueel een internetradio en voipserver bij en mogelijk 2 tot 3 gameservertjes (maar die worden hooguit door 5-6 mensen tegelijk gebruikt. Denk dan aan Unreal Tournament, Trackmania, COD2/4 of iets in die trant. Niet erg zwaar dus. Eventueel zou ik ervoor kunnen kiezen een deel van de taken te delegeren naar mijn VPS.
Bij mijn zusje draait een Intel Celeron G1610-based server op een 50/2.5Mbit verbinding. Door bij mijn ouders ook nog een server te plaatsen, wil ik op drie locaties (mijzelf/zus/ouders) instant/nightly de belangrijkste bestanden (foto's/filmpjes/muziek) backuppen. Dit als extra veiligheid op al het gebruik van (Z-)RAID/LVM (wat natuurlijk geen vorm van backuppen is). Daarnaast wil ik de mail van mijn ouders binnenhalen en door middel van IMAP (dovecot) weer beschikbaar stellen. Overigens is de internetverbinding van mijn ouders gigantisch traag (3Mbit down, 0.3Mbit up

Ik twijfel nog aan het gaan gebruiken van Windows Server, puur omdat dat relatief eenvoudig te beheren is. Door op de andere locaties ook een domain controller toe te voegen, kan ik eenvoudigweg alle rechten makkelijk beheren en iedereen met hun eigen account waar dan ook in laten loggen. Door daarnaast alle lokale netwerkverbindingen aan elkaar te knopen dmv. openvpn/ipsec krijg je één groot netwerk. Heeft natuurlijk voor- en nadelen, maar als ik ga kijken naar het werk om alles goed te configureren (en het liefst wil ik het onder linux dan ook goed geregeld hebben, dus in combinatie met LDAP), gaat dat gigantisch veel tijd kosten. Nog niet gesproken over de veiligheid. Wat is jullie visie hierop?
Mijn overwegingen
Tot nu toe is het plan om zoveel mogelijk mijn huidige hardware in te zetten. Dat zou in de praktijk neerkomen op wat schuiven met hardware onderling en daarnaast waar nodig hardware aanschaffen / verkopen. Op dit moment gebruik ik mijn workstation redelijk casual, dat betekent: internet/office/gamen. In de toekomst komt daar mogelijk wat foto/video bewerking bij. Aangezien het huidige servermoederbord over 2x SATA 600 en 2x USB 3.0 beschikt, leek het me slim om deze door te schuiven naar mijn huidige workstation. Dit zorgt meteen voor een relatief zuinig systeem, wat wel zo praktisch is aangezien deze ook flink wat uurtjes aan staat op een dag. Mocht ik CPU-power tekort komen, dan kan ik de CPU eenvoudigweg upgraden naar een sneller model.
Een tijdje terug heb ik wat hardware (AMD A4-3400 CPU, Foxconn A75 mobo, 4GB geheugen) aangeschaft om in te zetten als HTPC. Aangezien ik mijn i3-2100 CPU en moederbord doorschuif, blijft qua hardware om te gebruiken dit systeem over. Hierbij heb ik dan nog wel het plan om uit te breiden naar 16GB geheugen in totaal. Dit systeem lijkt me dan voldoende om bovenstaande taken uit te voeren. Qua CPU-power ga ik er wel op achteruit, aan de andere kant ben ik bij mijn i3 2100 nooit tegen de beperkingen van het systeem aangelopen. Wat ik maximaal draaide was hooguit ipfire, 3-4 meestal idle'ende linux distro's en Windows Server 2008 als ADC tegelijk.
Als basis kom ik dan hierop uit:
1 | AMD A4-3400 Boxed | € 20,79 | € 20,79 |
1 | Foxconn FM1 A75 m-ATX 4xDDR3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 118,70 | € 118,70 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,- | € 30,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 169,49 |
Na even kort te hebben getest (wel met slechts 1x 4GB geheugen, 16GB (2x 8GB) moet ik nog aanschaffen) in combinatie met een Crucial m4 64GB SSD waar nog Windows 7 opstond ten tijde van het gebruik als HTPC, kwam ik qua stroomverbruik uit op 30-45 watt tijdens het booten. In rust is het systeem daarna rond de 18-20 watt. Dit lijkt me vrij redelijk, mogelijk dat het nog iets omlaag kan maar dat betwijfel ik..
Ik zag echter wel dat de performance van bovenstaande configuratie lager ligt terwijl het verbruik hoger is, in vergelijking met de G1610-server van mijn zusje. Op haar server draai ik nu archlinux in combinatie met Xen, met daarnaast FreeNAS gevirtualiseerd, evenals Windows Server 2008 als test. Beide zijn niet bepaald snel, maar het werkt verder prima. De bedoeling is dit systeem nog een keer opnieuw te installeren en zelf een virtuele fileserver opzetten, ipv het gebruik van FreeNAS.
Ik ben nu in de veronderstelling dat dit AMD A4-3400 systeem een redelijke perfomance biedt met een relatief laag stroomverbruik. Als het later echt nodig is kan ik eventueel ook nog uitwijken naar een AMD A8 3820, deze zou redelijk zuinig moeten zijn volgens de site van mux. Ik denk dat ik met dit systeem redelijk goed zit.
Schijfruimte:
Daarnaast: om het geheel ook te voorzien van schijfruimte, zat ik te denken om dit aan het systeem toe te voegen:
2 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
2 | WD Velociraptor WD1500BLFS, 150GB | € 99,95 | € 199,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 199,90 |
De WD Velociraptor's gebruik ik al jaren en draaien alweer een tijd mee in mijn huidige server. Over het verbruik hiervan kan ik weinig vinden, maar ik kan me voorstellen dat deze (met hun 10.000 rpm) redelijk wat zullen verbruiken in tegenstelling tot bijvoorbeeld 2 of 3 SSD's in RAID/LVM. Zou dit het investeren waard zijn?
De overige vier schijven heb ik in de loop der jaren verzameld en hebben in mijn PC gezeten. Daarna hebben de 2x 1.5TB een tijdje in mijn huidige server gezeten voor opslag, waarna de 2x 1TB schijven zijn blijven zitten in mijn huidige PC. Het liefst zou ik wel ZFS willen draaien en dan RAIDZ of RAIDZ2. Punt is dat ik dan weer tegen de beperking aan loop om dat in een virtueel OS te draaien. Eventueel zou het gebruik van Intel VT-d/AMD IOMMU (PCI-e passthrough) een optie zijn, maar dan moet ik (meen ik) wel een dedicated SATA adapter kaartje gaan gebruiken. Wat ook weer zorgt voor een hoger verbruik en extra kosten.
Gezien ik opzich niet bijster veel wil opslaan (films/series verwijder ik tegenwoordig liefst na ze gezien te hebben, anders blijf je eeuwig verzamelen) en ik muziek vaak via spotify luister, leek me het beter om geen losse fileserver te gaan gebruiken. Dat betekent wel dat FreeNAS geen optie is, voor ZFS is het het gunstigste als het OS rechtstreekse toegang heeft tot de harde schijven en het wordt daarnaast ook sterk afgeraden om FreeNAS virtueel te draaien. Ik vermoed dat er in de loop van de tijd wel veel meer foto's (DSLR, JPG+RAW) en ook video (geschoten met GoPro) zal moeten worden opgeslagen, waarvan ik graag al het ruwe materiaal wil bewaren.
Als ik zo mijn eigen verhaal teruglees lijkt het me dat het zeker de moeite is om te gaan investeren in een aantal nieuwe schijven. De schijven die ik tot nog toe gebruik beginnen natuurlijk ook steeds ouder te worden en los van dat ze trager zijn geworden, gaat de betrouwbaarheid natuurlijk ook met de jaren achteruit. Daarnaast zal ook qua stroomverbruik het wel iets gaan schelen.
Ik denk er zelf aan om voor de gevirtualiseerde systemen en het host-OS 2 of 3 SSD's aan te schaffen. Deze draai ik dan in RAID1 of RAID5, al dan niet in een LVM. Het gebruik van een LVM vond ik erg prettig om schijven aan een systeem toe te wijzen, maar ook om achteraf schijfruimte aan te passen. Qua energieverbruik, maar ook qua snelheid zal dit relatief wat schelen lijkt me.
Wat betreft de harde schijven qua dataopslag blijf ik een beetje hangen. Ik heb geen idee wat ik hiermee zal doen. Op dit moment heb ik 2,5TB aan data, volkomen ongesorteerd en daar zit nog een hoop zut tussen. Wanneer de bezem daar doorheen is gehaald denk ik dat ik 800-1200 GB aan zinvolle data overhoudt. Ik verwacht met 4TB effectief een flinke tijd vooruit te kunnen, maar mogelijk dat 6TB wat meer toekomstgericht is. Ik twijfel enerzijds of het de investering waard is qua energieverbruik. Anderzijds is het namelijk ook heel verleidelijk om mijn huidige schijven te blijven gebruiken totdat deze bomvol zitten / crashen en daarna pas te kijken naar iets nieuws. Immers, als ik de komende tijd mogelijk slechts 2 van de 6TB ga gebruiken, waarom dan nu al daarin investeren waarom niet pas wanneer ik tegen de limiet loop?
Maar, wat gaat het worden...?
Ik het gevoel in cirkeltjes te lopen met een blinddoek. Het ziet er allemaal erg leuk uit, maar ik heb op dit moment echt de behoefte aan een frisse blik op dit geheel van buitenaf.
Zien mijn configs er zo prima uit of is het under/overkill? Benader ik alles te complex of zie ik dingen over het hoofd? Is het zinvol om de VPS aan te houden of juist wat extra te investeren om deze vervolgens op te zeggen? Misschien dat ik juist bovenstaand systeem beter bij mijn ouders neer kan zetten en de i3 2100 als server (al dan niet met andere schijven en een ander moederbord) houden om vervolgens juist mijn workstation aan te pakken.
Ik hoop dat iemand het de moeite vond om heel mijn verhaal te lezen en zijn/haar mening hierover te spuien. Als het het waard is ben ik best bereid om te investeren in volledig andere hardware. En alles wat hier ligt mag volledig om worden gegooid wat mij betreft. Dit geldt voor alle systemen, maar ik zoek uiteindelijk wel naar een goede balans qua investeren/besparing/toekomstgericht.
Alvast heel hartelijk dank!
_@/'
My god, die lap tekst is nog langer dan mijn blogs!
Is het verlies van een dag data acceptabel? Zo ja, dan heb je met de data op 2 geografisch gescheiden plaatsen hiervoor geen extra maatregelen nodig.Steephh schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 07:15:
Lap tekst waar Mux jaloers op is, maar dit niet durft te zeggen.
Ik zou er dan voor kiezen lokale redundantie achterwege te laten. Eventueel zelfs te kiezen voor RAID 0 of vergelijkbaar als de prestaties gewenst zijn.
Ik denk teveel na over zulk soort dingen..
Ik had het enigzins overzichtelijk proberen te maken door middel van kopjes, maar volgens mij is het nog steeds een complex en lang verhaal..Ik ben toch wel twee tot drie uur hiermee bezig geweest, met al het nadenk werk erbij.
De samenvatting:
Huidige WKS: i7 920, 12GB (6x 2GB) DDR3, Asus Rampage II Gene, MSI 660Ti, 2x Samsung 840 256GB SSD, 2x 1TB Samsung F1 HD103UJ
Huidige Server: i3 2100, 8GB (2x 4GB) DDR3, MSI H67MA-E35, 2x WD 150GB Velociraptor, 2x 1.5TB Samsung F2 154UI
Huidige HTPC: AMD A-3400, 4GB (1x 4GB) DDR3, Foxconn A75, Crucial m4 64GB
WKS mist SATA-600 en USB3.0. Daarnaast zuipt ie enorm veel stroom en staat redelijk wat uurtjes aan. Verbruik idle >200/250 watt. Dat mag wel wat zuiniger..
Server is in principe prima, maar niet super zuinig. Verbruik rond 40/50/60 watt idle. Aangezien deze 24/7 aan staat, wil ik hier aan gaan sleutelen.
Een eventueel plan is om i3 2100 + 8GB + Asus mobo door te schuiven naar WKS. Bij te weinig CPU-kracht in de toekomst een CPU-upgrade. Op dit moment casual gebruik + gaming, in de toekomst komt daar wat meer fotobewerking + videobewerking bij. i7 920 + 12GB + Rampage mobo gaat dan in de verkoop of wordt een testbak.
Eventueel plan is om huidige HTPC als server in te zetten. Zonder HDD's verbruikt deze 18-20 watt idle. Met harde schijven zal dit een stuk meer worden. Waarschijnlijk kan dit beter. Investeren is geen probleem, mits er een goede balans is tussen investeren/besparen/toekomstbestendigheid.
Alle twijfels en opties staan in de mega post van mij hierboven verder uitgebreid beschreven. Mogelijk dat er iemand een ander idee heeft over hoe het beter kan.

Huidige WKS: i7 920, 12GB (6x 2GB) DDR3, Asus Rampage II Gene, MSI 660Ti, 2x Samsung 840 256GB SSD, 2x 1TB Samsung F1 HD103UJ
Huidige Server: i3 2100, 8GB (2x 4GB) DDR3, MSI H67MA-E35, 2x WD 150GB Velociraptor, 2x 1.5TB Samsung F2 154UI
Huidige HTPC: AMD A-3400, 4GB (1x 4GB) DDR3, Foxconn A75, Crucial m4 64GB
WKS mist SATA-600 en USB3.0. Daarnaast zuipt ie enorm veel stroom en staat redelijk wat uurtjes aan. Verbruik idle >200/250 watt. Dat mag wel wat zuiniger..
Server is in principe prima, maar niet super zuinig. Verbruik rond 40/50/60 watt idle. Aangezien deze 24/7 aan staat, wil ik hier aan gaan sleutelen.
Een eventueel plan is om i3 2100 + 8GB + Asus mobo door te schuiven naar WKS. Bij te weinig CPU-kracht in de toekomst een CPU-upgrade. Op dit moment casual gebruik + gaming, in de toekomst komt daar wat meer fotobewerking + videobewerking bij. i7 920 + 12GB + Rampage mobo gaat dan in de verkoop of wordt een testbak.
Eventueel plan is om huidige HTPC als server in te zetten. Zonder HDD's verbruikt deze 18-20 watt idle. Met harde schijven zal dit een stuk meer worden. Waarschijnlijk kan dit beter. Investeren is geen probleem, mits er een goede balans is tussen investeren/besparen/toekomstbestendigheid.
Alle twijfels en opties staan in de mega post van mij hierboven verder uitgebreid beschreven. Mogelijk dat er iemand een ander idee heeft over hoe het beter kan.

Het zijn geografisch gescheiden gemeentes, maar liggen wel slechts 5, respectievelijk 10 kilometer uit elkaar. Lokale redundantie achterwege laten is opzich dan best interessant. De server van mijn zusje en die van mij kunnen dan 'instant' sychroniseren, eventueel is lokale redundantie bij mijn ouders dan wel interessant.The Lord schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 09:08:
[...]
Is het verlies van een dag data acceptabel? Zo ja, dan heb je met de data op 2 geografisch gescheiden plaatsen hiervoor geen extra maatregelen nodig.
Ik zou er dan voor kiezen lokale redundantie achterwege te laten. Eventueel zelfs te kiezen voor RAID 0 of vergelijkbaar als de prestaties gewenst zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Steephh op 07-05-2014 09:20 ]
_@/'
Pff, momenteel is het Supermicro X10SBA-bord ook niet heel snal te verkrijgen in gangbare Nederlandse kanalen (voor zover ik die ken)... Moet maar overwegen om een alternatief te zoeken.
Stiekem is zo'n J1900 bordje nog best interessant!
Als ik even kijk: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-J1900-vs-AMD-A4-3400 Meer cores, dus 'beter', daarnaast een 25% hogere passmark score dan de A4-3400. 
Alhoewel de i3 2100 deze dan weer ruimschoots outperformed qua passmark score, CPU boss vind echter wel dat ze ongeveer gelijk zijn: http://cpuboss.com/cpus/I...00-vs-Intel-Celeron-J1900
Lastig, lastig.. Nadeel is dat je zo weinig SATA aansluitingen hebt, gelukkig is er een micro-atx variant met 1x PCI-e 16x en 2x PCI-e 1x. Er is ook een bord met 2x Gigabit, alleen ondersteund die slechts 8GB geheugen.
Ik moet me er nog maar eens goed in gaan verdiepen en misschien wat meer naar andermans configs kijken..
Alhoewel de i3 2100 deze dan weer ruimschoots outperformed qua passmark score, CPU boss vind echter wel dat ze ongeveer gelijk zijn: http://cpuboss.com/cpus/I...00-vs-Intel-Celeron-J1900
Lastig, lastig.. Nadeel is dat je zo weinig SATA aansluitingen hebt, gelukkig is er een micro-atx variant met 1x PCI-e 16x en 2x PCI-e 1x. Er is ook een bord met 2x Gigabit, alleen ondersteund die slechts 8GB geheugen.
Ik moet me er nog maar eens goed in gaan verdiepen en misschien wat meer naar andermans configs kijken..
[ Voor 55% gewijzigd door Steephh op 07-05-2014 11:47 ]
_@/'
Als het bij mij geen NUC-je wordt zit ik toch te denken aan een J1900, prima platform om wat licht virtualisatie/homelab werk op te doen.
Die CPUBOSS dingen moet je verder weer naast je neerleggen. Die lui maken allerlei vergelijkingen gebaseerd op de specs op papier die ze uit allerlei bronnen zoals Intel Ark ophalen, zonder ze echt te interpreteren op wat het betekent. Zo vind ik het persoonlijk nog wel een interessant feit dat ik nog geen thin ITX variant van de J1900 heb gezien die 16GB aan kan en een mSATA slot heeft (wellicht gemist).
De haswell i5 nuc (-H versie) blijft duur, maar onder de streep is het voor mij toch een erg interessant systeem aangezien het zéér compact is, er een mSATA en een 2.5" disk in een mini behuizing past, en hij in de toekomst in een tweede leven prima dienst zou kunnen doen als HTPC.
Voor die 150 euro die je meer kwijt bent dan met een klassiek ITX / thin ITX systeem vind ik dat voorlopig toch nog wel acceptabel.
Die CPUBOSS dingen moet je verder weer naast je neerleggen. Die lui maken allerlei vergelijkingen gebaseerd op de specs op papier die ze uit allerlei bronnen zoals Intel Ark ophalen, zonder ze echt te interpreteren op wat het betekent. Zo vind ik het persoonlijk nog wel een interessant feit dat ik nog geen thin ITX variant van de J1900 heb gezien die 16GB aan kan en een mSATA slot heeft (wellicht gemist).
De haswell i5 nuc (-H versie) blijft duur, maar onder de streep is het voor mij toch een erg interessant systeem aangezien het zéér compact is, er een mSATA en een 2.5" disk in een mini behuizing past, en hij in de toekomst in een tweede leven prima dienst zou kunnen doen als HTPC.
Voor die 150 euro die je meer kwijt bent dan met een klassiek ITX / thin ITX systeem vind ik dat voorlopig toch nog wel acceptabel.
Hmm, ik zal voorlopig het routerplan op de langere baan schuiven. Kort rondneuzen lijkt inderdaad uit te wijzen dat Ralink goed ondersteund wordt, maar dat lijkt voor Atheros toch ook wel op te gaan. Ik zal de boel maar wat in de gaten gaan houden. Compex geeft een verbruiksindicatie van 5W voor de meeste (niet-high-powered) kaarten, dat is toch wel behoorlijk wat, maar de huidige router verbruikt ongetwijfeld meer.FireDrunk schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:45:
[...]
Als je niet zoveel bereik nodig hebt, kan ik je Ralink chips aanraden. Die werken doorgaans het best.
[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 07-05-2014 22:38 ]
Nah, dat kan helemaal niet. USB levert maar 500mA per poort, en dat is op 5V, dus een USB AP verbruikt maximaal 2.5W. En ik ga er niet vanuit dat mPCIe kaartjes meer zullen verbruiken, eerder minder omdat USB een energie inefficient protocol is.
Even niets...
USB2 levert 500mA, terwijl USB3 max. 900mA kan leveren.
net op de hoofdpagina bericht van misschien een super-interessant bordje ;
nieuws: ASRock komt met fanless Bay Trail-moederbord met dc-in-jack
4 Sata aansluiting, met Bay-trail en voeding op moederbord ... En dit van het door ons geliefde Asrock
Mux, dit lijkt me een mooie test-kandidaat
4 Sata aansluiting, met Bay-trail en voeding op moederbord ... En dit van het door ons geliefde Asrock
[ Voor 5% gewijzigd door xmen op 08-05-2014 11:48 ]
Helaas geen msata erop maar nog wel een mini-pci.xmen schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:47:
Ze hadden er een combinatie op moeten zetten.
Ik vond deze: http://www.msi.com/product/ipc/MS98E3.html veel toffer!
Die werd iets verderop genoemd, lijkt mij de perfecte pfSense bak!
Even niets...
Cool ding inderdaad! Alleen jammer van de max 8GB geheugen. Met 16GB was dit een droom budget doosje geweest.
Bij dit soort bordjes krijg ik ook inspiratie om een 3 boven elkaar behuizing te bedenken. Met één 200W voeding zou dat wel kunnen werken, waarbij je de onderste voor storage gebruikt, en de bovenste twee als VM servers. Perfect home-lab voor mijn doeleinden.
Bij dit soort bordjes krijg ik ook inspiratie om een 3 boven elkaar behuizing te bedenken. Met één 200W voeding zou dat wel kunnen werken, waarbij je de onderste voor storage gebruikt, en de bovenste twee als VM servers. Perfect home-lab voor mijn doeleinden.
[ Voor 94% gewijzigd door TweakMDS op 08-05-2014 14:07 ]
Lijkt me ook een heel interessant bord. Alleen blijf ik het jammer vinden dat op dit soort platformen die duidelijk erg geschikt zijn als HTPC S/PDIF ontbreekt.xmen schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:47:
Deze bordjes worden vaak met een heel andere doelgroep (dan video/audio systemen) gemaakt - getuige de twee aanwezige COM-poorten.
Dan lijkt me deze nog leuker: http://www.asrock.com/ipc/overview.asp?Model=SBC-210FireDrunk schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:53:
Ik vond deze: http://www.msi.com/product/ipc/MS98E3.html veel toffer!
Maar dan zit je wel in de industrial pc hoek. De prijzen zullen dan ook niet echt interessant zijn.
Het verbruik zal waarschijnlijk ook niet meevallen. Dergelijke borden worden doorgaans niet ontworpen voor zuinigheid. Intel deed dat wel, maar die is bezig het moederborden bouwen in te perken. De NUC's hebben ze nog wel.Twynn schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:19:
[...]
Dan lijkt me deze nog leuker: http://www.asrock.com/ipc/overview.asp?Model=SBC-210
Maar dan zit je wel in de industrial pc hoek. De prijzen zullen dan ook niet echt interessant zijn.
Verwijderd
Zo, mijn systeem dat ik hier vorige week heb gepost (standaard mux bbg systeem; Asus H81T, Celeron G1820) binnengekregen. Ben nu aan het kijken of alle zuinigheidsinstellingen goed staan.
Nou loop ik tegen het volgende aan:
Idle power is op dit moment 13-14 W. (geen hdd of usb stuff oid. Geen scherm. Geen keyboard. Ik benader de compu remote via SSH)
Als ik powertop bekijk (en --auto-tune) dan zie ik echter dat het geheel niet in package C6 gaat maar blijft steken in package C3:
Met 10-20 wakeups/second zo ongeveer.
Device stats geeft me vervolgens:
Nou vindt ik het raar dat display backlight blijkbaar 100% usage ziet. Ik heb helemaal geen scherm oid aangesloten. Behalve 3 ledjes oid zit er geen optisch spul in dat licht zou kunnen geven.
Nou is 13-14W niet heel hoog, maar als ik met een schuin oog naar de BBG van mux kijk dan denk ik dat ik toch lager moet kunnen zitten. Vooral ook omdat de processor dus niet in PC6 gaat.
Heeft iemand een idee waar dat door zou kunnen komen? De bios settings heb ik al doorlopen en alles op enabled gezet dat maar enigsinds op power savings kon duiden.
Idle power is op dit moment 13-14 W. (geen hdd of usb stuff oid. Geen scherm. Geen keyboard. Ik benader de compu remote via SSH)
Als ik powertop bekijk (en --auto-tune) dan zie ik echter dat het geheel niet in package C6 gaat maar blijft steken in package C3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| Linux galileo 3.13-1-amd64 #1 SMP Debian 3.13.10-1 (2014-04-15) x86_64 GNU/Linux Package | Core | CPU 0 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.0% 0.0 ms C2 (pc2) 0.0% | | C3 (pc3) 96.8% | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 99.3% | C6-HSW 99.3% 100.1 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 0.0% | | Core | CPU 1 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 2.4% 4.9 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms | C6 (cc6) 96.9% | C6-HSW 96.9% 88.8 ms | C7 (cc7) 0.0% | | GPU | | | | Powered On 0.7% | | RC6 99.3% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% | | | | | |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Usage Device name 0.1% DRAM 0.1% CPU misc 0.1% CPU core 0.0 ops/s GPU core 100.0% Display backlight 0.0 ops/s GPU misc 100.0% PCI Device: Intel Corporation C220 Series Chipset Family H81 Express LPC Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #3 100.0% PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode] 100.0% PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #1 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family MEI Controller #1 0.8 pkts/s Network interface: eth0 (r8169) |
Nou vindt ik het raar dat display backlight blijkbaar 100% usage ziet. Ik heb helemaal geen scherm oid aangesloten. Behalve 3 ledjes oid zit er geen optisch spul in dat licht zou kunnen geven.

Nou is 13-14W niet heel hoog, maar als ik met een schuin oog naar de BBG van mux kijk dan denk ik dat ik toch lager moet kunnen zitten. Vooral ook omdat de processor dus niet in PC6 gaat.
Heeft iemand een idee waar dat door zou kunnen komen? De bios settings heb ik al doorlopen en alles op enabled gezet dat maar enigsinds op power savings kon duiden.
Wat jij van plan bent, lijkt me stiekem ook best interessant. Maar alles wat de AC7260 support, zou ik dan ook wel willen gebruiken en dus moet dat via hostapd wel gaan lukken..begintmeta schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 11:27:
Ik zou deze overigens dan willen gebruiken in combinatie met IP fire. Echter lees ik hier: http://wiki.ipfire.org/en/hardware/networking dat slechts de 2.4GHz range beschikbaar is, omdat dat zo in de EEPROM staat.
[ Voor 10% gewijzigd door Steephh op 09-05-2014 08:09 ]
_@/'
Ik heb gisteren de duurdere variant van dat moederbord binnen gekregen. Namelijk de Asus Q87T.Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 01:10:
Zo, mijn systeem dat ik hier vorige week heb gepost (standaard mux bbg systeem; Asus H81T, Celeron G1820) binnengekregen. Ben nu aan het kijken of alle zuinigheidsinstellingen goed staan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 Linux galileo 3.13-1-amd64 #1 SMP Debian 3.13.10-1 (2014-04-15) x86_64 GNU/Linux Package | Core | CPU 0 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.0% 0.0 ms C2 (pc2) 0.0% | | C3 (pc3) 96.8% | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 99.3% | C6-HSW 99.3% 100.1 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 0.0% | | Core | CPU 1 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 2.4% 4.9 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms | C6 (cc6) 96.9% | C6-HSW 96.9% 88.8 ms | C7 (cc7) 0.0% | | GPU | | | | Powered On 0.7% | | RC6 99.3% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% | | | | |
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Usage Device name 0.1% DRAM 0.1% CPU misc 0.1% CPU core 0.0 ops/s GPU core 100.0% Display backlight 0.0 ops/s GPU misc 100.0% PCI Device: Intel Corporation C220 Series Chipset Family H81 Express LPC Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #3 100.0% PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family 6-port SATA Controller 1 [AHCI mode] 100.0% PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor Integrated Graphics Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v3/4th Gen Core Processor PCI Express x16 Controller 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family PCI Express Root Port #1 100.0% PCI Device: Intel Corporation 8 Series/C220 Series Chipset Family MEI Controller #1 0.8 pkts/s Network interface: eth0 (r8169)
Zodra mijn servertje ook in elkaar zit zal ik ook mijn bevindingen plaatsen.
Ik wil nu eerst de server vervangen, het wlan-routerdeel wil ik in principe door een nieuwste generatie atheros-kaart laten doen (als meer ervaring bestaat met de ath10k driver), een werkende wlan-router heb ik nu tenslotte en een server niet. Ik moet tijdelijk maar mijn vosje gaan gebruiken trouwens, want de levering van de x10sba is vertraagd...Steephh schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:02:
[...]
Wat jij van plan bent, lijkt me stiekem ook best interessant. Maar alles wat de AC7260 support, zou ik dan ook wel willen gebruiken en dus moet dat via hostapd wel gaan lukken..Mocht je toch hiervoor kiezen, ben ik erg benieuwd naar je ervaringen!
Ik zou deze overigens dan willen gebruiken in combinatie met IP fire. Echter lees ik hier: http://wiki.ipfire.org/en/hardware/networking dat slechts de 2.4GHz range beschikbaar is, omdat dat zo in de EEPROM staat.
Ik heb het uitgebreid getest (met Ralink chips welliswaar), en er is geen enkel OS wat 5Ghz / -N mode Host AP ondersteund. De enige lol die je hebt is een expirimentele alpha build (voor Linux) van een Atheros driver die je moet combineren met een alpha/beta build van hostapd. Maar die schijnt zelfs ook nog extreem brak te zijn.
Enige advies wat ik tot nu toe kan geven is: Doe het niet, koop gewoon een fatsoenlijk AP en zet die er naast...
Enige advies wat ik tot nu toe kan geven is: Doe het niet, koop gewoon een fatsoenlijk AP en zet die er naast...
Even niets...
Mijn huidige AP werkt op zich prima, dus het heeft geen haast, het zou me meer om de zuinigheid (en ook de update naar de nieuwste WLAN-techniek) gaan.
Als de atheros chips over een tijdje stabiel lijken te kunnen werken zal ik er nog eens naar kijken, misschien kan ik zo lang de router en de server parallel op een 12V-blok zetten, dat zal ook al wat overhead schelen tov de huidige setup met twee voedingen.
Als de atheros chips over een tijdje stabiel lijken te kunnen werken zal ik er nog eens naar kijken, misschien kan ik zo lang de router en de server parallel op een 12V-blok zetten, dat zal ook al wat overhead schelen tov de huidige setup met twee voedingen.
Ik weet niet zo goed of ik hier een nieuw topic voor aan moet maken of niet... ik wil een zuinige server neerzetten thuis, waarbij het verbruik en de warmteproductie zo laag mogelijk blijven, zonder het een sport te maken of er zelf hardwarematige mods bij toe te passen.
Waar ik mijn servertje voor in wil zetten, is films van mijn NAS af te spelen op mijn TV, te internetten via mijn TV, als minecraftserver te fungeren (voor een man of 5, met mods als FTB) en altijd aan te staan (vandaar verbruikseis). Ik wil een Seasonic 19V Power Adapter inzetten omdat ik de indruk heb dat dit merk betrouwbaar is, en zo'n soort adapters zuiniger is dan een complete voeding bij laag verbruik. Verder wil ik een thin-itx-gebruiken wegens het formaat; het liefste hang ik deze server achter de TV aan een Vesa-mount en voor storage heb ik toch mijn NAS.
Edit: Verder wil ik een thin-itx-moederbord gebruiken omdat het me zuiniger lijkt, maar de behuizing mag wel iets groter (mini-itx?) wegens koeling.
Na de TS gelezen te hebben, en voor Intel te kiezen valt het me op dat het vooral socket 1155 wat de klok slaat. Zowel op beschikbaarheid van thin-itx-moederborden als processoren met een lage TDP. Om maar eens wat te noemen, er staan 6 moederborden beschikbaar met socket 1150 en thin-itx als form factor, waaronder géén van Intel zelf of MSI, laat staan ASRock, die in de TS als meest zuinig zijn aangeduid.
Qua processoren op socket 1150, zie ik maar 5 processoren met een TDP van maximaal 45Watt en socket 1150).
Ga ik "terug" naar socket 1155, dan komt er zoveel meer beschikbaar qua processoren: 14 processoren en qua moederborden zit er in ieder geval een Intel bij uit de TS 4 moederborden. Is daar een specifieke reden voor? Nieuwigheid lijkt me er al af te zijn; ik heb al bijna een jaar een 1150-systeem als desktop draaien.
Een aantal dingen is mij al opgevallen aan de TS: er wordt in aangegeven dat TDP het maximumverbruik aangeeft, dat servers niet vaak nodig hebben. Maar, het is toch wel veilig om de aanname te doen dat een CPU met een hogere TDP meer warmte produceert bij het maximumverbruik? Passieve processorkoeling lijkt me zuiniger en stiller, dus geniet een voorkeur,maar weet hierdoor niet welke limiet ik moet stellen aan de warmteproductie/verbruik/TDP van de processor.
Al met al kwam ik op dit uit, waar nog een behuizing (en processorkoeler, maar dat lijkt me makkelijk) bij moet, maar ik geen idee heb welke:
Als die G3430 niet krachtig genoeg is voor wat ik wil, kan ik mijn huidige processor uit mijn desktop overzetten en voor mijn desktop een nieuwe processor voor mijn desktop halen. Maar is dit nodig?
Nu, het systeem dat ik samengesteld heb (Soort van), is dat nu beter (los van de aanschafprijs) dan wat hieronder staat?
TDP is hiervan veel lager, heeft hyperthreading, maar een wat lagere processorsnelheid, maar kan totaal niet geüpgrade worden.
Samenvatting:
Zoek zuinige en stille server voor Bluray/4k Video van NAS af te spelen, en minecraftserver te zijn, aanschafprijs geen bezwaar, energieverbruik des te meer, behuizing mist nog waar ik graag advies voor wil, heb al wel een opzetje gemaakt met wat ik wel denk te weten. Feedback welkom!
Waar ik mijn servertje voor in wil zetten, is films van mijn NAS af te spelen op mijn TV, te internetten via mijn TV, als minecraftserver te fungeren (voor een man of 5, met mods als FTB) en altijd aan te staan (vandaar verbruikseis). Ik wil een Seasonic 19V Power Adapter inzetten omdat ik de indruk heb dat dit merk betrouwbaar is, en zo'n soort adapters zuiniger is dan een complete voeding bij laag verbruik. Verder wil ik een thin-itx-gebruiken wegens het formaat; het liefste hang ik deze server achter de TV aan een Vesa-mount en voor storage heb ik toch mijn NAS.
Edit: Verder wil ik een thin-itx-moederbord gebruiken omdat het me zuiniger lijkt, maar de behuizing mag wel iets groter (mini-itx?) wegens koeling.
Na de TS gelezen te hebben, en voor Intel te kiezen valt het me op dat het vooral socket 1155 wat de klok slaat. Zowel op beschikbaarheid van thin-itx-moederborden als processoren met een lage TDP. Om maar eens wat te noemen, er staan 6 moederborden beschikbaar met socket 1150 en thin-itx als form factor, waaronder géén van Intel zelf of MSI, laat staan ASRock, die in de TS als meest zuinig zijn aangeduid.
Qua processoren op socket 1150, zie ik maar 5 processoren met een TDP van maximaal 45Watt en socket 1150).
Ga ik "terug" naar socket 1155, dan komt er zoveel meer beschikbaar qua processoren: 14 processoren en qua moederborden zit er in ieder geval een Intel bij uit de TS 4 moederborden. Is daar een specifieke reden voor? Nieuwigheid lijkt me er al af te zijn; ik heb al bijna een jaar een 1150-systeem als desktop draaien.
Een aantal dingen is mij al opgevallen aan de TS: er wordt in aangegeven dat TDP het maximumverbruik aangeeft, dat servers niet vaak nodig hebben. Maar, het is toch wel veilig om de aanname te doen dat een CPU met een hogere TDP meer warmte produceert bij het maximumverbruik? Passieve processorkoeling lijkt me zuiniger en stiller, dus geniet een voorkeur,maar weet hierdoor niet welke limiet ik moet stellen aan de warmteproductie/verbruik/TDP van de processor.
Al met al kwam ik op dit uit, waar nog een behuizing (en processorkoeler, maar dat lijkt me makkelijk) bij moet, maar ik geen idee heb welke:
1 | Intel Pentium G3430 Boxed | € 75,99 | € 75,99 |
1 | Asus Q87T | € 124,- | € 124,- |
1 | Crucial CT102464BF160B | € 55,55 | € 55,55 |
1 | Seasonic Power Adapter 60W - 19V | € 28,55 | € 28,55 |
1 | Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit (al in bezit) | nvt | nvt |
1 | Samsung SE-506BB Zwart (al in bezit) | nvt | nvt |
1 | Samsung 830 series SSD 128GB (al in bezit) | nvt | nvt |
Als die G3430 niet krachtig genoeg is voor wat ik wil, kan ik mijn huidige processor uit mijn desktop overzetten en voor mijn desktop een nieuwe processor voor mijn desktop halen. Maar is dit nodig?
1 | Intel Core i5 4570S Boxed | € 163,- | € 163,- |
Nu, het systeem dat ik samengesteld heb (Soort van), is dat nu beter (los van de aanschafprijs) dan wat hieronder staat?
1 | Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i5-4250U | € 307,50 | € 307,50 |
1 | Crucial CT2KIT51264BF160BJ | € 60,20 | € 60,20 |
TDP is hiervan veel lager, heeft hyperthreading, maar een wat lagere processorsnelheid, maar kan totaal niet geüpgrade worden.
Samenvatting:
Zoek zuinige en stille server voor Bluray/4k Video van NAS af te spelen, en minecraftserver te zijn, aanschafprijs geen bezwaar, energieverbruik des te meer, behuizing mist nog waar ik graag advies voor wil, heb al wel een opzetje gemaakt met wat ik wel denk te weten. Feedback welkom!
Je maakt het jezelf wel moeilijk, een PC die zo klein is dat hij achter de Monitor/TV kan, maar hij mag eigenlijk niet veel verbruiken, maar moet wel sterk genoeg zijn om een minecraft server te kunnen draaien...
Je gaat bijna gegarandeerd problemen met de koeling krijgen... Ik denk dat je 1 van de eisen zal moeten laten vallen... Want Thin-ITX 100% belasten icm een stevige CPU is niet echt een makkelijke opgave.
Je gaat bijna gegarandeerd problemen met de koeling krijgen... Ik denk dat je 1 van de eisen zal moeten laten vallen... Want Thin-ITX 100% belasten icm een stevige CPU is niet echt een makkelijke opgave.
Even niets...
Heb mijn post wat aangepast, ik doelde op het moederbord en de behuizing, de formaateis van de behuizing schrap ik, maar dat van het moederbordje lijkt me nog wel haalbaar. Mini-itx lijkt me zuiniger omdat er geen overbodige luxe op zit dat extra verbruikt. Idealiter zou ik een server hebben dat gemiddeld niet meer dan 25 Watt verbruikt, maar heb geen idee of het haalbaar is met mijn eisen.
Dat valt wel mee, er zijn genoeg mATX moederborden die nagenoeg evenveel verbruiken als mITX borden.
Maar op ITX aansturen is helemaal niet verkeerd. je zou inderdaad je desktop CPU kunnen gebruiken.
Maar wij kunnen je niet vertellen of die CPU sterk genoeg is voor jou gebruik, dat zul je zelf moeten uitzoeken (misschien eens in het Minecraft topic hier, of op een andere minecraft website vragen?)
Verder zou ik met een i5 wel een iets zwaardere adapter nemen dan die 60W Seasonic, dat is dan een beetje krap @ full load.
Maar op ITX aansturen is helemaal niet verkeerd. je zou inderdaad je desktop CPU kunnen gebruiken.
Maar wij kunnen je niet vertellen of die CPU sterk genoeg is voor jou gebruik, dat zul je zelf moeten uitzoeken (misschien eens in het Minecraft topic hier, of op een andere minecraft website vragen?)
Verder zou ik met een i5 wel een iets zwaardere adapter nemen dan die 60W Seasonic, dat is dan een beetje krap @ full load.
Even niets...
Zit met hetzelfde probleem en zelfde doel einden ongeveer:KrazyJay schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:25:
[...]
Heb mijn post wat aangepast, ik doelde op het moederbord en de behuizing, de formaateis van de behuizing schrap ik, maar dat van het moederbordje lijkt me nog wel haalbaar. Mini-itx lijkt me zuiniger omdat er geen overbodige luxe op zit dat extra verbruikt. Idealiter zou ik een server hebben dat gemiddeld niet meer dan 25 Watt verbruikt, maar heb geen idee of het haalbaar is met mijn eisen.
1 | Intel Core i5 4570S Boxed | € 163,- | € 163,- |
1 | Asus Q87T | € 124,- | € 124,- |
2 | WD Red SATA 6 Gb/s WD10JFCX, 1TB | € 63,90 | € 127,80 |
2 | WD Red SATA 6 Gb/s WD50EFRX, 5TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Crucial Mac Memory CT8G3S160BMCEU | € 59,87 | € 59,87 |
1 | Crucial M500 mSata 120GB | € 58,90 | € 58,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 598,06 |
Heb wel een 90W dc adapter, vraag me af of de processor met TDP 65W niet te hoog zal zijn als ik ook nog eens 4 HD's + msata ssd wil gebruiken.
Seasonic heeft gelukkig ook nog 90W en 120W adapters, dut dat scheelt.FireDrunk schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:30:
Dat valt wel mee, er zijn genoeg mATX moederborden die nagenoeg evenveel verbruiken als mITX borden.
De 4570s gaat zeker genoeg power leveren, en van wat ik online zie zou de G3430 ook gaan. Ik zou dus voor de G3430 gaan, in eerste instantie, tenzij er rond dezelfde of lagere prijs nog een betere processor te krijgen is.
Nog enig advies voor behuizingen? Ik blijf maar zoeken en kijken, maar ik weet niet goed welke behuizingen groot/klein/kwalitatief genoeg zijn om stil te zijn en de hitte goed af te voeren en tevens geschikt zijn voor een externe adapter zonder een gat voor de voeding in de behuizing achter te laten.
[ Voor 5% gewijzigd door KrazyJay op 09-05-2014 13:40 ]
Gat in de behuizing hou je altijd, zou je dus zelf een oplossing naar moeten zoeken.KrazyJay schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:32:
[...]
Seasonic heeft gelukkig ook nog 90W en 120W adapters, dut dat scheelt.Zal het verbruik en dus warmteontwikkeling en dus geluid onder belasting met de 4570s niet veel hoger liggen dan met de G3430?
De 4570s gaat zeker genoeg power leveren, en van wat ik online zie zou de G3430 ook gaan. Ik zou dus voor de G3430 gaan, in eerste instantie, tenzij er rond dezelfde of lagere prijs nog een betere processor te krijgen is.
Nog enig advies voor behuizingen? Ik blijf maar zoeken en kijken, maar ik weet niet goed welke behuizingen groot/klein/kwalitatief genoeg zijn om stil te zijn en de hitte goed af te voeren en tevens geschikt zijn voor een externe adapter zonder een gat voor de voeding in de behuizing achter te laten.
Zelf heb ik de pricewatch: Cooler Master Elite 110
Deze heeft een front-fan. Optioneel 2 kleinere fans voor aan een zeikant. En je zit met je atx opening aan de achterkant.
Hier is wel een backplate voor met fan:

Of zonder fan:

Site:
http://www.ecosmartpc.com/atx80.html
Helaas zijn de verzendkosten gigantisch hoog maar is tot nu toe de enige oplossing die ik heb kunnen vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door Ryatzu op 09-05-2014 14:10 ]
NVM
[ Voor 112% gewijzigd door mpijnen op 09-05-2014 15:15 ]
Ik zou inderdaad niet *te* moeilijk doen... lievere een goede stille kast met een plaatje metaal op de plek van de voeding, dan een kast waar je eigenlijk spijt van hebt...
Ik ben persoonlijk echt super te spreken over Fractal Design R4 of Define XL kasten.
Die dingen zijn gewoon echt super stil...
Ik ben persoonlijk echt super te spreken over Fractal Design R4 of Define XL kasten.
Die dingen zijn gewoon echt super stil...
Even niets...
Thin mini-itx pas ook een een behuizing van mini-itx. Wil je meer dan 1 HDD aansluiten zou ik toch voor een grotere behuizing gaanmpijnen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:07:
[...]
pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter is een veelgebruikte
Adapter kun je gewoon op het mobo inpluggen en ergens neerleggen...
Pricewatch lijst met kasten voor dit mobo : http://tweakers.net/categ...FkWWKOklW0krmJgZlSbG1tLQA
Ja dat bedacht ik me net ook inderdaad haha, scherpRyatzu schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:15:
[...]
Thin mini-itx pas ook een een behuizing van mini-itx. Wil je meer dan 1 HDD aansluiten zou ik toch voor een grotere behuizing gaan
Wow, ik lees even terug en had over deze post heen gelezen, maar inderdaad zeg, dat is een gaaf bordje!!!Twynn schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:19:
[...]
Dan lijkt me deze nog leuker: http://www.asrock.com/ipc/overview.asp?Model=SBC-210
pfSense zou daar echt perfect op moeten draaien!
Even niets...
Dit topic is gesloten.