Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
De Biostar B85N heb ik geprobeerd, maar het blijft gedoe met beide Realtek 8111G NIC's in Ubuntu. Daarnaast gaat de CPU niet in package C6. Ik kan nog een drietal Q87 gebaseerde bordjes in de pricewatch vinden waarvan twee thin-ITX en één m-ATX, de volgende :
Product | Prijs |
Asus CS-B | € 126,- |
Asus Q87T | € 125,50 |
Gigabyte GA-Q87TN | € 111,74 |
Eigenlijk hebben ze allemaal 1 Intel I217LM NIC en een Realtek 8111G. Helaas dus geen twee Intels. De vPro en AMT functies vind ik wel ontzettend handig om te hebben. Alledrie ook mSata waarvoor ik een al aanwezige M500 ssd wil gebruiken.
Jammergenoeg staan Asus en Gigabyte niet om hun zuinigheid bekend. Mux heeft volgens mij ook nog geen Q87 moederbord getest. Ik lees waardes van 15-16W met de Asus Q87T, wordt package C6 inmiddels ondersteund door een bios upgrade? Of toch voor zekerheid gaan en een DQ77KB aanschaffen?
[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 20-04-2014 14:33 ]
Nou ik heb sinds lange tijd nu weer een bord met Realteks, beide de nieuwere 8111G en man man man wat een driver gezeik heb ik daarmee. pfSense werkt er out-of-the-box niet meer (natuurlijk ook FreeBSD 8.3), en zelfs onder Ubuntu 14.04 deed aanvankelijk maar 1 van de twee nics het goed. De tweede bleef op no-carrier staan. Uiteindelijk heb ik het wel werkend gekregen door de r8169 driver als module te laden, maar dan falen tijdens het opstarten weer een aantal services omdat er nog geen nics bekend zijn in het systeem.sphere schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:44:
Ik weet niet waarom iedereen zo hitsig wordt van onboard Intels. Wij hebben bij een grote klant alleen maar gezeik gehad met een Intel op een gigabyte bord. Staar je er iig niet op blind.
Daarnaast vind ik de AMT functie van Intel ook ontzettend handig. Zeker voor een router zoals deze die ergens in de kelder oid komt te staan waar geen monitor en toetsenbord voor handen is. Er zijn situaties dat dat gewoon heel handig is.
Hij moet gewoon de embedded versie installeren. Het is algemeen bekend dat de gewone versie slecht voor SSD is. Dit omdat in deze versie de logs op de schijf terecht komen ipv op een ram drive.Wolly schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:43:
[...]
Niet iedereen heeft goede ervaringen met pfSense en SSD's.
https://knowledge.zomers....e-low-energy-machine.aspx
Verder ben ik ook op zoek naar een mini-itx zuinig pfsense computertje met 2-3 nics
Ik had met Ubuntu 14.04 BETA2 geen problemen eerlijk gezegd, pfSense heb ik opgegeven. Zelfs met een recente realtek kernel module wilde ze bij mij niet werken. Maar dat kan aan mij liggen.B2 schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:48:
[...]
Nou ik heb sinds lange tijd nu weer een bord met Realteks, beide de nieuwere 8111G en man man man wat een driver gezeik heb ik daarmee. pfSense werkt er out-of-the-box niet meer (natuurlijk ook FreeBSD 8.3), en zelfs onder Ubuntu 14.04 deed aanvankelijk maar 1 van de twee nics het goed. De tweede bleef op no-carrier staan. Uiteindelijk heb ik het wel werkend gekregen door de r8169 driver als module te laden, maar dan falen tijdens het opstarten weer een aantal services omdat er nog geen nics bekend zijn in het systeem.
Daarnaast vind ik de AMT functie van Intel ook ontzettend handig. Zeker voor een router zoals deze die ergens in de kelder oid komt te staan waar geen monitor en toetsenbord voor handen is. Er zijn situaties dat dat gewoon heel handig is.
ESXi heb in intussen werkend (inc NIC's) dus daar kan ik weer een poosje mee vooruit.
Verbruik onder pfSense was trouwens ook waardeloos (28-30W) waar het onder Ubuntu vele malen beter is (14W).
Even niets...
Grappig, juist met pfSense had ik weer geen problemen (behalve het hoge verbruik).FireDrunk schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:14:
[...]
Ik had met Ubuntu 14.04 BETA2 geen problemen eerlijk gezegd, pfSense heb ik opgegeven. Zelfs met een recente realtek kernel module wilde ze bij mij niet werken. Maar dat kan aan mij liggen.
ESXi heb in intussen werkend (inc NIC's) dus daar kan ik weer een poosje mee vooruit.
Verbruik onder pfSense was trouwens ook waardeloos (28-30W) waar het onder Ubuntu vele malen beter is (14W).
Het is meer dat ik nog wil investeren in een andere voeding ala picopsu (nu tijdelijk een 350W Be quiet).
Als ik lagere waardes kan behalen met een Q87 (of evt zelfs nog de DQ77KB), met de genoemde voordelen van Intel AMT ed dan investeer ik liever daarin incl een 19V blok. De router moet er echt voor meerdere jaren komen.
Even niets...
Even niets...
Update Utility is er alleen voor Windows helaas...FireDrunk schreef op maandag 21 april 2014 @ 09:43:
Heb je het BIOS/UEFI al geupgrade?
Volgens mij is het systeem wat je aangeeft op zich prima. Zelf heb ik een beter gevoel bij Intel maar dat is eigenlijk alleen gebaseerd op ervaringen uit het verleden en kost natuurlijk meer als je een krachtiger processor wilt.
Verder vind ik de WD Red serie veel te duur voor wat je ervoor krijgt en zou ik een grote SSD aanraden, daarop lopen je VM's vast een stuk soepeler aangezien de harddisk nou eenmaal de grootste bottleneck is in voor die toepassingen.
Een PicoPSU is gewoon een kleine voeding op 1 printplaatje geprakt die je zo op de PSU aansluiting prikt en die via een losse adapter stroom uit je stopcontact haalt. Maar dat had je ook met 1 simpele Google zoekopdracht kunnen vinden
Bedankt voor je reactie. Zat nog te denken aan een ssd maar aangezien ik series enz. wil opslaan is een WD Red beter en mijn ervaring met AMD is dus weer beter vandaar ook de AMD Keuze.RubenDJ schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:09:
[...]
Volgens mij is het systeem wat je aangeeft op zich prima. Zelf heb ik een beter gevoel bij Intel maar dat is eigenlijk alleen gebaseerd op ervaringen uit het verleden en kost natuurlijk meer als je een krachtiger processor wilt.
Verder vind ik de WD Red serie veel te duur voor wat je ervoor krijgt en zou ik een grote SSD aanraden, daarop lopen je VM's vast een stuk soepeler aangezien de harddisk nou eenmaal de grootste bottleneck is in voor die toepassingen.
Een PicoPSU is gewoon een kleine voeding op 1 printplaatje geprakt die je zo op de PSU aansluiting prikt en die via een losse adapter stroom uit je stopcontact haalt. Maar dat had je ook met 1 simpele Google zoekopdracht kunnen vinden
En de PicuPSU zocht ik ook op maar kon alleen vinden waar je ze kon kopen of mensen die het bij hun configuratie gebruiken.
Misschien dat de SSD Later komt en eerst maar eens de configuratie zelf haal. Wanneer me loon binnen is dat de SSD erbij wordt gehaald.
Op zich niet veel aan te merken op je systeem, het is uiteindelijk ook weer het zoveelste basic ESXi systeempje waar je niet te veel load op gaat draaien, dus daarom vermoedelijk ook waarom je zo weinig reactie krijgt. Ik ben niet mee in het AMD wereldje (voor zover ik dat uberhaupt al ben in het Intel wereldje). Je moet eens duidelijk afwegen wat je qua CPU wilt doen, de enige grote slokop is vooral Plex nu in je verhaal. Een vaak voorkomend fenomeen is dat iedereen die een zuinige server wil hebben altijd er redelijk pittige CPU's in steekt, terwijl dat net hetgeen is wat 99 procent van de tijd uit zijn neus staat te vreten. Ik ben helemaal voorstander van schalen in cores, en daar dan in combinatie met single core performance een middenweg in te zoeken.Nielsjuhz schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:05:
Ik heb een tijdje al gekeken en nu ze eindelijk uit zijn kon ik eindelijk wat bij elkaar stellen.
Voor thuis wil ik graag een ESXI Bakje in elkaar zetten. Dit wil ik gaan gebruiken voor hobby'en en het leren van ESXI en Windows Server enz.
Ook wil ik nog een VM Maken voor de volgende programma's
-Plex media server
-Sabnzbd
-Sickbeard
-Couchpotato (als ik het eindelijk aan de praat krijg)
Nu heb ik de volgende configuratie bij elkaar gevonden:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon 5350 Boxed € 50,51 € 50,51 1 ASRock AM1H-ITX € 49,25 € 49,25 1 WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB € 149,77 € 149,77 1 Fractal Design Node 304 Zwart € 62,95 € 62,95 1 Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B € 83,99 € 83,99 1 Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit € 66,50 € 66,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 462,97
Ik heb de onderdelen bij elkaar gezocht om een zuinige server in elkaar te zetten. Ik wil kijken hoe ik de systeem straks ook nog zuiniger kan maken. Maar nu is mijn vraag, Zou dit systeem goed en zuinig zijn?
Ook misschien niet juiste plek om hier te vragen maar hoe werkt zo'n picoPSU?
Zo een PicoPSU is eigenlijk niet meer dan gewoon een plug met wat kabeltjes er aan die je rechtstreeks op je moederbord hangt. Zo een chipje/bordje krijgt dan stroom via een adapter die op laagspanning energie levert aan je PSU. Het verwarrende is dat we bij PSU denken aan een grote voeding met kabels, maar omdat die PicoPSU veel minder omvormingen moet doen omdat de adapter al laagspanning levert is dat een stuk efficienter (lees: de stroom die uit het stopcontact getrokken wordt wordt minder "vermorst" in het omvormen naar een spanning die bruikbaar is voor je computer)
Als ik mux er weer even bij mag roepen; die was razend enthousiast over iets à la Sempron 3850 icm je bordje. Je zou eens wat opzoek werk moeten doen of hem even vragen of hij eens een VM met Plex wilt draaien, dan moet hij wel gaan virtualiseren
Ik vind het feit dat je een 4TB HDD gebruikt om al je VM's op te draaien wel een dooddoener. Ga dan voor een ruime SSD, zorg dat je je backups deftig op orde hebt naar een andere (externe) HDD en geniet dan van de performantie en het mindere stroomverbruik die een SSD je biedt. Iets à la Samsung 840 EVO 500GB ofzo...
Ook weer zo van dat maf duur, snel , "het ziet er mooi en degelijk uit" geheugen. Als je toch met ESXi aan de slag gaat boeit dat een heel stuk minder. Ga dan voor (ja ja, het ziet er cheap uit, maar het doet het even goed en het zijn dezelfde chips als wat andere fabrikanten gebruiken) goedkopere reepjes:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Sempron 3850 Boxed | € 31,- | € 31,- |
1 | ASRock AM1H-ITX | € 48,80 | € 48,80 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 62,95 | € 62,95 |
2 | Micron MT16JTF1G64AZ-1G6E1 | € 42,- | € 84,- |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 66,50 | € 66,50 |
1 | Samsung 840 EVO 500GB | € 209,97 | € 209,97 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 503,22 |
En wat krijgen we? Een beter gebalanceerd en zuiniger systeem.
[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 21-04-2014 17:41 ]
Duidelijk luider, ook op de laagste stand die het BIOS toelaat. Ik hoop dat er betere koelers beschikbaar komen want dit is onacceptabel voor HTPCs IMO. Echter, goede kans dat je simpelweg met een fanswap al een hoop kunt bereiken. Ik heb echter geen 50mm fans liggen om dit te testen. De bijgeleverde fan is NIET PWM, wat er een hoop mee te doen heeft (min fanspeed is >2krpm).sloth schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:35:
Hoe stil is de boxed cooler van de Sempron 3850 in vergelijking met de laatste generatie Intel stock coolers?
Denk je dat er ruimte is om deze setup passief te laten draaien bij lichte belasting, bijvoorbeeld als HTPC?
Ja, absoluut. Geweldige featureset en ruim voldoende krachtig, zeker voor het geld. Zo te zien heeft SPCR zich inmiddels ook over Kabini gebogen en doet in ieder geval hun suite aan zooi het prima op het bordje. Ook op hardwareluxx zijn totnogtoe geen problemen gespot met decoding; zowel qua compatibiliteit als problemen met de kwaliteit. Je zult moeten wachten tot de echte video/audiofielen het platform gaan testen voordat je precies weet hoe de vork in de steel zit. Qua prijs/features/verbruik zit je prima.Coenen schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:06:
Zou dit ook een goed bordje voor een HTPC kunnen zijn?
Update AM1H-ITX
Ik heb nu ook gemeten met een 19V adapter, en dit is iets minder goed dan voorheen; hij doet 9.8W DC met alles uit/uitgetrokken en 10.9W DC met de fan, LAN en USB ingeplugd. Dat vertaalt zich dus in 12 à 13W aan het stopcontact. Niet geweldig. Echter, dat maakt het nog steeds het bordje met de laagste TCO totnogtoe én een goed scala aan aansluitingen/features.
[ Voor 11% gewijzigd door mux op 21-04-2014 19:38 ]
Pico PSU heb ik over nagedacht, maar in het begin zullen ook de huidige harde schijven (5 stuks) erbij geprikt worden + 2 nieuwe WD's + SSD = 8 schijven = beetje veel voor een pico PSUSinned123 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 18:10:
Bovendien gaat zijn toekomstige rig op ~15w idle draaien, op dat lage verbruik zal de seasonic zuiniger presteren.
...
Persoonlijk zou ik zelf voor een pico gaan met deze opstelling, maar als je flexibiliteit wilt is dat niet de beste oplossing.
Ik zou de dvd drive in zijn geheel weglaten en via USB de boel installeren.
DVD Drive extern heb ik ook overwogen om extern te hangen, maar de Node 804 biedt er wel een mooi plekje voor, hoef er geen ruimte voor in te leveren en kijkend naar de prijs van de goedkoopste slim-line is het mij die € 18,- wel waard niet elke keer te moeten zoeken waar in vredesnaam mijn externe cd-drive gelaten heb.
Overige opmerkingen meegenomen in de setup, kom ik op ondestaande uit:
1 | Fractal Design Node 804 | € 104,27 | € 104,27 |
1 | Lite-On DL-8ATSH Zwart | € 18,20 | € 18,20 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 53,- | € 53,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,- | € 59,- |
1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,95 | € 56,95 |
1 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 131,95 | € 131,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 527,27 |
Nu nog even wachten op de Node 804, dan kunnen we bouwen en testen!
Even niets...
In de nieuwe behuizing moet de raid-controller + deze 4 schijven gewoon weer voor backup gebruikt worden. De 2 x 4TB die erbij komt voor media
Ik raad de volgende configuratie niet aan.
behuizing=akasa euler
moederbord=intel dq77kb
processor=core i5-3470S
ssd=m500 256gb
Als OS had ik xenserver 6.2 geinstalleerd met 2 vm's namelijk pfsense en freebsd.
Als je niks doet gaat het goed, maar als je op de freebsd VM een beetje poorten aan het updaten bent een half uurtje word het ding zo warm dat hij er ook gewoon uitvliegt.
Ontzettend warm dus.
Behuizing stond wel in de meterkast, dus daar is het al warm.
Ben nu overgestapt op een Lian Li PC-Q05 met als processor koeler de Intel HTS1155LP.
tot nu toe gaat het goed.
-edit-
Gebruik zelf de dh61 + i3 3225 als htpc en heb daar totaal geen problemen met de temperatuur (voornamelijk streamen, maar soms ook photoshop / premiere). Morgen krijg ik de laatste onderdelen voor mijn esxi setup (dq77 + i3 3220 + euler) binnen, ben benieuwd hoe die het doet (in de meterkast).
- raid does not fix stupid -
Ik heb geprobeert om lmsensors te draaien onder xenserver om het moederbord uit te lezen, maar dat werkt niet.Patatjemet schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:55:
Hoe warm werd de setup? Wat als je hem uit de meterkast haalde?
Gebruik zelf de dh61 + i3 3225 als htpc en heb daar totaal geen problemen met de temperatuur (voornamelijk streamen, maar soms ook photoshop / premiere). Morgen krijg ik de laatste onderdelen voor mijn esxi setup (dq77 + i3 3220 + euler) binnen, ben benieuwd hoe die het doet (in de meterkast).
Hij werd in ieder geval zo warm dat je er een eitje op kon bakken.
Uit de meterkast gaat het wel iets beter, kan dan ook ze warmte beter kwijt.
(ik heb ook nog een NAS/modem/wifi-router/alarm in de meterkast)
[ Voor 4% gewijzigd door nike op 23-04-2014 14:20 ]
-edit-
Mijn usual suspect was al lange tijd het Asrock B75 pro3-m moederbord vanwege de 8 sata poorten met een intel 1610 processor. Nu lees ik de laatste tijd veel over zijn "opvolger" de B85m pro4 (en dan met de 3220 processor), maar die heeft maar 6 sata poorten.
Mijn gevoel zegt toch voor de pro3-m te gaan, maar zijn er zaken die ik dan mis?
Voordelen van de pro4:
- Iets zuiniger
- Intel netwerkkaart vs Realtek
- Meer toekomstbestendig??
Voordelen van de pro3:
- 2 extra sata aansluitingen
- goedkoper (inclusief de processor +/- 30 euro verschil)
- uitontwikkeld, kinderziektes uit de bios..??
Als dit de belangrijkste verschillen zijn, dan ga ik voor de pro3, maar zie ik nog dingen over het hoofd? Graag jullie mening!
Echter, powertop geeft aan dat de package state nooit onder de C2 komt. Dat vind ik nogal vreemd. Ik heb de pstate driver aangezet, en de core's gaan naar C6, maar de package komt niet eens in C3...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| PowerTOP 2.5 Overzicht Ongebruikt-s Frequentiestatist Apparaatstatis Tunables Pakket | Kern | CPU 0 | | C0 active 0,5% | | POLL 0,0% 0,0 ms | | C1E-HSW 0,1% 0,1 ms C2 (pc2) 95,2% | | C3 (pc3) 0,0% | C3 (cc3) 0,2% | C3-HSW 0,2% 0,6 ms C6 (pc6) 0,0% | C6 (cc6) 97,1% | C6-HSW 97,7% 6,8 ms C7 (pc7) 0,0% | C7 (cc7) 0,0% | | Kern | CPU 1 | | C0 active 0,6% | | POLL 0,0% 0,0 ms | | C1E-HSW 0,0% 0,0 ms | | | C3 (cc3) 0,1% | C3-HSW 0,1% 0,3 ms | C6 (cc6) 97,6% | C6-HSW 97,9% 11,8 ms | C7 (cc7) 0,0% | | GPU | | | | Powered On 0,0% | | RC6 100,0% | | RC6p 0,0% | | RC6pp 0,0% | |
In de bios is alles uiteraard aangezet en ik heb getest met auto/C3/C6/C7 voor package state.
Ligt dit aan mijn setup? Ik heb ook zonder ZFS geprobeerd en de 3.15 kernel, alsmede zonder desktop (lightdm gestopt) en alle services uitgezet. Ook zonder scherm aangesloten en zonder USB devices, zoals ik t normaliter draai.
Het enige wat aangesloten is, zijn 4 schijven, cpu fan, sys fan. Verder heb ik een 4 pins ATX stekker in gebruik ipv een 8 pins, mocht dat nog wat uitmaken. Bios is meest recente.
[ Voor 9% gewijzigd door - peter - op 23-04-2014 16:01 ]
Even niets...
Even niets...
Mogelijk heb ik hier ook last van. Heb je een bug gereport? Of is t weer vanzelf opgelost?Korvaag schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 15:05:
De laatste kernel van Ubuntu 14.04 (versie 3.13.0-24) zorgt ervoor dat mijn PC niet verder dan package C2 komt. Deze nog even niet installeren dus.
Bug in het BIOS van mijn Biostar bord.- peter - schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:21:
Ok, het heeft iniedergeval geen effect. Wat bedoel je met die ACPI bug?
Ik draai overigens Ubuntu 14.04 met kernel 3.14.1 en heb wel package C3.
[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 23-04-2014 17:44 ]
Even niets...
Ik heb ook de ASRock B85M Pro4 nu draaien met Ubuntu 14.04, standaard kernel en bij mij gaat de cpu netjes naar Package C6
Ik had trouwens wel de ALPM optie in het bios eerst over het hoofd gezien, misschien bij jouw ook het geval?
Gewoon 1 minuut na boot. Dus soort van 'rust', niet powered down, maar er word geen data naar de 3 ZFS schijven geschreven. OS staat op de 4e schijf.Borromini schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:43:
@ Peter: is 35W je waarden met je schijven in rust?
Ok, goed om te weten dat t dus wel mogelijk is. Misschien dat bij mij de virtuele machines (die uitstaan trouwens) toch roet in t eten gooien ofzo. Ik zal eens een verse install vanaf een andere schijf proberen en kijken wanneer t mis gaat. ALPM is link powermanagement toch? Was idd een wat onduidelijke optie, maar die had ik wel al aanstaan.r3psaj schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:54:
@Peter
Ik heb ook de ASRock B85M Pro4 nu draaien met Ubuntu 14.04, standaard kernel en bij mij gaat de cpu netjes naar Package C6
Ik had trouwens wel de ALPM optie in het bios eerst over het hoofd gezien, misschien bij jouw ook het geval?
--edit
Het is iniedergeval duidelijk dat Pentiums geen C7 kunnen, maar C6 zou gewoon moeten werken.
Ik vond echter ook veel mensen die problemen hebben met de Asrock B85M Pro4 en ook niet meer dan Package C2 of soms C3 kunnen krijgen. Asrock wil ook niet echt reageren op hun vragen.
In 't Duits: www.hardwareluxx.de/commu...ck-b85m-pro4-1003192.html
--edit2
Ik heb een herinstall gedaan op een laptop schijfje, en zodra ik dan powertop auto-tune draai komt ie opeens voor 60% in C6! Ik heb mijn ZFS schijven nog niet geladen/aangesloten. Ik vermoed dat mijn OS schijf niet goed met ALPM werkt, en daardoor de PC niet in C6/C3 komt. Ik heb nu 27W idle, met 3 WD Red's powered on en een laptop Sata schijfje. Het kan dus wel.
Update 3
Met pstate driver enabled werkt t nog steeds. Ook ZFS geladen en de pool geimport. Geen enkel probleem met C6. Dan de WD2502ABYS Enterprise HD aangesloten waar het OS eerst op stond, en gelijk kan ik geen C6/C3 meer bereiken. T lijkt erop dat de schijf geen ALPM ondersteunt ofzo... Verder werkt t dus prima, nu op zoek naar een andere schijf!
Het enige wat ik hoef aan te zetten met powertop om in C6/C3 te komen is "Enable SATA Link Power Management for Host x". Als die allemaal aanstaan, gaat ie gelijk in C6 voor 70%. Blijkbaar is dat dus erg belangrijk.
WD RE3 schijven werken dus gewoon niet. WD Red prima.
[ Voor 101% gewijzigd door - peter - op 24-04-2014 15:59 . Reden: Extra info ]
Jij hebt getest met het ASRock bordje toch? Ik ben zelf ook op zoek naar vervanging van mijn MSI E350IA-E45 systeempje die slechts 14-15W verbruikt. MSI heeft ook een mini-ITX moederbord voor AM1 processoren die ook nog 20 euro goedkoper is dan de ASrock versie.mux schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:35:
Update AM1H-ITX
Ik heb nu ook gemeten met een 19V adapter, en dit is iets minder goed dan voorheen; hij doet 9.8W DC met alles uit/uitgetrokken en 10.9W DC met de fan, LAN en USB ingeplugd. Dat vertaalt zich dus in 12 à 13W aan het stopcontact. Niet geweldig. Echter, dat maakt het nog steeds het bordje met de laagste TCO totnogtoe én een goed scala aan aansluitingen/features.
http://tweakers.net/price.../378018;376108/categorie/
Zou deze ook nog zuiniger zijn, vanwege het ontbreken van de extra USB poorten en SATA aansluitingen die ik toch niet nodig heb?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik verwacht niet dat de MSI significant meer of minder verbruikt. Kan er niks definitiefs over zeggen totdat ik hem heb getest, maar MSI heeft een vrij goede track record als het op zuinigheid aangaat en de eerste reviews op het internet wijzen ook naar een prima verbruik. USB en SATA maakt helemaal niks uit op het verbruik. Als je al een ATX voeding hebt liggen is dit een makkelijke 20 euro verdiend
Ik zou wel stérk aanraden de Sempron 3850 op zijn minst erin te steken. De dualcores zijn nog echt merkbaar 'traag' in dagelijks gebruik, de quadcores zijn IMO niet te onderscheiden van zwaardere procs zoals Haswell pentium/i3's. Ik heb er zelfs een paar uurtjes mee zitten devven in Visual Studio, en het voelt gewoon rap aan. Bij iemand anders heb ik de dualcore bekeken en dat is toch wel echt een stapje minder.
Wanneer transcoderen lekker gaat is dit in combinatie met het bordje hierboven voor mij wel een optie.
Met veel interesse lees ik dit topic nu al een tijdje. Ik moet zeggen: erg inspirerend!
Ik speel zelf ook al een tijdje met het idee om een server te bouwen en ja, als ie zuinig is, is dat mooi meegenomen.
Ik ben nog een behoorlijk groentje op dit gebied: ik heb nog nooit een server gebouwd, wel een HTPC die naar behoren functioneert.
Wat wil ik met mijn server gaan doen?
- muziek (.aiff) en video's (in verschillende formaten) streamen naar iPad, iPhones, MBP waar dan ook ter "wereld" (via Wifi of 3/4G)
- muziek (.aiff) en video's (in verschillende formaten) streamen naar HTPC (wired lan)
- mail server zou leuk zijn
- domotica server
Na het lezen van de blog van mux, dit forum en vele andere sites, ben ik tot deze 1e opzet gekomen:
1 | Intel Core i5 3470 Tray | € 161,20 | € 161,20 |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 47,29 | € 47,29 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 105,88 | € 105,88 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,- | € 59,- |
1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,- | € 56,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 480,37 |
Toelichting:
- De SSD is bedoeld voor het OS: WIndows Server 2012 R2
- De HDD is bedoeld voor opslag. Nu 1 stuk begroot, in de toekomst uitbreiden naar 2 stuks
- Van virtualisatie heb ik nog geen kaas gegeten en wil daar even van weg blijven, eerst dit maar even goed werkend krijgen,... tenzij jullie dit afraden
- Ik wil flexibiliteit omdat ik op mijn HTPC of MBP de ene film wil kijken en tegelijkertijd mijn vrouw op bijvoorbeeld de ipad een andere film wil kijken. Om deze reden heb ik gekozen voor een i5. Is dat de goede reden?
- Ik heb nog een mooie full tower Lian-Li kast staan die ik hiervoor ga gebruiken.
Graag jullie feedback
Even niets...
Verwijderd
1 | Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed | € 178,29 | € 178,29 |
1 | ASRock E3C226D2I | € 188,51 | € 188,51 |
3 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 131,95 | € 395,85 |
1 | Noctua NH-U12S | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16LE11L/8 | € 72,40 | € 72,40 |
1 | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 999,95 |
Ubuntu 14.04 LTS, powertop (script met rc.local), enkel cpu fan aan, geen toetsenbord, geen scherm, geen usb ingeplugged:
29,6W - 3x hdd idle
21W - 3x hdd spindown
Windows 8.1 (misschien niet helemaal betrouwbaar want niet lang genoeg gewacht na installatie), enkelcpu fan, standaard instellingen, toetsenbord en scherm aangesloten, geen usb:
32,7W - 3x hdd idle
23,1W - 3x hdd spindown
Ik gebruik hem onder Ubuntu dus wil hem daar echt zuinig krijgen. Dit is mijn powertop uitdraai:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| Package | Core | CPU 0 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.1% 0.2 ms C2 (pc2) 0.5% | | C3 (pc3) 0.1% | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 0.0% | C6-HSW 0.0% 0.0 ms C7 (pc7) 89.9% | C7 (cc7) 90.6% | C7s-HSW 90.7% 65.4 ms | Core | CPU 1 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.0% 0.1 ms | | | C3 (cc3) 0.1% | C3-HSW 0.1% 0.4 ms | C6 (cc6) 0.0% | C6-HSW 0.0% 0.0 ms | C7 (cc7) 99.4% | C7s-HSW 99.4% 62.7 ms | Core | CPU 2 | | C0 active 0.0% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.0% 0.0 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms | C6 (cc6) 0.0% | C6-HSW 0.0% 0.0 ms | C7 (cc7) 99.8% | C7s-HSW 99.8% 133.3 ms | Core | CPU 3 | | C0 active 0.0% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-HSW 0.0% 0.0 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3-HSW 0.0% 0.0 ms | C6 (cc6) 0.0% | C6-HSW 0.0% 0.0 ms | C7 (cc7) 99.5% | C7s-HSW 99.5% 157.5 ms |
Lijken deze gegevens te kloppen? Ik weet niet wat c7s betekent. Wilt dat zeggen dat ie tenminste in c6 gaat?
Ter referentie:
- Dit zijn de resultaten die Mux behaalde met dit bord: 12,2W idle
- BasilFX's resultaten, die hier ook meld dat hij 16.5W idle haalt na het upgraden van zijn adapter
BasilFX plaatste naast de powertop tweaks ook zijn harde schijven in laptop modus, zoals in dit script te zien dat hij postte. Ik weet alleen niet of dat kwaad kan als je ook zfs draait?
Ik denk niet dat ZFS veel last heeft van de 'laptopmodus' van schijven, uiteindelijk houdt dat gewoon in dat er langer gewacht wordt vooraleer er iets wordt weggeschreven naar de schijf.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Hoe heb je de fan ingesteld in de BIOS van je DQ77KB? Ik heb de Responsiveness op Fast gezet en vooral de Control Temperature en All-On Temperature flink omlaag gehaald. Idle zit mijn i5-3470S nu op 33 graden bij minder dan 1200 RPM bij de HTS1155LP. In de winter was het nog wel enkele graden koeler.nike schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:30:
Voor de mensen die een stille server willen bouwen.
Ik raad de volgende configuratie niet aan.
behuizing=akasa euler
moederbord=intel dq77kb
processor=core i5-3470S
ssd=m500 256gb
Als OS had ik xenserver 6.2 geinstalleerd met 2 vm's namelijk pfsense en freebsd.
Als je niks doet gaat het goed, maar als je op de freebsd VM een beetje poorten aan het updaten bent een half uurtje word het ding zo warm dat hij er ook gewoon uitvliegt.
Ontzettend warm dus.
Behuizing stond wel in de meterkast, dus daar is het al warm.
Ben nu overgestapt op een Lian Li PC-Q05 met als processor koeler de Intel HTS1155LP.
tot nu toe gaat het goed.
Vergeet bij de M500 niet je SATA link power management aan (min_power) te zetten! Standaard staat die in Linux op max_performance en dan wordt ie flink heet.
Hier zijn test resultaten van deze voeding. http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/859/7
Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.
Link
[ Voor 34% gewijzigd door smeerbartje op 25-04-2014 20:13 ]
Oeps, vergeten... aangepastMariosCube schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:46:
Geen koeling?
Mux, bedankt voor je feedback.mux schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:46:
Dan vraag ik me af waarom je de B75 Pro3-M kiest als je maar één HDD gebruikt (dat bord heeft geen enkel voordeel tov goedkopere borden behalve dat het veruit de meeste SATA-poorten biedt voor het geld) en waarom je zo'n zware processor kiest. De taken die jij doet kunnen op het lichtst mogelijke systeem al! Het enige waarvoor je echt processorkracht nodig hebt is bijvoorbeeld transcoding, maar dat is hier niet aan de orde.
Ik neem je even mee in mijn gedachtengang. Als die niet juist of volledig is, verbeter mij ajb. Ik kom hier tenslotte om te leren:
1. De M500 en de WD Red hebben allebei een SATA-600 interface. Op termijn wil ik een tweede WD Red er bij. Daarom wilde ik wat extra SATA-600 aansluitingen omdat ik deze functionaliteit juist wil benutten (waarom zou ik SATA-300 gebruiken als het beter kan?). Daar komt bij dat de B75 Pro3-M gunstig geprijsd is.
2. Van wat ik van google begrijp is transcoding het omzetten van bepaalde formaten naar een formaat dat door een device/client wel ondersteunt wordt. Ik wil films streamen naar bijvoorbeeld iPad oid. Mijn HTPC en MBP kunnen heel goed zelf transcoden dus daar doe ik het niet voor, puur en alleen voor mobile devices. Als ik het goed begrepen heb, dient daarvoor de server te transcoden alvorens deze de videostream naar mijn mobile device stuurt. Omdat het voor kan komen dat er simultaan meerdere videostreams lopen, heb ik begrepen dat het verstandig is om een CPU te kiezen met een Passmark van 6.000+. Vandaar de keuze voor een i5. Ik schrok van de prijs en ben deze dus liever kwijt dan rijk.
3. Ik was vergeten te vermelden dat ik de server ook wil gebruiken voor geautomatiseerde downloads mbv sickbeard, couchpatato, etc.. Draagt deze functionaliteit niet bij aan het CPU usage?
2. Meerdere streams simultaan transcoden, dan heb je inderdaad een i5 nodig.
3. Nee, stelt niets voor.
Thanks GioStyle!GioStyle schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:23:
1. En waarom heb je voor een hardeschijf SATA-600 nodig? SATA-300 is voor een schijf al meer dan voldoende.
3. Nee, stelt niets voor.
Mux, heb je de AM1H-ITX nog? zou je er eens een 12v adapter aan willen hangen, dit schijnt ook te werken en levert nog betere resultaten op. bron weet ik zo ff niet meer (geloof anandtech forum)mux schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:35:
Update AM1H-ITX
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Bij Openmediavault zeggen ze kernel 3.9 of hoger. 14.04 heeft 3.13.smeerbartje schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:12:
Ik zie dat de Supermicro X10SBA ook leverbaar is. Mooi bordje, zou deze Linux server (14.10) compatible zijn? En dan met name het "out of the box"-werken van beide onboard NICs...
Link
Thanks; waar lees je dat?Borromini schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 10:50:
[...]
Bij Openmediavault zeggen ze kernel 3.9 of hoger. 14.04 heeft 3.13.
Net zelf even gecheckt op Debian Jessie hier met 3.13, de bewuste igb driver is inderdaad aanwezig als module. Dus zou geen probleem mogen zijn. Enige vraag is de stabiliteit van de driver, maar gezien het intel is zou dat wel snor moeten zitten.
[ Voor 90% gewijzigd door Borromini op 26-04-2014 15:12 ]
Even niets...
- Asrock B85M Pro4 (onboard audio enabled)
- Be Quiet 350W(?) voeding
- Samsung 630 60GB SSD
- 3 x WD Red 3 TB HD => ZFS
- Bluray drive
- CPU Fan + Losse fan ivm HD koeling
- Ubuntu 14.04 x64 Desktop
Gemiddeld zo'n 27W een minuut na booten. Geen scherm aangesloten, wel netwerk. Desktop is gewoon geboot, benaderbaar via VNC. Gemeten met Energy Monitor 3000. Er draaien een aantal services, geen VM's, Spotify staat open op de desktop.
Dat is toch een verschil met de 50W van mijn vorige E8400 systeem!
[ Voor 6% gewijzigd door - peter - op 26-04-2014 23:31 . Reden: wattmeter verkeerde naam ]
Nee, gewoon idle. Ik heb ook nog geen spindown ingesteld. Weet niet of dat opweegt tegen t gedoe van wachten op je schijven als je de data nodig hebt. En 25W vind ik ook niet echt een probleem meer.Borromini schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 23:50:
Schijven in spindown?
Weet iemand trouwens of er een groot verschil tussen C6 en C7 package state is qua Watt? En wordt C7 even makkelijk bereikt als C6?
[ Voor 24% gewijzigd door - peter - op 27-04-2014 01:04 ]
Yup, daarvoor heb ik er een i5-3570K inzitten zodat AirVideo en AirPlayIt al mijn films probleemloos on-the-fly kunnen omzetten voor de iPad. Dit werkt vlekkeloos, ook buitenshuis mits je voldoende upload snelheid hebt natuurlijk.GioStyle schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:23:
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Aopen 400W 2400-08FC 44 WATT IDLE
Aopen 280W FSP300-60BT 44 WATT IDLE
FSPgroup 300W FSP300-60PN 49 WATT IDLE
FSPgroup 300W FSP300-60THN-P 40 WATT IDLE
Dit is de configuratie:
CPU Type: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz (10 x 200) 3600+
Moederbordnaam: MSI K9AGM2 (MS-7327)
Moederbord Chipset: AMD 690V, AMD Hammer
Systeemgeheugen: 2048 MB (DDR2 SDRAM)
DIMM1: Kingston 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM
DIMM2: 1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM
Harde schijf: Hitachi DK23DA-40F Mobile 2,5" Hard Disk Drive
Netwerk Adapter 1: Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Netwerk Adapter 2: Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Netwerk Adapter 3: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Na de test heb ik uiteraard voor de meest zuinige voeding gekozen. Nu vraag ik mij af of het verbruik sterk zal verminderen als ik voor een nieuwe 80+ Bronze voeding kies zoals deze:
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,- | € 30,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 30,- |
Nu betaal ik ongeveer 77 euro aan stroomkosten per jaar om de firewall 24/7 draaiende te houden.
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Beste -Peter-,- peter - schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 23:29:
Nou, ik heb mijn Asrock B85M Pro4 Ubuntu 14.04 installatie omgezet naar een SSD, en de WD RE3 drive die package C6 verhinderde eruit gehaald. Resultaat nu: 25W. Heel acceptabel!
Omdat ik een vergelijkbare server heb qua OS, mijn waarden:
- MB: Intel DH77EB
- Voeding: PicoPSU-90 DC-DC Power Converter, 90 W,
- Adapter: Power Adapter DC 12 V, 80 W, Seasonic SSA-0901-12
- Processor: Intel Celeron G1610
- OS disk: Crucial m4 - Solid state drive - 128 GB
- Data disk: Seagate NAS HDD ST4000VN000 - Vaste schijf - 4 TB
- Backup disk: Western Digital Red 4TB (1x per dag actief bij backup, rest van de dag spindown)
VM writeback timeout
Wake-on-lan status for device eth0
Deze twee heb ik op de default waarde van 14.04 laten staan.
Server is vooral een CIFS server met ook Calibre continue actief
Idle verbruik tussen de 12,7 en 14 watt gemeten met Energy Monitor 3000
Disk spindown leverde me ongeveer 6 of 7 Watt op in idle.
Offtopic:
Met deze waarden worden de andere IT componenten relatief steeds hoger in gebruik. Helaas weinig aan te tunen:
Netgear GS608 1Gbit switch: 4,7 Watt
Sweex 100 Mbit switch: 2,4 watt (moet ik nu maar terug naar 100 Mbit overal
Ziggo Ubee modem router: 5,1 Watt
Fritz.box 7270: 5,7 Watt (Wifi uit, is nu switch en handelt Dect via sip af
NetGear R6300 Wifi AP: 9,9 Watt (Dit valt me zwaar tegen!)
Bij elkaar 27,8 Watt!!
Groet, Willem
Is die 6/7 watt er dan al af?oeps schreef op zondag 27 april 2014 @ 16:48:
Idle verbruik tussen de 12,7 en 14 watt gemeten met Energy Monitor 3000
Disk spindown leverde me ongeveer 6 of 7 Watt op in idle.
En met spindown: gebruik je dan dit:
1
| hdparm -y /dev/xxx |
of iets anders?
[ Voor 14% gewijzigd door - peter - op 27-04-2014 18:02 ]
Yep, de 12,7 - 14 Watt is wanneer de disken stil staan.- peter - schreef op zondag 27 april 2014 @ 18:01:
[...]
Is die 6/7 watt er dan al af?
En met spindown: gebruik je dan dit:code:
1 hdparm -y /dev/xxx
of iets anders?
De instellingen voor spindown doe ik via disks - drive settings. Welk commando onderhuids gegeven wordt weet ik niet.
Ben er wel achter dat niet elke drive zich fatsoenlijk laat 'spindownen'. Bij sommige drives zijn opteis niet beschikbaar in de gui en haalt cmd line niets uit.
Bij drive settings heb ik bij de seagate tabs voor standby, apm, write cache
Bij de wd drive mist de apm tab.
Een oude drive die zich slecht liet stoppen was een samsung hd204ui, heb ik er preventief eruit gehaald, had 3 jaar of zo zijn rondjes gedraaid.
Lastig om vooraf info hierover te vinden op Internet
Groet, willem
[ Voor 50% gewijzigd door oeps op 27-04-2014 22:54 . Reden: Spindown tekst toegevoegd ]
Dit gaat nooit veel zuiniger worden. Verkoop die componenten en stap over op een nieuw platform. Na een jaar of wat heb je dat terugverdiend.Haas schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:02:
Ik heb de volgende 4 voedingen getest (had ik nog liggen) in mijn Sophos/Astaro firewall die 24/7 draait:
Aopen 400W 2400-08FC 44 WATT IDLE
Aopen 280W FSP300-60BT 44 WATT IDLE
FSPgroup 300W FSP300-60PN 49 WATT IDLE
FSPgroup 300W FSP300-60THN-P 40 WATT IDLE
Dit is de configuratie:
CPU Type: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz (10 x 200) 3600+
Moederbordnaam: MSI K9AGM2 (MS-7327)
Moederbord Chipset: AMD 690V, AMD Hammer
Systeemgeheugen: 2048 MB (DDR2 SDRAM)
DIMM1: Kingston 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM
DIMM2: 1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM
Harde schijf: Hitachi DK23DA-40F Mobile 2,5" Hard Disk Drive
Netwerk Adapter 1: Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Netwerk Adapter 2: Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20)
Netwerk Adapter 3: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Na de test heb ik uiteraard voor de meest zuinige voeding gekozen. Nu vraag ik mij af of het verbruik sterk zal verminderen als ik voor een nieuwe 80+ Bronze voeding kies zoals deze:
# Product Prijs Subtotaal 1 be quiet! System Power 7 300W € 30,- € 30,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 30,-
Nu betaal ik ongeveer 77 euro aan stroomkosten per jaar om de firewall 24/7 draaiende te houden.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Top ik ben benieuwd. Wie weet komt er (hierdoor) een AM1 setupmux schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:02:
Ja, die heb ik hier nog. Ik weet niet of ik daar vandaag nog aan toe kom, maar ik zal het testen
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Is de madpsu overigens al te koop?
Verwijderd
- Debian Jessie als base. Hier heb ik de meeste ervaring mee.
- Mail server
- Webserver (alleen wat persoonlijk gepiel. Roundcube / Owncloud. Max gebruiker dus 1 of 2 tegelijk)
- Waarschijnlijk ga ik Samba als file en printserver installeren
- Pielbak, dus af en toe wat programmeren/compileren/installeren
Ik had, mede gezien de blogs van mux en de Best Buy Guides, de volgende config in gedachten:
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 31,84 | € 31,84 |
1 | ASRock H81M-DGS | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Cooler Master NA 90 | € 24,99 | € 24,99 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1339DS1S00 | € 54,45 | € 54,45 |
1 | Mini-box picoPSU 90 | € 31,- | € 31,- |
1 | Crucial M500 2,5" 240GB | € 93,- | € 93,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 335,14 |
Een vrij standaard systeem dacht ik zo. Nu had ik de volgende vragen:
- Ram geheugen. 8GB is denk ik genoeg voor deze config? Ik heb zelf het liefst 1x8GB aangezien er dan ruimte is voor uitbreiding mocht ik dat willen. Echter is het gekozen 8GB geheugen PC3-10600 (DDR3-1333). Maakt dit nog veel uit voor de snelheid?
- CPU: is dit snel genoeg voor deze taken? Hou ik voldoende ruimte over om, bijvoorbeeld in de toekomst wat te gaan pielen met streaming media naar bijv 1 tablet/mobiel? Of moet ik dan voor een krachtigere CPU gaan zoals een G3220 of G3420?
- Is deze picoPSU en adapter voldoende? Kan ik hier bijvoorbeeld nog eventueel 2x2TB schijven aan vast knopen? Ik heb gewoon de eerste de beste adapter uit het rek getrokken, maakt dit nog uit kwa energie zuinigheid? Volgens mij heb ik mux een keer horen zeggen van niet echt.
- Hoe vaart BSD kwa energiezuinigheid? In de blogs van mux leek het mij alsof het relatief onzuinig is.
De server komt op mijn studentenkamer (slaapkamer) te staan en moet dus, vooral 's nachts stil zijn. Waarschijnlijk hoef ik de fans uit de fractal kast niet aan te sluiten. Maar hoe zit het met de CPU fan. Als de CPU in Package C6 zit, kan de fan dan geheel uit? En volledig passief, is dat ook mogelijk? Eventueel zat ik al te denken aan CPU fan uit en Back Chassis Fan aan.
Hopelijk kan iemand (een gedeelte van) mijn vragen beantwoorden. Ik besef me dat het er wel vrij veel zijn.
edit: ik bedenk me net dat mijn gekozen kast een gat achterin heeft zitten waar normaal de voeding zit. Ach ja. Kan niet alles hebben.
En verder nog 1 klein laatste vraagje: wat zijn zo ongeveer de te behalen wattages met de huidige setup hierboven (dus zonder hdd)?
En levert de Coolermaster voeding wel de 12V die de PicoPSU nodig heeft?
Het moederbord heeft ook geen interne USB3 header die je kunt aansluiten aan de voor-/zijkant van de (niet passende) kast.
[ Voor 23% gewijzigd door MariosCube op 29-04-2014 00:15 ]
Verwijderd
Crap, ik was er zomaar vanuit gegaan dat dat moederbord ITX was. Is natuurlijk uATX. Het gat dat ik zonet zag was natuurlijk gewoon het gat voor de moederbord plate. Ik moet of meer koffie drinken, of naar bed.MariosCube schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:13:
Moederbord past niet in de (ITX) kast, jammer maar helaas. Een gelukje, er zit ook geen gat in de kast. De voeding zit voorin. Bekijk de review van de kast maar eens. Ik vind het zelf in principe wel een mooie kast.
En levert de Coolermaster voeding wel de 12V die de PicoPSU nodig heeft?
Het moederbord heeft ook geen interne USB3 header die je kunt aansluiten aan de voor-/zijkant van de (niet passende) kast.
Ik heb in principe de USB 3.0 poorten niet nodig. Eventueel kan ik, zoals ik ook bij mijn desktop heb gedaan, een USB 3.0 naar USB 2.0 internal dingetje halen. Moet alleen even weer zoeken waar ik dat kreng vandaan had want het is niet heel makkelijk te vinden.
Hmm, de voornaamste reden dat ik eigenlijk voor dit moederbord was gegaan was vanwege dat er een inprikkaartje in kon en de extra SATA poorten.
Ik kan ook gaan voor het systeem van mux. Mijn vraag is dan:
- Kan ik 2x 2TB HDD aansturen met de power supply van het moederbord?
- SATA 6GB en SATA 3GB door elkaar in bijvoorbeeld een software raid (btrfs), gaat dat problemen opleveren?
- Ligt het aan mij of zijn die AC adapters allemaal best duur. € 38 zonder, € 43 met verzendkosten.
1 | Asus H81T | € 64,44 | € 64,44 |
1 | AC adapter a la Mux blog 19V 90W | € 30 | € 30 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU | € 57,73 | € 57,73 |
1 | Crucial M500 mSata 240GB | € 89,90 | € 89,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 341,22 |
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 01:26 . Reden: adapter blurp ]
ben een nieuw "altijd aan" systeem aan het bij elkaar zoeken. Draait Linux met mail/web/nfs/dns/dhcp, er zijn twee desktopsessies continu actief, en op een van die desktopsessies vindt heel wat software-ontwikkeling plaats (dus een hoge piek CPU power is prettig). Het zal wel Ubuntu worden. Daarnaast zou het mooi zijn als de integrated CPU nog Counterstrike-Source en Team Fortress trekt (iemand ervaring?). Redelijk zuinig en redelijk stil is dus prettig. Ik zat aan de volgende lijst te denken:
1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 163,99 | € 163,99 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 66,05 | € 66,05 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 104,49 | € 104,49 |
1 | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 33,50 | € 33,50 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,95 | € 22,95 |
2 | Kingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G | € 64,- | € 128,- |
1 | Enermax Triathlor 300W | € 38,07 | € 38,07 |
1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,- | € 56,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 613,05 |
Mijn twijfelpunten
- veel mensen kiezen de Seasonic G-serie 360. Die is bij 22W net wat minder zuining volgens http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test , en 300W piek lijkt me genoeg voor dit systeem. Of niet?
- Ik twijfel ook over de Asrock B85M Pro4. Dan kan ik in de toekomst nog geheugen en kaarten uitbreiden. Maar ja, die Fractal Design Core 1000 kast is erg krap, en het energiegebruik is ook marginaal hoger. En de kans dat ik de komende jaren met 16G niet genoeg heb.....? Wat zouden jullie doen?
- Past de koeler in de kast? Zal krap worden, maar voor zover ik kan vinden zou het net moeten passen. Suggesties voor betere koelers? (de Big Shuriken?)
"De ASRock H81M-ITX en B85M-ITX gebruiken allebei een Qualcomm Atheros AR8171 netwerkchip. Dit is een onder Windows prima werkende, maar onder Linux en BSD extreem slecht ondersteunde gigabit netwerkchip. Als je ook maar denkt over het draaien van Linux of virtualisatie op je server moet je deze moederborden vermijden."
Dus is deze twijfel weggenomen(?)
Even niets...
Dank voor de tip. Is dat nog steeds actuele informatie?MariosCube schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 14:54:
M.b.t. twijfelpunt 2: (schaamteloos overgenomen uit het blog van Mux)
"De ASRock H81M-ITX en B85M-ITX gebruiken allebei een Qualcomm Atheros AR8171 netwerkchip. Dit is een onder Windows prima werkende, maar onder Linux en BSD extreem slecht ondersteunde gigabit netwerkchip. Als je ook maar denkt over het draaien van Linux of virtualisatie op je server moet je deze moederborden vermijden."
Dus is deze twijfel weggenomen(?)
- Fedora 20 lijkt het te ondersteunen: http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?p=1695672
- Er zijn misschien nog wat WOL issues http://www.linuxquestions...s-4175491464/#post5098988
- Of ook http://lime-technology.co...29571.msg265689#msg265689
In wat voor opzicht is de kwaliteit hoger? Het aantal jaar dat hij draait zonder ooit kapot te gaan? Blijkt dat ook ergens uit of is dat vooral omdat Seasonic goed aangeschreven staat?FireDrunk schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:09:
Volgens mij is die Seasonic voeding wel van een *stuk* hogere kwaliteit dan die Enermax.
Qua energie efficiency kwaliteit bij laag vermogen is de Enermax dus beter, dat laat zien dat Enermax op dat gebied toch ook kwaliteit kan leveren.
-The_Mask- in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29"
De Seasonic is van het stel de beste, maar ook de duurste volgens mij.
Even niets...
Dat lijkt mij vrij sterk.FireDrunk schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 16:03:
Op JohnnyGuru staat dat de Enermax Thriatlor 300 dezelfde voeding is van binnen als de Cooler Master VS450.
Enermax Triathlor 300W is namelijk een low-end CWT voeding, welke bestaat uit een simpel standaard niet zo zuinig double forward design met group regulation met Aishi en Samxon condensators aan de secundaire kant.
Terwijl de Cooler Master een high-end platform (met LLC resonant converter aan de primaire kant en DC-DC aan de secundaire kant) is, van Enhance met condensators van Teapo aan de secundaire kant.
Dat is een heel groot verschil.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Even niets...
AMD Nieuwsdiscussie
Is dat een betere keus?
Even niets...
Die ondersteuning is op een bepaald moment gewoon uit de driver gesloopt omdat de implementatie totaal niet betrouwbaar bleek te zijn. Imho een showstopper als je een systeem bouwt dat je wegmoffelt in een kast.LinuxMan schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:24:
[...]
Dank voor de tip. Is dat nog steeds actuele informatie?Of is de functionaliteit die dan verkregen is uiteindelijk nog steeds heel beperkt? (traag? slechte powersafe features?)
- Fedora 20 lijkt het te ondersteunen: http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?p=1695672
- Er zijn misschien nog wat WOL issues http://www.linuxquestions...s-4175491464/#post5098988
- Of ook http://lime-technology.co...29571.msg265689#msg265689
[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 29-04-2014 22:39 ]
De be quiet! Pure Power L8 300W is een door HEC gemaakte voeding, ook gebaseerd op het double forward met group regulation design, met Teapo en Taicon condensators aan de secundaire kant. Voeding lijkt erg veel op de be quiet! System Power 7 300W gemaakt door FSP. Beide zijn niet echt bijzonder in kwaliteit, prestaties en rendement, maar daar is de prijs ook niet na, zijn gewoon simpel betaalbare voedingen.LinuxMan schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:05:
Thanks voor de links. Na het lezen van http://www.computerbase.d...00-watt-netzteile-test/7/ is de Enermax Triathlor inmiddels afgevallen, ten faveure van de be quiet! Pure Power L8 300W. De review van computerbase.de beschrijft dat er goede kwaliteit electronica in zit, en de efficiency zit in meerdere tests bij de top (zie ook http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test).
Wat zoek je? Als je een efficiënte voeding zoekt met lage vermogens dan is de Cooler Master V450S de beste keuze. Dat is dé ATX voeding die met afstand het hoogste rendement haalt met lage vermogens.Is dat een betere keus?
AMD Nieuwsdiscussie
Even niets...
F3 firmware doet wonderen. Met firmware versie 1 is het inderdaad beperkt tot windows 8.1... Gelukkig is het wel te updaten via een DOS usb boot stick.FireDrunk schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:10:
Die plank werkt volgens mij helemaal niet met pfSense... Iets met UEFI en alleen Windows willen draaien dacht ik ...
Onderstaande config is ondertussen gebouwd:
1 | Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x | € 66,47 | € 66,47 |
1 | WD Green WD30EZRX, 3TB | € 93,39 | € 93,39 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1339DS1S00 | € 54,45 | € 54,45 |
1 | Crucial M500 mSata 120GB | € 58,90 | € 58,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 345,04 |
1 | HDPlex 150W DC-ATX Converter (16V-24V Wide Range Voltage Input) | € 32,00 |
1 | HDPLEX Internal 120W AC-DC Adapter with 19V Output | € 20,00 |
Omdat ik persé alles in de Elite 110 wou bovenstaande keuze voor de HDplex voeding en adapter:
- weinig informatie over de reële efficiëntie van deze combinatie kunnen vinden (tenzij op de HDplex site);
- bijgeleverde kabeltjes zijn kort, montage vergt enig denkwerk!
- de casefan van de behuizing gedemonteerd en PSU + adapter op deze locatie gemonteerd;
- deze Elite 110 is echt (veel te) ruim voor deze configuratie, maar het is een net kastje met ruimte tot uitbreiding.
- WD Green WD30EZRX niet aangesloten;
- "default" BIOS settings met (stock) processorkoeler manueel ingesteld op de laagst mogelijke snelheid;
- powertop --auto-tune (C6 - PC3)
- gemeten met Voltcraft energy logger 4000.
Ik heb wel eens met de BIOS instellingen zitten spelen als het gaat om:
- CPU C-State Demotion
- GPU Voltages, underclocking / undervolting
- Auto ACPI / Custom
maar het maakt allemaal bar weinig uit.
Ik hoop dat ze snel met een BIOS update komen
[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 30-04-2014 08:08 ]
Even niets...
Gelijk ook een aantal issues.. Net als bij het Biostar B85N bordje heb/had ik issues met de realtek NIC. De nic komt maar langzaam op, soms pas na een aantal secondes als het systeem al geboot is.
Ook laat ik de machine 's nachts in hibernate gaan, dan wordt ie toch niet gebruikt. Onder 12.04 werkte dit prima, onder 14.04 moet ik de module eerst unloaden bij het hibernaten. Powersave opties zijn verdwenen na een resume. Dit moet dus ook nog ergens in een scriptje komen.
Onder 12.04 ging de cpu netjes in pc6, 14.04 geeft dit helemaal niet meer. Wellicht ook ACPI bugs.
1
2
3
4
5
6
7
8
| Package | Core | CPU 0 | | C0 active 0.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E-IVB 0.0% 0.0 ms C2 (pc2) 0.0% | | C3 (pc3) 0.0% | C3 (cc3) 0.0% | C3-IVB 0.0% 0.0 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 99.2% | C6-IVB 99.2% 41.7 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 0.0% |
Wat krijg je te zien bij powertop, staat alles op optimaal? Hoewel 14.04 voor mij out of the box goed ging weet ik niet hoe jij naar 14.04 bent gegaan. Clean of een upgrade?
HahaDadona schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:06:
Ik kan in het fraaie assortiment in jouw cafetaria geen opstelling vinden met een Asrock B75 pro3-m.
Inderdaad, de bamihap was nog niet aangepast ;-)
Inmiddels wat getweaked, Package C6 stond in de bios op auto, blijkbaar ging dat in 12.04 goed, 14.04 niet. Hard op enabled gezet. Daarnaast de intel_pstate driver weer vervangen voor de ondemand. Inmiddels zit ik op 19W. Dat lijkt weer normaler.Hoe ziet de rest van de opstelling eruit?
Wat krijg je te zien bij powertop, staat alles op optimaal? Hoewel 14.04 voor mij out of the box goed ging weet ik niet hoe jij naar 14.04 bent gegaan. Clean of een upgrade?
14.04 is overigens een schone installatie.
Tja helaas, dat weet ik, maar dat gaat hierdoor niet...Dadona schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:48:
Even voor de zekerheid, je draait dus kernel versie 3.13? (Standaard mee geleverd.) In 3.14 zit een nieuwe driver.
1
2
| Error! Bad return status for module build on kernel: 3.14.2-031402-generic (x86_64) Consult /var/lib/dkms/zfs/0.6.2/build/make.log for more information. |
Dit topic is gesloten.