Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.357 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:54

TYZ

Als ik het kan opbrengen, ga ik er vanavond me nog eens in vastbijten. Als hier nog iemand suggesties heeft, dan hoor ik het wel. :)

Zal toch eens beginnen met een driver update en pcie_aspm = force, en kijken of m'n hele systeem niet omvalt...

Efficiency is intelligent laziness...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan het ook alleen voor bepaalde apparaten aanzetten:

http://wireless.kernel.or...ing_ASPM_with_enable_aspm

Dien je wel wat voor te pielen, maar goed. Blijft Linux :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

Ik weet niet of het het probleem m.b.t. pc6 ook oplost, maar er is een eeprom fix voor deze chip. Het zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat je geen stabiliteitsproblemen meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:32
Op het moment heb ik een Intel Pentium G620 met een Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 moederbord en 4x4GB DDR3 geheugen in mijn servertje zitten. Voorheen draaide hier Citrix Xenserver op maar tegenwoordig heb ik Windows 2008 R2 met Exchange 2007 rechtstreeks op het "metaal" staan. Aangezien dit enkel voor privé gebruik is en wat geheugentweaks aan Exchange wel door te voeren zijn kan ik ook prima met minder geheugen uit.

Nu ben ik aan het denken om mijn server en PC in een enkele behuizing te gaan bouwen. Een kast minder bespaart ruimte en ik vind het wel een interessante oplossing. Ik heb een Antec Sonata P280 kast staan waar dan alles in terecht zou moeten komen. Het enige waar ik tegenaan loop is dat je een mATX bord niet even als 2e moederbord erbij zet. Het zal wel passend te maken zijn maar dat schiet het doel voorbij.

Het idee waar ik zelf mee speel is een ITX bordje op een soort tray welke plat in de kast wordt gehangen op een plaats van uitbreidingssloten. Dit gevoed met een Pico PSU welke ik nog heb liggen. De vraag is alleen welk moederbord.

Naast de spullen hierboven (Pentium G620, Gigabyte GA-H67MA-UD2H-B3 en 16GB ram) zit er nog een Corsair AX860 voeding in de kast welke dus 860 watt vermogen heeft en 80+ gold is gespecificeerd. Die voeding ga ik inzetten voor het PC gedeelte. Daarnaast nog 3 3,5" harddisks: 1 maal 1TB en 2 maal 3TB. De 1TB kan ik eventueel vervangen door een 160GB 2,5" disk welke ik ook nog heb liggen, daar staat toch alleen maar OS, programmatuur, webserver en Exchange op. CPU idle maar wel met alle 3 de disks draaiend verbruikt het geheel nu ongeveer 55 watt.

Ik heb geen idee hoeveel zuiniger de socket 1150 processoren zijn tegenover de Pentium G620 welke hier nu bijna 3 jaar draait. Daarnaast is een CPU onboard Atom achtige oplossing natuurlijk ook nog mogelijk. Over het algemeen heb ik niet veel CPU kracht nodig. Wat is volgens jullie wijsheid, een ITX socket 1155 bordje gaan zoeken of toch ook een nieuwe CPU (al dan niet onboard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Het standpunt van mux blijf ik te zwart/wit vinden.

Het enige wat ik wil meegeven is, dat mensen niet VM's moeten afserveren in een thuissituatie "omdat dit zoveel extra zou verbruiken". Dat is naar mijn bescheiden mening gewoon nonsens. Als je zoals ik alle VM''s binnen één OS zou moeten integreren loop je tegen problemen aan, dit had ik eerder en is gewoon absoluut niet handig. Ik betwijfel ook eerlijk gezegd of je dan wel PC6 gaat krijgen met zoveel extra services op één machine maar dat kan ik niet bewijzen.

De kleine opoffering aan extra 24/7 Watts (wat ik mogelijk aan package C6 verlies) krijg je dubbel en dwars terug aan gebruiksplezier.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Het extra verbruik in mijn geval (DQ77KB + i5 3550) tussen wel of geen Hyper-V draaien ligt tussen de 1 en 2 watt. Sommige serverrollen wil je niet binnen 1 OS hebben zoals Exchange en Active Directory, maar aan de andere kant: hoeveel thuisservers draaien Exchange/Active Directory en dat soort ongein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 07-09 19:46
Door wat opmerkingen hier ben ik ook mijn c6 states gaan controleren waarvan blijkbaar de package c6 states niet aan gingen.
Op advies van mux ipv energiebesparing scheme gebruikt ipv balanced (ivm bug windows 8.1).
In de bios package c states van auto aangepast naar hard op c6 (tip van Tyz)
Verder in de bios ook nog HD audio uitgezet.
Nu is mijn idle power usage van 12,4w naar 8,4w gegaan....
Ik had wel lager verwacht maar ik vind dit verschil wel erg groot, klopt dit wel?

Met onderstaand systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,70€ 33,70
1ASRock B85M-ITX€ 65,88€ 65,88
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 93,39€ 93,39
1Cooler Master Elite 130€ 40,99€ 40,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 119,70€ 119,70
1Mini-box picoPSU 90€ 32,-€ 32,-
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 31,95€ 31,95
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,61

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Waarmee heb je het gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Voltcraft 3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Dat is wel ongeveer zo laag als je kunt verwachten met die combi. Gaaf om eindelijk een systeem incl. 3,5" schijf onder de 10W in het wild te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 08:20
Ik ben dit topic al enige tijd aan het doorlezen en heb geprobeerd het een en ander bij elkaar te vinden om thuis als simpel servertje te gebruiken. Het idee is om zentyal of pfsense te gaan draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 96,70€ 96,70
1Gigabyte GA-H81TN€ 84,49€ 84,49
1Lian Li PC-Q05€ 50,47€ 50,47
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,-€ 21,-
1Intel HTS1155LP€ 18,-€ 18,-
1Corsair CMSO8GX3M1A1333C9€ 62,58€ 62,58
1Seasonic Power Adapter 120Watt (19V)€ 41,50€ 41,50
1Intel 530 mSATA 80GB€ 73,37€ 73,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,11

Zijn er dingen die ik nog over het hoofd gezien heb, of wat beter kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

mux schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:57:
Ik zeg niet dat virtualisatie altijd kut is, ik zeg dat je niet moet virtualiseren als je het kunt vermijden. En dat kan in héél veel gevallen in deze topics, want mensen gaan virtualiseren terwijl:
- Alle VMs constant aanstaan
- Er geen VMs snel in/uitgeplugd hoeven te worden
- Er geen services draaien die exclusief zijn voor één OS (of geen vervanger kennen in een ander OS waardoor alles naar één machine geconsolideerd kan worden)
Je hebt een compleet andere focus en definitie van zuinigheid dan de meesten hier heb ik het idee. Jij focust je compleet blind op het hebben van een device die zo min mogelijk Watts trekt. De rest hier wil een machine die xyz kan doen maar dan wel zo zuinig mogelijk. Dan heb je juist alle vm's constant aan, dat moet vaak ook want anders doet je mail het niet, heb je geen domain met policies en accounts en ga zo maar door. De besparing voor die mensen is dat ze een compleet computer netwerk van diverse servers en clients op welgeteld 1 machine draaien. Dat scheelt enorm in geluidproductie, warmte en stroom waardoor die setups dus wel degelijk als zuinige server aangemerkt kunnen worden.

Natuurlijk kun je alles op simpele devices doen maar dat is niet waar het de meesten hier om te doen is. Velen willen kunnen spelen met verschillende systemen en setups omdat het nou eenmaal hun hobby en/of werk is. Kennisuitbreiding is dan hetgeen wat centraal staat.
Ik verzet me tegen de tendens die ik in mijn werk zie dat virtualisatie (en dan heb ik het nu even over server-virtualisatie) wordt gezien als heilige graal voor ultieme besparing. Dat is het niet.
Dat ligt er maar net aan. In hun geval kan het wel degelijk de heilige graal zijn. Zoiets kun je niet zonder het gehele plaatje zeggen. Ook hier geldt weer dat het maar net ligt op wat voor soort besparing ze uit zijn. Dat kan een behoorlijk complexe berekening opleveren waaruit zeker wel de conclusie kan komen dat virtualisatie de heilige graal is.
Virtualisatie is best superbrak op bijna alle punten die met besparing te maken hebben; het is duur, complex, verbruikt een hoop extra energie en vereist capabele support. Maar het wordt gezien als heilige graal omdat je 15 legacy ononderhouden brakke systemen op één fysieke machine kunt zetten. In plaats van het probleem op te lossen kun je nu 10 jaar verder gaan zonder software-onderhoud! yay! managementoplossing! Ondertussen:
- Ben je 6k aan VMware aan het geven
- Ben je 15k+ aan de virtualisatiebak kwijt die 90% van de tijd staat te idlen omdat je persé VT-d én multiprocessor support én bakken RAM nodig hebt
- betaal je 80k per jaar voor je support engineer ipv 33k omdat hij moet bijscholen en daadwerkelijk verstand van zaken moet hebben in plaats van gewoon de hele dag kan redditen.
En dit laat maar weer zien hoe bar weinig verstand je van het echte systeembeheer hebt :) Er missen gigantisch veel onderdelen in je zeer summiere opsomming hier. Een heel belangrijk onderdeel hier die ik mis is het rekening houden dat dingen stuk gaan. Virtualisatie levert je op dit vlak een groot voordeel waardoor het juist goedkoper kan zijn dan draaien op hardware. Wat je echter niet moet doen is alles op 1 machine zetten, je moet het in een cluster opnemen. Gaat een ESXi node eruit (om wat voor reden dan ook; denk hierbij ook aan standaard onderhoud) dan gaat er niks down omdat je vm's heen en weer kunt schuiven. Dat is waar je om virtualiseert: niet meer afhankelijk zijn van de hardware en makkelijk dingen heen en weer kunnen schuiven? Waarom? Omdat het beschikbaar zijn van je IT services het allerbelangrijkste is. Niets is zo duur als geen werk kunnen verzetten. Daarom wil je ook heel erg graag mensen met diepgaande kennis van zaken in dienst hebben :+

Wat je hier doet is vooral je frustratie over het beheer op je werk uitten. Dat zegt helemaal niets over virtualisatie an sich. Je hebt verschillende soorten virtualisatie en binnen dezelfde soort virtualisatie zijn er diverse mogelijkheden. Wat je hier nu noemt is welgeteld 1 product die een specifieke soort virtualisatie doet.
Hetzelfde geldt in veel gevallen voor thuisgebruikers.
Helemaal niet. Thuisgebruikers kunnen hetzelfde gebruik hebben als een bedrijf maar ze kunnen ook het tegenovergestelde hebben. Sterker nog, dat geldt voor bedrijven onderling.
Tja, eigenlijk wil ik wel ZFS voor storage, en Windows omdat ik weet hoe dat werkt, en 3 random andere programma's die eigenlijk alleen lekker onder debian werken. En ik wil eigenlijk ook wel mn file transfers over USB 3 direct de ZFS machine in hijsen. Hoe combineer ik dat? He, laat ik virtualiseren, dat is de oplossing voor alles. Ondertussen:
- Moet je een i5 of hoger kopen voor VT-d
- heb je meer RAM nodig
- ben je zeer beperkt in je mobokeuze vanwege peripherals
- verbruikt het enkele watts meer
Maar heb je wel alle features die je zocht in een zo zuinig mogelijke server ;)

We zitten hier nota bene op tweakers.net. Wat is dit voor site? Juist, eentje waar voornamelijk mensen komen die IT als hobby hebben. Wat denk je dat mensen met computers uitvoeren? Als ik kijk naar wat men hier draait dan is 99,99% compleet nutteloos. Puur en alleen voor de hobby. Dat geldt voor jou ook want zo'n fileserver heb je helemaal niet nodig. Een computer met genoeg opslagcapaciteit en een online backup accountje zijn genoeg. Dat bespaart nog veel meer dan het hebben van een fileserver naast je computer ;) Je hebt echter een andere keuze gemaakt om wat voor reden(en) dan ook. Dat doen de mensen hier ook. Je kunt dan een enorm beest van stal trekken met een verbruik van heb ik jou daar maar je kunt ook eens kijken of het goedkoper en ook zuiniger kan. Dat is wat de meesten hier doen.

Btw, hardware die geen moer staat te doen is hele dure hardware. Dat is 1 van de uitgangspunten waarom men over is gegaan op virtualisatie: efficiënter gebruik van hardware. Je hebt dan gelijk als je zegt dat je dan niet moet gaan verwachten dat de hardware an sich heel erg zuinig, als in minst aantal Watt, zal zijn. Dat betekent echter niet dat er dan geen enkele besparing is. Die is er wel want je gaat efficiënter met je hardware om (ipv 20 stukken hardware heb je 1 stuk hardware met 20 vm's). Zuinigheid door efficiëntie kun je het beter noemen. Ik denk dat je het dan ook verkeerd verwoord: virtualisatie is slim als je zuinigheid door efficiëntie wil maar niet als je gewoon het minst aantal Watts wil. Kortom, wat voor soort zuinigheid zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Ik had niet verwacht dat het me nog zou lukken, nadat een driverupdate (e1000e 3.0.4) en de kernel optie pcie_aspm = force allebei geen resultaat hadden.

Uiteindelijk ben ik er via deze (thx Borromini!) en deze pagina's en dit document van Intel uitgekomen.
Kwestie van bitjes wegschrijven naar de juiste Link Control Register van de PCI Config Space voor de juiste endpoints dus.

Bij mij komt dat op het volgende neer:

setpci -s 00:1c.4 0x50.B=0x43
setpci -s 02:00.0 0xf0.B=0x43

De bovenste is de PCI bridge van de chipset, de onderste is de 82574 NIC zelf. Nu komt 'ie weer netjes in Package C6. Alleen om de een of andere reden is deze change niet permanent, BIOS-issue misschien?

Wat me nu ook opviel, is dat hij in Package C6 blijft als het beeldscherm aan is, dat was voorheen ook niet zo. Bij mijn weten heb ik daaraan niets aangepast!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
mux schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:51:
Dat is wel ongeveer zo laag als je kunt verwachten met die combi. Gaaf om eindelijk een systeem incl. 3,5" schijf onder de 10W in het wild te zien :)
Ja vind het ook echt een mooie score.
Heb nog een Samsung M9T in bestelling staan, omdat ik toch wel graag onder de 10w wou komen.
Denk niet dat het veel effect gaat hebben nu.
Misschien onder de 8w dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:30
Ben niet zo thuis in de voedingen... met rondzoeken durf ik nog steeds niet te zeggen of dit nou werkt, maar volgens mij niet:

Het moederbord heeft nodig: ATX12V 2.0 (24-Pin + 4-Pin)

Op azerty lees ik over de picoPSU80: 'voorzien van een S-ATA-connector, een 5,25" molex power-connector en een P4-ATX-connector'
Verder staat er:
1 x 24/20-pin moederbord connector
1 x SATA power connector
1 x molex 4-pin power connector

Lijkt me dat de main atx connectie werkt, maar die 4-pin op t moederbord? kan me herinneren dat die meestal in de vorm 2x2 (vierkant) zijn maar ik zie op plaajes van de picoPSU meer iets dat lijkt op 1x4?

Het gaat om dit moederbord en psu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1900N-D3V€ 84,40€ 84,40
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,-€ 48,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,40

Overigens wat een smerige prijs wordt er gevraagd voor de picos...

[ Voor 3% gewijzigd door grippa op 14-04-2014 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

Bij de 80W picoPSU heb je alleen een headertje op de picoPSU, maar niet het daadwerkelijke kabeltje voor de P4-connector. Die kun je wel in de States bestellen voor anderhalve dollar, alleen komt er dan nog eens $20 bovenop voor de verzendkosten.

Ik heb dezelfde combi, en heb uiteindelijk gewoon een verloopje naar P4 aangesloten op de molex-connector. Werkt ook. Ik weet niet of de picoPSU voor de officiële P4-aansluiting een aparte regelkring heeft, maar ik heb niet de indruk dat ik nu m'n picoPSU te zwaar belast.

Alternatief is om de 90W picoPSU te nemen, daarbij zit standaard wél de P4-kabel. Zou je desnoods nog met een 60W adapter kunnen combineren.

Het is voor de moederbordjes in dit low power segment overigens geen probleem als je slechts een 4 pin P4-connector aansluit i.p.v. 8 pin. Idem voor de ATX-connector, waarbij de 20 pins picoPSU gewoon in de 24 pins connector op het moederbord kan. (Let wel even op de uitlijning, maar dat is meestal in de handleiding van het moederbord wel uitgelegd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 17:21
Ik zit er ook over te denken om mijn Atom D525 (verbruikt nu 26W idle met een 4TB 3.5") te upgraden naar of ASRock B85M-ITX met G1820 of een J1900 (iets goedkoper en ik kan mijn SO-DIMM weer gebruiken).

Zijn er hier al ervaringen met de J1900/J1800?
Als ik voor de Celeron ga dan moet hij ook zijn fan uitzetten @idle, met dat lage verbruik moet dat makkelijk kunnen, werkt dit ook?

Uiteindelijk ga ik hier ga ik dan XPenology op draaien, daarmee is het ook nog even afwachten hoe goed het powermanagement geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 10:00
TYZ schreef op maandag 14 april 2014 @ 00:38:
Ik had niet verwacht dat het me nog zou lukken, nadat een driverupdate (e1000e 3.0.4) en de kernel optie pcie_aspm = force allebei geen resultaat hadden.

Uiteindelijk ben ik er via deze (thx Borromini!) en deze pagina's en dit document van Intel uitgekomen.
Kwestie van bitjes wegschrijven naar de juiste Link Control Register van de PCI Config Space voor de juiste endpoints dus.

Bij mij komt dat op het volgende neer:

setpci -s 00:1c.4 0x50.B=0x43
setpci -s 02:00.0 0xf0.B=0x43

De bovenste is de PCI bridge van de chipset, de onderste is de 82574 NIC zelf. Nu komt 'ie weer netjes in Package C6. Alleen om de een of andere reden is deze change niet permanent, BIOS-issue misschien?

Wat me nu ook opviel, is dat hij in Package C6 blijft als het beeldscherm aan is, dat was voorheen ook niet zo. Bij mijn weten heb ik daaraan niets aangepast!?!
PCI register waarden worden nooit opgeslagen door het bios. Deze zal bij elke boot alle hardware naar een bekende staat enumereren. Dus deze fix zal je altijd bij boot van je OS moeten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
mdcobra schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:03:
Ik zit er ook over te denken om mijn Atom D525 (verbruikt nu 26W idle met een 4TB 3.5") te upgraden naar of ASRock B85M-ITX met G1820 of een J1900 (iets goedkoper en ik kan mijn SO-DIMM weer gebruiken).

Zijn er hier al ervaringen met de J1900/J1800?
Ik heb nog geen J1800 / 1900 bordjes gezien die zuiniger zijn dan de Asrock B85M ITX / G1820

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

WoKo schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:46:
[...]

PCI register waarden worden nooit opgeslagen door het bios. Deze zal bij elke boot alle hardware naar een bekende staat enumereren. Dus deze fix zal je altijd bij boot van je OS moeten uitvoeren.
Zoals ik eerder aangaf, zou deze fix dan meer soelaas bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
TYZ schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:14:
Bij de 80W picoPSU heb je alleen een headertje op de picoPSU, maar niet het daadwerkelijke kabeltje voor de P4-connector. Die kun je wel in de States bestellen voor anderhalve dollar, alleen komt er dan nog eens $20 bovenop voor de verzendkosten.

Ik heb dezelfde combi, en heb uiteindelijk gewoon een verloopje naar P4 aangesloten op de molex-connector. Werkt ook. Ik weet niet of de picoPSU voor de officiële P4-aansluiting een aparte regelkring heeft, maar ik heb niet de indruk dat ik nu m'n picoPSU te zwaar belast.

Alternatief is om de 90W picoPSU te nemen, daarbij zit standaard wél de P4-kabel. Zou je desnoods nog met een 60W adapter kunnen combineren.

Het is voor de moederbordjes in dit low power segment overigens geen probleem als je slechts een 4 pin P4-connector aansluit i.p.v. 8 pin. Idem voor de ATX-connector, waarbij de 20 pins picoPSU gewoon in de 24 pins connector op het moederbord kan. (Let wel even op de uitlijning, maar dat is meestal in de handleiding van het moederbord wel uitgelegd.)
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TYZ

TYZ

B2 schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:46:
[...]

Zoals ik eerder aangaf, zou deze fix dan meer soelaas bieden?
Heb ik ook naar gekeken idd (nog bedankt trouwens), maar in mijn exemplaar stond de bewuste waarde al correct (0x5a ipv 0x58). Hebben ze waarschijnlijk ooit aangepast bij Intel, zodat alle nieuwe exemplaren met de 'stabielere' setting op de markt komen.

Ik heb er nog even mee gespeeld, en de waarde teruggezet op 0x58, maar dat leverde verder geen verschil op, qua energieverbruik.

WoKo schreef op maandag 14 april 2014 @ 12:46:
[...]

Ok, duidelijk, thx. Hoef ik in ieder geval geen moeite te doen om dit nog verder uit te zoeken. Ik denk dat ik deze tweak gewoon uurlijks in crontab zet, want zelfs als de verbinding met het aangesloten netwerkapparaat even onderbroken wordt, dan reset de ASPM-setting weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:01
Nog even een vraag aan de specialisten hier:
Ik had de kijk op het Biostar B85N bord, dit gezien zijn door linux goed ondersteunde NIC en het feit dat er 5 sata devices op aan te sluiten zijn (4 + 1x msata). Nu blijken ACPI bugs aanwezig te zijn in de huidige BIOS versie, waarvan het niet duidelijk is wanneer en of deze opgelost worden.

Als alternatief is mijn blik nu gevallen op het volgende bord: ASRock Z87E-ITX WiFi
+ Erg rijk aan features
+ Zuiniger dan het Biostar B85N bord volgens blog van mux
+ Geen ACPi bugs (hoop ik dan)
+ 6x SATA
- Aanzienlijk duurder
- Hoop functies die waarschijnlijk niet gebruikt gaan worden.

Wel heb ik nog de volgende vragen:
Is dit bord ook zo zuinig onder Linux, de blog van mux geeft hier geen uitsluitsel over.
Zou ESXI onder dit bordje nog een optie zijn (geen must, wel leuk om een keer mee te kunnen spelen)
Is de wifi ook werkend te krijgen onder linux (ook geen must, wel een nice to have)

Iemand met ervaring met dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, hij is ook onder linux zo zuinig. In het algemeen hoef je je niet zo heel erg zorgen te maken over verbruik onder de grote distro's (specifiek debian/ubuntu), en is het vooral FreeBSD dat achterloopt.

Dit is ook het enige bordje dat ik met ESXi heb getest (eerste bordje dat ik testte voor de BBG, ik was toen erg optimistisch over wat ik allemaal kon testen) en dat werkt uitstekend.

Wifi gaat met de onboard module niet lukken onder Linux, het is een Broadcom ding dat niemand kent. Maar voor een appel en een ei kun je een Intel Wifi-module krijgen op V&A, dus laat dat je niet tegenhouden.

Het is wel een erg duur bord voor wat je ermee wilt doen en de kosten krijg je er met het verbruik echt nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Super fijn dat ik zo snel antwoord krijg!

Wifi is absoluut geen must, maar het zou leuk zijn geweest als ik eens kon proberen om de pc dan ook als wifi acces point in te kunnen zetten, had weer een ander apparaat bespaart, was een deel van het verbruik al teruggewonnen.

Is het nodig om de wifi chip in het bios uit te zetten, of bied dat geen lager verbruik?
Zou vt-d ook nog werken met een juiste processor? In de documentatie van asrock vind ik hierover niks terug wat me doet vermoeden dat dit dus niet gaat werken

Kosten zijn inderdaad wel erg jammer, maar het is wel een erg goed uitgerust bord.
Ik vind zo geen goedkopere bordjes met de volgende eisen: 5x sata, werkend onder linux, mini ITX, erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het wifi-kaartje is een los insteekkaartje. Dat kun je er zo gewenst gewoon uit halen ;)

VT-d is expliciet ondersteund in Z87 dus dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonestrong
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 19:09
Borromini schreef op zondag 13 april 2014 @ 13:18:
De i3 hoef je niet. Ik zou wel kijken naar de NICs op al je systemen en of daarop WoL wordt ondersteund. Asrock heeft bv. een B85 bordje waarvoor de NIC-driver in Linux geen WoL-ondersteuning (meer) heeft. Dus zeker dubbelchecken voor je bestelt.

Ik neem aan dat je de derde schijf voor je downloads zou gebruiken? Heb je daar echt een 4TB-schijf voor nodig? Ik doe het hier met een 500 GB-schijfje.
De 3x4TB zou ik gebruiken voor RAIDZ, en de junk hard-drive wordt gewoon eentje die ik hier nog heb rondslingeren.
FireDrunk schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:56:
Hij zegt zelf: Hoogste aantal cores voor laagste prijs. Dat is dus een drogreden.. De i3 is met minder cores sneller. Dus prijs/snelheid/kwaliteit is hoger.
Ik wil gewoon de hoogste "bang-for-the-buck" voor een systeem dat diverse jaren mee kan. Het voordeel wat ik zie van die Atom is dat ik 12 SATA poorten krijg, terwijl die i3 me er minder geeft. Verbruik van die atom lijkt ook nog mee te vallen, maar kon maar 1 goede bron vinden: 19W idle & 35W onder load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 15:37
Ik ben momenteel bezig om een nieuwe homeserver samen te stellen. Ik heb wel wat ervaring met het in elkaar knutselen van een pc (ik heb eerder een HTPC in elkaar gezet), maar ik ben verre van een expert op dit gebied. Daarom is jullie advies en zijn jullie opmerkingen van harte welkom.

Ik heb nu een Acer easyStore H340 als homeserver draaien, maar die trekt niet meer wat ik er mee wil doen. Wat de server in elk geval moet kunnen doen is het volgende:
- file/media server voor muziek, films en foto's
- My Movies (SQL server database)
- SABnzbd voor downloaden, uitpakken, etc
- DVBLogic tv server, inclusief transcoding

Vooral die transcoding is belangrijk voor de processor keuze.

Verder zal er Windows Server 2012 Essentials R2 op gaan draaien.

Op basis van wat er hierboven in het forum geroepen is, kom ik op de volgende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,28€ 50,28
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Crucial CT102464BA160B€ 55,40€ 55,40
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,53

Vooral vanwege de transcoding heb ik gekozen voor de G3220 en niet voor de Celeron G1610.
In het overzicht missen overigens de hardeschijven. Ik heb in mijn huidige server enkele TB's aan WD Green en Red schijven hangen (4 in totaal), die kan ik dus weer overzetten.
Verder zal er nog een tunerkaart vanuit mijn HTPC overgezet worden naar deze server. Deze werkt dmv firewire en daarvoor verhuist dan ook een firewire pci kaart mee.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Sluit dit alles op elkaar aan?
Kan ik hiermee uit te voeten met wat ik ermee wil doen, of is het juist overkill?
Is de voeding ok, kan dat wat minder?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Stonestrong schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:30:
[...]
Ik wil gewoon de hoogste "bang-for-the-buck" voor een systeem dat diverse jaren mee kan. Het voordeel wat ik zie van die Atom is dat ik 12 SATA poorten krijg, terwijl die i3 me er minder geeft. Verbruik van die atom lijkt ook nog mee te vallen, maar kon maar 1 goede bron vinden: 19W idle & 35W onder load
Tja, mijn G1820 op een Biostar B85N doet onder Linux al 14W AC, dus dat is niet echt vergelijkbaar. (een i3/i5 doen allemaal evenveel idle)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:08
FireDrunk schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:48:
[...]
(een i3/i5 doen allemaal evenveel idle)
Serieus? Dat had ik er niet zo uit kunnen halen maar zou wel nogal mooi wezen en de keuze een stuk makkelijker maken :-D. Meer power als je het nodig hebt en hetzelfde verbruik idle (aka vrijwel altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stonestrong
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 19:09
Het probleem bij die Biostar ( en andere zuinige itx alternatieven) is dat er geen ECC geheugen in gaat en dat dit wel wordt aangeraden voor ZFS. Vandaar dat ik in mijn opties nooit een dergelijke setje heb overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:26
sparow schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:35:
Ik ben momenteel bezig om een nieuwe homeserver samen te stellen. Ik heb wel wat ervaring met het in elkaar knutselen van een pc (ik heb eerder een HTPC in elkaar gezet), maar ik ben verre van een expert op dit gebied. Daarom is jullie advies en zijn jullie opmerkingen van harte welkom.

Ik heb nu een Acer easyStore H340 als homeserver draaien, maar die trekt niet meer wat ik er mee wil doen. Wat de server in elk geval moet kunnen doen is het volgende:

Op basis van wat er hierboven in het forum geroepen is, kom ik op de volgende samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,53

Vooral vanwege de transcoding heb ik gekozen voor de G3220 en niet voor de Celeron G1610.
In het overzicht missen overigens de hardeschijven. Ik heb in mijn huidige server enkele TB's aan WD Green en Red schijven hangen (4 in totaal), die kan ik dus weer overzetten.
Verder zal er nog een tunerkaart vanuit mijn HTPC overgezet worden naar deze server. Deze werkt dmv firewire en daarvoor verhuist dan ook een firewire pci kaart mee.

Kan ik hiermee uit te voeten met wat ik ermee wil doen, of is het juist overkill?

Ik ben eens benieuwd naar de pentium vs celeron die ik voorstelde voor plex transcoding...
corewillem schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:57:
Ik denk er aan om een servertje te bouwen. Door de hoge stroomkosten en omdat het gewoon leuk is wil ik graag een redelijk zuinig servertje bouwen. Het moet niet extreem, maar wil de energie ook niet uit het raam gooien.

De belangrijkste eisen en taken voor de server zijn :
STILTE: de server moet zo stil als mogelijk zijn, vooral snachts moet ie zeer zacht zijn omdat de server in mijn slaapkamer komt. Ik hoop dus met een goede cpu koeler de server op een fan te kunnen laten draaien of zelfs passief ik weet niet of dit mogelijk is. Wat ook genoeg zou zijn is dat hij gewoon snachts ( wanneer ie niet al te veel belast word) passief kan draaien.

Downloaden: Ik wil graag via usenet allemaal legale linux distro's downloaden ;)

PLEX: Het zou leuk zijn als ik een filmpje kan kijken via plex. Ik weet wel niet of deze celeron genoeg pit heeft om te transcoden....

PS3 media server : Wil ik mischien ook draaien, heb wel een ps3 met cfw dus kan zijn dat ik plex werkend krijg maar dat moet ik nog eens uitzoeken.

Backups nemen en uploaden: De server zal regelmatig backups moeten kunnen nemen van mijn pcs en deze ook verder uploaden naar een offside locatie.

Muziek : Server gaat geregeld muziek (mp3's en flacs) moeten streamen.

Ik heb mometeel al een kast ( Antec Three Hundred) staan die kan dienen om de server in te bouwen. Deze moet dus niet in het lijstje.

Ik dacht zelf aan het volgende lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-DGS€ 39,29€ 39,29
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,25€ 41,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,24

k zit vooral met de volgende vragen :

Voeding : Is dit een zeer stille voeding of kan ik beter iets anders namen voor de stilte. Hoe is deze voeding kwa verbruik volgens topic start wat minder dan seasonic, maar is stiller volgens hardware info.

CPU : Genoeg voor taken die ik hierboven opsomte ( met namen die plex en ps3 transcoding)

MOBO : Is er een beter alternatief in zelfde prijsklasse ?

Alvast bedankt !

p.s : Als os wil ik openmediavault gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Stonestrong schreef op maandag 14 april 2014 @ 18:07:
Het probleem bij die Biostar ( en andere zuinige itx alternatieven) is dat er geen ECC geheugen in gaat en dat dit wel wordt aangeraden voor ZFS. Vandaar dat ik in mijn opties nooit een dergelijke setje heb overwogen.
Het hangt er maar net aan wie je dat vraagt. Sowieso moet er maar eens een stapje worden gedaan naar het einde van de discussie. Wat is de ware noodzaak van ECC? Hoe vaak gaat het zonder ECC fout. De nadelen van ECC zijn wel bekend: minder keuze en duurder.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Laatst online: 18-09 21:46
Ik heb een tijdje al gekeken en nu ze eindelijk uit zijn kon ik eindelijk wat bij elkaar stellen.
Voor thuis wil ik graag een ESXI Bakje in elkaar zetten. Dit wil ik gaan gebruiken voor hobby'en en het leren van ESXI en Windows Server enz.

Ook wil ik nog een VM Maken voor de volgende programma's
-Plex media server
-Sabnzbd
-Sickbeard
-Couchpotato (als ik het eindelijk aan de praat krijg)

Nu heb ik de volgende configuratie bij elkaar gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,51€ 50,51
1ASRock AM1H-ITX€ 49,25€ 49,25
1WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 149,77€ 149,77
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 83,99€ 83,99
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 66,50€ 66,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,97

Ik heb de onderdelen bij elkaar gezocht om een zuinige server in elkaar te zetten. Ik wil kijken hoe ik de systeem straks ook nog zuiniger kan maken. Maar nu is mijn vraag, Zou dit systeem goed en zuinig zijn?

Ook misschien niet juiste plek om hier te vragen maar hoe werkt zo'n picoPSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 21:02
Update Seasonic:
Via Logic Supply krijg je geen Seasonic adapter, 19 volt, 90 watt meer.
Je krijgt dan een AcBel adapter ipv wat men aangeeft: Morex

Voor de ASUS Q87T liefhebbers:
Kingston S200, 60 GB mSata werkt hier niet mee samen.
Een Crucial M500 120 GB mSata weer wel.

Dit board gebruik ik overigens niet voor een server. Daarvoor is een ASUS CS-B (bijna) in gebruik.
Als de tijd er is ga ik verder. Ook met metingen.

Het onderdeeltje over Seasonic: wellicht handig dit in de startpost te wijzigen? Nu wordt iedereen nog doorgestuurd naar een site die deze adapter niet kan leveren...
Misschien zijn er intussen andere bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Omdat de Raspberry Pi zo zijn limieten heeft ben ook ik naar een krachtiger thuisserver/gateway/speeldoos aan het kijken.

Hij zal niet altijd aan staan maar zuinigheid is altijd wel gewenst. Er hoeft niet veel storage in, daar hebben we al een NAS voor en er kan anders wel een USB schijf aan. Het wordt een doos in de meterkast die ik remote ga benaderen. Ik wil het ding ook gaan gebruiken als gateway tussen router van de ISP en mijn thuisnetwerk, voor werkgerelateerd hobbyen wil ik daarop ook aan de slag met filtering en IDS/IPS, om het ding echt in-line te kunnen zetten moeten er dus sowieso 2 netwerkinterfaces op zitten.

Het hoeft niet heel goedkoop te zijn dus wellicht heb ik wat minder economisch verantwoorde componenten op het lijstje staan (ik was in het nieuwsbericht nogal gecharmeerd van dat shuttle ding, vandaar dat die er in zit). De CPU heb ik bepaald door in die socket te kijken naar de laagste TDP, er is ook een i3 variant, daar twijfel ik nog een beetje over, ik vermoed dat de i5 wat minder latency zal toevoegen als het ding in-line zijn truukjes moet doen maar dat is niet onderbouwd. Dat geheugen leek me zat zo en de SSD zit er in om het snel en zuinig te houden.

Tips en commentaar zijn uiteraard meer dan welkom, anders zat ik niet in dit topic ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570T Tray€ 168,75€ 168,75
1Shuttle DS81€ 189,70€ 189,70
1Corsair CMSO4GX3M1A1333C9€ 32,68€ 32,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:48:
[...]

Tja, mijn G1820 op een Biostar B85N doet onder Linux al 14W AC, dus dat is niet echt vergelijkbaar. (een i3/i5 doen allemaal evenveel idle)
Ben inmiddels ook met dit bordje bezig, maar het ligt of aan mijn instellingen in het bios of aan pfSense (FreeBSD 8.3) maar de supported C states zijn C1 en C2.. geen C3 of lager dus. Heb jij specifieke instellingen voor C6 state moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dump de T-versie. Is geldverspilling. Idle gebruikt dat ding evenveel als een gewoon model, en ik neem aan dat een laag idle-verbruik je doel is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 12:51

sphere

Debian abuser

Scores schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:12:
Update Seasonic:
Via Logic Supply krijg je geen Seasonic adapter, 19 volt, 90 watt meer.
Je krijgt dan een AcBel adapter ipv wat men aangeeft: Morex

Voor de ASUS Q87T liefhebbers:
Kingston S200, 60 GB mSata werkt hier niet mee samen.
Een Crucial M500 120 GB mSata weer wel.

Dit board gebruik ik overigens niet voor een server. Daarvoor is een ASUS CS-B (bijna) in gebruik.
Als de tijd er is ga ik verder. Ook met metingen.

Het onderdeeltje over Seasonic: wellicht handig dit in de startpost te wijzigen? Nu wordt iedereen nog doorgestuurd naar een site die deze adapter niet kan leveren...
Misschien zijn er intussen andere bronnen?
https://www.google.nl/sea...3Anl+seasonic+19V+adapter

En dan bijv hier: http://maxict.nl/product/...19-power-adapter-120w-19v

Kan alleen niet zo zien wat voor plug daar aan zit en dat kan ik hier http://www.seasonic.com/product/adapter.jsp ook niet zo terug vinden. De 90W versie is vast ook ergens.

Kan zelf helaas niet vinden of er ook Seasonics zijn voor thin itx, de website laat volgens mij andere plugjes zien.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 20:50:
Dump de T-versie. Is geldverspilling. Idle gebruikt dat ding evenveel als een gewoon model, en ik neem aan dat een laag idle-verbruik je doel is.
Yup. Dat is vast waarom je die t versies minder ziet in de shops :) dank. Zitten er in idle verbruik ook geen verschillen tussen langzamere en snellere modellen?

Wat is het nut van die t modellen dan, zijn die puur voor situaties waar de bovengrens echt hard vast moet liggen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hooguit wat milliwatts verschil tussen dualcores en quadcores, maar praktisch verbruikt een processor idle haast niets.

Het nut van T modellen is inderdaad een situatie waar je beperkt bent in koeling (denk aan een mini kastje zonder ventilatie) of stroomverbruik (stroomadapter van xx watt waar je perse niet over heen wil gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
B2 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 20:48:
[...]

Ben inmiddels ook met dit bordje bezig, maar het ligt of aan mijn instellingen in het bios of aan pfSense (FreeBSD 8.3) maar de supported C states zijn C1 en C2.. geen C3 of lager dus. Heb jij specifieke instellingen voor C6 state moeten doen?
PfSense verbruikt hier ook veel meer dan linux.
Bsd is dan ook geen linux.

Heb nog niet geprobeerd om pfSense zuinig te maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 00:29:
Hooguit wat milliwatts verschil tussen dualcores en quadcores, maar praktisch verbruikt een processor idle haast niets.

Het nut van T modellen is inderdaad een situatie waar je beperkt bent in koeling (denk aan een mini kastje zonder ventilatie) of stroomverbruik (stroomadapter van xx watt waar je perse niet over heen wil gaan).
Dat kastje van shuttle ondersteunt alles met een TDP tot 65watt dus dat is de beperking niet. Ik vond in de pricewatch op het eerste gezicht de prijsverschillen tov die T versie niet zo groot, tot ik zag dat je voor een tientje minder dan wel een quad ipv dual core krijgt. Dat is dus een makkelijke beslissing :)

Maakt het nog veel verschil in snelheid of je 4G geheugen in 1 reep van 4 of 2 repen van 2 doet? Er staat mij iets bij over snelheidswinsten bij gebruik van meerdere reepjes maar is dat significant? Ik wil voor het hebben van een ruim genoeg jasje 4G erin hebben maar wil verdere upgrades ook niet meteen uitsluiten, maar om er nou meteen 8G in te zetten...

[ Voor 19% gewijzigd door Jheroun op 16-04-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 15:37
sparow schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:35:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,53

Zou hier iemand op willen reageren? Kan ik dit zo bestellen, of heeft iemand opmerkingen/antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
sparow schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:01:
[...]

Zou hier iemand op willen reageren? Kan ik dit zo bestellen, of heeft iemand opmerkingen/antwoorden?
  • Qua geheugen: dual channel is sneller dan single channel - al is dat verschil bij de meeste workloads verwaarloosbaar (zie recent artikel op de frontpage). 2x4GB kost ongeveer hetzelfde en ik zou dan voor dual channel gaan. Enige reden om single channel te gebruiken is als je concrete plannen hebt om geheugen uit te breiden, dan kan het beter zijn om een enkele module te nemen zodat je er daarna een identieke naast kan zetten.
  • De Pentium G3420 heeft een zéér kleine meerprijs t.o.v. de G3220. De verschillen zijn klein (zie: http://ark.intel.com/compare/77775,77773), maar bijvoorbeeld ondersteuning voor DDR3-1600 in plaats van 1333 is er één van. Dat klopt dan ook beter met het geheugen wat je nu hebt geselecteerd.
  • Je kan uitzoeken of DDR3L geheugen mogelijk is en iets toe zou voegen. Ik kan me uit eerdere / andere berichten herinneren dat in bepaalde situaties DDR3L vs DDR3 leidde tot ca. 1W verschil in idle verbruik.
Edit: bij dit mobo lijkt DDR3L niet te werken, dus skip het laatste punt.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 16-04-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

FireDrunk schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:28:
[...]

PfSense verbruikt hier ook veel meer dan linux.
Bsd is dan ook geen linux.

Heb nog niet geprobeerd om pfSense zuinig te maken.
Uiteraard, maar mijn vraag was dan ook welke bios settings jij eventueel hebt moeten doen om C6 support te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
corewillem schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 19:57:
Ik denk er aan om een servertje te bouwen. Door de hoge stroomkosten en omdat het gewoon leuk is wil ik graag een redelijk zuinig servertje bouwen. Het moet niet extreem, maar wil de energie ook niet uit het raam gooien.

De belangrijkste eisen en taken voor de server zijn :
STILTE: de server moet zo stil als mogelijk zijn, vooral snachts moet ie zeer zacht zijn omdat de server in mijn slaapkamer komt. Ik hoop dus met een goede cpu koeler de server op een fan te kunnen laten draaien of zelfs passief ik weet niet of dit mogelijk is. Wat ook genoeg zou zijn is dat hij gewoon snachts ( wanneer ie niet al te veel belast word) passief kan draaien.

Downloaden: Ik wil graag via usenet allemaal legale linux distro's downloaden ;)

PLEX: Het zou leuk zijn als ik een filmpje kan kijken via plex. Ik weet wel niet of deze celeron genoeg pit heeft om te transcoden....

PS3 media server : Wil ik mischien ook draaien, heb wel een ps3 met cfw dus kan zijn dat ik plex werkend krijg maar dat moet ik nog eens uitzoeken.

Backups nemen en uploaden: De server zal regelmatig backups moeten kunnen nemen van mijn pcs en deze ook verder uploaden naar een offside locatie.

Muziek : Server gaat geregeld muziek (mp3's en flacs) moeten streamen.

Ik heb mometeel al een kast ( Antec Three Hundred) staan die kan dienen om de server in te bouwen. Deze moet dus niet in het lijstje.

Ik dacht zelf aan het volgende lijstje.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-DGS€ 39,29€ 39,29
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 175,24

k zit vooral met de volgende vragen :

Voeding : Is dit een zeer stille voeding of kan ik beter iets anders namen voor de stilte. Hoe is deze voeding kwa verbruik volgens topic start wat minder dan seasonic, maar is stiller volgens hardware info.

CPU : Genoeg voor taken die ik hierboven opsomte ( met namen die plex en ps3 transcoding)

MOBO : Is er een beter alternatief in zelfde prijsklasse ?

Alvast bedankt !

p.s : Als os wil ik openmediavault gebruiken.
Ik sta op het punt dit te bestellen, wat denken jullie hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik zou alvast voor een paar euro meer pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB nemen als SSD.
De L7 is vrij stil. Als je echt volledige stilte wil kan je beter voor een PicoPSU gaan.

Met PLEX transcoding heb ik geen ervaring, maar mocht de G1820 niet voldoende krachtig zijn kan je die altijd voor 5 euro minder in V&A plaatsen, en upgraden naar een potente i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
sloth schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:06:
Ik zou alvast voor een paar euro meer pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB nemen als SSD.
De L7 is vrij stil. Als je echt volledige stilte wil kan je beter voor een PicoPSU gaan.

Met PLEX transcoding heb ik geen ervaring, maar mocht de G1820 niet voldoende krachtig zijn kan je die altijd voor 5 euro minder in V&A plaatsen, en upgraden naar een potente i3.
120GB lijkt me best wel overkill 64gb is ruim genoeg voor linux. En kwa processor ga ik dat doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu al een tijdje aan het na denken om een zuinige server aan te schaffen. Momenteel heb ik wat ruimte op een nas bij een kennis maar dit is niet echt ideaal. Verder gebruik ik me raspberry pi als webserver en doet alle domotica in me huis, maar merk dat hij het haast niet trekt.

hoop dat jullie mij misschien op weg kunnen helpen met het samen stellen van een systeem
De server hoeft niet heel zuinig te wezen en zou ook graag raid willen gebruiken en zal hem in de woonkamer plaatsen dus stil is wel verreist., budget is ongeveer 400 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 22:19:
Ben nu al een tijdje aan het na denken om een zuinige server aan te schaffen. Momenteel heb ik wat ruimte op een nas bij een kennis maar dit is niet echt ideaal. Verder gebruik ik me raspberry pi als webserver en doet alle domotica in me huis, maar merk dat hij het haast niet trekt.

hoop dat jullie mij misschien op weg kunnen helpen met het samen stellen van een systeem
De server hoeft niet heel zuinig te wezen en zou ook graag raid willen gebruiken en zal hem in de woonkamer plaatsen dus stil is wel verreist., budget is ongeveer 400 euro
:/

https://tweakers.net/categorie/714/servers/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Laatst online: 18-09 21:46
Nielsjuhz schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:05:
Ik heb een tijdje al gekeken en nu ze eindelijk uit zijn kon ik eindelijk wat bij elkaar stellen.
Voor thuis wil ik graag een ESXI Bakje in elkaar zetten. Dit wil ik gaan gebruiken voor hobby'en en het leren van ESXI en Windows Server enz.

Ook wil ik nog een VM Maken voor de volgende programma's
-Plex media server
-Sabnzbd
-Sickbeard
-Couchpotato (als ik het eindelijk aan de praat krijg)

Nu heb ik de volgende configuratie bij elkaar gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,51€ 50,51
1ASRock AM1H-ITX€ 49,25€ 49,25
1WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 149,77€ 149,77
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 83,99€ 83,99
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 66,50€ 66,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,97

Ik heb de onderdelen bij elkaar gezocht om een zuinige server in elkaar te zetten. Ik wil kijken hoe ik de systeem straks ook nog zuiniger kan maken. Maar nu is mijn vraag, Zou dit systeem goed en zuinig zijn?

Ook misschien niet juiste plek om hier te vragen maar hoe werkt zo'n picoPSU?
Zou iemand nog hierop kunnen reageren? :O
Advies is namelijk altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:35
Al een tijdje aan het meelezen hier, allereerst: d:)b thumbs up voor alle tips en adviezen die hier gegeven worden. Heb er tot nu toe al erg veel aan gehad.

Op dit moment thuis een servertje staan welke voorheen heeft dienst gedaan als desktop (Athlon X2, 4GB, 2 x 320GB WD Green IDE , 4 X 2TB WD Green SATA op Raid 1 1 x 1 TB WD Green SATA, 500W psu :/). Geen hele spannende server, doet vooral dienst voor storage en af en toe voor wat webdevelopment. Helaas hebben de IDE schijven hun beste tijd gehad en ook de snelheid laat wat te wensen over.

Als vervanger op onderstaande configuratie uitgekomen. De Node 804 kwam precies op tijd, hij is binnenkort beschikbaar en dan kan mooi alle schijven huisvesten.

Momenteel nog aan het twijfelen tussen de 8GB of 16GB, mogelijk dat ik heb met ESXi wat losse VM's ga opzetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 804€ 104,27€ 104,27
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 18,20€ 18,20
1be quiet! Straight Power E9 450W€ 70,90€ 70,90
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,90€ 69,90
1WD Green WD40EZRX, 4TB€ 134,04€ 134,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,21

Is het overigens mogelijk om met ESXi 1 VM te laten doorstarten? Dus bijv. een VM voor storage (ownCloud) en een VM voor media-center... Server -> TV aansluiten en met de media-pc (vm) de content van de "nas" (vm) afhalen? Of roep ik nu hele rare dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ziet er goed uit. Wel zou ik de de be quiet! voeding PSU vervangen door pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt en deze SSD nemen ipv de Samsung pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:35
sloth schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:06:
Ziet er goed uit. Wel zou ik de de be quiet! voeding PSU vervangen door pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt en deze SSD nemen ipv de Samsung pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
Dankjewel, heb ik voor een groot deel aan jullie te danken!

Mag ik vragen waarom je voor de Seasonic zou gaan ipv de beQuiet... (Betrouwbaarheid?) en waarom voor de Crucial ipv de Samsung? Als ik de specs met elkaar vergelijk komt de Samsung naar mijn inziens beter uit de bus dan de Crucial...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
De Crucial is iets zuiniger, heeft bescherming tegen stroomuitval, en is goedkoper, geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24
De samsung is sneller, maar duurder en inderdaad niet de bescherming tegen stroomuitval.

En de Seasonic omdat die stuk betrouwbaarder is dan de BeQuiet. In de laatste zitten condensatoren van minder goede kwaliteit.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
PASware schreef op donderdag 17 april 2014 @ 15:00:
En de Seasonic omdat die stuk betrouwbaarder is dan de BeQuiet. In de laatste zitten condensatoren van minder goede kwaliteit.
Daarom geven BEIDE fabrikanten ook 5jr fabrieksgarantie... :X :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Volgens mij geeft hij een behoorlijk steekhoudend argument.
Al had de seasonic maar 2jaar garantie dan had ik die ook gekozen.
Bovendien gaat zijn toekomstige rig op ~15w idle draaien, op dat lage verbruik zal de seasonic zuiniger presteren.
Seasonic word al jaren op spcr geroemd om zijn stille voedingen en hoge kwaliteit.

Persoonlijk zou ik zelf voor een pico gaan met deze opstelling, maar als je flexibiliteit wilt is dat niet de beste oplossing.

Ik zou de dvd drive in zijn geheel weglaten en via USB de boel installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Sinned123 op 17-04-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ondertussen heb ik mijn spullen binnen en mijn server in elkaar geschroeft:
asrock Z87E-ITX
SSD M5
I5 4400
Bestaande voeding 350w (is al enkele jaren oud maar was destijds een topvoeding)
Geen casefan, wel een CPU fan

Verbruik (AC):
Win7: ca 24 watt (niks getweakt)
Ubuntu 14.04 ca 19 watt (gedeeltelijk getweakt)
16 GB geheugen (2x8)

Valt me nog wat tegen maar valt vast nog veel te verbeteren vandaar wat vragen aan jullie:
-Ik heb de powertop aanbevelingen overgenomen in mijn rc.local bestand maar dit lijkt niet te werken. Na een reboot lijken de instellingen niet geactiveerd te worden. powertop --auto-tune werkt wel. Wat doe ik hier fout?
-De intel P-state governor wordt in ubuntu 14.04 blijkbaar standaard niet gebruikt, moet ik nog naar kijken.
-De Package C-state C6/C7 word volgens powertop niet bereikt, de cores afzonderlijk doen dit wel. In het bios is deze optie wel actief. Kan dit aan de governor liggen?

Verder staat de audio en de wifi uitgeschakeld in het bios. Ik ga de wifiadapter erook nog even fysiek uithalen, kijken of dat scheelt.

Alles gemeten met een plugwise meter. Deze zou redelijk nauwkeurig moeten zijn.

Iemand nog tips, of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Intel_pstate moet je handmatig activeren door een kernel bootoptie.

intel_pstate=enabled even toevoegen aan /etc/default/grub -> kernel_cmdline

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@ firedrunk: Klopt dat las ik ergens, maar het was gisteren laat daar duik ik vanmiddag of morgen even in. Is daar veel winst van te verwachten, en zou dit de reden kunnen zijn dat de package niet in de c6 powerstate wil?

@ the mask: Ik heb het even opgezocht in mijn mail, het is de: Antec Earthwatts 380W (ATX12V 2.2) ooit gekocht in 2008, was toen kwa verbruik echt een aanrader meen ik me te kunnen herinneren. Zal nu wel geen topper meer zijn vrees ik, maar mocht hier echt heel veel winst te verwachten zijn dan overweeg ik nog een alternatief. Tweakers review van de voeding

Is er hier nog een linux guru die weet waarom mijn aanpassingen in de rc.local file niet werken?
Ik heb de powertop aanbevelingen (alle echo lines) geëxporteerd naar een html bestand (als su), en deze overgenomen in mijn rc.local. Dit zou toch genoeg moeten zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door lithoijen op 18-04-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 28-08 16:52
wnwiigrtz schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:58:
[...]

Dankjewel, heb ik voor een groot deel aan jullie te danken!

en waarom voor de Crucial ipv de Samsung? Als ik de specs met elkaar vergelijk komt de Samsung naar mijn inziens beter uit de bus dan de Crucial...
De hoge write specs op de samsung komt van de 'turbowrite' functie. In het 120GB model is deze 3GB groot. Zodra deze vol is, gaat zij direct op de TLC schrijven, dan zakt de performance in elkaar naar ong. 140MB/s (gelijk als de crucial). En de turbowrite cache wordt pas geleegd zodra er niet meer naar geschreven wordt (delay van enkele seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik heb deze week een Kabini-bordje (ASRock AM1h-ITX) + AMD Sempron 3850 (quadcore Kabini) gekocht en de eerste tests zijn érg interessant. Met 1x2GB DDR3 @ 1.5V, alles uitgetrokken, scherm uit, fan uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z2w4hc30cnZtHBnGQln5tHtP/medium.png

6.7W DC via de ATX-plug. Via de 12VDC in heb ik nog niet gemeten, dat komt pas later volgende week. Ik begrijp niet helemaal waarom er nog zoveel verbruik op 3.3V is, bij alle andere moederborden die ik test is dat meestal veel lager.

LAN aan, fan aan, USB tobo+muis, scherm uit: 7.9W
+scherm aan: 8.5W
Furmark: 20.0W (maar ook: 7fps! Dat is hetzelfde als Intel HD 4000)
OCCT: 15.2W
OCCT+furmark: 25.0W DC

In tegenstelling tot alle eerdere atoms en low-end AMD procs (bijv de mateloos populaire C60) ben ik erg te spreken over de snelheid van Kabini. Het voelt echt als een computer die prima een daily driver kan zijn. Ik zit erover te denken om hem te houden en er meer mee te spelen, ook omdat het moederbord ook echt heel goed is voor de prijs.

Bovendien kun je dit bordje draaien op een superkleine adapter. Dat is geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Leuk, de eerste echt interessante AMD ITX variant, ziet er veelbelovend uit. Ik ben vooral erg te spreken over de DC voedingsoptie a la thin ITX, houdt het kastje voor een "tv meubel" server lekker opgeruimd.

Het zou by the way een 19V DC in moeten zijn, geen 12V DC in... Ik ben benieuwd in het verschil in efficiëntie tussen ATX voeding en de DC in, als je daar een vergelijkbaar platform mee kan vergelijken. Misschien picopsu + 90W voeding vs een 90W 19V voeding.

[ Voor 44% gewijzigd door TweakMDS op 18-04-2014 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:32:
In tegenstelling tot alle eerdere atoms en low-end AMD procs (bijv de mateloos populaire C60) ben ik erg te spreken over de snelheid van Kabini. Het voelt echt als een computer die prima een daily driver kan zijn.
Yep, met de komst van Bay Trail en Kabini lijkt het alsof we eindelijk over die grens heen zijn waar Windows desktop gebruik gewoon 'normaal' aanvoelt. Bij Brazos en de oude Atoms was het altijd toch merkbaar dat je met marginaal spul werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 20:37
Inderdaad, een heel mooi resultaat voor AMD.

Misschien doet de dual core nog iets beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik dacht dat de Kabini dualcores hetzelfde silicium waren als de quadcores? Dan verwacht ik 0 verschil, gezien ze gewoon C6/PC6 ondersteunen en dus alles zo goed als uitzetten in idle.

@SndBastard: pardon, 19V in bedoel ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mux schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:32:
6.7W DC via de ATX-plug. Via de 12VDC in heb ik nog niet gemeten, dat komt pas later volgende week. Ik begrijp niet helemaal waarom er nog zoveel verbruik op 3.3V is, bij alle andere moederborden die ik test is dat meestal veel lager.
Heb je aan elke V+ draad een ampèremeter zitten? :?

Ik dacht trouwens dat Kabini's er nog niet waren, bijv. pricewatch: ECS KBN-I/5200

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 18-04-2014 11:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
@mux

Je waardes op het intel platform waren wel wat lager toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:48:
[...]

Heb je aan elke V+ draad een ampèremeter zitten? :?

Ik dacht trouwens dat Kabini's er nog niet waren, bijv. pricewatch: ECS KBN-I/5200
Dit is MADPSU, hij meet dus inderdaad alle voedingslijnen.
Sinned123 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:52:
@mux

Je waardes op het intel platform waren wel wat lager toch?
Ik heb wel iets lagere waarden op intel gehaald, maar het totaalplaatje neigt toch wel extreem richting dit bordje... Je kunt er (een veel grotere selectie aan) 19V adapters voor gebruiken, hij heeft USB 3, vga/dvi/dp/hdmi, full-size DIMM, miniPCIe voor een WLAN-kaartje, full-size PCIe, goede grafische capaciteiten, voor het gevoel prima rappe proc, het geheel kan op een ieniemienie adapter draaien, het is goedkoper dan alle gelijke-specs concurrentie (iets duurder dan de goedkoopste intel-alternatieven)...

Gewoon een goed allround bord. Voor alles wat ook maar iets grafisch doet zou ik hem zó aanraden. Voor een pure headless server weet ik het nog niet, moet ik nog even dieper graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
lithoijen schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 08:14:
@ the mask: Ik heb het even opgezocht in mijn mail, het is de: Antec Earthwatts 380W (ATX12V 2.2) ooit gekocht in 2008, was toen kwa verbruik echt een aanrader meen ik me te kunnen herinneren. Zal nu wel geen topper meer zijn vrees ik, maar mocht hier echt heel veel winst te verwachten zijn dan overweeg ik nog een alternatief. Tweakers review van de voeding
Is nog steeds een redelijk goede voeding (Seasonic S12II design), alleen het rendement is niet meer echt van deze tijd. Bij 50W heeft die een rendement van zo'n 75%, daar onder zakt het helemaal hard in.

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/other/antec-psu-roundup/ea380-eff.png
http://www.xbitlabs.com/a.../antec-psu-roundup_5.html

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:11:
[...]

Dit is MADPSU, hij meet dus inderdaad alle voedingslijnen.

[...]

Ik heb wel iets lagere waarden op intel gehaald, maar het totaalplaatje neigt toch wel extreem richting dit bordje... Je kunt er (een veel grotere selectie aan) 19V adapters voor gebruiken, hij heeft USB 3, vga/dvi/dp/hdmi, full-size DIMM, miniPCIe voor een WLAN-kaartje, full-size PCIe, goede grafische capaciteiten, voor het gevoel prima rappe proc, het geheel kan op een ieniemienie adapter draaien, het is goedkoper dan alle gelijke-specs concurrentie (iets duurder dan de goedkoopste intel-alternatieven)...

Gewoon een goed allround bord. Voor alles wat ook maar iets grafisch doet zou ik hem zó aanraden. Voor een pure headless server weet ik het nog niet, moet ik nog even dieper graven.
Hoe stil is de boxed cooler van de Sempron 3850 in vergelijking met de laatste generatie Intel stock coolers?
Denk je dat er ruimte is om deze setup passief te laten draaien bij lichte belasting, bijvoorbeeld als HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben een beetje aan het overwegen een X10SBA met wifi-kaartje te nemen om mijn huidige server ne mijn huidige wifi-router te vervangen, maar het enige idle-verbruik van dat bord was niet super met 12W... daarbij is de prijs ook redelijk hoog, terwijl mijn huidige apparatuur eigenlijk nog acceptabel werkt.

Toch maar niet dus, maar mocht ik mij niet kunnen beheersen, zou een X10SBA een interessant bordje zijn voor de mux-test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@ the mask, leuk plaatje bedankt voor het zoekwerk, wordt gewaardeerd!
Mocht het rendement een beetje lineair verlopen in de regio 0-50 watt dan zou ik bij 20 watt zomaar rond de 65% rendement uit kunnen komen :(
Zou beteken ca 13 watt DC, toch nog echt het dubbelen van wat volgens de meting van mux haalbaar zou moeten zijn.

Volgens deze review van anandtech zou het rendement bij 10% belasting nog bijna 78% moeten zijn. Als dit klopt goed nieuws voor de voeding, slecht nieuws voor de rest van de componenten/instellingen.

Vanmiddag eerst maar eens proberen de juiste governor aan het werk te krijgen en uit zien te vinden hoe ik die powertop tweaks nu goed in rc.local krijg. Tips zijn altijd welkom!

[ Voor 21% gewijzigd door lithoijen op 18-04-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
sloth schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:35:
[...]

Hoe stil is de boxed cooler van de Sempron 3850 in vergelijking met de laatste generatie Intel stock coolers?
Denk je dat er ruimte is om deze setup passief te laten draaien bij lichte belasting, bijvoorbeeld als HTPC?
Hoewel de TDP tussen AMD en Intel verschillend wordt bepaald (en ik kan nergens vinden waar dat verschil precies zit), heeft het wel een indicatie. Met een 35W TDP processor van Intel kan je over het algemeen prima passief koelen, maar dan wel met een koelblok aan de buitenkant van je behuizing (en dan uiteraard niet je behuizing in een klein dicht kastje monteren).
Afhankelijk van hoe de 25W TDP van AMD zich met de 35W TDP van intel verhoudt zouden hier dezelfde eigenschappen qua koeling op moeten gelden. Er zijn best wel wat behuizingen die met een aantal heatpipes de warmte naar de buitenkant van de kast leiden; zoiets zou hier prima moeten werken, mits je de CPU aansluiting van de heatpipes fysiek op de socket kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik snap niet zo goed waarom je een htpc fanless zou willen maken. Ik heb een Antec isk300-65 als htpc met 1 fan en de boxed koeler en hoor dat ding amper. En al helemaal niet tijdens het film kijken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

FireDrunk schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:27:
Ik snap niet zo goed waarom je een htpc fanless zou willen maken. Ik heb een Antec isk300-65 als htpc met 1 fan en de boxed koeler en hoor dat ding amper. En al helemaal niet tijdens het film kijken.
Een servertje staat soms in de slaapkamer, en sommige mensen hebben hele goede oren.
En elke fan verbruikt ook gewoon energie en maakt het per definitie minder zuinig.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:58
Als je een goede ventilator uitzoekt (dus nette airflow bij een lage draaisnelheid) dan moet je belachelijk goede oren hebben. Bijvoorbeeld, de langzaamste, thin Scythe Slipstream ventilator is echt goed stil. Je moet die ventilator echt pal naast je oor hebben liggen.
Daarnaast is plaatsing ook van belang. Als je de computerkast tegen een egale achterwand plaatst dan heb je ook al sneller te maken met geluid.

Overigens heb ik het met de ventilator al over volumes waarbij je ook al een SSD meer dan serieus moet overwegen. Eerlijk gezegd heb ik eerder last van een harde schijf (onregelmatiger, luider en irritanter geluid) dan van een goed gekozen ventilator.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
lithoijen schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:58:
@ the mask, leuk plaatje bedankt voor het zoekwerk, wordt gewaardeerd!
Mocht het rendement een beetje lineair verlopen in de regio 0-50 watt dan zou ik bij 20 watt zomaar rond de 65% rendement uit kunnen komen :(
Ik verwacht dat het rendement dan zelfs nog lager uitkomt.
Volgens deze review van anandtech zou het rendement bij 10% belasting nog bijna 78% moeten zijn. Als dit klopt goed nieuws voor de voeding, slecht nieuws voor de rest van de componenten/instellingen.
Dat is niet jouw voeding, dat de opvolger gemaakt door Delta uit eind 2009 begin 2010.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
sorcees schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:31:
[...]

Een servertje staat soms in de slaapkamer, en sommige mensen hebben hele goede oren.
En elke fan verbruikt ook gewoon energie en maakt het per definitie minder zuinig.
Server kan ik in komen. Htpc is anders.....

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
ubje schreef op maandag 14 april 2014 @ 00:12:
Ik ben dit topic al enige tijd aan het doorlezen en heb geprobeerd het een en ander bij elkaar te vinden om thuis als simpel servertje te gebruiken. Het idee is om zentyal of pfsense te gaan draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,11

Ziet er mooi uit, ik wil wellicht wel meeliften op deze setup :). Kan iemand er iets over zeggen? :+

Kan ie ook passief gekoeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dadona schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:36:
Als je een goede ventilator uitzoekt (dus nette airflow bij een lage draaisnelheid) dan moet je belachelijk goede oren hebben.
Dat heeft helemaal niks met goede oren te maken. Als ik een gehoortest doe gaan er alarmbellen af en toch ben ik degene die als eerste bepaalde geluiden hoort. De een is nou eenmaal gevoeliger voor bepaalde frequenties dan de ander en de een let nou eenmaal iets beter op bepaalde geluiden dan de ander. Dat kan dus een nadeel opleveren bij films en muziek in bepaalde stiltes en bij bepaalde soorten muziek.
FireDrunk schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:43:
Server kan ik in komen. Htpc is anders.....
Een htpc staat vrijwel altijd in dezelfde ruimte als de tv en de mensen die tv kijken zich bevinden. Je zou eerder verwachten dat een server qua geluid minder impact heeft omdat die veelal elders wordt weggestopt zoals de meterkast, de kelder of de zolder. Voor een klein aantal bevindt dat ding zich in de slaapkamer.

Hoe dan ook, dit is iets wat heel erg persoonlijk is en waar een ander dus helemaal niets over kan zeggen (het is misschien nog indicatief).

@sloth: kijk ook naar de overige onderdelen. Heb nu al diverse machines meegemaakt waarbij andere fans de cpu fan overstemden of zelfs de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Goed nieuws, vandaag toch de Biostar B85N met ESXi aan de praat gekregen. Na de "noiommu" boot optie toevoegen via Shift + O boot het prima! Ik moet nog even kijken hoe ik die optie permanent maak, maar volgens mij is het vmkernel.boot.noioremapping.

Daarna nog wel even een VIBje installeren voor de netwerkkaarten!

Out-of-the-box doet het ding 22-23W AC. Niet slecht, maar ook niet super goed.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:17
ubje schreef op maandag 14 april 2014 @ 00:12:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,11

Aaaaaaaah, de zogenaamde "thin ESXi", een ESXi server die je tegen een deur kan plakken.

Ik denk dat je met een ASrock zuiniger af bent, Gigabyte staat er toch niet voor bekend...
Dan kan je ineens ook van je mSATA SSD af en een gebruikelijker formaat nemen en dat biedt dan weer meer mogelijkheden naar types...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
HyperBart schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 16:54:
[...]

Aaaaaaaah, de zogenaamde "thin ESXi", een ESXi server die je tegen een deur kan plakken.

Ik denk dat je met een ASrock zuiniger af bent, Gigabyte staat er toch niet voor bekend...
Dan kan je ineens ook van je mSATA SSD af en een gebruikelijker formaat nemen en dat biedt dan weer meer mogelijkheden naar types...
De socket 1150 thin ITX van asrock is voor zover ik bij onze Duitse vrienden heb gelezen niet superzuinig. Verder is mSATA voor mij juist een grote pré, bijna een must. Lekker opgeruimd, geen kabels en ongelukkige montagepunten, en practisch alle interessante SSD's zijn er voor ongeveer dezelfde prijs als SSD. Tenminste de m500, die zou ik hier dan ook kiezen. 20 euro meer voor een 240GB ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Ondertussen wwer wat verder gekomen om mijn systeem te fine tunen.
De juiste govenor is nu actief en een aantal aanbevelingen van powertop is nu overgenomen in rc.local
Helaas lijkt niet alles via rc.local goed te werken, terwijl als ik powertop via autotune de boel laat optimaliseren werkt het wel prima:

Ter info hier de powertop uitdraai.
Dit staat er in mijn rc.local:

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
# powertop tweaks below
echo 'auto' > '/sys/bus/usb/devices/3-1/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/usb/devices/1-1.5/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:00.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:14.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:16.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:19.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1a.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1c.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:02:00.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1c.3/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:02.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1d.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.0/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.2/power/control';
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.3/power/control';
echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host3/link_power_management_policy';
echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host4/link_power_management_policy';
echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy';
echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host2/link_power_management_policy';
echo 'min_power' > '/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy';
echo '1500' > '/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs';
echo '0' > '/proc/sys/kernel/nmi_watchdog';
ethtool -s eth0 wol d;
iw dev wlan0 set power_save on;
# powertop tweaks abobe

exit 0

Iemand een goede tip hoe dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
Staan de executable bits wel op de rc.local file? Probeer maar eens:

code:
1
chmod a+x /etc/rc.local

en kijk dan of het bij een reboot meegenomen wordt of voer het script interactief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Config schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:46:
[...]

Ziet er mooi uit, ik wil wellicht wel meeliften op deze setup :). Kan iemand er iets over zeggen? :+

Kan ie ook passief gekoeld worden?
Niet iedereen heeft goede ervaringen met pfSense en SSD's.
https://knowledge.zomers....e-low-energy-machine.aspx

Verder ben ik ook op zoek naar een mini-itx zuinig pfsense computertje met 2-3 nics :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
tsjoender schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 19:36:
Staan de executable bits wel op de rc.local file? Probeer maar eens:

code:
1
chmod a+x /etc/rc.local

en kijk dan of het bij een reboot meegenomen wordt of voer het script interactief uit.
Volgens mij staat het goed, zeker omdat een deel van de acties wel lijkt te werken.
Maar mijn linux kennis is niet goed genoeg om hier zeker van te zijn, dus ik ga je tip proberen.

Hoe voer ik het script eigenlijk interactief uit?
Dan probeer ik ook dat nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

# /bin/bash /etc/rc.local

Zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Bedankt voor de hulp.
Kwam al 1 probleem tegen. De tweaks voor wifiadapter stonden er nog in. Dit terwijl deze in de BIOS nog uit stond. Mogelijk verslikte hij zich daar in. Als ik dadelijk opnieuw opstart zal ik het controleren. Bedankt voor het meedenken met deze linux noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Firedrunk, werkt de Biostar bij jou direct onder Ubuntu 14.04? Bij mij werkt de tweede netwerk kaart niet, de kaart wordt wel gezien maar blijft no-link geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dit is geen aankooptopic, je kan best een apart topic openen. Werkt makkelijker. Stel zelf een basis samen, en vraag wat daaraan verbeterd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:17
Mijn ervaring met powertop tuning als automatisch optie na boot is toch om een sleep van 30s in te bouwen. Op de een of andere manier worden settings weer gewoon teruggezet, mogelijk door hardware drivers die nog worden geladen ofzo. Ik kan t niet verklaren, maar ik heb nu een upstart init conf aangemaakt met 30s sleep time alvorens iets te doen, en nu (na 30s boot) werkt t wel allemaal ok en blijft t ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

mux schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:11:

Zou dit ook een goed bordje voor een HTPC kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
AMD en HTPC gaan doorgaans niet op alle vlakken samen. Dingen als DTS-HD willen nog wel eens lastig over HDMI te proppen zijn onder Linux. Geen idee of ze dat tegenwoordig al gefixt hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 19-04-2014 11:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Nu je met de radeon-driver VDPAU kan gebruiken is AMD/ATi een stuk beter geworden. DTS-HD zou ondersteund moeten zijn.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=174854

Bitstreaming, DTS-HD, etc. ... De OpenELEC beta's gebruiken de radeon-driver ipv de AMD binaries. Niks te klagen hier :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Thx voor de info, sorry voor de offtopic, aangezien Mux erg enthousiast is over dit bordje moest ik het even vragen. Aangezien ik opzoek ben naar een mooie HTPC oplossing.
Pagina: 1 ... 35 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.