Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.345 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Nog even zitten rekenen over zin en onzin van een heel erg efficiente PSU:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/33bjnlj.jpg

70 % zal in de meeste gevallen wel haalbaar zijn, als je op 15 Watt zit te idlen, met 22 Watt als verbruik, zeker bij een redelijke 300 Watt voeding, zoals de Be Quiet Pure Power L7 300 of de door mij genoemde LC Power.

Waarom dan veel geld uitgeven voor 3,5 watt (wat max 5,- op jaarbasis is, dus 25,- op 5 jaar)?

Ik denk dat ik wat PSU betreft niet voor de max ga, maar of de Be Quiet opsnor of de LC Power (als die geen horror in kwaliteit blijkt te zijn).

Of reken ik ergens verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De LC Power zou ik niet nemen, kwaliteit is niet echt heel goed en de Pure Power L7 zou ik ook niet nemen, liever de System Power 7, intern zelfde design, maar geen slechte condensators van CapXon, maar Teapo's en Taicons en ook nog een lagere prijs.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ik zat net naar de L8 te kijken, daar ook erg goede resultaten van, iets duurder dan de system power 7.
Verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:23

sphere

Debian abuser

Bij een voeding is het niet alleen belangrijk dat je let op zuinigheid maar ook op betrouwbaarheid. Je hebt er niks aan als er vanwege je voeding ineens harddisks gefrituurd raken.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@sphere,
Dat begrijp ik ook uit het antwoord van The_Mask, hier is mijn vraag ook op gericht. Ik zie hem een eenvoudige aanraden, die goed gereviewd wordt op verschillende sites,maar ik kijk kijk ook naar een duurdere, juist uit oogpunt van betrouwbaarheid. Ik kan alleen de verschillen op dat vlak niet vinden (details als welk merk condensators gaat mij iets te ver, maar wel bijzonder nuttig om te weten).

Vandaar mijn vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een dure voeding kan net zo goed stuk gaan als een goedkope. De bangmakerij over slechte voedingen kun je gerust met een flinke korrel zout nemen. Er zijn wel voedingen die het lang of kort volhouden, maar dat heeft met prijs of vermeende kwaliteit van condensatoren weinig te maken. Producenten gebruiken bij voorkeur geen slecht materiaal, want dat kost ze gewoon geld aan vervangingen.

Je kunt je beter richten op prestaties, niet afgaan op een enkele test, en beoordelen hoe de test is uitgevoerd. Testen van een constante belasting zal geen resultaat produceren waar je de praktijk mee kunt voorspellen. Een praktijkduurtest is dus het beste, maar ook het moeilijkst te reproduceren. Vaak wordt er getest onder hoge belasting, waar je niet veel aan hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 16-02-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Een praktijktest is totaal onbruikbaar om voedingen te vergelijken. En verder:
Les taux de retour rapportés concernent les pièces vendues entre le 1er octobre 2012 et le 1er avril 2013, pour des retours crées avant octobre 2013, soit 6 mois à 1 an de fonctionnement.
Dat die caps het zo'n korte periode volhouden geloof ik ook best, maar geeft niet antwoord op de vraag hoe zo'n ding het doet na 2-3 jaar.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ik heb zelf nu 15 jaar apparatuur 7x 24 draaien. Noname voedingen die het lang uithielden en ook Antecs die er meerdere keren uitklapten. Natuurlijk niet representatief, net als harde schijven kun je tegen slechte batches aanlopen. Solid caps kan ik mij wat bij voorstellen, al is dit ook gecreëerd vertrouwen (1 tussenleverancier in Azië heeft een jaar of acht geleden rommel aangeboden met klappende voedingen en moederborden tot gevolg, sindsdien heb je solid caps in mobo's en voedingen).

Ik hobbel vrolijk mee in dat vertrouwen, als een voeding de schijn heeft het beter te doen op de lange termijn (er bestaan geen reviews die dat echt laten zien), dus als een voeding op het oog betere componenten heeft, dan hoor ik dat graag (en dan blijft het hopen dat niet weer een tussenleverancier heeft lopen klooien in mijn toekomstige batch).

Maar even concreet, wat kan ik verwachten van de Be Quiet! System Power 7, zoals hierboven aangeraden, of de iets duurdere Pure Power L8, allen 300 watt modellen? Ik weet al dat ze het goed doen in termen van lage belasting, maar nu dus nog de betrouwbaarheid. Ik neig sterk naar de System Power 7, die is betaalbaar en lijkt de juiste spullen intern te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door roelofz op 17-02-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
roelofz schreef op zondag 16 februari 2014 @ 16:54:
Waarom dan veel geld uitgeven voor 3,5 watt (wat max 5,- op jaarbasis is, dus 25,- op 5 jaar)?
Het gaat bij de meeste mensen hier volgens mij meer om de sport om een zo laag mogelijk verbruik te halen. Klopt idd dat het bij zulke vermogens weinig nut heeft. Heeft vaak meer zin om een high-end game PC van een zuinige voeding te voorzien als daar een paar uur per dag mee gegamed wordt. Voor een PC die gebruikt wordt voor mining heeft een zuinige voeding wel heel veel nut. Dat kan je binnen enkele maanden er al prima uithalen.
roelofz schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:20:
Ik zat net naar de L8 te kijken, daar ook erg goede resultaten van, iets duurder dan de system power 7.
Verschil?
De System Power 7 (en dus ook de Pure Power L7) zijn gemaakt door FSP en van het EPN design en de L8 is gemaakt door HEC, qua kwaliteit zijn ze vergelijkbaar, alleen de L8 is idd wat efficiënter.
http://www.computerbase.d...-netzteile-im-test-2.0/4/
mrmrmr schreef op zondag 16 februari 2014 @ 22:28:
Een dure voeding kan net zo goed stuk gaan als een goedkope. De bangmakerij over slechte voedingen kun je gerust met een flinke korrel zout nemen.
Je bedoeld dat je dat artikel met 10 zakken zout moet nemen. Dat zegt namelijk niks. Hoeveel voedingen denk je dat er RMA wordt gestuurd omdat de fan niet werkt, terwijl het een semi-passieve voeding is en de fan bij die belasting ook niet hoort te draaien? En dat is één van de duizenden dingen die je kunt bedenken dat zoiets niets zegt.
Nog even een quote erbij:
Any way... my experience at BFG can tell you that most of these units were proably retail returns from customers that didn't actually use them at all. Our actual failure rate for PSUs that went to Best Buy was 1%. Our RETURN RATE was 15%. And once it's been opened and returned, you can't sell it as new.
http://www.jonnyguru.com/....php?p=103849&postcount=5
Er zijn wel voedingen die het lang of kort volhouden, maar dat heeft met prijs of vermeende kwaliteit van condensatoren weinig te maken. Producenten gebruiken bij voorkeur geen slecht materiaal, want dat kost ze gewoon geld aan vervangingen.
Ehh, lekkende condensators is met afstand doodsoorzaak nummer één bij een voeding dan heb ik al bij tientallen (of meer als honderd ondertussen?) voedingen gezien. Deze week net weer een be quiet! Straight Power E5 400W met lekkende CapXons vervangen.
Je kunt je beter richten op prestaties, niet afgaan op een enkele test, en beoordelen hoe de test is uitgevoerd. Testen van een constante belasting zal geen resultaat produceren waar je de praktijk mee kunt voorspellen. Een praktijkduurtest is dus het beste, maar ook het moeilijkst te reproduceren. Vaak wordt er getest onder hoge belasting, waar je niet veel aan hebt.
Een goede review zoals je die vindt op TechPowerUp of JonnyGURU heb je het meeste aan. DOA's of RMA's binnen enkele maanden valt normaal gesproken toch niks over te zeggen.
roelofz schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:20:
Noname voedingen die het lang uithielden en ook Antecs die er meerdere keren uitklapten.
Wat noem je noname? Bij elke voeding die ik heb gezien zag ik namelijk wel een merk. ;) Voor sommigen is een grijze OEM voeding van een high-end fabrikant als Delta volgens mij ook wel een noname omdat die niet mooi zwart, gesleevde kabels heeft en er voor hun een onbekend merk is wat ook nog eens heel klein vermeld wordt.
Antec's die stuk gaan is ook niet heel vreemd, met de rommel die ze een aantal jaren terug maakten. SmartPowers en True Powers gemaakt door CWT waren slecht gekoelde voedingen met flut condensators van Fuhjyyu. Die voedingen hadden bijna een 100% failurerate naar een paar jaar en de rest van de PC meenemen in de dood was ook heel normaal voor deze voedingen.
Maar even concreet, wat kan ik verwachten van de Be Quiet! System Power 7, zoals hierboven aangeraden, of de iets duurdere Pure Power L8, allen 300 watt modellen? Ik weet al dat ze het goed doen in termen van lage belasting, maar nu dus nog de betrouwbaarheid. Ik neig sterk naar de System Power 7, die is betaalbaar en lijkt de juiste spullen intern te hebben.
Van een voeding zoals de System Power 7 of Pure Power L8 mag je 7 à 8 jaar probleemloos werken verwachten, zoals het ook hoort bij een beetje fatsoenlijke voeding. Externe oorzaken zoals spanningspieken of een vervoerder die er mee aan het gooien is geweest natuurlijk niet meegenomen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@ The_Mask:

Noname is inderdaad een vaag begrip, het waren erg goedkope kastjes, dus ik heb er geluk mee gehad (kan het echt niet meer herinneren). Wat je over Antec voedingen schrijft is herkenbaar, in totaal een stuk of 7-8 aangeschaft in diverse kasten en 2 vielen uit (met een mooie plof, dat dan weer wel B-) ). Dat was naar verhouding veel, maar in verhouding nog steeds een beperkt aantal.... Ik had trouwens geluk, geen collatoral damage!

Ik ga de 2 Be Quiet!'s nog even goed naast elkaar zetten en maak dan mijn keuze!
Dank voor je (grondige) uitleg, je ziet erg veel voedingen zo te lezen!

[ Voor 4% gewijzigd door roelofz op 17-02-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:07:
De LC Power zou ik niet nemen, kwaliteit is niet echt heel goed en de Pure Power L7 zou ik ook niet nemen, liever de System Power 7, intern zelfde design, maar geen slechte condensators van CapXon, maar Teapo's en Taicons en ook nog een lagere prijs.
dankje, ik heb het opgenomen in de ts :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@-The_Mask-

Je geeft aan dat condensatoren niet de enige reden zijn van kapotte voedingen. Dan zijn we het daarover eens.

Alle voedingen gaan ooit een keer kapot. Publicaties wijzen op redelijk lage percentages van geretourneerde voedingen (enkele procenten). Dan gaat het over grote aantallen, en niet over persoonlijke ervaring. De conclusie is dus dat het niet nodig is om iemand bang te maken voor zulke lage aantallen probleemgevallen. Het gaat in dit forum niet over gamers die hun voeding opblazen met hun tweevoudige videokaarten in slecht geventileerde systemen met de cpu op max. Het gaat hier over zeer laag belaste voedingen in een zuinige server.

@roelofz

Ik heb zelf ook meerdere defecte Antec voedingen gehad. Het is zelfs zo geweest dat ik er een paar op voorraad nam voor als er weer eentje uitvloog. Ik denk dat dit een oudere serie Green's van een jaar of 5 terug was.

Tegenwoordig koop ik (echt) zuinige voedingen tegen een goede prijs. De Antec's vallen automatisch af wegens niet zuinig genoeg, te groot of te duur. De be quiet! Straight Power E9 400W in mijn eigen PC doet het prima na ruim 19.000 gebruiksuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 02:55:
Alle voedingen gaan ooit een keer kapot. Publicaties wijzen op redelijk lage percentages van geretourneerde voedingen (enkele procenten). Dan gaat het over grote aantallen, en niet over persoonlijke ervaring.
Zulke artikels zijn totaal nietszeggend fabrikanten die er slechte condensators in stoppen geven ook maar een korte garantie van bijv. twee jaar. Die voedingen zullen dus ook nooit terug gaan.
De conclusie is dus dat het niet nodig is om iemand bang te maken voor zulke lage aantallen probleemgevallen. Het gaat in dit forum niet over gamers die hun voeding opblazen met hun tweevoudige videokaarten in slecht geventileerde systemen met de cpu op max. Het gaat hier over zeer laag belaste voedingen in een zuinige server.
Heeft niks met bangmaken nodig. Is ervaring met duizenden voedingen over meerdere jaren. En ook niet van slecht geventileerde gamesystemen, maar voornamelijk simpele PC's die een paar uur per dag draaien en max 100W verbruiken.
Ik heb zelf ook meerdere defecte Antec voedingen gehad. Het is zelfs zo geweest dat ik er een paar op voorraad nam voor als er weer eentje uitvloog. Ik denk dat dit een oudere serie Green's van een jaar of 5 terug was.
Green was geen ANTEC serie, Earthwatts wel en er waren ook Earthwatt xx0W Green voedingen, maar dit waren prima voedingen van high-end fabrikanten Seasonic en Delta.
Tegenwoordig koop ik (echt) zuinige voedingen tegen een goede prijs. De Antec's vallen automatisch af wegens niet zuinig genoeg, te groot of te duur. De be quiet! Straight Power E9 400W in mijn eigen PC doet het prima na ruim 19.000 gebruiksuren.
Alleen zal deze voeding ook normaal gesproken stuk gaan door de slechte kwaliteit condensators die erin zitten. Net als de be quiet Straight Power die ik deze week heb vervangen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 08:50
Ik denk dat het verstandig is dat jullie stoppen met de discussie, als het kapot gaan van elektronica een exacte wetenschap was, hadden we lang niet zoveel gezever 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Gezien de aandacht die het krijgt op diverse universiteiten zou je zeggen: solliciteer eens naar een plekje, kun je er naar hartenlust aan mee onderzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 14:56
Hallo Mensen,

Ik ben van plan een esxi server voor gebruik met zfs te bouwen.
Wat ik van plan ben is om de disken via vt-d te koppelen aan 1 van de vms en hierop dan zfs te draaien.

1. Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is?
2. Ik heb onderstaande config gemaakt: wat denken jullie hiervan?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3340s Boxed€ 163,25€ 163,25
1ASRock B75 Pro3-M€ 50,90€ 50,90
2WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 86,45€ 172,90
1Gigabyte GZ-X7€ 36,97€ 36,97
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 126,-€ 126,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Schijven kun je niet doorgeven, controllers wel. Dat is een methode die door heel veel All-in-one VMware / NAS-bouwers wordt gebruikt :)

Op dat moederbord (wat volgens http://www.overclock.net/...d-compatible-motherboards met VT-d overweg zou moeten kunnen) zitten 2 controllers. Welke je door kunt geven en wie waar drivers voor heeft kun je denk ik zelf wel uitzoeken :)

Je processor doet ook VT-d, alleen doet die setup geen ECC, iets wat je eigenlijk wel wilt hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Paul schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:00:
Schijven kun je niet doorgeven, controllers wel. Dat is een methode die door heel veel All-in-one VMware / NAS-bouwers wordt gebruikt :)

Op dat moederbord (wat volgens http://www.overclock.net/...d-compatible-motherboards met VT-d overweg zou moeten kunnen) zitten 2 controllers. Welke je door kunt geven en wie waar drivers voor heeft kun je denk ik zelf wel uitzoeken :)

Je processor doet ook VT-d, alleen doet die setup geen ECC, iets wat je eigenlijk wel wilt hebben.
Bedankt voor je feedback paul, liever dus iets duurder ECC geheugen er in stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-09 16:41
Je hebt dan ook een moederbord en CPU nodig die ECC geheugen ondersteunen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
nMad schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:00:
Je hebt dan ook een moederbord en CPU nodig die ECC geheugen ondersteunen.
Hmm right, dan zit ik ook weer aan de xeon processoren en server moederborden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De Celeron G1630 doet al ECC, dus een Xeon is niet per se nodig :) http://ark.intel.com/sear...=FCLGA1155&ECCMemory=true

Moederborden met ECC-support zijn lastiger te filteren helaas...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Paul schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:42:
De Celeron G1630 doet al ECC, dus een Xeon is niet per se nodig :) http://ark.intel.com/sear...=FCLGA1155&ECCMemory=true

Moederborden met ECC-support zijn lastiger te filteren helaas...
Moederbord had ik volgens mij al wel gevonden, maar als je in dat lijstje met cpus ook aan zet dat hij vt-d moet kunnen wordt het lijstje toch aardig wat kleiner :)

http://ark.intel.com/sear...5&ECCMemory=true&VTD=true

Dan zou ik ongeveer op het volgende uitkomen, moeten alleen nog wat schijven bij:
Vraag mezelf alleen nog af, hoeveel geheugen zou vt-d nodig hebben en zou 16gig dan genoeg zijn om er ook nog wat vms bij te draaien...
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 189,99€ 189,99
1Supermicro X9SCM-F€ 152,60€ 152,60
1Gigabyte GZ-X7€ 36,97€ 36,97
1Kingston 16GB 1600MHz Reg ECC x8 Kit of 4 (KTMSX3168K4/16G)€ 208,50€ 208,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,06

[ Voor 66% gewijzigd door manmetdehamer op 19-02-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
manmetdehamer schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:50:
Moederbord had ik volgens mij al wel gevonden, maar als je in dat lijstje met cpus ook aan zet dat hij vt-d moet kunnen wordt het lijstje toch aardig wat kleiner :)
Oh ja, oeps :P
Vraag mezelf alleen nog af, hoeveel geheugen zou vt-d nodig hebben
Niks :)
en zou 16gig dan genoeg zijn om er ook nog wat vms bij te draaien...
Met 4 GB draait je NAS aardig, met 8 GB draait het goed. Dan heb je 7 GB over voor VM's (als ik er 1 reserveer voor de hypervisor, 9 GB als je met 6 GB voor ZFS in het midden gaat zitten) en hangt het af van je VM's :)

Als je een deel in de jails van je VM stopt spaar je wat VM's uit, aan de andere kant als je een Exchange-lab op gaat zetten dan zit je na 2 of 3 VM's al zonder RAM :P Linux VM's draaien meestal al heel aardig met een kwart GB (en als je applicatie meer nodig heeft dan kun je dat uiteraard geven), voor Windows zou ik minimaal 1 GB aanhouden, maar dat hangt weer af van wat je er mee gaat doen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manmetdehamer schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:50:
[...]

Dan zou ik ongeveer op het volgende uitkomen, moeten alleen nog wat schijven bij:
Vraag mezelf alleen nog af, hoeveel geheugen zou vt-d nodig hebben en zou 16gig dan genoeg zijn om er ook nog wat vms bij te draaien...
Heeft dat Supermicro X9SCM-F bord twee controllers zodat je er 1 naar je NAS VM kan doorsturen? Dan vind ik hem namelijk ook wel interessant, ik was zelf op een duurder moederbord en processor uitgekomen voor mijn eigen idee:

Supermicro X10SL7-F
Intel Xeon E3-1220 V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is een goede inderdaad, dat heeft het bord niet :) Alle 6 de SATA-poorten hangen aan de chipset ( geen SCU of LSI-controller).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Ik heb de SCA-F variant van dat bordje en die is muv PCI(e) verschillen identiek. Dat bordje heeft idd geen aparte controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:24:
[...]

Heeft dat Supermicro X9SCM-F bord twee controllers zodat je er 1 naar je NAS VM kan doorsturen? Dan vind ik hem namelijk ook wel interessant, ik was zelf op een duurder moederbord en processor uitgekomen voor mijn eigen idee:

Supermicro X10SL7-F
Intel Xeon E3-1220 V3
Hmm ik zelf zou denk ik ook wel met een controller uit de voeten kunnen.
Mijn plan is om esxi te booten vanaf usb, de controler door te geven aan de nas VM.
Een gedeelte van de nas beschikbaar maken via iscsi voor ESXI + de rest als NFS/CIFS voor de nas functionaliteit.

Of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Yup, waar ga je je ZFS-NAS op plaatsen? ;)

ZFS is er niet voordat de VM gestart is, als ZFS je enige datastore is dan is je VM er niet voordat ZFS gestart is. Dat is een cirkeltje dat je niet kunt doorbreken, en dus heb je een 2e datastore nodig om daar de ZFS-VM zelf op te zetten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Paul schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:03:
Yup, waar ga je je ZFS-NAS op plaatsen? ;)

ZFS is er niet voordat de VM gestart is, als ZFS je enige datastore is dan is je VM er niet voordat ZFS gestart is. Dat is een cirkeltje dat je niet kunt doorbreken, en dus heb je een 2e datastore nodig om daar de ZFS-VM zelf op te zetten :)
Doh... Terug naar de tekentafel :p

Iemand ervaring met het gebruiken van een usbstick als datastore voor een zfs server?

[ Voor 9% gewijzigd door manmetdehamer op 19-02-2014 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manmetdehamer schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:23:
[...]

Iemand ervaring met het gebruiken van een usbstick als datastore voor een zfs server?
FreeNAS (gebaseerd op FreeBSD) heeft specifiek ondersteuning voor booten vanaf USB, het kan dus wel.

Hmm, maar dat was natuurlijk niet de vraag. Een VMWare datastore op USB is de vraag ... Dat weet ik eigenlijk niet, ik denk niet dat dat zo'n goed idee is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
VMware / ESXi staat het simpelweg gewoon niet toe... USB kan je alleen als boot medium gebruiken, verder niet. Het moet een IDE / SATA / SAS / FC block device zijn. Of een NFS volume.
Op iets anders kan je geen VM's draaien.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

manmetdehamer schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:23:
[...]

Doh... Terug naar de tekentafel :p

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:10:
[...]

FreeNAS (gebaseerd op FreeBSD) heeft specifiek ondersteuning voor booten vanaf USB, het kan dus wel.

Hmm, maar dat was natuurlijk niet de vraag. Een VMWare datastore op USB is de vraag ... Dat weet ik eigenlijk niet, ik denk niet dat dat zo'n goed idee is.
In t geval van de Supermicro X10SL7-F kun je de 2x SATA (6Gbps) & 4x SATA (3Gbps) van de chipset voor je datastore(s) gebruiken (SSD of HDD). De 8x SAS2 (6Gbps) van de LSI 2308 doorsteken tbv je storage VM.
Dit gooit wel roet in het eten als je naast de acht 6Gbps aansluitingen van de LSI ook de twee 6Gbps aansluitingen van de chipset had door willen sluizen. Als je de 6Gbps aansluitingen van de chipset door wilt geven kun je het probleem krijgen dat de twee 3Gbps aansluitingen automatisch meegaan. Dit zorgt er dan voor dat de datastore niet langer vindbaar is voor ESXi.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 17-09 17:27
FireDrunk schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:09:
VMware / ESXi staat het simpelweg gewoon niet toe... USB kan je alleen als boot medium gebruiken, verder niet. Het moet een IDE / SATA / SAS / FC block device zijn. Of een NFS volume.
Op iets anders kan je geen VM's draaien.
Kan je niet de usbpoort van de host doorgeven aan de VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jwel, maar dat kan alleen aan een VM die al bestaat. En om een VM aan te maken heb je een datastore nodig :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:55:
Jwel, maar dat kan alleen aan een VM die al bestaat. En om een VM aan te maken heb je een datastore nodig :)
Als je bijvoorbeeld nog een Synology NAS ernaast hebt staan (zoals ik heb), dan zou je kunnen overwegen om die als datastore voor je storage VM in VMWare te gebruiken (NFS of iSCSI). Maar ik heb liever dat de twee devices niet dergelijke afhankelijkheden gaan krijgen, dus ik vind dat zelf niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je er al een Synology naast hebt staan, waarom zou je dan nog een storage-VM maken?

Het kan uiteraard, geen enkel probleem, alleen de meeste mensen maken nu juist een storage VM omdat ze geen Synology hebben :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:56:
Als je er al een Synology naast hebt staan, waarom zou je dan nog een storage-VM maken?

Het kan uiteraard, geen enkel probleem, alleen de meeste mensen maken nu juist een storage VM omdat ze geen Synology hebben :+
Ik wil mijn data op twee plaatsen hebben, tenminste de belangrijke dingen. Liefst ook nog offsite, maar daarvoor moet mijn Internetverbinding eigenlijk wat sneller worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:10:
Dan kun je dus geen ESXi gebruiken maar zul je FreeNAS vanaf usb stick moeten draaien. FreeBSD kan ook maar het is aan te raden om dit middels nanoBSD te doen (=script om een speciale FreeBSD installatie voor usb sticks, geheugenkaartjes, etc. te maken welke read-only is en in het geheugen geladen wordt; ESXi werkt op exact dezelfde manier). Er zijn hier wel wat handleidingen voor maar kinderlijk eenvoudig is het niet. Daarnaast zul je dan ook van dingen als jails, bhyve (indien je FreeBSD 10 gebruikt) en/of Virtualbox moeten gaan gebruiken als je nog wat aan virtualisatie zou willen doen. Daarmee heb je niet dezelfde mogelijkheden als ESXi.

• hans_lenze
  • Laatst online: 16-09 09:46
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 08:24:
Hoi, vriendinnetje en ik zijn beide werkzaam in de it , nu willen we voor thuis een Goed homelab bouwen waarop we lekker kunnen kloten , ding moet kunnen virtualiseren , nasje wordt sowieso een syn.

Maar we zijn opzoek naar een redelijk krachtige server , die niet teveel stroom gebruikt.

Zijn er hier mensen met goede tips ?
Voor een leuk homelab zou ik gaan voor een 'echte' server. Bijvoorbeeld een pricewatch: HP Proliant ML310e Gen8 (686141-425) of een zelfbouw iets op basis van Avoton. Voordeel van de Proliant is dat de onderdelen gewoon op de VMware HCL staan waardoor vSphere 6 het waarschijnlijk zonder problemen gaat doen.

Als je graag wilt knutselen staat de rest van dit topic vol met ideeën en enthousiaste reacties. Er is geen standaard recept voor 'Goed' maar het is een mix tussen hardware, eigen inzet en compromissen. Zelf wil ik graag nog een keer een leuke PowerEdge C6100 scoren van Ebay maar eerlijk gezegd heb ik zoveel brute kracht niet nodig en werken een viertal NUCs ook prima.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:12
Ik draai hier al een paar jaar een fileserver met een Areca 1220 controller. En ben nu dus mede door dit topic op zoek naar een zuinigere versie. Die Areca (met de fan gesloopt en een stevig koelblok erop) gebruikt op zijn eigen iets meer dan 10Watt in Idle.

Mijn nieuwe zuinige server gaat dus ook minsten een 6-tal SATA poorten nodig hebben (misschien zelf meer).
Bij de mini-itx bordjes is de keuze dan ook zeer beperkt. Bij de m-atx bordjes heb je dan weer wat meer keuze. Hier wacht ik dan ook vol ongedult naar de resultaten van Mux.

Ik heb ondertussen echter ook eens 2 SATA controllers aan de meter gehangen. Misschien zijn anderen hier ook wel iets mee.
De bedoeling is puur om het aantal SATA poorten binnen de PC te vergroten, en heeft geen pure performance tot doel. En zal dus qua performance waarschijnlijk een stuk minder zijn dan mijn Areca, maar dat is in mijn geval aanvaardbaar.

De 2 kaartjes zijn :
- Een PCI kaart met een silicon Image SATALink 3114A chipset met 4 SATA 150 poorten. Voor een 10euro inclusief shipment nieuw op ebay gekocht.
- Een PCI-E kaart met een Marvell 88SE9215 chipset met 4 SATA 3.0 poorten. Voor een 30euro inclusief shipment nieuw op ebay gekocht.

De 2 kaartjes hebben geen of een miniscuul koerlertje, dus ik dacht dat het verbruik wel ging meevallen.

De metingen werden gedaan op een ouder ivy-bridge systeempje met Corei3.

Ik heb 2 testen gedaan :
1. Het systeempje zonder harde schijven (dus geen enkele bootable device) opgestart verbruikt tussen de 63.1-63.4W. Hang ik er het PCI-E controller kaartje bij dan stijgt het verbruik tot 65.4-65.7W (dus een meerverbruik van 2.3w). Hang ik er het PCI controller kaart aan dan stijgt het verbuik tot 65.1-65.4W (dus een meerverbruik van 2w)

2. Ik heb dan aan het systeempje een ssd gehangen met windows 8.1 en een HD (WD 500GB).
- Hang ik de HD aan de SATA controller op het moederbord zonder een extra SATA controller kaart, dan verbuikt het systeem idle (spinned-up) 42.1W bij het copieren van een file stijgt dit naar 46.6W.
- Hang ik de HD aan de PCI SATA controller dan verbuikt het systeem idle (spinned-up) 43.4W bij het copieren van een file stijgt dit naar 47.8W. Dus een meerverbruik van ~1.3W
- Hang ik de HD aan de PCI-E SATA controller dan verbuikt het systeem idle (spinned-up) 43.6W bij het copieren van een file stijgt dit naar 49.8W. Dus een meerverbruik van 1.5W tot 3.2W

al bij al valt dit nog redelijk mee vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcos600
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12-2014
ondertussen is de gigabyte met celeron J1900 al in de prijslijsten gekomen . http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4918#ov 90 € voor quad core processor + motherboard vind ik een nette prijs . Hoeveel watt zou zoiets verbruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt 100% aan de voeding...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
marcos600 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:49:
ondertussen is de gigabyte met celeron J1900 al in de prijslijsten gekomen . http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4918#ov 90 € voor quad core processor + motherboard vind ik een nette prijs . Hoeveel watt zou zoiets verbruiken ?
Wat moet je ermee, 2 Sata en geen HDMI dus voor een thuisserver of HTPC is het niet veel.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor een thuisserver heb ik in principe genoeg aan 2 SATA moet ik bekennen.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 21-02-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:40

Melkaz

Melkazar

begintmeta schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:30:
Voor een thuisserver heb ik in principe genoeg aan 2 SATA moet ik bekennen.
Ik zat te denken aan een ZFS backup server in combinatie met mijn zojuist vervangen 2TB disks, maar daarvoor heb je toch echt 3 SATA poorten nodig :(

Ach, zoveel duurder is de combinatie ASRock B85M Pro4 en Intel G3220 niet.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Melkaz schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:06:
[...]

Ik zat te denken aan een ZFS backup server in combinatie met mijn zojuist vervangen 2TB disks, maar daarvoor heb je toch echt 3 SATA poorten nodig :(

Ach, zoveel duurder is de combinatie ASRock B85M Pro4 en Intel G3220 niet.
Waarom 3 dan :? Je kan toch booten van USB3.0?

[ Voor 4% gewijzigd door WeaZuL op 21-02-2014 16:45 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan toch ook gewoon booten van ZFS?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zondag 23 februari 2014 @ 10:18:
Je kan toch ook gewoon booten van ZFS?
Kan wel, alleen niet van raidz meen ik. Wel van een mirror.

Ik heb het een tijdje gedraaid, en het heeft toch wel wat nadelen. Het FreeBSD install script ondersteunt het niet (of pas vanaf FreeBSD 10), dus het kost even wat moeite om te installeren. Verder is het lastiger om te fixen als er iets met je ZFS is, dan mag je een rescue USB ofzo gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:47
Als vervolg op deze metingen onder Windows 8.1 (http://gathering.tweakers...bookmark/1539716/41778161) heb ik op dezelfde hardware:

#Product
1Intel Celeron G1820 Boxed
1ASRock B85M Pro4
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU
1Samsung PM800 64GB SSD
1Mini-box M2-ATX-HV Automotive PSU 6-32V 140W
1Dell TK3M 90W laptop adapter

heb ik een pre-release van Ubuntu 14.04 Server geinstalleerd (kernel 3.13). Het systeem is volledig passief en wordt door een Scythe Ninja mini zonder fan gekoeld. BIOS instellingen zijn identiek aan de tests met Windows 8.1. X wordt niet opgestart en het scherm draait in FB modus. De module i915 is wel automatisch geladen na de installatie. Hoefde ik niets meer voor te doen.

Na installatie is het idle verbruik met scherm aan 14.8W
Na het aanzetten van ALPM is het idle verbruik met scherm aan 11.2W
Na het aanzetten van de powersave opties van snd_hda_intel is het idle verbruik met scherm aan 10.9W
Met ALPM en snd_intel_hda powersave opties aan is het idle verbruik 8.8W nadat het scherm op powersave springt
Met ALPM en snd_intel_hda powersave opties aan en muis, kb en DVI losgetrokken (alleen LAN op 100Mbit aangesloten) is het verbruik 8.4W

Na de installatie is de cpufreq driver acpi-cpufreq actief. Als ik de intel_pstate driver kies zie ik geen verschil in verbruik. Het switchen tussen scaling governors lijkt ook geen invloed te hebben op het verbruik.

Kortom: verbruik onder recente Linux evenaart het Windows 8.1 verbruik met een paar eenvoudige configuratie opties!

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 23-02-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De freebsd 10 iso kan je prima als rescue CD gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Hoeveel 2.5" / 3.5" hdd's zouden er gevoed kunnen worden door dit moederbord (icm 120watt 19v voeding)?

http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=4752#sp

Er zitten 3 SATA poorten op, ik neem aan dat er dan minimaal drie 2.5" hdd's op aangesloten zouden kunnen worden. Echter, er zit maar 1 SATA power aansluiting op het moederbord. Er is voor de rest ook geen informatie te vinden op de site van Gigabyte.

[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 23-02-2014 13:01 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
nMad schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:55:
Hoeveel 2.5" / 3.5" hdd's zouden er gevoed kunnen worden door dit moederbord?

http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=4752#sp

Er zitten 3 SATA poorten op, ik neem aan dat er dan minimaal drie 2.5" hdd's op aangesloten zouden kunnen worden. Echter, er zit maar 1 SATA power aansluiting op het moederbord. Er is voor de rest ook geen informatie te vinden op de site van Gigabyte.
Bij mijn Asus Q87T kreeg ik een powerkabel met meerdere aansluitingen. Net als bij een normale voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
En heb je daar ook meerdere hdd's op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik heb hier een DQ77KB waar ik 4x 2.5" op heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Opperpanter2 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 14:56:
[...]

Ubuntu is echt gruwelijk irritant qua spindown van hard disks. Zelfs met dat spindown tooltje gaan de meeste schijven niet down.
Naar aanleiding van de eerdere vraag nog maar s gekeken en prompt een gerelateerde foutmelding gevonden in syslog. Iets met "Command not found sg_control --stop".
Je kan in de config van spindown het te gebruiken commando instellen.
Ik heb dit nu op hdparm -y gezet en nu werkt het een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Gisteren nog voor iemand een computer (meer werkstation dan server) met een ASRock Z87E-ITX in elkaar gezet. Erg fijn moederbord om in te bouwen. Je moet er alleen even rekening mee houden dat de mSATA SSD er eerst in moet (vreemd onderop het moederbord) voordat je de koeler afmonteert. Er zaten weliswaar nog gaatjes in de klem van de koeler om de msata schroef nog vast te draaien, maar dat kwam net niet overeen.

Helaas geen tijd meer gehad voor metingen van zijn systeem zonder videokaart.

Zelf nog steeds op zoek naar een thin ITX bordje die al mijn boxes checked, maar ik heb nog nergens meetresultaten van de Gigabyte thin ITX bordjes gezien, en dan met name de G87TN en H81TN. Heeft iemand hier iets nuttigs over te melden? De Asrock H81TM zal wel zuinig zijn maar die mist helaas net mSATA. Geen showstopper, maar wel net jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Ik heb gisteren toevallig een HTPC besteld op basis van de Gigabyte H81TN, hier komt Windows 8.1 prof op te draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,88€ 94,88
1Gigabyte GA-H81TN€ 84,98€ 84,98
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 57,90€ 57,90
1Crucial mSata M500 120GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,71

Jammer genoeg heb ik geen goede RMS meetapparatuur om het verbruik te meten. Kan desalniettemin wel het verbruik checken met de Cresta RCE-1106 en de resultaten hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Dit is mijn laatste wenslijstje, neig nu echt naar bestellen.
G3220 G3420 is voor mijn serverdoeleinden waarschijnlijk genoeg, en een mooie prijs/snelheid verhouding.
Ben toch overstag qua Akasa Euler, omdat ventilatoren nou eenmaal ook meetellen in de idle wattjes.
16GB geheugen + 250GB hdd moet genoeg zijn, bij gebruik van hyper-v komen de datastores op mijn nas, maar ik wil daar flexibel in blijven. Denk dat ik er eerst gewoon linux of Server 2012 op zet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 53,-€ 53,-
1ASRock H81TM-ITX~ € 60,00 - 70,00€ 60,00
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Crucial BLS2C8G3N169ES4CEU€ 123,70€ 123,70
1Samsung 840 EVO 250GB€ 132,99€ 132,99

Waarschijnlijk vervang ik de 120W adapter nog door de Seasonic 90W versie, maar dat hoeft niet meteen. Nadeel van het ASRock mobo is dat het nog niet echt verkrijgbaar is. Bij maxict.nl hadden ze hem staan voor zo'n €60,-, maar met levertijd van 1 - 2 weken. Daarnaast heeft hij geen mSATA, wat de boel wat minder opgeruimd maakt, maar goed, dat is dan zo en daar kan ik wel mee leven.

Edit: CPU moest de G3420 zijn ivm ondersteuning voor DDR3-1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
tsjoender schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:07:
Als vervolg op deze metingen onder Windows 8.1 (http://gathering.tweakers...bookmark/1539716/41778161) heb ik op dezelfde hardware:

#Product
1Intel Celeron G1820 Boxed
1ASRock B85M Pro4
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU
1Samsung PM800 64GB SSD
1Mini-box M2-ATX-HV Automotive PSU 6-32V 140W
1Dell TK3M 90W laptop adapter

heb ik een pre-release van Ubuntu 14.04 Server geinstalleerd (kernel 3.13). Het systeem is volledig passief en wordt door een Scythe Ninja mini zonder fan gekoeld. BIOS instellingen zijn identiek aan de tests met Windows 8.1. X wordt niet opgestart en het scherm draait in FB modus. De module i915 is wel automatisch geladen na de installatie. Hoefde ik niets meer voor te doen.
Leuke build, en interessant om te lezen hoe je dmv enkele tweaks op zo'n lage idle waarden komt :)
Wat voor samba snelheden haal je met dit systeem met Ubuntu?
Heb je nog geen problemen gehad om de G1820 passief gekoeld te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
SndBastard schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:47:
Waarschijnlijk vervang ik de 120W adapter nog door de Seasonic 90W versie, maar dat hoeft niet meteen.
Er is ook een versie van die behuizing zonder 120w voeding. Die is ook wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
sloth schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:40:
[...]

Leuke build, en interessant om te lezen hoe je dmv enkele tweaks op zo'n lage idle waarden komt :)
Wat voor samba snelheden haal je met dit systeem met Ubuntu?
Heb je nog geen problemen gehad om de G1820 passief gekoeld te houden?
Waarden van Samba transfers heb ik nog niet gemeten. De CPU heeft nog niet hard hoeven werken. Wel heb ik het een keer een minuut of 10 aan de prime95 gezet en toen klom de temperatuur langzaam op naar de 45 graden. Dat was met een open kast. Deze build wordt straks mijn NAS/Mythbackend. Daarbij heeft ie meerdere schijven en gaat de kast weer dicht. Dan laat ik een fan rustig draaien om wat airflow te hebben en zal het totaal verbruik met tuners erbij omhoog gaan. Ik schat dat ik net onder of ietsje boven de 20W kom uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
nMad schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:12:
[...]

Er is ook een versie van die behuizing zonder 120w voeding. Die is ook wat goedkoper.
Goed punt, ik had hem zo in mijn lijstje staan zodat de prijs ongeveer klopt, maar een goeie reminder om die versie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Ohja, en ik zou persoonlijk voor de Crucial M500 240GB gaan ivm de power-safe capacitors.

[ Voor 72% gewijzigd door nMad op 25-02-2014 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

mux! #duurtlang. We zijn razend benieuwd naar alle resultaten. Rust er nog NDA op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Aangepast, thanks. 't Is grappig, ik had de mSATA versie van de m500 maar in deze configuratie de 840 EVO omdat die sneller was. Toch weer terug naar het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien heeft iemand hier een geniaal idee, ik heb een N54L met 4 1TB disks. Hier draait nu ESXI op als test. Maar deze ziet alle 4 de disks los, ik kan dus niet 1 groot volume maken voor mijn fileserver, tenzij ik op guest niveau weer software RAID ga doen. Dat lijkt me niet handig voor de performance.
Hoe lossen jullie dit normaal op?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
RAID controllertje kopen. P400 kost 28 euro ofzo?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
pricewatch: HP Smart Array P400/256-MB € 30
pricewatch: HP P400 € 70

2e heeft 2x zoveel cache en een BBU, dus als je met RAID 5 aan de slag wil is het nog steeds geen snelheidsmonster maar wel stukken beter dan die eerste (want write-cache).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan met de nieuwste firmware zelfs zonder BBU write back caching aanzetten volgens mij.
Of je dat wil is natuurlijk een tweede :+

[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 25-02-2014 14:59 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Zou iemand mij een linkje kunnen sturen van een webshop die de populaire Seasonic 90 watt adapter verkoopt?

Ik heb zelf het volgende gevonden:
Logic Supply (maar merk is niet Seasonic?)
Hardware Webwinkel Seasonic 80 watt

De power supply die bij mijn Akasa Euler kwam mist namelijk de center pin...

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/0DAHXbpv

[ Voor 12% gewijzigd door nMad op 26-02-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Power Adapter DC 19 V, 90 W for Intel Desktop Motherboards (EU Power Cord included)

PW-19V4A74-EU

Besteld bij LogicSupply. Op de website staat dat het een Morex is, maar ik kreeg een Seasonic geleverd.

[ Voor 34% gewijzigd door GioStyle op 26-02-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
GioStyle schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:48:
Power Adapter DC 19 V, 90 W for Intel Desktop Motherboards (EU Power Cord included)

PW-19V4A74-EU

Besteld bij LogicSupply. Op de website staat dat het een Morex is, maar ik kreeg een Seasonic geleverd.
Bedankt voor je reactie, en die kan dus aangesloten worden op de power connector op moederborden die voldoen aan de thin itx standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Heel vreemd, ik heb een RMA aangevraagd aangezien die center pin dus mist in de power plug. Nu belden ze net dat ze een andere verpakking open hebben gemaakt en die power plug heeft ook geen center pin. Zij zeggen dus dat dit normaal is. Ik heb het moederbord nog niet binnen dus ik kan niet testen of het wel/niet werkt.

Kan iemand mij vertellen of deze center pin er wel of niet in hoort te zitten? Volgens de thin itx specificatie van Intel hoort deze er wel in te zitten maar ik snap niet welke functie deze precies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Die pin is een datapin om aan het moederbord of de laptop door te geven welk vermogen de voeding kan leveren. Een laptop kan hiermee de stroom voor het laden van de batterij begrenzen. Of een Thin-mITX bord deze pin nodig heeft weet ik niet.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• nMad
Bedankt voor je reactie. Die pin schijnt inderdaad optioneel te zijn, het systeem wordt gewoon goed gevoed door de adapter. Zal binnenkort even het idle verbruik meten icm Windows 8.1.

• roelofz
tsjoender schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:07:

Na installatie is het idle verbruik met scherm aan 14.8W
Na het aanzetten van ALPM is het idle verbruik met scherm aan 11.2W
Na het aanzetten van de powersave opties van snd_hda_intel is het idle verbruik met scherm aan 10.9W
Met ALPM en snd_intel_hda powersave opties aan is het idle verbruik 8.8W nadat het scherm op powersave springt
Met ALPM en snd_intel_hda powersave opties aan en muis, kb en DVI losgetrokken (alleen LAN op 100Mbit aangesloten) is het verbruik 8.4W

Na de installatie is de cpufreq driver acpi-cpufreq actief. Als ik de intel_pstate driver kies zie ik geen verschil in verbruik. Het switchen tussen scaling governors lijkt ook geen invloed te hebben op het verbruik.
@Tsjoender,

Ik heb nagenoeg hetzelfdde systeem net aangeschaft, op basis van ondermeer jou metingen en ben wel nieuwsgierig naar je tweaks. Als ik het goed heb, kun je bovenstaande al tackelen door de settings van powertop vast te leggen in rc.local (door een dump van powertop te maken naar HTML, hier staan de commando's in). Dit heb ik gedaan en nu lijkt alles erg rustig. Nog een tip voor de starters onder Unix: webmin polt iedere 5 minuten de hardeschijftemps, waardoor deze niet in standby gaan (ik doe dat met Spindown, maar er zijn meer tools).

ALPM staat als ik het goed heb, default aan en ik tweak de schijven met spindown, is dit genoeg?
Ik heb middels powertop gevonden hoe de snd_intel_hda getweaked kan, ik las eerder dat uitschakelen niet slim is, dus heb voor "echo '1' > '/sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save'" gekozen, conform advies in powertop (daarvan alles gevolgd voor alle devices die op bad stonden).

Als dit alles al de max in besparing oplevert, is het niet meer dan disken tweaken (ik heb spindown gebruikt, er zijn meer tools) en de powertop settings wegschrijven in een rc.local, drivers zijn dan niet nodig.

Ik heb alleen geen meet instrumenten, dus hoor graag of ik de juiste route heb gevolgd en hoe ik dit kan controleren.

Voor de volledigheid, onderstaand mijn aanschaf (erg snel door de SSD, idd door de voeding minder efficient, systeem is doodstil, zeker met de vaste schijven uit (nu 2 tijdelijke disks, straks 3 vaste schijven plus ssd) staat nu nog naast mij in te branden):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1ASRock B85M Pro4€ 56,50€ 56,50
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 68,40€ 68,40
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdonkelaar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 06:28
Ik zit net even te lezen op servethehome, maar wat is jullie gedachte over de Gigabyte GA-C1007UN-D? Deze heeft wel een sata III 6gbps port i.t.t. de J1800/J1900... Best een aardige optie voor zuinige server?
http://www.servethehome.c...byte-ga-c1007un-d-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de straatprijs van een Supermicro X10SBA gaat worden... hmm idle 12W, misschien toch maar niet.

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
roelofz schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 22:58:
[...]

@Tsjoender,

Ik heb nagenoeg hetzelfdde systeem net aangeschaft, op basis van ondermeer jou metingen en ben wel nieuwsgierig naar je tweaks. Als ik het goed heb, kun je bovenstaande al tackelen door de settings van powertop vast te leggen in rc.local (door een dump van powertop te maken naar HTML, hier staan de commando's in). Dit heb ik gedaan en nu lijkt alles erg rustig. Nog een tip voor de starters onder Unix: webmin polt iedere 5 minuten de hardeschijftemps, waardoor deze niet in standby gaan (ik doe dat met Spindown, maar er zijn meer tools).

ALPM staat als ik het goed heb, default aan en ik tweak de schijven met spindown, is dit genoeg?
Ik heb middels powertop gevonden hoe de snd_intel_hda getweaked kan, ik las eerder dat uitschakelen niet slim is, dus heb voor "echo '1' > '/sys/module/snd_hda_intel/parameters/power_save'" gekozen, conform advies in powertop (daarvan alles gevolgd voor alle devices die op bad stonden).

Als dit alles al de max in besparing oplevert, is het niet meer dan disken tweaken (ik heb spindown gebruikt, er zijn meer tools) en de powertop settings wegschrijven in een rc.local, drivers zijn dan niet nodig.

Ik heb alleen geen meet instrumenten, dus hoor graag of ik de juiste route heb gevolgd en hoe ik dit kan controleren.
Naast de BIOS instellingen die ik eerder al gepost heb bleken bij mij alleen de powersave van snd_hda_intel en ALPM nodig te zijn om het verbruik onder Windows 8.1 te evenaren. ALPM staat standaard niet aan (althans bij Ubuntu). Het moet in het BIOS aangezet worden en onder Linux kun je het met deze one-liner aanzetten:

code:
1
for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-5]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done

Zonder verbuiksmeter is het niet na te gaan of je de juiste weg bewandeld. Zo viel het mij op dat met de instellingen ingesteld bij een kernel upgrade het verbruik plotseling weer iets van 14W was(!). Terug naar de voorgaande kernel toonde weer een verbruik tussen de 8 en 9 W.

Klakkeloos alle powertop aanbevelingen overnemen zou ik niet doen. Volgens mij is een van de aanbevelingen om minder vaak de buffers naar disk weg te schrijven. Dit zou theoretisch dataverlies tot gevolg kunnen hebben bij stroomuitval. Bovendien geven niet alle aanbevelingen een stroombesparing, dus ik zou het met een meter erbij een voor een proberen en kijken of het voor jou helpt of niet.

Heb jij ook de eigenaardigheid dat je de PC vanuit Linux niet meer uit kunt zetten? Hier liep ik tegenaan. Als ik een poweroff / shutdown -h now of halt -p doe als root dan wordt een shutdown ingezet en gaat de PC heel even uit. Na iets van twee seconden springt ie meteen weer aan. Het lijkt samen te hangen met USB 3. Als ik dit uitschakel in het BIOS dan werkt een poweroff prima. Ik moet nog een andere BIOS versie proberen (heb nu v1.60) en het zou ook een kernel eigenaardigheid zijn die met een andere kernel beter werkt. Om toch USB 3 te kunnen benutten heb ik een workaround gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
if [ -d /sys/bus/pci/drivers/xhci_hcd ]
then
        cd /sys/bus/pci/drivers/xhci_hcd
        echo -n `ls -d 00*` > unbind
else
        echo "USB 3 not enabled. Workaround not needed"
fi

Dit wordt aangeroepen bij een shutdown, maar het lijkt erop dat dit weer niet werkt met een USB muis en tobo aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
Iemand heeft mij gevraagd een zuinig thuisservertje samen te stellen. Waar het voor gebruikt gaat worden:
  • Netwerkopslag
  • Downloaden (torrents, usenet, SickBeard, Couchpotato, etc.)
  • "Spelen" met Linux
  • Hobbymatig webdevelopment (PHP, Perl)
De eis is dat ie in ieder geval zuinig en stil moet zijn. Hij komt in de meterkast te staan, dus ik moet nog even exact meten wat daar qua formaat in past. Verder is het mijn plan om er Ubuntu Server op te zetten, puur omdat ik daar zelf bekend mee ben en op die manier goed in staat ben om te helpen met alles.

Het budget: maximaal € 300, maar liever minder. En dat is in principe exclusief storage. In de eerste instantie gaan er wat oude harddisks in, maar die kunnen later vervangen worden door zuinigere, nieuwe schijven. Wel overweeg ik om er een goedkope SSD in te zetten.

Ik heb even goed zitten lezen, en volgens mij is de suggestie uit het BBG topic van deze maand helemaal zo gek nog niet. Deze dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1Cooler Master N300 (Closed)€ 35,55€ 35,55
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,48

De vraag is: is dit sowieso een goed idee? Of doe ik er beter aan om er voor iets meer geld een i3 in te gooien? Zoiets: pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed

Kortom: volgens mij heb ik een aardig beeld, maar ik heb net nog even dat laatste zetje nodig :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
tsjoender schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:55:
[...]

Naast de BIOS instellingen die ik eerder al gepost heb bleken bij mij alleen de powersave van snd_hda_intel en ALPM nodig te zijn om het verbruik onder Windows 8.1 te evenaren. ALPM staat standaard niet aan (althans bij Ubuntu). Het moet in het BIOS aangezet worden en onder Linux kun je het met deze one-liner aanzetten:

code:
1
for i in `echo /sys/class/scsi_host/host[0-5]/link_power_management_policy`; do echo min_power > $i; done

Zonder verbuiksmeter is het niet na te gaan of je de juiste weg bewandeld. Zo viel het mij op dat met de instellingen ingesteld bij een kernel upgrade het verbruik plotseling weer iets van 14W was(!). Terug naar de voorgaande kernel toonde weer een verbruik tussen de 8 en 9 W.

Klakkeloos alle powertop aanbevelingen overnemen zou ik niet doen. Volgens mij is een van de aanbevelingen om minder vaak de buffers naar disk weg te schrijven. Dit zou theoretisch dataverlies tot gevolg kunnen hebben bij stroomuitval. Bovendien geven niet alle aanbevelingen een stroombesparing, dus ik zou het met een meter erbij een voor een proberen en kijken of het voor jou helpt of niet.

Heb jij ook de eigenaardigheid dat je de PC vanuit Linux niet meer uit kunt zetten? Hier liep ik tegenaan. Als ik een poweroff / shutdown -h now of halt -p doe als root dan wordt een shutdown ingezet en gaat de PC heel even uit. Na iets van twee seconden springt ie meteen weer aan. Het lijkt samen te hangen met USB 3. Als ik dit uitschakel in het BIOS dan werkt een poweroff prima. Ik moet nog een andere BIOS versie proberen (heb nu v1.6) en het zou ook een kernel eigenaardigheid zijn die met een andere kernel beter werkt. Om toch USB 3 te kunnen benutten heb ik een workaround gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
if [ -d /sys/bus/pci/drivers/xhci_hcd ]
then
        cd /sys/bus/pci/drivers/xhci_hcd
        echo -n `ls -d 00*` > unbind
else
        echo "USB 3 not enabled. Workaround not needed"
fi

Dit wordt aangeroepen bij een shutdown, maar het lijkt erop dat dit weer niet werkt met een USB muis en tobo aangesloten...
Hmmm,

Thanks voor je tips, zette weer aan tot verder nadenken!

Ik heb nog wel wat na te zoeken begrijp ik nu, dacht dat het met Powertop eenvoudig te regelen was.

Nu we dezelfde componenten hebben, vraag ik mij wel af of je niet al je tuning in regels kan doorgeven, ik kan ook meegeven wat ik tot nu toe heb ingesteld, moet alleen dank ik in het zuinige Linux server topic (zie roelofz in "Linux en zuinigheid").

Ik heb geen issue met USB3, hij gaat ook prima down, mogelijk al door mijn tuning vanuit Powertop.

Roelof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
posttoast schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:56:

De vraag is: is dit sowieso een goed idee? Of doe ik er beter aan om er voor iets meer geld een i3 in te gooien? Zoiets: pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed

Kortom: volgens mij heb ik een aardig beeld, maar ik heb net nog even dat laatste zetje nodig :)
Ik denk een prima idee. Ik heb dezelfde CPU en had dezelfde taken én een mailserver eerder draaien op een atom (QNAP) met 1 GB memory. Deze CPU kan zeker meer dan een Atom uit die generatie (een 525) én je hebt ook nog meer memory, dus moet makkelijk gaan werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
roelofz schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:38:
[...]

Ik denk een prima idee. Ik heb dezelfde CPU en had dezelfde taken én een mailserver eerder draaien op een atom (QNAP) met 1 GB memory. Deze CPU kan zeker meer dan een Atom uit die generatie (een 525) én je hebt ook nog meer memory, dus moet makkelijk gaan werken!
OK, dus jij zegt wél die i3 erin?

Ik kom dan op zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,89€ 94,89
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,38

Wat ik me afvraag: is dit de "juiste" i3? En ik zou graag nog wat besparen met de behuizing. Dit ding komt in een meterkast te staan, dus enkel formaat is belangrijk. Als iemand een goedkopere behuizing kent die eventueel spuuglelijk is dan hoor ik het ook graag ;)

[ Voor 73% gewijzigd door posttoast op 28-02-2014 17:16 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
posttoast schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:40:
[...]

OK, dus jij zegt wél die i3 erin?

Ik kom dan op zoiets uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,89€ 94,89
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 313,38

Wat ik me afvraag: is dit de "juiste" i3? En ik zou graag nog wat besparen met de behuizing. Dit ding komt in een meterkast te staan, dus enkel formaat is belangrijk. Als iemand een goedkopere behuizing kent die eventueel spuuglelijk is dan hoor ik het ook graag ;)
Oeps, my bad, ik heb de G1820 en die is al een stuk sneller als de Atom. De Atom had ook zelden tekort, de QNAP heeft andere beperkingen, meer in de software. I3 mag je doen, maar levert denk ik weinig op, of je moet bijvoorbeeld gaan streamen met plex en on the fly omcoderen naar een Ipad (al kunnen de kleinere cpu's dat ook nog redelijk, maar daar heb ik te weinig zicht op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
roelofz schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 22:01:
[...]

Oeps, my bad, ik heb de G1820 en die is al een stuk sneller als de Atom. De Atom had ook zelden tekort, de QNAP heeft andere beperkingen, meer in de software. I3 mag je doen, maar levert denk ik weinig op, of je moet bijvoorbeeld gaan streamen met plex en on the fly omcoderen naar een Ipad (al kunnen de kleinere cpu's dat ook nog redelijk, maar daar heb ik te weinig zicht op).
Nee, hij gaat niet gebruikt worden voor zaken als Plex. Hij gaat wel media uitserveren, maar gewoon als fileserver. De vraag is dus: hoeveel meerwaarde geeft de i3 boven die G1820. Ga je dat echt merken, of is het voor wat ik ermee wil doen gewoon niet de moeite waard?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
sphere schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:16:
mux! #duurtlang. We zijn razend benieuwd naar alle resultaten. Rust er nog NDA op?
Ik ben nu bezig met m'n meetresultaten in elkaar te zetten en wat spullen aan elkaar te schrijven. Sorry, ik ben zoals altijd behoorlijk druk met aanverwante projecten die soms onverwacht wat meer prioriteit hebben.

In other news: orgasmewaardig. Als deze nieuwe PSU-testpersoon de daad bij het woord voegt wordt Anandtech opeens de beste in plaats van één van de brakste PSU reviewsites.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@posttoast, ik denk dat je het niet gaat merken, behalve in je portemonnaie. De G1820 kost krap 35,- , kun je je bijna geen buil aan vallen... De i3 het drievoudige. Ik ga meer doen, dan jij beschrijft en heb ook minder. De atom kon het al aan, dus de G1820 ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik ben zelf van plan om voor de (gulden?) middenweg tussen een i3 en een celeron te gaan met de G3420. Geeft toch iets meer rek in CPU power voor VMs, voor de meerprijs van één keer Chinees halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
SndBastard schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 10:54:
Ik ben zelf van plan om voor de (gulden?) middenweg tussen een i3 en een celeron te gaan met de G3420. Geeft toch iets meer rek in CPU power voor VMs, voor de meerprijs van één keer Chinees halen.
Da's ook wel een idee. Ik houd toch niet van Chinees, dus dat scheelt. Dat die i3 overkill is ben ik nu wel uit, dus dat maakt de keuze al iets makkelijker :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het probleem is alleen dat je helemaal niks wint in daadwerkelijke CPU power. Je krijgt er 500MHz bij en... eh... wat precies? Een marginale hoeveelheid cache? Geen checkbox features die relevant zijn voor virtualisatie?

De reden om naar een Pentium over te schakelen is Quick Sync. Verder verschilt het niet in relevante zaken en is het dus makkelijk verdiend geld.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
mux schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 11:35:
Het probleem is alleen dat je helemaal niks wint in daadwerkelijke CPU power. Je krijgt er 500MHz bij en... eh... wat precies? Een marginale hoeveelheid cache? Geen checkbox features die relevant zijn voor virtualisatie?

De reden om naar een Pentium over te schakelen is Quick Sync. Verder verschilt het niet in relevante zaken en is het dus makkelijk verdiend geld.
OK, dus toch lekker voor de 1820 gaan dus? Ik zie trouwens op de Intel site ook de 1820T staan. Iets trager, maar ook een stuk zuiniger volgens mij: http://ark.intel.com/prod...-G1820T-2M-Cache-2_40-GHz

Ik zie hem alleen niet terug in de Tweakers pricewatch. Is die gewoon niet te krijgen hier?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 07-09 19:46
Hij is op amazon.de te krijgen.
Ik was ook van plan die te scoren, maar het zou zeer minimaal of geen verbruikswinst opleveren, hij is door een tweaker dus ook afgeraden

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:12
Dit is hier al een paar keer voorbij gekomen.

De T versie van processoren hebben een lagere TDP. Maar dit reflecteerd zich niet in een lagere idle power.
Dus voor puur verbruiksdoeleinden heeft dit geen zin.
Als de processor echt aan het werk is zal hij minder verbruiken, maar ook langer over de taak doen.

De enige reden die ik zie om een T-versie aan te schaffen is als je hem wil inbouwen in een setup met heel beperkte koelmogelijkheden of in dit geval misschien zelf fanless.

[ Voor 4% gewijzigd door xmen op 01-03-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
OK duidelijk, dan gaat dat hem niet worden :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Mijn reden voor de g3420 vs de g1820 of zelfs de g3220 is dat hij gewoonweg net wat sneller is en ddr3-1600 ondersteunt met een klein prijsverschil. Verschillen zijn inderdaad minimaal, meer 500MHz, 50% meer cache en wat meer geheugenbandbreedte leek me wel 20 euro meer waard. Is natuurlijk maar de vraag of je daar "real world" iets van gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 23:08:

In other news: orgasmewaardig. Als deze nieuwe PSU-testpersoon de daad bij het woord voegt wordt Anandtech opeens de beste in plaats van één van de brakste PSU reviewsites.
Beste zijn ze iig nog niet, de eerste review: http://www.anandtech.com/...-650w-power-supply-review

Brakste overigens ook niet van 2007 t/m 2010 deed Christoph de reviews http://www.anandtech.com/show/2259 maar die is in 2010 naar Antec gegaan en twee jaar later naar be quiet!. Vanaf 2010 t/m 2012 deed Martin Kaffei de reviews en daar was ook niet zoveel mis mee: http://www.anandtech.com/...hwatts-ea-380d-green-380w

Vind die review bijvoorbeeld beter dan de nieuwe review op Anandtech. De nieuwe reviewer mag dan wel goed spul hebben, maar alleen daarmee heb je nog geen goede review natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 01-03-2014 14:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:16
Ik heb mij eens goed verdiept in voedingen en de efficiëntie, en werd eigenlijk teleurgesteld over de informatie en sites die er waren.

Geen één site voldeed aan mijn verwachtingen dus heb ik besloten om zelf maar een site te maken waarmee je gemakkelijk kan zien of het investeren in een voeding de moeite waard is.

www.psu-efficiency.com

Er zijn nog een aantal dingen die ik wil aanpassen maar dit heeft alleen met gebruikersgemak te maken.

Omdat dit topic om zuinigheid draad heb ik hier een voorbeeldje van een server van 35 watt

Ik ben uiteraard heel benieuwd wat jullie er van vinden of jullie nog op of aanmerkingen hebben. (mijn Engels is sowieso niet heel goed dus als iemand de site even langs wil lopen zou al helemaal geweldig zijn)

ToDo list
  • URL shortner
  • Titanium PSU disabler

Laden doe je met je zonnepanelen

Pagina: 1 ... 30 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.