Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.344 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
millsart schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 09:21:
Dit ga ik vanavond eens proberen. Ik vermoed inderdaad dat hier meest winst te halen is. Idle temp van CPU is nu 35°C en van de hd's 28°C. Ik vraag me alleen af of het een goed idee is om de 3 casefans volledig uit te zetten. De kast is vrij klein en ik heb het gevoel dat alles nogal snel warm kan worden zonder fans??
Er zijn nog 2 ventilatoren, van de processor en de voeding. Je hebt de voedingventilator als de luchtuitgang. De lucht komt binnen via gaten in de kast. Een kleine kast is in principe goed, dat betekent dat het luchtvolume ook klein is en de lucht sneller wordt ververst.

Het zal zeker warmer worden, vooral als de hard disks draaien, maar dat is geen probleem zolang je niet in de buurt komt van de door de fabrikant gespecificeerde maximale temperatuur in bedrijf.

Als het echt te heet wordt, dan zou ik de 12cm ventilator aansluiten aan de voeding, maar dan wel op 3.3V (als de ventilator daarmee wil starten). De fancontroller kun je afsluiten van de stroomvoorziening zodat die geen stroom meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millsart
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 19:05
mux schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 22:05:
Heb je in het BIOS C-states aangezet t/m C7? Dat helpt ook een hoop.
Alles aangezet in BIOS maar de auto stand is blijkbaar ook al goed want dit scheelt niets.
Rye schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:16:
[...]
Hoe heb jij Nas4free op die B85m-itx werkend gekregen? Gebruik je toevallig een aparte netwerkkaart? De Qualcomm Atheros AR8171 wordt namelijk nog niet ondersteund :(
Inderdaad, ik heb een aparte Intel NIC moeten kopen. Ik denk overigens dat het niet alleen in nas4free is maar freebsd algemeen dat de qualcomm niet ondersteund wordt.

Zou toch graag <20w idle willen uitkomen. Ga nu eens prutsen met de fans zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:40

Melkaz

Melkazar

_Arthur schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:34:
[...]

Die 60Watt is met alle disks aan?
Met alle disks aan(zeg maar eerste 20 min na startup) zit ik tegen de 70 watt.
De 55/60W zie ik terug wanneer ik kijk als het systeem idle is op één disk na die torrents seed en natuurlijk de OS disk.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mini-ITX moederbord met Celeron J1800 bij Biostar

Lijkt me best een interessante optie voor een goedkope basis (ESXi) server.
Ook passief gekoeld :)
Is er al wat bekend over de prijs en verkrijgbaarheid in NL?

[ Voor 5% gewijzigd door sloth op 04-02-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 08:50
Beetje jammer dat er nog een ATX voeding nodig is... Met 12 of 19V input was dit een veel leuker bordje geweest.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sloth schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:02:
Mini-ITX moederbord met Celeron J1800 bij Biostar

Lijkt me best een interessante optie voor een goedkope basis (ESXi) server.
Ook passief gekoeld :)
Is er al wat bekend over de prijs en verkrijgbaarheid in NL?
Als je geen VT-d nodig hebt.... ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:36:
Beetje jammer dat er nog een ATX voeding nodig is... Met 12 of 19V input was dit een veel leuker bordje geweest.
Dat was idd heel leuk geweest, maar op een bord van 60$ waarvan de processor in wholesale al 72$ kost..
Doe je er een picoPSU van 25$ bij zit je alsnog met een goedkope basis.

Raven: uiteraard geen VT-D ondersteuning, maar voor een basis ESXi server zie ik het probleem niet meteen.

[ Voor 7% gewijzigd door sloth op 04-02-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Intel ARK geeft inderdaad $72 aan, maar dat kan denk ik niet waar zijn... Dat moet minimaal door de helft wil Biostar er nog winst op maken :S

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Ook Gigabyte komt met een Celron J800 bordje:

http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=4881#ov

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Leuke optie, als het niet veel hoeft te doen zie ik zo'n ding wel zitten.
Bijna geneigd om met zo'n budget één van die duitse kastjes erbij te nemen. De voeding schijnt brak te zijn, maar zo heel duur is een picoPSU nou ook weer niet.
Toch maar even het idle verbruik afwachten, uiteindelijk ben je met een thin ITX systeem voor zoiets wel practischer uit, en het aanstaande ASRock H81TM bord met de goedkoopste socket 1150 celeron (G1820) is uiteindelijk maar een paar tientjes duurder, en die bespaar je meteen weer op de voeding omdat je daar gewoon 19V achterin kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
2x sata is echt net te weinig.
Sata2 vind ik nog niet eens erg

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcos600
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12-2014
als MSI van hun woord zijn komt er weldra 1 met een celeron J1900 - quad core

http://techreport.com/new...-with-bay-trail-d-onboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ook weer ATX :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Nu nog ff wachten op Asrock wanneer zij met een Celeron J800 bordje komen :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Of intel zelf :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Was Intel niet gestopt met het produceren van consumenten moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
sloth schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:02:
Was Intel niet gestopt met het produceren van consumenten moederborden?
Helaas wel :'(
Het zijn mooie, zuinige bordjes met goede support.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://tweakers.net/categ...xBVlpgD1KxkZmFhpBRbW1sLAA

En toch zijn nog niet volledig gestopt...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
ASRock heeft is erg sterk bezig de laatste tijd, maar helaas zijn Gigabyte, MSI en Asus door de bank genomen een stuk sneller met releasen. Toch heeft ASRock keer op keer net de features die ik van een bord zou willen, lijken ze over de hele linie het zuinigste te zijn, en zijn ze ook nog het goedkoopste.

Ik sluit me dan ook aan bij mux' voorlopige conclusie "ASRock rocks".
(Ook al heeft de H81TM geen mSATA, wat echt een misser is voor een thin ITX bord).

Ik verwacht wel een J800 of 900 bord van ze, misschien zelfs een thin ITX (dan krijgen ze mijn geld meteen), maar het zal nog wel een paar weken duren. Misschien nemen ze gewoon iets meer tijd om hem zuinig te krijken :)

[ Voor 19% gewijzigd door TweakMDS op 05-02-2014 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:54
audiojunk schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 12:18:
Nu nog ff wachten op Asrock wanneer zij met een Celeron J800 bordje komen :*)
En ff wachten totdat er een fabrikant uitkomt met dual NIC onboard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:23

sphere

Debian abuser

Ze bouwen het over 3 jaar af en Haswell was het laatste platform waarvoor ze daadwerkelijk hebben gezegd dat ze planken maken. De werknemers worden er niet uitgeflikkerd, maar gaan elders binnen Intel aan het werk, bijv aan NUCs.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Weet iemand of je op de B85M-ITX überhaupt de integrated GPU kan uitschakelen?

Ik kan niks vinden in de UEFI-instellingen... Zou wel handig zijn :(

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Borromini schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:27:
Weet iemand of je op de B85M-ITX überhaupt de integrated GPU kan uitschakelen?

Ik kan niks vinden in de UEFI-instellingen... Zou wel handig zijn :(
Dat doet de driver toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De X driver bedoel je dan in dit geval? Dit is op Linux. Mijn H67/G1610 combo had een optie in de BIOS om het uit te schakelen. Dat was best handig.

Dat zou willen zeggen dat ik de X driver moet installeren... Daar moet ik dan maar es naar kijken.

Ondertussen ook uitgevist dat ze WoL-ondersteuning uit de alx driver gesloopt hebben in de Linux kernel... In plaats van het te fiksen - nee >_>.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Kan iemand me vertellen of deze voeding compatible is met dit moederbord? En zo niet... welke voeding moet ik dan wel hebben? 60 WATT zou voldoende moeten zijn. Ik twijfel echter over de aansluiting an sich. Volgens mij heeft de voeding 20 pins, terwijl het moederbord 24 pins telt.

[ Voor 12% gewijzigd door smeerbartje op 06-02-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Ik heb vaker een 20pins stekker op een 24pins aansluiting geprikt.
Het werkte eigenlijk altijd.
Volgens mij was het voor extra stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Hmz, probleem is dat ik enkel twee lampjes krijg ik het moederbord. Voor de rest niks. Geen piep-toon, niks. :(. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Wat heb je verder aangesloten?
De voeding zou het met gemak aan moeten kunnen.
Misschien voeding of moederbord defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ben je de P4 stekker niet vergeten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Thanks. ja, dat was het dus :). Verkeerde voeding besteld... :X

[ Voor 9% gewijzigd door smeerbartje op 07-02-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sinned123 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:36:
Volgens mij was het voor extra stabiliteit.
Extra stroom kan er doorheen, nodig bij meer als één videokaart. Voor een zuinige server niet echt interessant dus.

[ Voor 1% gewijzigd door -The_Mask- op 07-02-2014 10:26 . Reden: typo ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
smeerbartje schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:00:
Thanks. ja, dat was het dus :). Verkeerde voeding besteld... :X
Volgens mij kan je met het bestellen van een p4 kabel ook af, als het goed is heb je nog 1 aansluiting over op je pico.
-The_Mask- schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:14:
[...]

Extra stroom kan er doorheen, nodig bij meer als één videokaart. Voor een zuinige videokaart niet echt interessant dus.
Oja dat was het, dan kun je tot een 75w videokaart voeden zonder extra molex stekker.

[ Voor 35% gewijzigd door Sinned123 op 07-02-2014 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 15:33
Hmm... beetje stom van mezelf om zojuist een ASRock B85M-ITX te bestellen en vervolgens pas te kijken hoe die onder linux werkt.... blijken wat issues te zijn met het netwerk, mensen al ervaring mee?

Ik wil volgende week mijn thuisservertje verder gaan bouwen en ben ondertussen maar verder op zoek gegaan naar M-ITX moederborden met Intel (of Realtek) gigabit, maar echt makkelijk is het dan niet om een zuinig bordje te vinden.

The sory continues....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

M@rijn schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:58:
Hmm... beetje stom van mezelf om zojuist een ASRock B85M-ITX te bestellen en vervolgens pas te kijken hoe die onder linux werkt.... blijken wat issues te zijn met het netwerk, mensen al ervaring mee?
Ik hed dezelfde fout gemaakt. Dacht nas4free wel te kunnen draaien, maar helaas.
Er ligt een feature request bij FreeNAS voor de ondersteuning van de AR8171:
https://bugs.freenas.org/issues/3441

Ik draai zelf nu Ubuntu Server als tijdelijke oplossing. Debian heeft dus blijkbaar wel de drivers. OpenElec heb ik ook getest en die werkt ook prima. Het is voornamelijk de FreeBSD ondersteuning waar het voorlopig nog aan ontbreekt.

Het andere m-itx bordje wat ik zelf vond was die van Gigabyte:
pricewatch: Gigabyte GA-B85N
En die heeft een Intel NIC:
"Intel® GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit)", aldus de site van Gigabyte

Maar geen idee of die nu meer stroom verbruikt dan die Asrock. Hij is wel een stukje duurder.

Je zou ook een los netwerkkaartje er in kunnen steken? Kost je zeg 21 euro en daarmee ben je maar een klein beetje duurder uit dan het Gigabyte bordje. Je mist dan alleen wel een mini pci-express slot tegenover de B85M-ITX.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Het enige wat ik nog heb kunnen vinden is dat met voor Centos een ALX repository hebben waarin wel support voor de AR8171 zou zijn. Is het netwerk het enige waar jij tegenaanliep?

Mijn vermoeden is namelijk dat de Gigabyte wel meer zal verbruiken door o.a. de Wifi en de soundcard.

Ubuntu zou ook wel een oplossing zijn, mijn doel is dat Centos (of dan Ubuntu) dmv phpVirtualbox mijn machines gaat server en voor de storage zal zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Ja, netwerk was het enige. Waar zie jij trouwens wifi op dat gigabyte bordje?
De audio chip is een realtek alc898, waar de asrock een alc892 bezit. Of dit nu een groot verschil in energieverbruik gaat betekenen, geen idee.

Biedt dat virtualiseren nu zo'n groot voordeel? Ik was altijd in de veronderstelling dat het toch nog aardig veel overhead heeft.
Als dat wel mee zou vallen dan kan ik eventueel ook nas4free via virtualbox draaien.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Virtualiseren kan een groot voordeel bieden, met name als homelab/testlab. Je hebt dan 1 machine waarmee je een complete infrastructuur kunt bouwen ipv een complete fysieke infrastructuur. Dat bespaart geld, energie en ook ruimte. Het geeft ook wat gemak bij het testen want je kunt zo een productie machine clonen en in een testomgeving zetten. Bij gebruik van iets als jails in FreeBSD kun je het zelfs gebruiken om met bar weinig downtime upgrades/updates uit te voeren in je productie omgeving. Niet alleen leuk voor thuis dus :)

Overhead heb je op diverse vlakken en juist virtualisatie zet je in om die overhead op een aantal vlakken te verminderen (geld, energie, ruimte bijv. maar ook downtime bij upgrades). Op een aantal andere vlakken zit er bij virtualisatie juist wat meer overhead. Direct op de hardware draaien neemt minder resources in beslag dan dit in een vm draaien. Je moet uiteindelijk naar het wat grotere plaatje kijken. Die overhead van native vs vm is in bijna alle gevallen dusdanig klein dat het te verwaarlozen is. Het enige waar je op moet letten is dat je hardware toereikend is (zorg voor veel geheugen en snelle i/o).

[ Voor 36% gewijzigd door ppl op 08-02-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21
Houden mensen ook rekening met de single point of faillure? Door alles op 1 machine te doen, creeer je een zwakte in het systeem. Hebben jullie een reserve machine voor belangrijke vm's? (mail bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
Sorry van de wifi k zat in een vergelijkingstabel op de verkeerde kolom te kijken :p

Voor wat betreft VMs heb ik mn belangrijkste op mn ssd staan waarbij ik regelmatig mn Virtual Machines folder sync naar de hdd welke vervolgens weer naar de backup omgeving gaat :) mocht de OS schijf eruit klappen dan is voor hier een herinstallatie van Centos samen met virtualbox meer als voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
EnerQi schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 17:55:
Houden mensen ook rekening met de single point of faillure? Door alles op 1 machine te doen, creeer je een zwakte in het systeem. Hebben jullie een reserve machine voor belangrijke vm's? (mail bijvoorbeeld)
Nee. De meeste mensen hier bouwen dit dan ook voor thuis. @work denken we helemaal niet na over dit soort setups maar provisionen we een LUN op de SVC en bestellen we een BL460c Gen8 bladeserver als we capaciteit tekort komen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Houd er dan ook rekening mee dat redundantie - want dat is waar je op hint - twee keer zoveel failures genereert als een enkelvoudig systeem. Zeker als je een 'hot spare' gebruikt. Het aantal onderdelen in je systeem verminderen is een veel betere manier om failures te minimaliseren dan om zaken redundant te draaien.

Dat gezegd hebbende is het wel handig om bijvoorbeeld een cold spare te hebben voor iets waar je écht heel sterk van afhankelijk bent.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

M@rijn schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 23:58:
Qualcomm/Atheros LAN kan een probleem z'n als je kernel niet recent genoeg is. Maar bv. Debian testing of de laatste Ubuntu ondersteunen de chip (resp. 3.12 en 3.11).

Als WoL een must is moet je dit bord niet kopen. Ondersteuning hiervoor werd namelijk een tijdje terug uit de Linux-driver gesloopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 08-02-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
WoL is hier niet van toepassing, ik zal rekening houden met de kernel versies thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 16:02
Ik heb niet zoveel verstand van hardware dus even een paar vraagjes :)

Ik zie in de OP systemen staan van 350+ euro. Zien er opzich wel leuk uit maar is het ook mogelijk om een systeem rond de 200-250 euro samen te stellen (excl. hdd)? Heb niks fancy's nodig, enkel opslag, samba zal niet veel gebruikt worden maar wel op de achtergrond draaien Wel zal SabNZB en een torrent geval draaien, op een minimum-Debian install ben ik van plan. Debian draai ik waarschijnlijk van een usb stick, een hardeschijf voor opslag heb ik nog liggen.

Een beetje in de prijsklasse van pricewatch: HP Proliant Microserver N54L bedoel ik dus.

Edit:

Ik zie ietjes terug in het topic dit dingetje staan: pricewatch: Gigabyte GA-J1800N-D2H Ziet er wel leuk uit, leuk prijsje en voldoet opzich wel. Zit helaas wel Sata-300 op, maar de harde schijf die ik erop wil aansluiten gaat toch niet sneller.. Wat voor voeding heeft dat ding nodig?

Als ik het goed begrijp moet ik SODIMM ram hebben? Dit zou wel moeten passen dan pricewatch: Kingston KVR1333D3S8S9/2G ?

Dan nog een leuk kastje en dan zou ik alles moeten hebben toch?

[ Voor 36% gewijzigd door d4v1d op 09-02-2014 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Bijna ieder systeem heeft zwaktes. Het gaat er dan ook uiteindelijk om dat je daarvan op de hoogte bent en daar mee om kunt gaan. Voor veel mensen is hun machine niet zo erg belangrijk omdat het een speeltuintje is. Van je werkstation heb je ook geen redundante opstelling omdat het niet zinnig is.

Als ik kijk naar wat ik met de mijne doe dan is het ook weinig zinvol om daar redundantie in te bouwen. Het volstaat om documentatie te hebben en deze redundant uit te voeren (ik gebruik een wiki) en dit ook te backuppen. Aan de hand van die informatie kan ik alles weer opnieuw bouwen. Om dat wat makkelijker te maken ben ik ook bezig om dat zoveel mogelijk met provisioning en scripts te doen. Het enige wat een backup verdiend is de data zelf (mijn documenten e.d.). Veel andere vm's zijn te vergelijken met mijn werkstation maar dan zonder de data. Het enige wat ik daarvan doe is documenteren dat ze bestaan, wat hun nut is en waar ze op draaien (werkstation, laptop of ESXi doos) want zo'n overzicht is wel handig. Gaan ze stuk, tja, jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Borromini schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 22:33:
[...]
Als WoL een must is moet je dit bord niet kopen. Ondersteuning hiervoor werd namelijk een tijdje terug uit de Linux-driver gesloopt.
Er is een workaround voor, zie de tweede post:
http://forums.tweaktown.c...working-bios-problem.html

pm-suspend-hybrid of pm-hibernate schijnen wel gewoon te werken en alleen pm-suspend schijnt niet meer te werken als je geen unload van de module doet.
Als je wel WOL en een soort suspend nodig hebt: haal de unload weg zoals beschreven in bovenstaande link en gebruik "sudo pm-suspend-hybrid".
(Hybrid is een combo tussen suspend (ram) en hibernation (ram naar hdd wegschrijven). In geval van powerloss is hybrid dus ook veiliger omdat het ook het RAM naar de hdd wegschrijft)

Geen gebruik van WOL of Suspend is natuurlijk voor een zuinige server wel zonde.
Mijn NAS staat op m'n slaapkamer ergens in een hoekje en is erg stil, maar 's nachts gebruik ik dat ding toch niet dus mag hij van mij mooi in slaapstand. Scheelt toch beetje extra geluid en natuurlijk energie!

[ Voor 14% gewijzigd door Rye op 10-02-2014 15:25 ]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De mijne schakelt volledig uit... En die zit weggemoffeld in een kast. WoL is dan echt wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:03
yeehaw schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 11:30:
Even een update. Mijn Asrock Z87-E ITX met G3220 cpu, 8GB geheugen, 3 x 3TB WD RED en 1 usb3 boot disk gebruikt idle 27,3W in ubuntu 13.10.

Ik moet nog kijken of ik het wat naar beneden kan brengen, maar ik ben er al best tevreden over :).
Hoe zit het nu precies met deze moederbord? Zodra mSATA en eSATA gebruikt worden dan zijn 2 SATA poorten niet beschikbaar? Kan het helaas nergens meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb net een nieuw energiezuinig servertje besteld. Ik heb gekozen voor de Lenovo E145 Thinkpad Edge met 2x4gb geheugen en een 120gb SSD als bootschijf.

ben benieuwd :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
mkleinman schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:24:
Ik heb net een nieuw energiezuinig servertje besteld. Ik heb gekozen voor de Lenovo E145 Thinkpad Edge met 2x4gb geheugen en een 120gb SSD als bootschijf.

ben benieuwd :)
Vanwaar een laptop als servertje?

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:12
GioStyle schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:30:
[...]

Hoe zit het nu precies met deze moederbord? Zodra mSATA en eSATA gebruikt worden dan zijn 2 SATA poorten niet beschikbaar? Kan het helaas nergens meer terugvinden.
Staat hier http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87E-ITX/?cat=Specifications vermeld onder storage :

SATA3_5 connector is shared with the eSATA port; SATA3_4 connector is shared with the mSATA/mini-PCI Express slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rye schreef op maandag 10 februari 2014 @ 15:23:
...
Geen gebruik van WOL of Suspend is natuurlijk voor een zuinige server wel zonde.
...
Voor sommige functies kan een server niet te lang uitstaan (mail bijvoorbeeld (maar ook daarbij kan het eventueel wel natuurlijk))

Ik denk dat ik toch maar overstag ga en een VPS+lichte thuisserver(BeagleBone Black) ga gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 12-02-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat wil je op de VPS zetten dan? Al je films? :S Vind ik toch een beetje eng...
Dan nog liever encrypted DropBox of BlackBlaze ofzo...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet het ook nog niet zeker... De primaire optie is alles zo laten als het is (momenteel draait een Via C7 mail+SOGo, WebDAV, Subsonic en MiniDLNA). De grootste aandeel in de serverbelasting bestaat uit mail en agendasynchronisaties,de hoogste pieken zijn er als meerdere clients muziek bij Subsonic aanvragen (voor videotranscoding is de C7 sowieso niet geschikt). Het vervangen van de oude componenten door wat krachtigere (en tegelijk zuinigere) moderne onderdelen lijkt me op zich best een aardig idee (soms loopt de load op de server op tot >2 dat is me toch wat teveel). Ik heb echter ook twee VPS die eigenlijk niet echt iets nuttigs doen... OM dan de 24/7 zaken zoals mail daarnaartoe te brengen en de locale zaken door een BBB te laten doen (minidlna en webdav is geen probleem, subsonic met java 8 mogelijk ook niet, en anders laat ik subsonic gaan voor bijvoorbeeld mpd). Alles op twee BBBs is dan misschien ook nog een optie...

Maar goed, voorlopig verander ik dus maar niets, ik zal sowieso de komende mini-itx borddjes een beetje afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

GerbenKwakkel schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 12:45:
[...]

Vanwaar een laptop als servertje?
Vanwege goede ervaringen met een laptop als server. Mijn huidige server is ook een laptop ( HP NC6320 ). En veel doet mijn server niet. Crashplan, backup, logging van mijn PV panelen en wat downloadwerk met sabnzbd op een extern schijfje.

Bevalt tot nu toe prima. Enige is dat mijn huidige servertje na 7 jaar noeste arbeid kapot begint te gaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je dan niet beter een ander tweedehandsje kopen? Een oud laptopje als server kan best zinnig zijn als je er goedkoop aan kan komen, bijv. als het scherm stuk is. Nieuw kan ik weinig redenen verzinnen waarom je dat zou willen. Dan ben je beter af met een zuinig mini-itx servertje.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

brama schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:38:
Kun je dan niet beter een ander tweedehandsje kopen? Een oud laptopje als server kan best zinnig zijn als je er goedkoop aan kan komen, bijv. als het scherm stuk is. Nieuw kan ik weinig redenen verzinnen waarom je dat zou willen. Dan ben je beter af met een zuinig mini-itx servertje.
De Lenovo E145 doet idle <5W, is voorzien van een ingebouwde UPS / toetsenbord, muis en scherm. Dat heb ik allemaal niet met een mini-itx pctje.

Ik heb alle voors en tegens tegen elkaar afgezet en deze laptop kwam als beste en meest complete uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

begintmeta schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 15:26:
Ik weet het ook nog niet zeker... De primaire optie is alles zo laten als het is (momenteel draait een Via C7 mail+SOGo, WebDAV, Subsonic en MiniDLNA). De grootste aandeel in de serverbelasting bestaat uit mail en agendasynchronisaties,de hoogste pieken zijn er als meerdere clients muziek bij Subsonic aanvragen (voor videotranscoding is de C7 sowieso niet geschikt). Het vervangen van de oude componenten door wat krachtigere (en tegelijk zuinigere) moderne onderdelen lijkt me op zich best een aardig idee (soms loopt de load op de server op tot >2 dat is me toch wat teveel). Ik heb echter ook twee VPS die eigenlijk niet echt iets nuttigs doen... OM dan de 24/7 zaken zoals mail daarnaartoe te brengen en de locale zaken door een BBB te laten doen (minidlna en webdav is geen probleem, subsonic met java 8 mogelijk ook niet, en anders laat ik subsonic gaan voor bijvoorbeeld mpd). Alles op twee BBBs is dan misschien ook nog een optie...

Maar goed, voorlopig verander ik dus maar niets, ik zal sowieso de komende mini-itx borddjes een beetje afwachten.
Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met de BBB. Ik wou die ook als MPD server inzetten maar de audio-uitgang over HDMI was heel onbetrouwbaar (meer niet dan wel beschikbaar). Misschien lag het aan de kabel, maar het kwam allemaal samen zowat als setje van dezelfde webshop. Dan verkoop je toch wel brakke troep.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Borromini schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 23:49:
...
Ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met de BBB. Ik wou die ook als MPD server inzetten maar de audio-uitgang over HDMI was heel onbetrouwbaar (meer niet dan wel beschikbaar). ...
Mijn experimentjes met de BBB (m.n. netwerk en cpu-gerelateerd) gingen tot nu toe eigenlijk OK. Ik zou de BBB zelf ook niet als audio-uitgang gaan gebruiken, de BBB zou in de meterkast komen. Voor apparaten thuis zou ik dlna gebruiken en voor apparaten buitenshuis mpd-https (ter vervanging van de huidige subsonic service). Welk OS(/distro) had je trouwens voor je BBB gekozen?

Verwijderd

Hoi, vriendinnetje en ik zijn beide werkzaam in de it , nu willen we voor thuis een Goed homelab bouwen waarop we lekker kunnen kloten , ding moet kunnen virtualiseren , nasje wordt sowieso een syn.

Maar we zijn opzoek naar een redelijk krachtige server , die niet teveel stroom gebruikt.

Zijn er hier mensen met goede tips ?

• TweakMDS
Als je je nas met iSCSI wil gebruiken kan je eventueel een thin ITX systeem nemen met een klein kastje zoals bijvoorbeeld de Silverstone PT13.

Ik ben zelf ook een dergelijk systeem aan het samenstellen, maar hoop wat meer informatie te vinden over de onderlinge zuinigheid van thin ITX moederborden.
ASRock komt met een variant (de H81TM) uit, maar die lijkt geen mSATA te hebben, wat wel lekker opgeruimd is. Als ik meer dan die 120 of 240GB nodig heb gaat de rest op mijn nas.

Heb lang overwogen om deze server ook mijn NAS taken te geven en een grotere kast te nemen. 1 x een iets minder zuinige server à 15W idle is waarschijnlijk nog steeds zuiniger dan een zuinige nas + een zuinige server, maar omdat ik toch wel blij ben met Synology en mijn server ook afentoe mee wil kunnen nemen naar het werk ga ik toch voor twee machines.

Voor inspiratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,-€ 50,-
1Gigabyte GA-Q87TN€ 117,90€ 117,90
1Silverstone PT13€ 49,99€ 49,99
1Zalman CNPS2X€ 26,40€ 26,40
1Crucial BLS2C8G3N169ES4CEU€ 113,85€ 113,85
1Seasonic Power Adapter 120Watt (19V)€ 42,-€ 42,-
1Crucial mSata M500 120GB€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,64

NB: lees bij de power adapter de Seasonic 90W. Die vond ik niet in de PW.

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@SndBastard, De zalman koeler gaat niet passen.
Ik heb dat kastje ook en ik heb deze opmerking bij de specificatie geplaatst van de kast "Ruimte tussen bovenkant CPU en kast is max 26mm. Bijpassende koeler pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04."
Helaas maakt de bijpassende fan veel lawaai :(.
Mogelijk dat je voor de volgende kan gaan:
- pricewatch: Akasa Cypher
- pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter

• TweakMDS
vDorst schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:27:
@SndBastard, De zalman koeler gaat niet passen.
Ik heb dat kastje ook en ik heb deze opmerking bij de specificatie geplaatst van de kast "Ruimte tussen bovenkant CPU en kast is max 26mm. Bijpassende koeler pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04."
Helaas maakt de bijpassende fan veel lawaai :(.
Mogelijk dat je voor de volgende kan gaan:
- pricewatch: Akasa Cypher
- pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter
Thanks, ik had allebei deze koelers in mijn wenslijstje staan, maar had de zalman gekozen, zal het weer aanpassen, bedankt voor die info!
Waarschijnlijk ga ik zelf voor ofwel de Euler of voor de Streacom F7C, omdat die ruimte laat voor een low profile kaart en 3.5" HDD mocht ik die ooit willen gebruiken.

Verwijderd

Ik zat voor mn power adapter aan pico psu gebeuren te denken.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

begintmeta schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 00:07:
[...]

Mijn experimentjes met de BBB (m.n. netwerk en cpu-gerelateerd) gingen tot nu toe eigenlijk OK. Ik zou de BBB zelf ook niet als audio-uitgang gaan gebruiken, de BBB zou in de meterkast komen. Voor apparaten thuis zou ik dlna gebruiken en voor apparaten buitenshuis mpd-https (ter vervanging van de huidige subsonic service). Welk OS(/distro) had je trouwens voor je BBB gekozen?
Debian, ik denk testing (Jessie).

• audiojunk
Ik heb hopelijk een zuinig pctje besteld voor op de slaapkamer die gaat dienen als HTPC / downloadbak.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 32,80€ 32,80
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 55,70€ 55,70
1LC-Power LC-1340mi€ 33,30€ 33,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,80

Geheugenreepje en 2,5inch HD heb ik al.

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:19:
[...]
Volgende bordjes die op de pijnbank worden gelegd:
- ASRock B85M Pro 4
- ASRock H87M Pro 4
- ASRock H81M-DGS
[...]
En heb je al resultaten van de B85M Pro4? Ik ben wel benieuwd omdat ik dit bordje overweeg voor mijn ZFS opstelling onder FreeBSD ivm de onboard intel nic.

• sphere

sphere

Debian abuser

Volgens mij heeft die jongen het machtig druk :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:23

GeeBee

Oddball

Is er een manier om in Windows te zien op welke sata-poort een specifieke harde schijf aangesloten is?
Ik wil een schijf vervangen, maar ik heb geen zin om ze stuk voor stuk los te schroeven tot ik de juiste te pakken heb.
laat staan dat ik moet afsluiten, loskoppelen, opstarten en kijken welke schijf er verdwenen is.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
@mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:19:
[...]
- ASRock B85M Pro 4
- ASRock H87M Pro 4
- ASRock H81M-DGS
[...]

En heb je al resultaten van de B85M Pro4? Ik ben ook benieuwd aleer ik dit bordje aanschaf voor mijn NAS/Server opstelling onder Nas4free i.c.m WoL

[ Voor 193% gewijzigd door donnervogel op 13-02-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:12
@mca2 en @donnervogel
Door logistieke probleempjes (tntpost) zijn de bordjes nog maar pas bij mux.

Dus geef hem nog wat tijd om er mee te spelen/werken.

De resultaten komen er wellicht spoedig aan.

[ Voor 34% gewijzigd door xmen op 14-02-2014 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mkleinman schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 18:03:
[...]

De Lenovo E145 doet idle <5W, is voorzien van een ingebouwde UPS / toetsenbord, muis en scherm. Dat heb ik allemaal niet met een mini-itx pctje.

Ik heb alle voors en tegens tegen elkaar afgezet en deze laptop kwam als beste en meest complete uit de bus.
Update:

Laptop is inmiddels in huis, de harddisk is vervangen voor een 120gb Samsung 840 EVO en ik ben nu bezig met het installeren van de Windows 7 updates. In het begin bleef het verbruik steken op ongeveer 16W. Na het installeren van de Lenovo power consumption tools zakte dit dramatisch.

Mijn ELRO M12 heeft zelfs moeite om hem af en toe te meten. Bij waarden lager dan 6W wordt de meter onnauwkeurig en geeft zelfs af en toe 0W aan.

Ik hoop dat de windows updates dit keer wel goed gaan. Bij de eerste keer faalden 7 updates waarna bij elke keer opstarten de SSD op fouten moest worden gecontroleerd en ik niets meer kon starten. Moet er wel bij zeggen dat ik op dat moment niet alle drivers had geinstalleerd. Ik hoop dat dat er wat mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
audiojunk schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:49:
Ik heb hopelijk een zuinig pctje besteld voor op de slaapkamer die gaat dienen als HTPC / downloadbak.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,80

Geheugenreepje en 2,5inch HD heb ik al.
Die voeding in dat kastje is van niet al te beste kwaliteit, zou 'm niet 24/7 laten draaien. Kun je beter vervangen door een Picopsu.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

GeeBee schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:45:
Is er een manier om in Windows te zien op welke sata-poort een specifieke harde schijf aangesloten is?
Ik wil een schijf vervangen, maar ik heb geen zin om ze stuk voor stuk los te schroeven tot ik de juiste te pakken heb.
laat staan dat ik moet afsluiten, loskoppelen, opstarten en kijken welke schijf er verdwenen is.
In je bios kan je zien welk merk en schijf waar aangesloten zit.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hoi,

Wat is dit een ontzettend leuk topic, alle lof voor iedereen die zijn bijdrages levert, zeer leerzaam voor mij!

Ik ben de laatste dagen hevig aan het meelezen en op basis van ondermeer dit topic 2 configs samengesteld, weet nog niet wat het moet gaan worden, gezien mijn eisen (en Gigabyte, die meer schijnt te verbruiken), lastige keuzes.

Hier mijn keuzes:
NAS Thin ITX:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B85TN€ 95,-€ 95,-
2Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung HD204UI , 2TB€ 0,-€ 0,-
1Kingston KVR1333D3S9/4G€ 34,-€ 34,-
1Seasonic Power Adapter 120Watt (19V)€ 42,-€ 42,-
1Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB€ 38,50€ 38,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,30

NAS Mini ITX
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
2Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung HD204UI , 2TB€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT51264BA1339J€ 33,96€ 33,96
1Mini-box PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit€ 85,50€ 85,50
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 46,99€ 46,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,25

Nu weet ik niet of dit in termen van voedingen gaat passen, maar als ik het goed heb gesnapt, moet ik binnen de 80 watt kunnen blijven.

Doel is om de server de volgende taken te geven (dit is ter vervanging van een QNAP TS 259 Pro+, die had best wat taken:

- Apache, MySQL, Puthon
- Crashplan (java based backup client, zuigt wat geheugen gebruik betreft, tot 1 GB belasting)
- Samba
- Zarafa
- PLex
- SAB
- Sickbeard
Nu klinkt dit als best veel, maar ik denk dat dit prima gaat draaien, kijkend naar ook de Qnap, die hetzelfde nu nog doet (maar zo flexibel is als een blok beton, de reden dat ik daar mee stop).

De Harde schijven (non-ssd) zijn er al en wil ik als RAID1 draaien en 1 losse schijf voor bulk.
OS wordt Ubuntu, daar even mee gespeeld en dat is een verademing, vergeleken met de beperkingen van Linux op de QNAP. Ik denk dat FreeNAS net te weinig biedt, gezien mijn eisen, al heb ik dat alleen van lezen erover... De SSD gaat het OS draaien en ook om de database van Zarafa en de website snel te houden, dus ook apps met data (ruimte genoeg, kan nog op 32 GB overgaan zelfs).

Zien jullie missers in bovenstaande, zit ik te zwak in CPU of te zwak in stroom, ik hoor het graag!

Alvast dank!

Roelof

[ Voor 0% gewijzigd door roelofz op 15-02-2014 12:35 . Reden: Voedingen verhoogd naar 100/120W, 1150 moederbord in thin geplaatst, Mini ITX bord geplaatst ipv Micro ATX ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 15:26
roelofz schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:19:
[...]

De Harde schijven (non-ssd) zijn er al en wil ik als RAID1 draaien en 1 losse schijf voor bulk.
OS wordt Ubuntu, daar even mee gespeeld en dat is een verademing, vergeleken met de beperkingen van Linux op de QNAP. Ik denk dat FreeNAS net te weinig biedt, gezien mijn eisen, al heb ik dat alleen van lezen erover... De SSD gaat het OS draaien en ook om de database van Zarafa en de website snel te houden, dus ook apps met data (ruimte genoeg, kan nog op 32 GB overgaan zelfs).

Zien jullie missers in bovenstaande, zit ik te zwak in CPU of te zwak in stroom, ik hoor het graag!

Alvast dank!

Roelof
Gezien de 2x 3TB schijven, gaan die in een RAID1 en een 2TB voor bulk data. Waarop ga je je OS zetten?

edit:
Gemist dat je al een SSD voor je OS noemde |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Jolke op 14-02-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nu weet ik niet of dit in termen van voedingen gaat passen, maar als ik het goed heb gesnapt, moet ik binnen de 80 watt kunnen blijven.
Je hebt maar 2 schijven :) Zelfs al zit je aan de TDP van de processor dan heb je nog 24 Watt over. Met 2 schijven opspinnen wordt dat wat krap dus ik zou het ook wel bij die 2 schijven houden, maar 80W op die setup is voldoende :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Paul schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 17:18:
[...]
Je hebt maar 2 schijven :) Zelfs al zit je aan de TDP van de processor dan heb je nog 24 Watt over. Met 2 schijven opspinnen wordt dat wat krap dus ik zou het ook wel bij die 2 schijven houden, maar 80W op die setup is voldoende :)
Ehh, ik heb drie schijven (en een ssd), dus een 100Watt voeding, of nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ah, verkeerde gelezen :) Dan zou je de pricewatch: Mini-box PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit kunnen nemen, volgens het tabelletje eerder in dit topic net zo zuinig :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:56
NAS Thin ITX:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 78,66€ 78,66
B75 moederborden zijn Socket 1155, die celeron G1820 is Socket 1150 dus dat gaat niet passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
base_ schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:31:
[...]

B75 moederborden zijn Socket 1155, die celeron G1820 is Socket 1150 dus dat gaat niet passen ;)
Ai, die had ik niet gezien, lijkt alsof het echt niet wil lukken met Thin ITX borden, nu de socket verkeerd, anders te duur, dan te weinig SATA poorten, denk dat dit ook al een antwoord wordt: niet geschikt dus voor mijn setup, of heeft iemand nog een ander bord in gedachten?

15-2: voedingen aangepast en moederbord vervangen in lijstjes. Keuzes komen nu wel heel dicht bij elkaar.

Wat mij opvalt, is dat ik in het geval van de micro-atx verhoudingsgewijs heel veel geld uitgeef aan voeding (van de 250,- gaat een kwart hier aan op, vind ik hoog), Gigabyte heeft een slechte reputatie in stroomverbruik, is wat ik hier ook lees, dus aan beide combi's kleven nadelen. De gigabyte heeft ook geen intel netwerk adapter, dus ik neig naar de Asrock, maar loop nog niet te juichen.

Is iemand bekend met deze:
Compucase Flex ATX Power Supply 120 Watt
€ 36,95
HEC120SA-7FX

[ Voor 37% gewijzigd door roelofz op 15-02-2014 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:47
Hier wat resultaten met de volgende componenten en vier verschillende PicoPSU/adapter combinaties:

#Product
1Intel Celeron G1820 Boxed
1ASRock B85M Pro4
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU
1Samsung PM800 64GB SSD

Bovenstaande configuratie is volledig passief. Er zijn geen fans aangesloten. De CPU wordt met een Scythe Ninja Mini gekoeld. De metingen zijn gedaan met BIOS v1.60, defaults geladen en toen onder DRAM configuration "Command Tri State" op enabled gezet, onder Advanced/CPU Configuration "CPU C6 State Support" op Enabled gezet, "Package C State Support" op C7 gezet. Bij de storage options heb ik ALPM aangezet. Ik heb de undervolt opties niet gebruikt.

Windows 8.1 Enterprise Evaluation (x86_64) geinstalleerd met de drivers van de CD die bij het moederbord zaten. Via de Intel support pagina, bleek er nog een iets nieuwere LAN en GPU driver te zijn die ik dan ook maar heb geinstalleerd. Verder als screensaver "Blank" gekozen en het "power saver" plan aangezet.

Volgens mij komt de manier van meten redelijk overeen met de methode die Mux gebruikt. Ik begrijp dat Mux nog het verbruik van de SSD aftrekt van het totaal. Die heb ik (nog) niet goed kunnen bepalen, dus mijn waarden zijn het totaal van moederbord, CPU, geheugen en SSD en uitsluitend aan de AC kant gemeten. Alles behalve wetenschappelijk verantwoord, maar het geeft een leuke indicatie denk ik.

Voor de metingen heb ik een Voltcraft Energy Logger 4000 gebruikt. De Dell DA-1 was in combinatie met een PicoPSU 150XT en de andere Dell adapters waren met een Pico PSU M2-ATX-HV gebruikt.

Dell DA-1 Dell PA-3EDell TK3MDell PA-12
Scherm aan 11,9 10,5 9,8 10,2
Screensaver 10,7 9,8 9,1 9,4
KVM los 10,2 9,4 8,7 9,0
KVM en LAN los 9,4 9,1 8,4 8,8

Volgende stap is op dezelfde hardware Ubuntu 14.4 (pre-release) te installeren en kijken in hoeverre ik het Windows 8 verbruik kan evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@ Tsjoender:

Boeiende test, aardige resutaten (10 Watt inclusief SSD is niet slecht, zou 25 voor mij idle betekenen met nog 3 sata schijven)
Heel erg benieuwd wat je resultaten met de Pro4 onder linux opleveren, probeer je ook ubuntu server (expirimenteer daar zelf nu mee, valt erg mee in handelingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
roelofz schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:38:
Heel erg benieuwd wat je resultaten met de Pro4 onder linux opleveren, probeer je ook ubuntu server (expirimenteer daar zelf nu mee, valt erg mee in handelingen)?
Inderdaad de server editie van Ubuntu. Uiteindelijk gaat dit setje een CentOS 5 gebaseerde NAS/MythTV backend vervangen. Een eerdere poging met Ubuntu Server 12.04 LTS en een G860 CPU met H61 chipset deed 14,5W idle, dus met Linux zijn zeker goede idle waarden te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 121,80

Gisteren binnen gekregen en getest met 1 reepje van 4GB en een OCZ Onyx 32GB SSD, idle 13W en stressed 33W onder Windows 7 en wat voltages tweaks in het bios.
Ook nog ff OpenELEC 3.2.4 geprobeerd maar dan kwam ik idle op 26W.
Helaas is de boxed koeler wat te hoog dus de kast wil niet dicht en de printplaat van de voeding is niet met solid caps.
De adapter van 75W lijkt me wel goed aangezien ik met een 36W philips adapter ook op 13W idle kom.

De koeler wordt vervangen door een Zalman CNPS2X en de voeding in de kast(DC/DC) door een chinese Pico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zydell
  • Laatst online: 09-09 16:52

Zydell

* * * * *

Paar vraagjes over het DQ77KB bordje (voor gebruik als zuinige thuisserver/nas/opslag/web/game hosting).

1) Het DQ77KB ondersteund volgens processormatch.intel.com geen i5-3570K CPU; ik heb deze toevallig nog wel liggen; kan ik deze combinatie werkend krijgen?

2) Is een 90W 19V voeding voldoende voor dit bordje icm:
- bovenstaande cpu
- intel 525 180GB SSD
- 2x Seagate NAS HDD 3TB?
- af en toe een externe USB 3.0; 2.5" schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Zydell schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 19:42:
Paar vraagjes over het DQ77KB bordje (voor gebruik als zuinige thuisserver/nas/opslag/web/game hosting).

1) Het DQ77KB ondersteund volgens processormatch.intel.com geen i5-3570K CPU; ik heb deze toevallig nog wel liggen; kan ik deze combinatie werkend krijgen?

2) Is een 90W 19V voeding voldoende voor dit bordje icm:
- bovenstaande cpu
- intel 525 180GB SSD
- 2x Seagate NAS HDD 3TB?
- af en toe een externe USB 3.0; 2.5" schijf
2 stuks zou zeker moeten gaan (zie hier https://communities.intel.com/thread/33472), maar volgens mij waren de WD reds wat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:03
1.) Ja, mits je de 1e versie bios gebruikt.

2.) Met WD Green of Red schijven moeten 2 schijven wel lukken met 90W adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik vraag me af of je met drie schijven zuiniger uit bent met een pico dan met een g360, maar dat zal mux wel kunnen toelichten met meetresultaten hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@sphere,

Dat is een boeiende, als ik met een standaard voeding kan werken, scheelt mij dat een hoop aan kosten en moeite! Als mux hier resultaten over heeft (ook over de verschillen tussen een be quit en een silverstone), zie ik die graag én kan dit bijdragen aan een alternatief als meer schijven vereist zijn in de BBG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je rond de 40W zit heeft een PicoPSU geen voordeel boven de Seasonic G360. De Cooler Master V450S is zelfs bij 40W een stuk zuiniger als de Seasonic G360, denk dat bij die voeding het omslag punt rond de 30W zal zitten. 22W zat zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 16-02-2014 11:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ik denk eerst, die 30 watt ga ik halen, en toen kwam onderstaande in beeld...

15 watt voor bord en ssd, ik overweeg grotendeels zelfde setup als hierboven gemeten is door Tsjoender
15 watt voor de 3 sata schijven, die alledrie vaak in de standby kunnen (omdat de ssd de servercompenten gaat draaien, moet vanuit ubuntu ook lukken), schijven worden dus alleen voor platte data (databases voor mail naar de ssd)

Dus moet ik wel naar de lagere idles kijken, bedenk ik dus nu, of maak ik een denkfout?
Is standby voor disks makkelijk in te stellen vanuit Ubuntu, of is dit slechts bios tunen en gaan?

Ik zat trouwens te zoeken naar reviews en vond de 80Plus Sparkle 220W PSU die ook onder het merk Fortron wordt verkocht, na enig zoeken alleen in Polen (?!?!?) te koop, deze kan bij 10% ook nog 80% belasting halen, opmerkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Heb het vorige bericht even veranderd kwam nog een review tegen van de V450S die test op 5% belasting en pas dan zakt die naar de 80%. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Laatst online: 24-08 17:50
mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:19:
Ik ben klaar met de eerste batch moederborden testen onder Windows. Zoals gezegd heb ik hiervoor geen Linux-resultaten (en die zal ik ook niet krijgen, deze moederborden moeten weer terug en ik ben bovendien druk genoeg met de volgende batch moederborden + andere tests). Nu ben ik een beetje aan het spelen met visualisatie van mijn resultaten, dit is het eerste plaatje wat ik heb geproduceerd:

[afbeelding]
(error bars heb ik nog niet toegevoegd, die komen er nog aan)

Dit zijn de moederborden die ik totnogtoe heb getest onder Windows. Dit is met:
  • Celeron G1810 of geïntegreerde processor (waar toepasselijk) + boxed koeler
  • 4GB 1.5V DDR3 SODIMM of 8GB 1.35V DDR3 Crucial Ballistix ULP
  • Crucial m4 256GB op een mSATA->SATA adapter, waarvan het eigenverbruik is afgetrokken van de totaalmeting
  • USB muis en toetsenbord
Voor de idle-meting zonder beeld is fan en USB tobo/muis uitgetrokken. Een paar conclusies die nu al duidelijk zijn:
- Als je zuinig wil zijn, koop dan nooit een embedded bord of bord met geïntegreerde CPU. Ze scoren allemaal bar slecht, het lijken wel producten uit 2009.
- Het enige MoDT (mobile on desktop) bord in de line-up (Asus C8HM70-I) geniet weinig van zijn zuinige processor; het idle-verbruik van de rest van het bord is daar te hoog voor.
- De Asus H81T heeft een groot probleem met het BIOS of de drivers. Ik heb meer dan een dag zitten klooien met drivers en ik blijf dit vreemde fenomeen houden: met scherm uit is het verbruik acceptabel, maar zodra het scherm aangaat schiet het verbruik gigantisch omhoog. Na een reinstall van Windows bleef het verbruik ook met scherm uit boven de 12W DC (!!), en geen driver of setting scheen dit te veranderen. Erg zonde, ik weet niet wat ik hiermee aanmoet. Het is een interessant bordje vanwege de lage prijs en de 19V-aansluiting (wat een picopsu uitspaart), maar met zo'n hoog verbruik is het geen aanrader.
- ASRock rulez.

- ASRock B85M Pro 4
- ASRock H87M Pro 4
- ASRock H81M-DGS

Met veel dank aan xmen!

Hierbij zou ik ook nog graag opnieuw een oproep willen doen: heb je interessante moederborden (vanuit zuinige server-oogpunt) die je een paar weekjes kunt missen? Ik wil hem graag doormeten! Specifiek heb ik deze wishlist:
- ASRock C2550D4I/C2750D4I
- Gigabyte H81TN
- Een recent AMD-bord (+AMD CPU)
- Gigabyte GA-C1037UN-EU
- (he sphere, wilde je mij nog je ASRock B75 pro3-m sturen?)

Ik zal zo'n bordje maximaal 3 weken van je lenen. Wanneer ik iets stukmaak vergoed ik dat uiteraard.
Is de Asrock C2550R/U3S3 het Avoton moederbord? Ik als velen ben benieuwd naar het idle verbruik van de C2550D4I en gezien deze op je wishlist staat lijkt mij dit een ander moederbord welke ik niet met google kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
roelofz schreef op zondag 16 februari 2014 @ 11:22:
Is standby voor disks makkelijk in te stellen vanuit Ubuntu, of is dit slechts bios tunen en gaan?
Op zich hoef je voor spindown van schijven niets in het BIOS in te stellen. Onder (Ubuntu) Linux kun je met hdparm de spindown configureren. Bij Ubuntu 12.04 liep ik er wel tegenaan dat niet alle schijven down wilden spinnen waar diezelfde schijven op dezelfde hardware wel prima werkten onder bijvoorbeeld CentOS. Er zijn hier verschillende bugs voor aangemaakt, maar er leek geen oplossing voor te zijn. Met "spindown" kun je er prima omheen werken: https://code.google.com/p/spindown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
@ The_Mask,
Impressive!

Gek dat er geen voedingen van kleiner formaat zijn, die dit op 10 % kunnen (een 220 watt voeding met zou dit maar op 10 % hoeven doen, ofwel een veel lagere efficiency nodig hebben!)...

@Tsjoender,

Ik heb beiden direct in mijn notes meegenomen, double Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Unicron schreef op zondag 16 februari 2014 @ 12:39:
Is de Asrock C2550R/U3S3 het Avoton moederbord? Ik als velen ben benieuwd naar het idle verbruik van de C2550D4I en gezien deze op je wishlist staat lijkt mij dit een ander moederbord welke ik niet met google kan vinden
Asrock heeft geen andere C2550D4I. De aanduiding "C2550R/U3S3" zal, naar mijn vermoeden, zijn hoe het bios zich voordoet. Beide zijn gewoon hetzelfde bordje.

En mux heeft die dus al getest: mux in "Het grote zuinige server topic"

15Watt Idle en 17,5Watt max load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
tsjoender schreef op zondag 16 februari 2014 @ 12:43:
[...]

Op zich hoef je voor spindown van schijven niets in het BIOS in te stellen. Onder (Ubuntu) Linux kun je met hdparm de spindown configureren. Bij Ubuntu 12.04 liep ik er wel tegenaan dat niet alle schijven down wilden spinnen waar diezelfde schijven op dezelfde hardware wel prima werkten onder bijvoorbeeld CentOS. Er zijn hier verschillende bugs voor aangemaakt, maar er leek geen oplossing voor te zijn. Met "spindown" kun je er prima omheen werken: https://code.google.com/p/spindown.
Ubuntu is echt gruwelijk irritant qua spindown van hard disks. Zelfs met dat spindown tooltje gaan de meeste schijven niet down.
Dit is in andere linux distros dus beter begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelofz
Ik zit nog op de voeding te puzzelen en kom de volgende test tegen:

http://www.computerbase.d...0-watt-netzteile-im-test/

De LC-Power haalt bij 10 % belasting nog ruim 80%, zou dit geen geschikte low power CPU zijn (kan best dat deze op andere vlakken minder presteert, maar als ie tot 150 Watt zijn werk goed doet, dient ie mijn doel)...
Pagina: 1 ... 29 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.