Even niets...
Bedankt voor de uitgebreidere post :-)mux schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:41:
Ik ben momenteel bezig met het testen van een hele stapel moederborden onder verschillende besturingssystemen voor de volgende zuinige BBG. Van alle moederborden die ik totnogtoe heb gemeten op Haswell heeft de Asus H81T het hoogste idle-verbruik (DC, achter de voeding). Idle trekt het bord 8.4W DC met scherm uit en niks aangesloten, tegen bijvoorbeeld 5 à 6W voor de best presterende moederborden.
Echter, ondanks dat kun je hem wel gebruiken i.c.m. een 19V adapter, welke een stuk zuiniger is dan een ATX-voeding en ook een beetje zuiniger dan een 12V voeding + PicoPSU. Dat in combinatie met de zeer aantrekkelijke prijs maakt het alsnog een aardige keuze, maar het is zeker geen ster in zuinigheid of wat dat betreft featureset.
Relatief gezien is het inderdaad eens stuk onzuiniger, maar hoe zit het met normale idle load (met hdd en netwerk aangesloten etc. Is het verschil dan nog zo groot? En hoeveel duurder zijn bordjes?
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
26Watt idle ja.Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:58:
In deze review spreekt men van een idle verbruik van 30-35w.
Zie verder mijn reactie hier: _Arthur in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
Heb je nog meer thin-ITX-moederborden in de vergelijking? Volgens mij is de Asus H81T namelijk één van de goedkoopste. Andere thin-ITX-moederborden zijn al gauw 20 euro duurder, al dan niet meer.mux schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:41:
Ik ben momenteel bezig met het testen van een hele stapel moederborden onder verschillende besturingssystemen voor de volgende zuinige BBG. Van alle moederborden die ik totnogtoe heb gemeten op Haswell heeft de Asus H81T het hoogste idle-verbruik (DC, achter de voeding). Idle trekt het bord 8.4W DC met scherm uit en niks aangesloten, tegen bijvoorbeeld 5 à 6W voor de best presterende moederborden.
Echter, ondanks dat kun je hem wel gebruiken i.c.m. een 19V adapter, welke een stuk zuiniger is dan een ATX-voeding en ook een beetje zuiniger dan een 12V voeding + PicoPSU. Dat in combinatie met de zeer aantrekkelijke prijs maakt het alsnog een aardige keuze, maar het is zeker geen ster in zuinigheid of wat dat betreft featureset.
En wat bedoel je precies met de meten 'achter de voeding'? Want met 'achter de voeding' kan ik zowel voorstellen dat je 1) inclusief DC-DC-omzetting op het bord meeneemt (meten aan 19V) of 2) exclusief. Ligt er een beetje aan je schematische weergave.
Gezien je voorgaande betoog zou ik uitgaan van optie 2, want anders zijn vergelijkingen wellicht niet goed (omdat je het verlies van DC-DC-omzetting al meeneemt). Alleen bij optie 2 vraag ik mij af hoe je dat meet zonder modificatie?
Desondanks, zoals je zegt: een 19V adapter is vrij verkrijgbaar, ook goede zelfs. Volgens mij de modellen van Seasonic die in de Pricewatch staan zijn wel degelijk en ze kosten je de kop niet. Het verschil is op die manier wel weer terug te winnen waarna het netto weinig uitmaakt.
Verwijderd
Ok, valt dan precies toch een beetje tegen vergeleken met andere m-itx borden? Hoewel ie natuurlijk wel wat meer opties biedt. Blijft toch benieuwd naar meer metingen van mensen hier. Ik zag dat Mux ook op zoek was naar een exemplaar om te testen. Lijkt me interessant resultaten te zien na optimalisaties voor een laag verbruik, onder verschillende os'en, misschien ook met 1,35 volt geheugen gezien dit artikel en ook met een andere voeding zoals bijvoorbeeld de 360w Seasonic._Arthur schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:35:
[...]
26Watt idle ja.
Zie verder mijn reactie hier: _Arthur in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
Jammer dat ecc zo weinig ondersteunt wordt voor een wat lager budget, zeker in m-itx.
Nope. Wil je er een doneren aan een goed doel? By which I mean me!!FireDrunk schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:51:
Heb je een Q87T?
Nope, dit is het enige en ja, het is veruit het interessantste bord qua prijsstelling. Dat maakt een hoop goed. Ik vind het dan ook erg moeilijk om het bord af te schrijven - onder de streep is het waarschijnlijk alsnog de beste keuze voor een hoop mensen.Bolletje schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:49:
Heb je nog meer thin-ITX-moederborden in de vergelijking? Volgens mij is de Asus H81T namelijk één van de goedkoopste. Andere thin-ITX-moederborden zijn al gauw 20 euro duurder, al dan niet meer.
Ik meet hoeveel stroom er op de 19V binnenkomt. Bij de non-thin borden (=met ATX connector) meet ik met MADPSU.En wat bedoel je precies met de meten 'achter de voeding'?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Maar in die zin neem je toch het verlies van de DC-DC-omzetting mee in het verbruik? Nu valt te beargumenteren dat dat verwaarloosbaar is ten opzichte van het geheel. Desondanks kan het nog wel impact hebben (zie claimed efficineicy van de picoPSU's; daar weet jij denk ik meer over wat het verlies is). Anderzijds kan je grote winsten boeken met 19V ingangsspanning t.o.v. 12V (http://www.jonnyguru.com/...views&op=Story10&reid=207).mux schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:23:
[...]
Ik meet hoeveel stroom er op de 19V binnenkomt. Bij de non-thin borden (=met ATX connector) meet ik met MADPSU.
@ cj1
Een PCI-e-slot wordt doorgaans niet benut bij het gros van de systemen die in dit topic voorbij komt. Het verschil tussen netwerkchips is misschien ook minder relevant. Wat ik als meest noemenswaardige punt zie is dat de Asus slechts twee normale SATA-aansluitingen heeft. Je bent in die zin beperkt, wat de Asrock H81M-ITX ook wel heeft, maar de B85M-ITX weer oplost.
Het grote voordeel met de Asus H81T is dat je je kan wenden tot reguliere 19V adapters die een hoge efficiëntie hebben. Bij de Asrock H81M-ITX moet je nog investeringen doen in een ATX-voeding óf een picoPSU met bijbehorende adapter. Uiteindelijk kan je dan dus nog duurder uitkomen wil je hetzelfde verbruik realiseren. Het verbruik van de andere onderdelen, naast het moederbord dus, zitten namelijk nog niet in de waardes en moet nog eens gedeeld worden door de efficiëntie.
Er is ook een aantal erg compacte kastjes verkrijgbaar (Silverstone PT13 of de fanless Akasa Euler), maar omdat voor zover ik weet alle thin ITX bordjes met twee IO shields komen kan je elke normale ITX kast gebruiken.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,95 | € 33,95 |
1 | Asus H81T | € 66,55 | € 66,55 |
1 | Cooler Master NA 90 | € 24,50 | € 24,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 125,- |
Weet iemand of je met de meegeleverde sata (bij de H81T) power kabel 2 disks kan aansluiten?
Ik heb 2x 2,5" diskjes al liggen die ik in raid1 wil gaan draaien.
de nuc draait dan ook van 19v met een laptop adapter en heeft een ultrabook cpu.
Probleem is dan alleen harde schijven, volgens mij kan de adapter er niet meer dan 1/2 hebben. Zou je misschien een pico psu'tje kunnen gebruiken samen met wat harde schijven op thunderbolt?
Let op dat de Celeron nog niet op de supported CPU lijst van de H81T staat (http://support.asus.com/c...nguage=en&p=1&s=45&m=H81T), dus je hebt kans dat het bordje niet POST met die CPU. De Q87T ondersteunt die CPU wel, dus het lijkt me een kwestie van tijd.nhimf schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:41:
Ik denk dat dit, als basis, het gaat worden:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 33,95 € 33,95 1 Asus H81T € 66,55 € 66,55 1 Cooler Master NA 90 € 24,50 € 24,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 125,-
Weet iemand of je met de meegeleverde sata (bij de H81T) power kabel 2 disks kan aansluiten?
Ik heb 2x 2,5" diskjes al liggen die ik in raid1 wil gaan draaien.
Besteld!Rayures schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:59:
Voor de geïnteresseerden:
Voltcraft Energy Monitor 3000, €29,99. Bij Conrad, tot 23:59.

Even niets...
Een NUC is mijns inziens relatief duur voor wat je krijgt. In de meeste NUCs past slechts een msata ssd. Er zijn ook NUCs waar 1 2,5" disk in past, bijvoorbeeld pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) (met 2.5" hdd space) Core i3-4010U.Nutral schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:48:
Iemand wel eens gekeken naar een nuc? ongeveer 7w idle volgens mij gemeten op het stopcontact, meestal zijn de metingen van anandtech wel goed: http://www.anandtech.com/...-d54250wyk-ucff-pc-review
de nuc draait dan ook van 19v met een laptop adapter en heeft een ultrabook cpu.
Probleem is dan alleen harde schijven, volgens mij kan de adapter er niet meer dan 1/2 hebben. Zou je misschien een pico psu'tje kunnen gebruiken samen met wat harde schijven op thunderbolt?
Qua prijs is de aankomende pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYK interessant. Dual core Celeron (bay trail Atom cores), 1x SATA, geen msata, inclusief gbit lan en wifi-n voor ongeveer 135 euro. Leuk als HTPC.
Was het niet voornamelijk de 4000 die betrouwbare / accurate metingen gaf?Rayures schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:59:
Voor de geïnteresseerden:
Voltcraft Energy Monitor 3000, €29,99. Bij Conrad, tot 23:59.
Edit: 3000 ook goed, mist alleen de logger functie ten opzichte van de 4000.
[ Voor 8% gewijzigd door Patatjemet op 28-01-2014 10:42 ]
- raid does not fix stupid -
Voltcraft Energy Logger 4000 voor 29,99 tot 23:59
[ Voor 51% gewijzigd door WiD op 28-01-2014 10:45 ]
Noooo
ora et labora
Ik hoor net dat een collega van mij dit bordje heeft met de G1830 dus dit lijkt me geen probleem. Tevens heeft hij ook geantwoord dat de sata power minstens 2 disks kan voorzien van stroom.TheByteBoy schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:15:
[...]
Let op dat de Celeron nog niet op de supported CPU lijst van de H81T staat (http://support.asus.com/c...nguage=en&p=1&s=45&m=H81T), dus je hebt kans dat het bordje niet POST met die CPU. De Q87T ondersteunt die CPU wel, dus het lijkt me een kwestie van tijd.
Straks maar eens de boel bestellen :-)
Sinds Supermicro support nogal strikt is geworden in het ondersteunen van uitsluitend gevalideerde hardware en vervolgens - bijvoorbeeld voor een X9SCL moederbord - het onmogelijk is om één van de daarvoor gevalideerde - in dit voorbeeld 1 of 2GB, 1.5V, 1066 of 1333 - geheugenmodules in Nederland te kopen, dan wordt het steeds minder werkbaar met Supermicro.Patatjemet schreef op maandag 27 januari 2014 @ 15:19:
[...]
Het supermicro ( A1SAi-2750F ) bordje met de avaton c2750...
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
[ Voor 8% gewijzigd door smeerbartje op 28-01-2014 13:13 ]

Ik heb een X9SRL-F met daarop 16 GB ECC Reg reepjes uit een HP BL460c G6 die allemaal single-bit ECC errors geven als ik alle 8 de sloten vol stop. Ben nu de reepjes één voor één aan het mem-testen, heb er al 6 gehad (5 passes ieder, 0 errors, ook in System Event Log in BIOS niet).
Ik kreeg Windows 7 en Windows 8 niet geïnstalleerd met 128 GB RAM, met 64 BG wel, en 96 GB hing het geheel na een tijdje. FreeNAS werkt wel gewoon, alleen wordt je dan doodgegooid met single bit errors.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Nog even afgezien van het feit dat ECC SODIMM je je linkernier kost. Ik zou dat links laten liggen, zo'n bord.Paul schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:16:
Is Supermicro zo strict met support dan? Op de website staat alleen 'tested', niet 'compatibilty' of 'supported'. En de 'tested'-lijst is bijzonder kort / karig
SODIMM 8 GB PC-12800 ECC pricewatch: Kingston ValueRAM M1G64KL110
DIMM 8 GB PC-12800 ECC pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LE11/8EF
Voor dat verschil koop ik geen nieuwe nier...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als die D2500HN vergelijkbaar is met pricewatch: Intel Desktop Board DN2800MT (retail boxed) , dan mag je hopen dat er drivers voor zijn. Op Intel's forum zijn er aardig wat topics over het gebrek aan (werkende) drivers voor de GPU van die plank, gaat om een GMA 36** series GPU, wat de D2500HN ook lijkt te hebben.smeerbartje schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:10:
Ik twijfel om een NM10 bordje aan te schaffen, bijvoorbeeld de Intel D2500HN. Alleen nu lees ik overal dat NM10 chipsets nogal problemen opleveren met Linux (ik wil Ubuntu server gaan draaien). Hoe is jullie ervaring hiermee? Zijn er leuke Mini-ITX alternatieven? Is de NM70 chipset bijvoorbeeld beter ondersteund?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
En voor de Duitse geïntereseerden:WiD schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:40:
Voor de Belgische geïnteresseerden:
Voltcraft Energy Logger 4000 voor 29,99 tot 23:59
Voltcraft Energy Logger 4000
Even niets...
Zo dat is goed nieuws, eindelijk!DarkFire1985 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:59:
[...]
En voor de Duitse geïntereseerden:
Voltcraft Energy Logger 4000
En ik kan hem naar een Duits adres laten verzenden.
Ik kan er maximaal 4 in één keer bestellen, dus als nog iemand er één wil, laat het even weten. Dan kan ik hem weer binnen Nederland doorsturen, ik verstuur wel alleen aangetekend, als ik me niet vergis is dat € 8,05 bij tante post.
Wel nog vanavond iets laten weten voordat de aanbieding foetsie is.....
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Thanks; is er uberhaupt één bordje (formaat mini-itx) dat wél geschikt is voor Linux én passief gekoeld is? Zou ik namelijk gelijk aanschaffen.Raven schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:34:
[...]
Als die D2500HN vergelijkbaar is met pricewatch: Intel Desktop Board DN2800MT (retail boxed) , dan mag je hopen dat er drivers voor zijn. Op Intel's forum zijn er aardig wat topics over het gebrek aan (werkende) drivers voor de GPU van die plank, gaat om een GMA 36** series GPU, wat de D2500HN ook lijkt te hebben.
De Asrock B85M-ITX met G1820 onder FreeBSD mag ik hopen?mux schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:19:
Het lijkt erop dat ik te weinig tijd ga hebben om de bordjes die ik aan het testen ben, ook onder Linux en FreeBSD te testen. Ik denk dat ik daarom maar één of twee bordjes daarmee test (de 'beste' bordjes), en de rest puur enkel onder Windows test.
AMD? Nooit echt overwogen... zijn die dingen snel dan? Ik zie in de spec 1 ghz staan, is dit ding (in gebruik) vergelijkbaar met een Intel Celeron 1037U (1,8GHz)?
Ik verwacht dat de Celeron een stuk sneller is.
Even niets...
Verwijderd
Welke hardware gebruik je, en hoeveel watjes verstookt die (ongeveer)?Opperpanter2 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:26:
[...]
Ik draai een iets zwaardere server ook op 90w pico. Nooit problemen. 3x3.5 1x2.5 1xssd 3casefans.
Hij had op mij gereageerd.Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 08:58:
[...]
Welke hardware gebruik je, en hoeveel watjes verstookt die (ongeveer)?
Ik heb het volgende in bestelling staan, de 3x3TB en de SSD had ik al.
Als ik dat nu had moeten bestellen was dat de m5 ssd geworden en de 4TB hitachi's.
Hij gaat voor mij als fileserver dienen ter vervanging van mijn NAS en als test omgeving met behulp van Hyper-V.
Ik had al goede ervaringen met 16GB ram, 1 SSD (data deduplication) en Celeron G530.
Kon 10 virtuele machines met gemak tegelijkertijd draaien (exchange 2010 omgeving met server 2008)
En door de data dedup gebruikte ik hier slecht 60GB aan opslag voor dacht ik.
Link voor activeren data deduplication in windows 8:
http://weikingteh.wordpre...duplication-in-windows-8/
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,95 | € 33,95 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 66,90 | € 66,90 |
3 | WD Green WD30EZRX, 3TB | € 96,95 | € 290,85 |
1 | Cooler Master Elite 130 | € 42,47 | € 42,47 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU | € 130,70 | € 130,70 |
1 | Mini-box picoPSU 90 | € 32,85 | € 32,85 |
1 | Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V) | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Crucial m4 SSD 2.5" 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 629,67 |
[ Voor 7% gewijzigd door Sinned123 op 29-01-2014 09:33 ]
Ik denk eerder aan een onontdekte prijsfout dan een aanbieding.psy schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:39:
[...]
Zo dat is goed nieuws, eindelijk!![]()
En ik kan hem naar een Duits adres laten verzenden.
Ik kan er maximaal 4 in één keer bestellen, dus als nog iemand er één wil, laat het even weten. Dan kan ik hem weer binnen Nederland doorsturen, ik verstuur wel alleen aangetekend, als ik me niet vergis is dat € 8,05 bij tante post.
Wel nog vanavond iets laten weten voordat de aanbieding foetsie is.....
Hij staat er namelijk al even, 9 januari heb ik er één besteld en paar dagen later geleverd gekregen.
Gezien ik in Duitsland woon, is verzending naar een Duits adres ook geen enkel probleem natuurlijk.
Nadat ik hem had besteld was hij wel even verdwenen van de site maar een dag later was hij weer terug.
Als laatste, getgoods.de is onderdeel van Conrad. Je krijgt namelijk een factuur etc. van Conrad meegeleverd.
De webshop getgoods.de is inderdaad afgelopen december door Conrad overgenomen,en ook bijvoorbeeld voelkner is eigenlijk gewoon een (meestal iets gunstiger geprijsde) Conradfaçade
Geachte heer ...,
We zijn verheugd u te melden dat uw bestelling bij Conrad.nl klaar is gezet
voor verzending. Onze orderverwerkers hebben de volgende van de door u
bestelde producten bij elkaar gezocht in ons magazijn in Zuid-Duitsland.
Potverdikkeme
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Rhàshan - Aditu Sunlock
BTW.. mn servertje doet nog niks. FreeBSD en Ubuntu 12.04 hebben onvoldoende gpu support en 13.10 boot naar een zwart scherm. Het schiet ook niet echt op met maar een uurtje tijd per dag
Je zou bijna windows gaan draaien..
Welk moederbord gebruik je?yeehaw schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 20:52:
Ik bedoelde inderdaad dat onze aanbieding veel slechter is en het uit hetzelfde magazijn komt.
BTW.. mn servertje doet nog niks. FreeBSD en Ubuntu 12.04 hebben onvoldoende gpu support en 13.10 boot naar een zwart scherm. Het schiet ook niet echt op met maar een uurtje tijd per dag.
Je zou bijna windows gaan draaien..
Verwijderd
1 | Gigabyte GA-C1037UN-EU | € 76,58 | € 76,58 |
1 | WD Green WD20NPVX, 2TB | € 131,65 | € 131,65 |
1 | Mini-box M350 | € 0,- | € 0,- |
1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 33,50 | € 33,50 |
1 | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 48,50 | € 48,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 290,23 |
Nu zit ik alleen nog met de volgende vragen:
- Past dit alles in de M350 mini-box?
- Wordt zonder extra koeling (fans) de boel niet te warm?
- Ik las in een opmerking bij het introductie artikel (van het moederbord Gigabyte GA-C1037UN-EU) op tweakers.net dat de LAN/Ethernet aansluitingen via USB(???) aan het moederbord bevestigd zijn en dat dat behoorlijk ten koste gaat van je netwerk snelheid. Klopt dit? En zo ja hoeveel zou dat dan schelen?
- Ik kan bijna nergens iets over de voeding terugvinden, dus bij deze de vraag of deze huidige voeding geschikt is voor deze configuratie...?
- Ik zou hier graag Ubuntu server op willen draaien? Weet iemand of dit mogelijk is (ook ivm genoemde problemen mbt afwezigheid van de juiste (graphic) drivers voor Intel chipsets binnen Linux distro's?
2. Durf ik niet te zeggen, maar je kunt altijd nog kijken of je er een dunne Scythe fan bij kunt plaatsen.
3. Dat zou waardeloos zijn, maar ik ben zoiets niet tegengekomen. Gewoon 2x een Realtek RTL8111F.
4. Voeding zal volstaan. Dit gaat zeker weten geen 50-60W verstoken, dat gaat nooit passief.
5. Je kunt wellicht een probleem krijgen met het uitschakelen van de IGP. Maar terminal spul moet gaan.
Als het echt via USB 3.0 zou lopen, dan kost dat iets (niet teveel) qua latency en meer energie ten opzichte van een chip op een moederbord. Het is op zich nog geen reden om het niet te kiezen omdat veel van de verkrijgbare NIC insteekkaartjes ook meer energie zouden kosten.
Ubuntu schijnt het bord prima te ondersteunen volgens een review op Amazon.
Al met al een interessante configuratie. Ik ben benieuwd wat voor verbruik je met deze configuratie gaat halen.
[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 30-01-2014 01:13 . Reden: met zekerheid geen Ethernet via USB ]
Ik ben namelijk op zoek naar een (zuinig) bordje voor een fileserver. Maar dan zijn het aantal SATA poorten wel belangrijk. En daar heb je nu net iets meer keuze bij de micro-atx plankjes.
@mux, heb je ook een paar micro-ATX bordjes opgenomen in je test ? (ASRock B85M en MSI B85M-E45, ASRock H87M, MSI H87M-E35 lijken me interessante bordjes)
Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je dit nagaan? Ik heb trouwens ook nog nooit gehoord dat een netwerkkaart z'n aansluiting haalt uit een intern USB poortje toch?SndBastard schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:42:
Ik heb ook eerder verhalen gelezen over de zinloze netwerk aansluitingen van dit bordje. Schijnbaar aangesloten via USB. Mocht dat zo zijn, dan zijn ze theoretisch begrenst op 300MBit ipv 1000, maar of het op de latency nog impact heeft durf ik niet te zeggen. Ik zou het in ieder geval even grondig nagaan voor aanschaf. Deze is om die reden uit mijn eigen winkelmandje gegaan.
[ Voor 9% gewijzigd door smeerbartje op 30-01-2014 12:56 ]
Zou er nog een procentje voordeel of nadeel te verwachten zijn met de Asrock B85M Pro4 tov de B85M? De Pro4 heeft twee DIMM sloten meer en een Intel PHY (ipv een Qualcom PHY op de B85M).mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:44:
Ik kan wel voorzichtig hinten uit andere ervaringen dat de ASRock B85M aanbevolen is uit het lijstje dat je noemt - als het om zuinigheid gaat.
Alleen al het feit dat de Pro4 uitvoering een Intel NIC heeft zou voor mij reden zijn om die te pakken.tsjoender schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:11:
[...]
Zou er nog een procentje voordeel of nadeel te verwachten zijn met de Asrock B85M Pro4 tov de B85M? De Pro4 heeft twee DIMM sloten meer en een Intel PHY (ipv een Qualcom PHY op de B85M).
Ik denk dat er qua verbruik weinig verschil is. De Intel chip heeft een TDP van 0.5 watt overigens... Daar kan niet veel meer vanaf lijkt me.
If it ain't broken, tweak it!
De Pro4 had ik al in het vizier voor mijn volgende build, dus bij dezen heb ik mijn keus gemaakt! Thanks!mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:24:
Ik denk op een afstandje gekeken dat de pro4 zelfs wat zuiniger zal zijn. Die qualcomm atheros NICs hebben een relatief hoog idle-verbruik, terwijl de intel NICs onmeetbaar weinig verbruiken (idle, EEE).
Op de B85M-ITX zag ik dat EEE standaard niet enabled is in de driver settings, wellicht maakt het verschil.mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:24:
Ik denk op een afstandje gekeken dat de pro4 zelfs wat zuiniger zal zijn. Die qualcomm atheros NICs hebben een relatief hoog idle-verbruik, terwijl de intel NICs onmeetbaar weinig verbruiken (idle, EEE).
zou kunnen, had de asrock lan driver ( Atheros Lan driver ver:2.1.0.21 ) erop gezet, omdat het zoeken naar een downloadsite van Qualcomm mij te lang duurde....mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:56:
Bij mij stond hij standaard op 'Auto'. Misschien een verschil in de drivers?
Je hebt zeker geen Raspberry Pi?smeerbartje schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:47:
[...]
Ik heb trouwens ook nog nooit gehoord dat een netwerkkaart z'n aansluiting haalt uit een intern USB poortje toch?
Oke, dan kan ik die keuze vast maken om waarschijnlijk voor de pro4 te gaan. Mijn post staat inmiddels een paar pagina's terug maar helaas nog geen feedback gehad. (stel ik de verkeerde vragen?)mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:24:
Dus een kleine quote van mezelf:
Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:59:
Ik ga denk ik toch binnen een korte periode een systeem aanschaffen. Dit is wat ik ermee wil doen:
- Opslag van belangrijke bestanden (foto's en documenten) waar een backup van wordt gemaakt op een 2e schijf (wel in hetzelfde systeem, het is niet anders..)
- File server voor films en series zodat ik deze lokaal via een tv (Samsung UE46ES5500) en via internet kan benaderen. (dit is belangrijk voor de cpu toch of deze wel of niet moet decoderen? Ik weet niet of dit wel of niet het geval is)
- Draaien van XBMC (heel sporadisch) Ik weet niet in hoeverre dit kan samenwerken met een server. Zag het wel al een paar keer voorbij komen in dit topic. (Zou dit eventueel remote kunnen worden opgestart via een XBMC remote app op een smartphone? Of moet dit continu draaien dan?)
- IPTV op je HTPC
CPU
http://tweakers.net/price...;362321;348265/categorie/
Eerder werden een van deze drie aangeraden. (G1820, G1830 en G3220) Zijn dat nog steeds de top 3 waar ik het beste uit kan gaan kiezen? Hoe kan ik vervolgens mijn keuze hierin afstemmen? Buiten het kleine verschil in kloksnelheid zijn ze nagenoeg gelijk (op de GPU frequentie en CPU cache level na tussen de G1820/G1830 en de G3220 wat voor mijn gevoel minimaal lijkt)
Geheugen
Klopt het dat 4GB (ruim?) voldoende zal zijn voor mijn gewenste taken?
Moederbord
Ik hoef geen klein formaat moerbord, dus die ITX bordjes die ik vaak voorbij zie komen zijn voor mij niet noodzakelijk. Is dit moederbord dan ook nog steeds de beste keuze?
pricewatch: ASRock B85M Pro4
PSU
Hiervoor wordt een PicoPSU aangeraden. Omdat ik sinds mijn vorige post nog niet veel wijzer hierover ben geworden zal ik mijzelf even quoten
#####quote#####
Hoe kan ik op pricewatch een overzicht van pico psu's vinden? Als ik zoek op pico krijg ik er maar 12 te zien (van mini-box) en als ik bij series PicoPSU selecteer maar 10 (ook van mini-box). Lijkt mij dat er meer moeten zijn toch?
Ook kan ik nu maar tot maximaal 150W. Ik heb geen idee of dat voldoende is, 2 schijven samen verbruiken ongeveer 12W denk ik? (De WD30EFRX 4.1W maar als ik hier nog ergens een andere schijf heb liggen die ik wil gebruiken zal die waarschijnlijk niet zo zuinig zijn. Maar die gaat dan toch maar 1 keer per dag of per paar dagen aan ofzo) CPU 55W. Geheugen en moederbord heb ik geen idee van. Die zouden dan samen ruim 80W mogen verbruiken als mijn beredenering klopt. Maar dat zal dan waarschijnlijk makkelijk binnen die 80W passen? (Ik heb alleen ooit lang geleden een desktop samengesteld, dus deze waardes klinken erg laag in mijn ogen)
#####/quote#####
Als ik jouw quotes nog eens doorlees, dan spreekt er niet heel veel uit wat je zelf al hebt gedaan aan uitpluizen in de materie. Je hebt in ieder geval al goed begrepen dat het bij de keuze van de CPU veel uitmaakt of die transcoding moet doen of niet. Voor alleen bestanden aanbieden op een LAN volstaat zelfs een single core Sempron 1250 CPU weet ik uit ervaring bij mijn huidige NAS. Daarbij heb ik ook 4GB en dat volstaat prima. Ik doe vergelijkbare taken als die jij beschrijft, maar mijn setup doet niets aan transcoding. In de woonkamer staat een ION gebaseerde PC die over het netwerk (via NFS) de media benaderd op mijn NAS. Voor de transcoding zou ik voorstellen dat je nog eens verder inleest. Je kunt bijvoorbeeld kijken wat men adviseerd in het XBMC topic.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:43:
[...]
Oke, dan kan ik die keuze vast maken om waarschijnlijk voor de pro4 te gaan. Mijn post staat inmiddels een paar pagina's terug maar helaas nog geen feedback gehad. (stel ik de verkeerde vragen?)
Dus een kleine quote van mezelf:
[...]
Er zijn heel veel voorbeelden in dit topic van wat je door een PicoPSU kunt laten voeden en vanaf wanneer je beter een zwaardere voeding kan pakken. Jouw voorbeeld met twee harde schijven gaat in ieder geval prima werken op een 150XT en ik denk zelfs nog wel op een 80W uitvoering van de PicoPSU. Het klopt dat niet alle PicoPSU in Pricewatch staan. Geen idee waarom. Verschillen in efficientie tussen de Pico's is klein. Zoek maar eens op posts van Rayures in dit topic en dan zie je een mooi overzichtje. Dus ook al staan ze niet allemaal in Pricewatch er staat vast wel eentje tussen die geschikt is voor jouw doel.
[ Voor 9% gewijzigd door tsjoender op 30-01-2014 19:47 ]
ikzelf met een tabeltsjoender schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:42:
[...]
Er zijn heel veel voorbeelden in dit topic van wat je door een PicoPSU kunt laten voeden en vanaf wanneer je beter een zwaardere voeding kan pakken. Jouw voorbeeld met twee harde schijven gaat in ieder geval prima werken op een 150XT en ik denk zelfs nog wel op een 80W uitvoering van de PicoPSU. Het klopt dat niet alle PicoPSU in Pricewatch staan. Geen idee waarom. Verschillen in efficientie tussen de Pico's is klein. Zoek maar eens op posts van Rayures in dit topic en dan zie je een mooi overzichtje. Dus ook al staan ze niet allemaal in Pricewatch er staat vast wel eentje tussen die geschikt is voor jouw doel.

mrmrmr met een tabel (andere opzet)

(error bars heb ik nog niet toegevoegd, die komen er nog aan)
Dit zijn de moederborden die ik totnogtoe heb getest onder Windows. Dit is met:
- Celeron G1810 of geïntegreerde processor (waar toepasselijk) + boxed koeler
- 4GB 1.5V DDR3 SODIMM of 8GB 1.35V DDR3 Crucial Ballistix ULP
- Crucial m4 256GB op een mSATA->SATA adapter, waarvan het eigenverbruik is afgetrokken van de totaalmeting
- USB muis en toetsenbord
- Als je zuinig wil zijn, koop dan nooit een embedded bord of bord met geïntegreerde CPU. Ze scoren allemaal bar slecht, het lijken wel producten uit 2009.
- Het enige MoDT (mobile on desktop) bord in de line-up (Asus C8HM70-I) geniet weinig van zijn zuinige processor; het idle-verbruik van de rest van het bord is daar te hoog voor.
- De Asus H81T heeft een groot probleem met het BIOS of de drivers. Ik heb meer dan een dag zitten klooien met drivers en ik blijf dit vreemde fenomeen houden: met scherm uit is het verbruik acceptabel, maar zodra het scherm aangaat schiet het verbruik gigantisch omhoog. Na een reinstall van Windows bleef het verbruik ook met scherm uit boven de 12W DC (!!), en geen driver of setting scheen dit te veranderen. Erg zonde, ik weet niet wat ik hiermee aanmoet. Het is een interessant bordje vanwege de lage prijs en de 19V-aansluiting (wat een picopsu uitspaart), maar met zo'n hoog verbruik is het geen aanrader.
- ASRock rulez.
Volgende bordjes die op de pijnbank worden gelegd:
- ASRock B85M Pro 4
- ASRock H87M Pro 4
- ASRock H81M-DGS
Met veel dank aan xmen!
Hierbij zou ik ook nog graag opnieuw een oproep willen doen: heb je interessante moederborden (vanuit zuinige server-oogpunt) die je een paar weekjes kunt missen? Ik wil hem graag doormeten! Specifiek heb ik deze wishlist:
- ASRock C2550D4I/C2750D4I
- Gigabyte H81TN
- Een recent AMD-bord (+AMD CPU)
- Gigabyte GA-C1037UN-EU
- (he sphere, wilde je mij nog je ASRock B75 pro3-m sturen?)
Ik zal zo'n bordje maximaal 3 weken van je lenen. Wanneer ik iets stukmaak vergoed ik dat uiteraard.
Goed bezig! en super dat je de eerste resultaten post! Jammer dat er nog geen FreeBSD (ZFS!) resultaten bij zijn. Komen die nog?mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:19:
[...]
Volgende bordjes die op de pijnbank worden gelegd:
- ASRock B85M Pro 4
- ASRock H87M Pro 4
- ASRock H81M-DGS
[...]
En ik ben erg benieuwd hoe de Asrock B85M Pro4 het doet tov de ITX. Die intel nic is toch wel een enorme pre van de Pro4.
Ik ga wel Linux/BSD-tests draaien op de tweede batch moederborden. En misschien nog op de H81T (hoewel ik inmiddels zo gefrustreerd ben met dat bord dat ik hem waarschijnlijk nog voor die tijd retour stuur... Ik had niet verwacht dat hij zo inefficiënt zou zijn). Gezien we nog steeds te maken hebben met dezelfde chipsets en ruwweg dezelfde randapparatuur (intel en realtek NICs met name) zou dat vergelijkbare resultaten moeten geven.
Asrock komt ook met een Thin Mini-ITX:
http://www.asrock.com/mb/Intel/H81TM-ITX/index.nl.asp
[ Voor 43% gewijzigd door audiojunk op 31-01-2014 00:14 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ik zie dat je bij de tests Crucial Ballistix geheugen hebt gebruikt. Je geeft aan dat je de ULP variant gebruikt, die kan ik niet vinden, maar wel de Sport VLP. Is dat dezelfde? Je hebt ooit al eens gemeten dat er vrijwel geen verschil in idle verbruik is tussen een of twee geheugenmodules. Heb je deze modules gekozen omdat een low voltage variant toch nog een beetje gunstiger scoort? Of maakt het vrijwel niets uit vergeleken met geheugen op 1,5V?
Het enige wat ik in het BIOS doe is:audiojunk schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:48:
Mooie resultaten mux, is dit met bios tweaks of gewoon standaard?
Asrock komt ook met een Thin Mini-ITX:
http://www.asrock.com/mb/Intel/H81TM-ITX/index.nl.asp
- zorgen dat de fanspeed altijd hetzelfde is
- indien nodig: DIPM (Asus: 'aggressive link power management') en DRAM tristate aanzetten
- C6/C7/C7s aanzetten
Verder houd ik het standaard. En dat ASRock bord wil ik wel uitproberen, hoewel: waarom geen mSATA?! Elk ander thin ITX bord heeft mSATA!
Pardon, VLP inderdaad (very low profile). Het is eerlijk gezegd het enige geheugen dat ik heb liggen. Het maakt niet uit voor het energiegebruik van het geheugen zelf, maar wel soms voor het verbruik van andere componenten die aan de DRAM VRM hangen. Echter, ik heb ze om die reden ook op 1.5V getest en geen van de borden liet een significant (meer dan mijn meetfout) verschil zien in verbruik.tsjoender schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:37:
Mooie eerste resultaten mux! Helemaal mooi dat je straks ook de Asrock B85M Pro4 gaat testen onder Linux. Zo wil ik 'm straks ook inzetten en ben benieuwd naar jouw resultaten.
Ik zie dat je bij de tests Crucial Ballistix geheugen hebt gebruikt. Je geeft aan dat je de ULP variant gebruikt, die kan ik niet vinden, maar wel de Sport VLP. Is dat dezelfde? Je hebt ooit al eens gemeten dat er vrijwel geen verschil in idle verbruik is tussen een of twee geheugenmodules. Heb je deze modules gekozen omdat een low voltage variant toch nog een beetje gunstiger scoort? Of maakt het vrijwel niets uit vergeleken met geheugen op 1,5V?
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 31-01-2014 10:11 ]
Misschien in de toekomst een SSD op de mini PCIe.mux schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:10:
[...]
Verder houd ik het standaard. En dat ASRock bord wil ik wel uitproberen, hoewel: waarom geen mSATA?! Elk ander thin ITX bord heeft mSATA!
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
[ Voor 12% gewijzigd door mux op 31-01-2014 10:26 ]
Het antwoord van Mini-Box op de vraag "What is the 1 second peak load (A) for 12V and 5V for picoPSU-160-XT?":mux schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:22:
De 12V moet op een picopsu nog door een MOSFET en wat printspoortjes heen, en dit is allemaal erg krap bemeten. De MOSFET wordt voelbaar heet als je er 10A doorheen gooit, en moet eigenlijk met een fannetje gekoeld worden dan.
Is very possible that it will survive 1 second at 12A. The LM2642 controller doesn't have current feedback. The Mosfet by itself can commute 12.5A and theoretically it can survive 1 second at 12A but all depends on the temperature, knowing that it doesn't have additional cooling.
Het lag los te slingeren op tafel, heb het met een seasonic g360 ingebouwd in een oude codegen kast. Ik kan hem dinsdagmiddag/avond langsbrengen?mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:19:
- (he sphere, wilde je mij nog je ASRock B75 pro3-m sturen?)
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,46 | € 49,46 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 66,- | € 66,- |
3 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 106,94 | € 320,82 |
1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 66,55 | € 66,55 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 22,95 | € 22,95 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU | € 123,90 | € 123,90 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 62,80 | € 62,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 763,48 |
Als besturingssysteem heb ik gekozen voor Nas4free, perfect geschikt voor het doel (streaming, usenet, torrent, zfs,...).
Na het wijzigen van een aantal settings in bios (onboard audio/hdmi/lan uit; fans op silent mode) en in nas4free (power mode op adaptive; spindown hd's) kom ik idle uit op 25w (gemeten met ELV Energy Master Basic 2).
Ik had verwacht om met deze configuratie toch een pak lager uit te komen qua verbruik, zeker als ik de waarden hierboven zie met hetzelfde mobo. Ligt dit aan het gebruik van Nas4free in plaats van windows?
Alle tips zijn welkom om het verbuik nog te verlagen!
Er zitten maar liefst 3 ventilatoren in jouw kast. Tenzij de kast slecht ontworpen is zou je toe moeten kunnen met alleen de ventilator op de processor en die van de voeding.
Voor normale extra kastventilatoren kun je een lager verbruik bereiken door hem op een lager voltage aan te sluiten (bijvoorbeeld 3.3V of 5V in plaats van 12V). In jouw geval kunnen ze waarschijnlijk beter helemaal worden afgesloten.
Met Windows 8.1 kun je waarschijnlijk lager uitkomen. Fabrikanten doen hun best om op dat platform goed te scoren en Microsoft helpt met het driver certifcatieproces.
Dit maakt geen verschil, verbruik blijft nagenoeg gelijk. Met de schijven in werking ligt het verbruik op 36w. Ik dacht dat die schijven +/- 4w per stuk verbruiken dus dit kan kloppen.GioStyle schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 21:28:
Meet eens voor de grap zonder de harde schijven aangesloten.
Dit ga ik vanavond eens proberen. Ik vermoed inderdaad dat hier meest winst te halen is. Idle temp van CPU is nu 35°C en van de hd's 28°C. Ik vraag me alleen af of het een goed idee is om de 3 casefans volledig uit te zetten. De kast is vrij klein en ik heb het gevoel dat alles nogal snel warm kan worden zonder fans??mrmrmr schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 21:53:
Probeer de fan controller er tussen uit te halen, die verbruikt ook. Dat kun je ook voelen, de controller wordt warm. Als een weerstand wordt gebruikt om minder rpm's te krijgen, zorgt dat niet voor minder energieverbruik.
Er zitten maar liefst 3 ventilatoren in jouw kast. Tenzij de kast slecht ontworpen is zou je toe moeten kunnen met alleen de ventilator op de processor en die van de voeding.
Voor normale extra kastventilatoren kun je een lager verbruik bereiken door hem op een lager voltage aan te sluiten (bijvoorbeeld 3.3V of 5V in plaats van 12V). In jouw geval kunnen ze waarschijnlijk beter helemaal worden afgesloten.
Met Windows 8.1 kun je waarschijnlijk lager uitkomen. Fabrikanten doen hun best om op dat platform goed te scoren en Microsoft helpt met het driver certifcatieproces.
Dit stond allemaal op auto in Bios. Dacht dat het wel goed was zo. Ondertussen heb ik alles aangezet, ik wacht nog even voor de resultaten.mux schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 22:05:
Heb je in het BIOS C-states aangezet t/m C7? Dat helpt ook een hoop.
24,5w met actieve schijven en 14,2w als ze naar idle gaan.
Dacht iets lager uit te komen, heb wel de 120mm casefan aanstaan.
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,50 | € 33,50 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 66,- | € 66,- |
2 | WD Green WD30EZRX, 3TB | € 96,95 | € 193,90 |
1 | Cooler Master Elite 130 | € 41,87 | € 41,87 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU | € 130,70 | € 130,70 |
1 | Mini-box picoPSU 90 | € 32,85 | € 32,85 |
1 | Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V) | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Crucial m4 SSD 2.5" 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 530,77 |
Ik moet nog kijken of ik het wat naar beneden kan brengen, maar ik ben er al best tevreden over
- pricewatch: MSI 785GM-E51
- pricewatch: AMD Athlon II X2 245 Boxed
- pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G
- pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
3.0 TB WD Green X 2
2.0 TB WD Green
1,5 TB Samsung en
2.0 TB Ecogreen Samsung
De bedoeling is om de 1,5TB disk volgend weekend te vervangen met mijn oude desktop SSD, aangezien de Wndows partitie maar 100GB is.
De server draait op Windows Server 2008 R2, disks gaan op sleep(20 min inactivity) en de CPU is teruggeklokt van 2,9ghz naar 1.7ghz + natuurlijk power saving, momenteel draait hij daarom op 800mhz.
Wat ik zelf kan bedenken om het verbruik te verminderen is het vervangen van de voeding. In dit topic heb ik al vaker gelezen dat de Be Quiet Pure Power allang is ingehaald qua performance en stroom verbruik en hij had ook issues met slechte condensators? Verder kan ik de 2 x 2GB memory sticks vervangen met 1 stick van 8GB low power.
Of is dit moederbordje+cpu het probleem en kan ik beter gaan kijken naar een Micro ATX setje?
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Rhàshan - Aditu Sunlock
Mijn ervaring met een AM2 CPU (Sempron 1250) was dat de frequentie terugklokken weinig verschil maakte. Undervolten maakte wel een aardig verschil (iets van 5W). Met Cool & Quiet kan dit dynamisch gedaan worden. Als ik undervolting deed in het BIOS, dan startte de PC niet meer op. Door het vanuit het OS dynamisch te doen werd het voltage verlaagd bij het terugklokken van de CPU. Voordeel is dan ook dat je de maximale CPU power houdt als die hard moet werken en dat ie het minste neemt als die toch idle is. Mijn server draait CentOS en ik gebruikte cpupowerd. Voor Windows zou je kunnen kijken naar RMclock of CrystalCPUID voor undervolting.Melkaz schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:25:
De server draait op Windows Server 2008 R2, disks gaan op sleep(20 min inactivity) en de CPU is teruggeklokt van 2,9ghz naar 1.7ghz + natuurlijk power saving, momenteel draait hij daarom op 800mhz.
Veel winst is er alleen niet te halen denk ik. De grootste klap maak je met een upgrade naar bijvoorbeeld een Haswell gebaseerde setup waarvan je in dit topic genoeg voorbeelden kunt vinden met verbruikscijfers erbij.
[ Voor 10% gewijzigd door tsjoender op 03-02-2014 12:59 ]
Maar de voeding kan ik misschien nu al beter vervangen?
Edit: Net even de server thuis overgenomen en de CPU is al undervolted.
Core VID: 1.050 V
Bedenk me net dat ik dit al gedaan had in 2011. Dus daar zal ik weinig tot geen winst gaan halen.
Kortom, ik ga alvast informatie winnen over een nieuwe voeding, 8 GB ram en het overzetten van de SSD en daarna plannen maken om te migreren naar een haswell setup of wat er dan allemaal op de markt is.
De oude hardware wordt dan ingezet als een ZFS backup server die 6 dagen in de week uit staat. Alleen wat extra ram nodig dan
[ Voor 50% gewijzigd door Melkaz op 03-02-2014 14:11 ]
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Die 60Watt is met alle disks aan?Melkaz schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:19:
Bedankt allemaal, overigens draait hij nu op ongeveer 60W.
Hoe heb jij Nas4free op die B85m-itx werkend gekregen? Gebruik je toevallig een aparte netwerkkaart? De Qualcomm Atheros AR8171 wordt namelijk nog niet ondersteundmillsart schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 21:16:
Een tijdje geleden heb ik - na lange tijd inlezen op dit forum - volgende setup aangekocht:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3220 Boxed € 49,46 € 49,46 1 ASRock B85M-ITX € 66,- € 66,- 3 WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB € 106,94 € 320,82 1 Fractal Design Node 304 Wit € 66,55 € 66,55 1 Scythe Shuriken Rev. B € 22,95 € 22,95 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU € 123,90 € 123,90 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 51,- € 51,- 1 Crucial 2.5" M500 120GB € 62,80 € 62,80 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 763,48
Als besturingssysteem heb ik gekozen voor Nas4free, perfect geschikt voor het doel (streaming, usenet, torrent, zfs,...).
Na het wijzigen van een aantal settings in bios (onboard audio/hdmi/lan uit; fans op silent mode) en in nas4free (power mode op adaptive; spindown hd's) kom ik idle uit op 25w (gemeten met ELV Energy Master Basic 2).
Ik had verwacht om met deze configuratie toch een pak lager uit te komen qua verbruik, zeker als ik de waarden hierboven zie met hetzelfde mobo. Ligt dit aan het gebruik van Nas4free in plaats van windows?
Alle tips zijn welkom om het verbuik nog te verlagen!
Ik zit met het probleem dat ik een Perc 5/i in het PCI-e slot heb hangen en dus geen netwerkkaart meer kwijt kan. Zou natuurlijk die Perc 5/i er uit kunnen halen (scheelt wat energie en warmte), maar dan zou ik ZFS moeten proberen.
Toch ook wel mooi om te lezen dat je 25Watt Idle haalt. Vind dat zelf niet een erg slechte prestatie.
www.ping-win.nl
De cpu_fan kan niet helemaal stil gezet worden, door een ondergrens in fan percentage ingebakken in de bios. Echter kan de chassis_fan dit wel en is deze gekoppeld aan cpu temp.
Dus cpu fan aansluiten op chassis_fan header, in bios 0% fan tot temp 50C, dan pas fan opstarten.
met windows power mode op power save start de fan eigenlijk nooit op, pas bij een cpu benchmark gaat deze draaien; semi-fanless systeem
[ Voor 11% gewijzigd door Rayures op 03-02-2014 16:41 ]
Dit topic is gesloten.