Weet je toevallig het verschil tussen AC en DC?
@gekke Gerrit,
Leuke site en je haalt er relevante info uit. De waardes die je hanteert als minimum (20%) kloppen ook met de certificeringen, maar gaan een beetje mank als je bedenkt dat een 35 wat server bij 20% gebruik van de voeding, een 180 watt voeding zou moeten hebben. Die zijn er niet en dat is wel het spectrum van dit topic (afgezien van de range in Picopsu constructies). De meeste voedingen beginnen bij 300 Watt en vragen dus om een belastingswaarde van tussen de 7 en 15%. Gelukkig worden steeds meer voedingen op die waardes getest en zou je dit dus kunnen meenemen in je berekening (dalingen tot 60% in efficiency).
Ik heb dit in een eenvoudig tabelletje neergezet een paar pagina's terug met mijn (persoonlijke) conclusie dat je niet te veel aan een voeding uit moet geven bij deze waardes. Uit oogpunt van kosten ben je met een be-Quiet! van rond de 3 tientjes al beter af, was wederom mijn conclusie na het volgen van de discussie en mijn eigen rekenwerk.
Maar leuke pagina en mooi rekenwerk, knap online excelletje!
Leuke site en je haalt er relevante info uit. De waardes die je hanteert als minimum (20%) kloppen ook met de certificeringen, maar gaan een beetje mank als je bedenkt dat een 35 wat server bij 20% gebruik van de voeding, een 180 watt voeding zou moeten hebben. Die zijn er niet en dat is wel het spectrum van dit topic (afgezien van de range in Picopsu constructies). De meeste voedingen beginnen bij 300 Watt en vragen dus om een belastingswaarde van tussen de 7 en 15%. Gelukkig worden steeds meer voedingen op die waardes getest en zou je dit dus kunnen meenemen in je berekening (dalingen tot 60% in efficiency).
Ik heb dit in een eenvoudig tabelletje neergezet een paar pagina's terug met mijn (persoonlijke) conclusie dat je niet te veel aan een voeding uit moet geven bij deze waardes. Uit oogpunt van kosten ben je met een be-Quiet! van rond de 3 tientjes al beter af, was wederom mijn conclusie na het volgen van de discussie en mijn eigen rekenwerk.
[ Voor 5% gewijzigd door roelofz op 02-03-2014 09:07 ]
Ik was naar aanleiding van mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014 aan het kijken naar pricewatch: Asus H81T.
Wat me niet duidelijk is na Asus' site en de handleiding nagelezen te hebben is of de DC-in van dit moederbord alleen 19V input slikt?
Wat me niet duidelijk is na Asus' site en de handleiding nagelezen te hebben is of de DC-in van dit moederbord alleen 19V input slikt?
Het is een thin ITX, en in die standaard is inderdaad alleen een 19V DC voeding gespecificeerd. Voor zover ik weet heeft alleen Gigabyte hier met zijn thin ITX borden een aanpassing op gedaan door een 12V-19V bereik te ondersteunen.sloth schreef op maandag 03 maart 2014 @ 02:24:
Ik was naar aanleiding van mux' blog: BBG Zuinige Server Maart 2014 aan het kijken naar pricewatch: Asus H81T.
dank je wel voor je informatie, ik ben het volkomen met je eens dat de efficiëntie niet klopt als je 7-10% van je capaciteit gebruikt. mocht je de efficiëntie wel weten kan je onder advanced options zelf de efficiëntie invullen.roelofz schreef op zondag 02 maart 2014 @ 09:04:
@gekke Gerrit,
Bedankt voor je complimenten
Hier nog een berekening met aangepaste efficiency
Mocht nog iemand dit platform op de voet volgen, slecht nieuws over het Gigabyte moederbord:sloth schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 19:50:
Beide moederborden staan inmiddels ook op de FP:
nieuws: Gigabyte en Biostar maken moederborden met passief gekoelde Bay Trail-cpu's
Ziet er niet goed uitI have tested the Gigabyte J1800N-D2H and it has several problems.
1) HDMI does not work correctly - the display won't sync correctly - not even during POST or in BIOS setup.
2) Booting anyhting except Windows 8/8.1 in UEFI mode is impossible.
If you enable legacy boot (CSM settings) in the bios it will boot Linux, Openelec, Win7 for a few seconds and then restart to the bios. I read in another forum that the Bay Trail-D only supports Win8/8.1
I recommend everyone to stay away from this motherboard today (bios version F2 - maybe it will improve with a newer bios?).
I have also tried to get support from Gigabyte on these issues, but they only responds with that Win8/8.1 is the only supported operating system.
I have also tried to boot OpenElec 4.0 beta (EFI image) and it will only start to the bootloader, once Live or Install is selected from the boot menu it will either hang or reboot.
I have also reported the HDMI problem (and I have seen others with the same problem in other forums). I have not received any feedback from Gigabyte on that issue yet.

Dat zijn inderdaad heftige opstartproblemen voor het platform. Bedankt voor de post, want ik had deze ook nog wel op mijn shortlist staan.
Er zijn vaker borden die schijnbaar door de fabrikant alleen fatsoenlijk met Windows zijn getest. Ik heb dezelfde soort problemen gehad met de eerste batch Asus H81T; dat deed het ook pas met de 'release BIOS' goed onder linux.
Brakke HDMI heb ik al op zoveel platforms gehad... is blijkbaar iets dat moeilijk goed te doen is. Mijn DQ77KB had er last van, de Asus C8HM70-I wilde niet goed werken met mijn hdmi-dvi adapter en dvi monitor. Maar diezelfde problemen had ik ook al met de nForce 610i chipset op een Gigabyte GA-73PVM-S2H oneindig veel jaren geleden.
Brakke HDMI heb ik al op zoveel platforms gehad... is blijkbaar iets dat moeilijk goed te doen is. Mijn DQ77KB had er last van, de Asus C8HM70-I wilde niet goed werken met mijn hdmi-dvi adapter en dvi monitor. Maar diezelfde problemen had ik ook al met de nForce 610i chipset op een Gigabyte GA-73PVM-S2H oneindig veel jaren geleden.
Heeft er iemand wel eens nagedacht over een zuinige modemrouter en/of losse modem router combinatie?
Verwijderd
Een Alix 2D13 (ofzo) appliance werkt daarvoor best goed, daar kun je dan bijvoorbeeld PFSense op draaien (wel alleen ethernet, dus als je kabel of DSL hebt zul je moeten bridgen op je modem)Beetjes schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:48:
Heeft er iemand wel eens nagedacht over een zuinige modemrouter en/of losse modem router combinatie?
Als er nou eens goede resultaten komen van de ASRock H81TM-ITX, ben ik van plan om daar een pfSense router van te maken
onboard wifi module en dan in AP modus zetten.
Zou een mooi zuinig bordje moeten kunnen worden wat minder < 10W verstookt.
Even niets...
Ik heb sinds kort een Mac Mini Early 2009 (C2D 2Ghz, 4GB, 128GB Crucial SSD). Deze gebruikt idle op de desktop (10.9.2 Mavericks) maar 12W a 13W (powerfactor 0,47)
. Als hij wel even wat harder moet werken dan is het nogsteeds maar 30W.
Viel mij erg mee moet ik zeggen, had meer verwacht (iets van 45W idle). Best goed te gebruiken als servertje dus, ook omdat hij aardig klein is. Alleen qua uitbreidingsmogelijkheden qua schijven heb je niet zo heel veel keus.
Geloof dat je met een mod de DVD speler kon laten vervallen, en dan een SATA naar buiten laten komen.
Viel mij erg mee moet ik zeggen, had meer verwacht (iets van 45W idle). Best goed te gebruiken als servertje dus, ook omdat hij aardig klein is. Alleen qua uitbreidingsmogelijkheden qua schijven heb je niet zo heel veel keus.
Geloof dat je met een mod de DVD speler kon laten vervallen, en dan een SATA naar buiten laten komen.
Ik heb hier op een duits forum weinig bemoedigende berichten van gezien, maar even geen link voor handen. Ook geen echt duidelijke of gecontroleerde verbruikscijfers voor handen. Jammer als dat zo zou zijn, want ik had mijn hoop ook op dit bordje staan, gezien de gunstige resultaten bij eerdere ASRock bordjes.FireDrunk schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 16:41:
Als er nou eens goede resultaten komen van de ASRock H81TM-ITX, ben ik van plan om daar een pfSense router van te makenonboard wifi module en dan in AP modus zetten.
Naast het missen van een mSATA slot is het verder een heel fijn bordje namelijk.
Ik neig nu toch weer een beetje naar de i5 nuc, omdat die ook wel handig mee naar het werk te nemen is, als een soort portable lab. Niet dat ik daar niet genoeg servers heb staan, maar kan wel zo practisch zijn als je ergens mee in de flow zit.
Heb er eentje liggen.sloth schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:17:
[...]
Mocht nog iemand dit platform op de voet volgen, slecht nieuws over het Gigabyte moederbord:
[...]
Ziet er niet goed uit
hdmi doet het bij mij helemaal niet, geen geluid, geen audio.
Daarnaast doet alleen W8/8.1 64 bits het bij mij.
32 bit blijft in een herstel lus hangen.
Ik kan iedereen dit bord af raden met de huidige bios (F2) en driver support.
Jammer, want met laag energie verbruik belooft het in theorie veel goeds.
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
pfSense en AP-modus? Dan hoop ik voor jou dat de (Atheros) *BSD wifi-drivers sinds ik pfSense heb gebruikt flink onder handen genomen zijnFireDrunk schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 16:41:
Als er nou eens goede resultaten komen van de ASRock H81TM-ITX, ben ik van plan om daar een pfSense router van te makenonboard wifi module en dan in AP modus zetten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Er zit afaik geen WiFi in, dus er kan een willekeurige mini pcie WiFi module in. Wellicht maakt dat een en ander simpeler onder bsd.Raven schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:14:
[...]
pfSense en AP-modus? Dan hoop ik voor jou dat de (Atheros) *BSD wifi-drivers sinds ik pfSense heb gebruikt flink onder handen genomen zijn
http://www.asrock.nl/mb/Intel/H81TM-ITX/
Heeft gewoon mPCIe + mSATA? Dus ik kan er ofwel mSATA in doen, ofwel een WiFi kaartje (Intel 6300 in dat geval
)
Heeft gewoon mPCIe + mSATA? Dus ik kan er ofwel mSATA in doen, ofwel een WiFi kaartje (Intel 6300 in dat geval
Even niets...
Niet willekeurig! Ga altijd voor een 3x3 diversity oplossing, want de 2x2-varianten hebben zonder uitzondering aanzienlijk slechtere prestaties. Een 3x3 802.11n (bijv Intel 6300) presteert behalve als je er zowat direct naast zit altijd beter dan een 2x2 802.11ac. De enige chipset die momenteel allebei heeft - de Broadcom 4360 - is vziw niet te krijgen in half-size mini-PCIe.SndBastard schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:23:
[...]
Er zit afaik geen WiFi in, dus er kan een willekeurige mini pcie WiFi module in. Wellicht maakt dat een en ander simpeler onder bsd.
[ Voor 9% gewijzigd door mux op 07-03-2014 18:42 ]
Je moet geen willekeurige wifi-kaart kiezen, afgezien van dat wat mux zei, niet elke wifi-kaart (en driver) ondersteund AP-modus. Bij Atheros ondersteunen ze het tegenwoordig allemaal wel voor zover ik weet, het is alleen jammer dat de *BSD Atheros driver (toen) nogal bagger bleek te zijn. Geen N-features terwijl die er toen al lange tijd was en dan is er nog de "stuck beacon bug".
Onder Linux werkt de Atheros driver stukken beter en er zitten N-features in, vandaar dat ik bij IPFire blijf.
Zelf maak ik overigens gebruik van wifi-kaartjes met de AR9380, die zijn zowel als half en full size mPCIe op Ebay goedkoop te vinden. Je moet er alleen wel zelf kabeltjes bij halen om de antennes eraan te kunnen hangen.
Onder Linux werkt de Atheros driver stukken beter en er zitten N-features in, vandaar dat ik bij IPFire blijf.
Zelf maak ik overigens gebruik van wifi-kaartjes met de AR9380, die zijn zowel als half en full size mPCIe op Ebay goedkoop te vinden. Je moet er alleen wel zelf kabeltjes bij halen om de antennes eraan te kunnen hangen.
[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 07-03-2014 19:33 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wat is het werkelijke idle verbruik van dit bordje, weet je dat?Willem2 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:12:
[...]
Ik kan iedereen dit bord af raden met de huidige bios (F2) en driver support.
Jammer, want met laag energie verbruik belooft het in theorie veel goeds.
Ik heb nergens terug kunnen vinden dat hij mSATA ondersteunt; bij andere bordjes staat dat er meestal wel expliciet bij, maar zou fijn zijn als dat zo is. Wifi heb ik voor een server niet nodig, maar mSATA houdt de boel wel lekker opgeruimd bij een minimalistische build.FireDrunk schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:30:
http://www.asrock.nl/mb/Intel/H81TM-ITX/
Heeft gewoon mPCIe + mSATA? Dus ik kan er ofwel mSATA in doen, ofwel een WiFi kaartje (Intel 6300 in dat geval)
Om even in te haken op pfSense router i.c.m. een zuinig bordje. PC Engines, van de Alix bordjes, komt spoedig met een leuke opvolger van de 2D13 o.a.. Zie ook PC Engines Alix APU
Niet echt goedkoop, initieel gezien. Ah ja...wel leuk hebbeding voor router doeleinden
Bij een aantal shops zijn ze inmiddels te bestellen als pre-order.
Niet echt goedkoop, initieel gezien. Ah ja...wel leuk hebbeding voor router doeleinden
Bij een aantal shops zijn ze inmiddels te bestellen als pre-order.
I browse with Vivaldi
Ik kwam deze post tegen van onze Duitse vrienden: http://www.hardwareluxx.d...1001484.html#post21709455
Is een ASRock B85-ITX + i3-4130 build met het volgende verbruik:
4,0W (ohne Maus, Tastatur, LAN und Monitor im Standby)
3,7W (ohne Maus, Tastatur, LAN, Monitor im Standby und Sound im Bios deaktiviert)
Bizar laag verbruik zeg!
3,7W (ohne Maus, Tastatur, LAN, Monitor im Standby und Sound im Bios deaktiviert)
Bizar laag verbruik zeg!
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik zou dat bord zo kopen als die netwerkunit fatsoenlijk ondersteund was onder linux.
Idle,met 4gb ram en een draaiende wdc 1tb 2.5" schijf + windows 8.1 64bit schommelt het tussen de 15 en 16W.Roet schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:11:
[...]
Wat is het werkelijke idle verbruik van dit bordje, weet je dat?
Voeding hoort bij een Silverstone lc19, dus een soort pico psu met externe geschakelde voeding.
Gezien het gebruikte meetinstrument denk ik dat die verbruikscijfers niet meer kloppen; althans de meetfout begint daar groter te worden dan het gemeten vermogen. Het is erg onwaarschijnlijk dat sub-5W wordt gehaald aan het stopcontact met een picopsu.nMad schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:24:
Ik kwam deze post tegen van onze Duitse vrienden: http://www.hardwareluxx.d...1001484.html#post21709455
Bizar laag verbruik zeg!
Misschien is dit iets voor je:sphere schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:03:
Ik zou dat bord zo kopen als die netwerkunit fatsoenlijk ondersteund was onder linux.
kurzer Zwischenstand: Ich habe jetzt das GA-Q87TN hier, eben einen 12V ATX Stecker längst aufgesägt, auf den 2-Pin Anschluss gesteckt und an ein Hama-Uralt-Laptop-Universalnetzteil geklemmt.
Ram ist 4 GB Crucial SO-DIMM 1.35V
Festplatte ist keine SSD, 7200 u/min 2,5" HGST aus meinem Thinkpad
CPU Celeron 1820
Betriebssystem zur Zeit testweise Ubuntu Server 13.10
Habe im Idle zwischen 6 und 7 Watt wobei beide LAN Interfaces an sind, aber ohne Monitor, Audio und Eingabegeräte.
Nachdem ich das Universalnetzteil von 19V auf 15V runtergedreht hatte kam ich von 10 auf 6 Watt. Das Mainboard hat Wide-Input bis 12V. Werde also morgen mal ein 12V Netzteil von meiner externen Festplatte testen, das hat aber nur 2A - da dürfte die CPU nicht belastet werden.
Bios hat keine Optionen irgendwas zu ändern Spannungstechnisch, nichtmal RAM-Takt oder Spannung.
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4755#sp
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Ik heb een vreemd probleem. Tijdens het booten van mijn Ubuntu 13.10 met ZFS zet ik link_power_management_policy van al mijn devices op "min_power" in een upstart script.
Dit wordt vervolgens gechecked en de log output daarvan gesaved. Daarin staat idd dat al die devices op "min_power" staan. Maar als ik vervolgens zelf inlog op mijn server en die check opnieuw draai, staat alles weer op "max_performance"... Powertop geeft dat ook aan.
Nu weet ik niet goed hoe dit komt. Op dit moment start t script gewoon op "runlevel [234]", maar ik heb ook al geprobeerd om t pas te starten nadat Lightdm start (ik draai ook een GUI op mn server). Maar ook dat haalt niets uit.
Ik verdenk ZFS er een beetje van die parameters aan te passen, maar weet niet hoe ik dit nu kan fixen.
Anderen ervaring of ideeen?
init script:
energy.sh:
energy_list.sh:
edit
Oplossing was maar om gewoon 30 seconden te wachten met het uitvoeren van het init script. Misschien niet heel netjes, maar t werkt.
code:
1
| echo min_power | tee /sys/class/scsi_host/*/link_power_management_policy |
Dit wordt vervolgens gechecked en de log output daarvan gesaved. Daarin staat idd dat al die devices op "min_power" staan. Maar als ik vervolgens zelf inlog op mijn server en die check opnieuw draai, staat alles weer op "max_performance"... Powertop geeft dat ook aan.
Nu weet ik niet goed hoe dit komt. Op dit moment start t script gewoon op "runlevel [234]", maar ik heb ook al geprobeerd om t pas te starten nadat Lightdm start (ik draai ook een GUI op mn server). Maar ook dat haalt niets uit.
Ik verdenk ZFS er een beetje van die parameters aan te passen, maar weet niet hoe ik dit nu kan fixen.
Anderen ervaring of ideeen?
init script:
code:
1
2
3
| start on runlevel [234] exec /home/peter/scripts/energy.sh |
energy.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #!/bin/bash LOG=/home/peter/energy.log echo "starting" > $LOG echo "Current State" >> $LOG /home/peter/scripts/energy_list.sh >> $LOG echo "" >> $LOG echo auto | tee /sys/bus/i2c/devices/*/power/control >> $LOG echo auto | tee /sys/bus/pci/devices/*/power/control >> $LOG echo min_power | tee /sys/class/scsi_host/*/link_power_management_policy >> $LOG ethtool -s eth0 wol d >> $LOG echo "" >> $LOG echo "New State" >> $LOG /home/peter/scripts/energy_list.sh >> $LOG echo "done" >> $LOG |
energy_list.sh:
code:
1
2
3
4
| #!/bin/bash cat /sys/bus/i2c/devices/*/power/control cat /sys/bus/pci/devices/*/power/control cat /sys/class/scsi_host/*/link_power_management_policy |
edit
Oplossing was maar om gewoon 30 seconden te wachten met het uitvoeren van het init script. Misschien niet heel netjes, maar t werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
| start on runlevel [234] script sleep 30 /home/peter/scripts/energy.sh end script |
[ Voor 6% gewijzigd door - peter - op 10-03-2014 22:12 ]
Ik volg dit topic al een tijdje, en heb besloten om mijn vier jaar oude server te vervangen. De onderdelen heb ik gisteren binnengekregen, en na wat tweaken en tunen heb ik wat benchmarks gedaan.
De volgende hardware heb ik aangeschaft:
De tests heb ik uitgevoerd in de volgende opstelling:

(plaatje klikbaar, getal links boven op de wattmeter is wattage, getal rechts op de multimeter is ampere op 12V lijn, maar lijkt een factor twee ernaast te zitten)
Te zien is dat de voedingsadapter niet echt efficient is, en aan vervanging toe is. Maar met een verbruik van ~6 watt (op basis van 0.51A bij 12V) zal ik met een 80% efficient voedingsadapter hopelijk rond de 8 watt in idle komen in plaats van ~19 watt. Als ik de case fan loskoppel scheelt dit maar ~1 watt, toetsenbord en VGA-scherm loskoppelen is niet merkbaar.
EDIT: Omdat de getallen te mooi waren om waar te zijn, heb ik gekeken of een constante belasting van 0.5A op de voedingsadapter overeen kwam met wat de wattmeter aangaf. Dit was niet het geval, en ben ik erachter gekomen dat de multimeter een factor twee te laag aangaf (wellicht traagheid?). Door een extra elco over de voedingsadapter zetten, lijkt de multimeter nu correcter te meten met de PicoPSU. Helaas is het beste wat ik nu in idle (met powersave) kan halen 1.2A op de multimeter en 19W op de wattmeter
.
De volgende hardware heb ik aangeschaft:
- Asrock E3C226D2I met firmware V1.80
- Intel G1820
- Crucial 8GB DDR3L ECC
- Crucial 120GB M500
- WD Red 3TB (2x)
- PicoPSU 90W
- No-name adapter waarvan ik de specs niet meer weet
De tests heb ik uitgevoerd in de volgende opstelling:
- In de BIOS C-states aangezet, verder geen hardware uitgeschakeld en meeste settings op auto gezet
- CPU fan en case fan aangesloten, beide op 'Smart fan', waarbij deze onder de 45 graden Celsius op een duty cycle van 30% staan.
- Slechts één van de twee LAN-poorten aangesloten. Remote management niet.
- PS/2 toetsenbord en VGA-scherm
- Schone Ubuntu 13.10 Server, met deze tweaks en kernel parameters
- Kernel v3.13-6
- PowerTOP noemt wel C7, maar hier lijkt ie niet in terecht te komen. In de BIOS kan ik maar tot C6 aanzetten.
- Off: gewoon uit. Lijkt erop dat de remote management chip wat meer verbruikt?
- Bios/Boot: idle in bios, schijven zijn dan inmiddles idle.
- In idle: tweaks toegepast en schijven in standby met 'hdparm'.
- In idle zonder powersave: tweaks niet toegepast en schijven niet in standby, behalve kernel parameters
- Onder stress: tweaks wel toegepast, schijven in standby. Verder heb ik het programma 'stress' gebruikt om load te simuleren. Fans zijn niet harder gaan draaien.

(plaatje klikbaar, getal links boven op de wattmeter is wattage, getal rechts op de multimeter is ampere op 12V lijn, maar lijkt een factor twee ernaast te zitten)
Te zien is dat de voedingsadapter niet echt efficient is, en aan vervanging toe is. Maar met een verbruik van ~6 watt (op basis van 0.51A bij 12V) zal ik met een 80% efficient voedingsadapter hopelijk rond de 8 watt in idle komen in plaats van ~19 watt. Als ik de case fan loskoppel scheelt dit maar ~1 watt, toetsenbord en VGA-scherm loskoppelen is niet merkbaar.
EDIT: Omdat de getallen te mooi waren om waar te zijn, heb ik gekeken of een constante belasting van 0.5A op de voedingsadapter overeen kwam met wat de wattmeter aangaf. Dit was niet het geval, en ben ik erachter gekomen dat de multimeter een factor twee te laag aangaf (wellicht traagheid?). Door een extra elco over de voedingsadapter zetten, lijkt de multimeter nu correcter te meten met de PicoPSU. Helaas is het beste wat ik nu in idle (met powersave) kan halen 1.2A op de multimeter en 19W op de wattmeter

[ Voor 11% gewijzigd door BasilFX op 09-03-2014 16:36 . Reden: plaatje klikbaar + correctie, rectificatie resultaten ]
http://www.basilfx.net
Voor zover ik weet hebben de Celerons en Pentiums geen C7 state, dat is pas vanaf de i3 ondersteund.
Erg interessant bord trouwens, als ik uiteindelijk niet voor thin ITX ga vind ik deze (naast de Avoton bordjes van ASRock) de meest interessante.
Vooral het remote management en twee goede intel NICS zijn leuk als je er meer gaat gebruiken.
Erg interessant bord trouwens, als ik uiteindelijk niet voor thin ITX ga vind ik deze (naast de Avoton bordjes van ASRock) de meest interessante.
Vooral het remote management en twee goede intel NICS zijn leuk als je er meer gaat gebruiken.
[ Voor 16% gewijzigd door TweakMDS op 09-03-2014 10:17 ]
Da's een veel beter systeem dan mijn BBG-systeem van december, ik zal snel eens een update daarop maken met deze informatie (met je toestemming).
Dat vermoeden had ik al. Kon het alleen niet terugvinden op bronnen zoals Ark.SndBastard schreef op zondag 09 maart 2014 @ 10:14:
Voor zover ik weet hebben de Celerons en Pentiums geen C7 state, dat is pas vanaf de i3 ondersteund.
Geen probleem hoormux schreef op zondag 09 maart 2014 @ 10:47:
Da's een veel beter systeem dan mijn BBG-systeem van december, ik zal snel eens een update daarop maken met deze informatie (met je toestemming).
[ Voor 7% gewijzigd door BasilFX op 09-03-2014 16:54 ]
http://www.basilfx.net
Ik heb dit moederbord (Gigabyte GA-J1800N-D2H) en ik kan de problemen bevestigen. Ubuntu 13.10 & 14.04 (beta) booten, installeren en werken prima. Met elk ander besturingssysteem heb ik problemen. Untangled weigert te booten vanaf CD of USB (boot loop), pfSense geeft ook veel problemen. Kortom, dit moederbord gaat terug naar de winkel.sloth schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:17:
[...]
Mocht nog iemand dit platform op de voet volgen, slecht nieuws over het Gigabyte moederbord:
[...]
Ziet er niet goed uit
[ Voor 3% gewijzigd door Lawrentium op 10-03-2014 21:35 ]
Die IPMI module vergt best wat stroom volgens mij, dus bekijk je cijfers aan de zonnige kantBasilFX schreef op zondag 09 maart 2014 @ 12:35:
[...]
Dat vermoeden had ik al. Kon het alleen niet terugvinden op bronnen zoals Ark.
[...]
Geen probleem hoorZie edit in mijn post hierboven. Ik denk dat het nu een minder interessant systeem is geworden.
(Op mijn Opteron bord deed de IPMI module tussen de ~4-5W idle)
Even niets...
IPMI zit in de (intel) chipset gebakken en hoort niet superveel te kosten, maar moederbordfabrikanten besluiten vaak dat er duizend random power sinks aangezet moeten worden als IPMI aangezet wordt. Bij borden waar het niet native in de chipset zit of waar geen compatible NIC bij wordt gegooid zit er een aparte chip (meestal een FPGA) die die functie vervult, en dat verstookt aardig wat energie ja.
http://www.aspeedtech.com/products.php?fPath=20&rId=200
ASPEED AST2300 = IPMI chip
Kan zo even geen TDP vinden.
ASPEED AST2300 = IPMI chip
Kan zo even geen TDP vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 10-03-2014 22:34 ]
Even niets...
Volg de verschillende zuinige server topics al geruime tijd ivm twee stroom verslindende AMD machines.
Units tegen een acceptabel bedrag kunnen verkopen en met wat extra budget nieuwe hardware gekocht
2x een virtualisatie node
Asrock B85m Pro4
i3-4330T
2x 8GB Kingston Value ram
Apevia X-Qpack + factory PSU
40GB SATA HDD (ivm Xen)
Na wat uurtjes testen met meters van de lokale bouwmarkt (waren al aanwezig) gekozen voor Xenserver als OS.
Scheelde 5W per node in idle verbruik in vergelijking met ESXi 5.1 en bijna 8W met ESXi 5.5
(getest met W7/Centos 6.5 VM en verschillende automatische testscripts)
USB verbruikte in totaal meer dan een disk die spindown doet, vandaar de disk
Verbruik is nu van 600 a 800w (AMD) naar 180w (Intel), dit is inc switch en iets te dikke storage.
Effectief gebruiken de beide i3 nodes 70w en de diskstorage 105w (word ook vervangen).
Uiteindelijk heb ik nu wel door dat de keuze voor de standaard Apevia voeding misschien niet de beste was
Doel wat ik mij gesteld heb is om met minimale kosten (duh
) onder de 100w te komen.
Idee is nu dan ook om de standaard voeding te vervangen voor een efficiëntere PSU.
Na eea gelezen te hebben en eens naar mijn vissenkommen te hebben gekeken lijkt een picopsu wel een aardige kandidaat.
Voor mij de eerste keer dat ik hier daadwerkelijk wat mee ga doen, meestal heb ik 1100w dingen in mijn handen...
Qua info etc op het internet is alles redelijk versnippert en bied mij niet echt een duidelijk beeld.
(of ik kijk naar de verkeerde sites...)
Indien iemand mij een linkje kan geven naar adapters die goed zouden moeten functioneren met de Asrock dan houd ik mij aanbevolen.
Units tegen een acceptabel bedrag kunnen verkopen en met wat extra budget nieuwe hardware gekocht
2x een virtualisatie node
Asrock B85m Pro4
i3-4330T
2x 8GB Kingston Value ram
Apevia X-Qpack + factory PSU
40GB SATA HDD (ivm Xen)
Na wat uurtjes testen met meters van de lokale bouwmarkt (waren al aanwezig) gekozen voor Xenserver als OS.
Scheelde 5W per node in idle verbruik in vergelijking met ESXi 5.1 en bijna 8W met ESXi 5.5
(getest met W7/Centos 6.5 VM en verschillende automatische testscripts)
USB verbruikte in totaal meer dan een disk die spindown doet, vandaar de disk
Verbruik is nu van 600 a 800w (AMD) naar 180w (Intel), dit is inc switch en iets te dikke storage.
Effectief gebruiken de beide i3 nodes 70w en de diskstorage 105w (word ook vervangen).
Uiteindelijk heb ik nu wel door dat de keuze voor de standaard Apevia voeding misschien niet de beste was

Doel wat ik mij gesteld heb is om met minimale kosten (duh
Idee is nu dan ook om de standaard voeding te vervangen voor een efficiëntere PSU.
Na eea gelezen te hebben en eens naar mijn vissenkommen te hebben gekeken lijkt een picopsu wel een aardige kandidaat.
Voor mij de eerste keer dat ik hier daadwerkelijk wat mee ga doen, meestal heb ik 1100w dingen in mijn handen...
Qua info etc op het internet is alles redelijk versnippert en bied mij niet echt een duidelijk beeld.
(of ik kijk naar de verkeerde sites...)
Indien iemand mij een linkje kan geven naar adapters die goed zouden moeten functioneren met de Asrock dan houd ik mij aanbevolen.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Dat ga je wel merken op je stroomrekening... Als de 600-800W en 180W het continu verbruik is, en je hebt het spul 24/7 draaien dan scheelt het je maar zo een 800 - 1.000 euro op jaarbasis
(continuverbruik x 2 = bedrag in euro's per jaar)
Sowieso lijkt het mij wel tijd om de gare voeding te vervangen. Straks sloopt die je nieuwe PC nog en qua stroom besparing is er met een fatsoenlijke voeding ook heel wat te winnen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De problemen lijken intussen verholpen d.m.v. een nieuwe biosLawrentium schreef op maandag 10 maart 2014 @ 20:36:
[...]
Ik heb dit moederbord (Gigabyte GA-J1800N-D2H) en ik kan de problemen bevestigen. Ubuntu 13.10 & 14.04 (beta) booten, installeren en werken prima. Met elk ander besturingssysteem heb ik problemen. Untangled weigert te booten vanaf CD of USB (boot loop), pfSense geeft ook veel problemen. Kortom, dit moederbord gaat terug naar de winkel.
Zou je dit (als je het moederbord ondertussen nog niet geRMA'd hebt that is..) ook kunnen testen?After my initial report on the J1800N-D2H I have had an good dialogue with Gigabyte support and they have a new BIOS coming out that I have tested (for those who allready have this motherboard it can be found on http://www.gigabytenordic...ownload/BIOS/J180ND2H.rar).
This bios is the F3 version and it corrects the HDMI problem (you will need to go to advanced settings in the bios and select CSM Support: Enabled and Video: Legacy to get it to work flawlessly).
The problem with booting legacy operating systems (such as a USB stick with OpenElec) also seems to be gone with this bios release (as long as CSM support is enabled and Legacy is selected for storage and boot option).
Heb de F3 bios vanochtend even gauw geprobeerd, in CMS opties video op legacy gezet zoals aangegeven.sloth schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 00:53:
[...]
De problemen lijken intussen verholpen d.m.v. een nieuwe bios![]()
[...]
Zou je dit (als je het moederbord ondertussen nog niet geRMA'd hebt that is..) ook kunnen testen?
Alleen windows 8.1 64 gestart.
Lijkt niets te helpen bij mij (aan een TV gehangen, maar ik neem aan dat dat niet uit moet maken).
Geen beeld, geen geluid. Gekke is dat de native MS drivers wel een hdmi audio device laten zien die niet is aangesloten, als ik daarna de intel vga driver installeer is hdmi audio foetsie.
Oftewel, lijkt een combi van bios en driver probleem te zijn.
Persoonlijk vind ik dat ook voordat je drivers worden geladen er beeld op de hdmi hoort te zijn, niet als je pas in je OS bent aangekomen.
Ik zet F2 terug en deze gaat ook retour naar de winkel.
Gaat er overigens een update gebeuren voor de topic start?
na veel pagina's is het lastig te distilleren wat de nieuwe best practises zijn
(zit zelf nog steeds te lurken voor een zuinige router server)
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
@gitaarwerk:
http://linuxgizmos.com/pi...inux-on-amd-g-series-soc/
Voor routers zit ik op deze te geilen
(heb een request voor een quote gedaan)
Even niets...
Omdat het me de nodige uurtjes (online) literatuurstudie gekost heeft, en ik veel info al lurkend uit dit topic gehaald heb, wil ik graag het resultaat van mijn zoektocht delen.
Vandaag de volgende spulletjes besteld: (minus de SSD's, die had ik "toevallig" nog liggen.)
M'n oorspronkelijke idee was een kant-en-klaar Atom-servertje, maar na de positieve geluiden (o.a. in dit topic) over energiezuinige Haswell-systeempjes ben ik toch overstag gegaan en heb ik voor een wat ruimer bemeten configuratie gekozen, ook met het oog op de schaalbaarheid en "headroom". Ook mux' blog (o.a. http://ssj3gohan.tweakblo...ge-server-maart-2014.html) bevatte erg interessante info.
Ik heb nog overwogen om voor de ultieme zuinigheid een PicoPSU-oplossing in te zetten, maar ben toch maar bij de bekende Seasonic gebleven. Als ik op termijn alsnog PicoPSU-aspiraties krijg, kan de Seasonic mooi verhuizen naar de desktop-pc, waar nog wat efficiency-voordelen te behalen zijn. Het primaire doel is om de boel netjes werkend te krijgen. En je moet toch wat te tweaken overhouden voor de (nabije?) toekomst.
Op de behuizing heb ik nog ongeveer het langst gepuzzeld! Na veel rondklikken en vergelijken ben ik uiteindelijk op de Core 1000 uitgekomen. Lijkt een mooie balans tussen formaat (compact genoeg), prijs (het kan amper goedkoper, zou je zeggen!) en (koel)prestaties te zijn. Mede met dank aan de "buren": http://nl.hardware.info/r...-fractal-design-core-1000.
Het plan is (vooralsnog) om er Ubuntu Server op te gaan draaien, en 'm in te gaan zetten als web-, mail- en fileserver. Later mogelijk uit te breiden tot download-machine en media-server. Misschien gaat er ook nog wel een tweede NIC in (heb ik ook weer "toevallig" nog liggen) en krijgt 'ie routing-taken. Maar het wordt vooral een hobby-project.
Als iemand nog suggesties heeft over slimme toepassingen, OS'en, configuratie, te vermijden valkuilen, enz. dan houd ik me aanbevolen.
Nu alleen nog hopen op een paar weekends met druilerig weer...
Vandaag de volgende spulletjes besteld: (minus de SSD's, die had ik "toevallig" nog liggen.)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 32,52 | € 32,52 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 54,80 | € 54,80 |
1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU | € 63,- | € 63,- |
2 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 74,95 | € 149,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 404,12 |
M'n oorspronkelijke idee was een kant-en-klaar Atom-servertje, maar na de positieve geluiden (o.a. in dit topic) over energiezuinige Haswell-systeempjes ben ik toch overstag gegaan en heb ik voor een wat ruimer bemeten configuratie gekozen, ook met het oog op de schaalbaarheid en "headroom". Ook mux' blog (o.a. http://ssj3gohan.tweakblo...ge-server-maart-2014.html) bevatte erg interessante info.
Ik heb nog overwogen om voor de ultieme zuinigheid een PicoPSU-oplossing in te zetten, maar ben toch maar bij de bekende Seasonic gebleven. Als ik op termijn alsnog PicoPSU-aspiraties krijg, kan de Seasonic mooi verhuizen naar de desktop-pc, waar nog wat efficiency-voordelen te behalen zijn. Het primaire doel is om de boel netjes werkend te krijgen. En je moet toch wat te tweaken overhouden voor de (nabije?) toekomst.

Op de behuizing heb ik nog ongeveer het langst gepuzzeld! Na veel rondklikken en vergelijken ben ik uiteindelijk op de Core 1000 uitgekomen. Lijkt een mooie balans tussen formaat (compact genoeg), prijs (het kan amper goedkoper, zou je zeggen!) en (koel)prestaties te zijn. Mede met dank aan de "buren": http://nl.hardware.info/r...-fractal-design-core-1000.
Het plan is (vooralsnog) om er Ubuntu Server op te gaan draaien, en 'm in te gaan zetten als web-, mail- en fileserver. Later mogelijk uit te breiden tot download-machine en media-server. Misschien gaat er ook nog wel een tweede NIC in (heb ik ook weer "toevallig" nog liggen) en krijgt 'ie routing-taken. Maar het wordt vooral een hobby-project.
Als iemand nog suggesties heeft over slimme toepassingen, OS'en, configuratie, te vermijden valkuilen, enz. dan houd ik me aanbevolen.

Efficiency is intelligent laziness...
Goede keus! Nagenoeg dezelfde setup als de mijneTYZ schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 18:53:
Die van mij doet iets van 8,5W idle onder Ubuntu Server 14.04 (een prerelease, want de officiele is nog niet uit). Een aantal posts terug staat wat ik daarvoor moest doen. Het viel me reuze mee hoe eenvoudig het was om zo'n laag idle verbruik met die setup te halen. Een eigenaardigheid is wel dat bij een halt -p doet ie een reboot. Ik heb daar een workaround voor gevonden (staat ook een paar posts terug) en mogelijk met de final 14.04 is dat zonder workaround ook opgelost.
Waarom niet gewoon:
?
poweroff
?
Even niets...
Het is een bug waar anderen ook wel tegenaan lopen waarbij met USB 3 ingeschakeld een ACPI poweroff wordt uitgevoerd, maar kort daarop ook meteen een poweron waardoor het eigenlijk een reboot is. De werkelijke oorzaak kan maar zo in de BIOS liggen. Het gedrag is gelijk met poweroff, halt -p en shutdown -h.
Windows doet dat ook soms. Lijkt volgens mij aan het BIOS te liggen en niet het OS, maar ik kan het fout hebben.
Thx!tsjoender schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:26:
[...]
Goede keus! Nagenoeg dezelfde setup als de mijne
Die van mij doet iets van 8,5W idle onder Ubuntu Server 14.04 (een prerelease, want de officiele is nog niet uit). Een aantal posts terug staat wat ik daarvoor moest doen. Het viel me reuze mee hoe eenvoudig het was om zo'n laag idle verbruik met die setup te halen. Een eigenaardigheid is wel dat bij een halt -p doet ie een reboot. Ik heb daar een workaround voor gevonden (staat ook een paar posts terug) en mogelijk met de final 14.04 is dat zonder workaround ook opgelost.
Met m'n ATX-voeding ga ik die 8,5W idle waarschijnlijk niet halen, maar ik ben benieuwd hoe ver ik kom. Ach, zoals ik al zei, er moet toch wat te tweaken overblijven.

Zodra ik m'n spulletjes binnen heb en Ubuntu heb draaien, zal ik je power-tweaks eens nalopen.
Om ook nog even door te gaan op de alternatieve PSU's... Hoe heb jij je Automotive PSU eigenlijk weggewerkt? Gewoon in de case laten bungelen? En wat heb je, naast de Dell-adapter nog nodig aan aansluitmateriaal? Of wordt dat allemaal meegeleverd?
Over het rebooten ipv uitschakelen: dat heb ik op diverse moederborden ook onder Windows meegemaakt. Uiteindelijk heb ik dat altijd op kunnen lossen door wake-on-usb in het bios uit te schakelen. (En misschien ook in Windows apparaatbeheer bij toetsenbord en muis de setting "Dit apparaat mag de computer uit standby halen" uitgevinkt.)
Maar ik weet natuurlijk niet of met de ASRock hetzelfde aan de hand is.
PhatFireDrunk schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:55:
@gitaarwerk:
Wil evt als je wilt dan, een meebestellen
Overigens,.. Deze zijn ook best cool. http://linitx.com/product...fsense-firewall-kit/13242
Weet alleen niet waar RTC voor staat,.. De termen vliegen me af en toe om de oren en haal alles door elkaar nu

Edit: nog even verder gezocht,..ben benieuwd wat deze doen
http://www.pcengines.ch/apu.htm
[ Voor 26% gewijzigd door gitaarwerk op 12-03-2014 23:13 ]
Jammer dat het bij jou nog niet goed wil werken.Willem2 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:18:
[...]
Heb de F3 bios vanochtend even gauw geprobeerd, in CMS opties video op legacy gezet zoals aangegeven.
Alleen windows 8.1 64 gestart.
Lijkt niets te helpen bij mij (aan een TV gehangen, maar ik neem aan dat dat niet uit moet maken).
Geen beeld, geen geluid. Gekke is dat de native MS drivers wel een hdmi audio device laten zien die niet is aangesloten, als ik daarna de intel vga driver installeer is hdmi audio foetsie.
Oftewel, lijkt een combi van bios en driver probleem te zijn.
Persoonlijk vind ik dat ook voordat je drivers worden geladen er beeld op de hdmi hoort te zijn, niet als je pas in je OS bent aangekomen.
Ik zet F2 terug en deze gaat ook retour naar de winkel.
Je hebt enkel onder windows 8 64bit getest, zou het dan niet wat met de drivers te maken kunnen hebben?
Het Gigabyte GA-J1800N-D2H bord is trouwens behoorlijk zuinig volgens deze meetwaarden:
Wat ook prettig om te horen is, is dat het 100% stil is dus geen coil whine of piepjes oid:So. Ich habe das Gigabyte J1800-Board jetzt noch mal mit einer SSD ausgestattet und die Verbrauchswerte erneut gemessen. Noch mal die kompletten Specs für alle, die jetzt erst einsteigen:
- Board: Gigabyte GA-J1800N-D2H mit dem Intel Celeron J1800 Dualcore
- RAM: 2x 4GB Mushkin Essentials DDR3L-1600 SO-DIMM mit 1,35 Volt
- SSD: Kingston SSDNow V300 mit 120GB (was besseres hatte ich nicht rumliegen)
- Netzteil: PicoPSU 60W mit externem Tischnetzteil (Leicke NT03012 12V, 60W, 5A)
- USB-Geräte: 1x Logitech USB-Funksender für Tastatur/Maus (macht übrigens exakt 0,5 Watt Mehrverbrauch aus)
Einstellungen:
- CPU auf Max CPU C-state: C6
- USB 2.0 und 3.0 an
- onboard Audio an
- LAN an und verbunden
- Windows 8.1 Pro mit allen Updates / Energieprofil "Energiesparmodus"
- Bildschirmauflösung: 1920x1080 Punkte
Meine Messergebnisse mit der SSD:
- Idle: 10,5 bis 10,7 Watt
- Teillast (Bluray-Wiedergabe): 13,6 Watt
- Vollast (3D Mark): 17,3 bis 17,9 Watt
Was aber richtig toll ist: Das Board läuft mit SSD wirklich absolut geräuschlos. Kein Fiepen, Surren oder ähnliches. Man sieht nur an der LAN-LED, dass das Board überhaupt läuft.
[ Voor 8% gewijzigd door sloth op 12-03-2014 22:56 ]
Dat is ook leuk spul zeg... Benieuwd wat het kost en hoeveel het verbruikt. Maar goed, heb nu net al m'n spulletjes besteld, dus ik houd het daar voorlopig maar bij.FireDrunk schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:55:
@gitaarwerk:
Er is trouwens ook nog een Raspberry Pi onderweg, dus dat zijn wel even genoeg hobbyprojectjes tegelijkertijd. (Of we moeten een héél slecht voorjaar krijgen...
Ik heb een kapotte ATX voeding leeggemaakt en daar de Dell adapter en M2-ATX-HV in gepropt. Op de C14 aansluiting aan de achterkant van die ATX voeding heb ik een stekker gesoldeerd die past in de Dell adapter. Van een kapot Dell laptop moederbord heb ik de DC jack ge-desoldeerd en daarmee een verloopje gemaakt met twee van die kabelschoenen die over de DC aansluitpunten schuiven op de M2-ATX-HV. Op zich allemaal netjes gedaan, maar er was wel een klein Doh! moment toen ik het in wilde bouwen. Die ATX voeding was net ietsje hoger dan de standaard afmetingen. De schroefgaten voor het inbouwen zaten wel op de normale posities. Die extra hoogte (plm 1cm) kwam goed van pas om alles er in te proppen, maar bij het inbouwen in de kast kwam ik net iets van 3mm te kort... Nu heb ik 'm scheef ingebouwd en wordt die met twee schroeven op zijn plaats gehouden ipv drie schroeven.TYZ schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 20:57:
[...]
Om ook nog even door te gaan op de alternatieve PSU's... Hoe heb jij je Automotive PSU eigenlijk weggewerkt? Gewoon in de case laten bungelen? En wat heb je, naast de Dell-adapter nog nodig aan aansluitmateriaal? Of wordt dat allemaal meegeleverd?
Over het rebooten ipv uitschakelen: dat heb ik op diverse moederborden ook onder Windows meegemaakt. Uiteindelijk heb ik dat altijd op kunnen lossen door wake-on-usb in het bios uit te schakelen. (En misschien ook in Windows apparaatbeheer bij toetsenbord en muis de setting "Dit apparaat mag de computer uit standby halen" uitgevinkt.)
Maar ik weet natuurlijk niet of met de ASRock hetzelfde aan de hand is.
Die wake on usb instelling lijkt inderdaad wel de boosdoener, maar in het BIOS staat die al uit. Een andere Tweaker uit dit forum had Ubuntu 12.10 geprobeerd en liep niet tegen dit issue aan, dus het is waarschijnlijk een kernel / BIOS combinatie waarbij het optreedt.
Damn, dat is slim 
@Gitaarwerk, zojuist een quote gekregen voor 255,- ex btw
@Gitaarwerk, zojuist een quote gekregen voor 255,- ex btw
[ Voor 62% gewijzigd door FireDrunk op 13-03-2014 09:58 ]
Even niets...
Al eens gedacht aan een MITAC PD14TI (D2500HN) Mini-ITX bordje in combinatie met een M350 Enclosure with PicoPSU-80 and 60W adapter KIT? Ben je maar in de 140eu kwijt voor dual Gb Ethernet, PicoPSU en 2x1.86Ghz routertje.[b][message=41923886,noline]
@Gitaarwerk, zojuist een quote gekregen voor 255,- ex btw![]()
Edit: Foutje, kijk post hieronder voor juiste mobo
[ Voor 25% gewijzigd door Nindustries op 13-03-2014 11:31 ]
~ beware of misinformation.
Dat bordje:
-heeft één keer gigabit.
-een PCI slot
-geen mini PCI-e sloten
Dat gaat FireDrunk niet interessant vinden. De WiFi zou dan over USB moeten lopen en de NIC over USB. Geen feest. Er zijn dan betere opties.
-heeft één keer gigabit.
-een PCI slot
-geen mini PCI-e sloten
Dat gaat FireDrunk niet interessant vinden. De WiFi zou dan over USB moeten lopen en de NIC over USB. Geen feest. Er zijn dan betere opties.
[ Voor 31% gewijzigd door Dadona op 13-03-2014 11:21 ]
Woeps, foutje, moest deze zijn: MITAC PD12TI Mini-ITX (D2500CCE)Dadona schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:20:
Dat bordje:
-heeft één keer gigabit.
-een PCI slot
-geen mini PCI-e sloten
Het is waar dat er maar 1 enkel PCI slot is, maar puur als router (en dus niet als AP) zie ik hier ook geen nood aan. Er bestaan van die krachtige AP antennes met een Ethernetpoortje, of je kan het mini PCI-e slot gebruiken. Trouwens, met enkel 1 Gb poort kan je nog steeds iets als router gebruiken d.m.v. VLANs
~ beware of misinformation.
Ah oké, dat ziet er al beter uit. Vooral ook dankzij het Mini PCIe slot.
[ Voor 25% gewijzigd door Dadona op 13-03-2014 11:41 ]
Geen idee of het al een keer was langskomen, maar bij onze oosterburen kwam ik een handig overzicht tegen van zuinige systemen <30 watt.
Die sparsamsten Systeme (<30W Idle)
Mogelijk is het interessant om hier een gelijkaardige lijst bij te houden in de TS, of in een google docs spreadsheet?
Op datzelfde forum zag ik dat veel zuinige builds picoPSU's i.c.m. adapters van LEICKE gebruiken.
Een 60watt versie staat te koop bij amazon.de voor maar 17 euro.
Kan iemand (mux?
) inschatten hoe goed en zuinig deze adapters zijn, kan het een alternatief zijn voor Morex/Seasonic?
Die sparsamsten Systeme (<30W Idle)
Mogelijk is het interessant om hier een gelijkaardige lijst bij te houden in de TS, of in een google docs spreadsheet?
Op datzelfde forum zag ik dat veel zuinige builds picoPSU's i.c.m. adapters van LEICKE gebruiken.
Een 60watt versie staat te koop bij amazon.de voor maar 17 euro.
Kan iemand (mux?
Ik sta op het punt om een nieuwe nas en een mini servertje aan te schaffen. Na maandenlang mijn mening bijstellen als een politicus heb ik toch maar even een reality check gedaan en qua server het een en ander simpeler gemaakt.
Ik ben nu gegaan voor het volgende:
Ik wil er Hyper-V op zetten met daarop in eerste instantie maar 3 à 4 VM's: een Windows server 2012 met SQL server (3GB ram), een linux development / experimenteer VM (2 GB ram) en een linux Server met MongoDB en Node.JS (2 GB ram). Laatste GB ram is misschien nog uit te delen, maar ik weet niet wat de overhead van hyper-v is... Zou voor nu genoeg moeten zijn. Eventuele andere experiment VM's hoeven niet tegelijk met de SQL en Mongo in de lucht te zijn.
Redenen voor deze hardware:
- Ik wil graag de optie om hem mee naar mijn werk kunnen nemen, of eventueel naar andere plaatsen voor workshops en demo's, dus een NUC of Brix zijn een fijn formaat om samen met mijn laptop te gebruiken.
- De CPU is niet heel krachtig, maar ik heb ook maar weinig nodig.
- Qua storage moet ik er in eerste instantie genoeg aan hebben. Wederom, niet snel, wel ruim genoeg voor een lab omgeving. In extreme gevallen kan ik nog uitwijken naar mijn nas met iSCSI.
- Qua geheugen, er kan een tweede module bij, dus tot 16GB kan ik uitbreiden als ik het nodig ga hebben.
- SSD, HDD en geheugen zijn vrij standaard, dus mocht de 2955 toch veel te traag blijken, dan kan ik betrekkelijk makkelijk overstappen naar een i5 nuc, of zelfs toch een thin ITX bordje.
Heeft iemand redenen waarom iets hiervan niet met elkaar zou samen spelen, of nog andere aanbevelingen?
Ik ben nu gegaan voor het volgende:
1 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 51,- | € 51,- |
1 | Gigabyte BRIX GB-BXCEH-2955 | € 187,69 | € 187,69 |
1 | Crucial CT102464BF160B | € 58,75 | € 58,75 |
1 | Crucial mSata M500 240GB | € 95,- | € 95,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 392,44 |
Ik wil er Hyper-V op zetten met daarop in eerste instantie maar 3 à 4 VM's: een Windows server 2012 met SQL server (3GB ram), een linux development / experimenteer VM (2 GB ram) en een linux Server met MongoDB en Node.JS (2 GB ram). Laatste GB ram is misschien nog uit te delen, maar ik weet niet wat de overhead van hyper-v is... Zou voor nu genoeg moeten zijn. Eventuele andere experiment VM's hoeven niet tegelijk met de SQL en Mongo in de lucht te zijn.
Redenen voor deze hardware:
- Ik wil graag de optie om hem mee naar mijn werk kunnen nemen, of eventueel naar andere plaatsen voor workshops en demo's, dus een NUC of Brix zijn een fijn formaat om samen met mijn laptop te gebruiken.
- De CPU is niet heel krachtig, maar ik heb ook maar weinig nodig.
- Qua storage moet ik er in eerste instantie genoeg aan hebben. Wederom, niet snel, wel ruim genoeg voor een lab omgeving. In extreme gevallen kan ik nog uitwijken naar mijn nas met iSCSI.
- Qua geheugen, er kan een tweede module bij, dus tot 16GB kan ik uitbreiden als ik het nodig ga hebben.
- SSD, HDD en geheugen zijn vrij standaard, dus mocht de 2955 toch veel te traag blijken, dan kan ik betrekkelijk makkelijk overstappen naar een i5 nuc, of zelfs toch een thin ITX bordje.
Heeft iemand redenen waarom iets hiervan niet met elkaar zou samen spelen, of nog andere aanbevelingen?
[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 13-03-2014 17:06 ]
Waarom neem je niet een laptop? Dan heb je gelijk een scherm en toetsenbord/muis erbij.
Omdat ik hem normaal gesproken ergens in een hoekje wil zetten en alleen maar af en toe meenemen (1 a 2 keer per week max), heb niet echt plaats voor een laptop onder mijn TV meubel. Hij zal zowel op mijn werk als thuis headless draaien.GioStyle schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:47:
Waarom neem je niet een laptop? Dan heb je gelijk een scherm en toetsenbord/muis erbij.
Daarnaast denk ik niet dat ik voor ~400 een laptop kan vinden met een 240GB SSD, 8GB ram met mogelijkheid tot 16GB en daarbij ook nog de ruimte voor een 2,5" hdd.
De nucjes en brixes zijn op zich best duur, maar deze vond ik wel een mooie tussenmaat.
[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 13-03-2014 18:15 ]
Kijk eens naar de Lenovo ThinkPad Edge E145. Model 20BC0006GE zonder Windows, met Duits toetsenbord kost maar 319 euro bij diverse Duitse leveranciers.
Het maximum geheugen is wel beperkt tot 8 GB, standaard is 4 GB, uitbreidbaar met nog een 4 GB module.
Hij is iets kleiner dan een A4tje, plat (3,1cm) en licht (1.55kg). Ziet er ook goed uit.
Het grote voordeel is het lage verbruik.
Edit:
Ik zie dat er sinds ruim een week ook een Toshiba CB30-102 verkrijgbaar is, weggezet als Chromebook. Of hij zuinig is is mij niet bekend. Gebruikt tot 16 GB geheugen en een Intel Celeron 2955U processor. Nadeel van dit apparaat is slechts 16GB SDD. Afgezien daarvan is de prijs niet onredelijk: 297 euro, maar dat is dus zonder een grote hard disk of meer dan 2 GB geheugen. Of er ook drivers voor andere besturingssystemen voor zijn weet ik niet.
Het maximum geheugen is wel beperkt tot 8 GB, standaard is 4 GB, uitbreidbaar met nog een 4 GB module.
Hij is iets kleiner dan een A4tje, plat (3,1cm) en licht (1.55kg). Ziet er ook goed uit.
Het grote voordeel is het lage verbruik.
Edit:
Ik zie dat er sinds ruim een week ook een Toshiba CB30-102 verkrijgbaar is, weggezet als Chromebook. Of hij zuinig is is mij niet bekend. Gebruikt tot 16 GB geheugen en een Intel Celeron 2955U processor. Nadeel van dit apparaat is slechts 16GB SDD. Afgezien daarvan is de prijs niet onredelijk: 297 euro, maar dat is dus zonder een grote hard disk of meer dan 2 GB geheugen. Of er ook drivers voor andere besturingssystemen voor zijn weet ik niet.
[ Voor 31% gewijzigd door mrmrmr op 13-03-2014 19:59 ]
Er zijn enkel windows 8.x drivers op dit moment officieel vrijgegeven, en die doen het niet.sloth schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:43:
[...]
Jammer dat het bij jou nog niet goed wil werken.
Je hebt enkel onder windows 8 64bit getest, zou het dan niet wat met de drivers te maken kunnen hebben?
Het Gigabyte GA-J1800N-D2H bord is trouwens behoorlijk zuinig volgens deze meetwaarden:
[...]
Wat ook prettig om te horen is, is dat het 100% stil is dus geen coil whine of piepjes oid:
[...]
Windows 7 64 bit installeert nu wel, maar alleen de microsoft vga drivers. Windows 8 drivers doen het niet.
Ubuntu 13.10 vanaf USB stick eindigt tot nu toe in kernel panic.
Maar aangezien het moederbord bij opstarten al geen beeld geeft, vermoed ik dat er in de bios iets niet goed (of goed fout
Zo.. eindelijk ook maar iets besteld nav de maart blogpost van Mux:
De pentium gekozen zodat het geheel net wat meer werk kan verzetten (transcoding plex media server). 4 gig is in eerste instantie voor mij genoeg.
Nu nog een OS kiezen. Ik neig naar Debian maar weet niet of dat al 'zuinig' is. Anders is Ubuntu server een optie (aankomende versie 14.04). Windows kan ook altijd nog als ik echt HEEL zuinig wil zijn, maar daar moet ik dan weer een licentie voor kopen. Dat geld mag ook op aan stroom
Prijzen trouwens deels even van de Logicsupply site gehaald en (inclusief het totaal) even handmatig verwerkt.
1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Asus H81T | € 66,11 | € 66,11 |
1 | Mini-box M350 | € 43,50 | € 43,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS4G3N18AES4CEU | € 34,68 | € 34,68 |
1 | Seasonic Power Adapter 90W - 19V | € 36,24 | € 36,24 |
1 | Crucial mSata M500 120GB | € 58,90 | € 58,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 292,33 |
De pentium gekozen zodat het geheel net wat meer werk kan verzetten (transcoding plex media server). 4 gig is in eerste instantie voor mij genoeg.
Nu nog een OS kiezen. Ik neig naar Debian maar weet niet of dat al 'zuinig' is. Anders is Ubuntu server een optie (aankomende versie 14.04). Windows kan ook altijd nog als ik echt HEEL zuinig wil zijn, maar daar moet ik dan weer een licentie voor kopen. Dat geld mag ook op aan stroom
Prijzen trouwens deels even van de Logicsupply site gehaald en (inclusief het totaal) even handmatig verwerkt.
UNOX: The worst operating system
Debian is minstens net zo zuinig als Ubuntu, zeker als je een recente kernel gebruikt (bijvoorbeeld Debian Jessie (8.x), welke standaard kernel 3.13 heeft). Ubuntu is immers gebaseerd op Debian, waardoor laatstgenoemde al snel minder bloated is. Ik gebruik zelf Debian Wheezy (7.x) met een zelf gebakken kernel, zeker met de tips in Linux en zuinigheid moet je dan een aardig eind komenKorvaag schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:31:
[...]
[...]
Er word hier trouwens weinig gesproken over de n2820 barebone van intel.
Volgens een eerder genoemde link van hardwarelux zit die onder de 4w idle usage.
Voor de meeste doeleinden een aardig geschikt beestje, bovendien spotgoedkoop
Volgens een eerder genoemde link van hardwarelux zit die onder de 4w idle usage.
Voor de meeste doeleinden een aardig geschikt beestje, bovendien spotgoedkoop
Is een interessant dingetje, maar als ik het goed heb begrepen is de Brix met 2955u een stukje sneller en niet heel veel duurder. Ik heb ernaar gekeken, maar één geheugenslot en dus max 8GB ram hield me tegen.
Ik heb er echt niks mee te maken, maar ik vind het wel een supergoed concept:
V&A aangeboden: ECO-Server 1u met 4 mini ITX
Schitterend systeem. ITX bordjes er in en gaan.
Ik ben benieuwd naar wat voor voeding ze gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 14-03-2014 15:10 ]
t'is maar wat je ziet als niet heel veel duurder -> 50% duurder momenteel in PW.SndBastard schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 10:23:
Is een interessant dingetje, maar als ik het goed heb begrepen is de Brix met 2955u een stukje sneller en niet heel veel duurder. Ik heb ernaar gekeken, maar één geheugenslot en dus max 8GB ram hield me tegen.
116euro tov 178euri
Wij hebben hier op de zaak ook nog heel wat van die ECOserver zulke kasten + voedingen + Picu PSU's. Mocht je interesse hebben...HyperBart schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:02:
Ik heb er echt niks mee te maken, maar ik vind het wel een supergoed concept:
Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231
Bah, da's een hoop.FireDrunk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:28:
Damn, dat is slim
@Gitaarwerk, zojuist een quote gekregen voor 255,- ex btw![]()
Nadeel is dat veel bordjes die echt zuinig zijn, en leuk geprijst ook maar 1 NIC hebben. Wil er graag liever +1 (en als kan, IPMI oid
mmm interesant ,heb er ook last van. zal het binnekort eens gaan uitpluizen.tsjoender schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:49:
Het is een bug waar anderen ook wel tegenaan lopen waarbij met USB 3 ingeschakeld een ACPI poweroff wordt uitgevoerd, maar kort daarop ook meteen een poweron waardoor het eigenlijk een reboot is. De werkelijke oorzaak kan maar zo in de BIOS liggen. Het gedrag is gelijk met poweroff, halt -p en shutdown -h.
ora et labora
Heb ik ook wel last van, maar mijn antieke linux bak heeft niet eens USB3!
Afsluiten doe ik met:
shutdown -hP now
En dat moet ik meestal 2x doen (na eerste keer start de PC meestal weer gewoon op) voor het werkt, maar ja het werkt dan wel.
Afsluiten doe ik met:
shutdown -hP now
En dat moet ik meestal 2x doen (na eerste keer start de PC meestal weer gewoon op) voor het werkt, maar ja het werkt dan wel.
Vandaag de chinese 160W PicoPSU binnen gekregen maar deze presteerd niet beter dan de LC Power DC/DC.
Verbruik met de Celeron G1820 en de Asrock H81M-ITX blijft 12W idle.
Ik heb de PicoPSU ook op mijn andere systeem (Asrock B75, i5 3570K.....) aangesloten en kwam op 14-15 W idle terwijl het met de Be quiet Efficient F1 350W goldvoeding 18-19W verbruikte.
De Celeron G1820 en de Asrock H81M-ITX verbruikte op de F1 350W 17W.
Blijkt dat de 75W voeding in de LC-Power LC-1340mi niet eens zo slecht is en de chinese 160W PicoPSU voor 17€ ook geen miskoop is.
http://www.ebay.com/itm/1...ower-Supply-/251460176961
Hou wel rekening met 3-4 weken dat die met de post onderweg is.
Ik heb de PicoPSU ook op mijn andere systeem (Asrock B75, i5 3570K.....) aangesloten en kwam op 14-15 W idle terwijl het met de Be quiet Efficient F1 350W goldvoeding 18-19W verbruikte.
Blijkt dat de 75W voeding in de LC-Power LC-1340mi niet eens zo slecht is en de chinese 160W PicoPSU voor 17€ ook geen miskoop is.
[ Voor 13% gewijzigd door audiojunk op 15-03-2014 17:38 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Nice. Gezien de 'gewone' picopsu ook objectief gezien een stuk chinese derderangs rommel is, is dat een goed alternatief om aan te raden in dit topic 
@hieronder: the project that shall not be mentioned!
[ Voor 18% gewijzigd door mux op 15-03-2014 17:00 ]
offtopic:
Moppert iets over MADPSU
Moppert iets over MADPSU
Even niets...
Met dit in het achterhoofd vind je een PicoPSU dus weinig toevoegde waarde hebben als je die gaat vergelijken met die van pricewatch: LC-Power LC-1320mi?mux schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 16:57:
Nice. Gezien de 'gewone' picopsu ook objectief gezien een stuk chinese derderangs rommel is, is dat een goed alternatief om aan te raden in dit topic
Ik kwam in dit topic deze reactie van je tegen over de voeding van de LC-1320mi:
Hoe erg is dit van toepassing bij niet 24/7 gebruik en bij een lage belasting voor een HTPC build?mux schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:21:
[...]
Ik heb eerder een lc-1320mi aangeraden in een BBG en vervolgens feedback van 2 mensen gekregen over de slechte kwaliteit van de bijgeleverde voeding. Zelf heb ik hem inmiddels ook bekeken en het is echt een crappy voeding die het niet lang volhoudt als je hem 24/7 gebruikt. Ik raad hem nu af.
De Mini-box M350 i.c.m. een PicoPSU en adapter komt al snel 45 euro duurder uit, en ik stel me de vraag of je dat er wel uit haalt.
Het verschil tussen de LC-1320mi (iig degene die ik in 2012 aanraadde en zelf ook een tijdje gedraaid heb) en een plug-picopsu is dat de eerste LC-power extreem slechte kwaliteit elektrolytische condensatoren gebruikte. Dat terwijl de mini-box picopsu puur op keramische en tantaalcondensatoren leunde, die in deze toepassing gewoon niet falen. Dat zorgde ervoor dat de lc-power dingen binnen een jaar of soms zelfs binnen een paar maanden bolle condensatoren kreeg als je er een wat zwaardere computer aan hing. Hij is duidelijk alleen ontworpen voor hele lichte/korte belasting.
Daarnaast was de OEM van de LC-power adapter iets heel erg braks, ik geloof High Power of Yi Ling (ik heb het vast ergens in het topic gezegd, te lui om terug te zoeken). Die bende vertrouw ik niet. Het is wat minder belangrijk bij een adapter dan bij een ATX voeding wie hem maakt, het zal niet gelijk je hele computer meenemen, maar het is nog steeds brak.
Het heeft dus IMO zeker toegevoegde waarde voor een server of andere 24/7 toepassing om een mini-box + merk adapter te kopen. Voor een HTPC... als het prijsverschil groot genoeg is kun je er misschien wel mee wegkomen, maar weet dat het altijd een zwak punt van de computer zal zijn.
Ik zal LC power daarom nooit aanraden, want als ik iets aanraad gaan mensen om onduidelijke redenen daadwerkelijk naar mij luisteren en vervolgens later mij mailen of PMen met hun problemen
Wat overigens helemaal prima is, als ik de problemen (indirect) veroorzaak moet ik ook mn best doen om mensen uit de regen te helpen.
Dit wil niet zeggen dat PicoPSUs goed zijn. Dat zijn ze niet; het zijn ultracheap gebouwde apparaten met slechte soldeerkwaliteit en niet genoeg kabeltjes/aansluitingen bijgeleverd. Maar er zitten geen bewegende onderdelen op en zolang je ze niet oververhit kan er bijna niks aan stukgaan omdat alles solid state is - geen elco's of andere foutgevoelige componenten. Dus ze komen ermee weg, en het is een beproefd ontwerp.
Qua efficiëntie zit er zelden verschil tussen picopsu-achtige dingen.
Daarnaast was de OEM van de LC-power adapter iets heel erg braks, ik geloof High Power of Yi Ling (ik heb het vast ergens in het topic gezegd, te lui om terug te zoeken). Die bende vertrouw ik niet. Het is wat minder belangrijk bij een adapter dan bij een ATX voeding wie hem maakt, het zal niet gelijk je hele computer meenemen, maar het is nog steeds brak.
Het heeft dus IMO zeker toegevoegde waarde voor een server of andere 24/7 toepassing om een mini-box + merk adapter te kopen. Voor een HTPC... als het prijsverschil groot genoeg is kun je er misschien wel mee wegkomen, maar weet dat het altijd een zwak punt van de computer zal zijn.
Ik zal LC power daarom nooit aanraden, want als ik iets aanraad gaan mensen om onduidelijke redenen daadwerkelijk naar mij luisteren en vervolgens later mij mailen of PMen met hun problemen
Dit wil niet zeggen dat PicoPSUs goed zijn. Dat zijn ze niet; het zijn ultracheap gebouwde apparaten met slechte soldeerkwaliteit en niet genoeg kabeltjes/aansluitingen bijgeleverd. Maar er zitten geen bewegende onderdelen op en zolang je ze niet oververhit kan er bijna niks aan stukgaan omdat alles solid state is - geen elco's of andere foutgevoelige componenten. Dus ze komen ermee weg, en het is een beproefd ontwerp.
Qua efficiëntie zit er zelden verschil tussen picopsu-achtige dingen.
Welke acdc adapter gebruik je er bij?audiojunk schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 16:46:
Vandaag de chinese 160W PicoPSU binnen gekregen maar deze presteerd niet beter dan de LC Power DC/DC.
Hier een review van de voeding: http://www.computerbase.d...-power-lc75itx-im-test/2/
Daar staan foto's van het DC-DC-board en van de adapter.
[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 16-03-2014 00:25 ]
Yep, het is nog steeds de ergste crap die je kunt kopen dus. Compleet noname spul, overbelast gebruikt...
Eens kijken of dat dezelfde rommel is als in mijn gigabyte t5140

De 75W adapter van LC Power.
Na het lezen van de test toch een andere mening over die LC Power crap
Er staat daar ook een test over de Streacom Nano 150W en die lijkt precies op de chinese PicoPSU.
http://www.computerbase.d...-pico-netzteil-im-test/2/
Waarom de LC Power en de Pico volgens de test zo slecht presteren bij hogere belasting is mij niet duidelijk, komt dit door de adapter, dc/dc print of een combinatie.
Ook jammer dat er in de testresultaten geen echte PicoPSU tussen staat.
Aha. Ik heb een 12V 9A adapter op ebay gekocht maar die overleed na een jaar. Orginele voeding was 60W ofzo maar ik heb er 3 disks en een ssd en een at3n7a in zitten.
Ik ben van plan om een ESX 5.5 homeserver op te zetten, met als VMs een Windows fileserver en een HTPC.
Nu heb ik het volgende samengesteld:
Schijven heb ik al in overvloed
Waarom?
1: ondersteuning voor vt-d + vPro
2: 2 Intel nics
2: ik hoop dat ik de Intel HD 4600 als passthrough device aan de HTPC door kan geven!
Heeft er hier iemand een bordje (of CPU) met een Intel HD 4600 die kan testen of dit werkt? Er is nagenoeg niets over het doormappen van een iGP te vinden
1 | Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed | € 234,30 | € 234,30 |
1 | Supermicro X10SLQ | € 159,32 | € 159,32 |
1 | Fractal Design Node 804 | € 0,- | € 0,- |
1 | Kingston KVR16N11K2/16 | € 128,10 | € 128,10 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 521,72 |
Waarom?
2: ik hoop dat ik de Intel HD 4600 als passthrough device aan de HTPC door kan geven!
Heeft er hier iemand een bordje (of CPU) met een Intel HD 4600 die kan testen of dit werkt? Er is nagenoeg niets over het doormappen van een iGP te vinden
Hoord deze post niet in het ESXI post te zitten.DJSnels schreef op maandag 17 maart 2014 @ 01:32:
Ik ben van plan om een ESX 5.5 homeserver op te zetten, met als VMs een Windows fileserver en een HTPC.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed € 234,30 € 234,30 1 Supermicro X10SLQ € 159,32 € 159,32 1 Fractal Design Node 804 € 0,- € 0,- 1 Kingston KVR16N11K2/16 € 128,10 € 128,10 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 521,72
Waarom?
In iedergeval goeie keus over de case, zit er zelf ook op te wachten.
Van 't weekend de boel eens in elkaar geschroefd, en zowaar alles in één keer goed aangesloten.TYZ schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 18:53:
(...)
# Product Prijs Subtotaal 1 Fractal Design Core 1000 USB 3.0 € 32,52 € 32,52 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 51,- € 51,- 1 ASRock B85M Pro4 € 54,80 € 54,80 1 Intel Pentium G3420 Boxed € 52,90 € 52,90 1 Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU € 63,- € 63,- 2 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 74,95 € 149,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 404,12
(...)

Om een eerste test te doen, een wat oudere 160GB Samsung 2,5" harddisk gemonteerd, en Ubuntu 14.04 desktop geïnstalleerd.
Eerste resultaten, na wat spelen met de tweaks van tsjoender en een powertop --auto-tune: rond de 20W idle. Dat is wel nog met een draaiende harddisk, maar toch moet dat nog wat zuiniger kunnen.
Volgende stappen:
- HDD eruit, SSD erin,
- Windows 7 installeren om een "referentieverbruik" te bepalen,
- Ubuntu Server 14.04 erop, en verder tweaken,
- Voor "later": hardware-tweaks, zoals passief koelen en toch een picoPSU gebruiken.
Dan moet je wel de 1245 nemen.DJSnels schreef op maandag 17 maart 2014 @ 01:32:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed € 234,30 € 234,30 1 Supermicro X10SLQ € 159,32 € 159,32 1 Fractal Design Node 804 € 0,- € 0,- 1 Kingston KVR16N11K2/16 € 128,10 € 128,10 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 521,72
Waarom?
Ik ben in de markt voor een stille en zuinige home server met meerdere rollen.
Doel
Fileserver
- Media library
- Backup van meerdere pc's in huis
HTPC
- Netflix
- Afspelen films met behulp van Plex
- Streamen naar ipad met behulp van Plex
- Itunes
Download(Alle media die ik reeds gezien heb verwijder ik ook)
- Torrent
- Nieuwsgroepen
- Sickbeard
- Couchpotato
Remote toegankelijk
- VPN
- Meerdere gebruikers tegelijk ingelogd
Stil
- Locatie woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk
Zuinig
- Het vebruik moet zo laag mogelijk aangezien de server 24/7 aan zal staan
- Tussen de 10w a 20w idle (hoe lager hoe beter)
Budget
Ongeveer 500 euro.
Het Systeem
Op basis van de blog van Mux, het "Het grote zuinige server" topic en wat andere forum posts ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.
CPU
Ik heb voor de I3 gekozen omdat ik ook via plex media wil kunnen streamen naar mijn ipad. Geen idee of dit mogelijk is met bijvoorbeeld de g3220 of de g1820.
Wat betreft idle verbuik maakt het volgens mij niet heel veel uit en is het nooit verkeerd om wat extra reserve te hebben. Misschien dat ik in de toekomst nog enkele VM's wil gaan draaien, maar dat heeft nu geen prioriteit.
Nu de vraag is dit de juiste i3 of raden jullie toch een andere aan ?
MOBO
Uit de blog van MUX blijkt dat ASROCK relatief zuinige moederborden maakt en aangezien ik een ITX systeem wil maken blijft er weinig keuze over voor een socket 1150.
HDD
Ik heb gekozen voor de wd-green-wd20earx-2tb omdat 4tb meer dan genoeg is voor mijn behoefte. De schijven zijn ook nog eens relatief zuinig volgens "Het grote zuinige server topic".
MEMORY
Volgens "Het grote zuinige server topic" heeft het geheugen weinig invloed op het verbruik, dus heb ik eigenlijk het geheugen geselecteerd met een goede prijs en beoordeling.
VOEDING
Ik heb nu gekozen voor de be-quiet!-system-power-7-300w, maar wil eventueel ook nog kijken naar de Seasonic G-Serie 360Watt.
Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld 5 watt zal schelen. Nu wordt een pico psu vaak gebruikt in zuinige systemen, maar ik lees vaak problemen, kapotte hardware, etc icm met een pico psu.
Een pico psu is misschien wel een optie als blijkt dat ik met mijn huidige configuratie niet tussen de 10w en 20w kan uitkomen.
SSD
Voor mijn OS "windows server 2012" wil ik graag gebruik maken van een SSD. Dit omdat een SSD lekker snel en zuinig kan zijn.
TODO
Behuizing en eventueel een andere cpu koeler om ervoor te zorgen dat het systeem lekker stil is.
Vragen
Aangezien dit de eerste keer is dat ik een systeem ga samenstellen met eigenlijk als doel een zo laag mogelijk verbruik ben ik toch afhankelijk van jullie expertise/ervaringen.
- Zijn er opmerkingen over mijn configuratie?
- Is 10w - 20w een haalbare kaart of moet ik dit bijstellen ?
Zodra de configuratie rond is wil ik mijzelf gaan verdiepen in de instellingen om tot een laag verbruik te komen..
Doel
Fileserver
- Media library
- Backup van meerdere pc's in huis
HTPC
- Netflix
- Afspelen films met behulp van Plex
- Streamen naar ipad met behulp van Plex
- Itunes
Download(Alle media die ik reeds gezien heb verwijder ik ook)
- Torrent
- Nieuwsgroepen
- Sickbeard
- Couchpotato
Remote toegankelijk
- VPN
- Meerdere gebruikers tegelijk ingelogd
Stil
- Locatie woonkamer dus het liefst zo stil mogelijk
Zuinig
- Het vebruik moet zo laag mogelijk aangezien de server 24/7 aan zal staan
- Tussen de 10w a 20w idle (hoe lager hoe beter)
Budget
Ongeveer 500 euro.
Het Systeem
Op basis van de blog van Mux, het "Het grote zuinige server" topic en wat andere forum posts ben ik tot onderstaande configuratie gekomen.
1 | Intel Core i3 4130 Boxed | € 96,30 | € 96,30 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 66,05 | € 66,05 |
1 | WD Green WD20EARX, 2TB | € 89,- | € 89,- |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,50 | € 62,50 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,- | € 31,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 56,- | € 56,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 451,85 |
CPU
Ik heb voor de I3 gekozen omdat ik ook via plex media wil kunnen streamen naar mijn ipad. Geen idee of dit mogelijk is met bijvoorbeeld de g3220 of de g1820.
Wat betreft idle verbuik maakt het volgens mij niet heel veel uit en is het nooit verkeerd om wat extra reserve te hebben. Misschien dat ik in de toekomst nog enkele VM's wil gaan draaien, maar dat heeft nu geen prioriteit.
Nu de vraag is dit de juiste i3 of raden jullie toch een andere aan ?
MOBO
Uit de blog van MUX blijkt dat ASROCK relatief zuinige moederborden maakt en aangezien ik een ITX systeem wil maken blijft er weinig keuze over voor een socket 1150.
HDD
Ik heb gekozen voor de wd-green-wd20earx-2tb omdat 4tb meer dan genoeg is voor mijn behoefte. De schijven zijn ook nog eens relatief zuinig volgens "Het grote zuinige server topic".
MEMORY
Volgens "Het grote zuinige server topic" heeft het geheugen weinig invloed op het verbruik, dus heb ik eigenlijk het geheugen geselecteerd met een goede prijs en beoordeling.
VOEDING
Ik heb nu gekozen voor de be-quiet!-system-power-7-300w, maar wil eventueel ook nog kijken naar de Seasonic G-Serie 360Watt.
Ik weet echter niet of dit bijvoorbeeld 5 watt zal schelen. Nu wordt een pico psu vaak gebruikt in zuinige systemen, maar ik lees vaak problemen, kapotte hardware, etc icm met een pico psu.
Een pico psu is misschien wel een optie als blijkt dat ik met mijn huidige configuratie niet tussen de 10w en 20w kan uitkomen.
SSD
Voor mijn OS "windows server 2012" wil ik graag gebruik maken van een SSD. Dit omdat een SSD lekker snel en zuinig kan zijn.
TODO
Behuizing en eventueel een andere cpu koeler om ervoor te zorgen dat het systeem lekker stil is.
Vragen
Aangezien dit de eerste keer is dat ik een systeem ga samenstellen met eigenlijk als doel een zo laag mogelijk verbruik ben ik toch afhankelijk van jullie expertise/ervaringen.
- Zijn er opmerkingen over mijn configuratie?
- Is 10w - 20w een haalbare kaart of moet ik dit bijstellen ?
Zodra de configuratie rond is wil ik mijzelf gaan verdiepen in de instellingen om tot een laag verbruik te komen..
Kan PLEX wel op Server 2012? Moet je dan niet Windows 8 draaien vanwege DirectX enzo?
Even niets...
Als ik Google op de combinatie plex en ws2012 krijg ik verschillende hits met mensen die zeggen dat het draait. De vraag blijft of je het als een service kan runnen of dat een user ingelogd moet blijven. Dat is denk ik iets wat ik moet proberen. Mocht het niet werken dan moet ik op zoek naar een andere oplossing. Ws2012 wil ik blijven gebruiken aangezien ik dan met meerdere users tegelijk in kan loggen rdp. Dit gaat bij win8 niet.FireDrunk schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:21:
Kan PLEX wel op Server 2012? Moet je dan niet Windows 8 draaien vanwege DirectX enzo?
Correct me if i'm wrong, maar zover ik kan lezen heeft de SuperMicro een HD4600 onboard?
Ik had helaas dit moederbordje voor een pfSense projectje aangeschaft zonder eerst research te doen... en met bios versie F2 blijft het ding in een bootloop hangen zodra je pfSense probeert te draaien. Niets mee te beginnen.sloth schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:17:
[...]
[...]
Ziet er niet goed uit
Bios versie F3 (flashen via bootable usb stick) komt in ieder geval stukken verder
ps. Betreft dus GA-J1800N-D2H in combinatie met pfsense 2.1 (nanoBSD)
Edit: pfSense is configureerbaar via Shell
[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 17-03-2014 22:55 ]
Ik heb zelf ook een tijdje gehad dat mijn server herstartte in plaats van netjes af te sluiten. De hardware was nog altijd dezelfde (moederbord met USB 3), maar de kernel was 3.12. Het probleem dook niet onmiddellijk op na de upgrade naar 3.12 als ik het goed heb (maar da's al een tijdje geleden dus...). Ondertussen zit Debian Jessie op 3.13, ik heb de upgrade uitgevoerd, misschien dat een ander pakket de boosdoener was. Nu werkt het in ieder geval terug gewoon zoals het hoort.tsjoender schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:49:
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Waar lees je dat?DJSnels schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:29:
[...]
Correct me if i'm wrong, maar zover ik kan lezen heeft de SuperMicro een HD4600 onboard?
Semi-offtopic:
Toen ik pfSense jaren terug voor het eerst wilde draaien, liep ik er tegen aan dat de eerste setup (netwerk config, voor webinterface aangezet werd) via een null-modem kabel gedaan moest worden. Omdat ik niet zo gauw een USB-RS232 kabel kon vinden via de V&A een 386 laptopje gehaald en onder Windows 3.11 een veel modernere pc geconfigureerd
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 18-03-2014 10:26 ]
Oscar Wilde
http://www.anandtech.com/...-including-19v-dcin-model
Interessante ontwikkeling, zowel 19V DC input als een reguliere ATX-aansluiting. Ik ben benieuwd of dit concept ook bij meer moederborden wordt toegepast.
Interessante ontwikkeling, zowel 19V DC input als een reguliere ATX-aansluiting. Ik ben benieuwd of dit concept ook bij meer moederborden wordt toegepast.
Dit topic is gesloten.