Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.388 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
BamSlam_ schreef op zondag 17 maart 2013 @ 10:26:
@migjes: 3x HJ Solar op een Power One Aurora 3 klinkt interessant. Alleen heb ik het niet zo op de Power One omvormers: slechts 5 jaar garantie en 130 Euro voor een kabel van 1,5 meter vind ik afzetterij. Wat denk je van de volgende optie? Twee ET Solar 250s op een Enecsys Duo 480 gebruiken, en dan het derde paneel op een Enecsys 240.
Wat betreft die omvormer op eBay: die is niet geschikt voor buitengebruik. Ik heb absoluut een omvormer nodig die geschikt is voor buitengebruik.
het maakt niet veel uit of je 3x hjsolar pakt of 3x et solar.
(ik kan het alleen maar berekenen met de hj solar van daar dat ik die pakte. 5" cellen)

de power-one was omdat die een verzie heeft van 300W.
heb nog geen gegevens van de Aptronic als daar een 350W verzie van is ben je er ook.
de enecsys is wat te krap voor mijn idee.

maar een enecsys duo, met op 1 mpp voor zuid en 1 voor oost-west paralel is ook een optie.
dat bespaart een omvormer en aansluit probleem.

(die omvormer van ebay, ik vind het zelfs niks voor binnen gebruik.
maar het is er wel 1 die zoveel panelen in paralel aan kan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Hier ook nog ff crossspammen.:)

10x300WP pal op het westen. Vanaf afgelopen donderdag 15:00 uur in gebruik, en inmiddels 14.1015.60 kWh opgewekt in totaal. Volgens de omnikportal that is, het zal meer zijn aagezien er nog wat kinderziektes zijn met de ingebouwde wifi kaart.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8106/8559289635_8d174e0772_z.jpg
20130314_132009-1 by Flaggr, on Flickr

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:04:
[...]

bij mij _/-\o_
dat is niet alleen bij dit soort dingen maar bij alles waar je geld voor vraagt boven een bepaald bedrag
ik geloof 150 euro en hoger
Marktplaats meldt het al, zodra ik de categorie uitkies, dus nog voor ik überhaupt een prijs of advertentie opgeef.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens hierbij marktplaats
Home▶

Doe-het-zelf en Verbouw

Overige Doe-het-zelf en Verbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

thunder7 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:01:
Ik zie dat marktplaats geld vraagt voor advertenties in de categorie doe-het-zelf/dak en gevel/zonnepanelen. Aangezien ik nu een Kostal Piko 3.6 over heb, vraag ik me af waar ik die het beste aan zou kunnen bieden. Iemand een goed idee?
Je kunt het aanbieden bij "Overige doe het zelf en verbouw"
Daar staan ook een heleboel zonnepaneelspullen bij.
O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
In navolging van Swapevent, is mijn blokhut afgelopen woensdagmiddag ook voorzien van een PV-installatie. 16xYL270 op een SB3600TL-21, 8 op oost en 8 op west.
De voorbereidingen namen de meeste tijd, zoals het bedenken van hoe de dakhaken het beste konden worden bevestigt. Guus leverde flinke RVS-beugels mee, die uiteindelijk zoveel mogelijk onder shingles zijn geschoven en daar waar nodig ook aan de onderzijde van het dak voorzien van extra balken waar de schroeven in konden komen. Het dak zelf is incl. shingles maar zo'n 20 mm dik, de schroeven 50. Waar de schroefgaten niet onder de shingles pasten, heb ik bitumenkit gebruikt om de boel waterdicht te houden.
De plaatsing zelf was in twee uur gebeurd, ik op het dak en vrouwlief op een trap er omheen om de panelen aan te geven en de buitenkanten aan te draaien (heerlijk, Torx 40). Elke string gaf keurig 300Voc, en na inschakelen van de groep begon de productie meteen met 1,2 Kw.
Tegen 17 uur heb ik de SMA-Webconnect aangemeld bij SunnyPortal, en binnen 5 minuten had ik een mooi dashboard voor mijn neus. Werkt als een tierelier. Meteen gekoppeld aan SonnenErtrag, zodat ik deze setup niet handmatig hoef bij te houden (karelprior 3).
Meten is weten, tweee keer meten is zeker weten en daarom hangt er in de meterkast nog een Plugwise Stealth tussen (kostte wat moeite omdat de Stealth geen 6mm2 lust. Een vijl bracht uitkomst) en tot mijn blijdschap zit er tussen de meting van de SB en de PW nog geen promille verschil. Beter dan met de SB2100TL....
Tot nu toe een piek van ruim 3kW gezien, en ik ga voor minstens 900 Wh/Wp per jaar ;- ) De Ferrari smeter heeft er allemaal geen moeite mee, ik zal elektrisch moeten gaan verwarmen om geen neggie te worden.

Pics 'coz it happened:
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/Inverter_SB3600TL-21.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/Dakhaken_met_rails_.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/Eerste_vier_liggen_erop.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/OP_de_helft.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/Klaar!.jpg
Afbeeldingslocatie: http://94.211.229.92/PV/De_eerste_Wattjes.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 24-03-2013 21:09 . Reden: plaatjes gefikst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Karel, er gaat iets mis met de foto's.., niets te zien, alleen verwijzingen.

Goed bezig! Waarschijnlijk net op het goede moment dat het betere PV-weer gaan beginnen (whe all wish..).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even de plaatjes goed gekloot want dat \\ en // op de verkeerde plek, daar kan ik echt niet tegen O-)
Haha spuit elf :+

Dubbele plaatjes, weg ermee

[ Voor 47% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-03-2013 16:59 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Speedy-Andre schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:54:
[...]

Even de plaatjes goed gekloot want dat \\ en // op de verkeerde plek, daar kan ik echt niet tegen O-)
Haha spuit elf :+
Daar doe je een deel van je naam geen eer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tis voor mij ook weekend :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ziet er allemaal mooi strak uit!

Ik zat me al af te vragen: oost en west???

Nu begrijp ik het.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Snowmiss bedankt
Speedy-andre: mijn nederige excuses voor het ontrieven van je gevoelens. Mijn browser vrat de \ wel tijdens het controleren van de link, evenals de controlefunctie van GoT. Is er een technische reden voor dat een \ niet en een / wel mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Thijs8472 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:22:
@Kievit1964, mooi werk! Zijn die frames zelfbouw of kant en klaar?
Deze zijn zelfbouw.

Voordelen: goedkoper maar belangrijker: hoek kun je zelf kiezen en evt. later ook weer veranderen.
De meeste setjes die je kunt kopen hebben een vaste hoek (meestal 10, 15 of 30 graden), veelal alleen landscape.
Heb zelf gebruikt profielen van 40*40*3 mm. Verder bouten van RVS en boutjes gegalvaniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:34
Hoe denken jullie over het combineren van verschillende merken zonnepanelen in 1 string?

Ik heb vier van de volgende XuYang panelen op een SMA SB1200 omvormer aangesloten.
https://www.dropbox.com/s...6mv1/MDZ_XuYang_200wp.pdf

Nu wil ik hier eigenlijk 1 á 2 panelen bijplaatsen, maar mijn huidige panelen blijken niet meer verkrijgbaar. MetDeZon zegt dat het geen probleem is om de volgende panelen bij te plaatsen:
https://www.dropbox.com/s...esr/MDZ_ZNShine_200wp.pdf

Graag zou ik horen hoe de ervaringen zijn met het combineren van panelen en hoe jullie tegenover bovenstaande combinatie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Kievit1964 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 20:17:
Zoals beloofd

8 panelen ET-250 Wp op een Samil Power 2200 TL

Opbrengst vanaf woensdag 14 KWh (7 Kwh/Kwp)
Kievit: Je hebt flinke plus tolerantie panelen gehad volgens de flashdata. Meeste 254.**Watt. Bovendien is het een Samil Solarriver 2300TL. ;) En voor de rest: Strakke installatie! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
hautessa schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:49:
[...]

Kievit: Je hebt flinke plus tolerantie panelen gehad volgens de flashdata. Meeste 254.**Watt. Bovendien is het een Samil Solarriver 2300TL. ;) En voor de rest: Strakke installatie! :9~
Je heb helemaal gelijk :)

Staat trouwens fout in de installation guide van de 2300TL.. Ze hebben het over 8 aderige aansluiting op de RS485 en dus een RJ45 plug. In werkelijkheid is het een RJ11 plug 4-aderig.
In de guide van de 3300TL staat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Karelprior schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:01:
In navolging van Swapevent, is mijn blokhut afgelopen woensdagmiddag ook voorzien van een PV-installatie. 16xYL270 op een SB3600TL-21, 8 op oost en 8 op west.
_/-\o_ Wauw, prachtig gezicht, zo'n blokhut vol panelen. Kan niet wachten om aan de slag te gaan met mijn "paviljoentje"!

Welk merk shinglehaken heb je gebruikt? Schletter toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 18:13:
Echt lachen,vrouw komt van zolder en zegt:" Heb je dat gezien? Zelfs met dit bewolkte weer hebben we nog bijna 4 kWh opgewekt.

Virus is dus echt besmettelijk en ik heb er een monitorsysteem bij. Haha.
Over dure monitoringsysteem systemen gesproken.
Hopelijk kun je haar voor meerdere doeleinden inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Haha, mijn vrouw kookt ook, doet de was en is goed in de slaapkamer ;)

But seriously, ze is inmiddels ook redelijk PV-minded. De Omniksol app om het spul te monitoren heeft daar in heel belangrijke mate in bijgedragen, zegt ze zelf. Dus als je een PV-sceptische echtgenote hebt: neem een omvormer waarvoor een app beschikbaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

daanNL schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:27:
Hoe denken jullie over het combineren van verschillende merken zonnepanelen in 1 string?

Ik heb vier van de volgende XuYang panelen op een SMA SB1200 omvormer aangesloten.
https://www.dropbox.com/s...6mv1/MDZ_XuYang_200wp.pdf

Nu wil ik hier eigenlijk 1 á 2 panelen bijplaatsen, maar mijn huidige panelen blijken niet meer verkrijgbaar. MetDeZon zegt dat het geen probleem is om de volgende panelen bij te plaatsen:
https://www.dropbox.com/s...esr/MDZ_ZNShine_200wp.pdf

Graag zou ik horen hoe de ervaringen zijn met het combineren van panelen en hoe jullie tegenover bovenstaande combinatie staan.
Ik heb dit ook ondervonden, hier zijn het er 5 uit een string van 8. Geen klachten erover, ze doen het prima en de spanning en stroom verschillen zijn minimaal. Met wat technische kunde uitgerekend dat het *misschien* 7 watt scheelt op 1600Wp, gezien het aantal factoren die erbij komen is dat niet iets waar ik me druk over maak.

Het andere probleem is dat het vrijwel niet uit te rekenen is, dit in verband met tolerantie van de oude en de nieuwe panelen en ander IV curves.

"Zo Ongeveer"

Daar zal jet het mee moeten doen, werken doen ze absoluut, elke dag. Zie anders linkje in de sig, deze combo ligt op west (dus middag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
BamSlam_ schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:04:
[...]

_/-\o_ Wauw, prachtig gezicht, zo'n blokhut vol panelen. Kan niet wachten om aan de slag te gaan met mijn "paviljoentje"!

Welk merk shinglehaken heb je gebruikt? Schletter toevallig?
Op de haken heb ik geen merk zien staan, maar de rest was idd Schletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:42
Na een cursus van SMA vorige maand de smaak weer te pakken gekregen, en van het weekend weer een paar paneeltjes gebakken. Het is de bedoeling dat ze op het oosten komen te liggen op een enecsys omvormer. Ik heb gekozen voor micro inverters omdat ik dan niet eerst veel panelen hoef te maken voordat ik aan de minimale start spanning van een grote inverter zit.
Hopelijk liggen deze panelen met 2 weken op het dak, het is nog even wachten op de hoek profielen, en het maken van de aansluitingen achter op het paneel.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20130317_1420262.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1
het 3e paneel gaat uiteraard niet het dak op.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Karelprior schreef op zondag 17 maart 2013 @ 18:21:
[...]

Speedy-andre: mijn nederige excuses voor het ontrieven van je gevoelens. Mijn browser vrat de \ wel tijdens het controleren van de link, evenals de controlefunctie van GoT. Is er een technische reden voor dat een \ niet en een / wel mag?
Nou ja excuses hoeft niet hoor, het ziet er alleen 'raar' uit als je weet hoe het hoort cq werkt.
De \ gebruik je normaal op een pc, de / als het om een weblink gaat, zie bovenin je browser.
GoT zal niet waarschuwen, maar zet de 'onbekende' \ als tekst neer en dan werkt de link niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Speedy-Andre schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:31:
[...]

Nou ja excuses hoeft niet hoor, het ziet er alleen 'raar' uit als je weet hoe het hoort cq werkt.
De \ gebruik je normaal op een pc, de / als het om een weblink gaat, zie bovenin je browser.
GoT zal niet waarschuwen, maar zet de 'onbekende' \ als tekst neer en dan werkt de link niet ;)
ok, da's duidelijk. Ik wist dus niet hoe het hoorde/werkte... weer wat geleerd zeg maar. Mijn browser (chrome) vertaalt blijkbaar zelf de \ naar /.
volgende foto beter ;- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:47
stef110 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:30:
van het weekend weer een paar paneeltjes gebakken.
Leuke hobby. Even uit interesse: Je koopt dus een stapel cellen en gaat die vervolgens aan elkaar solderen?
Wat is de reden dat zo'n 3e paneel een beetje scheef gaat? Zo'n paneel kan je toch nog wel toepassen op een plek die niet in het zicht ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:42
Ja dat is het idee, het is niet meer goedkoper om zelf te bouwen met de huidige prijs maar heb nog ongeveer 700 cellen liggen plus alle andere benodigde materialen om nog 25 panelen te kunnen maken.
Dat scheve paneel is gekomen met het plaatsen van het paneel in de vacuüm zak toen is er een rij verschoven, baal er nog steeds van. Het na deel is dat als ik nu een hoeklijn over het paneel leg ik een deel van de cellen afdek, nu zal het verlies wel meevallen omdat het maar een heel klein oppervlak is ten opzichten van de rest van de cel.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos737410
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07 15:56
Heeft er iemand een linkje naar een site waar ik de oriëntatie van mijn dak mee kan bepalen.
Op de "smart"phone zit toch een grote marge tussen meerdere metingen.
Mijn huis staat parallel aan de straat en die moet ik toch op een eenvoudige manier op google maps kunnen uitpeilen.
Ik weet dat ik net niet pal op het zuiden zit maar zou graag exact willen weten hoeveel?
Op de site van SMA kun je alles leuk invullen maar dan wil ik wel nauwkeurige gegevens hebben.

Alvast bedankt voor de zinnige reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carlos737410 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 23:02:
Heeft er iemand een linkje naar een site waar ik de oriëntatie van mijn dak mee kan bepalen.
Op de "smart"phone zit toch een grote marge tussen meerdere metingen.
Mijn huis staat parallel aan de straat en die moet ik toch op een eenvoudige manier op google maps kunnen uitpeilen.
Ik weet dat ik net niet pal op het zuiden zit maar zou graag exact willen weten hoeveel?
Op de site van SMA kun je alles leuk invullen maar dan wil ik wel nauwkeurige gegevens hebben.

Alvast bedankt voor de zinnige reacties
http://www.acscdg.com/

Zoom in tot je huis (met sat view) ... En click op "start a course" ... En zet 2 punten langs je dakrand ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@karelprior netjes hoor zo, mooi dakje vol idd.

ik heb inmiddels bij iemand anders hier in het dorp ook al gezien dat ze de blokhut vol hebben gelegt.
zo'n raar idee is het dus blijkbaar niet

@bamslam in tegenstelling tot de beugels bij karelprior zijn er bij mij gelijk voetplaatjes onder de rails gelast. ik heb ook geen doorlopende rails maar stukjes rails van 20cm.
Verder zijn de voetplaatjes afgekit en met stevige schroeven vastgeschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Karelprior schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:01:
In navolging van Swapevent, is mijn blokhut afgelopen woensdagmiddag ook voorzien van een PV-installatie.
Had je al een extra reserve groep naar je blokhut liggen?? Of heb je ook de tuin moeten open kappen om een kabel in de grond te jassen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Cyberpope schreef op maandag 18 maart 2013 @ 06:46:
[...]

Had je al een extra reserve groep naar je blokhut liggen?? Of heb je ook de tuin moeten open kappen om een kabel in de grond te jassen.
Vorig voorjaar hebben we de hele achtertuin overhoop gehaald. Oude blokhut eruit (verpatst, zit nog aardige handel in), gras weg, aannemer betonplaat van 15cm laten leggen en meteen vanuit de meterkast een 3x2,5mm2 en Cat5e in een PVC-pijp gelegd, naast een 4x6mm2 YMVKas . De idee was toen al om de nieuwe blokhut met PV uit te rusten, maar niet dat het er zoveel zouden worden . Alles 50cm diep. Best nog wel een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 23:24:
[...]

http://www.acscdg.com/

Zoom in tot je huis (met sat view) ... En click op "start a course" ... En zet 2 punten langs je dakrand ...
Comparemysolar.nl

is ook een aardige...
Inzoomen op je dak.
4 hoekpuntunten aangeven van je dak.
Aangeven waar je dakgoot zit

En dan verschijnt rechts in beeld je Azimut...

:P 8)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:20

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

coyote1980 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:44:
Vanavond weer even met het installatiebedrijf gesproken. Morgenochtend komt de definitieve offerte met daarop enkel nog de aanpassing naar een lichtere omvormer. Dan kunnen we tekenen en is de boel rond! 8)

En dan heeft huize coyote1980 straks 20 ET Solar black panelen à 195Wp (3900Wp totaal) op het dak liggen, en een SMA SB3600TL-21 op zolder hangen en keurig de juiste voorzieningen in de meterkast. oOo
Misschien niet leuk om je aan het twijfelen te maken, maar ik las in een eerder bericht dat je dak 8,20 x 3,10 meter is. Qua breedte zouden 20 panelen net willen (al vang je wel vrij veel wind omdat je geen dakpan uit de zijkant blijft), maar de hoogte is toch echt te veel. Met een centimeter ruimte (uitzetting) tussen de rijen, kom je 7 centimeter over het einde van je dak heen. Omdat de panelen ook aardig eindje hoger liggen dan de dakpannen, komt er volgens mij geen drup regen meer in je dakgoot. Daarnaast vangt ook de bovenkant van de panelen aardig wat wind.

Met 12 ET Solar 250Wp panelen in landscape heb je misschien iets minder vermogen, maar dat past in ieder geval beter...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Als ik zo met dit weer naar buiten kijk zie ik dat mijn blokhutje
al van 8.30uur in het zonnetje ligt.
Heeft wel helaas het dak op het Noordwesten met 5' dakhelling.
Maar toch vol de zon op het dak door de kleine dakhelling.
Dit terwijl mijn huisdak op het zuidwesten ligt met 37' nog vol in de schaduw ligt.
Zonnetje staat nog niet hoog genoeg. Duurt tot een uur of 10.30uur.
Zou haast gaan overwegen om er 9 op mijn blokhutje (9x3,50) te leggen
en 9 op mijn woonhuis. Al zou het maar om een leuk proefje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:46
antonboonstra schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:40:
[...]

Misschien niet leuk om je aan het twijfelen te maken, maar ik las in een eerder bericht dat je dak 8,20 x 3,10 meter is. Qua breedte zouden 20 panelen net willen (al vang je wel vrij veel wind omdat je geen dakpan uit de zijkant blijft), maar de hoogte is toch echt te veel. Met een centimeter ruimte (uitzetting) tussen de rijen, kom je 7 centimeter over het einde van je dak heen. Omdat de panelen ook aardig eindje hoger liggen dan de dakpannen, komt er volgens mij geen drup regen meer in je dakgoot. Daarnaast vangt ook de bovenkant van de panelen aardig wat wind.

Met 12 ET Solar 250Wp panelen in landscape heb je misschien iets minder vermogen, maar dat past in ieder geval beter...
Dank voor het meedenken, het bedrijf is langsgeweest om op te meten of het zonder problemen past, qua breedte was het echt millimeterwerk, maar was te doen. Qua hoofte komt het ook goed, ik heb een royale bakgoot hangen waardoor de panelen die 7 cm mogen uitsteken aan de onderkant.

Ik maakte me hier ook al zorgen om (net wel net niet passen), dus voor ik tekende gevraagd om wel de situatie ter plekke na te meten om geen verrassingen achteraf te hebben.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

coyote1980 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:56:
[...]

Dank voor het meedenken, het bedrijf is langsgeweest om op te meten of het zonder problemen past, qua breedte was het echt millimeterwerk, maar was te doen. Qua hoofte komt het ook goed, ik heb een royale bakgoot hangen waardoor de panelen die 7 cm mogen uitsteken aan de onderkant.

Ik maakte me hier ook al zorgen om (net wel net niet passen), dus voor ik tekende gevraagd om wel de situatie ter plekke na te meten om geen verrassingen achteraf te hebben.
Goed gedaan...
Zo zit ik krap in de breedte
Werd me een zoeer mooie offerte gemaakt ,maar het aangeboden bevestigingsmateriaal was totaal 9,16m
Terwijl mijn dak net 9,10m is.
Als je daar niet goed op let, passen er achteraf mooi 2 paneeltjes minder op je dak. En dat zou balen zijn... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

coyote1980 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:56:
[...]

Ik hoop dat het in de praktijk en tijdens een stortbui ook nog allemaal goed gaat. Laat ze in ieder geval genoeg dakhaken gebruiken aan de zijkanten en bovenkant. Qua aanzicht zal het in ieder geval wel mooi zijn. Volledig dakvullend en ook nog in 'black' uitvoering. Ben benieuwd naar de foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 18-03-2013 10:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 06:37:
@bamslam in tegenstelling tot de beugels bij karelprior zijn er bij mij gelijk voetplaatjes onder de rails gelast. ik heb ook geen doorlopende rails maar stukjes rails van 20cm.
Verder zijn de voetplaatjes afgekit en met stevige schroeven vastgeschroeft.
Bedankt voor de tip. Interessant, die kleine stukjes rails. Scheelt ook weer in de aardig in de kosten van de rails. Moet ik alleen even kijken hoe ik de micro-omvormers ga bevestigen.

Waar kun je die rails met voorgelaste voetplaatjes bestellen en wat kost dat?

[ Voor 6% gewijzigd door BamSlam_ op 18-03-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de microomvormers worden gemonteerd aan de onderzijde van het paneel,

voordeel met die kleine stukjes rails is dat je bij een paneel van 160 lengte maar 40cm rails gebruikt ( 2*20cm ) ipv een stuk van 160cm , het gedeelte tussen de voetplaten(steunen) doet namelijk toch niets.

kijk eens bij aliminiumshop.nl er zijn er hier al meerde personen geweest die ze daar vandaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:48:
de microomvormers worden gemonteerd aan de onderzijde van het paneel,

voordeel met die kleine stukjes rails is dat je bij een paneel van 160 lengte maar 40cm rails gebruikt ( 2*20cm ) ipv een stuk van 160cm , het gedeelte tussen de voetplaten(steunen) doet namelijk toch niets.

kijk eens bij aliminiumshop.nl er zijn er hier al meerde personen geweest die ze daar vandaan hebben
Houdt er rekening mee dat als je in een windrijk gebied woont (zit zelf op een paar km van de kust) dat de wind flink kan trekken aan de panelen, en die kracht komt ook op je rails/steunen. Met individuele steunen zal de puntbelasting op je dak(steun) imho groter zijn dan wanneer je een volledige rail onder je panelen hebt die de krachten over alle steunen kan verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar zal de leverancier wel rekening mee gehouden hebben zij zitten namelijk ook aardig dicht aan de kust. en gebruiken deze methode ook op kassen bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
@paul: precies, qua breedte zou worst-case aan de achterkant van de woning 2 cm. oversteken met de eindklemmen (de panelen zelf vallen dan nog binnen het dakvlak).

@anton: ja dat is inderdaad spannend, ik hoop dat het met de afwatering inderdaad echt uitkomt, en ik niet straks met elke stortbui een soort Niagara Falls naast het huis heb... Ik ga tussendemiddag voor mijn eigen gemoedsrust zelf ook nog eens nameten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ben even op zoek naar een lastschakelaar om tussen de omvormer en de meterkast te plaatsen.
Dit zoals door jullie werd aangeraden om over te gaan naar flexibele kabel.
Is onderstaande goed hiervoor?

http://www.electrokarweis...25a-3p-4015082072995.html

alvast bedankt.
De 20meter kabel 33x6mm wordt vandaag geleverd.
meteen ook 2 meter flex kabel 3x6mm2 bijbesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

coyote1980 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:11:
Ik ga tussendemiddag voor mijn eigen gemoedsrust zelf ook nog eens nameten...
Houd er dan ook rekening mee dat er zo'n 10(?) cm ruimte tussen de panelen en dakpannen zit. De panelen zitten dus hoger dan de dakpannen, wat ook invloed heeft op de afwatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
coyote1980 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:11:
@paul: precies, qua breedte zou worst-case aan de achterkant van de woning 2 cm. oversteken met de eindklemmen (de panelen zelf vallen dan nog binnen het dakvlak).

@anton: ja dat is inderdaad spannend, ik hoop dat het met de afwatering inderdaad echt uitkomt, en ik niet straks met elke stortbui een soort Niagara Falls naast het huis heb... Ik ga tussendemiddag voor mijn eigen gemoedsrust zelf ook nog eens nameten...
Had je mijn post over de 200Wp ET Solar All blacks nog gezien? Ik heb september vorig naar 12 195Wp's gekocht, maar dat werden 200Wp's, omdat de 195's er niet meer waren. Zelfde maat, 5Wp per paneel meer. Tis maar een beetje, maar als je dan toch bezig bent?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
De 195Wp's kon ik voor een leuke prijs krijgen, de 200Wp's waren toch wel wat duurder in mijn geval waardoor ze niet interessant waren.

Zojuist gemeten, ik heb vanaf de onderste pan nog 20cm bakgoot zitten, de panelen steken 7 cm uit en zouden inderdaad ca. 12 cm. hoger moeten liggen. Het lijkt allemaal net te kunnen. Misschien met een flinke storm dat er wel water overheen gaat, maar met een normale regenbui lijkt het goed te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

Werkt prima! Ik gebruik zelf een vergelijkbare bij de lokale installateur vandaan. Daar heb ik ook de rode varianten vandaan gehaald. In de SMA handleiding staat ook dat een schakelaar in dezelfde ruimte een "moet" is. Leek me een zinnig advies, en voor de paar euro hoef ik dat niet te laten.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0765.jpg

Uiteraard kan de variant van Rol-Co met een 220CE camping stekker ook.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/zolderpiko.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Als je niet boven de 1-fase 16A komt, kun je aan AC zijde gewoon een standaard wandcontactdoos met steker toepassen afaik.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 18-03-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:06:
Als je niet boven de 1-fase 16A komt, kun je aan AC zijde gewoon een standaard wandcontactdoos met steker toepassen afaik.
Deze oplossing is wat exclusiever. Hier kan niet zo snel een "handig" stekkerblok op worden aangesloten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hellemaal mee eens.
alleen voor een +/- 15 euro extra word die aansluiting nooit door de vrouw per ongeluk gebruikt voor de stofzuiger.
edit: of wat ericplan zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-03-2013 12:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
ik heb 5000wp op een Kostal Pico 4.2 aangesloten. Ik zag vandaag een piek van 4200watt op mijn omvormer. Is dat ook het maximum dat kan?

[edit] iets meer geduld hebben, zit nu op 4239watt

Wat is het maximum wat ik kan opwekken op een dag? De installatie ligt pal op het zuiden en in de zomer de gehele dag zonder schaduw.

[edit2] nu 4245, is toch een procentje extra.

[ Voor 48% gewijzigd door TheSiemNL op 18-03-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
jantje.vlaam schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:16:
ik heb 5000wp op een Kostal Pico 4.2 aangesloten. Ik zag vandaag een piek van 4200watt op mijn omvormer. Is dat ook het maximum dat kan?
Ongeveer wel, ja. Zie de "Rated AC output".

[ Voor 58% gewijzigd door BamSlam_ op 18-03-2013 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wat is het maximum wat ik kan opwekken op een dag? De installatie ligt pal op het zuiden en in de zomer de gehele dag zonder schaduw.
De maximale AC output van een Kostal Piko 4.2 is zo'n 4.200W. Als de netspanning iets hoger ligt, kan dit iets meer zijn. Op mijn beste dag produceerde ik 6,6 kWh/kWp met een Steca 500 omvormertje. Dus bij een installatie van 5000Wp en een efficiënte omvormer zou je dus zo'n 35 kWh op een dag moeten kunnen produceren (beetje afhankelijk van de hellingshoek van je panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
antonboonstra schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:27:
[...]

De maximale AC output van een Kostal Piko 4.2 is zo'n 4.200W. Als de netspanning iets hoger ligt, kan dit iets meer zijn. Op mijn beste dag produceerde ik 6,6 kWh/kWp met een Steca 500 omvormertje. Dus bij een installatie van 5000Wp en een efficiënte omvormer zou je dus zo'n 35 kWh op een dag moeten kunnen produceren (beetje afhankelijk van de hellingshoek van je panelen).
Bedankt! Mijn record tot nu toe is 21kWh, en dat was een mooie februari dag. 35Kwh, dat is echt veel, dat is bijna 2 keer mijn verbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

[edit2] nu 4245, is toch een procentje extra.
Mijn 12kWp panelen op de PIKO 10.1 komt nooit boven de 10.1 kW.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
WoudseHoeve schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:29:
[...]

Mijn 12kWp panelen op de PIKO 10.1 komt nooit boven de 10.1 kW.
dat is flink wat meer. Bij mij is het berekend dat het verschil tussen de Kostal Pico 4.2 en de 5.5 in opbrengst minimaal was. Maar hoe is dat bij jou? 1900Wp verschil is toch serieus. Wellicht nog een kleine omvormer er bij. Of ligt je installatie niet precies op het zuiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 09:27
Zo, vandaag ook mijn eerste stappen in PV land gezet, hoe en wat zien jullie binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jantje.vlaam schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:36:
[...]

dat is flink wat meer. Bij mij is het berekend dat het verschil tussen de Kostal Pico 4.2 en de 5.5 in opbrengst minimaal was. Maar hoe is dat bij jou? 1900Wp verschil is toch serieus. Wellicht nog een kleine omvormer er bij. Of ligt je installatie niet precies op het zuiden?
nee hoor.
bij jouw: 5000/4200 = 19% onderdimensionering.
bij woudse = 12000/10100 = 18,8% onderdimensionering.

bij een pico is het vrijbelangrijk om genoeg V te hebben voor een leuk rendement uit de omvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 18-03-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

jantje.vlaam schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:36:
[...]
Die 10kW zie je bijna nooit langs komen. Daarna gaat het vaak snel weer naar beneden door dat de temp van de panelen stijgt. De misgelopen hoeveelheid energie is minimaal. (Is hier als eens uitgerekend)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Laatst online: 12-09 21:21
Tool om kabeldiameter en spanningsverlies te berekenen: http://www.draka.nl/draka...ing.asp?form=true&menuid=

Edit : voor de goede orde:

- vooral bruikbaar voor kabels direct in de grond
- cos phi moet zijn 1 ipv 0,85

En zoals het progje al aangeeft: dikker is beter, maar als het er al ligt, kun je aardig uitrekenen of het uit kan.

[ Voor 42% gewijzigd door pegagus op 18-03-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
coyote1980 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:51:
De 195Wp's kon ik voor een leuke prijs krijgen, de 200Wp's waren toch wel wat duurder in mijn geval waardoor ze niet interessant waren.

Zojuist gemeten, ik heb vanaf de onderste pan nog 20cm bakgoot zitten, de panelen steken 7 cm uit en zouden inderdaad ca. 12 cm. hoger moeten liggen. Het lijkt allemaal net te kunnen. Misschien met een flinke storm dat er wel water overheen gaat, maar met een normale regenbui lijkt het goed te komen.
Ah check, dan is de keuze snel gemaakt :) zijn mooie panelen en presteren bij mij prima.
Overigens hangen mijn panelen ook tot boven het begin van de goot. Regen loopt de goot in, sneeuw schuift er overheen en valt naar beneden (al kan een goot ook maar een beetje sneeuw opvangen). Weinig last van dus. Sinds vorige week valt het nu dan op een overkapping, dus nog minder probleem :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Mooi nieuws:
Vijf Chileense vrouwen uit de Atacamawoestijn zijn zes maanden naar India getrokken om er zonnepanelen te leren installeren. Met die kennis gaan ze nu panelen installeren en onderhouden in hun dorpen.
...
De vijf vrouwen zijn nu minstens vijf jaar verantwoordelijk voor de installatie, de herstelling en het onderhoud van de panelen.
Volledig artikel: http://www.happynews.nl/2...en-zonne-energie-experts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Even jullie mening.

Ik ben dus bezig met zonnepanelen. Het oorspronkelijk doel is (was?) om hier panelen op te leggen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nTc4tm6t8DnJYQcorPN7crEY/thumb.jpg

Hier kun je 12 panelen op kwijt en heb je last van de dakkapel links.
Het dak ligt op 232 graden en met 35 graden dakhelling.

Ik heb dus ook een schuurtje, met twee dakvlakken van 4m bij 4.90m. De dakhelling is 15 graden en de richting is hetzelfde.
Dit is de "zuid (232)" helling:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FzIoWYkQP1UGT8BMrjAmSWTr/thumb.jpg
en dit hieronder is de noord helling, maar die heeft zoals je kunt zien, in de ochtend al zon. En door de lage helling volgens mij ook in de middag (ik zal vrijdag, als de zon schijnt een foto maken).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/y9dYvdEulwY45khyQSo8AsZj/thumb.jpg

Hierop kan ik dus iets meer panelen kwijt en zeker de zuid zijde (9 panelen) hebben een stuk minder last van de schaduw. En nog 6 panelen op noord?? Nadeel is risico op diefstal. En dat ik dus een groep naar zolder heb gelegd (maar dat is nog wel te veranderen). Kost alleen weer 40 meter kabel = 80 euro.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Beste allen,

Zelf ben ik een leek in de prijzen van zonnepanelen, omvormer en montagekosten. Ik heb wat zitten zoeken op internet. Het is werkelijk waar een doolhof.

Op een site krijg ik aangeboden: 15 panelen a 200 Wp , installatie door monteur t.w.v. ~~1900 euro, een omnik 3K-TL en dit alles voor 6000 euro INCL. btw. Nu durf ik niet zo 1,2,3 te zeggen dat deze 15 panelen passen op mijn dak, maar het gaat even om de prijs van materiaal.

Daarnaast heb ik een offerte liggen voor 12 panelen a 240Wp van het merk ZN Shine, een Sunnyboy 2500 TLST-21 voor 6700 totaal EXCL. BTW. De loonkosten hier zijn ongeveer 1800 euro (excl. btw) en 4900 materiaal (excl. btw).

Tevens heb ik al eerder een offerte gehad van Eneco, maar deze was al helemaal extreem duur.

Voor de duidelijkheid: de eerste prijs van 6000 incl. btw wordt gespecificeerd op een website, de tweede is een daadwerkelijke offerte. Is de eerste nou belachelijk goedkoop of is de tweede nou absurd duur? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het hoeft van ons niet per se supergoedkoop, maar om nou de hoofdprijs te betalen terwijl het al makkelijk goedkoper kan is ook niet je van het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik sta echt te kijken van de hoge arbeidskosten met nu 6% btw, dat was bij mij met 10 panelen nog niet de helft en incl. 21% btw 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-03-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Laatst online: 12-09 09:03
weebl15 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 18:53:
Beste allen,

Zelf ben ik een leek in de prijzen van zonnepanelen, omvormer en montagekosten. Ik heb wat zitten zoeken op internet. Het is werkelijk waar een doolhof.

Op een site krijg ik aangeboden: 15 panelen a 200 Wp , installatie door monteur t.w.v. ~~1900 euro, een omnik 3K-TL en dit alles voor 6000 euro INCL. btw. Nu durf ik niet zo 1,2,3 te zeggen dat deze 15 panelen passen op mijn dak, maar het gaat even om de prijs van materiaal.

Daarnaast heb ik een offerte liggen voor 12 panelen a 240Wp van het merk ZN Shine, een Sunnyboy 2500 TLST-21 voor 6700 totaal EXCL. BTW. De loonkosten hier zijn ongeveer 1800 euro (excl. btw) en 4900 materiaal (excl. btw).
Er wordt waarschijnlijk ongeveer 2 dagen werk gerekend.. Het leggen van 15 panelen is in een dagje gebeurd. De andere tijd gaat zitten in het aanpassen/leggen van een aparte groep. Het kan verstandig zijn om dit zelf (grotendeels) voor te bereiden. Het kan dan vaak goedkoper. Het is voor het bedrijf op afstand natuurlijk heel lastig een inschatting te maken wat hij allemaal voor problemen tegenkomt met de aanpassing van jouw installatie/meterkast. Dus dat wordt ruim gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb wel e.e.a. voorbereid wat de extra groep betreft, maar het werk zat toch echt bij de installateur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@weebl15

Het is inderdaad een onoverzichtelijk geheel, maar er is een lange lijst van lijst van pv aanbieders beschikbaar op dewiki.nl.

Er bestaan een aantal soorten aanbieders (in willekeurige volgorde):
  • specialisten
  • energiemaatschappijen
  • installatiebedrijven (denk aan cv's, electrotechniek)
  • dakdekkers
  • adviseurs
  • commerciele samenwerkingsverbanden
  • inkoopacties
  • webshops
  • etc
Dat maakt het nog niet meteen helderder :)

Specialisten leveren alleen pv en niet veel anders. Energiemaatschappijen leveren vaak ook zonnepalen, maar die hebben tegengestelde belangen. Installatiebedrijven kun je overal vinden, en veel ervan kunnen zonnepanelen installeren, maar soms is er niet zo veel ervaring, met name in het ontwerp. Dakdekkers passen ook in dat straatje, maar ontberen vaak kennis over elektriciteitsinstallaties. Er zijn adviseurs die aanbiedingen erbij doen. Er bestaan een aantal soorten samenwerkingsverbanden tussen een groothandel en installateurs. De installateurs zijn dan de regionale aanbieders. Sommige verenigingen en stichtingen bieden ook sets aan via inkoopacties, bijvoorbeeld Natuur & Milieu, Wijwillenzon, Eigen Huis. Tenslotte zijn er webshops waar de doehetzelver of zelfontwerper terecht kan, ze kunnen vaak via installateurs een installatie verzorgen.

Al die aanbieders zitten langer of korter in de markt en hebben dus meer of minder ervaring. Als je alles wilt laten doen, dan zit je bij de meeste oudere/bekende specialisten goed. Richt je op een prijs van rond 1,30 inclusief BTW per Wp voor alle materiaal, zonder installatie voor een schuin dak. Installatie zou normaal onder 1100 euro moeten kunnen, tenzij er complicaties zijn in de meterkast. Als je zelf een installateur zoekt of een leverancier dicht bij huis, dan kan het meestal al voor een stuk minder.

Zoals Civil zegt, het is voor de leverancier moeilijk in te schatten hoeveel werk er in zit. Hoe meer informatie je aan de aanbieder geeft, hoe beter die een inschatting kan maken. Denk aan een foto met goede resolutie van de meterkast, met name de groepen en aardlekschakelaars. Een duidelijk foto van de hoofdaansluiting (meestal 1 of 3 grote porseleinen zekeringen). Een foto van het dak met mogelijke punten waar de kabels doorheen kunnen. Duidelijke foto's van de muren rond het dak. Aangeven waar de meterkast zit en waar de omvormer zou kunnen hangen (ruim, koel, waar geluid niet storend is). Wat voor electriciteitsmeter je hebt: duidelijke foto, noteer alle nummers. Huisplattegronden. Afmetingen van het dak. Soms kunnen centimeters het verschil maken. Richting is erg belangrijk voor de keuze van het type installatie, bijvoorbeeld Zuid of Oost-West.

1900 euro lijkt me overdreven veel voor installatie 15 panelen. Dat moet dan wel de worst case zijn plus een lange voorrijtijd. Dit zijn realistischere prijzen.

Het is meestal zo dat hoe meer partijen erbij betrokken zijn en hoe meer pv een bijzaak is, hoe hoger de kosten oplopen. DHZ levert veel op, maar installatie op een schuin dak wil je het meestal toch wel uitbesteden vanwege het gevaar.

Je kunt ook lokale installateurs zoeken in deze lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Of een dubbele wcd met 2 stekkers :)

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2zrj5fq.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-03-2013 21:33 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 131% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:46:
Ook leuk, vragen aan een zonnepanelen fabrikant wat zijn panelen kosten in een warehouse in Rotterdam. "Custom cleared". 250 Wp kost €0,40 excl. btw, dus €0,484 incl. btw. Dit is de standaard prijs, vervolgens krijg ik de vraag:

"About the price for your normal 200pcs modules per month, what about your target price that now?"

Wat maken we ervan? €0,33/ Wp excl. btw ofzo?

* Dre gaat maar eens een 10 kV aansluiting aanvragen bij de netbeheerder.
Is dit ook toegankelijk voor een normaal particuliertje?? |:( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BamSlam_ schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:09:
Haha, mijn vrouw kookt ook, doet de was en is goed in de slaapkamer ;)

But seriously, ze is inmiddels ook redelijk PV-minded. De Omniksol app om het spul te monitoren heeft daar in heel belangrijke mate in bijgedragen, zegt ze zelf. Dus als je een PV-sceptische echtgenote hebt: neem een omvormer waarvoor een app beschikbaar is!
Monitoring is inderdaad goed voor de WAF. Bij mijn vriendin heb ik de pvoutput app op haar smartphone gezet :P

Die wordt regelmatig bekeken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schitterende set, dat is nog eens een mooie blokhut _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:47
Omdat deze discussie vaak terugkomt toch even het volgende. Een installatie die meer dan 500 W (dus niet al die kleine setjes met 3 panelen) terug kan leveren moet op een afzonderlijke groep. De omvormer moet direct aangesloten worden of mag op een stopcontact, waarbij het stopcontact het enige stopcontact in de gehele groep is.
Je mag niet meerdere afzonderlijke groepen achter 1 afdekplaat plaatsen (dus bv 2 stopcontacten naast elkaar in 1 raam, maar beide verschillende groep)
De opstelling van de foto is dus niet gehele volgens de regels, maar ik zou er niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 109% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
paulv1973 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:48:
Is dit ook toegankelijk voor een normaal particuliertje?? |:( O-)
3x63A (27k6) kun je zo al hebben in een gewoon woonhuis.
It's a third on a third on a... 0,38 dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ook leuk, vragen aan een zonnepanelen fabrikant wat zijn panelen kosten in een warehouse in Rotterdam. "Custom cleared". 250 Wp kost €0,40 excl. btw, dus €0,484 incl. btw. Dit is de standaard prijs, vervolgens krijg ik de vraag:

"About the price for your normal 200pcs modules per month, what about your target price that now?"

* Dre gaat maar eens een 10 kV aansluiting aanvragen bij de netbeheerder.
Ik bedoelde meer of deze panelen aan deze prijs ook rechtstreeks aan een particulier
zoals mij worden verkocht!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
paulv1973 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:10:
Ik bedoelde meer of deze panelen aan deze prijs ook rechtstreeks aan een particulier
zoals mij worden verkocht!! :P
Als dat zou kunnen :). Alleen als je er 200 per maand afneemt.

Iemand zin in een Tweakers inkoopactie? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bestaat er voor de power one omvormers ook zoiets als SMA sunny design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 14:33
paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 08:39:
Wellicht niet zo uitgebreid, maar kijk even op http://stringtool.power-one.com/.

[ Voor 8% gewijzigd door Wimlem op 19-03-2013 08:49 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Wimlem schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 08:48:
[...]

Wellicht niet zo uitgebreid, maar kijk even op http://stringtool.power-one.com/.
Inderdaad...
Niet zo uitgebreid.
Ik kom bij alle omvormers die ik kies (3.8 of 4.2 of 4.6 of de 5.0)
altijd uit bij een beste configuratie van 20 panelen...
Vreemd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 08:39:
ja hoor: stringtool.power-one.nl
maar ik gebruik gewoon sma sunnydesign en check de uitkomsten handmatig.
het uit rekenen van andere waardes, zijn in sunnydesign toch waardeloos.
daar klopt meestal toch niet veel van.

en voor de loggin:
http://www.power-one.com/...sories/pvi-aec-evo/series
kun je meteen 60 omvormers mee monitoren. >:)
is wel erg duur voor 1 omvormer er is ook een goedkopere oplossing voor thuis.
(vind ik nog te duur)

eigenlijk misbruiken we power-one in nederland.
de bedoeling van die omvormers is niet 1 op dak.
maar een stuk of 60 omvormers in een veldje en dat gekoppeld aan een turnkey station.
maar dat is erg lastig met de nederlandse wetgeving.

het is eigenlijk niet zo vreemd dat de power-one 20 panelen wil.
de optimum V licht rond de 342V. (een sma zit rond de 360V, hoewel ik dat niet zeker weet bij de nieuwe modellen) staat in de datasheet een grafiekje kun je aardig af lezen hoeveel je rendement zakt als je de V niet haalt als je minder panelen gebruikt.

een sma en power-one kunnen aardig afwijken van hun optimum V. (verschild wel per model bij sma)
kostal/aeg/omniksol willen wat liever bij hun optimum zitten, die zakken wat sneller.
en zo heeft iedere omvormer zijn eigen werk gebied en toepassings mogenlijkheden.
maar grofweg gezegt willen 90% van de omvormers 10 panelen in een string.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 19-03-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pegagus schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 09:26:
En dan mag het nog niet, maar dan kom je niet boven de 20A, dus dat gaat prima. Bovendien zijn die twee wcd's waarschijnlijk gekoppeld met een dik massief koper.,
Daarnaast kun je hier eindeloos op doorgaan wat wel en niet mag, de NEN is geen wetgeving, dus kun je ook buiten de specs van de NEN werken, en dan kun je je nog steeds afvragen of het wel of niet mag, van jou mag het wel, van de NEN mag het niet ;) Overigens zou ik het zelf niet echt anders hebben gedaan. Gewoon op de WCD aangeven dat deze alleen gebruikt mag worden voor de PV installatie. Voldoende duidelijk en veilig lijkt mij. Of een lasdoos gebruiken, zonder stekkers.

Stel voor dat we de discussie daarom lekker laten voor wat het is en niet weer pagina's over volschrijven ;). Als iemand er voor kiest om een dubbele WCD te gebruiken is dat zijn keuze, punt is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 11:35

mcB

databeestje schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:12:
[...]
opensunny kan ik geen pincode meegeven, en de mijne is geen 0000.
...
Opensunny heeft helaas nog geen configfile.
In opensunny.c kun je in regel 253 je pincode aanpassen. Dan even opnieuw compilen (make) en dan zou het moeten lukken.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 14:10

HeroS

SmartHome Nerd

Even een tip voor de mensen die een omvormer van Omnik bij MetDeZon hebben gekocht....

Check je garantie op:
http://www.omnik-solar.com/warranty

Zie ook deze hier:
http://www.zonnepanelen.n...-het-met-de-garantie-en-v

Blijkbaar moet jezelf achter je garantie aan...

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zowiezo geld voor jouw als consument de dag van levering als ingangsdatum van je garantie.
dit is wat anders als de garantie die geld voor je supplier van de fabrikant.

stel bedrijf x koopt 50 omvormers op 1 april en bedrijf x levert de laatste pas in november aan een consument dan zou die laatstte consument spontaan 6mnd garanatie kwijt zijn.

nee dus.
in dit geval als op jouw bon staat dat metdezon 10 jr garantie levert op je omvormer dan is het hun probleem hoe ze dit met omnik regelen , jij hebt een commitment aangegaan met metdezon waarbij is afgesproken dat zij jouw 10jr garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ooit iemand op deze site gekekene??

http://www.pv-vertrieb.biz/module.php

157.50 euro voor een renesola lijkt me een koopje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 14:10

HeroS

SmartHome Nerd

@Swapevent >> Dat klopt maar stel MetDeZon gaat failliet dan gaat het een lastig verhaal worden.

Daarnaast zit er standaard 4 jaar garantie op de omvormer. MetDeZon heeft blijkbaar geregeld dat je 10 jaar garantie krijgt. Overigens staat dit ook nergens vermeld behalve op hun website (dus ook niet op de bon).

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

HeroS schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:12:
@Swapevent >> Dat klopt maar stel MetDeZon gaat failliet dan gaat het een lastig verhaal worden.

Daarnaast zit er standaard 4 jaar garantie op de omvormer. MetDeZon heeft blijkbaar geregeld dat je 10 jaar garantie krijgt. Overigens staat dit ook nergens vermeld behalve op hun website (dus ook niet op de bon).
Gauw een printscreentje maken dan...... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:08:
Ooit iemand op deze site gekekene??

http://www.pv-vertrieb.biz/module.php

157.50 euro voor een renesola lijkt me een koopje!!
Goedkoop, maar zijn vanaf prijzen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Appie Heijn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:19:
[...]

Goedkoop, maar zijn vanaf prijzen.
Net gebeld.
Zijn inderdaad container prijzen...
MAAAAR...

losse prijzen liggen op 55 cent p/wp excl btw.
Dus 166 euro per stuk. incl btw

lijkt me toch ook een koopje... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit zodra je zonnepaneel-benodigdheden uit de EU (buiten NL) besteld, mag je deze fakturen ook gewoon indienen om voor de 15% subsidie in aanmerking te komen?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

antimos schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:11:
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit zodra je zonnepaneel-benodigdheden uit de EU (buiten NL) besteld, mag je deze fakturen ook gewoon indienen om voor de 15% subsidie in aanmerking te komen?
Goeie vraag... Ben ik ook benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
mrmrmr schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:29:
@weebl15
<knip>

Richt je op een prijs van rond 1,30 inclusief BTW per Wp voor alle materiaal, zonder installatie voor een schuin dak. Installatie zou normaal onder 1100 euro moeten kunnen, tenzij er complicaties zijn in de meterkast. Als je zelf een installateur zoekt of een leverancier dicht bij huis, dan kan het meestal al voor een stuk minder.

<knip>
Dankjewel voor de info, de prijs van 4900 euro voor 2880 Wp excl. btw is dus veel te duur. Tijd om af te dingen of ergens anders de zonnepanelen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
Zow na in januari hier al eens aangekondigd te hebben dat een PV goedgekeurd was door mijn vrouw... Is het sinds afgelopen vrijdag dus zover... 3,64kWp op ons dak geinstalleerd...

Nu hopen op nog meer zonnige dagen als gister bijvoorbeeld :)...

Volgende puntje op de verlanglijst logging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
UdiBenLudi schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:13:
Zow na in januari hier al eens aangekondigd te hebben dat een PV goedgekeurd was door mijn vrouw... Is het sinds afgelopen vrijdag dus zover... 3,64kWp op ons dak geinstalleerd...

Nu hopen op nog meer zonnige dagen als gister bijvoorbeeld :)...

Volgende puntje op de verlanglijst logging...
en nu nog de foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En even aanmelden bij Anton en Sonnenertrag.eu :)
Het moet toch lukken om met elkaar de 1 MWp te bereiken dit jaar.

https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

http://www.zonnestroomopbrengst.eu/

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-03-2013 13:13 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
OK hier een poging...

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-_8UKT9V9LCI/UUhVYI0VV2I/AAAAAAAAAA0/Y5-8Z66_hw0/s128/IMG_0928.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-hCMa9WKRV28/UUhVYaCSREI/AAAAAAAAAA4/se5iN9fGSqE/s128/IMG_0932.JPG

En voltoooid:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-03TMAa85cdU/UUhVXd5sAgI/AAAAAAAAAAw/HKHrZks3Ejc/s720/Foto.jpg

;)

Van omvormer en meterkast volgen later...
Pagina: 1 ... 10 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.