Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.389 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ziet er goed uit, veel plezier ermee.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
echt niet verkeerd.Veel zon-uren gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:11:
En even aanmelden bij Anton en Sonnenertrag.eu :)
Het moet toch lukken om met elkaar de 1 MWp te bereiken dit jaar.
Als we dat voor elkaar krijgen, dan gaan we een PV meeting houden. Alle mensen op de lijst moeten verplicht aanwezig zijn, om de echtheid te garanderen natuurlijk :+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:05:
In dit geval als op jouw bon staat dat metdezon 10 jr garantie levert op je omvormer dan is het hun probleem hoe ze dit met omnik regelen , jij hebt een commitment aangegaan met metdezon waarbij is afgesproken dat zij jouw 10jr garantie geven.
Dat is het probleem met inkoopacties. Je kunt wel voor 20-25% minder leveren dan de scherpste "normale" consumentenprijs, maar het volgende probleem is wat te doen als er iets stuk gaat. Leveranciersaansprakelijkheid voor consumenten is wettelijk geregeld, de inkoopactie zou dat dus moeten doen, maar dat schroeft de prijs omhoog (af te dekken via verzekeringen en overhead).

De beste prijs krijg je als het geen gewone consumenten deal is. Iedere deelnemer zou een inschrijving bij de kvk moeten hebben of aanvragen (dat is overigens gratis) en dan onderling afspreken dat er geen reclame mogelijk is en dat men bij de fabrikant moet zijn voor fabrieksgarantie. Het is maar idee, of het juridisch waterdicht is weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

antonboonstra schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:54:
[...]

Als we dat voor elkaar krijgen, dan gaan we een PV meeting houden. Alle mensen op de lijst moeten verplicht aanwezig zijn, om de echtheid te garanderen natuurlijk :+
Moeten we dan ook de panelen meenemen :?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een foto van jezelf i.c.m. je installatie volstaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MrmMrmr
juist om die reden geloof ik ook niet in die zogenoemde gezamelijke inkoopacties veel te veel whatiff situaties.

maar ter informatie daar je oor te luisteren leggen kan natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

UdiBenLudi schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:13:
En voltoooid:

[afbeelding]

;)

Van omvormer en meterkast volgen later...
Goh....
Mag het misschien ééntje meer zijn?
Zonder gekheid.
Mooi en strak :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
Beste medetweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen voor een PV systeem.
Idee hierbij is: 2 strings van 9 panelen (hjm250m-32) in combinatie met de, Omniksol-4.0k-TL

Wie heeft er ideeën en / of tips? :)

Uiteraard probeer ik er een zo hoog mogelijk rendement uit te halen maar dat spreekt voor zich ;)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Casper de Boer schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:12:
Beste medetweakers,

Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen voor een PV systeem.
Idee hierbij is: 2 strings van 9 panelen (hjm250m-32) in combinatie met de, Omniksol-4.0k-TL

Wie heeft er ideeën en / of tips? :)

Uiteraard probeer ik er een zo hoog mogelijk rendement uit te halen maar dat spreekt voor zich ;)
Waarom geen AEG4600 ? met Wifi/ethernet module ?
Wel wat weinig gegevens voor advies ..... koeken schaduw etc.?
Waarom zoveel panelen? Warmtepomp? veel kinderen/computers/lampen/etc? Oftewel moet je niet eerst wat zien te bezuinigen in verbruik ? Ik weet het dat heeft een laag "gadget" gehalte maar is vaak makkelijk verdiend.... Als je dat voor elkaar hebt dan kan je nog steeds 18 panelen nemen. Dan ben je extra goed bezig !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:29:
[...]

Waarom geen AEG4600 ? met Wifi/ethernet module ?
Wel wat weinig gegevens voor advies ..... koeken schaduw etc.?
Waarom zoveel panelen? Warmtepomp? veel kinderen/computers/lampen/etc? Oftewel moet je niet eerst wat zien te bezuinigen in verbruik ? Ik weet het dat heeft een laag "gadget" gehalte maar is vaak makkelijk verdiend.... Als je dat voor elkaar hebt dan kan je nog steeds 18 panelen nemen. Dan ben je extra goed bezig !
De Wi-Fi module zit er ook bij (staat niet op de sheet idd) prijs is interessant, rond de 1050,-
Montage in de tuin, schaduw valt rond 6 uur in op dit moment.
Aantal panelen om terug te kunnen leveren aan het net.
nacht verbruik van het huis <100W
stroomverbruik jaarlijks +/- 1500Kwh

Had dergelijke dingen wel even mogen vermelden idd :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:12
Je verbruik is 1500 kWh/jaar en dan wil je 18 panelen? Dat zijn er veel teveel, of heb je een typfout gemaakt? :P Je moet niet meer terugleveren dan je verbruikt, dat heeft niet zoveel zin, krijg je namelijk heel weinig voor.

Hoe groot is je dak en wat is de oriëntatie? Heb je al meerdere aanbieders offertes laten maken? :)

[ Voor 6% gewijzigd door MartijnLoarne op 19-03-2013 15:48 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Casper de Boer schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:39:
[...]
De Wi-Fi module zit er ook bij (staat niet op de sheet idd) prijs is interessant, rond de 1050,-
Montage in de tuin, schaduw valt rond 6 uur in op dit moment.
Aantal panelen om terug te kunnen leveren aan het net.
nacht verbruik van het huis <100W
stroomverbruik jaarlijks +/- 1500Kwh

Had dergelijke dingen wel even mogen vermelden idd :)
Goed bezig !
Ik heb zelf een Kostal Piko, Extreem degelijk apparaat, simpele logging via ethernet kabel, valt nooit uit ( WiFi lijkt me minder stabiel) . Ook kan je dan die 18 panelen gewoon in serie zetten op een Piko 4.2. Ook heb je dan 3-fasen, mooi verdeeld invoeden.

Met een AEG komt je onder de euro 1.20 uit, zonder montage, met BTW

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-03-2013 15:53 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
antonboonstra schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:54:
[...]

Count me in ;- )
Blokhutdak ook toegevoegd. Is oos/west, alleen kan dat niet volgens de invullijst... Is dat nog een zinnige uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
MartijnLoarne schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:47:
Je verbruik is 1500 kWh/jaar en dan wil je 18 panelen? Dat zijn er veel teveel, of heb je een typfout gemaakt? :P Je moet niet meer terugleveren dan je verbruikt, dat heeft niet zoveel zin, krijg je namelijk heel weinig voor.

Hoe groot is je dak en wat is de oriëntatie? Heb je al meerdere aanbieders offertes laten maken? :)
geen zin? Ik mag 5000Kwh per jaar terug verkopen tegen de afname prijs ;)
Op deze manier verdien ik er naar een paar jaar nog aan.

De panelen komen in de tuin, bomen van de buurvrouw gaan deze lente tegen de grond aan (netjes van te voren gevraagd ;)) ligging is dan op het zuiden.

Ondertussen al bij een aantal bedrijven geweest maar meestal zijn dat dozenschuivers die gegevens invullen in een fancy programmatje. Als je een paar doelgerichte vragen stelt komen ze weer terug op hun verkoop verhaal.

Ik verwacht dat het verbruik nog wel zal stijgen, heb geen vriendin dus overdag staat er niets aan.
Led verlichting in de badkamer / toilet / keuken, halogeen in de woonkamer / eetkamer / hoofd verlichting in de keuken, TV / Koel vries combinatie / CV installatie allemaal nog geen jaar oud en gekeken naar het verbruik bij de aanschaf. Als ik op de bank zit s'avonds is het verbruik ongeveer 250Wh.

Huis is trouwens 100 jaar oud, al wel dubbel glas (moet zelf nog 2 raampjes doen) steens muren (nog 20% te doen, keuken is momenteel nog buitenmuur waar je tegenaan kijkt) opknappertje dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Casper de Boer schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:22:
[...]

De panelen komen in de tuin, bomen van de buurvrouw gaan deze lente tegen de grond aan (netjes van te voren gevraagd ;)) ligging is dan op het zuiden.

Ondertussen al bij een aantal bedrijven geweest maar meestal zijn dat dozenschuivers die gegevens invullen in een fancy programmatje. Als je een paar doelgerichte vragen stelt komen ze weer terug op hun verkoop verhaal.

Ik verwacht dat het verbruik nog wel zal stijgen, heb geen vriendin dus overdag staat er niets aan.
Led verlichting in de badkamer / toilet / keuken, halogeen in de woonkamer / eetkamer / hoofd verlichting in de keuken, TV / Koel vries combinatie / CV installatie allemaal nog geen jaar oud en gekeken naar het verbruik bij de aanschaf. Als ik op de bank zit s'avonds is het verbruik ongeveer 250Wh.

Huis is trouwens 100 jaar oud, al wel dubbel glas (moet zelf nog 2 raampjes doen) steens muren (nog 20% te doen, keuken is momenteel nog buitenmuur waar je tegenaan kijkt) opknappertje dus :)
Vergeet het maar, lees de voorwaarden eens goed door.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
[...]

Bijna goed, maar niet helemaal. Even goed lezen wat salderen inhoud :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooie set hierboven!

Wij zijn vandaag 49 panelen op 3 daken aan het monteren van een particulier nieuwbouwhuis. Op een KP10.1, met 3 MPP's.

Panelen zijn in 4 weken tijd inkoop 9% duurder geworden (Yingli 270 mono), en zeer moeilijk verkrijgbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door SunshineCompany op 19-03-2013 16:39 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Bij essent is alles wat je boven je eigen verbruik teruglevert kolenfooi. Bij Greenchoice is dat nog eigenverbruik + 1000kwh.

Dat word dus affakkelen. Op zich heel niet verkeer met een (lucht/lucht) warmtepomp met een mooie COP

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 19-03-2013 16:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Dat betekent dus dat je ongeveer 8 cent per teruggeleverde kWh ontvangt.

Dat is een aardige vetpot.. :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De afname prijs ja (~7 ct/kWh), maar je bespaart geen BTW/Energiebelasting (~14 ct/kWh) meer.
Zolang je 'boven nul' blijft, krijg je voor elke kWh zonnestroom ~21 ct, elke kWh onder nul levert maar 7 ct op.

Da's overigens niet de 'kolenfooi', want kolencentrales ontvangen maar ~5 cent voor hun stroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 19-03-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:40:
[...]

Bij essent is alles wat je boven je eigen verbruik teruglevert kolenfooi. Bij Greenchoice is dat nog eigenverbruik + 1000kwh. Alles daarboven is kolenfooi.
....mits je een digitale meter hebt >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
dus:
Verbruikt u zelf minder dan 5.000 kWh elektriciteit, dan ontvangt u over de resterende elektriciteit terugleververgoeding. De vergoeding is gelijk aan het leveringstarief inclusief energiebelasting en btw.

en de voorwaarden:
Om in aanmerking te komen voor een terugleververgoeding van Essent, dient u te voldoen aan de volgende voorwaarden:

U staat geregistreerd bij de netbeheerder als terugleverklant
U levert energie terug aan het elektriciteitsnet
U neemt stroom af van Essent
U heeft een geschikte elektriciteitsmeter
U heeft een kleinverbruiksaansluiting (waarde: maximaal 3 x 80 A)

Enige wat ik dan moet doen is het registreren als terugleverklant...

De wet:
Artikel 95c

1.Bepalingen die zijn opgenomen in overeenkomsten inzake levering van elektriciteit aan afnemers die beschikken over een aansluiting op het net met een totale maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3*80A en die tot doel hebben de opwekking van duurzame elektriciteit te verbieden zijn onverbindend.

2.Een houder van een vergunning is verplicht een aanbod van een afnemer als bedoeld in het eerste lid tot teruglevering van door hem geproduceerde duurzame elektriciteit te aanvaarden.

3.Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.

4.Bij algemene maatregel van het bestuur kunnen nadere regels worden gesteld omtrent de door een houder van een vergunning te betalen redelijke vergoeding bedoeld in het derde lid.

Ze zijn het verplicht...

In ieder geval, Heeft iemand ervaringen met de panelen / omvormer die ik gekozen had?

Als ik te weinig / niets terug zou krijgen voor mijn electriciteit ga ik het gebruiken om een warmte vat op te stoken. Ben ondertussen ook bezig met hybride omvormers om stroom op te slaan.

edit : link naar wet toegevoegd
edit2: terug naar de vraagstelling

[ Voor 12% gewijzigd door Casper de Boer op 19-03-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Mooi als het lukt, maar je boft dan wel, want ~22 ct is natuurlijk in geen enkele manier een "redelijke vergoeding"...voor Essent dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09:03
@Casper de Boer
ik zit bij essent.
en die vertellen dood leuk dat ik maar 8ct krijg per kWh geen 22ct wat ik betaal.

het stuk wat je aanhaald is wel nieuw voor mij.

tip: probeer niet de helpdesk. die weten van toeten nog blazen.
ZonZeker@essent.nl geeft betere informatie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Volgende maand krijg ik de jaarrekening van Essent. Eens kijken of ze het echt doen :) . Volgens helpdesk-dame wel, maar die is volgens mij blond (sorry dames).

Ach, <500 m3 gas en een negatief verbruik zou de rekening niet echt tot grote hoogtes brengen. Als de terugleververgoeding echt zo hoog is, dan misschien zelfs geld terug.

[ Voor 60% gewijzigd door drielp op 19-03-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Zie hier:
http://www.essent.nl/cont.../veelgestelde_vragen.html
Hoeveel elektriciteit kan/mag ik terugleveren?

De hoeveelheid elektriciteit die u kunt terugleveren is onbeperkt. De terugleververgoeding is echter niet altijd even hoog. Levert u jaarlijks tot 5.000 kWh terug aan het net? Dan wordt de volledige teruglevering verrekend met uw verbruik. Hiermee ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de prijs die u aan ons betaalt voor de levering van elektriciteit inclusief energiebelasting en BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's dan het royaalste feed-in tarief van Europa :) "Financieel duurzaam" is het niet, maar kan me voorstellen dat je geen dief van je portemonnee bent en dit pakt zolang het nog kan.

Als ze dit volhouden denk ik dat alle netto terugleveranciers op dit forum naar Essent gaan overstappen, trouwens. Cashen op kosten van RWE GmbH, wie wil dat niet...

[ Voor 67% gewijzigd door Dreamvoid op 19-03-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het begrip salderen blijft moeilijk te begrijpen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Op website van Essent staat ook:

De hoeveelheid elektriciteit die u kunt terugleveren is onbeperkt. De terugleververgoeding is echter niet altijd even hoog. Levert u jaarlijks tot 5.000 kWh terug aan het net? Dan wordt de volledige teruglevering verrekend met uw verbruik. Hiermee ontvangt u een vergoeding die gelijk is aan de prijs die u aan ons betaalt voor de levering van elektriciteit inclusief energiebelasting en BTW.

Zo snapt iedereen het toch?

En hier:

Welke vergoeding biedt Essent boven een grens van 5000 kWh?
Essent geeft een jaarlijkse teruglevering boven 5000 kWh voor de volledige teruglevering. Dit is een inkoopprijs (gemiddelde APX waarde) vermenigvuldigd met een dempingfactor van 0,7 vergoed. Hierover wordt geen BTW en energiebelasting vergoed.

[ Voor 25% gewijzigd door drielp op 19-03-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:06:
Het begrip salderen blijft moeilijk te begrijpen, denk ik.
dat is het hem niet.
het staat erg vreemd op de website.
waardoor ik nu ook begin te tweifelen.

mail van vorig jaar:
Voor salderen hanteren wij een paar algemene spelregels;

1. Wij salderen tot maximaal 5000 kWh
2. Tot 5000 kWh ontvangt u een vergoeding conform aan de leverprijs, de BTW en de energiebelasting
3. Bij een negatief verbruik (afname < opwekking) vervalt de vergoeding voor de energiebelasting voor alle kWh's negatief
4. BTW word altijd 100% vergoed.
wat er nu op de website staat:
Wat zijn de teruglevertarieven?
Tot 5.000 kWh teruggeleverde elektriciteit aan het net ontvangt u uw leveringstarief inclusief energiebelasting en BTW.
ik gok op een foutje op de website.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verrekend met verbruik, dus die 1500KWh wel en voor alles wat je meer teruglevert ontvang je minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zoals het op de website staat is het wel bijzonder onduidelijk, en kan je bijna spreken over misleiding. Raar in een stukje dat juist bedoeld is om duidelijkheid te scheppen.

[ Voor 63% gewijzigd door Dreamvoid op 19-03-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zo is het.
En volgens mij is Eneco de hoogste met 9 cent (en dat is inclusief btw...), mogelijk nog anderen....

[ Voor 16% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-03-2013 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Casper de Boer
om het samen te vatten:
je gebruikt 1500kWh en dat kost 1500x0,22 = 330 euro.
met geplande set wek je +/-3500kWh op. (waarschijnlijk wel iets meer.)
dus je krijgt 1500x0,22=330 euro korting.
en resterent:
2000x0,08=160 euro korting.
dus totaal 490 euro korting

maar zeker geen: 3500x0,22 = 770 euro korting.

ik noem het ook nog expres korting, omdat ik nog nooit gehoord heb dat essent ook maar iets uit betaalt.
als ze het niet kunnen verekenen met gas, dan weet ik niet wat ze doen. (ze ontwijken mijn vragen daar over, of ze weten het echt zelf ook niet.)

beter om gewoon +/-2000Wp neer te leggen en dan voor het resterende bedrag een zonneboiler te leggen.
maakt je neggie en laag gas gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik leg het de klant zo uit:

Salderen is het verreken van de teruggeleverde stroom met de door u afgenomen stroom. De hoeveelheid direct gebruikte stroom van de zonnepanelen kunt u nergens aflezen, deze kunt u slechts uitrekenen. Pas op het moment dat u meer gaat opwekken dan u verbruikt, gaat u netto terugleveren. U gaat dan dus meer terugleveren, dan u afneemt. Hiervoor krijgt u de kale kWh-prijs. Kortom; meer opwekken dan u verbruikt heeft in Nederland geen zin.

Teken d'r vaak even een grafiekje bij, verbruik + opwek. Deel A = wat je koopt, deel B = wat je teruglevert, deel C = wat je direct gebruikt. A moet ongeveer B zijn.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je toch meer opwekt, zet je de bijl in de warmte, gas of sv,
500kWh voor 9 cent, of gasvrij douchen op een marktplaatsboiler ?
saldeer het maar.

(scheelt weer een gasopslag, op gaat het gas toch wel, en zo betaal je niet mee aan die kolder, groningen zal je dankbaar wezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Stond vandaag aan de deur bij een zonnepanelen leverancier/installateur.
Deze biedt een SMA4000TL-20 aan voor een aardig leuk bedragje.

Kom ik daar, blijkt het een TL4000-20 te zijn met als en enige verschil de naam "ALEO"
op de bekende rode deksel.
Op de verpakking staat doodleuk SMA.

Enige probleem is momenteel de garantie.
Leverancier zegt dat het ALEO dat vroeger deze omvormers leverde onder hun naam. failiet is gegaan.
Hij wist niet of deze garantie wordt overgenomen door SMA.
Verder stond op de doos de produktiedatum van nov. 2009.
Let wel... Het is een nieuwe omvormer, nooit ingezet.

Kortom... Weet iemand van jullie dit vraagstuk qua garantie??

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 16:13
@all en in het bijzonder @eric-pvt, @Dre, @hansdegit, @databeestje, @migjes & @drielp

Het is alweer maanden geleden dat ik in dit forum vragen begon te stellen over een PV-installatie. Eerst was het plan om mee te doen aan de groepsaankoop hier in Noord-Holland (MetDeZon). Dat uiteindelijk geannuleerd en besloten om zelf een installatie samen te stellen en een leverancier te zoeken.

En vandaag was het dan eindelijk zover: RoKoPV is in bedrijf gesteld :+

Weer 5720Wp (22 HJSolar mono panelen van 260 WP) en een Piko 5.5 operationeel in Nederland. Kosten: 1,43 €/Wp. En vanaf 1500 uur vanmiddag op de kop af 1kWh naar binnen gehaald :9~

Hier is de installatie te monitoren en bekijken incl. foto's: RoKoPV bij Suntrol-portal.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de vele adviezen _/-\o_

NB: als iemand nog ideeën heeft over uitgebreider loggen en presenteren van de data in de Piko, lees ik dat graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Klinkt als een mooi setje! Foto's? En zelf gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
SunshineCompany schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:17:
Klinkt als een mooi setje! Foto's? En zelf gemonteerd?
Dank; ziet er ook super uit! De foto's staan op de portal en ik heb de installatie niet zelf gemonteerd. Wel de omvormer opgehangen en de bekabeling naar de meterkast gelegd. Dat was drie meter tussen vloeren door, maar een halve dag werk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

ROMiJo schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:14:
@all en in het bijzonder @eric-pvt, @Dre, @hansdegit, @databeestje, @migjes & @drielp

Het is alweer maanden geleden dat ik in dit forum vragen begon te stellen over een PV-installatie. Eerst was het plan om mee te doen aan de groepsaankoop hier in Noord-Holland (MetDeZon). Dat uiteindelijk geannuleerd en besloten om zelf een installatie samen te stellen en een leverancier te zoeken.

En vandaag was het dan eindelijk zover: RoKoPV is in bedrijf gesteld :+

Weer 5720Wp (22 HJSolar mono panelen van 260 WP) en een Piko 5.5 operationeel in Nederland. Kosten: 1,43 €/Wp. En vanaf 1500 uur vanmiddag op de kop af 1kWh naar binnen gehaald :9~

Hier is de installatie te monitoren en bekijken incl. foto's: RoKoPV bij Suntrol-portal.

NB: als iemand nog ideeën heeft over uitgebreider loggen en presenteren van de data in de Piko, lees ik dat graag ;)
Zo te zien is het weer tussen foto 2 en 3 een beetje omgeslagen, ziet er netjes uit. Misschien zie ik hem nog vanuit de auto vanaf de n242.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
databeestje schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:25:
[...]

Zo te zien is het weer tussen foto 2 en 3 een beetje omgeslagen, ziet er netjes uit. Misschien zie ik hem nog vanuit de auto vanaf de n242.
Ja klopt: de dag (gisteren) begon met regen, rond lunchtijd zon en daarna weer regen. Vandaag is het binnenwerk aan de meterkast afgerond. Als de zon er op schijnt weerspiegelt het vast in de voetbalvelden van DTS ;)

Edit: dat is meer langs de N504...

[ Voor 3% gewijzigd door ROMiJo op 19-03-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Foto 2 is prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Je hebt waarschijnlijk wel twee verschillend hellingshoeken in 1 string. Weet niet echt of dit goed is voor de efficiëntie. Heb je de 4 panelen van de dakkapel tesamen in 1 string? Dan zou ik het verschil tussen beide MPP's even in de gaten houden of er grote opbrengstverschillen in zitten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
antonboonstra schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:43:
Je hebt waarschijnlijk wel twee verschillend hellingshoeken in 1 string. Weet niet echt of dit goed is voor de efficiëntie. Heb je de 4 panelen van de dakkapel tesamen in 1 string? Dan zou ik het verschil tussen beide MPP's even in de gaten houden of er grote opbrengstverschillen in zitten.
Klopt. Het zijn 2 strings van 11 (9 + 2 dakkapel) en die panelen onder 30 graden (de dakkapel) zullen iets minder opleveren dan had gekund. Maar één string van 4 op de omvormer vind ik nog minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Dan zou ik in ieder geval 1 string met 7 + 4 dakkapel maken en de andere string 11 panelen met dezelfde hellingshoek. Heeft in ieder geval 1 string geen last van de ongelijkheid en kun je het verschil ook nog terugzien. Zou ik wel benieuwd naar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:06:
Stond vandaag aan de deur bij een zonnepanelen leverancier/installateur.
Deze biedt een SMA4000TL-20 aan voor een aardig leuk bedragje.

Kom ik daar, blijkt het een TL4000-20 te zijn met als en enige verschil de naam "ALEO"
op de bekende rode deksel.
Op de verpakking staat doodleuk SMA.

Enige probleem is momenteel de garantie.
Leverancier zegt dat het ALEO dat vroeger deze omvormers leverde onder hun naam. failiet is gegaan.
Hij wist niet of deze garantie wordt overgenomen door SMA.
Verder stond op de doos de produktiedatum van nov. 2009.
Let wel... Het is een nieuwe omvormer, nooit ingezet.

Kortom... Weet iemand van jullie dit vraagstuk qua garantie??
Wat is een leuk prijsje? Als garantie en merk al vaag is zijn er veel omvormers voor een leuk prijsje ;)
Bijv
http://www.ebay.de/itm/Re...lagen&hash=item4ac2698bb4

http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item4852e3276c

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 19-03-2013 19:54 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
antonboonstra schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:50:
Dan zou ik in ieder geval 1 string met 7 + 4 dakkapel maken en de andere string 11 panelen met dezelfde hellingshoek. Heeft in ieder geval 1 string geen last van de ongelijkheid en kun je het verschil ook nog terugzien. Zou ik wel benieuwd naar zijn...
Dat zou inderdaad een aardig onderzoek zijn. Maar ik ga niet zelf het dak op..... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:53:
[...]

Wat is een leuk prijsje? Als garantie en merk al vaag is zijn er veel omvormers voor een leuk prijsje ;)
Bijv
http://www.ebay.de/itm/Re...lagen&hash=item4ac2698bb4

http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item4852e3276c
Merk is niet vaag...
Het is een SMA SB4000TL-20.
Alleen staat er niet SMA op maar ALEO op de rode kap.
en de prijs... de helft van normaal.

Heb net SMA benelux een mailtje gestuurd met de garantie vraag.
Als die de garantie waarborgen voor 5 jaar af factuurfatum, istie van mij... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
ROMiJo schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:14:

[...]

Van harte! Mooie set, ga je veel plezier aan beleven.
Voor logging: ik heb ook een Piko 5.5 en die laat zich perfect monitoren, als je ergens een servertje hebt draaien met php + mysql, zie mijn sig.

En anders kan je er altijd nog een kWh-meter icm een Netduino aan hangen. Hier op het forum worden echt prachtige dingen gemaakt met de Netduino.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ROMiJo ik zie je nog niet op onderstaande lijst staan :o
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
En vandaag deel 2 van de installatie..

13 maal ET-Solar 250 op het schuine dak.

Helaas geen foto van het gehele dak, mijn huis staat een beetje ongelukkig om het dak op de foto te krijgen. Vandaar de foto's van bovenaf genomen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/2013-03-19%2016.58.23.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/2013-03-19%2016.58.37.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/2013-03-19%2016.58.52.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

iemand bekend met de naam ALEO op de SMA omvormers...??
Ik kan hier niets over terugvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 12-09 16:44
Dat oranje beugeltje is wel een mooie optische verfraaiing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het geeft wel schaduw natuurlijk zo'n beugeltje. ;)

Leuk om dit soort foto's te zien.
Ik kan er geen genoeg van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetCool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 12:02
Ik lees hier enkele maanden mee en zou ook wel een setje op mijn dak willen. Ik heb mijn keus in ieder geval laten vallen op Full-Black panelen omdat ze er gewoon mooier uitzien :). Ik zag op een website een complete set te koop alleen snap ik de keus van de omvormer er niet bij of het moet aan mij liggen?

http://www.morrenhof-jans...ck_255_schuin_dak_39/229/

Op 8 panelen kies je toch de 2100TL ? Wat is een schappelijke prijs per wp inclusief en exclusief montage ? Ben geheel nieuw op dit gebied dus je kan mij alles wijs maken.

oi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

VetCool, ik heb je een DM gestuurd ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Welke omvormer je kiest hangt van meer af dan alleen de Wp van de panelen. Zoek in dit topic maar eens op onder- of overdimensionering en download eens Sunny Design.

Extra opgelet voor als je bij de kust woont: daar is de verwachte opbrengst vaak een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
Die lijst kende ik niet, wil er best op, maar ik heb nog niet door hoe ik mezelf kan toevoegen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
hansdegit schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 20:12:
[...]

Van harte! Mooie set, ga je veel plezier aan beleven.
Voor logging: ik heb ook een Piko 5.5 en die laat zich perfect monitoren, als je ergens een servertje hebt draaien met php + mysql, zie mijn sig.

En anders kan je er altijd nog een kWh-meter icm een Netduino aan hangen. Hier op het forum worden echt prachtige dingen gemaakt met de Netduino.
Dank je wel @hansdegit _/-\o_ Ik heb je sig bekeken en kom uit op een mooie home page van 'Gitje's Stroomfabriek'. Ik heb hier een Synology NAS en die zou volgens mij met php + mysql overweg moeten kunnen. Nu ik nog :o Heb je dat zelf geprogrammeerd of is daar ook een handleiding voor te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 20:27:
iemand bekend met de naam ALEO op de SMA omvormers...??
Ik kan hier niets over terugvinden...
aleo produceerde ooit de bentley (300Wp) onder de panelen, of ze failliet zijn weet ik niet.
ik weet wel dat ik sma heb gehad met bp deksel, stork deksel en ik heb nu een 2100TL met ibc solar erop.
het deksel interesseert me helemaal niets, als de inhoud maar sma is.
voor de stork heb ik 2x met sma gebeld en werd keurig geholpen, het was tenslotte sma.
het is gewoon rebranding, http://www.aleo-solar.de/
in mijn garage had ik een tenesol omvormer, met total energy logo,
maar het was gewoon een delta, oh nee, dat was eigenlijk weer een gridfit, van exendis uit ede.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33
ROMiJo schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:21:
[...]

Die lijst kende ik niet, wil er best op, maar ik heb nog niet door hoe ik mezelf kan toevoegen :o
Daar was ik ook op zoek naar destijds :o

Zie https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:27:
[...]

aleo produceerde ooit de bentley (300Wp) onder de panelen, of ze failliet zijn weet ik niet.
ik weet wel dat ik sma heb gehad met bp deksel, stork deksel en ik heb nu een 2100TL met ibc solar erop.
het deksel interesseert me helemaal niets, als de inhoud maar sma is.
voor de stork heb ik 2x met sma gebeld en werd keurig geholpen, het was tenslotte sma.
het is gewoon rebranding, http://www.aleo-solar.de/
Is het dan zo dat Aleo en anderen, de omvormers van SMA kopen en er hun stickertje opplakken...?
Zou dus in dit geval ook de garantie gewoon 5 jaar moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, precies dat, het kan ook een sma paulv worden als je morgen stickers laat drukken, en een webshop start.
sma wil het serienummer weten bij garantie, al staat sinterklaas <+:) op het deksel.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

En SMA staat dat gewoon toe dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
Ah, super. Nu gaat het wel lukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:33:
En SMA staat dat gewoon toe dus...
ja, waarom niet, verkoopt lekker, het gebeurt al jaren op deze manier, vaak is er 1 produkt, en word dat 10x gerebrand, en hier lees je dan vaak wat een A? merk is en wat niet.
zo zie je aan de logger kaartjes van fp4all bijvoorbeeld, dat merken vaak hetzelfde produkt zijn.
http://fp4all.com/index.php?main_page=index&cPath=70_77
de sma logger staat nu op deze site voor sma

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2013 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

dan zal me benieuwen wat SMA en Aleo morgen te melden hebben op mijn e-mail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
ROMiJo schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:27:
[...]

Dank je wel @hansdegit _/-\o_ Ik heb je sig bekeken en kom uit op een mooie home page van 'Gitje's Stroomfabriek'. Ik heb hier een Synology NAS en die zou volgens mij met php + mysql overweg moeten kunnen. Nu ik nog :o Heb je dat zelf geprogrammeerd of is daar ook een handleiding voor te vinden?
http://members.quicknet.n.../pv/sources/pvsources.rar

Downloaden, pvlogger.php even goed bekijken en veel plezier maken.

Kan je een beetje programmeren? De code is wel redelijk gedocumenteerd en een stuk helderder gemaakt door Metroman. Zie het als een startpunt om vooral veel zelf te tweaken.

ik wilde dit via DM doen, maar je DM staat uit

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROMiJo
hansdegit schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:40:
[...]

http://members.quicknet.n.../pv/sources/pvsources.rar

Downloaden, pvlogger.php even goed bekijken en veel plezier maken.

Kan je een beetje programmeren? De code is wel redelijk gedocumenteerd en een stuk helderder gemaakt door Metroman. Zie het als een startpunt om vooral veel zelf te tweaken.

ik wilde dit via DM doen, maar je DM staat uit
Wederom bedankt! Ik ga er mee aan de slag en zodra ik iets 'toonbaars' heb, meld ik het hier natuurlijk d:)b

NB: ik zal DM aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
migjes schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:58:
@Casper de Boer
ik zit bij essent.
en die vertellen dood leuk dat ik maar 8ct krijg per kWh geen 22ct wat ik betaal.

het stuk wat je aanhaald is wel nieuw voor mij.

tip: probeer niet de helpdesk. die weten van toeten nog blazen.
ZonZeker@essent.nl geeft betere informatie.
Hoi Migjes,

Ik zit zelf ook bij essent en sinds twee jaar bezit ik genoeg zonnepanelen om een echte neggie :)
te zijn.

In eerste instantie gingen ze niet accoord hiermee maar via een melding van tros radar is dit in een paar dagen helemaal goed gekomen.
zie link https://forum.www.trosrad...=essent+kan+niet+salderen
Je moet je alleen wel aanmelden bij enexis dat je een duurzame energie opwekker bent.
Anders kan essent de meter stand niet goed verwerken.
via zonzeker@essent.nl geeft ik ook mijn meterstanden door en tot nu toe heb ik 2 keer de volledige prijs terug gekregen terwijl de meterstand echt negatief was.
Ik bezit gewoon een analoge Ferraris meter. Het kan wel zijn dat ze dit maar doen tot -1000kWh netto.

laat de zon maar weer eens komen dat we er zo bijlopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb nu verschillende aanbieders / installateurs van PV systemen over de vloer gehad en nu hadden de laatste 2 het verhaal dat de (goedkopere) kliksystemen voor de bevestiging van de panelen op het dak de levensduur (en dus de opbrengst) van de module negatief kan beïnvloeden. Omdat het geheel niet echt vast aan het dak is gemonteerd is er ruimte voor speling/beweging waardoor de cellen beschadigd zouden raken.

Mijn vraag is of dit effect echt zo groot is als deze aanbieders mij willen doen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dirkson schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:18:
Ik heb nu verschillende aanbieders / installateurs van PV systemen over de vloer gehad en nu hadden de laatste 2 het verhaal dat de (goedkopere) kliksystemen voor de bevestiging van de panelen op het dak de levensduur (en dus de opbrengst) van de module negatief kan beïnvloeden. Omdat het geheel niet echt vast aan het dak is gemonteerd is er ruimte voor speling/beweging waardoor de cellen beschadigd zouden raken.

Mijn vraag is of dit effect echt zo groot is als deze aanbieders mij willen doen geloven.
Deze aanbieders willen jou waarschijnlijk een ander systeem verkopen !!!! :X ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:39:
Hmmm, Had vanmorgen om 8 uur al een reply mailtje van SMA Benelux.
Ze willen het serienummer weten, waarna ze kunnen kijken hoe lang er nog garantie op zit.
Lijkt er dus op dat ze gewoon garant staan voor een gerebrand produkt... _/-\o_

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Dirkson schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:18:

Als ze het over clickfit hebben:

Clickfit wordt over de "halve wereld" gebruikt. Kan mij niet voorstellen dat een montage-systeem de cellen in de loop van de tijd kunnen beschadigen. De klemmen van Clickfit zitten op de lijst van het paneel en drukken de lijst vast op de rails. De klemmen raken op geen enkele manier de cellen en de rails raakt ook op geen enkele manier de cellen.
Zou niet weten wat deze installateurs "bezielt" om dat zo over ClickFit te stellen.

Als ze het niet over ClickFit hebben;
Mogelijk dat er systemen in omloop zijn die er een "rare" bevestigings methodiek op na houden. Achter kan ik mij dan nog niet voorstellen dat een montage systeem de levensduur van de panelen kan beinvloeden.

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 20-03-2013 08:54 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
  • Laatst online: 13-11-2024
paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:39:
[...]

Deze aanbieders willen jou waarschijnlijk een ander systeem verkopen !!!! :X ;w
Dat snap ik zo naief ben ik ook weer niet. Maar dat willen ze allemaal. De vraag is dus wie of wat je moet geloven en zit ik als redelijke PV n00b met een aantal vragen. Mijn hoop is nu dus gevestigd op de (onafhankelijk) GoT community :-)
  • Opklik systeem of frame aan raggels onder de pannen laten bevestigen
  • Enkele omvormer + Tigo optimizers óf alle panelen van micro omvormers voorzien óf toch 1 omvormer met 2 trackers (wanneer ik ook een string op het platte dak zet).
  • Schuin dak helemaal volplakken met 10 panelen (=lelijk), óf 6 op het schuine dak en toch nog 3 (of 4) op het platte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 18 maart 2013 @ 18:48:
Even jullie mening.
..............
.............
Nadeel is risico op diefstal.
.......
Schletter heeft hiervoor een kant en klaar oplossing , Secufix

Zelf heb ik het platdak montage systeem van solarNRG aangepast door de buitenkant M6 zeskantschroeven type DIN 931 te vervangen door verzonken inbuschroeven type DIN 7991 en deze uit te boren.
Dit werkt niet voor schuindak montage systeem vanwege het gebruik van M6 hamerkopschroeven, daar gebruik ik afbreekmoeren beide i.c.m. met zelfgemaakte anti-schuifblokjes zoals secufix 2

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dirkson schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:55:
[...]

Dat snap ik zo naief ben ik ook weer niet. Maar dat willen ze allemaal. De vraag is dus wie of wat je moet geloven en zit ik als redelijke PV n00b met een aantal vragen. Mijn hoop is nu dus gevestigd op de (onafhankelijk) GoT community :-)
  • Opklik systeem of frame aan raggels onder de pannen laten bevestigen
  • Enkele omvormer + Tigo optimizers óf alle panelen van micro omvormers voorzien óf toch 1 omvormer met 2 trackers (wanneer ik ook een string op het platte dak zet).
  • Schuin dak helemaal volplakken met 10 panelen (=lelijk), óf 6 op het schuine dak en toch nog 3 (of 4) op het platte dak.
Hier mijn nederige mening...

- Klik systeem of niet... Maakt niet uit. Het een is wat meer werk dan het ander.
- Micro omvormers zijn iets duurder. De noodzaak moet je zelf bekijken aan de hand van de schaduwinval.
Indien veel schaduw over je verschillende panelen heengaat is het misschien wel de beter keuze.
Indien het maar een enkel paneel betreft zou ik misschien toch kiezen voor een enkele omvormer met meerder mppt. Deze hebben tegenwoordig al zoveel vernuft om ook redelijk met schaduw om te gaan.
Mbt plaats van de panelen... Een keuze tussen lelijk en mooi, is een zeer persoonlijke keuze.
Indien ik de keuze had, zou ik gaan voor de beste positie qua zon en niet zo zeer het aangezicht.

Veel plezier met je keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
klump4u schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:01:
Zie hier:
http://www.essent.nl/cont.../veelgestelde_vragen.html

Dankjewel voor deze link, staat hier inderdaad een stuk duidelijker!

Als ik te veel stroom over heb kan ik dat iig gaan gebruiken om electrisch te gaan koken (heb nu gas), een warmte vat te installeren om mijn warm water voor te verwarmen (ketel is voorbereid op instroom van warm water) en om electrisch bij te verwarmen in de winter.

Ik denk dat in dat geval een 4500Kwh systeem netjes genoeg is :)

Maar: iemand nog ideeën en/of tips over het setje wat ik in gedachte had?
2 strings van 9 panelen (hjm250m-32) in combinatie met de, Omniksol-4.0k-TL

[ Voor 12% gewijzigd door Casper de Boer op 20-03-2013 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Domba schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:58:
[...]

[...]

Schletter heeft hiervoor een kant en klaar oplossing , Secufix

Zelf heb ik het platdak montage systeem van solarNRG aangepast door de buitenkant M6 zeskantschroeven type DIN 931 te vervangen door verzonken inbuschroeven type DIN 7991 en deze uit te boren.
Dit werkt niet voor schuindak montage systeem vanwege het gebruik van M6 hamerkopschroeven, daar gebruik ik afbreekmoeren beide i.c.m. met zelfgemaakte anti-schuifblokjes zoals secufix 2
Ik zou denk ik de Inbus koppen mooi dicht kitten.
Ik weet, dit is niet diefstal veilig maar vertraagd een diefstal wel dermate
dat het misschien weer niet interessant is om ze te stelen.
Een slotje sla je er ook zo vanaf.
En een moer of inbus zodanig beschadigen dat deze niet meer losgedraaid kan worden...
hmmm, ik ben bang dat je je er zelf aan gaat ergeren mocht je ze ooit nog eens willen losdraaien of een
keer extra nadraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Een inbus uitboren heeft helaas geen enkele zin (wellicht voor de eerste keer dat een inbreker langs komt). Je mept er een iets groter maatje torxbit in en dan draai je ze alsnog los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Casper de Boer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:13:
[...]
Maar: iemand nog ideeën en/of tips over het setje wat ik in gedachte had?
2 strings van 9 panelen (hjm250m-32) in combinatie met de, Omniksol-4.0k-TL
een snelle berekening geeft mij bij -10 611V
dat is iets te veel voor de omvormer.
(het is wel een snelle berekening, niet precies
het kan mischien net/of het kan net niet)
word het setje aangeboden met garantie of is het zelf samengesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:18:
[...]

Ik zou denk ik de Inbus koppen mooi dicht kitten.
Ik weet, dit is niet diefstal veilig maar vertraagd een diefstal wel dermate
dat het misschien weer niet interessant is om ze te stelen.
Een slotje sla je er ook zo vanaf.
En een moer of inbus zodanig beschadigen dat deze niet meer losgedraaid kan worden...
hmmm, ik ben bang dat je je er zelf aan gaat ergeren mocht je ze ooit nog eens willen losdraaien of een
keer extra nadraaien...
Je maak het je zelf inderdaad moeilijker, maar bij de eerste keer deze winter bij sneeuw vegen van mijn panelen, waren van 1 rij van 5 panelen al de eindklemmen losgeschroeft ondanks camerabeveiliging.
Deze rij had ik nog niet voorzien van uitgeboorde verzonken imbuschroeven omdat deze nog verplaats zouden worden naar een schans.
Dan valt dat "ergeren" wel mee dat je 5 minuten langer bezig bent om het paneel los te maken door afdekken met een matje om een schroef sleuf te slijpen met "dremel" of haaksslijper en later nieuwe verzonken inbusschroeven te plaatsen.
Thijs8472 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:29:
Een inbus uitboren heeft helaas geen enkele zin (wellicht voor de eerste keer dat een inbreker langs komt). Je mept er een iets groter maatje torxbit in en dan draai je ze alsnog los.
Thanks, ik ga dan maar eens opzoek naar de juiste maat lagerkogeljes

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 20-03-2013 09:38 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Domba schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:35:
[...]

Je maak het je zelf inderdaad moeilijker, maar bij de eerste keer deze winter bij sneeuw vegen van mijn panelen, waren van 1 rij van 5 panelen al de eindklemmen losgeschroeft ondanks camerabeveiliging.
Deze rij had ik nog niet voorzien van uitgeboorde verzonken imbuschroeven omdat deze nog verplaats zouden worden naar een schans.
Dan valt dat "ergeren" wel mee dat je 5 minuten langer bezig bent om het paneel los te maken door afdekken met een matje om een schroef sleuf te slijpen met "dremel" of haaksslijper en later nieuwe verzonken inbusschroeven te plaatsen.
Gelijk heb je...
Maar als deze toch verplaats moesten worden had ik meteen een blaadje erbij gelegd waarheen.
Volgens mij kreeg je gewoon niet gevraagde hulp van iemand.. O-)

Ik wist niet dat diefstal van zonnepanelen zo een hot item was!
Hoe zit het dan met die paneeltjes die overal langs de kant van de weg staan??
bovenop een straatlamp bv...

Valt me net te binnen...
Elk paneel heeft toch gaatjes in het frame aan de zijkant zitten!!
Een stalen draad erdoorheen en alles zo aan elkaar lussen... Geen optie?
En op het einde de hond van de buren ernaast... :z

[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 20-03-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

[...]

Zeg je hier nu dat deze eindklemmen door derden los zijn geschroeft?
Zo ja; BIZAR!!
Mijn panelen liggen op de achterkant. Tuin is vanaf de achterkant niet bereikbaar (of je moet door 6 tuinen ploegen met panelen). Wij zijn ezig met een installatie aan de voorkant. De panelen liggen daar dan op 60 graden en op 6 meter hoog. Verwacht niet dat ze daar bij/aan gaan komen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@freeman.
wil je bizar horen.
ze hadden vorig jaar de groente kas van mijn moeder gesloopt.
voor het aluminium wat er aan zat.
aan pv zit ongeveer net zoveel aluminium, hoop toch niet dat ze het daar voor gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:39:
Antwoordt SMA Duitsland....

Sehr geehrter Herr Paulv1973,

die 5-jährige Werksgarantie beginnt ab Kaufdatum des Wechselrichters durch den Anlagenbetreiber. Bei dem Wechselrichter von der Firma Aleo handelt es sich um einen SB4000TL-20 von der Firma SMA. Ihren Garantieanspruch können Sie bei SMA als Hersteller des Wechselrichters geltend machen.

Sollten Sie Fragen haben, können Sie sich jederzeit gern an uns wenden!

Mit freundlichen Grüßen
Yours sincerely

SMA Solar Technology AG

Jacqueline Ohrbach

Service

Sonnenallee 1
34266 Niestetal
Germany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik moet zeggen...

SMA is er snel bij wat betreft reageren op een e-mail...
Alleen maar positief te noemen. Ik krijg er in ieder geval een
goed gevoel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:39:
[...]

Ik wist niet dat diefstal van zonnepanelen zo een hot item was!
Geen idee of dat in het algemeen zo is, in mijn geval is de hoofdbelangstelling van de ongewenste bezoekers
met name gericht op 2-3 panden rondom mijn woning, maar andere gemakkelijke spullen laten ze in het voorbijgaan helaas niet onaangeroerd ("collateral damage")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:31:
[...]

een snelle berekening geeft mij bij -10 611V
dat is iets te veel voor de omvormer.
(het is wel een snelle berekening, niet precies
het kan mischien net/of het kan net niet)
word het setje aangeboden met garantie of is het zelf samengesteld?
Het setje is zelf samengesteld. -10 had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
Iemand enig idee of deze panelen goed werken bij lagere zonne sterktes (<400W/m2)?
Of heeft iemand ervaring met panelen die ook bij mindere zonne straling goed werken?

een andere optie waar ik naar zat te kijken zijn panelen van ET solar, hiervan moet ik er alleen meer hebben om aan het voltage te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Casper de Boer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:00:
[...]

Iemand enig idee of deze panelen goed werken bij lagere zonne sterktes (<400W/m2)?
Of heeft iemand ervaring met panelen die ook bij mindere zonne straling goed werken?

een andere optie waar ik naar zat te kijken zijn panelen van ET solar, hiervan moet ik er alleen meer hebben om aan het voltage te komen...
ET panelen??!!

Zonder reclame te willen maken... kijk eens op solarsunroofs.
Daar krijg je ze momenteel voor een leuk prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Ik heb sinds 3 weken 10x 230v zonnepanelen, met een Aurora PowerOne 2000 omvormer, Clickfit bevestigd en afgelopen week had ik al een keer een piek van 1950w :)

Ik heb nog een draaischijfmeter (met terugloopmogelijkheid), dus geen problemen met verrekening. Ik krijg iets korting op mijn inkoopstroom (Greenchoice) omdat ik zonnepanelen heb. Er was nog even sprake van vervanging van mijn meter door een slimme, maar door geruchten dat dat nog wel eens problemen op zou kunnen leveren met de verrekening (samen met dat je voor teruglevering niet het volle pond krijgt vaak) heb ik die plaatsing geannuleerd. Dus nu lekker direct volle korting door de teruglopende meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Vergis je niet in de domheid van zulke gasten, inbrekers idem.
Ik heb camera's die je niet direct als zodanig herkent en ze kijken er recht in tijdens hun 'werk' _O-
De politie kan de beelden gebruiken, maar niet als bewijsmateriaal.
Misschien kan je er nog beter een spoorrails omheen buigen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Casper de Boer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:00:
[...]

ik zou zelf iets minder panelen leggen.
en ruimte over houden voor een zonneboiler. (is beter als salderen wat je niet kunt salderen.)
kun je ook een omvormer gebruiken van +/-16A.
is allemaal een stukje makkenlijker.
en kun je ook over naar panelen met 6"cellen in plaats van de 5" waar je nu naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:12:
[...]

heftig.
10x 230V panelen.
daar gaat de power-one brandend mee de lucht in. >:)
in neem effe aan dat je 230 Wp bedoeld ;)

als je niet meer gaat opwekken als je gebruikt kun je de draaischijfmeter gewoon laten hangen.
is wel de makkenlijkste weg om vol automaties te salderen.
bij meer opwek is een slimme meter wel interesant.

heb je het al ingevult op de lijst van anton?
en we willen geile foto's natuurlijk.
Typevaut :)

Mijn jaarverbruik is ongeveer 3000-3200Kwh, deze installatie gaat ongeveer 2000Kwh opleveren als ik het goed heb, dus voorlopig alles kits :)

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/c67.0.403.403/p403x403/1851_10200659137338269_111121109_n.jpg

De boom levert nu in het tweede helft van de middag schaduw op de onderste helft, maar ik verwacht dat vanaf medio april de schaduw helemaal of iig bijna helemaal weg is. Vanaf mei zal er geen schaduw meer op de panelen komen.
Maar achteraf misschien toch wel wat spijt dat ik de bovenste en onderste rij niet apart heb aangesloten. Heel misschien nog ooit 3 of 4 panelen met microomvormers op de onderste rij...

En ik ben nog bezig meteen Arduino-meetunit :)

Wat is de lijst van Anton?

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 20-03-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:16:
[...]

Vergis je niet in de domheid van zulke gasten, inbrekers idem.
Ik heb camera's die je niet direct als zodanig herkent en ze kijken er recht in tijdens hun 'werk' _O-
De politie kan de beelden gebruiken, maar niet als bewijsmateriaal.
Misschien kan je er nog beter een spoorrails omheen buigen :+
Ik heb een deel van mijn camera's duidelijk zichtbaar en ik ken de problemen als ook de beelden waarbij ze nog eens tijd nemen om "gekke" gezichten te gaan trekken voor de beveilingscamera en als je deze zichtbare niet buiten handbereik beplaatst schroeven ze hem er ook nog af :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een Steca 2010 met 8x 240 Wp op een string die via een verloopstekkertje op de Steca op beide ingangen is aangesloten.
Als ik met de StecaGrid Connect 2010+ tool (door iemand hier gemaakt) kijk dan zie ik ook op twee strings waardes, maar die waarde van de ene string is veel hoger dan van de andere.
Met de weinige opbrengst die er momenteel is (het sneeuwt) bijvoorbeeld:
String 1: PV voltage 271.75, Current 0.190, Power 51.5
String 2: PV voltage 270.77, Current 0.034, Power 11.6
Totale vermogen inverter A: 30.6 W
Totaal vermogen systeem: 11 W

Waarom wijken string 1 en 2 zoveel van elkaar af als ik een string op twee ingangen heb? Is dat iets wat de inverter zelf regelt?

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 11 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.