Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.391 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
Voor mijn nieuw te bouwen huis wil ik het complete zuid dak voorzien van ca 35m^2 pv panelen en ca 7m^2 zonneboiler. Iemand hier ervaring met betaalbare indak systemen waar beide systemen netjes in verwerkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 10:21

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:43:
Ik heb een Steca 2010 met 8x 240 Wp op een string die via een verloopstekkertje op de Steca op beide ingangen is aangesloten.
Als ik met de StecaGrid Connect 2010+ tool (door iemand hier gemaakt) kijk dan zie ik ook op twee strings waardes, maar die waarde van de ene string is veel hoger dan van de andere.
Met de weinige opbrengst die er momenteel is (het sneeuwt) bijvoorbeeld:
String 1: PV voltage 271.75, Current 0.190, Power 51.5
String 2: PV voltage 270.77, Current 0.034, Power 11.6
Totale vermogen inverter A: 30.6 W
Totaal vermogen systeem: 11 W

Waarom wijken string 1 en 2 zoveel van elkaar af als ik een string op twee ingangen heb? Is dat iets wat de inverter zelf regelt?
String 2 heeft iets van schaduw ten opzichte van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op het dak ligt maar één string. Er komt maar één + en - van het dak en de omvormer in. Pas bij de omvormer wordt de + gesplitst met een Steca splitsstekker waardoor je één string op twee ingangen kunt aansluiten.
Dus schaduw op het dak kan niet de oorzaak zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
Waarom doe je dit? Ik had nog navraag gedaan of ik de enkele string die ik nu heb nog gescheiden zou kunnen "afhandelen" omdat mijn onderste helft veel schaduw heeft nu, en dat zou kunnen met een splitter alleen wordt in mijn geval het voltage te laag. Jij doet het andersom.
Waarom zou je één enkele string dubbel willen aansluiten? (Ik heb er geen verstand van)

quote van de leverancier: "2 strings is mogelijk door middel van verdeelstekkers. Maar erg opletten als je 2 gelijke strings wilt aansluiten. De spanning mag niet te laag zijn, jouw panelen leveren dan (2x) 5x 29v en dat is te laag voor deze omvormer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Domba schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:32:
[...]

Ik heb een deel van mijn camera's duidelijk zichtbaar en ik ken de problemen als ook de beelden waarbij ze nog eens tijd nemen om "gekke" gezichten te gaan trekken voor de beveilingscamera en als je deze zichtbare niet buiten handbereik beplaatst schroeven ze hem er ook nog af :X
Heftig dorp, dat Breda ;(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
stefijn schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:28:
[...]

Typevaut :)

Mijn jaarverbruik is ongeveer 3000-3200Kwh, deze installatie gaat ongeveer 2000Kwh opleveren als ik het goed heb, dus voorlopig alles kits :)

[afbeelding]

De boom levert nu in het tweede helft van de middag schaduw op de onderste helft, maar ik verwacht dat vanaf medio april de schaduw helemaal of iig bijna helemaal weg is. Vanaf mei zal er geen schaduw meer op de panelen komen.
Maar achteraf misschien toch wel wat spijt dat ik de bovenste en onderste rij niet apart heb aangesloten. Heel misschien nog ooit 3 of 4 panelen met microomvormers op de onderste rij...

En ik ben nog bezig meteen Arduino-meetunit :)

Wat is de lijst van Anton?
ik weet niet zeker of in de nieuwe power-one de mppscanning standaart aan staat.
dat lost een beetje schaduw probleem op.
daar zou je nog naar kunnen kijken.

we proberen een beetje bij te houden hoeveel Wp er op het forum voorbij komt.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

en veel zon toegewenst.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:09:
Op het dak ligt maar één string. Er komt maar één + en - van het dak en de omvormer in. Pas bij de omvormer wordt de + gesplitst met een Steca splitsstekker waardoor je één string op twee ingangen kunt aansluiten.
Dus schaduw op het dak kan niet de oorzaak zijn.
ik heb geen idee hoe dat met de steca gaat.
maar met mijn omvormer moet ik ook nog een aantal kabels om patchen om hem in paralel(met 1x mpp) te laten werken.
wat verteld de handleiding daar over eigenlijk?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:24:
[...]

ik weet niet zeker of in de nieuwe power-one de mppscanning standaart aan staat.
dat lost een beetje schaduw probleem op.
daar zou je nog naar kunnen kijken.

we proberen een beetje bij te houden hoeveel Wp er op het forum voorbij komt.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

en veel zon toegewenst.
Toegevoegd

Ik zal de manual er eens op naslaan. Maar hoe kan een setting op de omvormer invloed hebben op de verwerking van de stroom? Alles zit op één string, dus hoe moet de omvormer "merken" dat er schaduw is?

Nu zitten er in de behuizing van mijn omvormer 2 sets aansluitingen, waarvan 2 zonder stopcontact. Ik ben toch wel benieuwd of de omvormer 2 strings toelaat (wellicht wat aansluitingen aanpassen, ook al zegt de leverancier dat het loze ingangen zijn (waarom zitten ze er dan op))

Op de bovenste helft komt overigens nooit schaduw, de onderste helft zal van april/mei tot november schaduwvrij zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 20-03-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:02:
[...]

ET panelen??!!

Zonder reclame te willen maken... kijk eens op solarsunroofs.
Daar krijg je ze momenteel voor een leuk prijsje.
Dank voor de tip, inderdaad zeer leuke prijzen.
Maar wat zijn de ervaringen met deze panelen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

stefijn schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:21:
Waarom doe je dit? Ik had nog navraag gedaan of ik de enkele string die ik nu heb nog gescheiden zou kunnen "afhandelen" omdat mijn onderste helft veel schaduw heeft nu, en dat zou kunnen met een splitter alleen wordt in mijn geval het voltage te laag. Jij doet het andersom.
Waarom zou je één enkele string dubbel willen aansluiten? (Ik heb er geen verstand van)

quote van de leverancier: "2 strings is mogelijk door middel van verdeelstekkers. Maar erg opletten als je 2 gelijke strings wilt aansluiten. De spanning mag niet te laag zijn, jouw panelen leveren dan (2x) 5x 29v en dat is te laag voor deze omvormer."
De installateur zei dat het beter was. Ik zal voor de gein eens kijken of ik de panelen op één string kan aansluiten en wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
stefijn schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:27:
[...]

Ik zal de manual er eens op naslaan. Maar hoe kan een setting op de omvormer invloed hebben op de verwerking van de stroom? Alles zit op één string, dus hoe moet de omvormer "merken" dat er schaduw is?

Op de bovenste helft komt overigens nooit schaduw, de onderste helft zal van april/mei tot november schaduwvrij zijn.
voor uitleg:
http://www.sma.de/en/solu...optitrac-global-peak.html

bij jouw omvormer heet het mppscanning, en bij andere weer pvsweep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 10:16:
[...]

ik zou zelf iets minder panelen leggen.
en ruimte over houden voor een zonneboiler. (is beter als salderen wat je niet kunt salderen.)
kun je ook een omvormer gebruiken van +/-16A.
is allemaal een stukje makkenlijker.
en kun je ook over naar panelen met 6"cellen in plaats van de 5" waar je nu naar kijkt.
Ruimte is voor mij geen probleem, panelen komen in de tuin te liggen.
Een zonneboiler erbij is ook een optie maar liefst hou ik 1 systeem. (esthetisch)

Op dit moment ook aan het kijken voor een hybride systeem, kijken wat daar uit komt :)
Omnikhyd-3.0k-TL

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Casper de Boer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:33:
[...]

Een zonneboiler erbij is ook een optie maar liefst hou ik 1 systeem. (esthetisch)

Op dit moment ook aan het kijken voor een hybride systeem, kijken wat daar uit komt :)
Omnikhyd-3.0k-TL
ik vind hybride systemen wel erg cool, maar ook duur.
(en eigenlijk is de netbeheerder de goedkoopste accu die je kunt krijgen, hun gebruiken levert zelfs geld op.)

edit:
wil je goed gebruik maken van zoon systeem moet je er voor zorgen dat je 2 strings hebt met verschillende hoeken. zodat je langer door het jaar er profijt van hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 20-03-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:37:
[...]

ik vind hybride systemen wel erg cool, maar ook duur.
(en eigenlijk is de netbeheerder de goedkoopste accu die je kunt krijgen, hun gebruiken levert zelfs geld op.)

edit:
wil je goed gebruik maken van zoon systeem moet je er voor zorgen dat je 2 strings hebt met verschillende hoeken. zodat je langer door het jaar er profijt van hebt.
Dat klopt inderdaad, afgelopen jaar hebben we al 2 keer een stroom uitval gehad. Bij 0 graden buiten heb ik een temperatuur drop van 4 graden in 2 uur. Tevens vallen bij een stroom uitval alle gemakken weg natuurlijk.
Eerste instantie was ik al aan het kijken voor een UPS systeem maar als het via de omvormer geregeld wordt is het allemaal veel makkelijker :) Zal de prijs eens doorgeven als ik die heb.

Mocht het hele systeem goed werken kan ik over een paar jaar eens kijken om uit te breiden naar een 2 string systeem (O/W opstelling @20graden) maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Casper de Boer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:46:
[...]

Dat klopt inderdaad, afgelopen jaar hebben we al 2 keer een stroom uitval gehad. Bij 0 graden buiten heb ik een temperatuur drop van 4 graden in 2 uur. Tevens vallen bij een stroom uitval alle gemakken weg natuurlijk.
Eerste instantie was ik al aan het kijken voor een UPS systeem maar als het via de omvormer geregeld wordt is het allemaal veel makkelijker :) Zal de prijs eens doorgeven als ik die heb.

Mocht het hele systeem goed werken kan ik over een paar jaar eens kijken om uit te breiden naar een 2 string systeem (O/W opstelling @20graden) maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.
ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe je zoon omvormer het best kunt toepassen.
maar het is niet dat er stroom gelevert blijft worden als de stroom uit valt naar het huis.
alleen de extra uitgang heeft dan nog wel stroom uit de panelen/accu.
dus dan zou hij het best in de meterkast kunnen hangen en dan kan hij ongeveer 1 groep van stroom blijven voorzien.

maar goed daar mag je zelf eens over puzzelen.
kijk ook eens naar nedap/effecta/sma, die hebben ook iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Is het nog aanbevelenswaardig om MPP scanning frequenter te doen?
Bij mijn PowerOne (die tekoop staat :Y ) staat het standaard en heb in het menu gezien dat je dat aan kan passen.

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 20-03-2013 12:55 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Casper de Boer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:33:
[...]

Omnikhyd-3.0k-TL
Ja, dat zou ik ook graag willen weten. Ik moet nog naar de omvormer met 2 inputs, als dat meteen een hybride kan zijn is dat natuurlijk wel leuk. Meteen een probleem van de slimme meter en de verrekening opgelost.

Wel grappig om te zien dat SMA de SunnyBoy Smart Energy 5000 aankondigd meer dan een jaar geleden en Omnik nu een hybride apparaat op de markt zet. Ze mogen wel voort maken.

Het zou me ook niets verbazen als Effekta binnenkort de VXR in hybride vorm op de markt zet.

Edit: Zo te zien de handleiding gevonden bij Voltronic
http://www.voltronicpower...al/InfiniSolar-manual.pdf

Edit 2: Of van Opti Solar
http://www.opti-solar.com/english/pt_SP_%20Premium.en.html

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 20-03-2013 13:12 . Reden: Voltronic handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33
Freemann schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:54:
Is het nog aanbevelenswaardig om MPP scanning frequenter te doen?
Bij mijn PowerOne (die tekoop staat :Y ) staat het standaard en heb in het menu gezien dat je dat aan kan passen.
Dit is mij ook niet duidelijk wat de beste setting is. Heb mpp-scan aan staan met freq. op 5 min. Iemand hier ervaring mee?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Freemann,Wimlem
ik heb hem zelf eigenlijk uitstaan, ondanks de schaduw die ik soms heb.
het helpt eigenlijk alleen in speciale schaduw gevallen waarbij de mpp een beter punt had kunnen vinden.
en die heb ik eigenlijk nooit. (de diodes handelen het al goed af)

in principe doe je bij elke scan effen geen opbrengst hebben.
maar als hij dan wel een beter punt vind dan levert het wel meer op.
zet je hem sneller dan zul je vaker een momentje geen opbrengst hebben,
maar hoeveel dat is weet ik ook niet.
experimenteer (wat erg lastig is) zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb de knoop doorgehakt om mijn schuurtje te voorzien van PV.
Het is de volgende setup geworden:

3 Yingli YL205C-24b panelen op een Soladin 600 omvormer.
Totaal 615 wp. Besteld bij Zonnestroom

Totaal kom ik dan op: 1560 + 615 = 2175wp :)
Ik zal binnen kort foto's plaatsen als ze op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:21:
@Freemann,Wimlem
ik heb hem zelf eigenlijk uitstaan, ondanks de schaduw die ik soms heb.
het helpt eigenlijk alleen in speciale schaduw gevallen waarbij de mpp een beter punt had kunnen vinden.
en die heb ik eigenlijk nooit. (de diodes handelen het al goed af)

in principe doe je bij elke scan effen geen opbrengst hebben.
maar als hij dan wel een beter punt vind dan levert het wel meer op.
zet je hem sneller dan zul je vaker een momentje geen opbrengst hebben,
maar hoeveel dat is weet ik ook niet.
experimenteer (wat erg lastig is) zou ik zeggen.
Ik zie bij een mooie parabolische log-dag, dat er om de paar uur een S (op zijn kant) in de lijn zit.
Productie stijgt op zo'n moment ligt, zakt iets in en stijgt dan weer. Ik heb het idee dat dat een Scan van/op de MPP is. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Mijn installateur zei toen dat ik er niet aan moest komen en dat Standaard goed is :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 13-09 12:50

FutureCow

(C) FutureCow

Het mooiste zou zijn als je tijden kunt instellen voor de MPP scanner.
Ik weet dat ik bijvoorbeeld tussen 8:00 en 10:00 schaduw heb, dan mag de scanner aan staan, daarna uit. Is zoiets mogelijk met een SMA omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

FutureCow schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:29:
Het mooiste zou zijn als je tijden kunt instellen voor de MPP scanner.
Ik weet dat ik bijvoorbeeld tussen 8:00 en 10:00 schaduw heb, dan mag de scanner aan staan, daarna uit. Is zoiets mogelijk met een SMA omvormer?
Bij mijn HF omvormer is de scan puls circa 1 seconde, ook is het niet zo dat je dan geen vermogen opwekt. Het is wel zo dat er minder vermogen opgewekt omdat de MPP tracker naar de laagste spanning gaat om deze te zoeken.

Dus bij 300 Volt en 1A zou het 300Watt zijn, tijdens de MPP scan is dit heel even 175 Volt en 1A dus circa 175 Watt. Maar goed, het gaat hier dus om een seconde.

Zoals migjes aangeeft gaat het om een bepaalde schaduw waar sommige omvormers vast komen te zitten. Een slecht voorbeeld is smeltende sneeuw, de omvormer begint dan op laag vermogen en het wordt dan alleen meer. Geen probleem

Beter voorbeeld, een schaduw welke gedurende de middag in de panelen snijdt, het vermogen is hoog, maar loopt terug. Sommige omvormers zullen echter op dezelfde spanning blijven zitten en niet over de bult heen komen. Hier helpt een MPP scan.

Het frapante hiervan is dat het vastgesteld kan worden door de omvormer uit en aan te zetten, dan begint deze van voren af aan en gaat het vaak wel goed.

Even simpel gezegd, omvormers hebben geen probleem met schaduw die verdwijnt, maar wel met schaduw die toeneemt.

Zoals gezegd gaan sommige omvormers daar heel goed en snel mee om, zoals de Effekta (15 seconden). Een Omniksol dan weer niet wat ik hier uit de ervaringen lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik heb een systeem met 13 panelen (200Wp) en een sma 2500HF .Bij de installatie hebben ze 2 strings gemaakt 1 van 6 - en een van 7 panelen ,de 6 panelen vangen schaduw smorgens en savond's . Is het niet beter om alle panelen in een string te plaatsen dit om te voorkomen dat de string met 6 panelen alles omlaag trekt?Ook wordt het ingangsvoltage hoger waardoor het systeem beter rendeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:40:
Ik heb een systeem met 13 panelen (200Wp) en een sma 2500HF .Bij de installatie hebben ze 2 strings gemaakt 1 van 6 - en een van 7 panelen ,de 6 panelen vangen schaduw smorgens en savond's . Is het niet beter om alle panelen in een string te plaatsen dit om te voorkomen dat de string met 6 panelen alles omlaag trekt?Ook wordt het ingangsvoltage hoger waardoor het systeem beter rendeert
Alarm! Geen onevenredige strings aansluiten op een omvormer met maar 1 input. De SB HF series heeft er maar 1.

Zet de omvormer uit, zet de panelen in serie (string van 13), zet de omvormer weer aan, zet OptiTrac aan terwijl deze in bedrijf is. Deze regelt het schaduw probleem voor je.

13 200Wp panelen op een SMA SB HF is de sweet spot voor de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Mijn installateur beweert dat het geen probleem mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:46:
Mijn installateur beweert dat het geen probleem mag zijn.
Dan heeft je installateur het fout, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Dan ga ik er toch maar weer contact mee opnemen,wil het maximale eruithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Freemann schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:29:
[...]

Ik zie bij een mooie parabolische log-dag, dat er om de paar uur een S (op zijn kant) in de lijn zit.
Productie stijgt op zo'n moment ligt, zakt iets in en stijgt dan weer. Ik heb het idee dat dat een Scan van/op de MPP is. Maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Mijn installateur zei toen dat ik er niet aan moest komen en dat Standaard goed is :)
zoals databeestje schrijft, jij kunt hem goed gebruiken met die schaduw van de zijkant.
daar zitten genoeg punten in die wel eens interessant kunnen zijn met mppscanning.

ik heb eigenlijk geen idee of je het zou kunnen zien in de logging.
het aan/uit gaan van de mpp kan wel eens sneller zijn als wat er over een rs485 poort gestuurd word.
(ook heeft de omvormer een buffertje, dus helemaal weg vallen doet hij niet.)
je zult een externe logging op de DC kabel nodig hebben om het te kunnen zien ben ik bang.
(en dat gaat mij ook te ver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
databeestje schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:44:
[...]

Alarm! Geen onevenredige strings aansluiten op een omvormer met maar 1 input. De SB HF series heeft er maar 1.

Zet de omvormer uit, zet de panelen in serie (string van 13), zet de omvormer weer aan, zet OptiTrac aan terwijl deze in bedrijf is. Deze regelt het schaduw probleem voor je.

13 200Wp panelen op een SMA SB HF is de sweet spot voor de spanning.
Ik kan dus beter ook mijn 10x 230w panelen in één string laten en kijken naar de mpp-settings van mijn powerone 2000 om de schaduwwerking te optimaliseren ipv iets te proberen met gescheiden strings

Dan hoop ik dat ik die kan vinden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 20-03-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:48:
geef effe wat meer detail gegevens.
dan kan databeestje beter antwoorden.

(vind de setup ook vreemd, maar kan er ook niet de vinger op leggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:48:
De HF series heeft wel 2 aansluitingen, echter, deze zijn niet onafhankelijk.

Het probleem is dat de omvormer blijft zitten op de MPP spanning van de string van 7 en nooit de string van 6 aan zal spreken.

Je kan wel OptiTrac aanzetten waardoor de omvormer naar een lagere spanning gaat (van 6 panelen) echter is er dan 1 overbodig.

Ander probleem, een string van 7 voldoet *net* aan de minimale spannings eisen van 220 Volt voor opstarten, je hebt eigenlijk mazzel dat ie't doet. In de zomer met de warmte zal de spanning zakken en kan de boel wel eens uitvallen.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat de omvormer niet in staat is het volledige vermogen te realiseren met deze spanning.

13 panelen van 200 Wp is 13 x 37 ~= 481 Volt. Omvormer sweetspot is 530 Volt. De open klemspanning blijft ook ruim onder de 700 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
stefijn schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:52:
[...]

Ik kan dus beter ook mijn 10x 230w panelen in één string laten en kijken naar de settings van mijn powerone 2000 om de schaduwwerking te optimaliseren ipv iets te proberen met gescheiden strings (net even de engelse manual bekeken, maar er kan toch echt maar één array/string op mijn convertor.
jouw omvormer kan ook 2x een string aan.
daar heb je splitsers voor.
maar 10x 230Wp is beter voor jouw omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Ik heb een dak zzo, 1 rij van 7 panelen en 1 van 6. De rij van zes panelen komen als eerste in de schaduw door 2 dakopbouwen links en rechts.De ingangsspanning zonder schaduw bij volle zon is ongeveer 200 volt.Bij minder zon ronde 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:04:
Ik heb een dak zzo, 1 rij van 7 panelen en 1 van 6. De rij van zes panelen komen als eerste in de schaduw door 2 dakopbouwen links en rechts.De ingangsspanning zonder schaduw bij volle zon is ongeveer 200 volt.Bij minder zon ronde 220.
heb je ook een merk en type paneel?
(kunnen we het nog preciezer uitrekenen.)
verder zoals databeestje al schreef.

met zoon setup loop je wel een beetje scheef.
en dan is een sma hf ook niet de aanrader.

dus of een andere omvormer en een beetje scheef lopen,
of alles 1 string en optitrack de schaduw laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Het zijn amerisolar panelen van metdezon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:04:
De ideale spanning van 6 x 37 ~= 222 volt
De ideale spanning van 7 x 37 ~= 259 Volt

Wat ik daaruit opmaak is dat bij "minder zon" weer je enkel de string van 7 gebruikt, want de spanning is ook minder. Maar je haalt niet het maximale uit de string van 6.

Met een string van 13 en 1 paneel in de schaduw met zon zal de MPP tracker met scan uitkomen op een MPP van rond de 12 panelen (~= 440 Volt). Dat zou je dan in de ochtend en in de middag moeten zien. Dat stukje ertussenin draai je dan met allen.

Aangezien jouw omvormer het gewoon kan, en niets kost, gewoon proberen. Wel omvormer spanningsloos maken voordat je begint of de DC switch eraf trekken. Niet zomaar de SunClix/MC4 connectors los halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Ik ga zelf het dak niet op maar wil wel proberen de installateur dit te laten veranderen.Moet natuurlijk wel een goed verhaal hebben anders zullen ze niet komen.Het systeem is pas 5 mnd oud dus hoop dat ik medewerking krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:18:
Ik ga zelf het dak niet op maar wil wel proberen de installateur dit te laten veranderen.Moet natuurlijk wel een goed verhaal hebben anders zullen ze niet komen.Het systeem is pas 5 mnd oud dus hoop dat ik medewerking krijg.
Komen de 2 strings los het pand binnen bij de omvormer? Zo ja, dan kan je deze zo omzetten. 30 seconden werk. Voor het aanzetten van OptiTrac heb je een PC met bluetooth en Sunny Explorer nodig.

Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf een 2000HF bezitter, met ook wat elektrotechnische achtergrond.

@migjes
ik heb eigenlijk geen idee of je het zou kunnen zien in de logging.
het aan/uit gaan van de mpp kan wel eens sneller zijn als wat er over een rs485 poort gestuurd word.
(ook heeft de omvormer een buffertje, dus helemaal weg vallen doet hij niet.)
je zult een externe logging op de DC kabel nodig hebben om het te kunnen zien ben ik bang.
(en dat gaat mij ook te ver)
Het gaat meestal te snel om te zien op een digitaal display, zeker in de 5 minuten gemiddelden is het niet zichtbaar. Soms is de lagere spanning nog even zichtbaar op het display van de SB.

Met de analoge Voltmeter welke naast mijn rode kast hangt zie je het wel erg mooi. Hier maakt de wijzer een mooie zwieper en komt weer terug waar deze vandaan kwam. Dit duurt circa 1 seconde, echt niet langer. Misschien YouTube materiaal.

[ Voor 39% gewijzigd door databeestje op 20-03-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Er komen 4 kabels los binnen?
De optitrac heb ik standaard aanstaan.

[ Voor 40% gewijzigd door marco12345 op 20-03-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dan ben je al bijna klaar.

De + van string 2 aan de - van string 1. Daarna de + van string 1 en de - van string 2 in de omvormer.

Overigens, dit is lastig vast te stellen zonder een voltmeter als de kabels niet gelabeld zijn.

Edit: Als optitrac standaard aan staat dan verklaart het wel waarom het uberhaupt iets doet. Echter, voor de werking van MPP scans moet er genoeg spanning zijn, zonder werkbereik wordt het erg lastig.

[ Voor 21% gewijzigd door databeestje op 20-03-2013 14:30 . Reden: optitrac stond al aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:21:
Het gaat meestal te snel om te zien op een digitaal display, zeker in de 5 minuten gemiddelden is het niet zichtbaar. Soms is de lagere spanning nog even zichtbaar op het display van de SB.

Met de analoge Voltmeter welke naast mijn rode kast hangt zie je het wel erg mooi. Hier maakt de wijzer een mooie zwieper en komt weer terug waar deze vandaan kwam. Dit duurt circa 1 seconde, echt niet langer. Misschien YouTube materiaal.
logging loopt hier om de +/- seconde.
(de rs232 brug over usb kan niet sneller datagarmetjes versturen)
maar youtube hem eens is wel lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Ga ik proberen maar krijg de connectors niet los.de + en - zitten naastelkaar in de omvormer neem ik aan?

[ Voor 10% gewijzigd door marco12345 op 20-03-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:39:
Ga ik proberen maar krijg de connectors niet los.de + en - zitten naastelkaar in de omvormer neem ik aan?
Foto's is misschien een goed idee. :)

Als ik het me goed voorstel zie ik 4 kabels binnenkomen met MC4 connectors en 1 Male splitter, en 1 Female splitter. Deze gaan dan met een stukje verlengkabel naar de SunClix connector op de SMA.

Zijn de strings gelabeld? Zonder een voltmeter is het wat lastig. Echter, de SMA geeft ook spanning aan. Als je een setje stekkers (een + en een -) loshaalt en de omvormer "ziet" nog steeds spanning dan kan je de strings labelen. Misschien is het makkelijk gemaakt en zijn de kabels van de strings tie-wrapped.

Laat anders MDZ het doen of iemand met een voltmeter. Toevallig in de buurt van Den Helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Ik zie 4 kabels uit het dak komen en deze gaan rechtstreeks de omvormer in.ik zie geen splitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aha, dan zitten deze gewoon rechstreeks met de bijgeleverde SunClix vast. Deze kan je los maken door een klein plat schroevendraaiertje in de zijkant van de connector te wiebelen, dan komt deze los.

https://encrypted-tbn2.gs...sokF_Qu-1WPupqs4i5ELL-sbz

[ Voor 21% gewijzigd door databeestje op 20-03-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Ik ga even kijken of het lukt als het goed is kan ik kruislings de + en - dus koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Klopt, 1 stekker van de Plus en 1 stekker van de Min koppelen. Zie je geen spanning op het display dan staan ze niet in serie en heb je de verkeerde Min te pakken. Steek die terug en moet je de andere Min connector hebben. Dan zou het goed moeten zijn. Met een beetje mazzel heb je in 1 keer de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:57:
Ik zie 4 kabels uit het dak komen en deze gaan rechtstreeks de omvormer in.ik zie geen splitters.
vergeet niet de omvormer van het net af te hallen als je er iets mee gaat doen.
(de groep in de meter kast uit te zetten)

aan je antwoorden te horen is er niet een grote technische achtergrond.
dus misschien is het nog niet eens zo dom om het vanavond te doen als het donker is.
dan weet je ook zeker dat er geen stroom van de panelen af komt.

een geroosterde pv bezitter is niet wat we zoeken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wel eerst de 230V netspanning van de omvormer afschakelen zodat de panelen geen stroom leveren als je de bedrading los haalt ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:28:
[...]

De installateur zei dat het beter was. Ik zal voor de gein eens kijken of ik de panelen op één string kan aansluiten en wat dat doet.
Weinig zon, dus het was een tijdje stil, maar nu heb ik de panelen op één ingang aangesloten. De tweede string geeft nu een PV Voltage dat rond de 5-6V schommelt. Maar goed, wat voor effect het heeft op de opbrengst is natuurlijk een beetje koffiedik kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speedy-Andre schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:09:
Wel eerst de 230V netspanning van de omvormer afschakelen zodat de panelen geen stroom leveren als je de bedrading los haalt ;)
Je kan niet bij de stekkers komen zonder de DC switch bij de HF series eraf te halen.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0598.jpg

Dat zwarte ding ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Ik ga kijken of het lukt zover bedankt voor de goede info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het kiezen tussen 2 PV systemen.

Ik heb het plan opgevat op 16 x 250 WP all black systeeem met totaal 4000 WP aan te schaffen.
Nu heb ik 2 totaal verschillende aanbiedingen met verschillende prijzen binnen gekregen, maar ik hoop dat jullie me kunnen adviseren bij het kiezen tussen de aangeboden fabrikaten.

Situatie: Dak op Zuidoost, dakhelling 50 graden

Installateur 1 biedt aan:
16 x Talesun 250 WP (TP660M-B) en omvormer SMA Sunny Boy SB3600TL-21 (5 jr. garantie) en installatie met clickfit onderconstructie (zonder Tüv keurmerk)
(eventueel minderprijs voor omnik omvormer)

Installateur 2 biedt aan:
16 x LG 250 WB (LG250S1K-G3) en omvormer Delta 3.6 G4 (10 jr. garantie)
installatie met Schletter onderconstructie (met Tüv keurmerk)

#2 is toch een stuk duurder, maar geeft ook aan dat de installatie ca. 300 kwH per jaar meer oplevert

Welke fabrikaten zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Heren ik zit op 527 volt,Nu hopen dat de sneeuw in eindhoven verdwijnt want de opbrengst is nul,nul
Nogmaals bedankt voor de goede hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

tjerkpolle schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:22:
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het kiezen tussen 2 PV systemen.

Ik heb het plan opgevat op 16 x 250 WP all black systeeem met totaal 4000 WP aan te schaffen.
Nu heb ik 2 totaal verschillende aanbiedingen met verschillende prijzen binnen gekregen, maar ik hoop dat jullie me kunnen adviseren bij het kiezen tussen de aangeboden fabrikaten.

16 x Talesun 250 WP (TP660M-B) en omvormer SMA Sunny Boy SB3600TL-21 (5 jr. garantie) en installatie met clickfit onderconstructie (zonder Tüv keurmerk)

#2 is toch een stuk duurder, maar geeft ook aan dat de installatie ca. 300 kwH per jaar meer oplevert

Ik denk dat je met 'aangeven dat de installatie 300 kWh per jaar meer oplevert' geen keiharde, papieren garantie bedoelt, maar een grove schatting waar geen consequenties aan verbonden zijn?

Daar zou ik me niet blind op staren. Hoe groot schat je zelf de kans in als je na een jaar terugkomt met 'mijn opwekking viel tegen' dat het antwoord zal zijn 'oh sorry, hoe kunnen we u schadeloos stellen' tegen 'tja, het was een slechte zomer hè meneer' ?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als het zonder schaduw in het binnenland is een 3600kWh per jaar. Aan de kust misschien iets meer maar zal je tegen de omvormer vermogens grens zitten. Tja, voor een zwaardere omvormer (4000 Watt) moet je naar een 20A groep, als het kan, niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Hoe kan het dat de spanning hoger wordt naarmate de panelen minder licht ontvangen?
Nu sneeuwt het weer en zie de spanning oplopen naar 560V

[ Voor 25% gewijzigd door marco12345 op 20-03-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:48:
Hoe kan het dat de spanning hoger wordt naarmate de panelen minder licht ontvangen?
Produceert de omvormer nu vermogen? Instraling is een raar fenomeen, zo zijn witte wolken beter voor de opbrengst/instraling dan strakblauwe lucht (zo lang je er geen schaduw van hebt).

Zeker als je in het grens gebied zit zal dit sterk fluctueren, bij beter weer zal je zien dat de spanning vrijwel constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Nee geen vermogen de panelen liggen vol sneeuw en het sneeuwt nog. Voor het omwisselen van de pluggen was er ook geen vermogen dus ben ik bang dat ik moet wachten tot morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:48:
ik zie dat effect nu hier ook (tilburg).
wel wat minder want ik heb minder panelen in een string..
ik denk dat er nu een koude front ons gebied binnen komt. (ik steek mijn neus naar buiten en merk dat het een stuk kouder is.)
en hoe kouder hoe hoger de V.

@BamSlam_
lol. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
eindelijk beetje vermogen 22W :(
Ben benieuw of de prestaties verbeteren lag zo'n 10% achter op de medebezitters hier in de buurt

[ Voor 60% gewijzigd door marco12345 op 20-03-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:10:
eindelijk beetje vermogen 22W :(
Ben benieuw of de prestaties verbeteren lag zo'n 10% achter op de medebezitters hier in de buurt
Met genoeg spanning komt het ding toch op gang, als is het niet veel, en dat is met name bij slecht weer het geval. Rol-Co heeft ziet iets vergelijkbaars met zijn Kostal Piko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Vanochtend kwam er kortstondig 60W uit de set, maar door de sneeuw is het al uren lang 0.0W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco12345
Het zonnige zuiden zeggen ze dan:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:25:
Het zonnige zuiden zeggen ze dan:s
Ik denk dat voor meer mensen Eindhoven het koude noorden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
Hier (Zwolle) is het wel de hele dag bewolkt maar geen neerslag, dus de panelen zijn wel aan het produceren met gepaste snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier ZUID ZUID ZUID Limburg (down under) al de hele dag natte sneeuw/regen.
Helaas nog geen panelen op het dak, maar denk ook niet dat ik vandaag
opbrengst zou hebben gemist.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 14:47
databeestje schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:39:
[...]

Als het zonder schaduw in het binnenland is een 3600kWh per jaar. Aan de kust misschien iets meer maar zal je tegen de omvormer vermogens grens zitten. Tja, voor een zwaardere omvormer (4000 Watt) moet je naar een 20A groep, als het kan, niet laten.
Is idd binnenland. Je bedoeld dat ik beter voor een zware omvormer kan gaan? Dwz de door mij beschreven Delta? Of een zwaarder type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:34:
Hier ZUID ZUID ZUID Limburg (down under) al de hele dag natte sneeuw/regen.
Helaas nog geen panelen op het dak, maar denk ook niet dat ik vandaag
opbrengst zou hebben gemist.
Hoi buurman!

Het is niet altijd kommer en kwel hier.

Zelfs met een momentale energie per seconde van 52 W zijn we blij met de zon!

Komt wel goed,,,,,,

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

tjerkpolle schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:37:
[...]
Is idd binnenland. Je bedoeld dat ik beter voor een zware omvormer kan gaan? Dwz de door mij beschreven Delta? Of een zwaarder type?
Als je een 3 fase huis aansluiting hebt kan je voor een Kostal Piko 4.2 gaan. Dan heb je geen grote zekeringen nodig. Ook is het verlies minder door de 230V aansluiting ( bij 2.5mm2) je hebt dus 7.5mm2. En super simpele logging met Ethernet aansluiting.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:50:
[...]

Antwoordt SMA Duitsland....

Sehr geehrter Herr Paulv1973,

die 5-jährige Werksgarantie beginnt ab Kaufdatum des Wechselrichters durch den Anlagenbetreiber. Bei dem Wechselrichter von der Firma Aleo handelt es sich um einen SB4000TL-20 von der Firma SMA. Ihren Garantieanspruch können Sie bei SMA als Hersteller des Wechselrichters geltend machen.

Sollten Sie Fragen haben, können Sie sich jederzeit gern an uns wenden!

Mit freundlichen Grüßen
Yours sincerely

SMA Solar Technology AG

Jacqueline Ohrbach

Service

Sonnenallee 1
34266 Niestetal
Germany
Vreemd...
Krijg van SMA Duitsland bovenstaand antwoord... 5 jaar garantie gaat in op factuurdatum...

Heb zojuist het serienummer gekregen van de leverancier en dit doorgestuurd naar SMA Duitsland en SMA Benelux.

Krijg ik van SMA Benelux te horen dat op betreffende SMA omvormer nog garantie zit tot mei 2015...

Dus SMA Duitsland en SMA Benelux verschillen qua mening. Enige reden zou kunnen zijn dat het GEEN nieuwe omvormer is.
Nog effe afwachten wat SMA Duitsland te melden heeft over het serienummer,

Moet wel zeggen dat ze beiden zeer snel reageren op e-mails... _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Ik denk: ik vraag de experts even.

Deze week zijn er Ulica Ul-250 m panelen geplaatst. 16 in totaal die een mooi rendement op moeten leveren. de offerte stamt uit 2012 (december) maar is nu pas geplaatst in verband met ijs/kou enz.

Mijn vraag: ik lees nu over het verlaagde btw tarief ook op de zonnepanelen. Hoe moet ik dit zien? plaatsing is pas nu, offerte was van december, en betaling gaat ook nu pas plaatsvinden? Wel of geen recht op lagere btw ? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

zonnefreak schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:22:
[...]

Hoi Migjes,

Ik zit zelf ook bij essent en sinds twee jaar bezit ik genoeg zonnepanelen om een echte neggie :)
te zijn.

In eerste instantie gingen ze niet accoord hiermee maar via een melding van tros radar is dit in een paar dagen helemaal goed gekomen.
zie link https://forum.www.trosrad...=essent+kan+niet+salderen
Je moet je alleen wel aanmelden bij enexis dat je een duurzame energie opwekker bent.
Anders kan essent de meter stand niet goed verwerken.
via zonzeker@essent.nl geeft ik ook mijn meterstanden door en tot nu toe heb ik 2 keer de volledige prijs terug gekregen terwijl de meterstand echt negatief was.
Ik bezit gewoon een analoge Ferraris meter. Het kan wel zijn dat ze dit maar doen tot -1000kWh netto.

laat de zon maar weer eens komen dat we er zo bijlopen 8)
Lees ik dit nu goed???? :?

Voor elke Kwh die je meer terug levert dan dat je verbruikt krijg je van Enexis
de volle mep terug (22 cent) ??

Als dat het geval is ga ik wat meer paneeltjes op het dak gooien dan de eerder geplande 18...
Zou wel fijn zijn om dat te weten voordat ik e.e.a. ga kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:01:
[...]

Als dat het geval is ga ik wat meer paneeltjes op het dak gooien dan de eerder geplande 18...
Moet nu alles weer van het GELD af hangen ???? Dak gewoon vol gooien !!!! :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:05:
[...]

Moet nu alles weer van het GELD af hangen ???? Dak gewoon vol gooien !!!! :)
Zou jij ze op je dak leggen als je er geen financieel voordeel uithaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

ben er mee bezig. heb een dm gestuurd voor meer info.
(beter om dat niet over het forum te doen, privacy)
hoop er maar niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
xxxMaverick schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 17:57:
Ik denk: ik vraag de experts even.

Deze week zijn er Ulica Ul-250 m panelen geplaatst. 16 in totaal die een mooi rendement op moeten leveren. de offerte stamt uit 2012 (december) maar is nu pas geplaatst in verband met ijs/kou enz.

Mijn vraag: ik lees nu over het verlaagde btw tarief ook op de zonnepanelen. Hoe moet ik dit zien? plaatsing is pas nu, offerte was van december, en betaling gaat ook nu pas plaatsvinden? Wel of geen recht op lagere btw ? Iemand een idee?
Gevonden, ga er dus vanuit dat het kan

Vanaf wanneer lage BTW-tarief?
Het moment waarop de dienst wordt afgerond, is bepalend voor het antwoord op de vraag of het verlaagde tarief van toepassing is. Het verlaagde tarief is alleen van toepassing als de dienst is afgerond op of na 1 maart 2013 en vóór 1 maart 2014. Dit betekent dat als er deelfacturen worden uitgereikt in de periode van 1 maart 2013 tot en met 28 februari 2014, terwijl de dienst wordt afgerond in maart 2014, het algemene btw-tarief van toepassing is op die deelfacturen. Indien er vóór 1 maart 2013 deelfacturen met toepassing van het algemene btw-tarief zijn uitgereikt en de dienst wordt afgerond in de periode ná 28 februari 2013 tot 1 maart 2014, dan dient op de definitieve factuur het verlaagde btw-tarief te worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Freemann schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:07:
[...]

Zou jij ze op je dak leggen als je er geen financieel voordeel uithaalt?
Mmmmmm je hebt me :) (het helpt wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

WoudseHoeve schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:18:
[...]

Mmmmmm je hebt me :) (het helpt wel)
Hier gaan we uitbreiden en dat doen we puur om de centjes. >:)
Dat het milieu erbij gebaat lijkt, dat is heeeel erg mooi meegenomen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
"Voor onze klanten geldt: over de modules, gekocht, geleverd en betaald tijdens de registratieperiode, zullen wij géén naheffing berekenen indien de invoerheffing toch doorgang zal vinden."

Fideel van deze leverancier. Wel jammer van het gebrek aan kennis dan wel respect voor consumentenkoopwetgeving.

Op een andere site lees ik:
"Suntech en *** zijn de grootste wereldwijde producenten en leveranciers van zonnepanelen. Het zijn beursgenoteerde bedrijven wat aangeeft dat deze bedrijven zekerheid en recht van bestaan hebben."

Suntech is failliet.

"Garantiefonds
De garanties zijn goed gewaarborgd door middel van een garantiefonds. "

Mooi.

Vandaar dat u er zeker van bent dat wanneer er onverhoopt schade ontstaat, Suntech en *** altijd garant kunnen staan."

Jammer van deze toevoeging, want dat brengt weer twijfel. Een garantiefonds hoort onafhankelijk te zijn, zodat het er nog is nadat een bedrijf failliet is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online

Ik denk dat het specifiek voor deze ene keer is toegepast. Goede PR voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

mrmrmr schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:34:
[...]

Ik denk dat het specifiek voor deze ene keer is toegepast. Goede PR voor een paar tientjes.
Nou!! een paar tientjes...
Was van plan om 18x250 te nemen.
Twijfel nu aan 25x250 te nemen...

En dat met eigen verbruik van 3500 KwH per jaar scheelt dat meer dan een paar tientjes O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:37:
[...]

Ik zeg doen! :)

Neem aan dat je zwart op wit hebt dat je het ook de komende 6-10 jaar krijgt?

:?

[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 20-03-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:37:
[...]

Nou!! een paar tientjes...
Was van plan om 18x250 te nemen.

En dat met eigen verbruik van 3500 KwH per jaar scheelt dat meer dan een paar tientjes O-)
nop mrmrmr bedoeld te zeggen.
essent betaald een paar tientjes aan een klant die verteld het rond,
en dan zijn er altijd wel een paar sukkers die er in trappen en naar essent over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 105% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:40:
[...]

nop mrmrmr bedoeld te zeggen.
essent betaald een paar tientjes aan een klant die verteld het rond,
en dan zijn er altijd wel een paar sukkers die er in trappen en naar essent over gaan.
_/-\o_ Je weet het altijd weer tactisch te brengen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:41:
Vergelijk eens prijzen van energieaanbieders op www.gaslicht.com. Bij mij was het veel voordeliger terug te leveren tegen minder dan €0,21 (ik ben ook "neggie"), maar wel een hoge overstappremie te ontvangen.
Precies... Ik snap het van die paar tientjes wel...
Mocht het inderdaad op de kolenfooi de kale terugleververgoeding uitkomen (leuk woordje)
wordt het natuurlijk interessant om te gaan rondshoppe naar de beste "leverancier" eeeeeeuhh,
dat wordt ik dan. Ik bedoel de beste afnemer van mijn stroom.... _/-\o_ :P :9

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 21-03-2013 09:09 . Reden: there, I fixed it. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:44:
[...]

Mocht het inderdaad op de kolenfooi uitkomen (leuk woordje)
wordt het natuurlijk interessant om te gaan rondshoppe naar de beste "leverancier" eeeeeeuhh,
Als er bij de overheid 1 keutel dwars zit;
- je mag alleen nog terugleveren met een slimme meter
- salderen wordt aan banden gelegd of afgeschaft
- belastingen tegelijkertijd verhoogd
- stroomprijzen die zakken (indirect gevolg van politiek)
- en weet ik het wat...

En dan zit je met je investering...... Tenzij je een filantropische instelling bent....

Zorg nou gewoon dat je aan de veilig kant bent... er zijn er hier al genoeg die klagen over salderen, klagen over dat energieleveranciers stuggen organisaties zijn, ze niet krijgen waar ze recht op (denken) te hebben en ga zo nog maar even een paar minuten door.

Weet niet of je thuis wonende kinderen hebt, maar die zijn in veel gevallen ook goed voor 1000kWh per jaar.
Als die over 5 jaar het huis uit gaan.....

De wet is er, we moeten ons er aan houden, doen we dit niet, dan moeten wij op de blaren zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door Freemann op 20-03-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Ik onderschrijf deze mening....alles in serie zetten!
databeestje schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:47:
[...]

Dan heeft je installateur het fout, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freemann schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:46:
[...]

Als er bij de overheid 1 keutel dwars zit;
- je mag alleen nog terugleveren met een slimme meter
- salderen wordt aan banden gelegd of afgeschaft
- belastingen tegelijkertijd verhoogd
- stroomprijzen die zakken (indirect gevolg van politiek)
- en weet ik het wat...
Als dat gebeurt dan kunnen we altijd nog een powerrouter aanschaffen of een lucht/lucht warmtepomp
Afbeeldingslocatie: http://www.abakus-solar.com/uploads/pics/Power_Router.jpg

:9~

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 20-03-2013 19:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Ik zou toch denken dat het systeem laat opstart en vroeg er mee stopt vanwege de lage opstartspanning?

Zelf heb ik er 12 in serie op een mastervolt XS3200. start nu ruim voor 8 uur s'morgens op.
marco12345 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:18:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Misschien zit er een DC schakelaar op?
migjes schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:09:
[...]

vergeet niet de omvormer van het net af te hallen als je er iets mee gaat doen.
(de groep in de meter kast uit te zetten)

aan je antwoorden te horen is er niet een grote technische achtergrond.
dus misschien is het nog niet eens zo dom om het vanavond te doen als het donker is.
dan weet je ook zeker dat er geen stroom van de panelen af komt.

een geroosterde pv bezitter is niet wat we zoeken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@VPI
de zaak is nu al 1 string. het is al gedaan.
veel posts vandaag weinig gebeurd verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
paulv1973 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:44:
[...]
Mocht het inderdaad op de kolenfooi uitkomen (leuk woordje)
De terugleververgoeding van Essent is het Nma minium, 70% gem. APX prijs is ca max 5,2 ct/kWh,
Stop het dan in een warmtepomp met een COP van ca 3 om af te fakkelen (verwarming), m3 aardgas ca 65ct
Het wetsvoortsel voor 1 juli om onbeperkt te salderen voor duurzame energie is nog niet definitief aangenomen of heb ik iets gemist, tot die tijd is 5000kWh de salderingsgrens bij Essent

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Ik weet niet wat het prijsverschil is. Technisch zou ik voor de 1e installateur gaan (SMA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

revolution-nl schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:00:
[...]

Als dat gebeurt dan kunnen we altijd nog een powerrouter aanschaffen of een lucht/lucht warmtepomp
[afbeelding]

:9~
accu's zorgen voor een verlies van zomaar 20%.
1000kWh niet terug willen leveren kost je dan al 200kWh.

Lucht/Lucht warmtepomp is ook leuk, maar denk dat die pomp niet blij wordt met een bontekoeien wolken dag... Wolk=uit, zon=aan
Wolk,zon,zon,wolk,Wolk,zon,Wolk,zon,wolk,Wolk,zon,wolk,Wolk,zon,zon,wolk :O
Dat is het "voordeel" van een slimmeMeter;
Zon en meer als momenteel verbruik=direct geregistreerd terugleveren...

Zat zelf meer aan een boiler met elektrische element te denken; teruglevering = element aan = warm water = verwarmen/douchen

[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 20-03-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:05:
[...]

Ik snap niet wat je hier precies bedoeld. Kan je uitleggen wat je bedoeld?
Heb mijn post iets verduidelijkt terwijl jij net posten.

Maar met een slimmeMeter staat iedere teruggeleverd/verbruikte W geregistreerd.

Als je dan een WarmtePomp hebt en je wil je teruglever Watts afvangen....
Stel je een mooie dag in Juni voor met lekker wolken(velden)
De zon staat om 13:00 te knallen op je PV installatie en je levert terug.
om 13:03 is de zon weg en verbruik je weer.
13:05 staat de zon weer te knallen
etc. etc.

Als dit 20 keer per uur gebeurd.... Dan slaat je Warmtepomp 20 keer per uur X 6 zonne uren waarin je teruglevert = 120 schakelmoment voor de pomp. Dat voor 20 dagen per jaar en dat voor 10 jaar lang....

120 * 20 * 10 = 24.000 schakelmomenten :o

[ Voor 56% gewijzigd door Freemann op 20-03-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Waarom 300 kWh meer met dezelfde aantal panelen?

16*250 Wp x 0.85 = 3400 kWh op jaarbasis.
Omvormerrendement zou iets kunnen schelen, hoogstens een procent of 2.
thunder7 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat je met 'aangeven dat de installatie 300 kWh per jaar meer oplevert' geen keiharde, papieren garantie bedoelt, maar een grove schatting waar geen consequenties aan verbonden zijn?

Daar zou ik me niet blind op staren. Hoe groot schat je zelf de kans in als je na een jaar terugkomt met 'mijn opwekking viel tegen' dat het antwoord zal zijn 'oh sorry, hoe kunnen we u schadeloos stellen' tegen 'tja, het was een slechte zomer hè meneer' ?
Pagina: 1 ... 12 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.