Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.381 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:12

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

paulv1973 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:14:
[...]

Maar indien deze geweizigd zou worden naar de 4000 versie, zou ik toch wel oren hebben naar zijn aanbod.
Daarbij moet het wel een 1-fase omvormer zijn!!
4000W 1 fase omvormers zijn vaak lastig in te passen, omdat die met meer dan 16A afgezekerd moeten worden.

Apropos afzekeren, heeft iemand ervaring of een piko 4.2 op 3x10A afgezekerd kan worden? De handleiding vermeldt 3x16A, maar dat lijkt me wel erg royaal. Ik zou graag een klein zekeringskastje tussen de piko 4.2 en een bestaande 3x16A aansluiting plaatsen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

thunder7 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:25:
[...]

4000W 1 fase omvormers zijn vaak lastig in te passen, omdat die met meer dan 16A afgezekerd moeten worden.

Apropos afzekeren, heeft iemand ervaring of een piko 4.2 op 3x10A afgezekerd kan worden? De handleiding vermeldt 3x16A, maar dat lijkt me wel erg royaal. Ik zou graag een klein zekeringskastje tussen de piko 4.2 en een bestaande 3x16A aansluiting plaatsen.
Afzekeren is geen probleem bij mij.
Heb een hoofdzekering van 35A.
Krijg binnenkort een nieuwe zekeringenkast geplaatst met
8 normale groepen 16A
en nu erbij 2 extra groepen afgezekerd 25A voor de Zonnepanelen.
Van die 2 hou ik er dan nog eentje vrij voor in de toekomst misschien een
leuke windmolen op aan te sluiten. Ik weet... Dat levert niet de investering op.
maar vind een verticale windmolen gewoon leuk... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

izdp schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 03:15:
Ik betwijfel de zin van de lijst.
Invulling is idd alles.
Dus waarom niet gelijk in categorieen opgedeeld?
Dus apart en niet in 1 waslijst.
Als voorbeeld: Dhz versus ontzorgers ;-)

Las ook over tvt. Idd ook lastig.
Volgens mij is er maar 1 de juiste.
De economische, de rest is ideeel, ideaal en rijk of arm rekenen.
Voor de economische hou ik zelf aan de totale aankoopprijs incluis alle speeltjes.
Laat ik weg mijn eigen arbeid en zoektocht.
Dat zet ik af tegen de huidige toestand qua mogen en beprijzing.
Een andere manier is onmogelijk om de totale fantasie.
De eenvoudigste variabelen qua toekomst zijn nog de prijs van geld in de vorm van rente en inflatie.
Lees de financieele wereld en je weet hoe divers daar al over wordt gedacht.
Lees de zonnewereldproduktie en huiver.
Lees polder-pv en besef dat de overige variabelen meer hebben van darmen roeren tot en met het orakel van delphi.

Dit te meer omdat alle zonnepanelen-eigenaren eigen eilandbedrijfjeszijn.
Dom, dom dom.

Nu ik toch wat mijmer: sunshine; het lijkt er sterk op dat ik je met name 'moet hebben"
Lijkt, want het is niet zo.
Van mij mogen jongens op het dak heel goed verdienen.
Wat ik niet gun zijn de zgn inkoopacties van allerlei duurzame strijkstokken.
Met 0 knowhow verdwijnt daar ladingen geld in verkeerde broekzakken en worden lokale installateurs uitgeknepen. Het idee van graag of voor jou een pool.

Prachtig eigen voorbeeld:
Ik met veel, heel erg veel lezen en zoeken naar info heb gekozen voor eigen inkoop en arbeid.
Daarvoor maak je enorm veel afwegingen en ik kan aardig rekenen en ben economisch aardig onderlegd.
Uiteindelijk klaar voor exact 90 cent wp incl btw en ex subsidie.(en nog zonder speelgoed)

Dan een schoonzus, die ik stimuleerde en wel wilde helpen in keuze etc.
Die besloot het te doen op haar manier en duurzaam inkoopactie veiliger vond.
Hele mooie panelen volgens de norm, wel wat minder wp per paneel.
Dak goedkoper dan het mijne volgens de markt en qua elektra super simpel.
Klaar voor 245 ct per wp incl btw en ex subsidie.
Installatiekosten incluis elektra en onderdelen niets geks aan.
Panelen ruim 330 euro voor 215 wp.
Dan denk ik: waarom niet de lokale installateur direkt ipv indirekt?
Verdiend hij meer en schop je de niets presterende -rijk incasserende- tussenlaag er uit.
En humor sunshine:
Las van jij en zelf een keer op het dak.
Vandaag, even later dan nu dus, werk ik weer een dagje heel fysiek met mijn vader.
Die zou ik, jou lezende, liever op het dak hebben dan jij.
Och hij is pas 84 en dus tja begrijp mijn reactie op je 70!

Als laatste mijmering voor mijn slaapje wil ik nog kwijt, dat ik met dit weer, me enorm blijf verbazen wat het nog opbrengt.
Van mijn kant dus qua pv geen chagrijn voor dit weer.
Als koukleum ten top haat ik het.
Ben wel benieuwd waar jij alles voor 0,90 p/wp vandaan hebt.
Ik zit momenteel op 0,95 p/wp.
Wel met ET panelen en SMA omvormer...

Dus.... Als je je info wil delen.... GRAAG _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37
Heeft er iemand hier al van gehoord:

http://www.energiedongen....-energie-cafe-retour-btw/

Stukje uit de tekst van de link:
7 maart jl. heeft Advocaat Generaal Sharpston het Europese Hof van Justitie geadviseerd dat particuliere huiseigenaren die middels zonnepanelen elektriciteit op hun eigen dak opwekken moeten worden aangemerkt als btw-ondernemer. Dit betekent dat, als het hof dit advies overneemt, eigenaren van zonnepanelen de btw op aanschaf geheel of gedeeltelijk terug kunnen krijgen.

Ik ga er in ieder geval naar toe.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

robkds schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:13:

7 maart jl. heeft Advocaat Generaal Sharpston het Europese Hof van Justitie geadviseerd dat particuliere huiseigenaren die middels zonnepanelen elektriciteit op hun eigen dak opwekken moeten worden aangemerkt als btw-ondernemer. Dit betekent dat, als het hof dit advies overneemt, eigenaren van zonnepanelen de btw op aanschaf geheel of gedeeltelijk terug kunnen krijgen.

Interessant, houd ons op de hoogte :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Zeker interessant zeg, laten we duimen :)

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 12:13
Hier hebben ze het er ook al over:

http://www.hlb-van-daal.n...nnepaneel-aftrekbaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Als BTW ondernemer moet je natuurlijk wel weer een BTW nummer hebben. En dat heeft een particulier niet.
Misschien ook nog ff inschrijven bij de KvK... En hubsakee... je BTW teruggaaf heb je alweer uitgegeven...

Of niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 12:13
KvK inschrijving kost iets van 60,- per jaar voor een ZZP-er.

Als ik BTW terug krijg op de installatie die ik persoonlijk voor ogen heb, is dat 1500,-
snel verdient lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
paulv1973 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:46:
[...]

Als BTW ondernemer moet je natuurlijk wel weer een BTW nummer hebben. En dat heeft een particulier niet.
Misschien ook nog ff inschrijven bij de KvK... En hubsakee... je BTW teruggaaf heb je alweer uitgegeven...

Of niet? :P
de regels zijn iets veranderd, het was eerst >50 euro.
moet het eigenlijk nog doornemen, maar zover ik begrijp is het gratis tegenwoordig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Daar was ik vorig jaar al eens over begonnen, of we daar hier in Neederland ook niet
voor moeten gaan strijden, daar het in PVou land nr1 duitsland wel standaard is
dat je aftrek van mwst (btw) hebt, je bent daar nl geregistreerd stroomproducent dus ondernemer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat wordt wel lastig met die btw, ik kan aantonen hoeveel ik teruglever met de energiemeter maar ik verbruik zelf een deel en daar geldt het niet voor.
Ook lees ik dat je iets met de btw zou moeten doen die je ontvangt voor de teruggeleverde stroom.
Laat ze maar komen met een leuke regeling die iedereen begrijpt :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:20:
Dat wordt wel lastig met die btw, ik kan aantonen hoeveel ik teruglever met de energiemeter maar ik verbruik zelf een deel en daar geldt het niet voor.
Ook lees ik dat je iets met de btw zou moeten doen die je ontvangt voor de teruggeleverde stroom.
Laat ze maar komen met een leuke regeling die iedereen begrijpt :*)
de BTW van je eigengebruik en wat je saldeert, die krijg je al terug (of beter gezegt, die hoef je niet te betalen.)
dat zit al in de salderings regels.
als het goed is zit het ook al in je heffingskorting energiebelasting, die behoort inc btw te zijn.
(staat soms wel vreemd op de rekening, meestal als ex btw bedrag, maar dan word hij van het ex btw bedrag afgetrokken, dus je krijgt hem inc btw terug.)
dan blijft alleen nog over wat je teveel opwekt, (ik dacht dat alle leveranciers al de btw vrijwillig er over uitbetaalde?)
en de aanschaf van de installatie.

(hopende niks over het hoofd te hebben gezien.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nereeb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-08-2022
migjes schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:58:
[...]

de BTW van je eigengebruik en wat je saldeert, die krijg je al terug (of beter gezegt, die hoef je niet te betalen.)
dat zit al in de salderings regels.
als het goed is zit het ook al in je heffingskorting energiebelasting, die behoort inc btw te zijn.
(staat soms wel vreemd op de rekening, meestal als ex btw bedrag, maar dan word hij van het ex btw bedrag afgetrokken, dus je krijgt hem inc btw terug.)
dan blijft alleen nog over wat je teveel opwekt, (ik dacht dat alle leveranciers al de btw vrijwillig er over uitbetaalde?)
en de aanschaf van de installatie.

(hopende niks over het hoofd te hebben gezien.)
21% over de aanschaf lijkt me anders al heel mooi. Eenmaal terugbetaald is je tvt 21% korter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Nereeb schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:35:
[...]

21% over de aanschaf lijkt me anders al heel mooi. Eenmaal terugbetaald is je tvt 21% korter :)
dat vind ik ook.
alleen hebben veel mensen in 2012 een set neer gelegt met 15% subsidie.
die eigenlijk een compensatie was voor het verhogen van de btw naar 21%.
laten we ons nog niet rijk rekenen en eerst eens kijken wat het nu gaat doen in de practijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
izdp schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 03:15:
Ik betwijfel de zin van de lijst.
Invulling is idd alles.
Dus waarom niet gelijk in categorieen opgedeeld?
Dus apart en niet in 1 waslijst.
Als voorbeeld: Dhz versus ontzorgers ;-)

Las ook over tvt. Idd ook lastig.
Volgens mij is er maar 1 de juiste.
De economische, de rest is ideeel, ideaal en rijk of arm rekenen.
Voor de economische hou ik zelf aan de totale aankoopprijs incluis alle speeltjes.
Laat ik weg mijn eigen arbeid en zoektocht.
Dat zet ik af tegen de huidige toestand qua mogen en beprijzing.
Een andere manier is onmogelijk om de totale fantasie.
De eenvoudigste variabelen qua toekomst zijn nog de prijs van geld in de vorm van rente en inflatie.
Lees de financieele wereld en je weet hoe divers daar al over wordt gedacht.
Lees de zonnewereldproduktie en huiver.
Lees polder-pv en besef dat de overige variabelen meer hebben van darmen roeren tot en met het orakel van delphi.

Dit te meer omdat alle zonnepanelen-eigenaren eigen eilandbedrijfjeszijn.
Dom, dom dom.

Nu ik toch wat mijmer: sunshine; het lijkt er sterk op dat ik je met name 'moet hebben"
Lijkt, want het is niet zo.
Van mij mogen jongens op het dak heel goed verdienen.
Wat ik niet gun zijn de zgn inkoopacties van allerlei duurzame strijkstokken.
Met 0 knowhow verdwijnt daar ladingen geld in verkeerde broekzakken en worden lokale installateurs uitgeknepen. Het idee van graag of voor jou een pool.

Prachtig eigen voorbeeld:
Ik met veel, heel erg veel lezen en zoeken naar info heb gekozen voor eigen inkoop en arbeid.
Daarvoor maak je enorm veel afwegingen en ik kan aardig rekenen en ben economisch aardig onderlegd.
Uiteindelijk klaar voor exact 90 cent wp incl btw en ex subsidie.(en nog zonder speelgoed)

Dan een schoonzus, die ik stimuleerde en wel wilde helpen in keuze etc.
Die besloot het te doen op haar manier en duurzaam inkoopactie veiliger vond.
Hele mooie panelen volgens de norm, wel wat minder wp per paneel.
Dak goedkoper dan het mijne volgens de markt en qua elektra super simpel.
Klaar voor 245 ct per wp incl btw en ex subsidie.
Installatiekosten incluis elektra en onderdelen niets geks aan.
Panelen ruim 330 euro voor 215 wp.
Dan denk ik: waarom niet de lokale installateur direkt ipv indirekt?
Verdiend hij meer en schop je de niets presterende -rijk incasserende- tussenlaag er uit.
En humor sunshine:
Las van jij en zelf een keer op het dak.
Vandaag, even later dan nu dus, werk ik weer een dagje heel fysiek met mijn vader.
Die zou ik, jou lezende, liever op het dak hebben dan jij.
Och hij is pas 84 en dus tja begrijp mijn reactie op je 70!

Als laatste mijmering voor mijn slaapje wil ik nog kwijt, dat ik met dit weer, me enorm blijf verbazen wat het nog opbrengt.
Van mijn kant dus qua pv geen chagrijn voor dit weer.
Als koukleum ten top haat ik het.
Beetje lastig te volgen verhaal. Lijkt wel een regelrechte braindump, zonder dat er echt een lopend gestructureerd verhaal van is gemaakt. :?

Maar goed, de lijst is niet in categorieën onderverdeelt, omdat dat nog wel lastig is. Sommige installateurs zitten in meerdere categorieën. Als straks de juiste vinkjes op de juiste plek zijn gezet, dan kun je de lijst daarop sorteren en een subset selecteren.

Het een en ander is ook zo gegroeid, omdat de lijst nogal explosief volstroomde. :)

Hoe dan ook, als je een aanvulling hebt, ook op het economisch verhaal (ik snap niet helemaal wat je daarover probeert te zeggen), dan mag je die nuances aanbrengen. Ik heb namelijk niet de absolute waarheid in pacht en de meeste lemma's zijn verre van compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik ben mij aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Nu twijfel ik tussen verschillende setups.

Situatie:
1 schuindak 60graden gelegen op het Westen, Geen schaduw plek voor 6 panelen
1 plat dak. Plek voor 3 panelen

9 panelen met 9 microomvormers voor (de veiligheid) en het hogere rendement door de paralle schakeling en geen omvormers in huis of "gewoon" serieel?

Serieel is wel wat goedkoper en ik hoor (met name van leveranciers die mij offertes willen doen) dat microomvormers problemen (?) zouden geven. Ze zouden kwetsbaar zijn achter het paneel onder invloed van de elementen.

Wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 11:35

mcB

Ik heb geen ervaring met micro omvormers maar als je totaal geen last hebt van schaduw blijft er volgens mij maar 1 reden over om er toch voor te kiezen; Bij een technisch probleem in je omvormer tref je niet meteen alle aangesloten panelen en valt dus niet meteen je hele productie terug naar nul. De vraag is echter of de meerprijs van de hardware opweegt tegen de eventuele extra opbrengst in dat scenario.

Kies je voor een 'standaard' omvormer moet je imo wel rekening houden met de opstartspanning. Het lijkt me dat je met de gangbare standaardmaat panelen uitkomt op een string van 9 panelen om snel genoeg boven de opstartspanning te komen. Daar zou je denk ik naar moeten kijken of dat lukt in jouw situatie.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:12

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het kan ook beide: 6 panelen op een seriele omvormer (van 1200 Watt, bijvoorbeeld), en die 3 losse op een kleintje/micro omvormer?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
Bedankt voor jullie inzichten. Ik ben met name nog op zoek naar het antwoord op de vraag of microomvormers kwetsbaar(der) zijn en dus waarschijnlijk geen lange levensduur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

robindk schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:55:
KvK inschrijving kost iets van 60,- per jaar voor een ZZP-er.

Als ik BTW terug krijg op de installatie die ik persoonlijk voor ogen heb, is dat 1500,-
snel verdient lijkt me...
Is afgeschaft. 8)

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dirkson schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:13:
Bedankt voor jullie inzichten. Ik ben met name nog op zoek naar het antwoord op de vraag of microomvormers kwetsbaar(der) zijn en dus waarschijnlijk geen lange levensduur hebben.
Volgens mij krijg je op die micro omvormers 25 jaar garantie.
Tenminste bij Solarmax (powerbox) en de Enecsys ook.
Bij de Solarmax heb je wel nog een soort van Grote omvormer nodig
waar de micro's op worden aangesloten, en daar zit weer 12 jaar garantie op.

Dus lijkt me sterk dat de levensduur niet goed zou zijn van die dingen...

Bij een 4500Wp systeem ben je wel al gauw 1500 euro duurder uit met Solarmax... ;w

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 12-03-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 21:21
Micro-omvormers hebben over het algemeen een veel langere garantie (25 jaar tegenover 10 jaar). Maar ze zijn wel aanzienlijk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dirkson
oei 60 graden is zoizo een lastige en dan nog op west ook.
ik haal STC rond de 16:30 uur met mijn panelen op 45 graden.
met 60 graden is dan nog later. ik weet geen voorbeelden waarbij ik het zou kunnen achterhalen.

wat dacht je van tigo's te gebruiken. (of andere optimizers)
dat dan op een +/- sma1200 (die worden gedumpt en zijn goedkoop. <500euro)
dan 6x 250Wp op west en de 3x 250Wp op het platte dak draaien naar oost zover nodig om onder de 1200W te blijven. (de panelen mogen meer leveren, alleen dan kun je verlies hebben)
(omdat de panelen dan niet tegelijk recht beschenen worden kun je met een kleinere omvormer af.
en de tigo's lossen de rest van de problemen op.)
het is maar een voorbeeldje aanpassen naar je eigen situatie.
(andere omvormer of andere optimizer cq micro omvormer.)
je kunt eens bij hans kijken naar een tigo systeem:
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko.php
(op het tigo logotje klikken)

micro omvormers/optimizers. (of tigo's)
ja, lastig te zeggen, garantie geven garantie krijgen het zijn verschillende dingen.
er zijn maar weinig mensen hier met zoveel ervaring over hoelang zoon ding mee gaat.
oudere systemen met OK4 omvomers zijn vaak wel omgebouwd met een nieuwe omvormer of ze zijn toch maar binnen gehangen. laat ik mij maar neutraal opstellen. geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

paulv1973 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:18:
[...]

Volgens mij krijg je op die micro omvormers 25 jaar garantie.
Tenminste bij Solarmax (powerbox) en de Enecsys ook.
Bij de Solarmax heb je wel nog een soort van Grote omvormer nodig
waar de micro's op worden aangesloten, en daar zit weer 12 jaar garantie op.

Dus lijkt me sterk dat de levensduur niet goed zou zijn van die dingen...
Bij een 4500Wp systeem ben je wel al gauw 1500 euro duurder uit met Solarmax... ;w
Ja dat zei men van OK4 micro omvormers ook. Ik blijf erbij dat elektronica contante veranderingen in temperatuur en luchtvochtigheid niet fijn vind.

25 jaar garantie kan natuurlijk ook een wassenneus zijn. Stel dat er massaal producten stuk gaan, dan verklaart men zichzelf failliet en dan maken ze een doorstart. Op dat moment kan je naar je garantie fluiten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

revolution-nl schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:42:
[...]

Ja dat zei men van OK4 micro omvormers ook. Ik blijf erbij dat elektronica contante veranderingen in temperatuur en luchtvochtigheid niet fijn vind.

25 jaar garantie kan natuurlijk ook een wassenneus zijn. Stel dat er massaal producten stuk gaan, dan verklaart men zichzelf failliet en dan maken ze een doorstart. Op dat moment kan je naar je garantie fluiten.
Garantie is natuurlijk altijd moeilijk.
Weet wel dat een vriend van mij ook powerboxen van Solarmax heeft. 17 stuks op yingli's 265.
Hij zag wel mooi via de a 8)7 pp dat er 2 panelen/powerboxen gemiddeld 10% minder opbrachten.
Heeft per direct 2 nieuwe powerboxen gekregen, en voila, probleem opgelost...

Maar dus ook hier.. 25 jaar garantie en toch 2 stuk na nog geen jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dirkson
het is maar een hersenspinsel, maar mischien nog niet eens zo gek.
heb je nog ruimte op oost?
desnoods op 90 graden tegen de muur.

dan 9x hjsolar 260 Wp en die 3x paralel op een sma1200 plaatsen.
het zou best wel eens kunnen werken. (geen garantie)

edit:
hij blijft dan boven de 100V dus oke.
de A zit tussen de 0-10 is ook oke er is zelfs meer ruimte.

@revolution-nl
wat is eigenlijk de minimum wat een sma1200 nodig heeft om in een beetje rendement te kunnen draaien?
in W op de DC?

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 12-03-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

Lief Adje

Love is in the air

Even een vraagje mvt de keuze qua omvormer, kan ik 3 van deze panelen aansluiten op een steca 500 of kan ik beter voor een soladin 600 gaan?
http://jyguangye.en.aliba...5wp_poly_solar_panel.html

thx!

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
Ik heb 10 micro omvormers van involar, dat is inderdaad wel iets duurder dan een normale omvormer van het zelfde vermogen (zeg maar 2500wp).
Mijn ervaring is dat het vermogen beter is dan een omvormer, hij start eerder en stopt ook later.
Heb namelijk nog 11 panelen op 1 omvormer ook.
De micro inverters genomen omdat ik last van schaduw op dat dak heb.
Wat ik zie is soms 1 paneel die nog in schaduw ligt maar 15w geeft en een andere die er naast ligt 140w.
Ik weet niet wat er gebeurt als ze in een string liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkson
In string liggen = serieel? Dat wil ik juist niet... Die Tigo optimizers zien er interessant uit. Is dat dan in plaats van micro omvormers of icm de gewone omvormer? Ben overigens geen doe-het-zelver dus ik moet ook nog eens een betrouwebare/goede leverancier vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Dirkson op 12-03-2013 14:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Even iets zeggen over garantie.

Het is waar dat als een bedrijf failliet gaat de garantie een stuk moeilijker wordt. Als het bedrijf al lang geleden is opgehouden te bestaan kun je het niet meer aansprakelijk stellen. Als het qua timing goed uitkomt zou je nog bij de curator terecht kunnen met je claim.

Waar je mijns inziens op moet letten is of er een verzekering is afgesloten die de garantie afhandelt. Het kan ook zo worden geregeld dat garantie in een afzonderlijke entiteit (bv. een stichting) is ondergebracht. In zo'n geval blijft de garantie bestaan als het bedrijf opgehouden is.

Als koper zou je moeten informeren bij de verkoper of hij kan aantonen dat zo'n regeling bestaat en wat precies daarvan de voorwaarden zijn. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als de panelen voor de garantie terug naar China zouden moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Lief Adje schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:09:
Even een vraagje mvt de keuze qua omvormer, kan ik 3 van deze panelen aansluiten op een steca 500 of kan ik beter voor een soladin 600 gaan?
http://jyguangye.en.aliba...5wp_poly_solar_panel.html

thx!
Volgens mij kun je beste voor de Soladin gaan omdat de Steca geen stromen hoger dan 5 amp aankan. De panelen geven max ca. 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Laatst online: 12-09 21:21
De leverancier is de verantwoordleijke voor de garantie. Dat geld voor zowel panelen als omvormers. Voor mij een reden om t.z.t in ieder geval ook eens te gaan informeren bij de plaatselijke installateurs die al langer bestaan en niet alleen van PV leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

Lief Adje

Love is in the air

blissard schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:42:
[...]

Volgens mij kun je beste voor de Soladin gaan omdat de Steca geen stromen hoger dan 5 amp aankan. De panelen geven max ca. 8.
thx! bedankt voor de info!

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Dirkson schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:28:
In string liggen = serieel? Dat wil ik juist niet... Die Tigo optimizers zien er interessant uit. Is dat dan in plaats van micro omvormers of icm de gewone omvormer? Ben overigens geen doe-het-zelver dus ik moet ook nog eens een betrouwebare/goede leverancier vinden.
migjes is een deel van de link vergeten:

Tigo is geen micro-omvormer systeem, je hebt dus nog een vrije keuze voor een string omvormer. Guus van zonnestroom.eu heeft het in zijn productportfolio. Als je onder de 10kWp blijft zitten er geen abbokosten aan het systeem vast en heb je de beschikking over prachtige rapportages en plaatjes.

Ik vind het wel leuk spul:
- vrije keuze van omvormer
- meerdere orientaties mogelijk als je toch maar 1 MPP tracker hebt (Tigo berekent voor ieder paneel het MPP)
- schaduwproblemen halen niet je hele string onderuit
- leuke rapportages en alerts mogelijk (helaas loopt de site wel eens een uur achter).

Jammer dat ik de realtime communicatie tussen panelen en managementunit nog niet heb weten te kraken. :X

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hansdegit schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 15:38:
[...]

migjes is een deel van de link vergeten:

Tigo is geen micro-omvormer systeem, je hebt dus nog een vrije keuze voor een string omvormer. Guus van zonnestroom.eu heeft het in zijn productportfolio. Als je onder de 10kWp blijft zitten er geen abbokosten aan het systeem vast en heb je de beschikking over prachtige rapportages en plaatjes.

Ik vind het wel leuk spul:
- vrije keuze van omvormer
- meerdere orientaties mogelijk als je toch maar 1 MPP tracker hebt (Tigo berekent voor ieder paneel het MPP)
- schaduwproblemen halen niet je hele string onderuit
- leuke rapportages en alerts mogelijk (helaas loopt de site wel eens een uur achter).

Jammer dat ik de realtime communicatie tussen panelen en managementunit nog niet heb weten te kraken. :X
Wellicht dat een power optimizer ook wel wat is voor mijn tweede setje wat aan het eind van de middag schaduw gaat pakken.

Eerst maar eens kijken wat de verliezen zijn als de boel operationeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dirkson schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:28:
in een string = serieel.
dat is altijd zo.
(heb je geen string maar een enkel paneel, dan zijn het wel de cellen in het paneel die serieel zijn aangesloten. je ontkomt er nooit hellemaal aan.)
verder geen idee waarom je dat niet zou willen.

tigo is in plaats van een micro omvormer samen met een gewone omvormer.

verder zijn optimizers(tigo) en micro omvormers gelijk aan elkaar.
moet gewoon zoeken naar de prijs welke je nu eigenlijk wil.

verder vind ik het een gewaagt plan voor panelen op 60 graden en west.
verwacht niet al te hoge opbrengsten en met de keuzes voor tigo of micro omvormers kan de prijs aardig oplopen. (maar het is zo leuk om wat stroom op te wekken.)

a daar hebben we hans zelf, die kan beter over de tigo vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
pegagus schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:56:
De leverancier is de verantwoordleijke voor de garantie. Dat geld voor zowel panelen als omvormers. Voor mij een reden om t.z.t in ieder geval ook eens te gaan informeren bij de plaatselijke installateurs die al langer bestaan en niet alleen van PV leven.
De leverancier is wettelijk verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product aan de consument. Hij is dus als eerste aansprakelijk bij gebreken.

Productgarantie is iets extra's dat de leverancier of fabrikant kan geven. Dat komt bovenop de wettelijke aansprakelijkheid bij gebreken. In dit geval gaat het vooral om de garantie op panelen, vaak 25 jaar. Omvormers hebben meestal een veel kortere garantie.

Je kunt ook van plaatselijke installateurs niet verwachten dat ze nog bestaan over 25 jaar, helaas. Zelfs van energiemaatschappijen kan je dit niet zeggen. Die zijn vaak omgevormd van NV naar een reeks bv'tjes. Die houden makkelijk op met bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
vandaag afrekening binnen van afgelopen jaar, +/-1600kWh is er nog over na aftrek van zonnepanelen. En nieuwe maand bedrag is vastgesteld op €5 :+

Plugwise heeft wel wat kuren alsin dat ie de laatste dagen niet tot amper werkt...

Zondag gaf die aan dat er niets was opgewekt, vandaag zou er maar 0,7 kwh zijn opgewekt terwijl de omvormer 10kWh aangeeft...

[ Voor 42% gewijzigd door haakjesluiten op 12-03-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Crazyanz schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:43:
vandaag afrekening binnen van afgelopen jaar, +/-1600kWh is er nog over na aftrek van zonnepanelen. En nieuwe maand bedrag is vastgesteld op €5 :+
Kijk.. Daar gaat het zonnetje van schijnen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan je ook alleen maar power optimizers toepassen op panelen die schaduw hebben in een string.
Of moet je direct alle panelen in een string voorzien van optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik durf het bijna niet te vragen maare....

Als ik 18 panelen in serie schakel... (+ aan - enz.),
dan hou ik uiteindelijk 1 paneel over met een -kabel en een paneel met een +kabel...

Sluit ik nu het paneel met de -kabel aan op de -aansluiting of de + aansluiting van de omvormer...
En zo ook de + aansluiting natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
paulv1973 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 18:22:
Ik durf het bijna niet te vragen maare....

Als ik 18 panelen in serie schakel... (+ aan - enz.),
dan hou ik uiteindelijk 1 paneel over met een -kabel en een paneel met een +kabel...

Sluit ik nu het paneel met de -kabel aan op de -aansluiting of de + aansluiting van de omvormer...
En zo ook de + aansluiting natuurlijk...
Als je omvormer dezelfde connectors heeft als de panelen moet het toch automatisch goed gaan?

male-> female, mannetje-> vrouwtje

Maar het is goed dat je de vraag stelt. Zodra je er over gaat nadenken kan je ook gaan twijfelen..
Hoe dan ook, je moet het in de documentatie van de omvormer kunnen nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag jullie mening
ik zie wederom bij mijn omvormer dat af en toe de Poutput naar 0 gaat

De specs
omvormer
max DC voltage 590 Volt
MPP range 125 .. 550 Volt

de panelen NSI 240-60 met een Voc 37,2 Volt
de samenstelling
String 1 9 panelen is serie max Voc 334,8 Volt
String 2 9 panelen is serie max Voc 334,8 Volt

Echter zie ik het volgende :
Dag tijdstip V pv1 A pv1 V pv2 A pv2 output
12-3-2013 17:29 301 0 297.7 0 0 watt
11-3-2013 12:34 333,4 0 333.1 0 0 watt
10-3-2013 10:49 318.8 0 317.7 0 0 watt

in de meting ervoor ( interval 5min ) is het DC voltage tussen de 50 en de 80 Volt lager
spontaan schiet het DC voltage omhoog en de A op 0 .
voor mijn gevoel moet de omvormer dit makkelijk aan kunnen.
daar de mpp range van 125 tot 550 Volt is.
na een 1 a 2 minuten pakt de omvormer het weer op en gaat weer braaf zijn werk doen.

Graag jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@paulv1973

Op de omvormer staat een + en daar sluit je dus de + aan, met de - het zelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 12-03-2013 19:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
mrmrmr schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:33:
Even iets zeggen over garantie.

Het is waar dat als een bedrijf failliet gaat de garantie een stuk moeilijker wordt. Als het bedrijf al lang geleden is opgehouden te bestaan kun je het niet meer aansprakelijk stellen. Als het qua timing goed uitkomt zou je nog bij de curator terecht kunnen met je claim.

Waar je mijns inziens op moet letten is of er een verzekering is afgesloten die de garantie afhandelt. Het kan ook zo worden geregeld dat garantie in een afzonderlijke entiteit (bv. een stichting) is ondergebracht. In zo'n geval blijft de garantie bestaan als het bedrijf opgehouden is.

Als koper zou je moeten informeren bij de verkoper of hij kan aantonen dat zo'n regeling bestaat en wat precies daarvan de voorwaarden zijn. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als de panelen voor de garantie terug naar China zouden moeten.
Ja, of je neemt bewust dat risico.

Ik heb drie jaar geleden panelen gekocht van de allergoedkoopste leverancier die ik kon vinden. Panelen zijn van een onbekend Chinees merk. Geen idee eigenlijk of ze nog bestaan. Heb destijds €2,25,-/Wp betaald. De gangbare prijzen waren toen €3,- tot €3,50 /Wp. Van dat prijsverschil kan ik nu een vervangende installatie betalen. 8)7 De leverancier bestaat nog, maar als dat niet meer zo zou zijn, dan is dat ook geen man overboord voor mij.

Nou denk ik niet dat de systeemprijzen nog een keer zó hard kunnen zakken als in de afgelopen drie jaar, maar de prijzen zijn nu ook op een niveau dat het risico veel beter te dragen is. €5000,- dat is ook het risico wat je loopt met een WA verzekerde auto. En dan loop je met een auto wellicht beduidend meer risico (voor mijn gevoel). En net als met een auto kun je strikt genomen ook zonder als ie ineens kapot gaat. Bij PV beter zelfs dan bij een auto voor veel mensen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Crazyanz schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 17:43:

Plugwise heeft wel wat kuren alsin dat ie de laatste dagen niet tot amper werkt...

Zondag gaf die aan dat er niets was opgewekt, vandaag zou er maar 0,7 kwh zijn opgewekt terwijl de omvormer 10kWh aangeeft...
Hier hetzelfde probleem met plugwise, heb een mail gestuurd.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm
  • Laatst online: 06-05 17:13
Vorig jaar begonnen met 1365Wp op het bovendak.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/38158428#38158428

Vorige week is Zonnestroom Guus weer langs geweest voor het onderdak.

Afbeeldingslocatie: http://www.meerkat.nl/zonnepanelen-html/IMG_6001.JPG

7 x Suntech 200Wp op één MPP tracker van een Sunny Boy 3000TL-21

Helling is 35 graden en de orientatie is Zuid-Oost.

De omvormer is op de groei want binnenkort komen er nog panelen bij op de andere MPP tracker maar daarover later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Verschillende groothandels / leveranciers komen nu met hun visie / oplossing voor het importheffing verhaal (via de mail). Flink stuk onzekerheid aan alle kanten. De moduleprijzen zijn bij veel leveranciers met gemiddeld 10% gestegen. En maandprijslijsten worden weekprijslijsten. Europese modules worden aangeprezen.. etc. etc. Modules zijn schaars aan het worden, voelt het.

Ja, een nieuw tijdperk gaat in. Of het is een orkaan in een borrelglas water, dat kan ook.

En dan ook nog een week vorst..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
apepannetje schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:05:
[...]

Hier hetzelfde probleem met plugwise, heb een mail gestuurd.

:(
Als je wat meer weet hoor ik het graag.

Ik ben vooral benieuwd of dit nog invloed heeft op de teruglevering. Bij mij zit de de plugwise stealth direct op de uitgang van de omvormer. Zou zonde zijn als ik hierdoor productie zou mislopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 01:56

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 19:04:
Graag jullie mening

De specs
omvormer
max DC voltage 590 Volt

de samenstelling

in de meting ervoor ( interval 5min ) is het DC voltage tussen de 50 en de 80 Volt lager
na een 1 a 2 minuten pakt de omvormer het weer op en gaat weer braaf zijn werk doen.

Graag jullie mening
Dit verhaal doet me denken aan wat sommige andere mensen op de Steca 500 ook gezien hebben, misschien derating, maar dan moet deze warm zijn. In het geval van de Steca heeft het wellicht meer te maken met storing op de AC voeding het net in.

Zijn er apparaten in huis welke in of uitschakelen wat dit zou kunnen veroorzaken?

Ik denk niet dat je het in de omvormer perse hoeft te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Ik was vandaag op het einde van de dag de enige in m'n rijtje met sneeuw op m'n dak :P Aan de westzijde is het best wel maf:
Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/waaisneeuwdak.jpg
Waarschijnlijk doordat m'n panelen op oost tot net onder de nok liggen en het dus op de nok is gewaaid :P

Op oost is het dak rond de panelen ook helemaal wit terwijl alles wel van de panelen is afgewaaid. In tegenstelling tot de achterburen die nog flinke klodders sneeuw op de panelen hebben liggen.

SunTech heeft het ondertussen heel moeilijk en praat met schuldhouders over een conversie in aandelen en de koers van die laatste daalt sterk. In theorie kan het over een paar dagen gedaan zijn. (Theoretisch, want met een geforceerde herstructurering dmv faillissement kan het ook verder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gelukkig heb ik geen Suntech's op m'n dak. Oh, wacht..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
Ach, die draaien op zonlicht, niet op de aandelenkoers.

M.i. is het niet meer dan een financieel weetje. Ik zat er in elk geval redelijk goed bij met m'n analyse in Rukapul in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" . Had ik er maar op gehandeld :P (Waarbij ik nog wel moet zeggen dat de koers op dit moment nog iets hoger is dan toen.)

edit:
Blijkbaar heeft Suntech de CEO eruit gemikt op 5 maart en vervolgens gaat die een partijtje publiekelijk moddergooien: http://www.4-traders.com/...r-Zhengrong-Shi-16505871/ Way to go :P

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
SunshineCompany schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:32:
Verschillende groothandels / leveranciers komen nu met hun visie / oplossing voor het importheffing verhaal (via de mail). Flink stuk onzekerheid aan alle kanten. De moduleprijzen zijn bij veel leveranciers met gemiddeld 10% gestegen. En maandprijslijsten worden weekprijslijsten. Europese modules worden aangeprezen.. etc. etc. Modules zijn schaars aan het worden, voelt het.

Ja, een nieuw tijdperk gaat in. Of het is een orkaan in een borrelglas water, dat kan ook.

En dan ook nog een week vorst..
Afgelopen zaterdag nog met een andere leverancier gepraat, en hij had er ook van dat de prijzen gingen stijgen vanwege een mogelijke importheffing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

rvdm schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 20:13:
Vorig jaar begonnen met 1365Wp op het bovendak.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/38158428#38158428

Vorige week is Zonnestroom Guus weer langs geweest voor het onderdak.

[afbeelding]

7 x Suntech 200Wp op één MPP tracker van een Sunny Boy 3000TL-21

Helling is 35 graden en de orientatie is Zuid-Oost.

De omvormer is op de groei want binnenkort komen er nog panelen bij op de andere MPP tracker maar daarover later meer.
Ben benieuwd hoe deze twee setjes het doen ten opzichte van elkaar.
Kun je hier de opbrengst per Wp van 1 dag van de twee panelen posten?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Careful what you wish for.

Dan mag je ook BTW over de opgewekte stroom gaan afdragen, en een enorme administratie gaan voeren zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

.. en wij maar de meest ingewikkelde facturen moeten maken.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-4EzfEWNU_IY/UT-ZABenefI/AAAAAAAAQ7o/-71n6RNPVfw/s720/IMG_0937%2520%2528Large%2529.JPG

Zwart of blauw? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Eerder lelijk grijs, of bedoelde je de panelen. ;)

Om het ontopic te houden: vandaag bijna 4 kW/kWp er uit geperst. Echt bizar blauw hier. Mag ook wel, maart is echt nog niet een goede maand.

[ Voor 59% gewijzigd door Barrycade op 12-03-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, 't dak gaat er niet op achteruit, al zeg ik 't zelf. Dat begrijp ik soms echt niet. Mensen die klagen dat 't zo lelijk is (PV), maar vervolgens zelf een goedkope, oude, verweerde betonpan uit de jaren 60 erop hebben liggen. Als 't nu een mooi geglazuurd pannetje is, tja.. dan valt er wat op te zeggen. Maar een flink percentage daken gaat er nu niet bepaalt op achteruit.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Lekker ventileren, tja.

Ik was vanmiddag bij een klant, oud huis, houten vloer, geen kruipruimte.. 'k ging weg met koude voeten. Boven enkelglas, etc. 'Zeker hoge stookkosten hier?', 'Geen idee.. woon er net.'.

Vind oudere huizen prachtig sfeervol, maar het zou mijn keus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wilke schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:06:
[...]

Careful what you wish for.

Dan mag je ook BTW over de opgewekte stroom gaan afdragen, en een enorme administratie gaan voeren zeker?
Ik wilde net zeggen, oh jolly, daar schiet je wat mee op 8)7

Overigen was het best een goede dag voor de panelen hier (west). Dik 10kwh uit 3675wp, terwijl pa op pal zuid krap 6 haalde uit 2400wp. Normaal zou je zeggen dat mijn installatie het ruim zou moeten winnen, maar tot nu toe ging het meestal aardig gelijk op. Paneeltjes bij pa liggen ook wel verdomd ideaal :)

[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 12-03-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-SnKS5gxYt74/UT-lBtWUi1I/AAAAAAAAQ8o/5_FUFwlkAZU/s720/IMG_2166%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ODQLKxSDJ8I/UT-j2EkxHlI/AAAAAAAAQ8g/k1-9vzxcyTU/s800/P1100020%20%28Large%29.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Gk7Zf7xT7rQ/UT-bZM9xMzI/AAAAAAAAQ8I/rA3IJGT4NoI/s720/IMG_0442%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-K1_wSclo5Fk/UT-aaB59UVI/AAAAAAAAQ74/isXOxBCyWVU/s720/IMG_1962%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-VSDENAVmyyY/UT-Xm5w89UI/AAAAAAAAQ7Y/1DMmD43u5EY/s720/IMG_1478%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-c0SCmKHqbRQ/UT-UMxf7QGI/AAAAAAAAQ7I/NwdaYGppQfc/s800/P1100073%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-HQpBk58VHdY/UT-SkBrJOFI/AAAAAAAAQ7A/rDEL7j6mwTg/s720/IMG_3563%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Dv-APvG3Epo/UT-VyHckvpI/AAAAAAAAQ7Q/sBu6YrN9K3A/s512/IMG-20130213-WA0002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Gast, wat post je toch altijd mooie plaatjes. Die1e uit de serie hierboven kan zo op een schilderij.

edit: die laatste schuur, welke omvormer(s) heb je daar gebruikt? 54 panelen....Let me guess: TriPowers.

[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 12-03-2013 23:12 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, vind 't leuk om ze mooi op de foto te krijgen, steek ik altijd wat moeite in. Staat wat sjieker als je ze online zet! Maar bedankt voor je compliment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn zeker mooie foto's om naar te kijken. Blijf zo door gaan!

ps. Zie ik op die laatste foto (schuur) nu schaduw links onder? ;)
(Daar gaat de zonne-energie productie. haha)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2013 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 19:04:
Graag jullie mening

De specs
omvormer
max DC voltage 590 Volt

de samenstelling

Graag jullie mening
Jij zou baat hebben bij een goede logger zoals een fp4all of solarlog, deze monitoren
alle events op tijdstip en soort, reden van uitval dmv fout codes die je dan weer kunt
opzoeken in je gebruikershandleiding....... heb zelf solarlog en dus hebben mijn omvormers
geen geheimen voor mij. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@databeestje de omvormer zit op een aparte groep aangesloten, en deze groep zit op een eigen aardlek .
De overige groepen in huis zitten allemaal achter een andere aardlek ,
Ook de temperatuur van de omvormer was op dat moment zo rond de 20 gr en gisteren de buiten temperatuur constant op 0,5 graden.

er waren geen byzondere apparaten die in / uit schakelden op genoemd tijdstip ,
de koelkast bijv slaat wel vaker aan./uit op een dag

@pcploc de omvormer heeft via zijn wifi connector een uploadinteral van 5min ,
is het dan mogelijk om met bijv solarlog wat je zegt wel continu te meten , volgens mij niet toch ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm
  • Laatst online: 06-05 17:13
Geurt-kun schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:04:
[...]

Ben benieuwd hoe deze twee setjes het doen ten opzichte van elkaar.
Kun je hier de opbrengst per Wp van 1 dag van de twee panelen posten?
Ben niet zo'n log freak. :P Heb wel een Sunny Beam waar ik zo nu en dan een blik op werp.

De onderste panelen gaan sowieso minder opbrengen omdat die aan het eind van de middag in de schaduw komen. Maar met de 15% subsidie is de TVT waarschijnlijk hetzelfde als de bovenste panelen.

[ Voor 0% gewijzigd door rvdm op 13-03-2013 08:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begon me net al beetje zorgen te maken waarom de pv nog lag te slappen, :?
dus thuisfront gebeld , krijg ik te horen dat het vet aan het sneeuwen is, gezien de lage hoek blijft het lekker liggen op de panelen O-) O-)

hopelijk komt straks de zon nog door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

@pcploc de omvormer heeft via zijn wifi connector een uploadinteral van 5min ,
is het dan mogelijk om met bijv solarlog wat je zegt wel continu te meten , volgens mij niet toch ???
Nee, niet de opbrengst continu maar wel de events in realtime, dus de reden van de diverse dip's
dat kunnen dus ook gewoon net afwijkingen zijn waar de omvormer op reageerd, en die maak je
dan zichtbaar en geeft dan wat meer rust in je pv hart.

http://home.solarlog-web.nl/1524.html ( mijn installatie, foutloos :+ )

http://home.solarlog-web.nl/2283.html ( een iets grotere met lekker veel foutjes )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar stel dat er op het net wat hikjes zijn, dan moet je toch een reactie aan de AC zijde krijg
bijv omvormer out of sync , of Grid instability ik noem maar wat

dat kan toch niet verklaren dat er een spanningspiek op de dc zijde ontstaat of ben ik nu heel erg ... aan het praten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:27:
maar stel dat er op het net wat hikjes zijn, dan moet je toch een reactie aan de AC zijde krijg
bijv omvormer out of sync , of Grid instability ik noem maar wat

dat kan toch niet verklaren dat er een spanningspiek op de dc zijde ontstaat of ben ik nu heel erg ... aan het praten
Je praat nu idd als een noob, als je omvormer er even mee kapt dan worden je panelen niet belast
dus steigt de spanning van de string naar openklem spanning................. dus hogere V ( dc )
aan jou de taak om er achter te komen wat de oorzaak is van de dip, de hogere spanning is enkel de
uitwerking van die dip, niet de reden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha is dus precies de omgekeerde wereld, ik ging ervan uit dat de DC spaning steeg en daardoor de omvormer hikt
maar het is dus omvormer hikt er is dan even geen afname dus stijgt de dc spanning.

blijft over de vraag wat veroorzaakt de hik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:11
Over mega-projecten gesproken: Moest vanochtend op mijn werk langs een vrachtwagen manouvreren die 10 pallets zonnepanelen kwam afleveren. 25 panelen per pallet, 240Wp per paneel..... 60.000Wp.....

Goed bezig! Foto's volgen vanavond!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Whoo koeling omvormer spingt aan ,komt even 14.000 watt binnen hij kreeg het even warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
2354w piek vanochtend van de 2400wp maximaal :) elke dag dat de zon hoger staat gaat ie weer beter hier.

Wel vraagje; vogels zijn een welkome gast in onze tuin en schijten de panelen ook onder. Nu haal ik het er wel eens af of de regen doet het, maar er blijven een soort olie achtige vlekken achter die er niet meer af gaan. Best zonde en het verbaast me ook een beetje. Komt het iemand bekend voor?

Heb Et solar all blacks van 200Wp.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Moet je je vetbollen niet meer ophangen. Zijn waarschijnlijk de (vettige) resten van de uitwerpselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Barrycade schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:20:
Moet je je vetbollen niet meer ophangen. Zijn waarschijnlijk de (vettige) resten van de uitwerpselen.
Arme vogeltjes :) aan de lijn voor m'n panelen :P
Tjah, dan zou het er wellicht met een milde allesreiniger wel af gaan, mocht ik de moeite willen nemen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 12:04
Na nu al een tijdje aan het puzzelen en meten en denken geweest te zijn denk ik er inmiddels wel uit te zijn. Hoewel ik graag "niet meer uitgeef dan nodig is" wil ik wel graag alles uit 1 hand. Ontzorgen werd laatst genoemd, met een PV installatie is dat wel wat voor mij... ;)

Ik ben nu op het volgende uitgekomen:
  • 20 x ET Solar M572195BB (3900Wp)
  • SMA SB4000-TL21 omvormer
  • Clickfit montagemateriaal (zwarte kleur)
  • Aanpassing groepenkast (extra aardlek en installatieautomaat)
  • Montage en aansluiten van de complete set
Ik kan dit totaal voor € 7.000,- incl btw en excl. subsidie laten doen, dat is iets meer dan ik eigenlijk wilde uitgeven, maar lijkt mij na een en ander nagerekend te hebben een nette prijs. Wat denken jullie?

En (even los van de prijs), is de SB4000-TL21 technisch een goede keuze voor deze installatie? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik nou moet kijken naar het spanningsbereik van de omvormer en wat twee strings van 10 panelen 35 graden hellingshoek pal op zuid leveren en dergelijke....

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Landgoed te koop. Inclusief gratis Ferrari. En dak vol PV. Zou 't er meteen aftrekken, geen gezicht. Wellicht een zwart paneel, maar zelfs dat zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

SunshineCompany schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:10:
Landgoed te koop. Inclusief gratis Ferrari. En dak vol PV. Zou 't er meteen aftrekken, geen gezicht. Wellicht een zwart paneel, maar zelfs dat zou ik niet doen.
HAHAHA ik zou de schotel er direct aftrekken ..... schaduw :( !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

coyote1980 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:46:
Na nu al een tijdje aan het puzzelen en meten en denken geweest te zijn denk ik er inmiddels wel uit te zijn. Hoewel ik graag "niet meer uitgeef dan nodig is" wil ik wel graag alles uit 1 hand. Ontzorgen werd laatst genoemd, met een PV installatie is dat wel wat voor mij... ;)

Ik kan dit totaal voor € 7.000,- incl btw en excl. subsidie laten doen, dat is iets meer dan ik eigenlijk wilde uitgeven, maar lijkt mij na een en ander nagerekend te hebben een nette prijs. Wat denken jullie?

En (even los van de prijs), is de SB4000-TL21 technisch een goede keuze voor deze installatie? Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik nou moet kijken naar het spanningsbereik van de omvormer en wat twee strings van 10 panelen 35 graden hellingshoek pal op zuid leveren en dergelijke....
SMA sunny design downloaden.... Werkt perfect.
Kun je ook zien wat er met de spanningen gebeurd als je eea anders opdeelsd/indeeld enz.
Zo kun je lekker fictief spelen, en ook kijken of je mischien later nog 1 of 2 paneeltjes erbij
zou kunnen plaatsen... succes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Dit is dé configuratie die op mijn dak zou passen, daar komen nooit meer panelen bij omdat het dak vol is. :)

Twee rijen portrait boven elkaar van 10 panelen naast elkaar. Wel lekker 8) Vanavond ook eens met Sunny Design spelen. Tips/opmerkingen blijven welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

coyote1980 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:26:
Dit is dé configuratie die op mijn dak zou passen, daar komen nooit meer panelen bij omdat het dak vol is. :)

Twee rijen portrait boven elkaar van 10 panelen naast elkaar. Wel lekker 8) Vanavond ook eens met Sunny Design spelen. Tips/opmerkingen blijven welkom. :)
Waarom niet 20x ET 240 of 245 panelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Omdat mijn dakvlak 8,20 bij 3,10 meet... De twee 195Wp's boven elkaar met tussenruimte komen op 3,17 wat ik in de bakgoot rond het dak nog kan opvangen:

Afbeeldingslocatie: http://volvo480.dyndns.org/images/temp/dakbasis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Natuurlijk wel.. volleggen met mooie zwarte panelen, of dunne-laag moduls, ook mooi maar minder opbrengst natuurlijk.
En dan natuurlijk gewoon op maat laten maken inclusief driehoekige modules enzo.
Lijkt me juist een erg mooi project voor jou. ;)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft iemand nog een antwoord op een vraag betreft de power optimimizers.

Moet op alle panelen in de string de poweroptimizers toegepast worden of kan je ook enkel de panelen in een string voorzien die last hebben van schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ik zou ze lekker laten liggen. Die dingen kleuren vanzelf wel zwart, lijkt het. Check de panelen direct boven de dakkapel. Overigens vind ik blauw persoonlijk mooier dan zwart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
revolution-nl schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:59:
Heeft iemand nog een antwoord op een vraag betreft de power optimimizers.

Moet op alle panelen in de string de poweroptimizers toegepast worden of kan je ook enkel de panelen in een string voorzien die last hebben van schaduw?
In het geval van Tigo moet je wél alle panelen uitrusten met een maximizer, alhoewel ik daar geen technische reden voor kan bedenken.
Solaredge werkt met eigen omvormers; daar ontkom je er niet aan: ieder paneel een optimizer.
Andere systemen ken ik eigenlijk niet, dus daar durf ik niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hansdegit schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:12:
[...]

In het geval van Tigo moet je wél alle panelen uitrusten met een maximizer, alhoewel ik daar geen technische reden voor kan bedenken.
Solaredge werkt met eigen omvormers; daar ontkom je er niet aan: ieder paneel een optimizer.
Andere systemen ken ik eigenlijk niet, dus daar durf ik niets over te zeggen.
Thnx!
Ik wil eigenlijk enkel maximizers toepassen op panelen in een string waar als eerst de schaduw op valt.
Dan zou ik met 5 maximizers uit kunnen ipv. 10.

Scheelt toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
revolution-nl schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:19:
[...]

Thnx!
Ik wil eigenlijk enkel maximizers toepassen op panelen in een string waar als eerst de schaduw op valt.
Dan zou ik met 5 maximizers uit kunnen ipv. 10.

Scheelt toch weer.
het is meestal per (active)mppt een maximizer/regelunit.
op een omvormer dus per mpp een maximizer of de 2de mpp uitschakelen kan vaak ook.
2 strings paralel met 1 string een maximizer gaat weer niet, hellaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
coyote1980 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:46:

het is wel een beetje locatie afhankelijk. (dicht bij de kust, is kouder en betere instraling dan heb je een zwaardere omvormer nodig)
maar een sma sb3000tl21 kan al werken met zoon systeem zonder al te veel verlies.
een sb3600tl21 klink mij ook niet fout.
een sb4000 lijkt mij net iets te veel.
afstappen van sma is eigenlijk de grootste besparing.
genoeg goede omvormers te vinden voor de helft van de prijs van een sma.
een power-one 3.6 (4000W) heb je al voor 700 euro b.v.
maar er zijn er nog veel meer die kunnen fornius/kostal pico etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Kwam me al bekent voor, dat is het optrekje van Prof. Wubbo Ockels
http://www.solarnrg.nl/referenties/prof-wubbo-ockels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Respect voor Wubbo. Die legt gewoon zonnepanelen op zijn villa en zal het worst wezen hoe anderen daar tegenaan kijken. Al snap ik dan weer niet hoe de Ferrari met zijn visie te rijmen valt. Ik had eerder een gratis superbus verwacht.

[ Voor 32% gewijzigd door BamSlam_ op 13-03-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Wubbo is niet de huidige eigenaar... een of andere Deen is dat nu. Dat verklaart dan weer de Ferrari.
Zie: http://www.noordhollandsd...van-4-9-miljoen?lref=vplr

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
PClop schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 17:01:
[...]
Kwam me al bekent voor, dat is het optrekje van Prof. Wubbo Ockels
http://www.solarnrg.nl/referenties/prof-wubbo-ockels
Een natuurkundige die rijk is... :X komt niet veel voor. Goed verdienen ja, maar rijk a la bankgraaiers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De '70 jarige meneer', kreeg een tip van een vriend over dit forum (en mijn post erop over zijn systeem), en mailde me dat hij m'n post leuk vond, en dat hij overigens 80 is.. :D

Pagina: 1 ... 7 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.