Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.380 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
paulv1973 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:02:
[...]

Aangeboden wordt een systeem met 2cm speling tussen de panelen.
Daardoor wordt 9 panelen in portrait, 9,16meter breed.
En das dan 10cm te breed. Mijn dak is net 9,06 meter.
De ET panelen zijn volgens mijn 99,2 cm. Met twee cm tussenruimte zou je dan bij 9 panelen op: 908,8 komen. Aan de uiteinden varieert de bevestiging. De dunste is een L vorm die je in de rail schuift en dan heb je alleen de dikte van de beugel (2-3 mm).
De totale breedte wordt dan 909,2. Helaas nog steeds iets te breed.
Je moet dan een tussenruimte van < 16 mm hebben.

Dan blijft nog de vraag of je het zo wilt en moet doen. Aangeraden wordt om ongeveer een pan breed uit de dakrand te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

SunshineCompany schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:07:
Ik was vandaag bij een klant (jaar of 70!) om een systeem (30 YL 270 op een STP7000) op te leveren. Klant wilde de omvormer online hebben via Webconnect. Nouja, prima natuurlijk.. alleen heb ik zoveel gedoe gehad met webboxen, dat ik de bui alweer zag hangen. Kom ik aan, werkt het al! Router had omvormer IP gegeven, klant had zich geregistreerd bij de Sunny Portal, moest 2 nummers ingeven die groot op een apart formulier bij de omvormer geleverd werden, en voila, draaien! Geniaal.

Zal even foto's uploaden, moment.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
De klant zijn naam staat op de foto van de screenshot. Lijkt me niet zo correct, kun je beter weghalen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:59:
[...]

Klinkt realistisch denk ik, ik heb een dome camera om mijn panelen in de gaten te houden en ik kan dus precies zien wat er gebeurt als er schaduw ergens op valt (en ook terugkijken naar de opnames).
Met de smeltende sneeuw was het overduidelijk dat de diodes hun werk goed doen (6 stuks per paneel).
In de logfiles kan ik zien wat de spanning doet en die blijft bij mij onverminderd hoog (>=300V).
De mpp tracker zal ook wel goed werk doen, anders had ik veel meer spanningsvariatie gehad.
Realistisch wat ik rapporteerde, of wat jij zei?

@McB & migjes: Bedankt voor het meedenken. Ik ga nog eens goed kijken of mijn settings wel kloppen. Ik heb vorig jaar ergens OptiTrac aangezet, niet lang na oplevering, en ik meende dat het toen wel werkte. In Sunny Explorer stond dat toen in ieder geval wel goed (het gaat slechts om 1 setting toch?), maar ik heb het toen wel degelijk 's avonds aangezet, dus wie weet is het toch misgegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23

databeestje

Von PrutsHausen

Wat mcB zegt kan ik beamen. Mijn SB 2000HF slaat de OptiTrac instelling alleen op wanneer dit overdag gebeurt.

De 2000HF bewaart de instellingen ook na een stroomuitval, ik denk dat je er veilig vanuit kan gaan dat jouw omvormer dat ook doet. Gewoon even overdag doen, je moet vrijwel meteen resultaat zien. Zodra je deze setting aanzet zie ik de omvormer een scan uitvoeren. Hij staat bij mij nog op de standaard interval van 6 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:43:
[...]

je doet hem wel erg gruwelijk (en hulde daar voor, experimenteren is goed.)
het probleem is dat je nu niet kan zien hoeveel je verliest.
en ben bang dat je toch nog aardig zakt in het aantal kWh/kWp.
maar je doet stijgen in het aantal kWh, door dat je nu meer Wp hebt.
(rendement omlaag/opbrengst omhoog)
Om dit een beetje te kunnen berekenen is wat lastiger. Tot het moment van 12:00 waar de Vmpp naar beneden gaat wordt er totaal niets uit het westen gehaald. Na 12:00 wordt er uit zowel oost als west opgewekt maar minder uit oost door de lagere spanning, maar weer meer in totaal. De stroom loopt wel hard terug vanaf 12:00 in verband met de hoge hoek van 50 graden om uiteindelijk bij 14:00 tot vrijwel niks gereduceerd te zijn.

De situatie met west ligt iets gecompliceerder, de panelen liggen daar om een dakkapel, hierdoor komt er pas echt vermogen uit als deze vanaf 12:30 volledig in de zon liggen. Daardoor zou het onjuist zijn om te concluderen dat de volledige ochtend achtergrond "opbrengst" uit west verloren zou zijn gegaan, deze zou altijd veel kleiner uitgevallen zijn.

Bij bewolking met difuus licht schommelt de omvormer rond de 230 Volt waardoor ik een stukje van het vermogen van oost weg gooi maar de boel verder wel met feitelijk 12 (~2400Wp) panelen draai.

Maar goed, binnenkort met een lekker weertje gaan de laatste 2 erop en is het gelijk en zijn de verschillen lang niet zo groot meer.
alleen geef toe, als je nu geen panelen had en omvormer.
en blanko begind, dan neem je toch ook een omvormer voor een paar centen extra met 2x een mpp.
had laatst een berekening gemaakt over wat ik zou verliezen met alles op 1 mpp met mijn oost-west.
Absoluut, toen, nu. Die komt er nog wel een keer als de fondsen het toe laten. Het wordt er wel 1 met een MPP scan, dit in verband met dakkapel aan de westzijde. Waarschijnlijk wel een SMA 3000TL-21 of een andere omvormer die ~600 Volt strings toestaat. Dan kan ik oost ook weer uitvullen tot 2200Wp :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@databeestje.
ik had voor de berekening elke keer de laagste V gepakt.
dat gaf mij in 99% van de tijd het punt waar de meeste A vandaan kwam.
en dan die tegenover elkaar weg rekenen.

bij difuse licht veranderd de situatie, het maakt dan in eens niet meer zoveel uit en verschillen zijn klein.
(<0,1A op 340V)
dus op jaar basis is het verschil minder groot.

op oost ging dat perfect, ben alleen bang dat de overgang naar west, dat de berekening dan niet meer klopt.
de mpp krijgt nu een vreemde curve voor zijn kiezen. (moet nog een keer testen, hoe hij er nu echt mee over weg gaat.) had niet het idee dat mppscanning/pv-sweep/optitrack er op dat moment nog iets van zou kunnen bakken. maar goed een test zegt meer.

voor <675 euro heb je al een power-one.
voldoet ruim aan je eisen.
het zou mooi zijn als je de omvormers een tijdje naast elkaar kunt hangen.
om gewoon eens te proberen of er verschil is te zien.

maar hou ons op de hoogte.
ik heb ook nog zoon plannetje klaar liggen om ook zo iets te doen (maar dan iets minder extreem, relatief dan 6kWp is best veel op mijn power-one. :*) ).
maar ja, ook een koste probleempje hier. (en mijn energie rekening is ook al bijna op.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
databeestje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:17:
Wat mcB zegt kan ik beamen. Mijn SB 2000HF slaat de OptiTrac instelling alleen op wanneer dit overdag gebeurt.

De 2000HF bewaart de instellingen ook na een stroomuitval, ik denk dat je er veilig vanuit kan gaan dat jouw omvormer dat ook doet. Gewoon even overdag doen, je moet vrijwel meteen resultaat zien. Zodra je deze setting aanzet zie ik de omvormer een scan uitvoeren. Hij staat bij mij nog op de standaard interval van 6 minuten.
Ok, nou Sunny Explorer zei dat het aanstond. Nu heb ik het (overdag dus) uitgezet, en nu geeft de Events tab het volgende weer:

"Parameter "OptiTrac Global Peak switched on" set successfully (10102)"

Staat ie nou aan of uit? Kan ik het ergens fysiek op de omvormer zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helaas niet (SB3000-TL eigenaar). Maar als de Explorer zegt dat ie aanstaat, dan staat ie aan :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Schinnen-groen schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:09:
Helaas niet (SB3000-TL eigenaar). Maar als de Explorer zegt dat ie aanstaat, dan staat ie aan :)
Hm ok, dat hoop ik dan maar. In ieder geval keldert de opbrengst dus evengoed bij schaduw. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:04:
[...]

Realistisch wat ik rapporteerde, of wat jij zei?
Wat ik zei natuurlijk, anders hoefde dat hele verhaal van mij niet ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Speedy-Andre schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:24:
[...]

Wat ik zei natuurlijk, anders hoefde dat hele verhaal van mij niet ;)
Nou ja, dan snap ik niet waarom het bij mij meteen 90% verlies oplevert... frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kievit1964 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:08:
[...]

De ET panelen zijn volgens mijn 99,2 cm. Met twee cm tussenruimte zou je dan bij 9 panelen op: 908,8 komen. Aan de uiteinden varieert de bevestiging. De dunste is een L vorm die je in de rail schuift en dan heb je alleen de dikte van de beugel (2-3 mm).
De totale breedte wordt dan 909,2. Helaas nog steeds iets te breed.
Je moet dan een tussenruimte van < 16 mm hebben.

Dan blijft nog de vraag of je het zo wilt en moet doen. Aangeraden wordt om ongeveer een pan breed uit de dakrand te blijven.
Mijn panelen liggen precies tot op dakrand en tegen de nok omdat ik anders veel te veel panelen moest laten vallen. Na 4 maanden met genoeg storm is de conclusie: geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:25:
[...]

Mijn panelen liggen precies tot op dakrand en tegen de nok omdat ik anders veel te veel panelen moest laten vallen. Na 4 maanden met genoeg storm is de conclusie: geen enkel probleem.
Dat gaat bij mij dus ook gebeuren.
Heb nu een mooie offerte voor 18 ET paneleln met SMA 4000 TL21 + bekebeling
en een offerte bij een ander voor het clickfit systeem, waar ik mee kan leven.

Vanavond nog maar eens puzzelen 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:43
Zonder meer een hele scherpe prijs voor die panelen.
Et zoals hier gezegd en bekend van goed getest en toch vertalen ze dat niet in prijs.
Het is 1 van de merken die zich richt op bodemprijzen en continu in de aanbieding zijn te verkrijgen.

Wat ik me wel afvraag of je ze zonder de rest af te nemen voor die prijs krijgt.
Moet toch uit de lengte of de breedte komen en je order is niets bijzonders qua aantal.
Gun het je uiteraard van harte en er is meer en naar mijn mening beter en goedkoper dan clickfit.
Ik hou meer van bouten dan van schroeven in alu zogezegd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 19:00:
[...]

Dat gaat bij mij dus ook gebeuren.
Heb nu een mooie offerte voor 18 ET paneleln met SMA 4000 TL21 + bekebeling
en een offerte bij een ander voor het clickfit systeem, waar ik mee kan leven.

Vanavond nog maar eens puzzelen 8)7
Panelen en SMA omvormer + Solarkabel voor 4375,-
Clickfit set 2x9 portrait voor 450,-
Lijkt me een mooie deal O-) _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Fairy schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:43:
[...]

De klant zijn naam staat op de foto van de screenshot. Lijkt me niet zo correct, kun je beter weghalen...?
SMA is niet de achternaam van deze klant.. :/

Bedankt voor 't meedenken, maar ook in dezen heb ik voldoende zelfdenkend vermogen.

[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 08-03-2013 21:08 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
Afbeeldingslocatie: http://oi50.tinypic.com/28whu8k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi47.tinypic.com/yp43n.jpg

Sinds 2 uur vanmiddag live. 2x13 yingli panda 270 met SMA 3600 tl-21.
En ja de meter draaide terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

7 kWp op een 3600?
Welke orientatie is dat? Wel een mooi groot dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:35:
7 kWp op een 3600?
Of 2 omvormers...

Dat pijpje zit wel erg nasty onder dat paneel... beïnvloed dat niet de string teveel? Ik weet niet welke oriëntatie dit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
Rol-Co schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:35:
7 kWp op een 3600?
Is een dak op het oosten, 20 graden, 2 SMA"s 3600 elk met een string van 13 panda's.
Het PV virus was al toegeslagen voor het plaatsen want we willen op het platte dak ernaast ook nog eens 6 op een schans met dezelfde hellingshoek erbij hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

SunnySel schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:42:
[...]

Is een dak op het oosten, 20 graden, 2 SMA"s 3600 elk met een string van 13 panda's.
Het PV virus was al toegeslagen voor het plaatsen want we willen op het platte dak ernaast ook nog eens 6 op een schans met dezelfde hellingshoek erbij hebben
Dan moet je een aardig verbruik hebben per jaar!!! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
Bartjuh schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:37:
[...]

Of 2 omvormers...

Dat pijpje zit wel erg nasty onder dat paneel... beïnvloed dat niet de string teveel? Ik weet niet welke oriëntatie dit is...
die pijpjes zitten op de noordkant, dus ik denk dat ze niet echt problemen veroorzaken. Zal eerder de grote schoorsteen die je linksachteraan ziet, die in de middag wat schaduw kan geven. We hebben eerst alles in sketchup gezet om te kijken hoe de schaduw zou gaan. Pijpjes die eerst midden op het dak zaten van de mechanische ventilatie en de rioolontluchting hebben we naar de zijkant laten zetten.
En toen het hele dak volgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoe zit het met de garantie bij SMA als je een omvormer via e-bay zou kopen?
Kun je dan als eindklant rechtstreeks bij SMA aankloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
paulv1973 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:47:
[...]

Dan moet je een aardig verbruik hebben per jaar!!! :?
euh ja. Verbaast me dat de politie hier nog niet aan de deur heeft gestaan om te controleren of we geen wietkwekerij hebben.
Maar we hebben een koikarpervijver waar een zware pomp continu op staat te draaien( zit nog in de planning om daar een airliftpomp te bouwen) en er draaien nogal een stel zware gamecomputers heel wat uren per dag en om eerlijk te zijn waren we niet erg zuinig , maar zijn bezig ons leven te beteren wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SunnySel schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:56:
[...]

euh ja. Verbaast me dat de politie hier nog niet aan de deur heeft gestaan om te controleren of we geen wietkwekerij hebben.
Maar we hebben een koikarpervijver waar een zware pomp continu op staat te draaien( zit nog in de planning om daar een airliftpomp te bouwen) en er draaien nogal een stel zware gamecomputers heel wat uren per dag en om eerlijk te zijn waren we niet erg zuinig , maar zijn bezig ons leven te beteren wat dat betreft.
Vooral met dat laatste ga je veel winnen, en voor je het weet heb je teveel PV .
maar ik geef toe, het is verslavend!!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:06:
[...]

SMA is niet de achternaam van deze klant.. :/

Bedankt voor 't meedenken, maar ook in dezen heb ik voldoende zelfdenkend vermogen.
Er staat toch echt installatie van Frits.......... :?
Of is het Frits ....... SMA :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 10-03-2013 10:48 . Reden: Hier ook de naam even weg ;) ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag de omvormers verhangen en nieuwe dakdoorvoer gemaakt.
guess what, die mc4/tyco onder de pannen, allemaal geoxideerd (2006) op de kontaktvlakken.
dat zag er niet best uit, alles doorgeknipt en opnieuw gedaan.
3 verschillende merken, allemaal hetzelfde dof en gelig geoxideerd.
zou dit zout van de zee kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 22:40:
guess what, die mc4/tyco onder de pannen, allemaal geoxideerd (2006) op de kontaktvlakken.
Heb je ze ooit bij montage volgestopt met vaseline oid? Zeezout kan versneld werken inderdaad, dat is al jaren met auto's ook zo uit die regio, maar het gele en de toch wel goed afgesloten (lees met rubber) mc4 is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de allerslechste waren van solinq, die waren nog duur ook,
http://www.solinq.com/nl/...-solinq-mc4-compabiliteit
na ja, niet aan de kust dus... wel een onderhoudsmomentje, brakke pluggen is toch eigenlijk best linke soep, en dat na 8 jaar (al of pas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat Rol-Co zegt kan ik beamen, zuurvrije vaseline sluit het metaal af van de buitenlucht. Het is plakkerig spul er blijft langdurig een film op het metaal zitten. Maar het moet niet tussen de contactpunten komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 22:40:
Zag een tijd geleden op de duitse Ebay een aanbieding van MC4 stekers
met verzilverde kontaktbussen ipv de vertinde uitvoering, lijkt me iets beter
voor in een zout milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik weet het niet hoor. Als ik deze wiki lees is zilver in combi met zout ook niet zo geslaagd.
Zilver schoon maken.
Oma gebruikte het vroeger al...

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Gisteren met gezin naar Madurodam geweest. Daar trof ik een fijne muur met zonnepanelen aan. Ben er alleen niet zeker van dat ze ook echt in gebruik zijn. Er is wel een werkende demonstratie-opstelling met ongeveer 1 vierkante meter aan paneel met een scherm waarop de opbrengst live te zien is. Wanneer de bezoekers hun handen op het paneel leggen zie je dan de opbrengst afnemen.

Edit: aha. Madurodam draait volledig op PV.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8XSmIntjkXokPxxsEkh48Wqu/full.png

[ Voor 15% gewijzigd door BamSlam_ op 09-03-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
BamSlam_ schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:32:
Gisteren met gezin naar Madurodam geweest. Daar trof ik een fijne muur met zonnepanelen aan. Ben er alleen niet zeker van dat ze ook echt in gebruik zijn. Er is wel een werkende demonstratie-opstelling met ongeveer 1 vierkante meter aan paneel met een scherm waarop de opbrengst live te zien is. Wanneer de bezoekers hun handen op het paneel leggen zie je dan de opbrengst afnemen.

[afbeelding]
... In totaal verbruikt Madurodam ongeveer honderdduizend kilowatt per jaar. ...
;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Even rekenen: volgens de tekst ligt er 300m2 aan PV-panelen. Verbruik ongeveer 100.000kWh per jaar. Gaan we ervanuit dan de 300m2 aan panelen mooi op zuid ligt met de juiste hoek, dan zou er (100.000/85)*100 = 117647 Wp aan panelen opgesteld moeten zijn. Gedeeld door 300m2 is dat 392Wp per vierkante meter. Met normaal in de handel te verkrijgen panelen ga je dat niet redden, zelfs niet met Sun Power E20 panelen. Dus tenzij Madurodam op bijzonder efficiënte panelen draait, is die tekst inderdaad onzin.

[ Voor 1% gewijzigd door BamSlam_ op 09-03-2013 13:59 . Reden: Tekstfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De hele week is het droog en net als je vrij bent en je wilt het dak op om panelen te plaatsen dan zeikt het weer van de regen. Wat een baaldag :(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:00:
De hele week is het droog en net als je vrij bent en je wilt het dak op om panelen te plaatsen dan zeikt het weer van de regen. Wat een baaldag :(
Oorspronkelijk was ook bij mij het plan om bij een kameraad op het dak zonnepanelen te leggen vandaag... volgende week weer een kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:16:
Ik weet het niet hoor. Als ik deze wiki lees is zilver in combi met zout ook niet zo geslaagd.
Zilver schoon maken.
Oma gebruikte het vroeger al...
Ik kan je opmerking niet goed plaatsen, ik lees daar dat zilver zelfs met zout gereinigd wordt ?

"Giet kokend water in de teil en roer tot het zout is opgelost. Leg het zilver in de oplossing, en zorg dat alles helemaal onder staat. Laat het zo een paar minuten staan "

Dus wat zou daar niet goed aan zijn ???

Het is trouwens niet eens een nadeel dat zilver corrodeerd daar de geleidings eigenschappen
het zelfde blijven in tegen stelling tot tin/lood verbindingen ( vertinnen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Misschien dat zout alleen de corrosie verwijdert.
Ik zou denken dat het ook het zilver aantast.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21

[afbeelding]
bekende :) http://www.oskomera.com/pr133-madurodam.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor als je nog eens een oncourant paneeltje zoekt die niet meer te krijgen is.

http://stores.ebay.nl/used-solar

kan handig zijn.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Zilveroxide is geleidend daarom zijn dit de betere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 21:52:
Hoe zit het met de garantie bij SMA als je een omvormer via e-bay zou kopen?
Kun je dan als eindklant rechtstreeks bij SMA aankloppen?
Je kunt voor garantie altijd rechtstreeks naar de fabrikant. Zou wat zijn als je reguliere leverancier bijvoorbeeld failliet zou gaan dat je dan niet naar de fabrikant zou kunnen stappen. Mijn ervaring met Sma is dat hun klantenservice erg goed is. Hen van de week nog gesproken en werd erg vlot en vriendelijk geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Het opzoeken van de links zegt niets over of zout wel of niet goed is voor zilver.
Waar ik wel wat aan heb is de reactie dat zilveroxide geleidend is. Credits for VPI.
In dat geval zou een verzilverde aansluiting niet verkeerd zijn.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:36:
[...]

Het opzoeken van de links zegt niets over of zout wel of niet goed is voor zilver.
Waar ik wel wat aan heb is de reactie dat zilveroxide geleidend is. Credits for VPI.
In dat geval zou een verzilverde aansluiting niet verkeerd zijn.
Dat zei ik dus ook al. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Bartjuh schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:16:
[...]

Oorspronkelijk was ook bij mij het plan om bij een kameraad op het dak zonnepanelen te leggen vandaag... volgende week weer een kans...
Hier het zelfde verhaal. Gisteren de panelen gekregen en vandaag wilde ik het platte dak gaan doen.
Dus niet. :'(

Wel alvast de omvormers geplaatst en de kabels voorbereid. :P

Hopelijk dinsdag wel droog, nieuwe poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

[afbeelding]
Die wand bestaat voor 2/3 uit dummy panelen, alleen de schuine rij zijn echte (dwz met jb en kabels)
Werken overigens niet (meer), de omvormer is al even naar het hiernamaals

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de string connectors met sealer en krimpkous teruggelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:10
Nu paar dagen logger aan van de nieuwe installatie.
Wat mij opvalt is dat smorgens omvormer eerst start vervolgens niks leverd een tijdje en pas uur later gaat leveren.
Zie http://pvoutput.org/intra...066&sid=15800&dt=20130310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is de standby(start) state, omvormer gebruikt zelf ook wat, dus hij kan lang in 0 of standby staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:06:
dat is de standby(start) state, omvormer gebruikt zelf ook wat, dus hij kan lang in 0 of standby staan
Ok,
Maat met de panelen van mijn moeder met een mastervolt zie ik al terug leveringen om 8.00 in de ochtend.
En van mijn micro omvormers leveren ook al vroeg terug.
Ende sma zie ik wel een piek om 7.50 van 21w, daarna op 0.
Om 8.13 nog een piek van 31w daarna weer op 0 tot 8.44

Daarna gaat ie door.

[ Voor 14% gewijzigd door SpikeHome op 10-03-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Laatst online: 10-09 15:21
SpikeHome schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:15:
[...]

Ok,
Maat met de panelen van mijn moeder met een mastervolt zie ik al terug leveringen om 8.00 in de ochtend.

Daarna gaat ie door.
Hoe zit het met je voltages van je strings en minimale startvoltages van je omvormer ?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SpikeHome schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:15:
[...]

Ok,

Daarna gaat ie door.
Hier ook vandaag, om 7:00 aan en om precies 8:00 is hij begonnen met leveren. Smorgens is er wel licht en voldoende voltage maar geen Amperage uit de panelen om de omvormer te laten leveren, dat duurt even.
Kijk eens bij een zonnige dag in de morgen of het verschil er dan nog is, ik denk het niet, misschien had je ook nog wat ijs/rijp op de panelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
reddo schreef op zondag 10 maart 2013 @ 11:36:
[...]

Hoe zit het met je voltages van je strings en minimale startvoltages van je omvormer ?
Zie http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15066&sid=15800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ziet er uit alsof ie gewoon nog geen vermogen kan leveren. Zodra die dat wel doet zakt het voltage zover in elkaar dat ie gelijk weer ophoudt (08.35) ... tot er echt voldoende licht is en ie het wel aankan (08.50)

Maar, zoals vandaag is het prut... vergelijk maar eens met anderen, die van mij begon ook pas om 08.35, afgelopen maandag en dinsdag een uur eerder !

Wel leuk trouwens het voltage loggen.. lukt mij nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hebben mensen hier eerder een IP logger gevonden waarmee de stroom (dmv shunt) en spanning van de strings van een zonnepaneel installatie gelogt kunnen worden.

Dus niet met behulp van de omvormer.

Ik heb wel een paar metertjes gezien voor gebruik met een arduino oid maar het bereik hiervan is niet gigantisch. Als er geen kant en klare zijn dan zal ik alsnog zelf iets moeten maken.

Edit:
Deze heb ik wel gevonden. http://www.digital-measure.com/html/web_voltmeter.htm
Daar zou ik dan een paar weerstanden voor moeten zetten om een factor 1:10 van te maken waardoor het bereik tot 500 volt gaat.
Printje ziet er redelijk recht toe recht aan uit.Afbeeldingslocatie: http://www.digital-measure.com/html/images/tcp_voltmeter_big.JPG

[ Voor 31% gewijzigd door databeestje op 10-03-2013 13:49 . Reden: edit: linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die web-voltmeter is wel interessant, hij verbruikt bijna niets (5V 150mA) en je kan ook temperatuur meten.
Leverancier zit in de EU dus voor €67 ben je dan klaar :)
Nu nog zien hoe je de temperatuur e.d. naar pvoutput kan krijgen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speedy-Andre schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:02:
Die web-voltmeter is wel interessant, hij verbruikt bijna niets (5V 150mA) en je kan ook temperatuur meten.
Leverancier zit in de EU dus voor €67 ben je dan klaar :)
Nu nog zien hoe je de temperatuur e.d. naar pvoutput kan krijgen ...
Ja, dat valt allemaal erg mee. Aangezien de SMA omvormers de spanning niet loggen ben ik van plan om er zelf iets voor te maken.

Ook handig, er zit een relay op, je kan dus een 12 volt fan oid starten als de spanning of temperatuur oploopt. Tenminste, als ik het goed begrijp. De sources voor het dingetje zijn ook beschikbaar wat wellicht in de toekomst ook helpt. De schema's staan op de website en de input is in ieder geval 1M Ohm.

Met een 91k/10k split heb ik een bijna 1:10 spannings deler, dan hoef ik ook niet met hoge spanning de DC schakelaars uit. Super nauwkeurig hoeft het ook niet te zijn.

Even opletten dat de - gedeeld wordt met de inputs, of dat zo maar met een TL omvormer gaat weet ik niet. Mijn omvormer is een HF trafo, dus gescheiden, daar verwacht ik geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Kwam net tijdens het zoeken naar micro-inverters een fabrikant tegen waar ik nog niet eerder van gehoord heb en die ook niet in de startpost genoemd wordt: iEnergy.

* Productpagina
* Technische specs (pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

databeestje schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:43:
Hebben mensen hier eerder een IP logger gevonden waarmee de stroom (dmv shunt) en spanning van de strings van een zonnepaneel installatie gelogt kunnen worden.

Dus niet met behulp van de omvormer.

Ik heb wel een paar metertjes gezien voor gebruik met een arduino oid maar het bereik hiervan is niet gigantisch. Als er geen kant en klare zijn dan zal ik alsnog zelf iets moeten maken.

Edit:
Deze heb ik wel gevonden. http://www.digital-measure.com/html/web_voltmeter.htm
Daar zou ik dan een paar weerstanden voor moeten zetten om een factor 1:10 van te maken waardoor het bereik tot 500 volt gaat.
Printje ziet er redelijk recht toe recht aan uit.[afbeelding]
Stroom meten via een shunt is mogelijk maar niet meer van deze tijd.
Vakmensen doen dat tegenwoordig met een "stroomtrafo " :X

Hier wat voorbeelden , http://www.conrad.nl/ce/n...N2Yv4Gm8rUCFUvHtAodWGIAoA

http://meettechniek.info/instrumenten/stroomtrafo.html

De sec kant geeft dan een variabele spanning af, welke je dan weer kan herleiden
naar de stroom sterkte pimair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:01:
[...]

Stroom meten via een shunt is mogelijk maar niet meer van deze tijd.
Vakmensen doen dat tegenwoordig met een "stroomtrafo " :X
En hoe denk je dat te doen met gelijkstroom? Ik zie deze wel, maar allen voor wisselstroom. Daarnaast is 5A niet echt een joekel van een stroom voor een shunt.

Die dingen op eBay van 5A 75mVolt zijn een habbekrats. http://www.ebay.nl/itm/Am...pment&hash=item460aa6a658

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
DC meten met een "stroomtrafo" (niet echt dus) gaat met een Hall effect sensor .

Contactloos, verwaarloosbare verliezen, beter bestand tegen overbelasting, als je een beetje je best doet kan je dit in je circuit opnemen zonder draden te verbreken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

databeestje schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:23:
[...]

En hoe denk je dat te doen met gelijkstroom? Ik zie deze wel, maar allen voor wisselstroom. Daarnaast is 5A niet echt een joekel van een stroom voor een shunt.

Die dingen op eBay van 5A 75mVolt zijn een habbekrats. http://www.ebay.nl/itm/Am...pment&hash=item460aa6a658
Daar heb je gelijk mee, maar ze bestaan wel want hoe werkt dan mijn DC stroomtang, toch
ook met een primairewikkeling om de stroomvoerende geleider geklemt ?
http://nl.aliexpress.com/...-current-meter-clamp.html
Voor veel multimeters zijn ook DC stroom klemsondes verkrijgbaar, dus het bestaat wel

Heb hier nog wat anders voor je gevonden, http://www.conrad.nl/ce/n...-VDC-met-externe-voeding-

Meten is weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Eehm, we wilden toch spanning meten, geen stroom ??

Zou leuk zijn als m'n arduino tevens de bluetooth van de SMA gebruikte voor dat soort zaken...

[ Voor 49% gewijzigd door reddo op 10-03-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
databeestje schreef op zondag 10 maart 2013 @ 13:43:
De vraag was stroom en spanning.
Het is voor de hand liggend ze samen te meten omdat dan eenvoudig het DC vermogen berekend kan worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Stroomtrafo's met eikenhouten kern, geschikt voor het meten van gelijkstroom, bestaan al jaren. Vroeger veel gebruikt om de jonkies even naar het magazijn te sturen, samen met een vonkentrekker. Onmisbaar stuk gereedschap voor de elektricien. Leuk dat iemand in de 21e eeuw dit opnieuw uitvindt :)

Maar serieus: wie van plan is gelijkstromen dmv een shunt te gaan meten, wel even opletten dat de kans bestaat dat zowel je panelen als je meetapparaat ergens aan elkaar hangen (en daarmee bedoel ik niet de shunt / paneelkabel). Je krijgt potentiaalverschillen op een plek die je niet wilt. Niet zo makkelijk als het lijkt dus.

Waarom wil je zo graag deze data? Ik heb dit beschikbaar in mijn inverter(s), maar dit is een van de minst interessante parameters voor me. Net als: waarom start installatie x 30 minuten eerder dan installatie y? Kijk eens naar de geleverde energie tijdens begin- en eindfase. Je praat dan meestal over (veel) minder dan 0,1 kWh per dag. Op pvoutput.org kun je een berg systemen op deze manier vergelijken.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Joepla schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:20:
Stroomtrafo's met eikenhouten kern, geschikt voor het meten van gelijkstroom, bestaan al jaren. Vroeger veel gebruikt om de jonkies even naar het magazijn te sturen, samen met een vonkentrekker. Onmisbaar stuk gereedschap voor de elektricien. Leuk dat iemand in de 21e eeuw dit opnieuw uitvindt :)

Maar serieus: wie van plan is gelijkstromen dmv een shunt te gaan meten, wel even opletten dat de kans bestaat dat zowel je panelen als je meetapparaat ergens aan elkaar hangen (en daarmee bedoel ik niet de shunt / paneelkabel). Je krijgt potentiaalverschillen op een plek die je niet wilt. Niet zo makkelijk als het lijkt dus.

Waarom wil je zo graag deze data? Ik heb dit beschikbaar in mijn inverter(s), maar dit is een van de minst interessante parameters voor me. Net als: waarom start installatie x 30 minuten eerder dan installatie y? Kijk eens naar de geleverde energie tijdens begin- en eindfase. Je praat dan meestal over (veel) minder dan 0,1 kWh per dag. Op pvoutput.org kun je een berg systemen op deze manier vergelijken.
DC stroommeettangen bestaan ook nog maar 25 a 30 jaar, ik zal je het niet kwaalijk nemen
dat je dat nog niet wist. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Joepla schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:20:
Goed punt, voor de huidige analoge stroom meters maakt dit nog niet uit. Ik kan deze uiteraard wel in de - leiding opnemen, deze is gedeeld bij mijn omvormer waardoor dit hetzelfde punt wordt.
Omdat het kan!

Heeft niks te maken met de opties die je hier geeft, ik wil de MPP spanning kunnen tracken om weer te geven in de PVoutput grafieken. Zo kan ik de MPP spanning volgen als deze met de schaduw van de dakkapel omgaat, onder andere. Het geeft een betere kijk in de werking van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
databeestje schreef op zondag 10 maart 2013 @ 14:12:
[...]

Ja, dat valt allemaal erg mee. Aangezien de SMA omvormers de spanning niet loggen ben ik van plan om er zelf iets voor te maken.

Ook handig, er zit een relay op, je kan dus een 12 volt fan oid starten als de spanning of temperatuur oploopt. Tenminste, als ik het goed begrijp. De sources voor het dingetje zijn ook beschikbaar wat wellicht in de toekomst ook helpt. De schema's staan op de website en de input is in ieder geval 1M Ohm.

Met een 91k/10k split heb ik een bijna 1:10 spannings deler, dan hoef ik ook niet met hoge spanning de DC schakelaars uit. Super nauwkeurig hoeft het ook niet te zijn.

Even opletten dat de - gedeeld wordt met de inputs, of dat zo maar met een TL omvormer gaat weet ik niet. Mijn omvormer is een HF trafo, dus gescheiden, daar verwacht ik geen probleem mee.
Ik heb in de sma2100tl een adapter van fp4all deze is i.p.v. Een piggy pack en logt gelijk naar pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SpikeHome schreef op zondag 10 maart 2013 @ 19:24:
[...]

Ik heb in de sma2100tl een adapter van fp4all deze is i.p.v. Een piggy pack en logt gelijk naar pvoutput.
Maar databeestje heeft 2 strings op een single tracker en wil ze onafhankelijk loggen denk ik, dus dan werkt dat niet, voor standaard opstellingen is het prima inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

PClop schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:35:
[...]

DC stroommeettangen bestaan ook nog maar 25 a 30 jaar, ik zal je het niet kwaalijk nemen
dat je dat nog niet wist. 8)
Dat zei ik niet, ik ben nog ruim onder de 50, dus ik ken ze redelijk goed :)
databeestje schreef op zondag 10 maart 2013 @ 17:51:

Omdat het kan!

Heeft niks te maken met de opties die je hier geeft, ik wil de MPP spanning kunnen tracken om weer te geven in de PVoutput grafieken. Zo kan ik de MPP spanning volgen als deze met de schaduw van de dakkapel omgaat, onder andere. Het geeft een betere kijk in de werking van de installatie.
Ok niets mis mee overigens om veel te willen meten, ik haal met de Raspberry Pi ook alles uit de inverter dat eruit te halen is (hoewel bv. een 'DC bus boost voltage' oid me echt niet boeit. Maar zelf kijk ik het meest naar de vermogens per string (heb 2 velden op 2 MPPT in 1 inverter), de spanning varieert nl. continu (minder bij constante instraling natuurlijk), afhankelijk van het gekozen instelpunt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

iemand ervaring met Conergy powerplus m250 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

SpikeHome schreef op zondag 10 maart 2013 @ 19:24:
[...]

Interessant!
Logt die fp4all ook de spanning naar PV Output?
Kun je hier een linkje plaatsen naar jou logs?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

databeestje schreef op zondag 10 maart 2013 @ 17:51:
[...]

Goed punt, voor de huidige analoge stroom meters maakt dit nog niet uit. Ik kan deze uiteraard wel in de - leiding opnemen, deze is gedeeld bij mijn omvormer waardoor dit hetzelfde punt wordt.

[...]

Omdat het kan!

http://www.conrad.nl/ce/n...tale-stroomsensor-CSDA1BC

Het is er dus echt wel ( @ Proton_ ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Geurt-kun schreef op zondag 10 maart 2013 @ 23:52:
[...]

Interessant!
Logt die fp4all ook de spanning naar PV Output?
Kun je hier een linkje plaatsen naar jou logs?
u vraagt wij draaien
http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=3949
http://pvoutput.org/intra...066&sid=15800&dt=20130311

de kaartjes voor de sma heeft fp4all pas sinds kort.
voor mastervolt en sommige andere types hebben ze al langer wat.
Je sluit het ding d.m.v. utp aan en klaar.
als je geen utp hebt liggen kan je het doen d.m.v. een wireless bridge of PoE (over het 220v ethernet)

[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 11-03-2013 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

SpikeHome schreef op maandag 11 maart 2013 @ 08:20:
[...]
u vraagt wij draaien
http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=3949
http://pvoutput.org/intra...066&sid=15800&dt=20130311

de kaartjes voor de sma heeft fp4all pas sinds kort.
voor mastervolt en sommige andere types hebben ze al langer wat.
Je sluit het ding d.m.v. utp aan en klaar.
als je geen utp hebt liggen kan je het doen d.m.v. een wireless bridge of PoE (over het 220v ethernet)
Dus vergelijkbaar met solarlog enkel dat een solarlog logger 2x zo duur is dan een fp4all.
( ja ik log met solarlog |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
PClop schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:22:
[...]

Dus vergelijkbaar met solarlog enkel dat een solarlog logger 2x zo duur is dan een fp4all.
( ja ik log met solarlog |:( )
ik kende solar log niet.
bij fp4all hoef je alleen het kastje aan te schaffen en klaar (zo rond de €140,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Eneco heeft sinds kort een zonnepanelensimulator online.
Door alle parameters die op jouw situatie betrekking hebben in te voeren wordt gesimuleerd hoeveel opbrengst de panelen op jouw dak zouden moeten hebben.

Ik heb voor de gein mijn eigen situatie ingevoerd. Eens kijken wat het verschil tussen de simulator en werkelijkheid van de 9 panelen op mijn dak is. Enige minpuntje van de simulator is dat niet wordt aangegeven van hoeveel Wp men uitgaat en dat je het aantal Wp ook niet kunt invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:15
Maar waarom moet je daar eerst een account voor aanmaken? Daar heb ik het niet zo op.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11-09 09:16
BamSlam_ schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:57:
Eneco heeft sinds kort een zonnepanelensimulator online.
Door alle parameters die op jouw situatie betrekking hebben in te voeren wordt gesimuleerd hoeveel opbrengst de panelen op jouw dak zouden moeten hebben.

Ik heb voor de gein mijn eigen situatie ingevoerd. Eens kijken wat het verschil tussen de simulator en werkelijkheid van de 9 panelen op mijn dak is. Enige minpuntje van de simulator is dat niet wordt aangegeven van hoeveel Wp men uitgaat en dat je het aantal Wp ook niet kunt invoeren.
mmm als ik mijn set daar invul kom ik op 2263kWh per jaar uit.
lol ik doe 2900kWh per jaar.
(edit: dan ga ik er van uit dat de panelen 240Wp zijn.
edit2: en de eerste spam komt al binnen, hub een blokker er op. lol)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 11-03-2013 12:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

CSI 190 AB + CSI 250 M op Piko 10.1 (3 MPP's in gebruik vanwege oneven aantal panelen op schuine dak + eventueel schaduw schoorsteen).

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-eZOBQKpNE8Q/UT3AxRFByhI/AAAAAAAAQ6Q/9YpdGIfXcbc/s720/IMG_3551%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/--tFKFrJSqDY/UT3Ax7b12zI/AAAAAAAAQ6Y/Q0dMYTN_UH4/s720/IMG_3555%2520%2528Large%2529.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 11-03-2013 12:46 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Morgen trouwens een particulier systeem inmeten van 56 panelen op 5 dakvlakken op 3 SMA omvormers. Complex, maar uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
SunshineCompany schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:23:
Morgen trouwens een particulier systeem inmeten van 56 panelen op 5 dakvlakken op 3 SMA omvormers. Complex, maar uitdagend.
je bent lekker bezig zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
trouwens we zijn bezig met leuk experiment.2xsma 3600 met elk 13 panda's 270.De ene met 1 string van 13 de andere verdeeld in 5 en 8. Die met 13 in een doet het ietsjes beter , maar nog geen groot verschil. Beide liggen op hetzelfde dak , met dezelfde orientatie, naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ach, de markt is zo vreemd. Te onstabiel om extra personeel op aan te nemen. Enorme toestroom nieuwe partijen, waarvan velen met goedkope producten. Wat ik de laatste tijd heel veel zie zijn Nederlandse bedrijven die werken met complete pakketten van Duitse bedrijven. Prijstechnisch komen die echter niet echt mee. Merk echter dat we hier in de omgeving gewoon heel veel verkopen op kennis. En dat is prettig. De markt (afname) groeit, net zo hard als het aantal aanbieders dat doet. Uiteindelijk weinig last van al die nieuwe partijen / prijsvechters. Ook weinig last van de 'groten' zoals SolarNRG / Metdezon. Die zitten toch te ver weg.

De offertes die we verliezen zijn de mensen die puur kijken naar prijs of zich niet verdiepen in product. De offertes die we winnen zijn mensen die een stukje onderzoek doen en ontzorgd willen worden. Verder heel veel mond-tot-mond reclame. Kortom; het loopt aardig door, maar het is allemaal erg grillig en onvoorspelbaar. Houdt je iig scherp! Verder houden we gewoon vast aan onze vaste strategie; advies, maatwerk, en producten uit de bovenkant van de markt.

De eerste leveranciers komen al met berichten over stijgende prijzen van panelen. Als Yingli / Suntech / CSI te duur wordt door een heffing stappen we ws. over op glas-op-glas panelen van Solarwatt. Prachtig spul, 30 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op zondag 10 maart 2013 @ 19:56:
iemand ervaring met Conergy powerplus m250 panelen?
Niemand?? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Wellicht handig om te specificeren wat voor ervaring je zoekt? Output? Gedrag? Prijzen? Leveranciers? Bouwkwaliteit? Zoutbestendigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Barrycade schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:54:
Wellicht handig om te specificeren wat voor ervaring je zoekt? Output? Gedrag? Prijzen? Leveranciers? Bouwkwaliteit? Zoutbestendigheid?
Ervaring...
Deze panelen worden mij aangeboden bij een offerteaanvraag.
18x tesamen met een SMA 6000TL omvormer.

Nu is die SMA 6000 een beetje veel van het goede en naar mijn mening ook
niet compatible met 18x250wp panelen. Dus heb de aanvraag verandert naar een
SMA 4000TL-21 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Die solarwatt panelen lijken wel op die van ecosolar. Ook een duitse producent die smeekt om de antidumpheffing.
Als die komt heeft hun garantie nog waarde. Nu absoluut niet.
Beide bedrijven zitten in zeer zwaar weer.
Solarwatt komt uit een surceanse en ecosolar moet 45 miljoen vinden om de kredietlijn van de banken te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

paulv1973 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Ervaring...

SMA 4000TL-21 omvormer.
Los van de panelen, maar ondanks dat deze aanbieder een ruim overbemeten omvormer aanbied en in jouw ogen niet geschikte panelen, ga je toch met 'm verder? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:02:
[...]

Los van de panelen, maar ondanks dat deze aanbieder een ruim overbemeten omvormer aanbied en in jouw ogen niet geschikte panelen, ga je toch met 'm verder? :?
Misschien heeft de klant nog ruimte voor uitbreiding in de toekomst?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

paulv1973 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Ervaring...

SMA 4000TL-21 omvormer.
SB4000TL is niet driefasig, maargoed. Ik zou een Kostal Piko 4.2 pakken voor die 18 panelen (mits je meterkast 3x25A is). 16-17 panelen (Yingli 255 All Black) zetten we nog wel eens op een SB3600 (afhankelijk van de ligging v/h dak, of we pakken al de Piko 4.2.

SMA moet nog even een STP4000 maken, dat zou fijn zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 11-03-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit topic is geen google vervanger, en ook niet bedoeld om vragen waar je al antwoord op gekregen hebt opnieuw te stellen. Ook kicken binnen 24 uur is een no-no.

Dus, zou je je iets meer in kunnen leven in de forumetiquette hier?
Thanks! :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Barrycade schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:02:
[...]

Niet geschikte panelen heb ik niet gezegd.
Conergy is blijkbaar een paneel dat in Duitsland wordt gemaakt maar waar ik verder weinig feedback over terugvind VIA Google !!!

Inderdaad het feit dat de leverancier een verkeerde omvormer aanbiedt trekt wel aandacht (negatief),
Maar indien deze geweizigd zou worden naar de 4000 versie, zou ik toch wel oren hebben naar zijn aanbod.
Daarbij moet het wel een 1-fase omvormer zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

paulv1973 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:14:
[...]

Niet geschikte panelen heb ik niet gezegd.
Conergy is blijkbaar een paneel dat in Duitsland wordt gemaakt maar waar ik verder weinig feedback over terugvind VIA Google !!!

Inderdaad het feit dat de leverancier een verkeerde omvormer aanbiedt trekt wel aandacht (negatief),
Maar indien deze geweizigd zou worden naar de 4000 versie, zou ik toch wel oren hebben naar zijn aanbod.
Daarbij moet het wel een 1-fase omvormer zijn!!
Ik heb Conergy panelen gehad. Qua constructie vond ik ze ronduit beroerd. Ik had A165-P panelen. In de hoeken sloten de frames niet goed aan met het glas waardoor er water in de panelen kon blijven staan. Leuk bij vorst.

Ik heb alle panelen in de hoeken opnieuw moeten voorzien van siliconenkit om ze goed sluitend te maken.

Ik heb de panelen intussen vervangen voor Kingsuns trouwens. De conergy's doen nu hun dienst op een strandtent ergens bij Scheveningen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SunshineCompany schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:23:
Bij je achterbuurman? Heeft hij door dat het niet gaat werken op 1 omvormer. :+

Of vergis ik me nou weer in die forumleveranciers, ik haal jullie nog wel door elkaar. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Zodra het weer minder gaat in de zonnepanelenhandel, kun je altijd nog de marketing in. Je spreekt de taal van mijn verzekeraar in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
antonboonstra schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Sodemieter! Het is wel hard gegaan met deze lijst. Nu al 229 aanbieders!
Zo! Deze quote ik nog maar eventjes! 8)7

Inmiddels >350 aanbieders op de lijst! _/-\o_

Inmiddels ook categorieën voor:
- Ontwerp
- Levering
- Installatie
- DHZ
- Onderdelen
- Onderdelenprijzen
- Setprijzen
- Webshop
- Inkoopactie

Maar die moeten voor het grootste deel nog ingevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik betwijfel de zin van de lijst.
Invulling is idd alles.
Dus waarom niet gelijk in categorieen opgedeeld?
Dus apart en niet in 1 waslijst.
Als voorbeeld: Dhz versus ontzorgers ;-)

Las ook over tvt. Idd ook lastig.
Volgens mij is er maar 1 de juiste.
De economische, de rest is ideeel, ideaal en rijk of arm rekenen.
Voor de economische hou ik zelf aan de totale aankoopprijs incluis alle speeltjes.
Laat ik weg mijn eigen arbeid en zoektocht.
Dat zet ik af tegen de huidige toestand qua mogen en beprijzing.
Een andere manier is onmogelijk om de totale fantasie.
De eenvoudigste variabelen qua toekomst zijn nog de prijs van geld in de vorm van rente en inflatie.
Lees de financieele wereld en je weet hoe divers daar al over wordt gedacht.
Lees de zonnewereldproduktie en huiver.
Lees polder-pv en besef dat de overige variabelen meer hebben van darmen roeren tot en met het orakel van delphi.

Dit te meer omdat alle zonnepanelen-eigenaren eigen eilandbedrijfjeszijn.
Dom, dom dom.

Nu ik toch wat mijmer: sunshine; het lijkt er sterk op dat ik je met name 'moet hebben"
Lijkt, want het is niet zo.
Van mij mogen jongens op het dak heel goed verdienen.
Wat ik niet gun zijn de zgn inkoopacties van allerlei duurzame strijkstokken.
Met 0 knowhow verdwijnt daar ladingen geld in verkeerde broekzakken en worden lokale installateurs uitgeknepen. Het idee van graag of voor jou een pool.

Prachtig eigen voorbeeld:
Ik met veel, heel erg veel lezen en zoeken naar info heb gekozen voor eigen inkoop en arbeid.
Daarvoor maak je enorm veel afwegingen en ik kan aardig rekenen en ben economisch aardig onderlegd.
Uiteindelijk klaar voor exact 90 cent wp incl btw en ex subsidie.(en nog zonder speelgoed)

Dan een schoonzus, die ik stimuleerde en wel wilde helpen in keuze etc.
Die besloot het te doen op haar manier en duurzaam inkoopactie veiliger vond.
Hele mooie panelen volgens de norm, wel wat minder wp per paneel.
Dak goedkoper dan het mijne volgens de markt en qua elektra super simpel.
Klaar voor 245 ct per wp incl btw en ex subsidie.
Installatiekosten incluis elektra en onderdelen niets geks aan.
Panelen ruim 330 euro voor 215 wp.
Dan denk ik: waarom niet de lokale installateur direkt ipv indirekt?
Verdiend hij meer en schop je de niets presterende -rijk incasserende- tussenlaag er uit.
En humor sunshine:
Las van jij en zelf een keer op het dak.
Vandaag, even later dan nu dus, werk ik weer een dagje heel fysiek met mijn vader.
Die zou ik, jou lezende, liever op het dak hebben dan jij.
Och hij is pas 84 en dus tja begrijp mijn reactie op je 70!

Als laatste mijmering voor mijn slaapje wil ik nog kwijt, dat ik met dit weer, me enorm blijf verbazen wat het nog opbrengt.
Van mijn kant dus qua pv geen chagrijn voor dit weer.
Als koukleum ten top haat ik het.
Pagina: 1 ... 6 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.