Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:35:
Als je pv panelen zo hoog mogelijkop je dak wil leggen, heb je het probleem, dat de 2 bovenste dakpannen bijna niet weg te schuiven zijn, voor monteren van dakhaken.
Heeft iemand hier als eens iets gepobeerd zoals bijv. stokschroeven door de pannen boren en dan afkitten??
ben benieuwd
waarvoor moeilijk doen.
gewoon effe de dak nok los maken.
(die zit geschroeft/gespijkerd of is vast gesmeerd met zandcement variant.)
SpikeHome schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:30:
[...]
Vandaag conact al gehad met de leverancier.
Deze heeft nog contact gehad met sma zelf.
Volgens sma kan de opbrengst op jaar basis zelfs iets hoger liggen.
De 11x250wp panelen leveren in nederland nooit geen 250wp (dat is in de gunstigste situatie begreep ik), dus op top dagen zou ik wat verliezen, maar op de mindere dagen moet de kleinere sma2100tl het beter doen.
hoe kleiner de omvormer hoe lager hij rendement verliest bij lage opbrengst.
(wel: geen verschillende soorten omvormers door elkaar halen)
maar de meeste omvormers gaan best laag.
ik heb met 3850Wp op oost-west meer als genoeg opbrengst om zelfs met bewolking gewoon 97% rendement te halen. (dat is dan wel een onderdimensionering zonder onder te dimensioneren)
ik zou me er niet te druk over maken, het is wel een beetje lood om oud ijzer.
mijn panelen op oost of west behalen in binnenland van nl gewoon STC.
geen probleem, soms zelfs er een stuk over heen.
ben niet een grote voorstander van lomp onderdimensioneren.
maar je kunt wel kijken naar: als je panelen zo opgesteld staan dat ze het best werken in hartje zomer.
dan zijn ze warm en heb je een lagere V.
dimensioneer daar het systeem op.
dus op het moment dat de panelen de optimum hoek met de zon hebben, dan wil je alles uit het systeem halen.
dat is veel interesanter als het hele verhaal van onder/over dimensioneren.
de locatie, hoek, temperatuur is veel interesanter om op te dimensioneren als wat er af en toe hier word geroepen. (maar hellaas ook een stuk moeilijker te berekenen en soms zelfs schatten.)
als je een string gebruikt keldert alles omlaag.
zoals al gezegt, de diode van de panelen schakelen een stuk van de panelen uit.
meestal zijn dat 3 dioden per paneel.
dus de string werkt nog voor 66% door.
van de 33% gaat ook niet alles verloren, maar dat gedeelte is afhankelijk van de mpp en hoe de curve verloopt, en in een aantal situaties kan pv-sweep/mppscan/optitrack het nog wat bij trekken.
schaduw neemt altijd opbrengs weg dus voorkomen is beter, alleen de hoeveelheid is een moeilijke schatting.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)