Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.082 views

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 19:41:
[...]
Ik wist niet dat deze van eric-pvt kwam. LOL :D
het gedrag van de steca is te zien met een multimeter op AC en eentje op DC
de levelshifting is heel goed te zien, zo is het design.
een steca die niet gewoon 100volt/5A mag doen, loopt als bambi voor het eerst over het ijs.
de verantwoordelijke is dit component :
E-L6386D
Manufacturer: STMicroelectronics
http://datasheetz.com/dat...97-4578-5-datasheetz.html

tijdens overbelasting of levelshifting onstaan trouwens enorme harmonischen, dit is oa het piepje van de steca wanneer deze afslaat bij bewolking en hoge instraling.
de meeste omvormers in deze range hebben maar zeer matige onstoring

waarom moet je lachen dre ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 21:56 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Koffie:
- zwarte panelen is alleen van belang als je ze kan zien en dat mooier vindt dan blank aluminium en blauwe zonnecellen
- als je een grotere omvormer koopt dan nodig heeft dat eigenlijk alleen zin als er op die omvormer een aparte MPPT dan vrij blijft voor latere uitbreiding. Anders ga je verschillende panelen door elkaar heen gebruiken op 1 string / MPPT en dan is je prestatie gelijk aan het slechtst presterende paneel. Dit jaar is 200wp voor een klein paneel normaal, volgend jaar waarschijnlijk 210 wp...
- als je >3000wp neerlegt en zelf alleen wil kijken en koffiezetten :) zou je voor 1,40-1,90 euro/wp moeten kunnen slagen. er zijn wel een paar leveranciers waar op de website concrete prijzen staan.
- lees vooral dit (en het voorgaande) topic door. het kost even tijd, maar je leert er echt HEEL veel van en daar kan je je voordeel mee doen bij het geld uitgeven ;)
succes!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Koffie schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 20:26:
...
Door een behoorlijk hoog energieverbuik (staat hier nu niet ter discussie) en een flinke lap ruimte (12,5 * 7,5 meter) op een plat dak (zuid,zuid-west, zonder schaduw) is bij ons eerder de vraag (en beperkende factor) 'hoeveel wil je er aan uitgeven'.
....
Vanaf het dak moet ik relatief makkelijk met bekabeling in mijn meterkast uit kunnen komen. Mijn meterkast is voorzien van 3x25A ,
...
In hoeverre zou een installatie zelf mogelijk zijn? Een grote DHZ'er of elektrotechnicus ben ik eerlijk gezegd niet (en wat mag een installatie kosten?)
In a nutshell en IMHO:
Die offerte 'met korting' is duur; voor minder geld had ik 16x245Wp met een SMA 3600TL-21.
M.i. nooit meer dan 10% onderdimensioneren; m'n 3.920Wp op een SMA 3600 is een prima combi.

Je geeft niet aan hoeveel energie je verbruikt, maar 'hoog' klinkt mij naar: leg dat prachtige dak in één keer zo vol mogelijk. Van 'later eventueel uitbreiden' krijg je waarschijnlijk spijt (andere/extra omvormer, alsnog extra kabels trekken enz.). Zelf heb ik uitstekende ervaringen met SolarNRG qua prijs en klantvriendelijkheid enz., maar zie b.v. www.top50solar.nl voor nog veel meer leveranciers.
Oh en laat voldoende ruimte om de objecten die schaduw geven.

Ik gok dat je ofwel af kunt met 2 omvormers op ieder een eigen fase, maar een driefasen omvormer is waarschijnlijk voordeliger. Kabels trekken is geen probleem zeg je.
In de groepenkast komen er dan wel 2 of 3 automaten bij. Werken aan de groepenkast is niet moeilijk, maar kost niet veel tijd en kun je ook prima uitbesteden.
Zelf plaatsen vond ik uitstekend te doen, maar er zijn ook zat lui die dat prima voor je kunnen doen (of je werkt zelf mee, scheelt weer in de kosten).

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:38:
Ondertussen zijn de 6 panelen aan 1 grotere omvormer toevertrouwd. De panelen zullen ook wel warm worden, maar ik had het over de Soladins. Die werden >60 graden. Zo warm dat de zolder waar de Soladin hingen opgewarmd werd.

Volgens Mastervolt zelf kon het wel, maar was het net aan.
Oh sorry. Dan heb ik je verkeerd begrepen.

Bij mij komt de Soladin in de hal te staan. Ik noem het eerder de "voorhal". Want er zit nog een deur tussen en dat houdt mogelijk geluid ook tegen. Tevens wil ik die tussendeur nog wel eens op een kier zetten, als het echt warm wordt. Want er hangen al twee SMA omvormers :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:54

Nox

Noxiuz

Zojuist de omvormer geplaatst (hoezee voor de bijna drie weken extra levertijd van solar nrg...) alleen moet de groep beneden nog gedaan worden, dat gaat morgen gebeuren.

Nu heb ik wat extra dckabel over, ik heb dat expres niet opgerold en met een tiewrapje netjes weggewerkt maar ik ben even een keertje extra heen-en-weer gegaan over de balk. (soort van hele lange platte S). Natuurlijk is kortere kabels netter maar misschien moet hij ooit nog verplaatst worden en deze lengte kabels hebben we nou met vooraf aangeknepen stekkers :P Het hangt allemaal netjes uit het zicht verder.

Kan geen kwaad neem ik aan? Of is dit kwalijk, totale lengte is een metertje of 6 tot aan de omvormer verder.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Koffie

Halfrond om de pijpen en airco zou idealiter een flinke ruimte zijn om schaduw op de panelen te voorkomen. Vooral als de zon laag staat, rekken de schaduwen op.

Zwart als "kleur" heeft een betere theoretische lichtabsorptiegraad, misschien is dat de oorsprong van het verhaal dat het beter is. Het hangt vermoedelijk sterk af van de manier waarop men het zwart maakt. Leveranciers geven doorgaans geen verschil in opbrengst aan. Meestal kiest men zwart als ze in het zicht liggen en het past in de omgeving, vanwege de meerprijs.

Een grote lijst leveranciers kun je op dewiki.nl vinden.

Wat je best zelf zou kunnen doen als je handig bent is het plaatsen van de panelen op de onderbouw. Mogelijke probleempunten zijn: werk in de meterkast (extra groep, evt met aardlek), kabeldoorvoer door het dak, en eventueel obstakels verplaatsen op het dak. Soms is het nodig de meterkast helemaal aan te passen bijvoorbeeld omdat die vol zit of niet (meer) voldoet aan de normen. Daarvoor zou je vaklui kunnen inhuren.

Jouw meter wordt genoemd op dit forum.

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:22
Sinds gisteren liggen er ook panelen op mijn dak. Op een SMA3600TL-21 in 2 strings, 1x9 en 1x6 stuks op ZO en NW georienteerd. Totaal 2945 Wp
De set van 9 is opgebouwd uit 3x3stuks in landscape. De set van 6 is opgebouwd uit 4xportrait met daarboven 2x lanscape.
Kan het kloppen dat de set van 6 stuks niet helemaal goed op elkaar aan kan sluiten, er zitten her en der wat grote kieren van 2-4cm tussen, en dit is qua zicht geen gezicht. De andere set van 3x3 sluit wel strak tegen elkaar aan. Montage materiaal is clickfit op een schuin dak (35gr)

Via bluetooth heb ik connectie naar mn server (staat vrijwel altijd aan) om zo wat inzicht in de opbrengst te krijgen. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat er automatisch de output van de SMA3600 gelogt wordt naar de pvoutput website? Of kan dit alleen handmatig?

Andere vraag over de ' WebConnect' module. Als ik het goed begrijp kan ik hier zonder tussenkomst van een server (verbonden met Bluetooth) gegevens op de SunnyPortal zetten.
Kan er op deze manier ook gelogt worden naar de pvoutput website?

Mijn PVOutput

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-11 12:43
Chris12 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:00:
De set van 6 is opgebouwd uit 4xportrait met daarboven 2x lanscape.
Kan het kloppen dat de set van 6 stuks niet helemaal goed op elkaar aan kan sluiten, er zitten her en der wat grote kieren van 2-4cm tussen, en dit is qua zicht geen gezicht. De andere set van 3x3 sluit wel strak tegen elkaar aan. Montage materiaal is clickfit op een schuin dak (35gr)
Ja, dat kan als de panelen niet even lang als breed zijn. Ik weet niet wat voor panelen je hebt, maar als voorbeeld: 1.58m x 0.81m Als je dan een opstelling hebt met portrait en landscape naast elkaar dan kan dit niet netjes op elkaar aansluiten en moet je kiezen wat je doet: leg je ze strak tegen elkaar, dan heb je aan de buitenranden een verspringing in je paneelvlak; wil je de buitenrand mooi laten doorlopen dan heb je kieren van enkele centimeters tussen de panelen..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@Chis12 plaats even wat foto's dat zegt meer dan her en der wat gaten.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Chris12 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:00:
[...]

Andere vraag over de ' WebConnect' module. Als ik het goed begrijp kan ik hier zonder tussenkomst van een server (verbonden met Bluetooth) gegevens op de SunnyPortal zetten.
Kan er op deze manier ook gelogt worden naar de pvoutput website?
1) Ja
2) Heb ik nog niet zien werken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Joris 407
Koffie schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 20:26:
Nieuwkomer meld zich ..

We willen de komende periode panelen op het dak plaatsen, maar ben nog zoekende in alles.
Veelal is de vraag 'hoeveel energie wilt u opwekken' of 'hoeveel procent van uw verbruik'.
Door een behoorlijk hoog energieverbuik (staat hier nu niet ter discussie) en een flinke lap ruimte (12,5 * 7,5 meter) op een plat dak (zuid,zuid-west, zonder schaduw) is bij ons eerder de vraag (en beperkende factor) 'hoeveel wil je er aan uitgeven'.

Op het platte dak staan wel wat pijpjes en 2 airco's maar verder heb ik redelijk de ruimte om van alles neer te zetten.

Komt natuurlijk de vraag: welke panelen moet ik in vredesnaam nemen? Als ik de laatste trends mag geloven: hoe zwarter hoe beter (lees: Monokristallijn).
Na het merk en type panelen is de volgende vraag: welke omvormer. Persoonlijk neig ik er naar om hier een overcapaciteit te creëren. Het zou eeuwig zonde zijn als ik volgend jaar een paar panelen bij plaats, om er achter te komen dat ik direct een nieuwe dure omvormer moet kopen.

Vanaf het dak moet ik relatief makkelijk met bekabeling in mijn meterkast uit kunnen komen. Mijn meterkast is voorzien van 3x25A , ik kan nu niet echt opmaken of ik deze terug zou kunnen laten tellen of dat de teller simpelweg stil zal blijven staan op momenten dat de opbrengst hoger is dan de stroomvraag.

Mijn vrouw kan via haar werkgever bij SolarAccess korting krijgen.
Een set van 10 panelen BYD 245Wp 245P6-30 plus SMA Sunny Boy 2100 TL zou mij dan € 5429.55 excl. plaatsen (á 800,-) kosten. Lijkt mij wat duur.
Kijk ik bijvoorbeeld op http://www.ikwilzonneenergie.nl/ dan kan ik voor € 4.800,00 een set krijgen van 10 panelen Suntech 255Wp plus SMA SB2500HF.
Volgens mij een vergelijkbare set voor een stuk minder geld.

In hoeverre zou een installatie zelf mogelijk zijn? Een grote DHZ'er of elektrotechnicus ben ik eerlijk gezegd niet (en wat mag een installatie kosten?)
Ik zou gewoon kijken naar hoeveel je nodig hebt om zoveel mogelijk je eigen verbruik te dekken. Meer dan dan dat heeft in mijn ogen voor wat betreft het financiële aspect minder zin, omdat de terugleververgoeding voor het 'teveel opgewekte' max. ca. €0.09 is. ALs je puur vanuit de duurzaamheidsgedachte redeneert is het weer anders.

Verder: voorkom schaduw.
Mij is geadviseerd door SolarNRG om, als je 3 fase in de meterkast hebt, deze ook te benutten. Dat beperkt de keuze voor een omvormer al behoorlijk.
De aanbieding van Solaracces is geen goede.
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken, maar als het kan zou ik direct een volledig systeem neerleggen en niet later nog eens uitbreiden, tenminste als je het laat doen.
Verder zag ik tijdens de installatie bij mij dat er met name voor aansluiting in de omvormer prachtig speciaalgereedschap gebruikt wordt voor de bekabeling. Ik ben blij dat ik het heb laten doen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Chris12
Joris 407 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:28:
[...]
Ja, dat kan als de panelen niet even lang als breed zijn. Ik weet niet wat voor panelen je hebt, maar als voorbeeld: 1.58m x 0.81m Als je dan een opstelling hebt met portrait en landscape naast elkaar dan kan dit niet netjes op elkaar aansluiten en moet je kiezen wat je doet: leg je ze strak tegen elkaar, dan heb je aan de buitenranden een verspringing in je paneelvlak; wil je de buitenrand mooi laten doorlopen dan heb je kieren van enkele centimeters tussen de panelen..
Ja dit zijn inderdaad de afmetingen van het paneel. Ik had ze dus wellicht beter in 2x3 landscape kunnen laten plaatsen, zodat het mooier op elkaar aansluit.

Ik zal even wat foto's erbij zetten.

Voorzijde 3x3 landscape:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/7o92.jpg

achterzijde 4 portrait, 2 landscape:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/bi021e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2sbtqi1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/30vzr7s.jpg

Mijn PVOutput

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Chris12 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:57:
[...]

Ja dit zijn inderdaad de afmetingen van het paneel. Ik had ze dus wellicht beter in 2x3 landscape kunnen laten plaatsen, zodat het mooier op elkaar aansluit.

Ik zal even wat foto's erbij zetten.

Voorzijde 3x3 landscape:
[afbeelding]

achterzijde 4 portrait, 2 landscape:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is ook geen clickfit, andere rails

• Chris12
hmzzz... dat was mij gezegt.

Mijn PVOutput

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:02:
[...]

Dit is ook geen clickfit, andere rails
Inderdaad, het probleem van de ruimte tussen de panelen wordt veroorzaakt doordat je overal eindbeugels hebt gemonteerd, bij clickfit heb je normaliter tussen 2 panelen een koppelbeugel, deze is heel smal en zorgt ervoor dat de panelen bijna naadloos aansluiten.

• _-= Erikje =-_
Die ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/rail-300x225.jpg

Op zich zou het moeten kunnen als de rails een beetje handig ligt, je kan dan met tussenklemmen ipv eindklemmen werken, maar dat is zo wat slecht te zien

Edit zo te zien ligt er een deel rails van links naar rechts en een deel van boven naar beneden, die sluiten idd nooit echt aan

[ Voor 13% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 23-05-2013 10:28 ]

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Chris12, ik zou even het dak opgaan en die ene beugel vastdraaien die je op foto 2 ziet, die lijkt los te zitten..........

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Chris12
MieJuul schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 10:44:
Chris12, ik zou even het dak opgaan en die ene beugel vastdraaien die je op foto 2 ziet, die lijkt los te zitten..........
Inderdaad die lijkt los te zitten... arghhh! ik ga even bellen met de installateur.

Mijn PVOutput

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
@Chris12
Wat je ziet is K2 Systems met een creatieve installateur.
Ik vind het wel jammer dat deze full black materiaal levert en dan niet de moeite neemt de eindrails even zwart te spuiten. Kost hem een paar minuutjes maar staat stukken strakker.
Onderste foto geeft ook aan dat je dat paneel wel even mag wassen .......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Lekker die hagel op de paneeltjes vandaag :{

• _-= Erikje =-_
koen schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:06:
Lekker die hagel op de paneeltjes vandaag :{
Hier staat de zon erop. Beetje jammer dat ze nog op het pallet staan alleen :D

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:47:
[...]

het gedrag van de steca is te zien met een multimeter op AC en eentje op DC
de levelshifting is heel goed te zien, zo is het design.
een steca die niet gewoon 100volt/5A mag doen, loopt als bambi voor het eerst over het ijs.
de verantwoordelijke is dit component :
E-L6386D
Manufacturer: STMicroelectronics
http://datasheetz.com/dat...97-4578-5-datasheetz.html

tijdens overbelasting of levelshifting onstaan trouwens enorme harmonischen, dit is oa het piepje van de steca wanneer deze afslaat bij bewolking en hoge instraling.
de meeste omvormers in deze range hebben maar zeer matige onstoring
Met levelshifting bedoel je neem ik aan dat de inverter de PV paneel stroom reduceert? Het IC waar je naar verwijst kent namelijk ook een "level shifter" en een bootstrap circuit, maar dat is wat anders (8>

De L6386D is vrij standaard IC om halfgeleiders (mosfets en IGBT's) aan te sturen. Meestal aangestuurd vanuit een microcontroller. Door slecht ontwerp (EMC) rondom dit IC zou je rare verschijnselen kunnen krijgen. Heb je hier metingen aan verricht dat je deze als "verantwoordelijke" kan te wijzen? (ben ik erg in geïnteresseerd dan)
waarom moet je lachen dre ?
Ik dacht hé dat is toevallig dat antonboonstra hetzelfde probleem heeft, maar nu blijkt het dezelfde omvormer te zijn 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door teacher op 23-05-2013 20:42 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Lardman schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:55:
@Chris12
Wat je ziet is K2 Systems met een creatieve installateur.
Ik vind het wel jammer dat deze full black materiaal levert en dan niet de moeite neemt de eindrails even zwart te spuiten. Kost hem een paar minuutjes maar staat stukken strakker.
Onderste foto geeft ook aan dat je dat paneel wel even mag wassen .......
Dit.

Vind 't geheel weinig professioneel ogen - haastklusje? Ook door de keuze van montagesysteem en de manier van toepassen hiervan. En de combi landscape/portrait is sowieso weinig sjiek, maargoed, dat wist je van te voren.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

@Dre Ik dacht hé dat is toevallig dat antonboonstra hetzelfde probleem heeft, maar nu blijkt het dezelfde omvormer te zijn
hoe weet je dat dit die omvormer is ?
ik had 9 500`s steca`s, en heb er nu nog 4.
hoe dan ook, je aannames maken communiceren echt heel moeilijk,
ik kan moeilijk reageren als mijn primaire reactie steeds irritatie is, sorry.

alle steca`s vertonen dit gedrag, (gasschuif melde dat ook al) en vooral in de zomer periode, en bij overbelasting, na enige tijd verdwijnt het vanzelf weer.

even over je aanname :
je suggereeert hier dat ik een ruk steca aan anton heb verkocht, maar dat is niet zo gezien de opbrengst bij zijn ouders ermee, verder heb ik in deze steca de dc met ferrietkraaltjes ontstoord, en vervangen door koper; verder heb ik de emc plaatjes verwijdert, voor betere airflow, de orginele psi had die ook niet, en de steca gaat door deze plaatjes erg snel terugregelen omdat ze te warm worden.
de steca was een koopje, ik deel mijn subsidie graag met anderen,
we kunnen ons beter afvragen of de steca dus stukgaat bij de eerdere suggestie dat 1000Wp erop weinig verlies geeft.
op circuits-online zitten 2 steca kenners die ook repareren, maar ik denk niet dat de steca stuk is,
daar kan dit beter voorgelegd worden.

voor wie het niet volgt :
een omvormer zwaar belasten geeft disortion/emc/harmonische vervorming
vergelijkbaar met een autoradio op een lege accu die je heel hard zet
een overbelaste steca laat op de 80 meter band vreselijke harde harmonischen achter (3,5 - 4Mhz)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb een klein virusje verspreid geloof ik onder mijn vrienden...
Morgen worden 88 stuks panelen besteld voor 5 man tesamen...

Hebben we weer wat te knutselen....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:08:
[...]

een overbelaste steca laat op de 80 meter band vreselijke harde harmonischen achter (3,5 - 4Mhz)
Tegen de tijd dat die band een beetje open gaat, is de steca vast niet meer overbelast... ;)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Nog een paar weekjes en dan komt m'n DHZ-pakket binnen :)
Na nog een beetje verder prutsen in Google Sketchup tot een alternatieve opstelling gekomen, op m'n platte dak, waarbij het frame op tegels is geplaatst. Hierdoor komen de panelen hoger te liggen en daardoor heb ik geen 'last' van de schaduw van de dakrand.
Iemand enig idee of dit wellicht problemen op gaat/kan leveren? Ben van plan om het frame vast te schroeven aan de tegels welke op het dak komen te liggen.

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:59 ]

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
paulv1973 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 21:27:
Ik heb een klein virusje verspreid geloof ik onder mijn vrienden...
Morgen worden 88 stuks panelen besteld voor 5 man tesamen...

Hebben we weer wat te knutselen....
Hier ook 2 weken terug 2 sets van totaal 48 Yingli 270wp besteld.
Collega's van mij zijn nu ook bezig met panelen, Merk dat het erg leeft zeker onder mijn technische collega's Maar wat we opvalt is dat de prijzen nu al 5 a 10% omhoog gaan. Succes met tillen 8)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

stunter schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:54:
[...]

Hier ook 2 weken terug 2 sets van totaal 48 Yingli 270wp besteld.
Collega's van mij zijn nu ook bezig met panelen, Merk dat het erg leeft zeker onder mijn technische collega's Maar wat we opvalt is dat de prijzen nu al 5 a 10% omhoog gaan. Succes met tillen 8)
Prijzen zijn inderdaad al gestegen...
Zo betaalde ik begin april nog 0.55 per Wp (ex BTW)
Nu voor dezelfde panelen 0.58 per Wp (ex BTW).

Is toch alweer 5.5% O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Nox
  • Laatst online: 00:54

Nox

Noxiuz

Vandaag even de Steca 3010 ingesteld :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24834079/2013-05-23%2020.56.20.jpg

Dit was om 21:00 uur ongeveer, en het was onbewolkt op dat moment en de zon kwam van achter het huis. En dan alsnog productie. Ik vind het best goed eigenlijk, nu al :+ Voor een dak op ZZO.

Alleen stonden er wat meldingen in over een landinstelling oid dat hij niet kon vinden ofzo, gezien ik hem net had ingesteld ging ik er vanuit dat dat een fabrieksfoutje is ofzo en dat nadat ik hem op Nederlands heb gezet prima werkt?

Zal morgen sowieso ff kijken wat de yields zijn geweest maar het systeem producteert wss bij zonsopgang tot en met half 10 ofzo :P

* Nox gaat nu iedere dag achter het schot kijken naar de omvormer

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55
vanmorgen om 6.00 leverde mijn panelen al meer op dan ik op dat moment verbruikte.
tot 22.00 vandaag zo? hahaha

Verwijderd

vebruik je zo weinig dan :P

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55
@swapevent
tja smorgens op dat tijdstip staat alleen router/koelkasten e.d. aan.
dus varieert het snachts tusen de 48w en de 220w
dat is toch weer handig van een slimme meter :D

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 21:03
Heb nu sinds 22-03 dit jaar 12 stuks op mijn dak liggen.
Technische specs:
-Panelen: GesSolar: GES-6P240-black (235 Watt)
-Omvormer: Sunny Boy SB300 TL 21
-Montage: Clickfit (door leverancier zwart gespoten)

Totaal ~2800 Wp. Verwachte opbrengst 2530 kWh/jaar.
Ligging panelen (bovenste 3 zijn er 2 geworden i.v.m. schoorsteen):
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/3029X.png
De zonnepanelen liggen allemaal aan de achterzijde van het huis. De voorzijde van mijn huis is op 280 (westen) en de achterzijde op 100 graden (oosten). Hoek van het dak is 48 graden. Niet super ideaal volgens de berekeningen. Zelf heb ik echter het idee dat ik heel veel van de ochtend zon mee pak, vaak ook omdat er dan nog weinig/geen bewolking is.
Ik heb nog geen echte foto's gemaakt. Ziet er wel mooi uit vind ik zelf. Zal kijken of ik binnenkort nog wat foto's kan maken.

Kosten inclusief montage & electra (extra group e.t.c): € 5300,-

Overzicht opbrenst:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/301Wn.png
Excel opbrenst
Top opbrengst was afgelopen zondag, 18.7 kWh.

Wellicht iemand die zijn resultaten van de afgelopen dagen zou willen delen? Wil het wel eens vergelijken.

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11 14:41
Schnoop schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:20:

Wellicht iemand die zijn resultaten van de afgelopen dagen zou willen delen? Wil het wel eens vergelijken.
Mijn opbrengst t/m de 22e: 1200Wp op het zuidwesten.

PV Logs

[ Voor 3% gewijzigd door djeck op 24-05-2013 10:42 ]

PVoutput

• Joris 407
Voor het delen van opbrengstgegevens kun je het best in dit draadje zijn:

Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

• MieJuul
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Schnoop schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:20:
Totaal ~2800 Wp. Verwachte opbrengst 2530 kWh/jaar.
.............
De zonnepanelen liggen allemaal aan de achterzijde van het huis op 100 graden (oosten). Hoek van het dak is 48 graden.
Zal mij benieuwen of je die verwachting gaat halen, vind hem aardig optimistisch gezien je oriëntatie en hoek.

Maar ik gun het je van harte ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 21:03
MieJuul schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:54:
[...]

Zal mij benieuwen of je die verwachting gaat halen, vind hem aardig optimistisch gezien je oriëntatie en hoek.

Maar ik gun het je van harte ;)
Ja ik vond het ook al optimistisch. De tijd zal het uitwijzen.

• Tikje

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat betekend dus dat ik minder krijg voor mijn teruggeleverde energie?
De TVT voor de aanschaf van één paneel met micromvormer wordt zo wel heel kort.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 24-05-2013 11:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tikje
revolution-nl schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:18:
[...]

Dat betekend dus dat ik minder krijg voor mijn teruggeleverde energie?
Vermoedelijk wel. Het zijn natuurlijk nog maar plannen, maar onder het kopje 'belastingkorting' staat:
  • "In plaats daarvan willen de partijen dat duurzame energie aantrekkelijk wordt door een belastingkorting. Nu bedraagt de energiebelasting ongeveer twaalf cent per kilowattuur (kWh).
    Zoals het er nu naar uitziet, wordt dit voor mensen met bijvoorbeeld een zonnepaneel verlaagd naar ongeveer zes. De partijen zijn het echter nog niet eens over de precieze hoogte van de korting."
Leuk als je netto verbruiker bent.
.
De TVT voor de aanschaf van één paneel met micromvormer wordt zo wel heel kort.
Da's een goeie :) Leuk dit soort plannen, maar moeilijk uitvoerbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Tikje op 24-05-2013 11:34 . Reden: aanvulling ]

• batsma
  • Niet online
1 paneel op het dak, om 50% korting te krijgen op je energiebelasting. lijkt me niet zo goed over nagedacht om eerlijk te zijn

• migjes
  • Laatst online: 09-11 22:53
Tikje schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:22:
[...]

Het zijn natuurlijk nog maar plannen, maar onder het kopje 'belastingkorting' staat inderdaad:
  • "In plaats daarvan willen de partijen dat duurzame energie aantrekkelijk wordt door een belastingkorting. Nu bedraagt de energiebelasting ongeveer twaalf cent per kilowattuur (kWh).
    Zoals het er nu naar uitziet, wordt dit voor mensen met bijvoorbeeld een zonnepaneel verlaagd naar ongeveer zes. De partijen zijn het echter nog niet eens over de precieze hoogte van de korting."
Leuk als je netto verbruiker bent.
het staat daar een beetje vreemd geschreven en er valt zo niks van te vertellen.
mijn conclusie zou zijn: leg een steca 500 op je dak, en ga je huis elektrisch verwarmen.
dan heb je de korting en je gebruikt die korting erg veel.
lijkt mij dat dat de bedoeling niet is.
maar goed als er wat meer duidelijk is zullen we wel zien.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:31:
[...]

het staat daar een beetje vreemd geschreven en er valt zo niks van te vertellen.
mijn conclusie zou zijn: leg een steca 500 op je dak, en ga je huis elektrisch verwarmen.
Het is een kromme en een onduurzame maatregel.

Verbruik je veel maar wek je weinig op = minder duurzaam dan heb je voordeel. Verbruik je weinig maar wek je veel op = duurzaam betaal je extra.

De wereld op zijn kop.
Only in the Netherlands. :F

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• migjes
revolution-nl schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:33:
[...]

Het is een kromme en een onduurzame maatregel.

Verbruik je veel maar wek je weinig op = minder duurzaam dan heb je voordeel. Verbruik je weinig maar wek je veel op = duurzaam betaal je extra.

De wereld op zijn kop.
Only in the Netherlands. :F
vergeet niet dat nu.nl snelle journalistiek is.
en niet alles volledig vertellen maar beknopt.
dus ik zou er nog geen conclusies uittrekken.

edit:
mooier zou zijn (uit gaand van 3500kWh per aansluiting):
om de energie belasting met 1 cent te verhogen dan de heffingskorting te verhogen met 35 euro.
of 2 cent en dan 70 euro.
etc...

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 24-05-2013 11:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Zoals het er nu naar uitziet, wordt dit voor lokaal geproduceerde duurzame energie door bijvoorbeeld coöperaties en Verenigingen van Eigenaren verlaagd naar ongeveer zes cent. De partijen zijn het echter nog niet eens over de precieze hoogte van de korting.

Dit gaat over salderen voor de meter, met eigen PV saldeer je achter de meter en betaalje helemaal geen EB.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

met alle respect, maar ik ga vanaf nu actief optreden tegen offtopic posten in dit topic.

Ik blijf maar posts verplaatsen, nieuwe topics aanmaken, dingen opschonen. Zie ook de topicwarning.
Offtopic posten = waarschuwing of ban aan je broek.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

@teacher
het is mij nu niet meer duidelijk wat wel / niet gepost mag worden aangaande zonnepanelen
vaak zie ik idd nieuwe topics komen die na 3 dagen en 20 postings een zachte dood sterven om vervolgens bijv 2 weken later weer een nieuw topic over te zien.

het is vaak onduidelijk of het nu een randvoorval voor panelen is of een offtopic issue
zoals laatst die vraag over de offerte van iemand, in mijn ogen is dat de 1e stap van tweaken
in jouw ogen offtopic

PS: om het even on topic te houden de omvormer produceerde net zo'n 3600 watt bij een efficiency van 96,98 % niet slecht lijkt me dan

• Trubo
  • Laatst online: 23-11 21:40
Niek_ schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:08:
Nog een paar weekjes en dan komt m'n DHZ-pakket binnen :)
Na nog een beetje verder prutsen in Google Sketchup tot een alternatieve opstelling gekomen, op m'n platte dak, waarbij het frame op tegels is geplaatst. Hierdoor komen de panelen hoger te liggen en daardoor heb ik geen 'last' van de schaduw van de dakrand.
Iemand enig idee of dit wellicht problemen op gaat/kan leveren? Ben van plan om het frame vast te schroeven aan de tegels welke op het dak komen te liggen.
Zou je wellicht je tekening willen delen of sturen via DM?

• Tikje
migjes schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:31:
[...]
OMFG update: het hele artikel op nu.nl heeft ineens een hele andere strekking. Zelfs de URL is aangepast. Zie b.v. de quote hier boven over het kopje 'Belastingkorting' en lees dan op nu.nl de aangepaste tekst; nu is het ineens alleen nog maar voor bedrijven. Beste nu.nl, als je een item plaatst; doe het dan goed of doe het niet.

Anyway; het is duidelijk dat er iets gaat gebeuren, we zien wel wat het uiteindelijk gaat worden. Hoe dan ook is dit weer relevant en interessant voor wie PV heeft of overweegt.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Posts zoals die over het nieuwsbericht op nu.nl; dat bedoel ik.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 24-05-2013 23:31 ]

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

antonboonstra schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:05:
[...]

Lijkt mij geen supercombinatie. De efficiëntie van de Omniksol gaat had naar beneden, als de stringspanning onder de nominale 360V komt.
[afbeelding]

De omvormer start op basis van de Voc (open klem spanning), maar onder belasting zal de spanning dalen naar de Vmp spanning, dus ongeveer 150V. Dit valt nog net binnen de MPP range, maar hoeveel er dan nog van de efficiëntie overblijft...

Mijn keuze zou zijn, of een paneel meer, of een SMA SB1200 toepassen.
Dinsdag komen de panelen en SB1200 omvormer binnen.

Als bij een platdak installatie de kabels van de panelen tussen de rijen te kort zijn doe je er dan 'gewoon' een verlengkabel op maat tussen ?
En moeten de uiteinden van de string gelijke lange kabels naar binnen hebben ? Oftewel moeten het begin en het einde van je string bij elkaar in de buurt uitkomen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Commander69 op 24-05-2013 15:43 ]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

teacher schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 13:28:
[mbr] met alle respect, maar ik ga vanaf nu actief optreden tegen offtopic posten in dit topic.[/mbr]

Ik blijf maar posts verplaatsen, nieuwe topics aanmaken, dingen opschonen. Zie ook de topicwarning.
Offtopic posten = waarschuwing of ban aan je broek.
Doel je nu op mijn post? Dat is toch direct gerelateerd aan zonnepanelen. Waar zouden deze posts in jouw opinie moeten staan dan? :?

Nieuw topic aanmaken dan maar?

Het is voor mij inmiddels volstrekt onduidelijk wat nu de bedoeling is

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 24-05-2013 15:51 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Commander69 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:42:
[...]

Dinsdag komen de panelen en SB1200 omvormer binnen.

Als bij een platdak installatie de kabels van de panelen tussen de rijen te kort zijn doe je er dan 'gewoon' een verlengkabel op maat tussen ?
En moeten de uiteinden van de string gelijke lange kabels naar binnen hebben ? Oftewel moeten het begin en het einde van je string bij elkaar in de buurt uitkomen ?
Ja, er zijn gewoon verlengkabels verkrijgbaar, (of je maakt ze zelf). Als je geen lus maakt is het lastig op je omvormer aansluiten ;) dus ja ze moeten bij elkaar in de buurt uitkomen.

• Tikje
teacher schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:41:
Posts zoals die over het nieuwsbericht op nu.nl; dat bedoel ik. En, die gaan ook verdwijnen.
Ik zou als moderator niet met je willen ruilen; al die doordravende tweaker-fanatici met hun off topic gezwam ook... ;)

Maar serieus; zaken als 'aankoopadviezen', waar je al naar informeerde, horen m.i. wel in dit topic thuis.

Echter: een nieuw topic 'PV: wet- en regelgeving" o.i.d, is dat wat? Dat kan dan gaan over subsidie, belastingvoordelen, moet je een vergunning hebben om panelen zus-en-zo te plaatsen enz. enz.?

• teacher

teacher

Dysgaf!

revolution-nl schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:48:
[...]

Doel je nu op mijn post? Dat is toch direct gerelateerd aan zonnepanelen. Waar zouden deze posts in jouw opinie moeten staan dan? :?

Nieuw topic aanmaken dan maar?

Het is voor mij inmiddels volstrekt onduidelijk wat nu de bedoeling is
Alles wat niet gaat over elektriciteit opwekken met pv, hoort hier simpelweg niet. Dit topic gaat al te hard, is onoverzichtelijk en de ontzettend waardevolle informatie die hier aanwezig is kan maar lastig ontsloten worden door en voor nieuwe instappers. Ga je ook nog andere onderwerpen aansnijden (subsidies, beleid van de overheid, rants op henk&ingrid, europa, willekeurige nieuwsberichten die zijdelings met energie te maken hebben) wordt het helemaal een brij waar niets meer te vinden valt.

Laten we dit topic zoveel mogelijk beperken tot de technische aspecten. Offertes etc. zit daar een beetje aan vast lijkt me.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Trubo schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 14:07:
[...]

Zou je wellicht je tekening willen delen of sturen via DM?
Zie onderstaande.
1e afbeelding is de standaard opstelling met 25 graden frames.
Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/1782/zonnepanelennorrmaal.png
Op de 2e afbeelding heb ik de onderzijde met 20cm verhoogd om zo boven de dakrand uit te komen.
Hierdoor hoeft de eerste rij niet verder dakinwaards geplaatst te worden en dat scheelt weer schaduw op de andere rijen.
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/6758/zonnepanelenverhoogd.png
Denk dat ik deze verhoging middels betontegels kan realiseren, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
(Beiden trouwens qua schaduw datum 21-2 rond 1530u)

(mocht je het Sketchupbestand willen hebben, DM me dan even)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gebruik de verhoging gelijk als ballast, anders wordt het wel erg zwaar.
Let ook op of de wind ergens onder kan slaan door de verhoging, het liefst heb je alle kanten dicht.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• _-= Erikje =-_
en of je nog een halve meter uit de kant blijft

• Tikje
Niek_ schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 17:09:
[...]

Denk dat ik deze verhoging middels betontegels kan realiseren, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Dat geeft wel een forse dakbelasting, is windgevoeliger en je moet al die tegels het dak op krijgen... Veel plezier daar mee.

Alternatief: 15° steunen en de eerste rij een stuk naar achteren. Door de kleinere hoek verlies je nauwelijks opbrengst maar heb je minder schaduw van de panelen zelf en kun je de afstand tussen de rijen verkleinen.
Wel krijg je meer last van de schaduw van de schoorstenen... Neem een omvormer die daar goed mee overweg kan of 1 paneel minder tussen de schoorstenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tikje op 24-05-2013 18:41 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Zie onderstaande.
[afbeelding]
Op de 2e afbeelding heb ik de onderzijde met 20cm verhoogd om zo boven de dakrand uit te komen.
Hierdoor hoeft de eerste rij niet verder dakinwaards geplaatst te worden en dat scheelt weer schaduw op de andere rijen.
[afbeelding]
Alleen de eerste rij ophogen is genoeg. Overigens heb je diezelfde vrijheid ook met een railsysteem zoals K2. Staar je niet blind op schaduw in de wintermaanden. Daar moet je het met opbrengst toch niet van hebben.

A'dam PVOutput

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:35

Jack

MHz Matters

Sinds vandaag zijn mijn ouders ook 16x250=4000Wp rijker.
ReneSola All Black panelen op een SMA SB 3600TL-21, richting Z-O.
Laten plaatsen door een installateur voor 6800,- euro.
We hebben een goede keuze kunnen maken dankzij alle info in dit topic :)

Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/34h8j6h.jpg

8:30 uur vanochtend is de installateur begonnen en om 15:45 uur werd de eerste energie al opgewerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 24-05-2013 19:39 . Reden: typo ]

[Specs]

• NiGeLaToR
  • Nu online
Vanmorgen licht aan in toilet en knalde de stop er uit. Dezelfde als waar de PV op zit. Bizar genoeg niet alleen de stop, ook de 25A hoofdstop. Ik alles nalopen, maar niets raars kunnen vinden. Stroom erop en hele dag weer gedraaid. Alleen 2 GU10 spotjes van 35 watt hebben het niet overleefd.
Heel soms veroorzaakt een doorfikkend lampje een stop die eruit floept, maar vond dit toch wel bijzonder...

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Jack schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:04:

[afbeelding]

8:30 uur vanochtend is de installateur begonnen en om 15:45 uur werd de eerste energie al opgewerkt.
Dat ziet er strak uit. Mooie installatie hoor! Ga je de opbrengst ook nog loggen naar bijvoorbeeld PVoutput?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Jack schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:04:

[afbeelding]

Mooi hoor!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:36:
Vanmorgen licht aan in toilet en knalde de stop er uit. Dezelfde als waar de PV op zit. Bizar genoeg niet alleen de stop, ook de 25A hoofdstop. Ik alles nalopen, maar niets raars kunnen vinden. Stroom erop en hele dag weer gedraaid. Alleen 2 GU10 spotjes van 35 watt hebben het niet overleefd.
Heel soms veroorzaakt een doorfikkend lampje een stop die eruit floept, maar vond dit toch wel bijzonder...
Welke spanning lees ik op pvoutput af, is dat de netspanning of van de panelen?
Als dit de netspanning is dan fluctueert die bijzonder veel :X
Pv hoort een aparte groep te zijn en dus niet samen met verbruikers zoals toiletverlichting.
Het zou me niet verbazen als die lampen daardoor kapot gingen :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft er iemand een gouden tip waar ik zwarte monopanelen kan vinden van 2000 x 1000?
Ik zoek me helemaal suf. Mag eventueel via DM.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2013 21:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-11 20:34
[...]

Zie onderstaande.
[afbeelding]
[afbeelding]

(mocht je het Sketchupbestand willen hebben, DM me dan even)
Je zou de linker twee rijen ook in oost/west opstelling kunnen plaatsen. Scheelt veel ballast en je kan meer Wp kwijt.

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

teacher schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:41:
Posts zoals die over het nieuwsbericht op nu.nl; dat bedoel ik. En, die gaan ook verdwijnen.
Dat artikel heeft toch alles met elektriciteit opwekken met zonnepanelen te maken.
Een beetje kort door de bocht niet.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Speksteenkachel schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:10:
[...]

Dat artikel heeft toch alles met elektriciteit opwekken met zonnepanelen te maken.
Een beetje kort door de bocht niet.
Vind ik ook.
Ik vind het net prettig dat het gewoon bij elkaar staat...
Want 80% vind ik interessant om te volgen, lezen en over mee te praten.
Hoef ik tenminste niet 10 verschillende toppics na te lopen.
En dat wat ik niet interessant vindt, scroll ik lekker door.... _/-\o_

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Is een SMA geleverd met belgische instellingen ook geschik voor het nederlandse net?

edit...

Of is dit Off topic??? 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door paulv1973 op 24-05-2013 22:22 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Misschien lees ik een ander topic, maar dat gaat totaal niet over elektriciteit opwekken door particulieren.

Anyways, je kan er over discussiëren, maar dat gaan we maar niet doen. :+

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

teacher schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:23:
Misschien lees ik een ander topic, maar dat gaat totaal niet over elektriciteit opwekken door particulieren.

Anyways, je kan er over discussiëren, maar dat gaan we maar niet doen. :+
Maar heeft wel te maken met gevolgen en regels waar consumeneten mee te maken krijgen indien ze
ELECTRICITEIT OPWEKKEN....

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jep, en dat is niet de scope van dit topic.

En nu weer ontopic aub.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-11 00:19
paulv1973 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:22:
Is een SMA geleverd met belgische instellingen ook geschik voor het nederlandse net?

edit...

Of is dit Off topic??? 8)7
Normaal kan je dat veranderen bij het eerste gebruik.
In ieder geval, er is geen beduidend verschil tussen de netten, behalve kleurcodering soms.

• teacher

teacher

Dysgaf!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Aha.... Bedankt...
Lees dat er geen nederlandse voorinstelling is.
Zou er dan wel een duitse voorinstelling bestaan.
En zo ja (kan haast niet anders bij een duits fabrikaat)
hebben we daar ook zo een leesvoer linkje voor??

Momenteel heb ik een SMA met duitse instelling en die werkt prima.
Maar wil een belgische 5000 gaan aanschaffen. Vandaar de vraag...

• Joris 407
Inderdaad erg mooie set zo! Veel plezier ermee!

• teacher

teacher

Dysgaf!

paulv1973 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:56:
[...]

Aha.... Bedankt...
Lees dat er geen nederlandse voorinstelling is.
Zou er dan wel een duitse voorinstelling bestaan.
En zo ja (kan haast niet anders bij een duits fabrikaat)
hebben we daar ook zo een leesvoer linkje voor??

Momenteel heb ik een SMA met duitse instelling en die werkt prima.
Maar wil een belgische 5000 gaan aanschaffen. Vandaar de vraag...
Goed lezen, er staat precies hoe je een niet nederlandse naar de juiste instellingen brengt. :)

• Snowmiss
  • Laatst online: 23-11 02:03
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 21:01:
[...]

Pv hoort een aparte groep te zijn en dus niet samen met verbruikers zoals toiletverlichting.
Normaal gesproken staat daar de netspanning. Maar met bv. SMAspot is het ook mogelijk om de DC spanning naar PVoutput te sturen.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 21:01:
[...]

Pv output is de paneelspanning.
De panelen zitten op een eigen 16A groep, maar wel met drie andere 16A groepen op 1 aardlek. Op 1 van die andere groepen zit ook toiletverlichting.
De aardlek zit op een eigen 25A hoofdzekering. De aardlek was er niet uit, de andere twee 25A fasen ook niet en hun aardlekschakelaars ook niet. Groepscheiding zorgt overigens niet voor dat de stroompjes niet vrij stromen binnen dezelfde fase volgens mij?

Volgens mij heb ik het netjes aangelegd zo, op advies van oa de GoTers in dit topic :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 17:01
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 08:10:
[...]

Pv output is de paneelspanning.
De panelen zitten op een eigen 16A groep, maar wel met drie andere 16A groepen op 1 aardlek. Op 1 van die andere groepen zit ook toiletverlichting.
De aardlek zit op een eigen 25A hoofdzekering. De aardlek was er niet uit, de andere twee 25A fasen ook niet en hun aardlekschakelaars ook niet. Groepscheiding zorgt overigens niet voor dat de stroompjes niet vrij stromen binnen dezelfde fase volgens mij?

Volgens mij heb ik het netjes aangelegd zo, op advies van oa de GoTers in dit topic :)
Dat klopt net helemaal volgens mij , als ik naar m'n enecsys systeempje kijk, zie ik bij beetje diffuus licht 215volt (3 x 270wp yingli panda panels) (en 3 x duo 480) en bij volle zon 236v , 6 x iets van 28,2 v per paneel p max waarde nominal temp zou totaal 169,2 zijn, en dat zie ik nooit staan op pvoutput bij voltage?

En volgens paar mensen is het de ac output voltage, dat in mijn geval (enecsys) erg schommeld tussen 215v en 235v maar dat schijnt voor enecsys normaal tezijn zegt Guus. En de maker van de aloaha tool zegt "The value is NOT your grid voltage but the output voltage of the inverter."
En toen was ik de weg kwijt, maar ok dus de waarde is de voltage die uit je omvormer komt en dan gebeurt er iets magisch waardoor het mixt met je grid zodat het weer ergens 230v word |:(

• Heuvelsjh
Snowmiss schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 07:55:
[...]

Normaal gesproken staat daar de netspanning. Maar met bv. SMAspot is het ook mogelijk om de DC spanning naar PVoutput te sturen.
ha leuk maar weet jij Zo hoe dat in te stellen in smaspot ? Die voltage bedoel ik dan, want bij mij blijft de voltage op pvoutput mooi leeg O+

Edit: laat maar gebruik geen smaspot maar pvupload script, was even abuis. <3

[ Voor 9% gewijzigd door Heuvelsjh op 25-05-2013 10:11 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
Heuvelsjh schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 09:41:
[...]

Dat klopt net helemaal volgens mij , als ik naar m'n enecsys systeempje kijk, zie ik bij beetje diffuus licht 215volt (3 x 270wp yingli panda panels) (en 3 x duo 480) en bij volle zon 236v , 6 x iets van 28,2 v per paneel p max waarde nominal temp zou totaal 169,2 zijn, en dat zie ik nooit staan op pvoutput bij voltage?

En volgens paar mensen is het de ac output voltage, dat in mijn geval (enecsys) erg schommeld tussen 215v en 235v maar dat schijnt voor enecsys normaal tezijn zegt Guus. En de maker van de aloaha tool zegt "The value is NOT your grid voltage but the output voltage of the inverter."
En toen was ik de weg kwijt, maar ok dus de waarde is de voltage die uit je omvormer komt en dan gebeurt er iets magisch waardoor het mixt met je grid zodat het weer ergens 230v word |:(
Hmm, dan hoop ik dat de fluctuaties niet al te erg zijn - ik heb waarden >250v en ver <200v gezien.

Maargoed, de panelen die ik heb zijn zo'n 37v open klem spanning, in 2 series van 6 aangesloten.
6 x 37v is 222v. Dus ook dat zou kunnen in mijn geval :)

• Heuvelsjh
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 10:29:
[...]

Hmm, dan hoop ik dat de fluctuaties niet al te erg zijn - ik heb waarden >250v en ver <200v gezien.

Maargoed, de panelen die ik heb zijn zo'n 37v open klem spanning, in 2 series van 6 aangesloten.
6 x 37v is 222v. Dus ook dat zou kunnen in mijn geval :)
http://pvoutput.org/intra...740&sid=18619&dt=20130514
Ook mooi voorbeeld denk ik een sma 5000 met 21 panelen, en denk 2 strings van 10 en van 11 , uhh ja dan met 10 heb je zeker 300v string spanning, en daar staat op pvoutput ongeveer steeds 228 > 235 v. Dus lijk mij enorm sterk dat het de string spanning is.

• NiGeLaToR
  • Nu online
Heuvelsjh schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 10:36:
[...]

http://pvoutput.org/intra...740&sid=18619&dt=20130514
Ook mooi voorbeeld denk ik een sma 5000 met 21 panelen, en denk 2 strings van 10 en van 11 , uhh ja dan met 10 heb je zeker 300v string spanning, en daar staat op pvoutput ongeveer steeds 228 > 235 v. Dus lijk mij enorm sterk dat het de string spanning is.
Het is niet de vraag of ik je geloof of niet, het is de vraag wat je monitoring software naar pvoutput stuurt :D

Als ik een multimeter in het stopcontact steek staat er 238volt. In de tuin (na 30 meter buitenkabel), op zolder, in de meterkast, overal 238v. Ik heb het nog nooit zien fluctueren, maar ik check het dan ook niet de hele dag inderdaad. Als ik nu op pvoutput kijk zie ik rond de 200v staan, check ik de multimeter, kom ik op 238v.
Het is dan ook bewolkt, dus als de zon zo doorbreekt komt ie wel weer en stijgt het voltage naar 220.

Wellicht is de AC spanningskant wel 200v, maar is dat zeker niet de netspanning in huis. Overigens dan ook nog de vraag hoe ontzettend betrouwbaar die ingebouwde output waarden zijn uiteraard :) (heb fp4all insteekmodule).

Edit: Antwoord gevonden:

Time▼ 10:52:29
EToday (kWh) 2.56
Pac (W) 1369
Iac (A)  5.7
Vac (V)  241.9
Fac (Hz)  50.02
Temp Inverter (C)  33.9
Temp (C)  9
Vpv (V) 216

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-05-2013 10:55 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, helemaal nieuw met zonnepanelen, ben mij aan het oriënteren. Dak is plat, 6.40 bij 5.10, licht hellend vanaf voorkant woning met 2.5 graden. Daar passen 17 panelen op uitgaande van 1.65m x 1m
Vermogen zou uitgaande van 250wp=4250 en bij 270 wp 4590 zijn. Nu heb ik 3 fasen in huis (kookplaat) en wil dus het volgende: 3 fasen 4200 omvormer heb ik al gevonden en panelen ook van 270wp. De 3 fasen SMA 5000 werd mij afgeraden omdat die te groot zou zijn.

Echter een leverancier sprak over 345wp (!) panelen, (5865) de prijs was idioot hoog..., 577 euro per paneel tov 326 euro voor een Aleo 270 wp paneel. (scheelt 251 euro per paneel).

Naar mijn idee haal je dit bij een verbruik van +/- 4000 kWh er niet uit
Denk er nu over om 17 x 270 wp met micro inverters te doen en 1x 3 fasen 4200 (KOSTAL piko ?)

Wat wil ik: veel vermogen opwekken want het gaat 25 jaar op het dak... logging via ethernet en onder de 10K klaar zijn inclusief installatie. Elektra is al klaar, kabel hangt al afgewerkt tot op de werkschakelaar.
Via Greenchoice kan ik bij eigen verbruik van 4000 nog eens 1000 terugleveren, echter dat is niet gegarandeerd voor de komende jaren.

Enige vragen:

Wat is het echte nut van micro inverters als mijn dak volledig schaduw vrij is ? (behalve een 3 tal uitlaten van verwarming en ventilatie die een slag schaduw kunnen geven). Een shaduw kan ook lang worden begreep ik ?

Heeft er iemand ervaring met dat merk Kostal Piko ? Van de panelen heb ik de test gelezen en die komen er uitstekend uit (photon test aken).

Plan is nu om eerst bitumen dak te voorzien van een verse laag en dan direct plat op dak de panelen monteren. Dak ligt op ZOZ en naar mijn idee ideaal.

Graag jullie meningen :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wel mooie panelen die x21 van sunpower , al zou ik voor de black met 10Wp minder gaan, en dat in een paneel van 155cm x 104 cm :o

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
@peterpijpelink
alles kan en veel is mogelijk.

panelen plat = veel poetsen.
(als je er niet makkelijk bij kunt kan dat een probleem zijn voor 25 jaar.)
bij zoon 15 tot 20 graden is nooit poetsen.

niks mis met een kostal pico.

maar als je kiest voor een 3 fase omvormer, dan kun je ook 3x een mpp hebben.
dan zou je op het plat dak een oost-west kunnen doen.
en een kleine string aan de gevel richting zuid.
je verspreid zo de opbrengst over het jaar en over de ochtend en middag.
dus een flinke onder dimensionering van de omvormer is misschien mogelijk.
(afhankelijk van de locatie)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

peterpijpelink schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:00:
Hallo, helemaal nieuw met zonnepanelen, ben mij aan het oriënteren. Dak is plat, 6.40 bij 5.10, licht hellend vanaf voorkant woning met 2.5 graden. Daar passen 17 panelen op uitgaande van 1.65m x 1m
Vermogen zou uitgaande van 250wp=4250 en bij 270 wp 4590 zijn. Nu heb ik 3 fasen in huis (kookplaat) en wil dus het volgende: 3 fasen 4200 omvormer heb ik al gevonden en panelen ook van 270wp. De 3 fasen SMA 5000 werd mij afgeraden omdat die te groot zou zijn.

Echter een leverancier sprak over 345wp (!) panelen, (5865) de prijs was idioot hoog..., 577 euro per paneel tov 326 euro voor een Aleo 270 wp paneel. (scheelt 251 euro per paneel).

Naar mijn idee haal je dit bij een verbruik van +/- 4000 kWh er niet uit
Denk er nu over om 17 x 270 wp met micro inverters te doen en 1x 3 fasen 4200 (KOSTAL piko ?)

Wat wil ik: veel vermogen opwekken want het gaat 25 jaar op het dak... logging via ethernet en onder de 10K klaar zijn inclusief installatie. Elektra is al klaar, kabel hangt al afgewerkt tot op de werkschakelaar.
Via Greenchoice kan ik bij eigen verbruik van 4000 nog eens 1000 terugleveren, echter dat is niet gegarandeerd voor de komende jaren.

Enige vragen:

Wat is het echte nut van micro inverters als mijn dak volledig schaduw vrij is ? (behalve een 3 tal uitlaten van verwarming en ventilatie die een slag schaduw kunnen geven). Een shaduw kan ook lang worden begreep ik ?

Heeft er iemand ervaring met dat merk Kostal Piko ? Van de panelen heb ik de test gelezen en die komen er uitstekend uit (photon test aken).

Plan is nu om eerst bitumen dak te voorzien van een verse laag en dan direct plat op dak de panelen monteren. Dak ligt op ZOZ en naar mijn idee ideaal.

Lijkt me vrij veel paneel voor je dakoppervlak, ook met alle vergunningregels. Een tip, ga eerst aan de slag met sketchup of ruitjespapier.

A'dam PVOutput

• _-= Erikje =-_
Rol-Co schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:10:
Wel mooie panelen die x21 van sunpower , al zou ik voor de black met 10Wp minder gaan, en dat in een paneel van 155cm x 104 cm :o
mooie paneeltjes inderdaad, maar wel aardig aan de prijs. Als je de ruimte hebt zou ik voor een goedkoper alternatief gaan

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:24:
[...]

mooie paneeltjes inderdaad, maar wel aardig aan de prijs. Als je de ruimte hebt zou ik voor een goedkoper alternatief gaan
Ik vind het wel een oplossing voor mijn dakkapel probleem, met 9 panelen net zo veel Wp dan nu op dak ligt.

wel prijzig inderdaad 1,45 - 1,50 euro per Wp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

peterpijpelink schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:00:
Hallo, lang verhaal

Deze optie wordt nog al eens vergeten, draait hier als de tierelier en past mooi bij jou
op één fase van 25A ( of de powerstocc 4400 op een 20A groep/fase )
van 3x6 tot 3x8 panelen of in elk ander gewenste combinatie van 6, 7 of 8 panelen per traker _/-\o_

http://www.ebay.de/itm/So...D3%26sd%3D110885529002%26

http://www.danfoss.com/NR...anualL0041029306_10NL.pdf

En kost geen R.... maar je krijgt wel de volle garantie van Danfoss ( eigen ervaring )

[ Voor 36% gewijzigd door PClop op 25-05-2013 16:05 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 175% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:58 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

PClop schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:58:

http://www.danfoss.com/NR...anualL0041029306_10NL.pdf

En kost geen R.... maar je krijgt wel de volle garantie van Danfoss ( eigen ervaring )
Een collegae van mij heeft recent 4,3 kWp op een Danfoss DLX3.8 aangesloten.
Een lust voor het oog die omvormer en er is zeer eenvoudig op afstand mee te kijken met allerlei data.
Voor m'n toekomstige veranda set houd ik dit zeker in gedachten :)

http://www.google.nl/url?...b9A&bvm=bv.47008514,d.d2k

[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-05-2013 14:29 ]

Verwijderd

knip, dit hoort hier niet

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 25-05-2013 15:42 ]

• NiGeLaToR
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:24:
[...]

Een collegae van mij heeft recent 4,3 kWp op een Danfoss DLX3.8 aangesloten.
Een lust voor het oog die omvormer en er is zeer eenvoudig op afstand mee te kijken met allerlei data.
Voor m'n toekomstige veranda set houd ik dit zeker in gedachten :)

http://www.google.nl/url?...b9A&bvm=bv.47008514,d.d2k
Ding is wel ruim 2 x zo groot als de AEG die ik heb hangen. Zou voor mij ook meewegen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het zijn beste lummels inderdaad maar o zo mooi :P

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-11 19:12
Speedy-Andre schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 17:44:
Gebruik de verhoging gelijk als ballast, anders wordt het wel erg zwaar.
Let ook op of de wind ergens onder kan slaan door de verhoging, het liefst heb je alle kanten dicht.
Naar aanleiding van dit commentaar over ballast en wegwaai-gevaar: Ik was toevallig in Duitsland en het viel me op hoeveel mensen daar gewoon panelen haaks op hun dak hebben staan (als uitstaande schubben, zeg maar), en zonder *enige* ballast of wind-afdichting. Het is on-Duits om constructie risico's te nemen, lijkt me, dus ik begon me wel af te vragen of al die ballast etc die hier te lande wordt gebruikt wel nodig is. Of waait het hier gewoon zoveel harder?
Pagina: 1 ... 44 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.