6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Wat is de spanning waarop je omvormer het beste presteert? Zolang ook dat nog goed is bij een relatief hoge spanning lijkt me het prima.
Nu weet ik niet hoe je panelen komen te liggen, maar vaak kijkt een even aantal wel strakker. Misschien nog iets om rekening mee te houden?
Ik ben trouwens geen autoriteit op het gebied van pv, ik zou wat meer reacties afwachten.
[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 19-05-2013 11:31 ]
2 vrienden, 2 aparte huizen, beide gelijk aantal panelen. 24 of 25. Dat wat nog kan rekening houdende met de Voclithoijen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:27:
Zolang je met -20 nog onder de Voc max zit zou ik het persoonlijk wel aandurven, zeker aangezien je niet aan de kust woont.
Wat is de spanning waarop je omvormer het beste presteert? Zolang ook dat nog goed is bij een relatief hoge spanning lijkt me het prima.
Nu weet ik niet hoe je panelen komen te liggen, maar vaak kijkt een even aantal wel strakker. Misschien nog iets om rekening mee te houden?
1 huis worden er 12(of 13) op het ZO gelegd. de andere 12 aan de andere kant van het dak op NW. Dus het oneven aantal zie je niet. Zou ook nog een optie zijn om er 2x13 op te leggen.
De andere situatie is een ratjetoe...
12 panelen op het schuine dak. ZW. Dan nog 6 op de dakkapel, en dan nog eens 6 (of 7) op een aansluitend plat dak. Alles in de ZW richting.
Volgens mij heeft een SMA het liefste 12 panelen op 1 string. Dus 13 zit qua voltage zeker in de buurt.
Ik zie bij mijn SMA 4000 dat hij het voltage ook graag tegen de 330 aandrukt... 11 panelen x 30V dus.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Het is een niet zo steil dak. schat het rond de 25 graden in...Barrycade schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:35:
Als het -20 is staat de zon meestal niet zo hoog. Dus als de panelen op het Oosten/Zuiden onder een steile hoek zouden komen zou ik voor 12 gaan. Anders zou 13 ook nog wel kunnen.
Oke dat is een andere motivatie, wat lastiger om de interresse te triggeren voor elkaars belangen.Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:14:
[...]
Het programma geeft nergens noord of zuid aan , het zou op +2 moeten zijn.
@ domba
Het heeft niets met doorstroming ,waardevermeerdering enz enz te maken, ze wonen er al vanaf "89 (nieuw gekocht von) en zijn 60+ .hebben een zoon van 23 die op zolder slaapt en 1 van die ramen werkt denk ik slecht omdat die altijd letterlijk dichtgesmeten word, dus vervangen ze dat voor de dk.
Dus het is voor een paar jaar waar ik dan weer de komende 15 schik van hebt.![]()
Maar zoals gezegt, ik zal eens aanbellen over hoe en wat.
Het is dat je in Stedin gebied zit, o.a. Liander heeft deze site die je met je eigen getallen natuurlijk beter kunt aanvullen, maar dat zonnepanelen hebben absoluut niet illegaal is. Probeer je postcode eens linksboven , ik zit in enexis gebied en er komt ook wat uit
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Besparing 60,- per maand, maar wat wil je hier mee?Domba schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:42:
[...]
Oke dat is een andere motivatie, wat lastiger om de interresse te triggeren voor elkaars belangen.
Het is dat je in Stedin gebied zit, o.a. Liander heeft deze site die je met je eigen getallen natuurlijk beter kunt aanvullen, maar dat zonnepanelen hebben absoluut niet illegaal is. Probeer je postcode eens linksboven , ik zit in enexis gebied en er komt ook wat uit
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Want die -20 haal je waarschijnlijk zelden en alleen net na zonsopkomst. Zelfs als de zon dan loodrecht op de panelen staat is er dan nog helemaal niks aan de hand. Dan moet het eerst nog verder afkoelen (en niet alleen vlak boven de grond, maar ook op hoogte)
Zolang het argument "illegaal" nog op tafel ligt en in volle overtuiging uitgedragen wordt, zal het gesprek kort zijn. Gebruik officiele instanties die zonnepanelen promoten om het van tafel te krijgenRol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:49:
[...]
Besparing 60,- per maand, maar wat wil je hier mee?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Ik ben benieuwd of jullie denken dat dit stevig genoeg vast staat.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Gesprekje gehad en zoals gedacht weet hij niet dat de hele string in stort bij schaduw, maar als ik een voorzichtige schatting van 20% aangeef op de jaaropbrengst zegt ie dat hij me niet geloofd van zo'n stukje.Domba schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:59:
[...]
Zolang het argument "illegaal" nog op tafel ligt en in volle overtuiging uitgedragen wordt, zal het gesprek kort zijn. Gebruik officiele instanties die zonnepanelen promoten om het van tafel te krijgen
Volgensmij had ik destijds advies aan hem moeten vragen, hij heeft er ineens verstand van zo te horen.
Voorkant geoppert maar was moeilijk ivm vergunningen (wat volgensmij niet zo is omdat er al een huis is met een dk aan de voorkant)
We zien wel, is het te veel gooi ik het om, het is niet anders.
Geen idee of die redelijk geprijst op ebay staan, je zou het wel denken. Voor dat je alles omgooit moet je anders mijn 2000HF een keer lenen om te kijken of het optitrac voor jouw afdoende is, of in ieder geval een vergelijk ten opzichte van de Piko of Effekta. Probeer ik het een keer met de Effekta op oost-west
Aangezien je logt met netduino kan je makkelijk vergelijken ook met PVoutput.
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:55 ]
Met -5 blijf je ruim onder de 550V. Wordt dan denk ik 510V.Dre schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:52:
[...]
Voc wordt naast temperatuur ook sterk bepaald door instraling. Een cel temperatuur van -20 en daarbij 1000W/m2 en een uitgeschakelde omvormer lijkt mij niet echt realistisch in Nederland. Met 13 panelen blijf je ruim onder 550 Volt. Reken eens met -5 en 1000W/m2, krijg je heel andere uitkomsten.
Maar daar zit het hem in...
Met welke waarden moet je rekenen??
Met -5 of met -20!!
[ Voor 110% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:55 ]
Ik heb het je al een keer aangeboden inderdaad om de effekta te proberen, denk je niet dat een 2000hf een beetje aftopt met 3100Wp op zuid?databeestje schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:46:
Als advocaat van de duivel (of SMA) met betrekking tot schaduwmanagement misschien een SMA SB 3000HF?
Geen idee of die redelijk geprijst op ebay staan, je zou het wel denken. Voor dat je alles omgooit moet je anders mijn 2000HF een keer lenen om te kijken of het optitrac voor jouw afdoende is, of in ieder geval een vergelijk ten opzichte van de Piko of Effekta. Probeer ik het een keer met de Effekta op oost-west
Aangezien je logt met netduino kan je makkelijk vergelijken ook met PVoutput.
De effekta moet gewoon terug dat is een ding dat zeker is, piko weet ik nog even niet wat ik ermee ga doen.
Cellentemperatuur of omgevingstemperatuur??Dre schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:59:
[...]
Beetje rustig aan graag. Mijn gevoel zegt dat -5 ruim voldoende is. Dus 13 in serie vormt geen probleem met 550 Volt. Voc is dan circa 525 Volt maximaal.
Iets anders:
Gvdgvdgvd....
Meterstanden, netleverancier (liander)
argh.....krijg ik een meterstandenkaart dat ik alleen mijn afgenomen electra op kan geven.
Bij de FAQ's op internet staat hierover dat de meterstandenopnemer langs gaat komen om de teruggeleverde standen op te nemen. Ja sure.
Ik moet wel de meter wel opgeven voor de afgenomen kWhtjes, maar ze geloven niet dat ik dat kan voor de teruggeleverde standen. En daarnaast heb ik geen enkele bevestiging dat die man/vrouw wel gaat komen.
Dus er is reeds een pittige digitale klacht naar de klantenservice van ze onderweg en ze kunnen dinsdag ook een fijn telefoongesprek verwachten.
Lijkt wel alsof of ze expres teruglevering zo ingewikkeld mogelijk willen maken.
[ Voor 96% gewijzigd door Barrycade op 19-05-2013 13:13 ]
Ik denk dat ik gewoon lekker op safe ga.Barrycade schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:07:
Cel natuurlijk.
2x12 panelen is ook mooi...
En past dan perfect op een 5000TL-20
Bedankt voor het meedenken
[ Voor 112% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:55 ]
Kleine hellingshoek idd, 15graden. En schroeven van RVS gebruikt uiteraard.antonboonstra schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:19:
Gezien de kleine hellingshoek, lijkt mij dat zes tegels voor 1 paneel ruim voldoende is. Heb je wel RVS schroeven gebruikt? Je wilt niet dat na een paar jaar, het paneel alsnog los komt...
Het is trouwens wel een groot paneel van 1x2m, maar het staat ook weer wat in de luwte van de dakranden.
Anyway het zal wel goed zij zo.
Op naar een nieuw dagopbrengstrecord!
En komen de schroeven ook ruim tot de 2e tegel?jurk738 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:24:
[...]
Kleine hellingshoek idd, 15graden. En schroeven van RVS gebruikt uiteraard.
Het is trouwens wel een groot paneel van 1x2m, maar het staat ook weer wat in de luwte van de dakranden.
Anyway het zal wel goed zij zo.
Op naar een nieuw dagopbrengstrecord!
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Dat hele solarlog gebeuren hebben ze knap ingewikkeld gemaakt qua inloggen en wachtwoorden en registratie ed... is daar niet iets beters op te verzinnen?PClop schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:57:
[...]
Dat is normaal, je ziet dan hoe hoog de Voc is, er is dan echter niet genoeg energie om
de omvormer in bedrijf te houden P=UxI.
Zelfde had ik een week geleden, je ziet daar ook de spanning omhoog schieten tijdens een hoosbui.
[afbeelding]
Dat zal zeker gebeuren, wat ik eigenlijk bedoelde is om een omvormer met schaduwmanagement te proberen op de string van 31 panelen als deze ook daadwerkelijk schaduw heeft.Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:04:
[...]
Ik heb het je al een keer aangeboden inderdaad om de effekta te proberen, denk je niet dat een 2000hf een beetje aftopt met 3100Wp op zuid?
De effekta moet gewoon terug dat is een ding dat zeker is, piko weet ik nog even niet wat ik ermee ga doen.
Met andere woorden, als de dakkapel erop zit is het een aardige test om te zien of je iets zou hebben aan een omvormer die zegt er mee om te kunnen gaan. De HF kan tot 700 Volt, dus dat zou goed moeten gaan.
Dak is zuiver zuid georiënteerd, geen schaduw. Plaatsing 2 rijen van 6 panelen onder elkaar. Hellingshoek 35 graden.
Ik twijfel over de omvormer; een SB2500TLST-21 of zelfs een SB3000TLST-21, of is het beter voor een geringe meerprijs een SB3000TL-21 te nemen en 2x6 panelen aan te bieden; iedere streng op een eigen MPP tracker? Ik ben bang dat een SB2500TLST-21 te veel piekverlies oplevert, of is mijn angst ongegrond?
Sunny Design geeft een nominale vermogensverhouding van 83% voor de SB2500TLST terwijl de 3000 exemplaren een percentage van 101% geven. Maar wil dit in de praktijk zeggen dat ik veel Watt's weggooi?
edit:
Zelfs een SB3600TL exemplaar kost maar 20 euro's meer als de SB3000TL. Levert dit zelfs nog meerwaarde op?
[ Voor 7% gewijzigd door abroeders op 19-05-2013 22:41 ]
Wat zijn trouwens de ervaringen met BenQ Sunforte panelen (mono) en zoals de GH Solar (mono all black)?
Verder nu gevraagd naar 3 offertes, bij de SunshineCompany (na 1,5 week nog totaal geen reactie, edit 21/05: inmiddels wel
Vandaag iig nog een poosje wat nuttigs gedaan voor o.a. de offerte aanvraag en mijn eigen idee erover. Thumbs klikbaar ofc.
- De config 1 met de GH Solar panelen zijn wel geinig, mooie all blacks zitten er tussen (tenminste als je van foto's mag uitgaan). Ben wel benieuwd naar de prijzen EN ervaringen van deze.
- De config 2 met de BenQ panelen leveren natuurlijk het meest (bijv. 12x325Wp), maar zullen ik gok ff snel ook vast een klap duurder zijn dan... prijzen daarvan heb ik nog niet gezien. De Sanyo's zijn wel schattig lijkt het, alleen way-too-expensive voor wat ze leveren.
- De config 3 en dan de linkse daarvan met 12 Yingli's lijkt vrij optimaal te zijn, alleen geen all blacks... heb je dat weer. Moeders vond alleen het ingebouwde raam lelijk... mja, zo is de setup wel het meest optimaal ingedeeld volgens mij, veel anders kon ik er niet van maken namelijk.
Edit: Oh ja, op de middelste foto boven zie je ook nog ons garagedak. Daar schijnt de zon tot een uur of 12 vol op, daarna trekt ie links (uiteraard ook bij ons naar west) weg en ligt het daar vol in de schaduw van het huis. Geen idee of ik daarom nu al iets moet met dat stuk dak. Wat denken jullie?
Edit2: De achterkant van mn moeders huis ligt trouwens naar het ZZW, voor het idee ff.
Ik zal zodadelijk (tis wel laat) of morgen nog eens wat opzoeken over windeffecten op daken en daarmee denk ik (in)direct ook panelen. Ik zag dat Rukapul daar afgelopen week wat over te vragen had, maar nog niet eerder fatsoenlijk tijd gehad.
[ Voor 114% gewijzigd door Aardwolf op 21-05-2013 17:58 ]
Dan zou ik Luuk gewoon even bellen. Ouders van een collega van mij is ie afgelopen week nog bij langsgeweest in Warnsveld. Volgens mij in dezelfde week als dat ze gebeld hadden.marcel87 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 04:05:
Verder nu gevraagd naar 3 offertes, bij de SunshineCompany (na 1,5 week nog totaal geen reactie)
Wel leuk, dat is al de derde geloof ik die op mijn aanraden nu een systeem bij hem aanschaffen.
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:55 ]
Maar in dit geval zou ik voor de 3000 tl gaan. Die Yingli's produceren makkelijk 2700-2900 Watt en de 2500 gooit dat gewoon weg. Tis op een mooie dag 2-3kWh dat je weggooit.
[ Voor 103% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:55 ]
55,- per jaar....Dre schreef op maandag 20 mei 2013 @ 09:09:
Hoeveel duurder zou de 3000 mogen zijn dan de 2500 om de meerprijs en meeropbrengst (?) te rechtvaardigen?
Stel ik breid beide strings uit met een extra paneel. Hoe kan ik bepalen wat mij dit extra oplevert?
Ik begrijp het fenomeen piekverliezen nog niet helemaal en of de inverter dan veel eerder inschakeld en dus ook over een langere periode gedurende de dag meer opbrengt.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
schakelt niet eerder in, dat is het vreemde, en als het dat wel doet hebben we het over 5-10min eerder en later hooguit.Gé Brander schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:19:
Ik begrijp het fenomeen piekverliezen nog niet helemaal en of de inverter dan veel eerder inschakeld en dus ook over een langere periode gedurende de dag meer opbrengt.
Dus daar hoef je het niet voor te doen, enige is dat je meer wattage trekt over het hele jaar omdat je meer panelen hebt.
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:55 ]
Dus 25% meer voltage levert niet veel eerder inschakelen op. Dat is inderdaad wat vreemd.Rol-Co schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:22:
[...]
schakelt niet eerder in, dat is het vreemde, en als het dat wel doet hebben we het over 5-10min eerder en later hooguit.
Maar gedurende de tijd dat hij ingeschakeld is levert het wel meer op dus. Het voordeel zie je vooral op bewolkte dagen neem ik aan. Mijn grote vraag is voornamelijk of het de kosten van de twee extra panelen wel waard is dan. Hoe kan ik dat berekenen? Of is er iemand hier die ervaringscijfers kan geven?Dus daar hoef je het niet voor te doen, enige is dat je meer wattage trekt over het hele jaar omdat je meer panelen hebt.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
[ Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:56 ]
Een systeem van 3180Wp zuid georiënteerd loopt heel wat uren boven de 2500WAC kan ik je vertellen dus dan reken ik voorzichtig 250kWh wat het op een 0,684 gemiddeld per dag brengt. zal er niet heel ver naast zitten.Dre schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:32:
[...]
Ik had gedacht de meerprijs in eenmalige euro's neer te zetten. Druk jij het nu uit in extra energieopbrengst ofzo
€ 55 per jaar zou dan betekenen dat jij verwacht dat er 262 kWh extra per jaar wordt binnengehaald. Klopt mijn beredenering en berekening?
Dat was toch ook de reden dat jij van een 4200 naar een 5000 ging Dre
Dat van anton is leuk, klopt voor zijn set maar ik denk niet dat je dan met alles kan vergelijken, 680Wp (22%)over dimensioneren is gewoon veel voor zuid.
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:56 ]
Veel variabelen om daar een oordeel over te geven, maar wat zou je zelf doen dre? 3180Wp aan een 2500WAC inverter hangen als de ligging op zuid is en een 3000 je 100,- meer kost.Dre schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:36:
[...]
* Dre kijkt naar buiten, Hoe kom je aan 250 kWh per jaar? Dat is een factor 11 hoger dan van SSC (berekeningen door antonboonstra)
[...]
De reden om naar de 5000 te gaan was omdat deze zeer goedkoop aangeboden werd en ik toen der tijd aanzienlijk meer PV wou hebben. Buitenkansje die ik mee moest nemenWas dus niet bedoelt als upgrade voor de 4200. Ik snap je gedachte, maar dat was niet het geval bij mij
[...]
De set van SSC is inderdaad maar 1 locatie en 1 set in heel Nederland. Welke variabelen denk jij dat een rol spelen waardoor jij een factor 11 hoger uit komt met de piekverliezen?
Mischien nog een leuke post met daarin een ander systeem dat nota bene aan 'de kust' ligt:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Daar zou het verschil niet 22 kWh zijn maar 41 kWh. Jij komt uit op 250 kWh. De 250 kWh wijkt flink af van gegevens uit de praktijk. Hoe kom jij aan die 250 kWh?
Ik denk dat je dan beter die 100,- ergens anders op kan bezuinigen, die toppen wil je niet missen en dan is dit in april/mei ook nog eens een dikke top.
Het loopt hier soms tijden tussen 2700-2900 Wac , met 3100, hij dan nog 80W meer. Punterpv zie ik met regelmaat ook hele stuken tussen 2700+ - 3000W met zijn 3040 op zuid.
Dat wil je niet missen + dat je die ook nog eens terug verdiend.
Maar laat ik de vraag ook eens omdraaien, wat levert het meer per jaar meer op als hij een 2500 neemt? Ofwel hoeveel kWh heeft hij meer per jaar doordat hij het iets beter doet met bewolkt weer door meer panelen op een kleine(re) inverter?
A'dam PVOutput
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:56 ]
Is het een niet onlosmakelijk verbonden met het ander?ericplan schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:32:
Ik hoop dat het in deel 3 van dit topic alleen over PV mag gaan en dat alles mbt tvt, euro, financieel rendement of prijs per Wp in een ander topic geplaatst kan worden
Dacht het niet. Ik heb PV uit het oogpunt van duurzaamheid. Geld interesseert me weinig in dat verband.Gé Brander schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:36:
[...]
Is het een niet onlosmakelijk verbonden met het ander?
A'dam PVOutput
Dus zolang mensen PV nemen uit oog van duurzaamheid mogen ze hier posten, maar zo snel er pegels aan gehangen worden dan zie je dat liever niet?ericplan schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:41:
[...]
Dacht het niet. Ik heb PV uit het oogpunt van duurzaamheid. Geld interesseert me weinig in dat verband.
Is het dan niet beter om 1 paneel minder neer te leggen, dan heb je die 100,- voor niks (zoals jij dat formuleert) en de 215,- van het paneel nog in je zak.Dre schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:46:
[...]
Er kunnen verschillende redenen zijn om PV te nemen. Maar om € 100 voor *niks* uit te geven vind ik niet echt duurzaam. Dat geld zie ik liever gaan in meer of betere zonnepanelen/ windmolens/ etc. Dus in die zin gaat deze discussie wel over duurzaamheid. Of niet?
ericplan
Ik denk dat 85% en misschien wel 95% van de mensen hier het uit financieel oogpunt op dak leggen, als het vanuit duurzaamheid was hadden ze het 5-10 jaar geleden al gedaan maar omdat het financieel minder interessant was niet.
Het word ieder geval wel angstvallig stil denk ik als er alleen van uit duurzaamheid redenen gepost mag worden.
En ja ik weet dat dre aardig kan doorzagen over 100,- en de beste man een advies geeft waar hij de pieken van zijn panelen nooit kan zien......een heel gemis imho.
Ik kan je vertellen dat ik op een mooie blauwe zonnige dag nooit een mooi parabooltje krijg zoals je die graag wil zien. Om 12.30uur zit ik dan aan de max van 4000 Watt. Rond 17.00uur zie ik de opbrengst weer onder de 4000Watt komen. Oftewel. Ik top 4,5uur af.
Volgens Sunny design scheelt het maar een kleine 65 Kwh per jaar ten opzichte van een SB5000TL20.
Maar ik heb toch sterk het vermoeden dat het wel eens iets meer zou kunnen zijn.
Ik denk dat je niet voor 100euro minder moet gaan aftoppen.
Ik zou de 3000 nemen.
Zelf ga ik de overstap ook maken. Heb al een SB5000TL-20 op het oog.
Nee, maar wat mij betreft zou dit topic moeten gaan over de technische aspecten van PV en plaatsing. Doe die economische aspecten maar in een ander topic.Gé Brander schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:09:
[...]
Dus zolang mensen PV nemen uit oog van duurzaamheid mogen ze hier posten, maar zo snel er pegels aan gehangen worden dan zie je dat liever niet?Het lijkt mij een beetje onzinnig om twee topics te hebben. De zaken die besproken worden komen grotendeels overeen, of het nu vanuit het oogpunt van duurzaamheid is of vanuit pegels.
A'dam PVOutput
Paul kijkt naar buiten en ziet zowaar schaduw.
Dat betekent dus een zonnetje en.... Tataaaaaa.... 3335 W
edit... Tataaaaa.... 3452W
Straks ga ik zelfs vandaag nog aftoppen... Pffff
EN JAWEL HOOR.... 4011W
[ Voor 20% gewijzigd door paulv1973 op 20-05-2013 13:46 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Gewoon je ogen dicht doen....
Een SMA omvormer staat qua landinstelling normaal op het land van levering ingesteld.
Nu heb ik er een die op duitsland staat ingesteld en geen nederlandse instelling heeft.
Werkt tot nu toe prima.
Nu wil ik een Belgische SMA kopen, en heb ik gehoord dat dat niet de fijnste landinstelling is voor het nederlandse net.
Ik weet niet of deze een nederlandse instellingsmogelijkheid heeft, maar heeft SMA niet standaard de mogelijkheid om de duitse instelling te kiezen?
Ik zou dus goed kijken naar de efficiëntiekarakteristiek van diverse omvormers.
Power One Aurora

SMA STP (Tripower) 5000-9000 serie:
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik zie geen gat. Het zit echt potdicht. Wel met witte bewolking...
Maar op de een of andere manier komt er wel zon op de panelen...
Daar liggen mijn paneeltjes keurig onder...
Aha, maar dan zou een titelchange ook wel van toepassing zijn zodat dit ook duidelijk blijkt.ericplan schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:34:
[...]
Nee, maar wat mij betreft zou dit topic moeten gaan over de technische aspecten van PV en plaatsing. Doe die economische aspecten maar in een ander topic.
Hm ja, morgen maar even doen dan als ik ergens een gaatje vind. Toch wel raar dat nergens op wordt gereageerd (2 DM's+reactieformulier), maar hij zal zn redenen wel hebben. We zien het morgen wel.B2 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 08:19:
[...]
Dan zou ik Luuk gewoon even bellen. Ouders van een collega van mij is ie afgelopen week nog bij langsgeweest in Warnsveld. Volgens mij in dezelfde week als dat ze gebeld hadden.
Wel leuk, dat is al de derde geloof ik die op mijn aanraden nu een systeem bij hem aanschaffen.
Verder niemand meer tips/adviezen/reacties/ongein/etc?marcel87 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 04:05:
Volgens mij zijn er nog maar bar weinig >250Wp volledig zwarte panelen te verkrijgen, wat ik her en der zie. Zal wel vanwege de importheffing, de beperkte nog aanwezige voorraad en hoge vraag zijn.![]()
Wat zijn trouwens de ervaringen met BenQ Sunforte panelen (mono) en zoals de GH Solar (mono all black)?
Verder nu gevraagd naar 3 offertes, bij de SunshineCompany (na 1,5 week nog totaal geen reactie), SolarNRG und Sunnshop. Ik mag toch hopen dat die anderen wel reageren, zodat de overeenkomst iig nog voor de importheffing kan.
Vandaag iig nog een poosje wat nuttigs gedaan voor o.a. de offerte aanvraag en mijn eigen idee erover. Thumbs klikbaar ofc.
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
- De config 1 met de GH Solar panelen zijn wel geinig, mooie all blacks zitten er tussen (tenminste als je van foto's mag uitgaan). Ben wel benieuwd naar de prijzen EN ervaringen van deze.
- De config 2 met de BenQ panelen leveren natuurlijk het meest (bijv. 12x325Wp), maar zullen ik gok ff snel ook vast een klap duurder zijn dan... prijzen daarvan heb ik nog niet gezien. De Sanyo's zijn wel schattig lijkt het, alleen way-too-expensive voor wat ze leveren.
- De config 3 en dan de linkse daarvan met 12 Yingli's lijkt vrij optimaal te zijn, alleen geen all blacks... heb je dat weer. Moeders vond alleen het ingebouwde raam lelijk... mja, zo is de setup wel het meest optimaal ingedeeld volgens mij, veel anders kon ik er niet van maken namelijk.
Edit: Oh ja, op de middelste foto boven zie je ook nog ons garagedak. Daar schijnt de zon tot een uur of 12 vol op, daarna trekt ie links (uiteraard ook bij ons naar west) weg en ligt het daar vol in de schaduw van het huis. Geen idee of ik daarom nu al iets moet met dat stuk dak. Wat denken jullie?
Edit2: De achterkant van mn moeders huis ligt trouwens naar het ZZW, voor het idee ff.
Ik zal zodadelijk (tis wel laat) of morgen nog eens wat opzoeken over windeffecten op daken en daarmee denk ik (in)direct ook panelen. Ik zag dat Rukapul daar afgelopen week wat over te vragen had, maar nog niet eerder fatsoenlijk tijd gehad.
ericplan schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:32:
Ik hoop dat het in deel 3 van dit topic alleen over PV mag gaan en dat alles mbt tvt, euro, financieel rendement of prijs per Wp in een ander topic geplaatst kan worden
Jij toevallig Eric? Mijn vraag gaat over plaatsing... en ervaring met panelen. Zou misschien dan passen in wat je verwacht in dit topic? (grapje)ericplan schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:34:
[...]
Nee, maar wat mij betreft zou dit topic moeten gaan over de technische aspecten van PV en plaatsing. Doe die economische aspecten maar in een ander topic.
Maar goed, ik snap je punt ook wel. Als je 50% van 25.000 reacties (incl. het oude topic dus) leest wat daarover gaat wordt je het wellicht inderdaad beu. Maar toch hangt het ook wel samen, hoe kan je aanschaf+plaatsing los van euro's zien? Misschien dat er gewoon een ervaringstopic moet komen dan, zoals je dat wel vaker hebt op GoT. Iedereen weer blij.
[ Voor 125% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:56 ]
Ik heb zelf een SMA 3000 met 7 x 265 Yingli's (1855 WP) op zzw (op 1 vd stringen). Hiervoor had ik een Powerstocc 2000 er aan met max 1600 nominaal vermogen. Netjes onder gedimensioneerd dus.
Maar ik zie hier op een mooie dag gewoon van 14:00 tot 18:00 meer dan 90% er uit rollen. Max is zelfs 2150 watt geweest. Dus berekend naar het verschil tussen de 2500hf en de 3000tl gooi je dan minimaal gedurende 4 uur minimaal 500 watt in het putje op dagen die er hier toe doen.
Prutdag zoals vandaag is op een ondergedimensioneerde omvormer ook een prutdag. Ook de mindere maanden doen er niet toe dus dat je omvormer iets eerder wakker is op een dag in december is niets meer dan niet boeie omdat er toch geen drol uit je panelen komt rollen. 2 dagen in mei en je hebt je december productie.
Maar als je alles vanuit je portemonnee beredeneerd zoals jij doet, moet je gewoon het goedkoopste op je dak kwakken en het liefst op een ondergedimensioneerde omvormer want die is gewoon goedkoper dan een passende iets grotere omvormer.
Maar de persoon heeft een SMA met Yingli's op het oog en wil dus niet met een dubbeltje op de 1e rang zitten En vandaaruit beredeneerd moet hij dan geen 2500 nemen maar een 3000 tl.
Neem dan aub niet 17 en 20 mei van 2013Barrycade schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:31:
2 dagen in mei en je hebt je december productie.
Kans op gratis ticket Solar Future in Eindhoven (met Jeremy Rifin keynote!), voor een particulier, die niet werkt voor een bedrijf in de PV-business, voor a.s. donderdag 23 mei. Ook voor 2 andere mensen onder zelfde voorwaarden ticket met 10% korting te verkrijgen, voor wie is geïnteresseerd (ja ik weet hoe prijzig die kaartjes zijn...
Voorwaarden en contact:
http://www.polderpv.nl/ni...013_gratis_ticket_TSF2013
Morgen om vijf uur sluit de mailbox voor inzendingen. Er kan er maar een de gelukkige zijn...
Voor wie het nog niet wist: ondergetekende is uitgenodigd om marktcijfers voor Nederland PV-land te bespreken, tweede lezing. Beetje "nerveus" hier, gaat hopelijk wel weer over...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
[ Voor 121% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:57 ]
Er zijn veel variabelen in het spel. Wat we nodig hebben is een directe vergelijking van 2 gelijke omvormers op dezelfde plaats, één met onderdimensionering en één met voldoende vermogen om toppen te verwerken, aangesloten op dezelfde type, maar verschillend aantal panelen*. Misschien heeft iemand hier zo'n opstelling toevallig staan?
Als ik het goed interpreteer laat de grafiek van antoonboonstra zien dat de lage vermogens belangrijk zijn in hun volume, bij meer dan de helft is de opbrengst onder 20%. Vandaar dat ik de efficiëntiecurve postte van twee typen omvormers met in dat gebied duidelijke verschillen. Bij de één zou je een aanmerkelijk hogere opbrengst verwachten dan bij de andere.
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:58 ]
Verwijderd
Het gaat niet alleen over piekverliezen, maar ook over winsten door hogere efficiëntie in de lage opbrengst regionen. Meten is de manier om theoretische berekeningen te onderbouwen, daar zijn we het toch over eens?Dre schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:06:
[...]
Waarom twee opstellingen terwijl je de piekverliezen simpel kan berekenen?
Het gaat in mjn bericht over de verschillen in hoogte van de efficientiecurve bij minder dan 20% tussen omvormers. Aangezien het 55% van het volume van waarnemingen betreft heeft het een aanmerkelijke invloed op het totaalresultaat.Hou er bij de grafieken van antonboonstra rekening mee dat bij de door mij geposte grafiek van antonboonstra niet energie is afgebeeld, maar het aantal meetwaarden. Één meetwaarde op 100% bevat dus net zoveel energie als 10 meetwaarden op 10%.
Is er dan wel een vergelijking gedaan waar de zwaarte van de opbrengsten zitten?
Dec-feb is al 25% van de tijd dat de omvormer in de marge loopt te rommelen.
Hebben jullie ook alleen de 4 top maanden met elkaar vergeleken? Dat vind IK veel interessanter. En lijkt mij ook correcter als je het over afkappen hebt. Als daar hetzelfde als conclusie uit komt dan ben ik om.
Daarnaast is het ook vreemd om een niet consumenten installatie in het onderzoek mee te nemen.

Zo op het oog mis ik tussen de 200 en 500Wh in de grafiekjes.
Gaan we nou ieder jaar de wereld aan opbrengst missen? Ik denk het niet als ik afga op bovenstaande plaatjes.
Is het jammer? Ja.
Is het tweaker waardig? Ik vind van niet.
Is het economisch? Ik ben bang dat ik Dre gelijk moet geven.
Volgens mij moet iedereen voor zichzelf de afweging maken of -ie zijn omvormer wil onder- of overdimensioneren. Ja, het scheelt wat opbrengst. Als je daar niet lekker van slaapt, neem dan een grotere omvormer en geniet van je pieken. Ik vind het nog steeds heel leuk om te kijken naar 5800W uit een omvormer die officieel gemaximeerd is op 5500W.
De hamvraag: ben je dan nog steeds overgedimensioneerd?
De SMA's zijn wel redelijk hard begrensd, zo lijkt het.
Maar dat is echt secondenwerk. Daarna meteen terug naar 3998w.
Bij een mooi zonnetje schommelt tie dan tussen de 3998 en 4008w.
Maar het vaakst iets onder de 4000w.
Hieronder een mooie grafiek van 4 mei jl.
Ik schat dat dit me toch gauw zo een 4-5 kwh heeft gekost qua opbrengst.
Ik heb een soladin600 welke max 500 watt levert op 3 panelen van 240 watt.
Verder heb ik 2 240watt panelen met ieder hun eigen enecsys micro omvormer van 240 watt.
De soladin is redelijk ver onder gedimensioneerd maar geeft precies 2 x zoveel kwh per jaar als de 2 panelen met enecsys terwijl het paneel vermogen maar 1,5 x zo groot is.
De omstandigheden waar in ze liggen zijn ongeveer gelijk alle 5 de panelen liggen op het zuiden.
Doe er je voordeel mee of zoals wil negeer het.
snameroc
-IJzerman ZO 13160Wp op Tripower 12000TL @35o
-Sunshinecompanie Z 13940WP op Tripower 15000TL @20o
En wat wil je economisch of genieten van de curve?
Ik heb in de praktijk gekeken wat de beste config was voor mijn beide SB2100TL en dan heb je meteen moeite wat neem je als 100% hier als ik naar de grafiek kijk,
In de praktijk blijken mijn SB2100TL-15 AC-zijdig door te lopen tot 2350W niet seconden pieken, maar 5 min gemiddelden, ik kan geen datasheet vinden waar dat staat.
Ik heb nu 2280Wp ZZW@30o en 2470Wp ZZW@15o flashdata is misschien 15Wp meer voor de 6 inch cel panelen, een paneel extra toevoegen heeft ook flinke invloed op de Vmpp zeker als je onder de sweetspot Vmpp zit want je schuift in de efficientie curve op, dat was bij mij de belangrijkste reden.
(yep het 15 graden systeem topt in mrt-mei een paar keer, 1 paneel meer en je zit 1,5 uur tegen zo'n vlakke top te kijken)
Het verschil in hoek zorgt dat ik 1 paneel meer nodig heb voor 15 graden opstelling t.o.v. de 30 graden.
Tot eind april heeft de 30 graden config de neus voor, vanaf begin mei tot .. ligt de 15 graden voor was het weer iets beter
Net als vandaag 230W Ac voor 30 graden 238W voor 15 graden met 190Wp meer op het zelfde moment
Een onderzoek moet een hele cyclus bestrijken. In dit geval dus een heel jaar. Nu nog een betrouwbaar onderzoek dat uitgaat van vergelijkbare cijfers. Dat wil zeggen met dezelfde omvormer, panelen, hoek en locatie.
@ allen
Ik denk dat bij onderdimensionering vergeten wordt dat de efficientie bij lage belastingspercentages toeneemt. Dat compenseert de aftopping in een bepaalde mate. Als je naar de grafiek kijkt, "schuif je op naar rechts".
Voorbeeld: stel dat je twee 5000Wp installaties op 2 omvormers zet, één van 4000W en één van 5000W vermogen.
| omvormer | % capaciteit | bruto opbrengst | efficientie | netto opbrengst |
| 4000W | 25% | 1000W | 93% | 930W |
| 5000W | 20% | 1000W | 90% | 900W |
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:58 ]
Gewoon per situatie bekijken, een systeem aan de kust is wat anders als 1 in het binnenland. Schaduw en positionering tellen allemaal mee.
Verwijderd
daar staan een aantal interessante dingen, hoe dan ook, is het schoner en goedkoper dan welke energieboer dan ook.
er worden hier op dit forum een aantal essentiele dingen weggelaten, en vanuit de eigen voordeur gepraat, maar alleen de bewoner zelf weet hoe de lokale situatie is.
als je op je rug op het dakvlak gaat liggen, op je eigen dak, weet je precies wat goed is.
in mijn geval is dat :
altijd wind,
lage jaartemperatuur, (<45c max)
vrije horizon in alle windstreken (albedo)
als tweaker heb ik de systeemverliezen zoveel mogelijk beperkt
er gaat geen zonnestraaltje verloren, ongeacht de windrichting waar die vandaan komt.
Als iemand aangeeft dat hij twijfelt tussen Een 2500 hf of een 3000 tl met 3150 wp op zuid onder de ideale hoek. En dan redelijk kort door de bocht wijzend naar dat tabelletje de 2500 adviseert. Dat snap ik niet.
Mede omdat er hier al verschillende tweakers zijn geweest die wel die onderdimensionering hebben genomen (wellicht mede op het advies hier) en nu na de eerste bevindingen van het voorjaar met aftoppen van hun parabolen toch een grotere omvormer nemen/ willen.
Ik zit er ook niet in wegens puur economisch gewin, dat zal mijn mening ook kleuren. Maar ik vind dat die kleur ook gemeld mag worden.
Er worden hier vaak meningen als in steen gebeitelde waarheden verkondigd en ik schiet daardoor af en toe uit de digitale slof.
Het percentage hangt van de omvormer af, het kan minder of meer zijn. Bij bepaalde kleinere omvormers is het verschil groter dan bij grotere omvormers. Ook: het verschil neemt doorgaans behoorlijk toe bij lagere procentuele opbrengst.Dat de efficiency van een kleinere omvormer veelal ietsje hoger is in de lagere regionen is soms waar, maar ik wil de discussie niet te ingewikkeld maken. Is de 3% verschil die je aanhoudt realistisch?
Verwijderd
waarom wil je mensen steeds triggeren tot irritatie ?
ik ga weer verder genieten van mijn mooie installatie met komende record opbrengst vind je het goed ?
dank je.
karelprior heeft geen piek verliezen, want hij koos een goede setup met omvormer, en geniet zoals ik van 1850 zonuren tov 1500 in midden nederland, dus 350 uur meer zon en pieken, en die pakt ie ook allemaal
door de eeuwige zeewind is het stc vermogen ook eerder bereikt, en is de jaartemperatuur van de cellen zeker 15c lager dan elders.
zo bereik je 1100kWh/kWp
wat betekend als je alles pakt, dat je na 5 jaar 1 heel zonjaar kado krijgt, tov midden of oost nederland.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 21:14 ]
Dat was inderdaad ook de reden dat ik riep om de 3000 te nemen, een passende omvormer met eventueel ruimte voor een paneeltje meer, beide gevallen hier beschreven komt veel voor als men het al heeft.Barrycade schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:58:
Mede omdat er hier al verschillende tweakers zijn geweest die wel die onderdimensionering hebben genomen (wellicht mede op het advies hier) en nu na de eerste bevindingen van het voorjaar met aftoppen van hun parabolen toch een grotere omvormer nemen/ willen.
[ Voor 143% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:58 ]
Het is m.i. terecht vraagtekens te zetten bij de resultaten van het al gedane onderzoek.
Ik zit niet op de ene of de andere positie, maar zoals ik al heb aangegeven: goed onderzoek met vergelijkbare waarnemingen ontbreekt nog. Het is best mogelijk dat lezers toevallig al een geschikte onderzoeksopstelling hebben staan en (onbewust) al over alle benodigde meetgegevens beschikken.
Nogmaals de gezochte opstelling:
- 2 dezelfde omvormers
- dezelfde type panelen
- zelfde locatie, richting en hoek
- 1 x 100% gedimensioneerde omvormer
- 1 x ondergedimensioneerde omvormer (minstens 10%), met meer panelen
Nu zeker ook door een nieuwe offerte waarmee ik voor dezelfde prijs van 12x Yingli Panda 265Wpiek met SB2500TLST nu 12x Yingli Panda 270Wpiek met SB3000TLST aangeboden krijg is de keuze eenvoudig geworden. Het ziet er naar uit dat het 12 paneeltjes 270Wpiek met een 3Kw inverter word.
Nu nog een meerprijsje opvragen voor een WebConnect module zodat ik de hele dag op m'n telefoon de opbrengst in de gaten kan houden :-p
Nog even een technische vraag, is de hele configuratie op de SB3000TLST-21 middels bluetooth uit te voeren? Ik wil de inverter tegen de buitengevel op een meter of 6 hoogte plaatsen. Om eventueel settings aan te passen zou het fijn zijn dat ik niet perse fysiek bij het apparaat hoef te zijn.
Jawel, op mijn 6x Shell (624 Wp) op de Soladin 600. Die ligt in hetzelfde vlak als de 1880 Wp op de 2100TL die dus geen aftopping kent. Langjarige gegegevens beschikbaar op SE, en 10/5-minutenmetingen van beide setups heb ik naar gemaild naar Dre.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:07:
karelprior heeft geen piek verliezen, want hij koos een goede setup met omvormer, en geniet zoals ik van 1850 zonuren tov 1500 in midden nederland, dus 350 uur meer zon en pieken, en die pakt ie ook allemaal
door de eeuwige zeewind is het stc vermogen ook eerder bereikt, en is de jaartemperatuur van de cellen zeker 15c lager dan elders.
zo bereik je 1100kWh/kWp
wat betekend als je alles pakt, dat je na 5 jaar 1 heel zonjaar kado krijgt, tov midden of oost nederland.
Aftopping irriteert me mateloos. Daarom geen spijt van de onderdimensionering van set 2010 noch de 2013 set op de blokhut.
Blijft een gevoelskwestie, met dit klimaat krijg je toch nooit een sluitende businesscase tot achter de komma. Laat ieder doen wat ie goed vind en kan betalen en nukes/kolenstook voor zichzelf overbodig maken!
Webconnect staat te koop op marktplaats voor 175 euros...abroeders schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:30:
Allemaal bedankt voor de reacties en de interessante discussie omtrent mijn 2500TLST / 3000TLST inverter. Door de reacties was ik al van plan om voor 100 euro meerprijs een 3Kw inverter te nemen, ook al zou dat misschien niet economisch te verantwoorden zijn. Ik zou persoonlijk, als tweaker, altijd balen als ik de toppen kwijt zou zijn in mijn grafiekjes en moest gissen hoeveel energie mijn invertertje niet in staat was te verwerken.
Nu zeker ook door een nieuwe offerte waarmee ik voor dezelfde prijs van 12x Yingli Panda 265Wpiek met SB2500TLST nu 12x Yingli Panda 270Wpiek met SB3000TLST aangeboden krijg is de keuze eenvoudig geworden. Het ziet er naar uit dat het 12 paneeltjes 270Wpiek met een 3Kw inverter word.
Nu nog een meerprijsje opvragen voor een WebConnect module zodat ik de hele dag op m'n telefoon de opbrengst in de gaten kan houden :-p
Nog even een technische vraag, is de hele configuratie op de SB3000TLST-21 middels bluetooth uit te voeren? Ik wil de inverter tegen de buitengevel op een meter of 6 hoogte plaatsen. Om eventueel settings aan te passen zou het fijn zijn dat ik niet perse fysiek bij het apparaat hoef te zijn.
Blue tooth zit volgens mij standaard op de TL21 serie
Even een zijweg:ericplan schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:34:
[...]
Is er behoefte aan een "plaatsing"- en een "reken" topic?
Wise enough to play the fool
Verwijderd
jep...teacher schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:04:
[...]
Even een zijweg:
Is er behoefte aan een "plaatsing"- en een "reken" topic?
Ik ben bezig met de aanschaf van een systeem en alhoewel ik veel zinnige informatie in de 25.000 post in deze draadjes vind denk ik dat een splitsing wel zinvol is.
Dan kan ik en anderen bv sneller de juiste info vinden zonder dat ik me door discussies hoef heen te navigeren die niet echt belangrijk zijn op dat ogenblik.
Eh, nee. De tegels liggen los op elkaar, dus 1 paneel zit aan 6 tegels vast. Zou dat niet voldoende zijn?
Webconnect staat bij diverse dealers voor 140-150 euro's op de prijslijst. Bedoel je misschien een Sunny Webbox voor 175 euros?Webconnect staat te koop op marktplaats voor 175 euros...
Blue tooth zit volgens mij standaard op de TL21 serie
Dat Bluetooth standaard op de TL-21 zit wist ik, maar zijn alle parameters te configureren en eventueel firmware te updaten dmv bluetooth of moet je voor (bepaalde) instellingen fysiek bij het apparaat zijn? Dit ivm plaatsen op 6 meter hoogte.
Ik ga een oost-west opstelling maken met 24 x 235 wp dus 5640 wp.
De omvormer is een SMA SB 3800, die ik voor een spotprijs heb gekocht.
De omvormer is de basis van het systeem, wat ik niet uitgeef hoef ik niet terug te verdienen.
De panelen kosten me € 0,60 per wp.(Renesola)
Totale kostprijs is € 0,71 per wp incl. alle materialen en subsidie, plaatsen doe ik zelf.
De opstelling is zeer ruim ondergedimensioneert en waarschijnlijk niet de meest ideale, maar als ik kijk naar de jaaropbrengst in Sunnydesign voor deze opstelling is dit voldoende voor het volledig afdekken van ons verbruik.
Als ik een zuid opstelling zou maken haal ik dat op dit moment niet, als ik kijk naar budget en prijs / prestatie verhouding.
Ook de opstelling bepaald het aantal panelen, in de oost-west opstelling moet ik rekenen met telkens 2 of 4 panelen voor de platdakbeugels.
Nu hou ik nog plaats over voor eventuele uitbreiding en/of wijziging van de opstelling, om over een jaar of 2 volledig energieneutraal te worden.
Keuzes maken dus.
[ Voor 4% gewijzigd door Limojo op 20-05-2013 23:35 ]
Dit topic is gesloten.
![]()