Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Joepla schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 13:01:
[...]

Ik geloof er ook niet in, maar het is wel het makkelijkst voor een leverancier om te zeggen en kwaad kan het ook niet.

Mijn ervaring is dat een dip (naar 0 W), het gevolg is van een te hoge netspanning (door lange voedingskabel icm hoog vermogen) of een sync probleem, bv. een grote verbruiker die inschakelt waardoor de inverter denkt niet meer in sync te zijn.

Maar gezien de tijdsduur van de dip (meerdere minuten), gok ik op een temperatuurprobleem. Is dat uit te lezen in jouw inverter?
Donderdag 2 mei als alles goed gaat wordt mijn omvormer vervangen, ben benieuwd...

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 10:28
Je jaarverbruik en gemiddelde maandverbruik komen niet overeen.
Jaarverbruik van 2000 kWh à 0,215 is €430 per jaar en dus 36 per maand.
Verder kun je gerust rekenen met 900kWh/kWp per jaar.

Als ik je maandverbruik extrapoleer kom ik op 1750-1800 kWh per jaar. En heb je aan 2000 Wattpiek aan zonnepanelen ruim voldoende.

De eerste beste webshop bied mij dat aan voor €3200 exclusief montage. (€1,60 per Wp)
1750 kWh à €0,215 is €376 vermeden stroominkoop
Terugverdientijd van 8,5 jaar.
En dat is redelijk conservatief gerekend.
Als je bij een goede installateur een offerte opvraagt doet hij het bijna voor die prijs inclusief montage denk ik. (€1,60 per Wp inclusief montage is echt niet heel extreem laag ofzo...)

[ Voor 41% gewijzigd door NovapaX op 23-04-2013 15:22 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:49

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je < 500 kWH gebruikt, kreeg je toch ook een bepaald belastingbedrag terug? Dat scheelt in de terugverdientijd!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
thunder7 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:16:
Als je < 500 kWH gebruikt, kreeg je toch ook een bepaald belastingbedrag terug? Dat scheelt in de terugverdientijd!
Klok... Klepel ;)
Dat is met gas. Dan wordt je vastrecht minder.... (Als je eerst honderd keer belt en brieven stuurt)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42

Nakebod

Nope.

NovapaX schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:13:
Je jaarverbruik en gemiddelde maandverbruik komen niet overeen.
Jaarverbruik van 2000 kWh à 0,215 is €430 per jaar en dus 36 per maand.
Verder kun je gerust rekenen met 900kWh/kWp per jaar.

Als ik je maandverbruik extrapoleer kom ik op 1750-1800 kWh per jaar. En heb je aan 2000 Wattpiek aan zonnepanelen ruim voldoende.
Ik woon er pas 1.5 jaar, dus heb geen meerjaren verbruik. De Youless heb ik nu net een half jaartje hangen :P
Die 1800 kWh klopt aardig, als ik de meterstand van 12-12-12 en 12-12-11 vergelijk, heb ik 1898 kWh verbruikt.
En toen had ik nog geen wasdroger, dus vandaar dat ik even ruim van 2000 kWh ben uitgegaan.

En 8.5 jaar klinkt dan een stukje leuker dan mijn berekening, vooral als dat inderdaad inclusief montage kan. Ik denk dat ik maar eens ga kijken wat de VvE zegt over zonnepanelen op het dak, en indien dat positief is eens wat verder in de materie duik.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nakebod schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:02:
..... zou ik tussen de 3000 en 3250 euro kwijt zijn, inclusief omvormer en montagepakket, exclusief montage zelf. Ook nog exclusief subsidie.

Met een electraverbruik van 30 euro per maand, zou dit op jaarbasis 360 euro zijn.
Zijn er nog (grote) dingen die ik zo over het hoofd zie in deze globale berekening?
Bij een rentepercentage van 2% (wat al erg hoog is tegenwoordig) krijg je voor die € 3250 zeg maar € 65,- per jaar aan renteinkomsten.
Zet dat eens af tegen die € 360 die je per jaar bespaard.
Je ziet inderdaad wat over het hoofd :Y

en dat naast de donker groene stroom die je gaat opwekken :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Neemt iemand ook wel eens afschrijving mee in de tvt berekening?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
hansdegit schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:31:
bij de tvt gaan de meeste uit van wat is het moment dat je de hele set terug hebt verdient.
Als je met afschrijving zou werken moet je kijken naar bv een termijn van 10 jaar, restwaarde meenemen.
Wat is dan de afschrijving per jaar en wat zijn de opbrengsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De reden van mijn opmerking was dat er hier altijd wordt geschermd met rendement van de spaarrekening vs PV opbrengst. Maar aan het eind van 6-7 jaar sparen heb je je 1,5% per jaar + je inleg - inflatie nog. Bij een PV installatie ben je je inleg "kwijt".

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:52:
De reden van mijn opmerking was dat er hier altijd wordt geschermd met rendement van de spaarrekening vs PV opbrengst. Maar aan het eind van 6-7 jaar sparen heb je je 1,5% per jaar + je inleg - inflatie nog. Bij een PV installatie ben je je inleg "kwijt".
Vanwege de lage rente en inflatie is er vrijwel geen rendement bij sparen. Om zonnepanelen echt te vergelijken met sparen zou je uit moeten gaan van de volledige levensduur (25+ jaar). Daarnaast is spaargeld altijd beschikbaar is, dus je moet het eigenlijk vergelijken met spaardeposito voor 10-25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Als je een berekening maakt over 10 jaar met afschrijving, geen rest waarde, gemiste/betaalde rente tegen de vermeden uitgaven (energie prijs stijging 0%) dan kom ik al snel rond de 10% per jaar uit. Daar kan je een mooi xletje voor maken...
En dan doen ze het hopelijk nog 20 jaar, alleen nog 1 of 2 maal een nieuwe omvormer....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 20:33
In mijn TVT calculator, neem ik wel de afschrijving op de inverter mee. Ik kom dan op een TVT van 10.2 jaar, wat ik toch vrij lang vind. Wel met een rendement van bijna 12% gedurende 25 jaar en dat is weer niet slecht.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Om het eerlijk te vergelijken zou je inderdaad uit moeten gaan van een deposito als alternatief.
Voor 10 jaar zit je dan op 3,5%.
Maargoed, dan zou je de inflatie van gemiddeld. > 2,5% ook mee moeten rekenen.

Uiteindelijk is het allemaal lood om oud ijzer. 'Domme' argumenten om voor de kritische mensch inzichtelijk te maken dat zonnestroom werkt.
Iedereen die van die dingen op het dak heeft liggen en zijn meter een keer terug zag vliegen weet plots niet eens meer dat hij spaargeld had of wat terugverdientijd betekend.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 09:26
Wat is tegenwoordig de prijs per wp, ex montage?
En hoe zijn de Eging panelen?
Ik heb een aanbieding gehad van 10x Eging poly 240 met een SMA SB2100TL voor €3480,-- (€1,45/wp),
of 12x Eging met een Omniksol 3.0 met wifi voor €3855,-- (€1.33/wp)
Google is niet scheutig met informatie over Eging, ja, dat fabrikant en leveranciers ze goed vinden, maar dat kan ik zelf ook zel bedenken...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:19
Ik heb een vraagje over micro converters.

Ben nu ook bezig met offertes voor panelen op mijn dak.
Nu heeft een partij een voorstel gemaakt met daarin microconverters.

Blijkbaar hebben deze dus voordeel als je veel schaduw hebt, maar dat valt bij mij opzich mee.
De partij gaf ook aan dat je een hoger rendement haalt met mirco converters en dat ze langer mee gaan dan een normale omvormer. (zij zeiden 20 jaar en meer).

Nu is het prijs verschil ook natuurlijk ook flink.
Het verschil in rendement tussen een normale omvormer en de micro converters schatten zij op +/- 250Kwh.
De meer prijs is +/- 2400,- (inc. btw).

Dus is de meerprijs het waard of niet, aangezien een standaard omvormer (blijkbaar) +/- 12 jaar mee gaat (wat ik heb gelezen) en het je dus dan scheelt een nieuwe omvormer toe hoeven aanschaffen.

Of is het een niet al te goed advies... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 17:08:
In mijn TVT calculator, neem ik wel de afschrijving op de inverter mee. Ik kom dan op een TVT van 10.2 jaar, wat ik toch vrij lang vind. Wel met een rendement van bijna 12% gedurende 25 jaar en dat is weer niet slecht.
Mooie spreadsheet. :)

Hou je in deze spreadsheet rekening met de premie ("korting") op energie die je krijgt?

Vermogenrendementsheffing lijkt op het maximum gebaseerd, maar het zal altijd minder zijn. Misschien kun je er een box 3 vermogensvraag in verwerken.

De energiesystemen zijn al zodanig veranderd (door zonne- en windenergie uit Duitsland) dat prijsstijgingsgemiddelden over voorgaande jaren niet meer van toepassing zijn. Daarom ga ik uit van een nullijn. Inflatie heb ik ook verlaagd naar 2%.

Na aanpassing van nog een aantal waarden kom ik uit op 10.8 jaar en een rendement van 10.1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11:39
@stimpyrulez
ik geloof er allemaal geen bal van. (maar als de toekomst mij in het ongelijk stelt dan sta ik daar ook niet van te kijken)

ik heb zelf liever de omvormer binnen, dan buiten in weer en wind.
het blijft elektronika en dat heb ik liever droog en vorstvrij. (in iedergeval zoveel mogelijk, de pv zelf hangt buiten natuurlijk)

het is verder technisch onmogelijk om meer uit een paneel te halen met een micro als met een string omvormer. (mits alles goed is gedimensioneerd natuurlijk)

het helpt natuurlijk wel als je veel last hebt van schaduw, maar dan vraag ik me altijd af of je wel pv zou moeten leggen.

edit: en als je veel kleine vlakjes hebt waar door je geen fatsoenlijke string kunt maken is het ook een leuke oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 23-04-2013 17:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 17:48:
[...]

Mooie spreadsheet. :)

Hou je in deze spreadsheet rekening met de premie ("korting") op energie die je krijgt?

Vermogenrendementsheffing lijkt op het maximum gebaseerd, maar het zal altijd minder zijn. Misschien kun je er een box 3 vermogensvraag in verwerken.

De energiesystemen zijn al zodanig veranderd (door zonne/windenergie uit Duitsland) dat prijsstijgingsgemiddelden over voorgaande jaren niet meer van toepassing zijn. Daarom ga ik uit van een nullijn. Inflatie heb ik ook verlaagd naar 2%.

Na aanpassing van nog een aantal waarden kom ik uit op 10.8 jaar en een rendement van 10.1%.
Bedankt voor de terugkoppeling. Een paar vragen/opmerkingen:

1. wat bedoel je met "premie"?
2. In het recente verleden werd vaak met 7% prijstijging gerekend. Recentelijk ben ik een aantal keren 4% tegengekomen. Uiteraard kan iedereen zijn eigen schatting er in kwijt.
3. t.a.v. de VRH: ik kan er een vraag in verwerken die laat zien of er van VRH sprake is. Aan de andere kant: stel dat je vermogen de helft bedraagt van het heffingsvrije bedrag, dan kun je gewoon 0.6% invullen. Is dat niet voldoende flexibiliteit?

Ook met jouw schattingen een fraai rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42

Nakebod

Nope.

(Be)rekenen is nooit mijn hobby geweest :P Logisch denken soms ook niet, dus schop mij vooral als ik fouten maak ;)

Maar als ik uitga van het volgende principe: Ik koop inclusief montage etc voor 3600 euro aan zonnepanelen, en hiermee kan ik 360 euro op jaarbasis besparen. Dan neem ik voor mezelf een afschrijftermijn van 10 jaar. Na 10 jaar heb ik dan 3600 euro "bespaard". Dus sta je feitelijk weer op 0 tov electra direct bij de stroomleverancier afnemen.
Ieder jaar erna geef ik geen 360 euro uit aan electra, en is dan mijn winst.

Stel na het 11e jaar alle panelen en omvormer in één keer allemaal kapot. Zwaar balen natuurlijk, maar dat terzijde. In die 11 jaar dat ze er wel hebben gewerkt heb je 3960 euro bespaard. Wat dus slechts 360 euro meer is dan de initiële uitgave.
Gaat alles na 20 jaar kapot, heb ik 7200 euro bespaard, en netto 3600 euro meer dan de initiële uitgave.

Dus feitelijk zeg ik: Ieder jaar dat het systeem meegaat nadat de initiële kosten eruit zijn, is mooi meegenomen. :P
Uiteraard is dit allemaal veel simpeler gedacht dan het in werkelijkheid is. Energieprijs die daalt bijvoorbeeld. Of minder opbrengst per paneel na x aantal jaar.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Energieprijs die daalt bijvoorbeeld.
Je grootste gevaar is eerder dat het belastingtarief daalt, want dat is 2/3e van je besparing ;)

Maar je sommetje klopt, alleen vergeet je wel rente mee te nemen - je had nl ook die 3600 euro weg kunnen zetten tegen 3.5% op een 10-jaars spaardeposito, en zo 126 euro per jaar aan rente kunnen vangen. Dus financieel gezien ben je pas iets later uit de kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 23-04-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:28
Vandaag ook een set gepaatst op het dak. 7x 250W panelen met een Omnik 2k. Het was toch meer werk dan ik had gedacht aangezien elke dakpan heel moeilijk te verplaatsen was. Maar alles ligt en werkte direct.

Toen de zon er was ging de omvormer direct naar de 1850W maar daarna was de zon weer weg. Vanaf 16.00 nu toch nog 2,7kWh mee kunnen pakken.

Weet iemand of je recht hebt op subsidie op je 2e set zonnepanelen? ik zit te denken om nog een paar extra panelen op een ander dak te leggen. Subsidie voor de 1e set is al wel goedgekeurd.

[ Voor 23% gewijzigd door Headshot_NL op 23-04-2013 18:50 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Ik verwacht voorlopig geen energie belasting verlaging tov 2012 is het al weer 3,2% gestegen.
Energiebelasting, OZB, Motorrijtuigen belasting, BTW,
Afvalstoffen. Deze belastingen gaan ook niet omlaag of worden afgeschaft.
Het blijft een mooie melkkoe de energiebelasting die de consumenten betalen.
En veelvoud van wat de grote energie verslindende bedrijven betalen

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
Headshot_NL schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 18:40:

Weet iemand of je recht hebt op subsidie op je 2e set zonnepanelen? ik zit te denken om nog een paar extra panelen op een ander dak te leggen. Subsidie voor de 1e set is al wel goedgekeurd.
Tot maximaal 650,- kun je staffelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Voois schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:21:
[...]

Tot maximaal 650,- kun je staffelen..
Echt niet!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
1. wat bedoel je met "premie"?
Heffingskorting energie. Het is meer een premie dan een korting. Het hoort bij de salderingsprijs (in de spreadsheet staat "startprijs". [Edit: deze opmerking zorgt voor verwarring, daarom verwijderd]
In het recente verleden werd vaak met 7% prijstijging gerekend. Recentelijk ben ik een aantal keren 4% tegengekomen. Uiteraard kan iedereen zijn eigen schatting er in kwijt.
Die 7% is een oud getal dat veelvuldig wordt geëxtrapoleerd terwijl de werkelijkheid is dat prijzen de laatste jaren nauwelijks gestegen zijn. Dat komt weer door permanente wijzigingen in de energiemarkt. Wat ook belangrijke rol speelt is de stijging van de energieheffing, zonder een stijging daarvan zouden de consumentenenergieprijzen zelfs zijn gezakt.
t.a.v. de VRH: ik kan er een vraag in verwerken die laat zien of er van VRH sprake is. Aan de andere kant: stel dat je vermogen de helft bedraagt van het heffingsvrije bedrag, dan kun je gewoon 0.6% invullen. Is dat niet voldoende flexibiliteit?
Ik laat het rekenwerk graag over aan de computer. Eerst vermogensgrens vaststellen (alleenstaande versus partners). Zou met een drop down list kunnen. Dan berekening maken op het bedrag dat over de grens heen gaat.
Ook met jouw schattingen een fraai rendement.
Zelf ga ik uit van een tvt van 7,5 jaar gebasserd op kostprijs, zonder uitgebreide berekening, simpelweg gebaseerd op de toestand nu. Een rendementsberekening heeft niet zoveel zin over zo'n lange periode, er zijn teveel onduidelijke variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Stoofie

Eging heeft een lage inkoopprijs, vandaar de "populariteit". Een Eging EGM-185 mono staat op nummer 75 van de Photon 2012 test, van de 151.

Ik zou kijken naar een ET Solar ET P660240 (6e plaats Photon 2012) of een Yingli YL240P-29b (5e plaats Photon 2012).

De Yingli Panda's (YL2xxC-30b) worden pas sinds december 2012 door Photon getest, maar de indicatie is dat ze beter scoren dan de YL240P-29b. Goede panelen doen het doorgaans beter bij zwak licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, gaat je niet lukken. Heb ik ook geprobeerd maar er wordt maar 1 keer toegewezen en na betaling worden uitbreidingen later niet toegekend.

Zie hier :

6. Ik heb een aanvraag voor de subsidieregeling zonnepanelen bij Agentschap NL lopen. Ik heb nog geen beschikkingsbrief (goedkeuringsbrief) van Agentschap NL ontvangen en ook nog geen subsidiegeld op mijn bankrekening gekregen. Ik wil een grotere zonnepaneelinstallatie plaatsen dan in de aanvraag aangegeven, en daarmee ook meer subsidie ontvangen (tot een maximum van 650 euro). Kan dat?
Ja. Zolang Agentschap NL nog geen besluit (beschikking) heeft genomen over uw aanvraag, kunt u uw aanvraag wijzigen. U kunt uw wijzigingsverzoek sturen naar pvi@agentschapnl.nl. Agentschap NL neemt uw wijzigingsverzoek in behandeling en neemt het mee in de besluitvorming.

13. Ik heb al subsidie voor mijn zonnepaneelinstallatie aangevraagd. Die aanvraag is goedgekeurd en het subsidiegeld heb ik al ontvangen. De zonnepanelen zijn al geplaatst of worden binnenkort geplaatst. Nu wil ik mijn zonnepaneelinstallatie uitbreiden, en hiervoor weer subsidie aanvragen tot het maximale bedrag van 650 euro. Kan dat?
Nee. Als u in 2012 of 2013 al een subsidieverlening voor de regeling zonnepanelen voor particulieren heeft ontvangen van Agentschap NL, komt u niet (opnieuw) voor subsidie in aanmerking voor de uitbreiding van uw installatie. Dit kan ook niet om de subsidie te maximeren tot 650 euro, ongeacht de nieuwe publicatie van budget voor 2013.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nee, je mag maar 1 aanvraag doen per adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik ga de set gewoon bestellen en de subsidie aanvragen, mocht het niet meer mogelijk zijn dan krijg ik dat wel te horen.

achteraf gelijk mee moeten bestellen...

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zonnebaas schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 18:51:
Ik verwacht voorlopig geen energie belasting verlaging tov 2012 is het al weer 3,2% gestegen.
Energiebelasting, OZB, Motorrijtuigen belasting, BTW,
Afvalstoffen. Deze belastingen gaan ook niet omlaag of worden afgeschaft.
Het blijft een mooie melkkoe de energiebelasting die de consumenten betalen.
En veelvoud van wat de grote energie verslindende bedrijven betalen
En wat denk je dat die bedrijven doen als ze meer moeten betalen? Doen ze dat uit eigen zak, of zullen ze de prijs van hun producten verhogen?

maw: als consument ben je linksom of rechtsom altijd de lul. Pardon my French.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
maar 1 aanvraag doen per adres.

idd je hebt gelijk :) Heb zelf toevallig 2 huisnummers (1 huis) ter beschikking dus dan zou het wel kunnen...

[ Voor 22% gewijzigd door Voois op 23-04-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zelfs achteraf vergroten kan het niet. Aanvraag goedgekeurd maar de centen blijven uit.
En niet alleen ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:11:
[...]

Ik ga er vanuit dat het spul na dag 1 volledig afgeschreven is. Restwaarde 0. Wellicht wat pessimistisch, maar heeft mij alsnog overtuigt PV te nemen ;)

[...]

Maak daar maar 3,50% spaarrente van (10 jaar deposito)
Hoezo inleg "kwijt"..?
Na 6-7 jaar heb je je inleg weer terug...
Spaar elk jaar het bedrag dat je uitspaart op je energierekening en voila...
Daar is het weer...
Ieder volgend jaar is pure winst,,,

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 130% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:35:
[...]

Heffingskorting energie. Het is meer een premie dan een korting. Het hoort bij de salderingsprijs (in de spreadsheet staat "startprijs".
Ik heb een en ander nagekeken en de consensus lijkt te zijn dat de heffingskorting niet relevant is bij teruglevering: "Als u zelf energie opwekt, dan heeft dit geen invloed op de heffingskorting die u als huishouden ontvangt."

Een uitgebreid verhaal staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:24
Dre schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 20:26:
[...]

Ik snap niet waar je "kwijt" vandaan haalt? Het enige wat ik zeg dat ik er vanuit ga dat de PV spullen geen restwaarde meer hebben. Net als dat een auto na de eerste kilometer € 3.000 afgeschreven is en na 15 jaar op de schroothoop terecht komt.

Voor de Eneco all-in (€ 2,78/ Wp) een tvt plaatje (zonder defecte onderdelen/ zonder omvormer vervangen):
[afbeelding]
Niet helemaal eerlijk, want de uit eigen zak betaalde subsidie gaat er nog vanaf. Maar blijft ontiegelijk duur en schrikt daardoor mensen af van PV.

[Edit]
Ik heb nog even berekend wat de terugverdientijd is met zonzeker + subsidie + monitoring van Eneco: 22 jaar. Goeie reclame voor PV dit :X
0% restwaarde is nauwelijks realistisch. Als jij na 10 jaar je huis verkoopt kun jij aan de hand van een hele lage energierekening aantonen dat die panelen een meerwaarde hebben. Ze zullen dus altijd een restwaarde houden.

Je Eneco all-in voorbeeld is ook beetje misleidend. 2,78 per wp is wel heel erg duur, het kan bijna voor de helft (of het dubbele aantal wp voor dezelfde prijs, is dubbele opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:09:
[...]

Ik heb een en ander nagekeken en de consensus lijkt te zijn dat de heffingskorting niet relevant is bij teruglevering: "Als u zelf energie opwekt, dan heeft dit geen invloed op de heffingskorting die u als huishouden ontvangt."

Een uitgebreid verhaal staat hier.
Het klopt dat je het met en zonder zonnepalen krijgt en tegen elkaar zou kunnen wegstrepen. Maar het heeft wel effect op de rekening die je ontvangt. Het kan theoretisch zo zijn dat je de premie/heffingskorting netto ontvangt in plaats van dat je energiebelasting betaald, bij een laag nettoverbruik. De premie "vreet in" op de vaste posten. Als die vaste posten lager zijn, krijg je dus geld toe. Daarom: het is een gift en geen korting.

Een energieprijs van 23 cent is een versimpeling. Daar komen nog een aantal vaste kosten bij en de "heffingskorting" gaat er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 22:21:
[...]

Het klopt dat je het met en zonder zonnepalen krijgt en tegen elkaar zou kunnen wegstrepen. Maar het heeft wel effect op de rekening die je ontvangt. Het kan theoretisch zo zijn dat je de premie/heffingskorting netto ontvangt in plaats van dat je energiebelasting betaald, bij een laag nettoverbruik. De premie "vreet in" op de vaste posten. Als die vaste posten lager zijn, krijg je dus geld toe. Daarom: het is een gift en geen korting.

Een energieprijs van 23 cent is een versimpeling. Daar komen nog een aantal vaste kosten bij en de "heffingskorting" gaat er van af.
Ik heb op de website van Elektrabel gekeken, mijn huidige leverancier:

Vergoeding voor teruglevering
Voor de stroom die u teruglevert aan het net, krijgt u bij Electrabel onbeperkt het leveringstarief terug. Electrabel kan deze vergoeding verlagen als het aanbod van teruggeleverde stroom stijgt. Een eventuele verlaging geldt dan alleen over de teruggeleverde stroom die hoger is dan uw verbruik en/of hoger is dan 5.000 kWh per jaar. Tot maximaal uw verbruik en tot maximaal 5.000 kWh krijgt u altijd uw leveringstarief volledig vergoed. Dit heet salderen.

U krijgt ook energiebelasting terug voor de stroom die u teruglevert aan het net. Maar u krijgt nooit meer energiebelasting terug dan u heeft betaald.

Mijn interpretatie van deze tekst is dat de heffingskorting bij salderen geen rol speelt. Deel je die conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:40

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Electriciteits tarieven, vast, variabel ,en teruggave energie belasting: Helderder als hier vermeld is het niet uit te leggen.

Met dank aan de webmaster. (die hier nog maar zelden iets post de laatste tijd)

http://www.polderpv.nl/financien9.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 26-04-2013 23:25 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

NovapaX schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:20:
[...]

Klok... Klepel ;)
Dat is met gas. Dan wordt je vastrecht minder.... (Als je eerst honderd keer belt en brieven stuurt)
Klok klepel ?
http://www.rijksoverheid....-op-energiebelasting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:07:
(..)
U krijgt ook energiebelasting terug voor de stroom die u teruglevert aan het net. Maar u krijgt nooit meer energiebelasting terug dan u heeft betaald.

Mijn interpretatie van deze tekst is dat de heffingskorting bij salderen geen rol speelt. Deel je die conclusie?
Je zegt in je stelling iets anders dan de schuingedrukte aanhaling.

Bij een echte heffingskorting zou de schuingedrukte aanhaling kloppen. Ik denk dat het geen korting is maar een toeslag (gift).

Als de aanhaling klopt zijn er consequenties, er zou dan namelijk wel invloed zijn op de tvt berekening, want dan kun je de twee situaties (met en zonder zonnepanelen) niet meer tegen elkaar wegstrepen.

Een gezaghebbende bron zou wel handig zijn (voor welke van de 2 opvattingen maakt niet uit). :)

Voorbeelden van electriciteitsrekeningen: 1 2. Dat is geen gezaghebbende bron, en dit ook niet. Verder zijn er diverse energievergelijkingssites waar je 1 kWh in kunt vullen en vervolgens geld terug krijgt: 1 2 3 4 5. Uitgebreidere berekening: 1

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 24-04-2013 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Waar zie jij dat dat te maken heeft met een grens van 500 kWh?
Dat krijg je sowieso... onafhankelijk van je verbruik.
Raarrr... maar waarrr...
De enige 'grens' van 500 die ik ken is voor het vastrecht van gas bij minder dan 500 m3 jaarverbruik.

Bij elektra is het zo: Hoe minder je verbruikt... hoe harder je genaaid wordt in je vastrecht. (relatief gezien)
Zie ook http://polderpv.nl/financien9.htm

[ Voor 32% gewijzigd door NovapaX op 24-04-2013 09:06 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
mrmrmr schreef op woensdag 24 april 2013 @ 01:29:
[...]

Bij een echte heffingskorting zou de schuingedrukte aanhaling kloppen. Ik denk dat het geen korting is maar een toeslag (gift).

Als de aanhaling klopt zijn er consequenties, er zou dan namelijk wel invloed zijn op de tvt berekening, want dan kun je de twee situaties (met en zonder zonnepanelen) niet meer tegen elkaar wegstrepen.

Een gezaghebbende bron zou wel handig zijn (voor welke van de 2 opvattingen maakt niet uit). :)

Voorbeelden van electriciteitsrekeningen: 1 2. Dat is geen gezaghebbende bron, en dit ook niet. Verder zijn er diverse energievergelijkingssites waar je 1 kWh in kunt vullen en vervolgens geld terug krijgt: 1 2 3 4 5. Uitgebreidere berekening: 1
Gezaghebbende bron: http://www.rijksoverheid....-op-energiebelasting.html
Verrekening belastingvermindering
De belastingvermindering wordt automatisch verrekend met uw energierekening. Betaalt u in een jaar minder energiebelasting dan het bedrag van de belastingvermindering, dan krijgt u toch de volledige belastingvermindering. Dit geldt ook als u groene stroom gebruikt. Wanneer u binnen de verbruiksperiode van een jaar verhuist, ontvangt u de belastingvermindering naar evenredigheid.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Laatst online: 15:00
Chris12 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 11:22:
In de situatie van 9x195Wp + 6x 195Wp ETSolar op een Omnik3.0 zal een Omnik4.0 beter passen qua max vermogen, of is dat totaal zinloos?
Ga ik niet teveel mislopen met de Omnik3.0 of SMA3000TL-21 ?
Vanwege het gebrek aan of niet zo goed werkende schaduw management van de Omnik, zal er een SMA omvormer gaan worden ingezet.

Alleen vroeg ik me af of een SMA3000TL-21 niet te veel af gaat toppen bij de string van 9x195Wp ?
Een SMA3600TL-21 is namelijk maar 50,- meer in prijs.

Of ' verbruikt' de SMA3600 veel meer dan de SMA3000 dat deze keuze niet rendabel is? Of wellicht andere nadelige zaken bij de 3600 tov de 3000 ?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 16:35
Meh. Bericht van SolarNRG dat Yingli de levertijd van 270Wp panelen niet kan garanderen, Yingli geeft juli 2013 aan maar zelfs dat willen ze niet bevestigen. Ze bieden als alternatief 260Wp panelen tegen dezelfde wp-prijs. Maar met 10 (2x5 portrait) panelen kan ik dan beter gewoon voor CS250 S6P gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:34
Chris12 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:08:
[...]

Vanwege het gebrek aan of niet zo goed werkende schaduw management van de Omnik, zal er een SMA omvormer gaan worden ingezet.

Alleen vroeg ik me af of een SMA3000TL-21 niet te veel af gaat toppen bij de string van 9x195Wp ?
Een SMA3600TL-21 is namelijk maar 50,- meer in prijs.

Of ' verbruikt' de SMA3600 veel meer dan de SMA3000 dat deze keuze niet rendabel is? Of wellicht andere nadelige zaken bij de 3600 tov de 3000 ?
leg ze eens naast elkaar in sunnydesign en kijk wat het verschil is.Dacht dat de 3600 dezelfde waardes als de 3000 had.Mocht je ooit nog bij willen plaatsen zit je met de 3600 nog ruim kwa mogelijkheden, de 3000 wordt wat krapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 01:38

Nox

Noxiuz

Ik kreeg net de vraag of ik ook akkoord zou willen gaan met een staca 3000 ipv 3010 ivm backorders.

Betreft een set van 10x 270wp op een optimaal dak aan de kust.

Is het verschil dermate t3 verwaarlozen om voor de 3000 te gaan of is de lagere startspanning noodzakelijk omdat ik iets overdimensioneer

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
NoxiuZ schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:44:
Ik kreeg net de vraag of ik ook akkoord zou willen gaan met een staca 3000 ipv 3010 ivm backorders.

Betreft een set van 10x 270wp op een optimaal dak aan de kust.

Is het verschil dermate t3 verwaarlozen om voor de 3000 te gaan of is de lagere startspanning noodzakelijk omdat ik iets overdimensioneer
De Steca 3000 is volstrekt een ander sausje dan de 3010. Deze is GEEN geschikte vervanging.
minimum start volt is 125 bij de 3010, 350 Volt bij de 3000!, let er dus goed op!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aanbieden mag hier: Vraag en aanbod topic

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 24-04-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:47

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Lardman schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:37:
[...]
De Steca 3000 is volstrekt een ander sausje dan de 3010. Deze is GEEN geschikte vervanging.
minimum start volt is 125 bij de 3010, 350 Volt bij de 3000!, let er dus goed op!
Inderdaad belachelijk dat ze zo'n omvormer als vervanger durven aan te bieden bij een set van 10 stuks 270Wp panelen. Ik zou zo'n leverancier eerlijk gezegd mijden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
SunnySel schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:21:
[...]

leg ze eens naast elkaar in sunnydesign en kijk wat het verschil is.Dacht dat de 3600 dezelfde waardes als de 3000 had.Mocht je ooit nog bij willen plaatsen zit je met de 3600 nog ruim kwa mogelijkheden, de 3000 wordt wat krapper
In SunnyDesign zie ik alleen een verschil bij:
Max DC power (cos q=1) : 3,22 kW voor de SMA3000TL-21 en 3,88 kW voor de SMA3600TL-21
Max AC power : 3,00 kVA voor de SMA3000TL-21 en 3,68 kVAvoor de SMA3600TL-21
Nominal AC power : 3,00 kWvoor de SMA3000TL-21 en 3,68 kW voor de SMA3600TL-21

Dus voor een mogelike toekomstige uitbreiding is de SMA3660TL-21 een betere keuze.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op woensdag 24 april 2013 @ 01:29:
[...]

Volgens mij is er sprake van zuivere saldering. Hieronder de tekst van de Elektrabel website:

Vergoeding voor teruglevering
Voor de stroom die u teruglevert aan het net, krijgt u bij Electrabel onbeperkt het leveringstarief terug. Electrabel kan deze vergoeding verlagen als het aanbod van teruggeleverde stroom stijgt. Een eventuele verlaging geldt dan alleen over de teruggeleverde stroom die hoger is dan uw verbruik en/of hoger is dan 5.000 kWh per jaar. Tot maximaal uw verbruik en tot maximaal 5.000 kWh krijgt u altijd uw leveringstarief volledig vergoed. Dit heet salderen.

Bijvoorbeeld: u levert terug, maar niet meer dan u verbruikt
U heeft 3.500 kWh verbruikt en 2.000 kWh opgewekt.

1. Electrabel stuurt u een jaarafrekening van 3.500 kWh inclusief energiebelasting. Dit bedrag moet u betalen.
2. Electrabel stuurt u een creditnota van 2.000 kWh inclusief energiebelasting. Dit bedrag krijgt u terug.

Bijvoorbeeld: u levert meer terug dan u verbruikt
U heeft 3.500 kWh verbruikt en 4.000 kWh opgewekt.

Electrabel stuurt u een jaarafrekening van 3.500 kWh inclusief energiebelasting. Dit bedrag moet u betalen.
Electrabel stuurt u een creditnota van 3.500 kWh inclusief energiebelasting. Dit bedrag krijgt u terug.
Electrabel stuurt u een creditnota van 500 kWh. Dit is uw vergoeding voor teruglevering. De energiebelasting speelt hierbij geen rol.
Let op: u betaalt wel netwerkkosten en vastrecht!

Ik heb Elektrabel gebeld [een in mijn situatie gezaghebbende bron] en die hebben mij verteld dat mijn aanname dat in het voorbeeld onder #2, de heffingskorting geen enkele rol meer speelt [wel onder #1], correct is. Er is dus sprake van zuivere saldering die geen invloed heeft op het besproken spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@cville

Mijn conclusie uit de beschikbare bronnen is dat de Electrabel tekst "Maar u krijgt nooit meer energiebelasting terug dan u heeft betaald" niet juist is. Je krijgt wel geld terug van de "heffingskorting" die eigenlijk een toeslag is. De heffingskorting speelt altijd een rol op de afrekening.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 24-04-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op woensdag 24 april 2013 @ 16:01:
@cville

Mijn conclusie uit de beschikbare bronnen is dat de Electrabel tekst "Maar u krijgt nooit meer energiebelasting terug dan u heeft betaald" niet juist is. Je krijgt wel geld terug van de "heffingskorting" die eigenlijk een toeslag is. De heffingskorting speelt altijd een rol op de afrekening.
Ja, dat was mij ook opgevallen. Echter de rest van de conclusie is wel in lijn met de vaak voorkomende uitspraak dat er tot 5000kWh/jaar zuiver gesaldeerd mag worden [tot nu toe in ieder geval].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er wordt wel eens een vraag gesteld over een MC4 krimptang. Op aliexpress.com vond ik deze LY-2546B MC4 krimptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

ericplan

5180 Wp PV

mrmrmr schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:08:
Er wordt wel eens een vraag gesteld over een MC4 krimptang. Op aliexpress.com vond ik deze LY-2546B MC4 krimptang.
Tijd voor een heffing op Chinese krimptangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52
Wow. Dat is wel heel veel goedkoper dan de goedkoopste die ik NL tegenkwam (afaik 60-70 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01
vandaag hebben de panelen een leuk grafiekje op de logging van mijn slimme meter achter gelaten.
levering paneel set in achter op garage:
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/garage-terug.jpg
levering paneel set 2 op de woning:
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/woning-terug.jpg

En dan nu grafiek slimme meter:
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/energie-meter.jpg
pieken zijn waterkoker b.v. of ff wolkje ervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 24-04-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 24 april 2013 @ 17:08:
Met een normale krimptang die 10 gauge aankan, lukt het ook prima. Gewoon rustig doen, en je hebt geen speciale tang nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:44
Roamor schreef op woensdag 24 april 2013 @ 20:55:
[...]

Met een normale krimptang die 10 gauge aankan, lukt het ook prima. Gewoon rustig doen, en je hebt geen speciale tang nodig. ;)
Hier ook alles met een normale krimptang gedaan. Zolang je dat met beleid doet en niet domweg dichtknijpt gaat dat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 01:38

Nox

Noxiuz

antonboonstra schreef op woensdag 24 april 2013 @ 13:17:
[...]

Inderdaad belachelijk dat ze zo'n omvormer als vervanger durven aan te bieden bij een set van 10 stuks 270Wp panelen. Ik zou zo'n leverancier eerlijk gezegd mijden.
Het is een vrij grote leverancier maar het was iemand van de afdeling planning die het opmerkte - verbaasde me wel dat hij er naar vroeg, maarja. Stond nog in de backorder en kon de 3000 wel gewoon uit voorraad leveren. De 3010 was geen omvormer die ze veel verkochten.

Nu duurt het dus 2 weken :( Neem aan dat de panelen wel gewoon het dak op kunnen en de kabels getrokken kunnen worden? Niet dat de panelen zonder omvormer kapot gaan ofzo? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 24-04-2013 23:12 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 09:07
NoxiuZ schreef op woensdag 24 april 2013 @ 23:12:
[...]

Het is een vrij grote leverancier maar het was iemand van de afdeling planning die het opmerkte - verbaasde me wel dat hij er naar vroeg, maarja. Stond nog in de backorder en kon de 3000 wel gewoon uit voorraad leveren. De 3010 was geen omvormer die ze veel verkochten.

Nu duurt het dus 2 weken :( Neem aan dat de panelen wel gewoon het dak op kunnen en de kabels getrokken kunnen worden? Niet dat de panelen zonder omvormer kapot gaan ofzo? :P
Nee hoor panelen gaan niet stuk zonder afname. Wel oppassen met de kabels, hier staat wel een beetje prik op. Plaatsen van de omvormer kost niet veel tijd, de panelen en bekabeling slurpen de meeste tijd op...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mijn zus en zwager hadden al heeeeeeel lang een paar Shell paneeltjes op hun dak staan. Gisteren heeft Guus (zonnestroom.eu) de klus afgemaakt en dit is het resultaat:
5 paneeltjes op 210 graden ZZW en 13 panelen op 120 graden OZO
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/judith_peterSB4000.jpg

18x Yingli Panda 270 op een SMA SB4000. Kop van Noord-Holland, dus dat gaat knallen. Nu nog even WebConnect aan de gang krijgen, kan niet moeilijk zijn, toch?

edit: ben benieuwd of de omvormer gaat aftoppen.

[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 25-04-2013 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Gistermiddag heb ik even gekeken naar de meter, deze draait met zon terug. Maar ik kan niet zien of de tellers ook echt terug draaien. Het gaat om een Iskra E72FD (1996). Dit type bestaat ook met terugdraaiblokkering maar deze heb ik niet, de schijf draait terug en het terugloopbeveiliging tekentje staat er niet op. Maar bestaat deze meter ook met beveiliging tegen het terugdraaien van de tellers?
Op internet vind ik niet niet specifieke informatie hier over en misschien heeft iemand van jullie deze meter of weet of dit mogelijk is.

Het zou een beetje zonde zijn om deze energie gratis weg te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 10:24

HeroS

SmartHome Nerd

@Headshot_NL

Heb geen idee maar ik heb het getest door even 2 uur al me stroom eraf te gooien op een zonnedag en een foto te maken van de meter.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij de plaatsing van onze PV in nov 2010 heb ik 4 dagen moeten wachten totdat de tellers terugdraaiden.

Zweten, man!

Alles uitschakelen is een optie.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ok, binnenkort maar eens testen door een foto te maken.

Hoe kan het dan dat je dagen moest wachten? Is dat omdat de meter eerst jaren lang alleen vooruitgegaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Headshot_NL schreef op donderdag 25 april 2013 @ 10:21:
Ok, binnenkort maar eens testen door een foto te maken.

Hoe kan het dan dat je dagen moest wachten? Is dat omdat de meter eerst jaren lang alleen vooruitgegaan is?
In november is de opbrengst natuurlijk niet zo hoog. Daarnaast heb je een eigen verbruik. de meter verrekent dit met elkaar.

Als het verschil tussen oplevering en verbruik klein is, zeg eens bijna +1 kWh of -1 kWh, dan blijft de tellerstand hetzelfde.
Dat was waarschijnlijk aan de hand.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelkast vriezer kan best een uurtje zonder stroom
dus idd even voor een uurtje overige groepen uit en je weet het
doe dit niet als je toevallig een wasje aan het draaien bent ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Hmm, bezig met de aankoop van een nieuw huis, 1 schuin dak op 105 graden (dakhelling weet ik niet, niet bijster groot iig, graad of 30 denk ik).

Nu staat er ook een dakkapel op dit dak waar ik wellicht een set op 180 kan zetten (zuid dus), wat is nou wijsheid.... Mooie set op 105 hangen of een set op 180 zetten (maar dan kleiner, op die dakkapel kan ik ws hooguit 6 panelen kwijt). Met het verwachtte verbruik van rond de 3500~4000kWh zou een opbrengst in die regionen ook wel zo fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 17:57

databeestje

Von PrutsHausen

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:47:
Hmm, bezig met de aankoop van een nieuw huis, 1 schuin dak op 105 graden (dakhelling weet ik niet, niet bijster groot iig, graad of 30 denk ik).

Nu staat er ook een dakkapel op dit dak waar ik wellicht een set op 180 kan zetten (zuid dus), wat is nou wijsheid.... Mooie set op 105 hangen of een set op 180 zetten (maar dan kleiner, op die dakkapel kan ik ws hooguit 6 panelen kwijt). Met het verwachtte verbruik van rond de 3500~4000kWh zou een opbrengst in die regionen ook wel zo fijn zijn...
Beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Hmm, als de WAF daarmee akkoord gaat altijd een optie, maar dan moet je of met optimizers of een inverter met 2 trackers hebben natuurlijk. Daarnaast zal de dakkapel ook wellicht schaduw gaan werpen op de panelen op het schuine dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreffende die terugdraaiende meter, vrijdag wordt hier PV geinstalleerd, en zaterdag gaan we direct voor een week op meivakantie. Ben heel benieuwd naar de meterstand bij terugkomst :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@NioXX,
Kan je gelijk je sluip verbruik zien, dus het verbruik als er niemand thuis is.
wel even de meterstand opnemen voor je weg gaat.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvPower schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:41:
@NioXX,
Kan je gelijk je sluip verbruik zien, dus het verbruik als er niemand thuis is.
wel even de meterstand opnemen voor je weg gaat.
Ik ga wel een poging doen het sluipverbruik zo klein mogelijk te maken. Zo gaat de close-in-boiler van het net, en de modem, printer, wifi, laptop, babyfones... enz... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 23:16
Bij mij blijft de modem absoluut aan tijdens m'n vakantie. 'k Wil op vakantie wel weten hoeveel er opgebracht wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01
Cranberry schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:07:
Bij mij blijft de modem absoluut aan tijdens m'n vakantie. 'k Wil op vakantie wel weten hoeveel er opgebracht wordt ;)
m2, maar bij mij een modem/ eigen pfsense firewall /giga switch/ eop adapters alleen logging kost al een 300kw per jaar stroom heb ik uitgerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als wij weg zijn gaat alleen de tv /stereo stekkers eruit alsook wasmachine droger maar verder blijft alles draaien
hoofdvebruiker dan alleen koelkast / vriezer
sinds gisteren is de huidige meterstand lager dan vorige week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:07:
Bij mijn SMA heb ik alleen nog de mogelijkheid tot logging via BlueTooth. Moet me nog even oriënteren op wat ik nog meer wil. Heb nog niet zo goed gekeken naar de overige mogelijkheden, en voor zaterdag ga ik geen systeem meer regelen wat naar internet logt lijkt mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:16:
[...]Bij mijn SMA heb ik alleen nog de mogelijkheid tot logging via BlueTooth. Moet me nog even oriënteren op wat ik nog meer wil. Heb nog niet zo goed gekeken naar de overige mogelijkheden, en voor zaterdag ga ik geen systeem meer regelen wat naar internet logt lijkt mij 8)7
Een BEETJE Tweaker regelt dat gewoon voor zaterdag ;). Recent heb ik ook een SMA SB 3600TL-21 en de nodige paneeltjes in gebruik genomen en het kan vrij simpel. In het kort:
  • Op PVOutput.org een gratis account aanmaken en bij de settings een API key genereren.
  • Een oude Android smartphone (oudje met kapot scherm of zo, als 'ie het verder maar doet) met minimaal v2.2 software (het stroomverbruik van de Android is verwaarloosbaar). Deze leg je permanent ergens neer waar 'ie met Bluetooth met de SMA kan praten en via je WiFi de verbruiksdata op pvoutput.org kan zetten.
  • Op de Android koop je voor 7 euro in de Play store Felix Solar PV Log (voor zo ver ik weet de enige die met deze SMA omvormers kan communiceren).
  • Vanuit Felix de SMA opzoeken, API key er in, klaar.
Zie m'n PVOutput. Zo nodig kan ik het meer uitgebreid beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek al 2 maanden een oude android dus zo snel gaat dat niet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
Verschillende merken zonnepanelen in 1 string, is dat mogelijk?

Ik heb vorig jaar mijn installatie geplaatst met 12 Amerisolar panelen van 260Wp (AS-6M30). Deze hangen in 1 string aan een SMA 3000TL-21 omvormer. Volgens Sunny Design zouden hier nog 2 extra panelen van 260Wp bij kunnen. Het voordeel hierbij is dat ik de omvormer dan volledig benut en de panelen op kan splitsen in 2 strings van 7 panelen (de onderste rij panelen pakken schaduw bij laagstaande zon aan het einde van de dag).

Omdat mijn huidige panelen niet meer leverbaar zijn heb ik een vraag omtrent het bijplaatsen van panelen van een ander merk.

Is dit mogelijk en zo ja, welke specificaties zijn belangrijk?

Wat ik zelf heb begrepen is dat de nieuwe panelen moeten voldoen aan het volgende:
- minimaal 260Wp
- monokristallijn
- hetzelfde aantal cellen (60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Omdat ze in serie staan is de stroom (I) belangrijk.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
WoudseHoeve schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:27:
Omdat ze in serie staan is de stroom (I) belangrijk.
Moet deze dan zoveel mogelijk gelijk zijn of is lager/hoger ook goed om het rendement van de overige 5 panelen in de string in stand te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 17:57

databeestje

Von PrutsHausen

doek55 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:46:
[...]

Moet deze dan zoveel mogelijk gelijk zijn of is lager/hoger ook goed om het rendement van de overige 5 panelen in de string in stand te houden?
Ja, als de 2 nieuwe panelen een hogere stroom bij nominale instraling leveren zullen deze de rest niet afknijpen.

Meestal is het met vergelijkbare panelen in de 2 cijfers achter de komma verschillend. De kans is dus groot dat een 270Wp paneel hier al overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:12:
[...]

Ja, als de 2 nieuwe panelen een hogere stroom bij nominale instraling leveren zullen deze de rest niet afknijpen.

Meestal is het met vergelijkbare panelen in de 2 cijfers achter de komma verschillend. De kans is dus groot dat een 270Wp paneel hier al overheen gaat.
Dat denk ik ook, zolang de stroom maar wat hoger is.
Maar de temperatuur-coëfficiënt moet ook ongeveer het zelfde zijn anders zal de stroom bij erg warm of koud weer teveel gaan afwijken. In het gehele temperatuur bereik moet de stroom dus hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Graag een voorstel qua omvormer...
Sta voor alle mogelijkheden open.
Het volgende...
13 panelen 250-270 (nog open) op ZZW, Azimut -33', dakhelling 25grad. Geen schaduw.
12 panelen 250-270 (nog open) op NNO, Azimut 149', dakhelling 25grad. Schaduw op 3 panelen laat in de middag door dakkapel.

Het betreft een normaal schuin dak welk aan beide zijden wordt volgelegd.
Het schaduw gevalletje op de NO kant is mijn probleem.
Wil eigenlijk 1 omvormer voor het gemak.

Alvast bedankt....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
DC kabels aansluiten lijkt op het eerste gezicht makkelijk, maar er wordt gewaarschuwd voor risico van blikseminslag als er inductielussen zijn.

Bij een plat dak met oost west ontstaat er een nogal lange kabel, tot bijna 2 keer zo lang.

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/am5zm8.png   Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/ndpw69.png
voor de duidelijkheid zijn maar 2 rijen bedraad

Nu vraag ik me af of bliksemgevaar reëel is. Is er alleen gevaar als er stroom loopt door de kabel? Als dat zo is, dan is de kans klein dat er tegelijk stroom loopt en bliksem optreedt, want dan is het donker (donkere wolken of nacht).

Als de stroom niets uitmaakt, dan nog heeft het bedradingsschema een u vorm, met ruimte tussen twee rijen panelen. Is dat niet gevaarlijk?

Een langere kabel zorgt voor meer verlies en hogere kosten, door een langere lengte en grotere dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Zeg, weet iemand hoe je de prijs per kWh in kan stellen in een Sunny Beam van SMA? Ik kan alleen een valuta type vinden om te veranderen.. Hij geeft keurig een hoeveelheid CO2 en ook een bedrag in € aan, maar het bedrag klopt van geen kant. Hij rekent met iets als €0,8 per kWh.. Wel leuk die hoge bedragen maar helaas niet rieel.
Iemand een idee?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hors0125 schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:29:
Zeg, weet iemand hoe je de prijs per kWh in kan stellen in een Sunny Beam van SMA? Ik kan alleen een valuta type vinden om te veranderen.. Hij geeft keurig een hoeveelheid CO2 en ook een bedrag in € aan, maar het bedrag klopt van geen kant. Hij rekent met iets als €0,8 per kWh.. Wel leuk die hoge bedragen maar helaas niet rieel.
Iemand een idee?
Kies voor de instellingen:

- Instellingen
- Weergaveopties
- Balansfactoren

Daar kan je het bedrag per kWh instellen en de besparing van CO2/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Super! Gevonden! Nu de zon nog -O-

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hors0125 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:50:
Super! Gevonden! Nu de zon nog -O-
Inderdaad! We zijn hier met wat bouwlampen in de weer, maar dat schiet ook niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:09
Druk bezig met het uitzoeken van een set voor op het dak van mijn ouders. Azimut: -62°, Helling: 45°
We hebben nu 2 offertes, van verschillende aanbieder:

Set 1
Panelen: 18 xYingli YL270C-30b (4850 Wp)
Omvormer: Kostal Piko 4.2 (er is een 3-fase aansluiting)
Kosten: € 7449,- (exclusief meterkast aansluiting)

Set 2
Panelen: 18 x ET Solar 250 Wp P660250 POLY (4500 Wp)
Omvormer: SMA Sunnyboy 3600TL
Kosten: € 7419,- (inclusief meterkast aansluiting)

Mijn redenatie zou zijn set 1, i.v.m. de 3 fase aansluiting en dus betere saldering verdeling, ik ga er tenminste vanuit dat dit bij een ferraris meter ook van toepassing is?
Daarnaast natuurlijk het hogere vermogen.
Zijn er nog andere argumenten die ik hierbij over het hoofd zie?

Maakt het verschil tussen monokristallijn (yingli) polykristallijn (ET) nog veel uit, zeker uitgaande van de ligging op OZO en 45 graden?

Meterkast aansluiting moeten we volgens mij zelf ook een heel eind komen; kabel trekken kunnen we zelf en een 3 fase groep kunnen we laten zetten door een bevriende installateur.

[ Voor 5% gewijzigd door jckw op 26-04-2013 12:56 ]

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Zijn er grote verschillen qua opbrengst tussen de volgende panelen? En wat is het 'betere' paneel van onderstaande?

- ET-Solar, 195 wP, Monokristallijn
- Qixin Solar, 195 wP, Type SL195TU-36MBK, Monokristallijn

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

jckw schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 11:52:
Druk bezig met het uitzoeken van een set voor op het dak van mijn ouders. Azimut: -62°, Helling: 45°
We hebben nu 2 offertes, van verschillende aanbieder:

Set 1
Panelen: 18 xYingli YL270C-30b (4850 Wp)
Omvormer: Kostal Piko 4.2 (er is een 3-fase aansluiting)
Kosten: € 7449,- (exclusief meterkast aansluiting)

Set 2
Panelen: 18 x ET Solar 250 Wp P660250 POLY (4500 Wp)
Omvormer: SMA Sunnyboy 3600TL
Kosten: € 7419,- (inclusief meterkast aansluiting)

Mijn redenatie zou zijn set 1, i.v.m. de 3 fase aansluiting en dus betere saldering verdeling, ik ga er tenminste vanuit dat dit bij een ferraris meter ook van toepassing is?
Daarnaast natuurlijk het hogere vermogen.
Zijn er nog andere argumenten die ik hierbij over het hoofd zie?

Maakt het verschil tussen monokristallijn (yingli) polykristallijn (ET) nog veel uit, zeker uitgaande van de ligging op OZO en 45 graden?

Meterkast aansluiting moeten we volgens mij zelf ook een heel eind komen; kabel trekken kunnen we zelf en een 3 fase groep kunnen we laten zetten door een bevriende installateur.
Denk ook aan de meerprijs van 3 fasen in de meterkast. Als je 100% zeker bent dat je dit altijd wilt behouden.

Stel je kookt nu elektrisch, dan betaal je voor 3 fasen extra. In de toekomst wil je misschien naar gas, maar houd het feit dat je tóch al 3 fasen hebt je tegen om over te gaan op 1 fase, omdat je in dat geval ook je inverter moet vervangen.

Volgens mij was het verschil poly/mono zo dat poly iets beter omgaat met strooilicht (bewolking) maar minder hoog kan pieken t.o.v. mono. Over het hele jaar in nederland was het verschil volgens mij verwaarloosbaar.

Verdeling over de fasen zou ik me niet zo druk over maken. Da's het pakkie aan van de netbeheerder i.m.o. daar worden ze voor betaald. Als je zelf de meeste energie wil gebruiken zou je je eigen apparatuur die het meeste verbruikt overdag door het jaar heen op de fase van de inverter kunnen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 26-04-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jab221
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:47:
DC kabels aansluiten lijkt op het eerste gezicht makkelijk, maar er wordt gewaarschuwd voor risico van blikseminslag als er inductielussen zijn.

Als de stroom niets uitmaakt, dan nog heeft het bedradingsschema een u vorm, met ruimte tussen twee rijen panelen. Is dat niet gevaarlijk?

Een langere kabel zorgt voor meer verlies en hogere kosten, door een langere lengte en grotere dikte.
Het maakt niet uit of er stroom loopt. Het punt is dat als je je bedrading in een lus legt, je feitelijk een spoel maakt (van 1 winding). Deze spoel pikt het (veranderende) magneetveld op dat door de bliksemontlading ontstaat. Dit zorgt voor een hoge spanning over de spoel, en bij doorslag uiteindelijk tot een hoge stroom.

De mate van gevoeligheid hiervoor wordt bepaald door het oppervlak van de spoel. Als je de lus in een 'U' legt, verklein je het oppervlak van de spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 11:39
@paulv1973
heb je nog niet genoeg?
(je krijgt bijna geen geld voor overige stroom, je kunt alleen maar salderen.)

@mrmrmr
jep met oost west heb je meer kabel.
maar ook meer panelen.
komt dus op het zelfde uit.
en bliksem gevaar, het maakt niet zoveel uit hoe de kabels daarvoor lopen, de kans blijft in alle gevallen uitermate klein.
ga gewoon voor de korstte mogelijkheid.

@jckw
het maakt niet zoveel uit of je dat met 1 fase of 3 fase omvormer doet.
de omvormer in keuze is niet zo zwaar.
(ik zelf zou geen 25A op 1 fase doen als ik 3 fase had. dat kan gewoon netter.)

@Chris12
Wp = Wp. (teminste ik denk dat je dat bedoeld in plaats van wP)
verder kun je er weinig van zeggen.
je kunt nog wel kijken of ze misschien een andere temperatuur coëfficiënt hebben.
of een andere tolerantie.
(en soms zie je wel eens dat er helemaal geen noct word opgegeven of nog meer gegevens missend zijn.
dan laat ik ze zelf liever links liggen.)

@Fairy
3x 25A of 1x >80A is allemaal even duur, dus dat maakt niet uit.

haaaa weekend..... nu nog zon.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fairy schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:32:
[...]

Denk ook aan de meerprijs van 3 fasen in de meterkast. Als je 100% zeker bent dat je dit altijd wilt behouden.

Stel je kookt nu elektrisch, dan betaal je voor 3 fasen extra. In de toekomst wil je misschien naar gas, maar houd het feit dat je tóch al 3 fasen hebt je tegen om over te gaan op 1 fase, omdat je in dat geval ook je inverter moet vervangen.
.....

Verdeling over de fasen zou ik me niet zo druk over maken. Da's het pakkie aan van de netbeheerder i.m.o. daar worden ze voor betaald. Als je zelf de meeste energie wil gebruiken zou je je eigen apparatuur die het meeste verbruikt overdag door het jaar heen op de fase van de inverter kunnen zetten.
Een 3 fase aansluiting is niet duurder als een 1 fase, alleen de hoofd zekering kan groter zijn bij 1 fase zonder dat je meer betaald. 3 fase tot 3x 25A is basis tarief.
Als je nu 3 fase hebt kom je er niet meer af, en waarom zou je?

De saldering is niet per fase maar per aansluiting. De meter meet het totaal kWh.
Als fase R + 1kW doet en fase S -1Kw en fase T 0.5kW dan is het totaal 0.5kW.

Wat van belang is indien je een 1 fase omvormer hebt zal die 4850W (~20A) over 1 fase moeten kunnen, dan komt je selectiviteit in geding. Een 3 fase is dus handiger, ook minder kabel verliezen (Lagere stroom per ader)

Pagina: 1 ... 32 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.