Even wat advies inwinnen, voordat ik uberhaupt een offertetraject in ga en blijkt dat het niet realistisch/rendabel is. Ook geheel afhankelijk of er toestemming is om zonnepanelen te plaatsen, want het is een appartementencomplex.
Appartement, plat dak, ~90 m2 oppervlak, en 2 onderburen die feitelijk ieder recht hebben op 1/3e dakoppervlak, lijkt mij wel zo eerlijk

. Ligging van mijn balkon zuid/zuid-west.
Via
Hoe bereken je het aantal zonnepanelen? een globale berekening gedaan. Mijn verbruik is < 2000 kWh/jaar.
Volgens dat rekenvoorbeeld zou ik uitkomen op: 2000/0.85=22352,9 Wp. 2352 Wp / 240 Wp per paneel = 9.8 panelen. Al zal dat wel van de meest optimale omstandigheden en maximale opbrengst uitgaan.
Daarmee zou ik dus mijn totale jaarverbruik kunnen opwekken met zonnepanelen.
Als ik het zo zie zelfs terugleveren. Al is dat niet mijn doel
Als ik via mijn Youless monitor check, verbruik ik over de afgelopen 6 maanden gemiddeld 146.5 kWh per maand. Wat weer neerkomt op gemiddeld 4.8 kWh op een dag. En dat klopt dan ook weer aardig als ik het verbruik per dag bekijk. Op een zeer rustige dag kan ik ~3 kWh verbruiken, op een dag waarop de wasmachine en droger aanstaan verbruik ik ~7 kWh.
Even kort door een willekeurige webshop heen gebladerd, en afhankelijk van het type paneel, varierend van 200 Wp tot 300 Wp zou ik tussen de 3000 en 3250 euro kwijt zijn, inclusief omvormer en montagepakket, exclusief montage zelf. Ook nog exclusief subsidie.
Met een electraverbruik van 30 euro per maand, zou dit op jaarbasis 360 euro zijn. Wat dan een terugverdientijd van 9 jaar is bij gelijkblijvende stroomprijzen etc. Komt er ook nog montage bij, wordt het zelfs 11/12 jaar. Wat mij dan wel veel lijkt.
Zijn er nog (grote) dingen die ik zo over het hoofd zie in deze globale berekening?