Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Grr, mooi ding zo'n Piko, maar met schaduw en strings van 290 Volt kom ik niet uit de verf met de Kostal.Rol-Co schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:53:
Voor de liefhebbers kostal piko 3,6 (5stuks voorraad) 585,- ex ship
http://www.ebay.de/itm/320951915843?_trksid=p5197.c0.m619
Je zal het maar zoeken
Dan is de keuze zo'n beetje tussen een PowerOne 3.0, SMA 3000TL-21 of Effekta 4200/5000.
De effekta kan voor een habbekrats op Ebay gevonden worden, dat is met de PowerOne of SMA toch een stuk lastiger. Alleen jammer dat alleen PowerOne een PVI 3.8 heeft die HF trafo heeft, nog geen anderen met HF trafo en 2 inputs gevonden.
[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:38 ]
Verwijderd
Het beste kan ik neem ik aan 2 strings van 8 panelen maken. Maar wat zijn nou de vereiste/aanbevolen/slimme instellingen voor de SMA?
Kijk naar de gegevens van je panelen om het zelf te berekenen.
Verwijderd
Mja van dat soort elektra dingen heb ik nog geen kaas gegeten. Wel ben ik me daarin aan het verdiepen en heb al leerzame youtube filmpjes enz. gevonden.mrmrmr schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 22:51:
Als het nagenoeg schaduwvrij is en alle panelen wijzen dezelfde kant op, dan kun je beter alles aan elkaar koppelen. Veel omvormers presteren beter bij hogere voltages, d.w.z. meer gekoppelde panelen. De 3600-21 TL doet het goed bij 400V.
Kijk naar de gegevens van je panelen om het zelf te berekenen.
Maar laten we eens kijken. Het zijn Canadian Solar CS6P-245P oftewel 245Wp panelen.
Specs:
Standard Test Conditions:
* Optimum Operating Voltage (Vmp) 30,0V (*16=480V)
* Open Circuit Voltage (Voc) 37,1V (*16=593,6V)
Normal Operating Cell Temperature (45°):
* Optimum Operating Voltage (Vmp) 27,4V (*16=438,4V)
* Open Circuit Voltage (Voc) 34,1V (*16=545,6V)
En dan de SMA 3600 TL-21:
* Max. DC-spanning: 750V
* MPP-spanningsbereik / nominale DC-spanning: 175V – 500V / 400V
* Min. DC-spanning / start DC-spanning: 125V / 150V
Als ik het goed begrijp is het de bedoeling zo dicht mogelijk bij die nominale DC-spanning van 400V van de SMA in de buurt te komen?
En dat lukt door 1 string van 16 panelen te maken die dan saampjes 438,4V produceren?
In de SMA folder is een piek te zien bij 400V. Met behulp van SMA Sunny Design kun je het verschil in prestatie berekenen. Ik kom op een performance ratio van 82.8% bij twee 2x8 strings en 83.6% bij 1x16 string.
Instellingen: The Hague, dak op zuid, 35%. Ambient temperatures -20, 10, 40.
Zelf heb ik de 1010:2007+C1:2008 niet bij de hand, heb enkel de digi uitvoering van 2003 plusDre schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:44:
[...]
De reductiefactor haal je zo te zien uit de NEN 1010 2003, ik kon deze namelijk eerst niet vinden in de NEN 1010:2007+C1:2008. Ik heb even de 2003 versie erbij gepakt. Onder Tabel 52-E1 staat een cruciale zin:
[...]
Volgens mij heeft de normgever hierin de intentie gehad om bijvoorbeeld bij kabelbanen ervoor te zorgen dat kabels met een continue hoog belaste kabels beschermt worden. Ik denk dat huisinstallaties hierin niet vergelijkbaar zijn daar er geen "gelijkbelaste" kabels voorkomen. Uitgaande van jou reductiefactor van 0,6 zou je spreken over 5 kabels die "Gebundeld" zijn. Uitgaande van normaal 24 Ampere, zou je -als je de reductiefactor toe zou passen- op 14,4 Ampère uitkomen. Met 5 groepen zit je op (5×14,4=) 72 Ampère die jou gezin langdurig afneemt. In mijn woonhuis zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. Het betreft dus in mijn ogen geen "gelijkbelaste" kabels in een woonhuis en daarmee zijn in mijn ogen de reductiefactoren uit Tabel 52-E1 niet van toepassing. Klopt mijn redenatie/ interpretatie??
[...]
Volgens mij valt de meterkast niet binnen de NEN 1010, maar binnen de NEN 61439. Deze norm heb ik niet, en kan ik dus weinig over zeggen. Ik weet wel dat er over het algemeen korte stukjes 6mm2 installatiedraad wordt toegepast, eventueel zelfs zonder isolatie eromheen. Voor mijn gevoel zou er aardig wat stroom doorheen mogen, maar het fijne weet ik er niet van. Kan jij mij meer vertellen over de bedrading in de meterkast? Ik ben erg benieuwd namelijk
de bekende oranje nen1010 boekjes uit het jaar nul ( va 1972 ), maar ik vind nergens een verandering
in die, noem het 60% regel, dus reduktiefactor bepaling voor de zo uitgevoerde afgaande groepen
vanuit de groepenkast, dat als deze dus naastelkaar gemonteerd zijnde groepen/stroomketens
niet meer mag belasten als zijnde een enkel gelegde/belaste stoomketen waar jij steeds
naar verwijst.
( synoniem voor gelijk belaste kabels is, afgezekerd met dezelfde waarde leidingbeveiliging/zekering )
Hier bij mij thuis heb ik dat opgelost door de 3 x 4 mm2 va de omvormer (5Kw) buiten de kabel/buis koker
om te leggen.
Waar ik zelf nog mee worstel is het gegeven dat ik nu 2x25A voedingen in mijn meterkast heb
waardoor ik en (vele anderen) niet meer kan voldoen aan die 60% belastings beperkende regel
die normaal wel door de uitvoering van elke gemiddelde woningmeterkast aanwezig is
door de hoofdzekering / groepzekering verhouding > 16 + 60% = 25A of 25 x 0.6 = 15 (16)A
Graag zou ik van je willen weten wat de laatste nen1010 daar over zegt.
De omvormer is een 1-strings omvormer met 1 MPP.
Toch worden er twee strings aangesloten op de omvormer: vier pluggen, 2x rood en 2x zwart. Volgens het boekje zie ik in het aansluitschema ook twee strings getekend,
Zitten die dan intern weer in serie aangesloten?
Snap het even niet.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
als de ene string dus onder een andere hoek ligt moet de mpp tracker voor beide punten het overeekomstige ideale punt zoeken.
als ik me goed herinner heefft de sb3000tl-21 2 mpp trackers maar dat weet ik even niet zeker
Dat klopt!Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:13:
het zijn 2 strings die worden aangesloten echter maar 1 mpp tracker
als de ene string dus onder een andere hoek ligt moet de mpp tracker voor beide punten het overeekomstige ideale punt zoeken.
als ik me goed herinner heefft de sb3000tl-21 2 mpp trackers maar dat weet ik even niet zeker
In het boekje staat ook dat de beide strings moeten bestaan uit dezelfde panelen, hetzelfde aantal en in dezelfde hoek.
Thanks!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Vooropgesteld dat ik een leek ben, volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald. Er bestaat een reductiefactor voor naast elkaar liggende stroomketens. En er bestaat zoiets als selectiviteit. De eerste is puur een kabelberekening en de tweede is bedoeld om de juiste zekering te laten afschakelen. Dré lijkt het te hebben voor kabels naast elkaar en PCLop over selectiviteit.PClop schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 00:45:
[...]
Zelf heb ik de 1010:2007+C1:2008 niet bij de hand, heb enkel de digi uitvoering van 2003 plus
de bekende oranje nen1010 boekjes uit het jaar nul ( va 1972 ), maar ik vind nergens een verandering
in die, noem het 60% regel, dus reduktiefactor bepaling voor de zo uitgevoerde afgaande groepen
vanuit de groepenkast, dat als deze dus naastelkaar gemonteerd zijnde groepen/stroomketens
niet meer mag belasten als zijnde een enkel gelegde/belaste stoomketen waar jij steeds
naar verwijst.
( synoniem voor gelijk belaste kabels is, afgezekerd met dezelfde waarde leidingbeveiliging/zekering )
Hier bij mij thuis heb ik dat opgelost door de 3 x 4 mm2 va de omvormer (5Kw) buiten de kabel/buis koker
om te leggen.
Waar ik zelf nog mee worstel is het gegeven dat ik nu 2x25A voedingen in mijn meterkast heb
waardoor ik en (vele anderen) niet meer kan voldoen aan die 60% belastings beperkende regel
die normaal wel door de uitvoering van elke gemiddelde woningmeterkast aanwezig is
door de hoofdzekering / groepzekering verhouding > 16 + 60% = 25A of 25 x 0.6 = 15 (16)A
Graag zou ik van je willen weten wat de laatste nen1010 daar over zegt.
Maar wat ik even niet snap: de meeste enkelfasige huisaansluitingen zijn toch wel 35A? 3-fasige aansluitingen zijn vaak 25A. 25A is niet selectief tov die 35A van de hoofdzekering
Zonder selectiviteit is een installatie elektrotechnisch nog steeds veilig, maar zeker oude installaties hebben geen zelf terug in te schakelen hoofdautomaat.Dan kun je in het worst case scenario naar het netwerkbedrijf bellen, omdat je hoofdzekering is gesmolten.
25A is niet selectief tov die 35A van de hoofdzekering, maar als die 25A een b-kakarakteristiek heeft, is het risico vrij beperkt, gok ik. Als de stroom niet van je panelen komt, moet je omvormer kortsluiting maken om over de 25A heen te komen.
Verwijderd
<1> Internal WIFI connection verliest connectie
A. let op dat het ww op je router maximaal 8 karakters is
B. Je router moet ingesteld op WPA of WPA2 niet allebei
C op de wifi settings staat default de wpa setting verkeerd verifieer dat deze overeenkomt met de routersetting
<2> logging vertoon rare piekjes
zie je bijv het volgende in je logging
Bij een omnik 4 is de totale max aansluitwaarde 4500 wp
echter de omvormer heeft 2 mpp trackers dus per aansluiting max 2250 WP
indien bovenstaand plaatje optreed heb je op 1 mpptracker je max WP overschreden
Voor een omnik3 is dit per aansluiting 1700 wp
<3> Soms zie je in je logging dat Poutput naar 0 springt en 5 min later weer levert
op dat moment heeft de mpp tracker zijn connectie verloren en is deze status reconnecting dit kan je op dat moment zien op de display van de omvormer, helaas vind je dit niet terug in je logging.
Dit is nog verder in onderzoek.
<4> Niet alles word gelogt.
de website portal van omnik heeft een update frequentie van 5 min. Helaas blijkt dat tussenliggende waardes niet gelogt worden
Voorbeeld :
Tijdstip 13:00 uur Poutput is 2200 Watt zie website
om 13:02 krijg je een piek van bijv 3500 watt
Tijdstip 13:05 Poutput is 2300 watt dit is het volgende update moment
Dan zie je piek van 13:02 dus NIET terug in je logging
het kan dus ook voorkomen dat je een eventuele fout zoals in punt 3 niet in je portal terugvind omdat deze toevallig tussen 2 update momenten inzat
Kijk, dat is handig.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:14:
Ter info Known Errors omnik omvormers
Als en wanneer ik de Omnikhyd heb zal ik deze punten ook eens checken!
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Verwijderd
dan had je eigenlijk naar de power-one 4.2 moeten kijken voor 752.paulv1973 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:39:
wel een power one 5000 voor 749
Heb ik dankzij Migjes ook nog over getwijfeld
doet toch 300W meer als de sma4000.
en dan zat je perfect met de 22 panelen.
nu is het wel mierenge...... want het is altijd nog beter om 4000W je huis binnen te laten komen als 0W.
dat gaat wel goed komen met die sma.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Gewoon een goede kopen. De mijne heeft geen errors.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:29:
misschien een idee om dit bij het starttopic toe te voegen, en dan eventueel ook van andere merken?
het staat niet lekker in de specs bij omnik vind ik eigenlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:14:
<2> logging vertoon rare piekjes
zie je bijv het volgende in je logging
[afbeelding]
Bij een omnik 4 is de totale max aansluitwaarde 4500 wp
echter de omvormer heeft 2 mpp trackers dus per aansluiting max 2250 WP
indien bovenstaand plaatje optreed heb je op 1 mpptracker je max WP overschreden
Voor een omnik3 is dit per aansluiting 1700 wp
dus hoe hard zijn deze gegevens?
mijn power-one 3.0 doet 2x 2000W op de mpp en de omvormer 3000W(3300W max).
en een sma4000 doet 2x 4000W en de omvormer 4000W.
dus niet het delen van max W.
maar nu hoe doet de omnik het?
(dat maakt namelijk veel uit als je b.v. oost-west werkt)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
de specs beschrijving is hiet dan ook niet / nog niet op aangepast. mogelijkerwijs zal men dit wel bij de TL2 uitvoering beter beschrijven hoop ik.
ja omnik is relatief jong in het pv wereldje en daar horen idd wat kinderziektes bij.
maar of bijv een sma 4000 op jaarbasis beter presteerd dan de omnik 4 bijv is moelijk te zeggen
je kan het de huidige gegevens niet simpelweg onderbouwen dat bij gelijke condities een sma bijv 200kwh meer zou opleveren
ja omnik is nog wat jong. en lastig te schatten wat het nu kan.
een sma4000 presteert denk wat minder goed als een omnik 4. (de specs zijn net wat beter)
verschil zal niet veel zijn denk ik.
maar als je oost-west werkt zou ik op een sma4000 al gouw 2x 3000Wp leggen.
en dat kan dan dus weer niet met een omnik 4 als de mpp niet verder gaat als 2250W.
(ik vind het iets netter om te spreken over de W per mpp dan de Wp.
Wp =! W , dat kan meer zijn en minder afhankelijk van hoek/temp/locatie etc..)
Verwijderd
op dit moment merk je gewoon dat de instralingshoek nog verre van ideaal is
maar ik ben dan wel zo reeel dat je dit ook had gehad met een SMA omvormer , dehoek van de panelen blijft dan immers gelijk. .
ik heb hierbij gegokt op de zomer periode mei ..september dat de zon wel vol op het dak staat.
Verwijderd
de linkerhelft van mijn dank heeft een hoek van 11 graden dus instralingshoek op de panelen is nu daar 38 min 11 is 27 graden
de rechterhelft heeft nu een instralingshoek van 11 graden
op dit moment
V 275.4 A = 3.27 ( Rechterhelft )
V 265.9 A = 4.27 ( Linkerhelft )
valt me nog niet tegen dan
Niks mis met 1 string van 16 op input A van de SMA 3600TL-21. Deze kan zonder problemen het volledige vermogen op 1 ingang verwerken.Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 23:19:
[...]
Mja van dat soort elektra dingen heb ik nog geen kaas gegeten. Wel ben ik me daarin aan het verdiepen en heb al leerzame youtube filmpjes enz. gevonden.
Maar laten we eens kijken. Het zijn Canadian Solar CS6P-245P oftewel 245Wp panelen.
Specs:
Standard Test Conditions:
* Optimum Operating Voltage (Vmp) 30,0V (*16=480V)
* Open Circuit Voltage (Voc) 37,1V (*16=593,6V)
Normal Operating Cell Temperature (45°):
* Optimum Operating Voltage (Vmp) 27,4V (*16=438,4V)
* Open Circuit Voltage (Voc) 34,1V (*16=545,6V)
En dan de SMA 3600 TL-21:
* Max. DC-spanning: 750V
* MPP-spanningsbereik / nominale DC-spanning: 175V – 500V / 400V
* Min. DC-spanning / start DC-spanning: 125V / 150V
Als ik het goed begrijp is het de bedoeling zo dicht mogelijk bij die nominale DC-spanning van 400V van de SMA in de buurt te komen?
En dat lukt door 1 string van 16 panelen te maken die dan saampjes 438,4V produceren?
Ze hebben net mijn 4de (jawel 4) Omnik 4K opgehangen.
Maar wat ons nu opviel was dat al mijn vorige omvormers met een ander serienummer/code begon.
Mijn vorige 3 hadden BEDN.
Nu heb ik een omvormer met NLDN.
Volgens de installateur was de BE een Belgische omvormer.
Iemand die dat kan bevestigen?
Of weet iemand of hierin specifieke instellingen anders zijn?
Misschien dat dat het complete euvel van mijn vorige omvormers naar boven brengt.
Verwijderd
heb zelf mijn 2e omvormer zowel oude als nieuwe een NL nr
saillant detail de omvormers met een Be nr hebben dezelfde perikelen als de NL,
dus aan landinstelling ligt het niet
dat had ook met een sma3000tl-21 gedaan kunnen worden.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:55:
ik heb zelf 9*240 liggen per mpp tracker op een oost west opstelling, hellingshoek 11 graden
op dit moment merk je gewoon dat de instralingshoek nog verre van ideaal is
maar ik ben dan wel zo reeel dat je dit ook had gehad met een SMA omvormer , dehoek van de panelen blijft dan immers gelijk. .
ik heb hierbij gegokt op de zomer periode mei ..september dat de zon wel vol op het dak staat.
of zelfs een power-one 3.0 (met een kleine onderdimensionering van 160Wp per mpp).
hoewel met de 11 graden wel erg dicht op elkaar zit.
heb je al een idee hoe hoog de omvormer gaat komen?
(ik weet dat de graden veel uit maken.)
zit zelf op 2x 45 graden oost(1900)-west(1950) power-one 3.0.
ik gok nog een week of 3 dan haal ik de eeste stc waardes van dit jaar.
meestal komt ik niet hoger als +/-2800W (en wat piekjes de over de 3000W maar dat is niet interessant)
in de zomer draait de omvormer op +/-2200W max.
erg netjes, want hij draait dan in vol rendement of het nu zomer of lente is.
oost-west is wat minder spectaculair als het om hoge W gaat, maar zuid setjes zitten niet om 8 uur smorgens al over de 1000W op dit moment. (het gaat niet er over hoe hoog de W komt maar het oppervlakte onder de W als je het in een grafiek zet. of de h van kWh.)
(zelfs bij bewolkt weer draait de omvormer gewoon door in 97% rendement. de richting van de panelen maakt dan niet meer uit. dan telt alleen maar het aantal Wp en het minimum wat de omvormer nodig heeft, 250W DC voor mijn omvormer voor hoog rendement.)
bij mijn ouders heb ik aan de hand van mijn dak cijfers een set opgehangen.
(zelfde orientatie en hoek)
power-one 3.0 met 18x 265Wp panelen.
dus 4770Wp. (lol over onderdimensioneren gesproken.)
die had ik beter op een sma3600 kunnen doen. allen de prijs maakte het echt niet goed.
(planning was eigenlijk om het met 245-250Wp panelen te doen, maar kreeg een goed bod op 265Wp panda's, ach ja dan maar iets meer.)
en gaan wat ze daar doen.
pfff niet normaal meer.
ze gaan wel wat verliezen de komende 2 maanden, vanwege de beperking van de omvormer.
maar op jaar basis is het niks. zij zullen wel hard door draaien in de zomer maanden als het warm is en de dagen langer.
9x panda 265Wp doet ongeveer 1650W in de hitte (bij noct) dus dat kan daar nog wel eens leuk worden.
Ik had een belgische SMA 1600TL gekregen en deze ging door de belgische landinstellingen af en toe in storing. Na deze de Nederlandse instellingen te geven is dat probleem niet teruggekomen. Er zit dus wel een behoorlijk verschil tussen deze landen qua normering. Hieronder de link met "ons" verhaal:Crxtreem schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:51:
Even een vraagje aan de Omnik kenners:
Maar wat ons nu opviel was dat al mijn vorige omvormers met een ander serienummer/code begon.
Misschien dat dat het complete euvel van mijn vorige omvormers naar boven brengt.
http://www.zonnepanelen.n...c/577/-/view/post_id/2572
Dat BE voor Belgie en NL voor Nederland staat is wel aannemelijk. In de handleiding van mijn Steca staan wat verschillen in frequentie en voltagetoleranties voor de verschillende landen:Crxtreem schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:51:
Even een vraagje aan de Omnik kenners:
NL: netspanning +10%/-10%, frequentie +- 2Hz
BE: netspanning +6%/-20%, frequentie +- 0,2Hz
Die frequentie is wel een groot verschil. Maar of je omvormer daar kapot van kan gaan lijkt me sterk. Bij de Steca zijn het waardes waarbuiten hij afschakelt.
Signatures zijn voor boomers.
Wat me wel opviel was dat de BEDN de informatie van de Wifi card nooit weergaf.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 12:54:
dat klopt de BE nr zijn eigenlijk voor belgie echter nederland of belgie maakt qua default landsinstelling ook niet zoveel uit.
heb zelf mijn 2e omvormer zowel oude als nieuwe een NL nr
saillant detail de omvormers met een Be nr hebben dezelfde perikelen als de NL,
dus aan landinstelling ligt het niet
De NLDN geeft dit wel allemaal weer.
Ik heb de vraag ook maar even bij Omnik in china weggelegd.
Meende me wel ergens te lezen dat SMA ook wel eens iets met landinstellingen heeft?
Verwijderd
helaas heb ik daar toch een idee dat je een antwoord krijg het ligt niet aan ons blablabla .Ik heb de vraag ook maar even bij Omnik in china weggelegd.
op het moment dat je een beetje technisch word krijg je een antwoord we nemen het mee om in de toekomst te verbeteren daar heb je nu niets aan.
mogelijkerwijs zijn ze het ook niet gewend van ons hollanders dat wij gewoon nuchtere antwoorden willen
Een paar dagen geleden alles in serie gezet hier scheelt enorm!! Had een oneven aantal panel.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:13:
het zijn 2 strings die worden aangesloten echter maar 1 mpp tracker
Goed lezen kun je in ieder geval wel, selectiviteit heeft meerdere functies, niet alleen voor de bedrijfs zekerheid ( eindgroep zekering gaat eerst uit voor dat de hoofdtzekering springt )pegagus schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:28:
[...]
Vooropgesteld dat ik een leek ben, volgens mij worden er twee zaken door elkaar gehaald. Er bestaat een reductiefactor voor naast elkaar liggende stroomketens. En er bestaat zoiets als selectiviteit. De eerste is puur een kabelberekening en de tweede is bedoeld om de juiste zekering te laten afschakelen. Dré lijkt het te hebben voor kabels naast elkaar en PCLop over selectiviteit.
Maar wat ik even niet snap: de meeste enkelfasige huisaansluitingen zijn toch wel 35A? 3-fasige aansluitingen zijn vaak 25A. 25A is niet selectief tov die 35A van de hoofdzekering
Zonder selectiviteit is een installatie elektrotechnisch nog steeds veilig, maar zeker oude installaties hebben geen zelf terug in te schakelen hoofdautomaat.Dan kun je in het worst case scenario naar het netwerkbedrijf bellen, omdat je hoofdzekering is gesmolten.
25A is niet selectief tov die 35A van de hoofdzekering, maar als die 25A een b-kakarakteristiek heeft, is het risico vrij beperkt, gok ik. Als de stroom niet van je panelen komt, moet je omvormer kortsluiting maken om over de 25A heen te komen.
maar dus ook voor de veiligheid, dat zorgt er voor dat in de zekeringkast zelf, en in de afgaande parallel
liggende leidingen elkaar niet te veel kunnen opwarmen, als je dus op bv 3 verschillende groepen
elk 10A afneemt, zegt de hoofdzekering "kap er mee"
Nu zijn er hier knappe koppen die beweren dat je juist tijdens felle zonneschijn zo veel mogelijk
voor de meter moet gaan verbruiken, het gevaar is dan echter dat je hele energie systeem
dubbel wordt belast met mogelijk ernstige gevolgen.
De hoofd systeem beveiliging ( hoofdzekering ) kan dan pas ingrijpen als als er meer stroom
dan 25A (35) + de extra toegevoerde stoom van de omvormer wordt ingevoed.
In mijn installatie ( 5+Kw ) kan dat oplopen tot bijna 50 A
Je begrijpt dat ik dat dus niet doe ( zwaar voor de meter mijn zonnestroom verbruiken )
En ik heb mijn invoed kabel va de omvormer dan ook niet parallel met de ander gewone
groepen liggen.
Ik heb bovenstaande aangekaart, daar veel lieden hier een bestaande groep ombouwen
tot een teruglever groep of zelf meerdere groepen daar voor gebruiken met als gevolg dat
een uitgebalanceerde stroominstallatie niet meer veilig is. ( maar wie ben ik )
marco12345 schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:55:
[...]
Een paar dagen geleden alles in serie gezet hier scheelt enorm!! Had een oneven aantal panel.
Geheel naar verwachting, het advies bij MDZ neem ik met een korreltje. Ze hebben echt wel verstand van zonnepanelen en installaties, maar elektrotechniek anders dan een nieuwe groep is wat anders.
Zo gaven ze mij een male en female splitter terwijl ik aangaf dat er 4 Sunclix meegeleverd waren. Deze liggen dus ergens te verstoffen
Ze keken ook op van mijn foto met analoge meters ertussen "want dat kan toch niet zomaar". Gasschuif zou een traantje hebben gelaten
Ik kreeg de indruk dat ze er makkelijk vanaf wilde komen.databeestje schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:02:
[...]
![]()
Geheel naar verwachting, het advies bij MDZ neem ik met een korreltje. Ze hebben echt wel verstand van zonnepanelen en installaties, maar elektrotechniek anders dan een nieuwe groep is wat anders.
Zo gaven ze mij een male en female splitter terwijl ik aangaf dat er 4 Sunclix meegeleverd waren. Deze liggen dus ergens te verstoffen
Ze keken ook op van mijn foto met analoge meters ertussen "want dat kan toch niet zomaar". Gasschuif zou een traantje hebben gelaten
De omvormers gaan vijf stuks Enecsys 480 duo worden ivm. wat complexe schaduw op het west dak. Ik heb er ook al twee in gebruik op de oostkant met een gateway. De panelen worden waarschijnlijk tien ET-Solar 250Wp poly's. Montage met clickfit denk ik, maar dan wel verstelbare dakhaken met de bout en glijmoer bevestiging op de rail. Deze lijken mij wat steviger hier aan de kust met de volle westerwind hier op het huis.
Kan helaas geen subsidie meer aanvragen want afgelopen jaar heb ik daar al een deel van gebruikt en je mag het niet bijvoegen kreeg ik van het agentschap te horen... Jammer maar is geen reden om het niet te doen.
Tips en commentaren op mijn potentiële uitbreiding zijn welkom.
[ Voor 11% gewijzigd door Ariemaiden op 22-03-2013 14:18 ]
Ik snap 'em niet. Maar ik ben dan ook geen "knappe kop".PClop schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:57:
[...]
Nu zijn er hier knappe koppen die beweren dat je juist tijdens felle zonneschijn zo veel mogelijk
voor de meter moet gaan verbruiken, het gevaar is dan echter dat je hele energie systeem
De hoofd systeem beveiliging ( hoofdzekering ) kan dan pas ingrijpen als als er meer stroom
Je begrijpt dat ik dat dus niet doe ( zwaar voor de meter mijn zonnestroom verbruiken )
En ik heb mijn invoed kabel va de omvormer dan ook niet parallel met de ander gewone
groepen liggen.
Ik heb bovenstaande aangekaart, daar veel lieden hier een bestaande groep ombouwen
tot een teruglever groep of zelf meerdere groepen daar voor gebruiken met als gevolg dat
een uitgebalanceerde stroominstallatie niet meer veilig is. ( maar wie ben ik )
Ik stel het mezlef zo voor:
wasmachine aan, 8A
droger aan, 4A
Pizza in de grote oven, 14A
Appeltaart in de kleine oven, 14A
Omvormer levert vol vermogen over alle drie fases, 8A per fase.
Hoe wordt het systeem nu dubbel belast?
Verhaal is helder (en bedankt voor het compliment), maar 2x zo veel vermogen verbruiken, van wat je normaal aan kan, dan moet je wel een speciale installatie hebben, om dat te verstoken. Als je er vanuit gaat, dat je niet meer verstookt, dan je omvormer levert, dan doe je niets geks.PClop schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:57:
[...]
Overigens, ik heb 3x25A, dus ik kan veilig 75A verstoken. En ik denk niet dat mijn meterkast wezenlijk anders is. Bedrading naar de aarledschakelaars is 6mm2, naar de alamats 4 mm2, en dat is het verder wel.
Kleine opmerkingpegagus schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:20:
[...]
Overigens, ik heb 3x25A, dus ik kan veilig 75A verstoken.
Als 1 fase meer dan 25A trekt, dan is het knal. totaal kun je inderdaad wel 75A halen als je alle fases even zwaar belast.
Verwijderd
Zelf heb ik ook 3x25A fasen en dus 3 faseschakelaars in de meterkast.hansdegit schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:10:
[...]
wasmachine aan, 8A
droger aan, 4A
In de groepenkast zitten 3 aardlekschakelaars met per stuk max. 4 stuks 16A automaten.
Iedere aardlek en de daar aan gekoppelde automaten zitten op een eigen fase!
Dus stel: jouw 8A+14A+14A verbruikers zitten allemaal achter één aardlekschakelaar, dan slaat de bijbehorende 25A faseschakelaar wel om en valt alles achter de bijbehorende aardlekschakelaar uit.
Voor mij is na het lezen van de berichten van vandaag wel duidelijk: ik zorg dat de paneeltjes terugleveren op een groep waarop veel eigen verbruikers zitten (=meer eigen verbruik en minder teruglevering), maar zorg dat de stroomvreters juist verdeeld worden over de andere aardlekschakelaars (en dus fasen).
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 16:05 . Reden: aanvulling ]
ik denk dat hij dit bedoeld: (hoeft niet van toepassing te zijn op jou situatie)hansdegit schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:10:
[...]
Ik snap 'em niet. Maar ik ben dan ook geen "knappe kop".
wasmachine aan, 8A
droger aan, 4A
stel, jij heb terwijl je zonnepanelen niets leveren (in avond bv.) een oven van 14 A aan. je zet de droger aan. (4 A volgens jou) dat is 18 A dan knalt de zekering eruit.
(sowiezo moet je groot verbruikers op een aparte groep zetten)
Als jou zonnepanelen wel draaien en er zit ergens een brug tussen de zonnenpanelen en de droger + oven wordt er 18 A gebruikt. maar omdat de zonnepanelen 4 A invoeren (noem maar een waarde) dan knalt jou zekering er niet uit. er kan dus een kabel gedeelte binnen jou groep 18 A verwerken. Dit is onveilig omdat bijvoorbeeld je kabel of lassen het niet aan kunnen
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Want dat mag inderdaad niet.
Alles boven de 600 Wp moet op een aparte groep worden aangesloten. 4A AC is boven de 600 Wp.
[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 22-03-2013 17:36 ]
Nog 144 kWp te gaan.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
moet hem ook anders zien en jij zit zo ver in de veilige zone dat je er geen drukte over hoeft te maken.hansdegit schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:10:
[...]
wasmachine aan, 8A
droger aan, 4A
bij jouw heb je 25A hoofdzekering + 8A van omvormer. (en dat gewoon 3x)
met redelijke zekerheid kun je wel stellen dat je meterkast wel 33A per fase kan verwerken en dat goed zal verdelen.
mijn situatie is al wat anders:
35A hoofdzekering + 14,5A omvormer (op 16A).
maakt 49,5A voordat de hoofdzekering zegt stop dit gaat niet goed als de zon vol schijnt.
nu zijn mijn aardlek schakelaars eigenlijk maar gespecificeerd voor 40A.
en dat levert ook nog geen problemen op, zolang je maar geen vreemde apparaten gebruikt.
(met vreemd bedoel ik een apparaat wat >10A gebruikt, die zie je echt niet veel meer. het meeste is gewoon maar max 10A en heeft misschien net wat piekjes er boven)
of als je ook nog een kookgroep hebt en op de zelfde aardlek de wasmachine b.v.
dan kan er 32A voor het koken worden getrokken + 10A voor de wasmachine.
normaal zou de hoofd stop zeggen stop er maar mee, maar als de zon schijnt gaat hij nu vrolijk door.
(er zit gelukkig ook nog een flink stuk marge in de meest gebruikte apparatuur, alleen op het forum kunnen we niet zien wat de werkelijke situatie is en is een stuk veiligheid's marge moeilijk iets over te zeggen of word gewoon verkeert begrepen.)
een andere mogelijkheid.
een 35A hoofdzekering + 32A omvormer (of 2x 16A).
dus vet over de selectiviteit.
met zonnig weer kun je dus 67A door de meterkast trekken zonder dat de hoofdzekering zegt stop.
(nu is het in een gewoon huis en apparatuur bijna onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen, maar zeg nooit nooit. je komt soms vreemde dingen tegen komen)
dit is allemaal wel weer zo te maken dat het wel kan, maar weet dan wel wat je doet of laat het door iemand die er verstand van heeft doen. (mischien zelfs door iemand die monteur is en verstand heeft van pv. ik merk vaak dat monteurs te snel op standaart installaties af gaan en vergeten dat pv niet standaart is.)
nu vind ik het zoizo een beetje vreemd om over de selectiviteit te gaan in een "gewoon" huis.
99% van de mensen heeft dat niet nodig, je moet het uiteindelijk ook weer er terug uit het net zien te halen.
ik zelf ga er wel rekening mee houden in de volgende uitbreiding, maar de meeste mensen hier hoeven daar geen rekening mee te houden.
weet allen nog niet hoe en op welke manier.
en waarschijnlijk is het nog niet eens nodig met mijn systeem, maar dan kan ik wel andere leuke trucjes gaan doen. (meer zelf gebruiken, eigen stroom eerst
het enge is eigenlijk dat er laatst ook weer iemand riep dat hij 2x25A groep ging aanleggen in zijn huis op 1 fase. en dan weet ik ook dat hij naar alle waarschijnlijkheid maar een 35A hoofdzekering heeft (het zou kunnen dat het anders is, geen idee). of dat het eigenlijk een ondoordachte melding op het forum was.
het is soms zo lastig schatten wat de intentie van het bericht was.
[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 22-03-2013 18:39 ]
Dat is toch makkelijk te voorkomen.migjes schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:59:
[...]
Netbeheer zekering traag > E-meter > Hoofdschakelaar > splitsing verbruikers en invoer > zekering snel alle gebruikers> afzonderlijke gebruikers groepzekeringen.
In 2000 toen een nieuwe groepenkast moest geplaats worden i.v.m. uitbreiding op de zakelijk aansluiting werd deze door de netwerkbeheer in eerste instantie niet goed bevonden (lees: smelt zekeringen onder de E-meter werden er niet ingeschroeft) omdat er geen snelle hoofdzekering voor alle gebruikers na de E-meter in zat.
Huidige situatie is 3x50A smelt traag > E-meter>Hoofdschakelaar> 3x50A snel> afzonderlijke groepenzekering (43 Alumats verschillende waarden)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
jep dat is een optie, als je onder de selectiviteit blijft kom je eigenlijk ook niet in dat soort problemen (tenzij er iets anders niet klopt in huis.).Domba schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 18:43:
[...]
Dat is toch makkelijk te voorkomen.
Netbeheer zekering traag > E-meter > Hoofdschakelaar > splitsing verbruikers en invoer > zekering snel alle gebruikers> afzonderlijke gebruikers groepzekeringen.
In 2000 toen een nieuwe groepenkast moest geplaats worden i.v.m. uitbreiding op de zakelijk aansluiting werd deze door de netwerkbeheer in eerste instantie niet goed bevonden (lees: smelt zekeringen onder de E-meter werden er niet ingeschroeft) omdat er geen snelle hoofdzekering voor alle gebruikers na de E-meter in zat.
Huidige situatie is 3x50A smelt traag > E-meter>Hoofdschakelaar> 3x50A snel> afzonderlijke groepenzekering (43 Alumats verschillende waarden)
heb hem nu nog niet nodig (heb geen kookgroep of andere vreemde zaken, en alles goed verdeeld, dus ik zit ruim aangesloten)
als ik ga uitbreiden ga ik er wel aan denken. (en meteen wat kWh meters extra om mijn meterkast slimmer als een slimme meter te maken)
hang er waarschijnlijk een kastje naast, 1 kast voor het huis(en de hoofdschakelaar/splitsing) en 1 kast voor de pv. (met extra kWh meters heb ik de ruimte wel nodig ben ik bang.)
maar 43 alumats, kosten nog moeite bespaart, das een hoop.
Oom heeft een soortgelijke set, alleen nog een stap groter. Dus daar moet ik ook nog langs zodat hij niet met een papiertje de opbrengst hoeft te noteren
Wel de rest van de installatie nog afronden, de 4mm2 kabel gaan we vervangen door een 6mm2. De onderverdeler is al vervangen door een veel ruimere, met automaten ipv smeltzekeringen. maar de groepenkast moet nog vervangen worden.
Heb ik morgen weer een klusje...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
.
.
.
Nee natuurlijk niet op pv
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 22-03-2013 20:32 ]
Ik wil gebruik maken van de Suntrol Android app om de info van mijn installatie op de portal te bekijken. Het lukt mij echter niet om in te loggen: met het (100% zekere) juiste username/pwd krijg ik alleen de melding 'Aanmelding mislukt'. Op de portal zelf lukt het echter zonder problemen. Iemand een idee?
Ach.. laatst nog 70 meter 4 x 185 mm2 gekocht en laten leggen... kan altijd gekkerRol-Co schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 20:31:
Vandaag 10 kwadraadje met een 63A stekker aangesloten
.
.
.
Nee natuurlijk niet op pv
[ Voor 9% gewijzigd door reddo op 22-03-2013 21:27 ]
Verwijderd
ik trek dat meestal af, als ik 4K maak, en ik zet de oven en stofzuiger aan, beide 2K,migjes schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:59:
[...]
maakt 49,5A voordat de hoofdzekering zegt stop dit gaat niet goed als de zon vol schijnt.
dan zegt de hoofdzekering 0
mijn kammen zijn 63A, tevens heb ik 3 groepen met 3 fasen, elke fase 3 groepen, en 1 aardlek.
kwestie van eenvoudig rekenen, en je zit goed.
http://van.wijk.net/pvt/epvt.jpg
ik verbruik zoveel mogelijk eigen opwek, en vaak geautomatiseerd.
dat gaat perfect.
al die bangmakerij is echt onnodig, en doet zich eerder voor zonder pv, in oude huizen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 22:38 . Reden: word moe van het nen en mm2 geleuter ]
Het kan altijd gekker, dat klopt....reddo schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 21:24:
[...]
Ach.. laatst nog 70 meter 4 x 185 mm2 gekocht en laten leggen... kan altijd gekker(meer dan 7000 euri overigens voor die kabel) Ook niet op PV maar op een tijdelijke pompinstallatie, best leuk. Die klant heeft overigens wel het kantoordak vol liggen met panelen, 2500 m2 kennelijk.
Voor mijn werk ben ik bezig met de voorbereiding van een middenspanningsroute met 3x630mm2 (Al)
Kost een paar centen dit project. Ook niet direct voor zonnepanelen, hoewel er misschien wel een heel klein beetje energie opgewekt met zonnepanelen overheen zal gaan vanaf dit najaar.
Verwijderd
Das interessant........geautomatiseerd verbruikers inschakelen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:36:
[...]
ik trek dat meestal af, als ik 4K maak, en ik zet de oven en stofzuiger aan, beide 2K,
mijn kammen zijn 63A, tevens heb ik 3 groepen met 3 fasen, elke fase 3 groepen, en 1 aardlek.
dat gaat perfect.
al die bangmakerij is echt onnodig, en doet zich eerder voor zonder pv, in oude huizen.
Ik wil graag een elektrisch verwarmingselement automatisch laten inschakelen als ik terug lever aan het net.
Wie kan me een idee geven, hoe ik dit geautomatiseerd kan doen?
Arduino zonnemeter en die laten regelen dat ie wegstookt wat je terug dreigt te leveren. Std zonnemeter kun je zo downloaden, moet je wel aanpassen om iets analoog aan te sturen (dan verbuikt ie precies wat wilt en is je netto verbuik 0) en een stuk hardware er bij.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:06:
[...]
Das interessant........geautomatiseerd verbruikers inschakelen.![]()
Ik wil graag een elektrisch verwarmingselement automatisch laten inschakelen als ik terug lever aan het net.
Wie kan me een idee geven, hoe ik dit geautomatiseerd kan doen?![]()
Op mijn Arduino zie ik keurig opbrengst, verbuik en het netto verschil, als je dat netto verschil uitstuurt naar een regelbaar element dan zou het moeten lukken (of als je toch goed bent met programmeren, een PID loop er op die keurig regelt naar 0 netto verbruik, ik kan het helaas niet programmeren...)
http://solarmeter.codeplex.com/
[ Voor 22% gewijzigd door reddo op 22-03-2013 23:33 ]
Verwijderd
Thanks Reddo!! Ik zal me er eens in verdiepen......reddo schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:12:
[...]
Arduino zonnemeter en die laten regelen dat ie wegstookt wat je terug dreigt te leveren. Std zonnemeter kun je zo downloaden, moet je wel aanpassen om iets analoog aan te sturen (dan verbuikt ie precies wat wilt en is je netto verbuik 0) en een stuk hardware er bij.
http://solarmeter.codeplex.com/
Sommige kWh meters kunnen dit, ook zijn er omvormers die dit kunnen zoals de piko. Voor een verwarmings element zou het goed kunnen werken.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:06:
[...]
Das interessant........geautomatiseerd verbruikers inschakelen.![]()
Wie kan me een idee geven, hoe ik dit geautomatiseerd kan doen?![]()
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom zou je stroom verspillen door apparatuur aan te zetten alleen maar omdat je anders "gratis" teruglevert? Wat een onzin.Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:36:
[...]
ik trek dat meestal af, als ik 4K maak, en ik zet de oven en stofzuiger aan, beide 2K,
dat gaat perfect.
Als je je huis daarmee gaat verwarmen met een verwarmingselement zodat je minder gas verstookt is natuurlijk een goed idee, maar een oven en stofzuiger begrijp ik niet. Puur om het maar te verstoken zodat iemand anders er niet van kan gebruiken?

wel nee jo, normale gang van zaken hier.stefijn schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 08:28:
[...]
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom zou je stroom verspillen door apparatuur aan te zetten alleen maar omdat je anders "gratis" teruglevert? Wat een onzin.
Als je je huis daarmee gaat verwarmen met een verwarmingselement zodat je minder gas verstookt is natuurlijk een goed idee, maar een oven en stofzuiger begrijp ik niet. Puur om het maar te verstoken zodat iemand anders er niet van kan gebruiken?Doordat iemand anders die stroom niet kan gebruiken gebruikt die persoon nu geen groene stroom. Niet erg milieuvriendelijk imo
pciop post iets, (met nog een voorgaand stuk)
hans begreep het niet.
migjes probeert uit te leggen.
domba trekt er een stukje uit
eric-pvt valt over het stukje.
jij begreep eric-pvt niet.
niks aan de hand dus.
eric-pvt verspild niks.
zie het meer als een elektrische boiler die inschakelt op nachtstroom.
maar omdat eric-pvt pv heeft gebruikt hij juist dag stroom er voor.
de wereld verandert wat als je kWh's over hebt in plaats van dat je afnemer bent.
Verwijderd
je gebruikt het word onzin, en dat is veel te krachtig.maar waarom zou je stroom verspillen door apparatuur aan te zetten alleen maar omdat je anders "gratis" teruglevert? Wat een onzin.
wat je daarna toeschrijft is helemaal niet het geval.
ik heb gewoon negatieve database waardes die triggeren, en dan start de wasmachine/afwasmachine.
bijvoorbeeld, de zonneboiler en pv produceren om 13:30u = aan
zomers is dat dus autonoom, swinters draait de was op 50% eigen stroom.
plugwise kan dat al heel goed.
http://www.plugwise.com/idplugtype-f/node/770
ik heb dat systeem, met een electrolux ewh wasmachine, inmiddels ook de warmtepomp droger op dezelfde schakeling. het systeem is super.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 09:50 ]
[ Voor 75% gewijzigd door Pietje NL op 23-03-2013 09:51 ]
Verwijderd
zodra je 4 kWh hebt gemaakt, trigger je iets wat 4kWh gebruikt, al dan niet achteraf, of tijdens.
bijvoorbeeld een 60c was.
die iets slims met je logging, je kunt gaan ramen wat je nog kunt gebruiken of misschien wel moet gebruiken,
of vergroot je salderingsrecht.
dat groene stroom in nederland kolenstroom is, dat weet ik, maar daar kan ik alleen erg weinig aan doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 10:00 ]
[ Voor 104% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:38 ]
E.e.a is ook enkel bedoeld voor al die meelezers die het niet zo tiptop doorgedacht hebben alsVerwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 22:36:
[...]
dat gaat perfect.
bij jou thuis.
Ik vind dat je hier op GOT alle voors en tegens, wenn und aber's moet kunnen bloot leggen
zonder dat je van van bangmakerij wordt beschuldigd.
Ja ik heb een oud huis van meer dan een eeuw oud waarin alles van hout is
op de buiten en benedenbinnen muren na.
Ik ben iets soortgelijks van plan, maar wil dan 2 verschillende verwarmingselementen gebruiken, bijvoorbeeld 500 en 1000 W. het moet dan geschakeld gaan worden tussen 0 / 500 / 1000 / 1500 W, afhankelijk van de netto teruglevering. (parallel kan ook nog: 333 WVerwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:06:
[ Voor 3% gewijzigd door jwstolk op 23-03-2013 14:13 ]
Voorbeeld:
600 laag +
400 hoog -
Hoog en laag verrekenen met elkaar, dus hoog en laag worden op nul gesteld met een vergoeding voor de resterende 200 kWh van ruim €0,08, incl BTW.Rol-Co schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:54:
Weet iemand hoe GC omgaat met een negatief hoog en positief laag verbruik zonder de pv ooit aangemeld te hebben bij ze en een ferraris meter?
Voorbeeld:
600 laag +
400 hoog -
Zo is het afgelopen keer bij mij verrekend.
Je krijgt twee aparte rekeningen na elkaar.
Verkeerd gelezen. Hoog en laag worden met elkaar verrekend en je betaalt voor de resterende 200 kWh de normale prijs.
[ Voor 11% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-03-2013 15:40 ]
Verwijderd
trap niet in alle verhaaltjes.
saldering vind plaats per aansluiting
over die verhaaltjes kan mkleinmann heel veel vertellen, hij heeft wel 10 verschillende verhaaltjes,
totdat de leverancier ineens te horen kreeg hoe het in de wet staat.
en alles kwam ineens snel goed, dwz hij werd niet genaaid.
voor dubbele telwerken geld dus : eerst hoog, dan laag doorsalderen, het resterende saldo positief betaal je,
(laagtarief dus !) en bij een negatieve stand verzoek je tot betaling negatief op de ferraris.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 17:54 ]
Ook als je de pv niet gemeld hebt bij ze en geen terug lever telwerk hebt?Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 17:50:
beide helemaal niet, er word gesaldert per aansluiting, al heb je 1000 telwerken.
trap niet in alle verhaaltjes.
saldering vind plaats per aansluiting
Maar hoe weet het apparaat of hij moet starten en welk programma? Als ik de spanning op de wasmachine zet zegt ie alleen hallo in piep-piep vorm. Dat is toch wat plugwise doet toch? Spanning op z'n outlet zetten?Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 09:45:
[...]
je gebruikt het word onzin, en dat is veel te krachtig.
wat je daarna toeschrijft is helemaal niet het geval.
ik heb gewoon negatieve database waardes die triggeren, en dan start de wasmachine/afwasmachine.
bijvoorbeeld, de zonneboiler en pv produceren om 13:30u = aan
zomers is dat dus autonoom, swinters draait de was op 50% eigen stroom.
plugwise kan dat al heel goed.
http://www.plugwise.com/idplugtype-f/node/770
ik heb dat systeem, met een electrolux ewh wasmachine, inmiddels ook de warmtepomp droger op dezelfde schakeling. het systeem is super.
[afbeelding]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
sinds wanneer is dat een wet ?Rol-Co schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 17:53:
[...]
Ook als je de pv niet gemeld hebt bij ze en geen terug lever telwerk hebt?
nee hoor, het is bullshit.
dus gewoon de wet naleven, aanmelden is niet verplicht.
ik heb me wel 5x opnieuw aangemeld, en evenzovaak wisten ze er niks van, ik ben ermee gestopt.
5x een negatieve afrekening bewijst genoeg, en houd stand bij de rechter.
verder is een lagere stand boven nul, gewoon een lagere stand boven nul.
misschien kocht je wel ledlampen en een zuinige wasmachine, boven nul, ben jij de baas,
en zijn de exacte standen leading.
je hoeft in nederland niet te betalen voor niet geleverde energie, recent zijn essent en oxxio daarvoor veroordeelt.(02-2013)
ook zag ik op rechtspraak.nl iets nieuws, iedereen neemt de welkomst bonus, maar nu blijkt dat je start op een lagere stand, je betaald de bonus dus alsnog zelf.(lopende zaak)
energie word hier 2x afgerekend, dat wil ik ook wel met mijn pv !
@Appie Heijn
plugwise schakelt op tijd ook gewoon 3600Wac, dat is een leuke feature.
je pv produceert altijd om 13:30u maximaal, dus je kan dat gewoon instellen met een plugje.
ook de zonneboiler piekt rond die tijd, dus je hotfill mag ook starten om 13:30
plugwise is hiervoor ideaal, en bij 1 fase gaat je netspanning bij forse pv sets ook weer naar normaal op het piekmoment.
tijdklokjes van de gamma zijn hiervoor niet geschikt, die zijn 10A of minder, en kennen ook geen variabelen zoals plugwise (what if and when)
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 18:04 ]
Normaal is dat je parallel schakelt, wat je parallel noemt heet seriejwstolk schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:10:
[...]
Ik ben iets soortgelijks van plan, maar wil dan 2 verschillende verwarmingselementen gebruiken, bijvoorbeeld 500 en 1000 W. het moet dan geschakeld gaan worden tussen 0 / 500 / 1000 / 1500 W, afhankelijk van de netto teruglevering. (parallel kan ook nog: 333 W)
Ok duidelijk, bedankt.Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 17:57:
[...]
sinds wanneer is dat een wet ?
nee hoor, het is bullshit.
dus gewoon de wet naleven, aanmelden is niet verplicht.
ik heb me wel 5x opnieuw aangemeld, en evenzovaak wisten ze er niks van, ik ben ermee gestopt.
5x een negatieve afrekening bewijst genoeg, en houd stand bij de rechter.
verder is een lagere stand boven nul, gewoon een lagere stand boven nul.
misschien kocht je wel ledlampen en een zuinige wasmachine, boven nul, ben jij de baas,
en zijn de exacte standen leading.
je hoeft in nederland niet te betalen voor niet geleverde energie, recent zijn essent en oxxio daarvoor veroordeelt.(02-2013)
ook zag ik op rechtspraak.nl iets nieuws, iedereen neemt de welkomst bonus, maar nu blijkt dat je start op een lagere stand, je betaald de bonus dus alsnog zelf.(lopende zaak)
energie word hier 2x afgerekend, dat wil ik ook wel met mijn pv !
Dacht dat het misschien een hoop gezeur zou worden over de 400 min van de hoog.
Ja dat is zeker leukVerwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 17:57:
[...]
@Appie Heijn
plugwise schakelt op tijd ook gewoon 3600Wac, dat is een leuke feature.
je pv produceert altijd om 13:30u maximaal, dus je kan dat gewoon instellen met een plugje.
ook de zonneboiler piekt rond die tijd, dus je hotfill mag ook starten om 13:30
plugwise is hiervoor ideaal, en bij 1 fase gaat je netspanning bij forse pv sets ook weer naar normaal op het piekmoment.
tijdklokjes van de gamma zijn hiervoor niet geschikt, die zijn 10A of minder, en kennen ook geen variabelen zoals plugwise (what if and when)
Dan op start drukken. Oftewel als die plug alleen maar spanning erop zet gebeurd er helemaal niets. Zelfde geldt voor onze warmtepompdroger.
Bij een verwarmingslichaam in je zonneboiler kan ik mij het goed voorstellen dat het wel goed werkt natuurlijk. Dat is aan/uit.
Vandaag ook meteen de eerste kWh binnen geharkt(vanaf 15.30), ben erg benieuwd naar komende week, veel zon en lekker koud.
Dak ligt op OZO 107gr, geen schaduw
PS: panelen lijken een beetje blauw op deze foto. Zal wel een vertekening zijn aangezien het met het blote oog toch echt zwart lijkt

[ Voor 49% gewijzigd door Appie Heijn op 23-03-2013 19:29 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Weet je toevallig of er al meer merken wasmachines zijn die met Plugwise samen werken zoals Electrolux?
Ik heb op de site van Plugwise gekeken en geGoogled maar niks kunnen vinden.
Maar de volgende truc werkt met onze 19 jaar oude Miele ook: de deur open zetten allse instellen en dan via de Source de spanning er af halen en als dan op de in de source ingestelde tijd de spanning er weer op komt gaat hij draaien.
Sorry, ik geloof dat dit meer thuis hoord in de kroeg of serieus elektriciteit besparen.
klopt, of je opent er een nieuw topic voor, er zullen vast wel meer smart grid apparaten/oplossingen zijn/komen
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 23-03-2013 23:17 ]
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Moet alleen nog even kijken hoe we in de toekomst gaan loggen, de homewizard met meter is voor in mijn huis, maar staat nu dus bij mijn ouders. Maar die gaat niet meer goed meten als we terug leveren. Al vind pa vooral het opgewekte vermogen interessant, en dat laten de omvormers al zien
Deze is gemaakt voor de slimme meter en daarnaast ook voor losse KWh-meters.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
ik denk het niet, tenzij pv+loggen en terugleveren een doel op zich is geworden,PvPower schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 19:48:
eric-pvt,
Sorry, ik geloof dat dit meer thuis hoord in de kroeg of serieus elektriciteit besparen.
en dat kan het niet zijn.
en het werd weer avond,

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 21:09 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:39 ]
Vandaag de meterkast vernieuwd.
De oude stoppenkast (werkte nog prima)
vernieuwd voor een moderen kast.
Nu 2 extra 25A groepen erbij voor de pv installaties....
Ziet er netjes uit. Al zeg ik hetzelf

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Hangt er vanaf hoeveel 'neggie' je bent, volgens mij geeft Greenchoice je de volle mep terug ( dus zelfde tarief als je verbruik) tot -1000 kWh ...Dre schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:47:
In verband met verdere PV uitbreiding ben ik aan het kijken naar energieleveranciers die een hoge terugleververgoeding geven voor mijn netto teruggeleverde energie ("neggie"). Nu geeft volgens het "Salderingsoverzicht 2012 – Update november" de energieleverancier Eneco met € 0,092/ kWh de hoogste vergoeding. Of zijn er nog leveranciers die meer vergoeden?
Verwijderd
Volgens mij betaald Eneco inderdaad het beste, zij claimen dit omdat ze duurzame decentrale opwek stimuleren. Ik zoek even het artikel op waarin ik dit las........Dre schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 22:47:
In verband met verdere PV uitbreiding ben ik aan het kijken naar energieleveranciers die een hoge terugleververgoeding geven voor mijn netto teruggeleverde energie ("neggie"). Nu geeft volgens het "Salderingsoverzicht 2012 – Update november" de energieleverancier Eneco met € 0,092/ kWh de hoogste vergoeding. Of zijn er nog leveranciers die meer vergoeden?
Nee, die wordt niet overbelast bij jou thuis, maar niet iedereen heeft thuis een E installatiehansdegit schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:10:
[...]
wasmachine aan, 8A
droger aan, 4A
in een relatief nieuwe woning met een berekende installatievermogen van 17+ Kw als bij jou.
Ik geef dus ook in die voorbeelden mijn eigen omstandigheden weer, zijnde, oude woning
met 1 fase van 25/ 35A hoofdzekering en dan toch 5Kw willen invoeden............
Maar je begrijpt toch hopelijk wel dat het niet slim is om juist, als mensen niet thuis zijn
ze hun installatie geheel onbewaakt op vol vermogen willen laten gaan draaien, omdat de zon
rond dat tijdstip het meeste vermogen levert ( schijnt te kunnen met oa plugwise ).
Plus dat dan juist, dat wat je huis moet "bewaken", de hoofdzekering niet meer afschakeld
bij ( bij jou neem ik aan, 25A per fase ) 25A, maar pas bij 33A
Je wasmachiene zal dan maar net gaan lekken en een sluiting van 30A veroorzaken
in een andere groep, dan heet jij geen Hans meer, maar Sjaak.
[ Voor 123% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:39 ]
Je eerste bewering is goed.Speedfightserv schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:52:
[...]
ik denk dat hij dit bedoeld: (hoeft niet van toepassing te zijn op jou situatie)
stel, jij heb terwijl je zonnepanelen niets leveren (in avond bv.) een oven van 14 A aan. je zet de droger aan. (4 A volgens jou) dat is 18 A dan knalt de zekering eruit.
(sowiezo moet je groot verbruikers op een aparte groep zetten)
Als jou zonnepanelen wel draaien en er zit ergens een brug tussen de zonnenpanelen en de droger + oven wordt er 18 A gebruikt. maar omdat de zonnepanelen 4 A invoeren (noem maar een waarde) dan knalt jou zekering er niet uit. er kan dus een kabel gedeelte binnen jou groep 18 A verwerken. Dit is onveilig omdat bijvoorbeeld je kabel of lassen het niet aan kunnen
Je tweede bewering is hier niet van toepassing, dit geld enkel als je invoed op een bestaande
eindgroep ( 16A ) waar ook al andere verbruikers op aangesloten zijn, wat ik bedoel, is dat
als je zwaar gaat invoeden op een fase dit door de ander groepen wordt opgenomen.
( wel met een max van 16A per groep )
Dus indien deze worden belast met bv 20A over 3 afgaande groepen, en als je omvormer dan ook 20A levert
dan gaat er nul Amp door je hoofdzekering, stel er vind dan op dat moment een sluiting plaats
die een kortsluitstoom gaat veroorzaken van bv 20A, dan zou normaal de hoofdzekering de stroom gaan
onderbreken maar dat doet hij niet want hij ziet nog maar 20A door zijn aders lopen terwijl dan
de afgenomen stroom al op 40Amp zit ( belasting van 3 groepen plus een sluiting van 20Amp )
Dan mag je hopen dat er snel een wolk voor de zon schuift om de omvormer zijn vermogen
terug te laten regelen, zodat de hoofdzekering dan weer meer wordt belast en doorsmeld
of uit schakeld.
Jij hebt het door ( verbaast me nietmigjes schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 17:59:
[...]
moet hem ook anders zien en jij zit zo ver in de veilige zone dat je er geen drukte over hoeft te maken.
bij jouw heb je 25A hoofdzekering + 8A van omvormer. (en dat gewoon 3x)
met redelijke zekerheid kun je wel stellen dat je meterkast wel 33A per fase kan verwerken en dat goed zal verdelen.
nu zijn mijn aardlek schakelaars eigenlijk maar gespecificeerd voor 40A.
en dat levert ook nog geen problemen op, zolang je maar geen vreemde apparaten gebruikt.
(met vreemd bedoel ik een apparaat wat >10A gebruikt, die zie je echt niet veel meer. het meeste is gewoon maar max 10A en heeft misschien net wat piekjes er boven)
of als je ook nog een kookgroep hebt en op de zelfde aardlek de wasmachine b.v.
dan kan er 32A voor het koken worden getrokken + 10A voor de wasmachine.
normaal zou de hoofd stop zeggen stop er maar mee, maar als de zon schijnt gaat hij nu vrolijk door.
(er zit gelukkig ook nog een flink stuk marge in de meest gebruikte apparatuur, alleen op het forum kunnen we niet zien wat de werkelijke situatie is en is een stuk veiligheid's marge moeilijk iets over te zeggen of word gewoon verkeert begrepen.)
een andere mogelijkheid.
een 35A hoofdzekering + 32A omvormer (of 2x 16A).
dus vet over de selectiviteit.
met zonnig weer kun je dus 67A door de meterkast trekken zonder dat de hoofdzekering zegt stop.
(nu is het in een gewoon huis en apparatuur bijna onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen, maar zeg nooit nooit. je komt soms vreemde dingen tegen komen)
dit is allemaal wel weer zo te maken dat het wel kan, maar weet dan wel wat je doet of laat het door iemand die er verstand van heeft doen. (mischien zelfs door iemand die monteur is en verstand heeft van pv. ik merk vaak dat monteurs te snel op standaart installaties af gaan en vergeten dat pv niet standaart is.)
nu vind ik het zoizo een beetje vreemd om over de selectiviteit te gaan in een "gewoon" huis.
99% van de mensen heeft dat niet nodig, je moet het uiteindelijk ook weer er terug uit het net zien te halen.
ik zelf ga er wel rekening mee houden in de volgende uitbreiding, maar de meeste mensen hier hoeven daar geen rekening mee te houden.
weet allen nog niet hoe en op welke manier.
en waarschijnlijk is het nog niet eens nodig met mijn systeem, maar dan kan ik wel andere leuke trucjes gaan doen. (meer zelf gebruiken, eigen stroom eerst)
het enge is eigenlijk dat er laatst ook weer iemand riep dat hij 2x25A groep ging aanleggen in zijn huis op 1 fase. en dan weet ik ook dat hij naar alle waarschijnlijkheid maar een 35A hoofdzekering heeft (het zou kunnen dat het anders is, geen idee). of dat het eigenlijk een ondoordachte melding op het forum was.
het is soms zo lastig schatten wat de intentie van het bericht was.
( knuppel ) om te voorkomen dat men met weinig tot geen kennis van "stroom" , de laatste tijd met behoorlijk grote vemogens effen het net op wil in een bestaande installatie.
En dat wil dus ook best, als je maar beseft wat de gevolgen kunnen zijn en waar je om moet Denken.
Gasschuif leest hier al een paar jaartjes mee en schrijft af en toe es wat. Hij is met pensioen en is een deskundige op HTS E nivo. Ongelofelijk moe wordt hij van de ampere, kwadraat, NEN 1010, verliezen kWh versus procenten in volt in DC en AC kabels, selectiviteit, smeltveiligheden en soms zaken die totaal niet op waarheid berusten. Het gaat vaak over tienden van procenten, peanuts dus.databeestje schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:02:
[...]
![]()
Ik ga er meestal niet meer op in. Dan heb ik het nog niet over het TVT verhaal. Het gaat al jaren door.
Een vette plus voor Dre die ten strijde trekt.
ik zou zeggen GOOI HET DAK VOL
En ja, Gasschuif is een liefhebber van analoge meters, vertellen meer als alle andere
[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 24-03-2013 01:41 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Niet voordringen aub, jij komt nog wel aan de beurt, als mij dat uitkomt.Dre schreef op zondag 24 maart 2013 @ 00:02:
@PClop vraag #1
Je blijft doorratelen, maar reageert niet een paar concrete vragen die ik je gesteld heb. Zou je eens naar mijn posts kunnen kijken?
@PClop vraag #2
Wat nou als die wasmachine een sluiting maakt van precies 1 Ampère, ontstaat er dan geen brand/ rook/ schade?
@PClop opmerking #1
Als je een sluiting van "30 Ampère" maakt in een andere groep gaat de 16 Ampère beveiliging eruit. Je voorbeeld klopt dus niet.
Nou goed nog eentje voor het slapen gaan ( mocht je er niet van kunne slapen )
15 gebundeld op een kabelbaan gaan doorgaans naar werkschakelaars en andere signalerings kontakten
hulpkontakten en naderingsschakelaars enz enz, voeren dus geen vermogen en bevinden zich in de regel in de buienlucht ( bekabeling voor verlichting soms wel ) en niet in je gangkast
Het gaat hele pagina's door, ik (en met mij vele technisch minder onderlegde/geïnteresseerde) PV-fanaten haken volledig af....
Ik wil nieuwe installaties, moeilijke daken, mooie nieuwe producten ed zien, niet theoretische discussies tussen drie mensen....
* MasterMaceMichu heeft zijn zegje weer gedaan...
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:41 ]
Verwijderd
De inhaalslag kan beginnen

Dit topic is gesloten.