Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:05

3DDude

I void warranty's

rbrouwers123 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 04:57:
Beste allen,

(Mac OS X 10.9.5)

Ik zit met de volgende vraag:
Is het mogelijk om mijn Synology DS214 Play weer te geven in Finder buiten het lokale netwerk? (Woon namelijk niet meer in Nederland maar wil toch graag gebruik blijven maken van de schijf zonder de webinterface. Dus dat de schijf gelijk netjes bij mijn apparaten in Finder komt te staan zoals dat automatisch gaat in het lokale netwerk. Hopelijk kan iemand mij dit vertellen! :)
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/570
Webdav configureren, :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:43:
Log eens in met SSH en check of het proces nog loopt. Wel handig om even te melden welke versies e.d. je gebruikt.
Het is makkelijker en veel veiliger om gewoon op DSM in te loggen en bij "Proces" kijken wat er allemaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:17:
[...]

Het is makkelijker en veel veiliger om gewoon op DSM in te loggen en bij "Proces" kijken wat er allemaal draait.
Hoezo zou dat veiliger zijn? Ssh is per definitie een versleutelde verbinding, de webinterface niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Wie kan mij helpen? Ik heb een scheduled task draaien die een bepaalde folder controleert. Als de bestanden en mappen ouder dan 3 uur zijn dan moeten ze worden weggegooid.

Dit is het script:
code:
1
find /volume1/downloads/test/ -mmin +180 -exec rm -rf "{}" \;

Het script werkt goed, echter de folder "test" wordt ook verwijderd. Alleen de inhoud binnen test moet gecontroleerd en verwijderd worden. Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:21:
[...]
Hoezo zou dat veiliger zijn? Ssh is per definitie een versleutelde verbinding, de webinterface niet.
Simpel. Omdat mensen met een SSH verbinding alles kunnen doen en dat impliceert dat ze bij ondeskundig gebruik hun hele NAS zodanig kunnen verzieken dat hij niet eens meer opstart.

Mensen met kennis van zaken weten van zichzelf wel hoe en wat ze met SSH kunnen. Anderen/Ondeskundigen kunnen er beter ver vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 08:17:
[...]
Maar dan kan je niet zien op welke file deze blijft hangen.
mickjuh schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:26:
code:
1

Het script werkt goed, echter de folder "test" wordt ook verwijderd.
Ik zou er een for lus van maken in de /test/ i.p.v. een find, dat is veiliger want find pakt ook . en .. mee.
Je hebt hier 2 opties, -mindepth 1 gebruiken of je find uitbreiden met * en *.*
Met mindepth moet je wel eerst even testen of je dezelfde output krijgt, afhankelijk van de distributie wil dat nog wel eens andere resultaten geven.

Een andere hele simpele (maar in mijn opinie een niet zo mooie) oplossing is om bovenaan je script een 'touch /volume1/downloads/test' te doen zodat ie nooit ouder dan 3 uur is.

[ Voor 64% gewijzigd door DukeBox op 15-10-2014 10:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:51:
[...]

Simpel. Omdat mensen met een SSH verbinding alles kunnen doen en dat impliceert dat ze bij ondeskundig gebruik hun hele NAS zodanig kunnen verzieken dat hij niet eens meer opstart.

Mensen met kennis van zaken weten van zichzelf wel hoe en wat ze met SSH kunnen. Anderen/Ondeskundigen kunnen er beter ver vandaan blijven.
Makkelijker dus, maar niet veiliger.
mickjuh schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:26:
Wie kan mij helpen? Ik heb een scheduled task draaien die een bepaalde folder controleert. Als de bestanden en mappen ouder dan 3 uur zijn dan moeten ze worden weggegooid.

Dit is het script:
code:
1

Het script werkt goed, echter de folder "test" wordt ook verwijderd. Alleen de inhoud binnen test moet gecontroleerd en verwijderd worden. Iemand? :)
-name "*" misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
theMob schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:23:
[...]

Niet alle updates zijn een feest. Op mijn DS112+ die ik als webserver gebruik werden na een update naar DSM 5 opeens alle speciale tekentjes als een vraagteken weergegeven. Na lang zoeken blijkt dat ik elke webpagina eerst in Notepad moet laden en dan als UTF-8 moet bewaren, dan werkt het wel. Eerder nooit last van gehad. De laatste update van phpMyAdmin dwingt me ieder kwartier opnieuw in te loggen, wordt ik helemaal gek van en ik krijg het niet weg.

Overigens komen er nog steeds veiligheidsupdates uit voor de DS508, zoals met heartbleed.
Die vreemde tekentjes komt omdat je ze in je code niet goed hebt ge-escaped. Had ik ook last van in m'n code. Je moet dan in plaats van een '€' in je code een ASCII code gebruiken (http://www.ascii-code.com en dan kolom 'HTML number'). Je zet dan € in je code, en dan gaat het goed. Komt niet door de Syno, maar gewoon omdat de code niet netjes was ;)

En dat phpMyAdmin je er steeds uitknikkert kun je aanpassen in de settings ergens. Via de webinterface, en dan wordt er nog iets gezegd over dat je ergens in een bestand ook een waarde moet aanpassen (kun je via SSH doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Of gewoon de juiste content type opgeven. Dit heet overigens niets met DSM te maken, maar met apache waar de mime niet meer geforceerd wordt (default fall-back). Deze kun je in je html opgeven of in de htaccess. Deze change is al enige jaren geleden aangekondigd.

Wat mij betreft hulde aan synology dat zij niet meer voortborduren op depreciated functies en instellingen.
Ik had meer dan 20 tickets openstaan m.b.t. PHP, apache en mariadb waar er problemen waren met de configuratie en het niet volgen van de 'best practice', op 1 na zijn ze allen opgelost.
Ook enkele PHP modules zijn eindelijk tegen de juiste source gecompileerd zodat het nu wel correct werken.
De PHPMyAdmin timeout kun je in je htaccess file (zoals ook in de release notes staat) aanpassen. Dit gaat niet meer via een hard coded overrule in phpmyadmin zelf.

[ Voor 67% gewijzigd door DukeBox op 15-10-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

code:
1
find /volume1/downloads/test/ -mmin +1 -name "*" -exec rm -rf -i "{}" \;

Voor de zekerheid een check ingebouwd (-i). Ik zie dat hij elke netjes bij elke subdirectory en file vraagt om het weg te gooien maar als laatste krijg ik ineens deze vraag:

rm: remove directory '/volume1/downloads/test'? n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ -name * kan nooit goed werken volgens mij. Zover ik weet kan het alleen zoals ik aangaf wanneer je find wilt blijven gebruiken.

[ Voor 63% gewijzigd door DukeBox op 15-10-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

DukeBox schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:48:
^ -name * kan nooit goed werken volgens mij. Zover ik weet kan het alleen zoals ik aangaf wanneer je find wilt blijven gebruiken.
Kan het wel in 2 stappen denk ik. Eerst files weggooien en daarna lege directories weggooien:

code:
1
2
find /volume1/downloads/test/ -type f -mmin +180 -exec rm -rf {} \;
find /volume1/downloads/test/ -type d -exec rmdir 2>/dev/null {} \;

Als iemand dit in 1 regel weet te stoppen hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Werkt -mindepth 1 dan niet zoals ik aangaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

DukeBox schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:05:
Werkt -mindepth 1 dan niet zoals ik aangaf ?
Excuses, ik heb je post over het hoofd gezien :D Heb dat nog niet geprobeerd. Heb mijn scheduled task even uitgezet want de test folder was ineens weer verwijderd. Vreemd dat als ik de regels via SSH invoer dit niet gebeurd. Ik verdenk misschien Sickrage of Couchpotato hier ook van. Die gebruiken beide die folder. Even monitoren als ik mijn scheduled task uit laat staan. Ga jouw post ook even doornemen en testen.

Volgens jou zou dit moeten werken?
code:
1
find /volume1/downloads/test/ -mmin +180 -exec rm -rf -mindepth 1 "{}" \;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 15:20

Dreanor

Joene

Ik heb antwoord gekregen met betrekking tot het probleem waarbij alle diensten niet meer werken zoals quickconnect, find.synology, etc.
Hello Customer,

Thank you for your inquiry.

Under this situation, we will suggest that you make a reset by "Reset administration password and network settings" method to restore default network settings (it won't affect your data partition):

http://forum.synology.com...Reset_the_Synology_System
(press the reset button for 4 seconds until a 'beep' is heard, then immediately release)

Try again afterwards. Also make sure to disable all firewalls/antivirus programs temporarily to narrow down the issues.

--
Best regards,

Alexander W.

Technical Support
Voor mij is dit de oplossing dus. Ik heb zelf niet de moeite genomen om antivirus en firewalls uit te zetten, enkel reset en dat werkt.

Alleen vraag ik mij nu af hoe dat gekomen is, want ik heb niet aan DSN settings of iets dergelijks gezeten in die tussentijd, enkel updaten van DMS versies.

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:29:
Koop een docking station. Plaats daar die 2e HD in, kopieer alles van de NAS naar die 2e HD. Vervolgens lees je je in op de verschillen tussen SGR, Raid-0, Raid-1, Jbod, Volumes en je besluit wat je wilt. Dan doe je een volledige reset van je NAS (zie synology.nl voor instructies hoe), plaats de 1e HD, maak de juiste keuze, zet de bestanden terug, zet de 2e HD er in, maak de juiste keuze en klaar.
ik heb hier zo'n schijfje met voeding en micro-usb waarin je een interne HDD kan plaatsen, maar als ik de nieuw bijgeplaatste HDD uit mn Synology haal en hierin stop reageert ie niet. 2 oudere interne HDD's die ik erin prik tonen gelijk een extra schijf in Windows... moet ik vrezen dat mn nog geen week oude schijf al kaput is? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mickjuh schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:04:
Volgens jou zou dit moeten werken?
code:
1
find /volume1/downloads/test/ -mmin +180 -exec rm -rf -mindepth 1 "{}" \;
Mindepth zou ik voor het exec commando zetten, het is een onderdeel van find en niet van rm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

habermas schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 19:33:
[...]

ik heb hier zo'n schijfje met voeding en micro-usb waarin je een interne HDD kan plaatsen, maar als ik de nieuw bijgeplaatste HDD uit mn Synology haal en hierin stop reageert ie niet. 2 oudere interne HDD's die ik erin prik tonen gelijk een extra schijf in Windows... moet ik vrezen dat mn nog geen week oude schijf al kaput is? :'(
Die schijf is prima te lezen maar Windows kan standaard geen Ext lezen. Je zult dus een driver moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:06:
[...]

Die schijf is prima te lezen maar Windows kan standaard geen Ext lezen. Je zult dus een driver moeten installeren.
Ext drivers voor windows... het kan, maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als je data je lief is. Gewoon even een Linux-os booten, is nog makkelijker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:10:
[...]

Ext drivers voor windows... het kan, maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als je data je lief is. Gewoon even een Linux-os booten, is nog makkelijker ook.
Klinkt erg als FUD. Als een Ext driver data om zeep helpt dan is het wel een hele slechte driver. Kan mij haast niet voorstellen dat die nog bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 12:29
Vraagje, ik heb mijn Synology geupdate en daarna ging hij niet meer in standby/sleep modus. Hierna heb ik wat instellingen aangepast, maar toevallig de dag daarna vloog mijn stop er uit.

Nu gaat hij wel naar standby, alleen knippert nu het groene lampje boven (langzaam) i.p.v. het blauwe lampje wat er voorheen knipperde. Ik ben er nu niet zeker van of dit normaal is (door update?) of dat het met de stroomuitval te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:27:
[...]

Klinkt erg als FUD. Als een Ext driver data om zeep helpt dan is het wel een hele slechte driver. Kan mij haast niet voorstellen dat die nog bestaan.
Ik heb hier akkefietjes mee gehad. Maar dat is alweer een paar jaar geleden, dus misschien achterhaald inderdaad. Ik zou iig nog steeds niet moeilijk doen en gewoon ff een linux-OS booten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:52
"ff een linux-OS booten" haha ik denk dat ik het eerst met een driver (zoals deze) ga proberen, maar goed om te horen dat ik ie nog te gebruiken is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

DukeBox schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:05:
[...]

Mindepth zou ik voor het exec commando zetten, het is een onderdeel van find en niet van rm.
Klopt. Ik zag al problemen toen ik het uitvoerde. Heb nu dit:

code:
1
2
#! /bin/sh
find /volume1/downloads/test/ -mindepth 1 -mmin +180 -exec rm -rf '{}' \;

Dit gaat op zich goed. Echter als ik via ssh naar de status kijk dan zie ik de volgende status als hij net een map met inhoud heeft weggegooid:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
nas> synoschedtask --get
               ID: [6]
             Name: [Remove Leftovers]
            State: [enabled]
            Owner: [root]
             Type: [daily]
       Start date: [0/0/0]
         Run time: [0]:[0]
Repeat every [1] hour(s) until [23]:[0]
          Command: [#! /bin/sh
find /volume1/downloads/test/ -mindepth 1 -mmin +180 -exec rm -rf '{}' \;]
    Last Run Time: Thu Oct 16 12:00:02 2014
           Status: [Error(1)]

Het scriptje gooit dus de overgebleven mappen en bestanden wel weg maar geeft status error 1 hierna. Een uur later als de map al leeg is geeft hij bij deze taak status: Success aan. Vermoed niet dat dit verder erg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehtweak schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:26:

...
Heeft iemand wellicht ervaring met het wat stiller maken van zo'n DS414 (of gelijkwaardig 4- of meerbays model)? Net zoals je b.v. een PC behuizing met geluiddempende matten oid kunt bedekken om resonanties van de kast tegen te gaan.
Inmiddels een geluidsdempingsactie op m'n DS414 uitgevoerd. :Y

Had nog wat van die zelfklevende bitumen-achtige matjes liggen (uit een PC geluiddempinssetje). De DS414 uit elkaar gehaald (dat was nog ff puzzelen) en vervolgens de behuizing aan de binnenkant helemaal beplakt met dat materiaal. Wordt 'ie behoorlijk zwaar(der) van.
Ook het frontje (met die rubber klemdoppen) aan de binnenzijde bekleed.

Delen van dit setje gebruikt (Hama)
Afbeeldingslocatie: https://www.hama.com/bilder/00041/abb/00041517abb.jpg

En warempel, ik had er eigenlijk niet zo heel veel van verwacht, maar het geluid klinkt nu wat doffer. Blijkbaar is het klankkast effect nu tegengewerkt. M.a.w. het scheelt weer wat. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netjes, maar over het algemeen worden de 4 bays van Synology als stil ervaren.

Toevallig zat ik een paar dagen geleden in meterkast en mijn NAS was een volume check aan het doen en toen hoorde ik de schrijven ook wel goed ratelen.. Meestal hoor ik ze niet (3 stuks WD Reds). NAS sowieso niet.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
DukeBox schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:33:
^ Of gewoon de juiste content type opgeven. Dit heet overigens niets met DSM te maken, maar met apache waar de mime niet meer geforceerd wordt (default fall-back). Deze kun je in je html opgeven of in de htaccess. Deze change is al enige jaren geleden aangekondigd.

Wat mij betreft hulde aan synology dat zij niet meer voortborduren op depreciated functies en instellingen.
Ik had meer dan 20 tickets openstaan m.b.t. PHP, apache en mariadb waar er problemen waren met de configuratie en het niet volgen van de 'best practice', op 1 na zijn ze allen opgelost.
Ook enkele PHP modules zijn eindelijk tegen de juiste source gecompileerd zodat het nu wel correct werken.
De PHPMyAdmin timeout kun je in je htaccess file (zoals ook in de release notes staat) aanpassen. Dit gaat niet meer via een hard coded overrule in phpmyadmin zelf.
Ik heb vanalles geprobeerd met Content Type maar geen succes. .htaccess zal ik proberen maar mijn originele htaccess files moest ik verwijderen of sterk aanpassen met de overgang naar DSM 5. In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Quakie schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:19:
Netjes, maar over het algemeen worden de 4 bays van Synology als stil ervaren.
De DS414 is zelf ook wel heel stil (zelfs als de fans harder draaien), maar die schijven ;( ...vooral bij forse kopieeracties en RAID check acties. Dan reutelen ze er lustig op los.

Ik heb er drie HGST Ultrastar 7K4000 3TB inzitten, en bij forse activiteit werkt(e) die behuizing van de DS414 als een soort van klankkast.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
Hij staat toch niet op je nachtkastje? Ding staat hier in de meterkast, hij pruttelt er maar rustig op los hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
habermas schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 13:07:
"ff een linux-OS booten" haha ik denk dat ik het eerst met een driver (zoals deze) ga proberen, maar goed om te horen dat ik ie nog te gebruiken is!
De maker daarvan is het blijkbaar met me eens:
The driver may crash your system and ruin your data unexpectedly,
since there might be software conflicts and I could only test it
on some of the popular platforms. You should use it with care and
use it at your own risk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de meeste (alle?) DSxxx van Synology is het merk deels met open gaatjes. Dit is een onderdeel van de koeling en hoort dus niet dichtgeplakt te worden.

Ik zou dus de temperature van de HD liever in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:25:
Bij de meeste (alle?) DSxxx van Synology is het merk deels met open gaatjes. Dit is een onderdeel van de koeling en hoort dus niet dichtgeplakt te worden.
Dat is ook niet dichtgeplakt, maar keurig, rond de letters 'Synology' uitgesneden. M.a.w. je kunt nog steeds met een zaklampje, door dat 'Synology' logo, naar binnen kijken...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 16-10-2014 20:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:19

evol

hello world

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de combinatie Zarafa, eigen domein en Telfort als provider?
Het lukt mij niet om het draaiend te krijgen. De wiki gevolgt, maar zowel verzenden als ontvangen werken niet via web access :(
In de log zie ik een SMTP connect error bij het verzenden.

Telnet naar port 25 van mijn diskstation lukt niet. Ik begrijp niet waarom, mailserver draait en SMTP staat daar ingeschakeld.
Iemand een idee?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

evol schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 00:04:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de combinatie Zarafa, eigen domein en Telfort als provider?
Het lukt mij niet om het draaiend te krijgen. De wiki gevolgt, maar zowel verzenden als ontvangen werken niet via web access :(
In de log zie ik een SMTP connect error bij het verzenden.

Telnet naar port 25 van mijn diskstation lukt niet. Ik begrijp niet waarom, mailserver draait en SMTP staat daar ingeschakeld.
Iemand een idee?
Wel in combinatie met ziggo. Klinkt eerder als dat je firewall op de diskstation aan staat.

Ik verstuur zelf alleen niet met port 25 maar enceypted. Weet ff de instellingen niet zo uit mijn hoofd. Wat gebeurt er als je naar de webmail gaat en vanaf daar een test verstuurd?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

Via webmail versturen werkt niet.
Vreemde is dat wanneer ik poort 80 open zet op mijn router en die naar mijn Synology map dat die poort zichtbaar is via bijv. canyouseeme.org
Maar voor poort 25 en andere poorten lijkt dat niet zo te werken :S Die poorten zijn niet zichtbaar.
Er zit echt iets basics fout lijkt het...

edit:

Mailstation en mailserver verwijderd en opnieuw mailserver geinstalleerd en poort 25 is weer bereikbaar. Vreemd, maar ok. Zarafa straks nog maar eens proberen werkend te krijgen.

Zarafa werkt, met Z-Push naar de telefoon, helemaal mooi :)

Nu nog een goede backup maken, liefst ook naar de cloud zodat het niet alleen onsite staat.
Wat gebruiken jullie daarvoor? Cloud sync of zijn er andere opties?

[ Voor 40% gewijzigd door evol op 19-10-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

evol schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 10:27:
Via webmail versturen werkt niet.
Vreemde is dat wanneer ik poort 80 open zet op mijn router en die naar mijn Synology map dat die poort zichtbaar is via bijv. canyouseeme.org
Maar voor poort 25 en andere poorten lijkt dat niet zo te werken :S Die poorten zijn niet zichtbaar.
Er zit echt iets basics fout lijkt het...

edit:

Mailstation en mailserver verwijderd en opnieuw mailserver geinstalleerd en poort 25 is weer bereikbaar. Vreemd, maar ok. Zarafa straks nog maar eens proberen werkend te krijgen.

Zarafa werkt, met Z-Push naar de telefoon, helemaal mooi :)

Nu nog een goede backup maken, liefst ook naar de cloud zodat het niet alleen onsite staat.
Wat gebruiken jullie daarvoor? Cloud sync of zijn er andere opties?
Ik laat hem met de standaard backup app van synology naar een offsite nas backuppen elke nacht. Laatst ook een restore getest met een xpenology vm en dat ging makkelijker en sneller als verwacht :)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:53

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Goedemiddag allen,

Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een DS214.
Deze hebben we vooral aangeschaft als alternatief voor Dropbox en voor het makkelijk streamen van films naar de Chromecast welke in de tv zit.

De DS214 is aangeloten via een kabel op de modem/router van Ziggo.

Gisteren wou ik een beetje testen hoe het streamen in zijn werk gaat.
Daarom heb ik op mijn Xiaomi MI2S de DS Video app gedownload.

Zodra ik daarmee een bestand afspeel stopt het beeld na 1 minuut ongeveer en als ik dan iets verder in het bestand ga speelt hij weer ongeveer een minuutje.
Is dit een bekend fenomeen en had ik beter de DS214 play kunnen aanschaffen?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:51

Yucko

One clown to rule them all !

Leeghoofd21 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:51:
Goedemiddag allen,

Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een DS214.
Deze hebben we vooral aangeschaft als alternatief voor Dropbox en voor het makkelijk streamen van films naar de Chromecast welke in de tv zit.

De DS214 is aangeloten via een kabel op de modem/router van Ziggo.

Gisteren wou ik een beetje testen hoe het streamen in zijn werk gaat.
Daarom heb ik op mijn Xiaomi MI2S de DS Video app gedownload.

Zodra ik daarmee een bestand afspeel stopt het beeld na 1 minuut ongeveer en als ik dan iets verder in het bestand ga speelt hij weer ongeveer een minuutje.
Is dit een bekend fenomeen en had ik beter de DS214 play kunnen aanschaffen?
ik neem dat je Plex gebruikt om bestandjes naar je Chromecast te streamen vanaf je Synology, maar de processor in de DS214 is te zwak om on-the-fly te transcoderen. De DS214 Play had je ook niet geholpen omdat de hardwarematige transcodering van de Play versie nog niet ondersteund wordt door de Plex Media Server.

* Yucko gebruikt zijn Synology DS412+ daarom puur voor downloaden en opslag.Een Mac Mini draait mijn PMS en dat werkt perfect, ook icm de Chromecast :)

[ Voor 7% gewijzigd door Yucko op 20-10-2014 15:15 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Yucko schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:09:
[...]

ik neem dat je Plex gebruikt om bestandjes naar je Chromecast te streamen vanaf je Synology, maar de processor in de DS214 is te zwak om on-the-fly te transcoderen. De DS214 Play had je ook niet geholpen omdat Plex de hardwarematige transcodering van de Play versie nog niet ondersteund wordt door de Plex Media Server ;(
Ik heb Plex nog niet gebruikt. ik stream het vanuit de DS214 via de DS video app op mijn mobiel richting de Chromecast.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Beste Tweakers,
  1. Heeft iemand ervaring met de wifi snelheid van een DS213air? Ik zou mijn eigen geripte DVD's graag op de NAS zetten en via wifi naar 'n pc naast de tv sturen sturen, dus zonder transcoding. Ik denk erover om de NAS in de 2e slaapkamer te zetten zodat ik 'm niet hoor; dan staat ie recht achter de tv en hoeft het wifi signaal dus maar 1 muur door. Is de DS213air in combinatie met een bekabelde pc aan een router/modem snel genoeg?
  2. De DS213j schijnt erg stil te zijn. Omdat deze een stuk goedkoper is en 2 keer zoveel ram heeft zou ik ook hiermee kunnen beginnen en 'm gewoon naast de tv zetten. Ik heb thuis nog een Sitecom wifi adaptertje liggen om erin te prikken mocht 'ie toch hoorbaar zijn. Sitecom als geheel staat echter niet in het 'supported' lijstje van Synology: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/427. Wil dat zeggen dat 'ie zeker niet gaat werken?
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

@leeghoofd Gaat hij dan na een korte pauze wel verder met afspelen? dan zou het een buffer issue zijn.

Ik heb zelf een DS214 Play en met DS Video kan ik prima filmpjes afspelen op een DG550 smartphone Als de capacitiet van je DS214 niet voldoende zou zijn dan zou je in DSM wel moetne zien dat het ding qua cpu/geheugen staat te pieken.

Als het aan je wifi zou liggen zou hij na het bufferen wel verder spelen lijkt me. Heb je nog de mogelijkheid om DS Video op een andere telefoon te installeren? Gaat het streamen naar je chromecast wel goed?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Chaoss schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:34:
@leeghoofd Gaat hij dan na een korte pauze wel verder met afspelen? dan zou het een buffer issue zijn.

Ik heb zelf een DS214 Play en met DS Video kan ik prima filmpjes afspelen op een DG550 smartphone Als de capacitiet van je DS214 niet voldoende zou zijn dan zou je in DSM wel moetne zien dat het ding qua cpu/geheugen staat te pieken.

Als het aan je wifi zou liggen zou hij na het bufferen wel verder spelen lijkt me. Heb je nog de mogelijkheid om DS Video op een andere telefoon te installeren? Gaat het streamen naar je chromecast wel goed?
Hij blijft gewoon steken, ik heb nog niet naar de resources gegeken zodra hij dat doet.
Goed idee :)

Streamen naar alleen mijn mobiel heb ik nog niet geprobeerd, zal ik vanavond even doen.
normaal streamen vanaf mijn mobiel naar de chromecast gaat helemaal prima.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Kheb zelf (nog) geen chromecast maar je kunt tegenwoordig toch de DS Video app op je chromecast installeren en dan dus rechtstreeks naar de chromecast streamen?

Ik begrijp dat je nu de DS Video app op je telefoon hebt geïnstalleerd en dan het beeld van de telefoon naar de chromecast streamt?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Je streamt met DS Video rechtstreeks vanaf de NAS naar de Chromecast voor zover ik begrijp.
op de Chromecast is verder niets te installeren behalve de apps die er standaard opstaan (Youtube etc)

Ik zal vanavond eerst eens de video laten streamen op mijn mobiel en kijken of het met een andere mobiel wel werkt.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zat (vroeger) verschil hoe je op DS Video iets aanzet. Ik heb alleen een apple tv als voorbeeld maar misschien geldt het voor een chromecast ook.

Juiste manier van DS Video. is Je video selecteren en dan rechtsboven op play button je afspeel lijst te selecteren.. Op die manier wordt de DS Video app een afstandsbediening. Als je afspeelt en dan erna je afspeel station kiest stream je hem van je nas naar je tel naar je chromecast denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yucko schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:09:
[...]

ik neem dat je Plex gebruikt om bestandjes naar je Chromecast te streamen vanaf je Synology, maar de processor in de DS214 is te zwak om on-the-fly te transcoderen. De DS214 Play had je ook niet geholpen omdat de hardwarematige transcodering van de Play versie nog niet ondersteund wordt door de Plex Media Server.

* Yucko gebruikt zijn Synology DS412+ daarom puur voor downloaden en opslag.Een Mac Mini draait mijn PMS en dat werkt perfect, ook icm de Chromecast :)
"dure" downloadbak en "dure" afspeelbak... maar wel futureproof.

Ik zelf gebruik DS Video en stream het dan naar een WD live... ben afstandsbediening kwijt en de remote app werkt niet zo relaxt als Apple remote app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol

evol

hello world

stuffer schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:19:
[...]

Ik laat hem met de standaard backup app van synology naar een offsite nas backuppen elke nacht. Laatst ook een restore getest met een xpenology vm en dat ging makkelijker en sneller als verwacht :)
Standaard backup lijkt een prima oplossing.

Misschien nog een basic vraag, maar ik heb nu POP mail en ga naar Zarafa toe om Exchange functionaliteit te krijgen.

Ik heb 2 domeinen. E-mail adressen piet@A.nl en piet@B.nl
Gebruiker piet bestaat als Synology user.

Laat ik dan alle mail van piet@A.nl en piet@B.nl naar piet gaan, en maak ik dan in mijn Outlook onderscheidt tussen A en B via regels en verplaatsen indien afkomstig van?
Of is het handiger / logischer om op de synology al onderscheid te maken? Zo ja, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

evol schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:39:
[...]

Standaard backup lijkt een prima oplossing.

Misschien nog een basic vraag, maar ik heb nu POP mail en ga naar Zarafa toe om Exchange functionaliteit te krijgen.

Ik heb 2 domeinen. E-mail adressen piet@A.nl en piet@B.nl
Gebruiker piet bestaat als Synology user.

Laat ik dan alle mail van piet@A.nl en piet@B.nl naar piet gaan, en maak ik dan in mijn Outlook onderscheidt tussen A en B via regels en verplaatsen indien afkomstig van?
Of is het handiger / logischer om op de synology al onderscheid te maken? Zo ja, hoe dan?
Volgens mij kan het alle 2 en kan je verschillende popboxen in 1 mailbox laten afleveren. Optie 1 kan ook en zarafa werkt prima met regels. Heb er 25 en ze doen het altijd.

Zelf heb ik een catchall dus alles voor de @ domeinnaam.nl komt in mijn mailbox. Behalve die van de andere 2 mail gebruikers.

Als het eenmaal werkt heb je er geen omkijken meer naar. :)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb een vraagje over de upload snelheid van een NAS richting het web.
Ik heb zelf een DS213 en merk iedere keer weer dat ik niet boven de 2MB/s uit kom als ik op andere locaties iets download van mijn NAS. Terwijl ik met speedtests consistent een krappe 5MB/s upload haal op mijn 50/50 KPN glasvezel verbinding.

Twee vrienden met een DS213 en een DS213+ merken hetzelfde bij een 100/100 verbinding van XS4all, ook een ogenschijnlijke cap op 2MB/s upload.

Is dit een bekende limitatie van Synology Diskstations? Of waar zou dit anders door kunnen komen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

MadMarky schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:44:
Ik heb een vraagje over de uplaod snelheid van een NAS richting het web.
Ik heb zelf een DS213 en merk iedere keer weer dat ik niet boven de 2MB/s uit kom als ik op andere locaties iets download van mijn NAS. Terwijl ik met speedtests consistent een krappe 5MB/s upload haal op mijn 50/50 KPN glasvezel verbinding.

Twee vrienden met een DS213 en een DS213+ merken hetzelfde bij een 100/100 verbinding van XS4all, ook een ogenschijnlijke cap op 2MB/s upload.

Is dit een bekende limitatie van Synology Diskstations? Of waar zou dit anders door kunnen komen?
Op welke manier maak je verbinding? ik haal via DS file met gemak 4/5mb als ik iets van mijn nas af haal. Ik heb een DS214+

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ikzelf log meestal in en gebruik filestation, maar bij downloads vanaf de http webserver is de limiet er ook.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

MadMarky schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:47:
Ikzelf log meestal in en gebruik filestation, maar bij downloads vanaf de http webserver is de limiet er ook.
Raar, ik heb daar echt geen last van. Heb je toevallig niet een snelheids limiet ingesteld staan voor die user?
Dat kan je vinden onder configuratiescherm in DSM en dan user en dan de betreffende user aanklikken en dan naar het tabblad snelheidslimiet? :)

Dit kan ook onder groep ingesteld staan. Dan kan je per groep een snelheidslimiet instellen. Dit doe je onder groep ipv user.

[ Voor 11% gewijzigd door mydogisgone op 21-10-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Er is geen snelheidslimiet ingesteld voor de verschillende users of groepen. Ik merk het daarbij ook als ik ingelogd ben onder het standaard admin account.

Welke ISP heb je? Het zal toch zeker niet zijn dat KPN er een cap op heeft zitten.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

MadMarky schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:57:
Er is geen snelheidslimiet ingesteld voor de verschillende users of groepen. Ik merk het daarbij ook als ik ingelogd ben onder het standaard admin account.

Welke ISP heb je? Het zal toch zeker niet zijn dat KPN er een cap op heeft zitten.
Ik zit bij telfort. Neem daar een 50/50 glasvezel abonnement af. Ik ben ook ingelogd onder admin en daar haal ik ook de 4/5mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat haal je lokaal? Bij mij is vanuit filestation iets downloaden ook super traag..

Probeer het eens extern met FTP ? Gewoon om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:40
Ik probeer via de Cloud Sync applicatie met onedrive te synchroniseren. Nu kan ik maar 1 gedeelde map selecteren om te syncen, maar ik heb er 2 (Map 1 "Prive" en 2 "Zakelijk").

Klopt het dat ik er dus maar 1 kan selecteren?

Zoja, dan zou ik dus 1 gedeelde map aanmaken en daarin 2 mappen "Prive" en "Zakelijk" maken als een soort workaround toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Met een zoekopdracht krijg ik geen hits, is er iemand bekend met de release datum van DSM 5.1 final?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niet bekend maar in een reply op een Facebook event van Synology zelf hadden ze het over binnen 2 weken.
Dat is uit mijn hoofd 2 weken geleden.

Waarschijnlijk deze of volgende week (met een beetje geluk).

Maar zit er iets speciaals in dat je zo graag 5.1 wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 10:39
Ik probeer nu bij mijn vriendin 2 mappen te syncen met Cloud Station, maar het gaat nog niet echt goed met als gevolg dat ik overal nieuwe mapjes heb met het Cloud Station icoon, die leeg zijn.

Ik wil haar map Documenten en Afbeeldingen syncen, maar ze moeten wel beide op deze plek blijven staan. Dus niet dat ik alle data naar de Cloud Station folder op haar laptop moet kopieren en vandaaruit moet werken.

In dit topic zag ik soortgelijke vragen langskomen maar ik kom er maar niet uit, hoe stel ik dit nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan in mijn DS 414 niet meer in de tab "Netwerk Interface". Ik ging daar naartoe omdat ik iedere keer een foutmelding krijg als ik bestanden van mijn laptop naar de NAS wil kopieren. Na 0,3 MB loopt het vast. Heb NAS al een keer aan en uit gezet maar geen oplossing. Kan wel gewoon bestanden lezen van de NAS. Wat kan er aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Vraagje;

Ik heb via dit artikel een openvpn verbinding ingesteld. Via de Gui kan ik deze ook starten. Ik wil deze nu via een script/taak starten. Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:59
Nu het zo onweert buiten vroeg ik me af of jullie je NAS hebben beschermt met een overspanningsbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Heisenbug schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:03:
Nu het zo onweert buiten vroeg ik me af of jullie je NAS hebben beschermt met een overspanningsbeveiliging?
Nope, helpt toch niet tenzij je heel je netwerk hiervan voorziet (of je moet alles wireless doen).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Ik heb een UPS ertussen zitten die eruit klapt bij blikseminslag. Beveiliging zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Same here. Heb ook de UTP-kabel en de COAX-kabel op UPS het apparaat aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door Opi op 22-10-2014 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opi schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:37:
Same here. Heb ook de UTP-kabel en de COAX-kabel op UPS aangesloten.
hoe bedoel je dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Betreft een pricewatch: APC Performance SurgeArrest (8x). Mogelijk geen UPS, maar wel een apparaat dat zou moeten beschermen tegen piekspanning via stroomkabels, COAX-kabels en UTP-kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:20
Opi schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:50:
Betreft een pricewatch: APC Performance SurgeArrest (8x). Mogelijk geen UPS, maar wel een apparaat dat zou moeten beschermen tegen piekspanning via stroomkabels, COAX-kabels en UTP-kabels.
Idd totaal geen UPS. PS is een noodstroomvoeding, jij hebt een overspanningsbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oke even in jip en janneke taal..

je utp komt uit je router naar dit apparaat en erna gaat het na je switch en vervolgens naar alle netwerkapparaten. Mocht er piekspanning zijn dan is alleen je router verrot?

hetzelfde met je coax?

Dus eigenlijk wil je dit plus een UPS in een en dan ben je eigenlijk nog niet volledig gedekt (stroomnetwerk overige plekken in huis). Als je dit in je meterkast inbouwt voordat je utp en coax verdeeld naar rest van het huis zijn we al ver neem ik aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Quakie op 22-10-2014 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

maartend schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 08:56:
[...]

Idd totaal geen UPS. PS is een noodstroomvoeding, jij hebt een overspanningsbeveiliging.
Dank voor de verduidelijking. :)
Quakie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:02:
oke even in jip en janneke taal..

je utp komt uit je router naar dit apparaat en erna gaat het na je switch en vervolgens naar alle netwerkapparaten. Mocht er piekspanning zijn dan is alleen je router verrot?
Klopt bijna. De UTP komt uit het modem en wordt via dit apparaat met m'n router verbonden.
hetzelfde met je coax?
Klopt.
Dus eigenlijk wil je dit plus een UPS in een en dan ben je eigenlijk nog niet volledig gedekt (stroomnetwerk overige plekken in huis).
Ik heb dit apparaat aangeschaft voor de bescherming van computer en media gerelateerde apparatuur. Vaatwasser/koelkast/espressoapparaat/etc moeten inderdaad allemaal apart voorzien worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Opi op 22-10-2014 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Is volgens mij niet nodig hoor. In mijn geval hangt alles aan de UPS, en deze voed vanaf de accu, nooit rechtstreeks. Dus zodra de bliksem inslaat zal deze nooit op het netwerk terecht komen.

Als de bliksem binnenkomt via het stroomnet zal mijn UPS het begeven waardoor de switch, modem en NAS uitvallen omdat de voeding wegvalt.

Als de bliksem binnenkomt via de coax dan fikt mijn modem uit, maar verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

mickjuh schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:23:
Vraagje;

Ik heb via dit artikel een openvpn verbinding ingesteld. Via de Gui kan ik deze ook starten. Ik wil deze nu via een script/taak starten. Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
Contact gezocht met Synology:
The task scheduler only allows you to start/stop VPN service. It cannot establish the VPN connection at specified time. The feature is not supported at the moment. We apologize for your inconvenience. I'll help you forward this request to related departments. Our software developers and product teams will evaluate the feasibility and take proper actions.

Dat is toch raar? Als je iets via de web interface kan inschakelen dan moet dat toch ook middels commando kunnen? Is het anders ergens te monitoren als ik op de verbind knop druk wat voor commando er word uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb je geen spraak vewarring, Synology spreekt over het starten van een VPN sessie, en jij over het starten van een VPN Package?

Graag wat meer uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

stormfly schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:20:
Heb je geen spraak vewarring, Synology spreekt over het starten van een VPN sessie, en jij over het starten van een VPN Package?

Graag wat meer uitleg?
Wat ik wil is om VPN/proxy te gebruiken voor Download Station op mijn Synology. In Download Station kan je helaas zelf niets instellen. Via dit artikel heb ik een VPN profiel aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://torguard.net/images/synology/Synology_VPN_3.png

Deze kan ik ook gewoon starten als die is aangemaakt. Via het plaatje druk je dan op Connect. Al het verkeer gaat dan via de externe VPN. Maar als ik dat aan heb staan dan is mijn NAS (FTP bijv.) niet meer bereikbaar op mijn normale IP adres. Dus ik dacht; ik schedule die samen met SickBeard 's nachts als workaround. Maar ik weet dus niet hoe ik dat VPN profiel via commando kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grappig, en met welke reden doe je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Laatst online: 07:02
mickjuh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:44:
[...]

Wat ik wil is om VPN/proxy te gebruiken voor Download Station op mijn Synology. In Download Station kan je helaas zelf niets instellen. Via dit artikel heb ik een VPN profiel aangemaakt.

[afbeelding]

Deze kan ik ook gewoon starten als die is aangemaakt. Via het plaatje druk je dan op Connect. Al het verkeer gaat dan via de externe VPN. Maar als ik dat aan heb staan dan is mijn NAS (FTP bijv.) niet meer bereikbaar op mijn normale IP adres. Dus ik dacht; ik schedule die samen met SickBeard 's nachts als workaround. Maar ik weet dus niet hoe ik dat VPN profiel via commando kan starten.
Het commando wat je kunt gebruiken om OpenVPN helemaal te stoppen of starten is.

OpenVPN starten
/var/packages/VPNCenter/target/scripts/openvpn.sh start

OpenVPN stoppen
/var/packages/VPNCenter/target/scripts/openvpn.sh stop

OpenVP Herstarten
/var/packages/VPNCenter/target/scripts/openvpn.sh restart

Mogelijk dat je er een profielnaam bij kunt ingeven welke hij moet gebruiken als het gestart wordt.
Daar moet je even naar zoeken maar lijkt mij dat dit wel mogelijk moet zijn.

De eerste 2 kun je dus in een script gebruiken om deze via een scheduler te stoppen of starten.
De laatste is handig als je een aanpassing hebt gedaan in OpenVPN en deze even moet herstarten.

Maar zou ook nagaan waarom je FTP niet werkt als VPN draait, je wilt tenslotte alles via VPN gaan doen neem ik aan.

Heb je in de instellingen van VPN wel aanstaan dat je al het verkeer via VPN wil doorsturen.
In de client op een Android telefoon kun je dit instellen.
Nu maak jij verbinding met je NAS naar een VPN server ipv dat je via een telefoon via VPN verbindt met je NAS maar mogelijk dat een soortgelijk optie ook in de instellingen van de NAS en VPN in te stellen is.

Anders eens navraag doen bij de provider van de VPN verbinding of die een idee heeft. Kan ook zij dat je iets met een port-forward of firewall moet instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 22-10-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

MikeOO schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:39:

Het commando wat je kunt gebruiken om OpenVPN helemaal te stoppen of starten is.

OpenVPN starten
/var/packages/VPNCenter/target/scripts/openvpn.sh start

OpenVPN stoppen
/var/packages/VPNCenter/target/scripts/openvpn.sh stop

OpenVP Herstarten
/var/packages/VPNCenter/target/scripts/openvpn.sh restart
/var/packages/VPNCenter bestaat bij mij niet.

/usr/syno/etc/synovpnclient/scripts/ovpnc.sh bestaat bij mij wel.

code:
1
2
nas> ./ovpnc.sh start
Starting openvpn client...

Alleen starten start nog niet het aangemaakte profiel :) Maar alvast bedankt voor je input. Even verder kijken.

*edit* Ik zie dat dit bestand helemaal leeg is
MikeOO schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:39:

Maar zou ook nagaan waarom je FTP niet werkt als VPN draait, je wilt tenslotte alles via VPN gaan doen neem ik aan.
Nee niet alles, eigenlijk alleen de downloads die via Download Station binnen komen.

[ Voor 19% gewijzigd door mickjuh op 22-10-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:05:
grappig, en met welke reden doe je dit?
Minder traceerbaar illegale content downloaden, duh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:16
Ik heb een nieuwe NAS aangeschaft (214), nu nog alle bestanden kopiëren van de 212J naar de 214, wordt nog een hele klus via mijn netwerk.
Daarna gaat de 212J in de verkoop, ik wil de huidige DSM laten staan, maar alle data moet natuurlijk verwijderd worden, beste manier is formatteren volgens mij, maar kan nergens duidelijk vinden hoe ik mijn 2 oude schijven kan formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je NAS is draadloos aangesloten?

Dat is vragen om verbindingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
surfing john schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:03:
Ik heb een nieuwe NAS aangeschaft (214), nu nog alle bestanden kopiëren van de 212J naar de 214, wordt nog een hele klus via mijn netwerk.
Daarna gaat de 212J in de verkoop, ik wil de huidige DSM laten staan, maar alle data moet natuurlijk verwijderd worden, beste manier is formatteren volgens mij, maar kan nergens duidelijk vinden hoe ik mijn 2 oude schijven kan formatteren.
De netste oplossing isop je synology een reset en herinstallatie uit te voeren. Bij de herinstallatie kan je kiezen voor formatteren.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/493

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:43:
[...]

Je NAS is draadloos aangesloten?

Dat is vragen om verbindingsproblemen.
Nee, dat is even gauw een plaatje dat ik gevonden heb. Het ging mij meer om dat ik wou laten zien waar ik het VPN profiel heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
mickjuh schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:48:
[...]

/var/packages/VPNCenter bestaat bij mij niet.

/usr/syno/etc/synovpnclient/scripts/ovpnc.sh bestaat bij mij wel.

code:
1
2
nas> ./ovpnc.sh start
Starting openvpn client...

Alleen starten start nog niet het aangemaakte profiel :) Maar alvast bedankt voor je input. Even verder kijken.

*edit* Ik zie dat dit bestand helemaal leeg is
Gebruik je wel de standaard VPNServer van Synology zelf die je kunt installeren via Package Center.
Want dan zou de locatie gewoon beschikbaar moeten zijn. Of je moet een oudere DSM versie gebruiken waar de locatie mogelijk anders was. Path is gebaseerd op DSM 5.

Je downloads via VPN laten lopen zou denk ik wel moeten kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee dat zal nog een aardig klus worden om dit alleen hiervoor in te stellen.

Update
Ik bedenk mij ineens dat jij natuurlijk vanaf de NAS een verbinding gaat opzetten naar een VPN server en waar ik het over hebt is om juist zelf een VPN server in te stellen en daar is VPN server package voor nodig.
Dat is natuurlijk weer heel iets anders. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 22-10-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

MikeOO schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:16:
[...]

Gebruik je wel de standaard VPNServer van Synology zelf die je kunt installeren via Package Center.
Want dan zou de locatie gewoon beschikbaar moeten zijn. Of je moet een oudere DSM versie gebruiken waar de locatie mogelijk anders was. Path is gebaseerd op DSM 5.

Je downloads via VPN laten lopen zou denk ik wel moeten kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee dat zal nog een aardig klus worden om dit alleen hiervoor in te stellen.
Gebruik laatste DSM 5.0 [..] update 5. Ik heb VPNServer niet geïnstalleerd want volgens mij is dat alleen om een eigen VPN server te draaien. Ik wil gebruik maken van een bestaande (betaalde) VPN server. Die kun je instellen via Configuratiescherm > Netwerk > tab Netwerkinterface > Maken > VPN-profiel maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
job schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:46:
[...]
De netste oplossing isop je synology een reset en herinstallatie uit te voeren. Bij de herinstallatie kan je kiezen voor formatteren.
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/493
Als je HDD's wilt verkopen moet je ze altijd overschrijven met random data. Als je ze alleen formatteert kan een volgende eigenaar zeer eenvoudig je data terughalen met bekende rescue-tools.

Je hele schijf overschrijven kan op een linux systeem met dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX. Of je dit direct vanaf je synology kunt doen weet ik niet, anders de schijf even aan een computer hangen. Voor windows systemen zijn er ook data-wype tools in overvloed beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Nieuwe Update van DSM 5 beschikbaar

IPKG moet je wel weer activeren na de update op de gebruikelijke manier.

MikeOO in "[Synology] Nieuws en discussie"

[ Voor 85% gewijzigd door MikeOO op 22-10-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Yes! Gelukt! Ik krijg hem aan. Alleen nog niet uit :)

Mocht hier iemand ooit tegen aan lopen. Dit heb ik gedaan:

Onder /usr/syno/etc/synovpnclient/ maak je een file aan: vpnc_connecting
Hier in zet je:

code:
1
2
3
conf_id=o1234567890
conf_name=NaamUitDeGUI
proto=udp

Vervolgens voer je het volgende uit: /usr/syno/bin/synovpnc connect --id=o1234567890
De VPN verbinding word nu opgezet. Het bestand /usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting wordt automatisch verwijderd.

Nu nog een manier vinden om de verbinding te verbreken.

*edit*
Volgens mij voldoet /usr/syno/bin/synovpnc kill_client

[ Voor 5% gewijzigd door mickjuh op 22-10-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Is een nas ook extern te bereiken als je achter een VPN zit?
Als ik zoek op synology en vpn, dan krijg ik allemaal dingen over het instellen van een vpn server.
Maar dat is niet wat ik wil weten. Mijn netgear router maakt verbinding met een vpndienst, als ik hier een synology achter zet, kan ik deze dan wel extern benaderen?

* EWK is nog in de oriëntatiefase ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Vraag; DS214 of DS214play?
Ik lees op het internet veel verschillende verhalen maar een duidelijk antwoord kan ik er niet van maken. Via de NAS selecteer kom ik uit op de DS214play, maar waarom geen DS214 of DS214+?

Waarom een NAS aanschaffen?
  • Ik gebruik nu vijf externe harde schijven en twijfel welke schijf nou welke data bevat. Ik maak veel foto's en mijn vader veel video's (FullHD = veel GB's). Deze staan klaar om bewerkt/gemonteerd te worden op de Mac en oudere bestanden staan op externe schijven. Soms moet ik mijn SD kaart in de DSLR legen en weet ik niet zeker of ik de foto's nou ergens heb staan, kortom ik wil 1 centrale plek met alle data.
  • Deze data moet uiteraard ook in backup aanwezig zijn. Dat gebeurd nu met TimeMachine. Elke Mac heeft zijn eigen externe schijf voor TimeMachine. Dit mag ook centraal beheerd gaan worden.
  • We kijken graag een film, deze staan in iTunes maar de Mac moet altijd aan staan om deze te streamen naar de Apple TV (3e gen). Met een NAS zou dit opgelost zijn en zouden op elke MAC dezelfde bibliotheek zichtbaar moeten zijn.
  • Mijn moeder gebruikt een iPad en kan nu niet makkelijk bij de foto's. Met behulp van de 'DS Photo+' app kan ze alle foto's snel laden en bekijken. Tevens kan de met 'DS video' de film bestanden ook bekijken. (Ik weet alleen niet of deze ook met ruwe data om kan gaan van de camera of iMovie (AVCHD)).
  • De ontwikkeling van IP-camera's vind ik zeer interessant, hoewel ik ze nu nog niet gebruik wil ik hier in de toekomst wellicht wel naar kijken. Voor de keuze van de NAS hoef ik hier nog geen rekening mee te houden.
Harde schijven
Mijn oog is gevallen op WD Red SATA 6GB/s, met 4TB. Het liefst zou ik wat meer ruimte hebben. Maar met het oog op de backup en de RAID1 behoud je slechts 4TB. Wil ik meer dan moet ik waarschijnlijk kijken naar de DS414 serie. Welke, uiteraard, ook een stukje duurder is.

Op dit moment gebruik ik een Time Capsule met 2TB voor de backup van de Mac's in huis. Dit is geen externe harde schijf omdat ik op mijn kamer zo ook goed gebruik kan maken van draadloos internet. Het signaal op mijn kamer is nog maar minimaal. De NAS met 'air' zouden dus als vervanging kunnen dienen. Helaas zijn er maar enkele die dit hebben, wellicht moet ik nog even wachten op de nieuwe serie?

Kortom, maak ik met de DS214play een goede keuze of kan ik beter een ander model kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 10:36

rally

Deyterra Consultancy

Robberto schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:13:
Vraag; DS214 of DS214play?
Kortom, maak ik met de DS214play een goede keuze of kan ik beter een ander model kiezen?
Als ik je verhaal zo lees kun je beter voor een NAS gaan waar je in de toekomst nog mee kunt uitbreiden.
Met de 214play zit je vrijwel meteen tegen de opslag limiet aan.

Dus een 4 of 5 bay NAS is dan voor de toekomst zekerder. Ja... het is wel duurder, maar als je iedere paar jaar een nieuwe NAS moet aanschaffen, dan word het ook een duur plaatje.

Ik heb daarom indertijd een 8-bay NAS gekocht, die nu voor de helft vol zit. Binnenkort "moet" ik er weer 4TB bij prikken, dus geen slechte investering geweest zover.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig komt de play ook in een 4Bay variant voor..

Maar je geeft zoveel voorbeelden aan en allemaal neigen ze naar de Play serie. Ik laat even achterwege of het een 2 of een 4 bay variant moet zijn.

De play is handig als afspeelapparaat dom is of een apple zoals een apple tv omdat die niet alle codecs ondersteunt. Je play gaat zeg maar alles omzetten zodat andere kant (iPad, Apple TV) het begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smultie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:56:
[...]

Minder traceerbaar illegale content downloaden, duh :)
Ja had het inmiddels begrepen. begreep in begin niet waarom er zoveel moeite wordt gedaan maar inmiddels helemaal helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Quakie schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 15:40:
De play is handig als afspeelapparaat dom is of een apple zoals een apple tv omdat die niet alle codecs ondersteunt. Je play gaat zeg maar alles omzetten zodat andere kant (iPad, Apple TV) het begrijpt.
Dat is inderdaad wat ik op het internet tegen kwam. Betekend dat automatisch ook dat het met een DS214 niet altijd wil werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad.. dan krijg je een mooie melding 'uw apparaat ondersteund niet de indeling..'

Ik krijg dit nog wel eens te zien op een iPad / AppleTV,..ook al heb ik juiste NAS die het via CPU zou moeten oplossen. Ik heb nl een groep1 NAS waar de Play series ook onder valt.

De 214 en 214+ vallen onder groep2 en werken dus niet volledig.

Zie:
https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/577

[ Voor 45% gewijzigd door Quakie op 22-10-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Ds414 en krijg die melding nooit. Oplossing is heel simpel. Maak van al je dvd/iso's mkv's met Make MKV en zelfs mijn Panasonic Plasma App Media Server die echt beperkt is speelt gewoon. Met muziek heb je nooit problemen want Flac en MP3 speelt altijd behalve volgens mij op ....... Apple. Daarom wil ik ook niks van Apple hebben (sorry!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje omslachtig toch? Hoeveel tijd ben je gemiddeld kwijt per film?

Ik heb voor een paar tientjes een mediaspeler gekocht en gebruik die..

begrijp je Apple opmerking heel goed, maar als je terug gaat naar het begin van het verhaal is Apple juist een mooie oplossing...In het begin bedoel ik mee dat je betaalde voor film, muziek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Maar de originele AVCHD bestanden worden eigenlijk slechts 1 keer geconverteerd, namelijk bij het importeren van iMovie/Final Cut Pro. Ik weet niet of een AppleTV/iPad hiermee om kunnen gaan. De films in iTunes zijn al geconverteerd of geschikt ( '.mov', '.m4v' of '.mp4') en hebben dus geen conversie nodig van de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tuurlijk, als je ze exporteert is het zelfs een optie.. kan je kiezen welke apparaat je hebt..

dat spelen ze allemaal netjes af..

Bovenstaande gaat meer over de overige films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik heb volgens mij een beetje domme actie uitgevoerd. Ik heb in het bestand etc/ssh/sshd_config "PermitRootLogin no" gezet. Met als gevolg dat ik niet meer kan inloggen in het webconsole. Tevens krijg ik bij su de melding su: must be suid to work properly. en bij sudo de melding: -sh: sudo: not found. Wel heb ik ooit ipkg geïnstalleerd, maar daar kan ik verder ook niks mee. Heeft er nog iemand ideeën om mij weer toegang te geven tot mijn DS211?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan DSM gewoon opnieuw installeren met behoud van de data: https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/493

Lees de de instructies goed door, en zorg er ook voor dat je de schijven niet formatteert.
mcDavid schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:20:
[...]

Als je HDD's wilt verkopen moet je ze altijd overschrijven met random data. Als je ze alleen formatteert kan een volgende eigenaar zeer eenvoudig je data terughalen met bekende rescue-tools.

Je hele schijf overschrijven kan op een linux systeem met dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX. Of je dit direct vanaf je synology kunt doen weet ik niet, anders de schijf even aan een computer hangen. Voor windows systemen zijn er ook data-wype tools in overvloed beschikbaar.
goede aanvulling.
Wat ook nog optie is, is zelf handmatig de HD volschrijven met bestanden en deze weer verwijderen.
Als de koper dan een recovery toepast kan je zelf bepalen wat er wordt teruggevonden :p

Mocht je software willen gebruiken om de schijf te wissen kan je inderdaad dd gebruiken, onder Windows kan dit ook via ccleaner. Of je downloadt de dban iso.

[ Voor 69% gewijzigd door job op 22-10-2014 18:59 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]