Vorig jaar heb ik wat onderzoek gedaan naar een aantal NAS systeempjes en ik meen me te herinneren dat ik een Synology NAS had gevonden die nog uitbreidbaar was met bays ( 4 standaard ) en dat je nog eens 4 bays erbij kon kopen. Dit natuurlijk om het in eerste instantie betaalbaar te houden omdat de 8 bay uitvoeringen best wel prijzig worden. Echter kan ik dit model niet meer vinden en begin ik toch wel te twijfelen of dit product überhaupt bestaat. Ik ben iig erg benieuwd of er particuliere systemen zijn die uitbreidbaar zijn, ik heb uiteraard geen ruimte voor een compleet server rack 
Anyhow, w.b.t. performance heb ik momenteel de DS412+ op het oog en deze wil ik dan op RAID6 laten draaien. Tenminste, als ik het goed begrijp dan kan ik met RAID6 alle 4 de bays voor data storage gebruiken ( 4x 3TB ) en dan zou er pas data loss plaatsvinden zodra 2 schijven failen? Ik heb nog nooit met RAID gewerkt dus ik hoor graag wat de voorkeur geniet voor maximale data opslag met goede backup oplossing.
Anyhow, w.b.t. performance heb ik momenteel de DS412+ op het oog en deze wil ik dan op RAID6 laten draaien. Tenminste, als ik het goed begrijp dan kan ik met RAID6 alle 4 de bays voor data storage gebruiken ( 4x 3TB ) en dan zou er pas data loss plaatsvinden zodra 2 schijven failen? Ik heb nog nooit met RAID gewerkt dus ik hoor graag wat de voorkeur geniet voor maximale data opslag met goede backup oplossing.