Ik zie door de bomen het bos momenteel even niet meer.
Je kan een goedkope nas kopen, en dan heb je dus ook ineens een langzame processor erin zitten..
Ik wil van diverse computers data naar een NAS verschuiven..
Ik had zelf het idee om minimaal voor de DS 1513+ te gaan of maximaal de DS 1813+.
Ik heb voor mij zelf een afweging genomen ook geen uitbreidings unit (DX 213 of DX513) erbij te kopen of enkele maanden erna.. Ik vind dat hier toch iets te veel nadelen aan zit.. Ik heb geen ervaring met dit spul, maar door het ene en ander te lezen werd ik hier wel wat wijzer door. Wat ik van die uitbreidingsunit begrijp is dat hier maar 2 modussen erop zit? In het eerste geval kan je je huidige nas ermee uitbreiden en dus je huidige volume op de nas dus extenden.. Nadeel hiervan is dat de nas in de modus moet staat zodat hij altijd gelijk aangaat en uitgaat als de nas dat ook doet.
Modus 2. Dat je een nieuwe volume op de uitbreidings unit kan maken, en door middel van een schakelaartje achterop de uitbreidings unit, beide units appart aan en uit kan zetten. (ideaal als je backups van je nas wilt maken) alleen zit hier aan dacht ik wel de valkuil(en)
1. Je kan de uitbreidings unit maar op 1 nas gebruiken (ik neem aan als er al een volume is aangemaakt deze niet door een andere nas gebruikt kan worden)
2. Het schijnt dat je de hardeschijven die uit de uitbreidings unit komen niet uit te lezen zijn met de nas die eraan gekoppeld zit en vice versa..
Ik heb overigens geen ervaring met de processoren (kwa snelheden die men gebruikt) Waar moet ik dan opletten als ik een nas ga aanschaffen? Welke processoren zijn de `snelste`, `middelmatig snel`, `langzaam`?
Waarom ik persoonlijk liever de DS1513+ wil is omdat ik (zoals gezegd door andere gebruikers) is omdat ik dan geen losse voedings adapter blok nodig heb ( en ook omdat dit model waarschijnlijk een grotere ventilatoren gebruikt en dus stiller zijn).
Nou heb ik dus een breed budget wat ik wil uitgeven. Alleen ik heb totaal geen ervaring met een nas en ook niet met synology..
Aan de ene kant zit ik in me hoofd te denken: Koop gewoon die DS-1513+ of DS-1813+, aan de andere kant durf ik het niet zo aan om meteen veel uit te geven en bang om tegen de lamp te lopen (betreft sommige beperkingen deze nas heeft.
En ik denk dat ik niet meteen de volle kluit van hardeschijven zal gaan aanschaffen, want 4 x 4TB zijn wel even 600 euros.. Dus ik weet niet of het slimmer is om momenteel laag in te stappen (met een 2 bay of 4 bay nas) en dan maar eens ervaren hoe het allemaal te werk gaat bij synology.. En aan de andere kant denk ik dat als ik zo laag begin het wel weg gegooit geld is.. Een 2 bay nas kost mij nou dan ongeveer 300 euro (even zonder schijven gerekend) En misschien kom ik over een half of een heel jaar tot de conclusie dat de 2 bay nas voor mij toch wat te krap was en hem dan al weer weg kan doen, en ik dan weer 700 - 800 euro aan een nieuwe nas mag gaan uitgeven...
De data die ik wil opslaan zal denk ik gauw 4TB in beslag nemen denk ik zo..
Kan iemand mij wat advies geven wat slim is..
En is het misschien verstandiger om direct op 4TB schijven te stappen ( ik snap dat de WD reds, momenteel 150 euro per stuk kosten) Misschien wel erg duur als je veel schijven wilt af nemen, maar misschien wel een beter investering na de toekomst toe.. Want als je nou eerst met 2TB schijven begint en zo omhoog wilt klimmen, denk ik dat je ondertussen nogal zinloos veel geld extra hebt uitgegeven..
Daarnaast wil ik ook wel weten, hoe backuppen jullie zoveel data? Ik neem uit dat je dit niet op extra schijven doet die ook in die NAS unit zitten?
Ik zat zelf eigenlijk te denken om een soort van backup toren te kopen waarin je de schijven kan opstappelen om zo te backuppen.. Iemand die wat mij meer informatie hierover wilt geven?
[
Voor 4% gewijzigd door
Robin4 op 16-02-2014 03:07
]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.