• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:39
Ik zit met een vraag waar ik na enig zoekwerk nog steeds geen goed antwoord op heb kunnen vinden.. Hoop dat men mij hier de goede richting op kan sturen :)

Als ik een NAS wil gebruiken als mediaserver, en ik wil films met .srt subtitles afspelen, zit ik dan per definitie vast aan een device wat on the fly kan transcoden? Of is een NAS met zwakkere hardware (ds214se) wat niet kan transcoden dan alsnog voldoende?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
\[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:29:
Ik zit met een vraag waar ik na enig zoekwerk nog steeds geen goed antwoord op heb kunnen vinden.. Hoop dat men mij hier de goede richting op kan sturen :)

Als ik een NAS wil gebruiken als mediaserver, en ik wil films met .srt subtitles afspelen, zit ik dan per definitie vast aan een device wat on the fly kan transcoden? Of is een NAS met zwakkere hardware (ds214se) wat niet kan transcoden dan alsnog voldoende?
is o.a. afhankelijk van het apparaat waarmee je afspeelt. Ik gebruik bv een WD TV live media speler i.s.m. een ds211. Door die media speler kan ik (vrijwel) alles afspelen incl ondertiteling etc. ondanks het feit dat de 211 niet de meest krachtige nas is.

Waar wil jij op af gaan spelen?

• [J.d.I.] DirtyHarry
helloitsme schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:35:
[...]

is o.a. afhankelijk van het apparaat waarmee je afspeelt. Ik gebruik bv een WD TV live media speler i.s.m. een ds211. Door die media speler kan ik (vrijwel) alles afspelen incl ondertiteling etc. ondanks het feit dat de 211 niet de meest krachtige nas is.

Waar wil jij op af gaan spelen?
Ik wil de NAS als mediaserver gebruiken en afspelen op mijn LG smartTV via DLNA (LG LM640s). Maar dus geen idee of dat meehelpt.
Ik kan bij mijn TV wel subtitle instellingen tweaken (formaat, kleur etc). Wil dat zeggen dat de mediaserver dan alleen het videobestand en sub los doorstuurt en niet hoeft te transcoden?

Overigens, momenteel gebruik ik Plex media server vanuit mijn vaste computer, maar dat wil ik voortaan door de NAS laten doen. (Niet perse met Plex btw)

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:35
Als plex geen vereiste is, verstaat elke Synology wel.

Het hangt alleen van de smart tv- functionaliteit af of deze de ondertiteling oppakt.
Op mn iPad heb ik een hand vol apps, maar deze kunnen de ondertiteling van de nas niet weergeven.
Uiteindelijk Fuse gevonden, die zoekt zelf naar ondertitels als je een aflevering of film aandrukt.

• [J.d.I.] DirtyHarry
dutchgio schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:53:
Als plex geen vereiste is, verstaat elke Synology wel.

Het hangt alleen van de smart tv- functionaliteit af of deze de ondertiteling oppakt.
Op mn iPad heb ik een hand vol apps, maar deze kunnen de ondertiteling van de nas niet weergeven.
Uiteindelijk Fuse gevonden, die zoekt zelf naar ondertitels als je een aflevering of film aandrukt.
Ok! Misschien moet ik het maar gewoon proberen met een simpele NAS. Mocht het niet lukken dan moet ik er een WD TV Live oid tussen knallen. Zie net dat die helemaal niet zo duur zijn..

Nu nog kijken of ik een DS214se wil of een Zyxel 325v2 :P

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:35
Dan zou ik toch de Synology aanraden...
Maar dat kan natuurlijk gauw in dit topic.. ;)
:> :9
\[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:44:
[...]

Ik wil de NAS als mediaserver gebruiken en afspelen op mijn LG smartTV via DLNA (LG LM640s). Maar dus geen idee of dat meehelpt.
Ik kan bij mijn TV wel subtitle instellingen tweaken (formaat, kleur etc). Wil dat zeggen dat de mediaserver dan alleen het videobestand en sub los doorstuurt en niet hoeft te transcoden?

Overigens, momenteel gebruik ik Plex media server vanuit mijn vaste computer, maar dat wil ik voortaan door de NAS laten doen. (Niet perse met Plex btw)
Vraag is op zich al vaak langs gekomen in dit topic.

http://www.synology.com/en-us/support/faq/577

Je TV is een domme afspeel apparaat. Het beste is dus een DS214Play.. Sommige SmartTVs kunnen aardig wat afspelen vanuit hun zelf. Je zou dit kunnen checken bij LG natuurlijk..

Simpel gezegd moet je kijken naar je afspeelapparaat.. is het een Apple tv of een DLNA apparaat -> DS214Play. Is het een mediaplayer die alles default kan afspelen dan voldoet zowat elke NAS.

Kortom.. je zou zoals hierboven genoemde WD Live kunnen kopen (rond de 75 euro geloof ik) en een DS214SE als je kosten wilt drukken..

Ik werd gek ervan dat er elke keer wat was met de Apple TV en videostation en heb dus een WD Live erbij gekocht.. die doet de video.. rest gaat via apple tv (netflex enz).. De WD Live is ook ideaal via smartphone te bedienen dus uit het zicht hier.. Dat was voor mij goedkoper dan mijn DS213+ vervangen voor een DS214Play.

[ Voor 0% gewijzigd door Quakie op 13-02-2014 22:02 . Reden: tik te traag:9 ]

Ik teken nergens meer voor

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
\[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:57:
[...]

Ok! Misschien moet ik het maar gewoon proberen met een simpele NAS. Mocht het niet lukken dan moet ik er een WD TV Live oid tussen knallen. Zie net dat die helemaal niet zo duur zijn..

Nu nog kijken of ik een DS214se wil of een Zyxel 325v2 :P
simpele benadering: als het afspeel apparaat krachtig is / goede video codec support heeft, dan maakt het niet zo veel uit welke nas je hebt (die hoeft dan namelijk alleen maar de data door te sturen)
Als het afspeel apparaat zwakke video ondersteuning / standaard beperkte video codec support heeft (ipads, veel tv's bv) dan heb je een (erg) krachtige nas nodig die dan het werk doet. De meeste nassen zijn echter niet bedoeld om video 'live' te transcoderen

Mijn gevoel is dat een media speler als de wd tv een betrouwbaardere oplossing is dan puur afhankelijk van de nas te zijn. Nadeel is dan wel dat als je een film op je ipad of iets dergelijks wil kijken dat je dan niks aan de media speler hebt...

• [J.d.I.] DirtyHarry
Quakie schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:00:
:> :9
[...]

Vraag is op zich al vaak langs gekomen in dit topic.

http://www.synology.com/en-us/support/faq/577

Je TV is een domme afspeel apparaat. Het beste is dus een DS214Play.. Sommige SmartTVs kunnen aardig wat afspelen vanuit hun zelf. Je zou dit kunnen checken bij LG natuurlijk..

Simpel gezegd moet je kijken naar je afspeelapparaat.. is het een Apple tv of een DLNA apparaat -> DS214Play. Is het een mediaplayer die alles default kan afspelen dan voldoet zowat elke NAS.

Kortom.. je zou zoals hierboven genoemde WD Live kunnen kopen (rond de 75 euro geloof ik) en een DS214SE als je kosten wilt drukken..

Ik werd gek ervan dat er elke keer wat was met de Apple TV en videostation en heb dus een WD Live erbij gekocht.. die doet de video.. rest gaat via apple tv (netflex enz).. De WD Live is ook ideaal via smartphone te bedienen dus uit het zicht hier.. Dat was voor mij goedkoper dan mijn DS213+ vervangen voor een DS214Play.
Ok duidelijk! Inderdaad is de WD Live + DS214se dan een hele betaalbare combi. Ik dacht eerst dat een NAS het wel kon allemaal, maar dat was wat naief gedacht.
helloitsme schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:03:
[...]

simpele benadering: als het afspeel apparaat krachtig is / goede video codec support heeft, dan maakt het niet zo veel uit welke nas je hebt (die hoeft dan namelijk alleen maar de data door te sturen)
Als het afspeel apparaat zwakke video ondersteuning / standaard beperkte video codec support heeft (ipads, veel tv's bv) dan heb je een (erg) krachtige nas nodig die dan het werk doet. De meeste nassen zijn echter niet bedoeld om video 'live' te transcoderen

Mijn gevoel is dat een media speler als de wd tv een betrouwbaardere oplossing is dan puur afhankelijk van de nas te zijn. Nadeel is dan wel dat als je een film op je ipad of iets dergelijks wil kijken dat je dan niks aan de media speler hebt...
Mja dat is wel zo. Maargoed, dan kan ik de NAS alsnog als simpele mediaserver gebruiken voor formaten die hij simpel kan streamen.

Ok, thanks voor de antwoorden! Ik zag door de bomen even het bos niet meer, dus heeft me veel geholpen :)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:11
\[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:32:
[...]

Ok duidelijk! Inderdaad is de WD Live + DS214se dan een hele betaalbare combi. Ik dacht eerst dat een NAS het wel kon allemaal, maar dat was wat naief gedacht.
Mag ik dan de boel verstieren en je adviseren een DS213j te pakken?
http://www.synology.com/e...e_products/DS214se/DS213j
30 euro meer, maar nog méér plezier.

• [J.d.I.] DirtyHarry
Miyamoto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 22:53:
[...]

Mag ik dan de boel verstieren en je adviseren een DS213j te pakken?
http://www.synology.com/e...e_products/DS214se/DS213j
30 euro meer, maar nog méér plezier.
Dat mag :P Maar als ik het goed begrijp is het enige voordeel een wat snellere cpu. Gezien ik het meeste dan door een WD media player laat verwerken is dat niet echt toegevoegde waarde meer, toch? :P

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je verder niets met je nas doet dan opslaan zijn er hoe dan ook wel goedkopere nas oplossingen.
Ga je er ook downloads of bijv. photostation, cloudstation e.d. op doen, zou ik zeker voor de 213j gaan met meer geheugen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KiefDelicious schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:22:
[...]

Er zijn heel veel bestanden op je NAS die je niet ziet als je normaal inlogt. Denk aan besturingsbestanden, thumbnails, cache bestanden etc.

Deze bestanden kan je wel zien als je via SSH/Telnet inlogt op je NAS (tutorial te vinden via Google)
(en met de package Midnight commander kan je ook nog makkelijk browsen)

Gooi niks weg totdat je zeker dat het geen belangrijke bestanden zijn voor de werking van je Syno!
Thanx! ga het eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheOmen schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:39:
[...]

Vaag verhaal. Wat voor een soort bestanden hebben we het over? En wat voor een mediaspeler, deze hoeft toch alleen je mp3/mp4/avi/whatever te tonen?
Zouden het de verborgen @ea bestanden zijn, die je DS netjes verbergt?
Het zijn ook avi bestanden...maar kan ze niet afspelen en zijn dus niet zichtbaar als ik gewoon inlog...dus ik vermoed dat er meer achter de bestanden steekt.
Ik heb een Ac rayan mediaplayer en speel altijd af via upnp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quakie schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:29:
[...]

Ben het met je eens hoor, het was meer dat het nu net overkwam dat ie het niet doet.. oké hij blijft niet slapen.

Zelfde dus als hier...

dan binnen 20minuten, dan binnen een uur.... geen touw aan vast te knopen.. alles wat zelf kan instellen staat standaard na 16.15.

Maar packages uitzetten is niet echt het zelfde volgens mij... er zijn nl ook bepaalde taken getriggerd op de achtergrond wat je niet uit kan zetten ook al zet je de package uit.. Zoals perl, php etc..

Je zal er niet aan willen beginnen maar eigenlijk moet je opnieuw beginnen. Grote kans dat je problemen ontstaan zodra je packages gaat gebruiken die niet van Synology zijn.

Ik heb het probleem opgelost door kritisch te kijken naar uptime! Hij gaat dus 16.15 pas aan en gewoon s nachts 00.15 weer uit. Helaas kan ik hem niet meer aan krijgen via WOL (ligt aan mijn apple router)... maar dat kan wel voor jou werken.. overdag of s nachts uit.. heb je hem nodig via WOL aanwakkeren.
Gisteren een hele nieuwe installatie gedaan op een tweetal oude schijven. Helemaal niets geïnstalleerd, zelfs geen bestanden op geplaatst.
Vannacht nog een zestal wakes gehad...

Denk dat het toch een RMA wordt... Hoewel ik dan erg benieuwd ben of het daarmee opgelost is...

Iemand enig idee hoe snel je een nieuwe hebt bij directe verzending naar synology in de uk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- dit is op 4.3 of 5.0?
-heb je windows verkenner pakketjes herkennen uitstaan in settings?
-staan er andere apparaten aan in je netwerk die hem wakker kunnen maken?

Ik heb zelf nooit de moeite genomen maar je kunt achterhalen wat hem precies wakker maakt.. alleen moet je dan wat dieper in het systeem gaan zoeken.. In dit topic staat wel hoe je dit moet doen en waar het staat.

Ik zou hetzelfde nog een keer doen zonder netwerkkabel hoor. Beetje zonde om een RMA in te dienen als blijkt dat het extern ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26
Neurd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:04:
[...]

2 vraagjes..
- kan ik er van uitgaan dat mijn ds410 overleden is?
-wat zijn de oplossingen om het gemis van eSata op te vangen?
De NAS zelf was dus niet kapot, maar de voeding. Nu is het een hele uitdaging om een vervangende voeding te vinden voor mijn ds410.
de originele(?) voeding vind ik vrij duur. Zou ik bijvoorbeeld ook deze of deze kunnen gebruiken of is de 4-pins plug niet universeel?

[ Voor 4% gewijzigd door Neurd op 14-02-2014 13:01 ]

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quakie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 10:09:
- dit is op 4.3 of 5.0?
-heb je windows verkenner pakketjes herkennen uitstaan in settings?
-staan er andere apparaten aan in je netwerk die hem wakker kunnen maken?

Ik heb zelf nooit de moeite genomen maar je kunt achterhalen wat hem precies wakker maakt.. alleen moet je dan wat dieper in het systeem gaan zoeken.. In dit topic staat wel hoe je dit moet doen en waar het staat.

Ik zou hetzelfde nog een keer doen zonder netwerkkabel hoor. Beetje zonde om een RMA in te dienen als blijkt dat het extern ligt.
Om antwoord te geven op je vragen:
- Het was 4.3, maar wellicht nog een idee om 5.0 te proberen. Heb nu toch de spare disks erin zitten.
- Alle andere apparaten stonden vannacht uit.

Heb alle stappen al doorlopen, zoals de hibernation log, en intensief contact met de helpdesk... Heb mijn hoop nu gevestigd op 5.0 :)

edit: Hmm... Kan niet updaten omdat de file corrupt lijkt te zijn. Meer mensen last van?
edit2: nevermind; de global download doet het niet, de chinese wel.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Miyamoto schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 15:50:
Is dat niet een Windows issue? Ik heb het ook -heel soms-.
Geen idee. Heb het nog steeds niet kunnen vinden wat de oorzaak is. IP van de NAS staat ook niet op de blacklist van de firewall etc :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
Hallo, ik heb een vraag ik kwam vandaag met het rare probleem dat ik niet meer op de webinterface kon inloggen met elk mogelijk account (DS Finder en DS Download op mijn telefoon gaven ook een authenticatie fout). Alle accounts hadden geen toegang tot de webinterface terwijl ik geen enkele instelling veranderd heb, daarna werd mijn IP zelfs geblokkeerd (5x geprobeerd).

Gelukkig had ik nog SSH aan staan en kon ik daar wel inloggen met de bestaande accounts. Ik heb daar het wachtwoord aangepast in /etc/shadow met een wachtwoord van een vriend. Daarna kon ik wel inloggen op de gebruikersinterface en heb ik de wachtwoorden weer terugveranderd, alles werkt nu weer.

Is dit een bekend probleem of ben ik hierbij een van de weinige?

[ Voor 5% gewijzigd door Rednas_N op 14-02-2014 15:57 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Damnit... Had DSM 5.0 geinstalleerd op mn nas, op de spare disks.

In de verwachting dat ik -met het terugplaatsen van de normale schijven- weer gewoon verder kon waar ik gebleven was (met 4.3). Dit blijkt dus niet zo te zijn...

Ga nu eerst een poging doen om 4.3 weer te installeren op de spare disks, en dan de normale schijven er weer in... Paniek :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rednas zeker onder 5.0? dit niet mee gemaakt, wel dat sommige standaard taken ineens niet meer mogen. Tenminste ik ontvang een melding maar uiteindelijk kan ik actie wel gewoon doen. zoals in Filestation een map deleten.

@MikeyMan
Dit vind ik bizar..je zet wel je NAS uit aangezien je DSM geladen staat?

Je zet je NAS uit.. haal 2 schrijven eruit met 5.0 erop en vervolgens stop je weer 2 schrijven met 4.3 erin en dan start ie niet op?

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 14-02-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Laatst online: 22:36
Quakie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:13:
@Rednas zeker onder 5.0? dit niet mee gemaakt, wel dat sommige standaard taken ineens niet meer mogen. Tenminste ik ontvang een melding maar uiteindelijk kan ik actie wel gewoon doen. zoals in Filestation een map deleten.
Nee, dit is gewoon onder 4.3.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quakie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 16:13:
@MikeyMan
Dit vind ik bizar..je zet wel je NAS uit aangezien je DSM geladen staat?

Je zet je NAS uit.. haal 2 schrijven eruit met 5.0 erop en vervolgens stop je weer 2 schrijven met 4.3 erin en dan start ie niet op?
Jawel, hij start op, maar nog met 5.0.
Krijg dan de melding dat de schijven gemigreerd moeten worden.
Ben nu een downgrade aan het doen naar 4.3, maar dat lijkt ook niet echt succesvol....

edit: downgrade naar laatste 4.3 versie doet het wel... nu rebooten en straks nog eens proberen met de 3 disks...

Edit2: !@$%!@#!$%!^@^ :(
Toch mooi al m'n configuratie kwijt :'(

Daar had ik effe niet op gerekend zeg... Wordt weer een aardige klus zo!

edit3: Te vroeg in paniek... Hij ging migreren e.d., maar m'n packages staan weer netjes zoals het hoort!

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schiet mij maar lek..:S

NAS staat uit.. je NAS wordt geladen via de schrijven met DSM4.3.. Ik zie niet in waarom hij 5.0 laadt op je oude schrijven..

Migreren is zeker geen optie?
(ik heb schrijven gewisseld en gewisseld van 2 losse volumes naar weer SHR Raid1. Dit ging vlekkeloos onder 5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, blijkbaar blijft er toch iets over van DSM5...

Ik had hem draaien met 5.0 en schijf b1 en b2.
Vervolgens zet ik hem uit, stop schijf a1, a2 en a3 erin, en ik log nog in op een DSM5 pagina...

Hier kun je vervolgens kiezen voor installatie vanaf internet of installatie vanaf schijf. Laatste 4.3 pat geprobeerd, maar die wil ie dan niet installeren...

Enfin; ik ben weer up en running, ik wacht eerst even op 5.0 voordat ik ga RMA-en. Volledige overstap naar 5.0 vind ik nog wat link, in betafase.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-02-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:50
Zo, m'n DS214Play is aan het installeren :)

M'n data wegmigeren van m'n "oude" ReadyNas Pro-2.
En dan eens lekker gaan spelen met DSM en packages.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NOOB alert....Ik heb vandaag ook een DS214play aangeschaft, 15:00 uur binnen 16:00 uur draaien, ik wil hem mirroren met 2 x 3TB WD RED schijven. echter na de eerste installatie heb ik even gekeken door het besturingsysteem heen. hetsysteem was bezig met een 1ste check op schijf 1, ik zag hem langzaam oplopen 0.07% enz. hierna verloor ik de verbinding.. en nu kan ik hem niet meer bereiken via firefox (andere manier weet ik niet). Is dit normaal? alle lampjes zijn groen, op de blauwe powerLED na. verder knipperd er een LED van de 2de schijf. dit is mijn eerste echte NAS en wilde het graag proberen, maar ik wordt nu wel weer zenuwachtig...., iemand een idee wat er gebeurt is? end NOOB alert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:30
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:47:
NOOB alert....Ik heb vandaag ook een DS214play aangeschaft, 15:00 uur binnen 16:00 uur draaien, ik wil hem mirroren met 2 x 3TB WD RED schijven. echter na de eerste installatie heb ik even gekeken door het besturingsysteem heen. hetsysteem was bezig met een 1ste check op schijf 1, ik zag hem langzaam oplopen 0.07% enz. hierna verloor ik de verbinding.. en nu kan ik hem niet meer bereiken via firefox (andere manier weet ik niet). Is dit normaal? alle lampjes zijn groen, op de blauwe powerLED na. verder knipperd er een LED van de 2de schijf. dit is mijn eerste echte NAS en wilde het graag proberen, maar ik wordt nu wel weer zenuwachtig...., iemand een idee wat er gebeurt is? end NOOB alert
Heb je tijdens de installatie aangegeven dat je een Synology Hybrid Raid wilt? Zit tijdens de installatie een vraag of hij zelf een RAID volume mag aanmaken. Als je daar Ja tegen hebt gezegd zou die al automatisch een nieuwe RAID volume aan moeten maken. Je kunt hier lezen hoe je eventueel je RAID kan wijzigen.

Kijk eens met de Synology Assistant of je de Play dan wel kunt vinden op je netwerk. Misschien dat hij stiekem een ander IP heeft aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 18:47:
verder knipperd er een LED van de 2de schijf. dit is mijn eerste echte NAS en wilde het graag proberen, maar ik wordt nu wel weer zenuwachtig...., iemand een idee wat er gebeurt is? end NOOB alert
het duurt wel een paar uur voordat hij klaar is met die schrijfindelingen, althans hier met dezelfde 3TB Red schrijven, ik heb alleen zelf niet voor jouw methode gekozen omdat ik liever 3 TB extra had ipv alles dubbel (backups van belangrijke zaken heb ik anders geregeld).

Dus ik zou hem nog een tijd laten draaien voordat je iets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je tijdens de installatie aangegeven dat je een Synology Hybrid Raid wilt? Zit tijdens de installatie een vraag of hij zelf een RAID volume mag aanmaken. Als je daar Ja tegen hebt gezegd zou die al automatisch een nieuwe RAID volume aan moeten maken. Je kunt hier lezen hoe je eventueel je RAID kan wijzigen.

Kijk eens met de Synology Assistant of je de Play dan wel kunt vinden op je netwerk. Misschien dat hij stiekem een ander IP heeft aangenomen.
[/quote]

dankjewel, die synology assistant heeft hem wel gevonden, ik kon een DDNS maken toch, zodat ik geen last meer heb van dat switchen van IP adressen? of was dit eenmalig? (ik weet het, "begin er niet zomaar aan"<- en toch wil ik het proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

De NAS is tijdens een data rebuild/sync gewoon te gebruiken. Enkele services en instellingen doen het echter pas nadat het volume in orde is (bijv. download station, ssd cache)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:19:
ik kon een DDNS maken toch, zodat ik geen last meer heb van dat switchen van IP adressen? of was dit eenmalig? (ik weet het, "begin er niet zomaar aan"<- en toch wil ik het proberen)
Dat is voor je WAN ip (externe ip, van je provider).
Het LAN ip (intern) kun je vastzetten via je router. Kijk onder de term DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Op de Synology NAS heb ik twee-weg verificatie ingesteld. Als applicatie hiervoor heb ik de Google Authenticator geinstalleerd. Echter kom ik nu met geen enkele code van deze Google Authenticator ingelogd. Nu heb ik ingelogd met de admin account en voor deze betreffende account de twee-weg verificatie uitgezet.

Dit heeft altijd prima gewerkt, tot nu. Wie heeft hier een verklaring voor? Zelfs bij het opnieuw instellen van twee-weg verificatie wordt de code niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:30
bluecupra schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:37:
Op de Synology NAS heb ik twee-weg verificatie ingesteld. Als applicatie hiervoor heb ik de Google Authenticator geinstalleerd. Echter kom ik nu met geen enkele code van deze Google Authenticator ingelogd. Nu heb ik ingelogd met de admin account en voor deze betreffende account de twee-weg verificatie uitgezet.

Dit heeft altijd prima gewerkt, tot nu. Wie heeft hier een verklaring voor? Zelfs bij het opnieuw instellen van twee-weg verificatie wordt de code niet geaccepteerd.
Zelfde issue gehad hier. Heb het uiteindelijk maar uitgezet...

Check je tijd eens op de Synology. Die liep bij mij tot wel 8 minuten achter. Heb die bug gerapporteerd. M.i. mag de tijd zich toch wel wat vaker syncen met de NTP-services. Vooral voor tijdgevoelige applicaties als 2-factor auth. Na een Sync werkte het bij mij weer perfect.

Want al mijn devices (iOS en WP) waren het eens over de tijd. Behalve de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Alpha89 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 19:40:
[...]
Zelfde issue gehad hier. Heb het uiteindelijk maar uitgezet...

Check je tijd eens op de Synology. Die liep bij mij tot wel 8 minuten achter. Heb die bug gerapporteerd. M.i. mag de tijd zich toch wel wat vaker syncen met de NTP-services. Vooral voor tijdgevoelige applicaties als 2-factor auth. Na een Sync werkte het bij mij weer perfect.

Want al mijn devices (iOS en WP) waren het eens over de tijd. Behalve de Synology.
Top, na een tijd-sync is het opgelost en kan twee-weg verificatie weer ingesteld worden. Heb dit nog nooit eerder gehad.. erg vreemd maar blij dat het relatief snel en eenvoudig op te lossen is. Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
vanmiddag mijn NAS geupdate met de update die vanmiddag is uitgekomen om onder anderen de bitcoin minen te fixen maar ik krijg op mijn 1812+ met geen mogelijkheid meer IPKG aan de praat.

iemand anders hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buzzie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:14:
vanmiddag mijn NAS geupdate met de update die vanmiddag is uitgekomen om onder anderen de bitcoin minen te fixen maar ik krijg op mijn 1812+ met geen mogelijkheid meer IPKG aan de praat.

iemand anders hetzelfde probleem?
PATH regels uitgeschakeld in .profile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:32:
[...]

PATH regels uitgeschakeld in .profile?
Yup...heb ik net voor ik het een 2e keer ging doen nog gecontroleerd en voor de reboot gechecked en toen stonden ze er nog voor

de @optware map bestaat ook nog gewoon net als mijn nzbget map daarin maar starten.....ho maar.
daarom kwam ik erachter dat ipkg verdwenen was

[ Voor 20% gewijzigd door Buzzie op 14-02-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buzzie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:43:
[...]

Yup...heb ik net voor ik het een 2e keer ging doen nog gecontroleerd en voor de reboot gechecked en toen stonden ze er nog voor

de @optware map bestaat ook nog gewoon net als mijn nzbget map daarin maar starten.....ho maar.
daarom kwam ik erachter dat ipkg verdwenen was
Je kan in principe het script opnieuw draaien als je van te voren /opt weggooit:

umount /opt
rm -rf /opt

sh ./syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh (ik heb een DS412, dus Intel)

Edit /etc/profile:

# ipkg
PATH=/opt/bin:/opt/sbin:$PATH

Dit werkt bij mij altijd na een update van DSM.

O ja, backup wel /opt als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Laatst online: 21:50
Hebben jullie eigenlijk de DSM open staan van buitenaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Andre_J schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:56:
Waarom?
Benader het zelf via VPN tunnel dus dat telt niet echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 21:54:
[...]

Je kan in principe het script opnieuw draaien als je van te voren /opt weggooit:

umount /opt
rm -rf /opt

sh ./syno-i686-bootstrap_1.2-7_i686.xsh (ik heb een DS412, dus Intel)

Edit /etc/profile:

# ipkg
PATH=/opt/bin:/opt/sbin:$PATH

Dit werkt bij mij altijd na een update van DSM.

O ja, backup wel /opt als dat nodig is.
Die 2 regels heb jij er extra toegevoegd??
en die andere regels wel of niet uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn DiskStation via https en ssl certificaat openstaan om bepaalde bestanden te kunnen delen. Heb wel autoblock actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buzzie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:06:
[...]

Die 2 regels heb jij er extra toegevoegd??
en die andere regels wel of niet uitgezet?
Dat PATH commando zet ik in /etc/profile.

De umount en de rm voer ik handmatig uit in de shell.
Let er wel op dat je met deze actie alle pakketten verwijdert die je in het verleden met ipkg geïnstalleerd hebt. Ik heb er slechts enkele draaien, dus dat is voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
Verwijderd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:13:
[...]

Dat PATH commando zet ik in /etc/profile.

De umount en de rm voer ik handmatig uit in de shell.
Let er wel op dat je met deze actie alle pakketten verwijdert die je in het verleden met ipkg geïnstalleerd hebt. Ik heb er slechts enkele draaien, dus dat is voor mij geen probleem.
Ok thanks...
Het is inmiddels gelukt,
Ik had geen /opt map meer maar weet dat dit wel samen gaat met de @optware map.
Deze hernoemd en ik kon daarna weer IPKG installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buzzie schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:18:
[...]

Ok thanks...
Het is inmiddels gelukt,
Ik had geen /opt map meer maar weet dat dit wel samen gaat met de @optware map.
Deze hernoemd en ik kon daarna weer IPKG installeren.
Mooi, toch altijd fijn als het weer werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Ja, helaas op alle ip-adressen omdat ik geen statisch ip heb. Wel auto (ip) block aan staan. En alleen op https.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik weet niet of het hier al voorbijgekomen is maar ik heb net geüpdatet naar DSM 4.3-3827 die op 11/02/2014 verschenen is die wat bugs, en vooral 2 security bugs fixed.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ik kijk er waarschijnlijk volledig over, maar als je 'video station' gebruikt, kan je ook naar de map 'gedownloade video's' gaan.
Maar hoe download ik een film/serie in video station, ik zie nergens een optie staan om te downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Miyamoto schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 22:23:
[...]

Ja, helaas op alle ip-adressen omdat ik geen statisch ip heb. Wel auto (ip) block aan staan. En alleen op https.
Zou voor iedereen willen adviseren om elke poort op je Syno die open staat standaard te veranderen naar iets in de duizend ofzo, in iedergeval iets anders als 22, 5000, 21, enz

Heb ook IP block aan staan en op sommige poorten zou mijn NAS bereikbaar kunnen zijn maar heb nog nooit een hit in de IP block log gehad behalve dan toen ze op default stonden ;)

Edit:
Iemand nog met de 5.0 beta en LiveTV gestoeid?

[ Voor 4% gewijzigd door schumi2004 op 15-02-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Lifelogger schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:58:
[...]

Nee, heb zojuist de NAS weer gedowngrade naar 4.3. Kom er niet uit. Verschillende dingen geprobeerd, maar van horen zeggen schijnt het in de kernel te zitten van 5.0.

Ben nu weer terug op 4.3 en nu draait het allemaal weer prima. Wacht voorlopig wel even met updaten. ;)
Ik gok dat je nog geen stap verder bent gekomen.
Weet niet of je van plan was nog een poging te wagen maar anders is dit sowieso wel interessant.
TVHeadend via Debian chroot, schijnt 14% minder CPU usage te hebben (of iig minder als via package)
Mocht ik vandaag tijd hebben gaat ik het ook op die manier proberen en kijken of het inderdaad zoveel scheelt. Zit alleen even intwijfel of ik via SynoCommunity package doe of zijn manier.
Mocht je het willen proberen dan is dit de file waar hij het in stap 6 over heeft, debian.tar.gz

[ Voor 11% gewijzigd door schumi2004 op 15-02-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

DukeBox schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:12:
^
1: gewoon 'hide' uitvinken onder je share settings (staat ook gewoon in de help)
2: dit staat een aantal posts eerder uitgebreid beantwoord.
Bedankt voor je reactie, maar ik kan het antwoord op vraag 2 echt nergens terugvinden.
De vraag is:

Ik heb een DS213j met hierin twee schijven (3TB en 750GB).
Bestanden backup ik naar Glacier en de performance winst van 2 schijven hoef ik niet.

Om mijn 2 disk NAS aankoop toch nog enig nut te laten hebben denk ik eraan om de 2de disk ook voor backup doeleinde te gebruiken. Is het dan zo dat deze disk alleen actief is (en energie verbruikt) op het moment dat deze geraadpleegd wordt? Of worden beide disks altijd uit de inactieve stand gehaald zodra de NAS geraadpleegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

PnD schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 12:57:
Bedankt voor je reactie, maar ik kan het antwoord op vraag 2 echt nergens terugvinden.
15 posts terug: DukeBox in "[Synology] Vraag en antwoord" en zie ook de reacties m.b.t. de system partitie.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegens de aanschaf van een nieuwe macbook (met nu maar 128GB) en een nieuwe smart-tv (ue46f8000), ga ik mezelf ook maar eens een NAS cadeau doen om het plaatje compleet te maken. Ik ben er alleen niet echt in thuis, dus hoop op wat extra wijsheid :)

* Budget voor de NAS zelf is max zo'n 400 euro. Wil 2 pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB schijven erin stoppen.
* Gebruik is voor opslag en films te streamen naar de tv. Er moet wel een goede processor inzitten zodat ik kan downloaden en een film kam streamen naar de tv tegelijkertijd. Ik gebruik sinds kort Plex.

Een kennis van me heeft onlangs de pricewatch: Synology DiskStation DS713+ gekocht. Prima apparaat zei hij.

Waar ik dan nog benieuwd naar ben:

- Klopt het dat ik voor mijn tv geen mediaplayer ertussen hoef te stoppen? Ik wil namelijk wel gewoon 1080p kunnen kijken. In de lijst van Plex staat dat de DS713+ wel geschikt is voor plex maar niet voor 1080p... (https://docs.google.com/s...SlVReVZhNVBLZ0JxSmc#gid=0)

- Ik zal de NAS slechts een beperkte tijd van de dag aanroepen. Kan ik deze zo instellen dat de rest van de dag vrijwel alles in slaapstand zit en nauwelijks stroom verbruikt? Of gebruikt een NAS in principe altijd wel wat meer stroom (dan bijv. de slaapstand van een tv).

- Ik verwacht niet heel snel aan de 2TB te zitten qua opslag, dus ik zou graag op beide schijven de opslag willen plaatsen. Maar is het ook mogelijk slechts een gedeelte van de bestanden op beide schijven op te slaan (bijv. documenten, foto's e.d. op beide schijven, maar films gewoon op een enkele schijf)?

Tot slot, zelfs voor een Noob is het goed te doen om alles te installeren (automatische back-ups, plex op de server, mapindeling en instellingen van de server)? Of is het raadzaam een toch wat technischer onderlegd persoon alles eenmalig goed te zetten..

Thx voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat is nu eigenlijk de beste manier om m'n vader vanaf thuis met z'n ipad toegang te geven tot de films op m'n nas? FTP is niet handig met streaming, maar hoe kan ik dit zo simpel mogelijk regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
met de ipad? videostation package op je syno.. en de dsvideo app op de ipad.
De vraag alleen is op jouw upload snelheid en zijn download snelheid hoog genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:53:
- Klopt het dat ik voor mijn tv geen mediaplayer ertussen hoef te stoppen? Ik wil namelijk wel gewoon 1080p kunnen kijken. In de lijst van Plex staat dat de DS713+ wel geschikt is voor plex maar niet voor 1080p... (https://docs.google.com/s...SlVReVZhNVBLZ0JxSmc#gid=0)
Als je niet aan transcoding doet kan je probleemloos 1080p streamen. Maar daar heb je geen plex voor nodig.
Elke nas kan via dlna de boel rechtstreeks aan je tv aanbieden, ook het langzaamste model.
dlna heeft echter wel wat beperkingen. En om die beperkingen te niet te doen moet je transcoderen.. :P
- Ik zal de NAS slechts een beperkte tijd van de dag aanroepen. Kan ik deze zo instellen dat de rest van de dag vrijwel alles in slaapstand zit en nauwelijks stroom verbruikt? Of gebruikt een NAS in principe altijd wel wat meer stroom (dan bijv. de slaapstand van een tv).
Ja, maar niet elk model. de 214se bijvoorbeeld niet. Vergelijk de specs van dee 214se en de 214 maar eens.
- Ik verwacht niet heel snel aan de 2TB te zitten qua opslag, dus ik zou graag op beide schijven de opslag willen plaatsen. Maar is het ook mogelijk slechts een gedeelte van de bestanden op beide schijven op te slaan (bijv. documenten, foto's e.d. op beide schijven, maar films gewoon op een enkele schijf)?
Bedoel je dat je een deel van de schijven in raid wilt, en de rest van de schijven 2 losse partities?
Dat zou ik niet weten.

Lijkt mij makkelijker om gewoon 2 losse volumes te maken, en wat je belangrijk vindt een locale backup van te maken (dus van volume 1 naar volume 2).
Tot slot, zelfs voor een Noob is het goed te doen om alles te installeren (automatische back-ups, plex op de server, mapindeling en instellingen van de server)? Of is het raadzaam een toch wat technischer onderlegd persoon alles eenmalig goed te zetten..
Als je de handleiding doorleest, een beetje gaat googlelen kan je met wat jij wilt overal uitkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 15-02-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:42
Vrees dat ze mij ook te pakken hebben genomen, vond een hoge cpu load nogal verdacht en heb via Putty het volgende uit kunnen lezen.

Vooral het stratum gedeelte doet me denken aan een of andere mining pool. Nu heb ik her en der al gelezen dat er idd bitcoin mining malware is aangetroffen op synology's, maar die waren te herkennen aan een /PWNED map in de root folder met bijbehorende processnaam. Over onderstaande helaas niks kunnen vinden tot dusver:

PID PPID USER STAT VSZ %MEM %CPU COMMAND
32726 32723 root R N 460 0.0 87.7 /var/run/httpd-log.pid -B -q -o stratum+tcp://46.249.51.176:3338

Heb het process gekilled, tot dusver niet teruggekomen, straks nog maar een keer kijken.

iemand een idee wat dit kan zijn? tot dusver ook geen verdachte (root) folders gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Ik ben er in iedergeval uit dat ik een 214+ met 2x 4Tb red ga aanschaffen.
Deze wil ik instellen als 2 aparte volumes, de basic setting dus geen Jbod.
Ik neem aan dat ik dan 2 volumes ga zien in mijn netwerk?

Bedoeling is om naast opslag voor media ook te gaan downloaden indien snelheid gelijk is of beter dan
mijn desktop. Ik dacht om 1 disk in te stellen voor de temp Nzb download en de andere disk voor extracting.
Heeft iemand ook een dergelijke opstelling? of betere ideeen? ik wil geen raid maar gewoon de volle 8Tb.
Backups maak ik local naar losse disken (foto/video)
Ik ga de media streamen naar mijn Htpc met xbmc.

[ Voor 8% gewijzigd door ionicdog op 15-02-2014 20:34 ]

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
tboheeren schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:53:
Nog een algemene vraag icm het bovenstaande: waarom zie ik in mijn var/log/messages.gz enkel de startup acties en geen enkele pid actie?
*nog een bumpje*

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
paul-s83 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 19:47:
Vrees dat ze mij ook te pakken hebben genomen, vond een hoge cpu load nogal verdacht en heb via Putty het volgende uit kunnen lezen.

Vooral het stratum gedeelte doet me denken aan een of andere mining pool. Nu heb ik her en der al gelezen dat er idd bitcoin mining malware is aangetroffen op synology's, maar die waren te herkennen aan een /PWNED map in de root folder met bijbehorende processnaam. Over onderstaande helaas niks kunnen vinden tot dusver:

PID PPID USER STAT VSZ %MEM %CPU COMMAND
32726 32723 root R N 460 0.0 87.7 /var/run/httpd-log.pid -B -q -o stratum+tcp://46.249.51.176:3338

Heb het process gekilled, tot dusver niet teruggekomen, straks nog maar een keer kijken.

iemand een idee wat dit kan zijn? tot dusver ook geen verdachte (root) folders gevonden
check deze post en een reset van je NAS is aangeraden en installeer de laatste versie

http://www.synology.com/en-us/company/news/article/437

For DiskStation or RackStation running on DSM 4.3, please follow the instruction here to REINSTALL DSM 4.3-3827.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ik zie door de bomen het bos momenteel even niet meer.
Je kan een goedkope nas kopen, en dan heb je dus ook ineens een langzame processor erin zitten..

Ik wil van diverse computers data naar een NAS verschuiven..
Ik had zelf het idee om minimaal voor de DS 1513+ te gaan of maximaal de DS 1813+.
Ik heb voor mij zelf een afweging genomen ook geen uitbreidings unit (DX 213 of DX513) erbij te kopen of enkele maanden erna.. Ik vind dat hier toch iets te veel nadelen aan zit.. Ik heb geen ervaring met dit spul, maar door het ene en ander te lezen werd ik hier wel wat wijzer door. Wat ik van die uitbreidingsunit begrijp is dat hier maar 2 modussen erop zit? In het eerste geval kan je je huidige nas ermee uitbreiden en dus je huidige volume op de nas dus extenden.. Nadeel hiervan is dat de nas in de modus moet staat zodat hij altijd gelijk aangaat en uitgaat als de nas dat ook doet.

Modus 2. Dat je een nieuwe volume op de uitbreidings unit kan maken, en door middel van een schakelaartje achterop de uitbreidings unit, beide units appart aan en uit kan zetten. (ideaal als je backups van je nas wilt maken) alleen zit hier aan dacht ik wel de valkuil(en)

1. Je kan de uitbreidings unit maar op 1 nas gebruiken (ik neem aan als er al een volume is aangemaakt deze niet door een andere nas gebruikt kan worden)

2. Het schijnt dat je de hardeschijven die uit de uitbreidings unit komen niet uit te lezen zijn met de nas die eraan gekoppeld zit en vice versa..

Ik heb overigens geen ervaring met de processoren (kwa snelheden die men gebruikt) Waar moet ik dan opletten als ik een nas ga aanschaffen? Welke processoren zijn de `snelste`, `middelmatig snel`, `langzaam`?

Waarom ik persoonlijk liever de DS1513+ wil is omdat ik (zoals gezegd door andere gebruikers) is omdat ik dan geen losse voedings adapter blok nodig heb ( en ook omdat dit model waarschijnlijk een grotere ventilatoren gebruikt en dus stiller zijn).

Nou heb ik dus een breed budget wat ik wil uitgeven. Alleen ik heb totaal geen ervaring met een nas en ook niet met synology..

Aan de ene kant zit ik in me hoofd te denken: Koop gewoon die DS-1513+ of DS-1813+, aan de andere kant durf ik het niet zo aan om meteen veel uit te geven en bang om tegen de lamp te lopen (betreft sommige beperkingen deze nas heeft.

En ik denk dat ik niet meteen de volle kluit van hardeschijven zal gaan aanschaffen, want 4 x 4TB zijn wel even 600 euros.. Dus ik weet niet of het slimmer is om momenteel laag in te stappen (met een 2 bay of 4 bay nas) en dan maar eens ervaren hoe het allemaal te werk gaat bij synology.. En aan de andere kant denk ik dat als ik zo laag begin het wel weg gegooit geld is.. Een 2 bay nas kost mij nou dan ongeveer 300 euro (even zonder schijven gerekend) En misschien kom ik over een half of een heel jaar tot de conclusie dat de 2 bay nas voor mij toch wat te krap was en hem dan al weer weg kan doen, en ik dan weer 700 - 800 euro aan een nieuwe nas mag gaan uitgeven...

De data die ik wil opslaan zal denk ik gauw 4TB in beslag nemen denk ik zo..
Kan iemand mij wat advies geven wat slim is..

En is het misschien verstandiger om direct op 4TB schijven te stappen ( ik snap dat de WD reds, momenteel 150 euro per stuk kosten) Misschien wel erg duur als je veel schijven wilt af nemen, maar misschien wel een beter investering na de toekomst toe.. Want als je nou eerst met 2TB schijven begint en zo omhoog wilt klimmen, denk ik dat je ondertussen nogal zinloos veel geld extra hebt uitgegeven..

Daarnaast wil ik ook wel weten, hoe backuppen jullie zoveel data? Ik neem uit dat je dit niet op extra schijven doet die ook in die NAS unit zitten?

Ik zat zelf eigenlijk te denken om een soort van backup toren te kopen waarin je de schijven kan opstappelen om zo te backuppen.. Iemand die wat mij meer informatie hierover wilt geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Robin4 op 16-02-2014 03:07 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
Neurd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:41:
[...]

De NAS zelf was dus niet kapot, maar de voeding. Nu is het een hele uitdaging om een vervangende voeding te vinden voor mijn ds410.
de originele(?) voeding vind ik vrij duur. Zou ik bijvoorbeeld ook deze of deze kunnen gebruiken of is de 4-pins plug niet universeel?
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Neurd schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:41:
[...]
Tjsa, 't is niet dat een standaard is voor 4-pins voedings-adapters... multimeter er aanhangen dus.

Bijkomend: als je voor nog geen 35 euro verschil wilt riskeren dat je een apparaat van enkele honderden euro's (+nog eens de hd's) om zeep helpt: doe gerust, maar kom achteraf niet zeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:16

Ankh

|true

Heb je reeds contact opgenomen met Synology? Ze zijn zeer coullant en mochten ze het niet kosteloos kunnen vervangen dan zijn de prijzen ook zeer schappelijk.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 19:11
Gisteren begon de Synology DS214 ineens te 'Beep-en', dus ik kijken wat er aan de hand is, blijkt de harde schijf die erin zit is gecrashed. Nu had ik op het oog 2 opties, namelijk een scan laten doen (maar hier kwam niets uit) en een remove doen waarbij alle data gewist zou worden, maar ook die laatste optie maakte geen verschil. Ik denk dus dat ik moet concluderen dat mijn harde schijf is gecrashed en dat ik er verder dus niets meer mee kan doen? (stond gelukkig niet echt hele belangrijke data op)

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/516x143q90/811/ct31.png

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan natuurlijk altijd je hd in een pc hangen. pc booten met een linux live cd en kijken of je nog iets met de partitie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Vraagje,

Ik kan niet meer inloggen op mijn DS414 sinds de nieuwste update (DSM 4.3 build 3827). Dit is zowel onder het admin credentials als gebruikers zelf. Het vreemde is dat de gedeelde schijven wel werken onder de gebruikers zelf. Meerdere malen het wachtwoord geprobeerd en ik weet zelf 100% zeker dat het wachtwoord goed is. (copy-paste)

Iemand toevallig nog een idee?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Mogelijk jezelf geblokkeert dmv IP-blokkade: Even via een andere PC proberen. Anders http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25
Miyamoto schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:07:
Mogelijk jezelf geblokkeert dmv IP-blokkade: Even via een andere PC proberen. Anders http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/410
Thanks! IP adres was inderdaad geblokkeerd van mijn PC.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
roeleboel schreef op zondag 16 februari 2014 @ 09:40:
[...]

als je voor nog geen 35 euro verschil wilt riskeren dat je een apparaat van enkele honderden euro's (+nog eens de hd's) om zeep helpt: doe gerust, maar kom achteraf niet zeuren...
Er lijkt mij geen aanleiding om belerend te doen aangezien ik een normale vraag stel. Ik mag toch aannemen dat je hier volwassen genoeg voor bent.

Mijn vraag is of ik er van uit kan gaan dat een willekeurige voedingsadapter van 12V en +8.33A met 4 pinnetjes gaat passen. Ik zie niet in hoe ik daarmee mijn NAS om zeep help, maar ik laat mij graag informeren.
Ankh schreef op zondag 16 februari 2014 @ 10:25:
[...]

Heb je reeds contact opgenomen met Synology? Ze zijn zeer coullant en mochten ze het niet kosteloos kunnen vervangen dan zijn de prijzen ook zeer schappelijk.
Ik heb op de site van synology nog geen emailadres kunnen vinden, alleen maar telefoonnummers.
Wellicht dat ik er overheen lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neurd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:40:
Ik heb op de site van synology nog geen emailadres kunnen vinden, alleen maar telefoonnummers.
Wellicht dat ik er overheen lees.
Je kan hier een support ticket indienen: https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
hier kan je onderdelen bestellen: https://srs.synology.com/SRSE_intro.php?lang=nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Repi3 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:21:
ik kijk er waarschijnlijk volledig over, maar als je 'video station' gebruikt, kan je ook naar de map 'gedownloade video's' gaan.
Maar hoe download ik een film/serie in video station, ik zie nergens een optie staan om te downloaden?
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je ze wilt transcoden, kiezen voor DS Video offline, anders is DS File het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 16 februari 2014 @ 16:02:
[...]

Als je ze wilt transcoden, kiezen voor DS Video offline, anders is DS File het makkelijkst.
dat is mijn probleem, waar kan ik kiezen voor DS video offline?
Nu gebruik ik ook DS File, maar DS Video is mooier (en de vriendin vindt het makkelijker) dus wil ik nu bv een paar films 'downloaden' in DS Video maar sla me dood, maar ik zie die optie NERGENS !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

In dsvideo is het niet anders dan dsaudio en dsfile. Gewoon de film/serie info openen en vervolgens downloaden. Uiteraard werkt het alleen met dsvideo 1.3 en dsm5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je in dsvideo de video selecteert zie je een thumbnail.
Rechtsonderin de thumbnail staat het play teken, linksonderin is een pijltje dat naar beneden wijst. Dit pijltje is om downloaden te starten.

edit: moet wel zeggen dat ik inderdaad ook dsm5 heb.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 16-02-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
aha daarom zou het wel eens kunnen dat dit niet lukt.
Ik zit nog op 4.3 en kan inderdaad dat 'oranje pijltje' nergens zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiago
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:33
Gaat idd pas vanaf DSM 5.0

 Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB ---  iPhone 12 Blue --- Med600X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
job schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:05:
Dan gebruik je tot die tijd toch dsfile?
Ga ik inderdaad zo oplossen tot die tijd !
Ik dacht gewoon dat het al mogelijk was op de 4.3 ook al :) (niet bij stil gestaan dat het enkel een 5.0 feature was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Laatst online: 21:42
FloRadix schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 22:14:
[...]

check deze post en een reset van je NAS is aangeraden en installeer de laatste versie

http://www.synology.com/en-us/company/news/article/437

For DiskStation or RackStation running on DSM 4.3, please follow the instruction here to REINSTALL DSM 4.3-3827.
update geinstalleerd en probleem lijkt verholpen. Tot dusver geen gekke processen ogemerkt die meedraaien.

Toevallig nog meer gebruikers last van deze malware gehad op hun Syno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Laatst online: 23:01
Hallo tweakers,

ik heb een DS413 in RAID-0. Simpelweg als series en filmopslag. Nu heb ik vandaag een derde 2TB schijf bijgestoken in poort 3. Identieke schijf aan de eerste twee(WD RED). Ik krijg de schijf niet toegevoegd aan de bestaande RAID-0 config. Schijf blijft staan op 'niet geïnitialiseerd' in opslag beheer. Iemand een idee?

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/uitbreiden-raid-0/?action=dlattach;attach=6402;image

[ Voor 14% gewijzigd door tzeunis op 16-02-2014 22:12 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Volgens mij kun je RAID 0 niet uitbreiden. Je hebt de optie om je huidige volume 1 te verwijderen (data verlies, maak back-up indien nodig) en opnieuw aanmaken met 3 hdd's of je nieuwe disk toevoegen als volume 2. Als je in de toekomst nog een disk wil bijplaatsen kun je ook kiezen voor een RAID 5 (SHR 1) configuratie.

[ Voor 62% gewijzigd door panomi op 16-02-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat je inderdaad niet lukken. Als je voor jbod had gekozen had was het wel mogelijk geweest.
http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/559 (punt 2).

[ Voor 10% gewijzigd door job op 16-02-2014 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Thanks... bummer... alles maar overzetten en nieuwe JBOD opbouwen... zucht...

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Ik zou ook niet verwachten dat je RAID0 niet kan uitbreiden. Synology zegt in de documentatie dat RAID0 over meer dan 2 disks wel wordt ondersteund, maar blijkbaar kan uitbreiden niet? Misschien kan je wel uitbreiden per even aantal? Of is de RAID0 grootte beperkt door het aantal disks waar je mee start? Onduidelijk... :?
(Of het statistisch verstandig is om meer disks in striping te zetten is een ander verhaal :*) )

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Laatst online: 17:27
tzeunis schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:54:
Thanks... bummer... alles maar overzetten en nieuwe JBOD opbouwen... zucht...
Waarom zet je 'm er niet als tweede volume naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
eggda schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:56:
[...]

Waarom zet je 'm er niet als tweede volume naast...
Tis een 4 bay, dus over een tijd komt er weer een schijf bij... maakt dat niets uit dan met verschillende volumes? Ik ben totaal niet thuis in de NAS structuur/werking enzo..

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Volgens mij moet je gewoon 2 schijven toevoegen en niet één schijf. Dan kan hij er met SHR volgens mij wel ruimte aan toevoegen, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het voornaamste nadeel (volgens mij) van meerdere losse volumes is dat je data dus ook verdeeld staat over meerdere mappen etc. Je kan niet één grote shared folder "downloads" maken die over meerdere volumes loopt. Je kan natuurlijk wel je films op 1 disk zetten en je muziek op een andere.

Zelf gebruik ik zo ook 1 disk voor downloads en dergelijke en 1 disk voor eigen foto en videomateriaal en documenten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tzeunis schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:08:
[...]

Tis een 4 bay, dus over een tijd komt er weer een schijf bij... maakt dat niets uit dan met verschillende volumes? Ik ben totaal niet thuis in de NAS structuur/werking enzo..
Oke maar je weet wel de nadelen van je huidige setup? Je draait nu raid0 .. als 1 van de 2 discs faalt ben je alles dus kwijt.

Als je nu dus verder gaat met je huidige indeling krijg je dadelijk dus 2 volumes met alle twee 2 discs in raid0.
Dus maximale lees en schrijf snelheden...

Synology biedt verplaatsing van shares aan via DSM! Je kunt dus evenvoudig shares verplaatsen tussen volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
TheNephilim schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:13:
Volgens mij moet je gewoon 2 schijven toevoegen en niet één schijf. Dan kan hij er met SHR volgens mij wel ruimte aan toevoegen, maar dat weet ik niet zeker.
tzeunis zijn configuratie staat op RAID0. Je zult dus opnieuw moeten beginnen wil je SHR of RAID5. Hierna kun je expanden als je er nog een disk bij zou plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Maar ik heb geen data backup nodig op deze NAS. Enige opzet van deze nas is video streamen. Ik heb een kleine 211 in Raid 1 waar mijn belangrijke date opstaat ernaast. Ik heb nog nooit (afkloppen) een defecte schijf gehad en mijn video is nu niet zo dramatisch belangrijk dat ik 4x4TB wil aanschaffen nu ipv de goedkopere 4x2TB.

Kan ik ik niet beter JBOD maken dan nu? Dat is ook een grote schijf en volgens de manual kan ik daar wel schijven aan toevoegen in bestaande volumes. Iemand enig idee of dit impact heeft op de snelheid binnen mijn 414 icm gigabit? Ik haal momenteel 100mb read en 40-50mb write....

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het bizar dat je maar 40MB haalt bij een raid0 opstelling met een DS413...

Ik ben zelf van een raid1 naar losse volumes gegaan en nu weer terug naar Raid1.
Ik vind dat een NAS een stuk sneller werkt bij een een raid opstelling dan losse volumes. Ik ben lui van nature en wil mezelf ook dwingen om binnen de 3Tb te blijven dat ik Raid1 draai ipv Raid0.
Uiteraard is raid0 voor alleen video streaming overkill.

Het is dus een beetje wat je wilt.. 1 volume of 2 losse volumes maar wel maximale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Nou ik zal eens opnieuw meten. Om maar meteen van alle gezeik af te zijn heb ik de laatste 2TB ook maar gekocht zojuist erin gezet en nu alles in RAID-5 aant opzetten. Thanks voor de replies!

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Kies dan voor SHR.
Mocht je ooit schijven gaan vervangen voor grotere, is dat met SHR geen probleem. met Raid-5 ben je minder flexibel

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste manier van aansluiten en app/widget vraagje. Ik heb nu eventjes (en running) een ds214play neergezet. Hier zitten nu 2 3TB harde schijven in raid 1. Ik hoop deze op een of andere manier films, foto's op mijn tv te zien. De setup:

Apple tv 3 op tv
Samsung tv. LE40A856 geen wifi
Windows pc, bedraad op router
Synology ds214play bedraad op router
Ipads
IPods
Timecapsule 2TB bedraad aan de eerst genoemde router... Als hij terug is van garantie

Ik hoopte op een directe manier dus zonder fileexplorer films op de tv te kunnen kijken, kan dit? Via plex kom ik er geloof ik niet. Ik heb itunes server en mediaserver op de nas geprobeerd echter hier zie ik niks gebeuren op de itv3. Hebben jullie nog. Manieren? Ik kan natuurlijk kabels trekken en eventueel anders aansluiten, wellicht gebruik ik niet de juiste apps op de NAS? Kunnen jullie mij helpen? Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:45

jbbrans

Voor een computer analfabeet heb ik een paar jaar geleden een 1511+ nas bij hem neergezet met dsm 3.x. Deze is naar mijn weten nooit geupdate.
Zelf heb ik een 1512+ en deze update ik wel regelmatig en heb persoonlijk geen problemen gehad met updates, maar dit is een grotere stap.

Kan hij zonder data verlies de diverse updates installeren totdat hij weer bij 4.3 is?

Ook staan zijn harddisks in raid-5, kan hij alsnog (uiteraard zonder data verlies) over schakelen naar shr i.v.m omwisselen van 2TB harddisks naar 4TB?
Pagina: 1 ... 65 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]