Sinds een maandje of 3 heb ik een DS212J en eigenlijk is mij vanaf dag 1 zeer tegengevallen. Het is weliswaar niet de meest krachtige NAS, maar voor simpele taken is snelheid (beleving) zeer matig. Ik heb veel fora gelezen, maar kom niet tot een oplossing.
Het volgende netwerk/systeem heb ik:
-DS212J 2x WD 2TB red. Hybridemode (synology)
-Concepts : glasvezel 100mbps up and down. --> Router WRT160N v2.0 --> laptap met core i5 en oude dell pentium 4, ipad, diverse smartphones, Panasonic Vierra
-Cat 5E kabels
Waar gebruik ik de DS212J voor:
-DLNA, DSaudio, DSvideo, Mediaserver, Serviio, FTP, Backup en DSphoto
Problemen/beperkingen
-De user interface van DSM 4.1 (nu 4.2) is veel trager dan bijvoorbeeld gewone websites. Als ik youtube filmpjes van DSM bekijk, zie ik bijna altijd een vloeiend werkend DSM. Ook met de basis Diskstations
-DSM via internet explorer/opera zorgt voor een constante hoge cpu load (100%) van de pc. Ook het interne geheugen wordt zwaar belast. Zodra ik wissel van tabblad (naar een ander site) zakt de CPU load naar normale waarden. Via mijn ipad ed gaat het al een stukje sneller.
-Na installeren van Java en Serviio zit de CPU synology constant op 100%. (java is niet echt geschikt voor ARM)
-Via FTP max een download van 5MB/s, De overige protocollen zijn al helemaal niet snel. Mijn 100mbps verbinding kan het toch niet zijn.
-Scrollen door dsvideo / dsaudio library gaat traag (niet zoals je bv met xbmc door je library gaat)
-DSphoto album is al helemaal traag (het verhaal over de indexering buiten beschouwen gelaten). Ik had verwacht dat het ala picassa ging.
Wat heb ik gedaan om het geheel te verbeteren:
Via fora heb ik een deel van de antwoorden gevonden, maar nog geen enkele verbetering.
-De meeste packages (serviio) heb ik verwijderd en/of stopgezet om de cpu slurpers te vinden. Geen effect.
-Java een aantal keer serviio en java (6 en 7) geïnstalleerd. Java verwijderd als pacakge, nog wel actief in het procesoverzicht en daarmee staat de CPU nog steeds op 100%.
reboot was de truck
Mijn doel is een soepel werkende NAS met een snelwerkende interface, zoals het hoort
Mijn vragen:
-Hoe krijg ik mijn systeem soepel werkend?
-Is DSM zo'n zwaar programma? DSM is toch alleen een webbased programma? Waarom verschilt dit per pc?
een up to date laptop of pc werkt wel soepel, het verwijderen van Java heeft op meegholpen. Minimale systeem eisen kan ik zo vlug niet vinden
-hoe verwijder ik Java volledig?
reboot deed de truck (er stonden twee java engines te draaien, raar)
-waarom is mijn down/up maar max 5mbps?
nog steeds geen oplossing gevonden, wellicht dat de router te beperkt is WRT160N v2
-is mijn router de bottleneck?
hoe kan ik dit eenvoudig testen??
[
Voor 7% gewijzigd door
le dj op 19-04-2013 16:32
. Reden: inmiddels antwoorden gevonden ]