Is je firewall wel enabled? Als traffic control niet goed werkt zou ik contact opnemen met Synology support. Poorten en zo staan wel goed ingesteld in Traffic Control?
@McVirus: ik gebruik ze juist soms wel tegelijk, en soms niet. Ik kan dan wel zeggen: geef transmission een max van 500, en SAB ook een max van 500, en dan houd ik nog genoeg ruimte over voor HTTP, maar als transmission niet aan staat, mis ik dus 500 kb aan downloadsnelheid.
Nouja, ik had al gezegd wat ik had gedaan bij Traffic control; ik heb ingesteld dat voor all ports, all protocols de min 10kb is en de max 500kb. Maar ik zie in de Resource Monitor dat hij daar zich niets van aantrekt, en lekker met 1MB aan het downloaden is...
Nouja, ik had al gezegd wat ik had gedaan bij Traffic control; ik heb ingesteld dat voor all ports, all protocols de min 10kb is en de max 500kb. Maar ik zie in de Resource Monitor dat hij daar zich niets van aantrekt, en lekker met 1MB aan het downloaden is...
Heb zelf de 213+ en streamen van FullHD materiaal (mkv) gaat prima. Echter kan de standaard package media server/video package geen ISO file afspelen, tenminste mij nog niet geluktGriffin schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:01:
Even een vraag mbt een ds213 (mogelijk een 213+).
Momenteel ben ik rustig zoekende naar een nas om meer opslag te hebben en makkelijker te backuppen etc. Echter momenteel stream ik video_ts en iso files via mn laptop met PMS naar mijn ps3. Mijn vraag is of het met de standaard synology media server ook mogelijk is? Of moet ik `moeilijker` doen om PMS op de Nas te installeren.
De laatste vraag is of (afhankelijk van of PMS) de + versie wel of niet nodig is om automatisch te downloaden met couchpotato oid en het streamen (mogelijk HD materiaal).
Je kan er zelf ook andere mediaserver opzetten maar ben daar nog niet mee begonnen, zie mijn post: Djie in "[Synology] Packages"
Met de + versie ben ik zelf nog niet tegen beperkingen aan gelopen, downloaden doe ik met de gewone download package incl rss feeds en heb een schema ingesteld waarbij de downloads alleen in de nacht fullspeed gaan. Misschien dat iemand zijn ervaringen met standaard 213 kan delen?
Toen ik gister thuis kwam, lag een van de elektriciteitsgroepen in de meterkast er uit.
Nadat ik die weer had ingeschakeld, ging m'n NAS niet meer aan.
Het lijkt er op dat de NAS het probleem heeft veroorzaakt, aangezien het LED lampje van m'n adapter niet meer aan gaat. Nu is mijn hoop natuurlijk dat 'alleen' de adapter het begeven heeft, maar aangezien het nogal een vreemde (Synology specifieke?) kabel is, vraag ik mij af waar ik dat ding kan kopen.
Concreet: Hoe heet deze kabel en waar kan ik hem kopen?
(linksonderin)
Nadat ik die weer had ingeschakeld, ging m'n NAS niet meer aan.
Het lijkt er op dat de NAS het probleem heeft veroorzaakt, aangezien het LED lampje van m'n adapter niet meer aan gaat. Nu is mijn hoop natuurlijk dat 'alleen' de adapter het begeven heeft, maar aangezien het nogal een vreemde (Synology specifieke?) kabel is, vraag ik mij af waar ik dat ding kan kopen.

Dezelfde connector zie ik ook regelmatig op LacieBigdrive's (van die alu mac drives).
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ben onlangs ook aan het knoeien geweest met openssh en openssh-sftp-server, is uiteindelijk gelukt met hulp op het int. forum, zie hier :Erhnam schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:12:
Via optware heb ik openssh geinstalleerd. Slim, want het gevolg is dat ik SSH niet meer in kom. Ook niet met de combinatie root / **** of admin / **** en ook niet wat ik op het internet vond met synopass
OpenSSH-sftp-server doesn't work after upgrade
What benefit(s) to installing IPKG...?
heb je alleen openssh geinstalleerd met ipkg of ook de sftp-server ? en SFTP en SSH uitgezet in DSM ?
misschien hoef je alleen /opt/etc/openssh/sshd_config aan te passen :
PermitRootLogin yes
AllowUsers root admin
Iemand een idee waarom hij mijn startup scripts in /opt/etc/init.d/ niet uitvoert? S99[NaamScript].sh start | restart | stop | status werkt allemaal. Moet ik ergens een parameter aanzetten zodanig hij die scripts uitvoert? Of dat script ergens in een bestand toevoegen?
Verwijderd
Kompleet hier bijvoorbeeld Zo te zien heb je de 412+ ?PromWarMachine schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:05:
[..]
http://www.mobile-harddis...er-4bay-series-p-838.html
Dure grap.Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:34:
Kompleet hier bijvoorbeeld Zo te zien heb je de 412+ ?
http://www.mobile-harddis...er-4bay-series-p-838.html
Je zou altijd contact kunnen opnemen met synology. Misschien dat zij hem goedkoper kunnen leveren.
edit: Hier zijn ze nog iets goedkoper:
pricewatch: Synology Voedingsadapter 100W voor 4 bay
[ Voor 21% gewijzigd door job op 25-03-2013 10:53 ]
Het is geen 412+ zo te zien, maar eerder een 412. Neem contact op met Synology en zeg dat de voedingskabel het niet meer doet. Binnen anderhalve week heb je dan een nieuwe voeding.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat klinkt hoopvol. Ik heb al een ticket aangemaakt inderdaad. Bedankt voor de tip.timovd schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:56:
Het is geen 412+ zo te zien, maar eerder een 412. Neem contact op met Synology en zeg dat de voedingskabel het niet meer doet. Binnen anderhalve week heb je dan een nieuwe voeding.
Het is geen 412+ maar een DS411+, trouwens.
Ik zit ook te kijken naar een Synology als vervanging van de XP server op de zaak (puur een veredelde netwerkschijf, maar die loopt wel eens vast, dus vandaar).
Nu zit ik even uit te zoeken hoe ik de NAS kan laten backuppen. Ik heb het volgens mij terug gebracht naar 3 opties:
1. 2e NAS kopen, en thuis neerzetten (kan ik 'm daar mooi ook als Surveillance station gebruiken voor de IP cams)
2. Een 2-bay NAS kopen en bijvoorbeeld elke vrijdag één schijf er uit halen, andere er in doen, en laten rebuilden (hoeveel tijd kost dit?)
3. Een externe USB-schijf, waarbij het zo moet zijn dat zodra ik hem aankoppel, deze moet gaan backuppen. De gebruikers zijn namelijk niet heel handig met computers.
Nu wil ik waarschijnlijk voor optie 1 gaan, maar mocht deze toch niet doorgaan, hoe zit het dan met optie 2 en optie 3? En in het geval van optie 3, pikt de NAS het ook als ik bijvoorbeeld de task op vrijdag 15:00 heb staan, en ik zorg dat ik vóór 15:00 de USB-schijf heb aangekoppeld, zodat die task votooid wordt? OF gaat hij raar doen als ik van maandag-donderdag (ik noem maar wat) geen schijf heb aangekoppeld omdat hij thuis ligt?
Nu zit ik even uit te zoeken hoe ik de NAS kan laten backuppen. Ik heb het volgens mij terug gebracht naar 3 opties:
1. 2e NAS kopen, en thuis neerzetten (kan ik 'm daar mooi ook als Surveillance station gebruiken voor de IP cams)
2. Een 2-bay NAS kopen en bijvoorbeeld elke vrijdag één schijf er uit halen, andere er in doen, en laten rebuilden (hoeveel tijd kost dit?)
3. Een externe USB-schijf, waarbij het zo moet zijn dat zodra ik hem aankoppel, deze moet gaan backuppen. De gebruikers zijn namelijk niet heel handig met computers.
Nu wil ik waarschijnlijk voor optie 1 gaan, maar mocht deze toch niet doorgaan, hoe zit het dan met optie 2 en optie 3? En in het geval van optie 3, pikt de NAS het ook als ik bijvoorbeeld de task op vrijdag 15:00 heb staan, en ik zorg dat ik vóór 15:00 de USB-schijf heb aangekoppeld, zodat die task votooid wordt? OF gaat hij raar doen als ik van maandag-donderdag (ik noem maar wat) geen schijf heb aangekoppeld omdat hij thuis ligt?
1. Dat werkt prima.
2. Deze vind ik erg omslachtig (bedacht). Zonde van de tijd.
3. Je kan het plannen. Er alleen voor zorgen dat de schijf dan is aangesloten. Je kunt ook met met meerdere schijven werken. 1 aangesloten 1 mee naar huis / in kluis. Maar dit hoeft niet perse. Als de schijf niet is aangesloten, gaat ie niet raar doen. De back-up is simpelweg niet gelukt. De volgende dag gaat het proces gewoon opnieuw / goed.
2. Deze vind ik erg omslachtig (bedacht). Zonde van de tijd.
3. Je kan het plannen. Er alleen voor zorgen dat de schijf dan is aangesloten. Je kunt ook met met meerdere schijven werken. 1 aangesloten 1 mee naar huis / in kluis. Maar dit hoeft niet perse. Als de schijf niet is aangesloten, gaat ie niet raar doen. De back-up is simpelweg niet gelukt. De volgende dag gaat het proces gewoon opnieuw / goed.
Wij hebben op het werk een Qnap staan die perfect is voor optie 3: daar zit aan de voorkant een usb-aansluiting en een 'knop' die je kan instellen via de webinterface.maarud schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:04:
Concreet kan je die knop instellen om 'folder x op nas naar usb-schijf te kopieren'.
Er zullen wel synology's zijn met iets soortgelijks vermoed ik? (mijn ds411+ kan het alvast _niet_ )
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
WinSCP werkt hier altijd goed voor.malinwa001 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 11:19:
beetje domme vraag maar ik zou een afgeschermde map van de syno moeten benaderen vanuit windows maar krijg deze niet zichtbaar omdat het geen gedeelde map is.
moet een bestand kopieren uit deze map :
/Volume1/Plex/Library/Application Support/Plex Media Server/Logs/
Iemand een idee, liefts even volledige root access op alle mappen.
ter info : foto
Er zit ook een knopje op de Synology, maar die werkt helaas de verkeerde kant op (voor het kopieren van data van de externe schijf naar de NAS).roeleboel schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:28:
[...]
Wij hebben op het werk een Qnap staan die perfect is voor optie 3: daar zit aan de voorkant een usb-aansluiting en een 'knop' die je kan instellen via de webinterface.
Concreet kan je die knop instellen om 'folder x op nas naar usb-schijf te kopieren'.
Er zullen wel synology's zijn met iets soortgelijks vermoed ik? (mijn ds411+ kan het alvast _niet_ )
Gelukkig werkt de planning functie dan wel aardig, dan wordt het óf optie 3 óf optie 1. Tenzij een Qnap mij kan overtuigen.. de Synology is ook wel errug mooi
Weet iemand of de losse apps ook naar windows 8 komen en niet alleen WP8 ? of is er al een alternatief. Vooral DS Video.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
of nog beter Synology AdminTool installeren, kun je nog veel meer
http://wizjos.endofinternet.net/synology/index.php/admintool
Voor windows heb je geen apps nodig, voldoende software die je kan gebruiken. Elke mediaplayer voldoet.Cyrus The Virus schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:09:
Weet iemand of de losse apps ook naar windows 8 komen en niet alleen WP8 ? of is er al een alternatief. Vooral DS Video.
Ds video is vrij beperkt, maar als toch zoiets via windows wilt gebruiken dan pak je je browser toch?
Je kan video station bereiken via dsm, of via de application portal er een eigen poort of url aan hangen.
Bedankt, zeker een oplossing!
maar loop al tegen een volgend probleem aan. Zou nu een directory de andere kant op willen verplaatsen.
scp: /volume1/@appstore/Plex Media Server/Resources/Plug-ins/Trakttv.bundle: Permission denied
wil die dir. met bijhorende subfolders verplaatsen naar een beschermde map vermoed ik en krijg bovenstaande fout.
werkt deze onder DSM 4.2? zie daar vele vragen bij de comments...FloRadix schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:16:
[...]
of nog beter Synology AdminTool installeren, kun je nog veel meer
http://wizjos.endofinternet.net/synology/index.php/admintool
je het werkt zonder problemen.malinwa001 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:56:
[...]
werkt deze onder DSM 4.2? zie daar vele vragen bij de comments...
Hiermee kun je ook folders verplaatsen, editen enz..processen stopzetten, enz...
ik draai het onder 4.2 op mn DS1812+FloRadix schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:01:
[...]
je het werkt zonder problemen.
Hiermee kun je ook folders verplaatsen, editen enz..processen stopzetten, enz...

[ Voor 4% gewijzigd door FloRadix op 25-03-2013 17:14 ]
Wat is het voordeel boven de tools die nu al in DSM 4.2 zitten?FloRadix schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:01:
[...]
je het werkt zonder problemen.
het voordeel dan is dat ik als ik op vakantie ben gewoon series kan kijken, want DS Video converteerd de video on the fly.job schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:42:
[...]
Voor windows heb je geen apps nodig, voldoende software die je kan gebruiken. Elke mediaplayer voldoet.
Ds video is vrij beperkt, maar als toch zoiets via windows wilt gebruiken dan pak je je browser toch?
Je kan video station bereiken via dsm, of via de application portal er een eigen poort of url aan hangen.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Oke, en video station (via je browser) voldoet niet?Cyrus The Virus schreef op maandag 25 maart 2013 @ 20:55:
het voordeel dan is dat ik als ik op vakantie ben gewoon series kan kijken, want DS Video converteerd de video on the fly.
[ Voor 81% gewijzigd door job op 25-03-2013 22:21 ]
jawel maar een app is mooierjob schreef op maandag 25 maart 2013 @ 22:20:
[...]
Oke, en video station (via je browser) voldoet niet?
Hallo,
Ik wil naar de volgende situatie toe;
Twee synologys die op twee adressen staan;
DS207 met 2 x 500TB (huidige setup, weg te geven aan een maatje)
DS213+ met 2 x 2TB
Ik wil de belangrijkste bestanden van beide synologys naar elkaar laten bacukuppen en in sync houden, als het even kan automatisch, zeg iedere nacht om 2 uur syncen. zal gaan om max 2x 250gb.
Is bovenstaande te realiseren met synologys eigen software en zo ja, hoe? De firmware zal niet gelijk zijn, de 207 wordt al een tijdje niet meer ondersteund.
Als alternatief: ik koop een ds413 waar ik 2x 2tb en de oude schijven 2x 500gb in hang. Dan wil ik echter voor externe backup een extra externe hd kopen. Al met al een stuk duurdere oplossing met minder zekere externe backup
Ik wil naar de volgende situatie toe;
Twee synologys die op twee adressen staan;
DS207 met 2 x 500TB (huidige setup, weg te geven aan een maatje)
DS213+ met 2 x 2TB
Ik wil de belangrijkste bestanden van beide synologys naar elkaar laten bacukuppen en in sync houden, als het even kan automatisch, zeg iedere nacht om 2 uur syncen. zal gaan om max 2x 250gb.
Is bovenstaande te realiseren met synologys eigen software en zo ja, hoe? De firmware zal niet gelijk zijn, de 207 wordt al een tijdje niet meer ondersteund.
Als alternatief: ik koop een ds413 waar ik 2x 2tb en de oude schijven 2x 500gb in hang. Dan wil ik echter voor externe backup een extra externe hd kopen. Al met al een stuk duurdere oplossing met minder zekere externe backup
De Synology backup naar DS xx7 serie's wordt nog wel gewoon ondersteund, dus dat zal gewoon werken voor jou
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Heeft iemand toevallig al een oplossing gevonden hoe de syno in slaapstand te krijgen.
Ik draai dsm 4.2 en mijn ds413 gaat niet in hibernation.
Een tochtje google levert mij nog geen oplossing op.
Live youre Life and Enjoy every Day
Via top of cat /var/log/messages |grep hiber opzoeken welk proces je schijven uit hibernation houdt...jokapo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:07:
Heeft iemand toevallig al een oplossing gevonden hoe de syno in slaapstand te krijgen.
Als je programmas zoals sickbeard, couchpotato etc gebruikt beginnen om de locatie van de logbestanden te verplaatsen naar een usb stickje
Beste allen,
Ik heb zojuist een synology DS1512+ gekocht.
Mijn bedoeling is om deze thuis te plaatsen zodat familie etc dit als een soort van cloud te gebruiken.(foto's video's etc) Elkaar voorzien van info om maar zo te zeggen.
Nu vroeg ik me af ik zag in de handleiding dat je de nas als ftp of als ezcloud kan inzetten en dat je dan een paar poorten moets openzetten? maar hoe zit het met de beveiliging? de nas mag natuurlijk absoluut niet gehacked worden. is er ergens een handleiding te vinden hoe en met welke protocol te beveiligen ?
Mijn bedoeling is om deze thuis te plaatsen zodat familie etc dit als een soort van cloud te gebruiken.(foto's video's etc) Elkaar voorzien van info om maar zo te zeggen.
Nu vroeg ik me af ik zag in de handleiding dat je de nas als ftp of als ezcloud kan inzetten en dat je dan een paar poorten moets openzetten? maar hoe zit het met de beveiliging? de nas mag natuurlijk absoluut niet gehacked worden. is er ergens een handleiding te vinden hoe en met welke protocol te beveiligen ?
dat is via ssh / terminal?tboheeren schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:20:
[...]
Via top of cat /var/log/messages |grep hiber opzoeken welk proces je schijven uit hibernation houdt...
Als je programmas zoals sickbeard, couchpotato etc gebruikt beginnen om de locatie van de logbestanden te verplaatsen naar een usb stickje
Ik is compleet nieuw in dit wondere wereldje genaamd nas
Live youre Life and Enjoy every Day
yup, en wat dat commando doet is alle regels van je logfile laten zien waar het woord 'hiber' in voorkomtjokapo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:36:
[...]
dat is via ssh / terminal?
Ik is compleet nieuw in dit wondere wereldje genaamd nas
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Alleen die poorten die je nodig hebt openzetten en de firewall/blocklist van je Syno strak afstellen. En goeie wachtwoorden natuurlijk.mrcosmo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:30:
Beste allen,
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
ja dit snap ik echter is er een handleiding ergens te vinden hoe ik dit strak kan afstellen ? wil namelijk niets over het hoofd zien soort van stappenplanTheOmen schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:41:
[...]
Alleen die poorten die je nodig hebt openzetten en de firewall/blocklist van je Syno strak afstellen. En goeie wachtwoorden natuurlijk.
- Configuratiescherm -> Automatisch blokkeren -> Automatisch blokkeren instellenmrcosmo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:49:
[...]
ja dit snap ik echter is er een handleiding ergens te vinden hoe ik dit strak kan afstellen ? wil namelijk niets over het hoofd zien soort van stappenplan
Heb 'm zelf op 3 pogingen binnen 5 minuten, daarna ga je op de bloklijst.
Strakker kan, maar omdat je zei dat je je familie er gebruik van je syno moet kunnen maken is dat wellicht strak genoeg.... je moet ze wel de kans geven een fout te maken.
Auto block werkt op de meeste (alle?) manieren om je syno te benaderen.
Helemaal dichttimmeren kan mbv Firewall regels, waarbij je toegang geeft per ip-adres.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Klinkt goed zal dit is proberen, zou jij als bron secure ftp nemen of dat ezcloud? weet niet wat het gebruiksvriendelijkst en veiligst is.TheOmen schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:00:
[...]
- Configuratiescherm -> Automatisch blokkeren -> Automatisch blokkeren instellen
Heb 'm zelf op 3 pogingen binnen 5 minuten, daarna ga je op de bloklijst.
Strakker kan, maar omdat je zei dat je je familie er gebruik van je syno moet kunnen maken is dat wellicht strak genoeg.... je moet ze wel de kans geven een fout te maken.
Auto block werkt op de meeste (alle?) manieren om je syno te benaderen.
Helemaal dichttimmeren kan mbv Firewall regels, waarbij je toegang geeft per ip-adres.
ezcloud werkt alleen met apps/software die daar voor geschikt is: ds filestation, ds cloudstation etc.
Voordeel van ezcloud is dat je geen poorten hoeft te openen, maar wel kan verbinden met je synology.
Nadeel, je zit vast aan de synology apps.
Voordeel van ezcloud is dat je geen poorten hoeft te openen, maar wel kan verbinden met je synology.
Nadeel, je zit vast aan de synology apps.
maar kunnen die "apps" geinstalleerd worden op een gewonen win7/8 pc?
Windows op een pc werkt niet met apps. Wel kan je het programma cloudstation installeren.
Ik zou zeggen, pak de handleiding erbij. Activeer quickconnect, installeer cloudstation op 2 pc's en kijk of het bevalt. http://www.synology.nl/su...how.php?lang=enu&q_id=529
Ik zou zeggen, pak de handleiding erbij. Activeer quickconnect, installeer cloudstation op 2 pc's en kijk of het bevalt. http://www.synology.nl/su...how.php?lang=enu&q_id=529
[ Voor 54% gewijzigd door job op 26-03-2013 11:25 ]
OK, is dit dan veiliger dan sftp ? of......
Het gaat (wel activeren) ook via ssl, en er staat geen poort open, dus het is iets veiliger.
En het is handiger. De synchronisatie gaat geheel automatisch, vergelijkbaar met dropbox. Alleen nu staan jouw bestanden niet in de vs, maar op je eigen nas.
Een backup (mocht je volume corrupt raken) moet je echter wel zelf voor zorgen.
En het is handiger. De synchronisatie gaat geheel automatisch, vergelijkbaar met dropbox. Alleen nu staan jouw bestanden niet in de vs, maar op je eigen nas.
Een backup (mocht je volume corrupt raken) moet je echter wel zelf voor zorgen.
Wellicht moet je je ook afvragen wat je gasten willen, en hoe technisch onderlegd ze zijn.mrcosmo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:29:
OK, is dit dan veiliger dan sftp ? of......
sftp is een lastiger concept dan het gebruik van de apps.
en als het alleen om bijvoorbeeld foto's gaat: met photostation kan je gebruikers rechten geven foto's te up- en downloaden etc....
het gaat er eigelijk om dat alleen mijn gebruikers erop moeten kunnen en idd alleen foto's verder moet alle andere poorten uitstaan maar hoe ik dit allemaal voor me kaar krijg?
heb net al het volgende gedaan:
--admin account(default) disabled
--eigen admin account
-password restricties
---auto block ip aangezet
--eigen admin account
-password restricties
Eerst heb je het over een cloud, nu moeten in je nas kunnen inloggen.
Wat moet ze er op kunnen? Wat wil je bereiken?
En pak nou eerst de handleiding erbij, die is erg uitgebreid. Kijk ook op de synology wiki. Daarin stikt het van de stappenplannen.
Voor je overige vragen: Wij kunnen je niet helpen als jij a). niet ons niet verteld wat het doel is, en b). waar je vastloopt.
Wat moet ze er op kunnen? Wat wil je bereiken?
En pak nou eerst de handleiding erbij, die is erg uitgebreid. Kijk ook op de synology wiki. Daarin stikt het van de stappenplannen.
Voor je overige vragen: Wij kunnen je niet helpen als jij a). niet ons niet verteld wat het doel is, en b). waar je vastloopt.
[ Voor 163% gewijzigd door job op 26-03-2013 11:48 ]
- Accounts maken voor je gebruikers (1 algemene of voor iedere gebruiker 1, afhankelijk van je eisen)mrcosmo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:44:
het gaat er eigelijk om dat alleen mijn gebruikers erop moeten kunnen en idd alleen foto's verder moet alle andere poorten uitstaan maar hoe ik dit allemaal voor me kaar krijg?
--eigen admin account
-password restricties
- Poort van photostation openzeten/forwarden. Gebruik EZ-internet in DSM. Dan zou het automagisch moeten lukken, maar handmatig kan ook, is iets meer werk omdat je dan zelf op je router wat moet inregelen. Heb dat zelf ook zo gedaan, omdat toen EZ-internet nog niet beschikbaar weas.
www.portforward.com is een nuttige site om je te verdiepen in portforwarding.
Log je wel in met het ROOT account.malinwa001 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:54:
[...]
Bedankt, zeker een oplossing!
maar loop al tegen een volgend probleem aan. Zou nu een directory de andere kant op willen verplaatsen.
scp: /volume1/@appstore/Plex Media Server/Resources/Plug-ins/Trakttv.bundle: Permission denied
wil die dir. met bijhorende subfolders verplaatsen naar een beschermde map vermoed ik en krijg bovenstaande fout.
Via WinSCP kan je 2 kanten op kopiëren. Dus van of naar je NAS is geen probleem.
JE ziet 2 schermen. 1 met de inhoud van je NAS en ander scherm is je Pc. Het is maar net welke kant je het bestand op kopieert.
Ik heb even wat dingen getest photostation ziet er leuk uit maar dit gaan wij niet gebruiken ook die cloudstation is voor ons wat overdreven(sychronisatie) etc
-hoe kan ik simpel gewoon een gedeelde map op account niveau online zetten? beveiligd?
zodat mensen daar foto's vanaf kunnen plukken?
-hoe kan ik simpel gewoon een gedeelde map op account niveau online zetten? beveiligd?
Dan zou ik FTP gebruiken, denk ik....mrcosmo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:57:
Ik heb even wat dingen getest photostation ziet er leuk uit maar dit gaan wij niet gebruiken ook die cloudstation is voor ons wat overdreven(sychronisatie) etc
heb zojuist sftp aangezet, moet ik adn de firewall nog ergens aanzetten of poortforwarding doen?
heb in mijn router poort 22 opengezet naar de NAS ip
heb in mijn router poort 22 opengezet naar de NAS ip
Firewall op DS openzetten en port forward van router naar DS zou het moeten doen.
👉🏻 Blog 👈🏻
staat de firewall standaard aan en dus alles uit?
heb net een rule gemaakt ssh(poort22) sftp voor een bepaald ipadres(mijn test ip adres )
heb net een rule gemaakt ssh(poort22) sftp voor een bepaald ipadres(mijn test ip adres )
Heb ook een vraagje ivm de Synology 1812+ ... Was aan het wachten op de 1813+ maar blijkbaar zijn er op extra netwerkpoorten geen echte meerwaarden, zelfde cpu als de 1812 en wss zullen we er nog wel een tijdje op mogen wachten vooraleer hij in de winkel ligt.
Mijn vraag is nu, ik kan met SHR of SHR2 toch perfect de capacity gaan uitbreiden door over verloop van tijd wat extra schijven bij te plaatsen niet? Zou gewoon de capaciteit uitbreiden naarmate het nodig is.
SHR leek me de meest interessante optie op vlak van redundantie en efficiënt gebruiken van de capaciteit? Of kies ik beter andere opties?
Mijn vraag is nu, ik kan met SHR of SHR2 toch perfect de capacity gaan uitbreiden door over verloop van tijd wat extra schijven bij te plaatsen niet? Zou gewoon de capaciteit uitbreiden naarmate het nodig is.
SHR leek me de meest interessante optie op vlak van redundantie en efficiënt gebruiken van de capaciteit? Of kies ik beter andere opties?
Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist
Verwijderd
Heb ook een Synology 1812+. Je kan er schijven bij blijven stoppen tot ie vol zit.JacobsT schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:50:
Heb ook een vraagje ivm de Synology 1812+ ... Was aan het wachten op de 1813+ maar blijkbaar zijn er op extra netwerkpoorten geen echte meerwaarden, zelfde cpu als de 1812 en wss zullen we er nog wel een tijdje op mogen wachten vooraleer hij in de winkel ligt.

Met die SHR, zijn de volumes/partities dan ook variabel in grootte? Ik bedoel, kunnen ze aangepast worden na uitbreiden van de capaciteit?Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:11:
[...]
Heb ook een Synology 1812+. Je kan er schijven bij blijven stoppen tot ie vol zit.
Weet iemand hoe ik mijn muziek die op sinology staat toevoeg aan music app van windows 8. Ik heb hem al toegevoegd aan de bibliotheek op deze manier:
http://windows.microsoft....ows-8/add-folders-library
http://windows.microsoft....ows-8/add-folders-library
Als je nieuwe schijf erin stopt kan je bestaande volumes inderdaad uitbreiden. Of eventueel nieuw volume creëren.JacobsT schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:18:
[...]
Met die SHR, zijn de volumes/partities dan ook variabel in grootte? Ik bedoel, kunnen ze aangepast worden na uitbreiden van de capaciteit?
Je kan zelfs nog 2 DX513's aansluiten en zo nog verder je volume uitbreiden. Met een 1812+ kan je dus uiteindelijk 18 schijven in één volume hebben als je dat wiltJacobsT schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:50:
Let er wel op dat je niet van een SHR naar een SHR2 volume kan. Dus je moet op voorhand besluiten of je SHR of SHR2 wilt. Misschien dat er wel truukjes voor zijn maar die ken ik (nog) niet
[ Voor 63% gewijzigd door McVirusS op 26-03-2013 21:31 ]
Was ik van op de hoogte, ging me gewoon over het aanpassen van partities binnen een bestaande array zonder schijven toe te voegen. Misschien dat dit mogelijk was met die SHR. Ken de basis van RAID maar ben er niet echt gespecialiseerd in.McVirusS schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:24:
[...]
Als je nieuwe schijf erin stopt kan je bestaande volumes inderdaad uitbreiden. Of eventueel nieuw volume creëren.
Je kan zelfs nog 2 DX513's aansluiten en zo nog verder je volume uitbreiden. Met een 1812+ kan je dus uiteindelijk 18 schijven in één volume hebben als je dat wilt.
Ben beetje aan het twijfelen. Wil er evt een tweede NAS gaan bijplaatsen voor werkdoeleinden, terwijl de DS18xx zou dienen voor pure data opslag. De DS18xx nas, die puur dient voor ruwe datadump en multimedia opslag zou ik graag afschermen van het internet, dan een kleine nas zoals een DS213(+) of DS713+ gaan gebruiken met encryptie. Is ook de bedoeling dat deze via het internet bereikbaar zou zijn.
Hoe zou ik dit het beste aanpakken? Hoe zouden jullie de setup gaan doen?
Ik denk dat encryptie best belangrijk zal zijn dus de DS213 valt al af aangezien die blijkbaar enorm traag is om te werken met encryptie, de DS213+ daarentegen zou moeten volstaan.
Zou ik een meerwaarde hebben door te opteren voor een DS713+ ipv een DS213+ door de LACP? In principe zou die nas zuiver gebruikt worden alsof het een interne HD zou zijn maar ik weet niet of ik de extra bandbreedte ga merken? (PC hangt ook via dual Gbit aan de switch)
Moet het persé gescheiden zijn ? Is een apart (encrypted) volume niet voldoende ?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Goh gaat dat op vlak van veiligheid toch niet enigszins verschillen? Ik zou liefst de 18XX in een aparte VLAN gaan rammen die enkel intern aangesproken kan worden. Kan je een volume aan een vlan gaan toewijzen?DukeBox schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:46:
Moet het persé gescheiden zijn ? Is een apart (encrypted) volume niet voldoende ?
Ik wil echt zo weinig mogelijk zaken op het internet beschikbaar stellen buiten de zaken die echt niet anders kunnen.
Ik zou ook toch nog even wachten met de 1812+ aan te schaffen en me zo lang mogelijk nog behelpen op de huidige manier. Een 2-schijf nas zou gewoon heel erg van pas komen nu in afwachting dat ik dan men grote 'dataschuur' ga gaan plaatsen...
Ik sta open voor suggesties hoor daar de meeste mensen hier meer technisch onderlegd zijn dan mezelf.
[ Voor 7% gewijzigd door JacobsT op 26-03-2013 21:50 ]
In Synology termonologie wordt eigenlijk nooit term partities gebruikt. Je hebt "volumes" (wat redelijk overeenkomt met partities). Volumes kunnen verdeeld zijn over meerdere schijven en je kan ook meerdere volumes op één schijf hebben. Het vergroten van volumes is wel mogelijk, verkleinen niet.JacobsT schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:34:
[...]
Was ik van op de hoogte, ging me gewoon over het aanpassen van partities binnen een bestaande array zonder schijven toe te voegen. Misschien dat dit mogelijk was met die SHR. Ken de basis van RAID maar ben er niet echt gespecialiseerd in.
Voor de rest wordt alles verdeeld over Shared Folders. Dit zijn eigenlijk gewoon via netwerk benaderbare directories op een volume.
Makkelijkste setup is imho gewoon 1 volume verdeeld over alle schijven in je NAS. Afhankelijk van je wensen/eisen kan je dan voor SHR (1 disk failure) of SHR-2 (2 disk failure) kiezen.
Volumes expanden kan dus wel, verkleinen niet (in ieder geval niet via DSM).
Waarom zou je dit willen splitsen? Ik zou gewoon opteren voor één apparaat. Data is prima van elkaar af te schermen. Desnoods gebruik je 2 volumes.Ben beetje aan het twijfelen. Wil er evt een tweede NAS gaan bijplaatsen voor werkdoeleinden, terwijl de DS18xx zou dienen voor pure data opslag. De DS18xx nas, die puur dient voor ruwe datadump en multimedia opslag zou ik graag afschermen van het internet, dan een kleine nas zoals een DS213(+) of DS713+ gaan gebruiken met encryptie. Is ook de bedoeling dat deze via het internet bereikbaar zou zijn.
Hoe zou ik dit het beste aanpakken? Hoe zouden jullie de setup gaan doen?
Wat zou je op dat 2e apparaat open willen zetten dan qua internet? Want op zich heb je hoop manieren om je NAS af te schermen / niet helemaal open te zetten. Wil graag je beweegredenen weten waarom je het zo strikt wilt scheiden. Dan kan ik met je meedenken
Één apparaat lijkt me alleen vanuit energieverbruik al een logischere keuze.
Waarom wil je graag met encryptie werken? Om je data te beschermen als je NAS fysiek gestolen wordt?Ik denk dat encryptie best belangrijk zal zijn dus de DS213 valt al af aangezien die blijkbaar enorm traag is om te werken met encryptie, de DS213+ daarentegen zou moeten volstaan.
Dat ligt eraan hoeveel apparaten er voor de rest met dat ding praten. En hoe actief dat apparaat zelf aan het downloaden is bijvoorbeeld.Zou ik een meerwaarde hebben door te opteren voor een DS713+ ipv een DS213+ door de LACP? In principe zou die nas zuiver gebruikt worden alsof het een interne HD zou zijn maar ik weet niet of ik de extra bandbreedte ga merken? (PC hangt ook via dual Gbit aan de switch)
LACP is natuurlijk alleen nuttig als je PC ook via LACP is aangesloten of als je meerdere synchrone processen hebt.
Gewoon met File Station ?? Veel simpeler kan niet ...mrcosmo schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:57:
Even aangeven hoe je gebruikers wilt laten inloggen in Toepassingsportaal, met
http://<host>:5000/file (of zelf op te geven alias)
http://<host>:7000
https://<host>:7001
krijgen ze alleen de shared folders te zien waar ze permissies voor hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 26-03-2013 21:56 ]
Als security zo belangrijk voor je is dan zou ik inderdaad voor 2 apparaten kiezen. Je hebt wel gelijk dat als je je NAS naar buiten toe openstelt dat je dan inderdaad kwetsbaar bent voor aanvallen. Als ze dan eenmaal op je NAS zijn kunnen ze ook overal bij.JacobsT schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:49:
[...]
Goh gaat dat op vlak van veiligheid toch niet enigszins verschillen? Ik zou liefst de 18XX in een aparte VLAN gaan rammen die enkel intern aangesproken kan worden. Kan je een volume aan een vlan gaan toewijzen?
Ik wil echt zo weinig mogelijk zaken op het internet beschikbaar stellen buiten de zaken die echt niet anders kunnen.
Ik zou ook toch nog even wachten met de 1812+ aan te schaffen en me zo lang mogelijk nog behelpen op de huidige manier. Een 2-schijf nas zou gewoon heel erg van pas komen nu in afwachting dat ik dan men grote 'dataschuur' ga gaan plaatsen...
Ik sta open voor suggesties hoor daar de meeste mensen hier meer technisch onderlegd zijn dan mezelf.
Maar dan moet je inderdaad wel je netwerk goed beveiligen en zorgen dat de NAS die gevoelig is voor aanvallen ook geen verdere toegang op het netwerk heeft. Anders is je 1812+ alsnog exposed. Eigenlijk zou je dan je DS213+ in een DMZ moeten zetten.
Welke diensten zou je op een DS213+ naar buiten toe willen openzetten?
Energieverbruik boeit niet echt. Draait nu constant dag en nacht een PC op men thuiskantoor met een serieuze 1000 WATT voeding erin (weet ook dat men PC geen 1000 watt trekt maar wil maar zeggen dat ik geen zuinig systeem heb), dergelijke NAS systemen trekken 18Watt ofzo onder load, 5W idle dus de stroomrekening zal sowieso gaan dalenWaarom zou je dit willen splitsen? Ik zou gewoon opteren voor één apparaat. Data is prima van elkaar af te schermen. Desnoods gebruik je 2 volumes.
Wat zou je op dat 2e apparaat open willen zetten dan qua internet? Want op zich heb je hoop manieren om je NAS af te schermen / niet helemaal open te zetten. Wil graag je beweegredenen weten waarom je het zo strikt wilt scheiden. Dan kan ik met je meedenken.
Één apparaat lijkt me alleen vanuit energieverbruik al een logischere keuze
Strikt scheiden is gewoon in men idee dat ik heel graag men persoonlijke data afscherm van het internet. Ik zou de 2-bay NAS gebruiken voor werkdocumenten, op afstand men facturen te gaan benaderen, wat VPN geklooi en 's nachts evt wat torrents binnen te halen daar ik daarvoor nu men PC snachts laat opstaan.
Klopt. Ik zit met een thuiskantoor waar regelmatig mensen over de vloer komen en ik ben een sukkel voor 'veiligheid' ... Kan je gewoon niet meer omheen tegenwoordig.Waarom wil je graag met encryptie werken? Om je data te beschermen als je NAS fysiek gestolen wordt?
PC is uiteraard ook via LACP aan een managed switch aangesloten. Er is eigenlijk niet veel zware activiteit maar er kunnen wel eens RAR bestanden uitgepakt worden, images uitgelezen worden.... Wil dat de netwerkschijf in men explorer zo nauw mogelijk aanvoelt alsof het een interne schijf was. Heb een hekel aan latency of trage doorvoer. (Sinds de SSD zijn we allemaal veel te verwend geworden vrees ik)Dat ligt eraan hoeveel apparaten er voor de rest met dat ding praten. En hoe actief dat apparaat zelf aan het downloaden is bijvoorbeeld.
LACP is natuurlijk alleen nuttig als je PC ook via LACP is aangesloten of als je meerdere synchrone processen hebt.
Niemand die dat weet vermoed ik?KennethDC schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:30:
Iemand een idee waarom hij mijn startup scripts in /opt/etc/init.d/ niet uitvoert? S99[NaamScript].sh start | restart | stop | status werkt allemaal. Moet ik ergens een parameter aanzetten zodanig hij die scripts uitvoert? Of dat script ergens in een bestand toevoegen?
Vanuit /etc/rc.local zou /etc/rc.optware start aangeroepen moeten worden.
Dit is het enige script dat niet werkt?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ja dit klopt maar dit is toch alleen als je intern allemaal werkt?Goner schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:53:
[...]
Gewoon met File Station ?? Veel simpeler kan niet ...
Even aangeven hoe je gebruikers wilt laten inloggen in Toepassingsportaal, met
http://<host>:5000/file (of zelf op te geven alias)
http://<host>:7000
https://<host>:7001
krijgen ze alleen de shared folders te zien waar ze permissies voor hebben
ik zou juist het via internet willen sharen
Ook als je extern werkt. ipv het interne ip adres gebruik je dan het externe ip adres. Uiteraard de benodigde poorten wel openzetten in je router.
Zonder enige aanpassingen aan de NAS/PS3 (dus standaard media server)?Djie schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:09:
[...]
Heb zelf de 213+ en streamen van FullHD materiaal (mkv) gaat prima.
Maar dan stream je dus van je NAS naar je PC/Laptop en dan via PSM naar je PS3?Echter kan de standaard package media server/video package geen ISO file afspelen, tenminste mij nog niet geluktHet eerst mounten op mijn PC en dan afspelen werkt uiteraard wel.
(ik zou juist graag mn laptop willen ontzien want die staat dan echt te stampen (beetje zonde van de branduren zeg maar)
Had ook zoiets al gelezen, maar natuurlijk hoe minder moeite hoe beterJe kan er zelf ook andere mediaserver opzetten maar ben daar nog niet mee begonnen, zie mijn post: Djie in "[Synology] Packages"
Het enigste verschil wat me echt 'handig' vindt/lijkt is dat er een dual core is en dus wat sneller. Verder alle extra hoeveelheid accounts en IPcams die het aankan boeit me niet echt. Dus denk dat de DS213 voldoende moet zijn voor streamen van HD etc.Met de + versie ben ik zelf nog niet tegen beperkingen aan gelopen, downloaden doe ik met de gewone download package incl rss feeds en heb een schema ingesteld waarbij de downloads alleen in de nacht fullspeed gaan. Misschien dat iemand zijn ervaringen met standaard 213 kan delen?
Zijn er meer die de Smart Info van Synology wantrouwen?
Ik kijk er geregeld op maar als ik bepaalde counters 4x zo snel zie oplopen op schijf 2 t.o.v. van schijf 1 en er bij 2 dezelfde schijfen bepaalde indicators missen tussen schijf 1 en schijf 2 vraag ik me af wat hier een oorzaak van zou kunnen zijn.
Gekke is nog wel dat mijn power cycle count op disc 2 4x zo hoog is als bij 1 en throughput performance er niet getoont word, snap er niks van waarom dit zo is.
Iemand die dit verklaren kan ?
Ik kijk er geregeld op maar als ik bepaalde counters 4x zo snel zie oplopen op schijf 2 t.o.v. van schijf 1 en er bij 2 dezelfde schijfen bepaalde indicators missen tussen schijf 1 en schijf 2 vraag ik me af wat hier een oorzaak van zou kunnen zijn.
Gekke is nog wel dat mijn power cycle count op disc 2 4x zo hoog is als bij 1 en throughput performance er niet getoont word, snap er niks van waarom dit zo is.
Iemand die dit verklaren kan ?
Dat heb ik dus ook. Ik zal de details eens opzoeken...
Edit:
Model Family: Western Digital Caviar Green (Adv. Format)
Device Model: WDC WD20EARS-00MVWB0
Edit:
Model Family: Western Digital Caviar Green (Adv. Format)
Device Model: WDC WD20EARS-00MVWB0
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| Disk 1: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 200 200 051 Pre-fail Always - 0 3 Spin_Up_Time 0x0027 176 171 021 Pre-fail Always - 6183 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 163 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 200 200 140 Pre-fail Always - 0 7 Seek_Error_Rate 0x002e 200 200 000 Old_age Always - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 080 080 000 Old_age Always - 14940 10 Spin_Retry_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x0032 100 253 000 Old_age Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 6 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 4 193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 242 194 Temperature_Celsius 0x0022 116 109 000 Old_age Always - 34 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 197 Current_Pending_Sector 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0030 200 200 000 Old_age Offline - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 200 200 000 Old_age Offline - 0 Disk 2: ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x002f 200 200 051 Pre-fail Always - 0 3 Spin_Up_Time 0x0027 253 171 021 Pre-fail Always - 983 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 198 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 200 200 140 Pre-fail Always - 0 7 Seek_Error_Rate 0x002e 200 200 000 Old_age Always - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 080 080 000 Old_age Always - 14944 10 Spin_Retry_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x0032 100 253 000 Old_age Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 41 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 39 193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 236 194 Temperature_Celsius 0x0022 113 106 000 Old_age Always - 37 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 197 Current_Pending_Sector 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0030 200 200 000 Old_age Offline - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 200 200 000 Old_age Offline - 1 |
[ Voor 97% gewijzigd door technorabilia op 27-03-2013 10:20 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
De twee keer dat de SMART info afwijkende waarden begon te tonen voor een schijf in mijn Synology klopte beide keren; niet al te lang daarna overleed de betreffende schijf. Ik hecht dus wel waarde aan die informatie.
Maar er zit inderdaad wel verschil in hoe verschillende tools de informatie interpreteren. Als je het zeker wil weten, gebruik dan altijd de tool van de fabrikant ook. Sommige fabrikanten gebruiken sommige SMART velden namelijk voor andere doeleinden. Overigens gebruikt Synology op de achtergrond volgens mij gewoon een linux smart info tool; niet een eigen creatie
Maar er zit inderdaad wel verschil in hoe verschillende tools de informatie interpreteren. Als je het zeker wil weten, gebruik dan altijd de tool van de fabrikant ook. Sommige fabrikanten gebruiken sommige SMART velden namelijk voor andere doeleinden. Overigens gebruikt Synology op de achtergrond volgens mij gewoon een linux smart info tool; niet een eigen creatie
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Iemand ervaring met zgn self-signed certificates zoals je die in DSM kunt aanmaken ??
Self-signed Certificates
A self-signed certificate refers to a certificate that was created and signed by the same entity whose identity it certifies (in this case, the DiskStation). Self-signed certificates are signed with the private key generated by the DiskStation. Because self-signed certificates are not issued by third-party certificate authorities, they provide less proof of the identity of the server and are usually only used to secure channels between the server and a group of known users.
Ik had gehoopt dat ik daarmee van die Untrusted Site waarschuwingen af zou zijn als ik HTTPS gebruik, maar het helpt niks. Of moet er nog iets gedaan worden ?
Of werkt dat gewoon niet voor naam.synology.me sites ??
Self-signed Certificates
A self-signed certificate refers to a certificate that was created and signed by the same entity whose identity it certifies (in this case, the DiskStation). Self-signed certificates are signed with the private key generated by the DiskStation. Because self-signed certificates are not issued by third-party certificate authorities, they provide less proof of the identity of the server and are usually only used to secure channels between the server and a group of known users.
Ik had gehoopt dat ik daarmee van die Untrusted Site waarschuwingen af zou zijn als ik HTTPS gebruik, maar het helpt niks. Of moet er nog iets gedaan worden ?
Of werkt dat gewoon niet voor naam.synology.me sites ??
Wat is een normale snelheid om bestanden over te zetten met ftp ?
Ik stuur nu van mijn Imac wat geripte dvd's naar mijn 1511+ en haal dan een snelheid van 3.0/sec
Een vriend download wat bestanden van de 1511+ via het internet en haalt dan rond de 1.2 MB/sec.
Ik heb 100 M glas vezel en hij zit bij ziggo met 60M. Dat zou toch sneller moeten kunnen ?
Imac en Nas zitten direct op een Draytek Vigor 2130n router.(cat 6 kabels)
(de 1511+ heeft een expansie unit en totaal 10 disks op raid 6)
op de computers wordt Cyberduck gebruikt.
En een 2e vraag ; is het mogelijk via ftp direct van nas naar nas bestanden over te zetten ?
(vriend heeft ook een synology)
Ik stuur nu van mijn Imac wat geripte dvd's naar mijn 1511+ en haal dan een snelheid van 3.0/sec
Een vriend download wat bestanden van de 1511+ via het internet en haalt dan rond de 1.2 MB/sec.
Ik heb 100 M glas vezel en hij zit bij ziggo met 60M. Dat zou toch sneller moeten kunnen ?
En een 2e vraag ; is het mogelijk via ftp direct van nas naar nas bestanden over te zetten ?
dat ligt aan de upload van ziggo(die is namelijk geen 60 M), die is lager vandaar ook de lagere downloadsnelheid bij hem als hij ergens anders isjp73 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:47:
Als die vriend vanaf jouw 1511+ bestanden ophaalt zal de snelheid beperkt zijn tot jouw max upload snelheid, ik weet niet wat die is bij 100 M glas vezel. 1.2 Mb/s lijkt mij een upload van 10 mbit ?jp73 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:47:
Verder kan je met Synology Time backup van Syn > Syn backups maken.
Hij download van zijn mac vanaf mijn nas, dan heeft hij 60. Hij upload niet. Ik heb 100/100 dan zou hij toch sneller moeten kunnen downloaden dan die 1.3 die hij nu haalt ?freaky35 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:54:
[...]
dat ligt aan de upload van ziggo(die is namelijk geen 60 M), die is lager vandaar ook de lagere downloadsnelheid bij hem als hij ergens anders is
Maar intern in mijn eigen netwerk haal ik ook maar 3 MB/sec. dat moet toch sneller kunnen ?
[ Voor 9% gewijzigd door jp73 op 27-03-2013 12:14 ]
maar je kan niet met de downloadstation bij een andere synology nas met ftp downloaden ?Viper® schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:55:
[...]
Verder kan je met Synology Time backup van Syn > Syn backups maken.
De "afwijkende" info als we het zo mogen niemen is van begin af aan al en dat is toch al bijna 2 jaar zo en ze doen het nog steeds.Cloud schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:19:
De twee keer dat de SMART info afwijkende waarden begon te tonen voor een schijf in mijn Synology klopte beide keren; niet al te lang daarna overleed de betreffende schijf. Ik hecht dus wel waarde aan die informatie.
* schumi2004 klopt af op houten tafeltje.
Met afwijkende waarden doelde ik overigens wel op waarden die echt falen aangeven. Zoals current_pending_sector en raw_error_read_rate (o.i.d.)schumi2004 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:24:
[...]
De "afwijkende" info als we het zo mogen niemen is van begin af aan al en dat is toch al bijna 2 jaar zo en ze doen het nog steeds.
* schumi2004 klopt af op houten tafeltje.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Iemand die al 2 NAS'jes naast elkaar heeft draaien als een soort mirror?
Ik wil mijn huidige DS112j gaan gebruiken als backup voor mijn nieuw aan te schaffen NAS'je. Waarschijnlijk iets van een DS412+. Nu wil ik alleen bepaalde mappen backup maar dan wel over het internet. Dus de initiele backup over mijn eigen netwerk draaien, daarna wil ik de 112j bij mijn ouders neerzetten en thuis mijn DS412+ blijven gebruiken en wekelijks een backup draaien.
Heeft iemand hier al ervaring mee, zie ik misschien iets over het hoofd voor deze "simpele" methode?
Ik wil mijn huidige DS112j gaan gebruiken als backup voor mijn nieuw aan te schaffen NAS'je. Waarschijnlijk iets van een DS412+. Nu wil ik alleen bepaalde mappen backup maar dan wel over het internet. Dus de initiele backup over mijn eigen netwerk draaien, daarna wil ik de 112j bij mijn ouders neerzetten en thuis mijn DS412+ blijven gebruiken en wekelijks een backup draaien.
Heeft iemand hier al ervaring mee, zie ik misschien iets over het hoofd voor deze "simpele" methode?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Maak ik met een DS712+ en DS107+ ook gebruik van. Hij gebruikt hier volgens mij op de achtergrond rsync voor, dus hij kopieert netjes alleen wat er gewijzigd is. Dit laat ik elke dag doen.
Het is trouwens wel zo dat de backup onder een submap komt de staan op de backupNAS en dus niet een sync naar de hoofdmappen op die NAS is.
Het is trouwens wel zo dat de backup onder een submap komt de staan op de backupNAS en dus niet een sync naar de hoofdmappen op die NAS is.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Intern:jp73 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:47:
Als je gewoon AFP gebruikt? Wat haal je dan? Bij mij is AFP sowieso sneller dan FTP met cyperduck.
Het neigt naar WiFi, dat je per ongeluk via WiFi verbonden bent ipv cable.. Kan je dat nakijken?
Je moet echt wel 60 a 80MB halen
Extern:
Poorten staan open? Hier zou ook 6MB uit moeten rollen ipv 1.2MB. Hij zou gewoon zijn volledige lijn moeten dichttrekken. Misschien liep er nog andere downloads van andere locaties?
Ik teken nergens meer voor
je ziet niks over het hoofd denk ik,CasGas schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:08:
Iemand die al 2 NAS'jes naast elkaar heeft draaien als een soort mirror?
in DSM: backup maken -> netwerk backup (synology server)
Ah ok, dat maakt niet uit. De NAS bij mijn ouders wordt puur backup, meer niet.kraats schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:13:
Maak ik met een DS712+ en DS107+ ook gebruik van. Hij gebruikt hier volgens mij op de achtergrond rsync voor, dus hij kopieert netjes alleen wat er gewijzigd is. Dit laat ik elke dag doen.
Ah mooi, poortje 873 open knallen en gaan dus (over port forwarding op een ander poortje voor security)helloitsme schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:17:
[...]
je ziet niks over het hoofd denk ik,
in DSM: backup maken -> netwerk backup (synology server)
Bedankt allen!
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Hoe zit het eigenlijk met een Synology als downloadserver te gebruiken? Veronderstel dat ze overweg kunnen met magnet links?
Moet je inloggen in de DSM software of kan je via je desktop de wachtrij aanvullen? Zou wel leuk zijn als het met een scheduler overweg kan en ik de magnet links kan toevoegen via men pc. Snelheid hoeft niet te zijn wat ik bv op men desktop haal maar als de NAS een 50-mbit kan verwerken zou dit wel een plus zijn.
Moet je inloggen in de DSM software of kan je via je desktop de wachtrij aanvullen? Zou wel leuk zijn als het met een scheduler overweg kan en ik de magnet links kan toevoegen via men pc. Snelheid hoeft niet te zijn wat ik bv op men desktop haal maar als de NAS een 50-mbit kan verwerken zou dit wel een plus zijn.
Heeft iemand hier nog ideeën over? Zou t zonde vinden om zo'n 500Gb harddisk niet te gaan gebruiken als t wel kan...habermas schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:03:
ik heb onlangs de HDD uit mijn laptop vervangen door een SSD, en wilde die oude harddisk (een Western Digital 500Gb) bij mijn DS210j prikken voor wat extra opslag. Maar na het opnieuw opstarten van Disk Station krijg ik gelijk een melding te zien dat er fouten zijn bij de S.M.A.R.T controle en dat ik mn schijven moet vervangen. Ligt dit aan het type harddisk, of de grootte? of had ik em eerst naar een bepaald formaat moeten formatteren misschien?
JepJacobsT schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:48:
Hoe zit het eigenlijk met een Synology als downloadserver te gebruiken? Veronderstel dat ze overweg kunnen met magnet links?
DSM software is een webpagina en daar kun je via de queue vullen. Je kan ook apps gebruiken, die zijn er voor diverse mobiele OS'en en voor browsers. Scheduler zit er ook in, zelfs automatisch downloaden van rss feeds.Moet je inloggen in de DSM software of kan je via je desktop de wachtrij aanvullen? Zou wel leuk zijn als het met een scheduler overweg kan en ik de magnet links kan toevoegen via men pc. Snelheid hoeft niet te zijn wat ik bv op men desktop haal maar als de NAS een 50-mbit kan verwerken zou dit wel een plus zijn.
50 mbit voltrekken met torrents weet ik niet, maar ik haal regelmatig zo'n 4,5 MB/sec voor mijn torrents. Aan de andere kant maak ik me er sinds ik een NAS heb niet meer druk over. Ook al gaat het wat langzamer dan op mijn desktop
Met AFP geeft hij aan dat hij over 13 GB ongeveer 47 minuten doet, (verder wordt e snelheid niet aan gegeven) maar dat is volgens my ook laag. De Imac staat aangesloten via cat 6, wifi staat altijd uit.Quakie schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:16:
[...]
Intern:
Als je gewoon AFP gebruikt? Wat haal je dan? Bij mij is AFP sowieso sneller dan FTP met cyperduck.
Het neigt naar WiFi, dat je per ongeluk via WiFi verbonden bent ipv cable.. Kan je dat nakijken?
Je moet echt wel 60 a 80MB halen
Extern:
Poorten staan open? Hier zou ook 6MB uit moeten rollen ipv 1.2MB. Hij zou gewoon zijn volledige lijn moeten dichttrekken. Misschien liep er nog andere downloads van andere locaties?
EDIT: nu zie ik in het menu van de synology dat er met 80 MB/sec geupload wordt dus de snelheid is dan wel OK. Dan zal het waarschijnlijk aan FTP liggen.....
poorten staan open. (heb een lijst gebruikt van de synology website en heb aan de hand daarvan de poorten open gezet zodat ik weet dat de goede open staan)
Mijn vriend zegt nu dat hij allemaal timeouts heeft. Zou dit aan de internet verbinding kunnen liggen ? (lijbrandt) Hoe check ik dit?
Zou het aan de router kunnen liggen ? Draytek Vigor 2130n ?
[ Voor 6% gewijzigd door jp73 op 27-03-2013 14:12 ]
En firewall, traffic control staat uit op je nas?
Het neigt inderdaad naar je router.. kan je hier in? Hoe lang staat deze al aan? Soms helpt hem om minuut van stroom te halen.. anders proberen te resetten... neem aan dat je niet je modem kunt wisselen..
Ik weet niet of het volgende gaat werken maar t zou moeten.. Synology heeft een DHCP app. Als je dit instelt zou je NAS de router moeten worden.... je zou zo je iMac rechtstreeks op je NAS kunnen aansluiten om te testen of je modem problemen veroorzaakt.
(er is trouwens een istat widget die monitort je iMac, temps, je lan snelheid etc)
Het neigt inderdaad naar je router.. kan je hier in? Hoe lang staat deze al aan? Soms helpt hem om minuut van stroom te halen.. anders proberen te resetten... neem aan dat je niet je modem kunt wisselen..
Ik weet niet of het volgende gaat werken maar t zou moeten.. Synology heeft een DHCP app. Als je dit instelt zou je NAS de router moeten worden.... je zou zo je iMac rechtstreeks op je NAS kunnen aansluiten om te testen of je modem problemen veroorzaakt.
(er is trouwens een istat widget die monitort je iMac, temps, je lan snelheid etc)
Ik teken nergens meer voor
Zou een SYNOLOGY DS112J volstaan als 'pure' torrent download server? Heb hier nog wat schijven liggen in de kast, zou perfect zijn moest zoiets vlot kunnen downloaden. Hoef ik de andere systemen niet te 'bevuilen' met torrents. Gewoon anti-virus erbij en heb ik een dedicated download servertje voor een appel en een ei.
Lijkt me wel wat. Hoeft ook geen redundancy te hebben daar ik die schijf toch regelmatig moet leegmaken.
Lijkt me wel wat. Hoeft ook geen redundancy te hebben daar ik die schijf toch regelmatig moet leegmaken.
Torrents downloaden zal wel lukken met dit apperaat, zolang je geen NZB bestanden binnen gaat halen komt het goed. Mijn DS112+ heeft hier veel moeite mee en behaald daardoor niet meer dan 3,5MBps met 100% cpu loadJacobsT schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:39:
Zou een SYNOLOGY DS112J volstaan als 'pure' torrent download server? Heb hier nog wat schijven liggen in de kast, zou perfect zijn moest zoiets vlot kunnen downloaden. Hoef ik de andere systemen niet te 'bevuilen' met torrents. Gewoon anti-virus erbij en heb ik een dedicated download servertje voor een appel en een ei.
Mijn naam is niet Peter!
Nu UPC binnenkort gratis digitale TV ongecodeerd aanbied aan haar klanten (bron) vroeg ik me af of ik dan (met een TV Dongle en Video Station) TV in HD kwaliteit kan opnemen ed? Zijn er al mensen die dat op die manier gebruiken? Bijvoorbeeld bij andere providers?
Het lijkt mij wel een erg mooie feature; TV Programma's bv. via de Video Station app programmeren en deze vervolgens in HD terug kunnen kijken op alle PC's, tablets, smartphones en TV's in huis. En het allermooiste is dat ik daarvoor dan geen extra apparatuur van UPC voor te gebruiken.
Weet iemand uit ervaring of dit een beetje mooi werkt?
Het lijkt mij wel een erg mooie feature; TV Programma's bv. via de Video Station app programmeren en deze vervolgens in HD terug kunnen kijken op alle PC's, tablets, smartphones en TV's in huis. En het allermooiste is dat ik daarvoor dan geen extra apparatuur van UPC voor te gebruiken.
Weet iemand uit ervaring of dit een beetje mooi werkt?
Ik weet niet 100% zeker of ik hier in het juiste topic zit, maar ik heb een vraag.
ik heb een DS213+ (DSM 4.1) welke altijd gedraaid heeft met 2 externe HD's (1tb onbekend merk, en 1 500gb LaCie) en 1 usb printer (HP F2200)
Nu ben ik op vakantie geweest en heb ik de beide HD;s uit mn nas getrokken, en de NAS uitgezet.
Het weekend terug gekomen, nas aangezet, usb schijven ingeplugd en gaan , hoopte ik.
Nu wordt dus de LaCie usb HD niet meer herkent in de Filestation.(werkt wel wanneer hij direct aangesloten is op de pc) de andere HD werkt wel via de NAS.
De Printer staat wel bij de verbindingen, maar niet bij de externe apparaten in de DSM vermeld, en werkt ook niet meer.
Hopelijk snapt men mijn beschrijving, en heeft iemand enig idee waarom de apparaten het opeens niet meer doen ?
PS: ik heb de vraag ook al uitgezet bij de helpdesk van synology, maar tot heden nog geen reactie gehad. Dus hoopte hier (sneller) geluk te vinden :-)
ik heb een DS213+ (DSM 4.1) welke altijd gedraaid heeft met 2 externe HD's (1tb onbekend merk, en 1 500gb LaCie) en 1 usb printer (HP F2200)
Nu ben ik op vakantie geweest en heb ik de beide HD;s uit mn nas getrokken, en de NAS uitgezet.
Het weekend terug gekomen, nas aangezet, usb schijven ingeplugd en gaan , hoopte ik.
Nu wordt dus de LaCie usb HD niet meer herkent in de Filestation.(werkt wel wanneer hij direct aangesloten is op de pc) de andere HD werkt wel via de NAS.
De Printer staat wel bij de verbindingen, maar niet bij de externe apparaten in de DSM vermeld, en werkt ook niet meer.
Hopelijk snapt men mijn beschrijving, en heeft iemand enig idee waarom de apparaten het opeens niet meer doen ?
PS: ik heb de vraag ook al uitgezet bij de helpdesk van synology, maar tot heden nog geen reactie gehad. Dus hoopte hier (sneller) geluk te vinden :-)
Mwa, 3,5 MB/sec is zo slecht nog niet toch? Het is ongetwijfeld wat langzamer dan een recente desktop maar nog steeds prima lijkt me. Ik neem het in elk geval voor liefPeterPanda schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:47:
[...]
Torrents downloaden zal wel lukken met dit apperaat, zolang je geen NZB bestanden binnen gaat halen komt het goed. Mijn DS112+ heeft hier veel moeite mee en behaald daardoor niet meer dan 3,5MBps met 100% cpu load
Ik heb Transmission 2.77 (van Synocommunity) en die kan magnets aan.JacobsT schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:48:
Je kunt met de web-interface (:9091) bij de queue komen.
Er zijn div. clients voor de PC (Transmission-QT en transmission-remote-dotnet) en Android (Remote Transmission)
Lijkt me wel ; ik heb een 212j en die heeft een iets snellere cpu en wat meer geheugen en die zie ik zich nauwelijks inspannen als er een paar TV episodes staan te downloaden.JacobsT schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:39:
Zou een SYNOLOGY DS112J volstaan als 'pure' torrent download server?
DS komt met alleen (S)FTP server, dus je moet dan wel een client installeren, bijv lftp package mbv ipkg.jp73 schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:47:
[ Voor 49% gewijzigd door Goner op 27-03-2013 15:29 ]
Helaas, dat zal niet werken: video station kan (voorlopig) enkel overweg met dvb-T, waar dat upc dvb-C uitzendt...GaMbiNo schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:50:
Nu UPC binnenkort gratis digitale TV ongecodeerd aanbied aan haar klanten (bron) vroeg ik me af of ik dan (met een TV Dongle en Video Station) TV in HD kwaliteit kan opnemen ed? Zijn er al mensen die dat op die manier gebruiken? Bijvoorbeeld bij andere providers?
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Bedankt voor je antwoord.roeleboel schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:26:
[...]
Helaas, dat zal niet werken: video station kan (voorlopig) enkel overweg met dvb-T, waar dat upc dvb-C uitzendt...
Maar jammer.. Hopelijk gaat Synology dat in de toekomst nog ondersteunen dan.
Hmm. iemand een idee waarom ongecodeerde dvb-c niet zou kunnen werken?GaMbiNo schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:32:
Maar jammer.. Hopelijk gaat Synology dat in de toekomst nog ondersteunen dan.
Technisch gezien zie ik geen problemen.
Kijk ook eens naar ssl.CasGas schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 13:23:
Ah mooi, poortje 873 open knallen en gaan dus (over port forwarding op een ander poortje voor security)
[ Voor 36% gewijzigd door job op 27-03-2013 16:22 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]